Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

6v sitten uudella 832Wh akulla ajoi sähköläskillä 100% maastossa sen +100km, nykyään menee joku 50-60km
Mitä meinasit tehdä akun kanssa?
Itsellä reilu 3v/13000km eikä vielä mainittavaa eroa, mutta jossain vaiheessahan sille on jotain tehtävä.
Kennottaminen parhailla 18650 tulee varmaan pari sataa halvemmaksi kuin toi akku uutena.
Vai saisikohan sopivia samanlaisia tai isompia jostain halvalla :hmm:

Mitä meinasit tehdä akun kanssa?
Itsellä reilu 3v/13000km eikä vielä mainittavaa eroa, mutta jossain vaiheessahan sille on jotain tehtävä.
Kennottaminen parhailla 18650 tulee varmaan pari sataa halvemmaksi kuin toi akku uutena.
Vai saisikohan sopivia samanlaisia tai isompia jostain halvalla :hmm:
Samsungin kennot noissa nytkin on sisällä, mutta vien joko maahantuojalle vaihtoon, tai sitten kennotettavaksi.

Samsungin kennot noissa nytkin on sisällä, mutta vien joko maahantuojalle vaihtoon, tai sitten kennotettavaksi.
Kennottaminen ois kyl fiksuin, jos vaan löytää jonku joka osaa tehdä sen kunnolla. Oon kuullu et moni maahantuoja ei suostu akkua avaamaan vaan myy vaan uuden tilalle. Taitaa olla aika paljon kiinni siitä mitä kennotyyppii siinä on, et onks se helppo korjata vai pitääks koko akku vaihtaa.

Kennottaminen ois kyl fiksuin, jos vaan löytää jonku joka osaa tehdä sen kunnolla. Oon kuullu et moni maahantuoja ei suostu akkua avaamaan vaan myy vaan uuden tilalle. Taitaa olla aika paljon kiinni siitä mitä kennotyyppii siinä on, et onks se helppo korjata vai pitääks koko akku vaihtaa.
Tuo akku olisi minun pyörääni. Paljonkohan säästäisi uudelleen kennottamalla?

Shimano STEPS BT-E8010 akku 659,00
Shimano STEPS BT-E8010 -akku viistoputkeen. Kapasiteetti 504 Wh.
www.verkkokauppa.com
Toi kennottamisen hinta on aina vähän tapauskohtasta. Jos löytää jonku joka osaa homman ja saa kennoja kohtuuhintaan, voi säästää varmaan puolet uuden akun hinnasta. Mut ongelma on just se et harva tekee sitä ja moni pelkää et aku menee pilalle tai syttyy. Oon kuullu et Shimanon akut on aika hankalia avata, koska ne on liimattu ja hitsattu tiukasti. Jotenki tuntuu et se on vaan helpompi ostaa uus, vaikka harmittaa. Mitenkäs toi sun Tunturi, onks siinä mitään mahdollisuutta et akun sais vaikka huollettua jossain?

Ei varmaankaan hirveästi tule säästöä. Korjaaja ottaa sen 80€ /h ja siihen kennot päälle. Se on äkkiseltään siellä 400+ hintaluokassa minkä jälkeen sinulla on korjattu akku, ei uusi.

Akut ei kulu tasaisesti, vaan se heikkeneminen jyrkkenee kun ikää tulee lisää ja pahin on, kun vanhasta akusta yksi kenno alkaa kyykkää, niin sammuu koko pyörä.

Käytetystä ei myöskään koskaan tiedä miten sitä on säilytetty ja käytetty, akun saa helposti pilalle väärällä käytöllä ja harva osaa sitä oikein käyttää ja säilyttää.

6v sitten uudella 832Wh akulla ajoi sähköläskillä 100% maastossa sen +100km, nykyään menee joku 50-60km (toki rengaskoko muuttunut 26x4.5" -> 26x5,05" mikä syö osansa rangesta). Suurin pudotus silti tullut viimeisen vuoden aikana ja jos sama meno jatkuu, niin parin vuoden kuluttua on akku entinen.
Ostin sähköpyörän käytettynä, eikä sillä ollut ajettu mitenkään mahdottomia. Aluksi pyörä toimi täysin moitteettomasti, kunnes se alkoi yhtäkkiä sammua kesken ajon. En varmaan kerennyt ajaa kuin joitain kymmeniä kilometrejä ennen kuin sammui ensimmäisen kerran. Sammuminen tapahtui usein tilanteissa, joissa edessä oli jyrkempi nousu tai käytin enemmän sähköavustusta. Pyörä ei suostunut käynnistymään uudelleen muuten kuin irrottamalla akun ja asentamalla sen takaisin paikalleen. Ensimmäisellä kerralla en tajunnut kokeilla tätä, joten poljin kotiin ilman sähköavustusta. Aluksi sammuminen oli hyvin satunnaista, mutta vähitellen ongelma paheni. Sillä ei ollut merkitystä, että näyttikö pyörän näyttö, että akku oli täynnä. Lopulta pyörä alkoi sammua jo lyhyen ajon jälkeen täysin tasaisella tiellä. Siinä vaiheessa ei juuri jäänyt muita vaihtoehtoja kuin hankkia kallis uusi akku ja sen jälkeen on toiminut. Pitäisi jossain välissä selvitellä miten kallista olisi korjauttaa tuo vanha akku.

Voin siis omasta kokemuksestani sanoa, että käytetyn sähköpyörän ostamisessa on riskinsä.

Joihinkin pyöriin akkua ei voi edes kennottaa uudestaan, koska valmistaja on sen estänyt.

Omaan pyörään tehdas uusi 832Wh akku maksaa 750€ ja noita on kennoitettu uudelleen noin 450€ hintaan, eli kyllä tuossa jotain säästää.

Mulla ei oo kokemusta tosta Tenwaysista, mut oon katellu kevytsähköpyöriä ja hihnaveto on kyl jees. Tosta hinnasta, 1200e on aika hyvä jos on laadukas. Oon kuullu et noissa Tenwaysin rungoissa on joskus hitsausjälki vähän mitä sattuu, mut en tiiiä onko se vaan jotain nettitarinaa. Millanen toi sun työmatka on pituudeltaan, et jaskaks akkku sen?
Ei ole kuin reilut 5 km, eli helposti pitäisi jaksaa. Lähinnä välillä kiinostaisi vetää mm. pyöräkärryä sähköavusteisesti. Aspan perusteella takanavassa on M12x1.25, eli Thulelta pitäisi löytyä sopiva adapteri. Joitain negatiivisia kokemuksia tuli haulla vastaan mm. pinnoista.

Tämä on kyllä isoin miinus, mutta kai tuon saisi sentään vaihdettua tarvittaessa akun hiipuessa
Varmasti saa, itsellä pyörä kylmässä varastossa niin akku on pakko saada pyörästä irti talvella.

Jos mahdollisuus säilyttää pyörää lämpimässä niin ongelma ei ole niin paha, mutta kyllä mä silti haluan sellaisen pyörän, mistä akun saa ilman työkaluja irti.

Ei ole kuin reilut 5 km, eli helposti pitäisi jaksaa. Lähinnä välillä kiinostaisi vetää mm. pyöräkärryä sähköavusteisesti. Aspan perusteella takanavassa on M12x1.25, eli Thulelta pitäisi löytyä sopiva adapteri. Joitain negatiivisia kokemuksia tuli haulla vastaan mm. pinnoista.
5 km on tosi lyhyt et akku kyl riittää helposti. Mut toi pyöräkärryn veto sähköavustukslela on vähän juttu, ettei kaikki moottorit tykkää siitä lisäpainosta. Oon nähny et jotkut valittaa et navassa on liikaa välyst tai se ei kestä. Tosta pinnoista, ne on kyl ohuita noissa kevyissä vanteissa, mut jos ei aja ihan pomppupelllla, ne kestää. Onks sulla jotain tiettyy kärryä mielessä vai mietit vaan yleisesti?

Kysymys ammatimiehille jotka tietää näistä enemmän:
Metsien kusipää eli keppi pomppasi takavaihtajan väliin ja vetäs sen nätisti mutkalle samalla hajottaen korvakkeen.
Millainen kokonaishinta on vielä "järkevä", kun tuon huollattaa liikkeessä? Eli Deore-vaihtaja (n. 50–60€ kaupassa) ja korvake ainakin vaihdettava, toki ehkä ketjut myös, jos ne ottivat itseensä, samoin vaijeri.

Aikalailla omien laskujen ja pätevyyden perusteella varmaan 200€ on aivan maksimi. Jos menee sen yli, niin vietävä eri putiikkiin. Eivät osanneet tuossa läheisessä mestassa kertoa suoraan hintaa, mutta puhuivat, että se on satasen ja kahden väliin, mutta selvinnee alkuviikosta.

Kysymys ammatimiehille jotka tietää näistä enemmän:
Metsien kusipää eli keppi pomppasi takavaihtajan väliin ja vetäs sen nätisti mutkalle samalla hajottaen korvakkeen.
Millainen kokonaishinta on vielä "järkevä", kun tuon huollattaa liikkeessä? Eli Deore-vaihtaja (n. 50–60€ kaupassa) ja korvake ainakin vaihdettava, toki ehkä ketjut myös, jos ne ottivat itseensä, samoin vaijeri.

Aikalailla omien laskujen ja pätevyyden perusteella varmaan 200€ on aivan maksimi. Jos menee sen yli, niin vietävä eri putiikkiin. Eivät osanneet tuossa läheisessä mestassa kertoa suoraan hintaa, mutta puhuivat, että se on satasen ja kahden väliin, mutta selvinnee alkuviikosta.
Itse kun osat esim. bike-discountista tilaa ja vaihtaa, niin selvinnee jopa alta satasella (vaihtaja, korvake, ketju ja vaijeri, riippuen minkä tason osaa tilaa) ja homma ei pahimmasta päästä ole tehdä ja ihan hyvä jopa oppia huoltamaan itse.
Työlle sitten on hintaa laidasta laitaan, eli jos alta 200€ pääsee koko paketille, niin lienee ihan ok, jos ei halua itse käsiänsä liata. 200€ jos on esim. pelkkä vaihtaja ja korvake, niin hieman siinä ja siinä onko kohtuullinen hinta.

Itse kun osat esim. bike-discountista tilaa ja vaihtaa, niin selvinnee jopa alta satasella (vaihtaja, korvake, ketju ja vaijeri, riippuen minkä tason osaa tilaa) ja homma ei pahimmasta päästä ole tehdä ja ihan hyvä jopa oppia huoltamaan itse.
Työlle sitten on hintaa laidasta laitaan, eli jos alta 200€ pääsee koko paketille, niin lienee ihan ok, jos ei halua itse käsiänsä liata. 200€ jos on esim. pelkkä vaihtaja ja korvake, niin hieman siinä ja siinä onko kohtuullinen hinta.
Kiitos.
Ajatuksena on tulevaisuudessa nämä ropleemat hoitaa itse, mutta joutuisi alkaa etsimään jostain pätevää nostinta ja sun muuta niin ajattelin että mennään sillä "helpoimmalla" tällä kertaa.
Katsotaampa mitäs tuolta soitellaan, ongelmana noiden korvakkeiden kanssa kun ei mitään käryä mikä käy mihinkin :D

Kiitos.
Ajatuksena on tulevaisuudessa nämä ropleemat hoitaa itse, mutta joutuisi alkaa etsimään jostain pätevää nostinta ja sun muuta niin ajattelin että mennään sillä "helpoimmalla" tällä kertaa.
Katsotaampa mitäs tuolta soitellaan, ongelmana noiden korvakkeiden kanssa kun ei mitään käryä mikä käy mihinkin :D
Löytyisikö täältä vinkkiä oikeasta korvakkeesta: Home

Velogi on turvanasi, kun lähdet pyörän huoltoa opettelemaan.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=6lbXyX3OcC0

Oon harkinnut, että päivittäisi nykyisen jäykkäperän täysjoustoon. Ajo on pääasiassa polkuajoa, mutta täällä ei älyttömästi mitään kokonaisia maastopyöräreittejä ole, niin yleensä lenkkeihin tulee myös sorateitä ja asfalttia jonkun verran. Tällä hetkellä ajossa on Haibike HardNine 4. Oon miettinyt seuraavia vaihtoehtoja. Olisko näistä selkeästi joku ylitse muiden, tai mahdollisesti joku muu vaihtoehto, joka olisi järkevämpi. Mielummin tuosta about 4k€ hintaluokasta, mutta maksimissaan varmaan se 5k€, jos perustelut on hyvät. Kriteerit tosiaan täysjousto ja irroitettava akku. Malli saisi mielellään olla tuollainen ei "low" -runkoinen, koska sellainen ei sovi nykyiseen kuljetustelineeseen ja kuljetan pyörää paljon.

Cube Stereo One44 EX 800Wh: Tällainen on kaverilla ja sitä tuli testattua. Vaikutti hyvältä.​

HAIBIKE ALLMTN 2 2026: Pidempi joustomatka tolpassa. En tiedä onko millainen ns normiajossa.​

HAIBIKE ALLTRAIL 6: Olisko tämä mahdollisesti ALLMTNia miellyttävämpi polkujen ulkopuolella.​

LAPIERRE OVERVOLT TR 4.6: Pienempi akku ja merkistä ei omaa kokemusta.​

Tosiaan myös muita vaihtoehtoja saa ehdottaa.

5 km on tosi lyhyt et akku kyl riittää helposti. Mut toi pyöräkärryn veto sähköavustukslela on vähän juttu, ettei kaikki moottorit tykkää siitä lisäpainosta. Oon nähny et jotkut valittaa et navassa on liikaa välyst tai se ei kestä. Tosta pinnoista, ne on kyl ohuita noissa kevyissä vanteissa, mut jos ei aja ihan pomppupelllla, ne kestää. Onks sulla jotain tiettyy kärryä mielessä vai mietit vaan yleisesti?
Tällä hetkellä on vanhemman mallinen Thule Chariot lite 2, jota tulee nyt kesällä vedeltyä ihan luomupyörällä

Lopputulos tuosta vaihtajan + hangerin ja kaapelin vaihdosta = 115€ tämä möhlijä pääsi halvalla tällä kertaa.
Tosin tuli myös ostettua täysjousto luomumankeli (Kona Process 134), joten voi testailla miten paska kunto onkaan kun sillä lähtee metsään puurtamaan.

• Tykkää
Reactions: Sid
Oon harkinnut, että päivittäisi nykyisen jäykkäperän täysjoustoon. Ajo on pääasiassa polkuajoa, mutta täällä ei älyttömästi mitään kokonaisia maastopyöräreittejä ole, niin yleensä lenkkeihin tulee myös sorateitä ja asfalttia jonkun verran. Tällä hetkellä ajossa on Haibike HardNine 4. Oon miettinyt seuraavia vaihtoehtoja. Olisko näistä selkeästi joku ylitse muiden, tai mahdollisesti joku muu vaihtoehto, joka olisi järkevämpi. Mielummin tuosta about 4k€ hintaluokasta, mutta maksimissaan varmaan se 5k€, jos perustelut on hyvät. Kriteerit tosiaan täysjousto ja irroitettava akku. Malli saisi mielellään olla tuollainen ei "low" -runkoinen, koska sellainen ei sovi nykyiseen kuljetustelineeseen ja kuljetan pyörää paljon.

Cube Stereo One44 EX 800Wh: Tällainen on kaverilla ja sitä tuli testattua. Vaikutti hyvältä.​

HAIBIKE ALLMTN 2 2026: Pidempi joustomatka tolpassa. En tiedä onko millainen ns normiajossa.​

HAIBIKE ALLTRAIL 6: Olisko tämä mahdollisesti ALLMTNia miellyttävämpi polkujen ulkopuolella.​

LAPIERRE OVERVOLT TR 4.6: Pienempi akku ja merkistä ei omaa kokemusta.​

Itse katsoisin myös Amflow:n mallit, vaikkapa tämän: Amflow PR Carbon 4699 € - Mountain Bike Shop. Tuskin tuolla moottorin teholla sinun käytössä on mitään merkitystä, mutta tuota uutta DJI:n moottoria on myös muiden ominaisuuksien osalta kehuttu paljon.

Tuota Cubea itsekin harkinnut ja tykkäsin siitä, mutta Race-versio siitä maksoi hetki sitten vielä vähemmän kuin mitä nyt pyydetään tuosta EX-mallista niin taisi juna sen osalta mennä ainakin toistaiseksi ohi.

Itse katsoisin myös Amflow:n mallit, vaikkapa tämän: Amflow PR Carbon 4699 € - Mountain Bike Shop. Tuskin tuolla moottorin teholla sinun käytössä on mitään merkitystä, mutta tuota uutta DJI:n moottoria on myös muiden ominaisuuksien osalta kehuttu paljon.

Tuota Cubea itsekin harkinnut ja tykkäsin siitä, mutta Race-versio siitä maksoi hetki sitten vielä vähemmän kuin mitä nyt pyydetään tuosta EX-mallista niin taisi juna sen osalta mennä ainakin toistaiseksi ohi.
Kiitos vastauksesta. Tuossa linkatussa on hiilikuiturunko, joka ainakin itseä huolettaa, kun tosiaan kuljetan pyörää paljon ja en aina muutenkaan välttämättä ole aina se herkkäkätisin noiden kanssa, niin jotenkin alumiini tuntuisi turvallisemmalta. Mitä tuolta muuten tuli katseltua, niin alumiinirunkoisissa ei taas näyttänyt olevan tuota DJI:n moottoria ainakaan meikäläisen hintaluokassa.

Kiitos vastauksesta. Tuossa linkatussa on hiilikuiturunko, joka ainakin itseä huolettaa, kun tosiaan kuljetan pyörää paljon ja en aina muutenkaan välttämättä ole aina se herkkäkätisin noiden kanssa, niin jotenkin alumiini tuntuisi turvallisemmalta. Mitä tuolta muuten tuli katseltua, niin alumiinirunkoisissa ei taas näyttänyt olevan tuota DJI:n moottoria ainakaan meikäläisen hintaluokassa.
En ole kyllä kuullut haasteita hiilikuitupyörien kuljetuksessa, mutta jos se huolettaa niin Thulelta saa myös sellaisen parin kympin suojan, joka tulee rungon ja kiinnityksen väliin. Käytännön kokemusta kestävyydestä ei ole, mutta periaattessahan hiilikuitu on kestävämpää ja pyöriä on tuolla ulkona ihan pirusti, maastokäytössä ihan yleisesti joutuvat aika kovalle käsittelylle ja mikäli materiaalin kanssa olisi jotain ongelmia niin eiköhän netti olisi täynnä valitusta näiden kestosta.

Toki, jos alumiini tuntuu paremmalta niin mene sillä, ovat halvempiakin ja kaikki tietää sen tunteen, kun epäilee koko ajan että hajoaako tämä nyt tästä tai tosta naarmusta.

En kyllä itsekkään ottaisi hiilikuiturunkoa. En ensinnäkään tee sellaisella mitään (en aja ammatikseni tai harrasta tavotteellisesti) ja pelkkä ajatus siitä että kaatuessa tulee isku mikä rikkoo rungon, niin kiitos mutta ei kiitos.

Tästä videota, jolla demonstroidaan hiilikuiturungon kestävyyttä. Huomiona vielä, että tämä video kuvattu 2012. Materiaaliteknologian kehitys ei ole pysähtynyt välillä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/w5eMMf11uhM?si=1Fuw8CVOS7VRzohk&t=301

Juu, en tarkoita, että menisi poikki tms. mutta hiilikuituun asti menevä lohkema tms. niin uskaltaako sillä enää ajaa? Lähinnä sitä, että oikeasti aika harva tarvitsee hiilikuiturunkoista pyörää ja kyllä, hinnat on tullut alas, mutta kestääkö se hinnat alkaen tonnin hiilikuiturunko yhtä hyvin kuin ne kahden, kolmen, jopa neljän tonnin rungot?

Joo itsellänikin pelko lähinnä kaatumisessa, tai kuljetuksen aikana vaurioittamisesta. Voi olla, että pelko on turha, mutta omaan käyttöön en koe sellaista tarpeelliseksi ja lähtökohtaisesti nuo maksavat enemmän, kuin alumiinirungot. Toki jos tuo DJI:n moottori on niin paljon parempi, kuin Boschilainen, että kannattaa tuo vajaa tonni lisää maksaa, niin kyllähän toi Amflow voi olla varteenotettava vaihtoehto. Toki saatavuus näytti olevan huono.

Hieman tätä sivuten. Onko Yamahan moottorin minkälaatuisia? Katselin, että Haibiken Alltrailia saisi edulliseen hintaan Yamahan PW-S2 moottorilla, mutta noistakaan ei mitään kokemusta ole.

Hankalaa tämä vertailu, kun ei oikein tiedä mitkä komponenteista on susia, mitkä sellaisia, että niistä kannattaa maksaa ja mitkä taas ns. perus-ok-tasoa, joka varmasti riittää itselle monessakin kohtaa.

Edit. Vaihtoehtoisesti myös Yamahan PW-X3 moottorilla olevaa löytyisi.

Canyonilla on taas alet päällä vielä muutaman päivän polkupyöräpäivän kunniaksi. Kannattaa vilkaista valikoima että onko sopivaa vaihtoehtoa noilla kriteereillä.

Jos ns kevytsähköpyörä kelpaa, niin Neuron ja Spectral :ONfly versiota on nyt todella hyvässä alessa, noissa tosin taitaa akku olla integroitu eikä irroitettavissa helposti.

Tuollainen Trek osui silmään. Ihan hyvä tarjous? Löytyy mm. Rockshox Zeb -keula ja Powertube 800Wh akku. Olisi myös alumiinirunko, josta itsekin tykkään. Tunnettu merkki myös mahd. jälleenmyyntiä ajatellen.

Canyonilla on mielestäni tällä hetkellä huonosti alumiinisella rungolla olevia vaihtoehtoja.

Tuollainen Trek osui silmään. Ihan hyvä tarjous? Löytyy mm. Rockshox Zeb -keula ja Powertube 800Wh akku. Olisi myös alumiinirunko, josta itsekin tykkään. Tunnettu merkki myös mahd. jälleenmyyntiä ajatellen.

Canyonilla on mielestäni tällä hetkellä huonosti alumiinisella rungolla olevia vaihtoehtoja.
Canyonilta en löytänyt tosiaan mitään mikä olisi herättänyt huomion. Tää Trek vaikuttaa kyllä todella mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Tällä hetkellä mietin pääasiassa Tuon Trekin, Haibike AllMtn 2 ja sitten viimeisenä vaihtoehtona SCOTT Strike eRIDE 920 EVO, joka löyty tarjouksella viimeinen kappale. Scottissa vähän huolettaa, että miten se istuu tuohon omaan pyörän kuljetustelineeseen, kun tuossa poikittaisrungon alaosassa on ilmeisesti tuon iskarin säätö ja siihen osuisi juuri kuljetustelineen putki. Käsittääkseni Scott olisi kuitenkin mukavin ns. seka-ajossa, jota itselle väkisin tulee ja olisi tietty yli tonnin Trekiä halvempi. Toki ilmeisesti viimeinen kappale, joten suht nopeasti pitäisi päätös tehdä sen osalta.

Canyonilta en löytänyt tosiaan mitään mikä olisi herättänyt huomion. Tää Trek vaikuttaa kyllä todella mielenkiintoiselta vaihtoehdolta. Tällä hetkellä mietin pääasiassa Tuon Trekin, Haibike AllMtn 2 ja sitten viimeisenä vaihtoehtona SCOTT Strike eRIDE 920 EVO, joka löyty tarjouksella viimeinen kappale. Scottissa vähän huolettaa, että miten se istuu tuohon omaan pyörän kuljetustelineeseen, kun tuossa poikittaisrungon alaosassa on ilmeisesti tuon iskarin säätö ja siihen osuisi juuri kuljetustelineen putki. Käsittääkseni Scott olisi kuitenkin mukavin ns. seka-ajossa, jota itselle väkisin tulee ja olisi tietty yli tonnin Trekiä halvempi. Toki ilmeisesti viimeinen kappale, joten suht nopeasti pitäisi päätös tehdä sen osalta.

Jos oikein katson niin tuossa Scottissa on integroitu akku? Eli todennäköisesti pitää pyörä kääntää ympäri ja irroittaa tuo pohjapanssari ja akun saa liukumaan pois.

Trekissä olisi myös uudempi moottori, johon on saatavilla se tehoa (?) ja vääntöä nostava päivitys. Omassani on nelonen ja tehot on minun pienimuotoiseen ajoon riittäneet hyvin, mutta onhan se selvästi eilisen tekniikkaa jo.

- Trekissä mielestäni heittämällä parhaimmat iskarit näistä vaihtoehdoista
- Scottissa akun pois ottaminen hankalampaa?
- Scottissa vain 625 Wh akku, Trekissä 800 Wh

Itse olen tykännyt suosia mahdollisimman isoa akkua, joka antaa pelivaraa reittien suhteen ja akun ikääntyessä ei niin haittaa, jos kantama hieman lyhenee. Toki isompi akku tuo sitten lisää painoa.

Tosta akun koosta on paha sanoa mikä käyttäjälle sopii paremmin, itseäni silloin houkutti isot lukemat niin otin cuben 800 Wh akulla, todellisuudessa noilla 2h lenkeillä käytän siitä 20-25% per ajo eli useamman kilon ylimääräistä akkua kulkee aina turhana mukana, seuraavaan pyörään mieluusti ottaisin pienemmän akun.

• Tykkää
Reactions: Sid
Jos oikein katson niin tuossa Scottissa on integroitu akku? Eli todennäköisesti pitää pyörä kääntää ympäri ja irroittaa tuo pohjapanssari ja akun saa liukumaan pois.
Okei, itse luotin vaan sokeasti tuohon tekstin "irroitettava akku" osuuteen, mutta ei tullut mieleen, että olisi erityisen hankalaa.

Tosta akun koosta on paha sanoa mikä käyttäjälle sopii paremmin, itseäni silloin houkutti isot lukemat niin otin cuben 800 Wh akulla, todellisuudessa noilla 2h lenkeillä käytän siitä 20-25% per ajo eli useamman kilon ylimääräistä akkua kulkee aina turhana mukana, seuraavaan pyörään mieluusti ottaisin pienemmän akun.
En osaa oikein itsekään arvioida miten isoa akkua tarvitsen. Nykyisessä Haibikessa on pikkuakku, joka on kyllä riittänyt lenkit, mutta lataus näissä kun tahtoo olla tuskaisen hidasta, niin välillä tympii jos peräkkäisinä päivinä haluaa lähteä lenkille ja unohtaa laittaa pyörää lataukseen. Saati, että tuleeko ongelmia, kun kapasiteetti alkaa heikentyä. Olen kuitenkin mennyt toistaiseksi ajatuksella isompi = parempi.

Kyllä tässä kelkka alkaa kääntyä tuon Trekin suuntaan. Onko ihmisillä kokemusta, että onko tuollaisella miten tuskaista ajaa soratie yms siirtymät? Tosiaan, kun puhtaita maastopyöräreittejä tässä ympäristössä ei juurikaan ole.

Ei ole tuskaa. Sähköä sopivasti niin eihän tuon parempaa peliä sorateille ole keksitty. Senkun jyristää menemään.

Toisaalta, sulla on nyt pyörässä myös akku joka tulee melko varmasti jaksamaan heittämällä myös viiden vuoden päästä sun lenkit, vaikka akku on jo kulahtanut.

Ylimitoitettu akku => vähemmän lataussyklejä, pidempi kesto. Silti, kapasiteetin laskiessakin kapasiteettia löytyy edelleen.

Ostohetkellä "optimaalinen" akku => joka lenkin jälkeen lataussykli, akku kuluu 3-4 kertaa nopeammin. Vuoden, parin päästä siinä tuskin riittää mehua enää koko lenkin ajamiseksi edes hyvillä keleillä.

Onko täällä muutes tietäjillä ideoita pyörän/pyörien säilytyksestä parvekkeella? Ei oikein siellä kehtaisi usein pitää pyörää pitkiä aikoja ainakaan kun paistaa aurinko yms, mutta voisiko ongelman minimoida laittamalla jonkun pressun tms niiden päälle jotta pölyä ja UV säteilyä ei suoraan pyöriin tulisi?

Statistiikka

Viestiketjuista
309 088
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom