Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 361
Menisköhän tollanen potkulaudan vanteelle, luulis pitävän lumessa ainakin paremmin kuin katurenkaan.
Tietty esim. E600 ei pysty laittamaan kun takana ei ole reikää venttiilille.


Houkutteleva idea ajaa potkulaudalla lumessa nappularenkailla.
Tuo taitaa olla 10 tuuman vanteelle eli hurjasti isompi kuin potkulaudan 10 tuuman pyörä.

Jep, potkulaudassa ei voi olla järkevästi toisia vanteitakaan kun pitäis olla toinen moottori :D
Totta. Tai toisaalta... Ajattele jos autoonkin saisi kalliita vanteita, joissa olisi sellainen ominaisuus, että moottoririkon sattuessa heittää vaan tallin nurkasta yhden kitkan alle ja matka jatkuu. Ostaisin. :think:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
283
Mitä nyt kattelin DIY projekteja aiheesta ja aika moni tuntuu suosivan narua ketjun korvikkeena ja tuntuu toimivan(ainakin mudassa), niin vois alkajaisiks kokeilla punoa jotain renkaan päälle?
7657445676.jpg
mallailin hitusen 5mm pe-narulla ja nippusiteillä, mahtuu pyörimään ainakin lokarin puolesta mutta sivuille ei jää tilaa.
nyt pitäis jostain etsiä pieniä metallilenkkejä noitte nippareiden korvikkeeksi, nipparit tuskin kestää varsinaista ajoa...
 
Liittynyt
17.08.2020
Viestejä
61
nyt pitäis jostain etsiä pieniä metallilenkkejä noitte nippareiden korvikkeeksi, nipparit tuskin kestää varsinaista ajoa...
Sakkeleita käytetään paljon esim. mönkijän ja traktorin ketjujen kiinnityksessä. Voisi toimia tossa.
Nippusiteitäkin saa metallisena, mutta omien kokemusten perusteella tuppaavat luistamaan auki melko helposti jollei päätä saa taivutettua tai jotenkin lukittua muuten.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
283
Sakkeleita käytetään paljon esim. mönkijän ja traktorin ketjujen kiinnityksessä. Voisi toimia tossa.
Nippusiteitäkin saa metallisena, mutta omien kokemusten perusteella tuppaavat luistamaan auki melko helposti jollei päätä saa taivutettua tai jotenkin lukittua muuten.
Sakkelit(?) näyttäs aivan liian paksuilta, ja metalliset nipparit on hitusen arvokkaita käytettäväks tässä mittakaavassa(~40kpl per rengas)

Kattoo nyt kestääkö noi wurthin 4.8mm nipparit ajoa vai pitääkö vaihtaa kapeampaan naruun jotta mahtuu punottuna haarukan ja renkaan välistä

edit: nipparit selvis ekasta koeajosta, odotetusti sivuttais-pito on olematon kuvioinnin puutteen vuoksi mutta kyllä sillä suoraan ajaa ja jarruttaa :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 089
katos velmua, niiltä löytyy jo e-skuut versiot: Stinger - World’s First Modular Bicycle Tyre
ei vaan löydy mistä vois ostaa tai tuijotella hintalappua
Kyselin noiden aspasta tuleeko noi joskus myyntiin ja sain seuraavan vastauksen eli menevät tällä hetkellä kaikki TIER:lle (en tiedä miksi puhuu TIER:n pyöristä):
Unfortunately stinger is only sold for TIER bikes, and are made and bought especially for their bikes. We hope we can provide studded tires for private owned e-bikes in the future :)
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
283
Kyselin noiden aspasta tuleeko noi joskus myyntiin ja sain seuraavan vastauksen eli menevät tällä hetkellä kaikki TIER:lle (en tiedä miksi puhuu TIER:n pyöristä):
Unfortunately stinger is only sold for TIER bikes, and are made and bought especially for their bikes. We hope we can provide studded tires for private owned e-bikes in the future :)
mielenkiintosta, mut en ihmettelis jos ei tuotantokapasiteetti oikein pysy perässä noinkin ison tilaajan kanssa
 
Liittynyt
06.12.2022
Viestejä
1
Moro. Ostin tämmösen käytettynä. 350W 36v. 12" renkaat. ei tarkempaa tietoa mikä on. Mikähän tämä on. Onkohan kuinka paha homma poistaa rajoitin. Nyt 25kmh rajoitettu.
20221203_141129.jpg
 

Liitteet

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
283
hyvin mönkii parin sentin lumessakin :cigar2:
5465473345.jpg


huomasin muuten että G30:lle tarjois taas firmis päivitystä, uhka vai mahdollisuus?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
283
Ei G30 sisälle vettä oikein saa ellei pohjalevyssä ole reikiä tai upota koko lautaa lammikkoon
 
Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
77
Vsett 8 / Vsett 8+
Onko porukalla kokemuksia millainen lauta on ?
Kumpi kannattaa hankkia , eli joko Vsett 8 tai Vsett 8+ ?
 
Liittynyt
03.08.2018
Viestejä
37
Vsett 8 / Vsett 8+
Onko porukalla kokemuksia millainen lauta on ?
Kumpi kannattaa hankkia , eli joko Vsett 8 tai Vsett 8+ ?
Samoja laitteita (akkukoot vaihtelee), mutta toisessa kaksi moottoria.
Dual drive kasvattaa kiihtyvyyttä reilusti ja hieman huippunopeutta, jyrkemmätkin mäet nousee heittämällä.
Itsellä Vsett 9+ eikä juuri tule käytettyä ilman dual-drive modea.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 331
Nopea: Otin kausihuoltona kannen auki ja kävin akkutilan läpi. Muutin moottorienohjausyksiköiden paikkaa. Jotta akku mahtui johtolähtöjensä vuoksi paikoilleen, se piti kääntää ylösalaisin. Onko kellään mitään tietoa miksi niin ei pitäisi tehdä? Molemmilla puolilla oli kuvanmukaiset pehmustetarrat. Nyt vain arvokilpi on kääntöpuolella.

20221213_211924.jpg
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 331
Tuli tehtyä yleishuoltoa laudalle talvisäilöön laittoa edeltäen. Aloin kunnon pesusta, kun kauden vikat ajot sattui märille keleille, niin skuutti jäi rapaiseksi. Sattumoisin ulkolämpöasteista johtuen pesu piti suorittaa suihkussa. Sen verran näytti deckin päälle lorahtavan vettä, että avattavahan se oli. Akkutilan pohjalta löytikin 3-4 ruokalusikallista vettä. Hyvä saada pois talvisäilytystä varten. Samalla vaihdoin moottorinohjainten asennot täällä suositellun kaltaisiksi, eli kapea, ruuvit sisältävä sivu deckin laitaa vasten. Laitoin kuvien mukaisella tavalla, eli molemmista yksi iso sivu pohjaa vasten ja sanotun mukaan mosfetit sisältävä kapeampi laita deckin laitaa vasten, ja väliin silikonilämpöjohdemattoa. Akun jouduin kääntämään ylösalaisin, koska sen kulmassa olevan johtolähdön kanssa se ei oikein päin millään olisi enää mahtunut tilaan. Toivottavasti tuolla ei ole mitään väliä, mutta omaan mieleen ei tule syytä miksi olisi. Otin samalla kuvat akkutilan kannen ruuveista, koska pari niistä puuttui jo käytettynä ostaessa. Voisi vaikka kaikki uusia samalla, kun kannat jo vähän huonokuntoiset.

Jännä kun aiemmin oli mennyt ohi, että toisen moottorinohjaimen akkuvirtajohto oli Y-haaroitettu. Ei kyllä tule itselle mitään syytä mieleen, että miksi? Kätevähän tuosta olisi ollut tehdä ylimääräinen virranottojohto akusta, mutta kun nyt se ei ole lähisuunnitelmissa, niin otin välistä pois. Tekee kyllä pahaa runtata noi johdot tonne täydellisessä sekamelskassa, että saa kannen kiinni. Käytännössä ei mitään mahdollisuuksia saada niitä siististi, vaan suurpiirteisesti ja pääsääntöisesti voimalla, ja toivoa parasta. Niitä on liikaa ja kun osa on jäykkiä, paksuja, niin menee mahdottomaksi. Käsiä varmaan tarvisi vähintään 4, ja siltikin voisi olla mahdottomuus.

Vähän kuvia ja videot sekä taka- että etupäästä sen jälkeen, kun vaihdoin molempiin uudet jarrupalat. En muista tuliko täällä mainittua, mutta modasin laudan jarrusatulat tuossa loppukesästä. Omassa X10 laudassa vakioasennuksella jarrupalojen ylälaidat istuivan 1-3 mm jarrulevyn yläpuolella. Takaa riitti pelkästään, kun jätti satulan alimpia prikkoja pois: Takimmaiset kokonaan ja pahvinpala tilalle ja edemmäksi voi jättää yhden prikan. Etujarrusatulan pohjasta taas piti dremelöidä ihan kohtalaisen huomattavasti pois. Ihan sinne rajoille, että rakenteen voi vielä olettaa kestävän siihen kohdistuvat voimat. Satulan alimmat prikat pois sekä edempää että taaempaa, ja tilalle ohuet pahvinpalat maalipinnan suojaksi ja antamaan vähän tukea pulttikiinnitystä varten. Lopputulos molempien jarrujen osalta täydellinen: Jarrujen palat istuu selvästi, eli 1-2 mm levyn yläreunan alapuolella ja palat kuluu nyt täydellisesti, eikä yläreunan kulumaton osa aiheuta ongelmia ja ennenaikaista palojen vaihtotarvetta. Tietysti jarrutusteho on myös nyt paras mahdollinen. Videolla tilanne uusien palojen vaihtojen ja kiinnityksen kohdistamisen jälkeen. Palat istuu erittäin lähellä levyä, eikä pienintäkään hankausta. Edessä piti jättää hienokseltaan enemmän tilaa, kun näköjään mahdollisesti eturenkaan akselointi ja sitä myöten jarrulevy hienokseltaan vaeltaa, tai sitten vaan levy aavistuksen vino. Joka tapauksessa on toi aina omanlaisensa tyydytyksen tunne, kun jarrut säädetty ihan tikiin ja tiedossa useampi sata kilsaa huoletonta menoa.


Jos jollain vinkki mistä noita ruuveja, niin laittakaa tiedoksi.
 
Liittynyt
29.03.2022
Viestejä
12
Vähän himottais ensi kesäksi ostaa uusi hieman tehokaampi lauta. E-wheels e7 kelailllu mutta onko sen vedenkestävyydestä kokemiksia kun ei ole ip luokitusta? Toisena mielenkiintoisena kaabo mantis 10 plus. Jälkimmäinen muutaman satasdn kalliimpi mutta kumpaanko täällä raati kallistuisi?
 
Liittynyt
10.04.2020
Viestejä
312
Tuo taitaa olla 10 tuuman vanteelle eli hurjasti isompi kuin potkulaudan 10 tuuman pyörä.

Totta. Tai toisaalta... Ajattele jos autoonkin saisi kalliita vanteita, joissa olisi sellainen ominaisuus, että moottoririkon sattuessa heittää vaan tallin nurkasta yhden kitkan alle ja matka jatkuu. Ostaisin. :think:
Taidan olla harvinainen ylivarautuja? On extra takapyörä (ilman jarrulevyä) ja etupyörä (tehokkaammalla moottorilla) yhä odottamassa entisten happanemista. Uudempi kontrolleri löytyy myös. :hmm:
Jep, sisäkumeja ja renkaita myös. Ihan kaiken varalta, jottei tulisi pitkää taukoa käyttöön.

Ja sitten huomasin, että tarakan chinesium-pultit on toiselta puolelta pettäneet, eikä vastaavia pitkiä ole. Liekö kenelläkään originaaleista mittoja/tietoja, jotta voisi paremmat pitemmät hankkia?
Eli nuo on ne jotka pitää takaheijastimet paikoillaan...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
346
Tuo Verkkiksen E-Way E-600 max sähköpotkulauta houkuttelisi. Ei taida saada tuohon tämän hetkiseen 500€ tarjoushintaan tehokkaampaa lautaa mistään? Eniten huolettaa vain tämän laudan kestävyys vaikka uusimmassa erässä kaikki viat on kuulemma korjattu. Onko kellään kokemuksia tästä uudemmasta erästä?


 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 361
Tuo Verkkiksen E-Way E-600 max sähköpotkulauta houkuttelisi. Ei taida saada tuohon tämän hetkiseen 500€ tarjoushintaan tehokkaampaa lautaa mistään? Eniten huolettaa vain tämän laudan kestävyys vaikka uusimmassa erässä kaikki viat on kuulemma korjattu. Onko kellään kokemuksia tästä uudemmasta erästä?


Ohhoh. Kampanjan eräkoko 5 kpl. :redface: :rofl2:

Ei ole tainnut olla kovin haluttua tavaraa ja viisi jäämässä nurkkiin. Myyntipuheet ovat kyllä kunnossa, ja viat varmasti kaikki korjattu - tai sitten tavara on ihan samaa kuin aina ennenkin.

Edelleen on umpikumit, enkä tiedä/muista millaiset vanteet noissa on ennenkään ollut. Jos ei ihan varmasti tiedä haluavansa umpikumit, niin sekin kannattaa ottaa edullisuutta arvioidessa huomioon.

E: Siis sehän ei olisi suuri ongelma, jos noissa on vaan käytetty suoraan samaa vannetta kuin G30, johon siis saisi G30 kumit ja tubelessventtiilit. Mutta myönnän tuotetuntemukseni puutteen tässä kohtaa. Ketjua seurannee muutamakin käyttäjä, joka aikanaan osti kuussatasen Waun ja joku varmasti tietää ja muistaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
608
Oon miettinyt kesäksi uutta lautaa. Muutaman viiden sadan laudan omistaneena ajattelin jos kerran panostaisi eikä joutuisi joka toinen kevät päivittämään.

Kaksi ideaa on ollut nyt.

Kaabo Wolf warrior 11+
VSETT 11+

Vaatimuksena lähinnä yleinen kestävyys, mäkien kiipeämiskyky sekä akun koko.
Ajo tapahtuu enimmäkseen työmatka-ajona rajoitettuna sääntöjen mukaan, eli en etsi lautaa joka kulkee maksimit. Akkujen koot toisaalta menee tehojen mukaan eikä 500w lautoja ole olemassa isoilla akuilla.

Vsetissä olisi hieman isompi akku mutta onko se tuon 700 euron hintaeron arvoinen.

Kaabo merkkinä taitaa yleisesti olevan suositumpi ja varaosien saatavuus parempaa. Olen tällä hetkellä hieman kallistunut kaabon suuntaan.

Muitakin voi suositella +/-2k hintaluokassa.

En etsi tietoa tieliikennelaista, vakuutuksista tai niiden puutteista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
283
Vaatimuksena lähinnä yleinen kestävyys, mäkien kiipeämiskyky sekä akun koko.
Ajo tapahtuu enimmäkseen työmatka-ajona
Toisella paikkakunnallako käyt töissä jos noin isoilla akuilla olevia kattelet?
Eikä kukaan kilowatin lautaa osta jos ei ole kiire perille... :vihellys:

Tosiaan osta ennemmin joku Xiaomi tai Ninebot ja siihen pari lisäakkua jos työmatkaa ajat.
Tommosta 40 tai 60kg lautaa ei ole kiva veivata mukana arkiaskareissa, esim. VR:n kyytiin ole mitään asiaa noin isojen lautojen kanssa
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 338
Toisella paikkakunnallako käyt töissä jos noin isoilla akuilla olevia kattelet?
Eikä kukaan kilowatin lautaa osta jos ei ole kiire perille... :vihellys:

Tosiaan osta ennemmin joku Xiaomi tai Ninebot ja siihen pari lisäakkua jos työmatkaa ajat.
Tommosta 40 tai 60kg lautaa ei ole kiva veivata mukana arkiaskareissa, esim. VR:n kyytiin ole mitään asiaa noin isojen lautojen kanssa
Varsin hyviä pointteja. Ja noiden valossa voi melkein päätellä, että haetaan sitä mahdollisimman tehokasta ja samalla laitonta lautaa, ei niinkään järkevintä työmatkakulkinetta. Enkä itse edes ottaisi päivittäiseen työmatkakäyttöön varmuudella poliisinkin laittomaksi tunnistamaa lautaa. Tulee kallista työmatkailua.

Tuo paino on ihan jo säilytyksen osalta monella tekemätön paikka. Ei sovi ainakaan mihinkään kerrostalo-olosuhteisiin, jossa pitäisi raahata eteiseen / parvekkeelle. Voisi kyllä olettaa kysyjän ajatelleen tuon näkökohdan ja okt tai vastaava, jossa voi ajella suoraan talliin. Ainakin toivottavasti.

Mutta kyllä se tieto työmatkan pituudesta auttaisi joka tapauksessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 361
Enkä itse edes ottaisi päivittäiseen työmatkakäyttöön varmuudella poliisinkin laittomaksi tunnistamaa lautaa. Tulee kallista työmatkailua.
Silläpä sen pitääkin kai olla about satasta kulkeva kaapo-susi, jotta pääsee sitten koppalakkeja karkuun tai ainakin saa kunnolla yrittää ennen kuin katkoo kyynärvarret. Ihmiset etsivät elämän sisältöä niin kovin eri asioista. Itse stressaantuisin moisesta getaway-elämäntavasta enkä muutenkaan kehtaisi ajella muka fillarilla jalankulkijoiden seassa moottoripyörällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 089
No joo ei tossa nyt kannata ylianalysoida toisen käyttötapausta tai tarpeellisuutta kun ei niistä mitään tiedä varsinkin kun ennakkoon jo totesi ettei välitä laittomuudesta. Kuitenkin yksi laillinen 650W variantti 100km rangella on eli Segway P100SE joka on tullut juuri myyntiin. On myös ehkä vähän käyttöystävällisempi koon ja painon suhteen vaikka iso ja painava toikin on muttei sentäs yli 40kg.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 338
No joo ei tossa nyt kannata ylianalysoida toisen käyttötapausta tai tarpeellisuutta kun ei niistä mitään tiedä varsinkin kun ennakkoon jo totesi ettei välitä laittomuudesta. Kuitenkin yksi laillinen 650W variantti 100km rangella on eli Segway P100SE joka on tullut juuri myyntiin. On myös ehkä vähän käyttöystävällisempi koon ja painon suhteen vaikka iso ja painava toikin on muttei sentäs yli 40kg.
Jos kerrotaan, ettei välitetä laittomuudesta tai haluta siitä mainittavan niin oletuksena otetaan halutaan nimenomaisesti mahdollisimman tehokas ja laiton lauta. Näin ainakin itse tuollaisen luen.

Mitä linkkiisi tulee niin mielenkiintoinen laite mutten tuolla hinnalla heti innostu. Ja pahoin pelkään, ettei aivan jokainen muukaan. Otetaan mielummin se laiton lauta, jossa on enemmän tehoa ja nopeutta jne. Mutta varmasti oikea askel. Ajomukavuutta ja akkua reilummin eli vastaa varmasti oikeastaa millaista vaan työmatkaa tai vastaavaa ajavien tarpeisiin.

Mitä tuohon linkkaamaasi muuten tulee niin ilmoitettu 650W on varmasti samalla tavalla ilmoitettu kuin monen muunkin laudan. Eli luokkaa tuplat näihin suosituimpiin laillisiin. Huipuissa taas tuplat tai enemmän. Eli jaksaa varmasti mäkeäkin kiivetä ihan mukavasti mutta jää nähtäväksi, miten niitä tehoja meillä lopulta tulkitaan. Ei varmasti onnistu sekään, että ilmoitetaan 1000W jatkuvana tehona ja hetkellisesti (siis määrittelemättömän hetken) käytössä on kolminkertainen.

Pitääpä kuitenkin seurailla tuota linkattua ja kilpailijoiden vastineita. Kunhan kilpailua tulee niin hinta laskee ja voisi olla hyvinkin kiinnostavaa kamaa itsellekin. Ainakaan yhtään raskaampi lauta ei tule missään nimessä kyseeseen, välillä on pakko kantaa, nostella auton takaluukkuun jne.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 361
No joo ei tossa nyt kannata ylianalysoida toisen käyttötapausta tai tarpeellisuutta kun ei niistä mitään tiedä varsinkin kun ennakkoon jo totesi ettei välitä laittomuudesta.
No juuripa sen toteamuksen ja mainittujen prätkien takia ei tarvitse analysoida, vaan homma on selvä ilmankin.
Kuitenkin yksi laillinen 650W variantti 100km rangella on eli Segway P100SE joka on tullut juuri myyntiin. On myös ehkä vähän käyttöystävällisempi koon ja painon suhteen vaikka iso ja painava toikin on muttei sentäs yli 40kg.
Tuolla hinnalla, painolla ja kannettavuudella ei oikein innosta. Ihan perus G30 vähän isommalla akustolla ja mahdollisesti jousituksella olisi paljon kiinnostavampi. Etenkin kun sellaisen pitäisi irrota aiemman näytön perusteella alle tonnilla - ilmeisesti markkina on vielä niin laajenemisvaiheessa että voidaan pyytää mitä tahansa. Kuitenkin 2,5 vuotta sitten perus-maxeja(ei kevytmallia) sai Suomestakin 620 eurolla ja toissa keväänä Puolan kautta noin 450 eurolla. Toki USB-tökkeli ja suuntavilkut vakiona on sekin bonusta, mutta ei siitä nyt kovin paljon voi maksaa. Tällaisethan on ratkaistavissa muutenkin. Vielä kun 25 km/h luokassa pärjää ilman kahta levyjarrua*. Kesäkauden ajokkeja joka tapauksessa, jos nyt normaalin ihmisen turvallisiksi oletetuista liikkumistarpeista puhutaan eikä mistään Travis Pastrana -ääriharrastuksista.

*Viime kesänä erään idiootin ajotavan vuoksi jouduin huomaamaan, että kyllä se vaan pelkkä eturumpujarru sittenkin on hieman parempi kuin pelkkä takalevy, toisen pyörän jarruttaessa sähköisesti. Ja minulla sentään on aika helvetin ennakoiva ajotapa, se vaan ei aina tee kaikkea kun joku kusipää oikein yrittää. Ei osunut eikä lopulta edes ajanut päälle mutta uhkasi. Pizzataksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 338
Vielä kun 25 km/h luokassa pärjää ilman kahta levyjarrua.
Ja omasta mielestäni tämä taas on ehdottomasti plussaa. Jos itse lauta painaa 30+ kiloa ja päälle voi laittaa 120kg kuskin niin vähän pyöristellen reppua selässä jne niin 200 kiloa on helposti täynnä.
Eli massaa on lopulta ihan reilusti ja teholupaus huomioiden moni vielä kellottanee tuon (jos mahdollista). Mielestäni oikeinkin perusteltua (siis vakionakin) olla levyt edessä ja takana, onhan kustannuslisä lopulta todella maltillinen.

Sekin on nähty, miten laudoilla ajellaan kolmea, neljää päällä. Laitointa kyllä, jokapäiväistä kyllä. Ei haittaa yhtään jos jarrut ovat kunnolliset.

Ja jos tarkoitit nimenomaisesti levyjarruja niin itse pidän niistä rumpuja enemmän. Jarrut edessä ja takana tekniikasta riippumatta kuiteniin varsinkin tuollaisissa hintaluokissa mielestäni aivan ehdoton.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 361
Ja omasta mielestäni tämä taas on ehdottomasti plussaa. Jos itse lauta painaa 30+ kiloa ja päälle voi laittaa 120kg kuskin niin vähän pyöristellen reppua selässä jne niin 200 kiloa on helposti täynnä.
Eli massaa on lopulta ihan reilusti ja teholupaus huomioiden moni vielä kellottanee tuon (jos mahdollista). Mielestäni oikeinkin perusteltua (siis vakionakin) olla levyt edessä ja takana, onhan kustannuslisä lopulta todella maltillinen.
Ajon puolesta ilman muuta se on plussaa, toisaalta ajoneuvon helpon käytön ja user errorin minimoinnin kannalta vaikeuttava tekijä jos vähän lisäkahvoja aletaan ujuttaa mukaan. Kuitenkin katsoisin, että G30 pysähtyy oikein kivasti jos sitä käytetään laillisilla nopeuksilla.
Ja jos tarkoitit nimenomaisesti levyjarruja niin itse pidän niistä rumpuja enemmän.
Viittasin vertailuun esimerkkien G30 vs. "useimmat etuvetoiset" välillä.

Sitten toki jos puhutaan jostain kahden tonnin luksusvehkeistä - jollaisia ei oikeastaan kustannustehokkaasti vielä voi kuvitella lailliseen ajoneuvoluokkaan ilmestyvän - toki siinä saisi olla vaikka mitä varustetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 089
No jooh mut pointti lähinnä että turha tossa nyt musta on päätä aukoa tai arvailla todellisia motiiveja kun jamppa ihan avoimesti tavoitteensa ja rajoitteensa kertoi ja vaihtoehtoja haki. Sinänsä itse löydän kyllä skenaarioita jossa tommosen pitkän rangen tappovehkeen hankkimisessa on teoriassa järkeä jos työmatkat on vaikka luokkaa yli kymmentä kilometria suuntaansa päivittäin edes takas, mäkisessä maastossa ja ympärivuotisesti. Tosin en kyllä usko että kukaan tolla lopulta sitten malttaa sitä 25km/h ajaa ainakaan koko aikaa enkä itse samasta syystä tuommoista lähtisi ostamaan mutta kukin tavallaan.

Mitä Segwayhin tulee niin onhan tossa selvästi Segwayn premium lisää. Tosin toihan on ovh-hinta ja näyttää Euroopasta saavan jo 1699€ tarjouksista. On tolle myös itse asiassa vähän halvempia laillisia vaihtoehtoja kuten toi pienempi VSETT 9 Pro 1499€. Ihan 1:1 speksit eivät toki toisiaan vastaa ja omaan makuun Segway on kuitenkin vähän eri tasolla tossa tuotteistamisessa vaikkei VSETT varmasti huono vehje ole. Emmä kuitenkaan oikein tohon usko että noilla spekseillä tulee lautoja alle tonniin saamaan vielä moneen vuoteen. Akuthan noissa taitaa se suurin kuluerä olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 361
No jooh mut pointti lähinnä että turha tossa nyt musta on päätä aukoa
Ei me auottu päätä vaan kysyjä. Ei siis millään pahalla kenellekään.
Sinänsä itse löydän kyllä skenaarioita jossa tommosen pitkän rangen tappovehkeen hankkimisessa on teoriassa järkeä jos työmatkat on vaikka luokkaa yli kymmentä kilometria suuntaansa päivittäin edes takas, mäkisessä maastossa
G30.

Jos nyt hirveästi yli 20 km päivässä pitää ajaa työmatkaa, niin potkulauta ei ole se ratkaisu.
ja ympärivuotisesti
Ei onnistu millään kuin äärimmäisissä sateisen eteläisen Suomen poikkeustapauksissa joltain elämäntapaintiaanilta, ja siinäkin käy kyllä tilastollisesti sen verran iso vahinko, että kannattaisi laskennallisesti mieluummin ajaa uudella Audilla.

Tietysti asiaan voi vaikuttaa se, jos käyttötarve ei ollutkaan Suomessa vaan jossain Espanjan maaseudulla tai Kaliforniassa. Sitähän emme voi tietää. Tosin Suomen markkinoille suunnatuista kaupoista ostaminen vaikuttaisi silloin epätodennäköiseltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 089
Ei me auottu päätä vaan kysyjä. Ei siis millään pahalla kenellekään.

G30.

Jos nyt hirveästi yli 20 km päivässä pitää ajaa työmatkaa, niin potkulauta ei ole se ratkaisu.

Ei onnistu millään kuin äärimmäisissä sateisen eteläisen Suomen poikkeustapauksissa joltain elämäntapaintiaanilta, ja siinäkin käy kyllä tilastollisesti sen verran iso vahinko, että kannattaisi laskennallisesti mieluummin ajaa uudella Audilla.

Tietysti asiaan voi vaikuttaa se, jos käyttötarve ei ollutkaan Suomessa vaan jossain Espanjan maaseudulla tai Kaliforniassa. Sitähän emme voi tietää. Tosin Suomen markkinoille suunnatuista kaupoista ostaminen vaikuttaisi silloin epätodennäköiseltä.
No jooh emmä tota kysyjän ennakkohuomautusta nyt hirveänä aukomisena ottanut kun yleensähän se tohon laittomuusvääntöön kääntyy ja kääntyi nytkin huomautuksesta huolimatta :) Mut joo turha tästä varmaan on enempää vääntää.

G30 on kelpo vehje mutta kyllä noiden pidemmät ranget ja väännöt tuo sitä käytettävyyttä vähän eri tasolla jos enemmän tai pidempiä matkoja ajaa. Mitä talviajoon tulee niin nekin on näitä jokaisen omia arvioita ja valintoja. Itse olen ajellut ympärivuotisesti viimeiset kolme vuotta ongelmitta ihan Suomessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 361
No jooh emmä tota kysyjän ennakkohuomautusta nyt hirveänä aukomisena ottanut kun yleensähän se tohon laittomuusvääntöön kääntyy ja kääntyi nytkin huomautuksesta huolimatta :) Mut joo turha tästä varmaan on enempää vääntää.
Joo, pojat on poikia ja totta kai mitä tahansa saa tehdä eikä siitä saa vittuilla.

Mitäs jos kyselisin täällä vaikka pimeää mutkaa saatesanoilla, etten kaipaa lainopillista neuvontaa? Mitenhän asiaan suhtauduttaisiin?
Itse olen ajellut ympärivuotisesti viimeiset kolme vuotta ongelmitta ihan Suomessa.
Joka päivä lumet aurattu? Ei koskaan oikeasti liukasta? Uskotaan, mutta ei kovin pitkiä matkoja ainakaan ajamalla. Jonkin verran menee silloin kantaen ja nastakengät tulevat tarpeeseen.

Ahvenanmaan maakunnassa myöhäisen aamun lähtöjä, alle kilometrin matka?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 089
Joo, pojat on poikia ja totta kai mitä tahansa saa tehdä eikä siitä saa vittuilla.

Mitäs jos kyselisin täällä vaikka pimeää mutkaa saatesanoilla, etten kaipaa lainopillista neuvontaa? Mitenhän asiaan suhtauduttaisiin?

Joka päivä lumet aurattu? Ei koskaan oikeasti liukasta? Uskotaan, mutta ei kovin pitkiä matkoja ainakaan ajamalla. Jonkin verran menee silloin kantaen ja nastakengät tulevat tarpeeseen.

Ahvenanmaan maakunnassa myöhäisen aamun lähtöjä, alle kilometrin matka?
Keskeinen ero on siinä ettei noiden ostaminen ole laitonta.

Ihan Tampereen keskustan seuduilla tommosta parin kilsan työmatkaa ja viiden kilsan harrastematkaa pääasiassa. Ei päivittäistä ajamista mutta sanotaan nyt pari kertaa viikossa tyyppistä. Ei toki joka kelillä tai täydessä lumihangessa onnistu mutta kyllä tolla yllättävän hyvin pystyssä pysyy kun rauhassa ajelee. Haastavimpia on noi välikelit jossa on 2-5cm pehmeää lunta/loskaa eikä tiedä uppooko rengas kuin juoksuhiekkaan vai ei. Puhtaalla jäällä pysyy melkein skuutin kanssa suoraa ajaen paremmin pystyssä kuin kävellen :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 361
Ihan Tampereen keskustan seuduilla tommosta parin kilsan työmatkaa ja viiden kilsan harrastematkaa pääasiassa. Ei päivittäistä ajamista mutta sanotaan nyt pari kertaa viikossa tyyppistä. Ei toki joka kelillä tai täydessä lumihangessa onnistu mutta kyllä tolla yllättävän hyvin pystyssä pysyy
Joo, näin arvelinkin. Kaksi kilometriä kohtuullisesti kävelee melkein missä tahansa missä nyt yleensä on tie, ja edellä oli puhe ympärivuotisesta ajosta skuutilla työmatkakäytössä, vieläpä 10 km ja pidempiin matkoihin aamuin illoin.

Lisäksi jos esim. Tampereen keskustan tuntumassa moista matkaa taittaa muuten kuin autolla, niin aika äkkiä talvioloissa sitä lyhentää fraktioon menemällä julkisilla.

Pystyyhän talviajoa välillä tekemään sydäntalvellakin sään ollessa sopiva jos välttämättä haluaa. Itse en toistaiseksi muistaakseni ole ajanut tammikuussa mutta eiköhän siihen esimerkiksi ensi viikolla ole Tampereella hyvä tilaisuus jos tekee mieli ihan just because.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 089
Sulla nyt tuntuu olevan koko ajan kaikenmaailman oletuksia omista lähtökohdistasi. Kannattaa muistaa että ihmisiä on erilaisia, joka tarkoittaa myös hyvin erityyppisiä käyttötapauksia ja käyttöolosuhteita. :)

Esim. se että vedän töihin pari kilsaa edestakas ja illalla viitisen kilsaa edestakas harrasteisiin tarkoittaa jotain 15km päiväajoa. Eikä toi oo käytännössä edes kummoista käyttöä. Edes vähän pidempi matka tai erilainen työ jossa pitää rampata eri paikkoihin niin äkkiä kertyy. Ei tarkoita sitä etteikö esim. sillä G30:llä sinänsä pärjäis mutta kun ottaa huomioon ajo-olosuhteet ja latausajan niin kummasti helpottaa tekemistä esim. tommoset isommat akut käytännössä kun ei ole ihan niin justiinsa miten ja koska latailee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 361
Sulla nyt tuntuu olevan koko ajan kaikenmaailman oletuksia omista lähtökohdistasi. Kannattaa muistaa että ihmisiä on erilaisia, joka tarkoittaa myös hyvin erityyppisiä käyttötapauksia ja käyttöolosuhteita. :)

Esim. se että vedän töihin pari kilsaa edestakas ja illalla viitisen kilsaa edestakas harrasteisiin tarkoittaa jotain 15km päiväajoa. Eikä toi oo käytännössä edes kummoista käyttöä. Vaikka eds vähän pidempi matka tai erilainen työ jossa pitää rampata eri paikkoihin niin äkkiä kertyy. Ei tarkoita sitä etteikö esim. sillä G30:llä sinänsä pärjäis mutta kun ottaa huomioon ajo-olosuhteet ja latausajan niin kummasti helpottaa tekemistä esim. tommoset isommat akut käytännössä kun ei ole ihan niin justiinsa miten ja koska latailee.
Ei ne mitään oletuksia olleet vaan edeltä lukemiani tämän illan postauksia. Mulla oli eri määritelmä ympärivuotiselle käytölle. Se nyt vaan ei ole mahdollista ajaa esimerkiksi Tampereella 15 km(tarpeen mukaista reittiä) joka päivä joulu-, tammi- ja helmikuussa. Eiköhän ne kohtuudella mahdolliset ajopäivät ole siinä 20-30% talvikuukausien päivistä ja extreme-ukolle vaikka 60%, toki riippuen vuodesta. Jos huvin ja urheilun vuoksi ajaa keskimäärin kahtena päivänä viikossa töihin skuutilla talvisin, paitsi jos on pääkallokeli tai kireä pakkanen, se on urheilua. Ei ympärivuotista työmatkakäyttöä.

Ja toki minä ymmärrän isomman akuston tai jousituksen tai moottoritehon hyödyn - olen niistä maininnutkin. Joka tapauksessa se ympärivuotinen päivittäisajo on jokseenkin yhtä mahdotonta kaapo-sudella kuin maxilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 089
Ei ne mitään oletuksia olleet vaan edeltä lukemiani tämän illan postauksia. Mulla oli eri määritelmä ympärivuotiselle käytölle. Se nyt vaan ei ole mahdollista ajaa esimerkiksi Tampereella 15 km(tarpeen mukaista reittiä) joka päivä joulu-, tammi- ja helmikuussa. Eiköhän ne kohtuudella mahdolliset ajopäivät ole siinä 20-30% talvikuukausien päivistä ja extreme-ukolle vaikka 60%, toki riippuen vuodesta. Jos huvin ja urheilun vuoksi ajaa keskimäärin kahtena päivänä viikossa töihin skuutilla talvisin, paitsi jos on pääkallokeli tai kireä pakkanen, se on urheilua. Ei ympärivuotista työmatkakäyttöä.

Ja toki minä ymmärrän isomman akuston tai jousituksen tai moottoritehon hyödyn - olen niistä maininnutkin. Joka tapauksessa se ympärivuotinen päivittäisajo on jokseenkin yhtä mahdotonta kaapo-sudella kuin maxilla.
No jooh mun pointti ympärivuotisuuden osalta nyt oli lähinnä se kylmällä ajaminen riippumatta siitä tehdäänkö sitä päivittäin, kerran viikossa vai kerran kuukaudessa kun se vaikuttaa osaltaan myös noihin skuuttien suorituskykyarvoihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 361
No jooh mun pointti ympärivuotisuuden osalta nyt oli lähinnä se kylmällä ajaminen riippumatta siitä tehdäänkö sitä päivittäin, kerran viikossa vai kerran kuukaudessa kun se vaikuttaa osaltaan myös noihin skuuttien suorituskykyarvoihin.
No se. Käsitän hyvin että etenkin säilytyksestä riippuen ulkolämpötila ja tien pinta vaikuttavat tarvittavaan ylimitoitukseen jo käyttömatkankin puolesta. Itse tarkoitin pääasiassa sitä, että enimmäkseen ympärivuotista lautailua rajoittaa Suomen ilmastossa keli ja toiseksi epämukavuus, kolmanneksi akuston käsittely. Toisin sanoen ei tehokkaampi ajokki hirveästi auta siihen, että voisi soveltaa liikkumismuotona ympärivuotisesti päivittäin tarpeeseen, koska ei vaan oikein voi.

Pitäisi vähintäänkin olla joku moottorikelkkatyyppinen lauta, jollaisia toki on olemassa ja jotka ovat ainakin paperilla mahdollisia laillisia kevytsähköisiä. Käytettävyys ja kustannus asia erikseen, ja latausongelmat päälle.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
283
no kuka ajaa nopeusrajotusten mukaan tai ei on oma asia...

Jos haluaa panostaa esim. varaosien saatavuuteen niin voisin vinkata Velocifero MAD lautoja joihin taitaa saada renkaat, akut ja jarrut tyyliin motonetin hyllystä. Offroad lauta tämäkin mutta penkki löytyy vakiona joka voi olla pitempiä matkoja ajaessa varmasti parempi kuin seisaaltaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
608
Toisella paikkakunnallako käyt töissä jos noin isoilla akuilla olevia kattelet?
Eikä kukaan kilowatin lautaa osta jos ei ole kiire perille... :vihellys:

Tosiaan osta ennemmin joku Xiaomi tai Ninebot ja siihen pari lisäakkua jos työmatkaa ajat.
Tommosta 40 tai 60kg lautaa ei ole kiva veivata mukana arkiaskareissa, esim. VR:n kyytiin ole mitään asiaa noin isojen lautojen kanssa
Joo, työmatka kasvoi ja on tällä hetkellä 15km suunta. Aivan vitun mäkinen työmatka niin vähän vääntöä kaipaisi.

Nykyinen lauta on 500W takapotku 12ah akulla. Kahden vuoden jälkeen vähän rupee jo näkyy akussa.

Kyllä mä aikuisena miehenä jaksan 50 kiloa kantaa kotiin, se ei ole ongelma.

Lähinnä loppukaneettina laitoin tuon infon, sillä olen ketjua seurannut melkein alusta asti, ja aina joku tulee jeesustelee että 250W riittää kaikille koska syyt.

Työmatkan lisäksi kiinnostaa nimenomaan päästä ajamaan muualle kuin kauppaan lataamatta, joten long range on enemmän mitä haen.

Edit: Muokataan sen verran, että G30 lauta ei käy ajettavuuden vuoksi. En näe paluuta tuommoiseen pienistongaiseen sekä ohueen deckiin nykyisen laudan jälkeen. Erittäin outo ajettava.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
283
Tuo 15km on aika rajatapaus kannattaako enää sähköpotkulaudalla ajaa säännöllisesti, erityisesti talvella saattaa jäädä haaveksi.

Kulutushan karkeasti tuplaantuu tuolla -10C tienoilla, eli 15km edes-takainen reissu vaatisi jo ~60km edestä virtaa, ja siihen lisärasitteeksi päivän sää (sohjo/lumi) ja jyrkät ylämäet niin alkaa varmaan ongelma hahmottumaan...
edit: Toki kyllähän se töissä otetaan sisälle lataukseen, mutta kannattaa varovasti miettiä minne se mahtuu päivän ajaksi ettei joku kompuroi siihen(+rapa mikä sen mukana tulee sisälle), joten laudan fyysistä koko on hieman huomioitava

Lisäksi säännöllisen pitkän matkan ajo tietysti kuluttaa akkua melkein kokonaisen lataussyklin verran päivässä, eli tuommoisen keskiverto-500 syklin lithium-akun joutuisi vaihtamaan kerran vuodessa että virta riittää perille
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 353

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
96
On nää viime talvet ollut uskomattomia, ei pahemmin laudalla ajella. Onkos ketään teistä ajanut?
 

living_death

★ Still alive ™
Tukijäsen
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 214
Muistaakseni päässyt ajamaan marraskuun lopussa viimeksi, kun alkoi lumisade, mutta huomenna ajattelin kokeilla onnistuuko kauppareissu laudan kanssa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 338
Just viikonloppuna vaihdoin toisen setin lumiketjuja kun ekat kului puhki

hyvin noilla kauppaan pääsee kunhan ei ole liikaa märkää lunta, sit alkaa lauta jo hyytymään
Kerrotko:
-Mikä tuote / mihin rengaskokoon
-Mistä
-Paljonko kesti ajella

Helpottaa varsin paljon muita asiasta kiinnostuneita.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
283
Kerrotko:
-Mikä tuote / mihin rengaskokoon
-Mistä
-Paljonko kesti ajella

Helpottaa varsin paljon muita asiasta kiinnostuneita.
Ihan DIY projekti oli tämä. Ei nää hupiajelua kestä juuri, oisko 60km tullu mittariin ennen vaihtoa
(Hiekoitus vaikuttaa näköjaan aika paljon kulumiseen)
Tarvikelista:
Piippo tuplapunottua PP(polypropeeni) narua 5mm paksuudella (noin 6m per rengas menee)
Wurthin 5mm nippusiteitä

Rengaskoko on 60/70-6.5 eli G30 alkuperäset joten seuraavat mitat on tolle koolle
Reunojen kiristysnarut on 50cm lenkin päästä päähän
Poikittain menevän siksakin leveys 11cm, tiheys oman maun mukaan
(11cm on aika tarkka mitta, väljäksi jäävät narut tahtoo kasautua toistensa päälle joka sit pomputtaa ajaessa/hankaa lokariin)

Tämä siis takarenkaalle, eturenkaan pujottelin narun vanteen reikien läpi koska nippusiteet ei tahtoneet mahtua haarukan ja renkaan väliin

disclaimer: En ota vastuuta kuperkeikoista tai kolareista, omalla vastuulla jos haluatte kokeilla näitä itse
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
283
Noita sivulenkkejä vois katella enstalveks vaijerista, sit korvata noi nippusiteet jollain metallisella niin olis nopeempi vaihtaa pelkästään toi naru(joka nyt on suht edullista kulutustavaraa) niin vois hupiajeluakin harjottaa
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 338
Ihan DIY projekti oli tämä. Ei nää hupiajelua kestä juuri, oisko 60km tullu mittariin ennen vaihtoa
(Hiekoitus vaikuttaa näköjaan aika paljon kulumiseen)
Tarvikelista:
Piippo tuplapunottua PP(polypropeeni) narua 5mm paksuudella (noin 6m per rengas menee)
Wurthin 5mm nippusiteitä

Rengaskoko on 60/70-6.5 eli G30 alkuperäset joten seuraavat mitat on tolle koolle
Reunojen kiristysnarut on 50cm lenkin päästä päähän
Poikittain menevän siksakin leveys 11cm, tiheys oman maun mukaan
(11cm on aika tarkka mitta, väljäksi jäävät narut tahtoo kasautua toistensa päälle joka sit pomputtaa ajaessa/hankaa lokariin)

Tämä siis takarenkaalle, eturenkaan pujottelin narun vanteen reikien läpi koska nippusiteet ei tahtoneet mahtua haarukan ja renkaan väliin

disclaimer: En ota vastuuta kuperkeikoista tai kolareista, omalla vastuulla jos haluatte kokeilla näitä itse
No tuossa alkaa olla harrastuneisuus kohdallaan jos 60km ajoon jaksaa askarrella tuollaisia :)

Kerro ihmeessä jos teet tuotekehittelyä ja kokeilet eri materiaaleja. Hyvin kun asiaa miettii niin aika ison osan talven kaupassa käynneistä pystyisi tuollaiseen 60km laittamaan vaikkei autolla koskaan kävisikään ohi kulkeissa. Sikäli satunnaiseen ajoon voi olla ihan riittäväkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 143
Viestejä
3 492 057
Jäsenet
62 281
Uusin jäsen
SirGideon

Hinta.fi

Ylös Bottom