Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Huh, Helenin 6kk pahviin tuli vajaassa kuukaudessa +50% lisää hintaa (4.5 6,99snt/kWh vs 2.6 10,69snt/kWh).

Ainakaan helmikuussa ei pörssisähkösopparin 'tilaus vastaanotettu" sähköpostissa ollut perusmaksun/energian hinnan tietoja näkyvillä.

11404.jpg

Joko ne @Jamboa olivat lisänneet tuohon mailiin peruuttamisoikeutta koskevat tiedot mukaan?
Ei ole siitä tuossa mitään

Lähti Oomin 6kk soppari tilaukseen hintaan 8,79 snt/kWh + 5,90 €/kk ajalle 1.9.2026-28.2.2027.

Edeltävän vuoden saman aikavälin spotin + 0,5 snt marginaalin oma keskiarvohinta olisi ollut 11,30 snt/kWh. Oomin sopparilla keskiarvohinnaksi olisi tullut 9,33 snt/kWh (sis. kk-maksu).

Liukuri.png

Jatkoa tähän. Soitin Väreen asiakaspalveluun numeroon 037773131 ja sieltä nauhalta lopulta sain numeron Helenin asiakaspalveluun 096178080. Tuota puhelinnumeroa en Helenin sivuilta löydä.

Soitin Helenille. Asiakaspalvelija totesi, että 1.10. alkavaa sopimusta ei näy eikä pitäisikään näkyä, koska on mahdotonta, että sellaista sopimusta oltaisiin voitu maaliskuussa myydä. Asiakaspalvelija ei ole voinut myydä maaliskuussa sopimusta alkamaan lokakuussa. Totesi, että minulla on siis vain Helenillä pörssisähkösopimus olemassa eikä sen perässä mitään muuta. Sanoi, että minulla saattaa olla tilausvahvistus mutta siltikään sopimusta ei ole, koska lokakuussa alkava sopimus on mahdoton.

Totesin, että minulla on nimenomaan sopimusvahvistus, paperissa lukee sopimusvahvistus kaikkine alkamisajankohtineen ja hintatietoineen eikä mitään tilausvahvistusta. Asiakaspalvelijalla Väreellä ei ollut mitään ongelmaa myydä tällaista kokonaisuutta. Väreeltä varmistin vielä toukokuussa, että 1.10. alkava sopimus näkyy järjestelmässä ja se siirtyy Helenille sellaisenaan. Väre vahvisti asian minulle toukokuussa. Tässä kohtaa asiakaspalvelija sanoi, että itsekin siirtynyt Väreeltä Helenille, ei ole enää mitään pääsyä Väreen järjestelmiin ja pahoitteli tilannetta. Sanoi, että tilanne on vähän kurja. Tässä kohtaa asiakaspalvelija antoi rivien välistä ymmärtää, että hänen kätensä ovat sidotut ja voi vain toistaa sitä virallista mantraa mitä Helenillä nyt pitää toistaa. Ääneen pohdin, että taitaa Helenillä olla aika joustamattomat järjestelmät, mihin asiakaspalvelija kommentoi, että voihan sen niinkin muotoilla että Väreellä oli vähän erilaista.

Asiakaspalvelija neuvoi minua tekemään reklamaation ja liittämään siihen Väreeltä saamani sopimusvahvistuksen. Hän toivoi, että asia edistyy sitä kautta. Sanoi, että sitten täällä päästään kuuntelemaan puhelinnauhoituksia. Ne ovat kuitenkin kaikki tallella vaikka Väreen tulevaisuuteen tehtyjä sopimuksia ei päästä näkemään.

Harmittava juttu kaiken kaikkiaan. Mutta varoituksen sanana siis kaikille, että kovin helpolla Helen ei tunnu noita keväällä solmittuja sopimuksia kunnioittavan, mikäli olit ne Väreen kanssa solminut. Koska minulla on sopimusvahvistus, niin uskon vielä, että tämä menee maaliin mutta on tämä silti uskomatonta, että minun pitää Helenille tämä homma nyt todistaa, vaikka Väre vielä pari viikkoa sitten asian vahvisti.
Mielenkiintoista! Mulla on tehtynä sopimus jo 1.9. alkaen eli pitäisi kaiketi näkyä Datahubissa tai varmaan myös Helenin appissa. Vaan eipä näy sopimusta, sopimusvahvistus on kyllä tallessa. Kaipa se täytyy soitella tuonne ja haukkua ne lyttyyn.

Mielenkiintoista! Mulla on tehtynä sopimus jo 1.9. alkaen eli pitäisi kaiketi näkyä Datahubissa tai varmaan myös Helenin appissa. Vaan eipä näy sopimusta, sopimusvahvistus on kyllä tallessa. Kaipa se täytyy soitella tuonne ja haukkua ne lyttyyn.
Odottelisin nyt sentäs tämän päivän vielä ennen soittoa ja haukkuja. Jos 1.9. lasketaan 90 päivää taaksepäin, päädytään tähän 3.6. päivään. Eli heillä lienee ainakin tämä päivä vielä aikaa lisätä se?

Minulla näkyy nyt Oma Helenin sivuilla maaliskuussa tehty halpa 6kk sopimus vaikka virallisia papereita ei ole vielä Heleniltä tullut sähköpostiin.

Odottelisin nyt sentäs tämän päivän vielä ennen soittoa ja haukkuja. Jos 1.9. lasketaan 90 päivää taaksepäin, päädytään tähän 3.6. päivään. Eli heillä lienee ainakin tämä päivä vielä aikaa lisätä se?
Aivan joo, mun päässä se oli 3 kk eikä 90 päivää. Enkä nyt tosissani ole ketään kysymättä haukkumassa, vähän huumorintynkää. Mutta katsellaan, alkaako sopimusta kohta näkymään.

Määräaikainen 12kk sopimus kiinteällä kWh hinnalla. Mistä tällä hetkellä halvin?
Tässä viimeisin lista.

Tässä viimeisin lista.
Jos tiedossa on muutto n. 12kk päästä, olisiko vain järkevää ottaa halpa 24kk? Eikö muutto ole peruste ratkeamiselle?

Lähti Oomin 6kk soppari tilaukseen hintaan 8,79 snt/kWh + 5,90 €/kk ajalle 1.9.2026-28.2.2027.

Edeltävän vuoden saman aikavälin spotin + 0,5 snt marginaalin oma keskiarvohinta olisi ollut 11,30 snt/kWh. Oomin sopparilla keskiarvohinnaksi olisi tullut 9,33 snt/kWh (sis. kk-maksu).

Liukuri.png
Tää Oomin soppari taitaa olla halvin kiinteä 6kk tällä hetkellä? Piti tänään tilata Porvoon Energialta 8.10snt/kWh hintaan mutta hinta olikin pompannut eilisestä 10.5 senttiin.

Tää Oomin soppari taitaa olla halvin kiinteä 6kk tällä hetkellä? Piti tänään tilata Porvoon Energialta 8.10snt/kWh hintaan mutta hinta olikin pompannut eilisestä 10.5 senttiin.
Toi Porvoon Energian hinta pomppas kyl yllättäen. Taitaa olla monella myyjällä sama,et ne päivittää hintoja kuukauden vaihteessa. Kannattaa varmaan kattoo uusiks noita tarjouksia.

Toi Porvoon Energian hinta pomppas kyl yllättäen. Taitaa olla monella myyjällä sama,et ne päivittää hintoja kuukauden vaihteessa. Kannattaa varmaan kattoo uusiks noita tarjouksia.
Joo, se siis pomppasi nimenomaan tänään, toki melkein kuunvaihteessa tietty ollaan edelleen. Odottelin tähän asti ihan sillä, että tänään olisi saanut sopparin alkaan syyskuun alusta kun heillä myöhäisin aloituspvm max 90 vrk eteenpäin.

Turku Energialla on vielä myynnissä Louna Lähi 6 kk -yleissähkö, Energiamaksu 8,25 snt/kWh, Perusmaksu 5,45 €/kk.

Näyttäisi saavan tänään alkamaan 02.09.2026.

Olin tulossa kirjoittamaan samaa kuin Villester, täällä saattaa hyvinkin mennä tuo Louna Lähi tilaukseen tänään.

Muoks: Ihan vain vinkkinä, jos tuon tilaa niin ei kannata Turku Energian tilaussivulla ihan ekana perustietoja syöttäessä vaihtaa mittaustapaa yleissiirrosta mihinkään - tuo systeemi yrittää olla paljon näppärämpi kuin se onnistuu olemaan. Kun valitsi kausisiirron niin valittavaksi ei tullut yhtäkään mahdollista sähkösopimusta (edes vaikka linkissä oli esitäytettynä 6kk sopimuksen koodi) ja aikasiirrolla ("yösähkö" tuolla lomakkeella) vain juuri siihen profiloitu tuote.

Viimeksi muokattu:
Oomi 6 kk peruttu ja Turku Energia 6 kk tilalle. Säästöarvio n. 40 €. :kippis:

Oomille propsit helposta peruuttamiskaavakkeesta ja nopeasta (alle 10 min) vahvistuksesta peruutuksesta. Ei tarvi jatkossa pelätä tehdä heille (alustavaa)sopimusta.

Mites tuo nyt menee voiko yhtä aikaa olla useampi tilaus vireillä? Otin Vaasan sähköltä toistaiseksi voimassa olevan kulutusvaikutus sopparin, kun hinta on hyvä 6,6 snt/kWh 30.9. asti, mutta se astuu voimaan vasta 12 vrk päästä. Uuden tilauksen voi tehdä varmaan vasta, kun tuo on "toimitettu"?

Edit: Tässä siis se takana, että jos haluaisin vaikka tänään ottaa 6kk määriksen alkamaan syyskuun alusta.

Aikamoista hintarallia on kun 20% tulee yhtäkkiä lisää, eikä futuureihin ole sellaisia lukemia tullut. Onneksi ehdin tuon 8.1c ottamaan kun ennakkoon nousua kuun vaihteessa. Toivottavasti joku muukin tarttui, kun vinkkasin. Vaikka useimmiten olen kyllä väärässä.

Aikamoista hintarallia on kun 20% tulee yhtäkkiä lisää, eikä futuureihin ole sellaisia lukemia tullut. Onneksi ehdin tuon 8.1c ottamaan kun ennakkoon nousua kuun vaihteessa. Toivottavasti joku muukin tarttui, kun vinkkasin. Vaikka useimmiten olen kyllä väärässä.
Niin no eihän se futuureista varsin johdu vaan siitä että sopimukset pystyy ajoittamaan talven yli, ei niitä halvalla kukaan halua myydä.

Niin no eihän se futuureista varsin johdu vaan siitä että sopimukset pystyy ajoittamaan talven yli, ei niitä halvalla kukaan halua myydä.
Kyllä, mutta yhden päivän/kuukauden aikana ei ole tullut niin suurta muutosta, että 20% korotus olisi perusteltu. Kyllä se on tiedetty jo 25.5. vaikka, että tämähän ulottuu jo helmikuun loppuun maksimissaan.

Kyllä, mutta yhden päivän/kuukauden aikana ei ole tullut niin suurta muutosta, että 20% korotus olisi perusteltu. Kyllä se on tiedetty jo 25.5. vaikka, että tämähän ulottuu jo helmikuun loppuun maksimissaan.
Niin ulottuu, mutta siinä maksat myös pari mahdollisesti halpaa kuukautta. Eiköhän tuo myyjien kannalta ole helpoin vain valita päivä X milloin nostaa hinta kuin se että sitä kuukausi tai kaks kisutellaan ylöspäin.

Niin ulottuu, mutta siinä maksat myös pari mahdollisesti halpaa kuukautta. Eiköhän tuo myyjien kannalta ole helpoin vain valita päivä X milloin nostaa hinta kuin se että sitä kuukausi tai kaks kisutellaan ylöspäin.
Tänä vuonna OL3:n huolto alkaa 10.9. ja kestää 50 päivää. Jos alkaa kylmät kelit aikaseen niin saattaa olla kallista syyskuusta helmikuun loppuun.

Nyt on OL1 huollossa ja pörssisähkön hinta hyppii välillä yli 20 sentin vaikkei lämmitystarvetta ole juurikaan.

Turku Energia Louna Tuuli 24kk on 8,65 snt/kwh perusmaksu 4.66 €/kk, mutta ensimmäiset 6kk ilmaiseksi, eli keskihinnaksi perusmaksulle tulee 3,5 €/kk
Oomilta soittelivat äsken, tarjosivat 8,19c/kwh ja kulutusvaikutuksella 0,05c/kwh, perusmaksut 6kk 2,95e ja sen jälkeen 5,90e. Sanoin, että palataan asiaan myöhemmin tänään. En tiedä menisikö tuo kulutusvaikutus-kikkailu taas siihen, että autistisesti kyttäisi pörssisähköjä, en kyllä taida lähteä siihen mukaan.

En nyt yhtään tiedä onko miten merkittävä ero kuukaudessa tuohon Helenin tarjoukseen (8,79c/kwh ja pm 3,99e/kk , ei jotenkin jaksaisi alkaa vaihtamaa Helenistä kun ei ole ollut mitään ongelmia koskaan heidän kanssaan, appi ihan toimiva jne. Oomista ei mitään kokemusta. On vaikeeta. Pitääkö tässä alkaa ihan laskemaan jotenkin tuota, mitä säästää... Sellainen fiilis, että pitäisi homma saada jotenkin nyt clousattua.

Viimeksi muokattu:
Tänä vuonna OL3:n huolto alkaa 10.9. ja kestää 50 päivää. Jos alkaa kylmät kelit aikaseen niin saattaa olla kallista syyskuusta helmikuun loppuun.

Nyt on OL1 huollossa ja pörssisähkön hinta hyppii välillä yli 20 sentin vaikkei lämmitystarvetta ole juurikaan.
Kyllä, sitä en tiedä kuinka paljon sähköyhtiöitä kiinnostaa nuo huollot ja miten vaikuttavat hinnoitteluun. Mielestäni tuo hintojen nosto on ihan verrattavissa muidenkin tuotteiden sesonkihinnoitteluun..

Kiinteiden listoja päivitetty.

Hintoja nostaneet: Alajärvi (24 kk), Helen (6 kk, 31.10.27), Imatra, Kerava, Kokkola (6, 24 kk), KSAT, Lumme, Nurmijärvi, Oomi, PKS (6, 12 kk), Porvoo, Vaasa

Hintoja laskeneet: Helen (24 kk), Kokkola (18 kk)

Väre teki pitkään yhteistyötä Tokmannin kanssa ja nyt yhteistyö on yhdistymisen johdosta siirtynyt Helenille. Helen/Tokmanni-edut löytyvät tämän linkin takaa (perusmaksuetu kiinteissä ja kulutusvaikutuksellisissa 12 ja 24 kk sekä 6 kk 0 e/kk pörssisähköä). Muut Helenin tarjoukset löytyvät tarjous-sivulta, mutta Tokmanni-edun kautta perusmaksu on siis edullisempi.

Väreen sopimukset poistettu listalta, koska myyntisivu siirtää nykyään suoraan Helenin sivulle.

Vattenfall on poistanut 6 kk sopimuksen myynnistä.

kiinteat6-12kk.jpg

kiinteat18-24kk.jpg

Jatkoa tähän. Soitin Väreen asiakaspalveluun numeroon 037773131 ja sieltä nauhalta lopulta sain numeron Helenin asiakaspalveluun 096178080. Tuota puhelinnumeroa en Helenin sivuilta löydä.

Soitin Helenille. Asiakaspalvelija totesi, että 1.10. alkavaa sopimusta ei näy eikä pitäisikään näkyä, koska on mahdotonta, että sellaista sopimusta oltaisiin voitu maaliskuussa myydä. Asiakaspalvelija ei ole voinut myydä maaliskuussa sopimusta alkamaan lokakuussa. Totesi, että minulla on siis vain Helenillä pörssisähkösopimus olemassa eikä sen perässä mitään muuta. Sanoi, että minulla saattaa olla tilausvahvistus mutta siltikään sopimusta ei ole, koska lokakuussa alkava sopimus on mahdoton.

Totesin, että minulla on nimenomaan sopimusvahvistus, paperissa lukee sopimusvahvistus kaikkine alkamisajankohtineen ja hintatietoineen eikä mitään tilausvahvistusta. Asiakaspalvelijalla Väreellä ei ollut mitään ongelmaa myydä tällaista kokonaisuutta. Väreeltä varmistin vielä toukokuussa, että 1.10. alkava sopimus näkyy järjestelmässä ja se siirtyy Helenille sellaisenaan. Väre vahvisti asian minulle toukokuussa. Tässä kohtaa asiakaspalvelija sanoi, että itsekin siirtynyt Väreeltä Helenille, ei ole enää mitään pääsyä Väreen järjestelmiin ja pahoitteli tilannetta. Sanoi, että tilanne on vähän kurja. Tässä kohtaa asiakaspalvelija antoi rivien välistä ymmärtää, että hänen kätensä ovat sidotut ja voi vain toistaa sitä virallista mantraa mitä Helenillä nyt pitää toistaa. Ääneen pohdin, että taitaa Helenillä olla aika joustamattomat järjestelmät, mihin asiakaspalvelija kommentoi, että voihan sen niinkin muotoilla että Väreellä oli vähän erilaista.

Asiakaspalvelija neuvoi minua tekemään reklamaation ja liittämään siihen Väreeltä saamani sopimusvahvistuksen. Hän toivoi, että asia edistyy sitä kautta. Sanoi, että sitten täällä päästään kuuntelemaan puhelinnauhoituksia. Ne ovat kuitenkin kaikki tallella vaikka Väreen tulevaisuuteen tehtyjä sopimuksia ei päästä näkemään.

Harmittava juttu kaiken kaikkiaan. Mutta varoituksen sanana siis kaikille, että kovin helpolla Helen ei tunnu noita keväällä solmittuja sopimuksia kunnioittavan, mikäli olit ne Väreen kanssa solminut. Koska minulla on sopimusvahvistus, niin uskon vielä, että tämä menee maaliin mutta on tämä silti uskomatonta, että minun pitää Helenille tämä homma nyt todistaa, vaikka Väre vielä pari viikkoa sitten asian vahvisti.
Ja jatkoa. Heleniltä tuli vastaus. Väreen kanssa tehty sopimus alkaa 1.10. Ei vain näy järjestelmässä koska: "Noin kuukauden päästä sopimuksesi alkuun on 90 päivää ja tämän jälkeen sopimuksesi näkyy järjestelmissämme.
Tästä syystä on asiakaspalvelijalla voinut olla vaikutelma, että sopimus ei olisi siirtynyt ja tätä tulemmekin ohjeistamaan nyt, että tilanne voi myös olla kuvatunlainen."

Vaikea uskoa, että tämä oma 1.10. alkava sopimus oli nyt sellainen yllätys, että siitä tosiaan pitää asiakaspalvelua erikseen ohjeistaa, että tällaisiakin soppareita voipi tulla.

Mutta vahvistaa tuossa myös epäsuorasti että yli 90 päivän päästä alkavat sopimukset ovat ok. On vain firmasta kiinni halutaanko niitä myydä.

Kyllä, sitä en tiedä kuinka paljon sähköyhtiöitä kiinnostaa nuo huollot ja miten vaikuttavat hinnoitteluun. Mielestäni tuo hintojen nosto on ihan verrattavissa muidenkin tuotteiden sesonkihinnoitteluun..
No tottakai sähköyhtiöitä kiinnostaa huollot ja tottakai ne vaikuttaa hinnoitteluun. Ei siellä nyt ihan idiootteja olla. Jos OL3 ei olisi huollossa syys-lokakuu niin varmasti näkyisi futuureissa ja sitä myötä määräaikaisten hinnoittelussa, on sen verran merkittävä mylly Suomessa.

Oomilta soittelivat äsken, tarjosivat 8,19c/kwh ja kulutusvaikutuksella 0,05c/kwh, perusmaksut 6kk 2,95e ja sen jälkeen 5,90e. Sanoin, että palataan asiaan myöhemmin tänään. En tiedä menisikö tuo kulutusvaikutus-kikkailu taas siihen, että autistisesti kyttäisi pörssisähköjä, en kyllä taida lähteä siihen mukaan.

En nyt yhtään tiedä onko miten merkittävä ero kuukaudessa tuohon Helenin tarjoukseen (8,79c/kwh ja pm 3,99e/kk , ei jotenkin jaksaisi alkaa vaihtamaa Helenistä kun ei ole ollut mitään ongelmia koskaan heidän kanssaan, appi ihan toimiva jne. Oomista ei mitään kokemusta. On vaikeeta. Pitääkö tässä alkaa ihan laskemaan jotenkin tuota, mitä säästää... Sellainen fiilis, että pitäisi homma saada jotenkin nyt clousattua.
Se on varmaankin tämä:

1780658973422.png

Aika erikoinen on tuo "Arvioitu kulutusvaikutus". Miten he sen voivat arvioida tietämättä mitään asiakkaan kulutusprofiilista?

Turku Energialla on vielä myynnissä Louna Lähi 6 kk -yleissähkö, Energiamaksu 8,25 snt/kWh, Perusmaksu 5,45 €/kk.

En tiedä bugasiko selaimet, vai meneekö perjantain piikkiin, mutta kuukauden valinta heinäkuusta eteenpäin ei onnistunut millään tuossa sopimuksenteossa. Kokeilin Firefoxilla ja Chromella ja kummallakaan ei voinut muuttaa päivämääräkenttää ja hiirellä pääsi vain heinäkuuhun asti. Siitä eteenpäin pääsy onnistui lopulta valitsemalla päivä kursorilla.

Että jos tulee tuollainen pähkinä purtavaksi, niin täältä saa ilmaisen huijauskoodin.

Lumpeen pitkään jatkunut aikakausi päättyy varmaan omalta osalta tähän, tuskin vastaavat tarjoukseen. Odotettua sikäli, että hinnoittelu muuttuu Oomin alaisena.

En tiedä bugasiko selaimet, vai meneekö perjantain piikkiin, mutta kuukauden valinta heinäkuusta eteenpäin ei onnistunut millään tuossa sopimuksenteossa. Kokeilin Firefoxilla ja Chromella ja kummallakaan ei voinut muuttaa päivämääräkenttää ja hiirellä pääsi vain heinäkuuhun asti. Siitä eteenpäin pääsy onnistui lopulta valitsemalla päivä kursorilla.

Että jos tulee tuollainen pähkinä purtavaksi, niin täältä saa ilmaisen huijauskoodin.

Lumpeen pitkään jatkunut aikakausi päättyy varmaan omalta osalta tähän, tuskin vastaavat tarjoukseen. Odotettua sikäli, että hinnoittelu muuttuu Oomin alaisena.
Miten pitkälle sait surffattua, saako tilauksen 6kk päähän?

Ainakin minulla tuo 6kk jousto 1.9 alkaen näkyy jo oma oomissa nykyisen sopimuksen jatkona joten uskon ettei se siitä enää muutu.
Olkaahan tarkkoina noiden yli 3kk ennakkoon sovituissa sopimuksissa.Minulle tuli tänään sopimusvahvistus ihan toisesta sopimuksesta mitä olin sopinut. 6kk 6.29 Jousto sopimus oli muuttunut 24kk 7.39 Jousto sopimukseen.Sain kuitenkin tuon jo sovitun 6kk sopimuksen voimaan.Toki voi käydä niinkin että olisi kannattanut tarttua tuohon pitempään lappuun,no aika näyttää miten käy.

Se on varmaankin tämä:

1780658973422.png

Aika erikoinen on tuo "Arvioitu kulutusvaikutus". Miten he sen voivat arvioida tietämättä mitään asiakkaan kulutusprofiilista?
Joo se oli juurikin tuo. Itse kun vähän googlettelin tuota kulutusvaikutusta (ei ihan täysin tuttu termi itselle oikein ennestään), niin tuntui että siinä yhdistyy kiinteän ja pörssin huonot puolet, tai että se on juurikin kiinteä, mihin voi vähän vaikuttaa kyttäämällä sitä pörssiä. Ei kiitos. Käyn nakuttamassa tuon Helenin tarjouksen hyväksytyksi, eikä tartte funtsia asiaa sen enempää taas pitkään aikaan. Ei uskalla odotella tuonne 31.7. asti kun soppari loppuu, itsellä mutu, että mitä pitemmälle kesää mennään ja syksyä kohti, hinnat vaan nousee.

Oomin myyjä oli kyllä mukava ja ymmärtäväinen, ei ollut ihan hirveää pakkotuputusta, vaikka toki myyjä on aina myyjä, ihan mukavaa keskustelua oli aiheesta ja tuntui ymmärtävän, miksi en tällä kertaa kelkkaan lähtenyt, eli pisteet siitä sinne.

Viimeksi muokattu:

Tuli nyt tähän tartuttua. 1.9. laitoin alkamaan, eli helmikuun 27 loppuun mennään tällä. Pitkään menty pörssisähköllä. Kulutus nyt ei hirveitä ole vuodessa mutta saunallisessa kerrostalokämpässä pikkuisen liikaa on tullut kytättyä noita hintoja, milloin napsauttaa saunan päälle. Ensi talvena ei siis sitä tarvi tehdä.

Laki ei sitä maksimiaikaa määrää, mutta hyvä tietää että vain 3kk päähän saa tuoltakin
Meni se läpi ainakin sähköpostivarmistuksen mukaan, katsotaan miten käy lähempänä.
1780667807926.png

Luulin, että tuo 90 päivää pitäisi saada siirrettyä eteenpäin sieltäkin, kun ei muutakaan mainittu ja se tuolta niiden K/V osastolta löytyy. Ihmettelin vaan, miksi se on niin hankalaa. 😁
1780667582783.png

Itse kun vähän googlettelin tuota kulutusvaikutusta (ei ihan täysin tuttu termi itselle oikein ennestään), niin tuntui että siinä yhdistyy kiinteän ja pörssin huonot puolet, tai että se on juurikin kiinteä, mihin voi vähän vaikuttaa kyttäämällä sitä pörssiä.
Se riippuu ihan just tasan omasta kulutuskäyttäytymisestä. Asia on helppo tarkistaa palvelulla liukuri.fi. Yksinkertaistettuna asia menee niin, että kuluttamalla halvemmilla tunneilla maksat vähemmän kuin sopimasi hinta ja kuluttamalla enemmän kalliiseen aikaan maksat enemmän kuin sopimuksesi hinta. Jos onnistut kuluttamaan tasaisesti 24/7, niin maksamasi hinta on tasan se mitä sopimuksessa lukee.

Kulutusvaikutus sopimuksessa vain kiinnitetään pörssin kuukauden keskihinta. Sama kulutsvaikutus näkyy pörssi sopimuksessakin, jos sen sovellus näyttää. Tai laskee liukuri.fi.

Itsellä myös Väre pörssi tällä hetkellä ja Helen 6kk tilattu 1.9. alkavaksi, mutta en ole saanut Heleniltä tätä sotkua koskien mitään sähköpostia. Jännän äärellä, että pitääkö hetkeksi ottaa kesällä joku toinen hetkeksi aikaa.
Mulla sama tilanne aloituspäivää myöten. Torstai-iltana tuli Heleniltä sähköposti, että homma OK ja sopimus alkaa sovitusti. :thumbsup:
Sopimuksen tein 15.3.

Se riippuu ihan just tasan omasta kulutuskäyttäytymisestä. Asia on helppo tarkistaa palvelulla liukuri.fi. Yksinkertaistettuna asia menee niin, että kuluttamalla halvemmilla tunneilla maksat vähemmän kuin sopimasi hinta ja kuluttamalla enemmän kalliiseen aikaan maksat enemmän kuin sopimuksesi hinta. Jos onnistut kuluttamaan tasaisesti 24/7, niin maksamasi hinta on tasan se mitä sopimuksessa lukee.
Joo näinhän se on, kiitos selvityksestä. Kiinteällä mennään nyt 24kk, pois silmistä, pois mielestä. :)

Joo se oli juurikin tuo. Itse kun vähän googlettelin tuota kulutusvaikutusta (ei ihan täysin tuttu termi itselle oikein ennestään), niin tuntui että siinä yhdistyy kiinteän ja pörssin huonot puolet, tai että se on juurikin kiinteä, mihin voi vähän vaikuttaa kyttäämällä sitä pörssiä. Ei kiitos. Käyn
En keksi muuta sopimusmallia jolla voi saada ilmaista energiaa. Näin kävi minulle helmikuussa 26 - 3200kwh kulutus ja lasku -4eur.

Ei huono ainakaan minulle😁

En keksi muuta sopimusmallia jolla voi saada ilmaista energiaa. Näin kävi minulle helmikuussa 26 - 3200kwh kulutus ja lasku -4eur.

Ei huono ainakaan minulle😁

Viitsitkö pikkusen avata tätä? Siis kuukaudessa 3200kWh kulutus ja sulla sähkölasku -4€ niin millä helvetillä jos kysyä saan :lol: Jotain automaatiota varmasti taustalla, mutta epäilen ettei kuitenkaan aurinkopaneeleilla paljon ole tuottoa. Toki tämä siis oletuksena, että täällä koto Suomessa vaikutat 😄

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Jäsenet
83 349
Uusin jäsen
okutara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom