Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
310
Pro Malli pitäs olla tubeless. Ja kaikkiin noihin saa laitettua tubelekseksi. Itselle helpompi vaihtaa ja paikkaa pelkkä ulkokumi jos tulee ongelmia.
Mutta Pro malleissa on ihan ilmatäytteinen sisäkumi ja ulkokumi, niissä ei vakiona ole tubeless.
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
256
Mutta Pro malleissa on ihan ilmatäytteinen sisäkumi ja ulkokumi, niissä ei vakiona ole tubeless.
Mjaa-a. Varaosat myydään kuitenkin siten että oletus on että Pro on tubeless ja normi sisäkumilla. Siksi siihen osassa varaosasivusitakin lukee että "ei sovi pro malliin" sisäkumit.
En mistään tyhjästä ole tätä nyhjässy. Voihan se olla että aluks on ollu näin ja sitten tehtaal todennu, et ei vittu laitetaa vaa sisuri kaikkii. Mutta mistä näitä tietää. Hyvin kuitenkin toimii tubelesinakin kuhan vanne ois ehjä. *Shrug*
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
692
mitä vaikeeta tos pro, non pro rengasjutussa nyt on. kyllähän sen ekalla kerralla näkee kun renkaansa irrottaa onko se vakio ollut sisäkumellinen vai tubeless.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
mitä vaikeeta tos pro, non pro rengasjutussa nyt on. kyllähän sen ekalla kerralla näkee kun renkaansa irrottaa onko se vakio ollut sisäkumellinen vai tubeless.
En sanoisi tuota vielä kovin helpoksi. Tavallinen ihminen ei päältä tunnista, ja varaosat olisi kiva ostaa valmistajan määrityksen perusteella valmiiksi ennen rengasrikkoa ja remonttia.

Minulla ei ole mitään hajua, onko ES 10 -känniskootterissani sisärenkaalliset vai sisärenkaattomat pyörät. Joka tapauksessa jossain vaiheessa joudun rengastöihin. Olisi kiva tietää kokeeksi purkamatta. Myyjän mukaan sisärenkaalliset, joita oikein erikseen kehuttiin - missä taas ei ole yleisen elämänkokemuksen mukaan mitään järkeä. Lisäksi myyntipuhe oli pinnan alla aika teknisesti lukutaidottoman oloista. Rinnakkaismalleissa mainostetaan tubeless-pyöriä. En ole polkupyöräilijä tai rengasasentaja, ja potkulaudan pyörät nyt muutenkin ovat epätavalliset. En siis ollenkaan tiedä.

Käsitän kyllä, että sisärenkaaton pyörä voi reunan pettäessä menettää paineet ajettaessa terävään reunaan, mutta se on melkein jo kolarointia. Realistisemmin olisin huolissani pistovauriosta, ja sisärenkaaton asennus tarjoaa tähän etua. Ylipäänsä monesta syystä parempi.
 
Viimeksi muokattu:

oma

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
154
Asiaton käytös - tarkoituksellinen trollaaminen ja keskustelun sekoittaminen
Tuolta saisi tilattua Ninebot MAX-G30 48v modin (53km/h alkaa olemaan jo vähän liikaa).

NordBot | Preorder Info
Älkää nyt tolta Nordiumin kusettajalta ostako mitään :), myy aliexpress pattereita kovaan hintaan (tuplahinta)! (ja 5A chargereita tuplahintaan)

Millaisella laudalla tuli paettua?
Ninebot G30 on, ei mulla kulje kuin sen 30km/h.. Tosin ei oo kyllä maijoja sekään kiinnostellu vaikka ohi ajellu, kunhan Kuha Jokkosta troolasin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
504
Tällä hetkellä piristetty karvallaki M365. Uutta ja nopeampaa tilalle. Hintaa sais olla alle tonni ja takuut jne suomeen.
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
210
Onko joku saanut toiminaan ES One 10 laudassa Bongo series a sovelluksen?
Lautaan ei ole vielä omaa sovellusta saatavilla. Joku suositteli tuota sovellusta mutta ei ole tytär saanut sitä toimimaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Onko joku saanut toiminaan ES One 10 laudassa Bongo series a sovelluksen?
Lautaan ei ole vielä omaa sovellusta saatavilla. Joku suositteli tuota sovellusta mutta ei ole tytär saanut sitä toimimaan.
En ole vielä ehtinyt testata. Olen vasta kokeillut P04 : FF ja odotetusti kulku tasaisella kasvoi vain vähän. Pitäisi jollain GPS-sovelluksella katsoa, paljonko on todellinen nopeus. Kovasti epäilen, että mittarin ilmoittama 25 ei ole 25.

Sovelluksen houkuttelevuus vähän riippuu. Voi myös olla, että en halua antaa Augmentille pääsyä rautaan(koska juuri sitähän ulkoinen käyttöliittymä nykyään tarkoittaa, kotiin soittamista ja paskaa pilvipalvelua). Takuu- ja huoltosopimushuolien lisäksi pelkona olisi tietenkin, että voivat yrittää omin lupineen huonontaa laitetta. Vaikka kyseessä de facto on osamaksu, niin kaiken palvelusta hourimisen kautta voisi teoriassa homma näyttäytyä leasingina. Ja jos oikein kaukaa lähdetään esimerkkiä hakemaan, niin ei kai Teslankaan perseilyä ole mitenkään saatu kuriin.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
7
Moro!

Itsellä ensimmäisen laudan hankkiminen ajankohtainen. Tavoite on kunnianhimoinen, päivittäinen työmatka 21km suuntaan. Lataus onnistuu päivän aikana ja itsellä painoa abaut 78kg.

Tällä hetkellä eniten kiinnostaa augment huoltovarmuuden ja palvelun takia, hintakaan ei mielestäni ole paha.

Onko täällä kokemusta mikä on One 10 todellinen range? Netissä heillä listattuna myös isompi akku lisävarusteena, onko siitä kokemuksia?

Mitä mieltä arvon foorumi muuten on tuon matkan kulkemisesta skuutilla, meneekö liian pitkäksi vai onko vielä doable?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
958
@Anatero 200km/vko pelkkiin työmatkoihin on skuutilla aivan helvetisti. Saa olla aika potkulautauskovainen jos tota rullailee läpi vuoden kelillä kuin kelillä.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
7
@Anatero 200km/vko pelkkiin työmatkoihin on skuutilla aivan helvetisti. Saa olla aika potkulautauskovainen jos tota rullailee läpi vuoden kelillä kuin kelillä.
En hiiessä vuoden ympäri kaikilla keleillä :rofl:

Jos pystyis vaikka huhti-lokakuussa jonku 70% matkoista ajeleen niin säästö bensakuluissa olis jo huomattava. On mulla siis autokin :)
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
98
Mä laitoin kanssa illalla Augmentin tilaukseen lisälaturilla ja lukolla (ei kyllä edes mitään hajua että minkälainen tuo noiden lukko on).. Kugoot, FLJt ja G30t oli kanssa ihan loppusuoralla, mutta ajattelin että tuosta tarvittaessa varmasti pääsee eroon mikäli tarve tulisi ja osto oli helppo tehdä ihan kotomaasta. Kertamaksulla maksaen ja alennuskoodia hyödyntäen hintakin jäi mielestäni hyvin järkeväksi. Saas nähdä..
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
692
On tol potkulaudalla kyl aika tylsä ajella 7km työmatkaa, etenkin jos sil ei voita yhtään aikaa. Kerran koitin menin töihin ja senjälkee hypänny mieluummi vaan taas bussii
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Moro!

Itsellä ensimmäisen laudan hankkiminen ajankohtainen. Tavoite on kunnianhimoinen, päivittäinen työmatka 21km suuntaan. Lataus onnistuu päivän aikana ja itsellä painoa abaut 78kg.

Tällä hetkellä eniten kiinnostaa augment huoltovarmuuden ja palvelun takia, hintakaan ei mielestäni ole paha.

Onko täällä kokemusta mikä on One 10 todellinen range? Netissä heillä listattuna myös isompi akku lisävarusteena, onko siitä kokemuksia?

Mitä mieltä arvon foorumi muuten on tuon matkan kulkemisesta skuutilla, meneekö liian pitkäksi vai onko vielä doable?
Kokeile. Saattaa mennä Augmentilla vähän liian rajoilla. Olen vähän läskimpi ja maasto aika epätasaista, joten palkeista mutuillen en pääse noin pitkälle per akku.

Akkupäivitys muuttaisi varmaankin asian. Hyvin ovat muuten omasta kaupastaan piilottaneet kaiken. Onko tosiaan isompia akkuja vaiko vain vara-akkuja?

Joka tapauksessa 21 km on ihan järkyttävän pitkä veto yhdensuuntaista säännöllistä matkaa kuljettavaksi. En haluaisi. Toki tykkäisin, että tarvittaessa pääsisi päivän aikana lataamatta vaikka 84 tai 210 km, mutta se on eri juttu.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Ite oon mennyt nyt 2 viikkoa duuniin ninebotilla, joka tosin kulkee sen ~37km/h. Työmatka 8,1km.
Häviin autolle noin 1-2min ja matka on kyllä hieman antoisampi laudalla.
Itse kanssa kulkenut koko tämän vuoden 10 km työmatkaa laudalla. n. 45 km/h maksiminopeus suoralla ja häviän autolle vain muutaman minuutin matkalla. 17 minuuttiin menee parhaimmillaan ovelta ovelle työmatka. Akku on 48V 15Ah ja noin puolet kuluu tästä työmatkalla tosin matka on melko mäkinen.

 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
Itse kanssa kulkenut koko tämän vuoden 10 km työmatkaa laudalla. n. 45 km/h maksiminopeus suoralla ja häviän autolle vain muutaman minuutin matkalla. 17 minuuttiin menee parhaimmillaan ovelta ovelle työmatka. Akku on 48V 15Ah ja noin puolet kuluu tästä työmatkalla tosin matka on melko mäkinen.

Mikä lauta sinulla? Hyvin kulkee
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Mikä lauta sinulla? Hyvin kulkee

Tällainen uudelleen brändätty kiinalauta. Myydään sxt ja gonoard nimien alla kanssa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
604
Huomautus - jätetään tällaiset väkivallalla uhkailut kirjottamatta
Kai te vedätte noilla nopeuksilla siellä autojen seassa edes? Pyörätiellä jos tulette vastaan kun olen koiria lenkittämässä niin vedän nyrkillä vastapalloon.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Kai te vedätte noilla nopeuksilla siellä autojen seassa edes? Pyörätiellä jos tulette vastaan kun olen koiria lenkittämässä niin vedän nyrkillä vastapalloon.
Pyörätiellä ajelen ja vauhti sen mukaan miten muita. Tosin yöllä kahdelta, kun lähden töistä tulee kerran kuukaudessa joku vastaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
604
Asiaton käytös - toistuva hyökkäävä ja asiaton käytös ketjussa
Pyörätiellä ajelen ja vauhti sen mukaan miten muita. Tosin yöllä kahdelta, kun lähden töistä tulee kerran kuukaudessa joku vastaan.
Kiltisti vaan sinne autotielle. Ei kiinnosta vittuakaan kuinka skarppina luulet olevas siellä pyörätiellä. Siellä tenavat ja eläimet saattaa liikkua hyvinkin arvaamattomasti. Random tekkiläisen henki ei liikuta yhtään, mutta jos omille muksuille tai muille läheisille sattuu jotain tuollaisten takia, niin kyllä se on kaaharinkin naama läjässä sen jälkeen.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Kiltisti vaan sinne autotielle. Ei kiinnosta vittuakaan kuinka skarppina luulet olevas siellä pyörätiellä. Siellä tenavat ja eläimet saattaa liikkua hyvinkin arvaamattomasti. Random tekkiläisen henki ei liikuta yhtään, mutta jos omille muksuille tai muille läheisille sattuu jotain tuollaisten takia, niin kyllä se on kaaharinkin naama läjässä sen jälkeen.
Melkoiset väkivaltafantasiat sinulla. Et edes tiedä millainen tie on kyseessä. Ei tuolla kävelijöitä ole. Oma reitti kulkee maantien vieressä ja teollisuusalueen läpi olevaa pyörätietä. Koirinesi sinulla ei pitäisi muutenkaan olla asiaa pyöräteille hakkaamaan porukkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Jos ajaa laittomalla laudalla missä tahansa tiellä, niin eiköhän se syyllinen löydy sieltä laittoman laudan kuljettajasta/omistajasta, vaikka kuinka olisi koiraa ulkoiluttamassa väärällä puolella kaistaa. Jotain järkeä noihin turpaan vetämisiin ja päälle ajamisiin nyt.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
161
Mitä jos ajaisitte niillä laudoillanne ihan laillisia nopeuksia? Isompien nopeuksien ajamiseen löytyy kyllä myös omat vehkeet. Tässä joutuu kohta pelkäämään jokaisen koiran ulkoiluttajan kohdalla, että milloin tulee vastapalloon.

Spandeksit pilasivat jo pyöräilyn, jättäkää edes potkulaudat rauhaan saatana
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
604
Vastasin persepostaukseen, missä leveilleen laittomuuksilla perseilemällä takaisin ja näkee kyllä nopeasti näkee ketkä täältä pitää ihan hyväksyttävänä että ajetaan laittomilla peleillä. Ei mulla edes ole muksuja.

Ei, en todellakaan ole väkivaltainen, enkä toivo kenellekään sattuvan mitään. Toivottavasti herätti ajatuksia joissakin.

Näiden sankareiden ansiosta meiltä kaikilta kohta kielletään/rajoitetaan lautailut.

Edit. Pyydän anteeksi niiltä kenellä meni herneet sieraimiin. Koitan jatkossa kirjoittaa vähemmän provosoivaan sävyyn.
 
Viimeksi muokattu:

rehunmasiina

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
551
Ei mopoissa mitiä veroja! Totta tua on, että perseilijät pilaavat kaikilta skuutilla liikkumisen nautinnon.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
20
Onko jossain tarkkaa tietoa siitä, kuinka skuutti tulee rajoittaa kulkemaan 25km/h?
Jos skuutin oletus-asetukset ovat, että rajoitettu 25km/h, mutta ohjaustangossa on nappula jolla saa enemmän tehoja, onko skuutti silloin laiton?
Eli tekeekö tämä nappula skuutin laittomaksi ja onko skuutti laiton jos sitä pääsee softasta säätämään samalla tavalla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Onko jossain tarkkaa tietoa siitä, kuinka skuutti tulee rajoittaa kulkemaan 25km/h?
Jos skuutin oletus-asetukset ovat, että rajoitettu 25km/h, mutta ohjaustangossa on nappula jolla saa enemmän tehoja, onko skuutti silloin laiton?
Eli tekeekö tämä nappula skuutin laittomaksi ja onko skuutti laiton jos sitä pääsee softasta säätämään samalla tavalla?
Kukaan ei tiedä. Periaatteessa aika moni lauta olisi laiton, mutta kun käytännössä koko homma olisi kielletty, jos normaalit markkinoilla olevat tuotteet eivät olisi muka liikennekelpoisia. Ajoneuvotyyppi on useimpien markkina-alueiden liikenteessä niin uusi, että mitään kunnon normeja ei ole.

Melkoinen osa normaaleista ja tavallisista skuuteista kulkee nimellisesti liikaa ilman työkaluja tai ulkoista ohjelmointia, ja jälkimmäinen on aika vanhanaikainen ajatus, kun älypuhelimen käyttöliittymä on ihan luontainen jatke tällaiselle koneelle. Pelastavana tekijänä yleisin teholuokka rajoittaa nopeuden aika lähelle sallittua nimellistä, ainakin läskin aikuisen ajamana.

Nopeusrajoittimet ovat vielä pientä, kun renkaat ja jarrut ovat mitä sattuu. Mutta niinhän se on halpisfillareissakin, niillä on pärjätty eikä ihan jokaista housunnappia pidäkään säännellä.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Onko jossain tarkkaa tietoa siitä, kuinka skuutti tulee rajoittaa kulkemaan 25km/h?
Jos skuutin oletus-asetukset ovat, että rajoitettu 25km/h, mutta ohjaustangossa on nappula jolla saa enemmän tehoja, onko skuutti silloin laiton?
Eli tekeekö tämä nappula skuutin laittomaksi ja onko skuutti laiton jos sitä pääsee softasta säätämään samalla tavalla?
Isäpapalla on kiinanskootteri(polttomoottorimopo), siinä on kierrokset rajoitettu yhdellä sähköjohdolla.
Nyt välissä on katkaisin.
Onko mopo laillinen? Ei.

Vakiona ei tietysti tuota katkaisijaa ollut.
Mutta imo. kaikki yli 250w/25km/h ylittävät pitäisi olla laittomia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
310
Isäpapalla on kiinanskootteri(polttomoottorimopo), siinä on kierrokset rajoitettu yhdellä sähköjohdolla.
Nyt välissä on katkaisin.
Onko mopo laillinen? Ei.

Vakiona ei tietysti tuota katkaisijaa ollut.
Mutta imo. kaikki yli 250w/25km/h ylittävät pitäisi olla laittomia.
Pitäisi olla kenen mielestä?
Lain mukaan 1000w on raja.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
310
imo eli in my opinion/minun mielestäni.
250W on niin laiska ja naurettava teho varsinkin pyörissä että ei mittää raijjoo.
1000w saisi olla pyörissäkin tuo laillinen raja ilman rekisteröintiä tai vakuutusta aivan kuten 250w pyörätkin.
Sähkölaudoissahan tuo 1000W on onneksi, saisi tulla 2000W samaan kastiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
250W on niin laiska ja naurettava teho varsinkin pyörissä että ei mittää raijjoo.
1000w saisi olla pyörissäkin tuo laillinen raja.
Eikös pyörissä olekkin tuo 1000w? Ja saavat kulkea sen max. 25km/h polkematta? Vai pitikö olla vakuutettu jo silloin?
Ja laiskahan sen pitääkin olla, ettei tule tapaturmia.
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
98
Asiasta näkkäriin, niin on muuten Augmentin palvelu ihan järkyttävän nopeaa. Aspan chatti vastaa nanosekunneissa ja myöhään eilenillalla tehty tilaus on jo tänään iltapäivällä lähtenyt Matkahuollolla tulemaan. Aamulla siis varmaan lauta kainalossa.

Edit: Ja noudettavissa tosiaan heti aamusta, eli toimitus vuorokaudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
310
Eikös pyörissä olekkin tuo 1000w? Ja saavat kulkea sen max. 25km/h polkematta? Vai pitikö olla vakuutettu jo silloin?
Ja laiskahan sen pitääkin olla, ettei tule tapaturmia.
Pyörissä raja 250W ilman rekisteröitiä ja vakuutusta, laudoissa 1000W ilman rekisteröintiä ja vakuutusta.
25km/h kulkeva 250W sähköpyörä kaasukahvalla ei ole enää myöskään samaan polkupyörä kategoriaan kuuluva, kaasukahvalla olisi talvella huomattavasti turvallisempi ajella ja helpottaisi liikkeelle lähtöä ja mutkissa ajoa.
250W ei kyllä muuten hyödy laiskuuden takia kaasukahvasta yhtään.

Spandeksit ne vaarallisia on tuijottaen maahan ja polkien 30-40km/h.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Eikös pyörissä olekkin tuo 1000w? Ja saavat kulkea sen max. 25km/h polkematta? Vai pitikö olla vakuutettu jo silloin?
Aloitetaan perusasioista ja arvioidaan vasta sitten, mikä on sopiva kännimopon maksimiteho. Ei se muuten ole mikään mielipide vaan pelkkä röyhtäisy.

Potkulauta ei 250 watin todellisella teholla yksinkertaisesti ole käyttökelpoinen - 200-250 watin nimellistehoiset esimerkiksi 400 - 500 wattia syöttävät kompaktilaudatkin käytännössä vain hoikille ihmisille tai lapsille ja/tai tasaisessa ympäristössä. Tyypillisellä 500-700 watin teholla jo tasamaalla pääsee aikuinen mieskin. Jopa 2 kW ei epätasaisemmilla alueilla läskin käytössä olisi yhtään liikaa - vaikka tarkoitus ei ole ajaa yli 25 km/h.

Polkupyörän avustustehona 250 wattia on jo hyvin hyödyllinen, mutta sitä fillaria ei olekaan tarkoitus liikuttaa ensisijaisesti pelkällä moottorilla ja vain hetkittäin rullaten tai potkien, vaan osa tarvittavasta tehosta on tarkoitus tuottaa lihasvoimalla, ja hetkittäin ihan kaikki. Polkupyörän ajatus ei yleisesti ainakaan kuluvalla vuosisadalla kehittyneessä maailmassa ole pelkästään kuljetusmuoto, vaan se on myös kuntoliikuntaväline.

Sähköavusteinen polkupyörä ei saa ensinkään kulkea polkematta eli vain sähköteholla kaasukahvasta, vaikka varmaan käytännön tulkinnan mukaan saa kulkea kävelynopeutta kuten esim. 6 km/h(talutusavustin). Kovempaa sillä tietenkin saa ajaa, jos jaksaa polkea. Niin saa ja pystyy laillisella sähköpotkulaudallakin, jos haluaa esimerkiksi ajaa rotkosta alas.

Ajoneuvoluokasta toiseen siirtyminen ei tarkoita pelkästään vakuuttamista. Siihen liittyy paljon muitakin laillisia ongelmakohtia. Sähköpotkulaudan (kuten myös sähköavusteisen polkupyörän) etuna on, että ne rinnastuvat polkupyörään (ovat polkupyöriä) kaikilla tavoin lain edessä.

1 kW on epätavallisen järjellinen lukema. Lainsäätäjillä ja liikenneturharunkkareilla on käynyt joku vahinko kun eivät ole saaneet koko käyttökelpoista ajoneuvotyyppiä tapettua markkinoilta. Voisi hyvinkin kuvitella, että sekopäät olisivat laittaneet saman tehorajan kuin sähköavusteisiin polkupyöriin, mutta onneksi niin ei käynyt. Kevyet sähköajoneuvot eivät ole mikään turhake tai pelkkä muotivillitys, vaan tärkeä parannus urbaaniin liikenteeseen. Vaikka ne ovat polkupyörään rinnasteisia, ne eivät ole sillä tavoin rinnakkainen konsepti, että polkupyörän aiempi olemassaolo tekisi niistä tarpeettomia, kuten ne eivät myöskään tee polkupyörästä vanhanaikaista.
Ja laiskahan sen pitääkin olla, ettei tule tapaturmia.
Tämän kannalta 1-2 kW olisi aivan tarpeeksi laiska, kunhan ohjainelektroniikka ei ole säädetty päin vittuja - ja jos on, niin tyypillinen pienitehoinen laite on myös hallitsemattoman vaarallinen. Liian kova nopeus on sitten ongelma erikseen. Ei tehokkaankaan laitteen tarvitse kulkea liian lujaa.

Alitehoinen potkulauta on hankalampi ajettava, koska se hyytyy loivaankin mäkeen - ja teoriassa vaarallinen, koska ei poistu tarvittaessa risteysalueelta ripeästi. Hyytyminen koskee myös alitehoisia sähköpolkupyöriä, joilla tosin on helpompi ajaa jyrkkäänkin ylämäkeen hitaasti vaikka pelkällä lihasvoimalla. Tietysti jos moottori on ennen välityksiä, madellen pääsee periaatteessa sähkövoimalla kuten lihasvoimallakin vaikka miten jyrkkää, mutta napamoottori lienee muuten vallitseva hyvistä syistä. Jälkimmäisestä syystä yli 250 watin moottoriteho on niissäkin hyvin perusteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
Offtopicina: naurattaa että fillareilla/skuuteilla saa posottaa niin kovaa kun jaksaa polkea/potkia eikä fillarin/skuutin kunnolla ei ole väliä. Mutta auta armias jos joku posottaa sähkölaudalla/-pyörällä yli 25km/h niin heti leimataan vastuuttomaksi ihmistappajakaahariksi. Kaksinaismoralismi kunniaan jne.

Mutta jottei mene ohi aiheen niin onko noihin lautoihin saatavana mitään talvirenkaita?
Olen kanssasi aivan samaa mieltä, alkaa vituttamaan nämä jokapäiväset vinkumiset aiheen tiimoilta..

Itseäni kiinnostaa myös tämä talvella ajelu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Aloitetaan perusasioista ja arvioidaan vasta sitten, mikä on sopiva kännimopon maksimiteho. Ei se muuten ole mikään mielipide vaan pelkkä röyhtäisy.

Potkulauta ei 250 watin todellisella teholla yksinkertaisesti ole käyttökelpoinen - 200-250 watin nimellistehoiset esimerkiksi 400 - 500 wattia syöttävät kompaktilaudatkin käytännössä vain hoikille ihmisille tai lapsille ja/tai tasaisessa ympäristössä. Tyypillisellä 500-700 watin teholla jo tasamaalla pääsee aikuinen mieskin. Jopa 2 kW ei epätasaisemmilla alueilla läskin käytössä olisi yhtään liikaa - vaikka tarkoitus ei ole ajaa yli 25 km/h.

Polkupyörän avustustehona 250 wattia on jo hyvin hyödyllinen, mutta sitä fillaria ei olekaan tarkoitus liikuttaa ensisijaisesti pelkällä moottorilla ja vain hetkittäin rullaten tai potkien, vaan osa tarvittavasta tehosta on tarkoitus tuottaa lihasvoimalla, ja hetkittäin ihan kaikki. Polkupyörän ajatus ei yleisesti ainakaan kuluvalla vuosisadalla kehittyneessä maailmassa ole pelkästään kuljetusmuoto, vaan se on myös kuntoliikuntaväline.

Sähköavusteinen polkupyörä ei saa ensinkään kulkea polkematta eli vain sähköteholla kaasukahvasta, vaikka varmaan käytännön tulkinnan mukaan saa kulkea kävelynopeutta kuten esim. 6 km/h(talutusavustin). Kovempaa sillä tietenkin saa ajaa, jos jaksaa polkea. Niin saa ja pystyy laillisella sähköpotkulaudallakin, jos haluaa esimerkiksi ajaa rotkosta alas.

Ajoneuvoluokasta toiseen siirtyminen ei tarkoita pelkästään vakuuttamista. Siihen liittyy paljon muitakin laillisia ongelmakohtia. Sähköpotkulaudan (kuten myös sähköavusteisen polkupyörän) etuna on, että ne rinnastuvat polkupyörään (ovat polkupyöriä) kaikilla tavoin lain edessä.

1 kW on epätavallisen järjellinen lukema. Lainsäätäjillä ja liikenneturharunkkareilla on käynyt joku vahinko kun eivät ole saaneet koko käyttökelpoista ajoneuvotyyppiä tapettua markkinoilta. Voisi hyvinkin kuvitella, että sekopäät olisivat laittaneet saman tehorajan kuin sähköavusteisiin polkupyöriin, mutta onneksi niin ei käynyt. Kevyet sähköajoneuvot eivät ole mikään turhake tai pelkkä muotivillitys, vaan tärkeä parannus urbaaniin liikenteeseen. Vaikka ne ovat polkupyörään rinnasteisia, ne eivät ole sillä tavoin rinnakkainen konsepti, että polkupyörän aiempi olemassaolo tekisi niistä tarpeettomia, kuten ne eivät myöskään tee polkupyörästä vanhanaikaista.

Tämän kannalta 1-2 kW olisi aivan tarpeeksi laiska, kunhan ohjainelektroniikka ei ole säädetty päin vittuja - ja jos on, niin tyypillinen pienitehoinen laite on myös hallitsemattoman vaarallinen. Liian kova nopeus on sitten ongelma erikseen. Ei tehokkaankaan laitteen tarvitse kulkea liian lujaa.

Alitehoinen potkulauta on hankalampi ajettava, koska se hyytyy loivaankin mäkeen - ja teoriassa vaarallinen, koska ei poistu tarvittaessa risteysalueelta ripeästi. Hyytyminen koskee myös alitehoisia sähköpolkupyöriä, joilla tosin on helpompi ajaa jyrkkäänkin ylämäkeen hitaasti vaikka pelkällä lihasvoimalla. Tietysti jos moottori on ennen välityksiä, madellen pääsee periaatteessa sähkövoimalla kuten lihasvoimallakin vaikka miten jyrkkää, mutta napamoottori lienee muuten vallitseva hyvistä syistä. Jälkimmäisestä syystä yli 250 watin moottoriteho on niissäkin hyvin perusteltu.
Tanskassa järkevä malli. Siellä saa ajaa sähköpyörillä max 45km/h (ns. Speed pedelec) pyöräteillä kypärän kanssa ja ollessa vähintään 15 vuotias. Näitä sähköpyöriä ei enää rinnasteta mopoihin, joten niitä ei tarvitse rekisteröidä tai vakuuttaa. Ollut 2018 lähtien voimassa tuo siellä.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 401
Viestejä
4 159 819
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom