Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Tuossa viralliset luokitukset.

Screenshot_20260602_154410_Samsung Browser.jpg
 
Mites te joilla on ninebot max g2 olette sitä huoltaneet itsellä jo kilsoja takana 3500 ja täs miettinyt jotain varmaan voisi olla hyvä tarkistaa kuin yleisesti että ruuvit ovat tiukalla
 
Mites te joilla on ninebot max g2 olette sitä huoltaneet itsellä jo kilsoja takana 3500 ja täs miettinyt jotain varmaan voisi olla hyvä tarkistaa kuin yleisesti että ruuvit ovat tiukalla
Renkaiden laakerit on varmasti aika väljät noilla kilometreillä, ei näissä juuri muuta huollettavaa ole
 
Mites te joilla on ninebot max g2 olette sitä huoltaneet itsellä jo kilsoja takana 3500 ja täs miettinyt jotain varmaan voisi olla hyvä tarkistaa kuin yleisesti että ruuvit ovat tiukalla
Laakerit kannattaa vaihtaa kerran vuodessa. Ei maksa paljoa mutta lisää laitteen ikää. Ja kannattaa avata ja katsoa missä kunnossa liittimet on jo onko siellä akun ja muun seassa kosteutta ja tiivistää silikoonilla jos on.
 
Laakerit kannattaa vaihtaa kerran vuodessa. Ei maksa paljoa mutta lisää laitteen ikää. Ja kannattaa avata ja katsoa missä kunnossa liittimet on jo onko siellä akun ja muun seassa kosteutta ja tiivistää silikoonilla jos on.
Mielenkiintoinen neuvo.

Kerrotko, miten laakerien vaihto ilman syytä lisää elinikää? Ja miksi neuvo olisi yleispätevä riippumatta ajetusta matkasta.
Ja hieman kyseenalaistaisin availuakin jos ei tiedä, mitä tekee. Samoin silikoni joka sekään ei ole jokaiseen paikkaan automaattisesti sopiva. Muutoinkin pahimmillaan rikotaan se laudan tiiveys ilman mitään oikeaa syytä.

Edit. Turhaa selkeän myyntitilin boostia. Pahoittelen!
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen neuvo.

Kerrotko, miten laakerien vaihto ilman syytä lisää elinikää? Ja miksi neuvo olisi yleispätevä riippumatta ajetusta matkasta.
Ja hieman kyseenalaistaisin availuakin jos ei tiedä, mitä tekee. Samoin silikoni joka sekään ei ole jokaiseen paikkaan automaattisesti sopiva. Muutoinkin pahimmillaan rikotaan se laudan tiiveys ilman mitään oikeaa syytä.
Itse ajoin kesät, talvet. Laakerit oli talven jäljiltä ihan paskana joten niiden vaihto paransi laudan elinikää huomattavasti. Jos en olisi vaihtanut niin huonolla tuurilla laakerit voivat aiheuttaa laakeripesän marginaallista suurentumista/väljyyttä eli seuraavat laakerit olisivat sitten väljät. Tämä siis 15 vuoden kokemuksella teollisen tuotannon laakereista jotka ovat hajonneet ja aiheuttaneet laakeripesän toleranssian korjaamisen. Todennäköisesti laudan kohdalla tämäkin on mahdollista mutta korjaaminen ehkä sitten hieman hankalampaa.

Availu ihan sen takia, että siinä ei tarvitse kuin avata ruuvit eli hirveän monimutkainen teko se ei ole. Mitään ihmeitä se ei vaadi. Netistä voi etsiä sopivan silikonin jolla tiiveys taataan. Lisäksi omassa g2:ssa oli liittimet sulaneet osittain 2 vuoden käytön jälkeen jolloin koin paremmaksi vaihtaa ne parempiin. Jos ajaa paljon vesisateessa tai kuten minä talvella otin tietoisen riskin tarkistaa onko kosteutta päässyt sisään ja siellähän sitä oli. Ja olin ekaa kertaa availemassa.

Tietenkin tässä on se, että mitä käyttäjä itse haluaa ja osaa tehdä. Omien taitojen ja osaamisen rajoissa mennään. Itse en hirveästi säikähdä laitteen takuuajan jälkeistä availua tai korjailua. Mieluummin itse opettelen kuin alan teettää muille.

Nyt itsellä käytössä super73 ja tänä kesänä pitää siihen vetää uudet sähköt kun rapiat 9000km aikana on alkaneet etupään johdot kovettuu ja hajoilee. Ja tästäkin olen takamoottorin avannut ja uudelleen rasvannut kun alkoi pitää ääntä. Tosin takuuajan jälkeen. Kerran se lähti huoltoon ja sitä en itse lähtenyt availee mutta nyt ihan sama. Asioita voi tehdä tietenkin omien rajojen mukaan.
 
Itse ajoin kesät, talvet. Laakerit oli talven jäljiltä ihan paskana joten niiden vaihto paransi laudan elinikää huomattavasti. Jos en olisi vaihtanut niin huonolla tuurilla laakerit voivat aiheuttaa laakeripesän marginaallista suurentumista/väljyyttä eli seuraavat laakerit olisivat sitten väljät. Tämä siis 15 vuoden kokemuksella teollisen tuotannon laakereista jotka ovat hajonneet ja aiheuttaneet laakeripesän toleranssian korjaamisen. Todennäköisesti laudan kohdalla tämäkin on mahdollista mutta korjaaminen ehkä sitten hieman hankalampaa.
Tämä avaa asiaa. Talvella ajaminen ei ole ollenkaan jokaisen juttu ja loppu on tosiaan tuota todennäköistä, mahdollista, ehkä.
Kyllä, ne laakerit voivat ottaa itseensä jos sisään pääsee kuraa ja varsinkin talviaikaan suolaa. Mutta mikään pieni kipuilu laakerissa ei todellakaan syö sitä laakeripesää varsinkaan tavalla, jolla olisi merkitystä. Vertailu teolliseen sekin ontuu jos verrataan jotain 24/7 ajoa vs lauta.

Toki mielenkiinnolla odotan, onko joillakin yhteneviä kokemuksia. En kuitenkaan muista ketjussa tai muuallakaan lukeneeni yhtään.
Availu ihan sen takia, että siinä ei tarvitse kuin avata ruuvit eli hirveän monimutkainen teko se ei ole. Mitään ihmeitä se ei vaadi. Netistä voi etsiä sopivan silikonin jolla tiiveys taataan. Lisäksi omassa g2:ssa oli liittimet sulaneet osittain 2 vuoden käytön jälkeen jolloin koin paremmaksi vaihtaa ne parempiin. Jos ajaa paljon vesisateessa tai kuten minä talvella otin tietoisen riskin tarkistaa onko kosteutta päässyt sisään ja siellähän sitä oli. Ja olin ekaa kertaa availemassa.
Jos ehdottaa silikonia niin voisi kertoa, mikä on se toimivin ja tuoda esiin, ettei joka paikkaan mitä tahansa. Muutoin tekee ainoastaan harmia.

Ja kyllä, voi katsoa jos tietää, mitä ja miksi. Mutta tässä nyt tuli tuo talvi ja vesisadepuoli asiana, jonka olisi voinut mainita heti alkuun. On aivan eri asia ajaa kesällä kuivilla keleillä vs ympäri vuoden. Jälkimmäinen tuo merkittävästi eroavia haasteita.
Tietenkin tässä on se, että mitä käyttäjä itse haluaa ja osaa tehdä. Omien taitojen ja osaamisen rajoissa mennään. Itse en hirveästi säikähdä laitteen takuuajan jälkeistä availua tai korjailua. Mieluummin itse opettelen kuin alan teettää muille.
Tässäkin avainsana. Eli Takuun jälkeistä. Takuuaikana on syytä miettiä aivan eri tapaan, mitä voi ja mitä ei voi tehdä.
Luonnollisesti itse tekeminen ja siihen ohjeistaminen on muutoin oikeinkin toivottavaa osaamisen jakamista. Läheskään jokaisella lautailijalla ei ole kuitenkaan mitään käsitystä aiheesta.
 
Tämä avaa asiaa. Talvella ajaminen ei ole ollenkaan jokaisen juttu ja loppu on tosiaan tuota todennäköistä, mahdollista, ehkä.
Kyllä, ne laakerit voivat ottaa itseensä jos sisään pääsee kuraa ja varsinkin talviaikaan suolaa. Mutta mikään pieni kipuilu laakerissa ei todellakaan syö sitä laakeripesää varsinkaan tavalla, jolla olisi merkitystä. Vertailu teolliseen sekin ontuu jos verrataan jotain 24/7 ajoa vs lauta.

Toki mielenkiinnolla odotan, onko joillakin yhteneviä kokemuksia. En kuitenkaan muista ketjussa tai muuallakaan lukeneeni yhtään.

Jos ehdottaa silikonia niin voisi kertoa, mikä on se toimivin ja tuoda esiin, ettei joka paikkaan mitä tahansa. Muutoin tekee ainoastaan harmia.

Ja kyllä, voi katsoa jos tietää, mitä ja miksi. Mutta tässä nyt tuli tuo talvi ja vesisadepuoli asiana, jonka olisi voinut mainita heti alkuun. On aivan eri asia ajaa kesällä kuivilla keleillä vs ympäri vuoden. Jälkimmäinen tuo merkittävästi eroavia haasteita.

Tässä tuli se avainsana. Eli Takuun jälkeistä. Takuuaikana on syytä miettiä aivan eri tapaan, mitä voi ja mitä ei voi tehdä.
Luonnollisesti itse tekeminen ja siihen ohjeistaminen on muutoin oikeinkin toivottavaa osaamisen jakamista. Läheskään jokaisella lautailijalla ei ole kuitenkaan mitään käsitystä aiheesta.
Jos se laakeri leikkaa kiinni niin kyllä se voi pahimmillaan aiheuttaa näissäkin laakeripesän toleranssien kasvua jolloin seuraava samanlainen laakeri ei istu hyvin tai on epäkesko. Ne toleranssit on aika isot mutta huonolla tuurilla siinä voi käydä niin, että uusi laakeri ei istukkaan hyvin sinne. Sitten onkin edessä koko vanteen uusiminen. Siis äärimmäisissä tapauksissa mikäli käyttäjä ei vaihda laakeria ajoissa vaan ajaa sen ihan loppuun. Pikaisella googlauksessa etenkin moottoripuolen laakerit voivat aiheuttaa vahinkoa ihan moottoriohjaimeen ja moottoriin. Vaikka ei siis ihan paskana olisikaan.

Oletan, että jos ihminen lähtee tekee asioita hän kyselee sitten enemmän. Etenkin jos haluaa lautaa itse huoltaa. Youtube on keksitty ja samoin tekoälyt jotka voivat aiheesta löytää tietoa enemmänkin. Itse taisin katsoa manaatin videoita ja sitten samalla jotain ulkomaalaisia etenkin laakerinvaihtoa ajatellen. Itse käytin ihan kohtuullisen normaalia mustaa lämmön ja pakkasen kestävää silikonia ja tiivistin myös kohdan mistä sitä kosteutta selkeästi oli talven jäljiltä tullut sisään. Se avaaminen kannatti siis. Laudan möin pari vuotta sitten ja koska möin naapurille niin vielä se ajaa sillä koska olen sitä huoltanut myös tässä samalla. Laakerit vaihdettiin alkuvuodesta mutta hän ei aja talvella. Akusto alkaa vaan olla aika loppu joten suosittelin uuden laudan ostamista tänä kesänä.

Tietenkään laitetta ei kannata avata takuun aikana. Takuun aikana huoltoon lähettäminen ainoa vaihtoehto kuten itsekin jouduin tekemään takamoottorin kanssa kun se piti lähettää hollantiin. Huollon tarve ja kuluvien osien vaihtamienen riippuu paljon käytöstä ja olosuhteista. Renkaiden vaihto on noissa tehty kyllä hankalaksi mutta onneksi työkalut siihenkin on keksitty. Ja en tietenkään suosittele minkään sähkölaitteen avaamista tai muuta jos ei tiedä mitä tekee.

EDIT: Niin ja tietenkin jos ei osaa huoltaa niin voi itsekin kyllä tuheroida sen laakeripesän huonoksi. Joten riskit siinä on aina olemassa. Kuten kaikissa huolloissa mitä tekee laitteilleen. Siitä en tiedä missä kaikkialle noita voi huoltaa takuullisesti tai muuten. Veikkaisin, että laakerit vaihtaa pyöräliikekin?
Casco® Silikoni 300°C putkilo löytyi itseltä vieläkin. Tiivistin joskus sillä intellin prossunkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos se laakeri leikkaa kiinni niin kyllä se voi pahimmillaan aiheuttaa näissäkin laakeripesän toleranssien kasvua jolloin seuraava samanlainen laakeri ei istu hyvin tai on epäkesko. Ne toleranssit on aika isot mutta huonolla tuurilla siinä voi käydä niin, että uusi laakeri ei istukkaan hyvin sinne. Sitten onkin edessä koko vanteen uusiminen. Siis äärimmäisissä tapauksissa mikäli käyttäjä ei vaihda laakeria ajoissa vaan ajaa sen ihan loppuun.
Eli nyt päästiin "kannattaa vaihtaa kerran vuodessa" siihen että laakeri leikkaa kiinni ja käyttäjä yrittää silti ajaa...

Tottakai, jos leikkaa kiinni ja oikeasti pääsee pyörähtämään merkittävästi niin ongelmia on edessä. Ainakin osaan laudoista se vanne ei maksa juuri mitään joten tappio ei kyllä ole merkittävä. Samalla saa uudet laakerit. Ja taas vastaavasti vaihtessa voi tehdä tuhoa jos ei osaa, ei ole oikeita välineitä jne.
Eli en näe vieläkään mitään syytä tuolle suositukselle "vaihda laakerit vuosittain" varsinkaan ilman mitään reunaehtoja.
Pikaisella googlauksessa etenkin moottoripuolen laakerit voivat aiheuttaa vahinkoa ihan moottoriohjaimeen ja moottoriin. Vaikka ei siis ihan paskana olisikaan.
Googletus? Eli ei tietoa ennalta mutta suositus silti. Linkitkin jäi mainitsematta.
Tällaisia kokemuksia ei ketjussa ole mielestäni yhtään joten vaatisi kyllä paremmat perustelut. On melkoisen kova väite, että jollakin tavalla oireileva laakeri rikkoisi moottorin ja / tai ohjaimen.
Renkaiden vaihto on noissa tehty kyllä hankalaksi mutta onneksi työkalut siihenkin on keksitty.
Aiheesta on kyllä keskusteltu ketjussa monesti mutta jos siihen on uutta annettavaa niin kerro ihmeessä ne työkalut.

Mitäpä jos ohjeistaisit, mitä tulee tehdä, miksi tulee tehdä, miten tulee tehdä?
 
Eli nyt päästiin "kannattaa vaihtaa kerran vuodessa" siihen että laakeri leikkaa kiinni ja käyttäjä yrittää silti ajaa...

Tottakai, jos leikkaa kiinni ja oikeasti pääsee pyörähtämään merkittävästi niin ongelmia on edessä. Ainakin osaan laudoista se vanne ei maksa juuri mitään joten tappio ei kyllä ole merkittävä. Samalla saa uudet laakerit. Ja taas vastaavasti vaihtessa voi tehdä tuhoa jos ei osaa, ei ole oikeita välineitä jne.
Eli en näe vieläkään mitään syytä tuolle suositukselle "vaihda laakerit vuosittain" varsinkaan ilman mitään reunaehtoja.

Googletus? Eli ei tietoa ennalta mutta suositus silti. Linkitkin jäi mainitsematta.
Tällaisia kokemuksia ei ketjussa ole mielestäni yhtään joten vaatisi kyllä paremmat perustelut. On melkoisen kova väite, että jollakin tavalla oireileva laakeri rikkoisi moottorin ja / tai ohjaimen.

Aiheesta on kyllä keskusteltu ketjussa monesti mutta jos siihen on uutta annettavaa niin kerro ihmeessä ne työkalut.

Mitäpä jos ohjeistaisit, mitä tulee tehdä, miksi tulee tehdä, miten tulee tehdä?
Jos ajat ympäri vuoden niin suosittelen vaihtamaan kerran vuodessa. Jos et niin sen mukaan jos ne kestää. Laakerien vaihtaminen ei vaadi oikeita työkaluja eli ulosvetäjiä välttämättä mutta varovaisuutta ja hieman tietoa siitä mitä tekee. Vanhojen poistohan on helppoa ja uusien laittamiseen tarvitaan ruuvipenkki ja itse käytin räikän sopivaa hylsyä ja lautaa toisella puolella ja varovasti puristin sen paikalleen. Vaikka töissä työkalut olisikin olleet niin onnistui noinkin.
SKF 6001-2RS1 eteen ja SKF 6003-2RS1 taakse. 2kpl:tta per rengas.

Rengasraudat auttaa, itsellä löytyy metalliset niin niillä sai tarpeeksi voimaa. Nippusiteet auttoivat myös. Alkuperäisethän laitoin vanteilleen ja töissä korkealla paineella pistin ilmaa renkaisiin, että meni paikoilleen. Käsipumpulla tai sähköpumpulla ei oikein saanut tarpeeksi ilmaa sinne. Tai ainakaan omalla vehkeillä ei saanut. Naapuri vaihdatti omansa ihan jossain tuttunsa rengasliikkeessä.

Kyllä se moottori voi hajota jos laakeri pettää toiselta puolelta ja moottori pääsee pyörii epäkeskosti. Näissäkin tapauksissa vaatii sen, että se laakeri siis hajoaa kunnolla eikä vaan pidä ääntä.

EDIT:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ocDKSCMZeuw

renkaanvaihtoon:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=KIbsD-EwHeM&t=85s

saksalainen laakerinvaihtovideo:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=kryxVBKb2xw&t=1s
 
Jos ajat ympäri vuoden niin suosittelen vaihtamaan kerran vuodessa. Jos et niin sen mukaan jos ne kestää
Alkuperäisessä postauksessasi ei näin kerrottu.
Ja tässä ei kerrottu, mitä tarkoittaa "jos ne kestää". Eli edelleen kehoitat tekemään jotain vailla perusteluja.
SKF 6001-2RS1 eteen ja SKF 6003-2RS1 taakse. 2kpl:tta per rengas.
Mihin lautaan?
töissä korkealla paineella pistin ilmaa renkaisiin
Mikähän on tämä korkea paine? Renkaita on ketjussa vaihdettu monia vuosia varsin moninaisilla välineillä mutta nyt on ilmeisesti kyseessä jotain muuta?
Kyllä se moottori voi hajota jos laakeri pettää toiselta puolelta ja moottori pääsee pyörii epäkeskosti. Näissäkin tapauksissa vaatii sen, että se laakeri siis hajoaa kunnolla eikä vaan pidä ääntä.
Eli puhutaan teoreettisesta tilanteesta jossa käyttäjä ei havaitse mitään.

Mutta edelleen. Miksi / miten se moottori hajoaa?
Miksi / miten se ohjain hajoaa?

Edit... Menin ansaan ja boostasin puhtaasti myyntipalstaa varten luotua tiliä. Pahoittelen tätä, olisi pitänyt katsoa paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 081
Viestejä
5 239 833
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom