Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Oletus on aina oletus kun tosiaan kaikki ei ole niitä 60-80 kiloisia..suomessa kun on paljon myös miehiä joilla elopainoa on reilustikkin yli 100kg.Ja mitä tollasta muutaman satkun potkulautaa kävin kokeileen niin ,se oli kuin olis trampoliinin päällä ollut.Jätetään noi omat teoriat oletukset ihan sinne omaan "tietoon"vaan .
Ja ei tuollainen kehtorunko tuo sitä jäykkyyttää vain teoriassa vaan ihan käytännössäkin.
Höps. En minä mitään oletuksiani kertonut vaan ihan koneenrakennuksen perusoppimäärään nojaten yleisesti riidattomia faktoja. Ei ole temppu eikä mikään tehdä hyvin jäykkä avorunkoskootteri, jos vähän piirtovaiheessa nähdään vaivaa, etenkin kun voidaan laittaa huoletta pari kiloa lisää. Kantavuudeksi voidaan mitoittaa yhtä hyvin 80 kuin vaikkapa 180 kg. Ei tässä ole mitään epäselvää, enkä todellakaan pidä hyvin perusteltuja näkemyksiäni omana tietonani jatkossakaan, ainakaan minkään "kuulikko, poika" -vastineen johdosta. Joku roti.

Eikä ns. kevyen potkulaudankaan kantavuus lopu mihinkään joidenkin ylpeydenaiheena olevaan neuvolapunnitusrajaan. Joo, useimmat vähän liikaa joustavat omaan makuuni "jo" tällä pari kiloa alle neuvolarajan jäävällä ruhollani, mutta kestävät enemmän. G30 on niin jämäkkä, että uskallan ekstrapoloida alarungon olevan ihan riittävän jäykkä vaikkapa 140 kg asti. Muiden osien kestävyydestä en sano mitään.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
76
Tervehdys. Testasin tossa juuri tullutta Ninebot Max G30P:täni. Hieman petyin kulkupuolen suhteen. Ecolla kulki ehkä jotain 8 km/h, D:llä about 20 ja S:llä pääsin tasella sen 28 ehkä. Vääntöä ei kummoisesti mäkiin ollut.

Okei, olen jonkin verran suositusmaksimipainoa painavampi, että siitä tulee oma sanktionsa. Toivon, että -20 pakkaset on suurempi tekijä tässä ja että voimaa olisi kesäkeleillä enemmän.

Voisiko joku Maxisti vahvistaa tai kumota ajatukseni, kiitos. Ilmeisesti kylmässä ilmassa ei niin suurta tehoa saada akuista irti? Lataus testilenkillä oli n. 75 % --> 50 %.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
311
Tervehdys. Testasin tossa juuri tullutta Ninebot Max G30P:täni. Hieman petyin kulkupuolen suhteen. Ecolla kulki ehkä jotain 8 km/h, D:llä about 20 ja S:llä pääsin tasella sen 28 ehkä. Vääntöä ei kummoisesti mäkiin ollut.

Okei, olen jonkin verran suositusmaksimipainoa painavampi, että siitä tulee oma sanktionsa. Toivon, että -20 pakkaset on suurempi tekijä tässä ja että voimaa olisi kesäkeleillä enemmän.

Voisiko joku Maxisti vahvistaa tai kumota ajatukseni, kiitos. Ilmeisesti kylmässä ilmassa ei niin suurta tehoa saada akuista irti? Lataus testilenkillä oli n. 75 % --> 50 %.
Jos sulla on verme sisällä huoneenlämmössä kun lähdet ajelemaan niin ei akku kerkiä vielä -20c pakkasellakaan jäähtyä juurikaan varsinkin jos kaasu pohjassa ajelee. Tuossa näköjään 100kg "max" paino niin jos tuon yli on painoa + vielä kunnolla vaatetta jne niin ei se hirveästi kyllä mäkiä kiipeä. Onneks nämä on potkulautoja eli potkien vaan lisävauhtia
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
@Teidu kulku ja vääntö lisääntyy jos vaihtaa macig serialin sekä firmiksen.

Vakiona on aika kuminauha jos on tottunut äkäisempään kiihtyvyyteen sekä voimakkaampaan vääntöön.

Ideaali lämpötila ajella olisi +20 astetta ja maastokin vaikuttaa.

Tarkistitko onko laudassa GEN2 moottori?

EDIT: Jos on GEN1 moottori, niin muistaakseni lauta alkaa kulkemaan hitaammin kun akun varaustaso laskee 70% ja sen alle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
76
@Teidu kulku ja vääntö lisääntyy jos vaihtaa macig serialin sekä firmiksen.

Vakiona on aika kuminauha jos on tottunut äkäisempään kiihtyvyyteen sekä voimakkaampaan vääntöön.

Ideaali lämpötila ajella olisi +20 astetta ja maastokin vaikuttaa.

Tarkistitko onko laudassa GEN2 moottori?
Joo tosiaan on gen 2. motti ja ymmärtääkseni on "jenkkimoodissa" kun ainakin S:llä otti 32 freewheelinä. Tilasin tän vehkeen Geekbyingista, ja mainostavaaten 30 km/h versiona.

Ja custom firmware on onneksi keinovalikoimissa sitten kun kunnolla pääsee ajelemaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Joo tosiaan on gen 2. motti ja ymmärtääkseni on "jenkkimoodissa" kun ainakin S:llä otti 32 freewheelinä. Tilasin tän vehkeen Geekbyingista, ja mainostavaaten 30 km/h versiona.

Ja custom firmware on onneksi keinovalikoimissa sitten kun kunnolla pääsee ajelemaan.
GEN2 moottorilla ja pelkällä regionin vaihtamisella pitäisi liikkua laudan oman mittarin mukaan 33km/h, mutta siitä voi tiputtaa 3-5km/h pois mittarivirheen mukaan jos testaat GPS:llä nopeutta.

GEN2 moottori ei myöskään ala tiputtamaan nopeuttaa akun varaustason laskiessa, vaan sillä voi ajella täysillä loppuun saakka.

Itse tykkään omasta custom firmwaresta, kun ei tarvitse potkaista yhtään jalalla vauhtia kun lähtee liikkeelle :)
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Jos Facebook käytössä, niin kannattaa liittyä useampaan ryhmään:

Facebook-ryhmät
Facebook-ryhmät
Ninebot Segway MAX
Ninebot Max
Ninebot Max Mods

Itselläni parhaillaan alustavaloprojekti meneillään, mutta jäissä koska kontrollerin käyttämätön portti antoikin ulos vaan 5V ja ledinauhat ovat 12V järjestelmällä.

Jouduin tilaamaan eBaysta DC-DC step convertterin, että saan laskettua akustosta lähtevän 36V jännitteen 12V jännitteeseen.

Muuten olisin ottanut virran etuvalosta, mutta se näyttää jostain syystä 38V, vaikka itse valo toimii 12V:lla. Onkohan siinä joku hakkurivirta käytössä?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
GEN2 moottorilla ja pelkällä regionin vaihtamisella pitäisi liikkua laudan oman mittarin mukaan 33km/h, mutta siitä voi tiputtaa 3-5km/h pois mittarivirheen mukaan jos testaat GPS:llä nopeutta.

GEN2 moottori ei myöskään ala tiputtamaan nopeuttaa akun varaustason laskiessa, vaan sillä voi ajella täysillä loppuun saakka.

Itse tykkään omasta custom firmwaresta, kun ei tarvitse potkaista yhtään jalalla vauhtia kun lähtee liikkeelle :)
Kun on vähän jäänyt epäselväksi niin kysynpä. Mikä tuossa moottorissa on gen 1 ja 2 välinen ero? Onko siis itse moottorissa elektroniikkaa, joka eroaa versioiden välillä ja jos näin, eikö se ole korvattavissa uudemmalla? Vai sähköisesti eroa niin, että sallii suurempien virtojen käytön?

Ja mitä liikkeelle lähtöön tulee, itse päädyin kuitenkin pienen alkuvauhdin tarpeeseen. Enpä muista, onko 2 vai 3 km/h mutta itselle sopinut paremmin ja toisaalta ehkä hieman turvallisempi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kun on vähän jäänyt epäselväksi niin kysynpä. Mikä tuossa moottorissa on gen 1 ja 2 välinen ero? Onko siis itse moottorissa elektroniikkaa, joka eroaa versioiden välillä ja jos näin, eikö se ole korvattavissa uudemmalla? Vai sähköisesti eroa niin, että sallii suurempien virtojen käytön?
On muuten erittäin hyvä kysymys. Tätä minäkin olen ihmetellyt, kun moottorin voi kuulemma yksinkertaisesti vaihtaa uudempaan - ja tulee toki suhteellisen kalliiksi eli en vaihtaisi ellei hajoa.

Kuulostaa äkkinäisellä teknillisellä intuitiolla epäloogiselta yhtälöltä, että itse moottori vaikuttaisi siihen, miten suorituskyky muuttuu akun varauksen jo melko vähänkin heikentyessä.

Helposti tulisi mutuiltua, että käämitys on jotenkin erilainen, mutta voiko sen moottorin vaan vaihtaa eikä muun elektroniikan tarvitse mitään tietää mistään, vai tietääkö se?

Ja mitä liikkeelle lähtöön tulee, itse päädyin kuitenkin pienen alkuvauhdin tarpeeseen. Enpä muista, onko 2 vai 3 km/h mutta itselle sopinut paremmin ja toisaalta ehkä hieman turvallisempi.
Minulla on sama preferenssi. Ei ole kiva jos potkuskootteri lähtee kaasusta paikaltaan, vaan alkuvauhtiehto pitää olla. Toki se alkuvauhti saa olla hyvin pieni eikä kaasun vastetta tarvitsisi erikseen pehmentää eikä varsinkaan laittaa yhtään viivettä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
GEN2 moottori ei ala rajoittamaan nopeutta ja tehoa, vaikka akun varaus laskee alle 70% ja kulkee vakiona eri regionin asettamisen jälkeen sen 33km/h.

En sitten tiedä tarkkaan, että onko siellä moottorissa jotain ohjauselekroniikkaa, joka osaa kertoa kontrollerille, että voi ottaa enemmän potkua ulos vai onko se muuten mekaanisesti ja sähköisesti suunniteltu eri tavalla.

Itse tosiaan tykkään kun lauta lähtee liikkeelle heti kaasua painaessa. Oma riski tuossa on tietysti, kun ei tule otettua lautaa virrattomaksi kun menee kauppaa ja jos vahingossa painaa kaasua.

Ei tarvitse kuin nousta laudan päälle ja lähteä liikkeelle ja yleensä kun lähden ylittämään suojatietä ja samaan suuntaan kulkeva auto lähtee liikkeelle samaan aikaan, olen helposti sen 50 metriä edellä kunnes tavoittaa.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
311
Ne säädöt on ESC:ssä (electronic speed controller). Moottori on täysin "tyhmä", toki siellä jotain sensoreita voi olla joka kertoo moottorin position, mutta yleensä on sensorless moottoreita. Ainakin M365.

Escin asetukset sitten vaikuttaa miten kulkee milläkin jänöllä. Yleensä escissä rajotietaan aina virtaa (eli amppeereita) ja kun jännite (voltit) laskee, niin teho pienenee (watit).

Jos esim escissä asetettu max 10A virrat, niin täydellä akulla (esim 10S akku 42V) 42V*10A = 420W tehoa. Kun akkujännite pienenee esim n. puoleenväliin niin akun jännite on esimerkiksi 37 volttia, jolloin teho on 370W. Tähän kun lisää vielä että vähän akun kennoista ja sen kapasiteetistä riippuen kuorman alla akun jännite "sägää" (voltage sag), niin tehot pienenee jos amppeerit on rajattu.

Luultavasti siis tämä "gen2" elektroniikka ei rajoita virtoja niin paljoa, vaan antaa tasaisemmin tehoa irti (eli mitä tyhjempi akku -> sitä enemmän amppeereita). Mitä enemmän sitten amppeereita = enemmän lämpöä komponenteille = liika lämpö niin tulee savut.

Xiaomi M365 jaksaa n. 1300W antaa pihalle. Vakioakkukin tuon varmaan kestää, mutta olen tehnyt tuyohon vakio 10s3p akun kaveriksi toisen 10s3p akun ja nyt kapasiteettiä vajaa 20000mah. Akullisellä pääsee mukavasti n. 50-60 kilometriä tälläinen vajaa 80kg jantteri.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
On muuten erittäin hyvä kysymys. Tätä minäkin olen ihmetellyt, kun moottorin voi kuulemma yksinkertaisesti vaihtaa uudempaan - ja tulee toki suhteellisen kalliiksi eli en vaihtaisi ellei hajoa.

Kuulostaa äkkinäisellä teknillisellä intuitiolla epäloogiselta yhtälöltä, että itse moottori vaikuttaisi siihen, miten suorituskyky muuttuu akun varauksen jo melko vähänkin heikentyessä.

Helposti tulisi mutuiltua, että käämitys on jotenkin erilainen, mutta voiko sen moottorin vaan vaihtaa eikä muun elektroniikan tarvitse mitään tietää mistään, vai tietääkö se?
Aivan samantyylistä ajatusta kuin itselläni. Ja juuri sillä tuota kysyinkin koska ei oikein ole selväksi tullut.

Käämityksessä ja rakenteessa muutoinkin voisi olla eroa mutta onko? Ja toki se voisi mahdollistaa suuremmat virrat mutta tuo loppuun asti ilman tehon putoamista kuulostaa toisaalta täysin ohjaimen asialta. Tosin joka tapauksessa pudotusta tulee, jännite kun laskee.

Ne säädöt on ESC:ssä (electronic speed controller). Moottori on täysin "tyhmä", toki siellä jotain sensoreita voi olla joka kertoo moottorin position, mutta yleensä on sensorless moottoreita. Ainakin M365.

Escin asetukset sitten vaikuttaa miten kulkee milläkin jänöllä. Yleensä escissä rajotietaan aina virtaa (eli amppeereita) ja kun jännite (voltit) laskee, niin teho pienenee (watit).

Jos esim escissä asetettu max 10A virrat, niin täydellä akulla (esim 10S akku 42V) 42V*10A = 420W tehoa. Kun akkujännite pienenee esim n. puoleenväliin niin akun jännite on esimerkiksi 37 volttia, jolloin teho on 370W. Tähän kun lisää vielä että vähän akun kennoista ja sen kapasiteetistä riippuen kuorman alla akun jännite "sägää" (voltage sag), niin tehot pienenee jos amppeerit on rajattu.

Luultavasti siis tämä "gen2" elektroniikka ei rajoita virtoja niin paljoa, vaan antaa tasaisemmin tehoa irti (eli mitä tyhjempi akku -> sitä enemmän amppeereita). Mitä enemmän sitten amppeereita = enemmän lämpöä komponenteille = liika lämpö niin tulee savut.

Xiaomi M365 jaksaa n. 1300W antaa pihalle. Vakioakkukin tuon varmaan kestää, mutta olen tehnyt tuyohon vakio 10s3p akun kaveriksi toisen 10s3p akun ja nyt kapasiteettiä vajaa 20000mah. Akullisellä pääsee mukavasti n. 50-60 kilometriä tälläinen vajaa 80kg jantteri.
Nyt ollaan aivan siinä, miten itse asiaa ajattelen. Ja sitä enemmän mietin, miten moottori voi vaikuttaa jos siinä ei mitään elektroniikkaa ole. Olen kuitenkin ymmärtänyt tämän gen 2-päivityksen tarkoittavan nimenomaisesti moottorin vaihtoa puuttumatta muuhun elektroniikkaan ja sitä erikoisemmalta asia on tuntunut. Ja kuten tuosta virtarajasta kirjoititkin, sen tulisi muuttua jännitteen muutoksen mukaan jottei rajoittaisi tehoa akun hiipuessa. Tosin luonnollisesti jossakin kohden tulee virran osalta raja vastaan joten vaikkei jännitteen pudotus täydestä tyhjään kovin suuri ole, voi ihan elektroniikka tuoda rajat siihen, millainen maksimiteho on käytössä liki tyhjällä akulla.

Suoranaista tarvetta positioanturille en oikeastaan näe, jos käytössä ei ole takaisinkytkentää nopeuden osalta. Tosin myöskään sille on vaikea nähdä tarvetta. Käytännössä moottori seuraa ohjausta ja jos ei seuraa, se voidaan havaita ihan jo moottorivirrasta.

Mitäs akkua muuten käytät toisena? Itsellä olisi ajatuksena kevääksi toinen tuohon M365 prohon laittaa. Ja sen osalta tosiaan oikeastaan nuo kaikki mainitsemasi kokeiltu ihan käytännössäkin, tosin tällä hetkellä en ota edes piikkinä ulos kuin sen noin 800W. Kotiin tultaessa viimeisenä mäkeä aika reilusti joten kesäkuumalla nostaa lämpöjä turhaan.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
311
Aivan samantyylistä ajatusta kuin itselläni. Ja juuri sillä tuota kysyinkin koska ei oikein ole selväksi tullut.

Käämityksessä ja rakenteessa muutoinkin voisi olla eroa mutta onko? Ja toki se voisi mahdollistaa suuremmat virrat mutta tuo loppuun asti ilman tehon putoamista kuulostaa toisaalta täysin ohjaimen asialta. Tosin joka tapauksessa pudotusta tulee, jännite kun laskee.


Nyt ollaan aivan siinä, miten itse asiaa ajattelen. Ja sitä enemmän mietin, miten moottori voi vaikuttaa jos siinä ei mitään elektroniikkaa ole. Olen kuitenkin ymmärtänyt tämän gen 2-päivityksen tarkoittavan nimenomaisesti moottorin vaihtoa puuttumatta muuhun elektroniikkaan ja sitä erikoisemmalta asia on tuntunut. Ja kuten tuosta virtarajasta kirjoititkin, sen tulisi muuttua jännitteen muutoksen mukaan jottei rajoittaisi tehoa akun hiipuessa. Tosin luonnollisesti jossakin kohden tulee virran osalta raja vastaan joten vaikkei jännitteen pudotus täydestä tyhjään kovin suuri ole, voi ihan elektroniikka tuoda rajat siihen, millainen maksimiteho on käytössä liki tyhjällä akulla.

Suoranaista tarvetta positioanturille en oikeastaan näe, jos käytössä ei ole takaisinkytkentää nopeuden osalta. Tosin myöskään sille on vaikea nähdä tarvetta. Käytännössä moottori seuraa ohjausta ja jos ei seuraa, se voidaan havaita ihan jo moottorivirrasta.

Mitäs akkua muuten käytät toisena? Itsellä olisi ajatuksena kevääksi toinen tuohon M365 prohon laittaa. Ja sen osalta tosiaan oikeastaan nuo kaikki mainitsemasi kokeiltu ihan käytännössäkin, tosin tällä hetkellä en ota edes piikkinä ulos kuin sen noin 800W. Kotiin tultaessa viimeisenä mäkeä aika reilusti joten kesäkuumalla nostaa lämpöjä turhaan.
Aliexpressistä Liitokala merkkisiä 3500mah 10A lioneita. Halpoja ja hyväksi todettu merkki useammassakin käyttökohteessa. Niiden kaverina joku noname kympin BMS ja y-kaapelilla orkkisakun kanssa rinnan. Orkkislaturilla on kyllä latailu tuskaisen hidasta, tulee työmatkaa ajettua viikossa sen n. 50km niin pärjää yhdellä latauksella koko viikon, mutta sitten saakin latailla melkeen kellon ympäri että tulee taas täyteen.

p.s. kyllähän sitten jossain määärin myös moottorin KV ja vaiheiden resistanssitkin vaikuttavat, mutta näissä vermeissä resistanssi on käytännössä mitätön. KV tietty vaikuttaa teoreettisiin maksimivauhteihin. Omakin vehje kulkee sen joku 28-29kmh täydellä akulla, vaikka tehoa olisi tarjolla paljon tuonkin jälkeen, mutta ei vaan moottori vakiojänöillä pyöri kovempaa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Aliexpressistä Liitokala merkkisiä 3500mah 10A lioneita. Halpoja ja hyväksi todettu merkki useammassakin käyttökohteessa. Niiden kaverina joku noname kympin BMS ja y-kaapelilla orkkisakun kanssa rinnan. Orkkislaturilla on kyllä latailu tuskaisen hidasta, tulee työmatkaa ajettua viikossa sen n. 50km niin pärjää yhdellä latauksella koko viikon, mutta sitten saakin latailla melkeen kellon ympäri että tulee taas täyteen.

p.s. kyllähän sitten jossain määärin myös moottorin KV ja vaiheiden resistanssitkin vaikuttavat, mutta näissä vermeissä resistanssi on käytännössä mitätön. KV tietty vaikuttaa teoreettisiin maksimivauhteihin. Omakin vehje kulkee sen joku 28-29kmh täydellä akulla, vaikka tehoa olisi tarjolla paljon tuonkin jälkeen, mutta ei vaan moottori vakiojänöillä pyöri kovempaa.
Liitokalaa lienee tosiaan paras valinta noista edukkaistam sitä itsekin katsellut. BMS tuskin on ongelma, kunhan joku etäisesti järkevä on. Mutta koska nuo mainitut kilometrit ja tuo akun koko niin käytät ilmeisesti useampaa tuon kokoista akkua?

Latausta olen miettinyt myös itse, eihän tuo tosiaan mitään liian nopeaa ole tuosssa prossakaan edes omalla akulla, saati jos lisäät saman verran rinnalle. Mutta yön yli ehtii monesti lataamaan joten sikäli ei mainittava ongelma. Muutoinkin, kuten olen täällä aikaisemmin todennut, tapaan pääasiassa laittaa laudan lataukseen joka ajon jälkeen. En vaan jaksa miettiä, riittääkö akku vai ei. Mielummin lähden täydellä akulla liikkeelle ja vaihdan akkua / lautaa kun akku hiipuu.

Omasta en ole edes mitannut resistansseja. Kuten totesit, varsin merkityksetöntä ja myös asia, johon ei voi vaikuttaa. Ja ilmeisesti järkevä raja tulee tuossa mainitussa luokassa. Saman otan omasta laudasta (siis sitä todellista nopeutta) ja siinä se. Riittää mainiosti joten en toisaalta ole edes käyttänyt aikaa hienosäätämiseen. Ei juuri maksa vaivaa jos tasamaalla saa pykälän lisää.
Tosiaan omassa on kertaalleen vaihdettu esc jossa siis pykälää alkuperäistä tukevammat kivet. Alkuperäiseen kolvailin kyllä samat, mitä olikin. Kun en jaksanut skoopata kytkentätaajuutta tms niin en arponut sen paremmin. Ehkä tuota voisi joskus katsoa paremmin ja etsiä rajoja. Toisaalta todelliset rajat pitäisi hakea varmaan dynossa mutta potkulaudan kanssa "saattaisi ampua hieman yli".
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
311
Liitokalaa lienee tosiaan paras valinta noista edukkaistam sitä itsekin katsellut. BMS tuskin on ongelma, kunhan joku etäisesti järkevä on. Mutta koska nuo mainitut kilometrit ja tuo akun koko niin käytät ilmeisesti useampaa tuon kokoista akkua?

Latausta olen miettinyt myös itse, eihän tuo tosiaan mitään liian nopeaa ole tuosssa prossakaan edes omalla akulla, saati jos lisäät saman verran rinnalle. Mutta yön yli ehtii monesti lataamaan joten sikäli ei mainittava ongelma. Muutoinkin, kuten olen täällä aikaisemmin todennut, tapaan pääasiassa laittaa laudan lataukseen joka ajon jälkeen. En vaan jaksa miettiä, riittääkö akku vai ei. Mielummin lähden täydellä akulla liikkeelle ja vaihdan akkua / lautaa kun akku hiipuu.

Omasta en ole edes mitannut resistansseja. Kuten totesit, varsin merkityksetöntä ja myös asia, johon ei voi vaikuttaa. Ja ilmeisesti järkevä raja tulee tuossa mainitussa luokassa. Saman otan omasta laudasta (siis sitä todellista nopeutta) ja siinä se. Riittää mainiosti joten en toisaalta ole edes käyttänyt aikaa hienosäätämiseen. Ei juuri maksa vaivaa jos tasamaalla saa pykälän lisää.
Tosiaan omassa on kertaalleen vaihdettu esc jossa siis pykälää alkuperäistä tukevammat kivet. Alkuperäiseen kolvailin kyllä samat, mitä olikin. Kun en jaksanut skoopata kytkentätaajuutta tms niin en arponut sen paremmin. Ehkä tuota voisi joskus katsoa paremmin ja etsiä rajoja. Toisaalta todelliset rajat pitäisi hakea varmaan dynossa mutta potkulaudan kanssa "saattaisi ampua hieman yli".
Taisin tuossa aikaisemmassa viestissä mainitakkin jotta liitokaloista kasailin 10s3p akun, jotta 10 rinnan ja 3 sarjassa (parallel/series). Orkkisakku on kanssa 10s3p mutta kennot taisi olla jotain 2600mah tms.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Taisin tuossa aikaisemmassa viestissä mainitakkin jotta liitokaloista kasailin 10s3p akun, jotta 10 rinnan ja 3 sarjassa (parallel/series). Orkkisakku on kanssa 10s3p mutta kennot taisi olla jotain 2600mah tms.
Heh. Muisti oli hyvä mutta lyhyt. Kyllä siellä tarkistuskierroksen jäljiltä oli tosiaan tällainen maininta.

Miksi muuten päädyit tuohon ratkaisuun lisäakkujen osalta? Liitokalaa saa kuitenkin suoraan isompanakin. Vai kekseitkö jonkin hyvän tavan sijoittaa ne pienemmät lisäakut?

Ja tosiaan, itselläsi siis M365 ilman prota? Siinähän akku on tosiaan paremmin näkyvissä, prossa on koteloitu niin, että sen kytkentää et helposti katso paitsi netistä etsimällä. Ihan kiinnostava tieto monessakin laudassa. Kennot ja kytkentä vaikuttaa kuitenkin siihen, millaisia maksimivirtoja on järkevää ottaa ulos.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Joku sanoi tuolla Facebookin ryhmässä, että tuosta käyttämättömästä MAX-G30 kontrollerin portista pitäisi saada ulos 5 tai 12 volttia ja kontrolleri osaisi itse antaa oikean jännitteen lähteen mukaan.

Toisin kävi. Antaa vain 5V ulos ja jonkun kertoman mukaan sitäkin vain 500-600mAh.

Tässä on nyt kesästä asti odoteltu uutta pohjapanssaria, lednauhaa, ostettu liimaa, sähköjohtoa, joutinta, tinaa, työkaluja yms. ja odotus jatkuu, että saan projektin valmiiksi.

viisvolttia.png
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Joku sanoi tuolla Facebookin ryhmässä, että tuosta käyttämättömästä MAX-G30 kontrollerin portista pitäisi saada ulos 5 tai 12 volttia ja kontrolleri osaisi itse antaa oikean jännitteen lähteen mukaan.

Toisin kävi. Antaa vain 5V ulos ja jonkun kertoman mukaan sitäkin vain 500-600mAh.

Tässä on nyt kesästä asti odoteltu uutta pohjapanssaria, lednauhaa, ostettu liimaa, sähköjohtoa, joutinta, tinaa, työkaluja yms. ja odotus jatkuu, että saan projektin valmiiksi.

En tuota kontrolleria tunne mutta ajatuksena hieman erikoinen tuo kertomasi. Siis minkä mukaan osaisi päätellä, mitä antaa ulos? Ja jos selvää tarvetta ei ole, miksi tuollainen edes olisi olemassa?
500mA kuulostaa toisaalta sekin aivan järkevältä. Suurempia ei ainakaan lineaariregulla kannata tehdä ja tehokkaalle hakkurille on vaikea nähdä tarvetta.

Onneksi kevät on kaukana (taitaa olla omakin lautasi talviteloilla) joten ehdit tosiaan sen dc-dc stepdownin saada ja asentaa. Paras tapa muutoinkin, et turhaan riskeeraa sitä esc:tä.
 

gm_

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
311
Heh. Muisti oli hyvä mutta lyhyt. Kyllä siellä tarkistuskierroksen jäljiltä oli tosiaan tällainen maininta.

Miksi muuten päädyit tuohon ratkaisuun lisäakkujen osalta? Liitokalaa saa kuitenkin suoraan isompanakin. Vai kekseitkö jonkin hyvän tavan sijoittaa ne pienemmät lisäakut?

Ja tosiaan, itselläsi siis M365 ilman prota? Siinähän akku on tosiaan paremmin näkyvissä, prossa on koteloitu niin, että sen kytkentää et helposti katso paitsi netistä etsimällä. Ihan kiinnostava tieto monessakin laudassa. Kennot ja kytkentä vaikuttaa kuitenkin siihen, millaisia maksimivirtoja on järkevää ottaa ulos.
Irtonaisia 18650 kennoja siis hommasin ja pistehitsillä kasaan. Liitokalalta saa noita valmiitakin "pakkoja", mutta ei itsellä kokemusta niistä - eikä siis tietoa onko siellä kunnon kennoja, luulisi että samoja niissäkin? Kennota taitaa olla jokseenkin 10x3 patterniin aseteltuna, en enään muista kun joskus 2019 alkuvuodesta tuon tein enkä ole sen koommin kurkkinut, kennot 3d printatulla palikalla kiinni siinä putkessa joka jalkalaudalta lähtee tangolle + jossain pikku kangaspussukassa.

Non-pro joo käytössä. Orkkisakkuun ei tarvitse koskea, se orkkisakku oli kiinni ESC:ssä ihan xt60 plugilla niin tein siihen Y-kaapelin ja pistin molemmat sitten rinnan.

kontrolleri osaisi itse antaa oikean jännitteen lähteen mukaan.

Toisin kävi. Antaa vain 5V ulos ja jonkun kertoman mukaan sitäkin vain 500-600mAh.
Ei se kontrolleri tiedä käyttöjännitteestä mitään, antaa ulos sen mitä antaa. Toki jos on joku kolmas piuha datakommunikaatiolle niin tietty siinä tapauksessa kontrolleri voi kysellä poweroitavalta laitteelta millaista jännitettä haluaa, mutta veikkaan että näin fiksuja valoja sulla siinä on.

M365 non-pro:ssa ainakin on keulavalolle jo alimitoitettu juotettu sulake tuolla ESC:llä (itsekin joutunut kerran vaihtamaan), joten en kyllä etuvalolta varastaisi mitään virtaa. 5V sekä akkujännite tosiaan tulee sinne ohjauspaneelille, ei taida 12V linjaa olla koko vehkeessä? Regulla tosiaan saat kyllä virrat, mutta muista että jos kytket sen regun kiinni suoraan akkuun niin silloin siellä regulla on jatkuvasti jännitteet päällä. Kannattanee joku rele/katkaisija siihen viritellä akun ja regun väliin ettei tyhjentele akkua pikkuhiljaa itekseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Latausta olen miettinyt myös itse, eihän tuo tosiaan mitään liian nopeaa ole tuosssa prossakaan edes omalla akulla, saati jos lisäät saman verran rinnalle. Mutta yön yli ehtii monesti lataamaan joten sikäli ei mainittava ongelma. Muutoinkin, kuten olen täällä aikaisemmin todennut, tapaan pääasiassa laittaa laudan lataukseen joka ajon jälkeen. En vaan jaksa miettiä, riittääkö akku vai ei. Mielummin lähden täydellä akulla liikkeelle ja vaihdan akkua / lautaa kun akku hiipuu.
Näin tulee myös toimittua. Pahus kun jäi kausisäilytyksen valmistelu vähän puolitiehen. Kaksi lautaa piti jättää sopivasti puretuksi, mutta kesken loppusyksystä tuli vähän äkkiä liian kylmä ja märkä; täysi akkuhan noissa sattui olemaan. Onneksi vielä ennen joulua oli inhimillinen ajokeli heittää pari reissua kauppaan. Muutaman kilometrin mäkiajon ja rässimisen verran vajaa on aina parempi kuin täysi akku yli talven. Ei edes ajovalo pysy päällä, ettei vaan pysty telkkaria katsellessa kätevästi purkamaan. Mulkut. Mutta olkoot noin, eiköhän ne ikänsä kestä. Seuraavaan ajokauteen saattaa tovi vierähtää.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
En tuota kontrolleria tunne mutta ajatuksena hieman erikoinen tuo kertomasi. Siis minkä mukaan osaisi päätellä, mitä antaa ulos? Ja jos selvää tarvetta ei ole, miksi tuollainen edes olisi olemassa?
500mA kuulostaa toisaalta sekin aivan järkevältä. Suurempia ei ainakaan lineaariregulla kannata tehdä ja tehokkaalle hakkurille on vaikea nähdä tarvetta.

Onneksi kevät on kaukana (taitaa olla omakin lautasi talviteloilla) joten ehdit tosiaan sen dc-dc stepdownin saada ja asentaa. Paras tapa muutoinkin, et turhaan riskeeraa sitä esc:tä.
Osaatko sanoa siihen mitään, kun etuvalo on 12V, mutta kun mittaan yleismittarilla se antaa omituisen 38V lukeman?

Alunperin oli tarkoitus ottaa siitä virrat alustavaloille ja olisi ollut muutenkin fiksua, että ne olisivat syttyneet samaan aikaan etuvalot päälle kytkiessä.

Eli siis, tuleeko sinne jotain hakkurivirtaa ja jos tulee, kärähtääkö lednauhojen oma Wifi/IR kontrolleri jos kokeilen?

12V RGBW/RGB WiFi APP LED Controller With IR 24Key Remote For RGB LED Strip | eBay

display.PNG


image.png
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Irtonaisia 18650 kennoja siis hommasin ja pistehitsillä kasaan. Liitokalalta saa noita valmiitakin "pakkoja", mutta ei itsellä kokemusta niistä - eikä siis tietoa onko siellä kunnon kennoja, luulisi että samoja niissäkin? Kennota taitaa olla jokseenkin 10x3 patterniin aseteltuna, en enään muista kun joskus 2019 alkuvuodesta tuon tein enkä ole sen koommin kurkkinut, kennot 3d printatulla palikalla kiinni siinä putkessa joka jalkalaudalta lähtee tangolle + jossain pikku kangaspussukassa.

Non-pro joo käytössä. Orkkisakkuun ei tarvitse koskea, se orkkisakku oli kiinni ESC:ssä ihan xt60 plugilla niin tein siihen Y-kaapelin ja pistin molemmat sitten rinnan.
Ai, tuolla tasolla itse. Ei oikein ole järkevää pistehitsiä itsellä käytössä joten ihan valmista pakettia olen ajatellut. Tosiaan ajatuksella siellä olevan samoja kennoja. Tosin eihän tuo pistehitsi mahdoton ole muttei välttämätön jos valmista saa.
Tulostamalla olen telinettä miettinyt, järkevää tulostusmahdollisuutta ei vain oikein ole ollut. Ehkä niin tai sitten joku perinteisempi menetelmä. Pysyvästi on joka tapauksessa asennettava, mikään "otan mukaan kun tarvitsen" ei kyllä toimi, jännitetasot aina pielessä kuitenkin.

Y-kaapelein myös itse tuon olen ajatellut toteuttaa. Sulaketta vielä väliin varoiksi, sillä pitäisi pärjätä.

Ei se kontrolleri tiedä käyttöjännitteestä mitään, antaa ulos sen mitä antaa. Toki jos on joku kolmas piuha datakommunikaatiolle niin tietty siinä tapauksessa kontrolleri voi kysellä poweroitavalta laitteelta millaista jännitettä haluaa, mutta veikkaan että näin fiksuja valoja sulla siinä on.

M365 non-pro:ssa ainakin on keulavalolle jo alimitoitettu juotettu sulake tuolla ESC:llä (itsekin joutunut kerran vaihtamaan), joten en kyllä etuvalolta varastaisi mitään virtaa. 5V sekä akkujännite tosiaan tulee sinne ohjauspaneelille, ei taida 12V linjaa olla koko vehkeessä? Regulla tosiaan saat kyllä virrat, mutta muista että jos kytket sen regun kiinni suoraan akkuun niin silloin siellä regulla on jatkuvasti jännitteet päällä. Kannattanee joku rele/katkaisija siihen viritellä akun ja regun väliin ettei tyhjentele akkua pikkuhiljaa itekseen.
Pron osalta ei ole ollut valossa ongelmaa, toisaalta en ole vielä tutustunut paremmin tuohon. Speksin mukaan watin lamppu ja pro2 tuplat. Jos vastaava kontrollerin osalta, voisi vaikka vaihtaa (no kun vähän kaaduttu ja lamppu hiekkapuhallettu). Mutta muutoin en kyllä, kuten edellä jo todettua, lähtisi kytkemään mitään extraa olematta varma asiasta. Se erillinen dc-dc on kuitenkin merkittävästi helpompi korvata vs esc.

Mutta siis lisäten tuohon omaasi. Kyllä se pyynnön mukaan ulos annettava jännite olisi mahdollinen. En vain näe mitään syytä, miksi sellainen olisi olemassa. Edellyttäisi älyn molempiin päihin ja myös hakkurin, joka kykenee tuohon. Ei, ei varmasti ilman syytä.

Näin tulee myös toimittua. Pahus kun jäi kausisäilytyksen valmistelu vähän puolitiehen. Kaksi lautaa piti jättää sopivasti puretuksi, mutta kesken loppusyksystä tuli vähän äkkiä liian kylmä ja märkä; täysi akkuhan noissa sattui olemaan. Onneksi vielä ennen joulua oli inhimillinen ajokeli heittää pari reissua kauppaan. Muutaman kilometrin mäkiajon ja rässimisen verran vajaa on aina parempi kuin täysi akku yli talven. Ei edes ajovalo pysy päällä, ettei vaan pysty telkkaria katsellessa kätevästi purkamaan. Mulkut. Mutta olkoot noin, eiköhän ne ikänsä kestä. Seuraavaan ajokauteen saattaa tovi vierähtää.
No niin se syksy iski myös itsellä. Mutta tuossa pari päivää sitten kävin vielä lumikelillä toteamassa "ei prkele, ei ole ihmisen hommaa sileällä renkaalla". Nastoja tekisi mieli mutta myöhäistä alkaa olla jo.
Eli lauta tuli pestyä edellispäivänä pesuhuoneessa ja akkua sen oliko 85% joten sillä mennään kevääseen. Toisaalta en muutenkaan jaksa kovin suurta stressiä ottaa. Edelleen pidän beta-versiona näitä nykylautoja joten pakko asennoitua sen mukaisesti.

Osaatko sanoa siihen mitään, kun etuvalo on 12V, mutta kun mittaan yleismittarilla se antaa omituisen 38V lukeman?

Alunperin oli tarkoitus ottaa siitä virrat alustavaloille ja olisi ollut muutenkin fiksua, että ne olisivat syttyneet samaan aikaan etuvalot päälle kytkiessä.

Eli siis, tuleeko sinne jotain hakkurivirtaa ja jos tulee, kärähtääkö lednauhojen oma Wifi/IR kontrolleri jos kokeilen?

12V RGBW/RGB WiFi APP LED Controller With IR 24Key Remote For RGB LED Strip | eBay
En tunne tuota esc:tä joten arvailen.

Millaisella mittarilla mittaat tuota? Kyllä siellä voi olla pwm ja mittarisi kertoo omiaan. Toisaalta kovin suurta ylimitoitusta tuskin on tehty ja ledinauhasi ovat ilmeisesti kuitenkin moninkertaisesti sitä omaa valoa tehokkaampia.

Arvaan lisää... Ei siellä omassa valossa vastuksella hukata kovin paljoa joten jos olet jostakin saanut selville jännitteen olevan 12V, se voi mainiosti pitää paikkaansa. Sikäli se ledinauhojen kontrolleri tuskin kärähtää mutta kestääkö esc, se on kokonaan oma asiansa.
Miten olisi se erillinen dc-dc ja vaikka pieni rele väliin, ohjaus sieltä omalta valolta? Releen kelajännitteen voi melko varmasti ylimitoittaa ja vetää silti. Ja jos riittävän pienivirtainen rele, vastus ja zeneri voisi jo sellaisenaan riittää edessä.

Eri laitehan tuo on vs M365 pro mutta jos saisi aikaan vaihtaa jarrukahvan (vino, kiitos maakontaktin) lähiaikoina, voisi samalla katsoa skoopilla lampulle tulevan. Alku sekin jo. Tosin jos saat palikoista kuvat tänne, osaa varmasti joku jo kertoa, onko siinä pwm:ään viittaavia osia. Tai no, linkit, joku varmasti kuvannut ne jo aikaisemmin.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
@djmake

Yleismittarina 10€ halpa mittari : Review of XL830L

Kaverilta pitäisi löytyä joku arvokkaampi Fluken mittari jos siitä on hyötyä.

Tämä on tilattu ja sen pitäisi mahtua kotelointiin ja virtajohdon saisi menemään pystyputkea pitkin sisäpuolelta huomaamattomasti ja turvallisesti:
1x Waterproof DC-DC Step Down Volt Converter 20V-55V 24V 36V 48V to 12V 3A | eBay

Tilaisin lisäksi haaroitinjohdon, ettei tarvitse poikkaista alkuperäisiä akun johtimia:
XT60 Parallel Y Cable Harness Connector Cable(2x DUAL LIPO) DJI CX20, NOVA QUAD | eBay

Tämän mukaan etuvalon pitäisi olla 12V:
€15.46 30% de DESCUENTO|Kit de montaje de faro delantero para patinete eléctrico Ninebot MAX G30 G30D, piezas de luz LED delantera|Piezas y accesorios de scooter| - AliExpress
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
@djmake

Yleismittarina 10€ halpa mittari : Review of XL830L

Kaverilta pitäisi löytyä joku arvokkaampi Fluken mittari jos siitä on hyötyä.

Tämä on tilattu ja sen pitäisi mahtua kotelointiin ja virtajohdon saisi menemään pystyputkea pitkin sisäpuolelta huomaamattomasti ja turvallisesti:
1x Waterproof DC-DC Step Down Volt Converter 20V-55V 24V 36V 48V to 12V 3A | eBay

Tilaisin lisäksi haaroitinjohdon, ettei tarvitse poikkaista alkuperäisiä akun johtimia:
XT60 Parallel Y Cable Harness Connector Cable(2x DUAL LIPO) DJI CX20, NOVA QUAD | eBay

Tämän mukaan etuvalon pitäisi olla 12V:
€15.46 30% de DESCUENTO|Kit de montaje de faro delantero para patinete eléctrico Ninebot MAX G30 G30D, piezas de luz LED delantera|Piezas y accesorios de scooter| - AliExpress
Tuolla mittarilla et todellisuutta valitettavasti näe, jos hakkuria ja ulos tulee kanttia ilman konkkaa jne. Flukessa oletuksena true RMS joten varmasti saat sillä parempia tuloksia ja jos parempi Fluke, kannattaa katsoa taajuus myös. Kertoo aika suoraan, jos hakkuria syötössä.
Itse tapaan katsoa skoopilla hakkurien ulostulot. Jännitetaso ei ehkä se absoluuttisin totuus aina ole, aaltomuoto / pulssisuhde kertoo silti paljon. Kannettava skooppi mietinnän alla juurikin tämän kaltaisiin. Pöytävermettä jaksaisi aina viritellä.

Hakkuria saa ihan Suomestakin mutta miksipä ei tuo mainittukin toimisi. Tarvitset vaan tosiaan tavan kytkeä sen pois toiminnasta. Idlenä toki varsin maltillinen kulutus mutta jos oikein muistan, pidät lautaa (lähes) aina laturissa jos et ajele. Silloin ei ole mitään merkitystä.

Haarat hyvät, ei tosiaan kannata katkoa johtoja jos / kun saa edukkaasti haarat. Toivottavasti ovat ok, ei mitään paukkulankaa.

Ja tuosta myyntilinkistä vaikea sanoa. Niissä on niin paljon arpomista monesti, ettei todellakaan tiedä totuutta. Tai jos tietää, ei voi ostaa myyjän kertoessa satuja. Mittaamalla tosiaan, joka siis haastavaa halppismittarilla. Lisäkuorman keston arpominen sitäkin vaikeampaa jos ei tunne esc:llä olevia komponetteja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Tarvitset vaan tosiaan tavan kytkeä sen pois toiminnasta.
Kaipa se ihan alkeellisesti releellä onnistuu, kuten jo on ehdotettu. Syötetään konvertteria releen kautta. Jos ollaan labran puolella laiskoja ja pajan puolella rohkeampia, kokeilisin vaikka yrityksen ja erehdyksen kautta ajovalon virrasta otettavalla herätteellä. Mikä kanttijännite sinne sitten meneekin, niin jos ei 12 voltin rele kestä, 24-volttinen varmaankin vetää ja kestää.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 838
Kaipa se ihan alkeellisesti releellä onnistuu, kuten jo on ehdotettu. Syötetään konvertteria releen kautta. Jos ollaan labran puolella laiskoja ja pajan puolella rohkeampia, kokeilisin vaikka yrityksen ja erehdyksen kautta ajovalon virrasta otettavalla herätteellä. Mikä kanttijännite sinne sitten meneekin, niin jos ei 12 voltin rele kestä, 24-volttinen varmaankin vetää ja kestää.
Juurikin näin. Kuten todettua, ylimitoitus oletuksena ja jos toimii, on tyytyväinen. Jos ei, vaihtaa releen. 24V rele vetänee varmasti tuossa piirissä joten sillä voi lähteä kokeilemaan ja kaveriksi kiinasta sitten se 12V rele. Tosin vaikka se kela ei mitä luultavammin oikosulkuun pala, voi varmistusta haluava laittaa etusulakkeen. Mitä pienempi, sitä parempi pitkälti, tosin riippuen toki sulakepohjasta ja pienimmästä saatavilla olevasta. Toki sen sulakkeen tulee kestää releen vetovirta.
Eikä tosiaan jonkun piirilevymallin pikkureleen kelavirta ole sellainen, joka vielä esc:n suuntaan aiheuttaisi ongelmia. Oletuksena siis näin, tuskin niin tarkalle on mitoitettu.
 
Liittynyt
17.01.2021
Viestejä
3
Terve. Onko kenelläkään suositella puhelinpidikettä joka ei peitä näkyvyyttä laudan omaan näyttöön, eli nopeuden ja akun tilan pitäisi näkyä. m365 pro lautaan etsin. Kiitos vastauksista.
 
Liittynyt
01.09.2017
Viestejä
263
Pystyyköhän/Uskaltaakohan sähköpotkulautaa jättää ulos näin talvella neljäksi tunniksi menon ajaksi, kun ei oikein sisälle voi viedä? Viekö tämmöset -15c pakkaset varauksen? Onkohan mitään kevyttä akulla toimivaa lämmitysjutskaa millä pitäisi sen sen verran lämpimänä, ettei akuston lämpö laske miinukselle?

Eli mulla on segwayn "potkustartti" E25e. Näihin on ilmeisesti saatavilla lisäakku, niin voikohan sen laitteen pakottaa käyttämään pelkästään vain sitä lisäakkua? Niin voisi ottaa sen akun sisälle sit ja käyttää sitä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
En jättäisi potkulautaa koskaan valvomatta muutamaa minuuttia pidemmäksi aikaa. Menopeli lähtee varkaan mukaan hetkessä sähkörälläkkää käyttämällä, vaikka olisi kuinka "hieno" lukko tahansa laitettuna.

Akkujen kapasiteetti pienenee alhaisissa lämpötiloissa ja ne myös purkautuvat nopeammin ja akkujen elinikä sekä niiden kennot voivat vahingoittua kylmässä, varsinkin jos niiden varaustila on alhainen tai jos ne ovat lähes tyhjiä.

En myöskään lataisi akustoa, ennen kuin ne ovat yli 15 asteisia.

Tuohon lisäakku kysymykseen en osaa vastata, mutta veikkaan että se kytkeytyy laudan oman akun kanssa samaan sähköjärjestelmään ja lisää sitä kautta kapasiteettia ja ajoaikaa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Pystyyköhän/Uskaltaakohan sähköpotkulautaa jättää ulos näin talvella neljäksi tunniksi menon ajaksi, kun ei oikein sisälle voi viedä? Viekö tämmöset -15c pakkaset varauksen? Onkohan mitään kevyttä akulla toimivaa lämmitysjutskaa millä pitäisi sen sen verran lämpimänä, ettei akuston lämpö laske miinukselle?

Eli mulla on segwayn "potkustartti" E25e. Näihin on ilmeisesti saatavilla lisäakku, niin voikohan sen laitteen pakottaa käyttämään pelkästään vain sitä lisäakkua? Niin voisi ottaa sen akun sisälle sit ja käyttää sitä.
Tarviiko tälläistä edes kysyä?

Ei uskalla jättää
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Voisi alkaa kesäksi katselemaan uutta menopeliä alle. Mikäs tällä hetkellä on se suositelluin malli, jos erityisesti arvostaa laatua ja toimintasädettä? MAX 30G kenties?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.09.2019
Viestejä
13
Morjesta! Tuli tilattua tuollainen Dualtron Ultra 2:nen, toivottavasti on rahansa arvonen kampe.

Osaisiko joku kertoa, että onko mahdollista tehdä/laittaa jonkinlainen nopeusrajoitin? Semmoinen mikä olisi käytettävissä siinä tangon lähettyvillä. Tarkoituksena siis saada vekotin lailliseksi lennosta.

Googlettamalla en älyttömästi saanut tietoa irti aiheesta, toivottavasti joku osaisi sanoa jotain.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Voisi alkaa kesäksi katselemaan uutta menopeliä alle. Mikäs tällä hetkellä on se suositelluin malli, jos erityisesti arvostaa laatua ja toimintasädettä? MAX 30G kenties?
G30 on hyvinkin suositeltava tuote juuri noiden kriteerien puolesta, jos etsii suhteellisen varmaa ja ehdottoman asianmukaista sekä laillista ajopeliä helpoille tienpinnoille. Erilaiset seisten ajettavat kilpapyörät, liikennelaittomat sähkömoottoripyörät ja maastokalusto ovat sitten asia erikseen. Sähköpotkulautana G30 on hyvä tai erinomainen. Onhan se vakioasetuksilla vaativamman tai lihavamman käyttäjän asteikolla laiska kiipeämään mäkeä, vaikka voittaakin ns. perustason selvästi joka tapauksessa. Virtaa voi aivan pilkkua viilatenkin laillisesti lisätä jonkin verran, ja tämä ei vallitsevan käsityksen mukaan ole suuri riski tekniikan kestävyydelle. Renkaatkin ovat kelvolliset, mikä ei ole itsestäänselvyys tuoteryhmässä. Ilmaa kannattaa muuten lisätä tarpeeksi, ellei ole ihan kuivan kesän orava.

Enkä ole ajanut kuin "gen 1" tekniikalla, ja uusi moottori on yleisen näkemyksen mukaan merkitsevästi parempi. Tässä vaiheessa yrittäisin olla tarkkaan selvillä siitä, että saisin nimenomaan uudemman version, ellei vanhasta saa erityisen hyvää tarjousta. Markkina-alueversiolla ei ole ymmärtääkseni mitään suurta merkitystä, kun asetuksen voi helposti itse vaihtaa haluamakseen ja fyysinen ero on pieni(sikäli kun tiedän, vain ohjaustangon asettelu, väri ja takavalo poikkeaa). Tähänastisen perusteella valitsisin nimenomaan D:n, jos valinta täytyy tehdä sen perusteella. Moottorijarruvipu on kivempi kuin kaulussoittokello.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Vihdoinkin tuli tänään 2k matkamittariin, mutta on sotkuista ajella näillä keleillä ja tuoda hiekat ja kurat mukana kotiin.

2k.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Kiinnostava vaihtoehto tuo Zero 9 ilman muuta. Tuossahan on lähinnä erona jousitus vakiona, mikä on se ensimmäinen puute jota G30:n osalta lähtisin korjaamaan. Muuten sama hintaluokka, suunnilleen sama oletettu ja luvattu toimintamatka jne. Mutta onko tuotteesta laaja käyttökokemuspohja, onko valmistuksen laatu ja ajotuntuma läheskään sama?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Skand eli sama yhtiö joka myy Scogoa myy myös Vetta sähköskootteria joka on ihan perus skootterin näkönen 25 km/h menopeli.
Hintakin on hiukan kalliimpi ku noilla fatbike tyylisillä yleensä.
1600e perus ja 2000e plus malli.
Mut sen voin kertoo että ton plus mallin kun omistan että sen irrotettava akku painaa vajaa 10kg eli ei ihan hirveen kevyt mutta siirreltävä
Vieläkö on positiiviset kokemukset sähköskootterista? Iskin omatkin silmät tuohon Jettan Plus-malliin ensi kesää ajatellen. Onko akku siis nostettavissa irti helposti ja ladattavissa erikseen? Oletko sattumalta kehitellyt mitään tapaa saada vähän enemmän tavaraa kulkemaan mukana, tyyliin polkupyörän kori tai tarakka?
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Jeps ja nyt olisi mun mielestä hyvä aika aika ostaa ennnen tulevaa kautta?

Mulla on reppu selassä ja tangossa koukku.

Lähes 100 kiloa liikuttaa ripeästi ja ostokset :thumbsup:

Tänään ajoa yli 15km (perjantaina).
 

Hammu

merssu
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
745
Jaaha, taisin ostaa Kugoohon uuden akun, pian päästään testaamaan, kauan orkkiskontrolleri kestää 48V :comp:
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
14
Terve!Onko porukka tilaillut skuutteja Aliexpressistä?Näyttäs saavan xiaomi pro v2 400e.Onko mitään riskejä tilata?Aika iso ero Suomen ja vielä Viron hintoihinkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
570
Terve!Onko porukka tilaillut skuutteja Aliexpressistä?Näyttäs saavan xiaomi pro v2 400e.Onko mitään riskejä tilata?Aika iso ero Suomen ja vielä Viron hintoihinkin.
Eipä siinä mitään riskejä ole kuin periaatteessa takuuton. Ja katsoo että lähetetään euroopan sisältä niin ei tule alveja.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
838
Morjens, nyt kun lumet alkaneet sulamaan ja bensan hinta taas vaihteeksi nousemaan tuli mieleen josko fillarin sijaan hommaisi tälläisen sähkö skootterin.

Onko ehdotuksia jos kriteerit nämä:

Kuskin elopaino miltei 100kg
Työmatka eestaas ~26km. Duunissa mahdollisuus heittää johdon päähän
Olisi sen verran nopea ettei mummot fillaroi Ainoilla ohi
Mukavaa matkan tekoa, ilmeisesti ilma renkaat must
Hinnalla ei niin väliä kun köyhän ei ole varaa ostaa roskaa mikä kestää viikon
 
Liittynyt
24.09.2019
Viestejä
13
Morjens, nyt kun lumet alkaneet sulamaan ja bensan hinta taas vaihteeksi nousemaan tuli mieleen josko fillarin sijaan hommaisi tälläisen sähkö skootterin.

Onko ehdotuksia jos kriteerit nämä:

Kuskin elopaino miltei 100kg
Työmatka eestaas ~26km. Duunissa mahdollisuus heittää johdon päähän
Olisi sen verran nopea ettei mummot fillaroi Ainoilla ohi
Mukavaa matkan tekoa, ilmeisesti ilma renkaat must
Hinnalla ei niin väliä kun köyhän ei ole varaa ostaa roskaa mikä kestää viikon
Itselle tuli hankittua järeä peli - Dualtron Ultra 2. Kaikki nämä kriteerit täyttyvät. Tällä hetkellä helvetin tyytyväinen vaikka ensiajot näin talvella teinkin.
Saa Suomeen kuristettuna mallina (1kW/25kmh).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Jaaha, tuli tehtyä sellanen virhe et kävin kattomassa noita FLJ vehkeitä ja hinta herätti vähän sellasta fiilistä et eihän noi nyt niin kauheesti maksa...

Eli nyt oikeastaan tartteis keksiä joku syy minkä takia tollasta ei kannattais ostaa. Hengestähän tolla pääsee varmaan aika vaivattomasti ilman turvavarusteita et se nyt ainakin yks, mut varaosia ja kaikkea vaikuttais olevan saatavilla ihan mukavasti. Niitä vaikuttais pikasella selailulla muutama täältäkin löytyvän, et käyttökokemuksia olis ihan kiva kuulla. Pahakin kuolemanpelko ajettaessa, vai onko toi +30kg paino jo sen verran vakaa et tuuli ja muut setit ei ihan kauheesti kiinnosta kovemmassakaan vauhdissa?

Laitonhan toi luonnollisesti on, enkä usko et siinä on kauheesti selittelemistä et 25km/h tää vehje vaan kulkee kun ulkonäkö on toi. Katotaan nyt kuitenkin alkuunsa et miten M365 käyttäytyy lisäakulla ja 350W moottorilla, eiköhän sekin jo alkuunsa tarjoa ihan ok kokemusta, mutta tiiän kyllä itteni jo sen verran hyvin tässä vaiheessa et nälkä kasvaa syödessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Tuli tuossa ajelun jälkeen M365:ttä putsaillessa mieleen, että jos vaikka kohta kevään kynnyksellä vaihtaisi kymppituumaisiin renkaisiin. Epäilyttää vaan kovasti isompien mahtuminen, kun eihän tuossa etulokarin ja nykyisen kasipuolikkaan renkaan välillä ole kuin sentti väliä! Onko jollain kokemusta projektista ja mahdollisesti jotain kikkakolmosta jolla vaihto sujuu? Ei siis ole vaihto ollut työkalujen puutteesta tjms. kiinni, vaan oli tarkoitus odottaa alkuperäisten renkaiden puhkeamista ja hoitaa homma tuolloin. Nyt vaan näyttää, etteivät M365:n muka niin herkästi hajoavat renkaat mene rikki millään, joten lienee turha odotella.


Selvennykseksi siis, että ongelmana on nimenomaan eturenkaalle käytettävissä oleva tila. Takalokarin korotuspala jne. on toki jo valmiina.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 870
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom