• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Kauppareissulla huomasin että lapsilla on sellainen uusi leikki että "kuka väistää ensin" ja oli hirmu hauskaa vetää lukkojarru kun tajusi että vaihtoehdot on törmätä vieressä ajavaan kaveriin tai vastaan tulevaan autoon.

ihan varoituksen sanana, nää trendit tuntuu tiktoki kautta leviävän aika nopsaan
 

Norsu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2021
Viestejä
181
Kauppareissulla huomasin että lapsilla on sellainen uusi leikki että "kuka väistää ensin" ja oli hirmu hauskaa vetää lukkojarru kun tajusi että vaihtoehdot on törmätä vieressä ajavaan kaveriin tai vastaan tulevaan autoon.

ihan varoituksen sanana, nää trendit tuntuu tiktoki kautta leviävän aika nopsaan
Toivottavasti kyseinen idiootti tulee itse lanatuksi levyksi jossain vaiheessa, jos jatkaa tuota touhua. Ei riitä ymmärrys. Ja TikTokin vois lopettaa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Ainahan siellä on liikenteessä ollu spandexeja kenenkä ego ei pyörätielle mahdu mutta 12 kesää mittarissa on liian vähän tommoselle käytökselle.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 620
Tässä rupesin ihmettelee Xiaomin Pro 2 etuvaloa, pitäskö sen palaa kokoajan? En löydä nappulaa sille ja kyllä! Luin manuaalin.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
364
Tässä rupesin ihmettelee Xiaomin Pro 2 etuvaloa, pitäskö sen palaa kokoajan? En löydä nappulaa sille ja kyllä! Luin manuaalin.
Olikos se kaksi nopeaa napautusta virtanapista, vai yksi. Itsellä tuli valo ja nopeusmoodin vaihdon napsautukset vaihdettua oletussysteemistä päinvastaiseksi.
 

Sir

Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 620
Kiitos! Kokeillaan myöhemmin. Ja kyllä mä siihen jonkun softan laitan sisään. Mikäs se ois viimeisin suositeltava?
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
364
Kiitos! Kokeillaan myöhemmin. Ja kyllä mä siihen jonkun softan laitan sisään. Mikäs se ois viimeisin suositeltava?
Mulla on omasta säädöstä yli vuoden verran aikaa niin varmaan hommata muuttuneet. Osassa uudemman valmistuerän laitteita taitaa olla päivitetty piirilevy joka estää omat päivitykset ja lienee myös mahdollista että laitteen ohjelmisto on päivitetty sen verran tuoreeksi ettei siihen saa lisättyä niitä ilman vanhempiin versioihin palaamista. En siis ole varma onnistuuko nykyään niin helposti kuin silloin mitä itse tein. Ehkä joku muu osaa sanoa tuoreemmalla tiedolla.

Mutta muutoin siis pääset itse kustomoimaan asetukset nopeuden, tehon, kiihtyvyyden, jarruvoiman sun muiden suhteen, tietysti akunkeston kustannuksella mikäli oletusarvoista korkeammaksi säädät niitä. Toki myös valmiiksi säädettyjä asetuspaketteja on olemassa mutta mukavampi niitä on itse viilata omaan makuun sopivaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Sir
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
Kypsähdin aika täysin noihin Zero 10X:n surkeisiin vakiolokareihin, kun jouduin toistamiseen märillä tienpinnoilla ajamisen jälkeen pesemään housut, takin ja repun, sekä putsaamaan kengät, vaikka ajoin asian tiedostaen 10-15 km/h ja silti kaikki paskaisena. Tyhjensin eilen illalla heraprotskut toiseen astiaan ja leikkasin ämpäristä lokarien pidennykset. Onneks sekä lokarien että jatkopalojen matsku oli semmoista, mihin kuumaliima tarttui erinomaisesti. Kohta eka testilenkki, mutta hyvältä näyttää. Eteen varmaan vielä myös.

 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
364
Kypsähdin aika täysin noihin Zero 10X:n surkeisiin vakiolokareihin, kun jouduin toistamiseen märillä tienpinnoilla ajamisen jälkeen pesemään housut, takin ja repun, sekä putsaamaan kengät, vaikka ajoin asian tiedostaen 10-15 km/h ja silti kaikki paskaisena. Tyhjensin eilen illalla heraprotskut toiseen astiaan ja leikkasin ämpäristä lokarien pidennykset. Onneks sekä lokarien että jatkopalojen matsku oli semmoista, mihin kuumaliima tarttui erinomaisesti. Kohta eka testilenkki, mutta hyvältä näyttää. Eteen varmaan vielä myös.

Hyvän näköinen. Oma viritelmä ei ole ihan yhtä nätti. Vaihdoin Xiaomi Mi Pro2:n isommat renkaat ja sitä myötä lyhyemmän takalokarin, mikä kaaressa sitten paskasi kyllä selän ihan huolella. Nappasin sitten polkupyörän rapakaaresta sellaisen kumiläpän ja laitoin siihen jatkoksi. Lokarin päähän piti porata pienet kiinnitysreiät joiden ruuvinkanta on näkyvissä. Voisihan niihin tietysti vielä sähköliikkeen kutistesukkaa laittaa nupin päälle ja polttaa sen siihen niin olisi sitten lokarin värinen pieni näppylä vain jälkenä siitä.

Mutta se miten tuollaisen lokarin takaa se rapa roiskuu vielä eteenpäin ja kuskin selkään on kyllä lähes fysiikan lakeja rikkova juttu. Jotenkin sitä ajattelisi että se roiskuu kaaressa taaksepäin, mutta ei, selässä ne on, tai pahimmillaan persauksissa missä ne sitten ei näytä kuravelliltä enää vaan joltakin muulta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
108
Kypsähdin aika täysin noihin Zero 10X:n surkeisiin vakiolokareihin, kun jouduin toistamiseen märillä tienpinnoilla ajamisen jälkeen pesemään housut, takin ja repun, sekä putsaamaan kengät, vaikka ajoin asian tiedostaen 10-15 km/h ja silti kaikki paskaisena. Tyhjensin eilen illalla heraprotskut toiseen astiaan ja leikkasin ämpäristä lokarien pidennykset. Onneks sekä lokarien että jatkopalojen matsku oli semmoista, mihin kuumaliima tarttui erinomaisesti. Kohta eka testilenkki, mutta hyvältä näyttää. Eteen varmaan vielä myös.

No, toimiko tuo sitten kunnolla, koska itsellä sama ongelma. Ihan nättihän tuosta lisäyksestä tuli.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
163
Itse itselleni nyt vastaten:
- City Lion: Baterie i Akumulatory do Hulajnóg Elektrycznych
- Wattsnabb AB

Tuonne wattsnabbiin painoin tilauksen sisään, katotaan mitä tulee vai tuleeko mitään :lol:
Ainakin vastailivat ihan asiallisesti sähköposteihin mikä ainakin enteilee hyvää.
Päivitystä yllä olevaan että Wattsnabbista tuli paketti perille (vaikka jonkun aikaa junnasikin Ruotsin puolella).
Myyjältä tuli myös custom firmware sekä asennusohjeet videoineen yms.
Lisäherkkuna ohjeistus ja kaapelit että 12v akun saa lataamaan tuosta laudan orginaaliportista (siis sen normi latauspaikan vieressä olevasta).
Eli kaikenkaikkiaan hyvää palvelua.

Nyt sitten seuraavaksi ihmetellään taas et mikä saatana tossa Sharksetin takajousituksessa kusahti samassa rytäkässä kun selkeesti hinkkaa runkoon tai johonkin kun yrittää lähteä ajamaan.
Ilman kuormaa eli rengas ilmassa ei mitään ongelmaa eikä resonointia, mutta heti kun hyppää ite laudan päälle ja yrittää lähtee ajamaan nii helvetinmoinen resonointi johonkin ja lauta ei kiihdy ollenkaan.
Tuon takajousen kanssa saanut kyl tapella ihan urakalla :mad:

EDIT:
No, syy löyty aika äkkiä ku otti pohjan auki.
Saatanan kolvaukset pettäny vaihteeks.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
No, toimiko tuo sitten kunnolla, koska itsellä sama ongelma. Ihan nättihän tuosta lisäyksestä tuli.
Todnäk, kunhan se tulee pikkasen yli renkaan niin sit sen pitäis toimia. Omassakin laudassa piti tohon etulokariin räpeltää lokari kun se vakiona oli kirjaimellisesti täysin hyödytön kun oli väärällä puolella rengasta. Mut nää on näitä kiinavehkeitä, asiat suunnitellaan ulkonäkö eellä käytännöllisyyden kustannuksella.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 870
No, toimiko tuo sitten kunnolla, koska itsellä sama ongelma. Ihan nättihän tuosta lisäyksestä tuli.
Todella paljon parempi kuin ennen, mutta olisi voinut olla vielä 2 cm pidempi. Menin vähän ulkonäkö edellä ja ajattelin, että teen niin lyhyen ja huomaamattoman, että just ja just ajaa asiansa, mutta varmaan kovemmalla menolla tai märemmällä kelillä se pari senttiä lisää olisi tarpeellinen. Joka tapauksessa ajelin aika huolettomasti Kalasataman Rediin semmoisen 4-5 km matkan ja kuvissa näkyy saldo. Takastulomatkan jälkeen aika samannäköinen. Tiet olivat semmoiset puolikuivat, mutta ajoittain vähän märempiä kohtia. Nuo ravat lipan kärjessä varmaan siitä, kun Kyläsaaren työmaaosuuksilla asfaltilla tuli yllättäen ihan semmoista puolisenttiä syvää vetistä mutaliejua, mihin en oikein yhtään ehtinyt hiljentää, eli vauhtia oli ~30 km/h. Vähän siinä ja siinä teenkö uudelleen pidempänä - luultavasti joo. Saldo: Takimmaisen eli oikean jalan housun lahkeessa pohkeen kohdalla taisi olla kaksi pientä roiskepisaraa ja kengässä myös pari häviävän pientä. Ei mitään mitä tarvitsisi lähteä puhdistamaan. Takki ja reppu ihan puhtaat. Ilman tuota lisäystä pisaroita olisi ollut aiemman perusteella karkeasti >x1000.


edit: Tarkkanäköisimmät ehkä huomasi, että takajousen yläosan kiinnityspultit enemmän tai vähemmän irti: Putsasin ja kiristin kierrelukitteen kera.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 660
Eihän tossa kai muuta kunhan ei liikaa pituutta tai painoa lisää siihen lokariin. Zero 10x lokari on siitä kans vähän kehno et sehän läpättää ku viimestä päivää ajaessa. Näppärä kaveri toki tohon takarenkaan pulttien ja prikkojen väliin räpeltäis jonkinlaisen tuen sille lokarille ja kiinnittäis sen siihen jotenkin, loppuis se läpätys aika suoraan.

Tulipahan testattua oman laudan sadekestävyys tässä tänään. Lähin käymään kaupassa ja matkalla rupes satamaan silleen keskiverrosti ja asfaltti toki märkää + lammikoita siellä täällä. Ainakaan vielä ei oo syttyny tuleen tai mitään muutakaan outoa ilmaantunu, niin kaipa toi on jotenkin vedenkestävä sen silikonilla läträämisen jälkeen. Ei tuolla kyllä vaan mitenkään mukava oo ajella enään etenkään märällä kelillä ku tulee vähän selkärangasta jo se et jarruttelee niissä paikoissa missä tietää olevan liukasta (lehdet, tiemerkinnät, kaivon kannet, tietynlaiset kivetykset) ja niitä alkaa kyl olemaan ihan vitusti jo tuolla. Varovaisesti toki selviää vielä mut näkyvyys kans aika paskaa sateella ja pimeellä, pääasiassa sen takia ku kypärän linssi on vesipisaroilla vuorattu.

Muillekkin QS-S4 näytöllä/kaasulla ja avaimellisen jännitenäytön vehkeen omistaville sellanen vinkki et noihan ei sit kestä vettä oikeen ollenkaan ja ei kovin vaikea oo saada sitä väärään paikkaan. Köyhän ja laiskan miehen taktiikka on kylmästi vetää elmukelmua ympärille. Kai noikin vois silikonilla vuorata mut en oo toistaseks kyl jaksanut.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Kannattaa ostaa suoraan parempi kuin g30 max
Niin kannattaa, kuten myös käyttää välimerkkejä myös yhden rivin viesteissä. Toisaalta jonkun ehkä ensin kannattaa alkaa valmistaa ja myydä sellaista, jotta sellaisen pystyisi ostamaan.

Ja joo, tiedän että on olemassa monenlaisia parempia moottoripyöriä ja mopoja. Mutta että alle 20 kilon kokoontaitettavia, paloturvallisia, auton tavaratilaan mahtuvia Suomessa laillisia kevyitä sähköajoneuvoja joilla on vielä kiva ajaa eikä runko katkeile ja vanteet halkeile vauhdissa. Jos sellaisia on, niin ei taida ihan samaan rahaan saada.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Niin kannattaa, kuten myös käyttää välimerkkejä myös yhden rivin viesteissä. Toisaalta jonkun ehkä ensin kannattaa alkaa valmistaa ja myydä sellaista, jotta sellaisen pystyisi ostamaan.

Ja joo, tiedän että on olemassa monenlaisia parempia moottoripyöriä ja mopoja. Mutta että alle 20 kilon kokoontaitettavia, paloturvallisia, auton tavaratilaan mahtuvia Suomessa laillisia kevyitä sähköajoneuvoja joilla on vielä kiva ajaa eikä runko katkeile ja vanteet halkeile vauhdissa. Jos sellaisia on, niin ei taida ihan samaan rahaan saada.
Okei, herra kielipoliisi.
1000km tuli tänään täyteen g30 max II. Pidemmässä juoksussa alkaa kaivata jousia ja voimaa lisää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Okei, herra kielipoliisi.
1000km tuli tänään täyteen g30 max II. Pidemmässä juoksussa alkaa kaivata jousia ja voimaa lisää.
Joo, tiedän tunteen ja alkaahan se tuntua rajalliselta peliltä äkkiä. Saa siihen vähän lisää tehoa ja jousetkin.

Joka tapauksessa tarkoitin sitä, että arvioin koko asiaa lakia noudattavan tienkäyttäjän näkökulmasta. Ne yleisesti esitetyt vaihtoehdot ovat useimmiten liian nopeita ja/tai tehokkaita eli tyyppihyväksymättömiä mopoja/moottoripyöriä, jollaista ei voi tieliikenteessä käyttää kevyenä sähköajoneuvona tai muutenkaan. Toisin sanoen sellaisen ajokin laillinen käyttö on mahdollista vain maastoliikennelain ja rikoslain mukaisin sangen tiukoin rajoituksin ja kyseessä vieläpä moottoriajoneuvo, eli se potkulauta ei sitten yllättäen kaljoitellessa rinnastukaan polkupyörään vaan esimerkiksi kuorma-autoon. Jos käy niin, että lakia luetaan oikein mulkusti, pelkkä taluttaminen voisi olla törkeä ratti. :smoke:
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Joo, tiedän tunteen ja alkaahan se tuntua rajalliselta peliltä äkkiä. Saa siihen vähän lisää tehoa ja jousetkin.

Joka tapauksessa tarkoitin sitä, että arvioin koko asiaa lakia noudattavan tienkäyttäjän näkökulmasta. Ne yleisesti esitetyt vaihtoehdot ovat useimmiten liian nopeita ja/tai tehokkaita eli tyyppihyväksymättömiä mopoja/moottoripyöriä, jollaista ei voi tieliikenteessä käyttää kevyenä sähköajoneuvona tai muutenkaan. Toisin sanoen sellaisen ajokin laillinen käyttö on mahdollista vain maastoliikennelain ja rikoslain mukaisin sangen tiukoin rajoituksin ja kyseessä vieläpä moottoriajoneuvo, eli se potkulauta ei sitten yllättäen kaljoitellessa rinnastukaan polkupyörään vaan esimerkiksi kuorma-autoon. Jos käy niin, että lakia luetaan oikein mulkusti, pelkkä taluttaminen voisi olla törkeä ratti. :smoke:
Tappiin asti on viritetty ja nekin tehot häviää tulevan lisäpainon myötä jos jouset asentaa
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
163
Pakko myöntää että nyt kun itellä 12v kitti tossa G30 kiinni ja etu- sekä takajouset nii omaan käyttöön erittäin mukava peli. Ei hyydy ylämäkiin ja ajomukavuus on kyl erittäin jees.
Oikeestaan nyt alkaa olee laudassa kaikki se mitä ajattelinkin tekeväni/hommaavani:
- Etu- ja takajouset
- 12v kit
- Mustat kahvat
- Lisätanko
- Puhelinteline
- Lisälamppu
- Fiksumpi kello
- Varustelaukku
- Valkoset kääröt kaapelien ympärille
- Valkoset teipit renkaisiin
- Pidempi jalka (jousien takia)

Jostain ku tulis vielä vastaan orginaali mallinen musta deckin grippi nii semmone lähtis kyl viel ostoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Pakko myöntää että nyt kun itellä 12v kitti tossa G30 kiinni ja etu- sekä takajouset nii omaan käyttöön erittäin mukava peli. Ei hyydy ylämäkiin ja ajomukavuus on kyl erittäin jees.
Oikeestaan nyt alkaa olee laudassa kaikki se mitä ajattelinkin tekeväni/hommaavani:
- Etu- ja takajouset
- 12v kit
- Mustat kahvat
- Lisätanko
- Puhelinteline
- Lisälamppu
- Fiksumpi kello
- Varustelaukku
- Valkoset kääröt kaapelien ympärille
- Valkoset teipit renkaisiin
- Pidempi jalka (jousien takia)

Jostain ku tulis vielä vastaan orginaali mallinen musta deckin grippi nii semmone lähtis kyl viel ostoon.

Mitä on mahtanut mennä modauksiin rahaa? Katselin tuota sharksettii mutta tulin tosiaan lisäpainon / hinnan takia siihen tulokseen että mielummin ostan toisen tehokkaamman skootin jossain vaiheessa. Harmi kun ei tullut ostettua suoraan :) mutta hyvä laite tuo ninebotti on daddynordin firmiksellä puutteista huolimatta!
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
364
Jostain ku tulis vielä vastaan orginaali mallinen musta deckin grippi nii semmone lähtis kyl viel ostoon.
Mä tilasin jostain skeittikaupasta rullalaudan kuvioitua hiekkapaperigrippiä ja leikkasin siitä omaan lautaan sopivan palasen. Kävin sen siihen oletuksena tulleen kumimaton tilalle ja itse olen tykännyt.
Kyllä tuosta ennen pitkää se pito katoaa kuten odottaa sopiikin mutta ei ole niin kallista etteikö sitä uusisi sitten kun aika koittaa.
Ja samasta paikasta myös alkuperäisiä mukavammat kädensijat.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
163
Mitä on mahtanut mennä modauksiin rahaa? Katselin tuota sharksettii mutta tulin tosiaan lisäpainon / hinnan takia siihen tulokseen että mielummin ostan toisen tehokkaamman skootin jossain vaiheessa. Harmi kun ei tullut ostettua suoraan :) mutta hyvä laite tuo ninebotti on daddynordin firmiksellä puutteista huolimatta!
Onhan sitä menny :D
Parempi etten rupee laskee mut jos jotain haluu arvata nii laudan kokonaishinta varmaa lähellä 1500e.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
259
Ostakaa mun vanha lauta projektiksi. Ainoa mikä ongelma on että takarengas ei pidä ilmaa kun pitäisi saada poksautettua ne reunat paikoilleen eikä nyt ole työkaluja. Muuten toimiva peli ja laakereita mukaan. Ei vaan itselle ole käyttöä niin eikä aikaa lähteä säätämään takarenkaan kanssa tai jaksa viedä sitä rengasliikkeeseenkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Niultakin uutta mallia KQi3 Max tohon tonnin hintaluokkaan kilpailemaan G30 kanssa. Spekseissa hieman tehokkaampi moottori ja maksimipaino 120kg. Toki listahinta on luokkaa 300€ korkeammalla G30 nykyhintaan nähden.



ESG pääasiassa kehunut niin kiihtyvyyden, nousukyvyn, jarrujen kuin renkaidenkin osalta. Ainoat miinukset isomman akun tuomasta latausajasta ja hieman kovasta ajotuntumasta.

Kalliimmassa 2000€ hintaluokassa Ninebotin P100SE saanut myös jotain aikataulua Eurooppaan. EVX-storen sivujen mukaan toimitukset alkaisi joulukuussa ja ennakkotilaukset jo auki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
Pieni romaani M365 Pron laakerinvaihdosta jos joku alkaa samaan projektiin.

Laakerit alkoivat rohisemaan pahasti kolmen vuoden ja 2700km ympärivuotisen ajon jälkeen. Piti olla suhteellisen yksinkertainen projekti kun katsoi Youtuben laakerinvaihtovideoita mutta osoittautui taas vähemmän yllättäen aika veemäiseksi. Käytännössä joutuu avaamaan akkutilan ja purkaan moottorin osiin, jotta laakerinvaihto onnistuu. Akkutila oli kuin uusi eli ei ollut päässyt silmämääräisesti mitään vettä sisään. Tosin jonkun tuhannen kilsan jälkeen tuli vaihdettua Curious Joen pohjalevy, jotka ovat ehkä hieman vakioita paremmin tiivistetty pehmustetiivisteillä ja saattoi parantaa vedenkestävyyttä. Ostin sen enemmän sileän pohjan takia johon ei tartu lumi, kura tai roskat niin pahasti.

Moottorin kannen kanssa sai alkuun punnertaa urakalla. Ilmeisesti niin kansi kuin laakerit olivat hitsanneet aika hyvin toisiinsa kiinni eikä moottorin magnetismi helpottanut irroittamista. Lopulta pienen kumivasaroinnin ja punnertamisen jälkeen sain kannen hieman irti moottorista mutta vaati lopulta kannen ruuvireikiin kiinnitetyt nippusideviritykset joista kiskomalla lähti kansi moottorin kera irti vanteesta. Sen jälkeen sai naputella vasaran ja ruuvarin kanssa kantta irti moottorista. Kansi lähti tuon avulla irti mutta jätti vielä itse laakerin akseliin jumiin. Sitä ei ollut oikein tilaa naputella niin kävin hakemassa Biltemasta pyyhkijän varren ulosvetimen jolla mahtui vääntämään laakerin irti akselista moottorin kyljestä.

Itse moottori olikin syönyt joko kosteutta akselin/kannen välistä tai kondenssivetenä ja ruostunut oikein urakalla. Vedin hiomapaperin ja WD40:n kanssa ruosteet irti moottorista. Uusien laakereiden puristaminen paikalleen oli kyllä melko syvältä. Yritin videon hylsytaktiikalla puristaa ne paikalleen mutta laakerit lähtivät menemään jokaisella yrityksellä vinoon. Lopulta yhdistin hylsytaktiikkaa ja kumivasaraa, joilla sain ne paikoilleen. Valitettavasti koitin alkuun olla noheva ja toisin kuin videolla päädyin käyttämään pienempää kiinnitysruuvin kokoista hylsyä kannen laakerin puristamiseen ja sehän puristi käytännössä ruuvin kokoisen alumiinipalan kannen keskiöstä irti. Totesin että irronnut osa toimii lähinnä laakerin vesi/kurasuojana ja päädyin puristamaan ilman laakeria sen samalle paikalle josta lähti irti ja laakerin lopulta sen päälle niin pysyy käytännössä ruuvin ja laakerin välissä jonkinlaisena kurasuojana. Mitään vaikutusta vanteen tai laakerin toimintaan tolla ei suoraan pitäisi olla. Pistin myös koottaessa kannen ja vanteen väliin Loctiten tiivistyssilikonia, jos ton kanssa kosteus pysyisi vähän paremmin pois moottorista. Käytin myös hieman CRC:n litiumrasvaa laakeripesään sekä laakerin ja akselin väliin.

Yksi mahdollinen virhe oli myös hifistellä laakereiden kanssa. Päädyin ostamaan Laakerikeskukselta 6002 2RSH/C3GJN -laakereita normaalin 6002 2RSH-mallin sijasta. Kuvauksen mukaan noilla on "C3 = normaalia suurempi säteisvälys" ja "GJN = erikoisrasva, joka mahdollistaa korkeammat lämpötilat ja pidemmän käyttöiän. (esim. sähkömoottorit)". Ajattelin että noi olisivat hieman paremmat ja kestävämmät kuin perusmalli. Käytännössä noi meni ihan kivasti paikalleen mutta ihan sormilla testaten suhteessa vanhoihin laakereihin noi tuntuu olevan vierintävastukseltaan hieman jäykemmät eli rengas ei nyt rullaa vapaasti ihan niin helposti. En nyt sitten tiedä löystyykö noi merkittävästi käytön myötä vai onko ero ihan puhtaasti esim. tuosta "pidemmän käyttöiän erikoisrasvasta". Suoraa merkittävää vaikutusta esim. maksiminopeuteen en ole havainnut mutta hieman epäilyttää kärsikö esim. ihan paras vääntö ylämäkiin tai kulkukyky tyhjemmällä akulla tuon seurauksena.

Näin jälkiviisaana en tiedä olisiko pitänyt ostaa suorilta vaan uusi moottori ~120 eurolla kun nyt meni rahallisesti varmaan kaikkine rasvoineen ja osineen joku kuuskymppiä plus päänsärky. Pari kuvaa lisäksi liitteenä. Valitettavasti jäi kuvat ottamatta puhdistuksen jälkeen mutta näkee ainakin missä kunnossa skuutti voi olla tuommoisen käytön jälkeen. Jos nyt tällä jaksaisi talven yli ja vois päivitellä sitten esim. P100SE:n.

pcb_small.JPG

akku_small.JPG
kansi_small.jpg
moottori_small.jpg
vanne_small.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
364
Pieni romaani M365 Pron laakerinvaihdosta jos joku alkaa samaan projektiin.
Mä viime kesänä vaihdoin isommat kumit Pro2:n ja pakko kompata tuota miten konstikasta oli moottorin kansi irrottaa. Se on nostettava tosiaan suoraan ylöspäin päinvastaisilta puolilta kun on sen verran tiivis.
Itse olin ruuvimeisselin väliin ja toiselle puolelle jonkun muun työkalun venttiilin reiästä. Siitä nostamalla sain sen verran tilaa että sai jo otteen siitä.
Pitää tosiaan ottaa ensi keväänä urakaksi avata tuo uudestaan ja tarkistaa nuo kondenssivedet ettei sitten myöhemmin tule samanlaista yllätystä.
 
Liittynyt
04.08.2022
Viestejä
76
Onko kukaan löytänyt Augment ES One 10 vaihtoakkuja, muualta kuin tuolta Augmentin omasta nettikaupasta? Kiinan päästä löytyi jotain, mutta näytti olevan sillä uudemmalla liitännällä ja tuohon kun ynnää tullit+muut synttärisetit, niin hinta lienee melkein samassa kuin Augmentin omassa kaupassa.
Upataas vanhaa, eli lisäakulle ko. vehkeeseen olisi tarvetta. Mistähän näitä kuin OG-sivuilta?
 
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
25
No niin mites on muilla E-way tyypeillä menny ja muillakin? :lol: Onko ollu minkälaisia vikoja tai joutunu huollossa käyttämään? Mulla on tullu nyt E-600 tänä vuonna n. 2000km. Ainut mikä tällä hetkellä vähän häiritsee on jonkinlainen helinä etupäässä?, en osaa sitä kuvata mutta olisko se rumpujarru joka pitää ääntä. Onko se jonkinlainen rumpujarrun ominaisuus vai jotain muuta. Se ei mun mielestä kuulu kiihdytyksissä, enemmänkin kun höllää kaasua tai jarruttaa. Muuten on menny ihan hyvin toistaiseksi. Täytyy yrittää ajaa tämä lauta loppuun ja katsoa kuinka pitkälle pääsee. Varmaan talvi tulee taukoa.

edit: helinä johtui taittomekanismista, en ole koskaan tehnyt sille mitään. Jotenkin yritin kiristää sitä ja nyt on hiljainen taas.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
E600 maxilla 3700km alla, ja tähän mennessä vaihdettu hajoamisen takia takalokari joka oli ainakin ensimmäisten versioiden tyyppivika.
Pystyputken lukitusmekanismi hajosi viidesti kunnes korvasin sen kestävämmällä ratkaisulla, hajonneissa oli sekä e600:n että g30:n osia, yhtä surkea toteutus molemmissa.
Monorim etujousituksessa sekalaisia ongelmia jotka ei sinänsä liity lautaan.
Nyt alkaa pystyputki irtoamaan alalaipastaan, täytyy hitsata talvihuollossa.
Takarengas alkaa olemaan kokolailla sileä, ajattelin vaihtaa edestä umpikumin taakse ja eteen tilata g30:n tubelessin.
Pitäisin edelleen hinta/laatu suhdetta hyvänä ongelmista huolimatta.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ekan päivän fiiliksillä Xiaomin pro 2 ois oikein hyvä, MUTTa taidan olla ylipainoinen laudalle, kun hyytyy jo pieneen mäkeen. 95kg on aika lähellä 100kg rajaa...
No hitto kun mulla on sama lauta kakkoslautana lapsille ja vetää ohi ylämäessä ja suoralla 33.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Kattelin scooter hackillä että aika yksinkertaisia komentoja lähettelee Max G30 laudalle bluetoothin kautta, niin oliskohan millanen projekti tehdä avaimenperä jolla sais kytkettyä sen sähköisen lukon päälle?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 227
Niultakin uutta mallia KQi3 Max tohon tonnin hintaluokkaan kilpailemaan G30 kanssa. Spekseissa hieman tehokkaampi moottori ja maksimipaino 120kg. Toki listahinta on luokkaa 300€ korkeammalla G30 nykyhintaan nähden.



ESG pääasiassa kehunut niin kiihtyvyyden, nousukyvyn, jarrujen kuin renkaidenkin osalta. Ainoat miinukset isomman akun tuomasta latausajasta ja hieman kovasta ajotuntumasta.

Kalliimmassa 2000€ hintaluokassa Ninebotin P100SE saanut myös jotain aikataulua Eurooppaan. EVX-storen sivujen mukaan toimitukset alkaisi joulukuussa ja ennakkotilaukset jo auki.
Tuo Niu Max kiinnostaa. Onko tietoa, saako noihin laitettua viritettyjä firmwareja?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Mitä hyötyä siitä saisi, kun se on lähinnä vitsi?
Vaikka tehoton systeemi onkin niin kyllä se vaikeuttaa varastamista tarpeeksi.
Kumminkin estää ajamisen, työntäessä piippaa niin perkeleesti eikä tollasen 20kg laudan kantaminen ole kivaa enää 100metrin jälkeen.

En tiedä lähteekö lukko pois päältä kun virta loppuu akusta, jos ei niin uusin firmis sisässä estää resetoinnin
Varas saa nauttia paperipainosta...
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
364
Vaikka tehoton systeemi onkin niin kyllä se vaikeuttaa varastamista tarpeeksi.
Kumminkin estää ajamisen, työntäessä piippaa niin perkeleesti eikä tollasen 20kg laudan kantaminen ole kivaa enää 100metrin jälkeen.

En tiedä lähteekö lukko pois päältä kun virta loppuu akusta, jos ei niin uusin firmis sisässä estää resetoinnin
Varas saa nauttia paperipainosta...
Kyllä aikuinen äijä 20kg laudan nostaa kantoon helposti, eikä sitä kukaan juuri ihmettele vaikka olalla moista kanniskelee.
Mä en tiedä miten helposti tuollaisen Ninebotista avaa mutta Xiaomillahan riittää saman appsin omaaminen, eli se ei juuri hidasta ketään.

Kyllä tuo kännissä olevan kaverin pysäyttää jos se piruillessaan haluaa sun laudalla lähteä toiselle terassille, mutta en tosiaan uskaltaisi jättää lautaa vahtimatta tai fyysisesti lukitsematta yhtään mihinkään, edes pienemmällä paikkakunnalla jossa asun, saatikka sitten isommassa kaupungissa.

Harrasteprojektinahan tuollainen on ihan hauska, mutta jos jotakin hyödyllistä tuollaisiin haluaa kikkailla niin mulle tulisi mieleen liiketunnistin, eli häly jos lauta vähänkään liikkuu, eli jos joku tönäisee tai koettaa siirtää sitä. Ulina lautaan ja sit ilmoitus puhelimeen, mutta tuo taas menee vähän överiksi siinä mielessä että SIMmin omaava liikehälytystutka on jo vähän kalliin puoleinen toteuttaa, varsinkin jos sen lisäksi käyttää fyysistä lukkoa, minkä todellakin pitäisin aina käytössä.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
488
Tuo Niu Max kiinnostaa. Onko tietoa, saako noihin laitettua viritettyjä firmwareja?
Minulla on KQi3 pro ja siihen en ole löytänyt firmwarea. Myöskään US päivitystä ei saa, jolla max nopeus olisi 32 km/h. Olen kuullut, että Saksan mallin (20 km/h) on joku saanut EU versioon päivitettyä ja sekin taisi olla huollon kautta.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Kyllä aikuinen äijä 20kg laudan nostaa kantoon helposti, eikä sitä kukaan juuri ihmettele vaikka olalla moista kanniskelee.
Mä en tiedä miten helposti tuollaisen Ninebotista avaa mutta Xiaomillahan riittää saman appsin omaaminen, eli se ei juuri hidasta ketään.
reissuillu ton kanssa juna-asemilla ja kyllähän sitä heiluttelee ekan 15-25sec ongelmitta käsissä mut se on vaan niin vmäisen muotonen laitos ettei sitä ainakaan olalle saa, ja kohta alkaa kädet puutumaan.
Olkahihnaa kokeilin asentaa siihen,veriurat jäi solisluun kohdalle pelkästä kokeilusta

Plus sen saa pois päältä toisellä kännykällä (varkaat tietävät) ja BT-yhteys ei kanna kauaksi.
ei mun mielestä, virtanappi on kans lukossa ja sitä tarvitaan uusien laitteiden parittamiseen
 
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
90
VAROITUS HUIJAUKSESTA

Finllera myy One touch sähköskootteria 69,90€ (One Touch - Sähköskootteri)

Älkää ostako. On ihan huijausta koko sivusto kun hetken tutkii.

Sivustolla sanotaan mm.

''finllera, osakeyhtiö, jonka toiminimi on finllera.com.
Sivuston julkaisija on finllera toimitusjohtajana.'' Tämän nimistä yritystä ei Suomesta löydy

''Sivusto on ottanut käyttöön tilausten tarkistusmenettelyn varmistaakseen, ettei kukaan käytä toisen henkilön pankkitietoja tämän tietämättä.
Osana tätä tarkastusprosessia asiakasta pyydetään lähettämään myyjälle faksilla tai sähköpostitse kopio henkilöllisyystodistuksesta ja todiste alle 3 kuukautta vanhasta osoitteesta. Tilaus vahvistetaan vasta sen jälkeen, kun yksikkömme ovat vastaanottaneet ja tarkistaneet lähetetyt asiakirjat.'' Eli joudut lähettämään kuvan henkkareista myyjälle kun ostat 70e skuutin?

''Euroopan unionin ulkopuolisilla alueilla tulli- tai tuontiverot on maksettava heti, kun paketti saapuu kohdemaahan. Asiakkaan on tällöin maksettava mahdolliset ylimääräiset verot tulliselvitystä varten.
Myyjä ei voi vaikuttaa näihin veroihin eikä siksi pysty ennakoimaan niitä. Lisätietoja ja tarkat hinnat on tarkistettava paikallisesta tullitoimistosta.
Tuotteet ovat elintarvikkeiden vitamiineja, kivennäisaineita ja tiettyjä muita aineita koskevien EU:n nykyisten säännösten mukaisia.
Tuotteet on rekisteröity liittovaltion julkisen palvelun "Kansanterveys, elintarvikeketjun turvallisuus ja ympäristö" rekisterinumerolla.'' Ei kyllä kuulosta sähköpotkulaudan myyntiehdoilta..

Ja onhan toi hintakin jo semmoinen mistä pitäisi ymmärtää että nyt ei kyllä ole kaikki jauhot puhtaita..
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
364
VAROITUS HUIJAUKSESTA

Finllera myy One touch sähköskootteria 69,90€ (One Touch - Sähköskootteri)

Älkää ostako. On ihan huijausta koko sivusto kun hetken tutkii.

Sivustolla sanotaan mm.

''finllera, osakeyhtiö, jonka toiminimi on finllera.com.
Sivuston julkaisija on finllera toimitusjohtajana.'' Tämän nimistä yritystä ei Suomesta löydy

''Sivusto on ottanut käyttöön tilausten tarkistusmenettelyn varmistaakseen, ettei kukaan käytä toisen henkilön pankkitietoja tämän tietämättä.
Osana tätä tarkastusprosessia asiakasta pyydetään lähettämään myyjälle faksilla tai sähköpostitse kopio henkilöllisyystodistuksesta ja todiste alle 3 kuukautta vanhasta osoitteesta. Tilaus vahvistetaan vasta sen jälkeen, kun yksikkömme ovat vastaanottaneet ja tarkistaneet lähetetyt asiakirjat.'' Eli joudut lähettämään kuvan henkkareista myyjälle kun ostat 70e skuutin?

''Euroopan unionin ulkopuolisilla alueilla tulli- tai tuontiverot on maksettava heti, kun paketti saapuu kohdemaahan. Asiakkaan on tällöin maksettava mahdolliset ylimääräiset verot tulliselvitystä varten.
Myyjä ei voi vaikuttaa näihin veroihin eikä siksi pysty ennakoimaan niitä. Lisätietoja ja tarkat hinnat on tarkistettava paikallisesta tullitoimistosta.
Tuotteet ovat elintarvikkeiden vitamiineja, kivennäisaineita ja tiettyjä muita aineita koskevien EU:n nykyisten säännösten mukaisia.
Tuotteet on rekisteröity liittovaltion julkisen palvelun "Kansanterveys, elintarvikeketjun turvallisuus ja ympäristö" rekisterinumerolla.'' Ei kyllä kuulosta sähköpotkulaudan myyntiehdoilta..

Ja onhan toi hintakin jo semmoinen mistä pitäisi ymmärtää että nyt ei kyllä ole kaikki jauhot puhtaita..
Jännä sivusto kun yhtäkään varsinaista kuvaa tuotteesta ei ole tarjolla, vai piirroksia.

Mutta sivusto itse tarjoaa vastauksen kaikkeen:

"Nokkela kainalosauva

Kainalosauvamme on täydellinen esimerkki pakkomielle yksityiskohtiin. Toisin kuin muissa markkinoilla olevissa skoottereissa, joissa yleinen potkulaite hankitaan ulkopuoliselta toimittajalta, One Touchin potkulaite on suunniteltu alusta alkaen integroitumaan orgaanisesti alustaan. Tämän seurauksena, Jalusta on vankka, yksinkertainen ja myös näkymätön ajon aikana."

Nokkela kainalosauva, jalusta on näkymätön (olematon) ajon aikana. :D
 
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
90
Jännä sivusto kun yhtäkään varsinaista kuvaa tuotteesta ei ole tarjolla, vai piirroksia.

Mutta sivusto itse tarjoaa vastauksen kaikkeen:

"Nokkela kainalosauva

Kainalosauvamme on täydellinen esimerkki pakkomielle yksityiskohtiin. Toisin kuin muissa markkinoilla olevissa skoottereissa, joissa yleinen potkulaite hankitaan ulkopuoliselta toimittajalta, One Touchin potkulaite on suunniteltu alusta alkaen integroitumaan orgaanisesti alustaan. Tämän seurauksena, Jalusta on vankka, yksinkertainen ja myös näkymätön ajon aikana."

Nokkela kainalosauva, jalusta on näkymätön (olematon) ajon aikana. :D
Mut aina joku menee näihin..toivottavasti edes käyttää luottokorttia että saa rahansa takaisin..en tiedä miten pankkikorteilla toimii.. toki siinä vaiheessa kun vievät sun henkilöllisyyden voi se menetetty 70e olla pieni harmi.. toki mistä sitä tietää mitä niillä sun maksukortin tiedoilla tekevät..
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
381
Mut aina joku menee näihin..toivottavasti edes käyttää luottokorttia että saa rahansa takaisin..en tiedä miten pankkikorteilla toimii.. toki siinä vaiheessa kun vievät sun henkilöllisyyden voi se menetetty 70e olla pieni harmi.. toki mistä sitä tietää mitä niillä sun maksukortin tiedoilla tekevät..
Olipas tuore domain ja ah, niin "uskottava" sivusto. :cautious:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Upataas vanhaa, eli lisäakulle ko. vehkeeseen olisi tarvetta. Mistähän näitä kuin OG-sivuilta?
Samaa joskus moneen kertaan haeskelin ja arvokas osahan se X8 lisäakku* ymmärrettävästi on. Aika jännä että joskus rungolle jää saman verran hintaa kuin akulle - vakioakku kai maksaa suunnilleen sen 200 missä vaan ja kokonaisia mopoja on saanut alle 400. En tosin nyt mene takuuseen, oliko se joskus täälläkin mainittu Viron Rimin X8 pienemmällä noin 8 Ah akulla.

Ja alkuperäisen 10 Ah akun vaihtamista samaan tai kaksoiskappaletta en muutenkaan edes suunnittelisi - korkeintaan miettisin kennottavani sellaisen itse. Se isoin yli 12 Ah versio alkaisi olla jo sinne päin, ja jos suinkin saisi 15+ kapasiteetilla, niin houkutus olisi jo kova. Siirtäisi mopon jo vähän eri segmenttiin.

*Eihän se mikään lisäakku ole vaan irrotettava pääakku.
 
Liittynyt
04.08.2022
Viestejä
76
Samaa joskus moneen kertaan haeskelin ja arvokas osahan se X8 lisäakku* ymmärrettävästi on. Aika jännä että joskus rungolle jää saman verran hintaa kuin akulle - vakioakku kai maksaa suunnilleen sen 200 missä vaan ja kokonaisia mopoja on saanut alle 400. En tosin nyt mene takuuseen, oliko se joskus täälläkin mainittu Viron Rimin X8 pienemmällä noin 8 Ah akulla.

Ja alkuperäisen 10 Ah akun vaihtamista samaan tai kaksoiskappaletta en muutenkaan edes suunnittelisi - korkeintaan miettisin kennottavani sellaisen itse. Se isoin yli 12 Ah versio alkaisi olla jo sinne päin, ja jos suinkin saisi 15+ kapasiteetilla, niin houkutus olisi jo kova. Siirtäisi mopon jo vähän eri segmenttiin.

*Eihän se mikään lisäakku ole vaan irrotettava pääakku.
Jep. Pitää ajella loppuun kun vielä yli 10km rangea löytyy. Mutta saa vinkata, jos joltain käyttäjältä esim. löytyy ylimääräinen. 400km näköjään ajettu tuolla nykyisellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Jep. Pitää ajella loppuun kun vielä yli 10km rangea löytyy. Mutta saa vinkata, jos joltain käyttäjältä esim. löytyy ylimääräinen. 400km näköjään ajettu tuolla nykyisellä.
Ilmeisesti säilytetty täyteen ladattuna ja/tai kuumassa? Olen käsittänyt että nämä ovat kuitenkin ihan kohtalaista ja asiallista laatua, eli 400 km ajetun akun pitäisi olla oikein käytettynä jossain uudenveroisen ja hyvän välillä - ainakin 80% kapasiteettia jäljellä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 866
Ilmeisesti säilytetty täyteen ladattuna ja/tai kuumassa? Olen käsittänyt että nämä ovat kuitenkin ihan kohtalaista ja asiallista laatua, eli 400 km ajetun akun pitäisi olla oikein käytettynä jossain uudenveroisen ja hyvän välillä - ainakin 80% kapasiteettia jäljellä.
Kun kilsoja noin vähän, lauta tuskin on vanha. Eli kyllä täyteen ladattuna säilyttäminen on todella kaukaa haettu ja toki sitä lautaa säilytetään ajokaudella täyteen ladattuna. Kaikki muu olisi jokseenkin järjetöntä.
Kuumastakin voidaan olla montaa mieltä. Tai siis kuuman määritelmästä. Toki kuuma kesä mutta kyllä sen laudan tulee kestää se 30-40 astetta, mitä monessakin säilytystilassa voi aivan mainiosti olla. Kokonaan eri asia taas on, jos tyyliin parvekkeella suorassa auringonpaisteessa. Se ei luonnollisestikaan ole oikea paikka.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Kun kilsoja noin vähän, lauta tuskin on vanha. Eli kyllä täyteen ladattuna säilyttäminen on todella kaukaa haettu ja toki sitä lautaa säilytetään ajokaudella täyteen ladattuna. Kaikki muu olisi jokseenkin järjetöntä.
Kuumastakin voidaan olla montaa mieltä. Tai siis kuuman määritelmästä. Toki kuuma kesä mutta kyllä sen laudan tulee kestää se 30-40 astetta, mitä monessakin säilytystilassa voi aivan mainiosti olla. Kokonaan eri asia taas on, jos tyyliin parvekkeella suorassa auringonpaisteessa. Se ei luonnollisestikaan ole oikea paikka.
Lähinnä sitä parveketta tarkoitinkin, eikä ole yhtään kaukaa haettua. 40-asteinen säilytystila riittää vanhentamaan akun ennen kuin se on vanha.

Lisäksi litiumioniakut eivät yleisesti kestä mitään 30-40 asteen säilytyslämpötiloja, ihan riippumatta siitä miten ikävää se meistä on. Minustakin näiden laitteiden akkujen pitäisi kestää kuumuutta ja vaikka mitä, mutta mielitekoni eivät muuta kemiaa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
466
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 389
törmäsin tämmöiseen sattumalta ReTyre Winter Combo 28 x 2.00 160 studs, pyöränrengas irtonastoilla - Musta - Nastarenkaat | XXL

Mietin että oliskohan tuo konsepti sovellettavissa sähköpotkulautaan?
Jääketjuthan on aika vanha keksintö itsessään, mutta fillareihin niitä ei enää saa kun ei kumit tahdo kestää, mutta tollainen asennettava nastapäällinen voisi toimia :tup:
Mitä mieltä raati, oisko pätevä askarteluprojekti?
Miten ajattelit ton viritellä kun ilmeisesti renkaassa on vetoketjun vastapari integroituna eli ei riitä pelkkä päällys vaan tarvis erikoisrenkaankin?
Muutamia "talvirenkaita" on nyt tullut ainakin Xiaomille kuten tämä. Vähän arponut onko noista mitään iloo vai voisiko noihin asentaa itse nastat kun on noi paksummat kohokuvioinnit. Suurin veemäisyys kaikissa ratkaisuissa on kuitenkin itse pyörien vaihto kesä/talvikausien mukaan. :D
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 580
Viestejä
4 184 980
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom