Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
20.04.2021
Viestejä
40
Tilattu augment 210Lr ja bilteman turvalukko. Huomioksi muille, että lukko on poistumassa valikoimasta. Oletteko skoottaillu ihan tavallisella polkupyörän kypärällä vai onko tarvetta mopokypärälle, jotta leegot pysyy suussa? :D hanskat ja lasit ostolistalla kunhan lauta saapuu. Muita suosituksia ostoslistalle? Onko peili hyvä, et näkee mitä takana tapahtuu? Ekaa kertaa nainen lauan kanssa asialla :D
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 367
Tilattu augment 210Lr ja bilteman turvalukko. Huomioksi muille, että lukko on poistumassa valikoimasta. Oletteko skoottaillu ihan tavallisella polkupyörän kypärällä vai onko tarvetta mopokypärälle, jotta leegot pysyy suussa? :D hanskat ja lasit ostolistalla kunhan lauta saapuu. Muita suosituksia ostoslistalle? Onko peili hyvä, et näkee mitä takana tapahtuu? Ekaa kertaa nainen lauan kanssa asialla :D
Pyöräilykypärä on aivan riittävä, ne on tarkoitettu noille nopeuksille. Peilit ovat turhat, itse ostin mutta en koskaan asentanut koska pään kääntäminen ei ole iso homma. Turvallisuus on kuitenkin tärkein joten aina kun kääntyy, pitää tsekkaa että kukaan ei mene esim vasemmalta ohi yms. Eipä muuta tarvitse kuin kypärä+lasit+hanskat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Syystä x sulla kulkee samalla ohjelmalla 1km kovempaa. Itsellä mittari on tiukasti 24kmh. Katsohan onko firmwaren nimi mikä. Näkee firmis/update valikosta jostain valinnoista. Itsellä v1.17 new test tms näin ulkomuistista.
Tossa on kaksi kohtaa jotka on molemmat nimetty firmware version:
Ylemmässä lukee: E-way E-600MAX
Ja alemmassa: V1,17
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Tossa on kaksi kohtaa jotka on molemmat nimetty firmware version:
Ylemmässä lukee: E-way E-600MAX
Ja alemmassa: V1,17
Kun menet Firmware update kohtaan ja painat current version kohtaa. Itsellä tulee tämmöinen. Onko sama kuin sulla?

Screenshot_20210421-183721_Eway Scooter.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Oletteko skoottaillu ihan tavallisella polkupyörän kypärällä vai onko tarvetta mopokypärälle, jotta leegot pysyy suussa?
Käytännössä avomallin bmx-polkupyöräkypärällä, joka tuntuu hyvinkin riittävältä, samaa vauhtiahan laillisella potkulaudalla mennään kuin sunnuntaipyöräilijät.

Umpimallinen moottoripyöräkypärä luultavasti haittaisi havainnointia suhteessa enemmän kuin tarvittaessa suojaisi. Se on myös karmea mukana raahattava, alttiina pudottamiselle ja käytöstä riippuen varkaudelle, ja kalliskin vielä jos saman laatutason polkupyöräkypärään verrataan.

Leuan kiertävä kevyt krossikypärä voisi periaatteessa olla hyödyllinen vuokraskootterikauhutarinoiden mukaan. Tosin kukaan niistä leukansa katkaisseista tuskin on ollut läheskään selvin päin tai halukas ajamaan taitonsa mukaan. Enpä siis ole jaksanut tämänkään tason ylivarusteluun lähteä.
Onko peili hyvä, et näkee mitä takana tapahtuu?
Ihan mahdollinen, mutta jopa vähemmän tarpeellinen kuin polkupyörässä, ja toisaalta enemmän harmiksi. Näitä kuitenkin taitetaan kasaan ja kannetaan, ja kaikki enemmän ulkonevasti asennettavat lisävarusteet(ja paino, vaikka pieni peili nyt ei paljon paina) ovat riesa.

Ympärilleen joustaa tähystämään parhaiten, kun ajaa jalkaterät melko suoraan eteenpäin. Jalat rinnakkain ei kuitenkaan pidä ajaa; siinä on huono tasapaino ja saattaa olla yksi keskeinen syy niiden leuankatkojien kaatumisiin. Jalat kannattaa pitää lähtökohtaisesti peräkkäin, jos dekille mahtuu. Rullalautaa tai lumilautaa muistuttava ajoasento on myös mahdollinen, mutta vaikeuttaa havainnointia selkäpuolelle. Käytännössä yleisin ja toimivin tekniikka taitaa olla jotain skeittilauta-asennon ja jalat suoraan eteenpäin peräkkäin-asennon väliltä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Aikalailla optimi asento on yksi jalka suorana eteenpäin ja toinen sitten miten mahtuu laudan päälle mukavasti/tukevasti kuitenkin niin että yläkroppa on aikalailla suoraan eteenpäin eikä vinossa kulkusuuntaan. Pystyt katsomaan molemmille puolille yhtä hyvin taakse ja laudan hallinta ei ole suoraan toispuoleista. Niin ja muistaa siirrellä painoa eteen ja taakse. Sivusuunnissa paino hallitaan pääasiassa täysin lautaa kääntelemällä aka jos lauta kallistuu sinä kallistut. Jarrulla paino taakse, kiihdyttäessä eteen. Polvet pikkuisen koukussa jos ei ole sata varmaa että ei töyssyjä tai mitään tiessä. Muuten aina polvista joustaen ja painoa eteen ja taakse siirrellen.

Suojavarusteiden puolesta itsellä on hanskat ja kovapintainen BMX/skeittikypärä. MIPS ei olisi paha mutta niiden hinta pomppaa heti ja kypärät muuttuvat hyvin herkästi sen mallisiksi että yksi kolhaisu ja kypärä on menettänyt parhaan suojaavuutensa. Fillarilla sitten taas mennään MIPS kypärä päässä aina koska vauhdit on sen verran kovempia ja on kokemusta asfaltin kyntämisestä ja MIPS todennäköisesti seivas jo kertaalleen vähän pahemmilta. Oikeastaan olennaisinta tuossa kypärässä on ettei ole ihan lelu ja että se on oikean kokoinen, oikein säädetty ja omaa toki mielellään mm niskan puolelle lisätukea jolloin kypärä ei otsa edellä laskeutuessa retkahda päästä selän/niskan puolelle. Mitä hanskoihin tulee niin riippuu mitä preferoi mutta itsellä on ihan perus Mechanixit tai jos haluaa olla hurja niin vanhat viiltosuoja/pistosuojahanskat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
En halua moralisoida mutta veikkaan että täälläkin on paljon uusia laudan käyttäjiä ja kasvava trendi on saada lauta kulkemaan kovempaa. Joten kerron pienen tarinan viime kesältä. Kulkuneuvoina ei ollut sähkölauta vaan sähköavusteinen polkupyörä.

Olin kaverin kanssa pyöräilemässä kaupunkialueella ja meillä kummallakin oli sähköavusteinen polkupyörä kummatkin oltiin ohitettu virallinen nopeussensori ja näin ollen pyörät kulki 50km/h. Sattuipa niin että yhdessä risteyksessä auto tuli kolmion takaa eteen ja kaveri ei saanutkaan väistettyä vaan osui kuskin puolelle takakaaren kohdalle ja siihen tuli lommo ja maalit lähti.

No autonomistaja totesi heti et hänen mokansa ja soitellaan poliisit varmuudeksi paikalle. Poliisit tuli paikalle ja kaverin huonoksi onneksi toinen poliiseista olikin kova pyöräharrastaja. Poliisi huomasi että polkupyörän nopeusanturissa oli jotain erikoista ja pyysivät saada koeajaa pyörä. pyörä oli säilynyt ajettavassa kunnossa ja näin saatiin todettua että se kulkikin reilusti yli sallitun 25km/h.

No autoilija ja kaveri sai kummatkin sakot liikenteen vaarantamisesta ja ajoneuvorikkomuksesta. Vakuutusyhtiö pesi kätensä ja kaveri joutui maksamaan sekä auton että pyörän korjaukset. Auton kylken korjaaminen maksoi 1680e ja pyörän etuvanne joitakin kymppejä kun meni kieroon. Koska pyörä kulki reilusti yli lain määräämän nopeuden niin siinä olisi pitänyt olla liikennevakuutus. Sitä ei ollut niin vakuutusyhtiö mätkäsi seuraamusmaksut mitkä oli jotain luokkaa 3kertaa mopon liikennevakuutus.

Loppu tulos oli että vaikka kaveri oli täysin syytön koko onnettomuuteen niin maksettavaa tuli yhteensä n. 3000e. Onneksi ei tullut mitään henkilövahinkoja tai muuta isompaa korjausta muuten olisi voinut olla elämä pilalla vuosiksi. Iso oppiraha tuli maksettua mutta viritykset lähti kaverilta sekä minulta. Ei minulla ole mitään intressejä maksaa järjettömiä summia jos joku sivullinen saa elinikäiset vammat vaikka vika ei olisi ollutkaan minussa tai virityksissä.

Meinaan vaan et jos tulee henkilövahinkoja niin vakuutusyhtiö on erittäin tarkkoja siitä et onko kulkupelit olleet laillisia. Nehän yrittää välttää maksamasta viimeiseen asti varsinkin jos telot itsesi tai jonkun sairaseläkkeelle.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
En halua moralisoida mutta veikkaan että täälläkin on paljon uusia laudan käyttäjiä ja kasvava trendi on saada lauta kulkemaan kovempaa. Joten kerron pienen tarinan viime kesältä. Kulkuneuvoina ei ollut sähkölauta vaan sähköavusteinen polkupyörä.

Olin kaverin kanssa pyöräilemässä kaupunkialueella ja meillä kummallakin oli sähköavusteinen polkupyörä kummatkin oltiin ohitettu virallinen nopeussensori ja näin ollen pyörät kulki 50km/h. Sattuipa niin että yhdessä risteyksessä auto tuli kolmion takaa eteen ja kaveri ei saanutkaan väistettyä vaan osui kuskin puolelle takakaaren kohdalle ja siihen tuli lommo ja maalit lähti.

No autonomistaja totesi heti et hänen mokansa ja soitellaan poliisit varmuudeksi paikalle. Poliisit tuli paikalle ja kaverin huonoksi onneksi toinen poliiseista olikin kova pyöräharrastaja. Poliisi huomasi että polkupyörän nopeusanturissa oli jotain erikoista ja pyysivät saada koeajaa pyörä. pyörä oli säilynyt ajettavassa kunnossa ja näin saatiin todettua että se kulkikin reilusti yli sallitun 25km/h.

No autoilija ja kaveri sai kummatkin sakot liikenteen vaarantamisesta ja ajoneuvorikkomuksesta. Vakuutusyhtiö pesi kätensä ja kaveri joutui maksamaan sekä auton että pyörän korjaukset. Auton kylken korjaaminen maksoi 1680e ja pyörän etuvanne joitakin kymppejä kun meni kieroon. Koska pyörä kulki reilusti yli lain määräämän nopeuden niin siinä olisi pitänyt olla liikennevakuutus. Sitä ei ollut niin vakuutusyhtiö mätkäsi seuraamusmaksut mitkä oli jotain luokkaa 3kertaa mopon liikennevakuutus.

Loppu tulos oli että vaikka kaveri oli täysin syytön koko onnettomuuteen niin maksettavaa tuli yhteensä n. 3000e. Onneksi ei tullut mitään henkilövahinkoja tai muuta isompaa korjausta muuten olisi voinut olla elämä pilalla vuosiksi. Iso oppiraha tuli maksettua mutta viritykset lähti kaverilta sekä minulta. Ei minulla ole mitään intressejä maksaa järjettömiä summia jos joku sivullinen saa elinikäiset vammat vaikka vika ei olisi ollutkaan minussa tai virityksissä.

Meinaan vaan et jos tulee henkilövahinkoja niin vakuutusyhtiö on erittäin tarkkoja siitä et onko kulkupelit olleet laillisia. Nehän yrittää välttää maksamasta viimeiseen asti varsinkin jos telot itsesi tai jonkun sairaseläkkeelle.
Juurikin näin. On itselläkin fillariin rajoittimen ohitin. Olihan se ihan kiva leikkiä mutta siinä vaiheessa kun painat tasaisella nappulat alla täysjoustopyörällä 50kmh niin ei paljoa tarvitse tulla että jotain sattuu. Saati laudalla. Ja jos selviää tosiaan että viriä on niin vakuutus sanoo tosiaan samantien hv ja seuraukset tosiaan eskaloituvat todella nopeasti. Kiihtyvyyttä nyt voi olla järkevän rajoissa vaikka miten paljon mutta nopeus on tämänhetkisen lain mukaan se juttu mitä mitataan ja käytännössä mikä määrittelee kaiken.

Ja olen ollut todistajana tilanteessa missä auto vetää äkillisesti täysin odottamatta fillarin eteen ja fillarilla ei ollut vauhtia todellakaan tolkuttomasti ja silti energiaa riitti lentämään stongan yli ja auton takakulman yli päälaelleen asfalttiin. Ei pyöräilijän vika mutta ei auta siinä vaiheessa kenen vika kun kaksipyöräisen kuski oli sairaalassa ja autokuski jatkoi töihin autollaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Kun menet Firmware update kohtaan ja painat current version kohtaa. Itsellä tulee tämmöinen. Onko sama kuin sulla?

Mulla tulee täysharmaa ruutu niinkuin muutamassa muussakin ikkunassa.

E: onnistui muutaman yrityksen jälkeen, on se sama.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
En halua moralisoida mutta veikkaan että täälläkin on paljon uusia laudan käyttäjiä ja kasvava trendi on saada lauta kulkemaan kovempaa. Joten kerron pienen tarinan viime kesältä. Kulkuneuvoina ei ollut sähkölauta vaan sähköavusteinen polkupyörä.
Oikein hyvä esimerkki ja asiallinen postaus. Moni ei ilmeisesti ajattele millään tasolla tällaisia asioita eikä tiedosta, miten kalliiksi se hölmöily saattaa tulla. Esimerkissäsi selvisi vielä varsin pienellä vs henkilövahingot ja niiden korvaaminen.

Kieltämättä hieman kauhulla lukee osaa kirjoituksista, pääasia tuntuu olevan laudan kulkevan reilusti yli sallitun. Valitettavan monella on vielä perusteena "ajan pitkää matkaa, en ala ajamaan 25km/h". Tällä ajatuksella työmatkaa tai vastaavaa jatkuvasti toistuvaa niin aikataulutus tehdään varmuudella sen korkeamman nopeuden mukaan jolloin ei edes ajeta satunnaisesti reilumpaa vauhtia vaan käytännössä jatkuvasti.

Lopputuloksen tietää kuitenkin jokainen vaikkapa katsomalla ajokortin kääntöpuolta. Siellä on luokkia jo nyt reilusti, Trafi keksii äkkiä uuden ja samalla saadaan lautoihin vakuutukset ja monta muuta asiaa. Tekee niiden sääntöjä noudattavien elämän vaikeaksi aivan turhaan. Ja koska valvonta tulee auttamatta tuollaisessa kohdassa mukaan kuvioon, ollaan helposti vastaavassa tilanteessa kuin dronepuolella. Pitkä lista vaatimuksia ja olemassa oleva kalusto lähinnä happanee käsiin siirtymäkauden jälkeen.

Kiihtyvyyttä nyt voi olla järkevän rajoissa vaikka miten paljon mutta nopeus on tämänhetkisen lain mukaan se juttu mitä mitataan ja käytännössä mikä määrittelee kaiken.
Eihän se mitään kaikkea määrittele. Laissa on ihan selvästi sekä nopeus, että teho. Ja nythän varsin moni rikkoo oikein räikeästi molempia. Ja valitettavasti nyt jo tehosta tunnutaan lipsuvan, esimerkkinä tuo monessa kohdassa mainittu E600 Max. Sen osalta ihan jo tiedoissa ilmoitetaan (copy-paste dna:n sivuilta): Moottorin teho 600 W (huipputeho jopa 1200 W). Ihan aiheellisesti voisi kysyä, onko tuo enää laillinen lauta. Jos on, niin mihin vedetään raja? Eihän tämäkään voi oikeasti mennä niin, että myynnissä olisi vaikkapa ns laillista lautaa, jolle ilmoitetaan tehoksi 500W ja huipuissa 5kW.

Muutoinkaan ei ole uusi asia rajoittaa tehoja. Sitä tehdään monessa muussakin kulkuneuvossa.

Toisaalta tämän osalta myönnän itsekin firmistä pidelleeni. Tosin ei tuosta Xiaomista mahdottomia tehoja ulos saa silti mutta alkuperäisellä hieman laiskaa. Enkä toki olisi pahoillani, jos pykälien valossa laudassa voisi olla vähän nykyistä enemmän tehoa kunhan nopeus pysyy kurissa. Tosin joku täällä jo totesi nykyisenkin olevan varsin asiallinen verrattuna siihen, mitä voisi olla. En olisi ollut yllättynyt, jos raja olisi vedetty samaan fillarien kanssa. Sen taas tietää jokainen, miten hyvin tai huonosti homma olisi toiminut niillä tehoilla.
 
Liittynyt
20.04.2021
Viestejä
30
Kokeile vielä tehdasasetuksiin palauttamista vaikka siitä ei olisi apua.

Vikakoodit: Kickscooter G30P MAX Error Codes

Tehdasasetuksien palauttaminen:


Tästä videosta näkee miten eräs connectorin johto on kytketty akkuun ja sen puuttuminen aiheuttaa error 21 tilan:


Veikkaan, että siellä on tässä kavassa merkitsemässäni olevassa johdossa kontaktihäiriö, koska lauta toimii toisinaan ja toisinaan ei ja se kontaktihäiriö voi olla myös akun sisällä olevassa liittimessä, jollet ole irroittanut samaa johtoa vielä controllerin puolelta ja laittanut takaisin kiinni varmistaaksesi asian.

Yksinkertaisimmassa tapauksessa pelkän uuden akun vaihtaminen saattaisi poistaa vian, eli siellä akun sisällä johdoissa olevan kontaktihäiriön.

Pyydä myyjää lähettämään uusi akku sinulle ja varmista, että voit palauttaa nykyisen takaisin niin että he maksavat postikulut sinulle takaisin.

Tota tehdasasetuksiin palauttamista oon tehnyt, ei oo auttanut. Täytyy katsoa toi toinen video myös myöhemmin. Toi sun kuvassa oleva isommalla ympyrällä ympyröity on siis akkukotelon sisällä? En muista tuota nähneeni pohjapanssarin avattuani. Josko Kiinasta taas aamulla vastailevat laittamiini viesteihin, postikulut Kiinaan lähettämisessä olis kai n. 190€, Puolaan 90€ paikkeilla, eli jos pitää postitella, eikä esim. tuollainen fiksu akun lähetysratkaisu käy, taidan kysellä Mastercardilta asiaa. Kyllä tää satunnainen pätkiminen vaikuttaa vähän siltä, että joko vielä joku piuha on huonosti kiinni, tai tossa kontrollerissa on vika. Tuntuu, että kun laite joutuu antamaan tehoa, ennen pitkää tulee vikakoodi. Kun on saanut levätä aikansa, toimii ehkä hetken, etenkin paikallaan virrat päällä. Rasituksessa ei kestä ilman vikakoodia, välttämättä edes lataamista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Oikein hyvä esimerkki ja asiallinen postaus. Moni ei ilmeisesti ajattele millään tasolla tällaisia asioita eikä tiedosta, miten kalliiksi se hölmöily saattaa tulla. Esimerkissäsi selvisi vielä varsin pienellä vs henkilövahingot ja niiden korvaaminen.

Kieltämättä hieman kauhulla lukee osaa kirjoituksista, pääasia tuntuu olevan laudan kulkevan reilusti yli sallitun. Valitettavan monella on vielä perusteena "ajan pitkää matkaa, en ala ajamaan 25km/h". Tällä ajatuksella työmatkaa tai vastaavaa jatkuvasti toistuvaa niin aikataulutus tehdään varmuudella sen korkeamman nopeuden mukaan jolloin ei edes ajeta satunnaisesti reilumpaa vauhtia vaan käytännössä jatkuvasti.

Lopputuloksen tietää kuitenkin jokainen vaikkapa katsomalla ajokortin kääntöpuolta. Siellä on luokkia jo nyt reilusti, Trafi keksii äkkiä uuden ja samalla saadaan lautoihin vakuutukset ja monta muuta asiaa. Tekee niiden sääntöjä noudattavien elämän vaikeaksi aivan turhaan. Ja koska valvonta tulee auttamatta tuollaisessa kohdassa mukaan kuvioon, ollaan helposti vastaavassa tilanteessa kuin dronepuolella. Pitkä lista vaatimuksia ja olemassa oleva kalusto lähinnä happanee käsiin siirtymäkauden jälkeen.


Eihän se mitään kaikkea määrittele. Laissa on ihan selvästi sekä nopeus, että teho. Ja nythän varsin moni rikkoo oikein räikeästi molempia. Ja valitettavasti nyt jo tehosta tunnutaan lipsuvan, esimerkkinä tuo monessa kohdassa mainittu E600 Max. Sen osalta ihan jo tiedoissa ilmoitetaan (copy-paste dna:n sivuilta): Moottorin teho 600 W (huipputeho jopa 1200 W). Ihan aiheellisesti voisi kysyä, onko tuo enää laillinen lauta. Jos on, niin mihin vedetään raja? Eihän tämäkään voi oikeasti mennä niin, että myynnissä olisi vaikkapa ns laillista lautaa, jolle ilmoitetaan tehoksi 500W ja huipuissa 5kW.

Muutoinkaan ei ole uusi asia rajoittaa tehoja. Sitä tehdään monessa muussakin kulkuneuvossa.

Toisaalta tämän osalta myönnän itsekin firmistä pidelleeni. Tosin ei tuosta Xiaomista mahdottomia tehoja ulos saa silti mutta alkuperäisellä hieman laiskaa. Enkä toki olisi pahoillani, jos pykälien valossa laudassa voisi olla vähän nykyistä enemmän tehoa kunhan nopeus pysyy kurissa. Tosin joku täällä jo totesi nykyisenkin olevan varsin asiallinen verrattuna siihen, mitä voisi olla. En olisi ollut yllättynyt, jos raja olisi vedetty samaan fillarien kanssa. Sen taas tietää jokainen, miten hyvin tai huonosti homma olisi toiminut niillä tehoilla.
Tällä hetkellä tuo lakipuoli on onneksi varsin simppeli koskien fillariin verrattavia ja rekisteröitäviä laitteita ja maksimi tehot on sitä tätä ja tuota ja maksimi nopeus 25kmh. Ja mitä noihin piikkitehoihin tulee niin sama juttuhan se sähköfillareissa kanssa. 250w moottori mutta revitään 80nm vääntöä ja sopivien välitysten kanssa tuolla wattimäärälläkin saadaan aika kovia tehoja renkaalta asti. Miettii että jo tuo E600 on varsin kova kiihtymään niin tämän hetkisen säännön mukaan saisi olla vielä se 400w extraa. Tuo olisi jo todella raju lauta ajaa laillisesti. Juu nousisi mäkiä ja jaksaa kuljettaa raskaampiakin kavereita mutta tuossa täyskiihdytyksen jälkeen voisi olla aikamoinen tökkäisy kun olet ensin vetänyt sen 1000w (sanotaan piikkinä 2000w) teholla 0-25kmh ja rajoitin iskee päälle.

Alla lainaus tämänhetkisistä säännöistä ns simppelinä versiona ja esim penkki saa olla mutta x korkeudella jne jne;

Kevyet sähköajoneuvot
Sähköpotkulauta ja sähköskootteri tieliikenteessä
Sähköpotkulautaa tai sähköskootteria, jonka moottorin teho on alle 1000 Wattia eikä rakenteellinen huippunopeus ylitä 25 km/h saa käyttää Suomessa tieliikenteessä polkupyöräilijän liikennesäännöillä. Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön. Ajamiseen ei tarvita ajokorttia eikä liikennevakuutusta ja sähköpotkulautaa tai sähköskootteria ei tarvitse rekisteröidä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
En halua moralisoida mutta veikkaan että täälläkin on paljon uusia laudan käyttäjiä ja kasvava trendi on saada lauta kulkemaan kovempaa. Joten kerron pienen tarinan viime kesältä. Kulkuneuvoina ei ollut sähkölauta vaan sähköavusteinen polkupyörä.

Olin kaverin kanssa pyöräilemässä kaupunkialueella ja meillä kummallakin oli sähköavusteinen polkupyörä kummatkin oltiin ohitettu virallinen nopeussensori ja näin ollen pyörät kulki 50km/h. Sattuipa niin että yhdessä risteyksessä auto tuli kolmion takaa eteen ja kaveri ei saanutkaan väistettyä vaan osui kuskin puolelle takakaaren kohdalle ja siihen tuli lommo ja maalit lähti.

No autonomistaja totesi heti et hänen mokansa ja soitellaan poliisit varmuudeksi paikalle. Poliisit tuli paikalle ja kaverin huonoksi onneksi toinen poliiseista olikin kova pyöräharrastaja. Poliisi huomasi että polkupyörän nopeusanturissa oli jotain erikoista ja pyysivät saada koeajaa pyörä. pyörä oli säilynyt ajettavassa kunnossa ja näin saatiin todettua että se kulkikin reilusti yli sallitun 25km/h.

No autoilija ja kaveri sai kummatkin sakot liikenteen vaarantamisesta ja ajoneuvorikkomuksesta. Vakuutusyhtiö pesi kätensä ja kaveri joutui maksamaan sekä auton että pyörän korjaukset. Auton kylken korjaaminen maksoi 1680e ja pyörän etuvanne joitakin kymppejä kun meni kieroon. Koska pyörä kulki reilusti yli lain määräämän nopeuden niin siinä olisi pitänyt olla liikennevakuutus. Sitä ei ollut niin vakuutusyhtiö mätkäsi seuraamusmaksut mitkä oli jotain luokkaa 3kertaa mopon liikennevakuutus.

Loppu tulos oli että vaikka kaveri oli täysin syytön koko onnettomuuteen niin maksettavaa tuli yhteensä n. 3000e. Onneksi ei tullut mitään henkilövahinkoja tai muuta isompaa korjausta muuten olisi voinut olla elämä pilalla vuosiksi. Iso oppiraha tuli maksettua mutta viritykset lähti kaverilta sekä minulta. Ei minulla ole mitään intressejä maksaa järjettömiä summia jos joku sivullinen saa elinikäiset vammat vaikka vika ei olisi ollutkaan minussa tai virityksissä.

Meinaan vaan et jos tulee henkilövahinkoja niin vakuutusyhtiö on erittäin tarkkoja siitä et onko kulkupelit olleet laillisia. Nehän yrittää välttää maksamasta viimeiseen asti varsinkin jos telot itsesi tai jonkun sairaseläkkeelle.
Eli käytännössä jos poliisi ei olis sanonut tai huomannut mitään, niin olisitte olleet kun mitään ei ois tapahtunutkaan? Eli opetus taitaakin olla et jos viritätte niin virittäkää huomaamattomasti :asif:

No ei, haluisin ajatella et ne jotka sitä rajotinta ottaa pois osaa kanssa sit ihan perus liikennesäännöt. Vaikka se lauta kulkis 60kmh, niin ei se kuitenkaan tarkota et sillä pitäis ydinkeskustassa paahtaa menemään talla pohjassa? Keskustassa ja muissa paikoissa missä on paljon ihmisiä luulis järjenkin sanovan et se 25kmh voi olla jo ihan tarpeeks, tuskin kellään niin kiire on. Se korkeempi huippunopeus mulle on ainakin tarkotettu niille paikoille, missä on pidempi suora, ei ihmisiä tai oikeastaan mitään muutakaan liikennettä kummemmin. Eli käytännössä sellasiin tilanteisiin, et jos jotain tapahtuu niin siinä ei telo ketään muuta ku ittensä. Ja jos ajat miten sattuu niin saa sitä vahinkoa aikaseks oli viritetty peli tai ei, viritetyllä toki helpompi mut ei se vauhti kaikkea ratkase.

Toki ei tuo aina päde, varmasti löytyy sitäkin porukkaa et ihan sama mitä se vehje kulkee niin sillä mennään kaasu pohjassa tai ei ollenkaan. Varmasti tulee vielä joskus tulevaisuudessa olemaan uutisissa kun on käynyt jotain isompaa, mutta toisaalta kyllä Helsingin keskustassa näkee varsinkin viikonloppusin aika pahojakin onnettomuuksia näillä vehkeillä, just viime viikonloppuna kaveri kerto nähneensä et joku oli siinä perjantai-iltana ilosesti oletettavasti jollain vuokravehkeellä pannuttanu ja ambulanssilla pois. Veikkaisin et se kyllä näkyy sairaaloissa millon kevät tulee, tilastoja en tiedä mut jos arviota pitäs heittää et kuinka paljon tapaturmia vuokraskoottereiden kanssa tapahtuu, niin se ois aika vitusti.

Mut mitä tällä oikeastaan haen takaa niin en ite jaksa uskoa siihen et ihmiset osaa näillä käyttäytyä, ainakaan silleen suuressa mittakaavassa jos mietitään vaikka Helsinkiä ja pe tai la iltaa. Siinä voi kavereiden kanssa pelata et montako selväpäistä kaveria tulee sähkölaudalla vastaan. Ei kovin montaa, voin sen verran paljastaa.

Ja se mitä tossa ylhäälläkin jo todettiin niin jossain vaiheessa ruvetaan pohtimaan et saisko asialle tehtyä jotain, ja yhtäkkiä homma alkaakin kiristymään. Toisaalta näitä ei onneks vielä ihan hirveästi näy liikenteessä poislukien ne alueet missä näitä saa vuokrailla.
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
91
Oikein hyvä esimerkki ja asiallinen postaus. Moni ei ilmeisesti ajattele millään tasolla tällaisia asioita eikä tiedosta, miten kalliiksi se hölmöily saattaa tulla. Esimerkissäsi selvisi vielä varsin pienellä vs henkilövahingot ja niiden korvaaminen.

Kieltämättä hieman kauhulla lukee osaa kirjoituksista, pääasia tuntuu olevan laudan kulkevan reilusti yli sallitun. Valitettavan monella on vielä perusteena "ajan pitkää matkaa, en ala ajamaan 25km/h". Tällä ajatuksella työmatkaa tai vastaavaa jatkuvasti toistuvaa niin aikataulutus tehdään varmuudella sen korkeamman nopeuden mukaan jolloin ei edes ajeta satunnaisesti reilumpaa vauhtia vaan käytännössä jatkuvasti.

Lopputuloksen tietää kuitenkin jokainen vaikkapa katsomalla ajokortin kääntöpuolta. Siellä on luokkia jo nyt reilusti, Trafi keksii äkkiä uuden ja samalla saadaan lautoihin vakuutukset ja monta muuta asiaa. Tekee niiden sääntöjä noudattavien elämän vaikeaksi aivan turhaan. Ja koska valvonta tulee auttamatta tuollaisessa kohdassa mukaan kuvioon, ollaan helposti vastaavassa tilanteessa kuin dronepuolella. Pitkä lista vaatimuksia ja olemassa oleva kalusto lähinnä happanee käsiin siirtymäkauden jälkeen.


Eihän se mitään kaikkea määrittele. Laissa on ihan selvästi sekä nopeus, että teho. Ja nythän varsin moni rikkoo oikein räikeästi molempia. Ja valitettavasti nyt jo tehosta tunnutaan lipsuvan, esimerkkinä tuo monessa kohdassa mainittu E600 Max. Sen osalta ihan jo tiedoissa ilmoitetaan (copy-paste dna:n sivuilta): Moottorin teho 600 W (huipputeho jopa 1200 W). Ihan aiheellisesti voisi kysyä, onko tuo enää laillinen lauta. Jos on, niin mihin vedetään raja? Eihän tämäkään voi oikeasti mennä niin, että myynnissä olisi vaikkapa ns laillista lautaa, jolle ilmoitetaan tehoksi 500W ja huipuissa 5kW.

Muutoinkaan ei ole uusi asia rajoittaa tehoja. Sitä tehdään monessa muussakin kulkuneuvossa.

Toisaalta tämän osalta myönnän itsekin firmistä pidelleeni. Tosin ei tuosta Xiaomista mahdottomia tehoja ulos saa silti mutta alkuperäisellä hieman laiskaa. Enkä toki olisi pahoillani, jos pykälien valossa laudassa voisi olla vähän nykyistä enemmän tehoa kunhan nopeus pysyy kurissa. Tosin joku täällä jo totesi nykyisenkin olevan varsin asiallinen verrattuna siihen, mitä voisi olla. En olisi ollut yllättynyt, jos raja olisi vedetty samaan fillarien kanssa. Sen taas tietää jokainen, miten hyvin tai huonosti homma olisi toiminut niillä tehoilla.
Itsekin tuli tuota g30 max:n softaa muutettua sen verran että sai lisää vääntöä ylämäkiin, ja nyt kulkee sen 27km/h omaan mittariin tasaisella. Joka riittää itselle kyllä oikein hyvin, vaikka täällä maaseudulla voisi huoletta painella kovempaakin eikä kukaan ihmettelisi. Noin 6km työmatka joka kestää autolla vajaa 10min, menee laudalla noin 15min. Eikä kyllä ole tarvetta päästä yhtään kovempaa/nopeampaa ja ehtii hyvin katsella maisemia ajellessa.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Itsekin tuli tuota g30 max:n softaa muutettua sen verran että sai lisää vääntöä ylämäkiin, ja nyt kulkee sen 27km/h omaan mittariin tasaisella. Joka riittää itselle kyllä oikein hyvin, vaikka täällä maaseudulla voisi huoletta painella kovempaakin eikä kukaan ihmettelisi. Noin 6km työmatka joka kestää autolla vajaa 10min, menee laudalla noin 15min. Eikä kyllä ole tarvetta päästä yhtään kovempaa/nopeampaa ja ehtii hyvin katsella maisemia ajellessa.
Tästä 27km/h nopeudesta voi vielä pudottaa laudan oman mittarivääristymän kautta 2-3km/h pois, joten laittaisin ihan huoletta kulkemaan 28-29km/h.

Jos lauta kulkee maksimissaan esim. 30km/h, nopeus saavutetaan yleensä vasta tasaisella asfaltilla ilman vastatuulta, suht kevyellä kuljettajalla, oikeilla rengaspaineilla 3.5-4.0 baria ja täyteen nopeuteen päästäkseen pitää kuitenkin kiihdytellä oman aikansa.

Eri asia sitten niillä 1000W ja yli laudoilla, joissa riittää vääntöä vaikka puuhun kiipeämiseen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Eli käytännössä jos poliisi ei olis sanonut tai huomannut mitään, niin olisitte olleet kun mitään ei ois tapahtunutkaan? Eli opetus taitaakin olla et jos viritätte niin virittäkää huomaamattomasti :asif:

No ei, haluisin ajatella et ne jotka sitä rajotinta ottaa pois osaa kanssa sit ihan perus liikennesäännöt. Vaikka se lauta kulkis 60kmh, niin ei se kuitenkaan tarkota et sillä pitäis ydinkeskustassa paahtaa menemään talla pohjassa? Keskustassa ja muissa paikoissa missä on paljon ihmisiä luulis järjenkin sanovan et se 25kmh voi olla jo ihan tarpeeks, tuskin kellään niin kiire on. Se korkeempi huippunopeus mulle on ainakin tarkotettu niille paikoille, missä on pidempi suora, ei ihmisiä tai oikeastaan mitään muutakaan liikennettä kummemmin. Eli käytännössä sellasiin tilanteisiin, et jos jotain tapahtuu niin siinä ei telo ketään muuta ku ittensä. Ja jos ajat miten sattuu niin saa sitä vahinkoa aikaseks oli viritetty peli tai ei, viritetyllä toki helpompi mut ei se vauhti kaikkea ratkase.

Toki ei tuo aina päde, varmasti löytyy sitäkin porukkaa et ihan sama mitä se vehje kulkee niin sillä mennään kaasu pohjassa tai ei ollenkaan. Varmasti tulee vielä joskus tulevaisuudessa olemaan uutisissa kun on käynyt jotain isompaa, mutta toisaalta kyllä Helsingin keskustassa näkee varsinkin viikonloppusin aika pahojakin onnettomuuksia näillä vehkeillä, just viime viikonloppuna kaveri kerto nähneensä et joku oli siinä perjantai-iltana ilosesti oletettavasti jollain vuokravehkeellä pannuttanu ja ambulanssilla pois. Veikkaisin et se kyllä näkyy sairaaloissa millon kevät tulee, tilastoja en tiedä mut jos arviota pitäs heittää et kuinka paljon tapaturmia vuokraskoottereiden kanssa tapahtuu, niin se ois aika vitusti.

Mut mitä tällä oikeastaan haen takaa niin en ite jaksa uskoa siihen et ihmiset osaa näillä käyttäytyä, ainakaan silleen suuressa mittakaavassa jos mietitään vaikka Helsinkiä ja pe tai la iltaa. Siinä voi kavereiden kanssa pelata et montako selväpäistä kaveria tulee sähkölaudalla vastaan. Ei kovin montaa, voin sen verran paljastaa.

Ja se mitä tossa ylhäälläkin jo todettiin niin jossain vaiheessa ruvetaan pohtimaan et saisko asialle tehtyä jotain, ja yhtäkkiä homma alkaakin kiristymään. Toisaalta näitä ei onneks vielä ihan hirveästi näy liikenteessä poislukien ne alueet missä näitä saa vuokrailla.
No tää on ehkä nykypäivän mopojen virittelyn vastine. Eihän kenelläkään aikanaan vakio mopoa ollut. Ja tunnustan itsekin kuuluneeni kerhoon (tai no, on tuolla tallessa vanha Solifer varsin hyvillä vireillä mutta veikeästi niiden kanssa leimattuna :p). Sen jälkeen oli vakioita mutta kulki ne tehtaan jäljiltä jo enemmän kuin lain salliman 45kmh. Se on se halu mennä kovaa ilman konseptia mitä siitä voi seurata. Vanhempana tajusi sitten että piru, tuolla kun olisi tapahtunut sitä tätä tai tuota niin olisi koko juttu voinut olla omassa niskassa. Onneksi en koskaan ole ollut näitä että saisin ylinopeussakkoja vaan enemmänkin olen mieltynyt mutkanopeuksiin ja auton hallintaan ja sen kanssa pelleilyyn. Jos mitään niin saisin sakot siitä että vedän jossain mukavalla tyhjällä tiellä auton takafillari ilmassa mutkat kuin että ajaisin 200kmh tutkaan. Edellinen auto tuli jopa vaihdettua hitaampaan koska vauhti alkoi nousta aivan tolkuttomaksi ennen kuin hauskuus olisi alkanut.

Nyt vain toivoa sopii että jengi tajuaisi koko tilanteen eikä lähtisi liikaa näillä perseilemään. Helvetin näppäriä ja halpoja laitteita etenkin kaupunkiliikkumiseen ja olisi harmi jos sekin menisi vakuutuksien ja kilpien kanssa perseilyksi.

Ja mitä tuohon ylempänä olleeseen viritetyllä pyörällä sattuneeseen kolariin tulee niin vittumaiseksi tilanteen tekee se että se olisi voinut ihan yhtä hyvin sattua laillisella sähköpyörällä täysin samoilla nopeuksilla. Itse saan omalla täysjoustolla poljettua sen 45kmh ilman sähköapuja kunnes välitykset loppuvat ja kandenssi kasvaa niin isoksi ettei vaan pysty enempään mutta vastaavasti alamäissä on tullut painettua muistaakseni 60kmh+ rullaten.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
Painopisteeseen etu-takasuunnassa tuo vaikuttaa eniten välillisesti, siis sitä kautta että loogisin akkuratkaisu peruslaudassa riippuu siitä, onko lauta etu- vai takavetoinen.

Kun tuntumasta ja massan sijainnista oli puhe, niin akkuratkaisu vaikuttaa myös muulla tavoin. Jos akku on pylväässä, se massa on ajossa ylempänä. Jos akku on lattiassa, se on hyvin alhaalla, peräti kokonaan ajajan tossujen alla. Tällä on merkitystä.
Ollaan vähän kaukana vetävästä pyörästä jos mietitään akkua ylhäällä tai alhaalla. Mutta toisaalta ihan sillä asiaa esille nostinkin, jotta saadaan keskustelua aikaan eikä joku tietty ratkaisu jää suoraan ainoaksi oikeaksi.

Tuo akku pylväässä on toisaalta helppouden kannalta ymmärrettävä ja melkeinpä ainoa paikka vaihdettavalle / muualla ladattavalle. Mutta riippumatta vetotavasta ei varmasti paranna ajomukavuutta. Mitä alempana painopiste pysyy, sitä parempi luonnollisesti.

Tuli tosiaan listattua hieman marginaalisiakin seikkoja, sori siitä. Minkä tahansa yhdistelmän saa toimivaksi hyvällä suunnitelulla ja materiaaleilla.
Viitaten edellä. Hyvä kun näkökohtia tulee esille. Mitä enemmän niitä on, sitä paremmin voi niiden valossa valita sen omaan tarpeeseen parhaiten sopivan.

Johtoja joudutaan joka tapauksessa viemään taittomekanismin läpi. Akun ollessa pylväässä(vetotavasta riippumatta) enemmän ja akun ollessa lattiassa vähemmän. Toki ohjaus ei ajovirtakaapelia rasita kummassakaan loogisessa skenaariossa - siis akku lattiassa ja takaveto tai akku tolpassa ja etuveto.

Etujarrun vaijerikuorihan sekin liikkuu normaalissa rakenteessa vain ohjauspylvästä kaadettaessa ja ajossa sen, mitä jarrun käyttö tekee - ei ohjattaessa. Takajarrun vaijerikokonaisuus taipuu koko ajan ohjausta käytettäessä. Taas menin merginaalisiin detaljeihin saakka, sori siitä.
Näistä voidaan olla aivan samaa mieltä, taviskäyttäjää ei juuri kiinnosta. Sitä taas emme lopulta tiedä, miten ne taittokohdan johdotukset missäkin laudassa pidemmän päälle menestyvät mutta toisaalta eihän esim Xiaomissa mene moottorin kaapeli taitoksen läpi. Muutoinkin moottorille voi viedä sähkön muullakin tapaa vs kaapeli navasta läpi. Kehitysversioita kuitenkin edelleen ja halvalla tehtyjä joten mitään oikein erityisiä innovaatioita lienee turha odottaa.

Etupyörän sutimisen tai moottorijarrutuksen aiheuttama pidonmenetys on minusta yllättävämpää ja ennakoimattomampaa kuin jarrutuksen aiheuttama etupyörän pidonmenetys. Jälkimmäinen on helpommin hallittavissa oppimalla vähän sitä jarrutustuntumaa ja toisaalta ajamalla siihen malliin, ettei tarvitse jarruttaa ihan äärirajoilla.

Jos kysymys aseteltaisiin siten, että kannattaako mopo tehdä etu- vai takavetoiseksi, vastaus tulisi monelta paljon nopeammin. Toisaalta voisi myös kysyä, kannattaako mopoon laittaa mieluummin jarru etu- vai takapyörään, jos kuvitteellisessa skenaariossa saa valita vain yhden.
Moniko on ajanut etuvetoista mopoa? Toisaalta taas moni on ajanut etu- ja takavetoista autoa, osa ilman mitään luistonestoja ja muuta. Eli hieman huono verrata eri laitteita lopulta toisiinsa. Ja tuossa kuvitteellisessa skenaariossa kieltäytyisin vastaamasta. En ajaisi metriäkään mopolla yhdellä jarrulla. En edes fillarilla jos aivan pakko ei ole.

Ja taas tuo pidon menetys... Kieltämättä kyllä tätä ketjua lukiessa tekisi mieli lauta vaihtaa muutamastakin syystä mutta asiaan palatakseni pari vuotta on takana pääasiassa etuvetoisella. Ehkä sitten tehon puutetta mutta sutiminen ei ole ongelma ollut poislukien nurmikolla, liukkaalla tms erikoisissa oloissa ajelut.
Moottorijarru taas on kieltämättä ollut kerran ongelma. Ainoa laudalla kaatumiseni on ollut varsin pienestä nopeudessa ihan huolella kun eturengas lähti alta. Xiaomin sähköjarru minimillä eli ei todellakaan puhuta kovista jarruvoimista. Alamäki, jossa olikin yllättäen todella reilusti sateen tuomaa hiekkaa tms ja takajarrua uskalsi käyttää pitämään nopeuden kurissa. Etujarrulla varovaisesti jarruttaen nopeus olisi päässyt kasvamaan ja sitten ympäri tai jo aikaisemmin ympäri.

Toisaalta kun itsellä on mittaa aika reilusti, miettii väkisin kokematonta lautailijaa. Mittaa reilusti ja painoakin niin tehokas etujarru on todella tappava elementti jos vielä kyseessä on jonkin yllättävän (vaikka monttu tiessä tai se koiran naru) välttely. Painopiste on valmiiksi aika edessä ja jarrutus vielä edesauttaa sitä.

Äärirajat on mielenkiintoinen asia. Jos olet ajamassa auton kylkeen ja mittarissa se 35+ niin moniko miettii rajoja enää siinä kohdassa? Jos se jarru pitää oikeasti kunnolla, ottaa kipeää. Absia tuskin heti ollaan saamassa vaikka se pelastaisi kyllä monessa kohdassa.

Pointti on pitkälti se, ettei välttämättä yksi ainoa vastaus ole oikea vaan se voi riippua monesta seikasta.

Toki kaksi erillistä jarrua on minustakin(eihän se ole edes mielipideasia) parempi ajon kannalta. Siitä huolimatta kallistun hitaassa sähköpotkulaudassa minimalismiin. Se moottorijarru paikkaa aika hyvin takajarrun puutetta. Lisäksi osalle ajajista kaksi jarrukahvaa on ihan liikaa liikkuvia osia - niinhän se on sunnuntaipolkupyöräilijöidenkin usein vaikea ymmärtää, mikä taika on etu- ja takajarrussa.
En oikeastaan osaa pitää lautaa varsinaisesti hitaana. Fillarissakin on kahden jarrun vaatimusta jos on lastenistuin jne. Ja varmasti nopeudet ovat siinä kohdassa monella selvästi lautaa pienempiä. Eikä ihan jokainen sunnuntaifillaristi kyllä pidä 25km/h nopeutta ainakaan kovin pitkään.
Moottorijarrulla päästään oikeasti järkevään tulokseen vasta, kun sille on mieluiten oma jarrukahvansa. Jos siihen ei mennä, järkevä säädettävyys suhteessa mekaaniseen jarruun plus abs. Muutoin on pitkälti niin ja näin. Enkä edes ymmärrä, miksi noissa ei voi olla järkevää absia. Siihen on eväät suoraan olemassa, ei todella tarvita paljoa kehitystä.

Jarrujen käyttö ja muu taas on sitä, joka tulisi opetella. Kyllä se oma kulkupeli pitää tuntea, oli kyseessä ihan mikä tahansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Nyt vain toivoa sopii että jengi tajuaisi koko tilanteen eikä lähtisi liikaa näillä perseilemään. Helvetin näppäriä ja halpoja laitteita etenkin kaupunkiliikkumiseen ja olisi harmi jos sekin menisi vakuutuksien ja kilpien kanssa perseilyksi.
Näinhän se on joo, mutta ollaan toki vasta niin aikasessa vaiheessa näitten vehkeiden kanssa et tulevaisuutta on mahdotonta ennustaa. Nää on vasta tekemässä tietänsä markkinoille, hitaasti mutta aika varmasti jokatapauksessa. Usein kuulee sitä et vuokravehjettä testailtu ja sit onkin oma jo tilauksessa.

Toistaseks ollaan vielä sellasessa tilanteessa ettei varsinaisesti ole tarvetta miettiä mitään muutoksia nykyseen lakiin. Vähän pelkään kyllä ite ettei tilanne enää niin ole sitten muutaman vuoden päästä, sillä kiinalaiset on kovia puskemaan speksejä kokoajan ylös ja hintaa alemmas, E600 Max nyt viimesin esimerkki siitä. Sitkun vielä joku keksii miten se maksiminopeusraja poistetaan ja se homma alkaa leviämään niin eiköhän vähintään muutama vakava loukkaantuminen sen seurauksena nähdä tän kevään aikana. Varsinkin kun se lauta nyt ei lähtökohtasestikkaan ole spekseihin nähden kallis, eikä sitä operaattorilta tilatessa tartte edes maksaa kerralla. Köyhilläkin on varaa jos 3v pätkällä ottaa :asif:

Nyt kun oikeastaan tarkemmin mietin, niin toivottavasti se E600 Max firmis ei tule ainakaan ihan heti. Rupesin miettimään et haluanko mä nähdä porukan vetämässä 48v akun ja 600/1200w moottorin voimin jossain keskustassa lappu pohjassa ilman rajotinta, niin totesin et en välttämättä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Mittailin tulevan lisävalon paikkaa ja sehän löytyi helposti.

Poraan aputankoon ruuvinmentävän reiän, joka pitää valaisimen paikallaan ja sitten kiinnitän lampun siinä olevasta kiinnikkeestä putkiklemmareilla aputankoon kiinni.

Mulla tulee jo valmiiksi virtajohto akkukotelosta pystyputkea pitkin ylös saakka. Pitää enää odottaa kolmen painikkeen valokytkintä, että pääsee virittelemään paikoilleen.

max-g30-etuvalo.PNG
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
Itsekin tuli tuota g30 max:n softaa muutettua sen verran että sai lisää vääntöä ylämäkiin, ja nyt kulkee sen 27km/h omaan mittariin tasaisella. Joka riittää itselle kyllä oikein hyvin, vaikka täällä maaseudulla voisi huoletta painella kovempaakin eikä kukaan ihmettelisi. Noin 6km työmatka joka kestää autolla vajaa 10min, menee laudalla noin 15min. Eikä kyllä ole tarvetta päästä yhtään kovempaa/nopeampaa ja ehtii hyvin katsella maisemia ajellessa.
Tämä kuulostaa aivan omaa ajatusmaailmaani mukailevalta ja myös hyvin järkevältä. Suosittelen monelle muulle aivan samaa. Ei edes tule kiusausta koheltaa kun lauta kulkee ns järkevästi.

@living_death tuossa jo totesi sen oman mittarin näyttämän mutta tuota lautaa tuntematta myös siinä voi varmasti saada sen näyttämään oikein jos sitä ei oletuksena tee. Itsellä siis M365 Pro kulkee tuon saman 27km/h (tunnustan, on se ylinopeutta) mutta myös mittarin näyttämä on gepsi + nopeudennäyttötaulut aivan sama. Sitä en edes muista, mitä alkuperäisellä firmiksellä näytti mutta menon hiipuminen varsin nopeasti heti alkuun tökki itsellä liikaa vastaan joten firmistä piti potkia.

Maisemien katselu on muuten hyvä pointti. Itse tykkään ajella laudalla vakkari päällä sen 20km/h tai vähän allekin keskellä ei mitään. Varsinkin kesän valoisina öinä oikein mukavaa.

Nyt vain toivoa sopii että jengi tajuaisi koko tilanteen eikä lähtisi liikaa näillä perseilemään. Helvetin näppäriä ja halpoja laitteita etenkin kaupunkiliikkumiseen ja olisi harmi jos sekin menisi vakuutuksien ja kilpien kanssa perseilyksi.

Ja mitä tuohon ylempänä olleeseen viritetyllä pyörällä sattuneeseen kolariin tulee niin vittumaiseksi tilanteen tekee se että se olisi voinut ihan yhtä hyvin sattua laillisella sähköpyörällä täysin samoilla nopeuksilla. Itse saan omalla täysjoustolla poljettua sen 45kmh ilman sähköapuja kunnes välitykset loppuvat ja kandenssi kasvaa niin isoksi ettei vaan pysty enempään mutta vastaavasti alamäissä on tullut painettua muistaakseni 60kmh+ rullaten.
Ensimmäinen kohta mukailee aivan täysin omia ajatuksia.

Toisesta ollaan myös pitkälti samaa mieltä. En varsinaisesti kuulu spandex-sakkiin ja ajelen tällä hetkellä vain laudalla tai halppisfillarilla (jälkimmäinen pitäisi toki korjata). Mutta kun kohtuulliset kadenssit on ikuisuus sitten opeteltu, saa tuolla halppiksellakin 35-40km/h huiput aika siedettävästi. Alamäkeen omat pohjat aika samaa luokkaa kuin mainitsemasi.
Eli kyllä siellä nopeutta riittää ja aktiivifillaristin tulisi myös tietää se. On todella sääli, jos joudut maksamaan vaikka lihasvoimalla on menty. Mutta toisaalta... Onhan se oma vika.
Ja tällä taas on lautailuketjussa lähes sama merkitys. Suomessa riittää mäkiä ja jos laskettelet mäkeä laudalla 50km/h niin rajoituksen salliessa se on ok. Jos kuitenkin jotain sattuu ja laudan todetaan kulkevan sähköllä 35km/h niin kyllä, maksajan roolissa olet, vaikka vaikutusta itse onnettomuuteen ei ollutkaan.

Nyt kun oikeastaan tarkemmin mietin, niin toivottavasti se E600 Max firmis ei tule ainakaan ihan heti. Rupesin miettimään et haluanko mä nähdä porukan vetämässä 48v akun ja 600/1200w moottorin voimin jossain keskustassa lappu pohjassa ilman rajotinta, niin totesin et en välttämättä.
Tässä on muuten oikein hyvin pointtia kyllä. Tuo voi olla jatkossa varsin hyvin kansanlauta kun saa monesta paikasta ja osamaksulla jne. Samalla pohjaa reilumpaankin kulkemiseen niin liian helppo keino tarkoittaa nopeasti reilusti laitonta kalustoa.
Eli samaa mieltä kyllä ollaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
@djmake kyllä noissa jonkinlainen eABS on ja varsin monessa aika isosti sitä mainostetaankin mutta sen tehokkuutta en ole päässyt liiemmin testaamaan. Sen tiedän että esim tuo oma jättää takarenkaalla mustaa katkoviivaa täysiä jarruttaessa eli toimii se ainakin jotenkuten.

@Tonnin Seteli juu ei noita toivoisi kovin paljoa tehokkaammiksi. Kyllä tuolla omallakin saanut jo pitää stongasta ihan tosissaan kun painava reppu selässä napannut pitoa ja painopiste mukavan ylhäällä sen takia. Voi tosiaan se 1kw olla aika tuju laite. Ymmärtää toki että pakko antaa hiukan optioita juuri esim että saadaan pidettyä esim sähköpyörätuolit tai niihin verrattavat laitteet jotka mahdollistavat kovempaa kuin 5kmh ajon järkevästi laillisina ja jos tulee innovaatioita esim järkevämmistä mutta painavammista rakenteista isompine renkaineen jne jne niin se 1kw voisi olla jo varsin hallittava teho. Mutta tällä hetkellä näiden design on siinä pisteessä että voisi verrata että lyödään WW2 hävittäjän kone kuplavolkkariin ilman mitään päivityksiä ja katsotaan miten hyvin sen kanssa menee...
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Herättelin vain ajatusta. Ei mua haittaa vaikka porukka virittelee laitteitaan ja vaikka menis jotain 50km/h. Lähinnä et onko valmis ottamaan riskin siitä mitä voi pahimmillaan käydä ja pilata elämänsä. Jokuhan sen lottovoitonkin saa ja vakavan muodon koronasta. Myöskin näillä laudoilla sattuu huomattavasti enemmän onnettomuuksia kuin polkupyörällä tai kävellen et riski tapahtua jotain peruuttamatonta on paljon isompi.
 

Juffex

Kinostaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
779
Minua ei haittaa pätkääkään vaikka E600Max ei kulkisi koskaan yli 25km/h kunhan nyt korjaisivat firmiksen, että kulkee oikeasti sen 25km/h eikä vakkari nykisi.

Sitten kun on tarve päästä nopeampaa niin autokatoksesta löytyy siihen tarkoitettu laite :btooth:
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Eihän se mitään kaikkea määrittele. Laissa on ihan selvästi sekä nopeus, että teho. Ja nythän varsin moni rikkoo oikein räikeästi molempia. Ja valitettavasti nyt jo tehosta tunnutaan lipsuvan, esimerkkinä tuo monessa kohdassa mainittu E600 Max. Sen osalta ihan jo tiedoissa ilmoitetaan (copy-paste dna:n sivuilta): Moottorin teho 600 W (huipputeho jopa 1200 W). Ihan aiheellisesti voisi kysyä, onko tuo enää laillinen lauta. Jos on, niin mihin vedetään raja? Eihän tämäkään voi oikeasti mennä niin, että myynnissä olisi vaikkapa ns laillista lautaa, jolle ilmoitetaan tehoksi 500W ja huipuissa 5kW.
E600 Max on vielä erittäin hyvin laillisen puolella tehoissa. 1000W saa olla jatkuvaa ja piikkiteholle ei taida olla rajoitusta. Siihen on kai tiettyt säännöt miten toi piikkiteho saa tulla vauhtiin nähden. Mutta se että onko jossain 1000W jatkuvassa tehossa enää mitään järkeä jos maksimivauhti saa olla 25km/h. En tiedä haluaisinko laudan kiihtyvän sekunnissa tohon maksimiin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Herättelin vain ajatusta. Ei mua haittaa vaikka porukka virittelee laitteitaan ja vaikka menis jotain 50km/h. Lähinnä et onko valmis ottamaan riskin siitä mitä voi pahimmillaan käydä ja pilata elämänsä. Jokuhan sen lottovoitonkin saa ja vakavan muodon koronasta. Myöskin näillä laudoilla sattuu huomattavasti enemmän onnettomuuksia kuin polkupyörällä tai kävellen et riski tapahtua jotain peruuttamatonta on paljon isompi.
Muksulla on käytössään M365 Pro. Vakio rajoittimet yms. Onneksi oma on sen verran junnu ja fiksu että tuskin näkee tarpeellisena kovia nopeuksia ellei nyt joku kaveri saa yllytettyä. Harmi vain jos joku saa yllytettyä koska on valitettavan fiksu niin tuo pirulainen takuulla keksisi keinot ohittaa rajoittimet. Haluanko että oma muksu perseilee elämänsä päin vittua, tai vastaavasti joku luokkalainen tms päättääkin näyttää miten lauta kulkee ja johonkin sattuu ja ollaan jo alle täysikäisinä tehty iso lovi tulevaisuuteen/loppuelämään ja/tai pahimmillaan jonkun muun tulevaisuuteen/loppuelämään. Ja juuri tuota prosentuaalista riskiä sattua asioita ajan takaa. Uusi tapa liikkua moottoroidusti, lait vielä hiomatta, perusrakenteet laitteissa ovat hyvin sinnepäin tai varsin alkukantaisia sen sijaan mitä parhaissa laittomissa joissa alkaa olla jo hiukan jotain järkeä miten asiat tehdään (on jarrut edessä ja takana, on jousitusta on sitä on tätä) mutta koska tehoa tai nopeutta on liikaa niin enpä voi ostaa moista. Muuten olisin ostanut samantien vaikka olisi joutunut extraa maksamaan. Sähköpyörä on pirun kiva, mutta en itse esim osaa/malta ajaa fillarilla vain 25kmh. Keskinopeus on jatkuvasti yli 25kmh täysjousitetulla sähköfillarilla. Eli vituttaa saapua hikisenä esim töihin tms. Parempi vaihtoehto itselle on ajella laudalla. Sen voi tarvittaessa ottaa fiksusti julkisiin, lyödä työkaverin auton konttiin ja saat pidettyä sen muutenkin mukana vs fillari ja sen roudaaminen. Joten todella toivon että saataisiin edistystä niin ihmisten asenteisiin kun itse laitteiden rakenteisiin jotta saisi turvallisuutta nostettua ilman että tarvitsee jatkuvasti miettiä keksivätkö poliitikot vääntää hirttosilmukkaa kaulaan ja laittaa laudat kulkemaan 10kmh ja tehoksi 100w tms paskaa koska jengi on perseillyt ja/tai lauta on liian vaarallinen keskivertokuluttajalle.
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Uskon et tehot vain kasvavat vuosi vuodelta näissä kuluttajamallin laudoissa ellei lakiin tehdä muutoksia. Koska raja on tällähetkellä 1000W.

Esim. kun muutamia vuosia sit tuli
M365 pro niin 300W/600W
G30 vuosi sit 350W/700W
E600 Max 600W/1200W

Joten veikkaan et ensi vuonna nähdään 700W/1400W lauta 800e hinnalla koska joka vuosi pitää jotain pientä parannusta tulla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Uskon et tehot vain kasvavat vuosi vuodelta näissä kuluttajamallin laudoissa ellei lakiin tehdä muutoksia. Koska raja on tällähetkellä 1000W.

Esim. kun muutamia vuosia sit tuli
M365 pro niin 300W/600W
G30 vuosi sit 350W/700W
E600 Max 600W/1200W

Joten veikkaan et ensi vuonna nähdään 700W/1400W lauta 800e hinnalla koska joka vuosi pitää jotain pientä parannusta tulla.
Jep, kun vain muut ominaisuudet pysyisivät mukana. Yksi plussa maininta tuosta E600:sta on sanottava. Vihdoin laudassa on edes jotain oikeasti käyttökelpoista valoa tehtaalta ettei tarvitse tihrustaa hämärässä tai koe yöllä tarvetta ottaa kypärävaloa mukaan. Se että itse osaa katsella monttujen varjoja jne ei tarkoita että keskiverto tallaaja niitä jaksaisi/tajuaisi/haluaisi edes katsella ja/tai varoa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
@djmake kyllä noissa jonkinlainen eABS on ja varsin monessa aika isosti sitä mainostetaankin mutta sen tehokkuutta en ole päässyt liiemmin testaamaan. Sen tiedän että esim tuo oma jättää takarenkaalla mustaa katkoviivaa täysiä jarruttaessa eli toimii se ainakin jotenkuten.
Siis oma lautasi piirtää sähköjarrulla katkoviivaa asfalttiin? Kiinnostaisi kyllä kuulla asiasta paremmin. Ja vielä enemmän kiinnostaisi toteutus varsinkin täydellä akulla. Vaatii nimittäin aika reiluja jarruvoimia lopulta ja johonkin se energia pitää hävittää.

Paras tilanne olisi toki abs molemmissa renkaissa mutta vaatii reilusti vastuskuormaa tuotetun tehon hävittämiseen. Toisaalta se ei ole ongelma koska laudoissa on valua runko, voi hukata siihen lämpöä. Eli lopulta paras olisi moottori edessä ja takana ja jarru niillä. Helposti absit ja homma toimii. Valitettavasti jarruvoima ei vaan riitä millään pienellä moottorilla.

E600 Max on vielä erittäin hyvin laillisen puolella tehoissa. 1000W saa olla jatkuvaa ja piikkiteholle ei taida olla rajoitusta. Siihen on kai tiettyt säännöt miten toi piikkiteho saa tulla vauhtiin nähden. Mutta se että onko jossain 1000W jatkuvassa tehossa enää mitään järkeä jos maksimivauhti saa olla 25km/h. En tiedä haluaisinko laudan kiihtyvän sekunnissa tohon maksimiin.
Ymmärsit varmasti kuitenkin oman pointtini? Jos rajoja ei ole, voidaan niitä venyttää lähes loputtomasti. Ja mikä on edes piikkiteho jos sille ei anneta ajallista maksimia? Tai oikeammin tuo tulisi määritellä ajassa x aika y piikkitehoa. Muuten voidaan piikkiä ajella vaikka muutaman sekan kymmenyksen välein. Sitähän ei mikään suoranaisesti estä jos kunnollista määrittelyä ei ole.

Mutten itse välttämättä pistäisi pahakseni, jos laudassa olisi tuo 1kW tehoa. Siinä ei tarvitse enää miettiä piikkejä vaan teho voidaan oikeasti rajoittaa juuri siihen. Kiihtyvyydet ja muut softalla mutta mäkiin riittää silti voimaa. Karsisi varmasti virittelyn tarvetta.

Jep, kun vain muut ominaisuudet pysyisivät mukana.
Miksi muiden ominaisuuksien lopulta edes tulisi pysyä mukana jos ollaan menossa harmaalle alueelle?
 
Liittynyt
01.04.2019
Viestejä
195
Pystyykö joku E600 Max käyttäjä kattomaan livenä tota sovellusta? Itsellä tekee niin et kun akun varaus on 90% paikallaan. Sit kun lähtee kiihdyttämään tai ajelee ylämäkeen niin se romahtaa samantien 60% luokkaan. sit kun pysähtyy niin nousee taas 90% tienoille. Eli jännite notkahtaa samantien kun antaa kaasua. Vai onko mun vehkeessä jotain vikaa?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
@djmake juu piirtää katkoviivaa kun perä kevenee tarpeeksi. Ja tuon virtamäärän takia Xiaomissa ei suositeltu käyttämään täyttä moottorijarrutusta. Paskoi laitteita.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
Pystyykö joku E600 Max käyttäjä kattomaan livenä tota sovellusta? Itsellä tekee niin et kun akun varaus on 90% paikallaan. Sit kun lähtee kiihdyttämään tai ajelee ylämäkeen niin se romahtaa samantien 60% luokkaan. sit kun pysähtyy niin nousee taas 90% tienoille. Eli jännite notkahtaa samantien kun antaa kaasua. Vai onko mun vehkeessä jotain vikaa?
Ei ole tuota ko. lautaa mutta kuulostaa toisaalta aivan normaalilta. Tottakai jännite notkahtaa kun tehoa tarvitaan reilusti enemmän. Se taas olisi laskettavissakin, miten paljon putoaa missäkin tilanteessa mutta muuttujia on paljon joten ei kannata. Mielummin katselee näyttämää sen mäen jälkeen.
Tällaisia pitäisi silti toteuttaa keskiarvottamalla. Ei sen akun varaus katoa hetkessä joten järkevä keskiarvotus tuottaisi paremmat arvot näytille.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
@djmake juu piirtää katkoviivaa kun perä kevenee tarpeeksi. Ja tuon virtamäärän takia Xiaomissa ei suositeltu käyttämään täyttä moottorijarrutusta. Paskoi laitteita.
Kun kevenee tarpeeksi... Eli jos jarruttaa etujarrulla oikein reilusti ja perä on ilmassa... Jarrutus vaatii melkoisen energian vastaanottoa, eikä moottori kykene mihin tahansa. Vaikka tuotetun voisi hukata, ei moottorin käämitys kestä mitä tahansa.

En haukkuisi Xiaomia paskaksi tuntematta sen oman laudan tekniikkaa. Mitä enemmän jarruvoimaa, sitä suuremmat virrat ja kuten todettua, varsinkaan täydellä akulla vaikea hukata mihinkään. Eli siellä laudassa tulisi olla jarruvastukset. Omaasi en tunne mutten toisaalta tiedä yhdessäkään olevan erillisiä jarruvastuksia. Oikaise, jos omaat laudan, jossa näin on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 210
Ei ole tuota ko. lautaa mutta kuulostaa toisaalta aivan normaalilta. Tottakai jännite notkahtaa kun tehoa tarvitaan reilusti enemmän. Se taas olisi laskettavissakin, miten paljon putoaa missäkin tilanteessa mutta muuttujia on paljon joten ei kannata. Mielummin katselee näyttämää sen mäen jälkeen.
Tällaisia pitäisi silti toteuttaa keskiarvottamalla. Ei sen akun varaus katoa hetkessä joten järkevä keskiarvotus tuottaisi paremmat arvot näytille.
Joo, tuollainen fysikaalinen käytös on ihan normaalia ja samaan aikaan vaikuttaa siltä, että sovelluksen toteutus on kerrotun perusteella todella eriskummallinen. Tuollaisen hetkellisen arvon, joka notkahtaa kuormittaessa, esittäisin itse suoraan voltteina. Prosentteina tuo ei ole oikein fiksua, vaan prosentteina pitäisi edes yrittää kuvata todellista varaustilaa jotenkin älykkäämmällä tavalla eri kuormituksilla saatuja jännitteitä laskien tai edes hidastetusti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
775
uskaltaako alibabasta tilata noita? onko joku tilannu kun tuolla näyttäs olevan halpoja ja hollannin varastolla....mietin vaan kun puolet halvemmalla sais kun täältä kaupasta vastaavan
 
Liittynyt
20.04.2021
Viestejä
30
Pitäisikö Segway-Ninebot -appissä toimia G30 Maxilla toi Basic Infon puolella oleva Battery Maintenance? Mulla kun laite on päällä ja vaihteeksi ilman vikakoodia, toi Battery Maintenance ei näytä mitään, kirjaintakaan, kun sitä painaa. Akun muut tiedot kyllä saa omasta osiostaan näkyville. Äsken pääsin taas muutaman km ajamaan, otin akkutiedoista tallennusta samalla, wattage käynyt parhaimmillaan 810 watissa. Eikös tässä pitäisi peak olla 700 wattia.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
uskaltaako alibabasta tilata noita? onko joku tilannu kun tuolla näyttäs olevan halpoja ja hollannin varastolla....mietin vaan kun puolet halvemmalla sais kun täältä kaupasta vastaavan
Alibaba myy enemmän "tukkumyyntiä" mutta pääasiassa uskaltaa kun katelee myyjän taustat. Tosin takuut voi aika suoraan unohtaa ja aliexpress voi olla parempi, samoja myyjiä sielläkin on.
Katso kuitenkin, myykö se myyjä babassa yhden vai tuhat kappaletta. Ja varaudu kysymään.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Kun kevenee tarpeeksi... Eli jos jarruttaa etujarrulla oikein reilusti ja perä on ilmassa... Jarrutus vaatii melkoisen energian vastaanottoa, eikä moottori kykene mihin tahansa. Vaikka tuotetun voisi hukata, ei moottorin käämitys kestä mitä tahansa.

En haukkuisi Xiaomia paskaksi tuntematta sen oman laudan tekniikkaa. Mitä enemmän jarruvoimaa, sitä suuremmat virrat ja kuten todettua, varsinkaan täydellä akulla vaikea hukata mihinkään. Eli siellä laudassa tulisi olla jarruvastukset. Omaasi en tunne mutten toisaalta tiedä yhdessäkään olevan erillisiä jarruvastuksia. Oikaise, jos omaat laudan, jossa näin on.
Käytännössä ymmärtääkseni moottorin suunta/napaisuus ns käännetään ja sensijaan että syöttäisi virtaa ottaakin sitä vastaan toimien laturina. Tuo taas täydellä teholla tuotti etuvetoisessa laudassa täydellä moottorijarrulla täyden akun kanssa niin paljon virtaa että laudan sisukset eivät kestäneet joten ohje/epävirallinen ohje oli olla käyttämättä tehokkainta moottorijarrutusta. Huom tämä on siis täysin oman paskan sähköymmärrykseni pohjalta tuo toimintaperiaate. Mekaniikan tajuan, sähköjä en niinkään...
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
Käytännössä ymmärtääkseni moottorin suunta/napaisuus ns käännetään ja sensijaan että syöttäisi virtaa ottaakin sitä vastaan toimien laturina. Tuo taas täydellä teholla tuotti etuvetoisessa laudassa täydellä moottorijarrulla täyden akun kanssa niin paljon virtaa että laudan sisukset eivät kestäneet joten ohje/epävirallinen ohje oli olla käyttämättä tehokkainta moottorijarrutusta. Huom tämä on siis täysin oman paskan sähköymmärrykseni pohjalta tuo toimintaperiaate. Mekaniikan tajuan, sähköjä en niinkään...
Xiaomin palikassa ei ehkä parhaita kiviä ollut. Olen tutustunut aiheeseen koska poltin yhdet ja korjailin jajaja... Eli siis ne akulta moottorille virtaa ohjaavat osat eivät vaan kestä kaikkea. Muttei vain yhtä versiota ole noissakaan.
Mutta jos mennään viestisi "kansankielellä" niin... No en oikeastaan tiedä. Ei asiaa voi niin määritellä ja se jarruenergia pitää oikeasti tunkea johonkin. Jarruvastukset ovat aivan normaali monessa paikassa joten jos laudassa niitä ei ole, on keksitty jotain todella erikoista tai luvattu ei niin todellisia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Xiaomin palikassa ei ehkä parhaita kiviä ollut. Olen tutustunut aiheeseen koska poltin yhdet ja korjailin jajaja... Eli siis ne akulta moottorille virtaa ohjaavat osat eivät vaan kestä kaikkea. Muttei vain yhtä versiota ole noissakaan.
Mutta jos mennään viestisi "kansankielellä" niin... No en oikeastaan tiedä. Ei asiaa voi niin määritellä ja se jarruenergia pitää oikeasti tunkea johonkin. Jarruvastukset ovat aivan normaali monessa paikassa joten jos laudassa niitä ei ole, on keksitty jotain todella erikoista tai luvattu ei niin todellisia.
Joo tuon tajuaa kyllä että energia ei katoa vaan se pitää puskea johonkin laudassa tai saada pois laudasta jossain muodossa. Oli se sitten lämpönä tai akkujen latauksena tms. Mutta jos ei ole paikkaa mihin sitä tunkea ei se voi toimia. Mekaanisessa jarrussa se energia tulee kitkasta ja haihdutetaan lämpönä ulos laudasta. Siinä missä sähköisenä taas sitten on vähän enemmän vaihtoehtoja ymmärtääkseni.

Edit: Ja tosiaan siis tosi monta lautaa mainostetaan eABS jarruilla. Mukaanlukien Xiaomi sekä myös tuo oma E600.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
Joo tuon tajuaa kyllä että energia ei katoa vaan se pitää puskea johonkin laudassa tai saada pois laudasta jossain muodossa. Oli se sitten lämpönä tai akkujen latauksena tms. Mutta jos ei ole paikkaa mihin sitä tunkea ei se voi toimia. Mekaanisessa jarrussa se energia tulee kitkasta ja haihdutetaan lämpönä ulos laudasta. Siinä missä sähköisenä taas sitten on vähän enemmän vaihtoehtoja ymmärtääkseni.

Edit: Ja tosiaan siis tosi monta lautaa mainostetaan eABS jarruilla. Mukaanlukien Xiaomi sekä myös tuo oma E600.
Kyllä niitä mainostetaan mutta onko speksit mitä? Aivan, ei paljoa kerrota.

Ja kuten todettua, se tuotettu sähkö (jos jarrutetaan moottorilla, tuotetaan energiaa) pitää kadottaa johonkin tai jarruvoimaa ei ole. Akku imee oman osansa muttei rajattomasti. Tehokkaampi jarru taas vaatii moottorilta, elektroniikalta ja kuormalta paljon. Eli siellä tosiaan pitäisi olla vastuskuormaa, johon tehon voi hävittää.

Ei siis siinä sähköisenä kovin paljoa vaihtoehtoja ole. Akkuun voi syöttää jossakin määrin, loput on hukattava vastuskuormaan lämpönä.

Tätä voisi tottakai laskea / haarukoida tarkemmin. Kun jollakin käyttäjällä on kuitenkin suoraan soveltuvaa taulukkoarvoa jossain excelissä niin en ala itse vielä miettimään. Toisaalta joku voisi ensin määritellä keskimääräsen jarrutuksen tuottaman energian. Ja silti jää auki se, mitä tehdään tehokkaamman jarrun tilanteessa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Kyllä niitä mainostetaan mutta onko speksit mitä? Aivan, ei paljoa kerrota.

Ja kuten todettua, se tuotettu sähkö (jos jarrutetaan moottorilla, tuotetaan energiaa) pitää kadottaa johonkin tai jarruvoimaa ei ole. Akku imee oman osansa muttei rajattomasti. Tehokkaampi jarru taas vaatii moottorilta, elektroniikalta ja kuormalta paljon. Eli siellä tosiaan pitäisi olla vastuskuormaa, johon tehon voi hävittää.

Ei siis siinä sähköisenä kovin paljoa vaihtoehtoja ole. Akkuun voi syöttää jossakin määrin, loput on hukattava vastuskuormaan lämpönä.

Tätä voisi tottakai laskea / haarukoida tarkemmin. Kun jollakin käyttäjällä on kuitenkin suoraan soveltuvaa taulukkoarvoa jossain excelissä niin en ala itse vielä miettimään. Toisaalta joku voisi ensin määritellä keskimääräsen jarrutuksen tuottaman energian. Ja silti jää auki se, mitä tehdään tehokkaamman jarrun tilanteessa.
Sen mitä ymmärrän olet oikeassa. Ja Xiaomin tapauksessa ymmärtääkseni pääasiassa tapa oli syöttää virta suoraan akustoon. Ja moottorijarru ei kummoinen ollut. Tuossa E600:ssa taas se on huomattavasti tehokkaampi. En tiedä miten se eroaa käytännössä Xiaomin toteutuksesta mutta sen huomasin että jättää juurikin abs jarrutuksen kaltaista tasaista on/off katkoviivaa takarenkaalta täysiä jarruttaessa. Kyllä mietin sitä että mitä laite tuosta tykkää koska on sen verran raju jarru että esim pihasta tänään lähtiessä perä lähti sivulle kun päästi moottorijarrulle koska otti sen verran tiukasti jarrulla vaikka mekaaninen jarru ei ollut mukana kuin hiukan.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
448
Miettinyt että hommaisko tuota pyörän kaveriksi sähköpotkulaudan työ- ja harrastusmatkoja varten, ja toki vähän hupiajeluja varten myös. Työmatkaa tulee 6,3km yhteen suutaan.

Onko E-Wayn E-600 paras omassa hintaluokassaan vai oisko jotain muuta harkitsemisen arvoista? 10- tuuman renkaat tunnostas omasta mielestä olevan must have.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
Sen mitä ymmärrän olet oikeassa. Ja Xiaomin tapauksessa ymmärtääkseni pääasiassa tapa oli syöttää virta suoraan akustoon. Ja moottorijarru ei kummoinen ollut. Tuossa E600:ssa taas se on huomattavasti tehokkaampi. En tiedä miten se eroaa käytännössä Xiaomin toteutuksesta mutta sen huomasin että jättää juurikin abs jarrutuksen kaltaista tasaista on/off katkoviivaa takarenkaalta täysiä jarruttaessa. Kyllä mietin sitä että mitä laite tuosta tykkää koska on sen verran raju jarru että esim pihasta tänään lähtiessä perä lähti sivulle kun päästi moottorijarrulle koska otti sen verran tiukasti jarrulla vaikka mekaaninen jarru ei ollut mukana kuin hiukan.
Kuten todettua, tuo abs-tyylinen on todella helppo toteuttaa, onhan kaikki tarvittava olemassa. Mutta jarruvoima on kyllä melkoisen reilu jos "nahkoineen". Sikäli kiinnostaisi toteutus paremmin. Tosin kun en tiedä etujarrun käyttöä niin voi olla tottakai mahdollista vähemmälläkin.

Xiaomissakin on muuten oikeasti reilu jarruvoima. On vaan "hävitetty" softalla johonkin mutta useampi jarrun "painallus" lyhyessä ajassa lisää jarruvoimaa todella reilusti. Ero on siis käytännössä moninkertainen.

Akkuun voi kuitenkin syöttää rajallisen määrän, varsinkin liki täyteen akkuun. Eli kyllä se ylijäämä on käytännössä pakko vastuskuorman kautta lämpönä hävittää.

Ja mitä tuohon muuten tulee, kerroit kyllä sen, miten kelvottomia sähköjarrut ovat. Ei toiminta vaan saa olla tuollainen tai asioita on tehty väärin.

Edit... Tuonne kohtaa kaikki tarvittava: Siis softa ja kontrolleri. Vastuskuorma uupuu jos / kun akkuun ei saada kaikkea tungettua.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Kuten todettua, tuo abs-tyylinen on todella helppo toteuttaa, onhan kaikki tarvittava olemassa. Mutta jarruvoima on kyllä melkoisen reilu jos "nahkoineen". Sikäli kiinnostaisi toteutus paremmin. Tosin kun en tiedä etujarrun käyttöä niin voi olla tottakai mahdollista vähemmälläkin.

Xiaomissakin on muuten oikeasti reilu jarruvoima. On vaan "hävitetty" softalla johonkin mutta useampi jarrun "painallus" lyhyessä ajassa lisää jarruvoimaa todella reilusti. Ero on siis käytännössä moninkertainen.

Akkuun voi kuitenkin syöttää rajallisen määrän, varsinkin liki täyteen akkuun. Eli kyllä se ylijäämä on käytännössä pakko vastuskuorman kautta lämpönä hävittää.

Ja mitä tuohon muuten tulee, kerroit kyllä sen, miten kelvottomia sähköjarrut ovat. Ei toiminta vaan saa olla tuollainen tai asioita on tehty väärin.
Tässä tapauksessa oli että sähköjarru säädetty manuaalisesti 80%->100% ja hiekalla kaartaen alamäkeen eli se on sentään semi looginen paikka missä perä lähtisi alta vähääkään.

Ja ei Xiaomissa tullut koskaan kokeiltua tuota pumppausta koska yritin enemmän tasapainoilla painopisteen ja takarenkaan pidon rajoilla.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 875
Tässä tapauksessa oli että sähköjarru säädetty manuaalisesti 80%->100% ja hiekalla kaartaen alamäkeen eli se on sentään semi looginen paikka missä perä lähtisi alta vähääkään.

Ja ei Xiaomissa tullut koskaan kokeiltua tuota pumppausta koska yritin enemmän tasapainoilla painopisteen ja takarenkaan pidon rajoilla.
Sen jarrun tulisi oikeasti olla sidottu käsijarruun prosentuaalisesti. Muutoin ei voi olla hyvä. Mutta monessako on kahvassa tai jarrussa jotain absoluuttianturia kera absin? Ei taida olla...

Enkä kyllä itsekään Xiaomissa tarkoituksella ole kokeillut, tarvetta ei tosiaan ole. Mutta joskus hiekka-alustalla jarruttelin "abs on kädessä"-tyylillä varsin ripeällä pumpulla ja käytännössä veti jumiin renkaan. Kokeilin parilla toistolla saman myöhemmin ja sama ilmiö. Normaalissa ajossa vain tuon yhden ainoan kerran tuli vastaan ja vain, koska fillarin kanssa tuo käsin abs-tyyliin opittu jarru.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 523
Sen jarrun tulisi oikeasti olla sidottu käsijarruun prosentuaalisesti. Muutoin ei voi olla hyvä. Mutta monessako on kahvassa tai jarrussa jotain absoluuttianturia kera absin? Ei taida olla...

Enkä kyllä itsekään Xiaomissa tarkoituksella ole kokeillut, tarvetta ei tosiaan ole. Mutta joskus hiekka-alustalla jarruttelin "abs on kädessä"-tyylillä varsin ripeällä pumpulla ja käytännössä veti jumiin renkaan. Kokeilin parilla toistolla saman myöhemmin ja sama ilmiö. Normaalissa ajossa vain tuon yhden ainoan kerran tuli vastaan ja vain, koska fillarin kanssa tuo käsin abs-tyyliin opittu jarru.
Joo sen mitä itse miettinyt niin pakko toimia vain puhtaasti sillä että rengas ei saa äkisti pysähtyä ja jos tekee niin softa keventää jarrua. Jos olis ns oikea abs niin mekaanisen jarrun päässä olisi pyörimisnopeuden anturi tms jolla voisi vertailla pyörimisnopeuksia yms.

Itsellä paha kun on tullut noiden "ylitehokkaiden" hydraulijarrujen kanssa fillarista ettei pumppausta tarvita vaan tuntuma tulee niin tarkkana että jopa hiekalla saa pidettyä jarrulla juuri pidon rajalla. Ei osaa oikein arvostaa näitä lautojen "mahtavia" jarruja oli levy rumpu tai sähköjarru. Tottunut niin paljon parempaan.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Eilen iltapäivällä saapuikin sitten tuo oma lauta ja ensivaikutelmat on kyllä erittäin hyvät! Tilattuani tuon Kugoo Kirin M4 Pron muutaman tunnin eri vaihtoehtojen pohdinnan jälkeen niin iski jälkikäteen vielä sellainen pienehkö ostomorkkis, että teinköhän sittenkin hätiköidyn päätöksen. Lähinnä siis juuri mietitytti, että olisiko Ninebot G30 ollut kuitenkin laadultaan sitten jotenkin huomattavasti parempi. Tästä laudasta löytyi tietysti arvosteluja yms tietoa muutenkin huomattavasti vähemmän netistä ja mitä enemmän luin näistä sähköpotkulaudoista yleisesti, sitä selvemmäksi kävi kuinka suositeltu G30 on tässä hintaluokassa. Mutta nyt saatuani tämän oman laudan käsiini voin todeta empineeni ihan turhaan.

Laatu vaikuttaa oikein hyvältä, lauta on oikeasti jämerää tekoa eikä osat tunnu mielestäni mitenkään halvoilta tai heikoilta. Aika ja kilometrit toki näyttää sitten pidemmän päälle että miten varsinaista käyttöä kestää, mutta tosiaan ensifiilis on kyllä erittäin positiivinen. Iskin laudan tietysti suoraan paketista lataukseen ja muutaman tunnin päästä laturi näyttikin vihreää, eli ei muuta kuin koeajolle. Tuo penkki on kyllä aivan helvetin mukava! Ajelin heti 17km lenkin ympäri kaupunkia samalla tietysti lautaa testaillen. Tämä mitattu sekä laudan omalla kilometrimittarilla että puhelinäpillä GPS:llä ja samaa 17km matkaa näytti molemmat. Hyvin pystyy halutessaan myös seisoalteen ajamaan vaikka tuo penkki olisi laudassa kiinni, joten pidän sen todennäköisesti siinä aina. Vaihteita tai modeja tässä on kolme ja niistä se nopein eli kolmonen tuntui itsestä parhaalta. Zero startilla mennään eli ei tarvitse potkia vauhtia ja hyvin tuntuu jaksavan kyllä mäetkin, painoa itsellä kamoineen noin 90kg. 42km/h kännykän GPS:llä mitattuna oli koko lenkin huippunopeus, kovempaakin olisi ehkä saanut kulkemaan pidemmällä suoralla tai ainakin alamäkeen.

Sen verran mukavasti ja leppoisasti meni tuo ensimmäinen 17km lenkki, että innostuin yömyöhään lähtemään vielä uudestaan ajelulle ja pistin 15km lisää mittariin. Edelleen näyttää potkulaudankin lukema täsmäävän ihan täysin, eli 32km on yhteislukemana kun GPS:llä mitatut lenkit ovat olleet 17+15km. Näiden kahden lenkin jälkeen akun varaus näytti 2 tai 3 pykälää viidestä, vähän siis pomppien. Näin sen nimittäin jo kahdessa pykälässä matkalla kotiin, mutta kotiovella pakettiin laittaessa pykäliä olikin taas kolme. Tässähän on 16Ah akku jolle luvataan jopa 70km kantomatkaa, mutta tiedän toki todellisuuden jäävän siitä. Pitää viikonloppuna testata tyhjäksi ajamista niin tietää rajat ja todellisuuden.

Pari pikaista fiilistelyräpsyä vielä matkan varrelta :kippis:

Mielenkiintoista, että jotkut haluavat ottaa riskin näiden tieliikenteeseen kelvottomien kulkupelien kanssa, kun käryn käydessä ei ihan halvalla pääse. :hmm:
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Meitä on moneen junaan kuten allekirjoittanutkin.

Äsken kävin 24/7 auki olevassa kaupassa. 4 kilometriä 7 minuuttia ja 3 autoa mennessä ja takaisin tullessa 2 + poliisimaija.
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
382
Ihan normi. Ainakin kaikissa mitä olen nähnyt on noin. Helpompi vetää johto/kaapeli läpi.
Ainoa mikä kiinnitti kuvassa huomiota, oli tiivisteen raon suunta.
Kuvittelisi kuitenkin, että rako alaspäin olisi parempi kosteuden takia, vaikka tiiviste ei paljoa muutoin läpi päästäisi.
No, sitä kuvittelee itse kaikenlaista aina välillä...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 133
Viestejä
4 196 670
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom