Sähköauton kotilataus

Väitän että nimenomaan lyhyellä päivittäisajolla on hitaastakin laturista iso hyöty talvella.

Jos ajaa 1000km päivässä niin se ei ole niin justiinsa saako yöllä muutaman kilowattitunnin.

Mutta jos ajaa vaikka 10km päivässä, niin silloin on suuri hyöty saada akkuun vähän sähköä jotta saa ainakin aamulla kabiinin lämpimäksi. Talvella se on se lyhyt pätkä-ajo mikä tuhoaa rangen.
 
Väitän että nimenomaan lyhyellä päivittäisajolla on hitaastakin laturista iso hyöty talvella.

Jos ajaa 1000km päivässä niin se ei ole niin justiinsa saako yöllä muutaman kilowattitunnin.

Mutta jos ajaa vaikka 10km päivässä, niin silloin on suuri hyöty saada akkuun vähän sähköä jotta saa ainakin aamulla kabiinin lämpimäksi. Talvella se on se lyhyt pätkä-ajo mikä tuhoaa rangen.
Mitenkäs muuten esim. Teslassa kun on tuo akun lämmitys, lataako 8A:lla ollenkaan vaan meneekö pakkasilla kaikki sähkö lämmitykseen?

Työpaikalle on luultavasti tulossa kunnon latauspisteet vuoden loppuun mennessä myös, joten sieltä tarvittaessa saisi enemmän virtaa akkuun..
 
Mitenkäs muuten esim. Teslassa kun on tuo akun lämmitys, lataako 8A:lla ollenkaan vaan meneekö pakkasilla kaikki sähkö lämmitykseen?

Työpaikalle on luultavasti tulossa kunnon latauspisteet vuoden loppuun mennessä myös, joten sieltä tarvittaessa saisi enemmän virtaa akkuun..

Kai riippuu pakkasesta. Jos 30 pakkasta niin menee varmaan lämmitykseen jos vain yksi vaihe käytettävissä. Toki yön aikana luulisi saavan jotain akkuunkin asti.

Pikkupakkasilla ei pitäisi olla ongelmaa saada akkuun sähköä. Se koittaa saada akuston noin 10 asteen lämpötilaan AC latauksessa. Ehkä kylmempikin kelpaa pienemmällä latausteholla, en ole itse testannut alle tuon 3x8A

Lämpö karkaa tietenkin nopeammin mitä isompi lämpötilaero on.
 
Pakkasilla pitää noissa yksvaihelatauksissa kytkeä heti laturiin kun tulee ajosta kun on paikat vielä lämpimänä ettei pääse akku kylmenemään.
 
Mietin tässä asunnon ostoa ja yhteen potentiaaliseen olisi mahdollista asentaa autopaikalle latausasema, mutta vain 8A. Onkohan tuossa mitään järkeä, kun oman pikkuakkuisen autonkin lataus kestäisi täyteen 20 tuntia. Harkitsen kuitenkin auton päivittämistä isompiakkuiseen jossain vaiheessa, jolloin latauksen kesto olisi luokkaa 40-60 tuntia...
Olen ajellut pikkuakkuisella kohta vuoden 8A latauksella, ei mitään ongelmia. Muutaman kerran viikossa latailen. Toki nyt kun harkitsen toisen sähköauton ostamista ensi vuonna, voi olla että tulee vedettyä 3x10A latauspiste. Yhdellä autolla pärjäisin isommallakin akulla ihan samalla tavalla, mutta 2 autoa alkaa olemaan ehkä vähän nihkeä 8A latauksella.
 
Onko suosituksia laadukkaasta latausasemasta 3X25A keskukseen ? Halvinta en hae. Lataustehon hallinta olisi hyvä olla. Mitä muuta siinä oli hyvä olla ?
 
Katsot jotain malleja mitkä näyttää hyvältä tallin seinällä.

Sitten katsot että löytyy tarvittavat ominaisuudet.

Nykyään nuo kotilaturit on niin yleisiä vehkeitä että lähes jokaisesta löytyy perusominaisuudet.

Jos haluaa integroida johonkin kotiautomaatioon niin löytynee varmaan joku lista että mitkä on yhteensopivia sen järjestelmän kanssa.
 
Sitten katsot että löytyy tarvittavat ominaisuudet.
Mitä olisi hyvä olla ? Mitään kotiautomaattioa en tarvitse.

Latausasemat kun ovat uusi juttu minulle, niin en oiken tiedä mikä olisi hyvä ja laadukas merkki saati sitten mitä ominaisuuksia niissä ylipäätään olsi hyvä olla. Speksi/markkinajargonin persässä jos juoksee, niin voi mennä valinta metsään.
 
Mitä olisi hyvä olla ? Mitään kotiautomaattioa en tarvitse.

Latausasemat kun ovat uusi juttu minulle, niin en oiken tiedä mikä olisi hyvä ja laadukas merkki saati sitten mitä ominaisuuksia niissä ylipäätään olsi hyvä olla. Speksi/markkinajargonin persässä jos juoksee, niin voi mennä valinta metsään.

Tuo on sellainen että pitää vähän itse tietää mitä tarvitsee.

Itse säädän lataustehon autosta ja laturi on mallia niin yksinkertainen kun voi määräysten mukaan olla. Okei energiamittari löytyy niin voi seurata kulutusta jos haluaa.

Ei ole mitään sovelluksia tai mitään.

Laitan johdon kiinni ja lataus alkaa heti jos auto sitä haluaa.


Ei tarvetta muulle kuormanhallinnalle kun ei ole sähkökiuasta. Pelittänyt hyvin vuosikaudet. Jatkossakin ottaisin niin yksinkertaisen laturin kuin mahdollista.
 
Yksi ominaisuus mikä itseltä puuttuu on kiinteä kaapeli. Olen jättänyt yhden kaapelin toki seinään kiinni eli periaatteessa nyt on kiinteä kaapeli, mutta jos ei ole ylimääräistä type 2 kaapelia niin ehdottomasti kaapelimalli.

Paljon kätevämpi kun ei tarvitse kuin ottaa johto seinältä ja tökätä autoon.
 
Onko suosituksia laadukkaasta latausasemasta 3X25A keskukseen ? Halvinta en hae. Lataustehon hallinta olisi hyvä olla. Mitä muuta siinä oli hyvä olla ?

Jo mainitun Wallbox Pulsarin lisäksi ainakin Defa Power ja vaikkapa Schneiderin Evlink.
 
Tuo Defa power vaikuttaa varsin pätevältä peliltä. Tuo se voisi olla.
Huomasin tuossa yhden detaljin joka pisti silmään yhden aseman välillä, alin käyttölämpötila -20. Defassa -40. Kyykkääkö asema jos menee yli ?
Tällä etelässä ei koskaan ole yli -40 päiviä, mutta -20 menee joka talvi yli.
 
Viimeksi muokattu:
Sori varmasti asiasta puhuttu ketjussa mutta en nopeasti löytänyt: uskaltaako sähköautoa ladata schuko-laturilla (ulkokäyttöön soveltuvan-) JATKOJOHDON kanssa 10A teholla? 16A sulakkeet. En tietty 16A teholla uskalla kun kehittyisi liikaa lämpöä, mutta eikös nyt kympillä uskalla kun sen asettaa laturista? Kylmäkin ulkona :D
 
Ei. Jatkojohdot ei sovi näihin hommiin ja vastus kasvaa äkkiä niin ettet välttämättä saisi siihen laturiin riittävästi virtaskaa, että se edes suostuis lataamaan millään teholla ylipäätään jos siellä on useampi metri roikkaa jo edessä.
 
Itse olen jatkojohdolla lataillut 12A asti plugaria (Kian oma laturi ja ulkokäyttöön 1:1 liitimillä tarkoitettu jatkojohto). Yleensä siis tarvittaessa vain 8A virralla, mutta muutaman kerran 12A virralla testannut kun itse paikalla. Omalla kokemuksella se pistorasian pää on se joka kuumenee jos on kuumentuakseen. Ainakaan omissa testeissä itse jatkojohdon ja latauslaitteenliittimet eivät ole juurikaan lämmenneet. Ennemmin olisin huolestunut laadukkaista liittimistä ja johdoista ja tietty siitä ettei piuhat ole jollain kiepillä tms. Osassa jatkojohdoissa on myös omat lämpöreleet, joten toki sellaistakin voi hyödyntää jos arveluttaa (tosin noissa yleensä kaapelia on niin tolkuttomasti että jättäisin käyttämättä ihan sen takia).

Jatkojohtona käyttänyt tuollaista mitä autolämppärinkin kanssa joskus käyttänyt.
 
Sori varmasti asiasta puhuttu ketjussa mutta en nopeasti löytänyt: uskaltaako sähköautoa ladata schuko-laturilla (ulkokäyttöön soveltuvan-) JATKOJOHDON kanssa 10A teholla? 16A sulakkeet. En tietty 16A teholla uskalla kun kehittyisi liikaa lämpöä, mutta eikös nyt kympillä uskalla kun sen asettaa laturista? Kylmäkin ulkona :D
Uudella 2.5mm2 jatkojohdolla mikään ongelma jos roikka on alle 20 metrinen.
TUKES ei varmaan suosittele mutta niiden mielestä kaikki onkin vaarallista.
 
Juu enkä ketään tästä ketjusta tietty syytä jos talo palaisikin. Kiitos, hyviä mietteitä. Taidan kokeilla ainakin lyhyehkön testilatauksen ensin ja sitten tutkia vähän lämpöjä liittimissä yms. kohdissa
 
Kallistun tässä enemmän "ei" osastoon ihan siitä syystä, että ensin pitäisi tietää n+1 asiaa mitkä voi mahdollistaa jatkoroikalla lataamisen turvallisesti. Mutta koska emme tiedä näitä niin pelkkä virran rajoittaminen x Ampeeriin ei yksinään riitä tekemään roikkalataamisesta turvallista.
 
Uudella 2.5mm2 jatkojohdolla mikään ongelma jos roikka on alle 20 metrinen.
TUKES ei varmaan suosittele mutta niiden mielestä kaikki onkin vaarallista.

2.5mm2 jatkojohto ei maagisesti tee sitä jatkojohtoa syöttävästä pistorasiasta 10A kestävää, vaan se kestää sen 8A maksimissaan olettaen että liitokset on edelleen hyvät.
 
2.5mm2 jatkojohto ei maagisesti tee sitä jatkojohtoa syöttävästä pistorasiasta 10A kestävää, vaan se kestää sen 8A maksimissaan olettaen että liitokset on edelleen hyvät.
Nojoo, ero 8 ja 10 A välillä on melko veteen piirretty viiva.
 
Nojoo, ero 8 ja 10 A välillä on melko veteen piirretty viiva.

25% enemmän virtaa -> 25% enemmän kuormitusta huonoon liitokseen -> x % isompi riski, että jotain kärähtää.

Ja jos nyt lähdetään veteen piirretyssä viivassa liikkeelle vaikka siitä, että kotitalouspistorasiaa ei valmistajat ole hyväksyneet käytettäväksi pitkiä aikoja yli 8A virralla niin siinä ei ole mitään veteen piirrettyä. Todistelu menee toki vaikeahkoksi suuntaan jos toiseen talon palaessa, mutta ihan riittävästi noita kärähtäneitä pistorasioita on näkynyt eri someryhmissä, että olisin kaikenlaisen pistorasiasta lataamisen, jatkoroikkasäädön ja muun kohdalla hyvin, hyvin varovainen.
 
Uudella 2.5mm2 jatkojohdolla mikään ongelma jos roikka on alle 20 metrinen.
TUKES ei varmaan suosittele mutta niiden mielestä kaikki onkin vaarallista.
itselläkin vuosikausia ollut 16a yhden vaiheen lataus vaikka autopaikalle menee vain 1,5 neliön kaapeli
 
itselläkin vuosikausia ollut 16a yhden vaiheen lataus vaikka autopaikalle menee vain 1,5 neliön kaapeli

Kaapelin kuormitettavuus muodostuu muistakin tekijöistä kuin poikkipinta-alasta. Nyrkkisäännöillä pärjää johonkin asti, mutta monimutkaisimmissa tapauksissa laillinen ja turvallinen asennus syntyy vasta laskennan jälkeen jossa huomioidaan useita muita muuttujia.

Mutta kyllä, esim. MCMK 2x1,5+1,5 tyyppistä maakaapelia voi kuormittaa maahan asennettuna jatkuvasti 26A virralla(lähde: Prysmianin datasheet). Ilmassa asennettuna tai vastaavalla asennustavalla kuormitettavuus onkin sitten enää 15A eli rapeat 40% vähemmän.
 
Sori varmasti asiasta puhuttu ketjussa mutta en nopeasti löytänyt: uskaltaako sähköautoa ladata schuko-laturilla (ulkokäyttöön soveltuvan-) JATKOJOHDON kanssa 10A teholla? 16A sulakkeet. En tietty 16A teholla uskalla kun kehittyisi liikaa lämpöä, mutta eikös nyt kympillä uskalla kun sen asettaa laturista? Kylmäkin ulkona :D

13A menee 10m ja 1,5mm2 (kuuden euron) jatkojohdosta ihan hyvin läpi. Jatkojohdon ja laturin johdon liitoskohta lämpenee kesäkelillä noin käden lämpöiseksi, 30 vuotta vanha seinäpistorasia ei yhtään.

Bilteman 3-vaihe adapterilla (Sovitin CEE 3–1 vaihe, 16 A) kun latailee 16A:lla ilman jatkojohtoja, niin vain kuormitetun vaiheen tulppasulake lämpenee.
 
Kannattaa muuten tarkistaa isännöinnistä mikä mekanismi tuohon käytetyn sähkön laskutukseen on ja onko siinä jotain kummia sääntöjä, esim. ennalta määrätty sähkön hinta.
Kysyin tätä laskutuasiaa ja ei osannut varmaksi sanoa, koska yhtäkään latausasemaa ei ole vielä asennettu. Yleinen käytäntö muissa taloyhtiöissä kuulemma olisi kuitenkin laskutus 1-2 vuoteen ja sähkön hinta vuoden keskiarvo.

Uskaltaako sitten lyödä rahoja kiinni asuntoon näillä oletuksilla, ehkä ei...
 
Vähänkin vanhempi rasia ja lämpenee muutamassa tunnissa 10 A:lla aivan perhanasti, vaikka 8 A:lla ihan OK.

Omakohtaista kokemusta on.

Nehän vanhemmiten kontaktit kuluu/väljistyy tai jouset löystyy tms. ja sitten kun kontaktit huononee niin lämpöä tulee ja korostuu kaikilla muilla kuin pienillä kuormilla. Jos vaihtaa muutaman vuoden välein uuden laadukkaan ja kurantin niin ei ole minkäänlaista riskiä ladata vaikka 12 A virralla / ei ainakaan Schneiderin ulkopistorasia lämpiä yhtään. Kakkosautoon 2100 W sisälämpällä + säteilylämppä 330 W + 5 A akkuylläpitolaturi menee nätisti eli max ~15,6 A ja useemman vuoden ollut jo kylmillä ilmoilla lämmityksessä (ei se ainakaan 3-4 tunnissa mihinkään lämpii). Ja joskus kesäkuumalla testasin 12 A:lla Kia E-Niron about lähes tyhjästä täyteen ja siinä meni jotain 24 tuntia... Ei lämminnyt kesähelteessäkään.

Onhan tossa takapihalla ulkopistorasiassa kiinni ulkoporeallaskin, sitä saa enempi vahtia ku sähköisiä menopelejä. Toki nythän mulla on sähköautoa varten Arctiv EV ja lataan sillä 3x9 A (=kuormanhallinta) kun kiirus ei ole.
 
Nehän vanhemmiten kontaktit kuluu/väljistyy tai jouset löystyy tms. ja sitten kun kontaktit huononee niin lämpöä tulee ja korostuu kaikilla muilla kuin pienillä kuormilla. Jos vaihtaa muutaman vuoden välein uuden laadukkaan ja kurantin niin ei ole minkäänlaista riskiä ladata vaikka 12 A virralla / ei ainakaan Schneiderin ulkopistorasia lämpiä yhtään. Kakkosautoon 2100 W sisälämpällä + säteilylämppä 330 W + 5 A akkuylläpitolaturi menee nätisti eli max ~15,6 A ja useemman vuoden ollut jo kylmillä ilmoilla lämmityksessä (ei se ainakaan 3-4 tunnissa mihinkään lämpii). Ja joskus kesäkuumalla testasin 12 A:lla Kia E-Niron about lähes tyhjästä täyteen ja siinä meni jotain 24 tuntia... Ei lämminnyt kesähelteessäkään.

Se, että se toimii sinulla tietyissä olosuhteissa, eikä mitään ole (vielä) sattunut ei ole mikään tae sille, että kaikki voisivat tai pitäisi tehdä samoin.

Ja se, että pistorasia on uusi ja laadukas ei poista sitä faktaa, että sen pistorasian valmistaja lupaa sen kestävän 16A nimellisvirtaansa vain lyhyitä aikoja ja pitkäaikaisesti yleensä vain 8A virtaa.
(En nyt muistä mistä standardista tuo on lähtöisin, mutta IEC jotain).
 
Se, että se toimii sinulla tietyissä olosuhteissa, eikä mitään ole (vielä) sattunut ei ole mikään tae sille, että kaikki voisivat tai pitäisi tehdä samoin.

Ja se, että pistorasia on uusi ja laadukas ei poista sitä faktaa, että sen pistorasian valmistaja lupaa sen kestävän 16A nimellisvirtaansa vain lyhyitä aikoja ja pitkäaikaisesti yleensä vain 8A virtaa.
(En nyt muistä mistä standardista tuo on lähtöisin, mutta IEC jotain).

Ei tietenkään. Eihän mistään ole mitään takeita mut jos käyttää laadukkaita kamoja niin se on turvallisempaa. 12 A merkintä lukee Scheiderin kyljessäkin.
 
Sähkömittariin saisi H1 portin. Mitä käytännön hyötyä tästä on sähköauton lataukselle, vaatiiko halvan PLC:n väliin jotta saa optimoitua latausta halvoille tunneille ja kuormanhallintaa kaupan päälle?
 
Sähkömittariin saisi H1 portin. Mitä käytännön hyötyä tästä on sähköauton lataukselle, vaatiiko halvan PLC:n väliin jotta saa optimoitua latausta halvoille tunneille ja kuormanhallintaa kaupan päälle?
Yleisimmin käytetään termiä han-portti.

Hyöty liittyy kuormanohjaukseen. Jos latauslaite osaa lukea han-portin mittausdataa, niin erikseen asennettavia (asentajan toimesta) mittauksia ei tarvita vaan tieto kokonaiskuormituksesta saadaan han-portin kautta. Yleensä tieto han-portin lukijalta siirtyy langattomasti latauslaitteelle.
 
Nehän vanhemmiten kontaktit kuluu/väljistyy tai jouset löystyy tms. ja sitten kun kontaktit huononee niin lämpöä tulee ja korostuu kaikilla muilla kuin pienillä kuormilla. Jos vaihtaa muutaman vuoden välein uuden laadukkaan ja kurantin niin ei ole minkäänlaista riskiä ladata vaikka 12 A virralla / ei ainakaan Schneiderin ulkopistorasia lämpiä yhtään. Kakkosautoon 2100 W sisälämpällä + säteilylämppä 330 W + 5 A akkuylläpitolaturi menee nätisti eli max ~15,6 A ja useemman vuoden ollut jo kylmillä ilmoilla lämmityksessä (ei se ainakaan 3-4 tunnissa mihinkään lämpii). Ja joskus kesäkuumalla testasin 12 A:lla Kia E-Niron about lähes tyhjästä täyteen ja siinä meni jotain 24 tuntia... Ei lämminnyt kesähelteessäkään.

Onhan tossa takapihalla ulkopistorasiassa kiinni ulkoporeallaskin, sitä saa enempi vahtia ku sähköisiä menopelejä. Toki nythän mulla on sähköautoa varten Arctiv EV ja lataan sillä 3x9 A (=kuormanhallinta) kun kiirus ei ole.
Ei noista tule yhteen laskettuna kuin n. 10 A ja akkulaturi tuskin painaa täydellä teholla kuin pienen hetken. Sisätilalämppäritkin taitaa nykyään itse säätyä eli tuo pienenee pikku hiljaa.
 
Ei noista tule yhteen laskettuna kuin n. 10 A ja akkulaturi tuskin painaa täydellä teholla kuin pienen hetken. Sisätilalämppäritkin taitaa nykyään itse säätyä eli tuo pienenee pikku hiljaa.

Nojoo, maksimitilanteessa... Eipä tuo akkukaan tyhjä ole / kauaa ota 5 A.
 
Vähänkin vanhempi rasia ja lämpenee muutamassa tunnissa 10 A:lla aivan perhanasti, vaikka 8 A:lla ihan OK.

Omakohtaista kokemusta on.
Itse latailen kesämökillä plugaria 70-luvun bakeliittipistorasiasta ja 10A:lla ei minkäänlaista lämpenemistä havaittavissa. Jatkojohdon rasiapää lämpenee hieman.

10 A voi oman havainnon mukaan vedellä aika huoleti, kunhan vaan pistorasia on "tiukka". 16 A:lla alkaa sitten jo lämmetä
 
Itse latailen kesämökillä plugaria 70-luvun bakeliittipistorasiasta ja 10A:lla ei minkäänlaista lämpenemistä havaittavissa. Jatkojohdon rasiapää lämpenee hieman.
Vanhat sähköt kyllä ruuvarilla kiristäisin taululta saakka, jos pitkään aikoo kuormittaa. 70-luvun talossa faijalla suli schoko-rasia ilmalämpöpumpun "voimasta" eli jollain 8A:lla pidemmän päälle.
Itsellä on riippana yksi kiinteistö, jossa on "tervapaperilla" eristettyjä johtoja + vähän uudempia suloisesti sekaisin - taitaa olla 80-luvulta sitten vielä jotain lisävirityksiä. Yksi sellainen kierrettävä valokatkaisin porsi, niin piti vaihtaa uuteen. Jestas sitä vanhaa piuhaa (ei tervattu vaan "metallikuori" eli uudempaa), yksijohtiminen ja varmaan 0,75mm2. Jos vanhat pistorasiat on samaa "mitoitusta" niin ei uskaltaisi paljon autoa ladata.
Vanhoihin (ilman suojamaata) sähköihin pystyy käsittääkseni laittamaan keskuksen kylkeen vikavirtasuojatun boksin ja siitä sitten voi ottaa enempi virtaa. Ilman että pitää remontoida koko talon sähköt. (joo, menee ohi topicista)
Itse latasin 3 vuotta 10A:lla 1,5mm2 15m jatkojohdolla hybridiä. Kaikki osat olivat ulkona + uusia. Ei mit. ongelmaa, mutta en suosittele.
 
Onko suosituksia laadukkaasta latausasemasta 3X25A keskukseen ? Halvinta en hae. Lataustehon hallinta olisi hyvä olla. Mitä muuta siinä oli hyvä olla ?
Riippuu mikä auto on, mutta jos Tesla niin hanki sellainen laturi jonka kahvassa on Tesla nappi. Tuolla saa luukun auki ja latauksen lopetettua niin että saa johdon irti. Eli ei tarvitse erikseen esim. puhelimesta lopettaa latausta.
 
Riippuu mikä auto on, mutta jos Tesla niin hanki sellainen laturi jonka kahvassa on Tesla nappi. Tuolla saa luukun auki ja latauksen lopetettua niin että saa johdon irti. Eli ei tarvitse erikseen esim. puhelimesta lopettaa latausta.
Komppailisin vähän tätä. Itse hankin tesla-napittoman Wallen, kun ajattelin etten tuolla napilla tee mitään, mutta tuppaa tuo lukituksen avaaminen kyllä aina tulemaan yllätyksenä ja sitten kaivetaan luuria taskusta, että pääsee liikkeelle.. Tuohon kai saisi ton kahvan/johdon vaihdettua, joten ehkä jonain päivänä joutuu moiseen investoida.
 
Tuo nappi ei mikään erikoinen ole. Sellaisen voi tehdä itsekin erikseen seinään tai tilaa netistä valmiin.
 
Riippuu mikä auto on, mutta jos Tesla niin hanki sellainen laturi jonka kahvassa on Tesla nappi. Tuolla saa luukun auki ja latauksen lopetettua niin että saa johdon irti. Eli ei tarvitse erikseen esim. puhelimesta lopettaa latausta.

Itse suosisin suomalaista tai vähintään eurooppalaista latausasemaa (WallE, Charlie, Defa,... noitahan löytyy). Toki varmistaisin myös, ettei seuraavassa(kaan) sähköautossani lue 'Tesla'.;)
 
80 luvun omakotitalo, jossa pari ulkopistorasiaa 16A tulppasulakkeiden takana. Rasiat alkuperäisiä ja mekaaninen kunto ei ole hääppöinen. Auton matkalaturi ottaa tasaisen vajaat 2 kWh tehon pistokkeesta. Millainen riski liittyy 1-vaihelataukseen yön ylitse, voiko rasia ylikuumentua ja syttyä jopa palamaan?
 
Taidan tilata tuo Defa Powerin. Tuo näyttö vaikuttaa kätevältä / hyödylliseltä. Ja ei oo Teslaa, ja todennäköisesti ei tulekkaan. Tai voisihan se tulla vaikka kakkossautoksi joskus, jos riittävän halvalla irtoaa.
 
Tuo nappi ei mikään erikoinen ole. Sellaisen voi tehdä itsekin erikseen seinään tai tilaa netistä valmiin.
Semmoinen netistä ostettava kaukosäädin vain avaa/sulkee luukun, ei katkaise latausta.
Itse tuli ostettua täältä Tesla-napillinen parimetrinen latauskaapeli Wallen kaveriksi. Olihan tuolla parisatkua hintaa, mutta kyllä nuo napilla varustettu johto on Teslojen kanssa reilusti mukavampi kuin ilman nappia.
 
80 luvun omakotitalo, jossa pari ulkopistorasiaa 16A tulppasulakkeiden takana. Rasiat alkuperäisiä ja mekaaninen kunto ei ole hääppöinen. Auton matkalaturi ottaa tasaisen vajaat 2 kWh tehon pistokkeesta. Millainen riski liittyy 1-vaihelataukseen yön ylitse, voiko rasia ylikuumentua ja syttyä jopa palamaan?
Kyllä voi, jos liitokset on ajan saatossa löystyneet tai alkavat nyt kuormituksen huomattavasti lisääntyessä löystyä. Lämpölaajenemista tapahtuu aina kun kuormitetaan kovilla virroilla poikkipintaan nähden. 2 kW ei lämmitä tuollaista 2,5mm2 johtoa tai pistorasiaa paljon, mutta huonon liitoksen tapauksessa tilanne voi helposti olla eri.

En nyt heti yöunia menettäisi, mutta jos tarkoitus on jatkaa hamaan tulevaisuuteen latailua tuosta rasiasta, niin kyllä sen kunto kannattaa tarkistaa ja kuten yllä sanottiin, niin periaatteessa koko syöttö sähkökeskukselle asti kannattaa katsoa läpi.

Jos välissä on vaikka nykyaikaisia wago-liittimiä jne. niin ne nyt ei mene moksiskaan kovistakaan virroista kun ovat jousikiristyksellä, mutta ruuviliitokset on sitten vähän eri juttu.
 
Taidan tilata tuo Defa Powerin. Tuo näyttö vaikuttaa kätevältä / hyödylliseltä. Ja ei oo Teslaa, ja todennäköisesti ei tulekkaan. Tai voisihan se tulla vaikka kakkossautoksi joskus, jos riittävän halvalla irtoaa.

Defa Power on kyllä hyvä, mutta balancer langattomana todella huono. Jos kuormantasaus on suunnitteilla niin vahva suositus koittaa saada se virtamittari kytkettyä ihan kaapelilla wifin sijaan.
 
Mikäs balancerissa huonoa? Ei saa yhteyttä? Onko balancerissa portti piuhalle?
Saa yhteyden, mutta tiputtelee yhteyttä randomisti eikä tästä erikseen ilmoita esim push-viestinä puhelimeen. Appiksesta kyllä näkee onko se päällä vai ei.

Ongelmana oli myös se, että kun kuormanhallinta tippui verkosta, jatkoi laturi lataamista maksimiteholla, minkä johdosta pari kertaa mennyt pääsulake. Ilmeisesti Powerissa on olemassa joku fallback teho jolle se itsensä tiputtaa mikäli kuormanhallinta tippuu pois päältä, mutta asentaja ei sitä asennuksessa itselle konffannut, tai sitten sitä ei toimintoa ei ole olemassa.

Balancerissa on joo rj45-portti, mutta se pitää kytkeä asennuksen yhteydessä, ei voi jälkikäteen tökätä kiinni.

Ensimmäinen balancer tiputteli ensin itseään verkosta ja lopulta lakkasi toimimasta kokonaan. Takuuvaihtona tullut uusi kappale taas myös putoili verkosta, mutta puuhastelin siihen pitkän jatkoantennin, jonka jälkeen on toiminut.

Huollon kanssa kun tästä keskustellut aika pitkään, niin toki ensimmäiseksi pohtivat että vika on omassa päässä kun signaali ei riitä, mutta Unifin mukaan vaimennus oli ilmankin jatkoantennia speksien sisällä. Tällä hetkellä vaimennus on -60db ja on toiminut vakaasti.
 
Tuo nappi ei mikään erikoinen ole. Sellaisen voi tehdä itsekin erikseen seinään tai tilaa netistä valmiin.
Siis napin joka avaa sen latausportin lukituksen ja toimisi langattomasti? Mulla on toi tolpassa, joten ei kiinnityspaikkaa, mutta jos se pysyisi joku 20-30sek auki, niin voisin kyllä periaatteessa tuulikaappiin virittää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 146
Viestejä
4 533 225
Jäsenet
74 746
Uusin jäsen
Fereth

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom