Sähkökatko keskeytti tuotannon Samsungin muistitehtaalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
Reutersin Koreasta välittämien tietojen mukaan Samsungin Hwaseongin tehdaskompleksissa koettiin noin minuutin mittainen sähkökatko. Sähkökatko luonnollisesti keskeytti käynnissä olleet NAND- ja DRAM-muistien tuotantoprosessit. Mahdollisista muista tuhoista ei ole toistaiseksi tietoa, mutta sähkökatkon hinnan uskotaan olevan miljoonia euroja.
Samsungin kerrotaan uskovan pääsevänsä normaalin tuotantovauhtiin muutaman päivän kuluessa.

Samsung Electronics chip output at South Korea plant partly halted due to short blackout
 
Näytönohjainten hinnatkin ilmeisesti tulee muutenkin nousemaan muisti hintojen vuoksi eikä tämä äksidentti ainakaan paranna asiaa.
Tässä Q1-Q2 aikana varmaan alkaa näkymään.
 
Nyt niillä on parempi syy nostaa hintoja kun noi pelkät ennusteet mistä puhuttiin ennen joulua.
 
Maanantaina pistin tilaukseen halvan 75 euron 16GB:n muistikamman, 2018 vielä 8GB:n muistikampa maksoi 95-100 euroa (jonka silloin ostin) :/

Ram käytöt vain tappiin kannettavalla (Nitro 5, 20GB max), kunhan saapuu pakettini.
 
Kuitenkin nämä kaikki lähivuosien ongelmat olleet varmaan strategisia jotta voineet aina nostaa hintoja...
 
Toi Toshiba & WD sattui jo viime kesänä. Samsung päätti seurata perässä. Mutta eikö noissa laitoksissa pitäisi olla varavirta -järjestelmä pahimpien vahinkojen välttämiseksi? Eli tekaistulta syyltä vaikuttaa jotta saadaan hintoja ylös.
Muistisirujen nvalmistaja tuskin pääsee tienaamaan jos tuotantoa menetetään.

Eiköhän nuo suurimmat asiakkaat ole neuvotelleet kiinteän hinnan kapasiteetille ja kun saatavuus heikkenee niin jälleenmyyjät nostaa hintoja.
 
Oletettavasti kaikki sillä hetkellä aktiivisessa tuotannossa (esim valotettavina) oleva tuotanto menee sen sileän tien.
Kyllähän tuon nyt tietää. Mutta onko siellä ollut mitään sellaista mikä olisi mennyt myyntiin. Ja miksei varasähkö toiminut? Nuo on sellaisia laitoksia, että siellä on varavoimaa sähkökatkojen osalta.
 
Kyllähän tuon nyt tietää. Mutta onko siellä ollut mitään sellaista mikä olisi mennyt myyntiin. Ja miksei varasähkö toiminut? Nuo on sellaisia laitoksia, että siellä on varavoimaa sähkökatkojen osalta.
En tiedä mutta sellainen käsitys noiden vehkeiden tehonkulutuksesta ettei sitä ihan noin vain varavoimalla pyöritetä. Pikagoogletus puhui 100 megawattitunnin kulutuksesta tunnissa. Myös se että vaatisi saumattoman syötön koko ajan tuon järjestelmän läpi että se voisi toimia ilman katkosta lienee oma haasteensa tuossa mittakaavassa
 
Muistisirujen nvalmistaja tuskin pääsee tienaamaan jos tuotantoa menetetään.

Eiköhän nuo suurimmat asiakkaat ole neuvotelleet kiinteän hinnan kapasiteetille ja kun saatavuus heikkenee niin jälleenmyyjät nostaa hintoja.

Riippuu varmaan tilauksesta, kun hinnat on olleet jatkuvasti pudotuksessa niin tuskin pitkiä sopimuksia on tehty.

En tiedä mutta sellainen käsitys noiden vehkeiden tehonkulutuksesta ettei sitä ihan noin vain varavoimalla pyöritetä. Pikagoogletus puhui 100 megawattitunnin kulutuksesta tunnissa. Myös se että vaatisi saumattoman syötön koko ajan tuon järjestelmän läpi että se voisi toimia ilman katkosta lienee oma haasteensa tuossa mittakaavassa

Pian varmaan on.
Moixa reaches 100 MWh of virtual power plant capacity in Japan

GE Selected for 100 MWh Energy Storage Systems in California

Wärtsilä signs 100 MW/100 MWh energy storage system project deal – Energy Northern Perspective
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän tuon nyt tietää. Mutta onko siellä ollut mitään sellaista mikä olisi mennyt myyntiin. Ja miksei varasähkö toiminut? Nuo on sellaisia laitoksia, että siellä on varavoimaa sähkökatkojen osalta.
Puolijohteiden valmistusprosessit vie helkkaristi sähköä, joku EUV valotuslaser yksinään voi olla megawatin sähköteholtaan.

Esimerkkinä nyt kohta avattava tsmc 5nm tehdas hörppää 720 MW sähköä :D
 
Kyllähän tuon nyt tietää. Mutta onko siellä ollut mitään sellaista mikä olisi mennyt myyntiin. Ja miksei varasähkö toiminut? Nuo on sellaisia laitoksia, että siellä on varavoimaa sähkökatkojen osalta.

Tuskin on varasähköä ihan siellä tehtaalla koko tuotannolle. Tuolla kun on sähkönkulutusta vähän reippaammanlaisesti.. Tulisi pirun kalliiksi.
 
Tälläistä infoa itse löysin http://energyskeptic.com/2014/interdependent-chip-fab-electricgrid-financial-sys/
It’s too expensive to operate a separate power plant to generate power. Fab plants use up to 60 megawatts of power, so putting a natural gas or coal power plant onsite would cost somewhere between $100-400 million dollars
Mutta sitten taas (samasta jutusta)
Hewlett-Packard has estimated that a 15-minute outage at a chip fabrication plant cost the company $30 million, about half the plant’s power budget for a year.
Ja sitten on tämä World’s largest engine power plant by Wärtsilä to be inaugurated today in Jordan
The inauguration of IPP3, the world’s largest internal combustion engine (ICE) power plant, takes place today at the plant site near Amman, Jordan. The plant is powered by 38 Wärtsilä 50DF multi-fuel engines with a combined capacity of 573 MW. In recognition of its world record size, the plant has been accepted into the Guinness book of records.

Mutta juu siis artikkelin mukaan piiritehtaat ei ole tuohon varasähköön panostaneet. Ja tuo piirien valmistamiseen kuluva sähkö on kyllä yllättävän iso. Laskisiko maapallon lämpötila asteella jos kaikki puolijohdetehtaat pysäytettäisiin? Uuden prossun ostaminen ei olekaan ympäristöteko
 
Tälläistä infoa itse löysin http://energyskeptic.com/2014/interdependent-chip-fab-electricgrid-financial-sys/

Mutta sitten taas (samasta jutusta)

Ja sitten on tämä World’s largest engine power plant by Wärtsilä to be inaugurated today in Jordan


Mutta juu siis artikkelin mukaan piiritehtaat ei ole tuohon varasähköön panostaneet. Ja tuo piirien valmistamiseen kuluva sähkö on kyllä yllättävän iso. Laskisiko maapallon lämpötila asteella jos kaikki puolijohdetehtaat pysäytettäisiin? Uuden prossun ostaminen ei olekaan ympäristöteko
Tuo Wärtsilän vehjekään tuskin saa polttoainetta kuluttavana aikaan saumatonta siirtymää päävirrasta varavirtaan, jolloin se ei hyödyttäisi käytännössä yhtään mitään piirituotannossa. Ainut "toimiva" tapa olisi siis joku varavirtajärjestelmä joka pystyisi pyörittämään tehdasta x aikaa 60-100 MW/h kulutuksella siten, että todellisuudessa päävirta ylläpitää varavirtaa ja varavirta on käytössä aina (tai ainakaan mun ymmärrys ei keksi tässä humalassa muuta tapaa saada katkeamaton varavirtaan siirtyminen)
 
Tuo Wärtsilän vehjekään tuskin saa polttoainetta kuluttavana aikaan saumatonta siirtymää päävirrasta varavirtaan, jolloin se ei hyödyttäisi käytännössä yhtään mitään piirituotannossa. Ainut "toimiva" tapa olisi siis joku varavirtajärjestelmä joka pystyisi pyörittämään tehdasta x aikaa 60-100 MW/h kulutuksella siten, että todellisuudessa päävirta ylläpitää varavirtaa ja varavirta on käytössä aina (tai ainakaan mun ymmärrys ei keksi tässä humalassa muuta tapaa saada katkeamaton varavirtaan siirtyminen)
Wärtsilän vehjes alkaa toimimaan alle sekunnissa. Sekunnin verran täytyy olla jotain akkusysteemejä käytössä.
 
Ei tainnut tarkoittaa, että käynnistysviive on ongelma, vaan se itse vaihto systeemistä A systeemiin B.
Itseasiassa juuri käynnistysviivettä tarkoitin (jonka voisi eliminoida sillä että "varavirta" on käytössä aina ja päävirta ruokkii sitä, mutta sen toteuttaminen tuossa mittakaavassa ei liene ainakaan taloudellisesti mahdollista). Se sekunnin katkos on luultavasti ihan yhtä fataali tuotannossa oleville piireille kuin vaikka minuutti tai tunti.
 
Wärtsilän vehjes alkaa toimimaan alle sekunnissa. Sekunnin verran täytyy olla jotain akkusysteemejä käytössä.
Vahva veikkaus, ettei Wärtsilän dieselgeneraattorit saa palautettua kaikkia kuormia yhdessä sekunnissa. Käynnistyssignaali tulee välittömästi alijännitteestä, kone hörähtää käyntiin ja saavuttaa nimelliskierrosnopeuden muutamassa sekunnissa, jonka jälkeen otetaan kuormat perään vaiheittain seuraavien kymmenien sekuntien aikana.
 
Vahva veikkaus, ettei Wärtsilän dieselgeneraattorit saa palautettua kaikkia kuormia yhdessä sekunnissa. Käynnistyssignaali tulee välittömästi alijännitteestä, kone hörähtää käyntiin ja saavuttaa nimelliskierrosnopeuden muutamassa sekunnissa, jonka jälkeen otetaan kuormat perään vaiheittain seuraavien kymmenien sekuntien aikana.

Erittäin kriittisissä sovelluksissa generaattori käy jatkuvasti ja syöttää hieman järjestelmän sähköverkkoa. Jos ulkoinen sähköverkko hyytyy, niin sinnepäin oleva yhteys katkaistaan. Kytkentä on nopea, mutta taajuus tuskin pysyy ihan vakaana ja varmasti notkahtaa hieman.

Mutta järjestelmä on kallis, tuollaiselle tehtaalle.. Siis jos sähkökatkoja on näin harvoin...

Jos esim Suomessa olisi tuollaisia laitoksia, niin ne kannattaisi rakentaa melko lähelle ydinvoimaloita jne.. Siis luokkaa ainankin alle 100 km:n päähän.
 
Erittäin kriittisissä sovelluksissa generaattori käy jatkuvasti ja syöttää hieman järjestelmän sähköverkkoa. Jos ulkoinen sähköverkko hyytyy, niin sinnepäin oleva yhteys katkaistaan. Kytkentä on nopea, mutta taajuus tuskin pysyy ihan vakaana ja varmasti notkahtaa hieman.

Mutta järjestelmä on kallis, tuollaiselle tehtaalle.. Siis jos sähkökatkoja on näin harvoin...

Jos esim Suomessa olisi tuollaisia laitoksia, niin ne kannattaisi rakentaa melko lähelle ydinvoimaloita jne.. Siis luokkaa ainankin alle 100 km:n päähän.
Hyvin harvoissa paikoissa, tai en ainakaan ole kuullut, että dieselgeneraattori kävisi jatkuvasti rinnalla. Ei käsittääkseni edes sairaaloissa.

Eikai sillä tehtaan sijainnilla sen suurempaa merkitystä ole, kantaverkkoon tulee kuitenkin tuontisähköliittymiäkin monesta paikasta Suomea. Ja pääasiassa kantaverkko on kokonaisuudessaan ihan stabiili, eikä mitään alueellisia katkoksia siihen tule. Ja, jos se koko kantaverkko kaatuu verkkovian takia, niin se ydinvoimalakin irtoaa verkosta.
 
Onhan olemassa varavoimajärjestelmiä jossa kokoajan pyöritetään suurta massaa sähkömoottorilla jolloin katkon yhteydessä tämä massa vetää käyntiin diesel generaattorin noin sekunnissa
 
Onhan olemassa varavoimajärjestelmiä jossa kokoajan pyöritetään suurta massaa sähkömoottorilla jolloin katkon yhteydessä tämä massa vetää käyntiin diesel generaattorin noin sekunnissa
En ole kuullut missään käytettävän tuollaista. Normaalisti varavoimakoneet käynnistetään paineilmalla, jossa käynnistyminen tapahtuu myös noin sekunnissa tai parissa, mutta nimelliskierrosnopeuteen ja kuormien ottamiseen menee kauemmin.
 
Onhan olemassa varavoimajärjestelmiä jossa kokoajan pyöritetään suurta massaa sähkömoottorilla jolloin katkon yhteydessä tämä massa vetää käyntiin diesel generaattorin noin sekunnissa

Ei se dieselgeneraattorin käynnistys ole se ainut ongelma. Sen täytyy myös päästä tietylle kierrosalueelle, generaattori täytyy sitten kytkeä akselille ja sen jälkeen generaattorin sähkö tahdistaa vielä verkkoon sopivaksi ja kytkeä sitten vasta varajärjestelmä verkkoon. Työn puolesta nämä hätägeneraattorijärjestelmät kohtuullisen tuttuja ja kymmenien sekuntien viive siinä aina on. Meillä mennään akuilla sen aikaa mutta ymmärrettävästi tuon kokoluokan järjestelmissä se ei ole mahdollista.
 
Ei se dieselgeneraattorin käynnistys ole se ainut ongelma. Sen täytyy myös päästä tietylle kierrosalueelle, generaattori täytyy sitten kytkeä akselille ja sen jälkeen generaattorin sähkö tahdistaa vielä verkkoon sopivaksi ja kytkeä sitten vasta varajärjestelmä verkkoon. Työn puolesta nämä hätägeneraattorijärjestelmät kohtuullisen tuttuja ja kymmenien sekuntien viive siinä aina on. Meillä mennään akuilla sen aikaa mutta ymmärrettävästi tuon kokoluokan järjestelmissä se ei ole mahdollista.

Näissä pyörivän massa järjestelmissä itse massa pyörii noin diesel generaattorin vauhtia jolloin kun katko tapahtuu niin tämä massa kytkeytyy suoraan diesel generaattorin kampiakselin ja vetää Dieselin hyvin nopeasti täyteen vauhtiin jolloin katko on mahdollisimman lyhyt noin sekunti jolloin diesel generaattori on täydessä tuotannossa
 
Kolmessa piiritehtaassa varajärjestelmä on käytössä, joten teknisesti se on mahdollinen. Mutta siis ilmeisesti niin kallista ettei kannata ja mieluummin annetaan mennä kuukauden työt hukkaan. Se siitä. Siirrytään seuraamaan muistien hintoja.
 
Kolmessa piiritehtaassa varajärjestelmä on käytössä, joten teknisesti se on mahdollinen. Mutta siis ilmeisesti niin kallista ettei kannata ja mieluummin annetaan mennä kuukauden työt hukkaan. Se siitä. Siirrytään seuraamaan muistien hintoja.

Tehtaissa, jotka tekee suuremman katteen piirejä lienee varajärjestelmät kannattavampia kuin linjastoilla, jotka vääntävät halvimpia bulkki dram ja nand piirejä. Jos bulkki valmistuksen hinnat saadaan samalle tasolle premium piirien kanssa tulee virran varajärjestelmät kannattavaksi myös bulkkituotannossa.
 
Diesel rotary uninterruptible power supply devices (DRUPS)

Diesel rotary uninterruptible power supply - Wikipedia

Viive oli noin 2sekunttia näköjään
Käsittääkseni noissa DRUPS:ssa dieselmoottori käynnistyy itsenäisesti ja saavutettuaan nimelliskierrosnopeuden, se kytketään vasta sitten huimamassan ja generaattorin kanssa samalle akselille. Käytännössä se huimamassa korvaa vain akuston keskeytymättömässä sähkönsyötössä.
 
Hyvin harvoissa paikoissa, tai en ainakaan ole kuullut, että dieselgeneraattori kävisi jatkuvasti rinnalla. Ei käsittääkseni edes sairaaloissa.

Kainuun uusi keskussairaala:
Myös valittu varavoimajärjestelmä täydentää osaltaan Smart Hospital -teemaa. Rakennukseen on suunniteltu katkoton varavoimajärjestelmä, joka koostuu perinteisen diesel-generaattorin ja erillisen vauhtipyörän (huimamassa) yhdistelmästä. Ajatuksena on, että normaalitilanteessa vauhtipyörä varaa itseensä liike-energiaa, jonka tuottaman sähkön aikana varavoimakone ehtii käynnistyä.

Aikaisemmin oli keskustelua tuosta kesän sähkökatkoksesta, niin tässä on mielenkiintoiset hintatiedot (yli $600m). Miljoonat on vähän tutumpia kuin eksatavut. Western Digital: Nearly All NAND Capacities Resumed Normal Operations
 
Viimeksi muokattu:
Kainuun uusi keskussairaala:
Myös valittu varavoimajärjestelmä täydentää osaltaan Smart Hospital -teemaa. Rakennukseen on suunniteltu katkoton varavoimajärjestelmä, joka koostuu perinteisen diesel-generaattorin ja erillisen vauhtipyörän (huimamassa) yhdistelmästä. Ajatuksena on, että normaalitilanteessa vauhtipyörä varaa itseensä liike-energiaa, jonka tuottaman sähkön aikana varavoimakone ehtii käynnistyä.

Aikaisemmin oli keskustelua tuosta kesän sähkökatkoksesta, niin tässä on mielenkiintoiset hintatiedot (yli $600m). Miljoonat on vähän tutumpia kuin eksatavut. Western Digital: Nearly All NAND Capacities Resumed Normal Operations

Sairaalalaitteiden tehovaatimukset ovat huomattavasti pienemmät kuin jättimäisen puolijohdetehtaan koneiden ja laitteiden. Jossain jättimäisessä tehtaassa ei tuollainen vauhtipyörän tuottama huomamassa teho ei riitä mihinkään. Se on kuin pisaralla vettä yrittäisi sammuttaa metsäpaloa. Tästä syystä tuollainen varmistus ei ole isossa tehtaassa välttämättä kustannustehokasta.
 
Tälläistä infoa itse löysin http://energyskeptic.com/2014/interdependent-chip-fab-electricgrid-financial-sys/

Mutta sitten taas (samasta jutusta)

Ja sitten on tämä World’s largest engine power plant by Wärtsilä to be inaugurated today in Jordan


Mutta juu siis artikkelin mukaan piiritehtaat ei ole tuohon varasähköön panostaneet. Ja tuo piirien valmistamiseen kuluva sähkö on kyllä yllättävän iso. Laskisiko maapallon lämpötila asteella jos kaikki puolijohdetehtaat pysäytettäisiin? Uuden prossun ostaminen ei olekaan ympäristöteko
Tämän takia se Veiksel-jääkausi päättyi noin 11 500 vuotta sitten.
 
Sairaalalaitteiden tehovaatimukset ovat huomattavasti pienemmät kuin jättimäisen puolijohdetehtaan koneiden ja laitteiden. Jossain jättimäisessä tehtaassa ei tuollainen vauhtipyörän tuottama huomamassa teho ei riitä mihinkään. Se on kuin pisaralla vettä yrittäisi sammuttaa metsäpaloa. Tästä syystä tuollainen varmistus ei ole isossa tehtaassa välttämättä kustannustehokasta.

Juu, ei tokikaan, enkä sitä koittanutkaan sanoa.
 
Kainuun uusi keskussairaala:
Myös valittu varavoimajärjestelmä täydentää osaltaan Smart Hospital -teemaa. Rakennukseen on suunniteltu katkoton varavoimajärjestelmä, joka koostuu perinteisen diesel-generaattorin ja erillisen vauhtipyörän (huimamassa) yhdistelmästä. Ajatuksena on, että normaalitilanteessa vauhtipyörä varaa itseensä liike-energiaa, jonka tuottaman sähkön aikana varavoimakone ehtii käynnistyä.

Aikaisemmin oli keskustelua tuosta kesän sähkökatkoksesta, niin tässä on mielenkiintoiset hintatiedot (yli $600m). Miljoonat on vähän tutumpia kuin eksatavut. Western Digital: Nearly All NAND Capacities Resumed Normal Operations
Tuossa nimenomaan huimamassa toimii UPS:na sen aikaa, että diesel käynnistyy sähkönmenetystilanteessa. Tuo huimamassa ei itsessään käynnistä dieseliä.
 
Itse mutuilen vahvasti, että sähkökatkoksien aiheuttamia tappioita liioitellaan reippaasti ja niiden sattuessa hintoja pompsautetaan aina reippaasti ylöspäin (enemmän, kuin tarvis).
 
Itse mutuilen vahvasti, että sähkökatkoksien aiheuttamia tappioita liioitellaan reippaasti ja niiden sattuessa hintoja pompsautetaan aina reippaasti ylöspäin (enemmän, kuin tarvis).

Lienee laitonta valehdella osakkeenomistajille tuolla tavalla.
 
Lienee laitonta valehdella osakkeenomistajille tuolla tavalla.
Pitää senverran hillitä, että pystytään selittelemään asiat, eikä osakkeenomistajat ole kovinkaan pahoillaan, kun hinnat nousevat, niin tuotot kasvavat (Kun tuote on sellainen, että kilpailijoilla ei ole kapasiteettiä vallata markkinoita (kuten flash piirit)) ja lopulta yllättäin vahingotkin ovat alakanttiin, joka on tietysti hyvä juttu. Ei siitä kukaan nosta haloota.
 
En tiedä mutta sellainen käsitys noiden vehkeiden tehonkulutuksesta ettei sitä ihan noin vain varavoimalla pyöritetä. Pikagoogletus puhui 100 megawattitunnin kulutuksesta tunnissa. Myös se että vaatisi saumattoman syötön koko ajan tuon järjestelmän läpi että se voisi toimia ilman katkosta lienee oma haasteensa tuossa mittakaavassa
Vähän samaa ajattelin ettei ihan millään pikkuakuilla+voimalaitoksella noita pyöritetä jos sähkö katkeaa 1 minuutiksi.Jos niillä on joku varavoimalaitos niin se taitaa olla sitä varten että sähköt menee pidemmäksi aikaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 651
Viestejä
4 542 717
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom