Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

1.10 Helenin 6kk sopparilla aloittavat, joko on tullut virallinen tilausvahvistus sähköpostiin? Eikös tuon pitäisi tulla 3kk ennen sopimuksen alkua?

Onko muille tullut Kokkolan energialta sopimusvahvistusta? Tein sopparin viime viikolla mutta mitään vahvistusta ei ole tullut.

Kiinteiden listoja päivitetty.

Hintoja nostaneet: Kokkola (18, 24 kk), Korpela, Porvoo, Vaasa

Hintoja laskeneet: Helen (6, 12 kk), Imatra (12, 24 kk), Lumme, Oomi, Turku, Vattenfall

Helenillä oli aiemmin tarjoussivulla eri perusmaksu (3,99 e) kuin Tokmanni-edussa (2,99 e) mutta tämä on nyt muuttunut. Molemmissa on nyt sama 2,99 e/kk.

kiinteat6-12kk.jpg

kiinteat18-24kk.jpg

Lisäksi hintahistoriaa valitulta joukolta, ajanjakso 23.4.2024 - 2.7.2026:

12kk.jpg

24kk.jpg

Ja pelkästään Helenin osalta heinäkuulta 2023 alkaen:

helen.jpg

Otin nyt kuiten itselleni tuon 6 kk kiinteän talveksi, kun kerran alta 10 snt/kWh vielä sai. Olishan siinä satasen parin säästöjä tehtäväissä, jos olis edullisempaa. Mutta vain jos, ja kun ei laitteet ja käyttöprofiili (vielä) salli parempaa ohjausta, pitää mennä ostohinnan optimoinnilla.
Tein tuon diilin eilen. Himskatti Turku Energiakin oli palauttanut 6kk sopparin tarjolle. no samapa se on näemmä hinta siinäkin. Hyvä kooste ja päivitys 5/5

Minulla päättyy Helenin määräaikainen 24 kk:n sopimus 30.9.2026. Yritin saada sen jatkoksi Tokmanni-edun mukaisen sopimuksen 1.10.2026 alkaen, mutta se ei Helenin sivuilla onnistunut. Helen tarjosi vain omaa uusintatarjoustaan, joka omalla pienellä 120 kWh/kk sähkönkäytöllä tulee kalliimmaksi kuin Tokmanni-edun mukainen sopimus. AI-apuri ilmoitti Tokmanni-sopimuksen tekemisen onnistuvan vasta nykyisen sopimuksen päättyymisen jälkeen. Onko joku asiakaspalveluun soittamalla saanut tämän Tokmanni-edun onnistumaan nykysopimuksensa jatkoksi?

Minulla päättyy Helenin määräaikainen 24 kk:n sopimus 30.9.2026. Yritin saada sen jatkoksi Tokmanni-edun mukaisen sopimuksen 1.10.2026 alkaen, mutta se ei Helenin sivuilla onnistunut. Helen tarjosi vain omaa uusintatarjoustaan, joka omalla pienellä 120 kWh/kk sähkönkäytöllä tulee kalliimmaksi kuin Tokmanni-edun mukainen sopimus. AI-apuri ilmoitti Tokmanni-sopimuksen tekemisen onnistuvan vasta nykyisen sopimuksen päättyymisen jälkeen. Onko joku asiakaspalveluun soittamalla saanut tämän Tokmanni-edun onnistumaan nykysopimuksensa jatkoksi?
90 päivää ennen pystyy tekemään, eli viimeistään huomenna pitäisi onnistua.

Helen sekoili joidenkin kohdalla keväällä otettujen soppareiden kanssa, joiden alkamiseen oli reilusti yli 3kk. Eikä sähköpostissakaan lukenut sopimuksesta mitään mitä oli sovittu/tilattu.

Itsellä tuli myös helenin sovellukseen näkyviin 6,99c/kWh ja 2,99e/kk.

Mullakin näkyy datahubissa ja Helenin sivuilla 2,99€/kk ja 6,99c/kwh aloitus 1.10.
Valitsin "vaihdan toiselta toimittajalta" mutta minulla ei ollut voimassa olevaa sopimusta, koska oli avopuolison nimessä. Nyt voimassa Helen 18kk 6,55c/kwh loppuu 30.9.
Eli otin nyt omaan nimeen tämän.
On tässä saatu jännittää miten käy :D

Helenin muutama kuukausi sitten olleita 6 kk soppareita otti varmasti moni. Ei varmaan jokaisen tarvitse käydä erikseen ilmoittamassa, että näkyy Datahubissa...
Silloin kuului laittaa viesti ketjuun että tilasi sopimuksen (tätä spämmiä taisi olla useampia sivuja), niin pakkohan se on myös laittaa viesti ketjuun että se on tullut voimaan.

Ettei mene offtopiciksi, niin itselläkin näkyy oma sopimus Helenin sivuilla :smoke:

Helenin muutama kuukausi sitten olleita 6 kk soppareita otti varmasti moni. Ei varmaan jokaisen tarvitse käydä erikseen ilmoittamassa, että näkyy Datahubissa...
Itse ainakin olen nyt ollut iloinen että nämä henkilöt kertoneet sopimuksen olevan OK. :thumbsup:
Meidän 6kk:n sopimus Helenille kun alkaa 26.10 ja täten 90pv ennen on vasta 28.7 (n. 3½vk kuluttua)... joten odotan vielä että oma vahvistus tullee - niin onhan se nyt hyvä kuulla että nämä joilla sopimus alkaa 1.10 ovat nyt omsansa saaneet.

Toki, nyt on riittävän moni tämän jo raportoinut :cool:

Kiinteiden listoja päivitetty.

Hintoja nostaneet: Kokkola (18, 24 kk), Korpela, Porvoo, Vaasa

Hintoja laskeneet: Helen (6, 12 kk), Imatra (12, 24 kk), Lumme, Oomi, Turku, Vattenfall

Helenillä oli aiemmin tarjoussivulla eri perusmaksu (3,99 e) kuin Tokmanni-edussa (2,99 e) mutta tämä on nyt muuttunut. Molemmissa on nyt sama 2,99 e/kk.

kiinteat6-12kk.jpg

kiinteat18-24kk.jpg

Lisäksi hintahistoriaa valitulta joukolta, ajanjakso 23.4.2024 - 2.7.2026:

12kk.jpg

24kk.jpg

Ja pelkästään Helenin osalta heinäkuulta 2023 alkaen:

helen.jpg
Oomin 24kk kiinteä näyttäisi olevan 8,79. Nostivatko hintaa vai mistä tuo 8.49 löytyy?

Ja minulla 8,38snt/kWh +3,99e ja nykyinen soppari päättyy 30.9 🤷🏼‍♂️
Minulle tuli tuo sama tarjous tänään, mutta pari päivää sitten se oli 8,48 snt/kWh + 3,99 €. En tätä vielä hyväksy, kun aikaa uuden sopimuksen hyväksymiseen on 3 kk.

"Löydät tarjouksen ja voimassa olevan hinnan aina Oma Helenistä sekä yllä olevan henkilökohtaisen linkkisi kautta. Ennen nykyisen sopimuksesi umpeutumista lähetämme sinulle sopimuksen uusintaan liittyen muistutusviestejä."

Jospa muistuttaisivat vähän alemmilla hinnoilla, etenkin 2,99 euron kk-maksulla :)

Juuri tuli Heleniltä vahvistus keväällä tekemääni soppariin:

1.10.26 - 31.3.27 (6 kk)
7,39 snt/kWh
5,99 €/kk

Excel ei ole julkisena (eikä ole tulossa).

Hinnat elävät koko ajan, mutta listani vain viikon tai kahden välein.
Vaan olisipa se huomattavasti kätevämpää ja useampaa paremmin palvelevaa, että data olisi keskitetysti jossakin jaettavassa sheetissa tai vielä mieluummin websivuna, kuin tuollaisissa foorumille postatuissa screenshoteissa Excel-taulukoista. Ymmärrän sen, että täysin avoimen systeemin sijaan haluat itse ylläpitää hintatietoja ja jollakin omilla proseduureillasi "vastata" niiden oikeellisuudesta, mutta sitä en ymmärrä miksi formaatin täytyy olla näin kankea.

Juuri tuli Heleniltä vahvistus 22.04.2026 tekemääni soppariin:

Määräaikainen Perussähkö 1.10.26 - 31.3.27 (6 kk)

6,99 snt/kWh
2,99 €/kk
Sama vahvistus tippui itselle. Toivotaan että ei ollut virhe vs. joku vähän kalliimpi 24kk, ja ensi keväänä saa vielä järkeviä sopimuksia.

Juuri tuli Heleniltä vahvistus 22.04.2026 tekemääni soppariin:

Määräaikainen Perussähkö 1.10.26 - 31.3.27 (6 kk)

6,99 snt/kWh
2,99 €/kk
Juu niillä oli vähän aikaa vielä edullisempi 6kk tarjous saatavilla jonka olisin itsekin voinut vielä päivittää aspan kautta mutta enpä jaksanut eikä harmita, tuollainen hintaero on käytännössä pennosia ainakin itselle. Pääasia että talvi on turvattu OK-hintaisella kiinteällä. Syksyllä mennään pieni pätkä pörssissä, kun nykyinen 24kk kiinteä loppuu heinäkuun lopulla.

Mullekin tuli Heleniltä vahvistus, nyt kun huomasin kattoa spostit. Alles harasoo.

Tasan ei käy onnen lahjat.

Minulle tarjosivat tänään 12kk jatkoksi:
24kk
8,53
4,52€/kk, josta ensimmäiset 3kk 0€.

Eli pidetään tuo Kokkolan sopimus sitten :)

Olisiko niin, että viime viikolla oli vielä enemmän valoa tunnelin päässä mm tuon Iranin tilanteen suhteen? Tai sitten menee naamakertoimella :D
Varmaan molemmat syyt pätee. Ennusteet elää koko ajan, mutta jostain syystä myös asiakaskohtaiset tarjoukset vaihtelee. Ehkä ne näkee nykyisten asiakkaiden käyttöprofiilin ja pystyvät hankkimaan osan toimittamastaan sähköstä edullisemmin pörssistä tmv.

Minä sain toukokuussa 7,76 c -tarjouksen ja kun raportoin sen tähän ketjuun, niin ilmeisesti aika moni oli kysellyt samaa hintaa KSATilta, sillä minulle em. tarjouksen tehnyt myyjä lähetti seuraavana päivänä sähköpostin, jossa huomautti minun "ilmeisesti postanneen sopimuksen johonkin nettiryhmään" ja muistutti hinnoissa olevan asiakaskohtaista neuvotteluvaraa. Niinkuin minä olisin mitään hintaa kenellekään luvannut.

Varmaan molemmat syyt pätee. Ennusteet elää koko ajan, mutta jostain syystä myös asiakaskohtaiset tarjoukset vaihtelee. Ehkä ne näkee nykyisten asiakkaiden käyttöprofiilin ja pystyvät hankkimaan osan toimittamastaan sähköstä edullisemmin pörssistä tmv.

Minä sain toukokuussa 7,76 c -tarjouksen ja kun raportoin sen tähän ketjuun, niin ilmeisesti aika moni oli kysellyt samaa hintaa KSATilta, sillä minulle em. tarjouksen tehnyt myyjä lähetti seuraavana päivänä sähköpostin, jossa huomautti minun "ilmeisesti postanneen sopimuksen johonkin nettiryhmään" ja muistutti hinnoissa olevan asiakaskohtaista neuvotteluvaraa. Niinkuin minä olisin mitään hintaa kenellekään luvannut.
Itse sain huhtikuussa KSATilta 7,97 tarjouksen, ärsytti kun kaupan aulassa olleet helen, fortum jne olisivat pari viikkoa aiemmin myyneet 7,45 hintaista. Outoa että sait paremman tarjouksen noin paljon myöhemmin mutta otin tuon pari viikkoa mietittyäni, kun Trumpin touhut sun muut on niin arvaamattomia lähiaikoina.Oma kulutus noin 13000 vuodessa.

Silloin kuului laittaa viesti ketjuun että tilasi sopimuksen (tätä spämmiä taisi olla useampia sivuja), niin pakkohan se on myös laittaa viesti ketjuun että se on tullut voimaan.

Ettei mene offtopiciksi, niin itselläkin näkyy oma sopimus Helenin sivuilla :smoke:
Keväällä voi sitte laittaa viestin että halpa 6kk nyt loppuu.

Itsekin vähän jännäsin että tuleeko oomi datahubiin ja tulihan se parin päivän viiveellä.

Silleen hauska että nyt tuli spostiin myös sopimusvahvistus, jossa oli mukana peruutuslomake.
Keväällä aspa chatissa väitti että peruutusoikeus oli mennyt jo umpeen kun yli 14 päivää kulunut.

Myöhemmin hinta aleni vielä lisää ja toinen aspa chatti henkilö muutti sopparin hinnan mukisematta.

Viimeksi muokattu:
Lokakuussa olisi loppumassa Helenin viime vuonna keväällä tehty 7,5c/kWh + 2,99€ perusmaksu, kivasti uudessa tarjouksessa ensimmäisenä 7,79c/kWh + 3,99€ perusmaksu ja päälle käyttövaikutus :kahvi: Pitäkööt tunkkinsa

Kun tuo täällä miljoonakertaa jo mainittu 6kk Helene tuli itsellekkin ja vanha määräaikainen päättyy kuunvaihteessa niin tähän väliin tarvitaan toistaiseksivoimassaoleva pörssisoppari. Kävin myyjiä läpi ja tässä tämänpäivän lista:
1783154494268.png

Se mikä tässä nyt ihmetytti niin osa puhui varttihinnoista, osa tuntihinnoista ja nämä oli myös tuotekuvauksissa osalla sekaisin. Ensin hehkutetaan keskituntihintaa ja sitten seuraavassa lauseessa kerrotaan että veloitetaan vartin mukaan. Joku taas kertoi että riippuu mitä se mittari sattuu tukemaan.

Muoks: Kokkolan Energia hinnat vain elokuuhun, 1.9. 0,6/2,53

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
310 710
Jäsenet
83 899
Uusin jäsen
Veikko.T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom