- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 610
Lyhyt ongelma: Sähköpolkupyörän akku on "suojatilassa".
Pitkä selitys ongelmalle: Japanissa ostettiin perheelle kulkuvälineeksi sähköpolkupyörä. Bridgestonea tietty piti laittaa kun kaikilla muillakin oli. Ei vaan tullut mieleen että tälläiseen vehkeeseen ei ole mitään tukea japanin ulkopuolelta.
Suomeen muuttaessa tuli ongelma. Yksikään muuttofirma ei suostunut kuskaamaan lithium akkuja. Tällöin jo selvitin että europasta ei saa uutta akkua. DHL olisi kuskannut lithium akun erikoisrahtina ja hintaa noin 1500eur. Eli enemmän kuin koko pyörä.
Kuljetukseen löytyi ratkaisu; Varavirtapankkeja saa tuoda lentokoneessa niin monta kuin haluaa, kunhan yksittäisen teho ei ole liikaa. Joten tilasin kiinasta 8kpl varavirtapankki koteloa, purin akusta kennot niihin ja toin ne käsimatkatavaroina! Aivan älytön homma, mutta tosiaan kokonaisena akkua ei saanut tuoda, mutta oli ok kantaa itse rakennettua 8kpl varavirtalähdettä mukana...
Noh, kotiin päästyä kasasin pyörän akun uudelleen, mutta nyt BMS (menikö oikein?) on vikatilassa ja antaa vilkkuvaloilla koodia että akkua on käpistelty ja se on toimitettava purettavaksi!
Googlesta en löydä akkuun mitään vinkkejä, jotenkin tuo ehkä pitää saada nollattua, tai sitten BMS on täysin lukittu?
Akun malli on BT-B400, P6156 ja vielä TBBAT294EV.
Jännite: 36v
Kapa: 9,9Ah
Eli onko jollain ideaa miten tälläisen saisi nollattua? Miten muiden valmistajien nollaantuu? Tai mitä tämän kanssa voisi kokeilla?
Toinen vaihtoehto oli että hankin jostain uuden BMS:än ja koitan sillä. Mutta akun pohjassa on 4 nastaa. Kaksi on tietty + ja -, mutta mitä lie loput? Eli epäilen toimiiko jos vain + ja - käytössä.
Eli onko ainoa vaihtoehto uusia koko elektroniikka pyörästä? Tässä taas ei ole mitään järkeä kun maksaa saman kuin pyörä alunperin... Mutta mikä olisi sitten hyvä tähän hommaan? Tietty voi olla tyhjä akkukotelo, laturi, kotelon jalka ja ohjain. Ehkä moottorin saa hyötykäytettyä?
Pitkä selitys ongelmalle: Japanissa ostettiin perheelle kulkuvälineeksi sähköpolkupyörä. Bridgestonea tietty piti laittaa kun kaikilla muillakin oli. Ei vaan tullut mieleen että tälläiseen vehkeeseen ei ole mitään tukea japanin ulkopuolelta.
Suomeen muuttaessa tuli ongelma. Yksikään muuttofirma ei suostunut kuskaamaan lithium akkuja. Tällöin jo selvitin että europasta ei saa uutta akkua. DHL olisi kuskannut lithium akun erikoisrahtina ja hintaa noin 1500eur. Eli enemmän kuin koko pyörä.
Kuljetukseen löytyi ratkaisu; Varavirtapankkeja saa tuoda lentokoneessa niin monta kuin haluaa, kunhan yksittäisen teho ei ole liikaa. Joten tilasin kiinasta 8kpl varavirtapankki koteloa, purin akusta kennot niihin ja toin ne käsimatkatavaroina! Aivan älytön homma, mutta tosiaan kokonaisena akkua ei saanut tuoda, mutta oli ok kantaa itse rakennettua 8kpl varavirtalähdettä mukana...
Noh, kotiin päästyä kasasin pyörän akun uudelleen, mutta nyt BMS (menikö oikein?) on vikatilassa ja antaa vilkkuvaloilla koodia että akkua on käpistelty ja se on toimitettava purettavaksi!
Googlesta en löydä akkuun mitään vinkkejä, jotenkin tuo ehkä pitää saada nollattua, tai sitten BMS on täysin lukittu?
Akun malli on BT-B400, P6156 ja vielä TBBAT294EV.
Jännite: 36v
Kapa: 9,9Ah
Eli onko jollain ideaa miten tälläisen saisi nollattua? Miten muiden valmistajien nollaantuu? Tai mitä tämän kanssa voisi kokeilla?
Toinen vaihtoehto oli että hankin jostain uuden BMS:än ja koitan sillä. Mutta akun pohjassa on 4 nastaa. Kaksi on tietty + ja -, mutta mitä lie loput? Eli epäilen toimiiko jos vain + ja - käytössä.
Eli onko ainoa vaihtoehto uusia koko elektroniikka pyörästä? Tässä taas ei ole mitään järkeä kun maksaa saman kuin pyörä alunperin... Mutta mikä olisi sitten hyvä tähän hommaan? Tietty voi olla tyhjä akkukotelo, laturi, kotelon jalka ja ohjain. Ehkä moottorin saa hyötykäytettyä?