Sähköpostiosoite mustalla listalla, mikä homma?

Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
747
Olen kummastellut, kun en ole kuukausiin saanut yhteyshenkilöltä tietysti firmasta mitään vastauksia sähköposteihini, ja nyt sitten otin muuta kautta yhteyttä. Väittävät, että ovat vastanneet kaikkiin viesteihini ja vähän kyrpiintyneet jo kun tylysti olen jättänyt vastaamatta. Eli mun viestit menee niille, mutta niiden ei mulle. Kysyin tästä inet.fin tuesta, ja kuulemma kyseinen pulju on mustalla listalla, koska ovat olleet tietomurron uhri.

Tämä firma kieltää, että ois mitään tietomurtoja tai muutenkaan kukaan valittanut mistään, sähköpostiongelmista tai listoista. Eivät kertomansa mukaan ole millään mustalla listalla. Koitin sitten inet.fistä kysyä, että voisko tuon poistaa sieltä listalta, mutta vastaus oli että firman pitää itse pyytää poistamista. Firma taas ei vaikuta kovin innokkaalta tekemään niin, koska kun ei kerta ole mitään vikaa, paitsi nyt mun kanssa.

Mutta joo, miten voisin koittaa vähän helpottaa tätä homma, tässä on kuitenkin ansiotuloistani kyse. Kenen pitää tehdä ja mitä, minä näistä en tiedä mitään mutta arvaan että täällä on useampikin tietäjä. :tup:
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
Eipä taida olla paljon muuta vaihtoehtoa kuin luoda uusi sähköpostiosoite jonnekin muualle (joko pelkkä uudelleenlähetyspalvelu tai täysverinen laatikko, ja sieltä forwata itse tietyt postit vanhaan osoitteeseen, esim. Gmail-viestien automaattinen edelleenlähetys toiselle tilille - Gmail Ohjeet Tietysti ainakin edellisen kanssa on pieni mahdollisuus, että alkuperäinen ongelma toistuu, tai uusia ongelmia forwardin suhteen).

Sitten tämän yhteyshenkilön/firman pitää sinun kohdallasi vaihtaa uuteen osoitteeseen. Tämän voi tehdä mahdollisesti postin asetuksissa niin, että jos lähetät inet.fi -tililtä firmaan, niin vastauksia pyydetään automaattisesti eri osoitteeseen X (reply-to), eikä inet.fi:iin.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
747
Häh, eikö tuolta mustalta listalta voi sitten mitenkään päästä pois? Kai nyt joku keino on?

Tyhmää sekin, ettei kummallekaan osapuolelle ole ilmoitettu "olis pikku ongelma viestien lähettämisessä/vastaanottamisesta" - ihan vaan hissuksiin hukataan noi viestit jonnekin kyberavaruuteen? Melko mielivaltaisen kuuloista
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 264
Häh, eikö tuolta mustalta listalta voi sitten mitenkään päästä pois? Kai nyt joku keino on?
Eikös sinulle jo annettu keino, lienee se ainoa tässä tapauksessa ja jos ei firma ole halukas, niin sinun kohdalta aikas lailla keinot loppu tuolta osin...

Koitin sitten inet.fistä kysyä, että voisko tuon poistaa sieltä listalta, mutta vastaus oli että firman pitää itse pyytää poistamista.

Tietämättä mikä firma on kyseessä, on mahdotonta ulkopuolisena tietää onko tietomurtoa tapahtunut, josta olisi selkeästi tiedotettu jossain vaiheessa, eli mistä inet.fi on saanut tietoonsa, että ollut tietomurron kohteena. Myöskin hieman outoa etteivät ole saaneet minkäänlaista vastausta, että viestit on estetty jonkin syyn takia, vaan lienee kadonneet bittiavaruuteen samantein (tätäkään on mahdoton todistaa, onko tapahtunut, jos firma ei myönnä taikka ole huomannut jonkin syyn takia asiaa).

Toisaalta, milloin tämä ongelma alkoi? Ettei syynä olisi tämä ja uudella omistajalla tiukemmat listat?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
747
Aivan juu, no en ollut puheissa firman tietotekniikasta vastaavan kanssa, olettaisin kuitenkin että tutkivat lähemmin vielä, kun tuon projektipäällikön vastaukset vaan siirteli vastuuta / oli tietämättömiä.

Kyllä tämä keissi aika jännä on tosiaan. Tällä välin pitää käyttää sitten toista sähköpotsia. Ne kyllä tulee mutta onkin gmaililla tämä tili.
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 586
Olen kummastellut, kun en ole kuukausiin saanut yhteyshenkilöltä tietysti firmasta mitään vastauksia sähköposteihini, ja nyt sitten otin muuta kautta yhteyttä. Väittävät, että ovat vastanneet kaikkiin viesteihini ja vähän kyrpiintyneet jo kun tylysti olen jättänyt vastaamatta. Eli mun viestit menee niille, mutta niiden ei mulle. Kysyin tästä inet.fin tuesta, ja kuulemma kyseinen pulju on mustalla listalla, koska ovat olleet tietomurron uhri.

Tämä firma kieltää, että ois mitään tietomurtoja tai muutenkaan kukaan valittanut mistään, sähköpostiongelmista tai listoista. Eivät kertomansa mukaan ole millään mustalla listalla. Koitin sitten inet.fistä kysyä, että voisko tuon poistaa sieltä listalta, mutta vastaus oli että firman pitää itse pyytää poistamista. Firma taas ei vaikuta kovin innokkaalta tekemään niin, koska kun ei kerta ole mitään vikaa, paitsi nyt mun kanssa.

Mutta joo, miten voisin koittaa vähän helpottaa tätä homma, tässä on kuitenkin ansiotuloistani kyse. Kenen pitää tehdä ja mitä, minä näistä en tiedä mitään mutta arvaan että täällä on useampikin tietäjä. :tup:
Voit tarkistaa mxtoolboxin avulla onko firman domain osoite jollakin mustalla listalla: Email Blacklist Check - IP Blacklist Check - See if your server is blacklisted (syötä kenttään etunimi.sukunimi@firma.com sähköpostiosoitteesta siis tuo @-merkin jälkeinen firma.com domainosoite kenttään). Jos firman domain osoite on joutunut useille mustille listoille niin se voi tosiaan vaikeuttaa postin saapumista, koska palveluntarjoajat käyttävät tiettyjä mustia listoja saapuvan sähköpostin suodatukseen eli käytännössä roskaksi tulkittu posti riittävän isolla pistemäärällä tuhotaan bittitaivaaseen. Mitään ilmoitusta tälläisestä ei tule kummallekaan osapuolelle.

Jos postia lähettävä taho on joutunut mustalle listalle niin yritys itse joutuu ottamaan yhteyttä mustan listan ylläpitäjään tai käyttämäänsä palveluntarjoajaan, jos haluaa yrittää päästä mustalta listalta pois. Toki jokaisella mustalla listalla on omat politiikat ja proseduurit miten homma käytännössä tapahtuu. Yritys todennäköisesti kohtaa tulevaisuudessa enemmän ongelmia postin kulussa, jos eivät aktiivisesti hoida asiaa kuntoon. Helpointa on tosiaan hankkia itselle gmail osoite ongelman kiertämiseksi.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
747
Juu, kiitokset vaan kärsivällisesti vastanneille. Eipä tämmöisiä ennen juuri ole tullut vastaan, niin on välttänyt kikkailulta. Ja onhan tässä kummassakin osapuolessa vikaa, kun on ihmetelty mitä siellä toisessa päässä hommataan, eikä vaan soitettu suoraan ja kysytty. :btooth:

Niin vielä tuosta mahdollisesti tiukemmista inet.fi-listoista, niin luultavasti tästä johtuu kun samoihin aikoihin on loppunut näiltä viestien tulo; mutta luulisi että olisivat maininneet, kun varta vasten kysyin asiasta ja sitten vielä sitä, mikä estolista on kyseessä? Että antais nyt jonkun tiedot, että se toinen firma voisi hoitaa asian kuntoon. Eipä ole vielä vastattu muutakun että ei ki käytännössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 195
Erikoisfa, että maksullinen palvelu, nostanu suodatusta ja nähdään ongelma. Ratkaisu on ”ei ki”.

Kyselitkö tuota lähettäjän sähköpostiosoitetta, onko se tuolla blacklistillä?
Nimimerkillä minun työposti joskus on ollut sellaisella, tässä taustalla lakitupia asti läpikäyty tapaus josta ei sen enempää. Ja ei tosiaan lähde kyllä mistään listoilta pois itsestään, päätyä voi noille listoille sitten myös vittuilun vuoksikin.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 110
Noita listoja pitäviä tahoja on useita. The Spamhaus Project tulee usein vastaan kun Microsoft 365 käyttää ainakin heidän listojaan. Poisto tapahtuu niin, että lähettäjä katsoo onko heidän palvelimen IP, domain tai jotain muuta listalla ja pyytää lomakkeella poistoa, ja se yleensä poistetaan ilman sen kummempia lisäselvityksiä. Sitten jos paskan tulo jatkuu niin pamahtaa uudestaan listalle.

En osaa sanoa käyttääkö Inet juuri tätä palvelua. Ja jos tulee vastaavia minkä vaan muun ilmaispalvelun kanssa; Gmailin, Outlookin ym kanssa niin ylläpito ei todennäköisesti auta mitenkään. Täyden kontrollin saa vasta kun polkaisee oman domainin ja yritys emailin käyttöön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 510
Pointtihan tässä on että kummassa päässä tuo kosahtaa. Jos lähettävän tahon maili on joillakin tarjoajilla blokattu niin pitäisi saada se toinen pää eli vastapään sähköpostipalvelin pois bannilistalta ja jos siellä ei ole kiinnostusta niin se on aikalailla "voi voi". Itsekin olen aikanaan saanut valitusta osakseni kun en ole posteihin vastannut ja syyllisenä on ollut se toinen osapuoli ja vaikka asian heille selittikin niin ei ollut kiinnostusta tehdä asialle mitään. Tosin, tuosta on jo vuosia kulunut ja kyseistä firmaa ei ole enää olemassakaan, osasyyllisenä on saattanut tietty olla että heiltä ei ole sähköpostit menneet enää juuri ninnekään läpi...
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 228
En yllättyisi vaikka lähettäjä ei missään mustalla listalla olisikaan. Siellä on vain intin aspan kesähessu löytänyt jostain käsikirjoituksest sanan musta lista ja todennut, että näin se pitää olla.
Ei lainkaan mahdotonta, että siellä yksinkertaisesti on lähettäjäpään DNS:ssä SPF, DKIM tai DMARC pereseellään. Tai kaikki kolme.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
747
Yrityksellä ei kuulemma kenenkään muun kanssa ole ollut ongelmia, tämän edustajan mukaan, että epäilen kyllä tuota inet.fi:tä syypääksi. Katsotaan nyt jos alkuviikosta jotain selviäisi.

Syötin tuon domainin tuolla xmltoolboxissa ja kaikissa muissa 93 luettelosta oli vihreä rasti eli ok, mutta kolmessa oli TIMEOUT-merkintä, mitä se sitten meinaakin.
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
1 586
Yrityksellä ei kuulemma kenenkään muun kanssa ole ollut ongelmia, tämän edustajan mukaan, että epäilen kyllä tuota inet.fi:tä syypääksi. Katsotaan nyt jos alkuviikosta jotain selviäisi.

Syötin tuon domainin tuolla xmltoolboxissa ja kaikissa muissa 93 luettelosta oli vihreä rasti eli ok, mutta kolmessa oli TIMEOUT-merkintä, mitä se sitten meinaakin.
Sitten on tosiaan mahdollista, että blacklistalle joutuminen ei ole ongelma. Yksi vaihtoehdoista voi tosiaan olla @jad mainitsemat asiat. Toisaalta gmail on myös noiden suhteen kohtuullisen tarkka, joten vaikea sanoa sitten tarkkaan missä ongelma.
 
Liittynyt
08.07.2017
Viestejä
747
Hm, tarkistin ja tuommoisen ilmon sain:

Warning! Your SPF record is valid, but...
we noticed you don't have a DMARC record. Add DMARC to disallow unauthorized use of your email domain to protect people from spam, fraud and phishing.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 228
Hm, tarkistin ja tuommoisen ilmon sain:

Warning! Your SPF record is valid, but...
we noticed you don't have a DMARC record. Add DMARC to disallow unauthorized use of your email domain to protect people from spam, fraud and phishing.
Tuo DMARC puuttuminen ei ole suuri synti, oleellisempaa tuossa on se, että SPF tietue on kunnossa.
Eli ei meilien perille meno ainakaan tuosta ole kiinni. Ellei sitten lähettäjä jostain syystä ole käyttänyt sellaista lähtevän postin palvelinta, joka ei ole listattuna SPF:ssä. Esim. joku etätyöläinen käyttänyt oman Internet-palveluntarjoajansa palvelinta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 297
Viestejä
4 232 035
Jäsenet
71 188
Uusin jäsen
Ttuksu

Hinta.fi

Ylös Bottom