Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Hauskaa siitä tekee se että sukkahousupyörilijät yrittävät ohittaa lautailijoita. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun 30km/h olen mennyt ohi sukkiksesta ja yhtäkkiä hän veivaa naama punasena ohi. Minä sitten liipasen mode kolmosen ja hetken aikaa 40km/h. Ei siinä muuten mitään huvittavaa ole jos pyöräilijät vaan pyöräilee, mutta hauskuus astuu kuvaan kun aletaan haastamaan moottoroituja kulkuneuvoja epätoivon vimmalla.
Minun mielestäni se vasta onkin huvittavaa, että pitää laittomin keinoin jollakin sähkövehkeellä esittää pääsevänsä kovempaa. Kelvit ovat ihan väärä paikka alkaa pätemään tuollaisilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Miksi näiden laittomien vehkeiden sijaan väki ei osta täysin laillisia tieliikennekelpoisia sähköskoottereita tai vastaavia? Vai onko rahaa vaan niin vähän ettei ole varaa maksaa mopon liikennevakuutuksia.
 

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
768
Miksi näiden laittomien vehkeiden sijaan väki ei osta täysin laillisia tieliikennekelpoisia sähköskoottereita tai vastaavia? Vai onko rahaa vaan niin vähän ettei ole varaa maksaa mopon liikennevakuutuksia.
Juurikin näin, tosi lapsellista.

Mielummin ostaa auton. Lapset voi sit potkia noilla potkulaudoilla.
 

oma

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
154
No nyt on NEINBOTTIIN asennettu monorimmin iskunvaimennukset ja voi pojat kyllä se vaan on kummallista miten paljon kyyti pehmeni, voin suositella lämpimästi! Seuraavaksi sitten taakse kanssa niin pääsee ajelee pilvenpäällä!
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
624
Miksi näiden laittomien vehkeiden sijaan väki ei osta täysin laillisia tieliikennekelpoisia sähköskoottereita tai vastaavia? Vai onko rahaa vaan niin vähän ettei ole varaa maksaa mopon liikennevakuutuksia.
Raha on todella tiukassa. Poistin auton liikennekäytöstä kun ostin laudan. :) En ala muita syitä edes listaamaan kun vaikuttaa, että olet jo etukäteen päättänyt että sähkölaudat on kokeilematta paskaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
En ala muita syitä edes listaamaan kun vaikuttaa, että olet jo etukäteen päättänyt että sähkölaudat on kokeilematta paskaa.
Ei sähkölaudat ole paskaa. Hyvä liikkumavälinehän se on. Mutta mielestäni ei ole ok, että laittomilla sähkövehkeillä kohelletaan pyöräteillä lasten seassa kahdeksaakymppiä.

Esimerkki tällaisesta toiminnasta vaikkapa oheisella videolla kohdat 20s ja 50s. Molemmissa kova vauhti pyörätiellä, jossa risteäviä kävelyteitä ja alikulkuja. Tätähän näillä sitten mm. puuhastellaan:

 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
624
No nyt on NEINBOTTIIN asennettu monorimmin iskunvaimennukset ja voi pojat kyllä se vaan on kummallista miten paljon kyyti pehmeni, voin suositella lämpimästi! Seuraavaksi sitten taakse kanssa niin pääsee ajelee pilvenpäällä!
Itselle on aina FLJ T11 laudasta tullut mielleen Back to the future hoverboardid. :)
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
No nyt on NEINBOTTIIN asennettu monorimmin iskunvaimennukset ja voi pojat kyllä se vaan on kummallista miten paljon kyyti pehmeni, voin suositella lämpimästi! Seuraavaksi sitten taakse kanssa niin pääsee ajelee pilvenpäällä!
Hmm.. kuulostaa hyvältä, voitko linkata mistä tilasit? Oliko asennus hankala?
 

donpeksi

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
768
Ei sähkölaudat ole paskaa. Hyvä liikkumavälinehän se on. Mutta mielestäni ei ole ok, että laittomilla sähkövehkeillä kohelletaan pyöräteillä lasten seassa kahdeksaakymppiä.

Esimerkki tällaisesta toiminnasta vaikkapa oheisella videolla kohdat 20s ja 50s. Molemmissa kova vauhti pyörätiellä, jossa risteäviä kävelyteitä ja alikulkuja. Tätähän näillä sitten mm. puuhastellaan:

Hieno esimerkkivideo sähköpotkulautakeskusteluun ja hienosti niputettu kaikki yli 25km/h kulkevat sähköajoneuvot ovat tubeidiootteja katseluita keräämässä.

Onkohan tässä langassa yksi vai kaksi tehokkaan laudan omistajaa ja luulen että ne ei kisaile bemarien kanssa pyöräteillä lapsia väistellen.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 835
hahahahaaa, mutta onnistuisitko pysäyttämään tai edes hiljentämään pelkällä etujarrulla?? Saattaisi siis olla aikamoinen mahdollisuus että kippaisi yli, mutta jos tuon pystyisi vaikka alle 13,5 metrin tekemään niin...
Olen välillä miettinyt, miten hyvin ne laudat saa pysähtymään, joissa on mekaaninen jarru edessä ja takana ainoastaan sähköjarru. Liikaa etujarrua ja tosiaankin sattuu vahinkoja. Nimimerkillä kers minimissä ja alamäessä soralla sateen jälkeen olikin hiekkaa reilummin, pyörä jumiin ja voltti. Otti jopa kipeää. Ja siis ihan sillä kun takapyörällä jarrutus aktivoi myös kersin. Siis sen härvelin, joka jarruttaa miten haluaa olosuhteista riippumatta. Siis sen, jota ei todellakaan voi edes kovin tehokkaalla pitää.

Omassa siis (M365 Pro) edessä moottori muttei mekaanista jarrua ja takana levy. En pidä siitäkään yhdistelmästä liikaa, kaksipyöräinenkin kun optimitilanteessa pysähtyy pitkälti etujarrun voimin mutta laudassa onkin haasteellisempaa. Kunnon jarrut molempiin pyöriin ja oma jarrukahva olisi toki se paras. Ihan jo fillarilla kuvittelisin monen oppineen sen, että molempien jarrujen yhteispeli on tehokkain tapa.

Ja tosiaan, kunhan vaan saa aikaan, lähtee tilaukseen tuo tai vastaava: Upgrade Xtech Aluminium Alloy Hydraulic Brake For Xiaomi M365/Pro Electric Scooter M365 Disk Brakes Hydraulic Disc Piston Parts| | - AliExpress Kyllä se takarenkaan saa melko helposti lukkoon orggisjarrullakin mutta josko saisi tuntumaa vähän paremmaksi ja hyvällä tuurilla "parin sormen" malliksi jarrun käytön. Samalla vähän isompaa jarrupalaa jne.
Lienenköhän tehnyt huonon valinnan kun ei tuo oma lauta pysähdy paikoilleen ja sitä toki sinällään toimivaa jarruakin haluaisi parantaa. Ihan huolimatta siitä, ettei 30km/h ylity kuin hyvässä alamäessä.

Joskus olisi joka tapauksessa kiinnostavaa kokeilla ihan käytännössä muutaman tyypin kanssa. Ensin omat laudat ja sitten vaihto, uusi jarrutus ja matkan mittaus.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
624
Olen välillä miettinyt, miten hyvin ne laudat saa pysähtymään, joissa on mekaaninen jarru edessä ja takana ainoastaan sähköjarru. Liikaa etujarrua ja tosiaankin sattuu vahinkoja. Nimimerkillä kers minimissä ja alamäessä soralla sateen jälkeen olikin hiekkaa reilummin, pyörä jumiin ja voltti. Otti jopa kipeää. Ja siis ihan sillä kun takapyörällä jarrutus aktivoi myös kersin. Siis sen härvelin, joka jarruttaa miten haluaa olosuhteista riippumatta. Siis sen, jota ei todellakaan voi edes kovin tehokkaalla pitää.

Omassa siis (M365 Pro) edessä moottori muttei mekaanista jarrua ja takana levy. En pidä siitäkään yhdistelmästä liikaa, kaksipyöräinenkin kun optimitilanteessa pysähtyy pitkälti etujarrun voimin mutta laudassa onkin haasteellisempaa. Kunnon jarrut molempiin pyöriin ja oma jarrukahva olisi toki se paras. Ihan jo fillarilla kuvittelisin monen oppineen sen, että molempien jarrujen yhteispeli on tehokkain tapa.

Ja tosiaan, kunhan vaan saa aikaan, lähtee tilaukseen tuo tai vastaava: Upgrade Xtech Aluminium Alloy Hydraulic Brake For Xiaomi M365/Pro Electric Scooter M365 Disk Brakes Hydraulic Disc Piston Parts| | - AliExpress Kyllä se takarenkaan saa melko helposti lukkoon orggisjarrullakin mutta josko saisi tuntumaa vähän paremmaksi ja hyvällä tuurilla "parin sormen" malliksi jarrun käytön. Samalla vähän isompaa jarrupalaa jne.
Lienenköhän tehnyt huonon valinnan kun ei tuo oma lauta pysähdy paikoilleen ja sitä toki sinällään toimivaa jarruakin haluaisi parantaa. Ihan huolimatta siitä, ettei 30km/h ylity kuin hyvässä alamäessä.

Joskus olisi joka tapauksessa kiinnostavaa kokeilla ihan käytännössä muutaman tyypin kanssa. Ensin omat laudat ja sitten vaihto, uusi jarrutus ja matkan mittaus.
Tässä molemmilla pyörillä vetävät/jarruttavat laudat on erittäin hyvä vaihtoehto. Päälle vielä levyjarrut edessä ja takana. Toppaa kun seinään, mutta pysyy kyydissä, kunhan pitää tiukasti tangosta kiinni ja nojaa hieman taaksepäin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 835
Tässä molemmilla pyörillä vetävät/jarruttavat laudat on erittäin hyvä vaihtoehto. Päälle vielä levyjarrut edessä ja takana. Toppaa kun seinään, mutta pysyy kyydissä, kunhan pitää tiukasti tangosta kiinni ja nojaa hieman taaksepäin.
Edes molemmilla jarruttavalla ei kyllä pääse siihen, mitä monella muulla kaksipyöräisellä.

Mutta parempi kysymys on omasta mielestäni se, onko ns normaaleissa laudoissa missään tällaista? Siis edes jarrua molemmissa pyörissä, saati levyjarrua? Monessa kiinalaisessa ja reilumpia huippuja ottavassa toki mutta jos jätetään ne huomiotta. Tai ainakaan en halua lietsoa mitään vääntöä välillä vajaajarruinen laillinen vs paremmat jarrut ja 80 km/h. Moinen ei palvele ketään.
Ja vetotavalla ei mielestäni tässä kohden ole merkitystä. Moottorilla voi tottakai jarruttaa mutta ainakin itse haluan sen jarrun "sormenpäätuntumalla" enkä millään kers-vakioarvolla. Eli levyt molempiin tosiaan ja omat jarrukahvat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Tuossa Kugoo M4 laudassa on levyt edessä ja takana.
Sehän ei myöskään ole ns. normaali kännimopo, vaan järeämpi. Käsittäisin että "normaaleilla" tarkoitetaan näitä suomihinnaltaan 500-900 euron lähes jousittamattomia noin 15-18 kg painoisia, joissa yleensä on 300-350 watin nimellisteho ja vakiona hetkellistä maksimitehoa enintään tuplat tästä. Ja miksei myös hieman tätä kevyempiä, hitaampia ja halvempia kevytlautoja.

M4 ja M4 Pro taas painavat vissiin noin 22-23 kg ja näyttäisi olevan tukivarsi- tai haarukkajousitus molemmissa pyörissä. Kaksien levyjarrujen ja takavedon lisäksi rakenne yleisemminkin muistuttaa noita hirviölautoja, vaikka kokoluokka onkin lähempänä normaalilautaa.

Liikennelaillinen se kaiketi on tehonsa puolesta ja tulkintani mukaan ainakin nappularenkailla myös istuimen kanssa. Kunhan nopeus on edes jotenkin rajoitettu lähelle sallittua. Nopeusrajoittimenhan voi periaatteessa monessa muussakin(myös niinsanotuissa normaaleissa laudoissa) aika helposti ohittaa, joten sitä en lähtisi päättelemään mopoksi tulkittavaksi piirteeksi. Toki laittoman puolelle ilman muuta menee, jos tuo kulkee ihan vaan moodinapin painalluksella täysillä, kuten arvelisin homman vakiofirmiksellä menevän.

Ja vetotavalla ei mielestäni tässä kohden ole merkitystä. Moottorilla voi tottakai jarruttaa mutta ainakin itse haluan sen jarrun "sormenpäätuntumalla" enkä millään kers-vakioarvolla. Eli levyt molempiin tosiaan ja omat jarrukahvat.
Olen vähän kahden vaiheilla tämän minimivarustelun vs. kaksien jarrujen sun muun hienouden välillä. Periaatteessa haluaisin pitää systeemin mahdollisimman yksinkertaisena, kevyenä ja vähemmän liikkuvia osia sisältävänä ja kuvittelen sen oikein säädettynä riittävän sallitussa nopeusluokassa. Jos innostun talviajoon tai kerään muuten paljon ajotunteja, saattaa mielipiteeni muuttua. Katsotaan.

Toki Augmentinkin sähköjarru toimii hieman epämääräisesti verrattuna oikeaan jarruun ja voi nykiä vähän liikaa kevyessä jarrutuksessa alamäkeen. Maksimitehon puolesta taas periaatteessa aika pienikin jarruteho riittää nopeuden ollessa enintään esimerkiksi 25 tai 30 km/h. En näe ongelmaa ensisijaisesti periaatteellisena ja kvalitatiivisena vaan paremminkin sähköjarrun ohjaus on karkeaa. Ja jos tehosta jää kiinni, niin pieni moottorin halkaisijan ja nimellisvirran kasvatus auttaa paljon. Samalla isompi rengaskoko auttaisi muuten. Johonkin kohtaan se kompromissi tietysti on vedettävä, kun sähköpotkulauta ei ole moottoripyörä tai polkupyörä.

Onkohan tässä langassa yksi vai kaksi tehokkaan laudan omistajaa ja luulen että ne ei kisaile bemarien kanssa pyöräteillä lapsia väistellen.
Yksi ainakin jarruttaa melkein kolminkertaisella putoamiskiihtyvyydellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 835
Jarrutan molemmil jarruil ja näis saa valita viel moottorijarrutuksen voimakkuuden, et uskokaa pois, otanko video teille?
En kyllä hehkuttaisi liikaa mitään moottorijarrua. Kyllä, se hidastaa vauhtia. Ei, sillä ei ole mitään virkaa jos halutaan tappaa vauhti kokonaan ja nopeasti.
Asia olisi hieman toinen jos se moottorijarru seuraisi jarrukahvan asentoa eikä ainoastaan off-on. Kahdella asennolla ei pitkälle pääse. Ja toisaalta, jos mekaaninen jarru on kunnollinen, on oikeasti nopean vauhdin tappamisen kannalta likipitäen sama, onko sitä sähköistä vai ei.
 

oma

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
154
Hmm.. kuulostaa hyvältä, voitko linkata mistä tilasit? Oliko asennus hankala?
Mä tilasin joltain italiaanoilta meni aika kauan joku skuudiero.it, mutta ymmärtääkseni tätä saa nyt myös amazooniasta tilattua. Asennus oli sinällään helppo, ohjeet oli perseestä ja itse jopuduin ohjeista poiketen käyttämään ninebotin omaa oemrinkulaa. Nyt on smuutti ei venkslaa ei vönkslää, kovaa ajoa ja maastoajoki muuttu niin pehmeeks! Taaksekin ois kuulemma monorimmiltä tulossa iskarit jossain syyskuussa kuulemma, eli mun ostohousut on jo odottamassa sitä.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
Mä tilasin joltain italiaanoilta meni aika kauan joku skuudiero.it, mutta ymmärtääkseni tätä saa nyt myös amazooniasta tilattua. Asennus oli sinällään helppo, ohjeet oli perseestä ja itse jopuduin ohjeista poiketen käyttämään ninebotin omaa oemrinkulaa. Nyt on smuutti ei venkslaa ei vönkslää, kovaa ajoa ja maastoajoki muuttu niin pehmeeks! Taaksekin ois kuulemma monorimmiltä tulossa iskarit jossain syyskuussa kuulemma, eli mun ostohousut on jo odottamassa sitä.
Laitoin itsekkin tuolta amazoonista tilaukseen monorim V2 ninebottiin :cigar:
 

Intel Core

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.07.2020
Viestejä
242
Onneksi ainakin täällä Espoossa poliisi valvoo näitä ja kolme ratsiaa jo tänä vuonna nähnyt ja sakkoja on jaettu
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
210
Mitenkäs näissä laudoissa menee takuut. Esim jos tilaan EU alueelta espanjasta niin onko siihen täysi takuu voimassa Suomessa?

Tietenkin huolloissa voi joutua lähettelee ja kestää todella kauan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
501
Gen 2 moottori vaihdettu ninebot maxiin ja hui hitto mitä kyytiä nyt kulkee.. suoralla ottaa nätisti sen 36-37km/h.. pieneen alamäkeen 40km/h. Täytynee vielä testailla kun akun varaustila alkaa hiipua alle sen maagisen 80% niin miten sen jälkeen kulkee.
Mistä tilasit Gen2 moottorin ja mitä maksoi?
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
173
Mistä tilasit Gen2 moottorin ja mitä maksoi?
Aliexpressiltä 130€ + toimituskulut

Vähän kokemuksia tästä: jaksaa 80% akun jälkeen vetää vielä 33-32km/h (alamäkeen 35-36km) varmaankin sinne 10% tienoille.. 40% minimi mihin asti akku on tällä testailulla tyhjentynyt.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Mitenkäs näissä laudoissa menee takuut. Esim jos tilaan EU alueelta espanjasta niin onko siihen täysi takuu voimassa Suomessa?

Tietenkin huolloissa voi joutua lähettelee ja kestää todella kauan.
Ei varsinaisesti Suomessa vaan Espanjassa, noin jälleenmyyjän vastuun kannalta. Voit siis joutua kovasti lähettämään ja odottamaan, mikä voi olla hankalaa ja aiheuttaa suuria kuluja. Lainsäädäntökin poikkeaa EU-maidenkin välillä käytännön tasolla. Olen myös käsittänyt, että espanjalaisia säädöksiä ei ole kaikkein helpoin ymmärtää ulkoa päin noin yleisesti. Espanjan kuluttajansuojasta en tiedä mitään.

Eri juttu on sitten, jos valmistajan kautta on lisätakuu ja sattuvat palvelemaan Suomessa myös muualta ostettujen omistajia. Tällainen ei ole kovin yleistä, mutta mahdollista vaikka missä tuoteryhmissä.
 
Liittynyt
12.06.2020
Viestejä
118
En kyllä hehkuttaisi liikaa mitään moottorijarrua. Kyllä, se hidastaa vauhtia. Ei, sillä ei ole mitään virkaa jos halutaan tappaa vauhti kokonaan ja nopeasti.
Asia olisi hieman toinen jos se moottorijarru seuraisi jarrukahvan asentoa eikä ainoastaan off-on. Kahdella asennolla ei pitkälle pääse. Ja toisaalta, jos mekaaninen jarru on kunnollinen, on oikeasti nopean vauhdin tappamisen kannalta likipitäen sama, onko sitä sähköistä vai ei.
Meillä moottori jarrut seuraa jarrukahvoja. Jarrut: Edessä ja takana öljyjarrut + säädettävä elektroninen jarru
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 835
Meillä moottori jarrut seuraa jarrukahvoja. Jarrut: Edessä ja takana öljyjarrut + säädettävä elektroninen jarru
Siis jarrutuksen teho säätyy oikeasti jarrukahvan asennon mukaan? Jossain on varmasti tekniset tiedot, joista tuo ilmenee? Ja myös se, monikoportaisesti sähköistä jarrrua säädetään?

Olettaen laudassa tosiaan tuollainen olevan niin miten säädetään sähköisen ja mekaanisen suhde sopivaksi? Tilannehan ei pysy vakiona palojen kuluessa tms joten huonosti toimii ilman järkevää tapaa säätää kohdalleen.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
Siis jarrutuksen teho säätyy oikeasti jarrukahvan asennon mukaan? Jossain on varmasti tekniset tiedot, joista tuo ilmenee? Ja myös se, monikoportaisesti sähköistä jarrrua säädetään?

Olettaen laudassa tosiaan tuollainen olevan niin miten säädetään sähköisen ja mekaanisen suhde sopivaksi? Tilannehan ei pysy vakiona palojen kuluessa tms joten huonosti toimii ilman järkevää tapaa säätää kohdalleen.
Ei tuon kaverin juttuja tosissaan kannata ottaa. Sillähän on paremmat jarrut, kuin F1 autossa omien puheiden mukaan mikä on täysin mahdotonta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Siis jarrutuksen teho säätyy oikeasti jarrukahvan asennon mukaan? Jossain on varmasti tekniset tiedot, joista tuo ilmenee? Ja myös se, monikoportaisesti sähköistä jarrrua säädetään?

Olettaen laudassa tosiaan tuollainen olevan niin miten säädetään sähköisen ja mekaanisen suhde sopivaksi? Tilannehan ei pysy vakiona palojen kuluessa tms joten huonosti toimii ilman järkevää tapaa säätää kohdalleen.
Miten mä jotenkin kuvittelen, että se todella säätyy joissain ohjaussysteemeissä hidastuvuuden mukaan, ja kahvan kytkimeltä tulee vain tieto, että jarrutus ylittää säädetyn kynnyksen. En ole edes omaa peruslaitetta ehtinyt tarpeeksi koeajaa moisia huomatakseni, mutta saattaa olla näin. Ujellus vaihtuu portaittain; en osaa sanoa johtuiko nopeuden muutoksesta.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 835
Ei tuon kaverin juttuja tosissaan kannata ottaa. Sillähän on paremmat jarrut, kuin F1 autossa omien puheiden mukaan mikä on täysin mahdotonta.
Olet aivan oikeassa enkä varsinaisesti niin ole edes tekemässä. Uskottavuus katosi viimeistään tosiaan jarrujen myötä. Mutta toisaalta kiinnostaa, mistä syntyy ajatus sen sähköisen jarrun säätymisestä kahvan asennon mukaan. Ei siinä 10 metrin jarrutuksessa ehdi ainakaan kovin paljon havaintoja tekemään.

Miten mä jotenkin kuvittelen, että se todella säätyy joissain ohjaussysteemeissä hidastuvuuden mukaan, ja kahvan kytkimeltä tulee vain tieto, että jarrutus ylittää säädetyn kynnyksen. En ole edes omaa peruslaitetta ehtinyt tarpeeksi koeajaa moisia huomatakseni, mutta saattaa olla näin. Ujellus vaihtuu portaittain; en osaa sanoa johtuiko nopeuden muutoksesta.
Kyllä ainoa oikea tapa toteuttaa tuollainen on kahvan mukaan säätyvä jarruteho. En ainakaan itse haluaisi ajaa laitteella joka "arpoo" jollakin perusteella sen, miten paljon jarruttaa. Ja samasta syystä saisi mieluusti olla nopea tapa kytkeä se sähköinen päälle ja pois.

Ja onhan sähköllä saavutettavassa jarrutuksessa omat rajoituksensa. Miten paljon valmistajat haluavatkin tuollaiseen panostaa, tehokkaimmin kun se lauta pysähtyy kuitenkin ihan normilla levyjarrulla jarrutuksen pysyessä samalla täysin sen ajajan hallittavana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Olet aivan oikeassa enkä varsinaisesti niin ole edes tekemässä. Uskottavuus katosi viimeistään tosiaan jarrujen myötä. Mutta toisaalta kiinnostaa, mistä syntyy ajatus sen sähköisen jarrun säätymisestä kahvan asennon mukaan. Ei siinä 10 metrin jarrutuksessa ehdi ainakaan kovin paljon havaintoja tekemään.


Kyllä ainoa oikea tapa toteuttaa tuollainen on kahvan mukaan säätyvä jarruteho. En ainakaan itse haluaisi ajaa laitteella joka "arpoo" jollakin perusteella sen, miten paljon jarruttaa. Ja samasta syystä saisi mieluusti olla nopea tapa kytkeä se sähköinen päälle ja pois.

Ja onhan sähköllä saavutettavassa jarrutuksessa omat rajoituksensa. Miten paljon valmistajat haluavatkin tuollaiseen panostaa, tehokkaimmin kun se lauta pysähtyy kuitenkin ihan normilla levyjarrulla jarrutuksen pysyessä samalla täysin sen ajajan hallittavana.
Onhan se selvästi ongelmallista käytännön esimerkkienkin puolesta. Ylikuormitusta ja paskoontumisia jossain yleisessä mallissa on esiintynyt. En nyt muista varmaksi, oliko peräti M365.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 835
Onhan se selvästi ongelmallista käytännön esimerkkienkin puolesta. Ylikuormitusta ja paskoontumisia jossain yleisessä mallissa on esiintynyt. En nyt muista varmaksi, oliko peräti M365.
Ongelmallisuus tulee pääasiassa vain ja ainoastaan surkeasta suunnittelusta. Kyllä se elektroniikka on mitoitettavissa niin että joko kestää tai sitten varustettava järkevillä suojauksilla. Tosin jälkimmäisessä lopputulos on toki pitkässä / jyrkässä alamäessä sen sähköjarrun katoaminen kun joko virrat tai lämmöt kasvavat liiaksi. Eikä toisaalta akkuun voida syöttää rajattomasti virtaa. Eli äkkiä tulee mukaan jarruvastustenkin käyttö. Siitä kohden taas voidaan todeta ajatuksen järjettömyys. Miksi ajaa jarruenergia vastuksiin ja lämmöksi kun saman voi tehdä levyjarruilla.

Ja M365 Prosta ainakin itseltä paloi kontrolleri. Jo aikoja olen täällä aiheesta maininnut ja mielestäni myös siitä, mitä ja miten sieltä hajoaa. Tosin epäilen edelleen syyksi ylikuumenemista ja kärähtämistä sen vuoksi. Nyt uudella palikalla ja laadukkaalla tahnalla ei ole ongelmia vaikka vähän orggista vähän enemmän onkin tehoa ulos otettu.
Edit: Ainakin oma oli korjattavissa eli välttämättä uutta ei edes tarvitse. Mutta halusin varaosan ja tosiaan yllättäen ties minkä maalainen myyjä vastasi kuluista. Kaivan kivien tiedot jos jotakuta kiinnostaa aihe.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2020
Viestejä
118
Tässä molemmilla pyörillä vetävät/jarruttavat laudat on erittäin hyvä vaihtoehto. Päälle vielä levyjarrut edessä ja takana. Toppaa kun seinään, mutta pysyy kyydissä, kunhan pitää tiukasti tangosta kiinni ja nojaa hieman taaksepäin.
Juuri näin, olen huomannut saman itse
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
361
Ongelmallisuus tulee pääasiassa vain ja ainoastaan surkeasta suunnittelusta. Kyllä se elektroniikka on mitoitettavissa niin että joko kestää tai sitten varustettava järkevillä suojauksilla. Tosin jälkimmäisessä lopputulos on toki pitkässä / jyrkässä alamäessä sen sähköjarrun katoaminen kun joko virrat tai lämmöt kasvavat liiaksi. Eikä toisaalta akkuun voida syöttää rajattomasti virtaa. Eli äkkiä tulee mukaan jarruvastustenkin käyttö. Siitä kohden taas voidaan todeta ajatuksen järjettömyys. Miksi ajaa jarruenergia vastuksiin ja lämmöksi kun saman voi tehdä levyjarruilla.

Ja M365 Prosta ainakin itseltä paloi kontrolleri. Jo aikoja olen täällä aiheesta maininnut ja mielestäni myös siitä, mitä ja miten sieltä hajoaa. Tosin epäilen edelleen syyksi ylikuumenemista ja kärähtämistä sen vuoksi. Nyt uudella palikalla ja laadukkaalla tahnalla ei ole ongelmia vaikka vähän orggista vähän enemmän onkin tehoa ulos otettu.
Edit: Ainakin oma oli korjattavissa eli välttämättä uutta ei edes tarvitse. Mutta halusin varaosan ja tosiaan yllättäen ties minkä maalainen myyjä vastasi kuluista. Kaivan kivien tiedot jos jotakuta kiinnostaa aihe.
Kyllä sen jarruenergian keruun voi oikeinki tehdä. Toimiihan se monessa laitteessa. En tiedä tarkalleen miten ohjainboksit on suunniteltu mutta esimerkiksi jos se toimii kuten arvelen että transistorit vaihtavat
johtavuussuuntaa kun energiaa kerätään. Trankut vaihtaa tilaa liian hitaasti josta seuraa lämpöä ja trankut alkavat lyömään läpi jolloin ne palavat. Viilaamalla softaa ja parempia transistoreja tilalle niin alkaa luultavasti toimimaan ja jos akku on täys pitäisi virta kierrättää tai käyttää johonki tehovastukseen.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 835
Kyllä sen jarruenergian keruun voi oikeinki tehdä. Toimiihan se monessa laitteessa. En tiedä tarkalleen miten ohjainboksit on suunniteltu mutta esimerkiksi jos se toimii kuten arvelen että transistorit vaihtavat
johtavuussuuntaa kun energiaa kerätään. Trankut vaihtaa tilaa liian hitaasti josta seuraa lämpöä ja trankut alkavat lyömään läpi jolloin ne palavat. Viilaamalla softaa ja parempia transistoreja tilalle niin alkaa luultavasti toimimaan ja jos akku on täys pitäisi virta kierrättää tai käyttää johonki tehovastukseen.
En tiedä, missä kohden luit minun sanoneen, etteikö voisi tehdä. Tottakai voi eikä kyse edes ole mistään erikoisesta tekniikasta. Ja jos viisastellaan niin trankkujahan noissa ei ole mutta oikein suunnitellussa ei läpilyöntikään ole se ongelma. Eikä edes nopeus.

Ja kuten jo lainaamassasi viestissä kirjotin, ei akkuun voi aina ja kaikissa tilanteissa hävittää riittävää määrää tehoa. Eli mihin ajattelit kierrättää sen virran? Hokkuspokkus ja katoaa johonkin?
Vastuksesta mainitsin myös kuten huomaat jos luet lainaamasi viestin uudelleen.

Mitään ongelmaa toteutuksessa ei olisi. Jarruun tunnistin joka antaa asentotiedon. Järkevä elektroniikka syöttämään akulle sen, mitä akku ottaa vastaan ja loppu vastuksille. Plus järkevästi toteutettu raja, jossa sähköisen jarrun toimintaa rajoitetaan jottei tule ongelmia. Mutta suunnitellaanko laudat mäkiseen maastoon? No ei varmasti joten miksi tehdä mitään extraa kun tasamaalla riittää lähes mikä tahansa.
 
Liittynyt
12.06.2020
Viestejä
118
Ja siellä omalla pihatiellä tietenkin, ettei laittomuuksiin olla ketään yllyttämässä.
Mukava myös olisi jos olisi tielle jotenkin merkitty selvästi se 15m matka.
Mielenkiinnolla odottelen videota.
Voin vetää spray-maalilla näkyvät viivat asfalttiin ja tietenkin omalla tiellä ☺
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
98
Jännityksellä videota odotellen. Lupaan maksaa ruhtinaallisen summan rahaa skuutista, jolla tuo toteutetaan. Minulle kelpaa hyvin se hitaampikin FLJn malli, mikäli etsii edelleen uutta omistajaa ja tuon saman speksin täyttää prosentuaalisesti huippunopeuteen suhteuttaen.
 
Liittynyt
12.06.2020
Viestejä
118
Jännityksellä videota odotellen. Lupaan maksaa ruhtinaallisen summan rahaa skuutista, jolla tuo toteutetaan. Minulle kelpaa hyvin se hitaampikin FLJn malli, mikäli etsii edelleen uutta omistajaa ja tuon saman speksin täyttää prosentuaalisesti huippunopeuteen suhteuttaen.
Tänään ollaan video menossa kuvamaan, se vanhempi FLJ malli vaihdettii Major Maikkiin, eli ei etsi enään uutta omistajaa. Jos Ja kun toteutan tuon jarrutuksen muillekkin niin ostatko tän laudan jolla se toteutetaan?
 
Liittynyt
15.06.2020
Viestejä
72
Kellään kokemuksia Segway Ninebotin e22e? On päivitetty versio es1 sarjan laudasta. Lähinnä mietityttää vaa onko johdot ja controlleri korjattu ettei kärähä enää yht helpost ku aiemmis malleis.
 
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
98
@ Tommy Goldfish
Ajattelin, että täällä olisi täyspäistä porukkaa, jolle ei tarvitsisi tätä tarkentaa, mutta väärässä olin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 305
Viestejä
4 156 879
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom