Sähköpotkulaudan akun vaihto

Liittynyt
27.08.2024
Viestejä
5
Neuvokaa ensikertalaista akun vaihtajaa. Vaihdoin alkuperäisen 42v 6Ah akun 42v 100Ah akkuun. Skuutti toimii mutta polttaa virtalähteen/muuntajan. Isomman akun mukana tuli täysin samankokoinen laturi 42v 2A kuin pienemmässäkin oli käytössä. Molemmat laturit suhahti. Miksi? Aliexpressistä tilattu akku.. onko joku muu osa siellä skuutissa mikä ei kestä noin isoa akkua?
 
Vaihdoitko tosiaan 6(kuusi)Ah tilalle 100(sata)Ah eli kapasiteetiltaan(ja yleensä tilavuudeltaan) noin 17 kertaa isomman akun?

Jos vaikka alkuun laitat linkit mikä skuutti ja aliexpress linkin akusta.

Paljonko uuden akun mitattu jännite on?
Liikkuuko skuutti uudella akulla?
 
Jep ei löytynyt ulkomitoiltaan sopivaa "pienempää" akkua, ajattelin että eipä tarvitse ladata niin usein sitten . Ja skuutti kulkee normaalisti. Mietin että oliskohan johdot liittimissä voineet olla väärin päin? Liittimet kai menee vain yksin päin kiinni, mutta enpä katsonut onko johdot alunperin oikein... täytyy avata illalla uudestaan mutta ohessa tiedot uudesta laturista ja akusta. Skuutti on joku perus denver.
 

Liitteet

  • Screenshot_20240827_140613_AliExpress.jpg
    Screenshot_20240827_140613_AliExpress.jpg
    92,7 KB · Luettu: 93
  • Screenshot_20240827_140526_AliExpress.jpg
    Screenshot_20240827_140526_AliExpress.jpg
    166,1 KB · Luettu: 98
  • 20240827_074804.jpg
    20240827_074804.jpg
    279,1 KB · Luettu: 88
Joo mietinkin että aika pieneen tilaan saadaan iso kapasiteetti, kunhan nyt olisi parempi kuin vanha akku. Sekään ei haittaa vaikka olisi 10ah, kestäisi edes pari päivää lasten ajossa.
 
En nyt juuri muuta sano, mutta jos on tuollainen ongelma, niin en lataisi tätä akkua asunnossa tai edes heti sen vieressä. Jos/kun lauta toimii, niin liitin on oikeinpäin ja sitä ei saa laitettua väärin.

Laturitkin ovat sitä vihoviimeistä (halvinta) vaihtoehtoa, joka yllätyksen jos toisenkin voi aiheuttaa.
 
No selvisihän se. Tosiaan kun täysi amatööri näissä, niin nappasin vaan liittimet kiinni ja thats it, tosiaan kun ei ne mene kuin yksin päin. No avasin ja hups, ne olikin alunperin liittimessä väärinpäin. Virta moottorille meni johdot oikein päin liittimeet, mutta latauspiuhat juurikin väärinpäin. No nyt on piuhat käännetty ja tilattu uus laturi, veikkaanpa että nyt toimii. Akun kapasitetti sitten taas eri homma, se selvii sitten... aina oppii jotain uutta
 
Kiinasta tilatut sähköpotkulaudan akut ja laturit on aiheuttaneet useita tulipaloja viimeisen parin vuoden sisään.

Vielä ei ole tullut kuolonuhreja.

En säilyttäisi tuota akkua enkä lataisi sitä missään sisätiloissa. Tuossa on ihan todellinen tulipaloriski kun puhutaan jostain aivan randomista akusta ja laturista.

Lisäksi aina välillä noita kiinalaisia latureita paljastuu hengenvaarallisiksi kun verkkojännite pääsee vuotamaan esim. laitteen kuoreen.

Eli hyvin suurella varovaisuudella nyt eteenpäin, ettei tule sellaisia oppirahoja maksettavaksi mitä ei voi maksaa.
 
Kiinasta tilatut sähköpotkulaudan akut ja laturit on aiheuttaneet useita tulipaloja viimeisen parin vuoden sisään.

Vielä ei ole tullut kuolonuhreja.

En säilyttäisi tuota akkua enkä lataisi sitä missään sisätiloissa. Tuossa on ihan todellinen tulipaloriski kun puhutaan jostain aivan randomista akusta ja laturista.

Lisäksi aina välillä noita kiinalaisia latureita paljastuu hengenvaarallisiksi kun verkkojännite pääsee vuotamaan esim. laitteen kuoreen.

Eli hyvin suurella varovaisuudella nyt eteenpäin, ettei tule sellaisia oppirahoja maksettavaksi mitä ei voi maksaa.
Juurikin näin. Akut ja laturit vain luotettavilta toimittajilta. Ei kannata säästää väärässä paikassa.
 
Kiitos vastauksista. Näyttää enemmän olevan kiinan tekstiä tuossa "alkuperäisessä" denverin akussa, että kiinastahan nekin tulee. Sitähän ei nykyään tiedä vaikka suomesta tilaa että mistä kiinasta alkuperäisin kuitenkin. Eikä tollaseen 4 vuotta vanhaan kolmensadan skuuttiin kannata satasen akkua enää ostaa. Nykyään eurooppalaisuus ei mikään tae enää laatukamalle. Mutta ymmärrän tietty kommenttinne.
 
Kiitos vastauksista. Näyttää enemmän olevan kiinan tekstiä tuossa "alkuperäisessä" denverin akussa, että kiinastahan nekin tulee. Sitähän ei nykyään tiedä vaikka suomesta tilaa että mistä kiinasta alkuperäisin kuitenkin. Eikä tollaseen 4 vuotta vanhaan kolmensadan skuuttiin kannata satasen akkua enää ostaa. Nykyään eurooppalaisuus ei mikään tae enää laatukamalle. Mutta ymmärrän tietty kommenttinne.
Kiinasta tulee tietysti valtaosa tavarasta muutenkin koko maailmaan, mutta sillä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Yritäpäs saada Kiinalainen toimittaja vastuuseen kun talo palaa. Kiinasta tilattujen verkkovirtalaitteiden osalta ei myöskään ole mitään varmuutta, että ne täyttävät mitään sähköturvallisuuslakeja. Suomessa myytäviä tuotteita valvoo Tukes, mutta itse tuotua tavaraa Kiinasta ei kukaan. Suomalaisilla ja eurooppalaisilla toimittajilla on kuitenkin vastuu myymistään tuotteista ja tämä yleensä tarkoittaa sitä, että valtaosa yrityksistä myös itse katsovat vähän mistä tavaransa ostavat.

Kyllä itsekin tulee tilattua Kiinasta vaikka mitä, mutta verkkovirtakamat ja akut ovat kyllä mustalla listalla ellei kyseessä ole joku maailmanlaajuisesti tunnettu iso toimittaja (esim. Anker).
Jos nyt haluat leikkiä riskisimmillä tuotteilla, niin ainakin jo mainitut toimenpiteet kannataa tehdä eli ei säilyttää eikä ladata koskaan sisällä eikä varsinkaan ilman jatkuvaa valvontaa tai yöllä.

Täältä voi selata vaarallisia kodin piensähkölaitteita. Näyttää olevan pitkä liuta sähköskootterin latauslaitteita. Nämä ovat tietysti kiinasta tulleita ja suomessa myytyjä, mutta näissäpä sentään on myyjäliikkeellä joku vastuu.
 
No selvisihän se. Tosiaan kun täysi amatööri näissä, niin nappasin vaan liittimet kiinni ja thats it, tosiaan kun ei ne mene kuin yksin päin. No avasin ja hups, ne olikin alunperin liittimessä väärinpäin. Virta moottorille meni johdot oikein päin liittimeet, mutta latauspiuhat juurikin väärinpäin. No nyt on piuhat käännetty ja tilattu uus laturi, veikkaanpa että nyt toimii. Akun kapasitetti sitten taas eri homma, se selvii sitten... aina oppii jotain uutta
Jätän sormen heristelyn väliin, ja kommentoin kapasiteettia.

Akun sanottiin olevan 18650 10s3p. Kennojen halkaisija on mallinimen mukaisesti 18 mm ja pituus 65 mm. Rakenne on kymmenen kennoa sarjassa ja kolme rinnan, eli yhteensä 10 * 3 = 30 kpl. Paketin mitat täsmäävät:
65 mm plus paketointi on noin 68 mm
Kaksi kertaa 18 mm plus paketointi on noin 40 mm
15 * 18 mm plus paketoinnit on noin 290 mm

= Kahdessa rivissä 15 kpl vierekkäin (yht. 30 kpl)

Massa oli 1,2 kg, jolloin kennoa kohti jää 40 g. Siihen massaan saa halvahkon 3300 mAh 18650:n. Vahva veikkaus on, että kiinalainen mainosmies on laskenut joka ikisen kennon kapasiteetin yhteen, eli vaikkapa 30 * 3300 mAh = 99 Ah, ja pyöristänyt ylöspäin 100 Ah:Iin. Jännitekin on ilmoitettu hieman kaunistelevasti. Oikeasti akku on 42 voltin sijaan 36 V, eli 10 * 3,6 V. Totta on, että akku on täpötäyteen ladattuna noin 42 V (10 * 4,20 V), mutta eivät kunnon valmistajat niitä noin laske, vaan nimellisjännitteellä laskettuna.

Laatuvalmistajan ilmoittamana akku olisi 36 V 9,9 Ah. Aika iso ero kiinalaisen 42 V 100 Ah:iin. Jos ei ole enempää huijattu, lataus kestäisi 2 A-laturilla kuutisen tuntia. Jos täyttyy esim. neljässä tunnissa, on huijattu vielä enemmän kuin "vain" kaunisteltu jännite ja ynnätty totaalisen väärin sarjaankytketytkin kapasiteetit mukaan. Toki 2 A-laturi voi oikeasti olla 1,5 A, jolloin liian pienikin akku kestää täyttyä asiallisen kauan, mutta kilometritulos on heikko.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjut
253 826
Viestejä
4 411 053
Jäsenet
73 260
Uusin jäsen
Avaruuslapsi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom