Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

En luottaisi tekoälyapuriin jos se hallusinoi, vaan pyytäisin ihmisen langan päähän ja ottaisin vastauksen ylös jos tulee myöhemmin jotain.
Varmistin tämän vielä asiakaspalvelijalta. Ihan varma en ole, luotanko enemmän hallusinoivaan tekoälyyn vai hallusinoivaan ihmiseen.. :)

helen_6kk.jpg

Itselleni tuli tänää ksat tarjous 7,97 snt/kWh ja 4,52e/kk tarjous.
Tuollainen olisi varmaan itsellekin riittänyt, mutta ei vain näy. Jokerisähkö 12 kk päättyy 30.6. ja 6.5. saapunut jatkotarjous oli:
JokeriSähkö 12 kk 8,62 snt/kWh + 2,00 €/kk.

Nettisivuilla:
VakaaWirta Yksiaika 24 kk: 8,35 snt/kWh + 4,52 €/kk
VakaaWirta Yksiaika 12 kk: 9,16 snt/kWh + 4,52 €/kk

Soitti heleniltä tänään ja sanoi että sopimus on 21.4. tehty 1.10. alkava kuuden kuukauden määräaikainen sopimus on peruttu,koska kuulemma huhtikuun aikana on tullut muutos että ei voi yli 90vrk päähän myydä sopimuksia. Pitää koittaa tuonne asiakaspalveluun soitella ja kysellä että mikä homma. Aika törkeetä toimintaa että yksipuolisesti irtisanoudutaan sopimuksista

Muok. Olin asiakaspalveluun yhteydessä. Siellä olikin henkilö ajantasalla ja ihmetteli kovasti että mikähän tuo ilmoitus oli, heillä on kuulemma ollut tapana kunnioittaa jo tehtyjä sopimuksia ja minun sopimukseni näkyikin jonossa normaalisti. Sanoi vielä selvittävänsä asiaa ja palaa asiaan sähköpostitse. Katsotaan miten etenee. Mielenkiintoista että täälläkin moni epäillyt tuon ehkäpä jopa hieman virheellisen sopimuksen paikkansapitävyyttä, mutta vakuuteltu kuitenkin että kyllä ne voimaan tulevat. Itekin lankaa seuraillut mielenkiinnolla, että kuinka käy talven sopimuksen suhteen ja nyt sitten tuollainen puhelu tuli.

Viimeksi muokattu:
Soitti heleniltä tänään ja sanoi että sopimus on 21.4. tehty 1.10. alkava kuuden kuukauden määräaikainen sopimus on peruttu,koska kuulemma huhtikuun aikana on tullut muutos että ei voi yli 90vrk päähän myydä sopimuksia. Pitää koittaa tuonne asiakaspalveluun soitella ja kysellä että mikä homma. Aika törkeetä toimintaa että yksipuolisesti irtisanoudutaan sopimuksista
Siis mitä ihmettä :eek: - oletko Helenin tai Vären asiakas nyt?

Pitääkö tässä alkaa pelätä itsekin, vaikka ei ols siis mitään suhdetta Helen tai Väre nyt taikka aikasemmin ollut... Mutta 26.10 alkaen on sovittu Helenislle 6kk:n kiinteä sopimus.

Pitääkö tässä alkaa pelätä itsekin, vaikka ei ols siis mitään suhdetta Helen tai Väre nyt taikka aikasemmin ollut... Mutta 26.10 alkaen on sovittu Helenislle 6kk:n kiinteä sopimus.
Toi on kyl aika hurjaa. Itelläki on Helenin soppari tuloss 26.10 alkamaan ja nyt vähän jännittää et mites käy. Onks sulla mitään tietoo etonks nää peruutukset koskenu vaan niitä jotka on jo ollu helenin asiakkaita?

Oon väreen asiakas tällä hetkellä ja epäilen että syy on se. Väreen soppari miulla kuitenkin vaihtumassa vattenfalliin kesäkuun ensimmäinen päivä. Oon siinä käsityksessä että tarkistelisivat noita vasta siinä vaiheessa kun on se 90vrk kohta sopimuksen vahvistukseen.

Väreellä oon ollut hyvän tovin ennen tietoa tuosta yhdistymisestä.

Oon väreen asiakas tällä hetkellä ja epäilen että syy on se. Väreen soppari miulla kuitenkin vaihtumassa vattenfalliin kesäkuun ensimmäinen päivä. Oon siinä käsityksessä että tarkistelisivat noita vasta siinä vaiheessa kun on se 90vrk kohta sopimuksen vahvistukseen.

Väreellä oon ollut hyvän tovin ennen tietoa tuosta yhdistymisestä.
Toi on kyl aika häröä et ne soitti peruutuksesta vaikkei se ollu ees virallinen. Hyvä et sait selvitettyä nopeesti. Mut toi 90 vrk rajoitus on kyl outo, mietin et onks se vaan Helenin oma käytäntö vai tuleeks jostain muualta.

Toi on kyl aika häröä et ne soitti peruutuksesta vaikkei se ollu ees virallinen. Hyvä et sait selvitettyä nopeesti. Mut toi 90 vrk rajoitus on kyl outo, mietin et onks se vaan Helenin oma käytäntö vai tuleeks jostain muualta.
Varmaan kannattanee tallentaa Heleniltä tulevat puhelut KKV:tä varten, jos aikoo noista alkaa vääntää. Se että puhelussa kertovat peruvansa sopimuksen, ilmaisee aika selvästi että sopimus on tehty.

Toi on kyl aika hurjaa. Itelläki on Helenin soppari tuloss 26.10 alkamaan ja nyt vähän jännittää et mites käy. Onks sulla mitään tietoo etonks nää peruutukset koskenu vaan niitä jotka on jo ollu helenin asiakkaita?
Oon Oomilla ja mulla on huhtikuussa tehty 6kk soppari , joka alkaisi lokakuussa ja olivat yrittäneet tavoitella varmaankin sopimuksen perumisella..

Tervehdys.

Selvittelin asiaa ja tällä hetkellä näkisimme että sopimuksenne on kunnossa. Kuten puhelimessa jo mainitsin, teillä näkyy osoitteessa nönnönnöö 1.10.2026 alkava 6kk määräaikainen sopimus. Huomioitavaa on kuitenkin, että emme pysty varmentamaan sopimuksen tietoja ennen kuin sopimuksen varsinaiseen alkupäivään on 90vrk (eli jos teillä on esimerkiksi joku toinen sopimus käynnissä tuolloin, joka voisi aiheuttaa konfliktin meidän sopimuksemme kanssa ja estää sen käynnistymisen). Suosittelen seuraamaan tiiviisti sähköpostia heinäkuun alkupuolella, ja mikäli varsinaista sopimusvahvistusta ei tuolloin tule, olkaa meihin yhteydessä uudelleen.

Ystävällisin terveisin
Juha
Asiakaspalvelu
Helen Oy
Tällainen viesti sieltä tulikin. Eiköhän tuo luulis olevan asia näillä kunnossa, mut pienellä jännityksellä odotellaan heinäkuuta.

Pitäisi sopimus uusia elokuun 1. päivä. Sopimuksien hinta näyttää kasvavan, mutta peittoaakohan normaali kesäajan hinnan lasku tämän nousun? 🤔 Että kannattaisikohan sopimus tehdä nyt vai odottaa.

Mitä tällä tarkoitat?
Sivusta seuraavana tulkitsisin, että pohtii saako kesällä halvemmalla kuin nyt. Tai jos nousee vielä, niin laskeeko kesää kohti.

Millähän keinolla pääsisi parempaan rytmiin näissä sopimuksissa, kun mulla taas loka-marraskuun vaihteessa aina alkaa uusi?
Viimeiset pari-kolme 24kk määräaikaista olleet Jonnin verran kalliimpia, mitä olisi keväällä tehdyt sopparit.

Pörssiin en ole lähdössä, etenkään talveksi, eikä oikein toistaiseksi voimassa olevallakaan arvaisi talvea mennä.
Varmaan kärsittävä joku 6kk määräaikainen kakku, joka alku syksystä saattaanee olla selvästi kalliimpi kuin nyt tai keväällä saatavilla olleet.

Pitäisi sopimus uusia elokuun 1. päivä. Sopimuksien hinta näyttää kasvavan, mutta peittoaakohan normaali kesäajan hinnan lasku tämän nousun? 🤔 Että kannattaisikohan sopimus tehdä nyt vai odottaa.

Sivusta seuraavana tulkitsisin, että pohtii saako kesällä halvemmalla kuin nyt. Tai jos nousee vielä, niin laskeeko kesää kohti.

Millähän keinolla pääsisi parempaan rytmiin näissä sopimuksissa, kun mulla taas loka-marraskuun vaihteessa aina alkaa uusi?
Viimeiset pari-kolme 24kk määräaikaista olleet Jonnin verran kalliimpia, mitä olisi keväällä tehdyt sopparit.

Pörssiin en ole lähdössä, etenkään talveksi, eikä oikein toistaiseksi voimassa olevallakaan arvaisi talvea mennä.
Varmaan kärsittävä joku 6kk määräaikainen kakku, joka alku syksystä saattaanee olla selvästi kalliimpi kuin nyt tai keväällä saatavilla olleet.
Tässä vaiheessa vuotta on syytä kiinnittää määräaikainen nyt, odottaa Black Fridayta ja toivoa parasta tai kytätä mahdollista hintavirhettä - muutoin määräaikaisten hinnat oletettavasti vain nousevat.

Laiskuutta hieman. Tämän ketjun avasin vasta pari päivää sitten, kun mieleen tuli että syksyllä taas sopimus katkolla.

Eli vähän tyhmä kysymyskin voi olla, mutta miten voin kiinnittää määräaikaisen jo nyt, kun yli 90 päivän päähän ei voi sopparia tehdä.

Siis ilmeisesti kysyä suoraan sähkön myynnistä? Kun nuo itse tehtävät ei anna tehdä noin pitkälle.

Nykyinen Oomilla, hinta on jotain 7,9Xs

Täällä sama ongelma. Joskus oli 9kk määräaikaisia sopimuksiakin, millä saisi siirrettyä katkopäivää lähemmäksi alkukesää. Noita ei ole nyt kuitenkaan näkynyt. Jokin toistaiseksi voimassa oleva, kausisähkö tms. varmaan keinoja siirtää katkopäivää aikaisemmaksi jos pörssisähkö on täysin poissuljettu. Rahaahan se maksaa vs. kiinteät mutta minkäs siinä tekee.

Upeaa toimintaa kyllä Heleniltä. Peruivat ensin tekemäni sopimuksen, jonka oli määrä alkaa 6 kuukauden päästä, vedoten että sopparin voi tehdä vain 3kk päähän. Nyt kun kirjauduin OmaHeleniin, siellä tarjotaan jatkosopimusta, joka alkaisi 4,5 kuukauden päästä.

Upeaa toimintaa kyllä Heleniltä. Peruivat ensin tekemäni sopimuksen, jonka oli määrä alkaa 6 kuukauden päästä, vedoten että sopparin voi tehdä vain 3kk päähän. Nyt kun kirjauduin OmaHeleniin, siellä tarjotaan jatkosopimusta, joka alkaisi 4,5 kuukauden päästä.
Anna kun arvaan: peruttu sopimus olisi ollut 6 kk ja jatkotajous on 12 tai 24 kk joita kyllä saa pidemmällä aloituksella.

Kiinteiden listoja päivitetty.

Hintoja nostaneet: Helen, Imatra, Kerava, Kokkola (6, 12 kk), Lumme, Oomi, PKS, Porvoo, Turku (6 kk), Vaasa, Vattenfall (6, 24 kk), Väre

Hintoja laskeneet: Vattenfall (12 kk)

Vihreä älyenergia on poistanut 3 ja 18 kk sopimukset myynnistä. Myynnissä on nyt siis vain 12 ja 24 kk sopimukset. Näissä on aiemmin ollut rajoitus "alle 40 000 kWh vuosikulutuksen kohteisiin", nyt raja onkin vain 7 000 kWh.

Turku Energia on poistanut 18 kk sopimuksen myynnistä ja tilalla on nyt 24 kk. Turkulaiset on viimeksi myyneet kahden vuoden sopimusta helmikuun lopulla.

Myös Imatralla on poistettu 18 kk sopimus myynnistä.

kiinteat6-12kk.jpg

kiinteat18-24kk.jpg
Eipä olla kauaa eletty tämän listan päiväyksestä kun ikävästi yllättäen hinnat on lähteneet nousuun.

24kk sopimuksissa Panelikoski kiskoo nyt 8,40 snt/kWh ja KSAT 8,35 snt/kWh. Itse alkanut tässä tiirailemaan, että jos/kun vaan saisi 12-24kk alta 8centin, mutta taitaa jäädä
haaveeksi.

Helen tarjoilee tällaista lokakuussa päättyvän sopimuksen jatkoksi
1779621581307.png

Viimeksi muokattu:
Eipä olla kauaa eletty tämän listan päiväyksestä kun ikävästi yllättäen hinnat on lähteneet nousuun.

24kk sopimuksissa Panelikoski kiskoo nyt 8,40 snt/kWh ja KSAT 8,35 snt/kWh. Itse alkanut tässä tiirailemaan, että jos/kun vaan saisi 12-24kk alta 8centin, mutta taitaa jäädä
haaveeksi.

Helen tarjoilee tällaista lokakuussa päättyvän sopimuksen jatkoksi
1779621581307.png
Hehku kiinteä 18kk 7.98snt/kwh

Minulle soittivat Heleniltä ja yrittivät peruuttaa sopimusta " laki muuttunut ja olisi pitänyt tulla tekstiviestillä linkki josta sopimus olisi vielä pitänyt vahvistaa" verukkeella. Sanoin että turha yrittää keplotella pois sopimuksesta, niin löivät luurin korvaan. Katsotaan, että onko torpassa sähköä syksyllä....

Muistin että vasta syyskuussa soppari päättyy mutta olikin 22.8 ja nyt pääsisi siis uutta sopparia etsii mutta just nyt tilanne heikko no jos hetken odottaisi tai kävisi perus standit läpi. jkl usein ollut parhaat siellä mutta aina ollut määräaikainen päällä. sähkö rivari niin ois kiva päästä vuosi tai kaksi alle 8snt ilman kk maksua.

e. toi 18kk hehku ei käy kun se loppuu keskellä talvea.

Viimeksi muokattu:
Hehku kiinteä 18kk 7.98snt/kwh
Kannattaa aina muistaa mainita, että kyseessä on koijarifirmat, ettei kukaan mene vahingossa noista ostamaan. Mutta myyjän on oltava luotettava, eli tuo ei ole vaihtoehto.

Otetaan taas AI:lta muistutus, mitä ko. yritys on mm. tehnyt:
"en pitäisi Hehkua riskittömänä tai erityisen huolettomana valintana ilman ehtojen tarkkaa lukemista. Taustalla on vanha GNP Energy -nimi, ja Kuluttaja-asiamies kielsi vuonna 2023 GNP Energyä, nykyistä Hehku Energiaa, muuttamasta kuluttajien toistaiseksi voimassa olevia kiinteähintaisia sopimuksia yksipuolisesti pörssisähköä seuraaviksi sopimuksiksi; kiellon tehosteena oli 80 000 euron uhkasakko"

Täältä löytyy sivun alhaalta halvemmalla tuo cheap energy sekä hehku. Molemmat samaa ”koijaria” noista. Vihreä älyenergia on myös 12kk 2,99€/kk ja 0,39c/kwh marginaalilla. Tämä ei ole koijarifirma ainakaan ja heillä myös pystyy ottamaan ns. Kiinnityshintaa. Eri sopimustyyppi.

Onko joku kilpailuttanut pörsissähköä viimeaikoina? Eletra-energian 0€ kk + 0 snt/kWh soppari tuli päätökseen. Tuollaista sopparia tuskin on missään, mutta uusi Eletran soppari 4,78€/kk ja 0,38 snt/kWh tuskin on halvimmasta päästä.

Minulle soittivat Heleniltä ja yrittivät peruuttaa sopimusta " laki muuttunut ja olisi pitänyt tulla tekstiviestillä linkki josta sopimus olisi vielä pitänyt vahvistaa" verukkeella. Sanoin että turha yrittää keplotella pois sopimuksesta, niin löivät luurin korvaan. Katsotaan, että onko torpassa sähköä syksyllä....
Taas koittivat soittaa meni vaan puhelu ohitte , kun en kuullut. Peruahan ne haluaa sen sopparin mutta en aio suostua.

Olitko tehnyt sopimuksen puhelimitse?

On kyllä outoa toimintaa tuo soittamalla peruminen. Luulisi että ennemmin laittaisivat sähköpostilla jakelulla kaikille joita heidän mielestään asia koskee, mutta olisiko sitten taka-ajatuksena, että kun soittavat niin ei jäisi kuluttajalle mitään todisteaineistoa jota käyttää mahdollisesti heitä vastaan jos ei suostukkaan perumiseen.
Vai onko niillä vain teidän puhelinnumerot, mutta ei sähköpostiosoitteita ?

Joskus pidin Heleniä laadukkaana yhtiönä....

On kyllä outoa toimintaa tuo soittamalla peruminen. Luulisi että ennemmin laittaisivat sähköpostilla jakelulla kaikille joita heidän mielestään asia koskee, mutta olisiko sitten taka-ajatuksena, että kun soittavat niin ei jäisi kuluttajalle mitään todisteaineistoa jota käyttää mahdollisesti heitä vastaan jos ei suostukkaan perumiseen.

Mulla on nyt ekaa kertaa syksyllä tulossa Helen ja vaikuttaa näiden juttujen perusteella melkoiselta koijarilta.

On nää velikultia, älkää suostuko. Heleniltä ei vielä ole minuun oltu yhteydessä, sitä odotellessa, mutta joku vuosi sitten toinen sähköyhtiö yritti putkaa edullisen 2 vuoden sopparin vedoten johonkin tekniseen virheeseen heidän puoleltaan. Tässä oikeasti oli pientä hämäryyttä kun rekisteöritymättömälle Y-tunnuksettomalle yhdistykselle oli tehty soppari, vaikka oikeastaan ei varmaan olisi voinut tehdä, kun se ei ole oikeushenkilö. Mutta kun kerta olivat tehneet ja toimittaneetkin sähköä vuoden, niin totesin vaan, että en näe sopparissa mitään sellaista virhettä, jonka johdosta voisitte sen purkaa, eikä edustamani yhteisö ole siien suostuvainen, joten "katellaan". Eipä sieltä mitään sen jälkeen kuulunut.

Minusta tässä Helenin jutussa erikoisinta on se , että myyntinumerosta koitetaan soittaa ja perua vaan vedoten johonki virheeseen. Sitten jokainen joka on ollut sen jälkeen suoraan yhteydessä Helenin asiakaspalveluun on käsittääkseni jokaisen 6kk soppari ollutkin ok heille. Niin kuin oli minunkin sopimus.
En aio vastata siihen myyntinumeroon.

Tuo nyt on "aina" melkein voimassa.
Mites Greenelyn 12kk sopimus? Tuli taas itse sekoiltua kun tarjosivat puhelimitse 6kk ja totesin, että voisi olla ihan ok. No enpä arvannut että tarjoavat samaan aikaan 12kk ilman kk-maksua netissä.

Itsellä on nyt myös Helen ja kyllä polttaa kovasti maa jalkojen alla, että lähden mielelläni muualle. Jos ei paljon joudu lisähintaa maksamaan, niin aion osaltani boikotoida seuraavat parivuotta Heleniä. Mikään kikkailu ei kuulu sähkösopimuksiin

Hetkeen tullut tätäkään ketjua seurattua kun tuntuu jotkut lähinnä tappelevan täällä. Mutta taasen kohta alkaa olla ajankohtaista katsoa uutta sopimusta. Onko hinnat tulleet alaspäin siitä kun viimeksi tilasin (8,49senttiä kWh / 0€/kk Lumme) vai?

Ilmeisesti vieläkään suurin osa ei suostu etukäteen tekemään päälle 6kk päästä alkavia sopimuksia joten ei hirmuinen kiirus tällä.

Toki vasta joskus ehkä heinä-elokuussa teen aikaisintaan sopimusta mutta parempi alkaa hieman aiemmin jo katselemaan...

Minusta tässä Helenin jutussa erikoisinta on se , että myyntinumerosta koitetaan soittaa ja perua vaan vedoten johonki virheeseen. Sitten jokainen joka on ollut sen jälkeen suoraan yhteydessä Helenin asiakaspalveluun on käsittääkseni jokaisen 6kk soppari ollutkin ok heille. Niin kuin oli minunkin sopimus.
En aio vastata siihen myyntinumeroon.
Tätä minäkin ihmettelen, enemmän tuo kuulostaa huijaussoitolta kun Helenin yritykseltä perua vaikka tuskin se sitäkään on.
Outoa että nyt yhtäkkiä vedotaan virheeseen vaikka taitaa olla jo kolmas vuosi kun tuo onnistuu netin kautta tilata 6kk päähän ja iso osa saanut myös puhelimella sen.
Jos Helen näin alkaa toimimaan niin isomman mainehaitan ne tuosta saa vrt. se että antaisivat vaan soppareiden mennä tuon talven ja keväällä ei anna tämän "virheen" toistua..

Tuleekohan soittoja vain niille jotka sai netistä suoraan? Itse ainakin juttelin asiakaspalvelun kanssa ja sieltä vakuuteltiin että ei ole mitään ongelmaa aloittaa 6kk päästä jos tulen eri sähköyhtiöistä.

Itse en oo saanu soittoa kun chätissä muutin kk maksua ja peruin toisen aikaisemmin tehdyn sopimuksen.

Ensiksi tein netissä, mutta hinnan tiputtua hoidin puhelimitse vanhan sopimuksen peruutuksen ja uuden avaamisen

Minulle vetosivat myös uuteen sähkömarkkinalakiin. Eivät tosin soittaneet, vaan lähettivät sähköpostilla ilmoituksen peruutuksesta.

vetosivat myös uuteen sähkömarkkinalakiin
Eipä taida kestää tuokaan päivänvaloa, kun kuluttajan tilatessa mikään ei muutu. Eli edelleen saa tilata vaikka vuoden päästä alkavan sopimuksen -harmillista vaan ettei taida yksikään toimija myydä yli 6kk päästä alkavaa sopimusta

"Kotimyynnissä tai etämyynnissä tai muutoin vähittäismyyjän kiinteän toimipaikan ulkopuolella kuluttajan kanssa tehdyn uuden sähkönmyyntisopimuksen mukaisen sähköntoimituksen on käynnistyttävä viimeistään 90 vuorokauden kuluessa sopimuksen tekemisestä. Kuluttajan aloitteesta sähkönmyyntisopimus voidaan tehdä yli 90 vuorokautta ennen sitä koskevan toimituksen aloittamista"

Eipä taida kestää tuokaan päivänvaloa, kun kuluttajan tilatessa mikään ei muutu. Eli edelleen saa tilata vaikka vuoden päästä alkavan sopimuksen -harmillista vaan ettei taida yksikään toimija myydä yli 6kk päästä alkavaa sopimusta

"Kotimyynnissä tai etämyynnissä tai muutoin vähittäismyyjän kiinteän toimipaikan ulkopuolella kuluttajan kanssa tehdyn uuden sähkönmyyntisopimuksen mukaisen sähköntoimituksen on käynnistyttävä viimeistään 90 vuorokauden kuluessa sopimuksen tekemisestä. Kuluttajan aloitteesta sähkönmyyntisopimus voidaan tehdä yli 90 vuorokautta ennen sitä koskevan toimituksen aloittamista"
Onpa muuten paskasti muotoiltu tuokin. Jos tuota pilkulleen pitää noudattaa, niin sen yli 90 vuorokauden päästä alkavan sopimuksen saa tehdä vain kuluttajan aloitteesta ja se pitää tehdä nimenomaan sähkömyyjän kiinteässä toimipaikassa. Etämyynti yms. ei kelpaa.

Kiinteiden listoja päivitetty.

Hintoja nostaneet: Helen (24 kk), Imatra (6, 12 kk), Kokkola (12, 18, 24 kk), KSAT, Lumme (6 kk), Omavoima, Oomi (6 kk), Paneliakoski, Vattenfall (12, 24 kk), Väre (24 kk)

Hintoja laskeneet: Helen (6, 12 kk, 31.10.27), Kokkola (6 kk), Lumme (12, 24 kk), Oomi (12, 24 kk), Väre (6, 12 kk, 31.10.27)

kiinteat6-12kk.jpg

kiinteat18-24kk.jpg

12kk.jpg

24kk.jpg

Onko joku kilpailuttanut pörsissähköä viimeaikoina? Eletra-energian 0€ kk + 0 snt/kWh soppari tuli päätökseen. Tuollaista sopparia tuskin on missään, mutta uusi Eletran soppari 4,78€/kk ja 0,38 snt/kWh tuskin on halvimmasta päästä.
Vastaan itselleni, Kilpailuta sähkösopimus & vertaa tarjoukset alle 1 minuutissa sivun kautta näyttää saavan Nordic Green Energyltä puoleksi vuodeksi 0 €/kk + 0,34 snt/kWh pörssisähkön.

Kuulostaa ihan ok, varsinkin kun on kaksi käyttöpaikkaa.

Onko jollain dataa saako Black Fridayn aikana aina halpoja sähkösopimuksia? Nyt saisi tuon Nordic Green Energyn puoleksi vuodeksi juuri sopivasti.

Onpa muuten paskasti muotoiltu tuokin. Jos tuota pilkulleen pitää noudattaa, niin sen yli 90 vuorokauden päästä alkavan sopimuksen saa tehdä vain kuluttajan aloitteesta ja se pitää tehdä nimenomaan sähkömyyjän kiinteässä toimipaikassa. Etämyynti yms. ei kelpaa.
En kyllä sähkömarkkinalakia tavaamalla saa mitenkään luettua ko. pykälää (87 §) niin, etteikö etänä sopiminen kelpaisi yli 90 vuorokauden päähän, kunhan kuluttaja on aloitteellinen osapuoli. Hallituksen esityksessäkään ei tällaista rajoitetta mitenkään tuoda esille. Mistä siis moinen ajatus?

Onko jollain dataa saako Black Fridayn aikana aina halpoja sähkösopimuksia?

Hämmentävä kysymys. Black Fridayn aikaan on tietysti aina tarjouksia, mutta niiden hyvyys / halpuus riippuu sen hetkisestä hintatasosta. Nykyisellään ei ole mitään muutaman sentin kiinteitä sopimuksia tarjolla, joten jos odottelee jotain 3-4 snt/kWh 24 kk sopimuksia, saa odotella pitkään.

Jos taas Eletran pörssisähkötarjouksia katsotaan, niin heillä oli viime BF:n aikaan siis se 0 e/kk + marginaali 0 snt/kWh puolen vuoden ajaksi. Vuotta aiemmin tarjosivat 0 snt/kWh + 2,90 e/kk vuodeksi.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Jäsenet
83 348
Uusin jäsen
pakkomielle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom