• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
364
Miten ajattelit ton viritellä kun ilmeisesti renkaassa on vetoketjun vastapari integroituna eli ei riitä pelkkä päällys vaan tarvis erikoisrenkaankin?
Muutamia "talvirenkaita" on nyt tullut ainakin Xiaomille kuten tämä. Vähän arponut onko noista mitään iloo vai voisiko noihin asentaa itse nastat kun on noi paksummat kohokuvioinnit. Suurin veemäisyys kaikissa ratkaisuissa on kuitenkin itse pöyrien vaihto kesä/talvikausien mukaan. :D
Mä en välttämättä lähtisi nastojen kanssa kikkailemaan. Painoa laitteella käyttäjä mukaanlukien on kuitenkin aika vähän jolloin nastojen purevuus yhtään mihinkään on aika heikko. Jäälle tai millekään sen tyyliselle en lähtisi. Jos taas on semisti pehmeä lumikerros niin siihen tuollainen kuvioitu rengas uponnee ihan yhtä hyvin nastoitettukin, eli vähän heikosti tai sitten ei ollenkaan. Loskassa tuollainen kuvioitu varmaan olisi omiaan sileän sijaan mutta loskassa ajo taas on niin kettumaista että itse en lähtisi renkaista huolimatta kokeilemaan koska roiskeet jne.

Mutta tosiaan jos oikeasti haluaa talvikaudella ajaa niin ostaisin pari eri vehjettä joista toinen on talvelle renkaineen ja toinen kesälle, ellei sitten ole askarteluintoa sen verran että haluaisi renkaita vaihdella. Ostaa vaikka talvikaudelle heikommin kulkevan halvemman laudan kun ei kuitenkaan uskalla päästellä urku auki. Ja harrastajana saa sitten vähän tuntumaa erilaisiin lautoihin. Tekee vaikka sitten siitä talvilaudasta oikein erikoisemmin tiivistetyn version.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Mä en välttämättä lähtisi nastojen kanssa kikkailemaan. Painoa laitteella käyttäjä mukaanlukien on kuitenkin aika vähän jolloin nastojen purevuus yhtään mihinkään on aika heikko. Jäälle tai millekään sen tyyliselle en lähtisi. Jos taas on semisti pehmeä lumikerros niin siihen tuollainen kuvioitu rengas uponnee ihan yhtä hyvin nastoitettukin, eli vähän heikosti tai sitten ei ollenkaan. Loskassa tuollainen kuvioitu varmaan olisi omiaan sileän sijaan mutta loskassa ajo taas on niin kettumaista että itse en lähtisi renkaista huolimatta kokeilemaan koska roiskeet jne.

Mutta tosiaan jos oikeasti haluaa talvikaudella ajaa niin ostaisin pari eri vehjettä joista toinen on talvelle renkaineen ja toinen kesälle, ellei sitten ole askarteluintoa sen verran että haluaisi renkaita vaihdella. Ostaa vaikka talvikaudelle heikommin kulkevan halvemman laudan kun ei kuitenkaan uskalla päästellä urku auki. Ja harrastajana saa sitten vähän tuntumaa erilaisiin lautoihin. Tekee vaikka sitten siitä talvilaudasta oikein erikoisemmin tiivistetyn version.
No jooh mää oon siis kolme talvea ajanut ihan stock m365 pron renkailla talven läpi. Kyllä sillä pystyssä pysyy kun järjellä ajelee mut kyllähän noille pahimmille jääpinnoille ja äkkijärrutuksiin nastat lisäpitoa toisi. En nyt oikein tiedä tosta painostakaan.... kai toi kokonaispaino nyt aika lähelle menee peruspyörää nastarenkailla.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Miten ajattelit ton viritellä kun ilmeisesti renkaassa on vetoketjun vastapari integroituna eli ei riitä pelkkä päällys vaan tarvis erikoisrenkaankin?
reunoja vasten voi puristaa esim. tarvikevaijerista tehdyllä lenkillä(kts. kuva)

Suurin veemäisyys kaikissa ratkaisuissa on kuitenkin itse pyörien vaihto kesä/talvikausien mukaan. :D
tätä vähän yrittäis vältellä, tämmösellä leudolla kelillä vois vielä ajella mutta jos tulee kylmä talvi niin turhaa työtä renkaiden vaihto
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
4
Elikkä ensi kesäksi olisi tarkoitus saada lisää kapasiteettiä e-way 350 akkuun. Eikös tuo xiaomin ja e wayn vehkeet oo lähellä toisiaan? Eli mitenköhän mahtaa käydä jos moisen laittaa e waylle? Kärähdyksiä tuskin syntyy, koska voltit on samat. Liitännät taitaa olla samat, mut fyysinen koko voi olla ongelma. En oo nimenomaan e waylle löytänyt mitään teho akkua, mut jos jollain olisi vinkata niin kiva olisi :) Toinen vaihtoehto olisi korvata nykyisen akun kaikki 18650 patterit tehokkaampiin ja suuremman kapasiteetin omaaviin, mut suoraan uusi akku helpottaisi hommaa huomattavasti. Nykyää vehje kulkee 9km kun max vauhti 25 ja 12km kun vauhti on 20km/h.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Nyt kun talvella saattaa tulla kiertäviä sähkökatkoja, niin onko jotain plug and play ratkaisuja ottaa virtaa sähkökulkimen akuista? Meinaan itsellänikin tuollaisen 52 V ja 23 Ah laudan LG:n akkupaketista voisi saada aika mukavasti laitteita käytettyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 186
Lisätään vielä tarkennus, että varsinaisia valmiita ratkaisuja ei tietääkseni ole, eikä kysytyssä mielessä edes voi olla, kun vehkeissä ei ole mitään standardia. Siispä ei maksa vaivaa eikä kotikutoisesti tehtynä ole riskitöntä hommaa.

Akkutyökaluistahan kyllä onnistuu, jos on sellainen merkki jonka tarjontaan sattuu kuulumaan verkkovirtainvertteri.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Kuulostaa kohtuullisen järjettömältä ajatukselta, lisäksi menetät mahdollisen takuun/virhevastuun tuolla menettelyllä.
Takuuhan toki menee jos rakentelee omia ulostuloja.
Mutta miksi järjetön idea?
Äkkiä kuullostaa enemmänkin nerokkaalta idealta, e600 maxissa esim. On 650Wh akku, niin jos sanotaan että siitä voisi kohtuu turvallisesti käyttää 400Wh niin sillähän keittäisi monta pannua kahvia, poraisi hiltin poravasaralla seiniin reikiä 40min, printtaisi 3h pla tulosteen, imuroisi kämppää 10min tai pelaisi yli tunnin destinyä.
Ja koska se on kesäisin (varmaan talvisinkin jos käyttäisi sitä tuollaiseen ja sähkökatkojen uhka olisi todellinen) kokoajan täyteen ladattuna niin sehän olisi mainio virtapankki.
En huomioinut arvioissa invertterin aiheuttamia häviöitä
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
488
Nyt kun talvella saattaa tulla kiertäviä sähkökatkoja, niin onko jotain plug and play ratkaisuja ottaa virtaa sähkökulkimen akuista? Meinaan itsellänikin tuollaisen 52 V ja 23 Ah laudan LG:n akkupaketista voisi saada aika mukavasti laitteita käytettyä.
Oma NIU KQi3 pro sallii USB portista esim. puhelimen latauksen. Se on myös varavalo sähkökatkon aikana.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Oma NIU KQi3 pro sallii USB portista esim. puhelimen latauksen. Se on myös varavalo sähkökatkon aikana.
Njaa. Näköjään tossa yleisimmässä sormikaasussa QS-S4:kin on USB-A ulostulo. Tämän mukaan antaisi 0,5-1 A virtaa @5 V:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Takuuhan toki menee jos rakentelee omia ulostuloja.
Mutta miksi järjetön idea?
Äkkiä kuullostaa enemmänkin nerokkaalta idealta, e600 maxissa esim. On 650Wh akku, niin jos sanotaan että siitä voisi kohtuu turvallisesti käyttää 400Wh niin sillähän keittäisi monta pannua kahvia, poraisi hiltin poravasaralla seiniin reikiä 40min, printtaisi 3h pla tulosteen, imuroisi kämppää 10min tai pelaisi yli tunnin destinyä.
Ja koska se on kesäisin (varmaan talvisinkin jos käyttäisi sitä tuollaiseen ja sähkökatkojen uhka olisi todellinen) kokoajan täyteen ladattuna niin sehän olisi mainio virtapankki.
En huomioinut arvioissa invertterin aiheuttamia häviöitä
Niin, ja eihän siinä mitään omia ulostulojakaan tarvi, jos hyvin harvoin tulee tarve, niin kannen paria ruuvia pois ja akun ja moottoriohjaimen välinen liitin irti. Sitten vain valmiiksi tehty invertterille menevä vastaava liitin tilalle kiinni. En sitten tiedä voisiko akun laturiliittimistä ottaa myös rajoitetusti virtaa? Onhan noita 5 A latureita omaankin lautaan, eli aika kohtalaisella mitoituksella nuo laturijohdotkin täytyy olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Niin, ja eihän siinä mitään omia ulostulojakaan tarvi, jos hyvin harvoin tulee tarve, niin kannen paria ruuvia pois ja akun ja moottoriohjaimen välinen liitin irti. Sitten vain valmiiksi tehty invertterille menevä vastaava liitin tilalle kiinni. En sitten tiedä voisiko akun laturiliittimistä ottaa myös rajoitetusti virtaa? Onhan noita 5 A latureita omaankin lautaan, eli aika kohtalaisella mitoituksella nuo laturijohdotkin täytyy olla.
Toi pohja on niin ikävä avata että kerran se on auki niin samalla kolvailis liittimet ja laittais portin invertterille :D
En ole asiantuntija mut eikö toi latausportti mene suoraan bms:n mikä ei varmaan osaa ton hintaluokan laitteissa antaa virtaa ulos.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
4
Onko täällä muita, jotka ovat yrittäneet/vaihtaneet skuutin 18650 patterit? Pitäisi olla suhteellisen helppo tehtävä. Ite oon miettinyt että jos nyt talven aikana vaihdan oman e-way e350 akun patterit Sonyn vtc6. Niissä olisi huomattavasti enemmän kapasiteettiä per akku ja max purku 15-20A ei pitäis tuottaa ongelmia. Elikkäs onko täällä muita tee-se-itse henkisiä tyyppejä, jotka haluavat suhteellisen vaivattomasti lisää kilometrejä akun kestoon? :)
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Onko täällä muita, jotka ovat yrittäneet/vaihtaneet skuutin 18650 patterit? Pitäisi olla suhteellisen helppo tehtävä. Ite oon miettinyt että jos nyt talven aikana vaihdan oman e-way e350 akun patterit Sonyn vtc6. Niissä olisi huomattavasti enemmän kapasiteettiä per akku ja max purku 15-20A ei pitäis tuottaa ongelmia. Elikkäs onko täällä muita tee-se-itse henkisiä tyyppejä, jotka haluavat suhteellisen vaivattomasti lisää kilometrejä akun kestoon? :)
Lisäakustoja ja akun vaihtoja pohtiessa kannattaa laskin kädessä miettiä, olisiko halvempaa, helpompaa, nopeampaa ja lopputulos parempi ostaessa suoraan 48/52v skootteri 500W+ moottorilla ja isommalla akustolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Kokeiltuani g30 tulin siihen tulokseen että se on niin paljon laiskempi kuin e600max että sillä ei pysty samanlailla keulimaan kanttareita vasten, niin toi pystyputken lukitusmekanismi varmaan kestää paremmin vaikka se on samanlainen :hmm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 186
Teoriassa helppoa, käytännössä suht vaikeata tuo spot-hitsaus.
Tietysti vaihtoehtojakin hitsaukselle on mutta tahtoo tarvittavien varusteiden hinta sit karata niin käsistä että tulee halvemmaksi ostaa valmis akku
Teoriatasollakin olen harkinnut moiseen ryhtymistä lähinnä tekemisen ilosta ja saadakseni alkuperäistä uutta paremman. Saatan vielä piruuttani tehdä, mutta en yllättäisi ketään.

Taloudellisesti homma on sarjaa "ei vitussa".
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Teoriatasollakin olen harkinnut moiseen ryhtymistä lähinnä tekemisen ilosta ja saadakseni alkuperäistä uutta paremman. Saatan vielä piruuttani tehdä, mutta en yllättäisi ketään.

Taloudellisesti homma on sarjaa "ei vitussa".
Toki jos pitkällä tähtäimellä alkaa tekemään, niin lueskelin että pienet neodium magneetit kuparilevyssä voi korvata hitsauksen, jolloin kennojen vaihto esim. 3D printattuun kehikkoon on suht nopea prosessi.
Eli sinänsä investointi ei välttämättä mene hukkaan :hmm:
 
Liittynyt
15.12.2021
Viestejä
40
Onkohan nuo vuokralautafirmat mennyt konkurssiin kun Kuopiossa ainakin jokainen ojan pohja on täynnä ainakin Birdin lautoja. Useampi lauta ollut jo monta viikkoa valot pimeänä ojan pohjalla/ metsässä. En ole nähnyt niitä ajossa pitkään aikaan niin luulisi että nuo kannattaisi jo hakea lämpimään säilytykseen :hmm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 186
Onkohan nuo vuokralautafirmat mennyt konkurssiin kun Kuopiossa ainakin jokainen ojan pohja on täynnä ainakin Birdin lautoja. Useampi lauta ollut jo monta viikkoa valot pimeänä ojan pohjalla/ metsässä. En ole nähnyt niitä ajossa pitkään aikaan niin luulisi että nuo kannattaisi jo hakea lämpimään säilytykseen :hmm:
Paljon mahdollista, että tämä hajaantunut vuokralautabisnes kuten vaikka alustatalouden trenditkin poikivat suuren määrän kassavirrallisesti epäonnistuvia kokeiluja, vähän niinkuin taksialan vapauttaminen teki.

Toisaalta saattaisihan tuo olla ihan osamaattomuutta. Ehkä laitteissa onkin syksyn kylmyydessä päässyt hyytymään sähköt kokonaan, siten että myös sijaintitieto firmaankin päin loppuu eli kerääminen ei olekaan enää helppoa. Sitten kun näitä fiksut ja filmaattiset jättävät erilaisille kevyen liikenteen ja myös ajoneuvoliikenteen väylille, ei tällaisen vaaran huomaavalle kansalaiselle juuri ole muuta kohtuudella toteutettavaa vaihtoehtoa kuin nakata laite muutama metri kohti ojaa tai puskaa. Varkaaksihan siinä aletaan syyttää jos moisen lastaa autoonsa.

Lautavuokraajan kannattaisi tällaisen päästyä sattumaan toteuttaa yleisökampanja näiden keräämiseksi ja maksaa pieni palkkio jokaisesta keräyspaikkoihin toimitetusta laitteesta.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
73
Jos jotain sattuu kiinnostamaan FLJ T11 2x1200w ni pistä yv. Hinta edullinen. Teen myynti-ilmon myöhemmin varmaan
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
tuosta jääketju-ideaa rupesin jalostamaan niin että pohjan vois tehdä kapeasta kuormaliinasta(kestääkö hankausta?), jonka sit virittelis kengännauha-siksakilla kahden tarvikevaijerin väliin.
Risteyskohtiin, reunoille ja välikohtiin pop-niiteillä lukkoprikkoja/aluslaattoja (sama idea kuin pulttirenkaissa)

kokonais hintaa tulis tarvikkeineen joku 30€
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 186
tuosta jääketju-ideaa rupesin jalostamaan niin että pohjan vois tehdä kapeasta kuormaliinasta(kestääkö hankausta?)
En halua olla ilonpilaaja, mutta pahoin pelkään että tuosta saattaa tulla joko hyvin liukas tai raskaasti rullaava tai molempia.

Lisäksi on tarkkaan huomioitava että ketju tai sen tapainen mahtuu pyörimään eikä varsinkaan lipsahda vauhdissa pois, jolloin mennään heti munilleen.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
En halua olla ilonpilaaja, mutta pahoin pelkään että tuosta saattaa tulla joko hyvin liukas tai raskaasti rullaava tai molempia.

Lisäksi on tarkkaan huomioitava että ketju tai sen tapainen mahtuu pyörimään eikä varsinkaan lipsahda vauhdissa pois, jolloin mennään heti munilleen.
avoin kaikille ideoille :tup:
liukkaudesta en tiedä, tuskin se tuota katu-slicksiä huonompi on. Paksuutta tulee varmaan 5mm lisää nastan kohdalta et pitäis mahtua vielä lokarissa pyörimään. "Ketjut" itsessään on tarkoitus olla hieman rengasta pienemmät ja ne asennetaan tyhjän renkaan päälle -> rengas täyteen, eli jokapuolelta pitäisi ottaa kontaktia kumiin. ja tietty puristuslenkit ovat syvällä renkaan seinää vasten, eli ehyenä se ei pois lipsahda paikaltaan
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
avoin kaikille ideoille :tup:
liukkaudesta en tiedä, tuskin se tuota katu-slicksiä huonompi on. Paksuutta tulee varmaan 5mm lisää nastan kohdalta et pitäis mahtua vielä lokarissa pyörimään. "Ketjut" itsessään on tarkoitus olla hieman rengasta pienemmät ja ne asennetaan tyhjän renkaan päälle -> rengas täyteen, eli jokapuolelta pitäisi ottaa kontaktia kumiin. ja tietty puristuslenkit ovat syvällä renkaan seinää vasten, eli ehyenä se ei pois lipsahda paikaltaan
Jos pitäisi lähteä itse nastoja rakentamaan, niin mahdollisimman paksut kumit, joihon läpiruuvattavat nastat. Sisälle nauha sisuskumia vasten, että ei kulu puhki. Ei siltikään välttämättä toimi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Umpikumi ja jääratapiikit?

E: ei löytynytkään niin helposti firmaa mikä tekisi ton suoraan, pitäisi melkein tuntea jotain jäärataharrastajia, kun vaatii sellaisia erikoistyökaluja mitä kenelläkään ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Umpikumi ja jääratapiikit?
ruuvattavia nastoja kyllä saa ostettua, umpikumi tuskin välittää terävistä esineistä
mutta projektin pointti olikin lähinnä että välttyis renkaiden vaihdolta

tosin umpirengaskaan ei auta kun ongelma taitaa olla enemmän kuvioinnin puute eikä niinkään ne nastat, eikähän nastat lumella juuri auta(kts. kitkapinta-ala)

Mitä nyt kattelin DIY projekteja aiheesta ja aika moni tuntuu suosivan narua ketjun korvikkeena ja tuntuu toimivan(ainakin mudassa), niin vois alkajaisiks kokeilla punoa jotain renkaan päälle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Menisköhän tollanen potkulaudan vanteelle, luulis pitävän lumessa ainakin paremmin kuin katurenkaan.
Tietty esim. E600 ei pysty laittamaan kun takana ei ole reikää venttiilille.


Houkutteleva idea ajaa potkulaudalla lumessa nappularenkailla.
Kuten tossa aiemmin linkkasin niin on noita ihan skuutille suunniteltujakin saatavilla niin 8.5" kuin 10" koossa eli lähinnä se ongelma nyt on nastat ja toisaalta se että joutuu vaihtaan renkaan kausien mukaan, joka on suhteellisen veemäinen operaatio monella skuutilla. Siinä mielessä tommonen aiemmin linkattu Stinger olisi ihan näppärä. Lokarin kanssa noilla tosin voi tehdä vähän tiukkaa kun tuntuu että vetää vakiorenkaallakin sen lokarin haarukan kohdalta tukkoon lumella joka lisää vierintävastusta.
 
Liittynyt
13.07.2022
Viestejä
8
Olen ajellut näillä ensilumilla 10" maasto/nappularenkailla ja ihan hyvin on mennyt. Ei tunnu liukkaalta meno.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
toisaalta se että joutuu vaihtaan renkaan kausien mukaan, joka on suhteellisen veemäinen operaatio monella skuutilla.
Jep, potkulaudassa ei voi olla järkevästi toisia vanteitakaan kun pitäis olla toinen moottori :D

E: itse en ajaisi renkailla joiden pinta on kiinni vetoketjulla tms. Mutta en tuomitse :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 186
Menisköhän tollanen potkulaudan vanteelle, luulis pitävän lumessa ainakin paremmin kuin katurenkaan.
Tietty esim. E600 ei pysty laittamaan kun takana ei ole reikää venttiilille.


Houkutteleva idea ajaa potkulaudalla lumessa nappularenkailla.
Tuo taitaa olla 10 tuuman vanteelle eli hurjasti isompi kuin potkulaudan 10 tuuman pyörä.

Jep, potkulaudassa ei voi olla järkevästi toisia vanteitakaan kun pitäis olla toinen moottori :D
Totta. Tai toisaalta... Ajattele jos autoonkin saisi kalliita vanteita, joissa olisi sellainen ominaisuus, että moottoririkon sattuessa heittää vaan tallin nurkasta yhden kitkan alle ja matka jatkuu. Ostaisin. :think:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Mitä nyt kattelin DIY projekteja aiheesta ja aika moni tuntuu suosivan narua ketjun korvikkeena ja tuntuu toimivan(ainakin mudassa), niin vois alkajaisiks kokeilla punoa jotain renkaan päälle?
7657445676.jpg
mallailin hitusen 5mm pe-narulla ja nippusiteillä, mahtuu pyörimään ainakin lokarin puolesta mutta sivuille ei jää tilaa.
nyt pitäis jostain etsiä pieniä metallilenkkejä noitte nippareiden korvikkeeksi, nipparit tuskin kestää varsinaista ajoa...
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
91
nyt pitäis jostain etsiä pieniä metallilenkkejä noitte nippareiden korvikkeeksi, nipparit tuskin kestää varsinaista ajoa...
Sakkeleita käytetään paljon esim. mönkijän ja traktorin ketjujen kiinnityksessä. Voisi toimia tossa.
Nippusiteitäkin saa metallisena, mutta omien kokemusten perusteella tuppaavat luistamaan auki melko helposti jollei päätä saa taivutettua tai jotenkin lukittua muuten.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Sakkeleita käytetään paljon esim. mönkijän ja traktorin ketjujen kiinnityksessä. Voisi toimia tossa.
Nippusiteitäkin saa metallisena, mutta omien kokemusten perusteella tuppaavat luistamaan auki melko helposti jollei päätä saa taivutettua tai jotenkin lukittua muuten.
Sakkelit(?) näyttäs aivan liian paksuilta, ja metalliset nipparit on hitusen arvokkaita käytettäväks tässä mittakaavassa(~40kpl per rengas)

Kattoo nyt kestääkö noi wurthin 4.8mm nipparit ajoa vai pitääkö vaihtaa kapeampaan naruun jotta mahtuu punottuna haarukan ja renkaan välistä

edit: nipparit selvis ekasta koeajosta, odotetusti sivuttais-pito on olematon kuvioinnin puutteen vuoksi mutta kyllä sillä suoraan ajaa ja jarruttaa :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
katos velmua, niiltä löytyy jo e-skuut versiot: Stinger - World’s First Modular Bicycle Tyre
ei vaan löydy mistä vois ostaa tai tuijotella hintalappua
Kyselin noiden aspasta tuleeko noi joskus myyntiin ja sain seuraavan vastauksen eli menevät tällä hetkellä kaikki TIER:lle (en tiedä miksi puhuu TIER:n pyöristä):
Unfortunately stinger is only sold for TIER bikes, and are made and bought especially for their bikes. We hope we can provide studded tires for private owned e-bikes in the future :)
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Kyselin noiden aspasta tuleeko noi joskus myyntiin ja sain seuraavan vastauksen eli menevät tällä hetkellä kaikki TIER:lle (en tiedä miksi puhuu TIER:n pyöristä):
Unfortunately stinger is only sold for TIER bikes, and are made and bought especially for their bikes. We hope we can provide studded tires for private owned e-bikes in the future :)
mielenkiintosta, mut en ihmettelis jos ei tuotantokapasiteetti oikein pysy perässä noinkin ison tilaajan kanssa
 
Liittynyt
06.12.2022
Viestejä
1
Moro. Ostin tämmösen käytettynä. 350W 36v. 12" renkaat. ei tarkempaa tietoa mikä on. Mikähän tämä on. Onkohan kuinka paha homma poistaa rajoitin. Nyt 25kmh rajoitettu.
20221203_141129.jpg
 

Liitteet

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
hyvin mönkii parin sentin lumessakin :cigar2:
5465473345.jpg


huomasin muuten että G30:lle tarjois taas firmis päivitystä, uhka vai mahdollisuus?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Ei G30 sisälle vettä oikein saa ellei pohjalevyssä ole reikiä tai upota koko lautaa lammikkoon
 
Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
77
Vsett 8 / Vsett 8+
Onko porukalla kokemuksia millainen lauta on ?
Kumpi kannattaa hankkia , eli joko Vsett 8 tai Vsett 8+ ?
 
Liittynyt
03.08.2018
Viestejä
65
Vsett 8 / Vsett 8+
Onko porukalla kokemuksia millainen lauta on ?
Kumpi kannattaa hankkia , eli joko Vsett 8 tai Vsett 8+ ?
Samoja laitteita (akkukoot vaihtelee), mutta toisessa kaksi moottoria.
Dual drive kasvattaa kiihtyvyyttä reilusti ja hieman huippunopeutta, jyrkemmätkin mäet nousee heittämällä.
Itsellä Vsett 9+ eikä juuri tule käytettyä ilman dual-drive modea.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Nopea: Otin kausihuoltona kannen auki ja kävin akkutilan läpi. Muutin moottorienohjausyksiköiden paikkaa. Jotta akku mahtui johtolähtöjensä vuoksi paikoilleen, se piti kääntää ylösalaisin. Onko kellään mitään tietoa miksi niin ei pitäisi tehdä? Molemmilla puolilla oli kuvanmukaiset pehmustetarrat. Nyt vain arvokilpi on kääntöpuolella.

20221213_211924.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Tuli tehtyä yleishuoltoa laudalle talvisäilöön laittoa edeltäen. Aloin kunnon pesusta, kun kauden vikat ajot sattui märille keleille, niin skuutti jäi rapaiseksi. Sattumoisin ulkolämpöasteista johtuen pesu piti suorittaa suihkussa. Sen verran näytti deckin päälle lorahtavan vettä, että avattavahan se oli. Akkutilan pohjalta löytikin 3-4 ruokalusikallista vettä. Hyvä saada pois talvisäilytystä varten. Samalla vaihdoin moottorinohjainten asennot täällä suositellun kaltaisiksi, eli kapea, ruuvit sisältävä sivu deckin laitaa vasten. Laitoin kuvien mukaisella tavalla, eli molemmista yksi iso sivu pohjaa vasten ja sanotun mukaan mosfetit sisältävä kapeampi laita deckin laitaa vasten, ja väliin silikonilämpöjohdemattoa. Akun jouduin kääntämään ylösalaisin, koska sen kulmassa olevan johtolähdön kanssa se ei oikein päin millään olisi enää mahtunut tilaan. Toivottavasti tuolla ei ole mitään väliä, mutta omaan mieleen ei tule syytä miksi olisi. Otin samalla kuvat akkutilan kannen ruuveista, koska pari niistä puuttui jo käytettynä ostaessa. Voisi vaikka kaikki uusia samalla, kun kannat jo vähän huonokuntoiset.

Jännä kun aiemmin oli mennyt ohi, että toisen moottorinohjaimen akkuvirtajohto oli Y-haaroitettu. Ei kyllä tule itselle mitään syytä mieleen, että miksi? Kätevähän tuosta olisi ollut tehdä ylimääräinen virranottojohto akusta, mutta kun nyt se ei ole lähisuunnitelmissa, niin otin välistä pois. Tekee kyllä pahaa runtata noi johdot tonne täydellisessä sekamelskassa, että saa kannen kiinni. Käytännössä ei mitään mahdollisuuksia saada niitä siististi, vaan suurpiirteisesti ja pääsääntöisesti voimalla, ja toivoa parasta. Niitä on liikaa ja kun osa on jäykkiä, paksuja, niin menee mahdottomaksi. Käsiä varmaan tarvisi vähintään 4, ja siltikin voisi olla mahdottomuus.

Vähän kuvia ja videot sekä taka- että etupäästä sen jälkeen, kun vaihdoin molempiin uudet jarrupalat. En muista tuliko täällä mainittua, mutta modasin laudan jarrusatulat tuossa loppukesästä. Omassa X10 laudassa vakioasennuksella jarrupalojen ylälaidat istuivan 1-3 mm jarrulevyn yläpuolella. Takaa riitti pelkästään, kun jätti satulan alimpia prikkoja pois: Takimmaiset kokonaan ja pahvinpala tilalle ja edemmäksi voi jättää yhden prikan. Etujarrusatulan pohjasta taas piti dremelöidä ihan kohtalaisen huomattavasti pois. Ihan sinne rajoille, että rakenteen voi vielä olettaa kestävän siihen kohdistuvat voimat. Satulan alimmat prikat pois sekä edempää että taaempaa, ja tilalle ohuet pahvinpalat maalipinnan suojaksi ja antamaan vähän tukea pulttikiinnitystä varten. Lopputulos molempien jarrujen osalta täydellinen: Jarrujen palat istuu selvästi, eli 1-2 mm levyn yläreunan alapuolella ja palat kuluu nyt täydellisesti, eikä yläreunan kulumaton osa aiheuta ongelmia ja ennenaikaista palojen vaihtotarvetta. Tietysti jarrutusteho on myös nyt paras mahdollinen. Videolla tilanne uusien palojen vaihtojen ja kiinnityksen kohdistamisen jälkeen. Palat istuu erittäin lähellä levyä, eikä pienintäkään hankausta. Edessä piti jättää hienokseltaan enemmän tilaa, kun näköjään mahdollisesti eturenkaan akselointi ja sitä myöten jarrulevy hienokseltaan vaeltaa, tai sitten vaan levy aavistuksen vino. Joka tapauksessa on toi aina omanlaisensa tyydytyksen tunne, kun jarrut säädetty ihan tikiin ja tiedossa useampi sata kilsaa huoletonta menoa.


Jos jollain vinkki mistä noita ruuveja, niin laittakaa tiedoksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 608
Viestejä
4 185 884
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom