Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
34
Kiinnostavaa. Mikä lauta?

Ja tohon Speedwayn aikaan, 7-8s on teholla 2/3. Teholla 2 pysyi melkein Aovo Pron (350w) perässä, kun aovossa 35kg kuljettaja ja itse olin reppuineen about 90kg. Oma kämmi, teholla 3 en ole vielä ehtinyt kellottaa, mutta vaikuttaa olevan lähellä 4s.
Niin siis lautana Xiaomi Pro 2 modattuna
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Kokeilin omalla laudalla niin 5.1s/25kmh
Ei kyllä mikään helppo kyllä mitata mutta tota luokkaa kuitenkin.
Tuntumalla heittäisin että aika lailla samat omalla Pro2:lla. Kellolla en ottanut aikaa mutta about samoilla kieppeillä tosiaan.
Ihan jo alkupotkaisun voima (mikäli ei ole säädetty nollasta lähtemään) tekee melkoisen eron mittauksen tarkkuuteen. Ja maan kaltevuus on hurjan iso tekijä. Ihan pienikin nousu tekee kummia.

Verrattuna vaimon lautaan on tuo lähtö jännä. Mulla aika hillitysti lähtee oma lauta liikkeelle. Vaimolla tahtoo heti alkuunsa lauta vetää "murat" kun lähtee liikkeelle. Hiekka ropisee ja lauta lähtisi varmasti keulimaan jos vain olisi takavetoinen. Kiihtyvyys maksimiin kuitenkin on heikompi. Tämä varmaankin siksi koska mun laudassa on säädetty kiihtyvyys vähän alkuperäistä ärhäkämmäksi.
Eli vaimon laudassa lähtövirrat kovemmat mutta sittemmin nousu hillitympää kun mulla nyt säädettynä lähtee kevyemmin ja nousee terävämmin. Tai sitten omassa saa rakenteen vuoksi enemmän painoa etupäähän kuin vaimon laudassa joten se puree paremmin maahan. Tiedä näistä.

Jos lähtee vertaamaan näitä niin ehkä ei pitäisi laskea aikaa nollasta maksimiin vaan tarkemmin ottaa X matka ja katsoa kauanko siihen menee aikaa. Mittaa suurinpiirtein matkan jolla ehtii kiihtyä maksimeihin. Laskee sitten matkaan kulutetun ajan.
 
Liittynyt
15.03.2021
Viestejä
45
En kauhesti luota tuohon RaceBuddy-nimiseen softaan, mutta Speedway Leger Prolle (n.90kg kuski) antoi;
- 0-25 4,4 s. (33 metriä)
- 0-40 13,5 s. (126 metriä)

Toimintamatka-asioihin (n.90kg paino). Aurinkoinen ja +15. Tänään ajettu seuraavasti:
- 38km, ka. 25km/h ja kesto matkalla 1:40h (19km/suunta)
--> akku kului 100 % - 33 %, eli noin 700wh. Kulutus siis oli 1800 wh/100km tai 180wh/10km. 100wh siis pääsin 5,5km tosielämässä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
24
Pari kuukautta Ninebot Maxilla ajaneena, auton ja useamman polkupyörän omistajana pari huomiota sähköpotkulaudan lokeroitumisesta kulkuneuvona:

+Erittäin kätevä pikaisiin kauppareissuihin joita ei normaalisti ole viitsinyt tai jaksanut autolla/pyörällä/kävellen tehdä.
+Normaalisti n. 5km säteellä kodista tapahtunut nurkka-ajo autolla korvaantunut lähes täysin ko. laitteella. Kaikki alle muutaman kilometrin toimitukset tapahtunee nopeammin kuin autolla tai pyörällä.
+Jo hyvin voinut paikallistuntemus parantunut entisestään "kun on vaan kivaa ajella pientä kiertotietä kotiin".
+halpaa liikkumista (jos omistaa kestävän ja helposti huollettavan laitteen).
+Voi ottaa isompiin kauppoihin ja liikkeisiin sisälle ilman mutinoita (varkauden ym. huoli jää vähemmäksi vert. polkupyörään).
+Voi heivata helposti auton takakonttiin ja tätä kautta tehdä tiettyjä kohteita lähestyttävimmiksi.
+Voi ajella pienessä humalassa.

-Yllättävän haastava ajaa pienestä rengaskoosta johtuen vaikka muuta väittävät, ajo on lähinnä joko huoletonta kaasu pohjassa ajoa tai kieli keskellä suuta surffailua kanttareita, kuoppia ja muuta kevyttä liikenettä hyvin tarkkaan huomioiden.
-Kädet käytännössä täysin lukittu tankoon ajaessa jos ei halua tasapainoaan menettää, tosin pienellä etunojalla tankoon saa toisen käden helposti vapaaksi jos on tasainen tie.
-Osa koirista reagoi yllättävän riehakkaasti ko. kulkuneuvoon. Saa olla tarkkana jos takaapäin lähestyy ja ulkoiluttajalla on selkeästi siimaa jäljellä.
-Laitteesta riippuen osa ylämäistä on melkoista junnaamista.
-Pukeutumiseen pitää kiinnittää huomiota. Ei voi samoilla tamineilla lähteä kuin kävellen, pyöräillen tai autolla. Kyyti voi olla hyvin kylmää.

Kaikenkaikkiaan erinomainen hankinta ja istunut hyvin lokeroon jota en kuvitellut edes olevan olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.03.2022
Viestejä
75
Pari kuukautta Ninebot Maxilla ajaneena, auton ja useamman polkupyörän omistajana pari huomiota sähköpotkulaudan lokeroitumisesta kulkuneuvona:

+Erittäin kätevä pikaisiin kauppareissuihin joita ei normaalisti ole viitsinyt tai jaksanut autolla/pyörällä/kävellen tehdä.
+Normaalisti n. 5km säteellä kodista tapahtunut nurkka-ajo autolla korvaantunut lähes täysin ko. laitteella. Kaikki alle muutaman kilometrin toimitukset tapahtunee nopeammin kuin autolla tai pyörällä.
+Jo hyvin voinut paikallistuntemus parantunut entisestään "kun on vaan kivaa ajella pientä kiertotietä kotiin".
+halpaa liikkumista (jos omistaa kestävän ja helposti huollettavan laitteen).
+Voi ottaa isompiin kauppoihin ja liikkeisiin sisälle ilman mutinoita (varkauden ym. huoli jää vähemmäksi vert. polkupyörään).
+Voi heivata helposti auton takakonttiin ja tätä kautta tehdä tiettyjä kohteita lähestyttävimmiksi.
+Voi ajella pienessä humalassa.

-Yllättävän haastava ajaa pienestä rengaskoosta johtuen vaikka muuta väittävät, ajo on lähinnä joko huoletonta kaasu pohjassa ajoa tai kieli keskellä suuta surffailua kanttareita, kuoppia ja muuta kevyttä liikenettä hyvin tarkkaan huomioiden.
-Kädet käytännössä täysin lukittu tankoon ajaessa jos ei halua tasapainoaan menettää, tosin pienellä etunojalla tankoon saa toisen käden helposti vapaaksi jos on tasainen tie.
-Osa koirista reagoi yllättävän riehakkaasti ko. kulkuneuvoon. Saa olla tarkkana jos takaapäin lähestyy ja ulkoiluttajalla on selkeästi siimaa jäljellä.
-Laitteesta riippuen osa ylämäistä on melkoista junnaamista.
-Pukeutumiseen pitää kiinnittää huomiota. Ei voi samoilla tamineilla lähteä kuin kävellen, pyöräillen tai autolla. Kyyti voi olla hyvin kylmää.

Kaikenkaikkiaan erinomainen hankinta ja istunut hyvin lokeroon jota en kuvitellut edes olevan olemassa.
Joo kyllä näillä laitteilla missä ei itse tarvitse osallistua eteenpäin liikuttavan voiman tuottoon, tarvii olla jo melkein 10-12 lämpötiloissa tuulen pitävät varusteet. Vaikka ei ajaiskaan kuin sen 25-30km/h.
Henkilökohtaisesti en uskalla lähteä pienessä maistissakaan noilla skuuteilla liikenteeseen. Jos jotain sattuu jonkun muun "ansiosta" niin se oma humalatila muuttuu siinä myös raskauttavaksi asianhaaraksi.
 
Liittynyt
24.05.2022
Viestejä
6
Ostin tuon scoop n3 sähköskootterin ja kulkee mitattuna vaan 19kmh, miten voisi saada edes muutamat kilometrit tunnissa lisää?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
X8(Augmentilta) on palvellut hyvin vaikka onkin tuhnu. Nyt liki parin vuoden vähäisellä käytöllä posahti ensimmäinen sisärengas eikä mitään muuta ole hajonnut.
Nyt vasta sain aikaan vaihtaa sisärenkaan. Tähän vehkeeseen purku, rengastyö ja kokoaminen onnistuikin hyvin helposti. Tämä vetävään etupäähän, jonka pitäisi teoriassa olla hankalampi, mutta jarrun joskus purkaneena epäilen että takapää voi olla ikävämpi. Verstaalla pöydän ääressä onnistui nätisti ilman aikomustakaan irrottaa moottorin johtoa(joutuisi irrottamaan tietysti toisesta päästä eli purkamaan lisää.

Työkaluina käy lähes nyrkki ja kyrpä. Tarvitaan PH1(ellei kehtaa linkkarin kärjellä pyöritellä lokarin pikkuruuveja), akseliin 18mm kiintoavain tai hyvä jakari, peitelevyihin veitsi tai pienen ruuvitaltan kärki ja haarukan katteisiin kuusiokoloavain, jonka koon jo unohdin mutta sama koko olisi ollut myös "polkupyöräavaimessa". Toisella puolella yksi aluslevy oli sekundaa ja kootessa vähän hirttänyt akselin kierteeseen, muuten olisi auennut ilman ähkimistä. Purkujärjestykseen löytyy referenssejä Youtubesta, mutta homma on melko selkeä ilmankin. Ensimmäiset avattavat eli haarukan katteen ruuvit ovat heijastintarran ja kumisyylän alla molemmin puolin, tämän jälkeen homma on hyvässä valossa itsestäänselvä.

Itse rengastyössä käytin yhtä 11" rengasrautaa ja erittäin tylppäkulmaista isoa ruuvitalttaa varoen. Pari ihan vähän pienempää rengasrautaa olisi parempi.

Veden alla pumpatessa selvisi, että vanha kumi oli nylvääntynyt paskaksi venttiilin vierestä. Tämä voisi johtua ajonaikaisen vikaantumisen lisäksi ainakin siitä, että tällaista näiden pyörien vaatimaa hyvin mutkallista venttiiliä joutuu väkisin vähän vääntelemään aina painetta lisätessä. Tai ehkä tätä on joku epäpätevä raahannut rengas tyhjänä sivuttain ja repinyt sisäkumin.

Katsotaan seuraavien varsinaisten koeajojen jälkeen, juhlinko ennenaikaisesti. Asennustyölle ei nyt tullut takuuta. :smoke:

Ostin tuon scoop n3 sähköskootterin ja kulkee mitattuna vaan 19kmh, miten voisi saada edes muutamat kilometrit tunnissa lisää?
Asiaa tuntematta Google löytää ainakin "Swoop N3" joka on tuollainen tyypillinen putkirunkoskootteri. Käsittääkseni niissä on joskus yleisesti ollut erityinen valkoinen rajoittimen johto kontrollerilla. Jos ei ole, niin täytyy alkaa tarkemmin selvittämään mikä siellä on, voiko sitä ohjelmoida(olen antanut itselleni kertoa että yleensä inhimillisellä vaivalla ei) ja pitääkö se siis vaihtaa.

Voi olla ettei ihan spesifiä neuvoa tule jos noita on myyty 15, 10 haluaisi virittää ja kolme ymmärtää sähköstä jotain.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
Skuuttien ykkösluokka, palveluna kotiisi | Augment.eco

Mitä mieltä tästä?

Tämä lakkaa kuulemma toimimasta silloin jos kännykkä poistuu bluetooth-rangelta.

Mitä hyvää / huonoa tässä laudassa?

Skootit:

ES One Carbon | Augment.eco

ES 210 | Augment.eco

1653464375476.png

24 kk sopimuksella tuo maksaisi: 718,80 euroa ja saisi itselle.
24kk sopimus, mutta kertamaksuna 578,80 euroa. eli tälläkin hintaa tuohon saa huollot ilmaseksi seuraavan kahden vuoden ajaksi.

Kuinkahan tämä kestäisi vesisateella ajoa, talvea?

1653464673023.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Skuuttien ykkösluokka, palveluna kotiisi | Augment.eco

Mitä mieltä tästä?

Tämä lakkaa kuulemma toimimasta silloin jos kännykkä poistuu bluetooth-rangelta.

Mitä hyvää / huonoa tässä laudassa?

Skootit:

ES One Carbon | Augment.eco

ES 210 | Augment.eco
Ideana tykkään tuosta että on toinen rengas puhkeamaton. En tosin tiedä paljonko se vaikuttaa ajomukavuuteen loppupeleissä. Ja 10" renkaat on bonusta, aika monessa on kuitenkin 8.5" ja ajomukavuudessa huomaa varmasti eron.
Muodoltaan tuo on samanlainen kuin Fitnord, millaisella olen ajanut ja koska rungossa on painavat osat, eli akku, ja astinlauta on kevyt, tarkoittaa se sitä että taluttaessa ja nostellessa vehje paukahtaa ikävästi nilkoille tai pohkeeseen. Veikkaan että tämä tekee saman.
Paperilla tuo 450W moottori kuulostaa myös hyvältä.

Muuten sanoisin että varmaan vähän keskivertoa parempi vehje, jossa on niputettu huolto, vakuutus ja osamaksu samaan. Huoletonta menoa siis. Se mitä korvataan/korjataan, en tiedä. Voi olla että se on tosi hyvä juttu, tai sitten ei, jos omat kämmäilyt ei menekään vaihdon piikkiin tai jos niistä sitten veloitetaan enemmän.

Koska sieltä tulee uusi vehje aina rikkoontuneen tilalle niin pistää miettimään että onko kaikki sieltä annetut laitteet käytettyjä ja käyttökuntoon huollettuja, vai miten niillä noiden vanhojen kierrätys toimii. Eli pahimmassa tapauksessa saat jonkun käytetyn vehkeen aina tilalle.

Kaikkinensa mä sanoisin että samalla rahalla saa paremman vehkeen ja jos pitää laitetta kuin kukkaa kämmenellä ja osaa perushuollot kuten jarrupalojen vaihdon ja renkaiden täyttämisen (olettaen että on ilmarenkainen peli) niin samalla rahalla saa parempaakin vastinetta. Ja osamaksuhan onnistuu muualta ostaessakin, jos kerralla maksettu hinta on se mikä hirvittää.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
78
Koska sieltä tulee uusi vehje aina rikkoontuneen tilalle niin pistää miettimään että onko kaikki sieltä annetut laitteet käytettyjä ja käyttökuntoon huollettuja
Viimeviikolla chattäilin noitten kanssa ja ensimmäinen laite on uusi, mutta jos se hajoaa, saa vaihtovehkeen tilalle (en tullut kysyneeksi arvioivatko kuntoa ja sen mukaan vaihtolaitetta.

Kysyin lähinnä vain sitä, jos ideana on pitää laite hyvin ja ostaa omaksi 2v jälkeen (hyväkuntoisena) Onko pakko korjailla laitetta itse ettei saa jotain roskaa tilalle.

Nyt on vanhempi malli testissä, duunikaverilla ollu 1½ vuotta ja kokeilen jaksaako laite ja jalat 18km duunimatkan.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Onkos kukaan lataillut lautaa auton lämpötolpassa? Nyt tuli duunissa kokeiltua eikä anna ladata. Laturin valo näyttää vihreää kuin akku olisi täynnä. Sama parilla eri tolpalla kokeiltuna. Onko normaalia tolppakäytöstä vai onko meillä muuten vaan paskat tolpat?

Piti sitten roudata vehje portista sisälle ja ladata normaalipistokkeessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Kyl sieltä varmaan sit jotain sähköä tulee kerta se laturin valokin syttyy. Mut voi tosiaan olla et ei tuu tarpeeks sit kuitenkaan näin kesäsin, jos ne ollaan säädetty tosiaan johonkin kesätilaan.
 
Liittynyt
15.03.2021
Viestejä
45
Skuuttien ykkösluokka, palveluna kotiisi | Augment.eco

Mitä mieltä tästä?

Tämä lakkaa kuulemma toimimasta silloin jos kännykkä poistuu bluetooth-rangelta.

Mitä hyvää / huonoa tässä laudassa?

Skootit:

ES One Carbon | Augment.eco

ES 210 | Augment.eco


24 kk sopimuksella tuo maksaisi: 718,80 euroa ja saisi itselle.
24kk sopimus, mutta kertamaksuna 578,80 euroa. eli tälläkin hintaa tuohon saa huollot ilmaseksi seuraavan kahden vuoden ajaksi.

Kuinkahan tämä kestäisi vesisateella ajoa, talvea?

Osta, jos haluat heidän sopimusehtojen mukaisen takuun 2-vuodeksi ja maksaa tästä muutama satanen. Itse arvioisin ton scuutin noilla speksein noin 400 euron arvoiseksi. Esim. HX X9 on 369 euroa Hobbyhallissa. Näissä kuluttajasuojalain mukainen vastuu myyjällä.

Shenzhen Huanxi Technology co.,ltd valmistamia hyvin todennäköisesti kuitenkin HX, täälläkin tämä tuotu esiin.

Ehkä myös toisin esiin näkemyksen, että mitä 2-vuoden jälkeen? Minusta scuutin eliniän pitäisi olla ainakin 5-vuotta, mieluiten 10-vuotta. Kuka tietää mihin HX-versioon Augment on just sulle laittanut heidän tarrat? Eli varaosien saatavuus pidemmällä aikavälillä voi olla epäselvää niissä laitteissa, joissa myyjäliike brändää omilla tarroilla vehkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.05.2022
Viestejä
6
Nyt vasta sain aikaan vaihtaa sisärenkaan. Tähän vehkeeseen purku, rengastyö ja kokoaminen onnistuikin hyvin helposti. Tämä vetävään etupäähän, jonka pitäisi teoriassa olla hankalampi, mutta jarrun joskus purkaneena epäilen että takapää voi olla ikävämpi. Verstaalla pöydän ääressä onnistui nätisti ilman aikomustakaan irrottaa moottorin johtoa(joutuisi irrottamaan tietysti toisesta päästä eli purkamaan lisää.

Työkaluina käy lähes nyrkki ja kyrpä. Tarvitaan PH1(ellei kehtaa linkkarin kärjellä pyöritellä lokarin pikkuruuveja), akseliin 18mm kiintoavain tai hyvä jakari, peitelevyihin veitsi tai pienen ruuvitaltan kärki ja haarukan katteisiin kuusiokoloavain, jonka koon jo unohdin mutta sama koko olisi ollut myös "polkupyöräavaimessa". Toisella puolella yksi aluslevy oli sekundaa ja kootessa vähän hirttänyt akselin kierteeseen, muuten olisi auennut ilman ähkimistä. Purkujärjestykseen löytyy referenssejä Youtubesta, mutta homma on melko selkeä ilmankin. Ensimmäiset avattavat eli haarukan katteen ruuvit ovat heijastintarran ja kumisyylän alla molemmin puolin, tämän jälkeen homma on hyvässä valossa itsestäänselvä.

Itse rengastyössä käytin yhtä 11" rengasrautaa ja erittäin tylppäkulmaista isoa ruuvitalttaa varoen. Pari ihan vähän pienempää rengasrautaa olisi parempi.

Veden alla pumpatessa selvisi, että vanha kumi oli nylvääntynyt paskaksi venttiilin vierestä. Tämä voisi johtua ajonaikaisen vikaantumisen lisäksi ainakin siitä, että tällaista näiden pyörien vaatimaa hyvin mutkallista venttiiliä joutuu väkisin vähän vääntelemään aina painetta lisätessä. Tai ehkä tätä on joku epäpätevä raahannut rengas tyhjänä sivuttain ja repinyt sisäkumin.

Katsotaan seuraavien varsinaisten koeajojen jälkeen, juhlinko ennenaikaisesti. Asennustyölle ei nyt tullut takuuta. :smoke:


Asiaa tuntematta Google löytää ainakin "Swoop N3" joka on tuollainen tyypillinen putkirunkoskootteri. Käsittääkseni niissä on joskus yleisesti ollut erityinen valkoinen rajoittimen johto kontrollerilla. Jos ei ole, niin täytyy alkaa tarkemmin selvittämään mikä siellä on, voiko sitä ohjelmoida(olen antanut itselleni kertoa että yleensä inhimillisellä vaivalla ei) ja pitääkö se siis vaihtaa.

Voi olla ettei ihan spesifiä neuvoa tule jos noita on myyty 15, 10 haluaisi virittää ja kolme ymmärtää sähköstä jotain.
Jossakin googlettelulla löytyi että uusdemmissa olisi harmaa piuha... miten tollasen uskaltaa ottaa irta ja mahtaako saada takaisin laitettua
 

Liitteet

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Sehän on oikeastaan suhteellisen yhdentekevää, korvaako kotivakuutus jos potkulauta varastetaan. Jos menettää muutaman satasen arvonalenemavähennetyn ja omavastuuvähennetyn korvauksen, se pelkästään vähän vituttaa.

Sen sijaan oleellisempaa on, että on kotivakuutuspaketin vastuuvakuutusturva, joka maksaa polkupyörällä tai potkulaudalla paskotun premium-penarin kyljen, jos sattuu käymään niin että polkupyöräilijä/potkulautailija aiheuttaa kolarin. Esimerkiksi viiden tonnin lasku onkin jo huomattavasti tuntuvampi ongelma. Tätäkään korvausta ei tietenkään makseta ainakaan kokonaan, jos sattuu käymään niin että dokumentoidusti potkulaudan kuljettaja oli kännissä tai oikein pahasti perseillen vahingon aiheutti.
Taitaapi mennä aina auton vakuutuksesta jollei kunnon kännäilyjä alla tai rekisteröimätön mopoksi luokiteltava ajoneuvo vailla vakuutusta.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Taitaapi mennä aina auton vakuutuksesta jollei kunnon kännäilyjä alla tai rekisteröimätön mopoksi luokiteltava ajoneuvo vailla vakuutusta.
Oman auton korjaus meni kyllä pyöräilijän, ymmärtääkseni vastuuvakuutukseen, kun aiheutti autooni parin tonnin vahingot ajamalla kylkeen?
Ja oli siis pyöräilijän vika niin ei kai autoilijan pidä maksaa omavastuuta + mahdollisia bonus menetyksiä toisen perseilyn takia?
Eri asia tietysti jos kaverilla ei ole mitään vakuutusta...
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 836
Kyl sieltä varmaan sit jotain sähköä tulee kerta se laturin valokin syttyy. Mut voi tosiaan olla et ei tuu tarpeeks sit kuitenkaan näin kesäsin, jos ne ollaan säädetty tosiaan johonkin kesätilaan.
Mitään tällaista rajoitettua "kesätilaa" ei ole olemassakaan. Siellä tolpassa joko on sähkö tai sitten ei ole.
Oma arvaus olisi user error. Työpaikalle ylämäkeä, lauta "kellotettu" loppuun asti ja yritetty ladata kuumaa akkua. Sisälle viennin aikana jäähtynyt ja latautuu.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
2
Tervehdys kaikille! (Eka viesti tänne io-techin foorumille, ajattelin nyt kontribuoida tännekin).
Useampi kesä vuokralaudoilla takana, mutta Voin ja Tierin kuukausipaketit heikkenivät tälle kaudelle sen verran ainakin täällä Tampereella, että oman hankintaa suunnitellut viime viikot ja toria seurannut. Käyttö lähinnä erilaista asioimista kantakaupungin alueella ja muutoin autolla tehtävien kauppareissujen korvaamista. Elopaino sadan kilon paikkeilla, niin ykkösvaihtoehto oli pitkään Xiaomi Pro 2, jossa omat plussansa. Miinuksena ei niin paras range, ja 8,5 tuuman ilmakumirenkaat. Kuitenkin vaikutti suht turvalliselta vaihtoehdolta 500 euron hintaluokassa.

Mutta, mitäpä elämä olisi ilman riskejä... Mitä kokemuksia lukenut, niin vähintään riskillä tässä nyt mennään, mutta osui silmään ClasOhlsonilla nyt saatavilla oleva 20 pinnan alennuskoodi ja 800 euron lähtöhinnasta hintaan 649 tiputettu tarjous, niin E-Way 600 Maxin sai nyt 519 euroon. Plussana iso akkukapasiteetti, 10 tuuman umpirenkaat, satakiloiselle ylämäkeenkin riittävä teho sekä luvattu IP56-sadekeliluokitus (vrt. Xiaomin IP-54) houkuttimena . Miinuksena toki paino kannettaessa ja Xiaomiin verrattuna ilmeisesti työläämpi lisäosien/varaosien saanti.

Mutta mutta, käsittääkseni näissä ollut paljon laatuongelmia ja laudat hajoilleet. Saa nähdä mitä tästäkin keissistä nyt tulee, siis muutakin kuin sanomista... Onneksi omassa tapauksessa takuukorjausten aikana voi käyttää vuokralautoja, polkupyörää, autoa, julkisia, ym. niin ei mene arki sekaisin. Muuten esim. Verkkokaupan käyttäjäpalautteen vuoksi olisin kiertänyt laudan kaukaa.

Laudan pitäisi ensi viikolla tulla Ruotsin varastolta, eikä ainakaan ClasOhlson mainosta mitään, että olisi "uudempaa erää", josta viat korjattu. Elämme jännittäviä aikoja.

Yleensä pyrkimyksenä on ollut ostaa suunnilleen kaikki tekniset vempaimet yms. käytettynä torista yms. koska silloin pitkässä juoksussa säästää isoja summia rahaa, vaikka joskus johonkin laitteeseen vika tulisikin. Joku toinen on joutunut korjauttaan jo takuunalaiset viat ja itse saa mielinmäärin modata ilman että takuu raukeaa. Ja kun itsellä on jotain ymmärrystä tekniikasta ja elektroniikasta, niin onhan se hienoa, jos onnistuu ihan itse korjaamaan jonkun vian. :) Eikä ole pääomaa sitoutuneena niin paljoa tekniikkaan. Useissa laudoissa, esim. tossa Pro 2:ssa ainakin pyyntihinnat 1-2 vuotta vanhasta laitteesta olivat järjestään noin 70 % uuden hinnasta, vaikka rakenteeseen nähden suht kovissakin paikoissa laitteet voivat olla eikä kaikki komponentit taida olla ihan military gradea. Esimerkkinä vesisateessa ajamisen aiheuttama takuun raukeaminen. Tällä kertaa siis päätyminen uuteen laitteeseen, joka on vieläpä saanut huonoja käyttäjäarvostelua. "Kun halvalla sain".

Yritän muistaa päivitellä tänne sekä hyviä että huonoja kokemuksia tästä ostoksesta.

Screenshot_20220524-173547_Chrome.jpg
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Oman auton korjaus meni kyllä pyöräilijän, ymmärtääkseni vastuuvakuutukseen, kun aiheutti autooni parin tonnin vahingot ajamalla kylkeen?
Ja oli siis pyöräilijän vika niin ei kai autoilijan pidä maksaa omavastuuta + mahdollisia bonus menetyksiä toisen perseilyn takia?
Eri asia tietysti jos kaverilla ei ole mitään vakuutusta...
Nykyisen varovaisuusperiaatteen kanssa voi olla vaikea saada syytä täysin toiselle jollei törkeästi vetele kylkeen tai alle. Tuskin kuitenkaan lähtee bonuksia tai omavastuita vaan vakuutusyhtiö arvioi kannattaako haastaa syyllistä maksajaksi. Vastuuvakuutuksen kanssa taas menee sieltä, jos toinen myöntää. Suomessa syyttäjä hakee kuitenkin autoilijalle tuomiota vaikka tulisi valottomalla laudalla ilman heijastimia mustiin pukeutuneena sateisena marraskuun iltana kolmion takaa alle. Tuo touhu on aika vastakarvaan sen suhteen, että vakuutusyhtiö hakisi kuolinpesältä korvauksia auton vahingoista.
 
Liittynyt
27.01.2021
Viestejä
2
Mitään tällaista rajoitettua "kesätilaa" ei ole olemassakaan. Siellä tolpassa joko on sähkö tai sitten ei ole.
Oma arvaus olisi user error. Työpaikalle ylämäkeä, lauta "kellotettu" loppuun asti ja yritetty ladata kuumaa akkua. Sisälle viennin aikana jäähtynyt ja latautuu.
Työpaikkapysäköinnissä ilman kellokytkimiä oli ainakin aikoinaan autolla töissä kulkiessani usein lämpötilan mukaan aikamoduloitu lämmityssähkö. 20 asteen pakkasella 100 % päällä, 0 asteen lämpötilassa sitten pienemmällä prosentilla. Rajatonta, ilmaista sähköä tuskin kukaan nykypäivänä tarjoaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Mitään tällaista rajoitettua "kesätilaa" ei ole olemassakaan. Siellä tolpassa joko on sähkö tai sitten ei ole.
Oma arvaus olisi user error. Työpaikalle ylämäkeä, lauta "kellotettu" loppuun asti ja yritetty ladata kuumaa akkua. Sisälle viennin aikana jäähtynyt ja latautuu.
Eipä ollutkaan. Jätin töissä lataamatta ihan tappiin asti ja lähtiessä vielä kokeilin tolppaan kiinni. Aivan sama homma. Ja lauta oli tosiaan jäähtynyt sen 8h siinä välissä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Ideana tykkään tuosta että on toinen rengas puhkeamaton. En tosin tiedä paljonko se vaikuttaa ajomukavuuteen loppupeleissä.
Itse en yhtään olisi tykännyt kun piti ajaa ja eturengas olikin löysänä. Siinä sitä olisi ajeltu umpikumisella paskalla turhaan ja silti ilmarengasmurhe. Eikä sekään ole mikään aikuisten rengas vaan sisäkumipelleilyä - eihän se muuten olisi pettänytkään.

Aivan erityisesti ärsyttää kun joku käyttää myyntiargumenttina sitä, että ilmarenkaassa on sisäkumi. :facepalm: Markkinoinnin pölhöys ei toki ole pois tuotteesta tai asiakaspalvelusta, joten anteeksi turha nillitys.
Ja 10" renkaat on bonusta, aika monessa on kuitenkin 8.5" ja ajomukavuudessa huomaa varmasti eron.
Muodoltaan tuo on samanlainen kuin Fitnord, millaisella olen ajanut ja koska rungossa on painavat osat, eli akku, ja astinlauta on kevyt, tarkoittaa se sitä että taluttaessa ja nostellessa vehje paukahtaa ikävästi nilkoille tai pohkeeseen. Veikkaan että tämä tekee saman.
Joo, kolisee helposti sivulle etenkin ylämäkeen taluttaessa ja nilkkamustelmia voi saada etenkin kesäsämpylät jalassa kuten skuutatessa usein on. Toisaalta kääntäen kevyen dekin siirtäminen jalkaterällä onnistuu ihan kivuttomasti vaikka millä släpäreillä. Painopiste on myös miellyttävä taitettua lautaa kantaessa tai perässä vetäessä.
Muuten sanoisin että varmaan vähän keskivertoa parempi vehje, jossa on niputettu huolto, vakuutus ja osamaksu samaan. Huoletonta menoa siis. Se mitä korvataan/korjataan, en tiedä. Voi olla että se on tosi hyvä juttu, tai sitten ei, jos omat kämmäilyt ei menekään vaihdon piikkiin tai jos niistä sitten veloitetaan enemmän.

Koska sieltä tulee uusi vehje aina rikkoontuneen tilalle niin pistää miettimään että onko kaikki sieltä annetut laitteet käytettyjä ja käyttökuntoon huollettuja, vai miten niillä noiden vanhojen kierrätys toimii. Eli pahimmassa tapauksessa saat jonkun käytetyn vehkeen aina tilalle.
Varmaan keskivertoa parempi mutta ei mikään premium. Edellistä mallia tilatessani kiinnitin huomiota siihenkin, että takuu/vakuutuksen pitäisi korjata/korvata jopa rikki kaaduttu/kolaroitu laite. Varastetun korvaamiseen eivät toki osallistu. Näille jutuille en juuri anna arvoa.

Ainakin pikkuvioissa on mahdollisuus korjata myös itse jolloin lähettävät vain osat, eli ei tarvitse pelätä lautevaihtoa. Muutenkin olen käsittänyt että huollosta saisi yleensä omansa takaisin jos malttaa odottaa ja vaatii ettei tehdä vaihtoa. Vaihtohan on kiva myös, jos laite sattuisi äkillisesti brikkautumaan ja saisi äkkiä uuden tai "uuden" tilalle, parempi tarjous kuin mikään normaali takuu joka ei kenties korvaakaan mitään.

Ai niin ja en minäkään voi suositella vaikka valittamista ei olekaan. Hinta ei oikein kohtaa hyödykkeen arvoa. Oma Augment taisi tulla maksamaan 580 euroa ja parhaimmillaan 40 euroa lisää laittamalla sai silloin pari vuotta sitten Ninebot Maxin Suomesta. Nytkin saa jostain kaukaa tilaamalla. Mitään vertailua nämä eivät kestä ja vain painoeroa suurempi keveyden tuntu raahatessa sekä akun irrotusmahdollisuus menevät Augmentin/X8:n puolelle. Saman kritiikin kohdistan myös uudempaan versioon vaikka se ei yhtä alitehoinen olekaan - ei sitä silti voi oikein samalle tasolle mieltää kuin Max.
Mitään tällaista rajoitettua "kesätilaa" ei ole olemassakaan. Siellä tolpassa joko on sähkö tai sitten ei ole.
Oma arvaus olisi user error. Työpaikalle ylämäkeä, lauta "kellotettu" loppuun asti ja yritetty ladata kuumaa akkua. Sisälle viennin aikana jäähtynyt ja latautuu.
Tai sitten toinen user error - lataussähkölähteen liitin ei ottanut kunnolla kiinni. Vaihtoehtoisesti liitin on väljä, menossa paskaksi tai siinä oli jotain savea haittaamassa kontaktia.
 

Ärräpää

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
84
Eipä ollutkaan. Jätin töissä lataamatta ihan tappiin asti ja lähtiessä vielä kokeilin tolppaan kiinni. Aivan sama homma. Ja lauta oli tosiaan jäähtynyt sen 8h siinä välissä.
Mulla syttyy laturiin latauksen merkkivalo vaikka töpseli ei olisi seinässä mutta laturi on laudassa kiinni eli laudan akku syöttää virran laturin ledille.
DSC_0000_BURST20220525224428335_COVER.JPG
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Eipä ollutkaan. Jätin töissä lataamatta ihan tappiin asti ja lähtiessä vielä kokeilin tolppaan kiinni. Aivan sama homma. Ja lauta oli tosiaan jäähtynyt sen 8h siinä välissä.
Mulla syttyy laturiin latauksen merkkivalo vaikka töpseli ei olisi seinässä mutta laturi on laudassa kiinni eli laudan akku syöttää virran laturin ledille.
Noni, eli tolppa vissiin oli kylmänä.
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Mulla syttyy laturiin latauksen merkkivalo vaikka töpseli ei olisi seinässä mutta laturi on laudassa kiinni eli laudan akku syöttää virran laturin ledille.
Näin taitaa tehdä, mutta meinaan että tolpassa ladatessa tuli vihreä valo joka tarkoittaa että akku on täynnä, tai akkua ei ole laturin päässä, tai kuten sanoit, niin laudassa kiinni.
Lataus ei kuitenkaan tolpassa alkanut, koska punaista valoa ei tullut, mutta ihan normiseinärasiassa alkoi.

Mutta ei siinä, ei tolpassa lataaminen varsinaisesti luvallista olekaan. Laitoin aloitteen vetämään että saataisiin sähköpeleille latauspiste ja katos sekä lukitusmahdollisuus. Ehkä joskus toteuttavat.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 836
Työpaikkapysäköinnissä ilman kellokytkimiä oli ainakin aikoinaan autolla töissä kulkiessani usein lämpötilan mukaan aikamoduloitu lämmityssähkö. 20 asteen pakkasella 100 % päällä, 0 asteen lämpötilassa sitten pienemmällä prosentilla. Rajatonta, ilmaista sähköä tuskin kukaan nykypäivänä tarjoaa.
Menee jo ohi potkulaudoista mutta koska noista lämmitystolpista osa varmasti haluaisi ladata...
Kyllä, lämpötilan mukaan säätyviä ratkaisuja on olemassa mutta myös silloin sähköä joko on tai ei ole. Ei käytännössä ole välimuotoa "laturi toimi muttei jaksanut ladata". Eli näissä puhutaan minuuteista ja tunneistakin, miten sähköä on ja ei ole.
Välimuoto olisi normiin tapaan kilohertsiluokassa pwm-ohjattu ja siinä pulssisuhteen säätö lämpötilan mukaisesti. Teknisesti mahdollista toteuttaa mutta mikään normaali ratkaisu tällainen ei ole. Ja koska osalla on lohkolämppärin kanssa samaan aikaan laturia tms kiinni niin tämän kaltaisesta, varsin poikkeavasta ratkaisusta tulisi olla hyvin selvä info olemassa. Muuten on riski, että rikotaan laitteita syöttämällä niihin jotain sellaista mihin eivät ole tarkoitettuja.

Mitä ilmaiseen sähköön tulee, on se tavallaan sitä, jos ladataan missä tahansa työpaikan pistorasiassa. Ainakin itse suosittelisin suoraviivaista lähestymistapaa eli ensin luvan kysyminen ja sitten vasta lataus. Mikäli työnantaja suhtautuu lataukseen positiivisesti, osoittanee myös paikan lataukselle.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 900
12v/150W invertteri tupakansytyttimeen tai suoraan hupiakkuun kytketyksi ja siihen skuutin laturi, toimiskohan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
12v/150W invertteri tupakansytyttimeen tai suoraan hupiakkuun kytketyksi ja siihen skuutin laturi, toimiskohan?
Hyvinkin toimii jos on kelvolliset vehkeet ja tyypillinen noin 100 watin ottotehon "laturi"(lataussähkölähde). Tosin mistään pienestä "hupiakusta" ei ihan hirveän paljon latailla vaan pitäisi olla auton/veneen kunnon laturi työssä suuren osan aikaa. Sähköpotkulaudan akun energiasisältö wattitunteina on aika paljon vrt. normaaleihin lyijyakkuihin, lyijyakkuja ei ole tehty ihan tyhjäksi purettaviksi eikä minkään systeemin kokonaishyötysuhde ole ihan lähellä 100%.

Matkalle tosiaan häviää aina jotain sekä invertterissä, lataussähkölähteessä että varsinaisessa latauspiirissä, unohtamatta molempien akkujen sisäistä häviötä ja kaapelointia. Esimerkiksi 550 Wh potkulaudan akku on iso. Jos meinaa hyvin optimistisesti selvitä 800 Wh kulutuksella jostain täydestä "hupijärjestelmästä" jota sietää purkaa niinkin paljon kuin 50% asti, sen pitäisi olla 1600 Wh. Tämä tarkoittaa 12 voltin järjestelmässä 133 Ah. Eikä edes akun kanteen painettua 133 Ah vaan esimerkiksi 6 tunnin purkuun mitoitettua 133 Ah. Tämä ja vähän tyhjäkäyntikulutusta ja vähän vajausta alunperin ja vielä marginaalia huomioiden sellainen 170 Ah alkaisi olla lähellä realismia. Miniminä. Ilman muuta käyttöä, tietty.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Rxd
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Mitä skoottia suosittelette? käyttötarkoitus on työmatkat kesällä 5km suuntaansa. Painoa on n 100kg ja mielellään rajoittimen poistolla saisi kulkea sen 40kmh. Kiinanmarkkinoilla olisi monenlaista vehettä mutta osaatteko suositella jotain tiettyä?
Elisalta katselin Ninebot max g30 e II ja f40.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
227
Saako tuosta iScooter® i9Pro:sta nopeuslimitin 40kmh tai kokonaan pois? Apsista ilmeisesti saa nostettua 30kmh
 
Liittynyt
22.07.2021
Viestejä
21
Mitä skoottia suosittelette? käyttötarkoitus on työmatkat kesällä 5km suuntaansa. Painoa on n 100kg ja mielellään rajoittimen poistolla saisi kulkea sen 40kmh. Kiinanmarkkinoilla olisi monenlaista vehettä mutta osaatteko suositella jotain tiettyä?
Elisalta katselin Ninebot max g30 e II ja f40.
Zero 9 tai zero 10
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
379
Kyllä se custom firmiksellä (ei lähde pois päältä x ajan päästä) ajaa just sen tarkoituksen mitä pitääkin täällä perämetsässä. Eli kukaan ei ajele sillä pisin kaupan pihaa ku hakee jäätelön kaupasta. Kunnon lukot on, eikä vielä kertaakaan olleet käytössä. Lähinnä kouluun meinasin sitä mutta sielläkin saavat ottaa luokkaan ne päiväksi.
Kiinnostaisi tietää miten se cfw saa siitä bluetoothista autentikoivan?
Kas, kun ilman sitä kuka tahansa sivullinen voi myös softalla luurin kanssa avata sen sähköisen "lukituksen" ilman odottelua.
Jos tuo toimisi, niin voisi joskus itsekin kokeilla. Epäilyttää vaan...

Valmistajat haluavat säästää komponenteista, joten eivät kalliimpaa, autentikoinnin mahdollistavaa BT-chippiä käytä.
Eihän autentikointikaan tietty takaa etteikö joku voisi sniffata sitä autentikointikoodia, mutta tekisi hommasta edes vähän hankalampaa voroille.

Tällä hetkellä paras vaihtoehto on yhä fyysinen lukitus, jos kyydin jättää hetkeksi yksin ulos.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 468
Kiinnostaisi tietää miten se cfw saa siitä bluetoothista autentikoivan?
Kas, kun ilman sitä kuka tahansa sivullinen voi myös softalla luurin kanssa avata sen sähköisen "lukituksen" ilman odottelua.
Jos tuo toimisi, niin voisi joskus itsekin kokeilla. Epäilyttää vaan...

Valmistajat haluavat säästää komponenteista, joten eivät kalliimpaa, autentikoinnin mahdollistavaa BT-chippiä käytä.
Eihän autentikointikaan tietty takaa etteikö joku voisi sniffata sitä autentikointikoodia, mutta tekisi hommasta edes vähän hankalampaa voroille.

Tällä hetkellä paras vaihtoehto on yhä fyysinen lukitus, jos kyydin jättää hetkeksi yksin ulos.
Onhan sun se pitänyt parittaa ensin sen kanssa. Et sä sillä Xiaomin softalla sitä auki saa ilman paritusta. Tottakai tollasen jollain kikkailuilla auki saa, mutta kuten todettu ni täällä lähinnä ainut tarve on ettei paikallinen nuoriso lähde kaupan ympäristössä rässimään sillä. Ei niinkään mikään varastaminen. En mä missään isommassa ympäristössä tuolla mitään tekis.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
78
Nyt on vanhempi malli testissä, duunikaverilla ollu 1½ vuotta ja kokeilen jaksaako laite ja jalat 18km duunimatkan.
Itseäni lainaten, vehje jaksoi 21,5km, omapaino 65kg, lämpötila 8C°
laite siis vanhempi augment econ vuokra (leasaus) vehje

Product name: E-scooter
model: X8
Akun tyyppi: X8F (36V akku), netti sanoo että olisi 12AH, mutta en tiedä onko erimalleja akuista
edit: tarkistin pienestä präntistä, oli 10Ah/360Wh
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 034
Akun tyyppi: X8F (36V akku), netti sanoo että olisi 12AH, mutta en tiedä onko erimalleja akuista
Onpa hyvinkin. Yleisin on 10 Ah ja sen käyttömatka voi olla aika lähelle kuvaamaasi. On myös tätä isompi ja käsittääkseni pienempikin versio. Eikö akussa ole sellaista hyvin pienellä printillä painettua tarraa? Piilossa akun ollessa kiinnitettynä. Siinä saattaisi olla tarkemmat speksit.

Tekisi mieli hommata omaan se isompi 12.8 Ah(460 Wh) akku, jotta ajomatka ei olisi näin marginaalinen, mutta liian kallis. Alkaen 300 euron osaa ei vaan voi perustella ehjän 300 euron arvoisen mopon parannukseksi, vaan käytän mieluummin ne rahat parempaan ajokkiin aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Piti hieman vielä rustailla kun tuli ekaa oikeaa ajelua vajaa 10 kilsaa ajettua kun reissusta palasi. Lautana siis Ninebot Max G30E II (tjs.). Päivittelin tuon laudan uusimpaan versioon tuolla Ninebotin omalla softalla ja vaikka on peloteltu niin mun lauta menee kyllä 25km/h sportti moodilla. En ainakaan vielä ole tuohon pistänyt muuta firmistä sisään.

Yllätyin myös hieman, kun täällä Kuopiossa on mäkeä ja asustelen tässä Puijon mäen läheisyydessä. Tuosta kun ajelin niin suht jyrkkä kohta niin meni vielä sportti moodilla 12km/h eli ei tarttenu potkia tai taluttaa. Muutenkin kaikki mäet mentiin kivasti tuolla Julkula - Päiväranta välillä mukavasti. En vaa'alla uskaltanut reissun jälkeen käydä niin oli siinä yli 100 kiloa ukkoa kyydissä.

En oikeastaan itse kaipaa nopeampaa kuin tuo 25km/h ja näyttää menevän mukavasti ylämäetkin. Alamäessä taas saisi vauhtia menemään kyllä... Pitäisi varmaan pistää tuota "moottorijarrutusta" isoimmalle kun nyt on keskitasolla.

Hankintalistalla on oikeastaan jonkinlainen laukku tuohon, jotta saisi tuon Kryptoniten vaijerin kulkemaan mukana. Onpahan edes hieman (vähän) haastetta jos joku sitä kaupan pihassa alkaa väkertämään.

Toi itse appihan onkin tosi suppea sen suhteen mitä voit tehdä. Walk modea ei taida saada muuten kuin appin kautta päälle? Olisihan nuo voinut tuon cruise moden ("vakionopeudensäätimen") pistää tohon appiin ja ton liikkeelle lähdön säädön. Ei olisi paljoa vaatinut kyllä heiltä...

Itselle ns. ainoita syitä mitä voisi olla tuon firmiksen vaihtoon olisi: cruise mode sekä lähtisi hieman herkemmin liikkeelle sähköllä

Vaimokin innostui hieman tuossa kokeilemaan ja saa nähdä tuleeko tästä vielä "tappelua", että kuka ajaa vai pitääkö toinen hankkia...

Tuli myös samalla hieman Kallan silloilla käytyä pörräämässä lähinnä, että sai hieman kivemman kuvan :D

2022-05-25 16.24.39.jpg

Vielä ollaan plussan puolella tän hankinnan kanssa ja toivottavasti saa tässä kesällä paljon ajua. Varsinkin kun tässä olisi ajatus päästä taas toimistolle työskentelemäänkin. Säästäisi bensassa ja parkissa jo hyvän määrän.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
279
Itse ehtisin pistämään jo viritettyä firmistä sisään, tosin päivitin jo takaisin ninepotin vakioon kun oli omaan makuun liian ärhäkkä lähtö modatulla. Kai sitäkin olisi saanut säädettyä erilaiseksi. Ylämäet kyllä kiipesi kivasti modatulla.
Pistin myös jakkaran tilaukseen ja täytyypi ensi viikolla asennella.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
@ZeTakes
Jos asut mäkisellä alueella, niin suosittelisin vaihtamaan kontrollerin ja moottorin väliset liittimet.

Ne nimittäin sulavat helposti ja aiheuttavat samalla kontrollerin rikkoutumisen, joka maksaa noin 100€.

Itselläni kävi näin kun laitoin lautaan virrat ja olin lähdössä kaupasta takaisin kotiin.

Kuului vaan pamaus ja laudan takarengas ei enää pyörinyt ja laudasta ei saanut otettua virtoja pois päältä.

Pitäisi oikeastaan virittää tappokytkin, että päävirrat saa tarvittaessa suljettua.

IMG_20210913_130451.jpg


IMG_20211102_154807.jpg
 
Liittynyt
03.07.2021
Viestejä
350
Vaimokin innostui hieman tuossa kokeilemaan ja saa nähdä tuleeko tästä vielä "tappelua", että kuka ajaa vai pitääkö toinen hankkia...
Kuten todettu jo yllä niin eihän tämä ole edes kysymys.

Mutta omia kokemuksia samalla teemalla viime kesältä. Kaveri oli ostanut Xiaomin Essentialin 250€:llä. Mä kävin kokeilemassa sitä, vaimo ei tuolloin uskaltanut. Olin myyty ja tilasin oman, tietysti Pro 2:n jonka hinta oli yli kaksinkertainen Essentialiin verrattuna. Kerroin vaimolle että ostin samanlaisen, joka heti motkottamaan asiasta. Viikkoa myöhemmin kun laite tuli niin hän kysyi hintaa. Olin olettanut että hän tiesi/luuli että hinta olisi sama kuin kaverin Essulla, minkä vuoksi ihmettelinkin motkotusta kun ei ole hinta eikä mikään. Kun sitten kerroin kuitenkin oikean hinnan niin ei ollut millänsäkään. Oli ilmaisesta olettanut heti etten samanhintaista ostaisi. :D

No, suostui sitten mun laitetta kokeilemaan ja innostui. Yritin Essentialin sille myydä mutta ei luottanut mun puheisiin vaan halusi itse vertailla ja päätyi Fitnordiin. Kun sai lautansa niin tuumasi että Xiaomi on mukavampi ajettava. Tämän vuoksi ne laitteet kokeillaan ennen ostoa!

No mutta, nyt on molemmilla laudat ja kivaa on. Aina siihen asti kun lähdetään liikkeelle. Oma ympäristön havainnointi ja reagointi on paremmalla tolalla kuin hänellä ja tykkään ajaa siinä vieressä että voi jutella. Vastaantulijat tai takaa ajavat huomaan ajoissa ja väistän, ettei tule ongelmia. Kuitenkin vaimo aina valittaa että aja edellä to aja perässä ettei viedä tilaa. No ei siinä paljoa jutella, kun pitää melkein huutaa että kuulee. Tämän lisäksi hänellä vielä vähän arka kaasujalka ja usein mennään 15km/h vauhtia etenkin alkumatka. Välillä tekisi mieli lähteä juosten itse, kun olisi sopivan vauhdin kirittäjä mukana. Kun itse ajelen laudalla niin se minimi on melkein se 25km/h.

12v tyär taas ei tahdo reissulle lähteä yhdessä, tietenkään kun Jopolla pitää sotkea. Viime viikolla saatiin houkuteltua matkaan niin että lähti samaan aikaan kavereilleen kun me oltiin menossa, niin ajoin itse hänen pyörällään ja annoin hänelle oman lautani kokeiluun. Itsemurhamoodia en laittanut päälle vaan 17km/h maksimin ja pitää sanoa että yllättävän mallikkaasti sujui. Myönsi kyllä joskus kokeilleensa kaverin lautaa mutta ei ole tietoa kuinka paljon on kokeillut. Saattaa joutua harkitsemaan jotakin halpismallia hänelle jossakin vaiheessa. Tapana on ollut paskoa kaikki mitä hän saa käsiinsä ja innostus aina lopahtaa nopeasti, joten mitään kallista ei varmastikaan kannata.
Aiemmin taisin jo mainita että varmaan mennään jossakin välissä jollakin hand-me-down -periaatteella että itselle uusi lelu, vaimolle vanha, hänen vanha lautansa tyttärelle. Saan perusteltua itselleni kalliimman ostoksen ja kaikki ovat tyytyväisiä saadessaan "päivityksen" menopeliin. :D

Jos asut mäkisellä alueella, niin suosittelisin vaihtamaan kontrollerin ja moottorin väliset liittimet.
Onko tämä Segwayn ongelma vai lautojen noin yleensä? Mulla teki tiukassa ylämäessä Xiaomilla viime kesänä sen että paukkasi vehkeen pois päältä kun yritin ilman alkuvauhtia lähteä mäkeen. Sitten melkein heti uudestaan sama homma. Vähän huilailin ja otin alkuvauhdit samaan mäkeen ja kyllä se sitten nousi ylös. Meinaan siis että joku ylirasitus tuossakin varmaan mutta onko joku vikavirtaesto lyönyt itsensä päälle mulla. Onko Xiaomilla sellainen ja Segwaylla ei, vai onko kyse jostakin muusta vai onko mulla vaan ollut tuuria? Pitäisikö itsekin katsastaa tuo homma sitten.
 
Liittynyt
08.01.2021
Viestejä
78
Piilossa akun ollessa kiinnitettynä. Siinä saattaisi olla tarkemmat speksit.
joo, toisessa päädyssä olikin, capacit 10Ah/360Wh, pitääkin merkata postaukseen.

Mytta nyt tiedän ainakin tuon perusteella että jos ostan fatti scootterin jossa 60V/12A (720Wh) se riittää työmatkalle reippahasti, joka oli yksi lainauksen ideoistakin)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
398
Jos asut mäkisellä alueella, niin suosittelisin vaihtamaan kontrollerin ja moottorin väliset liittimet.
Tätäpä pitää alkaa tutkimaan. Tässä ilmeisesti menee takuu jos alkaa säätämään?

Mimmoiset liittimet tohon pitäisi sitten olla? Löytyy kolvia kyllä joten ei pitäisi ongelma olla vähäiselläkään kolvaus kokemuksella.

Aiemmin taisin jo mainita että varmaan mennään jossakin välissä jollakin hand-me-down -periaatteella että itselle uusi lelu, vaimolle vanha, hänen vanha lautansa tyttärelle. Saan perusteltua itselleni kalliimman ostoksen ja kaikki ovat tyytyväisiä saadessaan "päivityksen" menopeliin. :D
Meillä on myös vähän tämmöistä menoa muuallakin kun ei tuo vaimo niin tekniikan perään ole...
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 876
Tätäpä pitää alkaa tutkimaan. Tässä ilmeisesti menee takuu jos alkaa säätämään?

Mimmoiset liittimet tohon pitäisi sitten olla? Löytyy kolvia kyllä joten ei pitäisi ongelma olla vähäiselläkään kolvaus kokemuksella.
Itse vaihdoin XT-150 liittimet ja monet laittavat myös MR60-liittimellä.

Aitojen Amass XT-150 liittimien pitäisi kestää jatkuvaa 150A virtaa ja hetkellisesti 250A virtaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 353
Viestejä
4 158 155
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom