Öljyn pumppaaminen kuitenkin vähentyisi, koska isolle osalle tuotteesta ei olisi enää kysyntää. Bensiiniä ja diiseliähän voidaan käyttää aivan mainiosti myös rahtilaivan polttoaineena ja lentokoneissa - ainoa syy miksi sitä ei tehdä on se, että ne ovat kalliimpia kuin kerosiini ja raskas polttoöljy. Jos bensiinin ja diesel-öljyn (kevyen polttoöljyn) kysyntä laskee, niiden hinta alenee ja niillä aletaan korvata rahtilaivoissa raskasta polttoöljyä ja ennenpitkää myös lentokoneissa kerosiinia.
Lopputuloksena öljyn pumppaus vähenee.
Raakaöljyä krakatessä syntyy kaikkia jakeita, niin kevyitä ( mm. kerosiini ja bensiini ), keskiraskaita ( kevyt polttoöljy ) sekä raskaita ( mm. raskas polttoöljy, bitumi, asfalteeni ).
Jos yhden jakeen hinta laskee tai kulutus vähenee, voidaan tuotantoa jossain määrin säätää, mutta täysin jonkin jakeen tuottamista ei voida lopettaa, jos öljyä halutaan jalostaa.
Eli jos bensa ja diesel halpenisivat kulutuksen vähentyessä euroopassa, tippuisi myös muiden jakeiden hinta, jolloin niille keksittäisiin muuta käyttöä ( lämmitys, sähköntuotanto yms. ) jolloin kokonaiskulutus ei välttämättä laskisi kovin radikaalisti.
Polttoaineiden halventuessa niiden käyttö kehitttyvissä maissa lisääntyy, varsinkin jos saatavilla on edullista teknologiaa sähköntuotantoon ja liikkumiseen.
Kuitenkin monen kehittyvän maan sähköntuotanto ja -jakelu perustuu alueellisiin verkkoihin ja valtakunnalliset kantaverkot ovat puutteellisia, olemattomia tai huonossa kunnossa.
Polttoaineiden kysynnän vähentyessä joidenkin vaikeammin hyödynnettävien öljykenttien ( esim. liuskeöljy ) käyttö saattaisi vähentyä, mutta taas toisaalta esimerkiksi helposti jalostettavan pohjanmeren brent laadun pumppaus ei varmaankaan ole heti loppumassa tai vähenemässä, koska esimerkiksi suolan ja rikin poistaminen raakaöljystä vaatii työtä ja energiaa.