Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Itsellä kilsoja takana vasta 900, mutta vielä pystynyt säätämään pelkästään siitä mutterista johon muistaakseni menee 8mm kiintoavain.
Rengasrikkoja muutama jotka johtunut liian pienistä paineista. Samalla tuhonnut sisäkumit kun hapertuvat reunoilta kun lussuna ajellut.
Saa joo säädettyä siitä mutta on pirun paljon herkempi säädöistään vs esim fillarin levyjarrut. Osittain toki vaikuttaa se että levy ei ole täysin luotisuora ja pidän todella tiukasta jarrukahvasta. Tykkään jarruttaa kahdella tai kolmella sormella ja tuo ei sitä säätöä enää venyvällä vaijerilla mahdollista vaan vaijeri elää sen verran että kahva jättää hanska kädessä olevan sormen/sormet stongan ja jarrukahvan väliin.

Ja mitä sisäkumin kestoon tulee niin ne on ne kanttareiden tms kuoppien yli ajelut missä sisäkumi jää renkaan ja vanteen väliin ja puhkoo/hapertaa kumin melkein puhki aiheuttaen vuodot.

Ja joo pari päivää custom softan kanssa ajaneena, herranen aika mikä M365 Pro ykkösversioon tuli kun löi rajumpaa softaa sisään. Aluksi ei tuntunut eroa juuri olevan koska on tottunut rajummin kiihtyviin laitteisiin mutta kun alkoi katsoa nopeusmittaria ja ajaa tuttuja reittejä koeajolenkkien sijaan tajusi että vauhti tuli mallia pirun paljon nopeammin. Alkoi tulla pyöräilijät aika nopeasti kiihdyttäessä perä edellä vastaan ja pysyi nätisti autojen rinnalla (auton normi ns nössökiihdytys eikä full on send it versio) siihen 20kmh keskustassa valoista lähtiessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
34
Heh, itelläni eka parin kilsan lenkki stockin perusteella oli että pakko tätä on tweakata ;)

Ite just ostin range-extenderin eli akut ja ritan, nyt vaan odotellaan kun torstaina lähtee Puolasta tulemaan tännepäin, ehkä ensviikolla asennellaan :love:

Mietin tuota KERSsiä, se pitäis saada disabloitua, en oo lukenut hirveen hyviä juttuja siitä kun jarruttaa itekseen.
Laita viestiä tänne kun oot saanu asennettua. Kiinnostaa todella toi Rita rangea on omaan makuun ihan tarpeeks ilmankin mut vauhtia ei koskaan:)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Heh, itelläni eka parin kilsan lenkki stockin perusteella oli että pakko tätä on tweakata ;)

Ite just ostin range-extenderin eli akut ja ritan, nyt vaan odotellaan kun torstaina lähtee Puolasta tulemaan tännepäin, ehkä ensviikolla asennellaan :love:
Mielenkiinnosta, paljonko painoa kuskilla ja oliko aiempaa kokemusta escooteista? Koska itse ostin ensin 1st gen M365:n ja totesin että nope, range on paska, ei jaksa mäkiä ja muutenkin on mitä on joten palautin Verkkikseen ja otin skeptisesti tilalle Pro mallin. No erohan oli kuin yöllä päivällä. Enkä edes oikein osannut kaivata tehoa kun vasta viime syksynä ja tänä keväänä. Itsellä painoa se 75kg+painava reppu pääasiassa joten varmaan +90kg jatkuvasti kulussa ja en omannut aiempaa kokemusta tuota perusmallia lukuunottamatta. Eli onko jotain pohjaa kovemmin kulkevista malleista. Itsellä kun on tuo sama mutta autojen kanssa kun on tottunut sporttimalliin ja hyppääkin johonkin peruskippoon jolla kyllä pääsee nätisti mutta herranjumala sen jälkeen oma kippo tuntuu taas nopealta :D.

Ja itseasiassa tästä keväästä johtui tuo oma halua saada takaveto (onnistuin jo melkein murtamaan ranteen kun keula lähti jäällä 2kmh vauhdissa alta kaasua millin antaessa sen sijaan että perä olisi vain sutinut tai lyönyt linkkuun).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Mutta paljonko se lauta sitten kulkee latauksella? Ja olethan asentanut luuriin softan ja katsonut sen kautta akun prosentit, et vain sen mukaan, koska lauta / laturi kertoo akun olevan täynnä? Lataus hidastuu loppua kohden ja ne muutama viimeinen prosentti ovat jo todella hitaita. Samalla vaikutus aika minimaallinen joten eipä aina kannata odottaa.
Augmentissahan tätä ei selvästi näe mistään. Mittaristo tai kolmannen osapuolen sovellus ei kerro kuin viisi palkkia. Liitäntälaitteessa vaihtuu valo lopuksi punaisesta vihreäksi, mutta mistään ei tiedä, onko vielä loppuvaiheen CV-latausta paljonkin tekemättä.
Kieltämättä ihmettelen, miksi tarjolla ei ole paremmin pikalaturia, lisäakkua jne. Nyt myydään vain se lauta, ei käytännössä mitään tarvikkeita. Ja jos lauta hajoaa, ei olla mitenkään sidottu samaan merkkiin kun valmiina ei ole kasaa erilaista merkkikohtaista tarviketta.
Augmentillahan on keksitty, että voidaan myydä samat tarvikkeet silti uudelleen vaikka asiakas sopimuksella saataisiin pysymään merkissä. Voi vituttaa niitä, jotka ovat ostaneet 300 euron lisäakun ES10:n. Toki sen kai saa myytyä lisäakkuineen, ei sitä ilmaiseksi vaihdossa kannattane antaa.
Dhgatesta saa taas Ninebot G30P gen 2 mallin noin 490€ kotiinkuljetettuna, tuli noin viikossa ovelle. Linkistä löytyvän alekoodin avulla:

Väittäisin että pienellä riskillä teit aika hyvän valinnan. On eri tasoinen laite kuin 500 euron bulkit Suomessa. Ellei nyt nimenomaan halua irrotettavaa akkua tai palvelusopimusta, kuten aiemmin mainittu.
Näköjään kännykkäappikin tullut tuolle.
Ei näytä löytyvän mistään julkisesti, löytyneekö vaikka tänään tilaisi uuden laudan? Epävirallisesti lupailtu "app tulossa" tarkoittikin siis mahdollisesti sitä, että seuraavaan laitemalliin tulee. Jännityksellä tilannetta seuraten.
Mitäs meinaat renkaissa?
No sitä, että e600 mainostetaan "puhkeamattomilla honeycomb renkailla" eli rumemmin sanottuna umpikumeilla. Joo, tokihan se on hienoa etteivät ole umpitavaraa kovamuovista. :rofl:

Tätä kun vertaa G30, jossa on tubelessrenkaat, siis oikeat ilmarenkaat sisärenkaattomana ja myyntipuheen mukaan valmiiksi itsepaikkausgeelillä ensiasennuksena.

Kännimopoalan mainosteksteissä vilisee väärinkäytettyjä termejä ja täydellistä teknista ymmärtämättömyyttä myös muiden kuin engrishin puhujien kesken, mm. umpikumia kutsutaan tubelessiksi. Lisäksi Augmentillakin kehdataan mainostaa sisärengasta jonain ominaisuutena, vaikka kiusahan se on ilmapyörissä.

Ilmarenkaat ovat toistaiseksi itsestäänselvyys. Ei paljon huvittaisi laskea huippunopeutta alamäkeen jollain umpimuovipaskoilla jousittamattomalla potkulaudalla vähän lehtiä pyörätiellä. Vaikka ne ovatkin vanerikiekon sijaan oikeat umpikumit("tubeless honeycomb ultra soft non-puncture"), ne ovat umpikumit. Ilmarengas on eri eläin.
Saa joo säädettyä siitä mutta on pirun paljon herkempi säädöistään vs esim fillarin levyjarrut.
Joo, mutta eikös tässä e-600 ja G30 ollut puhe? G30 saa säädettyä kuusiokiintoavaimella puoli kierrosta kerrallaan vaijerin alapäästä, eli ei ole samoja sulkeisia kuin halpislevyjarrun vaijerin kanssa. Jarrukin on ihan oikea jarru toisin kuin perusskuuteissa. Ei minua se rumpujarru niin innosta muuten, mutta se on hyvä ja se on etupyörässä, ts. laitteessa on oikeasti jarrut.

Augmentin(HX:n) viiden markan paskalevyjarrun huollettavuus on kyllä tuttu homma, ja lienee vastaava ellei sama kuin Xiaomissa. Se onkin helvetistä. Hyvin toimii juu kun on säädöissä ja kohdistettu, vielä kun olisi ajoneuvon geometrian mukaisesti paikassa jossa tuottaa jarruvoimaa. Puolen tunnin kiroilulla sen sai paikalleen siten, että tuntuu olevan säätövaraa vaijerissa ja satulakin pysyy suorassa. Paketista otettaessa se oli vähemmän kuin ihanteellisesti asennettu.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
No sitä, että e600 mainostetaan "puhkeamattomilla honeycomb renkailla" eli rumemmin sanottuna umpikumeilla. Joo, tokihan se on hienoa etteivät ole umpitavaraa kovamuovista. :rofl:

Tätä kun vertaa G30, jossa on tubelessrenkaat, siis oikeat ilmarenkaat sisärenkaattomana ja myyntipuheen mukaan valmiiksi itsepaikkausgeelillä ensiasennuksena.

Mainosteksteissä vilisee väärinkäytettyjä termejä, mm. umpikumia kutsutaan tubelessiksi. Lisäksi Augmentillakin kehdataan mainostaa sisärengasta jonain ominaisuutena, vaikka kiusahan se on ilmapyörissä.

Ilmarenkaat ovat toistaiseksi itsestäänselvyys. Ei paljon huvittaisi laskea huippunopeutta alamäkeen jollain umpimuovipaskoilla jousittamattomalla potkulaudalla vähän lehtiä pyörätiellä. Vaikka ne ovatkin vanerikiekon sijaan oikeat umpikumit("tubeless honeycomb ultra soft non-puncture"), ne ovat umpikumit. Ilmarengas on eri eläin.

Joo, mutta eikös tässä e-600 ja G30 ollut puhe? G30 saa säädettyä kuusiokiintoavaimella puoli kierrosta kerrallaan vaijerin alapäästä, eli ei ole samoja sulkeisia kuin halpislevyjarrun vaijerin kanssa. Jarrukin on ihan oikea jarru toisin kuin perusskuuteissa. Ei minua se rumpujarru niin innosta muuten, mutta se on hyvä ja se on etupyörässä, ts. laitteessa on oikeasti jarrut.
Njoo no vähän riippuu. Honeycomb on varsin eri design idea kuin perus umpikumi tai edes se perus ei ilmatäytteinen ei täyskumirengas jos siis on todella oikeasti honeycomb design. En siis epäile hetkeäkään että ilmarenkaat olisivat mukavammat. Mutta uskon että tuo kokoero kompensoi tilannetta jonkin verran ja eipä tarvitse miettiä puhkeamisia vaikkei niitä ole sattunutkaan.

Ja ajattelin M365 Pro vs E600 jossa 365:ssä jarrut eivät ole pikasäädettävät jarrukahvan päästä ollenkaan. Eikä ole myöskään G30:ssä ymmärtääkseni. Vaan vaatii työkaluja. Ja helvetin outoa kuulla omasta "suustani" että kerrankin koen että levyjarru olisi jopa huono asia vs iso rumpu. Rumpu kun ei liikaa säätöjä vaadi tiukkuuden lisäksi kun taas levyjarruja taas joutuu vääntämään ja kääntämään etenkin jos levy ei ole 100% suora kuten varmaan 90% kiinalaisista levyistä ensimmäisen kovan jarrutuksen jälkeen (ja juu, fillarissa on about isoimmat kaupasta ostettavat hydrauliset levyjarrut joten pidän hyvistä ja jämpteistä jarruista). Joskus sitä vaan arvostaa tietyssä määrin myös toiminnan varmuutta tai että jarrutuntuma on sama jarrutuksesta toiseen.

EDIT: Niin ja olennaisin. Tuossa E600:ssa jarru jarru on edessä. Jarrulla ei tee vittuakaan jos rengas on jo lukossa koska et saa nojattua tarpeeksi taakse vs että eturengas jolla on pitoa tarpeeksi mutta sähköinen "jarru" ei kykene sitä käyttämään. Fillarilla tulee aivan liian iso osa jarrutuksista tehtyä takafillari sen 1mm-5cm irti asfaltista koska pito riittää ja saan painon siirrettyä tarpeeksi taakse. Jos vain takajarrua yrittäisi käyttää niin eihän tuo pysähtyisi mihinkään. Toivon että samankaltaista vaikutusta tuosta mekaanisen jarrun pään vaihtamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
299
Ei näytä löytyvän mistään julkisesti, löytyneekö vaikka tänään tilaisi uuden laudan? Epävirallisesti lupailtu "app tulossa" tarkoittikin siis mahdollisesti sitä, että seuraavaan laitemalliin tulee. Jännityksellä tilannetta seuraten.
Ainakin minulla appi löytyy Applen sovelluskaupasta. Pitää töiden jälkeen testata että yhdistyykö appi myös tuohon vanhaan ES ONE 10:een. Tässä linkki IOS appiin.

Edit. Kuvien perusteella appi näyttäisi myös akkutason prosentteina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Njoo no vähän riippuu. Honeycomb on varsin eri design idea kuin perus umpikumi tai edes se perus ei ilmatäytteinen ei täyskumirengas jos siis on todella oikeasti honeycomb design. En siis epäile hetkeäkään että ilmarenkaat olisivat mukavammat. Mutta uskon että tuo kokoero kompensoi tilannetta jonkin verran ja eipä tarvitse miettiä puhkeamisia vaikkei niitä ole sattunutkaan.
No joo, myönnettäköön rehellisyyden nimessä, että tietenkin hyvä ilmaton rengas on ihan eri asia kuin vinyylilevyn liukas "vanerikiekko". Toisella näistä voisi jopa harkita ajavansa. Kuitenkin kevyessä jousittamattomassa ajoneuvossa tietää ilman koeajojakin, että ei ole korvike ilmarenkaalle. :geek:

Pitäis kuitenkin päästä nollalla itse aiheuttamattomalla yksin kaatumisella laskennallisesti muutamia satoja vuosia, jotta haluaa moisilla ajaa. Jos leukaluu menee poikki ja keitot tulee tutuiksi, niin se saisi olla ihan oma vika, kiitos. :rofl:
Ja ajattelin M365 Pro vs E600 jossa 365:ssä jarrut eivät ole pikasäädettävät jarrukahvan päästä ollenkaan. Eikä ole myöskään G30:ssä ymmärtääkseni. Vaan vaatii työkaluja.
Kävin juuri kokeeksi vääntämällä G30:n jarrua pari pykälää tiukemmalle peukalovoimin. Saattaa vaimolla jäädä tekemättä, mutta ajelee sen verran nätisti ettei jarruhihnoista katoa milliä yhdellä reissulla.

Oli ihan normaalisäädössä, jolla on ajettu. Jos alkaisi enemmän jumittaa, työkaluksi riittää perus Victorinox tai sopivan kokoinen Ikeamallinen 5 gramman peltikiintoavain teipillä johonkin jemmaan. Ei siis ole ongelma, että säätö tapahtuu vaijerin alapäästä.

Xiaomissa ei tosiaan onnistuisi, Augmentissahan vissiin sama rakenne, ellei sama osa. Onhan siinä Augmentin kahvassa periaatteessa lisäpikasäätö, mutta siinähän pitää olla säätövaraa siinä vaiheessa kuin kenttäsäädön tarve tulee. Eikä tämä auta jos alkaa oikeasti temppuilla eli ei ole pelkästään kahvan säädöstä kiinni vaan satula alkaa kammeta. Satula todella on melkoinen peräpukama omatarvemekaanikolle. Pajalla työpöydän ja viilapenkin vieressä hyvässä valossa työkaluseinän sivussa kiroilin hyvän tovin, vaikka en pidä itseäni täysin tampiona. Erittäin ikävä kaupunkiasunnon laminaatilla istuen. Kymmenes menisi varmaan ihan kohtuudella siinäkin, kun on oikeat avaimet varattuna ja ranneliike kohdallaan.
Ja helvetin outoa kuulla omasta "suustani" että kerrankin koen että levyjarru olisi jopa huono asia vs iso rumpu. Rumpu kun ei liikaa säätöjä vaadi tiukkuuden lisäksi kun taas levyjarruja taas joutuu vääntämään ja kääntämään etenkin jos levy ei ole 100% suora kuten varmaan 90% kiinalaisista levyistä ensimmäisen kovan jarrutuksen jälkeen (ja juu, fillarissa on about isoimmat kaupasta ostettavat hydrauliset levyjarrut joten pidän hyvistä ja jämpteistä jarruista). Joskus sitä vaan arvostaa tietyssä määrin myös toiminnan varmuutta tai että jarrutuntuma on sama jarrutuksesta toiseen.
Sanopa muuta. Ei minua juuri levyjarru innosta, mutta olen tullut hyvin pienesti jo vanhaksi ja käsitän senkin ratkaisun joissakin tapauksissa. Mainittakoon juuri sähköpotkulauta, jossa ei kovin suuria energioita tarvitse haihduttaa ja kurattomuus on tärkeää, tai pienen henkilöauton takajarrut, jotka myös "ehkä" kestävät sen kuumuuden. On siinä tiettyjä etuja, etenkin epämääräisen liukusatulan ongelmiin verrattuna. Tietty nelimäntäinen hydraulinen kiinteä satula olis ihan jees, hiilikuitulevyillä. Joku raja kuitenkin tuhlaamiseenkin. Ei saunan sytyttämiseen tarvita liekinheitintä tai rottaan metsästyskivääriä. :smoke:

Ainakin minulla appi löytyy Applen sovelluskaupasta. Pitää töiden jälkeen testata että yhdistyykö appi myös tuohon vanhaan ES ONE 10:een. Tässä linkki IOS appiin.

Edit. Kuvien perusteella appi näyttäisi myös akkutason prosentteina.
Harmillisesti olen Android-homoja. Tutkimustuloksesi kiinnostaa silti tietysti myös omakohtaisesti sen lisäksi, että ihmiskunnan etua tässä ajatellaan.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
No joo, myönnettäköön rehellisyyden nimessä, että tietenkin hyvä ilmaton rengas on ihan eri asia kuin vinyylilevyn liukas "vanerikiekko". Toisella näistä voisi jopa harkita ajavansa. Kuitenkin kevyessä jousittamattomassa ajoneuvossa tietää ilman koeajojakin, että ei ole korvike ilmarenkaalle. :geek:

Pitäis kuitenkin päästä nollalla itse aiheuttamattomalla yksin kaatumisella laskennallisesti muutamia satoja vuosia, jotta haluaa moisilla ajaa. Jos leukaluu menee poikki ja keitot tulee tutuiksi, niin se saisi olla ihan oma vika, kiitos. :rofl:

Kävin juuri kokeeksi vääntämällä G30:n jarrua pari pykälää tiukemmalle peukalovoimin. Saattaa vaimolla jäädä tekemättä, mutta ajelee sen verran nätisti ettei jarruhihnoista katoa milliä yhdellä reissulla.

Oli ihan normaalisäädössä, jolla on ajettu. Jos alkaisi enemmän jumittaa, työkaluksi riittää perus Victorinox tai sopivan kokoinen Ikeamallinen 5 gramman peltikiintoavain teipillä johonkin jemmaan. Ei siis ole ongelma, että säätö tapahtuu vaijerin alapäästä.

Sanopa muuta. Ei minua juuri levyjarru innosta, mutta olen tullut hyvin pienesti jo vanhaksi ja käsitän senkin ratkaisun joissakin tapauksissa. Mainittakoon juuri sähköpotkulauta, jossa ei kovin suuria energioita tarvitse haihduttaa ja kurattomuus on tärkeää, tai pienen henkilöauton takajarrut, jotka myös "ehkä" kestävät sen kuumuuden. On siinä tiettyjä etuja, etenkin epämääräisen liukusatulan ongelmiin verrattuna. Tietty nelimäntäinen hydraulinen kiinteä satula olis ihan jees, hiilikuitulevyillä. Joku raja kuitenkin tuhlaamiseenkin. Ei saunan sytyttämiseen tarvita liekinheitintä. :smoke:
Ja juu ymmärrän pointtisi tuosta ilmarenkaasta erittäin hyvin. Ei tarvitse paljoa myötäillä kun saa helvetisti lisää kitkapintaa maata vasten rengaspaineita laskematta... Mutta kompromisseja kompromisseja. Jos saisin valita ottaisin laadukkaat ilmatäytteiset vs ns luodinkestävät "umpikumit". En edes muista milloin olisin saanut renkaan puhki mistään sitten teinivuosien joten en näe sitä ongelmana. Mutta kyllä se silti välillä kuumottaa kun sopivasti kauppakassia stongalla ja yhtäkkiä lauta löytääkin jonkun kivan kuopan tai isomman kiven hiekkatiellä.

Mitä jarruihin tulee, escootilla sentään yritän rullata vauhtia alas akun käytön kannalta parhaan tuloksen saadakseni mutta mielummin jos optio olisi iso range ja rajummat jarrutukset vs eco tyylinen ajo niin ei ehkä tarvitse kahta kertaa miettiä mihin itse päätyisin... Ja älä prkl anna ideoita... Jos jarru olisi edessä tuossa omassa niin olisin jo modannut siihen fillarin hydraulijarrun joka jäi parempien tieltä ylimääräisiksi :D. Ehkä ihan hyvä ettei tuossa E600:ssa ole levyjä edessä niin en pääse ihmettelemään miksi ihmeessä se nyt voi heittää mut yli kun jarrulevy on tuplametallinen jäähdytysrivoin varustettu ja on isompi kuin rengas ja jarruina ne hulluimmat 6mäntäiset :D.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Mutta kompromisseja kompromisseja. Jos saisin valita ottaisin laadukkaat ilmatäytteiset vs ns luodinkestävät "umpikumit"
Jos saisi viimeisen päälle valita, niin voisin haluta vähän de facto täyskokoisen kymppituumaista isommat pyörät hieman leveämmillä ja hieman isommalla ilmatilavuudella. Tähän sitten tubelessin alle kovakumivarmistus turvaamaan vannetta kokonaan lussahtamiselta ja vanteen paskomiselta. Tai eihän tämä rakenne ole edes paljoa pyydetty suoraan sanoen. Roippeet mahtuu hetken pyörimään, jos ei tahallaan ahdisteta esim. levyjarrulla, ja puukolla lähtee loput. Eiköhän niillä aluskiekoilla pääsisi esimerkiksi 5 km kotiin 12 km/h kolmannesakullakin.

Taas palaamme siihen, että kompromisseja tehdään, mutta toisaalta nämä nykyiset ovat kehitysversiota. Ei henkilöautoissakaan enää ole kolmea vararengasta, monissa ei nykyään yhtäkään. Minulla ei ole koskaan mennyt henkilöautosta rengasta paskaksi itse ajaessani, vaikka olen ajanut vuosia työkseni(olen kyllä ollut kyydissä parissakin rengasrikossa). Äh, korjaan. On renkaita mennyt parikin paskaksi kun lakkasivat pitämästä painetta, mutta tämä ei johtanut tien päälle jäämiseen tai renkaan vaihtotarpeeseen. Pari kertaa on kyllä auto jättänyt tien päälle mm. vesipumpun takia. Ehkä skuutissakaan ei rengaspaineen menetys kohta ole ensimmäinen pelko akun loppumisen jälkeen, vaikka ilmarenkailla ajettaisiinkin. Renkaat saisivat ainakin jonkinasteisen runflat-option turvin toimia varmemmin kuin elektroniikka.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Jos saisi viimeisen päälle valita, niin voisin haluta vähän de facto täyskokoisen kymppituumaista isommat pyörät hieman leveämmillä ja hieman isommalla ilmatilavuudella. Tähän sitten tubelessin alle kovakumivarmistus turvaamaan vannetta kokonaan lussahtamiselta ja vanteen paskomiselta. Tai eihän tämä rakenne ole edes paljoa pyydetty suoraan sanoen. Roippeet mahtuu hetken pyörimään, jos ei tahallaan ahdisteta esim. levyjarrulla, ja puukolla lähtee loput. Eiköhän niillä aluskiekoilla pääsisi esimerkiksi 5 km kotiin 12 km/h kolmannesakullakin.
No siis periaatteessa kuvailet ns "oikean" honeycomb rengasrakenteen. Rengaspaine määrittelee itse renkaan jäykkyyden ja sisäinen rakenne taas tekee siitä sellaisen että se on täysin tyhjänäkin tarpeeksi jäykkä että sillä voi ajaa. Sama basic idea kun auton runflat kumeissa. Jos nuo "honeycomb" kumit ovat edes etäisesti kunnossa tuossa E600:ssa niin tuo on jo iso iso parannus edes joustaviin "umpikumi" renkaisiin mutta olen aikalailla skeptinen että olisivat saaneet moiset mahdutettua tuohon budjettiin tehokkaan moottorin, hyvän akun ja edes siedettävän perusrakenteen jne jne.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
EDIT: Niin ja olennaisin. Tuossa E600:ssa jarru jarru on edessä. Jarrulla ei tee vittuakaan jos rengas on jo lukossa koska et saa nojattua tarpeeksi taakse vs että eturengas jolla on pitoa tarpeeksi mutta sähköinen "jarru" ei kykene sitä käyttämään. Fillarilla tulee aivan liian iso osa jarrutuksista tehtyä takafillari sen 1mm-5cm irti asfaltista koska pito riittää ja saan painon siirrettyä tarpeeksi taakse. Jos vain takajarrua yrittäisi käyttää niin eihän tuo pysähtyisi mihinkään. Toivon että samankaltaista vaikutusta tuosta mekaanisen jarrun pään vaihtamisesta.
Moni jarruttaa fillarilla takapyörällä ja pitää etujarrua lähinnä turhana. Väärä tapa tottakai ja parhaiten pysähtyy molempia käyttäen. Toisaalta, vaikka itse käytän etujarrua fillarilla, ei tuo laudan takajarru varsinaisesti ole haitannut. Riittävän hidastuvuuden sillä on saanut ja ihan kaikissa paikoissa / tilanteissa etujarrun kanssa voi sattua vahinkoja.

Ehdottomasti paras olisi joka tapauksessa mekaaninen jarru sekä edessä, että takana. Ja molemmille oma kahvansa fillarien tapaan. Näissä "peruslaudoissa" ei taida missään olla näin vaan vasta järeämmissä?

Kävin juuri kokeeksi vääntämällä G30:n jarrua pari pykälää tiukemmalle peukalovoimin. Saattaa vaimolla jäädä tekemättä, mutta ajelee sen verran nätisti ettei jarruhihnoista katoa milliä yhdellä reissulla.

Oli ihan normaalisäädössä, jolla on ajettu. Jos alkaisi enemmän jumittaa, työkaluksi riittää perus Victorinox tai sopivan kokoinen Ikeamallinen 5 gramman peltikiintoavain teipillä johonkin jemmaan. Ei siis ole ongelma, että säätö tapahtuu vaijerin alapäästä.

Xiaomissa ei tosiaan onnistuisi, Augmentissahan vissiin sama rakenne, ellei sama osa. Onhan siinä Augmentin kahvassa periaatteessa lisäpikasäätö, mutta siinähän pitää olla säätövaraa siinä vaiheessa kuin kenttäsäädön tarve tulee. Eikä tämä auta jos alkaa oikeasti temppuilla eli ei ole pelkästään kahvan säädöstä kiinni vaan satula alkaa kammeta. Satula todella on melkoinen peräpukama omatarvemekaanikolle. Pajalla työpöydän ja viilapenkin vieressä hyvässä valossa työkaluseinän sivussa kiroilin hyvän tovin, vaikka en pidä itseäni täysin tampiona. Erittäin ikävä kaupunkiasunnon laminaatilla istuen. Kymmenes menisi varmaan ihan kohtuudella siinäkin, kun on oikeat avaimet varattuna ja ranneliike kohdallaan.

Sanopa muuta. Ei minua juuri levyjarru innosta, mutta olen tullut hyvin pienesti jo vanhaksi ja käsitän senkin ratkaisun joissakin tapauksissa.
Eihän tuo Xiaomin säätö ilman työkaluja tosiaan onnistu, se on totta. Mutta toisaalta kuusiokoloavainkaan ei paljoa matkassa paina jos kokee tarpeelliseksi. Tai oikeastaan avaimia pitäisi olla kaksi, jotta saa satulan säädettyä pysymään jarrutettaessa keskellä.

Kun laudalla kuitenkin ajetaan melko maltillisia matkoja, en oikein näe sitä tilannetta, jossa jarrut katoaisivat kesken lenkin ja vielä paikassa, josta ei turvallisesti pääsisi vaikka heikommankin jarrun kanssa takaisin. Eli ennakointia ja säätelee ne jarrut kotona tarpeen mukaan riittävän aikaisessa vaiheessa.

Se taas lienee makuasia, kumpaa pitää parempana, levyä vai rumpua. Molemmissa on puolensa suuntaan ja toiseen mutta itse pidän levystä. Simppeliä ja toimivaa ja helposti kunnossa pidettävää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Moni jarruttaa fillarilla takapyörällä ja pitää etujarrua lähinnä turhana. Väärä tapa tottakai ja parhaiten pysähtyy molempia käyttäen. Toisaalta, vaikka itse käytän etujarrua fillarilla, ei tuo laudan takajarru varsinaisesti ole haitannut. Riittävän hidastuvuuden sillä on saanut ja ihan kaikissa paikoissa / tilanteissa etujarrun kanssa voi sattua vahinkoja.

Ehdottomasti paras olisi joka tapauksessa mekaaninen jarru sekä edessä, että takana. Ja molemmille oma kahvansa fillarien tapaan. Näissä "peruslaudoissa" ei taida missään olla näin vaan vasta järeämmissä?


Eihän tuo Xiaomin säätö ilman työkaluja tosiaan onnistu, se on totta. Mutta toisaalta kuusiokoloavainkaan ei paljoa matkassa paina jos kokee tarpeelliseksi. Tai oikeastaan avaimia pitäisi olla kaksi, jotta saa satulan säädettyä pysymään jarrutettaessa keskellä.

Kun laudalla kuitenkin ajetaan melko maltillisia matkoja, en oikein näe sitä tilannetta, jossa jarrut katoaisivat kesken lenkin ja vielä paikassa, josta ei turvallisesti pääsisi vaikka heikommankin jarrun kanssa takaisin. Eli ennakointia ja säätelee ne jarrut kotona tarpeen mukaan riittävän aikaisessa vaiheessa.

Se taas lienee makuasia, kumpaa pitää parempana, levyä vai rumpua. Molemmissa on puolensa suuntaan ja toiseen mutta itse pidän levystä. Simppeliä ja toimivaa ja helposti kunnossa pidettävää.
Se joka jarruttaa fillarilla takarillarilla menettää vitunmoisen osan jarrutustehostaan... Fakta on että tehokkain jarrutus saavutetaan niin laudalla kuin fillarilla käytännössä etupyörän varassa kikkaillen (käytännössä takarengas on enemmän tai vähemmän juuri ja juuri ilmassa) aka takajarru on varsin hyödytön kapistus paitsi erityistilanteissa. Se harmittaa silti kovasti ettei ns normi laudoissa ole missään minun tietääkseni mekaanisia jarruja molemmissa päissä kuten fillarissa. Olisi pirusti parempi optio ja antaisi helvetisti tarkemman hallinnan jarrulla. Jarrutus on kuitenkin varsin olennainen osa ajamista. Itse voin tunnustaa että pari tilannetta on menneet liiankin läheltä koska autoilija tms päätti vetää eteen ja tulen takajarru lukossa kaikki paino renkaan päällä alamäkeen ilman että tuntuu että laite hidastuu yhtään. Mielummin ottaisin tuossa sen sähköjarrun taakse ja tasapainoilisin itse etujarrun kanssa.

Mitä jarrutekniikkaan tulee niin hyvälaatuisista komponenteista levy voittaa aina ei siitä ole kahta sanaa. Itsellä esim vain on ongelmana halvoissa levyjarruissa paska epämääräinen bite point ja tunnoton jarrukahva+kierot levyt+paska säätää toimimaan ns oikein. Tuossa suhteessa otan paljon mielummin sen rumpujarrun joka saavuttaa melkeinpä saman tehon mutta vaatien huomattavasti vähemmän säätöä. Potkulaudan nopeuksissa energiamäärä ei kuitenkaan ole tolkuton joten rumpu ehtii jäähtyä toisin kuin esim autossa jossa massat ja energiamäärät ovat huomattavasti suurempia (kuplassa esim sait yhden hyvän jarrutuksen kunnon leveillä renkailla 120-->0kmh ja sen jälkeen mentiin enemmän tuurilla kunnes rummut ja palat jäähtyivät).

EDIT: Tämä siis henkilön suusta joka ei ole koskaan ajanut rumpujarrullista sähköpotkulautaa mutta olen omistanut tai omistan useita laitteita mitkä ovat joko osittain tai täysin rumpujarrujen varassa (niin mekaanisten kuin hydraulisten).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 837
Se joka jarruttaa fillarilla takarillarilla menettää vitunmoisen osan jarrutustehostaan... Fakta on että tehokkain jarrutus saavutetaan niin laudalla kuin fillarilla käytännössä etupyörän varassa kikkaillen aka takajarru on varsin hyödytön kapistus paitsi erityistilanteissa.
Totta, etujarrun osuus on tehokkaassa jarrutuksessa varsin suuri. Enkä kyllä osaisi ajaa fillarilla ilman etujarrua.
Toisaalta en kyllä takajarrua hyödyttömänä pitäisi. Varsinkin liukkaalla kelillä takajarrun käyttö on lopulta turvallisempaa. Samaa silti irtosoralla tms.

Itse voin tunnustaa että pari tilannetta on menneet liiankin läheltä koska autoilija tms päätti vetää eteen ja tulen takajarru lukossa kaikki paino renkaan alamäkeen ilman että tuntuu että laite hidastuu yhtään. Mielummin ottaisin tuossa sen sähköjarrun taakse ja tasapainoilisin itse etujarrun kanssa.
Autoilijoiden käytös on välillä melkoisen hävytöntä kevyttä liikennettä kohtaan ja kyllä itsekin on lautaan parempaa jarrua joskus ehtinyt kaivata. Toisaalta varomattomalle "paniikkijarrutus" tehokkaalla etujarrulla laudan kanssa ei välttämättä ole se helpoin / turvallisin. Eli molempiin niin pärjää kaikissa tilanteissa.

Mitä jarrutekniikkaan tulee niin hyvälaatuisista komponenteista levy voittaa aina ei siitä ole kahta sanaa. Itsellä esim vain on ongelmana halvoissa levyjarruissa paska epämääräinen bite point ja tunnoton jarrukahva+kierot levyt+paska säätää toimimaan ns oikein. Tuossa suhteessa otan paljon mielummin sen rumpujarrun joka saavuttaa melkeinpä saman tehon mutta vaatien huomattavasti vähemmän säätöä. Potkulaudan nopeuksissa energiamäärä ei kuitenkaan ole tolkuton joten rumpu ehtii jäähtyä toisin kuin esim autossa jossa massat ja energiamäärät ovat huomattavasti suurempia (kuplassa esim sait yhden hyvän jarrutuksen 120-->0kmh ja sen jälkeen mentiin enemmän tuurilla).
En ole laudan rumpujarrua säädellyt joten vaikea sanoa, millaisia ratkaisuja siellä on. Tosin varsin samankaltaisia rummut ovat joten tuskin noissakaan mitään erikoista on. Ja monelle toki pätevä niin pitkään, kun ei tarvitse purkamaan lähteä.

Mikä tahansa jarru vaatii välillä huoltoa ja huonoilla osilla lopputulos on huono vaikka huoltaisi miten. Eikä tuo Xiaominkaan levyjarru mikään paras mahdollinen ole, aika kaukana siitä. Viime vuonna jossain kohdassa täällä mainitsinkin suunnittelevani uutta satulaa tunnottomuuden korjaamiseen mutta jokuhan sitä oli ampumassa alas turhana. Pitääkin viimein laittaa tilaukseen.

Tuo rajallinen energiamäärä pitää toki paikkansa mutta moni saa niitä ongelmia aikaan mäkisemmässä maastossa. Pitkä mäki ja koko ajan tasaisesti vähän jarrua saa kyllä laudassa / fillarissa tms ongelmia aikaan jos mitoitus ei ole riittävä / osat kelvottomia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
299
Harmillisesti olen Android-homoja. Tutkimustuloksesi kiinnostaa silti tietysti myös omakohtaisesti sen lisäksi, että ihmiskunnan etua tässä ajatellaan.
No niin, testailin appin yhdistämistä ES ONE 10:en. Ohjelma löytää X7 Scooter -nimellä olevan laitteen, mutta kun yritän yhdistää siihen pyörittää ohjelma hetken aikaa ympyrää, mutta ei yhdistä laitteeseen. Eli ilmeisesti appi on vain tuolle uudelle laudalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Eihän tuo Xiaomin säätö ilman työkaluja tosiaan onnistu, se on totta. Mutta toisaalta kuusiokoloavainkaan ei paljoa matkassa paina jos kokee tarpeelliseksi. Tai oikeastaan avaimia pitäisi olla kaksi, jotta saa satulan säädettyä pysymään jarrutettaessa keskellä.

Kun laudalla kuitenkin ajetaan melko maltillisia matkoja, en oikein näe sitä tilannetta, jossa jarrut katoaisivat kesken lenkin ja vielä paikassa, josta ei turvallisesti pääsisi vaikka heikommankin jarrun kanssa takaisin. Eli ennakointia ja säätelee ne jarrut kotona tarpeen mukaan riittävän aikaisessa vaiheessa.
Näkisin enemmän tavoitteeksi tien päällä löysätä jarrut pois toiminnasta, enkä niinkään laittaa niitä kuntoon. Sähköjarrulla tietenkin pääsee niin turvallisesti kotiin kuin sähköpotkulaudalla voi päästä, kun asian ymmärtää ja ajaa sen mukaan. Lisäksi mm. Augmentin ES10:ssä olisi vielä käytettävissä jalkajarru, joka myös palvelee hitaassa nopeudessa, vaikka sähköjarrua ei olisi.
Se taas lienee makuasia, kumpaa pitää parempana, levyä vai rumpua. Molemmissa on puolensa suuntaan ja toiseen mutta itse pidän levystä. Simppeliä ja toimivaa ja helposti kunnossa pidettävää.
Toki levyjarru on kaikkea teoriatasolla ajatellen yleensä selkeästi ylivoimainen rakenne. Tarkoitan tässäkin yhteydessä lähinnä niitä käytännössä näkemiäni toteutuksia. Lisäksi potkuskootterin tapauksessa näen eduksi jo senkin, että kainalossa kannettavassa laitteessa on mahdollisimman vähän ulkonevia osia. Ninebotin rumpu on parempi kuin tavalliset skuuttien pikkulevyjarrut ilman mitään epäselvyyttä. Jos suorituskykyisempää potkulautaa ajateltaisiin, niin tokihan siihen tulisi itse suunnittelemanani levyjarrut molempiin pyöriin, ja vähintään eteen tuplana.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Toki levyjarru on kaikkea teoriatasolla ajatellen yleensä selkeästi ylivoimainen rakenne. Tarkoitan tässäkin yhteydessä lähinnä niitä käytännössä näkemiäni toteutuksia. Lisäksi potkuskootterin tapauksessa näen eduksi jo senkin, että kainalossa kannettavassa laitteessa on mahdollisimman vähän ulkonevia osia. Ninebotin rumpu on parempi kuin tavalliset skuuttien pikkulevyjarrut ilman mitään epäselvyyttä. Jos suorituskykyisempää potkulautaa ajateltaisiin, niin tokihan siihen tulisi itse suunnittelemanani levyjarrut molempiin pyöriin, ja vähintään eteen tuplana.
En nyt sentään tuplalevyjä näkisi tarpeellisena eteen. Fakta kuitenkin on että levyn koko potkulaudassa on tolkuton suhteessa rengaskokoon vs esim polkupyöriin jotka pysähtyvät kuin seinään. Omassa varsin painavassa täysjousitetussa sähköfillarissa on erillisillä jäähdytysrivoilla varustetut 203mm levyt+jäähdytysrivoilla varustetut jarrupalat ja nelimäntäjarrut edessä 27.5 rengaskoon kanssa ja tuo fillari pysähtyy niin pirun nopeasti ja pystyn tasapainoilemaan eturenkaalla juuri pidon rajalla koska jarrutuntuma ei muutu vaikka jarruttaisit todella rajuja jarrutuksia putkeen. Takana oleva jarru on toki tärkeä liukkaalla tai muuten poikkeavalla alustalla mutta päävoima jarrutukseen tulee aina etujarrulta. Se toki on sanottava että tuossa kunnon etujousitus auttaa kummasti. Lautojen pysähtyminen kunnon jarruilla kun on enemmän rengasrajoitteista. Noihin kun ei saa miljoonaa erilaista rengaskuviota ja erilaista seosta kuten autoihin, prätkiin, mopoihin tai pyöriin. Kunnon hydraulinen jarru edessä olisi jo jotain eeppistä, lisää siihen oikeasti pitävä kumi ja omaat jo todella poskettoman jarrutehon ja yhtäkkiä isoin ongelma on painopisteen hallinta ettet lennä stongan yli. Oma optimaalinen rakenne olisi aikalaila hydrauliset jarrut molempiin päihin laadukkaista osista kasattuna sopivasti jäähdytetyillä laadukkailla jarrupaloilla ja levyillä jotka eivät heti olisi kierot (etenkin nuo kierot levyt vituttavat ja venyvä vaijeri joka tekee jarrutuksesta omaan makuun liian arvaamattoman). Kun vain saisi noita eri rengasvaihtoehtoja lautoihin enemmän. Sopiva pehmeä kumiseos fiksulla kuviolla tekisi ihmeitä. Ei itseä haittaisi vaihtaa kumeja kerran kesässä jos saisin sillä merkittävästi lisää pitoa joka tilanteeseen. Fillareissa on jo todella hyvin rullaavia nappulakuvioita jotka sopivat niin asfaltille kuin hiekalle. Laudoissa on vain about yhtä tai kahta perus kuviota ja seosta.

EDIT: Mitä jarrujen käyttöön liukkaalla liukkaalla niin juu, takajarru on "turvallissempi" käyttää mutta samalla parempi olisi jo saisit siinä vaiheessa silti hallittua niin etu kuin takajarrua joten esim sähköjarru ei vie sitä viimeistä pidon jämää siinä jäällä tai hiekalla aiheuttaen sitä että keula/perä lähtee alta.

EDIT2: Ja olen siis niitä jotka ovat kesken matkan säätäneet jarrut uudelleen paremman toiminnan saamiseksi. Kunnon jarrut kun pelastavat henkiä. Fillarissakin ensimmäinen ostos ennen mitään muuta päivitystä on hyvät jarrut ja renkaat. Ovat kyllä maksaneet enemmän kuin usein itsensä takaisin täällä PK-seudulla kurvaillessa. Tämä on asia mitä näissä potkulaidoissa pitäisi valmistajien pikkuhiljaa herätä päivittämään. Tehot kasvaa, kiihtyvyys kasvaa ja vaikka nopeus olisi rajoitettu 25kmh se on aika kova nopeus niin pienille renkaille kuten potkulaudoista löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
En nyt sentään tuplalevyjä näkisi tarpeellisena eteen.
Joo, suorastaan haitallista. Mutta ajattelin jos överiksi vedettäisiin ja hydrauliset(tarkoittaen siis ihan hydraulista piiriä), niin ainakin kahteen kiinteään monimäntäsatulaan erillispiireinä. :giggle: Ehkä ihan tosissaankin johonkin nopeaan seisten ajettavaan.

Oikeasti kyllä kallistun suosimaan 25 km/h ja <1 kW kaksipyöräisessä kevytajoneuvoluokassa sitä ratkaisua, että edessä on yksi mekaaninen käyttöjarru ihan vaijerilla(oli sitten levy ja rumpu) ja takana moottori, joka osaa moottorijarruttaa fiksusti. Maksimoidaan varmuus laadukkaalla valmistuksella ja huolletaan. Vältytään turhilta vikaantuvilta, kalliilta ja painoa lisääviltä osilta. Varmuus riittää minulle.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Joo, suorastaan haitallista. Mutta ajattelin jos överiksi vedettäisiin ja hydrauliset(tarkoittaen siis ihan hydraulista piiriä), niin ainakin kahteen kiinteään monimäntäsatulaan erillispiireinä. :giggle: Ehkä ihan tosissaankin johonkin nopeaan seisten ajettavaan.

Oikeasti kyllä kallistun suosimaan 25 km/h ja <1 kW kaksipyöräisessä kevytajoneuvoluokassa sitä ratkaisua, että edessä on yksi mekaaninen käyttöjarru ihan vaijerilla(oli sitten levy ja rumpu) ja takana moottori, joka osaa moottorijarruttaa fiksusti. Maksimoidaan varmuus laadukkaalla valmistuksella ja huolletaan. Vältytään turhilta vikaantuvilta, kalliilta ja painoa lisääviltä osilta. Varmuus riittää minulle.
Tuo hydraulijarru nimenomaan tuo varmuutta. Tuon kun yhdistäisi sähkömoottorin jarrutukseen joka lakkaa kun sähköjarrua käyttävän pyörän jarru otetaan käyttöön ja/tai integraatio olisi niin saumaton että sitä ei edes huomaisi oltaisiin pirun kovassa tilanteessa. Mutta tuo taas nostaisi hinnan todella poskettomaksi. Joten kunnon hydraulijarru on about se varmin mahdollinen. Ei venyviä kaapeleita, ei katkeavia vaijereita, ei löysää tunnotonta jarrua vs kunnon hydraulisetti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tuo hydraulijarru nimenomaan tuo varmuutta. Tuon kun yhdistäisi sähkömoottorin jarrutukseen joka lakkaa kun sähköjarrua käyttävän pyörän jarru otetaan käyttöön ja/tai integraatio olisi niin saumaton että sitä ei edes huomaisi oltaisiin pirun kovassa tilanteessa. Mutta tuo taas nostaisi hinnan todella poskettomaksi. Joten kunnon hydraulijarru on about se varmin mahdollinen. Ei venyviä kaapeleita, ei katkeavia vaijereita, ei löysää tunnotonta jarrua vs kunnon hydraulisetti.
Kyllä. Edellä meinasin korjata, että ei siis nyt kahta levyä näitä kahta jarrupiiriä varten tarvittaisi - turhaa painoa ja molemminpuolinen asetelma tiellä. Joka tapauksessa teoreettista, kun ajetaan potkulaudalla enintään 25 km/h. Vaijerirummulla päästään aika ideaaliin kokonaisuuteen. Hirveän kauan ei ehdi hyvää jarrutustuntumaa mässäillä, kun pysähtyminen kuitenkin moottoriajoneuvomaailman asteikolla on lähes välitöntä. Ja liukkaallahan ei näillä ajeta, tai ei ajeta kovaa edes tuossa 25 km/h skaalassa.

Jo pelkästään pieni mahdollisuus nestevuotoon parketille riittää kumoamaan edut ajattelemassani tuoteryhmässä. Hinnasta puhumattakaan.

Mekaanista ratkaisua en siis missään tapauksessa tarkoita esittää varmempana, vaan muuten sopivana. Sen luotettavuus puolestaan pitää varmistaa hyvällä laadunvalvonnalla ja käytön aikaisella tarkkailulla.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Kyllä. Edellä meinasin korjata, että ei siis nyt kahta levyä näitä kahta jarrupiiriä varten tarvittaisi - turhaa painoa ja molemminpuolinen asetelma tiellä. Joka tapauksessa teoreettista, kun ajetaan potkulaudalla enintään 25 km/h. Vaijerirummulla päästään aika ideaaliin kokonaisuuteen. Hirveän kauan ei ehdi hyvää jarrutustuntumaa mässäillä, kun pysähtyminen kuitenkin moottoriajoneuvomaailman asteikolla on lähes välitöntä. Jo pelkästään pieni mahdollisuus nestevuotoon parketille riittää kumoamaan edut ajattelemassani tuoteryhmässä. Hinnasta puhumattakaan.
Toisaalta nykyiset hydraulijarrut ovat jo niin varmatoimisia etten ikinä ole kokenut yhtä ainoaa jarrujen lievintäkään toimiattomuutta tai vuotoa. Toisin kuin vaijerijarruilla. Oli kyse vannejarruista rummuista tai levyistä. Ja olin niitä ensimmäisiä sankareita jotka hankkivat hydraulilevyt fillariin kun ne tulivat saataville.

EDIT: Ja itsehän ajelin omallani jo täydessä sohjossa, jäällä ja ties missä koska hermot meni kävelyyn. Oikein hyvin pärjäsi lukuunottamatta upottavinta sohjoa. Jos tilanne salli niin vedettiin kyllä lumella 25kmh ihan huoleti ja piti vain huomioida kasvanut jarrutusmatka ihan kuin mopolla missä M+S nastattomat renkaat alla.
 
Liittynyt
19.08.2018
Viestejä
213
No joo, myönnettäköön rehellisyyden nimessä, että tietenkin hyvä ilmaton rengas on ihan eri asia kuin vinyylilevyn liukas "vanerikiekko". Toisella näistä voisi jopa harkita ajavansa. Kuitenkin kevyessä jousittamattomassa ajoneuvossa tietää ilman koeajojakin, että ei ole korvike ilmarenkaalle. :geek:

Pitäis kuitenkin päästä nollalla itse aiheuttamattomalla yksin kaatumisella laskennallisesti muutamia satoja vuosia, jotta haluaa moisilla ajaa. Jos leukaluu menee poikki ja keitot tulee tutuiksi, niin se saisi olla ihan oma vika, kiitos. :rofl:

Kävin juuri kokeeksi vääntämällä G30:n jarrua pari pykälää tiukemmalle peukalovoimin. Saattaa vaimolla jäädä tekemättä, mutta ajelee sen verran nätisti ettei jarruhihnoista katoa milliä yhdellä reissulla.

Oli ihan normaalisäädössä, jolla on ajettu. Jos alkaisi enemmän jumittaa, työkaluksi riittää perus Victorinox tai sopivan kokoinen Ikeamallinen 5 gramman peltikiintoavain teipillä johonkin jemmaan. Ei siis ole ongelma, että säätö tapahtuu vaijerin alapäästä.

Xiaomissa ei tosiaan onnistuisi, Augmentissahan vissiin sama rakenne, ellei sama osa. Onhan siinä Augmentin kahvassa periaatteessa lisäpikasäätö, mutta siinähän pitää olla säätövaraa siinä vaiheessa kuin kenttäsäädön tarve tulee. Eikä tämä auta jos alkaa oikeasti temppuilla eli ei ole pelkästään kahvan säädöstä kiinni vaan satula alkaa kammeta. Satula todella on melkoinen peräpukama omatarvemekaanikolle. Pajalla työpöydän ja viilapenkin vieressä hyvässä valossa työkaluseinän sivussa kiroilin hyvän tovin, vaikka en pidä itseäni täysin tampiona. Erittäin ikävä kaupunkiasunnon laminaatilla istuen. Kymmenes menisi varmaan ihan kohtuudella siinäkin, kun on oikeat avaimet varattuna ja ranneliike kohdallaan.

Sanopa muuta. Ei minua juuri levyjarru innosta, mutta olen tullut hyvin pienesti jo vanhaksi ja käsitän senkin ratkaisun joissakin tapauksissa. Mainittakoon juuri sähköpotkulauta, jossa ei kovin suuria energioita tarvitse haihduttaa ja kurattomuus on tärkeää, tai pienen henkilöauton takajarrut, jotka myös "ehkä" kestävät sen kuumuuden. On siinä tiettyjä etuja, etenkin epämääräisen liukusatulan ongelmiin verrattuna. Tietty nelimäntäinen hydraulinen kiinteä satula olis ihan jees, hiilikuitulevyillä. Joku raja kuitenkin tuhlaamiseenkin. Ei saunan sytyttämiseen tarvita liekinheitintä tai rottaan metsästyskivääriä. :smoke:


Harmillisesti olen Android-homoja. Tutkimustuloksesi kiinnostaa silti tietysti myös omakohtaisesti sen lisäksi, että ihmiskunnan etua tässä ajatellaan.

Android appi löytyy playkaupasta nimellä Augment scooters ja lisätietona ettei suostu pariutumaan ES one 10:n kanssa (kokeilin eilen) eli nähtävästi on tarkoitettu uuden mallin ES210 kanssaa käytettäväksi.
 
Liittynyt
08.12.2016
Viestejä
938
Tulipas tilattua ja peruttua Xiaomi Pro 2 Elisalta hinnalla 499e. Tilalle laitoin ketjun aikaisempien viestien innoittamana DHgatesta Segway MAX G30 tulemaan hintaan 490e. Toivottavasti tuli tehtyä hyvä päätös, vaikka takuu jää nyt uupumaan. Työkalut pysyvät onneksi itselläkin kädessä sen verran, että pystyn itse korjailemaan tarpeen vaatiessa. Xiaomilla olisin varmasti pärjännyt ihan hyvin, mutta kun samaan hintaan saa parempaa? niin en voinut vastustaa. Oliko raadin mielestä järkevä vaihto? Itseä viehätti ajatus paremmista renkaista ja ehkä paremmasta hallinnasta, kun on takaveto. Lisärange on plussaa mutta ei itselle kovin tarpeellinen.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Itsellä olisi muuten jäämässä tuo oma 1st Gen Xiaomi M365 Pro ylimääräiseksi jos tykästyn tuohon uuteen E600:een. Pidän joko varalla tai myyn sopivaan hintaan eteenpäin.
 
Liittynyt
11.11.2020
Viestejä
25
Tulipas tilattua ja peruttua Xiaomi Pro 2 Elisalta hinnalla 499e. Tilalle laitoin ketjun aikaisempien viestien innoittamana DHgatesta Segway MAX G30 tulemaan hintaan 490e. Toivottavasti tuli tehtyä hyvä päätös, vaikka takuu jää nyt uupumaan. Työkalut pysyvät onneksi itselläkin kädessä sen verran, että pystyn itse korjailemaan tarpeen vaatiessa. Xiaomilla olisin varmasti pärjännyt ihan hyvin, mutta kun samaan hintaan saa parempaa? niin en voinut vastustaa. Oliko raadin mielestä järkevä vaihto? Itseä viehätti ajatus paremmista renkaista ja ehkä paremmasta hallinnasta, kun on takaveto. Lisärange on plussaa mutta ei itselle kovin tarpeellinen.
On hyvä valinta. Sehän on sitten G30P malli eli kulkee suoraan 30 kmh ja siinä on se huomattavasti parempi gen 2 moottori, jota ei taida vielä mistään suomalaisesta kaupasta saada. Ainakin itselle tuli vielä kaupanpäälle ninebotin virallinen vaijerilukko numerolukolla.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
333
kuinka paljon käytännön etua saa 48V vs 36V? :hmm: lähinnä siis vertailussa augment eco es 210 ja ninebot MAX G30. toisen saisi myös varmasti nopesti käyttöön
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
No, ainakin MAX-G30 lähtee kulkemaan 54km/h 48V akustoilla sekä GEN2 moottorilla.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
333
Omassa käytössä ei merkitse kuin lailliset nopeudet, eli kiihtyvyys ja vääntö niiden rajoissa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Omassa käytössä ei merkitse kuin lailliset nopeudet, eli kiihtyvyys ja vääntö niiden rajoissa.
Tuota kauheaa fiksaatiota nopeuteen en ole oikein ymmärtänyt niin kauan kun on kyse joko jousittamattomasta tai "jousitetusta" max 10" renkaisesta potkulaudasta joissa on about aina vähän sinnepäin olevat jarrut yms. 25kmh voi paikoin suorilla tuntua hitaalta mutta kun ajat yllättäen kuoppaan mitä et nähnyt niin ei tunnu kyllä kivalta. Sopiva kanttari tms niin samantien stongan yli... Joo olen alamäissä mennyt jopa +35kmh ja olihan se hupia mutta tunsin mäen joka kohdan ja tie oli tyhjä. Tuossa kun olisi elukka hypännyt tielle, auto eteen tms niin yritä nyt pysäyttää noista vauhdeista laudalla missä on 90% ajasta vain yksi mekaaninen jarru ja 99% ajasta varsin epämääräisen pidon omaavat renkaat. Vaatisi aika paljon keskiverto kuluttajalta että pystyisi pitämään itsensä hengissä jollain 30kmh+ kulkineella, unohtamatta jalankulkijoita joiden välistä moni suhailee kaasu pohjassa. Ottaa kupoliin kun saa itse pahoja katseita vaikka ajat reilua juoksuvauhtia reilun löysistä ihmisten väleistä vs jengi jotka paahtaa 25kmh+ mitä naurettavimmista rakosista ja sokeista kulmista. Kyllä laitoin itsekin omaan custom softan mutta rajoitin on yhä sama 25kmh kuin ennenkin. Kiihtyvyyttä ja nousukykyä nimenomaan hain.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 347
Onhan tuo 25km/h rajoittaminen ihan naurettavaa kokeneemmille kuskeille. Varmaan haluatte autoihinkin max 120km/h rajoitukset koska nopeempaa ajaminen on laitonta? :) (vitsi vitsi)
Olen huomannut että itselleni kaupunkiajeluun 30 rajoittaminen on optimaalinen, halppis kugoolla kovempaa ei edes pääse paitsi alamäkeen. Mutta jos ajelisin taajamassa, niin olisi kiva jos kulkisi nopeampaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Onhan tuo 25km/h rajoittaminen ihan naurettavaa kokeneemmille kuskeille. Jos itse ei osaa ajaa, antakaa edes toisten ajaa. Varmaan haluatte autoihinkin max 120km/h rajoitukset koska nopeempaa ajaminen on laitonta? :)
Olen huomannut että itselleni kaupunkiajeluun 30 rajoittaminen on optimaalinen, halppis kugoolla kovempaa ei edes pääse paitsi alamäkeen. Mutta jos ajelisin taajamassa, niin olisi kiva jos kulkisi nopeampaa.
Haluan nähdä kuinka määrittelet kuka on kokenut kuka ei. Se vaatisi uuden ajokorttiluokan, täyskiellon kaikkien ihmisten lähettyviltä ja monilta pyöräteiltä, ajokokeen, vakuutukset... Olisitko itse valmis maksamaan tuon kaiken? Jos kyllä niin siitä vaan suunnittelemaan oma sähkömopon ja normi laudan välimuoto joka ei ole oikein hyvä kummassakaan roolissa... Itse olen fillaroinut ja tehnyt ties mitä junnusta lähtien läpi vuoden ja ehkä siitä syystä koenkin että tuo rajoitus on aika kohdillaan koska tunnen missä menee laudan ajettavuuden se ns safe limit. Yhtään lisää niin jengi oikeasti alkaisi törmäilemään ja perseilemään siihen malliin että koko laudat olisivat yhtäkkiä laittomia. Huomannut etenkin autoillessa että teho tuo rauhallisuutta ja melkeinpä aina mitä tehokkaampi auto sen rauhallisemmin sillä ajaa kun ei ole ns pakottavaa tarvetta käyttää kaikkea tehoa vaan tietää että sitä on varastossa. Juu mutkiin on kiva toki ajaa jarruttelematta turhia ja rampeilla tottakai mennään kaasu pohjassa mutta vastaavasti esim Kehällä tai normi kaupunki/lähiöajossa ajo on todella rauhallista. Aka kokisin että antaisivat käyttää enemmän tehoa nykyisellä 25kmh rajoituksella olisi huomattavasti turvallisempi ja parempi vaihtoehto nopeuden lisäämisen sijaan. Jarruttaminen ei olisi niin katastrofi kun tietäisi että lauta jaksaa kyllä kiihdyttää taas. Itse huomasin tuon jo pelkällä custom firmiksellä omassa. Jarrutteli paljon herkemmin kun momentin ylläpito ei ollut enää läheskään yhtä isossa roolissa vaan pystyin vihdoin tekemään samaa mitä pienellä ripeähköllä autolla tai prätkällä. Himmaa taakse, sopiva turvallinen väli ja kaasulla ripeästi kiihdyttäen ohi ja turvallisesti omalle "kaistalle"/ajolinjalle. Vakio firmiksellä tuli ajettua enemmän tietoisesti vauhtia ylläpitäen ettei turhaan joutuisi etenkään tiukkojen kurvien jälkeen yrittää kiihdyttää.Tuosta syystä oma M365 Pro meneekin myyntiin koska totesin että teho tuo turvaa ja tilasin tuon uuden 600w moottorisen tilalle jotta saan vielä enemmän headroomia sujuvaan liikkumiseen antamalla itselleni option niin kiihdyttää SEKÄ jarruttaa. Ja etenkin kun miettii voimia jotka nousevat potenssissa nopeuden noustessa näen että tuo nykyinen rajoitus on aika kohdillaan. 25kmh kaatuminen sattuu muttei ole katastrofi kun taas 45kmh kyljellään liukuminen tekee ihan hyvää jälkeä jos hyvä mäihä (on molemmista kokemusta).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 347
Tilannetaju on tärkein. Ei autollakaan ajeta kaasu pohjassa. Ja moni täälläkin mainituista potkulaudoista on suunniteltu nopeammille nopeuksille kuin 25km/h. Tuo 25km/h on vain maakohtainen keinotekoinen rajoitus, osassa maissa on 20, osassa 30 yms, mutta rungot ja jarrut on suunniteltu kestämään nopeampia nopeuksia, varsinkin kun puhutaan +600€ potkulaudoista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tilannetaju on tärkein. Ei autollakaan ajeta kaasu pohjassa. Ja moni tälläkin mainituista potkulaudoista on suunniteltu nopeammille nopeuksille kuin 25km/h. Tuo 25km/h on vain maakohtainen keinotekoinen rajoitus, mutta rungot ja jarrut on suunniteltu kestämään paljon nopeampia nopeuksia, varsinkin kun puhutaan +600€ potkulaudoista.
Sori mutta pakko nauraa tuolle että laudat on suunniteltu kovempiin vauhteihin. Haluan nähdä sen perus "keskiverto" laudan joka on suunniteltu että sen saa luotettavasti ja hallitusti pysähtymään nopeasti 30kmh+ vauhdeista kerta toisensa perään tai että voit ajaa normi katuosuuksilla yli edes tuota 25kmh ilman että joudut tarkkailemaan tienpintaa jatkuvasti silmä kovana. Fillari, mopo, auto tai melkein mikä tahansa variaatio lähtee siitä että seuraat kutakuinkin tietä mutta toisin kuin potkulaudan kanssa et joudu tuijottamaan pienimpiäkin kuoppia, irtokiviä, männynkäpyjä mahdollisina uhkina että keula lähtee alta kesken mutkan tms tms. Noita kovempia lautoja on joissa on kuten aiemmin ylempänä jauhettiin kunnon mekaaniset jarrut, enemmän rengaspinta-alaa, ns oikea jousitus, enemmän tehoa mutta varsin harvassa ovat moiset oikeasti lailliset variaatiot noista. Itse olisin valmis maksamaan helposti yli 1000e jos sillä saisi laillisen tehokkaan laudan missä on kunnon jouset, kunnon jarrut ja lain sallimat tehot. Sillä voisi kokea ajavansa turvallisesti ja siinä voisi jo tuo 25kmh tuntua pirun hitaalta kun ajettavuus paranisi.

Ja mitä autoihin tulee niin monilla peruskipoilla on omalla tavallaan pakko painaa kaasu pohjassa jos haluat pysyä liikenteen mukana. Enemmän tehoa niin kolmanneskaasu vastaa normi perus Toyotan tai Kian täyskiihdytystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
25km/h on mun mielestä kyllä ihan fiksu rajotus näille. Jos se olis 30 tai 35, niin sit olis jo varmaan vähän nihkeempää sen suhteen et saisko edes jalkakäytävillä näillä vedellä. Plus ne jarrut tosiaan alkaa olemaan turhan tehottomat heti siinä 30 nurkilla ja se jarrutusmatka alkaa olemaan täydestä vauhista jo sen verran pitkä vaikka ois kahva pohjassakin, et ilman ennakointia siitä ei tuu mitään ja äkkijarrutuksista turha unelmoida, ellei se oo vauhdin yhtäkkinen pysähtyminen auton kylkeen, keulaan tai sit suoraan seinään. Toki tota jarrutusongelmaa voi kompensoida paremmilla jarruilla, tai vaikka ihan sillä et yhden moottorin sijasta ois kaks jarruttamassa, mikä sit yleensä tehokkaimmista vehkeistä löytyykin. Mut jos tosta 25kmh lähettäis nostamaan sitä rajaa niin nopeasti oltaisiin jo ajotiellä ja vehkeet rekisterissä ja jonkinlainen ajolupakin vaadittu. Nopeus olis toki sit ihan jotain muuta kun 25, mutta herää kyl kans kysymys et kuinka kovaa porukka haluaa näillä oikeastaan mennä kun se 40kmh on jo aika turvattoman tuntusta menoa.

Losotin tossa just viimeyönä tyhjällä autotiellä alamäkeen omalla M365:llä 45 lasissa ja siinä kyllä oli jo sellanen fiilis et ei tässä oikeen järkeä ole. Kymppituuman renkaatkin alla se pikkasen kulunu asfaltti oli jo vähän sen suuntasta tuntumaltaan et ihanku kivetyksellä ajais, ja veikkaan et jos tossa olis jarrua kokeillu painaa niin hyvän tovin ois saanu ihmetellä, olettaen ettei controlleri olis suoraan kärähtäny siinä touhussa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Onhan tuo 25km/h rajoittaminen ihan naurettavaa kokeneemmille kuskeille. Varmaan haluatte autoihinkin max 120km/h rajoitukset koska nopeempaa ajaminen on laitonta? :) (vitsi vitsi)
Olen huomannut että itselleni kaupunkiajeluun 30 rajoittaminen on optimaalinen, halppis kugoolla kovempaa ei edes pääse paitsi alamäkeen. Mutta jos ajelisin taajamassa, niin olisi kiva jos kulkisi nopeampaa.
Onhan se just näin. Minäkin voin ajaa(tosin vaatii aika rankkaa alamäkiajoa näillä tehoilla) mopovauhtia potkuskootterilla. Mutta millä vitun luvalla pyörätiellä? Jos tämä kävisi päinsä, niin sittenhän voisin myös ajaa moposkootterilla neljääkymppiä yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä, ja vielä vähän päissään. Eiköhän tämä selitä sen, miksi mopot ja vapaat potkulaudat ovat erikseen, ja miksi potkulautoja on kovasti rinnastettu polkupyöriin(mikä on hyvä juttu) ja rajat ovat sen mukaan. Sehän on nykyisen dystopian mittakaavassa ihan unelmaa, että sähköpotkulaudat virallisesti sallittiin, jopa ilman kohtuuttomia rajoituksia.

Tietysti se onkin asia erikseen, että seisten ajettavia potkulautoja saisi minusta olla kilvellisinä mopoina. Mutta sehän ei tosiaan liity sähköpotkulautoihin merkityksessä kevyet sähköajoneuvot. Siis sellaiset, joilla saa ajaa tieliikennelainsäädännön puolesta ilman korttia kuten polkupyörällä ja kuskiksi käy kaikenlaiset lapset, vammaiset, kortittomat, vanhukset ja järjen rajoissa humalaiset, ja ajoneuvoa ei rekisteröidä, vakuuteta, veroteta tai varsinkaan katsasteta.

Jos kuitenkin tämän asenteellisuuden päällle yksityiskohtiin mennään, niin nopeusraja saisi mieluummin olla 30 kuin 25. Vastaisi paremmin jokamiehen polkupyöräilyä, ja polkupyörällähän pääsee paljon kovempaa sen vastapainoksi, että siinä on isommat pyörät ja istuin. Niinhän sitä 30 km/h oikeasti pääsee millä tahansa paskasähköpotkulaudallakin, joka oikeasti kulkee tasaisella alle 20 km/h. Ellei ensin kaadu.

Toisaalta ei saisi valittaa, koska ihme kyllä sallittu nimellisteho on jopa 1 kW. Se voisi yhtä hyvin olla tätien vääntämänä 250 wattia.
25km/h on mun mielestä kyllä ihan fiksu rajotus näille. Jos se olis 30 tai 35, niin sit olis jo varmaan vähän nihkeempää sen suhteen et saisko edes jalkakäytävillä näillä vedellä.
Eihän nyt jalkakäytävällä saa pyöräillä.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Onhan se just näin. Minäkin voin ajaa(tosin vaatii aika rankkaa alamäkiajoa näillä tehoilla) mopovauhtia potkuskootterilla. Mutta millä vitun luvalla pyörätiellä? Jos tämä kävisi päinsä, niin sittenhän voisin myös ajaa moposkootterilla neljääkymppiä yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä, ja vielä vähän päissään. Eiköhän tämä selitä sen, miksi mopot ja vapaat potkulaudat ovat erikseen, ja miksi potkulautoja on kovasti rinnastettu polkupyöriin(mikä on hyvä juttu) ja rajat ovat sen mukaan. Sehän on nykyisen dystopian mittakaavassa ihan unelmaa, että sähköpotkulaudat virallisesti sallittiin, jopa ilman kohtuuttomia rajoituksia.

Tietysti se onkin asia erikseen, että seisten ajettavia potkulautoja saisi minusta olla kilvellisinä mopoina. Mutta sehän ei tosiaan liity sähköpotkulautoihin merkityksessä kevyet sähköajoneuvot. Siis sellaiset, joilla saa ajaa tieliikennelainsäädännön puolesta ilman korttia kuten polkupyörällä ja kuskiksi käy kaikenlaiset lapset, vammaiset, kortittomat, vanhukset ja järjen rajoissa humalaiset, ja ajoneuvoa ei rekisteröidä, vakuuteta, veroteta tai varsinkaan katsasteta.

Jos kuitenkin tämän asenteellisuuden päällle yksityiskohtiin mennään, niin nopeusraja saisi mieluummin olla 30 kuin 25. Vastaisi paremmin jokamiehen polkupyöräilyä, ja polkupyörällähän pääsee paljon kovempaa sen vastapainoksi, että siinä on isommat pyörät ja istuin. Niinhän sitä 30 km/h oikeasti pääsee millä tahansa paskasähköpotkulaudallakin, joka oikeasti kulkee tasaisella alle 20 km/h. Ellei ensin kaadu.

Toisaalta ei saisi valittaa, koska ihme kyllä sallittu nimellisteho on jopa 1 kW. Se voisi yhtä hyvin olla tätien vääntämänä 250 wattia.
No yksi ongelma olisi myös tuo vertaus pyöriin. Sänköpyörissä on jo rajat 250w mutta piikkitehot ovat toki huomattavasti kovemmat ja vääntöä todella riittää ja oma painava täysjoustokin keulii kunnon polkaisuilla sähköavut toisiksi isoimmilla tehoilla valoista jos pitoa on. Olisihan se varsin hurjaa jos huomattavasti vaarallisempien lautojen vauhti nostettaisiin kovemmaksi kuin sähköpyörien avustuksen 25kmh rajoitus. Toki fillari rullaa nätisti ja harvemmin keskinopeus lenkillä on alle 25kmh mutta apu tulee käyttöön pääasiassa vain mäissä. Mutta jo tuolla 25kmh vauhdilla isoin osa fillareista tulee perä edellä vastaan niin pyörällä kuin laudalla. Olen kokeillut viriboxin kanssa ajaa omalla ja kulkihan se sen 50kmh ja sekin tuntui mopon jälkeen todella hurjalta ihan jo painon puutteen, kunnon turvavarusteiden (joo voisin ottaa prätkäkypärän ja rotsia yms päälle mutta se ei oikein pyörän ideaan istu hanskoja ja kypärää lukuunottamatta katuajossa) yms vuoksi vaikka jarruissa on todella paljon tehoa, jousitus voittaa monet skootterit helposti ja rengastuskin on enemmän kuin kohdallaan. Miten ihmeessä perustelisit kuluttajille pyörien 25kmh rajoituksen ja tehorajat etenkin kun fillareissa on monesti etenkin uudemmissa vaikea kiertää tuota rajoitinta tai siitä jää ainakin jälki moottorinohjaukseen. Itsellä on tuo viriboxi joka nosti rajoittimen 50kmh:n joka tuli fillarin mukana mutta aika nopeasti jäi laatikkoon koska meni koko idea pyörän olemisesta pyörä. Kyllä siitä aikamoinen metakka nousisi kun yhtäkkiä rajoja nostettaisiin, potkulaudat lentäisivät ohi oikealta ja vasemmalta ja ihmiset olisivat juuri ostaneet monen tonnin sähköfillarin joka yhtäkkiä olisi samantien "vanhaa" tekniikkaa. Tämän lisäksi osa moottoreista pitäisi suunnitella uusiksi ja softat muokata lakien mukaisiksi.

Pitää oikeasti tällä hetkellä olla enemmänkin kiitollinen siitä että rajat tosiaan ovat niinkin löysiä kuin ovat. Esim itsellä on tällä hetkellä tilanne etten saa sairauden vuoksi ajaa mitään sähköpyörää/lautaa tehokkaampaa joten nuo ovat mahtava korvike/apuväline julkisten lisänä itselle. Jos nuo rajat nostettaisiin ja vaadittaisiin ajokorttia tms niin itse olisin taas kusessa kunnes ajokielto poistuu ja lekuri antaa taas ajoluvan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Kyllä siitä aikamoinen metakka nousisi kun yhtäkkiä rajoja nostettaisiin, potkulaudat lentäisivät ohi oikealta ja vasemmalta ja ihmiset olisivat juuri ostaneet monen tonnin sähköfillarin joka yhtäkkiä olisi samantien "vanhaa" tekniikkaa.
Oikeastaan - koska olen allerginen polkupyörille - en ole millään tavalla kiinnostunut sähköavusteisista polkupyöristä, joten niitä en kommentoi tieliikenteen osalta mitenkään. Polkupyöräily on yhtä kaukana arjestani kuin moottorikelkkailu tai yleisilmailu, ja ne sentään ovat teknisesti kiinnostavia asioita. Sähköpolkupyöristä ovat kiinnostuneet ne, jotka ovat kiinnostuneet polkupyöräilystä. Ne, jotka eivät ole, ovat kuitenkin enenevässä määrin kiinnostuneet sähköpotkulaudoista.

Tuskin siitä hirveä metakka tulisi, jos Suomessa yhtäkkiä muutettaisiin kevyen sähköajoneuvon nopeus 25 -> 30 km/h. Samoin ei olisi hirveä uutinen, jos Saksassa(jossa muutenkin on aika DDR:läinen politiikka noissa) saisi ajaa 25 aiemman 20 sijaan. Eiköhän se vaikkapa niissä amerikkalaisissa kaupungeissa, joissa potkulaudalla ajetaan kolmeakymppiä nopeampien polkupyörälähettien seassa, mene ihan kohtuudella.

Käsittääkseni Tanskassakaan ei ihan hirveitä ruumiskasoja ole nähty, vaikka kolmisen vuotta sitten sähköpolkupyörällä saikin yhtäkkiä ajaa 45 km/h. Tanska eroaa Suomesta siinä, että siellä polkupyöräily on perinteisestikin ollut yhteiskunnallisesti merkityksellinen asia. Tai no korjataan sen verran, että olihan polkupyörä vielä köyhässä 1960-luvun Suomessa tärkeä juttu. Korjaan, että nykyaikaisen yhteiskunnan piirissä polkupyöräily nykyään tai jo 90-luvulla on Suomen mittakaavassa urheilulaji ja lasten harrastus. Aikuisten liikkuminen on jakautunut tästä yksityismoottoriajoneuvoihin ja toisaalta kaupunkien joukkoliikenteeseen tai käppäilyyn. Polkupyörän (ja sittemmin kevyen sähköajoneuvon) rooli on ollut etupäässä meillä ns. last mile problem ja hupi. Lisäksi jotkut kusipäisen esivallan takia säästösyistä jättävät ajamatta autolla, mikä tuottaa kansantaloudelle tappiota, mutta tärkeintä on että alamainen kärsii. Tämän sanottuani puolustaudun sillä, että minusta on helvetin hauskaa ajaa sähköpotkulaudalla.

Voisin myös harkita ajavani talvisin telasähköpotkulaudalla, jos se ei olisi kuuden tonnin vitsi. Sen puolesta mikään huono mopon mallinen moottorikelkka ei ratkaise tätä käyttötarvetta. Ei moottoripyöräkään kesäisin ratkaise sitä tarvetta, jota tavallisella sähköpotkulaudalla täytetään.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Oikeastaan - koska olen allerginen polkupyörille - en ole millään tavalla kiinnostunut sähköavusteisista polkupyöristä, joten niitä en kommentoi tieliikenteen osalta mitenkään. Polkupyöräily on yhtä kaukana arjestani kuin moottorikelkkailu tai yleisilmailu, ja ne sentään ovat teknisesti kiinnostavia asioita. Sähköpolkupyöristä ovat kiinnostuneet ne, jotka ovat kiinnostuneet polkupyöräilystä. Ne, jotka eivät ole, ovat kuitenkin enenevässä määrin kiinnostuneet sähköpotkulaudoista.

Tuskin siitä hirveä metakka tulisi, jos Suomessa yhtäkkiä muutettaisiin kevyen sähköajoneuvon nopeus 25 -> 30 km/h. Samoin ei olisi hirveä uutinen, jos Saksassa(jossa muutenkin on aika DDR:läinen politiikka noissa) saisi ajaa 25 aiemman 20 sijaan. Eiköhän se vaikkapa niissä amerikkalaisissa kaupungeissa, joissa potkulaudalla ajetaan kolmeakymppiä nopeampien polkupyörälähettien seassa, mene ihan kohtuudella.

Käsittääkseni Tanskassakaan ei ihan hirveitä ruumiskasoja ole nähty, vaikka kolmisen vuotta sitten sähköpolkupyörällä saikin yhtäkkiä ajaa 45 km/h. Tanska eroaa Suomesta siinä, että siellä polkupyöräily on perinteisestikin ollut yhteiskunnallisesti merkityksellinen asia. Tai no korjataan sen verran, että olihan polkupyörä vielä köyhässä 1960-luvun Suomessa tärkeä juttu. Korjaan, että nykyaikaisen yhteiskunnan piirissä polkupyöräily nykyään tai jo 90-luvulla on Suomen mittakaavassa urheilulaji ja lasten harrastus. Aikuisten liikkuminen on jakautunut tästä yksityismoottoriajoneuvoihin ja toisaalta kaupunkien joukkoliikenteeseen tai käppäilyyn. Polkupyörän (ja sittemmin kevyen sähköajoneuvon) rooli on ollut etupäässä meillä ns. last mile problem ja hupi. Lisäksi jotkut kusipäisen esivallan takia säästösyistä jättävät ajamatta autolla, mikä tuottaa kansantaloudelle tappiota, mutta tärkeintä on että alamainen kärsii. Tämän sanottuani puolustaudun sillä, että minusta on helvetin hauskaa ajaa sähköpotkulaudalla.

Voisin myös harkita ajavani talvisin telasähköpotkulaudalla, jos se ei olisi kuuden tonnin vitsi. Sen puolesta mikään huono mopon mallinen moottorikelkka ei ratkaise tätä käyttötarvetta. Ei moottoripyöräkään kesäisin ratkaise sitä tarvetta, jota tavallisella sähköpotkulaudalla täytetään.
Tanskaa on vähän huono verrata kun siellä pyörille ja jalankulkijoille on paremmat väylät kuin Suomessa.

Mulla ei ole mitään näitä lautoja vastaan, mutta koirien kanssa lenkillä tuollainen äänetön lauta kun suhahtaa +40km/h ohi alle metrin päästä niin siinä pelästyy koirat samoin kuin minä ja kun en ole voinut ennakoida tulevaa niin en ole yhtään kiristänyt hihnaa tai sanonut koiralle että paikka, se kun päättää yht äkkiä mennä eteen, tulee iso pipi.
 
Liittynyt
18.09.2018
Viestejä
333
Tekeekö mi scooter essentialilla mitää, nyt olis kerran kaaduttu tarjolla alta 200e :hmm:
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 347
Tekeekö mi scooter essentialilla mitää, nyt olis kerran kaaduttu tarjolla alta 200e :hmm:
Ei tee mitään. Suoralla kun vastatuuli tulee niin kävelijätkin menevät ohi, ennemminkin lelu kuin kulkuneuvo. Huono moottori ja huono akku. Jos budjetti on tiukassa ja ruuvimeisseli pysyy kädessä tarvittaessa, suosittelen kugoota puolasta <300€. Pikaisella silmäykellä parasta hinta/laatua antaa varmasti tuo MAX G30 mitä tänne on 500€ hintalapulla linkkailtu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tekeekö mi scooter essentialilla mitää, nyt olis kerran kaaduttu tarjolla alta 200e :hmm:
Kiinnostaako M365 Pro pienellä sisähinnalla? Uusi tilattu ja odottelen että saan käsiin ja olisi lähdössä myyntiin. PK-seudulla sijaitsee.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
Eroaakohan tuo E-Way E600 Max Ninebotin G30 Maxista mitenkään? Markkinoitu moottorinteho on vähän isompi E600 Maxissa, mutta tulee mieleen että onko nyt tehoina ilmoitettu joku markkinointi teho ja oikeasti teho on sama kuin tuossa G30 Maxissa. Muutenhan nuo näyttävät identtisiltä. Hinnan puolesta G30 Maxin saa aikalailla puoleenhintaan ja itsellä suunta siksi siihen kallistuu.


Harmi kun markkinoilla olevaa Mercane Wide Wheeliä ei ole normi renkailla, muutenhan tuo olisi täydellinen vehje 1kW tehoillaan ja hintakin on 500€ luokassa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Eroaakohan tuo E-Way E600 Max Ninebotin G30 Maxista mitenkään? Markkinoitu moottorinteho on vähän isompi E600 Maxissa, mutta tulee mieleen että onko nyt tehoina ilmoitettu joku markkinointi teho ja oikeasti teho on sama kuin tuossa G30 Maxissa. Muutenhan nuo näyttävät identtisiltä. Hinnan puolesta G30 Maxin saa aikalailla puoleenhintaan ja itsellä suunta siksi siihen kallistuu.


Harmi kun markkinoilla olevaa Mercane Wide Wheeliä ei ole normi renkailla, muutenhan tuo olisi täydellinen vehje 1kW tehoillaan ja hintakin on 500€ luokassa.
Mistä löytyy wide wheel tuohon hintaan?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Eroaakohan tuo E-Way E600 Max Ninebotin G30 Maxista mitenkään? Markkinoitu moottorinteho on vähän isompi E600 Maxissa, mutta tulee mieleen että onko nyt tehoina ilmoitettu joku markkinointi teho ja oikeasti teho on sama kuin tuossa G30 Maxissa. Muutenhan nuo näyttävät identtisiltä. Hinnan puolesta G30 Maxin saa aikalailla puoleenhintaan ja itsellä suunta siksi siihen kallistuu.


Harmi kun markkinoilla olevaa Mercane Wide Wheeliä ei ole normi renkailla, muutenhan tuo olisi täydellinen vehje 1kW tehoillaan ja hintakin on 500€ luokassa.
Itsellä on moinen tilauksessa. En ole valitettavasti ajanut G30:llä mutta olikos tuo G30 Maxin akusto 36v vai 48v?

EDIT: Ainakin tuo akusto on tuossa E600:ssa 48v G30:n 36v sijaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
Taitaapi olla akustossa ero noissa E600 vs G30. Äkkiseltään ainakin googlen mukaan G30 Max olisi 36V.

Mistä löytyy wide wheel tuohon hintaan?
Erehdyin katsomaan tuon yksimoottorisen hintaa. Kaksi moottorinen 1 kW malli Panasonic akuilla on 699€. En vain itse hirveästi ole kuullut positiivista noista matalista läskirenkaista.


E: Hinnasta tietty saa vielä 29€ pois noilla kupongeilla.= 670€.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
Ei tee mitään. Suoralla kun vastatuuli tulee niin kävelijätkin menevät ohi, ennemminkin lelu kuin kulkuneuvo. Huono moottori ja huono akku. Jos budjetti on tiukassa ja ruuvimeisseli pysyy kädessä tarvittaessa, suosittelen kugoota puolasta <300€. Pikaisella silmäykellä parasta hinta/laatua antaa varmasti tuo MAX G30 mitä tänne on 500€ hintalapulla linkkailtu.
Oma Xiaomi 10T kylkiäinen meni 10v tytölle lahjaksi, hänkin valittaa että ei kulje riittävästi :)
Oliko tuohon muuten mitään yksinkertaista tapaa hankkia lisää rangea ja/tai tehoa? Xiaoflasherin asensin mutta siis sen lisäksi akun puolesta. Jos on laittaa suoraa linkkiä Essentiaaliin käyvään Aliexpress tms akkuun ja mahd. tarvittaviin piuhoihin niin kiiitos etukäteen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Oma Xiaomi 10T kylkiäinen meni 10v tytölle lahjaksi, hänkin valittaa että ei kulje riittävästi :)
Oliko tuohon muuten mitään yksinkertaista tapaa hankkia lisää rangea ja/tai tehoa? Xiaoflasherin asensin mutta siis sen lisäksi akun puolesta. Jos on laittaa suoraa linkkiä Essentiaaliin käyvään Aliexpress tms akkuun ja mahd. tarvittaviin piuhoihin niin kiiitos etukäteen

En välttämättä aliexpressistä akkuja tilais. Tarpeeks monta keissiä nähny kun muutamat kennot onkin täytetty hiekalla ja luvattu kapasiteetti ei ihan ookkaan sitä mitä pitäis. Omassa essentialissa on toi paketti + 350w moottori 10" renkailla. Kulkee noh, sopivasti ja rangekin riittää nyt. Ei toki ihan halvimmasta päästä, et herää samalla kyllä kysymys et mitä jos investoiskin suoraan G30 Maxiin ja sit omistais kaks lautaa yhden sijasta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 000
Taitaapi olla akustossa ero noissa E600 vs G30. Äkkiseltään ainakin googlen mukaan G30 Max olisi 36V.


Erehdyin katsomaan tuon yksimoottorisen hintaa. Kaksi moottorinen 1 kW malli Panasonic akuilla on 699€. En vain itse hirveästi ole kuullut positiivista noista matalista läskirenkaista.


E: Hinnasta tietty saa vielä 29€ pois noilla kupongeilla.= 670€.
Varsin hyvä hinta tuokin. Jos tuo es4 tuosta joku päivä alkaa toimia heikosti niin vaihdokki on sitten tuossa. Itse olen kuullut noista renkaista melkein pelkkää positiivista ja laudan YouTube arvostelut on ollut kehuvia.

muoks: tosin jos ei ole tapaa laittaa tuohon 25km/h maksiminopeutta niin jää ostamatta. Uutta firmwarea varmaan kaipaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
595
Nopeusrajoitettuina nuo myydään, kuten tuote sivuilla lukee. Sitä en tiedä onko joku johto katkaistava rajoittimen ohittamiseksi vai ihan vain näyttöä näpyttelemällä.
Itse taasen noista renkaista kuullut, että tuntuu kaikki kivet suoraan läpi, kun ovat niin ohuet ja pienet.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
4
Minä taas käsitin vaihdon niin, että kun otat uuden 2 vuoden sopimuksen, palautat vanhan ja maksat palvelumaksua 29 euroa, pääset vanhan lopuista osareista eroon. Tämähän olisi Augmentille loistokauppa, asiakkaalle heikompi. Vaihtoehtona olisi maksaa se viimeinenkin noin 140 ja pitää skuutti. Kai siitä vielä 18 kk vanhanakin joku enemmän maksaa. :hmm:

Vai olenkohan lukenut ihan perssilmällä.

Edit. Lisäksi vaihto-oikeushan ei varsin potkulaudan omistajia koske, vaan palvelusopimuksen tilaajaa, joka ei omista vaan liisaa. Ainakin noin periaatteessa paperilla jos sopimus pitää. Sehän nyt on eri juttu, lasketaanko Augmentin tilaus oikeasti osamaksukaupaksi jos asiasta rupeaisi jostain syystä lakiteitse joku joskus riitelemään.
Esim 1. Olet maksanut vanhan laudan etukäteen yhdessä erässä (550€) ja vuoden omistamisen jälkeen päivität parempaan malliin (eli palautat vanhan laudan). Sopimuskautta on puolet jäljellä, joten saat hyvityksenä 275€ uudelle 2 vuoden sopimuskaudelle. Ottavat kuitenkin lisäksi vielä 125€ maksun, joten hyvitystä jää vain 150€. Nopeasti on tipahtanut laudan arvo . Jos taas maksamatta on vielä osamaksuja, niin et saa hyvityksiä, mutta loppuja maksuja vanhasta ei enää tarvi maksaa.

Esim 2. Päivität uuteen 18kk jälkeen. Nyt tämä on "ilmaista" eli eivät enää ota keksimäänsä 125€ maksua. Sopimuskautta on kuitenkin enää 1/4 jäljellä, joten jos maksoit 550€ yhdessä erässä, saat 137,5€ hyvitystä uuden laudan sopimuskaudelle. Tai ei tarvitse maksaa vanhasta laudasta lopun ajalta osamaksuja.

Kilpailuetuna mainostettu vuoden ajan ilmaista päivitystä, kun käytännössä asiakas maksaa uudesta lähes täyden hinnan. Olisihan näistä hyvityksistä voinut olla jotain mainintaa sivuilla. Harvinaisen harhaanjohtavaa mainontaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom