Samsung Display julkaisi 360 hertsin virkistystaajuuteen yltävän 32″ 4K QD-OLED-paneelin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
25 255
Dual Moden ansiosta paneelilta onnistuu myös Full HD -resoluutio 680 hertsin virkistystaajuudella.
samsung-display-4k-360hz-qd-oled-20260529.jpg

Samsungin näyttöpaneeleita valmistava Samsung Display -siipi on julkistanut uusinta uutta QD-OLED-rintamalle. Yhtiön uusin paneeli panostaa tuttujen trendien mukaisesti jälleen virkistystaajuuden kohottamiseen.

Samsung Displayn uusin QD-OLED-paneeli on kooltaan 32-tuumainen (31,5”) ja se tarjoilee pelaajan silmille 4K- eli 3840×2160-resoluution peräti 360 hertsin virkistystaajuudella. Uusi paneeli mahdollistaa siis jopa 50 % nykyisiä 240 hertsin 4K-paneeleita korkeamman virkistystaajuuden.

Nykytrendeihin kuuluu ehdottomasti myös Dual Mode, eikä sitä ole tästäkään paneelista unohdettu. Uutuuspaneeli yltää 1920×1080- eli Full HD -resoluutiolla peräti 680 hertsin virkistystaajuuteen, minkä luulisi olevan mannaa kovimmille pelaajille.

Paneelille luvataan lisäksi VESA DisplayHDR True Black 600 -sertifiointi. True Black 600 vaatii näytöltä 0,0005 nitin tai matalamman mustan tason samalla, kun kirkkaassa päässä saavutetaan vähintään 600 nitiä niin valkoisena, punaisena, vihreänä kuin sinisenäkin 10 % ikkunakoossa. Paneelissa pitäisi kuvanlaadun olla muutenkin kunnossa, sillä käytössä on V-Stripe-alipikselirakenne, jossa punaiset, vihreät ja siniset alipikselit on sijoiteltu vierekkäisiksi pystypalkeiksi. Samaa mallia kutsutaan usein myös RGB Stripe -nimellä.

Samsung Display kertoo hierovansa kauppoja paneeleistaan parhaillaan kymmenen eri valmistajan kanssa ja aikovansa aloittaa massatuotannon vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Paneelia tullaan esittelemään lähemmin ensi viikolla Computex-messuilla.

Lähde: Lehdistötiedote
 
Kaverin dualmodenäyttöä kuolannut useampaan otteeseen, ja tuo näyttäis olevan meikäläiselle just kuin nenä päähän. Oma CS-reso joko 1680x1050 tai 1680x1080 (jos kone sallii customresot, joskus se on hankalaa dsc:llä), ja sen jos sais laukkaamaan hyville hertseille niin ai että. Silti työpöytää voisi käyttää uhd:nä... ois oikein kova.
 
Kaverin dualmodenäyttöä kuolannut useampaan otteeseen, ja tuo näyttäis olevan meikäläiselle just kuin nenä päähän. Oma CS-reso joko 1680x1050 tai 1680x1080 (jos kone sallii customresot, joskus se on hankalaa dsc:llä), ja sen jos sais laukkaamaan hyville hertseille niin ai että. Silti työpöytää voisi käyttää uhd:nä... ois oikein kova.
Miten tuollaisella sutturesolla pystyy pelaamaan? Varsinkin kun näyttö skaalaa sen vielä.
 
32" on hakusessa en vain tiedä minkä panelin Samsung vai LG.
Tietysti nämä uusimmaan sukupolven.
1080p reso mahdollisuus on omalle kohdalle turha ominaisuus mutta jollekin voi olla soveltuva.
Katsotaan mitä julkaisevat messuilla ja tietysti pitää arvosteluita odottaa mutta niitä tulee nykyään suht nopealla tahdilla.
 
Sitten enää samat ominaisuudet 39" tai 45" tuuman ultrawidelle niin lähen ostoksille. Kauankohan joutuu odotella :hmm:
 
Mää en oo innostunut julkaistusta paneelista, mutta hienoa kehitystä. Kun kerran 4k 360 Hz onnistuu, niin varmaan myös joku 5k 240 Hz ja 6k 200 Hz.

Parasta uutisessa on, että Samsung on vihdoin saanut implementoitua dual moden qd-oled-paneeleihin. En tiedä onko ominaisuudesta niin hyötyä 32" 4k-monitorissa, mutta pienemmissä tai kun päästään 5k ja korkeampiin resoluutioihin.
 
Mää en oo innostunut julkaistusta paneelista, mutta hienoa kehitystä. Kun kerran 4k 360 Hz onnistuu, niin varmaan myös joku 5k 240 Hz ja 6k 200 Hz.

Parasta uutisessa on, että Samsung on vihdoin saanut implementoitua dual moden qd-oled-paneeleihin. En tiedä onko ominaisuudesta niin hyötyä 32" 4k-monitorissa, mutta pienemmissä tai kun päästään 5k ja korkeampiin resoluutioihin.
5k+1440p 31.5" monitoria odotellessa.

1080p on käyttökelvotonta tuossa koossa mutta 1440p näyttää vielä oikein skarpilta, varsinkin jos vähän rennommin nojailee tuoliin, mitä varten tuo 31.5" näyttökoko ylipäätään on olemassa mielestäni, että ei ole pakko aina suorassa tönöttää monitorin edessä. 5K olisi sitten varalla jos päivittää myöhemmin näyttistä.
 
Milläs liitännällä riittää bandwidth tämän kanssa?
 
Saisi myös tulla myös jo ne WOLED 4k 240hz/1080p 480hz näytöt. Ne vähän kutkuttelevat
 
5k+1440p 31.5" monitoria odotellessa.

1080p on käyttökelvotonta tuossa koossa mutta 1440p näyttää vielä oikein skarpilta, varsinkin jos vähän rennommin nojailee tuoliin, mitä varten tuo 31.5" näyttökoko ylipäätään on olemassa mielestäni, että ei ole pakko aina suorassa tönöttää monitorin edessä. 5K olisi sitten varalla jos päivittää myöhemmin näyttistä.
1080p ja pienemmät toimii hyvin esim. CS2 ja useimmissa malleissa voi ruudun kokoa myös muuttaa 24 tai 27” kilpailullisiin + ainakin MSI:n mallissa on myös 1440p 520hz tila.
 
1080p ja pienemmät toimii hyvin esim. CS2 ja useimmissa malleissa voi ruudun kokoa myös muuttaa 24 tai 27” kilpailullisiin + ainakin MSI:n mallissa on myös 1440p 520hz tila.
CS2 nyt pyörii millä tahansa perunalla joten ei siinä tarvitse nuukailla 1080p:llä saadakseen tarpeeksi fps.
 
Milläs liitännällä riittää bandwidth tämän kanssa?
HDMI 2.2 piisaa ilman pakkauksia 10bit väreillä vissiin justiinsa.
DSC-pakkaus käytössä riittää justiinsa DP2.1 UHBR10, UHBR13.5 helposti
 
Natiivireso paras niin näkeekin jotain.
Missä pelissä? Matalat resot on esport-pelejä varten, jossa niille on kysyntää.

Tällä paneelilla varustettu näyttö on oma suosikkini seuraavaksi näytöksi. Toimiva kvm ja 90W PD, niin täytyy ruveta oikeasti harkitsemaan.
 
Natiivireso paras niin näkeekin jotain.
Lisäyksenä edellisten viesteihin, noita sutturesoja käytetään Cs:ssä 4:3 -kuvasuhteen (stretched) vuoksi, koska se tekee vihollisista "leveämpiä" jolloin teoriassa helpompi osua. Moni pelaa silti 16:9 ja osuu silti, eli ei tuo mikään "avain onneen" ole automaattisesti :)

Edit: Itse käytän 1440x1080 joka on sentään vähän tarkempi kuin nuo alemmat 4:3 resot. Mutta vaatii näytöstä terävyys asetuksen lisäystä, jotta kuva ei ole totaalisen suttua.
 
Viimeksi muokattu:
Missä pelissä? Matalat resot on esport-pelejä varten, jossa niille on kysyntää.

Tällä paneelilla varustettu näyttö on oma suosikkini seuraavaksi näytöksi. Toimiva kvm ja 90W PD, niin täytyy ruveta oikeasti harkitsemaan.
Kaikissa peleissä. Isommalla resoluutiolla kuvaan mahtuu enemmän informaatiota joten näkee pienempiä kohteita tai sellaisia joista näkyy vain vähän jonkun takaa.
Lisäyksenä edellisten viesteihin, noita sutturesoja käytetään Cs:ssä 4:3 -kuvasuhteen (stretched) vuoksi, koska se tekee vihollisista "leveämpiä" jolloin teoriassa helpompi osua. Moni pelaa silti 16:9 ja osuu silti, eli ei tuo mikään "avain onneen" ole automaattisesti :)

Edit: Itse käytän 1440x1080 joka on sentään vähän tarkempi kuin nuo alemmat 4:3 resot. Mutta vaatii näytöstä terävyys asetuksen lisäystä, jotta kuva ei ole totaalisen suttua.
No ei muuten ole yhtään sen helpompi osua. Ne on ihan saman levyisiä aina. Täyttä placeboa tuo.
 
Ei kyllä 4k resolla pysty spottaamaan pubgissa juurikaan ketään kilometrin päästä, siinä missä 1080p resolla vilkkuu iso pikseli iloisesti kuin majakka.
 
Ei kyllä 4k resolla pysty spottaamaan pubgissa juurikaan ketään kilometrin päästä, siinä missä 1080p resolla vilkkuu iso pikseli iloisesti kuin majakka.
Jos se on riittävän iso kohde että se 1080p resolla on edes pikselin kokoinen niin 4K:lla se on 4 pikseliä ja itse fyysisellä näytöllä tasan saman kokoinen.
 
Vähän väärä ketju tälle ”väittelylle”, mutta kyllä ne esport/kilpailulliset pelit pelataan pääsääntöisesti aina max 1080p. Kaikki toki pelaa millä asetuksilla haluaa, mutta jos haetaan sitä kilpailullista etua, niin näin se vain menee.
 
Vähän väärä ketju tälle ”väittelylle”, mutta kyllä ne esport/kilpailulliset pelit pelataan pääsääntöisesti aina max 1080p. Kaikki toki pelaa millä asetuksilla haluaa, mutta jos haetaan sitä kilpailullista etua, niin näin se vain menee.
Siinähän pelaavat mutta täysin placebosta siinä on silti kyse. Monet kilpapelaajat myös laittavat cs:ssä aseen vasenkätiseksi vaikka siitäkään ei ole mitään oikeaa etua.
 
Tähtäämiseenhän nuo venytetyt resoluutiot on ollut homma jo aikojen alusta. Ja nimenomaan pienempi resoluutio venytettynä. Päästä tulee merkittävästi isompi ja visuaalinen häiriö näkökentän reunoilla vähenee. Toki siinä sitten menettää näkökenttää ja liikkeessä oleva vihu tietysti on ”nopeampi”. Noita pieniä 24” bokseja ison näytön sisällä en ymmärrä, siitä ei ole kuin haittaa IMO
 
Kaikissa peleissä. Isommalla resoluutiolla kuvaan mahtuu enemmän informaatiota joten näkee pienempiä kohteita tai sellaisia joista näkyy vain vähän jonkun takaa.

No ei muuten ole yhtään sen helpompi osua. Ne on ihan saman levyisiä aina. Täyttä placeboa tuo.
Teknisesti ei ole helpompi osua, mutta silmään näyttää hahmot suuremmilta, jolloin ne on helpompi nähdä ja siten mahdollisesti helpompi osua.

Lisäksi tuohon vasenkätisyyteen on myös pelillisesti tilanteita, joissa tarvitsee nähdä mitä aseen takana on, jolloin jotkut vaihtavat kätisyyttä, jolloin ase siirtyy pois nähtävän asian edestä.
 
Tähtäämiseenhän nuo venytetyt resoluutiot on ollut homma jo aikojen alusta. Ja nimenomaan pienempi resoluutio venytettynä. Päästä tulee merkittävästi isompi ja visuaalinen häiriö näkökentän reunoilla vähenee. Toki siinä sitten menettää näkökenttää ja liikkeessä oleva vihu tietysti on ”nopeampi”. Noita pieniä 24” bokseja ison näytön sisällä en ymmärrä, siitä ei ole kuin haittaa IMO
Mitä resoluutioita ennen laajakuvanäyttöjä venyteltiin? Ei se pää ole kuin siinä näytöllä isomman näköinen mutta ei oikeasti yhtään sen isompi. Bonuksena hiiren liike sivusuunnassa tuntuu väärältä pystysuuntaan verrattuna kun on tuollainen venytetty.
Teknisesti ei ole helpompi osua, mutta silmään näyttää hahmot suuremmilta, jolloin ne on helpompi nähdä ja siten mahdollisesti helpompi osua.

Lisäksi tuohon vasenkätisyyteen on myös pelillisesti tilanteita, joissa tarvitsee nähdä mitä aseen takana on, jolloin jotkut vaihtavat kätisyyttä, jolloin ase siirtyy pois nähtävän asian edestä.
Jos on näön kanssa ongelmia niin optikko tai isompi näyttö auttaa :) Vaikkapa tälläinen uutisen 32" näyttö. Johan näkee. Ei tarvitse tihrustaa 24" postimerkkiä.

Tuon asehomman ymmärrän jos sitä vaihdellaan lennossa pelin aikana jollain napilla mutta itselle jäänyt sellainen käsitys että se vain on kiinteästi siellä vasemmalla jostain syystä.
 
Jos se on riittävän iso kohde että se 1080p resolla on edes pikselin kokoinen niin 4K:lla se on 4 pikseliä ja itse fyysisellä näytöllä tasan saman kokoinen.
Ei ole. Ei se 4K renderöi identtistä kuvaa 1080p:n kanssa.
 
Tein tälläsen havainnollistavan kuvan, jossa voit kuvitella pikseli mössön olevan vihulainen. Molemmissa sama koko ja pinta-ala väreillä. 1k resolla on aina vähintään 4 mustaa pikseliä samassa kasassa ja 4k:lla samalla alueella vain 2 mustaa pikseliä. Liike tuo tohon mustan ja valkoisen pikseli mössöön sen strobo efektin, joka paljastaa vihun kauempaa, siinä missä 4k pikselit renderöi vaikka jalkoja kasvaneen resoluution myötä.

pikse.png
 
Mitä resoluutioita ennen laajakuvanäyttöjä venyteltiin? Ei se pää ole kuin siinä näytöllä isomman näköinen mutta ei oikeasti yhtään sen isompi. Bonuksena hiiren liike sivusuunnassa tuntuu väärältä pystysuuntaan verrattuna kun on tuollainen venytetty.

Jos on näön kanssa ongelmia niin optikko tai isompi näyttö auttaa :) Vaikkapa tälläinen uutisen 32" näyttö. Johan näkee. Ei tarvitse tihrustaa 24" postimerkkiä.

Tuon asehomman ymmärrän jos sitä vaihdellaan lennossa pelin aikana jollain napilla mutta itselle jäänyt sellainen käsitys että se vain on kiinteästi siellä vasemmalla jostain syystä.
Periaatteessa olet oikeassa, mutta esim. cs ja Valorant on sellaisia pelejä, että 98% ajasta turhaa pitää isoa fovia päällä, kun asiat tapahtuu siinä tähtäimen ympäristössä.

Maksuasioita lopulta kuitenkin.
 
Tein tälläsen havainnollistavan kuvan, jossa voit kuvitella pikseli mössön olevan vihulainen. Molemmissa sama koko ja pinta-ala väreillä. 1k resolla on aina vähintään 4 mustaa pikseliä samassa kasassa ja 4k:lla samalla alueella vain 2 mustaa pikseliä. Liike tuo tohon mustan ja valkoisen pikseli mössöön sen strobo efektin, joka paljastaa vihun kauempaa, siinä missä 4k pikselit renderöi vaikka jalkoja kasvaneen resoluution myötä.

pikse.png
Itse koen että se pienen resoluution strobo efekti kuten asian kuvaat tuo vain häiriötä kun kaikki kentän ympäristöt välkkyy sen takia myös kokoajan. Huomio keskittyy epäolennaisiin asioihin.
 

MSI näyttö kyseisellä paneelilla.
Tukee kolmea eri resoluutio/hertsit yhdistelmää:
Triple-Mode” function will allow you to switch between 4K at 360Hz, 1440p at 520Hz and 1080p at a massive 680Hz depending on your gaming scenario
 

MSI näyttö kyseisellä paneelilla.
Tukee kolmea eri resoluutio/hertsit yhdistelmää:
No tässähän se tuleva näyttö varmaan olisi. Mutta mitenhän tuo on järjestetty niin että 1440p toimii natiivilaatuisena, jos maksimiresoluutio on 4K eikä 5K?

Toinen on sitten tuo G-sync compatiblen laatu vs. aito G-sync, mutta OLED vasteajoilla ei varmaan ole samanlaisia heikkouksia haamuilun kanssa alemmilla fps:llä.
 
Viimeksi muokattu:
No tässähän se tuleva näyttö varmaan olisi. Mutta mitenhän tuo on järjestetty niin että 1440p toimii natiivilaatuisena, jos maksimiresoluutio on 4K eikä 5K?
No siihen on varmaan vain yksi oikea vaihtoehto. 1440p moodi on mustilla sururaidoilla ja se kuva renderöidään siihen näytön keskelle pienenä.
Toinen on sitten tuo G-sync compatiblen laatu vs. aito G-sync, mutta OLED vasteajoilla ei varmaan ole samanlaisia heikkouksia haamuilun kanssa alemmilla fps:llä.
Ei kai nvidia ole tehnyt enää pitkään aikaan mitään dedikoituja GSYNC moduuleita joilla saadaan "aito" gsync. Nvidian techi on integroitu yhteen MediaTekin scaler chippiin mutta esim yhtään OLED monitoria ei ole koskaan julkaistu kaiketi tällä chipillä. En kyllä edes tiedä mitä "aidon gsyncin" variable overdrivellä OLEDissa edes tekee. Tuskin mitään.

OLEDin kirous on kuvan välkkyminen jos framerate heittelee paljon. Siitä olisi kyllä kiva päästä eroon jo.
 
Q1 2027 nyt arvioissa saatavuuksista, mutta saa nähdä milloin tulee oikeasti tänne asti ja mihin hintaan.
 
Saisi myös tulla myös jo ne WOLED 4k 240hz/1080p 480hz näytöt. Ne vähän kutkuttelevat


Tämä ollut itsellä jo useita kuukausia käytössä. Oikein pätevä laite. Dualmodessa pelaan lähinnä Overwatchia ja muuten mennään 4k PC/ps5 Pro käytössä.

Yllättävän vähän häiritsee 1080 32" koossa kun pelaa. Työpöydällä aika karu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 790
Viestejä
5 233 150
Jäsenet
83 389
Uusin jäsen
lime3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom