Sähköpolkupyörän korjailua

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 610
Lyhyt ongelma: Sähköpolkupyörän akku on "suojatilassa".

Pitkä selitys ongelmalle: Japanissa ostettiin perheelle kulkuvälineeksi sähköpolkupyörä. Bridgestonea tietty piti laittaa kun kaikilla muillakin oli. Ei vaan tullut mieleen että tälläiseen vehkeeseen ei ole mitään tukea japanin ulkopuolelta.
Suomeen muuttaessa tuli ongelma. Yksikään muuttofirma ei suostunut kuskaamaan lithium akkuja. Tällöin jo selvitin että europasta ei saa uutta akkua. DHL olisi kuskannut lithium akun erikoisrahtina ja hintaa noin 1500eur. Eli enemmän kuin koko pyörä.
Kuljetukseen löytyi ratkaisu; Varavirtapankkeja saa tuoda lentokoneessa niin monta kuin haluaa, kunhan yksittäisen teho ei ole liikaa. Joten tilasin kiinasta 8kpl varavirtapankki koteloa, purin akusta kennot niihin ja toin ne käsimatkatavaroina! Aivan älytön homma, mutta tosiaan kokonaisena akkua ei saanut tuoda, mutta oli ok kantaa itse rakennettua 8kpl varavirtalähdettä mukana...
Noh, kotiin päästyä kasasin pyörän akun uudelleen, mutta nyt BMS (menikö oikein?) on vikatilassa ja antaa vilkkuvaloilla koodia että akkua on käpistelty ja se on toimitettava purettavaksi!

Googlesta en löydä akkuun mitään vinkkejä, jotenkin tuo ehkä pitää saada nollattua, tai sitten BMS on täysin lukittu?
Akun malli on BT-B400, P6156 ja vielä TBBAT294EV.
Jännite: 36v
Kapa: 9,9Ah

Eli onko jollain ideaa miten tälläisen saisi nollattua? Miten muiden valmistajien nollaantuu? Tai mitä tämän kanssa voisi kokeilla?

Toinen vaihtoehto oli että hankin jostain uuden BMS:än ja koitan sillä. Mutta akun pohjassa on 4 nastaa. Kaksi on tietty + ja -, mutta mitä lie loput? Eli epäilen toimiiko jos vain + ja - käytössä.
Eli onko ainoa vaihtoehto uusia koko elektroniikka pyörästä? Tässä taas ei ole mitään järkeä kun maksaa saman kuin pyörä alunperin... Mutta mikä olisi sitten hyvä tähän hommaan? Tietty voi olla tyhjä akkukotelo, laturi, kotelon jalka ja ohjain. Ehkä moottorin saa hyötykäytettyä?
 
Koitinpa ajaa pyörän + ja - napaan 36v. Ohjain herää henkiin, mutta error päällä. Eli kyllä se jotain tietoa akulta odottaa.

Akulla isot piuhat + ja -, näiden lisäksi keltainen ja sininen ohut piuha tulee bms:ltä. Mitään mitattavaa niissä ei ole, ehkä kun bms on jumissa.
Mitä noihin uskaltaisi kokeilla?

Bms näyttää tältä. Itse en ainakaan löydä pcb:ltä mitään hyödyllistä vinkkiä.
20220530_184010.jpg

20220530_184019.jpg
 
Purin laturin ja siellä yksi pinni kytkemättä ja sininen kytketty "BAT-CNT-CHECK". Tätä levyä voi jopa seurata ja veto loppuu pic16f616:n 8 jalkaan 5k vastuksen läpi. Joten olisko analogi sisääntulo?

Miksi pyörään menee vielä keltainen?

Edit: purinpa pyörääkin osiksi. Ei jatka keltainen mihinkään. Eli yksi karva riittää, kunhan keksin mitä ohjain odottaa

Edit2: liian nopea juhlinta! Laturissa on kyllä sininen piuha, mutta se menee akun keltaiseen. Pyörän päässä sitten sininen osuukin siniseen. Eli eri juttu!

16539292024958246149383407983106.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tyhmä kysymys: oletko kysynyt pyörän valmistajalta?

Joskus yritykset ovat hyvin avuliaita, mutta toisinaan ei. Kannattaa kuitenkin kysyä.
 
Ei ole tyhmä kysymys. En ole kysynyt, koska näitä netin mukaan on vain japanissa tarjolla ja oma japanin kieli ei ole riittävä selittämään ongelmaa.
Tuskin avaavat noita "suojauksia", koska ovat ne tuohon rakentaneet. Eli kielimuuri pelottaa ja epäilen että avaavat "salauksia" pelle pelottomille.
 

Tässä LinusTechTipsin videossa on asiaan liittyvää muistaakseni. Kommenteista myös löytyy infoa
 
Kasasitko kennot varmuudella juuri niille paikoille ja järjestykseen toisiinsa nähden, kuin mitä olivat alunperin?
Vai miten varmistit että kennoston testpointeista menee piuhat oikein siihen BMS:n reunassa olevaan liittimeen?
Ja sekä jos tuossa on kennotason kapasiteetin seurantalaskurit, niin ne ei ole enää kohdillaan jos kennojen järjestys poikkeaa alkuperäisestä, siis siitä huolimatta että testpointteihin menevät johdot olisikin vedetty nykyisen kennojärjestyksen kannalta oikein.

Keltainen ja sininen saattaisivat olla kennoston lämmön mittaamiseen anturilla tai kennoston lämpösulaketta varten, riippuen kummalla tuossa on se hoidettu. Tai siis menivätkö ne keltainen ja sininen ylipäätään alunperin akustoon?

Sinänsä hyvä merkata akut järjestyksen mukaan A..B..C... ennen irroittamista, mitata kunkin kennon jännite heti irroittamisen jälkeen ja kirjoittaa tulokset tussilla kennojen kylkeen järjestyskirjaimen viereen, ja ottaa kuvia ennen ja jälkeen. Ja kun aikoo kasata niin mittaus ovatko jännitteet jokseenkin samat kuin irroituksen jälkeen (poikkeama alle 0,1V). Jos poikkeea tuota enemmän, niin harkittava lataako niitä poikkeaman verran ennen kasaamista, jotta älykkäämmän BMS:n kapasiteetti seuranta ei hämääntyisi.
 
Purkaessa otin hyvät kuvat, jokainen kenno on myös numeroitu. Eli täysin samassa järjestyksessä ovat. Latailin vielä tasapainoon ennen kasausta. Ennen purkua tietty myös mittasin että olivat hyvinkin tasan.
EDIT: Toi akkupaketti on myös sellaisessa kehdossa, että järjestys on vaikea mokata jos on akut vaan numeroitu. Päätyliuskat on erimallisia joten ne ei käy väärille paikoille. Olin nämä myös numeroinut. Kirjoittanut ylös myös johtojen värit(jokaisella liuskalla eri väri) ja ottanut valokuvat.

Kuulemma boschin BMS on sellainen, että jos se tippuu täysin jännitteettömäksi niin se "brikkaa" ittensä. Tässä varmaan käynyt samoin, koska se tosiaan ledillä vilkuttaa koodin mikä vastaa että akkupaketti avattu ja bms lukittu -tyylisen viestin. Jostain siis löysin japaninkielisen manuaalin akulle missä nämä vikakoodit oli avattu.

Keltainen ja sininen siis löytyy akusta. Akun liittimessä on 4 nastaa. Näistä kaksi on tietty + ja - ja näiden välissä on keltainen ja sininen ohut johto. Molemmat johdot menee BMS:lle (kts ekan viestin kuva) ja BMS on monikerrospiirilevy joten siitä en saa seurattua mitään mihin menevät. BMS:sä on myös kaksi chippiä joista ei selviä mitä ovat kun ovat tyyliin mustan epoksin suojassa. Ihan kiusallaan, koska vain ne piirit piilotettu.

Tosiaan eilen selvisi että toinen kelt-sin piuhoista menee laturille "Battery condition "-kohtaan ja se menee pic-piirille. Eli voi sisältää mitä vain tietoa. Ehkä analogi sinkku, ehkä ei. Molemmissa päissä kuitenkin on pic-piirit joten ihan hyvin voivat jotain "älyä" siirtää vaikka yksi piuha onkin?
Selvisi myös että sama piuha mikä laturissa on kytketty ei olekkaan pyörän päässä kytketty, vaan pyörässä on se toinen niistä kytkettynä. Koitin tähän työntää 5v, 3.3v... tasajänniteitä. mutta pyörän ohjain on suojatilassa akku vian takia. Eli jotain älyä toi nasta myöskin varmaan kaipaa?
 
Jos BMS on brikkaantunut niin sitten ostamaan joku geneerinen BMS tyyliin 36V 30A. Maksavat jotain 10$.
Toisaalta netistä näyttää löytyvän joitain vinkkejä resetointiin haulla resetting "bosch bms". Joissain malleissa 15 sekunnin mittainen akkupaketin virtakytkimen painallus resetoi.

Sinänsä digisignaali siirtyy yhdelläkin johdolla kahden piirilevyn välillä, silloin kun niillä on yhteinen maataso (jonka voi ajatella tässä olevan sen toisen johtimen).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 774
Viestejä
4 546 739
Jäsenet
74 845
Uusin jäsen
Datapappa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom