Miksi pitää yrittää väkisin alkaa luomaan jotain aivan hiton monimutkaista himmeliä kun yksinketaisesti rajoittamalla datakeskuksia kuten Irlannissa ratkaisisi ongelman? Halutaan byrokratiaa ihan vaan byrokration takia? Mua häiritsee se datakeskuksian kansantaloudelle negatiivinen vaikutus. Sotea hierottiin yli vuosikymmen eikä sekään onnistunut, vaikka ei luulisi olevan vaikea ratkaista. Tälläinen nyt tulee olemaan huomattavasti hankalampi, niin ettei sinne jää porsaanreikiä ja laista tule täysin surkea kuten vaikka taksiuudistuksesta.No tästä ei ollut kyse. Vaan siitä, että miksi ei voida pyrkiä luomaan samoja pelisääntöjä kaikille yrityksille. Sua kismitti työllistäminen, tuotanto, maksetut verot ja kulutettu sähkö. Eiköhän noista voisi luoda lakiesityksen joka sullekin kelpaa ja joka rajaisi pois datakeskukset - ja muut sähkön suurkuluttajat. Ja jos halutaan yksinkertaisempi lakiesitys niin ei oteta kaikki kriteeriksi vaain vain sellaiset jotka on helppo mitata ja sitten rima tarpeeksi korkealle.
No eihän tähän ole mitään selvää lukua. Jos työntekijöiden keskipalkka on on 2k€/kk ja toisessa 10k€/kk, niin vaikuttaa aika olennaisesti verokertymään. Toisen työpaikan työntekijät on vielä kelan luukulla, toisen nettomaksajia. Jos verokertymä on isompi, niin silloin se voi olla isommalla sähkönkulutuksella kansantaloudellisesti kannattava. Miten määritellään työntekijöiden laskenta? Jos riittää, että on firman kirjoilla ja tekee 1h/kk, niin paperilla voi työllistää paljon. Jos näitä ei laissa määriteillä pilkulleen, niin laki on täysin hyödytön kun yritykset löytää ne porsaanreiät.Mä yritin jo aiemmin kysyä, että montako paikallista työntekijää 100MW tuottavan datakeskuksen pitäisi palkata, että se muuttuisi hyväksi? Tuota voisi sitten soveltaa kaikkiin yrityksiin. Jos on hyvä yritys, saa ostaa sähkön muilta. Jos on paha yritys, pitää tuottaa se itse.
utta tuo kiertely kuulostaa mun korvaan puhtaasti siltä, että tässä halutaan nimenomaan vain rankaista datakeskuksia. Muu sähkönkulutus on hyvää kulutusta.
Ei tämä nyt voi olla näin vaikeata ymmärtää? Jos se yrityksen vaikutus Suomen kansatalouteen on negatiivinen kuten se on datakeskuksilla niin silloin niitä ei kaivata. Onko tämä jotenkin liian vaikea ymmärtää?