Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Sori, Helen-gateen liittyen vielä... Tein maaliskuussa Helenille 6kk määräaikaisen alkamaan syyskuussa (sopimuksen teon aikana Lumpeen pörssiasiakas), mutta vaihdoin muutaman päivän jälkeen sen Lumme Energialle vastaavaan, mutta snadisti halvempaan 6kk soppariin. Lumpeelta tuli silloin heti perään sähköpostiin PDF-sopimusvahvistus, jossa oli jo kaikki yksityiskohdat mukana. (pvm, hinnat jne) Lumpeen sopimus näkyy OmaLumme-palvelussa tälläkin hetkellä ihan oikein.

Silti eilen ja tänään on soiteltu numerosta nollaysi 617 8076 ja kun vastasin, niin Helenin henkilöksi esittäytynyt halusi ilmoittaa, että perutaan syyskuussa alkava sähkösopimus "virheen takia". Kyselin tarkemmin, että mikä virhe, mutta tämä ei selvinnyt. Sitten sanoin, että olen jo maaliskuussa perunut tämän heidän sopimuksensa Helenin puhelinpalvelun kautta ja nyt tämä ihminen totesikin, että "tämä se virhe olikin." Kommentoin, että ei nyt tainnut olla vaan te halusitte jostain muusta syystä perua yksipuolisesti tämän tilaukseni, johon tuli vain hämmentynyttä selittelyä.

Eli, taitavat sieltä nyt oikeasti soitella näiden syksylle alkavien 6kk soppareiden yksipuolisia peruutuksia.
 
Hämmentävä kysymys. Black Fridayn aikaan on tietysti aina tarjouksia, mutta niiden hyvyys / halpuus riippuu sen hetkisestä hintatasosta. Nykyisellään ei ole mitään muutaman sentin kiinteitä sopimuksia tarjolla, joten jos odottelee jotain 3-4 snt/kWh 24 kk sopimuksia, saa odotella pitkään.

Jos taas Eletran pörssisähkötarjouksia katsotaan, niin heillä oli viime BF:n aikaan siis se 0 e/kk + marginaali 0 snt/kWh puolen vuoden ajaksi. Vuotta aiemmin tarjosivat 0 snt/kWh + 2,90 e/kk vuodeksi.
Jep, en toki tarkoittanut kysymyksellä, että aina absoluuttisesti olisi jotain kiinteitä huipputarjouksia ja itseäni lähinnä kiinnostaa pörssisähkösopparit. Nyt tuo Eletran 0€ /kk ja 0 snt/kWh pörssisähkö oli erinomaisen halpa tuote puolen vuoden ajalle kotiin ja mökille. Funtsin, että ottaisi nyt jonkun 6 kk sopparin ja sitten BF:stä jonkun.
 
Jep, en toki tarkoittanut kysymyksellä, että aina absoluuttisesti olisi jotain kiinteitä huipputarjouksia ja itseäni lähinnä kiinnostaa pörssisähkösopparit. Nyt tuo Eletran 0€ /kk ja 0 snt/kWh pörssisähkö oli erinomaisen halpa tuote puolen vuoden ajalle kotiin ja mökille. Funtsin, että ottaisi nyt jonkun 6 kk sopparin ja sitten BF:stä jonkun.
Itse juuri liipaisin Nordic Green Energyn 0e/kk pörssi+0,34snt/kWh sopparin kun eletran tarjous loppuu ens kuun puolessa välissä
 
Nykyinen 6kk määräaikainen (8,45 snt/kwh ja 2,99 e/kk) kiinteä soppari menossa katkolle 31.7. ja tuollaista Heleniltä tarjosivat jatkoksi (soitin sinne, eikä mitään parempaa ollut tarjolla), eikai sitä muuta voi kun mennä tuolla. Sen verran vähemmän tarttenut stressailla vs. pörssisähkö, sitä tuli pari vuotta syynättyä kuin raamattua ja elettyä/rajoitettua elämää vaihteluiden mukana. En halua enää ikinä kokea niitä talven horror-hintoja.

Ei kenelläkään ole mitään parempia ideoita? Itse ollut ihan tyytyväinen Heleniin noin muuten.

1779792698250.png
 
En kyllä sähkömarkkinalakia tavaamalla saa mitenkään luettua ko. pykälää (87 §) niin, etteikö etänä sopiminen kelpaisi yli 90 vuorokauden päähän, kunhan kuluttaja on aloitteellinen osapuoli. Hallituksen esityksessäkään ei tällaista rajoitetta mitenkään tuoda esille. Mistä siis moinen ajatus?
Joo, näköjään tuo linkattu ja lainattu teksti on "hieman" vajavaisesti napattu osa tuosta pykälästä.

"Kotimyynnissä tai etämyynnissä tai muutoin vähittäismyyjän kiinteän toimipaikan ulkopuolella kuluttajan kanssa tehdyn uuden sähkönmyyntisopimuksen mukaisen sähköntoimituksen on käynnistyttävä viimeistään 90 vuorokauden kuluessa sopimuksen tekemisestä. Kuluttajan aloitteesta sähkönmyyntisopimus voidaan tehdä yli 90 vuorokautta ennen sitä koskevan toimituksen aloittamista" => Tuossa jos molempien ehtojen pitää täyttyä yhtäaikaa, niin yli 90 päivän päähän saa tehdä kuluttajan aloitteesta sopimuksen, mutta vain jos se on tehty kiinteässä toimipaikassa.

Mutta jos tuota oikeaa pykälää katsoo, niin eipä tuossa ole mitään epäselvää.
 
Tosta edellisen sivun listasta löytyy useampikin Heleniä halvempi 6kk soppari: Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)
Mä oon aina aattellut että tuo tammi-helmikuu olisi huonoin mahdollinen aika uusia määräaikaista sopimusta, siis jos nyt jatkaa tuota 31.7 loppuvaa sopimusta 6kk määräaikaisella.
Vähän mutu pohjalta tämä kyllä kun en ole noita talvella kovin tarkkaan seurannut, aina tullut mahdolliset määräaikaisen uusimiset ajoitettua talven ulkopuolelle.
 
Mä oon aina aattellut että tuo tammi-helmikuu olisi huonoin mahdollinen aika uusia määräaikaista sopimusta, siis jos nyt jatkaa tuota 31.7 loppuvaa sopimusta 6kk määräaikaisella.
Vähän mutu pohjalta tämä kyllä kun en ole noita talvella kovin tarkkaan seurannut, aina tullut mahdolliset määräaikaisen uusimiset ajoitettua talven ulkopuolelle.
Ei tarvitse mutuilla, tuosta saa todella hyvän käsityksen mitä sopparit maksaa milloinkin
Lisäksi historiagrafiikat:

helen.jpg


12kk.jpg

24kk.jpg
 
Joo, näköjään tuo linkattu ja lainattu teksti on "hieman" vajavaisesti napattu osa tuosta pykälästä.

"Kotimyynnissä tai etämyynnissä tai muutoin vähittäismyyjän kiinteän toimipaikan ulkopuolella kuluttajan kanssa tehdyn uuden sähkönmyyntisopimuksen mukaisen sähköntoimituksen on käynnistyttävä viimeistään 90 vuorokauden kuluessa sopimuksen tekemisestä. Kuluttajan aloitteesta sähkönmyyntisopimus voidaan tehdä yli 90 vuorokautta ennen sitä koskevan toimituksen aloittamista" => Tuossa jos molempien ehtojen pitää täyttyä yhtäaikaa, niin yli 90 päivän päähän saa tehdä kuluttajan aloitteesta sopimuksen, mutta vain jos se on tehty kiinteässä toimipaikassa.

Mutta jos tuota oikeaa pykälää katsoo, niin eipä tuossa ole mitään epäselvää.
Jätit oleellisimman pois:

Mitä edellä tässä momentissa säädetään, ei sovelleta, jos kuluttaja on omasta aloitteestaan ottanut yhteyttä elinkeinonharjoittajaan tai jos elinkeinonharjoittaja on ottanut yhteyttä kuluttajaan tämän nimenomaisesta pyynnöstä sellaisen sähkönmyyntisopimuksen tekemiseksi, jonka mukainen toimitus käynnistyy yli 90 vuorokauden kuluttua sopimuksen tekemisestä. (25.4.2025/201)
 
Onko joku kilpailuttanut pörsissähköä viimeaikoina? Eletra-energian 0€ kk + 0 snt/kWh soppari tuli päätökseen. Tuollaista sopparia tuskin on missään, mutta uusi Eletran soppari 4,78€/kk ja 0,38 snt/kWh tuskin on halvimmasta päästä.
Otin samassa tilanteessa Lidl Vattenfall tarjouksen, 6 kk ajalle kuukausimaksu 0 eur + marginaali 0,50 cnt / kWh.

 
Jätit oleellisimman pois:

Mitä edellä tässä momentissa säädetään, ei sovelleta, jos kuluttaja on omasta aloitteestaan ottanut yhteyttä elinkeinonharjoittajaan tai jos elinkeinonharjoittaja on ottanut yhteyttä kuluttajaan tämän nimenomaisesta pyynnöstä sellaisen sähkönmyyntisopimuksen tekemiseksi, jonka mukainen toimitus käynnistyy yli 90 vuorokauden kuluttua sopimuksen tekemisestä. (25.4.2025/201)
Minä en jättänyt mitään pois, vaan tuota pykälän kohtaa ei ollut siinä alkuperäisessä lainauksessa eikä sen yhteydessä linkatussa tekstissä. Kuten sanoin, pykälän osalta se asia on selvä, ei tarvitse kerrata :)
 
Otin samassa tilanteessa Lidl Vattenfall tarjouksen, 6 kk ajalle kuukausimaksu 0 eur + marginaali 0,50 cnt / kWh.

Saman tein, mutta suunnittelin jo loka-marraskuulle vaihtoa esim Eletraan takaisin, koska marginaali huomattavasti pienempi.
Eiköhän sieltä taas joku kampanjakin tule viimeistään BF:nä..
 
Saman tein, mutta suunnittelin jo loka-marraskuulle vaihtoa esim Eletraan takaisin, koska marginaali huomattavasti pienempi.
Eiköhän sieltä taas joku kampanjakin tule viimeistään BF:nä..
Jos nyt esim. tuohon Vattenfallin 0 €/kk + 0,50 snt/kWh vertaa Eletran 4,78€/kk + 0,38 snt/kWh, saa kulutus olla lähes 4000 kWh, jotta Eletra olisi halvempi.
Vattenfall 0 €/kk + 0,50 snt/kWh * 4000 kWh = 20 €
Eletra 4,78 €/kk + 0,38 snt/kWh * 4000 kWh = 19,98 €

Vattenfall 0 €/kk + 0,50 snt/kWh * 1500 kWh = 7,50 €
Eletra 4,80 €/kk + 0,18 snt/kWh * 1500 kWh = 7,50 €
E. näemmä Eletralta saa halvemmallakin ja kääntyy edullisemmaksi 1500 kWh kohdalla. Lisäsin spoileriin.
 
Mites Greenelyn 12kk sopimus? Tuli taas itse sekoiltua kun tarjosivat puhelimitse 6kk ja totesin, että voisi olla ihan ok. No enpä arvannut että tarjoavat samaan aikaan 12kk ilman kk-maksua netissä.
Mietin ihan samaa, mutta eikö se mene niin, että sen 12 kk kuukausimaksuttoman saa vaan huoraamalla omat tiedot jollekin kilpailuttajasivulle, ettei suoraan Greenelyltä?

Greenelyn omilta sivuilta sain näkyviin vain 8 kk ilmaisilla kuukausimaksuilla olevan sopparin.
 
Oomilla on 7,79 snt/kWh 24 kk kulutusvaikutteinen tarjous. Ekat 6 kk perusmaksu 3 €/kk ja sitten 6 €/kk. Ottaisin tuon mutta ei anna laittaa aloituspäivää kuin 3 kk:n päähän, ja oma sopimus umpeutuu 31.10.

Itsellä kulutusvaikutus oli viime vuonna +0,15 snt/kWh kun oli lämmin vuosi ja tänä vuonna +0,23 snt/kWh kun oli kylmä talvi. Sähkölämmitteinen omakotitalo. Eli nykyisten kiinteiden alle pääsisi.
 
A
Oomilla on 7,79 snt/kWh 24 kk kulutusvaikutteinen tarjous. Ekat 6 kk perusmaksu 3 €/kk ja sitten 6 €/kk. Ottaisin tuon mutta ei anna laittaa aloituspäivää kuin 3 kk:n päähän, ja oma sopimus umpeutuu 31.10.

Itsellä kulutusvaikutus oli viime vuonna +0,15 snt/kWh kun oli lämmin vuosi ja tänä vuonna +0,23 snt/kWh kun oli kylmä talvi. Sähkölämmitteinen omakotitalo. Eli nykyisten kiinteiden alle pääsisi.
Alkaisi itseäkin kiinnostamaan myös kulutusvaikutus, jos sellaisen saisi tuonne lokakuulle edullisemmin kuin kiinteähintaisen. Vaikka itselläkin on sähkölämmitys, niin sähköauto latailee talvisin ja keskimäärinhän se on se edullisin aika sähköä kuluttaakin
edit. eipä se käykään, kun kesäisin kulutus on 2/3 halpaan aikaan, eli päivällä aurinkopaneelien energialla ja 1/3 menee "kalliiseen aikaa". Sähköyhtiön näkökulmasta siuis 100% olisi kesällä kallista käyttöaikaa :/
 
Oon suosinut näitä määräaikaisia sopimuksia. Häviän kesällä mutta voitan talvella ja ihan vaan mielenrauhan vuoksi.

Tartuin kiinni Omavoiman 24kk soppariin.
8,29snt/kWh + 5e/kk
Ekat 3kk 0e/kk

Voittaa nykyisen… Säästän noin 20e kahden vuoden aikana 🤣

Kulutus talossa ollu noin 11500kW
 
Oon suosinut näitä määräaikaisia sopimuksia. Häviän kesällä mutta voitan talvella ja ihan vaan mielenrauhan vuoksi.

Tartuin kiinni Omavoiman 24kk soppariin.
8,29snt/kWh + 5e/kk
Ekat 3kk 0e/kk

Voittaa nykyisen… Säästän noin 20e kahden vuoden aikana 🤣

Kulutus talossa ollu noin 11500kW
Eikö olisi halvempaa ottaa kesälle pörssi ja talvelle aikalailla saman hintainen kiinteä, aivan kuten itse ja monet muut tekee? Itsellä oli viime kuukausi pörssissä ja voitin omalla kulutuksella n. 25€ verrattuna vanhaan 7,82snt/kWh kiinteään joka oli talven yli.
 
Mietin ihan samaa, mutta eikö se mene niin, että sen 12 kk kuukausimaksuttoman saa vaan huoraamalla omat tiedot jollekin kilpailuttajasivulle, ettei suoraan Greenelyltä?

Greenelyn omilta sivuilta sain näkyviin vain 8 kk ilmaisilla kuukausimaksuilla olevan sopparin.
Tein niin että Greenely soitti, otin tyhmyyksissäni ja sain 6kk. Sitte valitin mailitse, että tarjoatte 12kk netin kautta, niin pidensivät 12kk:ksi. Kai tämä näin on ihan ok.
 
Sori, Helen-gateen liittyen vielä... Tein maaliskuussa Helenille 6kk määräaikaisen alkamaan syyskuussa (sopimuksen teon aikana Lumpeen pörssiasiakas), mutta vaihdoin muutaman päivän jälkeen sen Lumme Energialle vastaavaan, mutta snadisti halvempaan 6kk soppariin. Lumpeelta tuli silloin heti perään sähköpostiin PDF-sopimusvahvistus, jossa oli jo kaikki yksityiskohdat mukana. (pvm, hinnat jne) Lumpeen sopimus näkyy OmaLumme-palvelussa tälläkin hetkellä ihan oikein.

Silti eilen ja tänään on soiteltu numerosta nollaysi 617 8076 ja kun vastasin, niin Helenin henkilöksi esittäytynyt halusi ilmoittaa, että perutaan syyskuussa alkava sähkösopimus "virheen takia". Kyselin tarkemmin, että mikä virhe, mutta tämä ei selvinnyt. Sitten sanoin, että olen jo maaliskuussa perunut tämän heidän sopimuksensa Helenin puhelinpalvelun kautta ja nyt tämä ihminen totesikin, että "tämä se virhe olikin." Kommentoin, että ei nyt tainnut olla vaan te halusitte jostain muusta syystä perua yksipuolisesti tämän tilaukseni, johon tuli vain hämmentynyttä selittelyä.

Eli, taitavat sieltä nyt oikeasti soitella näiden syksylle alkavien 6kk soppareiden yksipuolisia peruutuksia.

Mä otin alkukeväästä myös ens talveksi sen Helenin sopparin 6,99/2,99 (silloin oli Vattenfall, sopimuksen alkuun oli jotain 120 päivää tms, eli reilusti yli 3kk), mutta taktikoin niin että saan edullisen pitkän määriksen (tai seuraavan kesän pörssisähkösopparin, kumpi on parempi tarjous) otettua black fridayna.

Eli aloitus 26.8., niin että black fridaynä 6kk Helenin sopparin loppumiseen on päivää vaille kolme kuukautta ja mulla on mahdollisuus tarttua tarjouksiin. Saan näin nauttia halvasta sähköstä kuitenkin helmikuun loppuun saakka joka tapauksessa, ja toivottavasti heti jatkettua jollain bf-tarjouksella. Menetän siinä pari edullista pörssisähkökuukautta syksyltä, mutta kylmimmät kuukaudet tulee katetuksi. On ottanut päähän kun ei ole voinut koskaan tarttua bf-tarjouksiin kun aina on ollut määräaikainen päällä johonkin maaliskuun loppuun, eli yli 3kk päähän.

Halusin vaan kertoa, että se Helenin soppari ilmestyi pari päivää sitten 90 päivän kohdalla datahubiin ja sain tänään virallisen vahvistuksen ihan mutinoitta, vaikka oli yhtä ns. "virheellinen" kun täällä joillain muillakin. Kukaan ei soitellut tai ottanut yhteyttä Heleniltä, vaan vahvistuksessa oli ihan oikeat hinnat.
 
Jospa se tosiaan pitää paikkansa että ne jotka ovat tehneet sen helenin sopparin ennen huhtikuuta, ne pitävät kutinsa, ja ne jotka ovat tehneet sen huhtikuussa, ne perutaan. Itse tein sen 14.3, eikä ole ainakaan vielä soiteltu heleniltä. Noh, parin viikon päästä pitäisi ilmestyä datahubiin. Ei auta kuin odotella..
 
Jospa se tosiaan pitää paikkansa että ne jotka ovat tehneet sen helenin sopparin ennen huhtikuuta, ne pitävät kutinsa, ja ne jotka ovat tehneet sen huhtikuussa, ne perutaan. Itse tein sen 14.3, eikä ole ainakaan vielä soiteltu heleniltä. Noh, parin viikon päästä pitäisi ilmestyä datahubiin. Ei auta kuin odotella..
27.4.2026 tehnyt oman sopparin ajalle 26.10.2026 - 25.04.2027. Mitään aikasempaa historiaa ei ole Helenin (tai muut sen yhtiöt) kanssa. Vielä ei ole tullut mitään viestiä / yhteydenottoa peruutuksesta tai muusta. -- 90pv ennen on 28.7.2026, joten sitä odotan josko silloin sitten jotain mahdollisesti tulisi. Toki toive vaan että datahubiin silloin tulee meidän sopimus näkyviin...
 
Näille Helenin ja muiden sopimusihmettelyille voisi kyllä perustaa uuden otsikon. Kiinnostaa kuin kilo kivihiiliä, kun jokainen käy päivittämässä tietojaan mitä aspa on sanonut jne.
Minusta täysin ketjun otsikon mukaista keskustelua. Minua kiinnostaa miten näiden kanssa käy, jos Helen löytää porsaanreiän joka ei kiinnosta KKV / saa jatkaa toimintaa sellaisenaan niin löytää käytäntö varmasti muidenkin sähkönmyyjien oppikirjoihin.
 
Minusta täysin ketjun otsikon mukaista keskustelua. Minua kiinnostaa miten näiden kanssa käy, jos Helen löytää porsaanreiän joka ei kiinnosta KKV / saa jatkaa toimintaa sellaisenaan niin löytää käytäntö varmasti muidenkin sähkönmyyjien oppikirjoihin.
Kyl se otsikon mukasta on. Mut mietin et jos Helen keksii jonku kikan, nii eiks KKV sit puutu? Tai sitte vasta jälkikäteen. Taitaa olla vähän villi länsi nää sopimukset.
 
27.4.2026 tehnyt oman sopparin ajalle 26.10.2026 - 25.04.2027. Mitään aikasempaa historiaa ei ole Helenin (tai muut sen yhtiöt) kanssa. Vielä ei ole tullut mitään viestiä / yhteydenottoa peruutuksesta tai muusta. -- 90pv ennen on 28.7.2026, joten sitä odotan josko silloin sitten jotain mahdollisesti tulisi. Toki toive vaan että datahubiin silloin tulee meidän sopimus näkyviin...
Itse olin helenin asiakas kun tein maaliskuussa tuon 14.9 alkavan sopimuksen, eikä ole tosiaan tullut mitään perumisuhkauksia sen jälkeen, joten uskotaan että sopimus alkaa kyseisenä päivänä.

Tuskin tässä nyt kannattaa alkaa jokaiselle sähköyhtiölle tekemään omaa ketjua, joten koittakaa kestää :rolleyes:
 
Näille Helenin ja muiden sopimusihmettelyille voisi kyllä perustaa uuden otsikon. Kiinnostaa kuin kilo kivihiiliä, kun jokainen käy päivittämässä tietojaan mitä aspa on sanonut jne.
Tai sitten perustat ja keskustelet siellä niistä asioista, mitkä sinua kiinnostaa.
 
Mä otin alkukeväästä myös ens talveksi sen Helenin sopparin 6,99/2,99 (silloin oli Vattenfall, sopimuksen alkuun oli jotain 120 päivää tms, eli reilusti yli 3kk), mutta taktikoin niin että saan edullisen pitkän määriksen (tai seuraavan kesän pörssisähkösopparin, kumpi on parempi tarjous) otettua black fridayna.

Eli aloitus 26.8., niin että black fridaynä 6kk Helenin sopparin loppumiseen on päivää vaille kolme kuukautta ja mulla on mahdollisuus tarttua tarjouksiin. Saan näin nauttia halvasta sähköstä kuitenkin helmikuun loppuun saakka joka tapauksessa, ja toivottavasti heti jatkettua jollain bf-tarjouksella. Menetän siinä pari edullista pörssisähkökuukautta syksyltä, mutta kylmimmät kuukaudet tulee katetuksi. On ottanut päähän kun ei ole voinut koskaan tarttua bf-tarjouksiin kun aina on ollut määräaikainen päällä johonkin maaliskuun loppuun, eli yli 3kk päähän.

Halusin vaan kertoa, että se Helenin soppari ilmestyi pari päivää sitten 90 päivän kohdalla datahubiin ja sain tänään virallisen vahvistuksen ihan mutinoitta, vaikka oli yhtä ns. "virheellinen" kun täällä joillain muillakin. Kukaan ei soitellut tai ottanut yhteyttä Heleniltä, vaan vahvistuksessa oli ihan oikeat hinnat.
Black Friday -optimointeihin liittyen kannattaa muistaa, että uuden sähkösopimuksen saa yleensä alkamaan maksimissaan 90 vrk:n päähän. Laitoin siksi oman 6 kk:n Helenin alkamaan jo 24.8., mutta voi olla että jätin siihen varmuusvaraa tai muuten laskin yksittäiset päivät väärin. Toki aiempina vuosina moni tarjous on ollut voimassa koko BF-viikonlopun ja Cyber Mondayn, joten silloin tarjoukset pystyy hyödyntämään vaikka edeltävä sopimus alkaisikin paria päivää myöhemmin.

EDIT: Joo, kyllä se ihan oma laskuvirhe oli. 26.8. aloitus riittää. 👍

EDIT2: Laskin vielä kerran. 25.8. olisi kait se optimi päivä. Tällöin 6 kk soppari päättyy 24.2. ja BF-tarjouksen voi aloittaa seuraavasta päivästä eli 25.2., joka on 90 vrk:n päässä Black Fridaysta. Kannattaa vielä tarkistuslaskea. 😅
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tälle ryhmälle. Otin Porvoon energialta 6kk sopparin 8.1c ja 5.9€/kk. Pelko, että hinta nousee kun kuu vaihtui, kun on nyt halvin sopimus. Yritin optimoida aloituksen niin, että pystyn hyödyntämään myös seuraavien vuosien Black friday tarjouksia, jos otan nyt Black fridaysta 12kk tai 24kk sopparin. 2 vuoden päästä Black friday tekoälyn mukaan 24.11. niin otin aloituksen nyt 22.8.2026, jotta pystyn hyödyntämään myös vuoden 2028 BF tarjouksen.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos tälle ryhmälle. Otin Porvoon energialta 6kk sopparin 8.1c ja 5.9€/kk. Pelko, että hinta nousee kun kuu vaihtui, kun on nyt halvin sopimus. Yritin optimoida aloituksen niin, että pystyn hyödyntämään myös seuraavien vuosien Black friday tarjouksia, jos otan nyt Black fridaysta 12kk tai 24kk sopparin. 2 vuoden päästä Black friday tekoälyn mukaan 24.11. niin otin aloituksen nyt 22.8.2026, jotta pystyn hyödyntämään myös vuoden 2028 BF tarjouksen.
Ite taas odottelen että sopparin sais alkaan syys- tai lokakuussa mutta vähän kuumottaa, että hintaa pomppaa huomenna, kun kuu vaihtuu. Kesä olisi tarkotus olla pörssissä, mutta joulu-huhti olisi kiva saada ”halvalla” kiinteällä.
 
Joo tuo oli itselläkin alkuperäinen ajatus, että pörssillä kesät ja tuolle talviajalle kiinteä. Tuo
OL3 pitkä huolto 50vrk 10.9.+muut huollot herätteli aiempaan ajankohtaan. Ja nyt kuukausi pörssissä ja ei sovi mulle pitkän päälle. Sähköautolla pystyy vähän ajoittamaan kesällä. Mutta esim. Saunaan haluan mennä silloin kun huvittaa. Ja voihan sitä pörssillä mennä saunaan koska huvittaa. Ei vaan sovi itselle, kun olen vähän kyttääjä. Eli sähkönmyynti sopimuksista kiinteä sopii kyllä tietyille ihmisille. En halua kuluttaa aikaa optimointiin ja eikä ole automatiikkaa ja sähkölämmitys. Sähköfutuurit ennustaa halpenevaa tämän talven jälkeen, niin voi näkyä jo BF tarjouksissa.
 
Jaahhans. Aloitin Väreen asiakkaana 19.3.2026. Samalla kertaa tein kaksi sopparia ilman ongelmia. Ensin pörssisähköllä ja 1.10. alkaen 6kk 6,73snt/kwh kulutusvaikutussopparilla. Molemmista tuli 17.3. sopimusvahvistukset, joissa sovitut hinnat näkyy. Toukokuussa soitin Väreelle ja varmistin että kaikki kunnossa, lokakuussa alkava soppari siirtyy sellaisenaan Helenille ja homma oli ok.

Tänään chättäilin Helenin kanssa varmistaakseni heiltäkin homman vielä. Sielläpä ei tiedetty asiasta mitään, hetken aikaa etsittyään jotain aspa totesi että joo, tämmöinen 7,99snt/kwh soppari heillä näkyisi. En hyväksynyt asiaa. Nyt selvitellään. Täysin käsittämätön tilanne kyllä. Luulin, että Helen on niitä isoja ja luotettavia.
 
Ite taas odottelen että sopparin sais alkaan syys- tai lokakuussa mutta vähän kuumottaa, että hintaa pomppaa huomenna, kun kuu vaihtuu. Kesä olisi tarkotus olla pörssissä, mutta joulu-huhti olisi kiva saada ”halvalla” kiinteällä.

Vähän oli samat suunnitelmat ja otin nyt varuiksi tuon Oomin 6 kk kulutusvaikutuksellisen alkamaan 31.8. Toisaalta tuon hinta on laskenut vasta pari päivää sitten, että niinköhän nousisi hinta taas huomenna. No, sen 14 vrk peruutusoikeuden sisällä ehtii toki säätää.
 
Lumme soitteli eilen ja tarjoili 5.99€/kk + 8.59c/kWh 24kk tarjousta. Ei ollut minusta kovin kummoinen joten jään odottelemaan rauhassa parempia tarjouksia kesän aikana...
 
Eipä olla kauaa eletty tämän listan päiväyksestä kun ikävästi yllättäen hinnat on lähteneet nousuun.

24kk sopimuksissa Panelikoski kiskoo nyt 8,40 snt/kWh ja KSAT 8,35 snt/kWh. Itse alkanut tässä tiirailemaan, että jos/kun vaan saisi 12-24kk alta 8centin, mutta taitaa jäädä
haaveeksi.

Helen tarjoilee tällaista lokakuussa päättyvän sopimuksen jatkoksi
1779621581307.png
Nyt kun hinnat lähtevät nousuun, niin kävin tarkistamassa mitä Helen nyt tarjoaa nykyisen sopimuksen jatkoksi:
Screenshot_20260602-090547_Chrome.jpg

Tässä vielä tokmanni klubin tarjous Heleniltä (lunastus ilmeisesti pitää tehdä Tokmanni apissa?)

Screenshot_20260602-092036_Tokmanni.jpg
Screenshot_20260602-092036_Tokmanni~2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Aika pahalta näyttää loppuvuoden tilanne..
Aika hötkyilyltä näyttää varsinkin ajankohtaan nähden ts. yhtiöt nostelee hintoja ja asiakkaat on ihan paskat housussa kilpaa ottamassa sopimuksia lisänousujen pelossa - sitten ku tuleekin lämmin talvi ja sateinen ja tuulinen syksykin niin ai että nuo lafkat kierii rahoissaan (kuten joka tapauksessa tekevät) kuten tekevät hirveetä katetta.
 
Aika hötkyilyltä näyttää varsinkin ajankohtaan nähden ts. yhtiöt nostelee hintoja ja asiakkaat on ihan paskat housussa kilpaa ottamassa sopimuksia lisänousujen pelossa - sitten ku tuleekin lämmin talvi ja sateinen ja tuulinen syksykin niin ai että nuo lafkat kierii rahoissaan (kuten joka tapauksessa tekevät) kuten tekevät hirveetä katetta.
Turha on taas tuoda tuota esiin. Toinen kestää riskiä paremmin kuin toinen -ne jotka ei kestä tai halua riskeerata sähkön hinnan kanssa, ottavat määräaikaisen sopimuksen. Ymmärrettäviä taustasyitä on:
- Jollakin on kerrostaloasunto, jossa suurin sähkönkuluttaja on jääkaappi
- Toisella sähkölämmitteinen omakotitalo 20Mwh vuosikulutuksella.

Täällä pitäisi kuitenkin keskustella sopimuksista.

On hienoa että täällä on aktiivisia käyttäjiä, jotka tuovat vinkit muidenkin tietoon. Sitäkautta jokainen hyödyttää toinen toisiaan -kilpailun kautta luodaan hintapaineet sähkönmyyjille. Toivotaan että hinnat vielä tästä laskisi, mutta kyllä sitä on kovasti huudeltu että hinnat lähtevät nousuun -ja nyt näyttää niin tapahtuvan. Toivottavasti heinäkuussa myydään kuitenkin 5 cent/kwh 24kk määräaikaista, vaikkakin hieman epäilyttää että alle 8 sentin saisi kuitenkaan
 
Turha on taas tuoda tuota esiin. Toinen kestää riskiä paremmin kuin toinen -ne jotka ei kestä tai halua riskeerata sähkön hinnan kanssa, ottavat määräaikaisen sopimuksen. Ymmärrettäviä taustasyitä on:
- Jollakin on kerrostaloasunto, jossa suurin sähkönkuluttaja on jääkaappi
- Toisella sähkölämmitteinen omakotitalo 20Mwh vuosikulutuksella.

Täällä pitäisi kuitenkin keskustella sopimuksista.

On hienoa että täällä on aktiivisia käyttäjiä, jotka tuovat vinkit muidenkin tietoon. Sitäkautta jokainen hyödyttää toinen toisiaan -kilpailun kautta luodaan hintapaineet sähkönmyyjille. Toivotaan että hinnat vielä tästä laskisi, mutta kyllä sitä on kovasti huudeltu että hinnat lähtevät nousuun -ja nyt näyttää niin tapahtuvan. Toivottavasti heinäkuussa myydään kuitenkin 5 cent/kwh 24kk määräaikaista, vaikkakin hieman epäilyttää että alle 8 sentin saisi kuitenkaan
Kyllä se on ihan hyvä tässä ketjussa tunnistaa, että markkinapelurit ottaa ns. hölmöiltä rahat pois heti kun on huolia uutisissa. Hinnat pomppaa ja yleensä ei ole kiire laskea takas alaspäin. Jos perse ei kestä riskiä, niin silloin on enää turha hätäillä, kun on jo löysät pöksyissä. Eli pitää olla ajoissa. Toki sillä on sitten käänteinen vaikutuskin, Heleninkin kevään "tarjoukseen" rynnättiin suinpäin ja sen jälkeen 2 kk ketjussa selviteltiin miten saa vielä vaihdettua aavistuksen halvempaan Helenin tarjoukseen.
 
Turha on taas tuoda tuota esiin. Toinen kestää riskiä paremmin kuin toinen -ne jotka ei kestä tai halua riskeerata sähkön hinnan kanssa, ottavat määräaikaisen sopimuksen. Ymmärrettäviä taustasyitä on:
- Jollakin on kerrostaloasunto, jossa suurin sähkönkuluttaja on jääkaappi
- Toisella sähkölämmitteinen omakotitalo 20Mwh vuosikulutuksella.
Itsehän kuulun näihin omakotitalollisiin 20 MWh vuosikulutuksella (sähköauto 25 tkm/a, ILPpi, kuivaimia tallissa jne...)
 
Kyllä se on ihan hyvä tässä ketjussa tunnistaa, että markkinapelurit ottaa ns. hölmöiltä rahat pois heti kun on huolia uutisissa. Hinnat pomppaa ja yleensä ei ole kiire laskea takas alaspäin. Jos perse ei kestä riskiä, niin silloin on enää turha hätäillä, kun on jo löysät pöksyissä. Eli pitää olla ajoissa. Toki sillä on sitten käänteinen vaikutuskin, Heleninkin kevään "tarjoukseen" rynnättiin suinpäin ja sen jälkeen 2 kk ketjussa selviteltiin miten saa vielä vaihdettua aavistuksen halvempaan Helenin tarjoukseen.
Kyllä kyllä, ehdottomasti kuuluu. Mutta perusteluja ja näkemyksiä kaivataan enemmänkin, eikä vain että sanotaan tyyliin "nyt ei kannata ostaa". Toki jälkeenpäin tuollainen argumentti voi olla mennyt oikeinkin, mutta mitään arvoa sillä silti ei ole jos perusteluita ei ole esitetty

Onko muuten Helen muuttanut käytäntöään, kun nyt sähköpostitse tulevassa tilausvahvistuksessa lukeekin hinnat ja muut sopimustiedot ihan oikein?

1780392250964.png
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä kyllä, ehdottomasti kuuluu. Mutta perusteluja ja näkemyksiä kaivataan enemmänkin, eikä vain että sanotaan tyyliin "nyt ei kannata ostaa". Toki jälkeenpäin tuollainen argumentti voi olla mennyt oikeinkin, mutta mitään arvoa sillä silti ei ole jos perusteluita ei ole esitetty

Onko muuten Helen muuttanut käytäntöään, kun nyt sähköpostitse tulevassa tilausvahvistuksessa lukeekin hinnat ja muut sopimustiedot ihan oikein?

1780392250964.png
Liekkö muuttaneet käytäntöä/järjestelmää, kun tullut niin paljon ylimääräistä työtä aspaan näistä "onkohan mun 6kk kiinteä nyt varmasti näkyvillä?" -kyselyistä?
 
Jaahhans. Aloitin Väreen asiakkaana 19.3.2026. Samalla kertaa tein kaksi sopparia ilman ongelmia. Ensin pörssisähköllä ja 1.10. alkaen 6kk 6,73snt/kwh kulutusvaikutussopparilla. Molemmista tuli 17.3. sopimusvahvistukset, joissa sovitut hinnat näkyy. Toukokuussa soitin Väreelle ja varmistin että kaikki kunnossa, lokakuussa alkava soppari siirtyy sellaisenaan Helenille ja homma oli ok.

Tänään chättäilin Helenin kanssa varmistaakseni heiltäkin homman vielä. Sielläpä ei tiedetty asiasta mitään, hetken aikaa etsittyään jotain aspa totesi että joo, tämmöinen 7,99snt/kwh soppari heillä näkyisi. En hyväksynyt asiaa. Nyt selvitellään. Täysin käsittämätön tilanne kyllä. Luulin, että Helen on niitä isoja ja luotettavia.
Jatkoa tähän. Soitin Väreen asiakaspalveluun numeroon 037773131 ja sieltä nauhalta lopulta sain numeron Helenin asiakaspalveluun 096178080. Tuota puhelinnumeroa en Helenin sivuilta löydä.

Soitin Helenille. Asiakaspalvelija totesi, että 1.10. alkavaa sopimusta ei näy eikä pitäisikään näkyä, koska on mahdotonta, että sellaista sopimusta oltaisiin voitu maaliskuussa myydä. Asiakaspalvelija ei ole voinut myydä maaliskuussa sopimusta alkamaan lokakuussa. Totesi, että minulla on siis vain Helenillä pörssisähkösopimus olemassa eikä sen perässä mitään muuta. Sanoi, että minulla saattaa olla tilausvahvistus mutta siltikään sopimusta ei ole, koska lokakuussa alkava sopimus on mahdoton.

Totesin, että minulla on nimenomaan sopimusvahvistus, paperissa lukee sopimusvahvistus kaikkine alkamisajankohtineen ja hintatietoineen eikä mitään tilausvahvistusta. Asiakaspalvelijalla Väreellä ei ollut mitään ongelmaa myydä tällaista kokonaisuutta. Väreeltä varmistin vielä toukokuussa, että 1.10. alkava sopimus näkyy järjestelmässä ja se siirtyy Helenille sellaisenaan. Väre vahvisti asian minulle toukokuussa. Tässä kohtaa asiakaspalvelija sanoi, että itsekin siirtynyt Väreeltä Helenille, ei ole enää mitään pääsyä Väreen järjestelmiin ja pahoitteli tilannetta. Sanoi, että tilanne on vähän kurja. Tässä kohtaa asiakaspalvelija antoi rivien välistä ymmärtää, että hänen kätensä ovat sidotut ja voi vain toistaa sitä virallista mantraa mitä Helenillä nyt pitää toistaa. Ääneen pohdin, että taitaa Helenillä olla aika joustamattomat järjestelmät, mihin asiakaspalvelija kommentoi, että voihan sen niinkin muotoilla että Väreellä oli vähän erilaista.

Asiakaspalvelija neuvoi minua tekemään reklamaation ja liittämään siihen Väreeltä saamani sopimusvahvistuksen. Hän toivoi, että asia edistyy sitä kautta. Sanoi, että sitten täällä päästään kuuntelemaan puhelinnauhoituksia. Ne ovat kuitenkin kaikki tallella vaikka Väreen tulevaisuuteen tehtyjä sopimuksia ei päästä näkemään.

Harmittava juttu kaiken kaikkiaan. Mutta varoituksen sanana siis kaikille, että kovin helpolla Helen ei tunnu noita keväällä solmittuja sopimuksia kunnioittavan, mikäli olit ne Väreen kanssa solminut. Koska minulla on sopimusvahvistus, niin uskon vielä, että tämä menee maaliin mutta on tämä silti uskomatonta, että minun pitää Helenille tämä homma nyt todistaa, vaikka Väre vielä pari viikkoa sitten asian vahvisti.
 
Kannattaa aina muistaa mainita, että kyseessä on koijarifirmat, ettei kukaan mene vahingossa noista ostamaan. Mutta myyjän on oltava luotettava, eli tuo ei ole vaihtoehto.

Otetaan taas AI:lta muistutus, mitä ko. yritys on mm. tehnyt:
"en pitäisi Hehkua riskittömänä tai erityisen huolettomana valintana ilman ehtojen tarkkaa lukemista. Taustalla on vanha GNP Energy -nimi, ja Kuluttaja-asiamies kielsi vuonna 2023 GNP Energyä, nykyistä Hehku Energiaa, muuttamasta kuluttajien toistaiseksi voimassa olevia kiinteähintaisia sopimuksia yksipuolisesti pörssisähköä seuraaviksi sopimuksiksi; kiellon tehosteena oli 80 000 euron uhkasakko"
Vähän kyllä erikoinen case. Mulla ollut pari lyhyempää sopimusta sekä cheapilta että hehkulta. Joskin pörssisähkösoppareita. Sen muutaman kuukauden ollut kun on kk-maksualennus ollut päällä.

Jokainen ottaa toki sopparin sieltä mistä haluaa, itse suosin halvinta sopimusta.
 
Helen nostanut reilusti 6kk:n hintaa.


Aika pahalta näyttää loppuvuoden tilanne..
Huh, Helenin 6kk pahviin tuli vajaassa kuukaudessa +50% lisää hintaa (4.5 6,99snt/kWh vs 2.6 10,69snt/kWh).

Kyllä kyllä, ehdottomasti kuuluu. Mutta perusteluja ja näkemyksiä kaivataan enemmänkin, eikä vain että sanotaan tyyliin "nyt ei kannata ostaa". Toki jälkeenpäin tuollainen argumentti voi olla mennyt oikeinkin, mutta mitään arvoa sillä silti ei ole jos perusteluita ei ole esitetty

Onko muuten Helen muuttanut käytäntöään, kun nyt sähköpostitse tulevassa tilausvahvistuksessa lukeekin hinnat ja muut sopimustiedot ihan oikein?

1780392250964.png
Ainakaan helmikuussa ei pörssisähkösopparin 'tilaus vastaanotettu" sähköpostissa ollut perusmaksun/energian hinnan tietoja näkyvillä.

11404.jpg

Joko ne @Jamboa olivat lisänneet tuohon mailiin peruuttamisoikeutta koskevat tiedot mukaan?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Viestejä
5 235 379
Jäsenet
83 349
Uusin jäsen
okutara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom