- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 14 196
Tää on just sellainen hintataso että akkuja tulee kuin sieniä sateella, koska ne ovat niin halpoja.Tiettävästi Suomessa ei ole vielä yhtään akustoa, joka toimisi day-ahead-markkinassa ainakaan pysyvästi. Onko antaa linkkiä edes yhteen? Tämän hetken kustannustasolla 1 GWh akusto maksaa noin 200-300 Meur, joten 24 GWh maksaa 4,8 - 7,2 Mrd eur - ratkaisusta, joka ei tuota lainkaan sähköä. Ja sitten sanotaan ydinvoimaa kalliiksi!
Esim. Kun joku haluaa perustaa 400-500kW sähköautolatureita, niin satojen tonnien parin megawattitunnin ja parin megawatin akkuihin ovat huomattavan taloudellinen tapa saada se laturi paikkaan mihin ei saa monen megawatin sähköliittymää halvalla…
Esim. 8x 500kW latureita menee ihan hyvin 1MW sähköliittymän taakse + 2MW / 2-4MWh akustolla. Ja sitten niitä voi käyttää kivasti oman.
Tuollaiset laturikentät maksavat muutenkin rahaa ja niihin investoidaan koska ne tuovat maksukykyisiä asiakkaita, eikä ilmankaan haluta olla.
Ei kukaan investoi vaan tasatakseen pörssisähkön hintaa, vaan koska akut mahdollistavat paljon asioita jotka eivät muuten ole mahdollisia + ovat halvin tapa saavuttaa jotain. Kiinteisiin korkean tehon asennuksiin saattaisi vielä tulla noita natrium-akkuja, saa nähdä…