Saksasta tuotu auto ja väärät tiedot

Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
61
Missä vaiheessa auto muuttuu etuvetoisesta nelivedoksi, kun liike tuo auton Saksasta? Eräs liike on tuonut auton vuosi sitten Saksasta ja myynyt sen eteenpäin yksityishenkilölle. Toinen autoliike on ostanut sen tältä ja myi sen jollekin onnelliselle, joka luuli ostaneensa nelivedon. Autosta ei kuitenkaan löytynyt mitään mikä pyörittää takapyöriä. :lol:

Hauskaa tässä on, että Trafin tiedoissa auto on nelivetoinen ja myyjäliike luuli sen olevan juuri sellainen. Kauppa tietenkin puretaan, mutta pitääkö tässä alkaa syyttämään auton maahantuonutta liikettä vai ketä? Mitä ne katsastusasemallakin tekevät, kun tuollainen menee läpi. Edellinen omistajakin ostanut nelikon ja ajellut sillä vuoden päivät huomaamatta mitään. Seuraavan asiakkaan kohdalla sitten kosahti. Herää vaan kysymys onko näitä enemmänkin?

Auton maahantuoneella taitaa olla kyseisen merkin edustuskin. :lol:
 
Trafin ajoneuvotiedoissa on joskus virhe ja sellaisen korjaaminen saattaa vaatia jonkin verran vaivannäköä. Kun tuontiautoa rekisteröidään, auton tiedot kirjataan ensisijaisesti tietokoneohjelman perusteella eikä auton fyysisen tarkastelun tuloksena. Mistä järjestelmästä milloinkin tiedot ovat peräisin pitää katsastuskonttorilta erikseen tapauskohtaisesti kysyä.

Virheiden korjaaminen on helpointa silloin kun rekisteröintikatsastus on juuri meneillään. Jälkeenpäinkin korjaaminen on mahdollista, mutta ei aina helppoa. Sinänsä tarvittavan datan hankkiminen on helppoa, koska autotehtaan omissa dokumentaatioissa kaikki tällaiset yksityiskohdat on mainittu ja niihin tietoihin pääsee esim. merkkiliikkeen kautta käsiksi.

Vähintään tuosta kaikesta selvitys- ja korjaustyöstä on varauduttava maksamaan jotain ja meneehän siihen aikaa ja vaivaakin. Kenen vastuulla asia on riippuu nyt ihan ensimmäiseksi siitä mitä vaatimuksia mihin suuntaan ylipäänsä halutaan esittää. Yleisin selitys tämänkaltaiseen väärään merkintään rekisteritiedoissa on yksinkertaisesti katsastuskonttorin virhe.

Autoliikkeen tietysti kuuluisi myös huomata, ettei auto olekaan nelivetoinen. Kuitenkin käytännössä monet käytettyjä autoja myyvät liikkeet toimivat nykyisin sellaisella liukuhihnameiningillä, ettei autoja ehditä ylipäänsäkään mitenkään tarkastaa, hyvä jos edes pestään kunnolla ennen myyntiä. Virhe ei välttämättä ole siis tahallinen, mutta virallisesti myyjällä olisi ollut velvollisuus tietää ja ilmoittaa asiasta.
 
Auton maahantuonut firma toimii niin, että auto menee suoraan katsastukseen kun tulee maahan. En saanut firman edustajalta vastausta, ostivatko he Saksasta nelivedon vai etuvedon. Kiinnostaa tietää kuka mokasi. Sikäli hassua että merkkiliikkeellä on mahdollista tarkastaa auton tiedot, mutta eivät tee sitä, vaan myyvät kuluttajalle mitä sattuu.
 
Alkuperäinen syyllinen voi olla ihan kuka tahansa. Tässä tapauksessa korvaava taho on se viimeisin auton myynyt liike. Liike taas voi sitten omalta osaltaan lähteä selvittämään omia korvauksiaan, vaihtelevalla tuurilla.

Tuttu osti Saksasta uitetun neliovisen kovakattoisen bemarin Suomessa se oli papereissa 2ovinen avoauto. VIN ja kaikki muut olivat oikein ja tiesi auton historian Saksan päässä joten ei mikään VIN vaihto tms.
 
Työkaverilla oli myös virheellisesti nelivetoiseksi rekisteröity uitettu auto. tuo vaikutti kai auton käyttöveroihin melkoisesti. Hulluinta on että tuon kirjaamisvirheen saa korjata vain alkuperäisen rekisteröintikatsastuksen tehnyt katsastusasema. Käytännössä sen voi kyllä korjata mikä tahansa asema, mutta niin ei saa tehdä.
 
Hulluinta on että tuon kirjaamisvirheen saa korjata vain alkuperäisen rekisteröintikatsastuksen tehnyt katsastusasema.
Mites luvitteellinen tilanne, jossa tuota katsastusasemaa ei enää olisi olemassakaan. Jäisikö virhe pysyväksi?
 
Olisko ollu badgetuunattu saksantuonti A2 josta aikanaan tuli nelikko ekalla konttorikäynnillä...
Vastaavaa lätkää joku myi aikanaan siihen etusäleikköön sopivana :)
1703471812828.png
 
Sikäli hassua että merkkiliikkeellä on mahdollista tarkastaa auton tiedot, mutta eivät tee sitä, vaan myyvät kuluttajalle mitä sattuu.


Eiköhän tuossa ole tapahtunut ihan inhimillinen virhe maahantuontivaiheessa. Itse yleisimmin olen törmännyt näihin siten että rekisteröintikatsastuksessa on tapahtunut joku näppäinvirhe ja se on sitten korjattu jälkeenpäin.
Jos joku firma tuo esim. 1000 autoa maahan vuodessa, niin ei heillä ole mahdollisuutta (tai varmaan on, mutta ajankäytöllisesti niin kannattamatonta että sama sitten olla tuomatta niitä autoja) tarkistaa joka ikistä speksiä vertaamalla kahta eri järjestelmää tai käymällä konttaamassa auton alla ja merkkaamalla exceliin oliko kaikki tiedot varmasti oikein. Lähtökohta on että eri järjestelmissä on tiedot oikein ja jos jossain on ollut virhe, niin se saattaa kertautua tällä tapaa.
 
Eiköhän tuossa ole tapahtunut ihan inhimillinen virhe maahantuontivaiheessa. Itse yleisimmin olen törmännyt näihin siten että rekisteröintikatsastuksessa on tapahtunut joku näppäinvirhe ja se on sitten korjattu jälkeenpäin.
Jos joku firma tuo esim. 1000 autoa maahan vuodessa, niin ei heillä ole mahdollisuutta (tai varmaan on, mutta ajankäytöllisesti niin kannattamatonta että sama sitten olla tuomatta niitä autoja) tarkistaa joka ikistä speksiä vertaamalla kahta eri järjestelmää tai käymällä konttaamassa auton alla ja merkkaamalla exceliin oliko kaikki tiedot varmasti oikein. Lähtökohta on että eri järjestelmissä on tiedot oikein ja jos jossain on ollut virhe, niin se saattaa kertautua tällä tapaa.
Katsastajan virhe kuulemma.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 639
Viestejä
4 537 636
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom