Sähköpostin kautta kotiosoitteen jäljitys?

Liittynyt
24.02.2018
Viestejä
32
Tutustuin netissä mukavan oloiseen mieheen, kunnes paljastui että hän onkin mustasukkainen hullu. Laitoin välit poikki, josta tämä äijä sitten hermostui ja on uhannut etsiä minut käsiinsä.

Juteltiin Spinchatissa ja annoin hänelle myös sähköposti osoitteeni.

Luulen että Spinchat, Suomi24, Kuvake.net, Irc-galleria ja muut tälläset paikat on tehty aika turvallisiksi, noihin on vaikea hakkeroitua ja saada selville yhden ihmisen henkilötietoja. Olenko väärässä?

Entäs miten on sähköpostin laita, onko sinne helpompi hakkeroitua? Vaatiiko hakkerointi aina sen että arvaa toisen ihmisen salasanan? Vai voiko jollain muullakin keinolla hakkeroida? Pystyykö sähköpostin kautta jäljittämään toisen ihmisen kotiosoitteen?

Kun rekisteröin nykyisen sähköposti osoitteeni vuonna 2014, sillon muistaakseni tiedoissa pyydettiin täyttämään etu ja sukunimi, syntymäaika, kotiosoite, postinumero, puhelinnumero... ja minä tietysti rehellisenä ihmisenä täytin kaiken oikein. Olen luottanut aina että tietoni on turvassa/salassa.

Käytän Outlookkia ja sähköpostini loppu osa on hotmail.com

Tänään kun tarkistin tietojani niin löysin vaan puhelinnumeroni eli en edes postinumeroa ja puhelinnumero vaan sitä varten että jos satun unohtamaan salasanani niin on jokin keino palauttaa se ja itsellenikin oma puhelinnumero näkyi vaan tähän tyyliin: ********67.

Käytän myöskin mokkulaa/Saunalahden mobiililaajakaistaa niin vissiin IP-osoitteeni on myös vaihtuva, joten sillon on vaikeampi jäljittää ja eikö IP-osoite vaan näytä operaattorin sijainnin? Ihmettelen vaan miksi sitten eräs tyyppi sanoi että IP-osoitteella pystyy paikantamaan toisen ihmisen kolmen metrin päähän ja jos IP-osoite näyttää tietokoneeni fyysisen sijainnin niin sillonhan se näyttää mun kotiosoitteen jos vaan kotona käytän tätä läppäriä!?

Mies tietää minusta koko nimen, syntymäajan, sähköpostin, ulkonäön koska olen lähetellyt paljon kuvia, kaupungin jossa asun.

Minulla on turvakielto joten maistraatissa kotiosoitteeni luovutetaan vain viranomaisille ja mulla on myös salainen numero, joten osoitetietoja ei löydy esimerkiksi Fonectasta.

Olenko turvassa?
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
221
Etköhän sä ole.
IP-osoite näyttää tyyliin kunnan tarkkuudella missä olet. Esimerkiksi itse näen itseni Helsinki-Vantaan lentokentällä, koska asun Vantaalla, enkä todellakaan ihan lentoaseman vieressä.
Sähköpostia ja muita palveluita en epäilisi, ellei salasana ole tiedossa. Aika hyvin tietoturva pelaa nykypäivänä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 237
Kaikki on mahdollista, mut kaveri tuskin fiksuimmasta päästä on ja asia jää vain uhitteluun. En ole varma, mut mikäli sulla on turvakielto, niin EHKÄPÄ tietojasi ei luovuteta, mikäli päädyt rikosilmoituksen tekoon. En uskalla luvata varmaksi.

Jos taas on fiksu ja ovela, niin vaikkapa kuvan perusteella voi tottakai saada susta lisää tietoja, jos samassa kaupungissa asutte. Sähköpostin perusteella myöskin, jos olet sen yhteydessä jossain jakanut tietojasi.

Mutta summasummarum: jättäisin kaverin uhittelut omaan arvoonsa, säälittävä viimeinen yritys pakottaa sua hänen kanssaan jatkamaan. Turhaa uhittelua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 637
Ainakin saat ennakkovaroituksen mikäli mies hakkeroi sähköpostin. Microsoftin palvelun hakkeroinnista pääsee taatusti uutisiin.

Sen sinun sähköpostilaatikon toisin voi hakkeroida ilman uutisiin pääsyä mikäli sähköpostin salasana ei ole kunnollinen, MS kyllä lähettää siitäkin todennäköisesti viestin, 'kirjautuminen uudesta osoitteesta uudella selaimella' tjsp. Kaksivaiheinen tunnistus päälle niin kännykkään tulee koodi mikäli joku arvaa salasanan ja tämä joku ei pääse tiliin sisälle.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 274
Ja noi mokkula yhteydet on pääasiassa operaattorin pakko NATin takana, niin sijaintia ei IP:n perusteella pysty selvittämään kuin operaattorin lokeista esim. viranomaiset.

Joten itekki oon sillä kannalla et turhaa uhittelua.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 217
Milläs laitteella olet kuvat ottanut? Toivottavasti ei ole tallentanut EXIF dataa mukaan, pahimmillaan GPS koordinaatit mukana että missä kuva on otettu. Eli kannattaa aina pikkasen miettiä jopa kuvia lähetellessä, mitä kaikkea dataa siinä mukana menee, ellei noita poistele...
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
226
Turha varmasti epäillä hakkerointihommia. Ennemmin keskittyy siihen minkälaisia leivänmuruja on matkan varrelle jättänyt. Löytyykö jotain sosiaalisesta mediasta, paljastatko vaikka kuntosalisi tai muuta. Käytitkö samaa nimimerkkiä jossain muualla, jonka hakemalla pääsee jäljille yms. Vähintäänkin outo tyyppi, jos on luvannut etsiä käsiinsä tuollaisen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Milläs laitteella olet kuvat ottanut? Toivottavasti ei ole tallentanut EXIF dataa mukaan, pahimmillaan GPS koordinaatit mukana että missä kuva on otettu. Eli kannattaa aina pikkasen miettiä jopa kuvia lähetellessä, mitä kaikkea dataa siinä mukana menee, ellei noita poistele...
Tämähän se on yksi, mitä moni ei ajattele. Toisaalta, jos on yhtään käyttäjäyställinen palvelu, poistaa esim. koordinaatit (riippuu tietenkin myös palvelun luonteesta, joissain tärkeäkin asia säilyttää).

Niin tai näin, harva perus räpsyttelyjen jakelija miettii näitä. Ja voiko syyttää, asiasta ei ainakaan liikaa muistutella? Mutta kuten sanottu, jotkut kuvapalvelut kai (itse käytän niin vähän mitään) poistavat sijainteja. Kai?
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 219
Käytitkö samaa nimimerkkiä jossain muulla
Sähköpostiosoitteen kun nakkaa Googleen, niin monesti löytyy ihmisille puhelinnumero ja siitä eteenpäin homma onkin aika helppoa. Urheiluseurat ja muut vastaavat amatöörivoimin pyörivät kolmannen sektorin toimijat on tässä suhteessa monesti liiankin leväperäisiä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Mies tietää minusta koko nimen, syntymäajan, sähköpostin, ulkonäön koska olen lähetellyt paljon kuvia, kaupungin jossa asun.

Minulla on turvakielto joten maistraatissa kotiosoitteeni luovutetaan vain viranomaisille ja mulla on myös salainen numero, joten osoitetietoja ei löydy esimerkiksi Fonectasta.

Olenko turvassa?
Mistään hakkeroimisista en olisi huolissani, kunhan nyt vaan palveluissa käytetty salasana on järkevä. Huolestuttavampaa on tuo, että tiedossa on koko nimesi ja syntymäaikasi, sillä niiden perusteella ahkera ja lipeväkielinen ketale voi yrittää kaivella jotain tietoja sieltä minne turvakielto ei pure. Ja jos olet omalla nimelläsi kirjoitellut someen jne, niin sieltäkin voi jotain tiedonhippusia löytyä.

En olisi huolissani, mutta kannattaa kuitenkin katsella ne yksityisyysasetukset kuntoon ja yrittää myös itse googlailla omilla tiedoilla ja katsella että mistä kaikkialta oma nimi löytyy ja olisiko asialle tehtävissä mitään jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Sähköpostin salasana kuntoon, äläkä avaa (tai ainakaan noudata) sellaisia viestejä, jotka vaikuttavat urkintayrityksiltä.

Hakkerointi on epätodennäköinen vaihtoehto tietojen paljastumiseen. Kaikki muualle levitelty tieto on paljon todennäköisempää.

IP-osoitteen perusteella ulkopuolinen saa sijainnista tiedon vain hyvin karkeasti, parhaimmillaankin kaupunginosan tarkkuudella, mutta yleensä ei niinkään tarkasti. Sen sijaan aiempi huomautus kuvien EXIF-tiedoista on ihan hyvä pitää mielessä.
 
Liittynyt
24.02.2018
Viestejä
32
Testasin pic2map ohjelmalla löytyykö kuvistani koordinaatit ja huh ei löytynyt GPS tietoja! onko GPS tiedot sama asia kuin EXIF data? nuo oli kuitenkin vasta muutama kuva ja täytyisi jaksaa käydä kaikki läpi varmuuden vuoksi... Kuvat olen ottanut kännykän kameralla, puhelimena minulla Nokia Lumia.

Aijaa.com palvelun kautta olen lähettänyt miehelle kuvat, voisiko joku testata poistaako Aijaa.com kuvista GPS tiedot?

Kaduttaa että lähetin miehelle niin paljon kuvia itsestäni, mutta huomasin että vaikka olisin lisännyt kuvani pelkästään Spinchatiin niin sielläkin pystyy omalle koneelle tallentamaan tuntemattomien ihmisten kuvia, ihan vaan painamalla hiiren oikeanpuoleista näppäintä ja valitsemalla ' tallenna kuva nimellä ' , joten sama kai se lähetinkö kuvat miehelle henkilökohtaisesti vai olisinko lisännyt vaan Spinchattiin...

Luin tänään uutisen että vaikka ois turvakielto niin yksityisetsivä voi selvittää minun osoitteen silti ja antaa miehelle, aika törkeää??? koska jos on turvakiellossa niin ainoastaan viranomaisilla on oikeus saada mun osoite käsiinsä jos minua epäillään vaikka rikoksesta mutta tavallinen ihminen ei mun osoitetietoja saa... Tuossa uutisessa luki että nainen oli meinannut joutua henkirikoksen uhriksi, kun yksityisetsivä oli turvakiellosta huolimatta antanut mustasukkaiselle väkivaltaiselle ex-miehelle uuden osoitteen! Eikö näillä yksityisetsivillä ole sen vertaa älykkyyttä että tajuaa että ihminen on saanut sen turvakiellon ihan syystä?

Ja tällä miehellä kenen kanssa oon jutellut niin tietää mun koko nimen, kaupungin missä asun, iän, on paljon valokuvia minusta niin jos älyää ottaa vaikka yksityisetsivään yhteyttä niin eiköhän se etsijä löydä minut saman päivän aikana.

Eli ei täällä oo turvassa millään tavalla... Pelottaa.

Tällä viikolla sain kuulla taas tuolta mieheltä miten paljon hän rakastaa minua ja ei pysty elämään ilman minua ja menee kuuroille korville se kun sanon että jätä minut rauhaan!
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Testasin pic2map ohjelmalla löytyykö kuvistani koordinaatit ja huh ei löytynyt GPS tietoja! onko GPS tiedot sama asia kuin EXIF data?
EXIF ei tarkoita pelkästään GPS-tietoja, vaan se on standardi kaikelle kuviin liitetylle metatiedolle, joista taas yksi osa on juuri tuo sijainti.

nuo oli kuitenkin vasta muutama kuva ja täytyisi jaksaa käydä kaikki läpi varmuuden vuoksi...
Voit asentaa jonkin sovelluksen, joka näyttää kerralla yhdessä näkymässä kuvien exif-tiedot, jolloin ei tarvitse tutkia niitä kuva kerrallaan. En osaa tähän hätään suositella mitään, kun ei ole ollut tarvetta moiselle.

Kaduttaa että lähetin miehelle niin paljon kuvia itsestäni, mutta huomasin että vaikka olisin lisännyt kuvani pelkästään Spinchatiin niin sielläkin pystyy omalle koneelle tallentamaan tuntemattomien ihmisten kuvia, ihan vaan painamalla hiiren oikeanpuoleista näppäintä ja valitsemalla ' tallenna kuva nimellä ' , joten sama kai se lähetinkö kuvat miehelle henkilökohtaisesti vai olisinko lisännyt vaan Spinchattiin...
Sellaista sovellusta ei ole olemassakaan, etteikö kuvan katsoja voisi sen kautta näytettävää kuvaa tallentaa tavalla tai toisella.

Luin tänään uutisen että vaikka ois turvakielto niin yksityisetsivä voi selvittää minun osoitteen silti ja antaa miehelle, aika törkeää??? koska jos on turvakiellossa niin ainoastaan viranomaisilla on oikeus saada mun osoite käsiinsä jos minua epäillään vaikka rikoksesta mutta tavallinen ihminen ei mun osoitetietoja saa... Tuossa uutisessa luki että nainen oli meinannut joutua henkirikoksen uhriksi, kun yksityisetsivä oli turvakiellosta huolimatta antanut mustasukkaiselle väkivaltaiselle ex-miehelle uuden osoitteen! Eikö näillä yksityisetsivillä ole sen vertaa älykkyyttä että tajuaa että ihminen on saanut sen turvakiellon ihan syystä?
Ihmiset luovuttavat tietojaan viranomaisten lisäksi miljoonaan muuhunkin paikkaan, eikä näillä ole mitään tietoa turvakielloista jne. Yksityisetsivät ovat rahan perässä suhaavia yksityisyrittäjiä siinä missä kukkakauppiaatkin, joten vain oma moraali rajaa tekemisiä ja se taas ei tuon puolen toimijoilla ole välttämättä samaa tasoa kuin kukkakauppiailla.

Tällä viikolla sain kuulla taas tuolta mieheltä miten paljon hän rakastaa minua ja ei pysty elämään ilman minua ja menee kuuroille korville se kun sanon että jätä minut rauhaan!
Vaihdat numeroa ja laitat sen salaiseksi. Vaihdat myös sähköpostiosoitetta ja/tai jätät täydellisesti huomioimatta kaikki yhteydenottoyritykset. Jos sieltä tulee jotain todella uhkaavaa, haet lähestymiskieltoa jne.

Ei kannata menettää yöunia tuollaisen vuoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Luin tänään uutisen että vaikka ois turvakielto niin yksityisetsivä voi selvittää minun osoitteen silti ja antaa miehelle, aika törkeää??? koska jos on turvakiellossa niin ainoastaan viranomaisilla on oikeus saada mun osoite käsiinsä jos minua epäillään vaikka rikoksesta mutta tavallinen ihminen ei mun osoitetietoja saa... Tuossa uutisessa luki että nainen oli meinannut joutua henkirikoksen uhriksi, kun yksityisetsivä oli turvakiellosta huolimatta antanut mustasukkaiselle väkivaltaiselle ex-miehelle uuden osoitteen! Eikö näillä yksityisetsivillä ole sen vertaa älykkyyttä että tajuaa että ihminen on saanut sen turvakiellon ihan syystä?
Turvakielto koskee kaiketi ainoastaan viranomaisten rekisterejä? Yksityisetsivä voi yrittää kaivaa osoitetta monella muulla tavalla laillisesti tai vähemmän laillisesti.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Turvakielto koskee kaiketi ainoastaan viranomaisten rekisterejä? Yksityisetsivä voi yrittää kaivaa osoitetta monella muulla tavalla laillisesti tai vähemmän laillisesti.
Kyllä, turvakielto koskee vain viranomaisia ja silloinkin käytännössä vain tietojen luovuttamisen osalta. Eli jos tiedot ovat jo entuudestaan jossakin muualla, vaikka nyt sitten siellä urheiluseuran jäsenrekisterissä tms, ei turvakiellolla ole mitään merkitystä.

Turvakielto

Jos henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheensä turvallisuuden olevan uhattuna, maistraatti voi hänen pyynnöstään määrätä, ettei hänen kotikunta- tai osoitetietojaan saa antaa väestötietojärjestelmästä muille kuin viranomaisille.

Maistraatti edellyttää turvakiellon hakijalta kirjallista, perusteltua pyyntöä tai ainakin käyntiä virastossa. Turvakieltomääräys voi ensimmäisellä kerralla olla voimassa enintään viisi vuotta. Sitä voidaan jatkaa kaksi vuotta kerrallaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 687
Lopettaisin myös välittömästi kaiken kommunikoinnin sen miehen kanssa. Jokainen vastauksesi sävystä ja sisällöstä riippumatta antaa hänelle lisää syitä jatkaa. Älä vastaa hänen viesteihinsä YHTÄÄN MITÄÄN. Lopeta kaikki yhteydenpito.
 
V

Vauhtimursu

Vieras (tunnus poistettu)
kaupungin jossa asun.
Ja jos somesta löytyy oman asuintalon kuvia ulkopuolelta vaikka kuvatekstillä "jee talo sai uutta maalia" ennen jä jälkeen kuvat , sekä oikeassa yläkulmassa loistaa katukyltti jossa kotiosoite. Jos asuinkaupunki on vähääkään "stalkkerille" tutumpi ei liene vaikea löytää kyseistä kotikatua saati kotitaloa mistä niitä kuvia levitelly ympäri somea.

Kurja kun ne "verkon vaarallisuuden " oppirahat pitää aina maksaa kantapään kautta. Itse on nettideittailua jatkaisi jos en näkisi livenä hetken chattailun jälkeen "tapailemaani" ihmistä että on juuri kuka sanookin. Treffit sopisin julkiselle paikalle ruuhka aikaan johonkin kahvilaan ja kun siinä illan istuskellu luultavasti jo tietää kannattaako sitä chattailua enää jatkaa.

Valtaosaa ihmisista ei saisi verkkoon päästää, oli täälä joku jossain kirjottanu ja oikein hyvä esimerkki tämä. Niin kiire ei voi olla rakastua että sieltä taivaisiin rakennetuista pilvilinnoista on näin salamannopea pudotus.. . Anteeks tämä kirjoitus, tarkoitus oli kirjoittaa ihan yleisesti. Mutta se kuuluisa maalaisjärki rakkauttakin arvokkaampi nettideitti maailmassa.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
Joo itse sanoisin että vaarallisinta tässä ei ole suinkaan ole tuo sähköpostiosoitteesi tietäminen vaan juurikin se, että hän tietää sinun nimesi ja kotikaupunkisi, ym. tietoja, koska niillä osaava henkilö kyllä pystyy sinut jäljittämään itse tai vaikka yksityisetsivän avulla kuten sanoit (turvakielloista huolimatta).

Siksikin minun neuvoni on suhtautua asiaan jo hiukan vakavammin, varsinkin kun nuo yhteydenotot hänen osaltaan edelleen jatkuu. Eli yksi ns. "pehmeä" vaihtoehto voisi olla ottaa yhteyttä miehen vanhempiin tai siskoon jos tunnet tai tiedät niitä ja saisit kyseltyä asiasta ja parhaassa tapauksessa he saisivat miehen ymmärtämään ja järkiinsä ja lopettamaan. Mikäli tuo ei ole mahdollista niin käänny vaan jo viranomaisten puoleen ja käy vaikka poliisiasemalla keskustelemassa tilanteestasi ja kuulemassa neuvoja. En tiedä tarkkaan miten poliisit noita hoitaa, mutta parhaassa tapauksessa sekin tietääkseni usein auttaa näissä että paikkakunnan poliisi ottaa yhteyttä kyseiseen mieheen ja sanoo että sinä et halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä enää ja käskee lopettamaan viestittelyn, mikäli äijä on sitten jo sairaampi yksilö tämäkään ei kyllä vielä auta.

Toinen asia mikä tulee mieleen että soita vaikka oman paikkakuntasi turvakotiin ja saisit sieltä naisen mielipiteen (useimmiten naisia ainakin näissä), googlaa turvakoti ja kaupunkinimi niin saat yhteystietoja, heillä siis ainakin paljon kokemusta tällaisista ja osaavat neuvoa mitä pitää tehdä ja millä vakavuudella pitää suhtautua.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Joo itse sanoisin että vaarallisinta tässä ei ole suinkaan ole tuo sähköpostiosoitteesi tietäminen vaan juurikin se, että hän tietää sinun nimesi ja kotikaupunkisi, ym. tietoja, koska niillä osaava henkilö kyllä pystyy sinut jäljittämään itse tai vaikka yksityisetsivän avulla kuten sanoit (turvakielloista huolimatta).

Siksikin minun neuvoni on suhtautua asiaan jo hiukan vakavammin, varsinkin kun nuo yhteydenotot hänen osaltaan edelleen jatkuu. Eli yksi ns. "pehmeä" vaihtoehto voisi olla ottaa yhteyttä miehen vanhempiin tai siskoon jos tunnet tai tiedät niitä ja saisit kyseltyä asiasta ja parhaassa tapauksessa he saisivat miehen ymmärtämään ja järkiinsä ja lopettamaan. Mikäli tuo ei ole mahdollista niin käänny vaan jo viranomaisten puoleen ja käy vaikka poliisiasemalla keskustelemassa tilanteestasi ja kuulemassa neuvoja. En tiedä tarkkaan miten poliisit noita hoitaa, mutta parhaassa tapauksessa sekin tietääkseni usein auttaa näissä että paikkakunnan poliisi ottaa yhteyttä kyseiseen mieheen ja sanoo että sinä et halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä enää ja käskee lopettamaan viestittelyn, mikäli äijä on sitten jo sairaampi yksilö tämäkään ei kyllä vielä auta.

Toinen asia mikä tulee mieleen että soita vaikka oman paikkakuntasi turvakotiin ja saisit sieltä naisen mielipiteen (useimmiten naisia ainakin näissä), googlaa turvakoti ja kaupunkinimi niin saat yhteystietoja, heillä siis ainakin paljon kokemusta tällaisista ja osaavat neuvoa mitä pitää tehdä ja millä vakavuudella pitää suhtautua.
Ei, vaan juuri päinvastoin. Missään nimessä ei mitään yhteydenottoja tekijän suuntaan! Ne vaan rohkaisevat, ärsyttävät ja todennäköisesti pahentavat tilannetta.

Ja sehän nyt taas on ihan selvä asia, ettei poliisi voi tehdä yhtään mitään kun ei mitään ole tapahtunutkaan.

Paras ohje on salata tiedot niiltä osin kuin se on mahdollista ja jatkaa normaalia elämää. Eihän se varmasti helppoa ole jos koko ajan asiaa mielessä pyörittelee, mutta kyllä se siitä vähitellen helpottaa.
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
Ei, vaan juuri päinvastoin. Missään nimessä ei mitään yhteydenottoja tekijän suuntaan! Ne vaan rohkaisevat, ärsyttävät ja todennäköisesti pahentavat tilannetta.

Ja sehän nyt taas on ihan selvä asia, ettei poliisi voi tehdä yhtään mitään kun ei mitään ole tapahtunutkaan.

Paras ohje on salata tiedot niiltä osin kuin se on mahdollista ja jatkaa normaalia elämää. Eihän se varmasti helppoa ole jos koko ajan asiaa mielessä pyörittelee, mutta kyllä se siitä vähitellen helpottaa.
Ei se pitänyt olla mitenkään epäselvästi kirjoitettu, EI siis tekijään itsessään tietenkään yhteydessä!

Ja toi "poliisi ei voi tehdä mitään" on ihan sun mutuasi ja riippuu niin paljon tilanteesta ja henkilöistä kenen kanssa sattuu kulloinkin asioimaan. Ja ainakin saa neuvoja parempia kuin mistään netistä.

Salata tiedot? No niinhän tässä jo tehty, mutta nimitiedot on jo ulkona nyt vaan tilanne sitten se että miten hullu se äijä on, pahimmassa tapauksessa tyyppi on sairas ja ei lopeta vaikkei kyseinen alkuperäinen kirjoittaja kertaakaan enää vastaisi sille mitään ja blokkaisi kaikki viestit ym... silloin asia saattaa vaan mennä pahemmaksi ajan myötä jos Mariel ei hae apua. Pointti se että ei tällästa juttuu kannata vähätelläkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 907
Ei se pitänyt olla mitenkään epäselvästi kirjoitettu, EI siis tekijään itsessään tietenkään yhteydessä!

Ja toi "poliisi ei voi tehdä mitään" on ihan sun mutuasi ja riippuu niin paljon tilanteesta ja henkilöistä kenen kanssa sattuu kulloinkin asioimaan. Ja ainakin saa neuvoja parempia kuin mistään netistä.

Salata tiedot? No niinhän tässä jo tehty, mutta nimitiedot on jo ulkona nyt vaan tilanne sitten se että miten hullu se äijä on, pahimmassa tapauksessa tyyppi on sairas ja ei lopeta vaikkei kyseinen alkuperäinen kirjoittaja kertaakaan enää vastaisi sille mitään ja blokkaisi kaikki viestit ym... silloin asia saattaa vaan mennä pahemmaksi ajan myötä jos Mariel ei hae apua. Pointti se että ei tällästa juttuu kannata vähätelläkään.
Minustakaan tuossa poliisiin ja mahdollisesti sinne turvakotiin yhteyden ottamisessa ei ole mitään haittaa, sieltä varmaan osaavat kuitenkin antaa neuvoja jos nyt ei suoraa apua vielä saa ja neuvovat varmasti mitä kannattaa tehdä mikäli tilanne yltyy pahemmaksi. Asioista kysely ja selvää ottaminen ei ikinä ole turhaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Ei se pitänyt olla mitenkään epäselvästi kirjoitettu, EI siis tekijään itsessään tietenkään yhteydessä!
Sama asia. Luuletko että ne sukulaiset eivät olisi yhteydessä siihen ahdistelijaan?

Ja toi "poliisi ei voi tehdä mitään" on ihan sun mutuasi ja riippuu niin paljon tilanteesta ja henkilöistä kenen kanssa sattuu kulloinkin asioimaan. Ja ainakin saa neuvoja parempia kuin mistään netistä.
Ei se ole mitään mutua. Poliisi toimii lain perusteella, ei fiilispohjalta. Poliisi ei myöskään ole mikään henkilökohtainen mafia minne voi kannella ikävistä ihmisistä, joita nämä sitten suin päin säntäävät kovistelemaan. Kotirauhan häiritseminen on ainoa asia mikä tässä vaiheessa voisi tulla kyseeseen, mutta sekin on aloittajan kertomilla taustoilla vielä kaukana.

Yhteyttä voi toki ottaa ja kysyä ohjeita, mutta ei kannata toivoa tässä vaiheessa liikoja.

Salata tiedot? No niinhän tässä jo tehty, mutta nimitiedot on jo ulkona nyt vaan tilanne sitten se että miten hullu se äijä on, pahimmassa tapauksessa tyyppi on sairas ja ei lopeta vaikkei kyseinen alkuperäinen kirjoittaja kertaakaan enää vastaisi sille mitään ja blokkaisi kaikki viestit ym... silloin asia saattaa vaan mennä pahemmaksi ajan myötä jos Mariel ei hae apua. Pointti se että ei tällästa juttuu kannata vähätelläkään.
Totta, ei kannata vähätellä, mutta ei kannata myöskään liioitella. Suurin osa tällaisista tapauksista turhautuu ja vaihtaa kohdetta jos ei saa mitään vastakaikua.
 
Liittynyt
24.02.2018
Viestejä
32
Poistin Spinchatista tunnukseni. Luotan, uskon ja toivon etten kuule tuosta hullusta miehestä enää.

Sähköpostin kauttakaan ei oo onneks enää yrittänyt ottaa yhteyttä, mutta kun älyää että oon poistanu spinchatista tunnukseni niin luulen että saa raivarin.

Yritän olla miettimättä koko ihmistä enää, ei mulle hänen raivarinsa kuulu millään tavalla, jatkan normisti elämää. Koska mitä muutakaan voin? Pitäiskö pelätä koko ajan millon se hullu tulee hakkaamaan ovea, murtautuu kotiini ja tappaa minut!?

Eikä tää oo yhtään liioiteltua... mustasukkaisuus on yks sairaimmista tunteista ikinä ja motiivi useaan henkirikokseen.

Se on myös totta, ettei mua hyödytä mitään mennä valittamaan kytille yms, koska ei ne voi tehdä mitään... Kytät toimii vasta siinä vaiheessa jos kerkeän soittaa hätänumeroon kun se äijä on murtautumassa mun kotiin. Jos se mies haluaa oikeasti satuttaa minua, niin ei tuommosessa tilanteessa voi antaa muita neuvoja kuin taistele tai kuole.

Mietin että ottaisinko huvikseen yhteyttä johonkin yksityisetsivään, tällä kertaa tietty feikki sähköpostiosoitteella jossa ei oo mun oikea nimi ja kysyä että miten voivat ja kehtaavat turvakiellosta huolimatta luovuttaa osoitteen tavalliselle talliaiselle!?

Onko täällä kellään tietoa miten yksityisetsivä voi yrittää kaivaa osoitetiedot laillisesti tai vähemmän laillisesti? jos hän jää laittomuuksista kiinni, niin kai joutuu oikeuteen vastaamaan teoistaan? mitähän ois käyny jos ois se nainen joutunut henkirikoksen uhriksi kun yksityisetsivä luovutti salaisen osoitteen väkivaltaiselle ex-miehelle, eiköhän sillon suurin syyllinen siihen murhaan ois tuo yksityisetsivä...

Googlasin mun sähköposti osoitteen ja sillä ei esimerkiks myöskään löytynyt mitään tietoja, ainut mistä pystyis urkkimaan henkilökohtasemmin mun tietoja saattais olla tiede lehden sanoma tili, sinne rekisteröityessä muistaakseni kysyttiin kotiosoite eli oon nyt mainonnan kohde ja vissiin jokainen ihminen on myös postin mainonnan kohde... Pääseekö näistä mitenkään eroon?

En oo miehelle onneks lähettänyt mitään sellasia kuvia joissa näkyis ulkoa päin kerrostalo missä asun ja hän asuu Oulussa, joten on jonkin verran matkaa tulla Helsinkiin... mutta samassa maassa asuu kuitenkin...

Vaikee järjellä käsittää miten yhden nettikeskustelun takia mulle piti tulla näin pahoja pelkotiloja... miks just minä, miks mä vedän puoleeni näitä hulluja... tuntuu ihan TOSI kohtuuttomalta jos mulle käy huonosti vaan jonkun nettikeskustelun takia.....

Mitä tarkottaa Headers, pystyykö sen kautta jotenkin sähköpostin kautta jäljittämään? Entä mitä tarkottaa nämä: Your Public IPv4 Address? Your Public IPv6 is: Not Detected? Your Local IP? ISP? Host Name? ASN?

Jos epäilen tulleeni jäljitetyksi, niin mitä mun pitäis tehdä, hävittää nykyinen läppäri ja kännykkä ainakin? ehkä jopa laturit?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Googlasin mun sähköposti osoitteen ja sillä ei esimerkiks myöskään löytynyt mitään tietoja, ainut mistä pystyis urkkimaan henkilökohtasemmin mun tietoja saattais ****** lehden tili, sinne rekisteröityessä muistaakseni kysyttiin kotiosoite eli oon nyt mainonnan kohde ja vissiin jokainen ihminen on myös postin mainonnan kohde... Pääseekö näistä mitenkään eroon?
Ei kannata jakaa tuollaisia tietoja sen kummemmin täälläkään. Noilla vaan autat sekä niitä yksityisetsiviä, että tätä tyyppiä itseään, sillä aivan varmasti hekin osaavat googlailla.

Mitä tarkottaa Headers, pystyykö sen kautta jotenkin sähköpostin kautta jäljittämään? Entä mitä tarkottaa nämä: Your Public IPv4 Address? Your Public IPv6 is: Not Detected? Your Local IP? ISP? Host Name? ASN?
Headerit ovat sähköpostien ns. "otsikkotietoja", joista selviää minkä palvelinten kautta viesti on kulkenut jne. Jokainen viestin välittämiseeen osallistuva palvelin täyttää siihen omat tietonsa. Pelkästään niiden avulla ei voi selvittää lähettäjää tai tämän lähettäjän sijaintia.

Public IPv4 address tarkoittaa sinun internet-liittymäsi julkista osoitetta, eli sitä verkko-osoitetta jonka kautta koneesi liikennöi maailmalle. Silläkään tiedolla ei saa jäljitettyä yksittäistä henkilöä, sillä IP-osoitteiden haltijatiedot ovat visusti operaattorin takana, eikä operaattori luovuta niitä edelleen ilman oikeuden vaatimusta. IPv6 address on käytännössä sama asia, mutta uudemmalla tekniikalla toteutettuna. Host name on sinun koneesi nimi ja se on käytännössä operaattorien määrittelemä automaattisesti muodostettu nimi, joka koostuu ip-osoitteesta ja mahdollisesti joistakin muista operaattorin määrittelemistä arvoista.

ASN taas liittyy operaattorin verkkotoimintaan, eikä sillä ole mitään tekemistä käyttäjän tietojen jäljittämisessä.

Jos epäilen tulleeni jäljitetyksi, niin mitä mun pitäis tehdä, hävittää nykyinen läppäri ja kännykkä ainakin? ehkä jopa laturit?
Ei noiden hävittäminen auta mitään. Menetät vain suotta rahaa. Operaattoria voit toki vaihtaa jos oikein vainoharhaiseksi alat.

Mikäli tilanne menee tosi pahaksi, niin sitten noudatat noita kaikkia aiempia ohjeita ja suojaat yhteystietosi, vaihdat operaattoria, osoitetta ja tarvittaessa jopa nimeä jne.

Kaikki nämä vaikuttavat tässä vaiheessa todella yliampuvilta toimenpiteiltä, mutta tuntematta taustoja, henkilöitä ja käytyjä keskusteluita, niin eipä tässä oikein osaa mitään muuta sanoa.
 

KLF

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Jos asuinkaupunki on vähääkään "stalkkerille" tutumpi ei liene vaikea löytää kyseistä kotikatua saati kotitaloa mistä niitä kuvia levitelly ympäri somea.
Yhden sisältä otetun valokuvan perusteella itse osasin sanoa missä työkaveri asui. Somessa jaetussa kuvassa ikkunasta kun näkyi tuttu talo ja ikkunalasissa näkyi heijastus erikoisemmasta lampusta. Pari päivää myöhemmin kun sattumalta ajoin työkeikalla saman talon ohi tulin katsoneeksi taustapeilistä ja näin takana olevan kerrostalon yhdessä ikkunassa sen lampun jossa oli valo päällä. Myöhemmin konttorille selailemaan kuvia uudelleen: 1+1=2.

Toki, jos stalkkerilinjalle lähdetään, jo sopivan talon näkyminen ikkunassa riittäisi siihen että voisi käydä viereisen kerrostalon nimitaulun lukemassa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 287

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Ketjun lukeneena sanoisin että digitaalisia jälkiä et ole jättänyt. Ei tarvitse hakkerointia juuri pelätä, kunhan vaihdat salasanat kunnollisiin.

Kuvien perusteella voi toki löytää, mutta jos et käytä samoja vaatteita kuin kuvissa ja laitat vaikka hiukset eri tavalla niin alkaa olla jo haastavaa löytää helsingin kokoisesta paikasta. Sanoisin että paras suoja on jättää asia sikseen, jatkaa elämää eikä olla enää missään tekemisissä henkilön kanssa.
 
Liittynyt
24.02.2018
Viestejä
32
Maanantaina taas se hullu otti yhteyttä, mikä häntä vaivaa? oon tehnyt mielestäni aikalailla selväksi etten halua olla enää tekemisissä, 2kk osas olla hiljaa ja nyt otti taas uudestaan yhteyttä sähköpostin kautta. Ei siis auttanut edes se että Spinchat - tunnuksen poistin, tämä p*skiainen käyttää näköjään kaikki keinot hyväksi!

Laittoi tälläset viestit:

" Hei Mariel.. Kaipaan sinua.. Joten tarvitsen apuasi.. Minulla on ongelma "
" Kiitos rakas kun et vastaa :( "

Mitä v*tun apua hän multa nyt tarvitsee, kun laitoin 2kk sitten välit poikki!? ja miten voisin edes auttaa ihmistä joka asuu toisella puolella suomea...

Luulen että sillä äijällä on edelleen mun kuvat koneella ja lietsoo vaan pakkomiellettään. Luulin jo hänen unohtaneen minut ja aloin itsekkin toipumaan. Tuo kanssa että hän pitää mua ilmeisesti rakkaanaan on ihan älytöntä, ei me olla parisuhteessa, eikä tulla menemään ikinä naimisiin tai hankkimaan lapsia, asuu kaukana, ei olla koskaan naamatusten nähty, eikä hän ole ikinä kuullut edes ääntäni... Niin miten on onnistunut kehittämään pakkomielteen minua kohtaan!?

Teki mieli alkaa raivoamaan hänelle, että miksei voi jättää jo minua lopullisesti rauhaan, mutta sain hillittyä hermoni ja muistin teidän neuvot myös täältä että mitään ei kannata sille äijälle enää vastata, se lietsoisi vaan hänen mustasukkaisuuttaan/pakkomiellettään minua kohtaan.

Olen luonteeltani yleensä kiltti ja ystävällinen, tuo äijä tietää näköjään täysin mistä naruista vetää, kun yrittää kerjätä apua!

Ei kai hänen lähettämien sähköpostien avaaminen ollut vaarallista, että siellä on jokin jäljitys päällä?

Pelkään ettei hän ikinä päästä irti minusta, on kohta tuossa mun kotioven takana ja päädyn iltasanomien lööppeihin raa'an henkirikoksen uhrina.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Eivät ne ohjeet ole tässä välissä miksikään muuttuneet. Säilöt viestin (varmuuden vuoksi) johonkin kansioon postilaatikossa ja unohdat koko jutun.
 
Liittynyt
24.02.2018
Viestejä
32
Helpommin sanottu kuin tehty. Inhottaa vaan ajatella mitä tuommosen tyypin päässä liikkuu ja miten suureksi hänen pakkomielteinen rakkautensa minua kohtaan kasvaa... hautoo päässään kuitenkin minun tappamista ajatuksella " jos minä en sinua saa, niin ei kukaan muukaan " . Tälläsiähän yleensä nämä mustasukkaisuuteen, omistushaluun, kontrolloimisen haluun, pakkomielteisyyteen taipuvat ihmiset ovat. Hyi saatana!

Vaikka varmasti ainut ja oikea tapa on vaan jatkaa elämistä niin normaalisti kuin pystyy ja olla stressaamatta. Kumpa en ois tosiaan tutustunut koko tyyppiin, liian helposti luotan että ihmiset on hyviä, mun elämä ollut oikeastaan vastoinkäymisestä toiseen kulkemista ja nyt joutuu sitten painimaan tälläsen asian kanssa. :/
 
Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
383
Ei tarvii pelkää tuota sähköpostihommaa tai seurantaa mitenkään.

Tässä vielä Varjo-hankkeen nettisivut jotka tehty vainoamisen uhreille: Varjo-hanke -

"VARJO-hanke toteutetaan Mikkelissä VIOLA – väkivallasta vapaaksi ry:n ja Oulussa Oulun ensi- ja turvakoti ry:n yhteistyöhankkeena."

Tuossa vielä tarkempi linkki sivulle missä ohjeita sivun lopussa: Parisuhdevaino - Varjo-hanke

Siinä lopussa kohta "Hae apua! – Miksi on vaikea hakea apua?" on kaikki oleellinen ja tarvittava tieto näissä tapauksissa. Tuossakin ohjeena hakea apua eikä vaan jäädä kotiin pelkäämään ja ahdistumaan yksinään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Jäljitys ei ole mahdollista joten voit lukea ne. Lähettäjä ei myöskään näe oletko lukenut.

Onko sun mahdollista poistaa sähköpostiosoite tai koko tili (jos esim. Google ja Gmail kyseessä), riippuen miten paljon käytät sitä muuhun ja jos se sähköpostipalvelu edes tarjoaa poistomahdollisuutta?

Tämän jälkeen jos siihen osoitteeseen lähettää, niin lähettäjä tullee todennäköisesti saamaan "mail delivery failed" tyylisen mailin takaisin omasta sähköpostipalvelustaan, mutta se on siis vakio tekninen ilmoitus ja tarkoittaa sitä että mailiserveri ei kyennyt lähettämään osoitteeseen, kun sitä ei enää ole.

Lähettäjä voi sitten siitä johtopäätellä että tili on poistettu. En tiedä onko se sitten hyvä vai huono juttu tässä tapauksessa, mutta jotain mielenrauhaa voisi antaa.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Jäljitys ei ole mahdollista joten voit lukea ne. Lähettäjä ei myöskään näe oletko lukenut.
Sen verran tähän korjausta, että vaikka sähköpostiprotokolla itsessään ei seurantaa mahdollistakaan, niin on mahdollista liittää sopivalla tavalla muotoiltuihin viesteihin mm. käyttäjälle näkymättömiä kuvia, joiden avulla voidaan jossakin määrin seurata viestin avaamista (ns. Web beacon). Tämä edellyttää kuitenkin paljon peruskäyttäjää enemmän osaamista ja resursseja, joten sen mahdollisuuden voi sulkea aika huoletta pois tällaisessa tapauksessa. Lisäksi mitään tarkkoja sijaintitietoja tälläkään tavalla ei ole mahdollista käytännössä selvittää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Yksi netiihäirikkö/ skitsofreeninen ihminen laittoi kerran salanimellä yleiseen listaan paskajuttuja. Katsoin lähettäjän IP-osoitteen ja selvitin samalla tyypin työpaikan. Ja sieltähän se hlö löytyi. Tiedän kuka häirikkö oli. Ei raukka osannut käyttää vpn:ää tai muitakaan nykyään tunnettuja salauksia.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Yksi netiihäirikkö/ skitsofreeninen ihminen laittoi kerran salanimellä yleiseen listaan paskajuttuja. Katsoin lähettäjän IP-osoitteen ja selvitin samalla tyypin työpaikan. Ja sieltähän se hlö löytyi. Tiedän kuka häirikkö oli. Ei raukka osannut käyttää vpn:ää tai muitakaan nykyään tunnettuja salauksia.
Yleiseen listaan?

Trollitutka piippaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
No ei yleinen lista, vaan tietyn alan opiskelijoiden lista.
 
Liittynyt
24.02.2018
Viestejä
32
Moi! ajattelin vaan ilmotella että hengissä oon mutta nyt se mies on taas aktivoitunut huhtikuun 2018 jälkeen... kirjottanut 29.10 ja 7.11 mulle, viestien tyyli sama " kaipaan sinua niin paljon. mitä kuuluu? " eli selkeesti miettii mua vielä puolen vuoden jälkeenkin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 678
Moi! ajattelin vaan ilmotella että hengissä oon mutta nyt se mies on taas aktivoitunut huhtikuun 2018 jälkeen... kirjottanut 29.10 ja 7.11 mulle, viestien tyyli sama " kaipaan sinua niin paljon. mitä kuuluu? " eli selkeesti miettii mua vielä puolen vuoden jälkeenkin.
Edelleen sama juttu, älä reagoi mitenkään. Tyyppi hakee huomiota, jota ei tällaisessa tilanteessa pidä antaa millään tavalla.
 
Liittynyt
24.02.2018
Viestejä
32
Joo en vastannut taaskaan mitään. Mietin vaan että miten pahaks tuo pakkomielle voi kehittyä vaikka en reagois hänen sähköpostiviesteihin, suuttuuko jossain vaiheessa kun en vastaa ja sitten lähtee ehtimään minut käsiinsä ja kostaa väkivalloin kun en halua suhdetta hänen kanssaan...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Jos sähköpostista pystyy säätämään, laita tyypin viestit ohjautumaan automaattisesti jonnekin sellaiseen kansioon, mikä ei osu ensimmäisenä omaan silmääsi sähköposteja lukiessa. Äläkä edes uteliaisuudesta mene niitä tutkimaan, anna vain olla siellä lukematta. Jos ihan arkielämässä tuo outo hyypiö yrittää lähestyä tms. niin viestit ovat kuitenkin olemassa, ja voit esittää ne todisteena viranomaisia varten.

Ei kannata tuollaisen paskiaisen takia koko elämäänsä pilata. Unohda, älä reagoi, elä normaalisti.
 
Liittynyt
24.02.2018
Viestejä
32
Ja mitä viranomainen voi tehdä? korkeintaan määrätä lähestymiskieltoo, ei se silti estä sitä hullua mua pahoinpitelemästä tai tappamasta jos niin haluaa tehdä...

En tiedä löytyykö hotmailista/outlookista sellasta ominaisuutta että tietyn henkilön lähettämät viestit menisi suoraan eri kansioon jotta mun ei tarvii niitä ees lukea. En oo ainakaan aikasemmin tällästä ominaisuutta huomannut?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 421
Ja mitä viranomainen voi tehdä? korkeintaan määrätä lähestymiskieltoo, ei se silti estä sitä hullua mua pahoinpitelemästä tai tappamasta jos niin haluaa tehdä...

En tiedä löytyykö hotmailista/outlookista sellasta ominaisuutta että tietyn henkilön lähettämät viestit menisi suoraan eri kansioon jotta mun ei tarvii niitä ees lukea. En oo ainakaan aikasemmin tällästä ominaisuutta huomannut?
Löytyy: http://outlook.live.com/mail/options/mail/rules
 

jsa

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
621
Ja mitä viranomainen voi tehdä? korkeintaan määrätä lähestymiskieltoo, ei se silti estä sitä hullua mua pahoinpitelemästä tai tappamasta jos niin haluaa tehdä...
No sitähän ei tiedä oletko ainut jolle ko. veijari tekee noin. Mieluummin niinpäin että ilmoaa kuin on ilmoittamatta.
 

Merkava

מרכבה
BANNED
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 233
Joo en vastannut taaskaan mitään. Mietin vaan että miten pahaks tuo pakkomielle voi kehittyä vaikka en reagois hänen sähköpostiviesteihin, suuttuuko jossain vaiheessa kun en vastaa ja sitten lähtee ehtimään minut käsiinsä ja kostaa väkivalloin kun en halua suhdetta hänen kanssaan...
Se on varmaan jo suuttunut ajat sitten. Nämä jää puheen tasolle useimmiten, ja unohtuu ajan myötä.

Luin tän ketun läpi. Mene @Mariel muokkaamaan vähän yhtä postiasi. Liittyy paperilta lukemiseen. Pistät sinne vähän peitteenä tähtiä. Jos häirikkösi näkisi tämän ketjun niin vaarallinen tieto.

Pelkäät turhaan tietokoneen jne tekniikan jäljittämistä, mutta et varo tarpeeksi niitä median/viestinnän leivänmuruja.

Hyvää uutta vuotta, eiköhän se tyyppi löydä uusia harrastuksia jo pian.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 092
Itse ottaisin ajan mielenterveysammattilaiselle, jos nuo fobiat ja vainoharhaisuus alkaa kovasti haitata elämää.

Ei kannata elää pelossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 109
Viestejä
4 191 662
Jäsenet
70 865
Uusin jäsen
Southsidespinner

Hinta.fi

Ylös Bottom