Sähköpostiosoitteen väärinkäytös

Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Mitenköhän pitäisi reagoida/toimia, kun joku varailee palveluita nimelläni ja käyttämällä sähköpostiosoitettani? Tai todennäköisesti tuota ei tosin ole kohdennettu minuun, vaan kokonimikaimaani, joka sattuu olemaan olemaan hyvin vaikuttavassa ja näkyvässä roolissa työelämässään (toisin kuin meikäläinen :D ) ja aivan eri paikkakunnaltakin

Yleensä olen vain ilmoittanut lähettäjälle, että minä en ole tilannut, varannut tms. Nyt tuli lentoliput Finnairilla jonnekin ulkomaille, en reagoinut kun ajattelin spämmiksi ja nyt tuli lippuihin liityen aikataulukin sitten, johon vastasin etten ole tähänkään ilmoittautunut. Ohjelmatoimisto sitten puolestaan ihmetteli myöhäistä perumista(miten myöhässä ja miten niin perumista, kun en tosiaan ole edes ilmoittautunut ja kerroin sen kyllä selkeästi...), mutta kertoi myös ettei ollut laskuakaan maksettu. Joten mitä todennäköisimmin kyse on jonkinasteisesta kiusanteosta.

En oikein tiedä mitä noiden kanssa pitäisi tehdä, kun sähköpostiosoitettani ei tulisi väärinkäyttää, vaikka samalla etu.sukunimi mallilla onkin kuin jollakin toisella, mutten jaksaisi toisten juttuja peruillakaan vain siksi, että ne tulevat minun meiliini. Eniten pelkään, että aletaan vaatimaan jotakin korvauksia palveluista, joita en ole tilannut, ellen peru niitä heti. Voikohan minulla olla jotakin vastuuta, eikai? Olisiko tällaisesta muilla kokemuksia tai peräti neuvoja? Olen ko.henkilöä koittanut tavoittaa myös parista muusta sähköpostiosoitteesta joita usein on sähköpostien lähettäjä, to tai cc kentässä -mutta tuloksetta. Tiedän, että tuo todellinen henkilö käyttää ainakin toista noista osoitteista (hänen työmeilinsä), mutta ilmeisesti häntä ei kiinnosta asiaa selvittää, kun ei ole vastannut
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
1 969
Kannattaisko käydä poliisiviranomaisen kanssa juttelemassa? Kyllähän tuo toiminta pitää saada poikki, muuten ei voi tietää mihin se vielä johtaa.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 365
Ettei kyseessä vain olisi sähköpostin domain -osasta erehtyminen?

Minulle tulee jatkuvasti nimikaiman sähköpostia. Itselläni (siviili)sähköpostiosoite on .com -loppuinen, ja nimikaimalla .fi -loppuinen. Viimeksi näin kävi 26.1.2023.
Melko hyviksi tutuiksi on tässä nimikaiman kassa tultu, vaikka emme koskaan olekaan tavanneet. Hääkutsumenut on käyty läpi, ja työtilauksiakin tulee jatkuvasti.
Virallista ja vähän luottamuksellistakin sähköpostia valitettavasti tulee, mutta kaikki sähköpostit toki hävitän sen jälkeen kun olen välittänyt eteenpäin.

Mutta eipä se ole minulle suurikaan vaiva ohjata noita sähköposteja oikeaan osoitteeseen ja korjata lähettäjää tarkistamaan sähköpostiosoite.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Kannattaisko käydä poliisiviranomaisen kanssa juttelemassa? Kyllähän tuo toiminta pitää saada poikki, muuten ei voi tietää mihin se vielä johtaa.
Niin, en tiedä. Olisiko? Minuun ei ole tosiaan "täsmäävää" kuin nimi ja tuo sähköpostiosoite, joten en luulisi olevani suoranaisesti vastuussa mistään. Enemmän olisin huolissani kaimanani, kun hänen osoitteensa ja puhelinnumeronsa on noissa viesteissä usein mukana (saattaa olla että joissain hetukin), mutta kun häntä ei asia näytä vaivaavan tai ainakaan minulle ei vastaa. Toki minä voin näyttää hänen mielestään myös siltä huijariltakin, mistäpä sitä tietää, kun ei viitsi minulle vastata :/
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Ettei kyseessä vain olisi sähköpostin domain -osasta erehtyminen?

Minulle tulee jatkuvasti nimikaiman sähköpostia. Itselläni (siviili)sähköpostiosoite on .com -loppuinen, ja nimikaimalla .fi -loppuinen. Viimeksi näin kävi 26.1.2023.
Melko hyviksi tutuiksi on tässä nimikaiman kassa tultu, vaikka emme koskaan olekaan tavanneet. Hääkutsumenut on käyty läpi, ja työtilauksiakin tulee jatkuvasti.
Virallista ja vähän luottamuksellistakin sähköpostia valitettavasti tulee, mutta kaikki sähköpostit toki hävitän sen jälkeen kun olen välittänyt eteenpäin.

Mutta eipä se ole minulle suurikaan vaiva ohjata noita sähköposteja oikeaan osoitteeseen ja korjata lähettäjää tarkistamaan sähköpostiosoite.
Joo, näitäkin tulee välillä toiseen sähköpostioseeni sekä työmeiliini ja hoidan ne juurikin noin. Kuten näitäkin olen yrittänyt, mutta muissa tapauksissa vastaanottaja reagoi, korjaa sähköpostin ja kiittää tiedosta. Tässä tapauksessa tilanne on jatkunut jo pari vuotta, eikä mitään vastausta tule, niin alkaa vähän harmittamaan. Yksittäisiä vahinkoja tietysti sattuu kaikille

Edit. Ja tässä tapauksessa ei ole edes tuollainen selkeä virhe osoitteessa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Itselleni tuli keskisestä euroopasta jonkun täysin tuntemattoman henkilön asiakas-sähköposteja useamman vuoden. Itse en asialla päätäni vaivannut, vaan tein sähköpostiohjelmaan säännön, että kyseisestä firmasta tulleet viestit menivät suoraan roskapostiin.

Suomalaisista palveluista olen vielä vaivautunut ilmoittamaan kerran, että nyt tuli väärään paikkaan. Paras oli, kun jonkin palvelun käyttäjätunnukset ja salasanat asiakkaan tietoineen tulivat kirjoittaneelle. Kiittivät palveluntarjoajan puolelta ja pyysivät poistamaan viestin. Tosin yksi suomalainen vakuutusyhtiö (en enää muista mikä firma kyseessä oli) oli sitten sitkeä vänkäämään vastaan poistaakseen väärän sähköposti-osoitteen listoiltaan. Olisi pitänyt kirjautua palveluun ja muuttaa sähköpostiosoite oikeaksi, edes se ei auttanut kun kerroin asiakaspalveluun etten ole heidän asiakas muuttanut tilannetta. Sähköposti-ohjelman säännöt auttoivat loppujen lopuksi.

Sähköpostiosoite on geneerinen gmail-osoite, jonka voi helposti kirjoittaa väärin, mutta se ei ole kirjoittaneen ongelma.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Okei, no tuo on hyvä tietää, että spämmiin vaan.

Ulkomaisiin meileihin en ole ikinä reagoinut jos ne ei minulle oikeasti ole kohdennettu, ne on spämmiin menneetkin.

Erikoisen tästä tapauksesta tekee se, että kaikki viestit ovat suomesta, suomalaisten firmojen ja vielä erikoisempaa, että henkilö itsekin lähettää minulle sähköpostiin omia tietojaan, muttei vastaa kun ilmoitan että "TAAS meni sinun tietosi väärään paikkaan, sillä tämä on kaimasi sähköposti. Voisitko korjata osoitteen oikeaksi?". Luulisi reagoivan, jos tosiaan on vain itse typonnut moneen paikkaan. Mutta kuka hitto lähettää itselleen sähköpostia ja vieläpä toistuvasti väärään osoitteeseen...

Mutta kuten sanottu, jatkossa saavat mennä täysin reagoimatta spämmiin, niin siellä ne ei kauheasti rasita (tosin spämmitkin tulee luettua melkein päivittäin, kun sinne eksyy oikeitakin posteja)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 331
Itsellenikin tulee etunimi.sukunimi at gmail.com -malliseen sähköpostiini vähän väliä kokonimikaimojen posteja vaikka sukunimeni ei ole mitenkään yleisimmästä päästä. Tiedän että noita sekoilevia kaimoja jotka vahingossa tai tahallaan antavat sähköpostiosoitteensa väärin on ainakin 3kpl, yksi Espoossa, yksi Jyväskylässä ja yksi Kuopiossa. Tuohon Kuopiolaiseen jantteriin sainkin tuossa viime vuoden lopulla viimein yhteyden kun oli puhelinnumerokin yhdessä viestissä mukana mutta noille muille en ole löytänyt niiden oikeaa sähköpostia tai puhelinnumeroa.

Kaikenlaisia lentolippuja, rahoitustarjouksia, jonkun auton etähallintajärjestelmän tunnukset, eri palveluihin rekisteröintejä ja ties mitä on tullut ja olen ainakin osalle lähettäjistä koittanut vastata ja ilmoittaa että ovat lähettäneet väärään osoitteeseen mutta yleensä eivät ole mitään koskaan vastanneet. Deleteä olen noille viesteille antanut heti kun olen ilmoitellut lähettäjälle.

Täytyy kyllä todeta että aika yksityistä ja arkaluontoistakin tietoa välillä sähköpostilla lähetellään, varmaan jos noita tarkemmin lukisi ja hyödyntäisi noita tietoja niin pääsisi tekemään paljon kiusaa ja/tai vahinkoa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Itsellenikin tulee etunimi.sukunimi at gmail.com -malliseen sähköpostiini vähän väliä kokonimikaimojen posteja vaikka sukunimeni ei ole mitenkään yleisimmästä päästä. Tiedän että noita sekoilevia kaimoja jotka vahingossa tai tahallaan antavat sähköpostiosoitteensa väärin on ainakin 3kpl, yksi Espoossa, yksi Jyväskylässä ja yksi Kuopiossa. Tuohon Kuopiolaiseen jantteriin sainkin tuossa viime vuoden lopulla viimein yhteyden kun oli puhelinnumerokin yhdessä viestissä mukana mutta noille muille en ole löytänyt niiden oikeaa sähköpostia tai puhelinnumeroa.

Kaikenlaisia lentolippuja, rahoitustarjouksia, jonkun auton etähallintajärjestelmän tunnukset, eri palveluihin rekisteröintejä ja ties mitä on tullut ja olen ainakin osalle lähettäjistä koittanut vastata ja ilmoittaa että ovat lähettäneet väärään osoitteeseen mutta yleensä eivät ole mitään koskaan vastanneet. Deleteä olen noille viesteille antanut heti kun olen ilmoitellut lähettäjälle.

Täytyy kyllä todeta että aika yksityistä ja arkaluontoistakin tietoa välillä sähköpostilla lähetellään, varmaan jos noita tarkemmin lukisi ja hyödyntäisi noita tietoja niin pääsisi tekemään paljon kiusaa ja/tai vahinkoa.
Todellakin. Itse olisin todella huolissani jos sähköpostini tai oma puhelinnumeroni pyörii jossain väärässä paikassa.

Tässä tapauksessa on tosiaan tullut kaikenmaailman sijoituspapereita yms. pdf:iä. En ole yhtään pdf:ää availlut, joten en tiedä ovatko mitkään niistä viesteistä edes aitoja jotka tulevat henkilön omista osoitteista vai jotain spooffattuja. Voihan olla, että henkilön koneella on virus, joka puuhailee kaikenlaista tms.

Silti, ihan teksikentässäkin on todella paljon henkilötietoja ja muuta "arkaluonteista". Jos ne ovat totta, tai vaikka ei olisikaan, niin sellaisia en todellakaan haluaisi omaan sähköpostiini. Ennenkaikkea henkilön luulisi olevan tosiaan itsekin kiinnostunut noista tietovuodoista, kun kyseessä on kuitenkin TJ tason tyyppi
 

J.K

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
181
Samankaltainen tapaus oli itselläkin joitakin vuosia sitten. Vaihdoin tyypin salasanat kaikkiin palveluihin ja deletoin tilit, siellä oli verkkokauppojen tilejä, blogia ja ties mitä. Siihenpä ne sitten loppuivatkin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mitenköhän pitäisi reagoida/toimia, kun joku varailee palveluita nimelläni ja käyttämällä sähköpostiosoitettani? Tai todennäköisesti tuota ei tosin ole kohdennettu minuun, vaan kokonimikaimaani, joka sattuu olemaan olemaan hyvin vaikuttavassa ja näkyvässä roolissa työelämässään (toisin kuin meikäläinen :D ) ja aivan eri paikkakunnaltakin

Yleensä olen vain ilmoittanut lähettäjälle, että minä en ole tilannut, varannut tms. Nyt tuli lentoliput Finnairilla jonnekin ulkomaille, en reagoinut kun ajattelin spämmiksi ja nyt tuli lippuihin liityen aikataulukin sitten, johon vastasin etten ole tähänkään ilmoittautunut. Ohjelmatoimisto sitten puolestaan ihmetteli myöhäistä perumista(miten myöhässä ja miten niin perumista, kun en tosiaan ole edes ilmoittautunut ja kerroin sen kyllä selkeästi...), mutta kertoi myös ettei ollut laskuakaan maksettu. Joten mitä todennäköisimmin kyse on jonkinasteisesta kiusanteosta.

En oikein tiedä mitä noiden kanssa pitäisi tehdä, kun sähköpostiosoitettani ei tulisi väärinkäyttää, vaikka samalla etu.sukunimi mallilla onkin kuin jollakin toisella, mutten jaksaisi toisten juttuja peruillakaan vain siksi, että ne tulevat minun meiliini. Eniten pelkään, että aletaan vaatimaan jotakin korvauksia palveluista, joita en ole tilannut, ellen peru niitä heti. Voikohan minulla olla jotakin vastuuta, eikai? Olisiko tällaisesta muilla kokemuksia tai peräti neuvoja? Olen ko.henkilöä koittanut tavoittaa myös parista muusta sähköpostiosoitteesta joita usein on sähköpostien lähettäjä, to tai cc kentässä -mutta tuloksetta. Tiedän, että tuo todellinen henkilö käyttää ainakin toista noista osoitteista (hänen työmeilinsä), mutta ilmeisesti häntä ei kiinnosta asiaa selvittää, kun ei ole vastannut
Saman nimisiä ihmisiä on paljon ja valtaosa kansasta vetelee silmät ummessa saappaanvarren älykkyydellä, joten lopputulos on juuri tällainen, ettei osata edes omaa osoitetta kirjoittaa. Ei noissa yleensä mistään rikoksesta kuitenkaan ole kyse, vaan pikemminkin huolimattomuuden aiheuttamasta vahingosta. Sinä et ole vastuussa muiden tekemisistä, mutta toki jos se oikea henkilö on tiedossa, niin kannattaa häneen tietenkin ottaa yhteyttä ja kertoa asia ja pyytää korjaamaan osoite. Ja toki voi laittaa viestiä sinnekin mistä viestit ovat tulleet, että tietävät poistaa osoitteen jos ei se nimikaima osaa asiaa hoitaa.

Melko harvaan palveluun saa nykyään tunnusta rekisteröityä ilman että se vahvistetaan ensin klikkaamalla vahvistusviestissä olevaa linkkiä. Lehtien sun muiden tilaukset sitten erikseen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Saman nimisiä ihmisiä on paljon ja valtaosa kansasta vetelee silmät ummessa saappaanvarren älykkyydellä, joten lopputulos on juuri tällainen, ettei osata edes omaa osoitetta kirjoittaa. Ei noissa yleensä mistään rikoksesta kuitenkaan ole kyse, vaan pikemminkin huolimattomuuden aiheuttamasta vahingosta. Sinä et ole vastuussa muiden tekemisistä, mutta toki jos se oikea henkilö on tiedossa, niin kannattaa häneen tietenkin ottaa yhteyttä ja kertoa asia ja pyytää korjaamaan osoite. Ja toki voi laittaa viestiä sinnekin mistä viestit ovat tulleet, että tietävät poistaa osoitteen jos ei se nimikaima osaa asiaa hoitaa.

Melko harvaan palveluun saa nykyään tunnusta rekisteröityä ilman että se vahvistetaan ensin klikkaamalla vahvistusviestissä olevaa linkkiä. Lehtien sun muiden tilaukset sitten erikseen.
Eipä tuo ole aina edes oman älykkyyden tai tietoteknisen osaamisen varassa. Minullekin on yksi asuntovälittäjä lähettänyt kaikki kauppakirjat henkilötunnuksineen ja kaikkineen osoitteeseen etunimi.sukunimi@gmail.com vaikka olin selkeästi puhelimessa kertonut että sukunimi.etunini@gmail.com.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 391
Viestejä
4 159 574
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom