Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kun kevenee tarpeeksi... Eli jos jarruttaa etujarrulla oikein reilusti ja perä on ilmassa... Jarrutus vaatii melkoisen energian vastaanottoa, eikä moottori kykene mihin tahansa. Vaikka tuotetun voisi hukata, ei moottorin käämitys kestä mitä tahansa.

En haukkuisi Xiaomia paskaksi tuntematta sen oman laudan tekniikkaa. Mitä enemmän jarruvoimaa, sitä suuremmat virrat ja kuten todettua, varsinkaan täydellä akulla vaikea hukata mihinkään. Eli siellä laudassa tulisi olla jarruvastukset. Omaasi en tunne mutten toisaalta tiedä yhdessäkään olevan erillisiä jarruvastuksia. Oikaise, jos omaat laudan, jossa näin on.
Käytännössä ymmärtääkseni moottorin suunta/napaisuus ns käännetään ja sensijaan että syöttäisi virtaa ottaakin sitä vastaan toimien laturina. Tuo taas täydellä teholla tuotti etuvetoisessa laudassa täydellä moottorijarrulla täyden akun kanssa niin paljon virtaa että laudan sisukset eivät kestäneet joten ohje/epävirallinen ohje oli olla käyttämättä tehokkainta moottorijarrutusta. Huom tämä on siis täysin oman paskan sähköymmärrykseni pohjalta tuo toimintaperiaate. Mekaniikan tajuan, sähköjä en niinkään...
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 836
Käytännössä ymmärtääkseni moottorin suunta/napaisuus ns käännetään ja sensijaan että syöttäisi virtaa ottaakin sitä vastaan toimien laturina. Tuo taas täydellä teholla tuotti etuvetoisessa laudassa täydellä moottorijarrulla täyden akun kanssa niin paljon virtaa että laudan sisukset eivät kestäneet joten ohje/epävirallinen ohje oli olla käyttämättä tehokkainta moottorijarrutusta. Huom tämä on siis täysin oman paskan sähköymmärrykseni pohjalta tuo toimintaperiaate. Mekaniikan tajuan, sähköjä en niinkään...
Xiaomin palikassa ei ehkä parhaita kiviä ollut. Olen tutustunut aiheeseen koska poltin yhdet ja korjailin jajaja... Eli siis ne akulta moottorille virtaa ohjaavat osat eivät vaan kestä kaikkea. Muttei vain yhtä versiota ole noissakaan.
Mutta jos mennään viestisi "kansankielellä" niin... No en oikeastaan tiedä. Ei asiaa voi niin määritellä ja se jarruenergia pitää oikeasti tunkea johonkin. Jarruvastukset ovat aivan normaali monessa paikassa joten jos laudassa niitä ei ole, on keksitty jotain todella erikoista tai luvattu ei niin todellisia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Xiaomin palikassa ei ehkä parhaita kiviä ollut. Olen tutustunut aiheeseen koska poltin yhdet ja korjailin jajaja... Eli siis ne akulta moottorille virtaa ohjaavat osat eivät vaan kestä kaikkea. Muttei vain yhtä versiota ole noissakaan.
Mutta jos mennään viestisi "kansankielellä" niin... No en oikeastaan tiedä. Ei asiaa voi niin määritellä ja se jarruenergia pitää oikeasti tunkea johonkin. Jarruvastukset ovat aivan normaali monessa paikassa joten jos laudassa niitä ei ole, on keksitty jotain todella erikoista tai luvattu ei niin todellisia.
Joo tuon tajuaa kyllä että energia ei katoa vaan se pitää puskea johonkin laudassa tai saada pois laudasta jossain muodossa. Oli se sitten lämpönä tai akkujen latauksena tms. Mutta jos ei ole paikkaa mihin sitä tunkea ei se voi toimia. Mekaanisessa jarrussa se energia tulee kitkasta ja haihdutetaan lämpönä ulos laudasta. Siinä missä sähköisenä taas sitten on vähän enemmän vaihtoehtoja ymmärtääkseni.

Edit: Ja tosiaan siis tosi monta lautaa mainostetaan eABS jarruilla. Mukaanlukien Xiaomi sekä myös tuo oma E600.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 836
Joo tuon tajuaa kyllä että energia ei katoa vaan se pitää puskea johonkin laudassa tai saada pois laudasta jossain muodossa. Oli se sitten lämpönä tai akkujen latauksena tms. Mutta jos ei ole paikkaa mihin sitä tunkea ei se voi toimia. Mekaanisessa jarrussa se energia tulee kitkasta ja haihdutetaan lämpönä ulos laudasta. Siinä missä sähköisenä taas sitten on vähän enemmän vaihtoehtoja ymmärtääkseni.

Edit: Ja tosiaan siis tosi monta lautaa mainostetaan eABS jarruilla. Mukaanlukien Xiaomi sekä myös tuo oma E600.
Kyllä niitä mainostetaan mutta onko speksit mitä? Aivan, ei paljoa kerrota.

Ja kuten todettua, se tuotettu sähkö (jos jarrutetaan moottorilla, tuotetaan energiaa) pitää kadottaa johonkin tai jarruvoimaa ei ole. Akku imee oman osansa muttei rajattomasti. Tehokkaampi jarru taas vaatii moottorilta, elektroniikalta ja kuormalta paljon. Eli siellä tosiaan pitäisi olla vastuskuormaa, johon tehon voi hävittää.

Ei siis siinä sähköisenä kovin paljoa vaihtoehtoja ole. Akkuun voi syöttää jossakin määrin, loput on hukattava vastuskuormaan lämpönä.

Tätä voisi tottakai laskea / haarukoida tarkemmin. Kun jollakin käyttäjällä on kuitenkin suoraan soveltuvaa taulukkoarvoa jossain excelissä niin en ala itse vielä miettimään. Toisaalta joku voisi ensin määritellä keskimääräsen jarrutuksen tuottaman energian. Ja silti jää auki se, mitä tehdään tehokkaamman jarrun tilanteessa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kyllä niitä mainostetaan mutta onko speksit mitä? Aivan, ei paljoa kerrota.

Ja kuten todettua, se tuotettu sähkö (jos jarrutetaan moottorilla, tuotetaan energiaa) pitää kadottaa johonkin tai jarruvoimaa ei ole. Akku imee oman osansa muttei rajattomasti. Tehokkaampi jarru taas vaatii moottorilta, elektroniikalta ja kuormalta paljon. Eli siellä tosiaan pitäisi olla vastuskuormaa, johon tehon voi hävittää.

Ei siis siinä sähköisenä kovin paljoa vaihtoehtoja ole. Akkuun voi syöttää jossakin määrin, loput on hukattava vastuskuormaan lämpönä.

Tätä voisi tottakai laskea / haarukoida tarkemmin. Kun jollakin käyttäjällä on kuitenkin suoraan soveltuvaa taulukkoarvoa jossain excelissä niin en ala itse vielä miettimään. Toisaalta joku voisi ensin määritellä keskimääräsen jarrutuksen tuottaman energian. Ja silti jää auki se, mitä tehdään tehokkaamman jarrun tilanteessa.
Sen mitä ymmärrän olet oikeassa. Ja Xiaomin tapauksessa ymmärtääkseni pääasiassa tapa oli syöttää virta suoraan akustoon. Ja moottorijarru ei kummoinen ollut. Tuossa E600:ssa taas se on huomattavasti tehokkaampi. En tiedä miten se eroaa käytännössä Xiaomin toteutuksesta mutta sen huomasin että jättää juurikin abs jarrutuksen kaltaista tasaista on/off katkoviivaa takarenkaalta täysiä jarruttaessa. Kyllä mietin sitä että mitä laite tuosta tykkää koska on sen verran raju jarru että esim pihasta tänään lähtiessä perä lähti sivulle kun päästi moottorijarrulle koska otti sen verran tiukasti jarrulla vaikka mekaaninen jarru ei ollut mukana kuin hiukan.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
446
Miettinyt että hommaisko tuota pyörän kaveriksi sähköpotkulaudan työ- ja harrastusmatkoja varten, ja toki vähän hupiajeluja varten myös. Työmatkaa tulee 6,3km yhteen suutaan.

Onko E-Wayn E-600 paras omassa hintaluokassaan vai oisko jotain muuta harkitsemisen arvoista? 10- tuuman renkaat tunnostas omasta mielestä olevan must have.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 836
Sen mitä ymmärrän olet oikeassa. Ja Xiaomin tapauksessa ymmärtääkseni pääasiassa tapa oli syöttää virta suoraan akustoon. Ja moottorijarru ei kummoinen ollut. Tuossa E600:ssa taas se on huomattavasti tehokkaampi. En tiedä miten se eroaa käytännössä Xiaomin toteutuksesta mutta sen huomasin että jättää juurikin abs jarrutuksen kaltaista tasaista on/off katkoviivaa takarenkaalta täysiä jarruttaessa. Kyllä mietin sitä että mitä laite tuosta tykkää koska on sen verran raju jarru että esim pihasta tänään lähtiessä perä lähti sivulle kun päästi moottorijarrulle koska otti sen verran tiukasti jarrulla vaikka mekaaninen jarru ei ollut mukana kuin hiukan.
Kuten todettua, tuo abs-tyylinen on todella helppo toteuttaa, onhan kaikki tarvittava olemassa. Mutta jarruvoima on kyllä melkoisen reilu jos "nahkoineen". Sikäli kiinnostaisi toteutus paremmin. Tosin kun en tiedä etujarrun käyttöä niin voi olla tottakai mahdollista vähemmälläkin.

Xiaomissakin on muuten oikeasti reilu jarruvoima. On vaan "hävitetty" softalla johonkin mutta useampi jarrun "painallus" lyhyessä ajassa lisää jarruvoimaa todella reilusti. Ero on siis käytännössä moninkertainen.

Akkuun voi kuitenkin syöttää rajallisen määrän, varsinkin liki täyteen akkuun. Eli kyllä se ylijäämä on käytännössä pakko vastuskuorman kautta lämpönä hävittää.

Ja mitä tuohon muuten tulee, kerroit kyllä sen, miten kelvottomia sähköjarrut ovat. Ei toiminta vaan saa olla tuollainen tai asioita on tehty väärin.

Edit... Tuonne kohtaa kaikki tarvittava: Siis softa ja kontrolleri. Vastuskuorma uupuu jos / kun akkuun ei saada kaikkea tungettua.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kuten todettua, tuo abs-tyylinen on todella helppo toteuttaa, onhan kaikki tarvittava olemassa. Mutta jarruvoima on kyllä melkoisen reilu jos "nahkoineen". Sikäli kiinnostaisi toteutus paremmin. Tosin kun en tiedä etujarrun käyttöä niin voi olla tottakai mahdollista vähemmälläkin.

Xiaomissakin on muuten oikeasti reilu jarruvoima. On vaan "hävitetty" softalla johonkin mutta useampi jarrun "painallus" lyhyessä ajassa lisää jarruvoimaa todella reilusti. Ero on siis käytännössä moninkertainen.

Akkuun voi kuitenkin syöttää rajallisen määrän, varsinkin liki täyteen akkuun. Eli kyllä se ylijäämä on käytännössä pakko vastuskuorman kautta lämpönä hävittää.

Ja mitä tuohon muuten tulee, kerroit kyllä sen, miten kelvottomia sähköjarrut ovat. Ei toiminta vaan saa olla tuollainen tai asioita on tehty väärin.
Tässä tapauksessa oli että sähköjarru säädetty manuaalisesti 80%->100% ja hiekalla kaartaen alamäkeen eli se on sentään semi looginen paikka missä perä lähtisi alta vähääkään.

Ja ei Xiaomissa tullut koskaan kokeiltua tuota pumppausta koska yritin enemmän tasapainoilla painopisteen ja takarenkaan pidon rajoilla.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 836
Tässä tapauksessa oli että sähköjarru säädetty manuaalisesti 80%->100% ja hiekalla kaartaen alamäkeen eli se on sentään semi looginen paikka missä perä lähtisi alta vähääkään.

Ja ei Xiaomissa tullut koskaan kokeiltua tuota pumppausta koska yritin enemmän tasapainoilla painopisteen ja takarenkaan pidon rajoilla.
Sen jarrun tulisi oikeasti olla sidottu käsijarruun prosentuaalisesti. Muutoin ei voi olla hyvä. Mutta monessako on kahvassa tai jarrussa jotain absoluuttianturia kera absin? Ei taida olla...

Enkä kyllä itsekään Xiaomissa tarkoituksella ole kokeillut, tarvetta ei tosiaan ole. Mutta joskus hiekka-alustalla jarruttelin "abs on kädessä"-tyylillä varsin ripeällä pumpulla ja käytännössä veti jumiin renkaan. Kokeilin parilla toistolla saman myöhemmin ja sama ilmiö. Normaalissa ajossa vain tuon yhden ainoan kerran tuli vastaan ja vain, koska fillarin kanssa tuo käsin abs-tyyliin opittu jarru.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Sen jarrun tulisi oikeasti olla sidottu käsijarruun prosentuaalisesti. Muutoin ei voi olla hyvä. Mutta monessako on kahvassa tai jarrussa jotain absoluuttianturia kera absin? Ei taida olla...

Enkä kyllä itsekään Xiaomissa tarkoituksella ole kokeillut, tarvetta ei tosiaan ole. Mutta joskus hiekka-alustalla jarruttelin "abs on kädessä"-tyylillä varsin ripeällä pumpulla ja käytännössä veti jumiin renkaan. Kokeilin parilla toistolla saman myöhemmin ja sama ilmiö. Normaalissa ajossa vain tuon yhden ainoan kerran tuli vastaan ja vain, koska fillarin kanssa tuo käsin abs-tyyliin opittu jarru.
Joo sen mitä itse miettinyt niin pakko toimia vain puhtaasti sillä että rengas ei saa äkisti pysähtyä ja jos tekee niin softa keventää jarrua. Jos olis ns oikea abs niin mekaanisen jarrun päässä olisi pyörimisnopeuden anturi tms jolla voisi vertailla pyörimisnopeuksia yms.

Itsellä paha kun on tullut noiden "ylitehokkaiden" hydraulijarrujen kanssa fillarista ettei pumppausta tarvita vaan tuntuma tulee niin tarkkana että jopa hiekalla saa pidettyä jarrulla juuri pidon rajalla. Ei osaa oikein arvostaa näitä lautojen "mahtavia" jarruja oli levy rumpu tai sähköjarru. Tottunut niin paljon parempaan.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Eilen iltapäivällä saapuikin sitten tuo oma lauta ja ensivaikutelmat on kyllä erittäin hyvät! Tilattuani tuon Kugoo Kirin M4 Pron muutaman tunnin eri vaihtoehtojen pohdinnan jälkeen niin iski jälkikäteen vielä sellainen pienehkö ostomorkkis, että teinköhän sittenkin hätiköidyn päätöksen. Lähinnä siis juuri mietitytti, että olisiko Ninebot G30 ollut kuitenkin laadultaan sitten jotenkin huomattavasti parempi. Tästä laudasta löytyi tietysti arvosteluja yms tietoa muutenkin huomattavasti vähemmän netistä ja mitä enemmän luin näistä sähköpotkulaudoista yleisesti, sitä selvemmäksi kävi kuinka suositeltu G30 on tässä hintaluokassa. Mutta nyt saatuani tämän oman laudan käsiini voin todeta empineeni ihan turhaan.

Laatu vaikuttaa oikein hyvältä, lauta on oikeasti jämerää tekoa eikä osat tunnu mielestäni mitenkään halvoilta tai heikoilta. Aika ja kilometrit toki näyttää sitten pidemmän päälle että miten varsinaista käyttöä kestää, mutta tosiaan ensifiilis on kyllä erittäin positiivinen. Iskin laudan tietysti suoraan paketista lataukseen ja muutaman tunnin päästä laturi näyttikin vihreää, eli ei muuta kuin koeajolle. Tuo penkki on kyllä aivan helvetin mukava! Ajelin heti 17km lenkin ympäri kaupunkia samalla tietysti lautaa testaillen. Tämä mitattu sekä laudan omalla kilometrimittarilla että puhelinäpillä GPS:llä ja samaa 17km matkaa näytti molemmat. Hyvin pystyy halutessaan myös seisoalteen ajamaan vaikka tuo penkki olisi laudassa kiinni, joten pidän sen todennäköisesti siinä aina. Vaihteita tai modeja tässä on kolme ja niistä se nopein eli kolmonen tuntui itsestä parhaalta. Zero startilla mennään eli ei tarvitse potkia vauhtia ja hyvin tuntuu jaksavan kyllä mäetkin, painoa itsellä kamoineen noin 90kg. 42km/h kännykän GPS:llä mitattuna oli koko lenkin huippunopeus, kovempaakin olisi ehkä saanut kulkemaan pidemmällä suoralla tai ainakin alamäkeen.

Sen verran mukavasti ja leppoisasti meni tuo ensimmäinen 17km lenkki, että innostuin yömyöhään lähtemään vielä uudestaan ajelulle ja pistin 15km lisää mittariin. Edelleen näyttää potkulaudankin lukema täsmäävän ihan täysin, eli 32km on yhteislukemana kun GPS:llä mitatut lenkit ovat olleet 17+15km. Näiden kahden lenkin jälkeen akun varaus näytti 2 tai 3 pykälää viidestä, vähän siis pomppien. Näin sen nimittäin jo kahdessa pykälässä matkalla kotiin, mutta kotiovella pakettiin laittaessa pykäliä olikin taas kolme. Tässähän on 16Ah akku jolle luvataan jopa 70km kantomatkaa, mutta tiedän toki todellisuuden jäävän siitä. Pitää viikonloppuna testata tyhjäksi ajamista niin tietää rajat ja todellisuuden.

Pari pikaista fiilistelyräpsyä vielä matkan varrelta :kippis:

Mielenkiintoista, että jotkut haluavat ottaa riskin näiden tieliikenteeseen kelvottomien kulkupelien kanssa, kun käryn käydessä ei ihan halvalla pääse. :hmm:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Meitä on moneen junaan kuten allekirjoittanutkin.

Äsken kävin 24/7 auki olevassa kaupassa. 4 kilometriä 7 minuuttia ja 3 autoa mennessä ja takaisin tullessa 2 + poliisimaija.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Ihan normi. Ainakin kaikissa mitä olen nähnyt on noin. Helpompi vetää johto/kaapeli läpi.
Ainoa mikä kiinnitti kuvassa huomiota, oli tiivisteen raon suunta.
Kuvittelisi kuitenkin, että rako alaspäin olisi parempi kosteuden takia, vaikka tiiviste ei paljoa muutoin läpi päästäisi.
No, sitä kuvittelee itse kaikenlaista aina välillä...
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Vaikka en ole mikään sähköasentaja, olen junnuna tarpeeksi monta kertaa koonnut schuko-pistotulppia, lampunkantoja sun muita siten, että koko kuori unohtui päältä eli homma meni uusiksi.
Näin on ehtinyt ajan saatossa itsellekin käymään muutamankin kerran ja epäilemättä ehtii vuosien kuluessa käymään uudestaankin.

Toinen vaihtoehto on sitten se, että jotain osaa vaihtaessa tulee purettua liikaakin laitetta. "Ai, eihän tuota olisi edes tarvinnut avata/irrottaa, vaan olisi ihan ilmankin onnistunut!"
Viimeisin esimerkki nyt tuota M365:n tarakkaa asennettaessa. :redface:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
504
Kyllä vähän syö että menin ostamaan tuon e-wayn.
Rämisee, natisee, et voi luottaa akun prosentteihin tuossa appsissä, cruise pätkii ja kulkee vain 22-23km/h. Taidan yrittää perua kaupat.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
- Sovelluksen lukitus on yhtä tyhjän kanssa, riittää että asentaa sovelluksen toiseen puhelimeen, ja yhdistää siihen jolloin lukituksen avaa sekunneissa toisella appilla.
Tuo on sama lähes joka laudassa! Valmistaja säästää jonkun kolikon, kun ei laiteta autentikoivaa bluetoothia ja asiakkaat ei osaa antaa kritiikkiä tyhmemmästä vaihtoehdosta.
Sitä on käynyt mielessä josko tuota saisi jollain omalla virityksellä korjailtua, mutta tuskin ainakaan helposti onnistuu, jos lainkaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Ainoa mikä kiinnitti kuvassa huomiota, oli tiivisteen raon suunta.
Kuvittelisi kuitenkin, että rako alaspäin olisi parempi kosteuden takia, vaikka tiiviste ei paljoa muutoin läpi päästäisi.
No, sitä kuvittelee itse kaikenlaista aina välillä...
Ainakin MAX-G30 laudassa on pystyputki tuupattu täyteen jotain vaahtomaista fylliä ja se estää jo itsessään kosteuden pääsemisen akustoon.

Nimittäin siitä 45 asteen putkesta menee suora linja pystyputkea pitkin linja sähköjohtoineen näytön moduuliin saakka.
 

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Kyllä vähän syö että menin ostamaan tuon e-wayn.
Rämisee, natisee, et voi luottaa akun prosentteihin tuossa appsissä, cruise pätkii ja kulkee vain 22-23km/h. Taidan yrittää perua kaupat.
Näistä kaikista ohjelmisto- ja sovellusvioista kannattaa sitten myös laittaa Wilfan tukeen viestiä, että ne joskus tulevat myös korjatuksi :tup:
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Herättelin vain ajatusta. Ei mua haittaa vaikka porukka virittelee laitteitaan ja vaikka menis jotain 50km/h. Lähinnä et onko valmis ottamaan riskin siitä mitä voi pahimmillaan käydä ja pilata elämänsä. Jokuhan sen lottovoitonkin saa ja vakavan muodon koronasta. Myöskin näillä laudoilla sattuu huomattavasti enemmän onnettomuuksia kuin polkupyörällä tai kävellen et riski tapahtua jotain peruuttamatonta on paljon isompi.
Minua tuo hieman haittaa, että jotkut virittelevät lautojaan noihin nopeuksiin tai muutoinkin ylitehokkaiden lautojen käyttö tieliikenteessä. Viime kesänä M365:llä sen 25km/h päästellessä meni kevyeen liikenteen väylällä ohi alle 20 sentin päästä vilahtaen tuollaista 50+km/h matalalentovauhtia. Ei siis sattunut mitään sillä kertaa, mutta tilanne olisi ollut ihan eri jos olisin väärään aikaan vaikka hieman väistänyt päällysteessä olevaa kuoppaa. Minä laillisella kyydilläni olisin silloin loukkaantunut vain siksi, että joku ajoi varomattomasti ja liian lujaa? Ei kiitos. Jos pitää päästä ajamaan nopeampaa vaihtia, niin siitä vaan lauta mopoksi tjms. rekisteröimään, etc.

Näyttävät nuo vuokralaudatkin täällä kulkevan about kolmea kymppiä, mutta se ei ole vielä liian suuri nopeusero.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Minua tuo hieman haittaa, että jotkut virittelevät lautojaan noihin nopeuksiin tai muutoinkin ylitehokkaiden lautojen käyttö tieliikenteessä. Viime kesänä M365:llä sen 25km/h päästellessä meni kevyeen liikenteen väylällä ohi alle 20 sentin päästä vilahtaen tuollaista 50+km/h matalalentovauhtia. Ei siis sattunut mitään sillä kertaa, mutta tilanne olisi ollut ihan eri jos olisin väärään aikaan vaikka hieman väistänyt päällysteessä olevaa kuoppaa. Minä laillisella kyydilläni olisin silloin loukkaantunut vain siksi, että joku ajoi varomattomasti ja liian lujaa? Ei kiitos. Jos pitää päästä ajamaan nopeampaa vaihtia, niin siitä vaan lauta mopoksi tjms. rekisteröimään, etc.

Näyttävät nuo vuokralaudatkin täällä kulkevan about kolmea kymppiä, mutta se ei ole vielä liian suuri nopeusero.
En nyt puolusta, mutta kyllä vähänkään jykevämmän laudan muun kuin kakkosnelosen voisi vapauttaa kulkemaan 30km/h tai sitten sama kuin droneissa, pitää rekisteröityä ja alueelliset nopeusrajoitukset paikannuksen mukaan. Voi muuten olla tulevaisuutta.

Jenkeissäkin on ihan vitusti jengiä ja siellä 30km/h vaikka vetelevät autoteillä ja hippasen enemmän kuin sallittua.

EDIT: suomalaisilla on tapana kunnioittaa lakia ja järjestystä ja tykkää siitä, että kaikki säännöt ladellaan ylhäältä alas. En tarkoita sillä sitä, että se olisi väärin vaan mitään ei kyseenalaisteta ja sitten ollaan kaikki lakimiehiä foorumeilla.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Ainakin MAX-G30 laudassa on pystyputki tuupattu täyteen jotain vaahtomaista fylliä ja se estää jo itsessään kosteuden pääsemisen akustoon.

Nimittäin siitä 45 asteen putkesta menee suora linja pystyputkea pitkin linja sähköjohtoineen näytön moduuliin saakka.
Itsellä ei M365:ssä ole putki ummessa, vaan on isolta osin avoin. Tuli tuota vilkaistua samalla kun tarakkaa asentelin... ja samalla vaihdoin takalokarin tuen ja korotuspalan lisäsin odottamaan päivitystä kymppituumaisille renkaille. Konehuonehan tuli avattua, kun takavalon piuhaa käpistelin. Takavalon piuhassa oli sen verran ylimääräistä mutkaa konehuoneessa, ettei tarvinnut edes jatkoa.

Asian sivusta, tarakka on kyllä tukevan tuntuinen. Jossain välissä voisi akseliloven reunasta vähän dremelöidä, mutta onhan tuo ihan kiva. Saa nähdä miten käytössä kestää. Tarakkaan tarkoitettu laukku sen sijaan ei kovin vahvasti vakuuttanut. Käytännössä turha lelun tuntuinen LED-virityskään ei toiminut.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Itsellä ei M365:ssä ole putki ummessa, vaan on isolta osin avoin. Tuli tuota vilkaistua samalla kun tarakkaa asentelin... ja samalla vaihdoin takalokarin tuen ja korotuspalan lisäsin odottamaan päivitystä kymppituumaisille renkaille. Konehuonehan tuli avattua, kun takavalon piuhaa käpistelin. Takavalon piuhassa oli sen verran ylimääräistä mutkaa konehuoneessa, ettei tarvinnut edes jatkoa.

Asian sivusta, tarakka on kyllä tukevan tuntuinen. Jossain välissä voisi akseliloven reunasta vähän dremelöidä, mutta onhan tuo ihan kiva. Saa nähdä miten käytössä kestää. Tarakkaan tarkoitettu laukku sen sijaan ei kovin vahvasti vakuuttanut. Käytännössä turha lelun tuntuinen LED-virityskään ei toiminut.
Takuu oli vuoden ja kun ajokeli muuttui viime syksynä aika pian lumentuloon, päätin kanssa avata koko paskan ja tiedän aika tarkkaan mitä sisuskalut ovat syöneet.

Nyt kun laitan jossain vaiheessa lisävalon sekä kolmen kytkimen systeemit kasaan, niin laitan samalla myös rakentamani alustavalot.

Valoja ohjataan Wifillä kännykästä.



alustan-pohja.JPG
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
On tuossa vähän kiinnittänyt huomiota, että mm. Turussa Puutarhakadun loppuosuudella Portsassa on puutaloalueella kapeita risteäviä katuja joilta tullessa autoilijoilla on erittäin huono näkyvyys sivuille. Kun sitten mm. vuokralautojen käyttäjät ja spandex-puusilmät puutarhakadun kevyen liikenteen väylää pitkin paahtavat, niin eiväthän nuo edes osaa hidastaa ennen risteyksiä!

Kävin aiemmin viikolla postissa palauttamassa liian pienen DNA:n kevytpotan ja kotiin tullessa juurikin tuolla em. katuosuudella joku spandex-jonne vilahti ohitseni kamalan kirosanaraivarin kera ohi juuri kun hiljentelin ennen risteystä. Oli senteistä kiinni, ettei olisi jonne päässyt kokeilemaan josko spandexit auttaisi lentämään, sillä sivukadulta tuli auto. Sivukadulta tullessa ei siis näe niin hyvin/kauas, että tietäisi josko joku vauhtiohjus on lähestymässä, joten taisi autokuskikin säikähtää.

Ihmeellisen heikko tuntuu joillakin olevan itsesuojeluvaisto.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
@RawDataSystems ne vuokralautailijat paskoo meidät kaikki "oikeat" lautailijat ihan samalla tavalla kuin pieni prosentti romaaneista on kunnollisia luulot.

Niissä pitäisi olla aikaraja vaikka, ettei kello 23 jälkeen saisi vuokrata ja seuraavana aamuna kello 7 aktivoituisi taas vuokrattavaksi.

Täällä Vantaalla ei ole yhtään vuokralautaa vielä saatavilla, onneksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tuli äkkilähtö hesaan junalla ja täytyy sanoa vaikka itsellä on ninebot max - niin on tämä m365 kätevä pikku matkoilla junassa.. Hesassa pikkumatkoilla ei tarvii painavampaa lautaa ja kyllä ton paino / kokoeron tuntee.
Kyllä se M365 Pro tuntui taskukokoiselta kun kannoin portaat alas kun nyt on tottunut isompaan. Julkisissa myös huomaa eron.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
333
@RawDataSystems ne vuokralautailijat paskoo meidät kaikki "oikeat" lautailijat ihan samalla tavalla kuin pieni prosentti romaaneista on kunnollisia luulot.

Niissä pitäisi olla aikaraja vaikka, ettei kello 23 jälkeen saisi vuokrata ja seuraavana aamuna kello 7 aktivoituisi taas vuokrattavaksi.

Täällä Vantaalla ei ole yhtään vuokralautaa vielä saatavilla, onneksi.
hassua muuten että tieri lähti lahteen, eikä vantaalle, kun luulisi vantaalla olevan hiukan enemmän potenttiaalisia matkoja ja asiakkaita
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
hassua muuten että tieri lähti lahteen, eikä vantaalle, kun luulisi vantaalla olevan hiukan enemmän potenttiaalisia matkoja ja asiakkaita
Samaa itsekin ihmettelen, mutta toisaalta täällä olevat Alepa kaupunkipyörät eivät ole yhteensopivia Helsingin kanssa, joka ihmetyttää kun viime vuonna ne tuottivat tappiota.
 
Liittynyt
08.05.2018
Viestejä
7
Augmentin potkulaudat ovat HX yrityksen valmistamia (Shenzhen Huanxi Technology co.,ltd) ja base malli on X8, jota sitten pienellä customoinnilla toimiteataan aika monelle yritykselle. X8 nimellä löytyy eniten sillä isoin osa jälleenmyyjistä pitää tuon X8 nimen mukana.
 

Markkedi

:smoke:
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
775
Tuli hommattua M365 (Ei pro) ja alkoi isommat nopeudet kiinnostamaan. Onko tuo downG ja 200CFW_W "turvallinen" valinta vai käryääkö herkästi?
Tuota hiukan ihmettelen että jotkut ei meinaa saada nopeutta tuohon 25km/h vaikka olisi painorajojen sisällä. Itse painan n.105-110kg ja kiihtyy helposti tuohon 25km/h gepsin ja oman apin mukaan.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
397
Minkä riskin ja minkä käryn käydessä? Osaatko kertoa, että mitä se sitten maksaa?
Tässähän oli juuri aiemmin yksi esimerkki:


Mutta entäs jos törmäät johonkin henkilöön ja tulee vammautuminen tms. jollekin parikymppiselle, jolla eläkeikäänkin on vielä tovi aikaa.... mitäs luulet laskun silloin olevan? Toivottavasti on syvät taskut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
999
Tässähän oli juuri aiemmin yksi esimerkki:


Mutta entäs jos törmäät johonkin henkilöön ja tulee vammautuminen tms. jollekin parikymppiselle, jolla eläkeikäänkin on vielä tovi aikaa.... mitäs luulet laskun silloin olevan? Toivottavasti on syvät taskut.
Joo, siis minä tässä ihmettelin vain lähinnä sitä, että mielenkiintoista että jotkut käyttäjät jaksavat valittaa ja vikistä sähköpotkulautoja koskevassa ketjussa tehden samalla oletuksia muista käyttäjistä.

Minä en ensinnäkään edes asu Suomessa, niin en oikein ole varma että mistä @RawDataSystems tietää paikalliset rajoitukset ja mitä rajoituksia nyt siis olen rikkonut omalla sähköpotkulaudallani? Käsittääkseni en mitään, kun asiaan olen kuitenkin ennen laudan tilaamista tutustunut?

Toisekseen vaikka asuisin Suomessa, niin en silti ymmärrä mitä järkeä on tulla tänne päivittelemään ja vikisemään muiden laitteista. Suomen lait ovat mitä ovat, ne kieltää monia asioita ja jokainen omalla moraalillaan sitten punnitsee että kuinka tarkkaan niitä pykäliä haluaa noudattaa. Toki riskit ja seuraukset on hyvä aina tiedostaa, mutta eikö sitä nyt voisi pitää ihan oletusarvona kun aikuisia keskustelijoita täällä kaikki ollaan? En minäkään mene autoketjuun itkemään ja moralisoimaan että meneeköhän tuo ruostepurkki edes katsastuksesta läpi ja mitä meinasit moisella purkilla tehdä kun ei näytä liikennekelpoiselta, kai pysyy vain peltoautona?

Toki suomalaiset nyt ovat niin kateellista kansaa eikä muiden asioista osata pysyä erossa, että aina on pakko tulla moralisoimaan ja vikisemään miten muut tekee väärin. Tähän olen kyllä jo suomalaisena tottunutkin.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Mites te jotka olette G30 Maxiin laittaneet custom firmistä, niin millaisia kokkauksia teillä on? Mulla on nyt siis tuo DHgatesta tilattu, kulkee sen 30kmh, koska US region asetus. Voisin sen varmuuden vuoksi tiputtaa kulkemaan laudan mittariin vaikka sen 27kmh, niin olisi laillinen peli. Samalla haluaisin lisätä hiukan kiihtyvyyttä ja tiputtaa kaasusta liikkeelle lähtemisen 0kmh. Mikähän olisi tuohon kiihtyvyyteen sopiva asetus? Painoa mulla on noin 103kg.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Tuli hommattua M365 (Ei pro) ja alkoi isommat nopeudet kiinnostamaan. Onko tuo downG ja 200CFW_W "turvallinen" valinta vai käryääkö herkästi?
Tuota hiukan ihmettelen että jotkut ei meinaa saada nopeutta tuohon 25km/h vaikka olisi painorajojen sisällä. Itse painan n.105-110kg ja kiihtyy helposti tuohon 25km/h gepsin ja oman apin mukaan.
Mitä sen firmiksen virtarajat on? M365/M365 Pro on heikompi controlleri sisällä mitä Pro2/1S/Essential niin sen läpi ei kehtaa lykkiä ihan niin paljoa virtaa. Tai no, sen heikkous on sieltä PCB:n kääntöpuolelta löytyvien tinalinjojen kapeus, ne voi vaikka ite kolvata paksummiks niin sit se kestääkin jo vähän enemmän.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 347
Joo, siis minä tässä ihmettelin vain lähinnä sitä, että mielenkiintoista että jotkut käyttäjät jaksavat valittaa ja vikistä sähköpotkulautoja koskevassa ketjussa tehden samalla oletuksia muista käyttäjistä.

Minä en ensinnäkään edes asu Suomessa, niin en oikein ole varma että mistä @RawDataSystems tietää paikalliset rajoitukset ja mitä rajoituksia nyt siis olen rikkonut omalla sähköpotkulaudallani? Käsittääkseni en mitään, kun asiaan olen kuitenkin ennen laudan tilaamista tutustunut?

Toisekseen vaikka asuisin Suomessa, niin en silti ymmärrä mitä järkeä on tulla tänne päivittelemään ja vikisemään muiden laitteista. Suomen lait ovat mitä ovat, ne kieltää monia asioita ja jokainen omalla moraalillaan sitten punnitsee että kuinka tarkkaan niitä pykäliä haluaa noudattaa. Toki riskit ja seuraukset on hyvä aina tiedostaa, mutta eikö sitä nyt voisi pitää ihan oletusarvona kun aikuisia keskustelijoita täällä kaikki ollaan? En minäkään mene autoketjuun itkemään ja moralisoimaan että meneeköhän tuo ruostepurkki edes katsastuksesta läpi ja mitä meinasit moisella purkilla tehdä kun ei näytä liikennekelpoiselta, kai pysyy vain peltoautona?

Toki suomalaiset nyt ovat niin kateellista kansaa eikä muiden asioista osata pysyä erossa, että aina on pakko tulla moralisoimaan ja vikisemään miten muut tekee väärin. Tähän olen kyllä jo suomalaisena tottunutkin.
Juuri näin. Onneksi Ignore nappi on keksitty ja nämä vinkujat voi laittaa ignoreen. Aivan älytöntä tulla tänne jeesustelemaan ja kertomaan mitä saa ja mitä ei saa tehdä vaikka täällä selkeästi keskustellaan siitä että rajoituksista halutaan eroon tai niitä nostaa. Se on sitten jokaisen oma asia pitää mielessä turvallinen ajaminen.
 
Liittynyt
20.04.2021
Viestejä
30
Taas on auottu DHgaten viallista G30P Maxia, nykäisin tuon yhden liittimen ulos, tarkistin kontrollerin päälisin puolin ja johdot. Yhdessä kuvassa näkyvässä keltaisessa ja vähän sinisessäkin johdossa, jotka menee takarenkaalle, näkyy vaurioita. Laitoin keltaiseen suojaksi sähköteippiä. Liittimissä en havainnut syytä vialle, sama error 21. Kiinalaiset nyt kuulemma tehtaalla tutkii mun videoita. Voi olla, että hetki vierähtää. Varmaankin ihan tosissaan on akussa toi vika.
20210422_111159.jpg
20210422_111411.jpg
20210422_114604.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
191
Mites te jotka olette G30 Maxiin laittaneet custom firmistä, niin millaisia kokkauksia teillä on? Mulla on nyt siis tuo DHgatesta tilattu, kulkee sen 30kmh, koska US region asetus. Voisin sen varmuuden vuoksi tiputtaa kulkemaan laudan mittariin vaikka sen 27kmh, niin olisi laillinen peli. Samalla haluaisin lisätä hiukan kiihtyvyyttä ja tiputtaa kaasusta liikkeelle lähtemisen 0kmh. Mikähän olisi tuohon kiihtyvyyteen sopiva asetus? Painoa mulla on noin 103kg.
Minulla on tuolta https://max.cfw.sh/# Lothean preset. Muutin motor start speedin nollaksi sekä cruisen aktivoitumisajan 2 sekuntiin. Defaultina tuossa on max nopeus 27kmh
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
333
oliko kukaan saanut kaivettua esiin millä valmistajalla wilfa nuo e-way scootit teettää? :hmm:
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
No niin, Xiaomi otettu paketista, koottu ja latautuu. Onko ihan normaalia että tuo laturi pitää korvin kuultavaa sirinää?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Mites te jotka olette G30 Maxiin laittaneet custom firmistä, niin millaisia kokkauksia teillä on? Mulla on nyt siis tuo DHgatesta tilattu, kulkee sen 30kmh, koska US region asetus. Voisin sen varmuuden vuoksi tiputtaa kulkemaan laudan mittariin vaikka sen 27kmh, niin olisi laillinen peli. Samalla haluaisin lisätä hiukan kiihtyvyyttä ja tiputtaa kaasusta liikkeelle lähtemisen 0kmh. Mikähän olisi tuohon kiihtyvyyteen sopiva asetus? Painoa mulla on noin 103kg.
GEN2 moottori ja DaddyNordV2 firmis. Sama paino kuin sinulla, mutta kova yritys vähentää :)

Regionilla ei ole väliä kun laittaa magic serialin ja firmiksen.

Laita yksäriä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
191
GEN2 moottori ja DaddyNordV2 firmis. Sama paino kuin sinulla, mutta kova yritys vähentää :)

Regionilla ei ole väliä kun laittaa magic serialin ja firmiksen.

Laita yksäriä.
Ymmärtääkseni serialin vaihtoa ei enää nykyään tarvitse tehdä. Vaikkapa täällä https://max.cfw.sh/# tekee haluamansa firmiksen ja uploadaa scooterhacking utilitylla tai xiao flasherilla lautaan. Minulla ainakin toimi eilen ko metodi
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 220
E-way E600MAX lähti tilaukseen ja vanha M365 saa väistyä. Tarve rangelle kasvoi muuton myötä ja kahden renkaanvaihdon jälkeen ilmarekaat ei enää maistu. Vielä kun ovat polkupyörään verrattuna niin vittumaisia vaihtaa. Ajotekniikka polvijoustoineen on kyllä hallussa ja oikeastaan kaikki vähänkään korkeammat kiveykset tuli otettua jalalla avustaen. Paskaa säkää kai.

Toivottavasti on kelvollinen peli muuten. Kokemuksia löytyi aika vähän, mutta tästä threadista onneksi muutamia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
E-way E600MAX lähti tilaukseen ja vanha M365 saa väistyä. Tarve rangelle kasvoi muuton myötä ja kahden renkaanvaihdon jälkeen ilmarekaat ei enää maistu. Vielä kun ovat polkupyörään verrattuna niin vittumaisia vaihtaa. Ajotekniikka polvijoustoineen on kyllä hallussa ja oikeastaan kaikki vähänkään korkeammat kiveykset tuli otettua jalalla avustaen. Paskaa säkää kai.

Toivottavasti on kelvollinen peli muuten. Kokemuksia löytyi aika vähän, mutta tästä threadista onneksi muutamia.
Muista laittaa asap sitten aspaan viestiä tuosta cruisen ja maksimi nopeudesta niin saadaan painetta että korjatkaa. Vitun hyvä lauta mutta softassa/firmiksessä hiomista.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Hain itselleni tuollaisen Bilteman lukon, jota täälläkin suositeltiin. Pätevän oloinen, mutta sellainen pienen pieni ongelma että sen telinettä ei saa tuohon vehkeeseen kiinni, pystyputki on liian paksu ja ohjaustangossa se olisi joko hävyttömän sivulla tai asettaisi jarrujohdon rasitukselle.
Mitään ideoita millä tuon saisi ripustettua järkevästi Electric Scooter Pro2:een?
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
91
Minulla on tuolta https://max.cfw.sh/# Lothean preset. Muutin motor start speedin nollaksi sekä cruisen aktivoitumisajan 2 sekuntiin. Defaultina tuossa on max nopeus 27kmh
Taitaa itsellä olla sama, paitsi että cruise 3 sekuntia. Joku shmax oli firmiksen nimi muistaakseni, ei muista enää niin tarkasti kun sen viime syksynä xiao flasherillä sinne sisään ajoin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 342
No niin, Xiaomi otettu paketista, koottu ja latautuu. Onko ihan normaalia että tuo laturi pitää korvin kuultavaa sirinää?
En juuri tuosta mallista tiedä tiedä, mutta esimerkiksi vanhan Ninebot ES:n laturi sirisi varsin äänekkäästi. Samoin molempien nykyisten e-Jopojen laturit särisee/sirisee, molemmat hiukan eri taajuudella, joka vaihtelee sen perusteella onko lataus käynnissä vai ei.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 223
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom