Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Tuotapa en osaa kyllä varmaksi mennä sanomaan. Onkos sulla tuo e-bike-versio lampusta vai dynamo-versio? Herrmansin omien sivujen mukaan tuo katkaisija olisi ainostaan noissa dynamomalleissa... Eikä ainakaan itsellä ole pyöritettävä tuo takakansi. Liekköhän kumpaako edes verkkokaupalla loppujen lopuksi myynnissä, kun on ilmoitettu, että olisi katkaisija.
Pyörä tuli huollosta ja niinhän siinä kävi että ei olisi päivittämättä toiminut. Meneekin niin että ei ole väliä onko katkaisijaa vai ei, koska akku ei anna virtaa lampulle ilman päivitystä.
Noh 80€ ei ollut paha hinta siitä että pyörän kunto tarkastettiin ja lamppu asennettiin. :)
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Ymmärtääkseni nykyisellä lainsäädännöillä seuraava pitäisi olla laillista, eikä liikennevakuutustakaan tarvita:
-Ostan normaalin maastopyörän/läskin
-Asennan siihen 1000w keskiömoottorin takarenkaalle
-Otan ketjut pois ja korvaan polkimet kiinteillä jalkatapeilla
-Rajoitan huippunopeuden 25:een kilometriin tunnissa

A - Riittääkö (vaihteettomassa) edullisessa 1kw keskiömoottorisarjoissa potkua miten? Ylämäet? Yleinen kiihtyvyys ja vääntö?

B - Salliiko nuo halvat kiinansarjat nopeuden rajoittamista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Ymmärtääkseni nykyisellä lainsäädännöillä seuraava pitäisi olla laillista, eikä liikennevakuutustakaan tarvita:
-Ostan normaalin maastopyörän/läskin
-Asennan siihen 1000w keskiömoottorin takarenkaalle
-Otan ketjut pois ja korvaan polkimet kiinteillä jalkatapeilla
-Rajoitan huippunopeuden 25:een kilometriin tunnissa

A - Riittääkö (vaihteettomassa) edullisessa 1kw keskiömoottorisarjoissa potkua miten? Ylämäet? Yleinen kiihtyvyys ja vääntö?

B - Salliiko nuo halvat kiinansarjat nopeuden rajoittamista?
Eikö kannattaisi suoraan ostaa sähköskootteri? tulisi varmaan halvemmaksikin.
Mutta kyllähän tuon viritelmän pitäisi nykylakien mukaan olla laillinen (kunhan valot ja heijastimet löytyy)
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Eikö kannattaisi suoraan ostaa sähköskootteri? tulisi varmaan halvemmaksikin.
Mutta kyllähän tuon viritelmän pitäisi nykylakien mukaan olla laillinen (kunhan valot ja heijastimet löytyy)
Juu, varmasti tulisi halvemmaksi ja toisena vaihtoehtona onkin.. Jos jollain järkisyillä haluaisi perustella tätä, niin voisi olla vaikka parempi talviajettavuus ja mahdollisuus muksutarakalle..

Mutta eihän kukaan projektejaan lähde järjellä perustelemaan, eihän?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Juu, varmasti tulisi halvemmaksi ja toisena vaihtoehtona onkin.. Jos jollain järkisyillä haluaisi perustella tätä, niin voisi olla vaikka parempi talviajettavuus ja mahdollisuus muksutarakalle..

Mutta eihän kukaan projektejaan lähde järjellä perustelemaan, eihän?
Minulla on ollut tällainen projekti käynnissä jo kesästä lähtien, mutta moottori ei ole ottanut vieläkään saapuakseen kiinasta, niin myin sitten projektiaihionkin pois. Katsotaan sitten taas ensi keväänä uudelleen. Laillista tuo tosiaan kuitenkin on.

Edit. Sen verran projektista, että akut tuollaisen tehoiseen vehkeeseen maksavat melkoisesti. Itsellä on ajatuksena ajaa 1500w moottorilla, rajoittaen se 1000w:iin ja käyttää 2:ta 500w akkua rinnakkain
 
Viimeksi muokattu:

bb12

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
602
Xiaomi HIMO Z20
Geekbuyingistä, onko pyörästä kokemuksia? reiluun 700e parempi kuin GZR?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Edit. Sen verran projektista, että akut tuollaisen tehoiseen vehkeeseen maksavat melkoisesti. Itsellä on ajatuksena ajaa 1500w moottorilla, rajoittaen se 1000w:iin ja käyttää 2:ta 500w akkua rinnakkain
Niin maksaa, oma nyrkkisääntö hinnalle on 1€/1Wh. Projekteihin voisi miettiä kävisikö esimerkiksi kaksi tälläistä akkua, jos näitä joskus vielä tulee saataville:
GZR FAT 4.0 -vara-akku 179,90 (179€/400Wh)
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Minulla on ollut tällainen projekti käynnissä jo kesästä lähtien, mutta moottori ei ole ottanut vieläkään saapuakseen kiinasta, niin myin sitten projektiaihionkin pois. Katsotaan sitten taas ensi keväänä uudelleen. Laillista tuo tosiaan kuitenkin on.

Edit. Sen verran projektista, että akut tuollaisen tehoiseen vehkeeseen maksavat melkoisesti. Itsellä on ajatuksena ajaa 1500w moottorilla, rajoittaen se 1000w:iin ja käyttää 2:ta 500w akkua rinnakkain
Mielenkiintoista, että muillakin samanlaisia projektiaikeita. Kahta akkua meinasin itsekin hyödyntää mikäli toteutusasteelle päästään.

Toistan vielä aikaisemman kysymykseni. Onko jollain kokemusperää halvasta 1000w vannemoottorista, riittääkö tuollainen pyörän ainoaksi liikuttajaksi miten hyvin? Liikkeellelähdöt, ylämäet, hupi-hurvittelu? Keskimoottorilla saisi vähän monipuolisempaa käyttöaluetta, kun voisi vaihteistoa hyödyntää, mutta omalla kohdalla ei muuten ole ihanteellinen ratkaisu tähän projektiin..

Onko noissa halvoissa kitticontrollereissa mitään ohjeimointimahdollisuuksia, esim tuon nopeuden rajoittamisen suhteen?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Mielenkiintoista, että muillakin samanlaisia projektiaikeita. Kahta akkua meinasin itsekin hyödyntää mikäli toteutusasteelle päästään.

Toistan vielä aikaisemman kysymykseni. Onko jollain kokemusperää halvasta 1000w vannemoottorista, riittääkö tuollainen pyörän ainoaksi liikuttajaksi miten hyvin? Liikkeellelähdöt, ylämäet, hupi-hurvittelu? Keskimoottorilla saisi vähän monipuolisempaa käyttöaluetta, kun voisi vaihteistoa hyödyntää, mutta omalla kohdalla ei muuten ole ihanteellinen ratkaisu tähän projektiin..

Onko noissa halvoissa kitticontrollereissa mitään ohjeimointimahdollisuuksia, esim tuon nopeuden rajoittamisen suhteen?
Itselle tulossa luultavasti tässä kuussa MXUS XF15 vaihteistettu napamoottori 500W, mutta siitä lähtee yli 1000W. Tämän lisäksi 48V 23Ah akku, johon on integroitu kontrolleri ja veden pitävillä liittimillä. 48V akulla pitäisi huippunopeuden olla siinä n. 50km/h tienoilla.

500W kitti, joka itselle tulossa

1000W kitti:

Endless-spheressä arvostelua näistä:
1000W:
500W:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Itse vähän miettinyt, että voisi sähköistää maasturin, niin olisi kivempi talvella ajella. Jos ostaisi Bafangin 1000W:n moottorin ja akuksi 52V/17.5Ah Samsung. Ei kait tuolla pahasti voi pieleen mennä?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Itselle tulossa luultavasti tässä kuussa MXUS XF15 vaihteistettu napamoottori 500W, mutta siitä lähtee yli 1000W. Tämän lisäksi 48V 23Ah akku, johon on integroitu kontrolleri ja veden pitävillä liittimillä. 48V akulla pitäisi huippunopeuden olla siinä n. 50km/h tienoilla.

500W kitti, joka itselle tulossa

1000W kitti:

Endless-spheressä arvostelua näistä:
1000W:
500W:
Miten tuosta saa 1000w irti vai annatko isompaa jännitettä

@Nikket
Perjantaina sain ensimmäisen akun. Äsken sain sen koteloon ja vauhdilla 350w napamoottorifillariani koeajamaan. Kyllä hymyilytti, kun nappikaasulla pyörä kiihtyy kuten mopo. En malta odottaa että saan sen 1000w moottorin itselleni ja vieläpä kiinni jonnekin. Ainoa mikä jäi mieltä askarruttamaan, niin takapyörä ei pyöri nyt vapaasti. En tiedä jarruttaako moottori vai mitä on tapahtunut. Toivottavasti lokari tms laahaa, mutta pahoin pelkään moottorin olevan sekundaa...

Kerrottakoon, että luullakseni napamoottoreissa on ilmeisesti aika vakioitu vääntö, eli suuremmalla teholla käytetään isompia välityksiä->suurempi maksiminopeus. Tuostahan seuraa, ettei sitten saa välttämättä parempaa kiihtyvyyttä ja mäen nousuakykyä, ja siksi meinaankin itse asentaa 1000w moottorini ratasvälityksellä keskiömoottoriksi (googlaa vaikka electric motoped), jotta saan kaiken kiihtyvyyden käyttöön. Moottorin maksiminopeudeksi luvattiin 60kmh, joten 1/2 välitys lienee aika kohdillaan
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 013
Paikaltaan lähdössä controllerin virrananto kyky määrää väännön. Akun jännite sitten huippunopeuden. Käämityksen vahvuus vaikuttaa siihen kauanko sitä suurta vääntöä voi ottaa irti ennen kuin moottori palaa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Miten tuosta saa 1000w irti vai annatko isompaa jännitettä

@Nikket
Perjantaina sain ensimmäisen akun. Äsken sain sen koteloon ja vauhdilla 350w napamoottorifillariani koeajamaan. Kyllä hymyilytti, kun nappikaasulla pyörä kiihtyy kuten mopo. En malta odottaa että saan sen 1000w moottorin itselleni ja vieläpä kiinni jonnekin. Ainoa mikä jäi mieltä askarruttamaan, niin takapyörä ei pyöri nyt vapaasti. En tiedä jarruttaako moottori vai mitä on tapahtunut. Toivottavasti lokari tms laahaa, mutta pahoin pelkään moottorin olevan sekundaa...

Kerrottakoon, että luullakseni napamoottoreissa on ilmeisesti aika vakioitu vääntö, eli suuremmalla teholla käytetään isompia välityksiä->suurempi maksiminopeus. Tuostahan seuraa, ettei sitten saa välttämättä parempaa kiihtyvyyttä ja mäen nousuakykyä, ja siksi meinaankin itse asentaa 1000w moottorini ratasvälityksellä keskiömoottoriksi (googlaa vaikka electric motoped), jotta saan kaiken kiihtyvyyden käyttöön. Moottorin maksiminopeudeksi luvattiin 60kmh, joten 1/2 välitys lienee aika kohdillaan
Kyllähän tuolla napamoottorillakin kiihtyvyys kunnossa ja vääntöäkin löytyy noista vaihteistetuista napamoottoreista. Tässä esimerkiksi kaasulla kiihdyttelyä tuolla 1000W MXUS XF19 vaihteistetulla napamoottorilla:
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Kyllähän tuolla napamoottorillakin kiihtyvyys kunnossa ja vääntöäkin löytyy noista vaihteistetuista napamoottoreista. Tässä esimerkiksi kaasulla kiihdyttelyä tuolla 1000W MXUS XF19 vaihteistetulla napamoottorilla:
Kiitos vastauksista kaikille. Tosiaan, vaihteistettu napamoottori taitaa olla se hauskin valinta. Tuo XF19 vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, juuri sopiva tuollaiseen projektiin, eikä ihan mahdottoman hintainenkaan AIO-kittinä.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Kiitos vastauksista kaikille. Tosiaan, vaihteistettu napamoottori taitaa olla se hauskin valinta. Tuo XF19 vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta, juuri sopiva tuollaiseen projektiin, eikä ihan mahdottoman hintainenkaan AIO-kittinä.
Katselin tuon videon, mutta eipä kai tuossa moottorissa itsessään vaihteita ole (kuten noissa yleensä ei taida olla). Moottorin rungossa on kyllä rataspakka, mutta ei sillä mitään tee jos ei ole polkimia...
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Katselin tuon videon, mutta eipä kai tuossa moottorissa itsessään vaihteita ole (kuten noissa yleensä ei taida olla). Moottorin rungossa on kyllä rataspakka, mutta ei sillä mitään tee jos ei ole polkimia...
Mitähän ajat takaa että ei tee mitään, jos ei ole polkimia? Vaihteistetuissa napamoottorissa eli ns. Geared hub löytyy planeettavaihde moottorista, jota taas direct drive moottorissa ei ole: Yksinkertainen planeettavaihde – Wikipedia tuo napamoottori tulee renkaassa navan paikalle ja se ei ole riippuvainen polkupyörän omasta voimansiirrosta ja sen voi sijoittaa etupyörään tai takapyörään.

Kuva vaihteistetun/geared hub moottorin sisältä:

file.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Mitähän ajat takaa että ei tee mitään, jos ei ole polkimia? Plameettavaihde noissa on sisällä: Yksinkertainen planeettavaihde – Wikipedia

Vastaus: Keskimoottorin keksiössa kiinni olevilla vaihderattailla(vaihteisto) ei tee mitään, mikäli ei ole polkimia.

Muutenhan tuossa oli ilmeisesti kommunikaatio-ongelma, jonka syy oli että puhuit vaihteistosta: Planeettavaihde ei ole vaihteisto, vaan kiinteä välitys moottorin sisällä (ja kaikissa napamoottoreissa vieläpä on planettavaihde). Luulin että olet löytänyt jostain keskiömoottorin jossa on myös vaihdettavat vaihteet. Eipä mitään, jatketaan sähköpyöristä :lol:
edit. Korjaus alla olevan mukaan
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Vastaus: Keskimoottorin keksiössa kiinni olevilla vaihderattailla(vaihteisto) ei tee mitään, mikäli ei ole polkimia.

Muutenhan tuossa oli ilmeisesti kommunikaatio-ongelma, jonka syy oli että puhuit vaihteistosta: Planeettavaihde ei ole vaihteisto, vaan kiinteä välitys moottorin sisällä (ja kaikissa napamoottoreissa vieläpä on planettavaihde). Luulin että olet löytänyt jostain keskiömoottorin jossa on myös vaihdettavat vaihteet. Eipä mitään, jatketaan sähköpyöristä :lol:
edit. Korjaus alla olevan mukaan
Puhuin vaihteistetusta napamoottorista, koska se oli suomennos, jonka löysin geared hub motorille en ole varma oikeasta suomenkielisestä termistä. Napamoottoreita tosiaan saatavana kahtena vaihtoehtona eli geared hub ja direct drive. Ylläolevassa Viliz03 kuvassa direct drive vasemmalla ja geared hub oikealla.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
255
Ajattelin laittaa tehdä itse sähköläskin ja siihen liittyy kysymys että minkälaisiin välityksiin nuo takavaihtajat taipuu? Jos on takana isoin ratas 42t niin pystyykö eteen laittaa 42t rattaan tai jopa isomman?

Maastoajossa eturatas voisi olla tietenkin pienempi mutta maantiellä pienellä rattaalla joutuu pyörittämään melko vauhdikkaasti joten sen takia mieluummin eteen vähän normaalia isompi.
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Pitäisi saada sähköpyörä, hinta max 250€ onko tällaista olemassakaan? käytettyjä olen katsonut, mutta tuohon hintaan ei saa kuin viallisia.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Pitäisi saada sähköpyörä, hinta max 250€ onko tällaista olemassakaan? käytettyjä olen katsonut, mutta tuohon hintaan ei saa kuin viallisia.
Tuplaa budjetti niin voi alkaa löytymään jo ihan hyviä...
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Ajattelin laittaa tehdä itse sähköläskin ja siihen liittyy kysymys että minkälaisiin välityksiin nuo takavaihtajat taipuu? Jos on takana isoin ratas 42t niin pystyykö eteen laittaa 42t rattaan tai jopa isomman?

Maastoajossa eturatas voisi olla tietenkin pienempi mutta maantiellä pienellä rattaalla joutuu pyörittämään melko vauhdikkaasti joten sen takia mieluummin eteen vähän normaalia isompi.
Voi laittaa kunhan muistaa ettei polta kontrolleria, eli kannattaa ajella siten että jaksaa kulkea. Itselläni 29" kulkee 36-42 välityksillä ykkösellä peukalokaasulla 15km/h, huippuja noin 47km/h

Eli kannattaa ensin kokeilla lyhyemmälläkin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Melko vaikealta tuntuu ostaa sähköpyörää täysin kaupunkiajoon tyttöystävälle. Kriteerinä on lähinnä pysty ajoasento sekä tietysti laadukkaat osat. Suurimpaan osaan puhtaasti kaupunkipyöriä tungetaan joku onneton joustokeula, paljon mielummin ottaisin ihan jäykkänä kuin maksaa pientäkään lisähintaa huonosti toimivasta, jota nyt ei oikeasti asfaltilla tarvitse. Helkamalla on ihan jäykkiä keuloja, mutta typerän näköisiä kun akku tarakalla. Enkä muutenkaan tiedä, onko Helkama mikään laadun tae.

Cubella olisi kivan näköisiä kaupunkisähköpyöriä Bike-discountissa, mutta niissäkin pitää olla tuo Suntourin keula.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Melko vaikealta tuntuu ostaa sähköpyörää täysin kaupunkiajoon tyttöystävälle. Kriteerinä on lähinnä pysty ajoasento sekä tietysti laadukkaat osat. Suurimpaan osaan puhtaasti kaupunkipyöriä tungetaan joku onneton joustokeula, paljon mielummin ottaisin ihan jäykkänä kuin maksaa pientäkään lisähintaa huonosti toimivasta, jota nyt ei oikeasti asfaltilla tarvitse. Helkamalla on ihan jäykkiä keuloja, mutta typerän näköisiä kun akku tarakalla. Enkä muutenkaan tiedä, onko Helkama mikään laadun tae.

Cubella olisi kivan näköisiä kaupunkisähköpyöriä Bike-discountissa, mutta niissäkin pitää olla tuo Suntourin keula.
Biltemasta esimerkiksi löytyy halvalla tuollaisia kaupunkipyöriä, tosin en tiedä mikä on luokittelusi mukaan laadukkaat osat.

 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 177
Melko vaikealta tuntuu ostaa sähköpyörää täysin kaupunkiajoon tyttöystävälle. Kriteerinä on lähinnä pysty ajoasento sekä tietysti laadukkaat osat. Suurimpaan osaan puhtaasti kaupunkipyöriä tungetaan joku onneton joustokeula, paljon mielummin ottaisin ihan jäykkänä kuin maksaa pientäkään lisähintaa huonosti toimivasta, jota nyt ei oikeasti asfaltilla tarvitse. Helkamalla on ihan jäykkiä keuloja, mutta typerän näköisiä kun akku tarakalla. Enkä muutenkaan tiedä, onko Helkama mikään laadun tae.

Cubella olisi kivan näköisiä kaupunkisähköpyöriä Bike-discountissa, mutta niissäkin pitää olla tuo Suntourin keula.

Jos laatua etsii,niin tuolta saa jäykkäkeulaisia viimeisimmällä tekniikalla:

 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Biltemasta esimerkiksi löytyy halvalla tuollaisia kaupunkipyöriä, tosin en tiedä mikä on luokittelusi mukaan laadukkaat osat.

Veikkaan että tyttöystävä ei kaupungissa noita rikki ajamalla saa, luulisi riittävän laaduksi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Veikkaan että tyttöystävä ei kaupungissa noita rikki ajamalla saa, luulisi riittävän laaduksi.
Pyörä voi kestää, mutta hermot eivät välttämättä niinkään. Ja se koskee sekä pyörän käyttäjää, sekä sitä henkilöä joka joutuu sitä korjaamaan. Noissa kiinahalpiksissa tekniikka on sellaista luokkaa, että ei enää ikinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Pitäisi saada sähköpyörä, hinta max 250€ onko tällaista olemassakaan? käytettyjä olen katsonut, mutta tuohon hintaan ei saa kuin viallisia.
Eipä taida tuohon hintaan löytyä, Pelkkä akku maksaa jo enemmän. Sähköpotkulaudan voi tuohon hintaan saada.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Onkos kellään kokemuksia Focus Jam2 sähkömaasturista?
On ainaki Focus Jam 6.7 Plus täysjoustosta. Erinomainen pyörä. Uudet taitaa olla jo Bosch CX 4 -moottorilla, itsellä vielä Shimano E8000.
Anna mennä vaa, hyvä pyörä. Ainut heikkous, että siihen ei saa pyöränjalkaa edes pyöräliikkeessä tai isolla rahallakaan.

Tosin kannattaa miettiä oma käyttö, että missä akun lataa. Itellä kaks akkua (integroitu ja irrallinen). Monesti Suomessa tuo integroitu "saattaa olla" huonompi, jos ei oo näppärää paikkaa tallissa tai jossain missä latailla.
Mieluummin ottaisin irrotettavan akun lataussyistä.

Sähkömaastopyörän ostossa kannattaa muistaa -->
- ota heti täysjousto alkuun, jäykkäperä jää kuitenkin välimalliksi ja se on kivaa hommaa
- drobberisatula on näppärä sekä maastossa, mutta myös arkiajossa esim. liikennevaloissa odotellessa valojen vaihtumista
- akun lataaminen - missä lataat? voi olla, että irrotettava akku on Suomen oloissa parempi
 
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
627
Eipä taida tuohon hintaan löytyä, Pelkkä akku maksaa jo enemmän. Sähköpotkulaudan voi tuohon hintaan saada.
Näin taitaa ikävä kyllä olla. Biltemassa oli joskus se tarjous jostain taittosähköpyörästä, ei tainnut paria sataa enempää maksaa, harmittaa vieläkin, kun en siihen kerennyt. Noh, täytyy jäädä odottelemaan seuraavia tarjouksia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
On ainaki Focus Jam 6.7 Plus täysjoustosta. Erinomainen pyörä. Uudet taitaa olla jo Bosch CX 4 -moottorilla, itsellä vielä Shimano E8000.
Anna mennä vaa, hyvä pyörä. Ainut heikkous, että siihen ei saa pyöränjalkaa edes pyöräliikkeessä tai isolla rahallakaan.

Tosin kannattaa miettiä oma käyttö, että missä akun lataa. Itellä kaks akkua (integroitu ja irrallinen). Monesti Suomessa tuo integroitu "saattaa olla" huonompi, jos ei oo näppärää paikkaa tallissa tai jossain missä latailla.
Mieluummin ottaisin irrotettavan akun lataussyistä.

Sähkömaastopyörän ostossa kannattaa muistaa -->
- ota heti täysjousto alkuun, jäykkäperä jää kuitenkin välimalliksi ja se on kivaa hommaa
- drobberisatula on näppärä sekä maastossa, mutta myös arkiajossa esim. liikennevaloissa odotellessa valojen vaihtumista
- akun lataaminen - missä lataat? voi olla, että irrotettava akku on Suomen oloissa parempi
Joo Bosch Gen4 kiikarissa ja siinä irroitettava akku, eikä tarvitse adaptereita lataukseen. 29” renkailla ajattelin mennä. Pyörän jalkaa saa harvemmin täpäreihin, ainakaan näihin paremman pään malleihin, joten siinä ei paljon vaikuttamaan pääse. Enemmän tää ois sellainen harrastus/seikkailu pyörä tiukoille poluille. Ajatuksissani päädyin 6.8 malliin. 6.9 olis tavallaan aika valmis pyörä kaikkeen, mutta jotain siitä aina löytäis uusimista niin säästäisi ne rahat nyt välimallin paranteluun sitten joskus.

Onko bike-discount.de luotettava paikka?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
305
Vihdoin sain oman valoprojektini päätökseen!
IMG_20201010_182252.jpg
Fischer Montis 6.0 Brose Drive S -moottorilla.
Valot ja tarvikkeet:
HERRMANS H-Black MR8 E-Bike
HERRMANS handlebar light mount
HERRMANS H-Trace Mini E-Bike
Supernova Etuvalon Liitäntäkaapeli Brose moottoriin, black (2020)
Supernova Rear Light Connection Cable for Brose Drive, black (2020)

Takavaloille on saatavilla myös kolminapainen liitin, mutta ainakin omaan pyörääni sopi tuo kaksinapainen.
Kuvittelin että takavalo H-Trace mini sisältää satulatolppakiinnikkeen, mutta lampun saatuani tajusin että seat stay mount ei tosiaan tarkoita satulatolppaa :asif:. Lampun mukana tulee siis kiinnike johonkin takahaarukan vinoputken ympärille. Takavalon kiinnikkeen tein vanhasta etuheijastimesta ja pellinpätkästä. Itselleni tuo ainakin kelpaa. Ehkä hiukan järeä pyörään, eikä lamppu ole ihan keskellä takaa katsottuna.
Etuvaloon piti ostaa erikseen ohjaustankokiinnike. Kiinnike on ohuesta pellistä tehty rimpula, mutta sopii ihan hyvin pyörän ohjaustangon ympärille.

Sähkö valoille otetaan moottorinsuojan takaa. Sieltä löytyy kaksi liitintä, etuvaloille oma ja takavaloille oma. Suojakorkit vain vetämällä irti ja tilatut liittimet tilalle. Johdot sai todella helposti tuotua moottorikopasta ulos, kiitos irroitettavan akun joka paljastaa rungon sisustan.

Valoja ei tarvitse mitenkään aktivoida myyjän toimesta, vaan liittimiin tulee sähkö kun näyttöyksikön napista painaa.

Yllättävän vaikeaa oli löytyy valot ohjaustankoon ja satulatolppaan kohtuuhinnalla. Saksankaupoista kun valoja katsoo niin lähes kaikki on tarkoitettu kiinnitettäväksi etuheijastimen tilalle ja takavalot takaloksiin tai tarakkaan. Ohjaustankoon ja satulatolppaan kiinnitettävät sitten taas hävyttömän kalliita. Mitään yleismallisia kiinnikkeitä/adaptereita ei näytä olevan että valot saisi jonnekin muualle kuin tarkoitettuun paikkaan kiinni. Valmistajilla on ehkä jotain omia kiinnikkeitä, mutta niiden saatavuus selvästi heikkoa. Eikä niistäkään löydy aina edes valmistajan omilta sivuilta tietoja mihin ne sopivat kiinni. Ainakin takavalon kohdalla meni aika rakenteluksi. Kaupoissa on saatavilla kiinnikeitä, jolla saa tarakkalampun satulan alle kiinni. Sellaisella olisi päässyt helpommalla, ja lopputulos olisi isommasta lampusta huolimatta ollut siistimpi.

Lopputulokseen olen tyytyväinen. Etuvalon valoteho on riittävä pimeille pyörä- ja autoteille. Säkkipimeässä metsässä ehkä tilanne eri. Valosta löytyy myös StVZO-hyväksyntä ja toivonmukaan ei häikäisisi muita turhan paljoa. Itse valo on muovinen rimpula ja painellessa kaikki osat natisevat ja kääntyilevät. Katsotaan miten kauan kestää. Olihan se myös yksi halvimmista.

Projektiin kului rahaa 75,68e + postikuluja n. 20e. Tilaamalla kaiken kerralla samasta paikkaa säästää yllätävästi. Rakentelun kannalta itse otin tämän, eikä hinta mielestäni ole älytön. Ehkä nyt kuitenkin arvostaa myös pyöriä joissa valot löytyy valmiina.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
121
Joo Bosch Gen4 kiikarissa ja siinä irroitettava akku, eikä tarvitse adaptereita lataukseen. 29” renkailla ajattelin mennä. Pyörän jalkaa saa harvemmin täpäreihin, ainakaan näihin paremman pään malleihin, joten siinä ei paljon vaikuttamaan pääse. Enemmän tää ois sellainen harrastus/seikkailu pyörä tiukoille poluille. Ajatuksissani päädyin 6.8 malliin. 6.9 olis tavallaan aika valmis pyörä kaikkeen, mutta jotain siitä aina löytäis uusimista niin säästäisi ne rahat nyt välimallin paranteluun sitten joskus.

Onko bike-discount.de luotettava paikka?
Suosittelen myös 29" renkailla. Jos et mitään bikepark ajoa pääasiassa aja niin 29" on huomattavasti mukavempi polku yms. ajossa.
Kannatta myös miettiä kannattaako säästää muutama satanen, ostaa ulkomailta ja hoitaa takuuasioita vaikeammin ja mahdollisesti hitaammin. Larunpyörä on Focuksen maahantuoja ja sieltä ehkä kannattaa kysyä tarjousta ja miettiä olisiko "paikallinen" jälleenmyyjä mahdollisesti parempi vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Suosittelen myös 29" renkailla. Jos et mitään bikepark ajoa pääasiassa aja niin 29" on huomattavasti mukavempi polku yms. ajossa.
Kannatta myös miettiä kannattaako säästää muutama satanen, ostaa ulkomailta ja hoitaa takuuasioita vaikeammin ja mahdollisesti hitaammin. Larunpyörä on Focuksen maahantuoja ja sieltä ehkä kannattaa kysyä tarjousta ja miettiä olisiko "paikallinen" jälleenmyyjä mahdollisesti parempi vaihtoehto.
Ei oikein Suomesta löydy 29” versiota. Virittelemällä toki voi tehdä muutoksen, mutta siinä on jo saman verta säätöä kuin mahdollisessa takuuhommassa ulkomaille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Hain nyt kuitenkin Larunpyörästä viimeisen itselle sopivan koon plus kumeilla. Hieman alhaisempi ostohinta kääntyy noin pari sataa kalliimmaksi, kun hankin tulevaisuudessa 29 vanteet ja renkaat, mutta oli niillä niin hyvä palvelu, että maksan sen ihan suosiolla. Ja voi noilla pienemmillä plussilla nyt jonkin aikaa räpätä. Noi osat on ihan huiput kun molemmilla voi ajaa ja flip-chipillä muuttaa geometrian sopivaksi. Tosi nätti pyörä.

Ja tosiaan Larunpyörälle isot plus pisteet heidän palvelusta ja avusta. Se oikeastaan muutti kaiken. Mukavampi asioida jatkossakin jos tarve tulee.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Esityksessä ehdotetaan, että valtio maksaisi romutuspalkkiota 1000–2000 euroa uuden auton hankkijalle. Summaan vaikuttaisi hankittavan auton käyttövoima. Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimisesta saisi romutuspalkkiota enintään 1000 euroa.
Pitäisikö sitä valmiiksi ostaa joku halpa kärry, jonka voi sitten hinata romutettavaksi? :cigar2:
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Bafang Ultra 1500W vs. Bosch CX Performance line 4th gen (250W:lol: =700W)

Voin sanoa että molemmat on kyllä huikeita motteja. Tyyliltään eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Bafang on rujo, muriseva, tärisevä ja repivä voimanpesä, kun taas Bosch on tarkka, äänetön, pehmeä ja täysin lineaarinen avustaja.

Bafangista löytyy tarkka ja reaaliaikainen tehonkulutusmittari. Vaihtamalla pyöriä ristiin kesken lenkin, saatiin arvioitua Boschin Turbo-moden todellinen teho, joka liikkuu 600 ja 700 watin välillä. Vääntö ei kummassakaan lopu kesken, ainakaan ennen kuin takapyörä menettää pitonsa...

625Wh akulla Boschilla ajelisi kolme tuntia raastavaa maastoajoa. Bafangilla samaa vauhtia pystyisi 1000Wh akulla pitämään yllä 4 tuntia. Isompi pata vie enemmän mehua, tämä on selvä.

Boschia suosittelen lähinnä kaikille ja kaikkeen ajoon. Kyseessä on monissa vertailuissa vuoden 2020 paras ”250W” motti. Tästä ei ole epäselvyyttä. Vääntö huitelee Brosen tienoilla, mutta ääni on puolta pienempi.

Itse en silti alleni Boschia ottaisi. Bafangilla ajelussa on sitä jotain, jonka ainoastaan harrikkakuski voi ymmärtää. Vääntöä ja ryminää löytyy kaasukahvasta, mutta maastopoluilla tämä ei ole optimaalista. 700W ECO2/5 sopii parhaiten maastoajoon helpomman kontrolloitavuutensa ansiosta. Siirtymät hiekkateitä pitkin ainakin sujuvat vauhdilla 1500 watilla...

AB5EECF7-89CB-4521-BDA2-D3EE53B65BDA.jpeg
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 350


Pitäisikö sitä valmiiksi ostaa joku halpa kärry, jonka voi sitten hinata romutettavaksi? :cigar2:
Pitää vain odotella 12kk jotta pääsee hyödyntämään, nettiautosta saa 150-200e ihan ajokuntoisia autojakin, ei tarvitse hinauttaa :D
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
57
Miten tämä aihe nyt liittyy polkupyöriin?
No artikkelissahan se olisi ollut heti alussa:
Esityksen perusteella romutuspalkkio voitaisiin antaa yksityishenkilölle vanhan romutettavan auton korvaamiseksi uudella autolla, sähköavusteisella polkupyörällä tai joukkoliikennelipulla.

Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimisesta saisi romutuspalkkiota enintään 1000 euroa.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 350
Miten tämä aihe nyt liittyy polkupyöriin?
Halvalla romuautolla saa 1000e pois sähköpyörän hankkimisesta. Helppoa rahaa 800-900e, tosin auton pitää olla 12kk romuttajan nimissä niin pikakaupat eivät onnistu
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Ihan fiksu palkkio silti, vaikka osa saakin helppoa ilmaista rahaa. Kyllä sähköpyöräily päästöjä vähentää vaikka kaksi autoa meilläkin jatkossa on. Uuteen autoon en tuota rolutuspalkkiota raaskisi käyttää (ei vara), mutta uusi sähköpyörä menee kyllä.. Vielä jos myisi vaikka eteenpäin, niin melkein voitolle :p..
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
255
Bafang Ultra 1500W vs. Bosch CX Performance line 4th gen (250W:lol: =700W)


Itse en silti alleni Boschia ottaisi. Bafangilla ajelussa on sitä jotain, jonka ainoastaan harrikkakuski voi ymmärtää.
Bosch on kyllä hyvä, ehkä huonona puolena voisi sanoa että kevyin avustus on melko suuri eli ehkä yks vaihde lisää off ja eco väliin ois hyvä.

Mulla on hankinnassa maastopyörä mutta ei oikein tiedä vielä mikä. Fatbike/täysjousto/etujousto, itsekasattu/tehdas malli. Monia vaihtoehtoja. Boshin moottorilla oleva kiinnostaa kun todennut sen maastokäytössä hyväksi. Toisaalta bafang olis hyvä monipuolisten säädösten ja halvemman korjauksen ansiosta.

Jos bosh hajoaa takuuajan päätettyä, saako korjattua enää millään hinnalla? Todennäköisesti uusi moottori jos niitä edes saa ja silloin hinta vähintään 1000e. Bafangin voi ostaa paljon yksittäisiä halpoja osia.


Ei osaa päättää.

Edit. Saako tuosta Boschin uusimmasta moottorista speedlimitttiä pois, kuulemma aika älykäs tunnistamaan kaikenlaisia virityksiä?
 
Viimeksi muokattu:

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Bosch on kyllä hyvä, ehkä huonona puolena voisi sanoa että kevyin avustus on melko suuri eli ehkä yks vaihde lisää off ja eco väliin ois hyvä.

Mulla on hankinnassa maastopyörä mutta ei oikein tiedä vielä mikä. Fatbike/täysjousto/etujousto, itsekasattu/tehdas malli. Monia vaihtoehtoja. Boshin moottorilla oleva kiinnostaa kun todennut sen maastokäytössä hyväksi. Toisaalta bafang olis hyvä monipuolisten säädösten ja halvemman korjauksen ansiosta.

Jos bosh hajoaa takuuajan päätettyä, saako korjattua enää millään hinnalla? Todennäköisesti uusi moottori jos niitä edes saa ja silloin hinta vähintään 1000e. Bafangin voi ostaa paljon yksittäisiä halpoja osia.


Ei osaa päättää.

Edit. Saako tuosta Boschin uusimmasta moottorista speedlimitttiä pois, kuulemma aika älykäs tunnistamaan kaikenlaisia virityksiä?
En ole kokeillut, kun Bosch ei ole omassa fillarissa.

Bosch on aika varma valinta ja varaosasaatavuuskin on kohtuullinen jopa takuuajan jälkeen. Eiköhän näitä säpy-huoltoja ole kohta joka kylässä.

Bafangissa huollon saa ja joutuu myös tekemään itse. 3300 km kohdalla meni kytkin ja pääratas. Osat sain takuuseen, mutta huolto piti tehdä itse. Kolmen tunnin homma. Motti sopii ehkä kokeneemmille harrastajille, joilta löytyy työkalut ja osaaminen. Tietenkin jos mekaniikka ja tekniikka kiinnostaa, niin Tube on täynnä korjausvideoita myös Bafangiin.

Boschin optimikäyttömaasto on todella laaja. Aina vaikeasta ja kivikkoisesta enduropätkästä, siistiin työmatka-ajeluun kaupungin keskustassa. Bafang Ultra pesee Boschin ja muut valtavirtavehkeet lähinnä kahdessa käyttötarkoituksessa. Taajamissa ajelu ajoradoilla autojen mukana 40 kmh, ja landella missä polut ovat lähinnä jotain metsäkoneen uraa, joka ei vielä 25 kmh vauhdeissa toisi riittävästi haastetta. Itsellä ajelu muodostuu pitkälti kahdesta viimeisestä. Bosch on softaltaan ja ajotuntumaltaan valovuosia Bafangia edellä, mutta kuten sanoin niin silti en Boschiin vaihtaisi. Bafangissa on sitä asennetta:cool:
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Bafang Ultra 1500W vs. Bosch CX Performance line 4th gen (250W:lol: =700W)

Voin sanoa että molemmat on kyllä huikeita motteja. Tyyliltään eroaa toisistaan kuin yö ja päivä. Bafang on rujo, muriseva, tärisevä ja repivä voimanpesä, kun taas Bosch on tarkka, äänetön, pehmeä ja täysin lineaarinen avustaja.

Bafangista löytyy tarkka ja reaaliaikainen tehonkulutusmittari. Vaihtamalla pyöriä ristiin kesken lenkin, saatiin arvioitua Boschin Turbo-moden todellinen teho, joka liikkuu 600 ja 700 watin välillä. Vääntö ei kummassakaan lopu kesken, ainakaan ennen kuin takapyörä menettää pitonsa...

625Wh akulla Boschilla ajelisi kolme tuntia raastavaa maastoajoa. Bafangilla samaa vauhtia pystyisi 1000Wh akulla pitämään yllä 4 tuntia. Isompi pata vie enemmän mehua, tämä on selvä.

Boschia suosittelen lähinnä kaikille ja kaikkeen ajoon. Kyseessä on monissa vertailuissa vuoden 2020 paras ”250W” motti. Tästä ei ole epäselvyyttä. Vääntö huitelee Brosen tienoilla, mutta ääni on puolta pienempi.

Itse en silti alleni Boschia ottaisi. Bafangilla ajelussa on sitä jotain, jonka ainoastaan harrikkakuski voi ymmärtää. Vääntöä ja ryminää löytyy kaasukahvasta, mutta maastopoluilla tämä ei ole optimaalista. 700W ECO2/5 sopii parhaiten maastoajoon helpomman kontrolloitavuutensa ansiosta. Siirtymät hiekkateitä pitkin ainakin sujuvat vauhdilla 1500 watilla...

Millainen paketti tuo bafang oli kun oot tilannu jostain? Kiinnostaisi kovastikin, yritin googlailla mutta ei osunut oikein silmiin. Muutakuin yksi tori ilmoitus..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 369
Viestejä
4 158 878
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom