Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Kyseessä ei ollut varsinainen ajorata, ennemminkin liittymä ajoradalle parkkipaikalta, jossa vieläpä talo muodostaa näkemäesteen.
No en nyt ole tarkemmin tutkinut lakia, mutta eiköhän tuo sama koske kaikkia paikkoja missä autolla nyt saa laillisesti ajaa. Jos ei näe niin tilannenopeus ollut liian kova tai sitten tehnyt jotain muuta. Kuskin vika nyt kuitenkin lähtökohtaisesti.
 
Liittynyt
02.11.2017
Viestejä
74
E-way E-500 lauta kyseessä. Ajettu n. 500 km.
Eilen duunista himaan ajaessa laudan etupyörä alkoi pitämään melkoisen kovaa ääntä... sellaista rohinaa.
Oma epäilykseni vahvistettiin FB:n ryhmässä (jonne jaoin videon), että ois etupyörän laakerit, jotka huutaa.
Kysymys kuuluukin, mitä ja miten tuolle voi tehdä jotain? En ole järin kokenut tässä hommassa, joten apu kelpaisi.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 347
E-way E-500 lauta kyseessä. Ajettu n. 500 km.
Eilen duunista himaan ajaessa laudan etupyörä alkoi pitämään melkoisen kovaa ääntä... sellaista rohinaa.
Oma epäilykseni vahvistettiin FB:n ryhmässä (jonne jaoin videon), että ois etupyörän laakerit, jotka huutaa.
Kysymys kuuluukin, mitä ja miten tuolle voi tehdä jotain? En ole järin kokenut tässä hommassa, joten apu kelpaisi.
Itse ottaisin yhteyttä myyjään ja kysyisin miten menetellään takuun kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Unohtuipa kertoa eiliseltä, että Ison Omenan liepeillä Espoossa todistin kauppareissullani tapausta, jossa oli poliisit paikalla yliajetun skuutin takia.
Miespuolinen heistä koetti kammeta maahan lojumaan jätettyä potkulautaa Nissanin keulan alta. Naispoliisi haastatteli sitten oletettua kuljettajaa, joka onnettomuudekseen ei ilmeisesti ollut huomannut ajoväylällä lojunutta kulkinetta vaan ajanut auton jumiin sen päälle...

Olisipa kiva tietää, miten tuossa määrätään korvaukset, millaisen laskun viimeinen lautailija saa rikki menneestä laudasta ja auton "vammoista"? Tuskinpa sitä kukaan siihen ajoväylälle sentään raahasi...
Ajoväylille raahataan kaikenlaista paskaa ihan vahingonaiheuttamistarkoituksessa. Lisäksi väylille saatetaan heittää ilman haitantekotarkoitusta tavaraa vailla ymmärrystä tai muussa känniuhotarkoituksessa tekoja tajuamatta. On sitä löytynyt ja on siirrelty. Luulen, etten välttämättä arvaa väärin jos veikkaan että sinäkin olet joutunut joskus pysäyttämään auton ja nousemaan kantamaan jotain asiaankuulumatonta paskaa pois tieltä. Yöllisissä työajoissa näitä on sattunut enemmän kuin muutama.

Kyllähän tuossa on joku muu kuin kuljettaja laiminlyönyt jotain tai peräti tahallaan asettanut ansan. Vaikka kuljettajan pitää olla vastuussa ajostaan ja kyetä pysähtymään, niin kyllähän toisaalta varoittamattomista kadun vaurioista on maksettu korvauksia vaurioituneen ajoneuvon korjaukseen. Ei niitä miinoja saisi olla.

Sehän ei minkään oikeusperiaatteen mukaan mene jakeluun, jos edellistä vuokraajaa oletuksena jostain rikoksesta epäiltäisiin tai yritettäisiin vastuulliseksi vahingosta. Tämä on kyllä vuokraskuuttauksen ongelma, mutta periaatteessahan sama ongelma on jo vanha. Ainahan joku voi ajaa enemmän tai vähemmän omasta syystään väylälle jääneen polkupyörän ruttuun ja näitä on käynytkin. Se voi johtua joko siitä, että auton keula on sopivasti koukannut sen fillarin telineestä, tai siitä, että joku idiootti on heittänyt sen päälleajettavaksi. Voi toki johtua siitäkin, että omistaja on jättänyt sen lojumaan, tai sitten sääilmiön tai muun luonnollisen syyn takia on kaatunut. Kaikkia on nähty.
Kyllä se auto pitää pystyä pysäyttämään ajoradan näkyvälle osalle. Eli sakkoja auton kuljettajalle.
Tämä on aina vähän kipeä kysymys. En tietenkään tarkoita sitä, että kuljettaja olisi vastuusta vapaa ajamalla päin estettä, joka nyt vaan on jäänyt tielle. Mutta...

Muutaman ajoradalla ilkivaltaisesti raahatun esteen takia olen joutunut jarruttamaan kovasti, enkä ole osunut. Aina pitäisi joo pystyä pysäyttämään näkyvällä matkalla, mutta esimerkiksi poikittain tielle ansaksi nostettu metallinen ohut kehikko naamioitui kiusallisen pitkän aikaa sateisella häikäisevällä teollisuusalueen sivukatuosuuden pätkällä. Samoin ne pikimustat kivet tai harkot, joita on ajokaistoille raahattu. Ei todellakaan voi kohtuudella olettaa, että kuljettaja aina sateessa yhtä mustalla päällysteellä voi ne nähdä. Varovainenkin voi ne jyrätä.

Mistäkö tiedän todistaneeni nimenomaan ilkivaltaa? Monissa tapauksissa se on ollut ilmeistä. Esimerkiksi pois tieltä kannetun aidan jälkeen samalla kohdalla oli vartin päästä mustalla muovilla peitetty pieni betoniporsasta pienempi paino(!). En usko vahingoksi, tai ainakin toiminnan tarkoitus ja tilaaja kiinnostaisi nähdä.

Kuinka pieni esine pitää moottoriajoneuvon kuljettajan kyetä näkemään ja väistämään? Saako sakot tupakan tumpin päälle ajamisesta? Entä jos ei väistä mäkkärin paperipussia ja siellä onkin renkaat puhkova kolarin aiheuttava teräspala? Pullo moottoritiellä? Ei kaikkea voi nähdä, vaikka olisi miten lainkuuliainen ja varovainen. Entä kuinka hitaasti eläimen pitää tulla ajoradalle, jotta törmäys katsotaan kuljettajan syyksi kun ei huomioinut pysähtymismatkasääntöä?

Voidaan nostaa esiin sellainenkin konsepti kuin ennakoitava tilanne. Onko tienvarsipommi ennakoitava tilanne? Vaikka se olisi merkitty selkeästi, ei nähdäkseni ole. Voin kuvitella, että jossain tapauksessa myös ympäriinsä paiskotun vuokrapotkulaudan pohja voi olla ns. paha miina. Onko pohjassa heijastimet?

Pitäisiköhän omaan potkulautaan laittaa huomioteippiheijastin dekkiin ja pohjaan siltä varalta, että joku kusipää kaataa sen väärään paikkaan? Pitäisi muuten laittaa. :hmm:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Ajoväylille raahataan kaikenlaista paskaa ihan vahingonaiheuttamistarkoituksessa. Lisäksi väylille saatetaan heittää ilman haitantekotarkoitusta tavaraa vailla ymmärrystä tai muussa känniuhotarkoituksessa tekoja tajuamatta. On sitä löytynyt ja on siirrelty. Luulen, etten välttämättä arvaa väärin jos veikkaan että sinäkin olet joutunut joskus pysäyttämään auton ja nousemaan kantamaan jotain asiaankuulumatonta paskaa pois tieltä. Yöllisissä työajoissa näitä on sattunut enemmän kuin muutama.

Kyllähän tuossa on joku muu kuin kuljettaja laiminlyönyt jotain tai peräti tahallaan asettanut ansan. Vaikka kuljettajan pitää olla vastuussa ajostaan ja kyetä pysähtymään, niin kyllähän toisaalta varoittamattomista kadun vaurioista on maksettu korvauksia vaurioituneen ajoneuvon korjaukseen. Ei niitä miinoja saisi olla.

Sehän ei minkään oikeusperiaatteen mukaan mene jakeluun, jos edellistä vuokraajaa oletuksena jostain rikoksesta epäiltäisiin tai yritettäisiin vastuulliseksi vahingosta. Tämä on kyllä vuokraskuuttauksen ongelma, mutta periaatteessahan sama ongelma on jo vanha. Ainahan joku voi ajaa enemmän tai vähemmän omasta syystään väylälle jääneen polkupyörän ruttuun ja näitä on käynytkin. Se voi johtua joko siitä, että auton keula on sopivasti koukannut sen fillarin telineestä, tai siitä, että joku idiootti on heittänyt sen päälleajettavaksi. Voi toki johtua siitäkin, että omistaja on jättänyt sen lojumaan, tai sitten sääilmiön tai muun luonnollisen syyn takia on kaatunut. Kaikkia on nähty.

Tämä on aina vähän kipeä kysymys. En tietenkään tarkoita sitä, että kuljettaja olisi vastuusta vapaa ajamalla päin estettä, joka nyt vaan on jäänyt tielle. Mutta...

Muutaman ajoradalla ilkivaltaisesti raahatun esteen takia olen joutunut jarruttamaan kovasti, enkä ole osunut. Aina pitäisi joo pystyä pysäyttämään näkyvällä matkalla, mutta esimerkiksi poikittain tielle ansaksi nostettu metallinen ohut kehikko naamioitui kiusallisen pitkän aikaa sateisella häikäisevällä teollisuusalueen sivukatuosuuden pätkällä. Samoin ne pikimustat kivet tai harkot, joita on ajokaistoille raahattu. Ei todellakaan voi kohtuudella olettaa, että kuljettaja aina sateessa yhtä mustalla päällysteellä voi ne nähdä. Varovainenkin voi ne jyrätä.

Mistäkö tiedän todistaneeni nimenomaan ilkivaltaa? Monissa tapauksissa se on ollut ilmeistä. Esimerkiksi pois tieltä kannetun aidan jälkeen samalla kohdalla oli vartin päästä mustalla muovilla peitetty pieni betoniporsasta pienempi paino(!). En usko vahingoksi, tai ainakin toiminnan tarkoitus ja tilaaja kiinnostaisi nähdä.

Kuinka pieni esine pitää moottoriajoneuvon kuljettajan kyetä näkemään ja väistämään? Saako sakot tupakan tumpin päälle ajamisesta? Entä jos ei väistä mäkkärin paperipussia ja siellä onkin renkaat puhkova kolarin aiheuttava teräspala? Pullo moottoritiellä? Ei kaikkea voi nähdä, vaikka olisi miten lainkuuliainen ja varovainen. Entä kuinka hitaasti eläimen pitää tulla ajoradalle, jotta törmäys katsotaan kuljettajan syyksi kun ei huomioinut pysähtymismatkasääntöä?

Voidaan nostaa esiin sellainenkin konsepti kuin ennakoitava tilanne. Onko tienvarsipommi ennakoitava tilanne? Vaikka se olisi merkitty selkeästi, ei nähdäkseni ole. Voin kuvitella, että jossain tapauksessa myös ympäriinsä paiskotun vuokrapotkulaudan pohja voi olla ns. paha miina. Onko pohjassa heijastimet?

Pitäisiköhän omaan potkulautaan laittaa huomioteippiheijastin dekkiin ja pohjaan siltä varalta, että joku kusipää kaataa sen väärään paikkaan? Pitäisi muuten laittaa. :hmm:
Tietenkään ei saisi olla tiellä mitään yllätyksiä, mutta kyllä nyt tuollainen skuutin kokoinen pitää pystyä huomaamaan kun puhutaan nyt jostain kauppakeskuksen parkkipaikan ympäristöstä. Ei siinä nyt lähtökohtaisesti kovaa saa ajaa ja pitää kuitenkin varoa lapsia jne. Nämä maantiellä olevat miinat ym. sitten asia erikseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tietenkään ei saisi olla tiellä mitään yllätyksiä, mutta kyllä nyt tuollainen skuutin kokoinen pitää pystyä huomaamaan kun puhutaan nyt jostain kauppakeskuksen parkkipaikan ympäristöstä. Ei siinä nyt lähtökohtaisesti kovaa saa ajaa ja pitää kuitenkin varoa lapsia jne. Nämä maantiellä olevat miinat ym. sitten asia erikseen.
Käytännönläheisenä arviona olen ainakin tapausta tuntematta ensiarvauksena samaa mieltä. Yleinen syy kaikenlaisiin vahinkoihin on se, että merkittävä vähemmistö kuljettajista ei osaa mitään, piittaa vittuakaan, heitä ei kiinnosta opetella eikä päässä liiku hammasharjan lisäksi muu kuin identiteetistä, suuntautumisesta ja aktiivisuudesta riippuen silloin tällöin kyrpä. Kunhan noin periaatetasolla arvioin aihetta.

Täytyy vielä toistaa, että hyvin vaikea aihe. Junan alle jääminen on tunnettu vaikeana aiheena, mutta niin se on kumipyörän tai korin alle jääminen kadullakin. Osin eri syistä, osin eri tavoin. Eikä pelkästään henkilön allejäämiset, vaan onhan se kohteen allejääminenkin paha. Kohde on yleensä jotain skeidaa, mutta keskikokoinen kohde voisi olla henkilö, eläin tai jotain vaarallista materiaalia. Ei tietenkään ole realismia tai tarkoituksenmukaista suhtautua tieliikenteen turvallisuuteen samoin kuin ilmailussa, mutta siitä olisi opittavaa.

Mistä tulikin mieleen, että sähköpotkulaudan allekin yritti suht äskettäin jäädä orava. Oravan allejääminen tieliikenteessä on jotain, mille ei mitään voi, vaikka se ei ole kivaa, eikä sen välttämiseksi sovi tehdä mitään mikä on omiaan aiheuttamaan isompaa vaaraa. Autolla niitä meinaa mennä koko ajan, on kenties joskus jäänyt, ja joissain tapauksissa ei mitenkään voisi jälkeenpäin tietää. Potkulaudalla sekin voisi riittää aiheuttamaan hallinnan menetyksen ja vahingon. Autoa ei pahasti suista moinen nyssäkkä, kaksipyöräisiä huonolla tuurilla, epävakaata seisten ajettavaa pätkää ehkä hyvinkin mahdollisesti.

Yleisenä amatöörineuvona kerrotaan, minkä kokoista kohdetta moottoriajoneuvon kuljettajana sopii jarruttaa ja mitä pienempien yli pitäisi tahallaan ajaa. Tämä on nähdäkseni aika paska neuvo pidemmän päälle. Kyllähän kuljettajan pitäisi pääsääntöisesti katsoa taakseen tai peileihin säännöllisesti ja tarvittaessa jarruttaa vähemmän kuin täysillä, jos se riittää. Ei edes skuutilla sovi poukkoilla niin, että turhaan jarruttaa täysillä, etenkään ymmärtämättä liikkuvia kohteita ympärillä. Tämä taas tuli mieleen siitä, että spandexit ajavat aika kovaa ja ohittavat niukasti kun potkulautailee 25 km/h. Ei pidä taustaa katsomatta kiertää jalankulkijoita tällä tai hidastetulla nopeudella. Spandexi ei jätä väliä.
 
Viimeksi muokattu:

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Haettiin tossa illalla vaimolle ja tyttärelle Xiaomin pro 2:t ja kun ei ole mitään tietoa noista vehkeistä, niin onko noissa jotain yleisiä ongelmakohtia jotka on hyvä tutkia tai jopa korjata jo heti? Renkaissa ainakaan ollut ilmaa oikeastaan ollenkaan, mutta onko muuta? Onko herkästi hajoavia kohtia, johdotuksia tms jotka voisi alkuunsa fiksailla?

Cruise vissiin poistunut softapäivityksillä? Ei varmaan ole takaisin mahdollista saada? Meillä kun kumpikin ajelee 4-10km matkoja suuntaansa, niin olisi ollut kätevä.

Entäs sade? Ip54 noi kai on, mutta voiko tolla ajaa sateessa ollenkaan? Vesilätäköt toki tulee kiertää, mut noin muutoin. Uskaltaako sillä lähteä töihin jos tietää et ehkä sataa iltapäivällä? Ja onko jotain osia esim myynnissä jolla tuota veden kestoa voisi parantaa?

Ja oliko nää nyt edes fiksut ostokset? Tosiaan ei mitään käryä näistä ja merkeistä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Käytännönläheisenä arviona olen ainakin tapausta tuntematta ensiarvauksena samaa mieltä. Yleinen syy kaikenlaisiin vahinkoihin on se, että merkittävä vähemmistö kuljettajista ei osaa mitään, piittaa vittuakaan, heitä ei kiinnosta opetella eikä päässä liiku hammasharjan lisäksi muu kuin identiteetistä, suuntautumisesta ja aktiivisuudesta riippuen silloin tällöin kyrpä. Kunhan noin periaatetasolla arvioin aihetta.

Täytyy vielä toistaa, että hyvin vaikea aihe. Junan alle jääminen on tunnettu vaikeana aiheena, mutta niin se on kumipyörän tai korin alle jääminen kadullakin. Osin eri syistä, osin eri tavoin. Eikä pelkästään henkilön allejäämiset, vaan onhan se kohteen allejääminenkin paha. Kohde on yleensä jotain skeidaa, mutta keskikokoinen kohde voisi olla henkilö, eläin tai jotain vaarallista materiaalia. Ei tietenkään ole realismia tai tarkoituksenmukaista suhtautua tieliikenteen turvallisuuteen samoin kuin ilmailussa, mutta siitä olisi opittavaa.
Tottakai vaikea aihe näin netissä kommentoida, mutta lähtökohtaisesti kuljettajalla on aina vastuu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tottakai vaikea aihe näin netissä kommentoida, mutta lähtökohtaisesti kuljettajalla on aina vastuu.
Tämä on ilman muuta totta. Kuljettaja on lähtökohtaisesti vastuussa ajoneuvon turvallisesta käytöstä, yleistä varovaisuutta on noudatettava, ennakoitaviin tilanteisiin pitää voida reagoida ja nimetyissä tilanteissa on noudatettava "erityistä" varovaisuutta. Ennakoimattomiin tilanteisiin ei voi varautua, ja muillakin tienkäyttäjillä on vastuuta - niilläkin jotka eivät ole moottoriajoneuvon kuljettajia, vaikka se tulee monelle yllätyksenä. Jopa tienpitäjällä ja satunnaisilla sivullisilla on vastuuta. Edes erityinen varovaisuus ei tarkoita, että kuljettaja on syyllinen ylikulkusillalta eteen hyppäävän yliajoon.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Tämä on ilman muuta totta. Kuljettaja on lähtökohtaisesti vastuussa ajoneuvon turvallisesta käytöstä ja ennnakoitaviin tilanteisiin pitää voida reagoida. Ennakoimattomiin tilanteisiin ei voi varautua, ja muillakin tienkäyttäjillä on vastuuta. Jopa tienpitäjällä ja satunnaisilla sivullisilla on vastuuta.
Tottakai, rajanveto on vaan aika hankala näin netin välityksellä mikä on ennakoitavissa ja mikä ei.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Cruise vissiin poistunut softapäivityksillä? Ei varmaan ole takaisin mahdollista saada? Meillä kun kumpikin ajelee 4-10km matkoja suuntaansa, niin olisi ollut kätevä.
Sekin on käyttäjästä riippuva makuasia. Itse pidän potkulaudan vakionopeussäädintä hyvin toimiessaankin täysin turhana ja haitallisena ominaisuutena. Moni muu paikka väsyy tai rasittuu ennen peukaloa. Jos peukaloa joutuu kovasti jännittämään pitääkseen kaasuvipua pohjassa, on kaasuvipu suunniteltu huonosti.

Muistelisin juuri melko äskettäin tästä ketjusta lukeneeni, että ominaisuus olisi kuitenkin palannut päivitykseen, joka ei vielä ollut Suomessa jakelussa.

Ja oliko nää nyt edes fiksut ostokset? Tosiaan ei mitään käryä näistä ja merkeistä.
Eiköhän se ole hintansa arvoinen peli mainstream-tuotteissa. Minähän en haluaisi niin pienillä pyörillä ajella, mutta asiallahan on oikeasti melko vähäinen merkitys.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Kylpyhuoneessa latauksessa ollut sähköpotkulauta syttynyt tuleen.

Latauksessa ollut sähköpotkulauta syttyi palamaan asunnon sisällä – päivystävä palomestari kertoo erikoisesta tilanteesta
Helsingin pelastuslaitos sai myöhään torstai-iltana ilmoituksen palamaan syttyneestä sähköpotkulaudasta asuinhuoneistossa.

Sähköpotkulauta oli syttymishetkellä latauksessa.

– Asukas oli kuullut poksahdusääniä, kun sähköpotkulauta oli ollut asunnon kylpyhuoneessa latauksessa. Savua oli ollut niin paljon, että asukas oli joutunut poistumaan asunnosta ja soittamaan siinä vaiheessa hätäkeskukseen, Helsingin pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Vesa Paatelma kertoo.

Pelastuslaitos sammutti palon ja tuuletti asunnon. Palo ei levinnyt asuintalon rakenteisiin, eikä tilanteesta aiheutunut henkilövahinkoja.

– Naapuriasuntojen asukkaat siirtyivät itse ulos asunnoistaa. Sähköpotkulaudan omistaja ei pystynyt palaamaan huoneistoon vaan sai yöpaikan muualta.

Palamaan syttynyt sähköpotkulauta tuhoutui Paatelman mukaan käyttökelvottomaksi.

– Identtistä tapausta ei tule mieleen, mutta olen kyllä kuullut, että sähköpotkulautojen akut ovat syttyneet palamaan. Kaikissa vempeleissä, joissa on akku, on aina olemassa oikosulkuriksi.
EDIT: Tarkempi paikka Kumpula.

Liekehtivä sähköpotkulauta täytti asunnon savulla Helsingissä

 
Viimeksi muokattu:

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Ei ole Suomeen vielä saapunut, muualla Euroopassa ollut jakelussa jo toukokuusta. Scooterhacking utilityllä saa helposti päivitettyä viimeisimmän virallisen ilman odottelua.
Toimiikohan tuo jos vaihtaa siitä xiaomin softasta alueen vaikka saksaan tms? Saisko sit ladattua? Ei taida noita utilityjä olla iPhoneen meinaan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tästä on valitettavan vaikeaa sanoa mitään. Etenkään tietämättä, mitä "sähköpotkulauta" tarkoittaa. Oliko se jokin laadukas kuluttajatuote, markan Kugoo tai ehkä kallis halvalla tehty laiton moottoripyörä.

Laitteen omistaja on voinut olla kätevä ja fiksu jättäessään kenties likaantuneen lautansa kylppäriin suoraan ajosta lataukseen. Hän on myös voinut olla vähemmän fiksu mutta varovainen ladatessaan epäilyttävää pommia mieluummin kaakelipohjalla ja jotenkin erotettavassa tilassa. Ehkä hän on ollut yksinkertaisesti tyhmä jättäessään laitteen lataukseen mahdollisesti lattialämmityksen kuumentamaan tilaan, koska vaimo sanoi ettei likaista voi olohuoneeseenkaan laittaa. Emme sitäkään saa tietää.

Ainakin se kyllä ärsyttää, että ilmeisesti pelastuslaitoskin on niin vitun yössä ja kassalla, että luulee "oikosulkua" joksikin akkupalon edellytykseksi. Kyllä skuutin litiumakku voi palaa katastrofisesti ilman oikosulkua kuten yleensä puhelinten akutkin palavat. Tietenkin periaatteessa jossain vaiheessa tapahtuu myös oikosulku kennon sisäisesti ja oletettavasti palavassa sähköajoneuvon romussa muuallakin, mutta ei akun kärähtäminen vaadi oikosulkua. Palomestarilla tulisi varmaan paskat housuun jos hän kuuntelisi ja ymmärtäisi edes tällaista maallikkoa. :mad:

Realismia kuitenkin on, että näitäkin akkuja ladataan asuinhuoneissa. Ei minullakaan ole vaihtoehtoa. Yksi on melkein 20-kiloisessa laudassa kiinni, toinen irrotettava. Jälkimmäiselle voisi tehdä järjestelyjä helposti, ensinmainitulle hyvin rajallisesti ja suurella foliomiestasoisella vaivalla. Asia kyllä kiinnostaa ja huolestuttaa. Laitteet ovat ns. laadukkaita kuluttajalaitteita eikä niitä missään nimessä kuumenneta kohtuuttomasti eikä esimerkiksi tungeta kesäaikaan lasiterasseille. Samoin ne puhelimet ladataan kotona ilman turvakaukaloa, jopa yöpöydällä tai joskus sohvalla. Powerbankkeja käytetään ja vähintään sellainen unohtuu joskus lataukseen myös kotoa lähtiessä. Vaikka ei unohtuisi, niin mikä takaa varmuudella ettei pala muuten vaan? Minkäs teet -tasoisia juttuja. Vaikka itse olisi miten varovainen tahansa(ja minua varovaisempi mulkku varmaankin lähinnä kylähulluna ärsyttää), niin yleensä talouksissa asuu muitakin kuin yksi kyylä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Mites toi lukko toimii? Laitoin illalla vehkeet lukkoon kännykällä ja nyt ne oli kumpikin sammuksissa ja kun avasi ni oli ajokunnossa, eli lukot auki? Eihän tosta lukosta oo mitää hyötyy. Miten toi pitäs lukossa saada pidetty?
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
19,2km tullut suhattua nyt G30 Maxilla ja 51% näyttäisi olevan akkua jäljellä. Tuolla 30km/h vauhdilla siis näyttäisi noin 40km olevan rangea. Varmaankin 20-25km/h nopeuksilla pääsisi sinne 60km tietämille. Muuten lauta on tuntunut hyvältä ja jämäkältä. Jonkin pienen laukun voisi eteen hommata pikku tarvikkeille. Takalokarille tulostelin jo tuen ja se täytyisi kiinnitellä paikalleen niin kestää tuo takalokari paremmin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 801
Päivittelin e-way e600 maxin kun oli tullut uusi firmware saataville. 10 kilometrin pätkällä lauta näytti 24-25 km/h, niin gps kertoi 26km/h. Eli selkeä muutos näyttää tapahtuneen. Täytyy vielä tehdä uudet testit varmistukseksi. Mutta jos näin on, niin jää multa viimeiseksi päivitykseksi.

En suosittele yleisesti päivitystä, siinä on aina riskinsä. Jos päivitys epäonnistuu voi edessä olla huoltokeikka.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
19,2km tullut suhattua nyt G30 Maxilla ja 51% näyttäisi olevan akkua jäljellä. Tuolla 30km/h vauhdilla siis näyttäisi noin 40km olevan rangea. Varmaankin 20-25km/h nopeuksilla pääsisi sinne 60km tietämille. Muuten lauta on tuntunut hyvältä ja jämäkältä. Jonkin pienen laukun voisi eteen hommata pikku tarvikkeille. Takalokarille tulostelin jo tuen ja se täytyisi kiinnitellä paikalleen niin kestää tuo takalokari paremmin.
Kannattaa ostaa Wildman tyylinen 3 litran laukku, että sinne mahtuu akkukompurapumppu ja muuta tarpeellista pikkusälää esim. latausjohtoa yms.

Tässä esimerkkinä linkit miltä ko. tuotteet näyttävät:
Wild Man GS8 Plus Universal Electric Scooter Bag - 3l
Xiaomi Mi Portable Electric Air Compressor -sähköpumppu 59,90
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Haettiin tossa illalla vaimolle ja tyttärelle Xiaomin pro 2:t ja kun ei ole mitään tietoa noista vehkeistä, niin onko noissa jotain yleisiä ongelmakohtia jotka on hyvä tutkia tai jopa korjata jo heti? Renkaissa ainakaan ollut ilmaa oikeastaan ollenkaan, mutta onko muuta? Onko herkästi hajoavia kohtia, johdotuksia tms jotka voisi alkuunsa fiksailla?

Cruise vissiin poistunut softapäivityksillä? Ei varmaan ole takaisin mahdollista saada? Meillä kun kumpikin ajelee 4-10km matkoja suuntaansa, niin olisi ollut kätevä.

Entäs sade? Ip54 noi kai on, mutta voiko tolla ajaa sateessa ollenkaan? Vesilätäköt toki tulee kiertää, mut noin muutoin. Uskaltaako sillä lähteä töihin jos tietää et ehkä sataa iltapäivällä? Ja onko jotain osia esim myynnissä jolla tuota veden kestoa voisi parantaa?

Ja oliko nää nyt edes fiksut ostokset? Tosiaan ei mitään käryä näistä ja merkeistä.
Epävirallisen firmwaren kun vaihtaa niin nopeuden ja muiden kikkojen lisäksi saa Cruisen kyllä käyttöön. Lisätehojahan ei ole pakko ottaa käyttöön jos vauhti on ok, mutta sen Cruisen voi lisätä.

Sateen laite kyllä kestää kuten IP54 sanoo, mutta lätäköt on paha. Pohjaan akkukennojen suojaksi kaicmyyvät tiivistettyä kantta mutta se on enemmän lätäkköhommia varten kyllä. Myös näyttöpaneelin päälle saa Kiinasta eurolla jonkun sadesuojan. En tiedä miksi se tarvitsee, mutta sellaisen saa.

Ilmanpaineet tosiaan kuntoon ja sit kovaa ajoa. Jos tanko natisee ajossa niin silloin kannattaa avata se lukitus ja kokeilla natiseeko vielä. Jos helpotti sillä niin sitten se on helppo säätää itse kuntoon. Aiemmin tänne lankaan laitoin pienen ohjeen mutta YouTubessa 'Clear Learning' -niminen kanava neuvoo hienosti myös tuon homman korjauksen kotikonstein, samoin kuin monia muita juuri tuohon malliin liittyviä juttuja. Kannattaa laittaa seurantaan.

Merkkinä on kyllä hinta-laatusuhteeltaan todella hyvä ja varaosien osalta helppohoitoinen.
Lisävarusteena muuten kannattaa hommata Xiaomin matkakompressori. Aivan ehdoton laite ilman täyttöön renkaisiin.

Ohjelmallinen Lukko antaa periksi 20minuutin kuluttua, eli se on korkeintaan kauppareissun ajaksi. Vahvasti suosittelen kuitenkin fyysistä lukkoa jolla laitteen saa sidottua pyörätelineeseen kiinni. Itselläni tuli paketin mukana sellainen. Softalukituksella lukittu lauta on helppo ottaa mukaan ja heittää auton konttiin tai vaikka vain taluttaa mukanaan pois ja kukaan ei tiedä sitä varkaudeksi. Eli se fyysinen lukko ja äkkiä molemmille.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Epävirallisen firmwaren kun vaihtaa niin nopeuden ja muiden kikkojen lisäksi saa Cruisen kyllä käyttöön. Lisätehojahan ei ole pakko ottaa käyttöön jos vauhti on ok, mutta sen Cruisen voi lisätä.
Kiitos kattavasta vastauksesta. Perheessä iPhonet, niin ei taida mitenkään saada epävirallista firmistä sisään..
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
76
Kiitos kattavasta vastauksesta. Perheessä iPhonet, niin ei taida mitenkään saada epävirallista firmistä sisään..
Ei ole iPhone ongelma. Tai ei ollut ainakaan muutama kk sitten, kun omani flashasin.

En nyt enää muista tarkkoja ohjeita, mutta Test flight ja/tai Scooter companion nimiset appit olivat osallisena toimintaan. Google auttanee.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 674
Scooter companion beta on täynnä ja siitä tosiaan ei test flightiin saa enään ennen kuin joku aina ryhmästä lähtee jolloin vapautuu betaan paikkoja. Eli ihan tuuripeliä sattuuko juuri olemaan vapaita paikkoja tuohon betaan vai ei. Tuossa nyt vielä linkki siihen niin pääsee ihmettelemään jos haluaa. Join the Scooter Companion beta
Jos ei android luuria ole niin windows läppäri/kone bluetoothilla on seuraavaksi paras vaihtoehto ja siihen ninebot flasher. Get Ninebot-Flasher - Microsoft Store
Tuolla pystyy custom firmiksiä laittamaan sisään.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Hauskana huomiona xiaoflasherista se että eilen tylsyyksissäni töissä laittelin uutta firmistä lautaani (moottorijarru muuten pakotettu 35km/h:n, eli alamäkien vapaarullaus neljääkymppiä ei vaan onnistu) niin yhdistäessäni siihen huomasin että tarjosi yhdistettäväksi jotakin lähellä olevaa kuntoranneketta tai älykelloa. Olisikohan ollut Polarin vehje, nyt en enää muista.
Eka kerta kun saan tuon skannaamaan muuta kuin laudan, vaikka BT:tä on muuten lähettyvillä. Tiedä häntä olisiko sen kanssa päässyt kikkailemaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Monorim tyyliset etu- ja takajousitukset tilattu.
No niin.

Nyt 01.08. tilatut jousitukset ovat jo saapuneet Suomeen ja viimeistään ensi viikolla pääsee virittelemään paikoilleen :)
Lähetys on noudettu toimipaikasta ja se jatkaa matkaansa kohti lajittelua. Lähetys toimitetaan vastaanottajalle pääsääntöisesti seuraavana työpäivänä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 759
Käyttökokemuksia:

Vajaa 400km takana Xiaomi Pro2:lla. Yhtään rengasrikkoa ei vielä ole alla. Tätä laitoin heti uutena renkaisiin, mutta en ole vielä avannut rengasta näkyykö mitään alueita että aine olisi joutunut tehtäviin.

Täälä 1100+km orkkis renkailla takana, poika veti yhen naulan yliki ja oli renkaan kyljestä läpi, ei kuitenkaan ollut menny niin syvälle et olis reikä tullu, uskomaton säkä. :D
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Ei kenellekään ole tullut vastaan mitään käyräkaaviota todellisesta akunkäytöstä laudoilla?
Lineaarisestihan se ei mene, kuten toivoisi.

Itse ajalen Pro2 Xiaomilla täydellä akulla töihin 12.5km ja perille päästyäni akkua on jäljellä 58%. Kun ajan saman matkan toiseen suuntaan, niin äkkiseltään voisi kuvitella että tuo määrä riittäisi samanmoiseen kyytiin, mutta ei.
Nousut ja laskut ovat silmämääräisesti arvioiden armollisemmat paluureitillä, joten todellakin pitäisi akun riittää.

Tähän asti tullut töissä ladattua laite täyteen ja aika lailla sama 58% on jäljellä myös toiseen suuntaan. Pitää vielä tänään iltasella varmistaa asia.

Ensi viikolla sitten voisi vetää riskillä töissä lataamatta ja seuraavana päivänä toisin päin samat niin saadaan tiukkaa dataa matkoista.

Hankalahan tuosta on varmaan mitään selkeää käyrää vetää kun pienemmällä akun lataustasolla mäki kuluttaa enemmän kuin täydellä, mutta joku summittainen kaavio kyllä auttaisi hahmottamaan hommaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Ei kenellekään ole tullut vastaan mitään käyräkaaviota todellisesta akunkäytöstä laudoilla?
Lineaarisestihan se ei mene, kuten toivoisi.

Itse ajalen Pro2 Xiaomilla täydellä akulla töihin 12.5km ja perille päästyäni akkua on jäljellä 58%. Kun ajan saman matkan toiseen suuntaan, niin äkkiseltään voisi kuvitella että tuo määrä riittäisi samanmoiseen kyytiin, mutta ei.
Nousut ja laskut ovat silmämääräisesti arvioiden armollisemmat paluureitillä, joten todellakin pitäisi akun riittää.

Tähän asti tullut töissä ladattua laite täyteen ja aika lailla sama 58% on jäljellä myös toiseen suuntaan. Pitää vielä tänään iltasella varmistaa asia.

Ensi viikolla sitten voisi vetää riskillä töissä lataamatta ja seuraavana päivänä toisin päin samat niin saadaan tiukkaa dataa matkoista.

Hankalahan tuosta on varmaan mitään selkeää käyrää vetää kun pienemmällä akun lataustasolla mäki kuluttaa enemmän kuin täydellä, mutta joku summittainen kaavio kyllä auttaisi hahmottamaan hommaa.
Kannattaakohan vetää johtopäätöksiä akun tarkasta varauksesta mittarin perusteella. Voi ihan hyvin olla että kun akussa on 50% oikeasti niin mittari näyttää 58%.

muoks: nuo pitäisi kalibroida jollain vakiomenetelmällä. Tasaista 25km/h vaikka akku täydestä tyhjäksi tasaisella vastuksella ja siitä sitten kalibroidaan mittari näyttämään 50% kohdalle missä ollaan puolessa välissä kokonaismatkaa. Vaikeaa toki tuokin koska lämpötilavaihtelu ja kuormitus voi muuttaa jännitettä sen verran että 30% hetken levänneessä lämpimässä akussa onkin 80% kylmää juuri kovasti kuormitettua akkua vastaava jännite...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Kannattaakohan vetää johtopäätöksiä akun tarkasta varauksesta mittarin perusteella. Voi ihan hyvin olla että kun akussa on 50% oikeasti niin mittari näyttää 58%.
Silläpä olen yrittänyt softa säätää tuota kantamaa vastaamaan todellisuutta paremmin. Alkujaan ollut se ilmoitettu 45km minkä olen nyt pudottanut 30km:n, mutta pitänee vielä laskea vähän, vaikka varman päälle vähän alakanttiin vielä.
Harmi ettei softasta ainakaan vielä löydy korjausasetusta tuolle, josta voisi kalibroida vastaamaan todellista.
Tasaisella tiellä kun ajaa akun loppuun ja katsoo matkan ja sen jälkeen lataa täyteen ja ajaa puolet tuosta matkasta niin sillähän saisi tuon virheen mitattua.
Mutta se taas ei korreloi sen kanssa että ne viimeiset mehut hupenevat nopeammin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
No niin.

Nyt 01.08. tilatut jousitukset ovat jo saapuneet Suomeen ja viimeistään ensi viikolla pääsee virittelemään paikoilleen :)
Nyt jousitukset haettu Postista :cool:

Harmi kun tänään ei ole aikaa viritellä lautaan, kun kohta on sauna ja sen jälkeen alkaa pizzojen valmistaminen pihalla uunissa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Silläpä olen yrittänyt softa säätää tuota kantamaa vastaamaan todellisuutta paremmin. Alkujaan ollut se ilmoitettu 45km minkä olen nyt pudottanut 30km:n, mutta pitänee vielä laskea vähän, vaikka varman päälle vähän alakanttiin vielä.
Harmi ettei softasta ainakaan vielä löydy korjausasetusta tuolle, josta voisi kalibroida vastaamaan todellista.
Tasaisella tiellä kun ajaa akun loppuun ja katsoo matkan ja sen jälkeen lataa täyteen ja ajaa puolet tuosta matkasta niin sillähän saisi tuon virheen mitattua.
Mutta se taas ei korreloi sen kanssa että ne viimeiset mehut hupenevat nopeammin.
Ei nuo akkumittarit mitään tarkkusintrumentteja ole missään kuluttajalaitteissa. Eli ei ne koskaan täysin tarkkoja ole.
 
Liittynyt
22.07.2021
Viestejä
21
Harkitsen nyt laitanko zero 10 tilaukseen vai pitäisikö ottaa zero 9, joka on 450e halvempi. Onkos kenelläkään siitä hyviä/huonoja kokemuksia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Itse katson aina jännitteestä. Siitä saa kuitenkin tarkan kuvan.
Jännitteeseenkin vaikuttaa moni asia (lämpötila, kuormitus). Toki siis nyt melko tarkasti näkee, mutta prosenttin tai pari tarkkuudella ei siitäkään pysty ainakaan ajossa sanomaan. Jos siitä voisi tarkasti suoraan sanoa olisi nuo laitteiden akkumittaritkin tarkkoja.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
644
Jännitteeseenkin vaikuttaa moni asia (lämpötila, kuormitus). Toki siis nyt melko tarkasti näkee, mutta prosenttin tai pari tarkkuudella ei siitäkään pysty ainakaan ajossa sanomaan. Jos siitä voisi tarkasti suoraan sanoa olisi nuo laitteiden akkumittaritkin tarkkoja.
Tottakai kuormitus vaikuttaa. Siksi se jännite katsotaankin lepojännitteestä, eli kaasu nollille siksi aikaa :D Ja sen tarkkuus riittää oikein hyvin itselle. Ei tule mieleen tilannetta jolloin tarvisi olla absoluuttisen tarkka.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Tottakai kuormitus vaikuttaa. Siksi se jännite katsotaankin lepojännitteestä, eli kaasu nollille siksi aikaa :D Ja sen tarkkuus riittää oikein hyvin itselle. Ei tule mieleen tilannetta jolloin tarvisi olla absoluuttisen tarkka.
No oma kommentti liittyi tuohon kun valiteltiin, että 58% jäljellä ei riitä paluumatkaan. Jos noin tarkalle vetää, niin ei voi mistään varmasti sanoa onko siinä akussa nyt varmasti vielä puolet jäljellä vai ei.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
@HTK12 Varmasti tuo akun taso ei ole täysin pitävä, mutta lähinnä pohdin tuota että täyden akun jännite on korkeampi ja silloin virtaa kuluu X määrä.

Kun akkua käytetään ja jännite tippuu niin virrankulutus tuolloin nousee X:stä hiukan korkeammalle, eli loppuvaihetta kohti prosentit kuluvat myös nopeammin.

Tähän siis mietin että onko vakiokuormituksella jonkinmoista käyrää tuosta kulutuksesta saatu aikaiseksi. Tällöin voisi muodostaa jonkinlaisen käsityksen siitä että jos päivämatkasta puolikas syö akkua 33% niin jäljellä oleva 67% riittää paluumatkaan.
Ylläolevan ilmiön vuoksi kulutus ei ole lineaarinen joten 50% meno 50% paluu ei ole todellinen.

Edit: Omassa käytössä jos tuota prosenttilukemaa pidettäisiin tarkkana niin menomatka 40, paluumatka 60 on melkein kohdallaan. Toki tässä huomaa ylämäkiväsymyksen paluumatkan lopulla, eli jos tietty suorituskyky pidetään vaatimuksena ylämäissäkin niin tuo meno 33 paluu 67 olisi sellainen ok rasitus akulle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 801
Päivittelin e-way e600 maxin kun oli tullut uusi firmware saataville. 10 kilometrin pätkällä lauta näytti 24-25 km/h, niin gps kertoi 26km/h. Eli selkeä muutos näyttää tapahtuneen. Täytyy vielä tehdä uudet testit varmistukseksi. Mutta jos näin on, niin jää multa viimeiseksi päivitykseksi.

En suosittele yleisesti päivitystä, siinä on aina riskinsä. Jos päivitys epäonnistuu voi edessä olla huoltokeikka.
Joo, paluumatka töistä taittui gps:n mukaan 26 - 26.8 km/h eli uusin päivitys teki selkeän parannuksen vauhtiin. Jos ei mitään isompaa ongelmaa ilmene, niin jätän tämän verision lautaan. Vauhti vakiona on nyt kohdallaan ja lauta muutenkin on nyt palvellut reilut 1000 km hyvin.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Scooter companion beta on täynnä ja siitä tosiaan ei test flightiin saa enään ennen kuin joku aina ryhmästä lähtee jolloin vapautuu betaan paikkoja. Eli ihan tuuripeliä sattuuko juuri olemaan vapaita paikkoja tuohon betaan vai ei. Tuossa nyt vielä linkki siihen niin pääsee ihmettelemään jos haluaa. Join the Scooter Companion beta
Jos ei android luuria ole niin windows läppäri/kone bluetoothilla on seuraavaksi paras vaihtoehto ja siihen ninebot flasher. Get Ninebot-Flasher - Microsoft Store
Tuolla pystyy custom firmiksiä laittamaan sisään.
Ninebot flasherillä yritin, mutta en kyllä löytänyt mistään firmistä mitä se olisi kelpuuttanut.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Ninebot flasherillä yritin, mutta en kyllä löytänyt mistään firmistä mitä se olisi kelpuuttanut.
Scooterhacking.org on suhteellisen luotettava paikka. Alkuun kannattaa varmaan tuolta valita valmis mutta niitä pääsee viilaamaan itsekin halutessaan ihan selainpohjaisella systeemillä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
G30 Maxiin tuli eka vika, error code 15. Ilmeisesti elektronisen jarrun magneetit tms irronnut? Videoiden perusteella tarvii kiinnittää magneetit paremmin. Helpolta näyttäis mutta tuo purku oli vähän vaivalloisen oloinen, jonka lisäksi ittellä ei ole noita torx-kärkiä missä olis reikä keskellä tappia varten.

Onkohan vaan helpompi flashata stock firmis ja viedä kauppaan takuuhuoltoon? Vai korjataanko noita edes?
Toi virheilmoitus korjaantuu sillä, että avaat pystyputken yläosan ja laitat johdot uudestaan kunnolla kiinni.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Multa löytyy DaddyNordV2 firmis (MAX-G30), jota on vaikea enää saada netistä.

Voi laittaa YV:n ja oman sähköpostiosoiteen, niin laitan OneDrivestä jakoon.
 
Liittynyt
28.06.2021
Viestejä
13
Ninebot max g30 gen2 flashatty SHMAXilla. Ihan jees 37km/h vaikka painoa se 90kg. Range vaan n.35km. Vähän pitäis saada hiottua rangen riittoa pidemmäks. Millasia firmiksiä ja kuinka isoa rangea muilla kyseisen vekottimen omaavilla? Auttaiskohan huippujen rajottaminen esim 35km? Drivekilläkin meni 31km/h vaikka se pitäisi olla default..
 
Liittynyt
06.08.2021
Viestejä
2
Tuli hommattua tällainen Speed Scooter Pro: https://www.tuontitukku.fi/pienkone...cootti-lg-akulla/p/6438168106953/#description

Pari ekaa ajoa toimi hyvin, mutta kauppareissulta lähtiessäni ei enää suostunutkaan liikkumaan.

Heti kun laittaa virrat päälle ja koittaa lähteä liikkeelle, laittaa etupyörän ikään kuin lukkoon eikä kaasu toimi (ei tee mitään, kun painaa vipua). Kun ottaa virrat pois, pystyy laudalla menemään ja etupyörä pyörii normaalisti.

Onko kellään kokemusta vastaavasta tai osaisi sanoa, mistä johtuu?
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
@HTK12
Ylläolevan ilmiön vuoksi kulutus ei ole lineaarinen joten 50% meno 50% paluu ei ole todellinen.

Edit: Omassa käytössä jos tuota prosenttilukemaa pidettäisiin tarkkana niin menomatka 40, paluumatka 60 on melkein kohdallaan. Toki tässä huomaa ylämäkiväsymyksen paluumatkan lopulla, eli jos tietty suorituskyky pidetään vaatimuksena ylämäissäkin niin tuo meno 33 paluu 67 olisi sellainen ok rasitus akulle.
Kuten itsekin tuossa selvensit, niin normaalille käyttäjällehän nimenomaan pitää tarjota "rangena" tai "jäljellä olevana akkuna" se, että sillä pääsee takaisin, jos ollaan 50 % tultu (tosin ehkä sillä oletuksella, että reitin profiili on sama, joka se ei "paluumatkalla" välttämättä ja hyvinkään todennäköisesti ole). Se on laitteen tekijän huimioitava, mitä se käyttäjälle kertoo ja otettava huomioon virran kulutuksen muutos jännitteen laskiessa jne. Ei normaali kuluttajaa kiinnosta jännitteet, vaan ainoastaan se, että laudan ilmoittamat asiat ovat loogisia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 380
Viestejä
4 159 105
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom