Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 351
Hallitus on antamassa työsuhdepolkupyörille 1200e verovapauden per vuosi. Voisiko joku selventää paljonko minulle tulisi kuluja jos hommaan vaikka 3000e maksavan sähköpyörän 2v liisinkisopparilla? Ilman tuota verovapautta työntekijän kulut tuon hintaisesta pyörästä ovat jotain 35e/kk. Tarkoittaako tuo, että minun pitäisi maksaa verot vain tuosta 600e eli noin 10e/kk?
Eiköhän tuo mene niin, että jos neuvottelet vaikkapa työnantajan kanssa niin, että sun kokonaiskompensaatio ei muutu, mutta sulle palkan sijaan maksetaan työsuhdepyörä, joka maksaa vaikkapa 60€ kuussa, niin se menee niin että tuo 60€ siirtyy verotettavasta tulosta verottomaksi etuudeksi, ja säästät siinä sun veroprosentin verran, esm. jos sun veroprosentti on 25% niin säästät 15€/kk veroissa eli maksat todellisuudessa pyörästä 45€/kk. Tietenkin noihin liittyy vielä jotain hankalasti laskettavia vaikutuksia työeläkemaksuihin (ja karttuvaan eläkkeeseen), työttömyysvakuutusmaksuihin jne, mutta niiden vaikutus tuossa mittakaavassa on aika mitätön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Auttakaas avutonta, tilasin valon kohta saapuvaan sähköpyörääni.
Tänään hain paketin postista ja sisältä löytyi tämmöinen (katso kuva)

Kuvauksessa luki (johdon pituus 30cm) eli jäikös pakkauksesta nyt puuttumaan jotain? Ja mitä pitää tilata, että saan valon pyörään kiinni ja toimimaan.

Valo: Herrmans H-Black mr8
Pyörä:Canyon pathlite:ON 6
20200917_174149.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
258
Auttakaas avutonta, tilasin valon kohta saapuvaan sähköpyörääni.
Tänään hain paketin postista ja sisältä löytyi tämmöinen (katso kuva)

Kuvauksessa luki (johdon pituus 30cm) eli jäikös pakkauksesta nyt puuttumaan jotain? Ja mitä pitää tilata, että saan valon pyörään kiinni ja toimimaan.

Valo: Herrmans H-Black mr8
Pyörä:Canyon pathlite:ON 6
Samanlaiset piuhat oli omassakin valossa, tuo ilmoitettu pituus on varmaan noiden molempien johtojen yhteispituus. Tämän piuhan itse ostin vielä lisäksi. Asensin itse ainakin ihan kiinteäksi ja kolvasin tuon johdon noihin liittimiin. Ja tosiaan piti itse ainakin erikseen käyttää pyörä liikkeessä, että sai valot aktivoitua jota tuossa aiemmin kyselinkin. Mutta samalla päivitettiin myös moottorin firmware uusimpaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Aikaisempaan valomietintään vähän jatkoa:

Tämä olisi varmaankin ihan asiallinen etuvalo Herrmans H-Black MR8 E
Minulle ei ainakaan ole selvinnyt tuleeko tuossa mukana joku kiinnike millä lamppu saadaan ohjaustankoon tai muualle kiinni? Harmillisesti lamppua ei näytä olevan Suomessa saatavilla, ainakaan järkevillä hinnoilla. Tuostakin kaupasta kympin postikulut.

Takavaloa ei tunnu löytyvän ollenkaan. Haluaisin mallin, joka menee satulaputkeen kiinni. Yhdellä merkillä on tälläinen ja hintaa 80e :dead:. Tarakka- tai takaloksiin kiinnittyviä saa sitten parilla kympillä, mutta sellainen ei omaan pyörääni sovi.
Toinen vaihtoehto on sitten joku "älykäs" takavalo, joka osaa sammua kun pyörällä ei ajeta. Esimerkiksi CubeLite II Premium tai XLite Pro. Noista ei suoraan selviä että saako valon palamaan jatkuvasti automaattitilassa. Demovideossa joku vilkku aina päällä. Näissäkään ei tietenkään ole USB-C -liitintä lautaukseen.

Vielä kysymys kiinteän valon asennuksesta. En löydä mitään ohjetta miten Brosen moottoriin kytketään kiinteä valo. Onko tälläinen johto siihen käyvä?Kytkentäkaapeli sähköpyörän etuvalolle, Lupine

Ja toivon mukaan tuo liitin sopii moottorisuojan sisällä johonkin pistokkeeseen. Jotain muutaman vuoden vanhoja video-ohjeita löytyy, mutta niissä valo kytketään johonkin olemassa olevaan johtoon. Sitä touhua varten on turha ostaa kympin kaapelia, kun johtoa löytyy omastakin takaa.
Kyseistä lamppua myydään nyt verkkokaupassa, Ilmeisesti kaveriksi pitää myös tilata kiinnikkeet ja piuha, Tästä tiedosta kiitokset Bronsonille :)
 
Liittynyt
06.05.2019
Viestejä
17
Hellurei!

Kysäisenpäs teiltä viisaammilta jeesiä pyörän etsintään. Edessä olisi työmatkapyöräilyä sekä lasten kuskaamista tarhaan ympäri vuoden. Matka itsessään vain vajaa neljä kilometriä suuntaansa, mutta tuossa parina tuulisena sadepäivänä on meinannut viimeisessä ylämäessä ärräpäät karata. Tällä hetkellä vetelen pyöräkärryä sekä kahta lasta yksivaihteisella mummopyörällä. Tuollaisilla yksivaihteisilla pyöränraadoilla on tullutkin ajeltua oikeastaan aina lapsuusvuosien jälkeen, joten itselleni tämä on melko uusi aihepiiri tutkittavaksi. Aluksi pohdin että päivitän vain johonkin kevyehköön hybridiin ja luotan jalkoihini, mutta olen alkanut kallistumaan hiettömämpään vaihtoehtoon ja käynyt läpi sähköpyörävaihtoehtoja.

Matka on täysin asvaltilla ja aiempien kokemuksien perusteella aika hyvin aurattu talvisin. Kiinnostusta kyllä olisi kokeilla metsäpolutkin jos pyörä siihen taittuu. Muutenkin olen lukenut että eMTB olisi paras yleispyörä leveämpien kumiensa ansiosta, joten sitä osastoa tässä varmaankin tavoitellaan pääasiallisesti. Pyörän säilytys on kylmässä ulkovarastossa, joten tärkeää että akun saa aina helposti matkaan. Yllätyin kun luin fillarifoorumilta positiiviset kokemukset Bilteman pyörästä ja olen sitä menossa tarkastelemaan huomenna. Epäilyttää kuitenkin saako sitä huollatettua yhtä hyvin kuin merkkipyöriä, enkä tiedä onko tämä uudempi malli parempi vai pelkästään kalliimpi. Nuo revikat koskee aiempaa 800e mallia. Bike-discountissa on jotain Cubeja tuohon 2000e kipurajan tuntumaan, mutta uskaltaakohan sitä sokkona tilata ja mitähän lie toimitusajat tällä hetkellä? Tilaan vielä jonkun lasten pyörän vahingossa.

Käytetty on vaihtoehto, mutta ehkä turvallisemmalta tuntuisi ostaa uutena. Kävin yhtä tuollaista käytettyä Trekkiä jo kokeilemassa, mutta en nyt siitä kauheana osannut juuta enkä jaata sanoa. Se toimi ja sillä pääsi eteenpäin, hymyilyttikin hieman moderni maailma. Kärrynkin saa helposti kiinni ja mukaan tarjolla vedenpitävää laukkua. Malli kuitenkin poistunut jo myynnistä eikä nuo osat itselleni sano mitään. Myös kapeat renkaat mietityttää, vaikka kyllä sellaisilla on tähänkin asti pysynyt pystyssä. Vielä tuo kai löytyisi myynnistä, hintapyyntö oli 1200e ja epäilen että akun saa uusia parin vuoden päästä, vaikka tällä hetkellä kapasiteettia olisikin hyvin. Uusi akku 550e.

Haluaisin selvitä kahdella tonnilla, mutta saako sillä järkevää pyörää? Olosuhteet ovat kuitenkin aika yksinkertaiset ja tärkeintä on että lapset pääsee tarhaan, minä pääsen töihin ja vitutus huonojen sääolosuhteiden takia vähenee. Toimintavarmuus plussaa ja mukavaa jos voin viedä pyörän lähes mihin tahansa korjaamoon tarvittaessa. Asettaako pyöräkärry (Thule) jotain vaatimuksia pyörälle vai saako sellaisen kaikkiin jollain aparaateilla kiinni? Nykyiseen ei tarvinnut kuin vaihtaa kiinnike prikan tilalle ja kiristää mutteri, mutta joihinkin saa kai tilailla akselia väliin tms. Sijaitsen Oulussa mikäli täältä paikallistietouttakin löytyy.

TL;DR: Mitä sähköpyörää tänään suosittelisitte 2000e hintaluokassa ympärivuotiseen työmatkailuun ja pyöräkärryn vetämiseen? Kuski 175cm.

Iso kiitos jo hänelle joka vaivautuu!
 
Viimeksi muokattu:

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 351
Haluaisin selvitä kahdella tonnilla, mutta saako sillä järkevää pyörää? Olosuhteet ovat kuitenkin aika yksinkertaiset ja tärkeintä on että lapset pääsee tarhaan, minä pääsen töihin ja vitutus huonojen olosuhteiden takia vähenee. Toimintavarmuus plussaa ja mukavaa jos voin viedä pyörän lähes mihin tahansa korjaamoon tarvittaessa. Asettaako pyöräkärry (Thule) jotain vaatimuksia pyörälle vai saako sellaisen kaikkiin jollain aparaateilla kiinni? Nykyiseen ei tarvinnut kuin vaihtaa kiinnike prikan tilalle ja kiristää mutteri, mutta joihinkin saa kai tilailla akselia väliin tms. Sijaitsen Oulussa mikäli täältä paikallistietouttakin löytyy.
No ensiksi tietenkin pitää todeta että jos malttaa jättää hifistelyn pois niin varmasti parilla tonnilla selviää; veli on kiskonut jo vuosia parinkympin työmatkaa jollain kiinasta tilatulla napamoottorisarjalla varustetulla Insera tms markettipyörällä ihan tyytyväisenä, ketjua ja pakkaa joutuu joskus vaihtelemaan mutta muuten on ihan ajanut asiansa.

Itsellä noista selvästi eniten "pyörältä" vaikuttais toi Cube, pariin tonniin Boschin 4gen joka on yksi parhaista saatavilla olevista moottoreista. Osissa nyt tietenkin on hintaluokan säästöä, mutta eivätköhän aja asiansa. Napamoottoria ja tarakalle tuupattavaa akkua mä vähän karsastan, vaikka molemmilla varmasti sinänsä pärjää. Napamoottorin ongelma on vähän sellainen on-off -avustus, että voimaa tulee sen verran kun tulee ja sen säätely polkemalla kevyemmin tai kovemmin on aika hankalaa. Toi Boschin nelosversio taas toimii kuin ajatus. Tarakka-akussa taas on paino väärässä paikassa, ja se saattaa heikentää tarakan muuta käytettävyyttä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
06.05.2019
Viestejä
17
No ensiksi tietenkin pitää todeta että jos malttaa jättää hifistelyn pois niin varmasti parilla tonnilla selviää; veli on kiskonut jo vuosia parinkympin työmatkaa jollain kiinasta tilatulla napamoottorisarjalla varustetulla Insera tms markettipyörällä ihan tyytyväisenä, ketjua ja pakkaa joutuu joskus vaihtelemaan mutta muuten on ihan ajanut asiansa.

Itsellä noista selvästi eniten "pyörältä" vaikuttais toi Cube, pariin tonniin Boschin 4gen joka on yksi parhaista saatavilla olevista moottoreista. Osissa nyt tietenkin on hintaluokan säästöä, mutta eivätköhän aja asiansa. Napamoottoria ja tarakalle tuupattavaa akkua mä vähän karsastan, vaikka molemmilla varmasti sinänsä pärjää. Napamoottorin ongelma on vähän sellainen on-off -avustus, että voimaa tulee sen verran kun tulee ja sen säätely polkemalla kevyemmin tai kovemmin on aika hankalaa. Toi Boschin nelosversio taas toimii kuin ajatus. Tarakka-akussa taas on paino väärässä paikassa, ja se saattaa heikentää tarakan muuta käytettävyyttä.
Kiitosta mielipiteistä! Ja näinhän se on että hifistelyn riski on tässä asiassa erittäin suuri, mutta toki sitä aina haluaa (järkevissä raameissa) bang for buck kaikessa mahdollisessa. Silläpä mieluummin kirjoittelin tänne kuin toiselle foorumille. Jos tuonne bike-discountin tielle haaveilee, niin osaako kukaan tulkata tuota alkupään listaa notta mitä käytännön eroa noissa eri malleissa suurinpiirtein on? Pelkästään Cubeakin näyttäisi olevan muutamaa eriä (Hybrid ONE, Hybrid Performance, Hybrid Pro) suurinpiirtein samassa hintaluokassa. Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon sokkona tilatessa? Rungon koko tietysti, mutta ymmärsin aiemmista tämän ketjun pohdinnoista että polkimet ainakin saa myös yleensä tilata samaan pakettiin. Irtoaako pääsääntöisesti kaikista malleista akku, vaikka näyttäisikin olevan nätisti integroitu runkoon?
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
1 011
Kiitosta mielipiteistä! Ja näinhän se on että hifistelyn riski on tässä asiassa erittäin suuri, mutta toki sitä aina haluaa (järkevissä raameissa) bang for buck kaikessa mahdollisessa. Silläpä mieluummin kirjoittelin tänne kuin toiselle foorumille. Jos tuonne bike-discountin tielle haaveilee, niin osaako kukaan tulkata tuota alkupään listaa notta mitä käytännön eroa noissa eri malleissa suurinpiirtein on? Pelkästään Cubeakin näyttäisi olevan muutamaa eriä (Hybrid ONE, Hybrid Performance, Hybrid Pro) suurinpiirtein samassa hintaluokassa. Mitä muuta kannattaa ottaa huomioon sokkona tilatessa? Rungon koko tietysti, mutta ymmärsin aiemmista tämän ketjun pohdinnoista että polkimet ainakin saa myös yleensä tilata samaan pakettiin. Irtoaako pääsääntöisesti kaikista malleista akku, vaikka näyttäisikin olevan nätisti integroitu runkoon?
Tilasin itse CUBE Reaction Hybrid One 2020-mallin alkukesästä BikeDiscountissa ja mukana tuli kyllä Cuben omat polkimet. Olettaisin, että sama keissi myös muissa vastaavissa malleissa. Tämä luki myös BikeDiscountissa pyörän sivuilla kun selasi tarkempia speksejä, joissa polkimet mainittiin.
 
Liittynyt
06.05.2019
Viestejä
17
Jos nyt oikein tätä maailmaa tulkitsen, niin näyttäisi nuo varastossa olevat koot olevan kyllä mitä sattuu bike-discountissa. Onko tämä nyt sitten COVID efekti vai normitilanne, mutta tarjonta taitaa oikeasti olla paljon kapeampi mitä ensivaikutelmalta näyttää. Ilmeisesti näppituntumana 18" ympäriltä runkoa pitäisi 175 senttisen henkilön hakea, ja sitten tarkemmin katsoa onko valmistajilla omat suositukset?
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 371
Kannattaa käydä kokeilemassa sekin bilteman sähkömaasturi. Fillarifoorumillakin taisivat tästä uudesta todeta että ihan ok laitos hintaisekseen, pyörää myytiin aiemmin tarjouksessa muistaakseni 1049€ hintaan joten tulee luultavasti uudestaankin.

Tekniikkahan tuossa on ihan normaalia shimanoa ja bafangia joten huollon ei pitäisi olla ongelma.

jos olisin itse tiennyt keväällä että moinen malli on tulossa niin en olisi rakentanut itse nykyistä pyörääni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Samanlaiset piuhat oli omassakin valossa, tuo ilmoitettu pituus on varmaan noiden molempien johtojen yhteispituus. Tämän piuhan itse ostin vielä lisäksi. Asensin itse ainakin ihan kiinteäksi ja kolvasin tuon johdon noihin liittimiin. Ja tosiaan piti itse ainakin erikseen käyttää pyörä liikkeessä, että sai valot aktivoitua jota tuossa aiemmin kyselinkin. Mutta samalla päivitettiin myös moottorin firmware uusimpaan.
Tarvitseekohan tuota liikkeessä käyntiä tehdä kun tuossa herrmanssissa on kiinteä katkaisin itse lampussa? Vai eikö se muka saa virtaa akusta ilman ohjelmointia
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Kannattaa käydä kokeilemassa sekin bilteman sähkömaasturi. Fillarifoorumillakin taisivat tästä uudesta todeta että ihan ok laitos hintaisekseen, pyörää myytiin aiemmin tarjouksessa muistaakseni 1049€ hintaan joten tulee luultavasti uudestaankin.

Tekniikkahan tuossa on ihan normaalia shimanoa ja bafangia joten huollon ei pitäisi olla ongelma.

jos olisin itse tiennyt keväällä että moinen malli on tulossa niin en olisi rakentanut itse nykyistä pyörääni.
Eikös tuossa Biltemalaisessa ole napamoottori ja mahdollisesti hengenvaarallinen keulakin ("Lisäämässä painoa etupäähän")?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Eikös tuossa Biltemalaisessa ole napamoottori ja mahdollisesti hengenvaarallinen keulakin ("Lisäämässä painoa etupäähän")?
Eipä napamoottorissa ole mitään vikaa, jos ei tule maastossa ajeltua. Erittäin varmatoimisia kapistuksia ja eivätkä rasita voimansiirtoa samalla tavalla kuin keskiömoottorit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
258
Tarvitseekohan tuota liikkeessä käyntiä tehdä kun tuossa herrmanssissa on kiinteä katkaisin itse lampussa? Vai eikö se muka saa virtaa akusta ilman ohjelmointia
Tuotapa en osaa kyllä varmaksi mennä sanomaan. Onkos sulla tuo e-bike-versio lampusta vai dynamo-versio? Herrmansin omien sivujen mukaan tuo katkaisija olisi ainostaan noissa dynamomalleissa... Eikä ainakaan itsellä ole pyöritettävä tuo takakansi. Liekköhän kumpaako edes verkkokaupalla loppujen lopuksi myynnissä, kun on ilmoitettu, että olisi katkaisija.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Tuotapa en osaa kyllä varmaksi mennä sanomaan. Onkos sulla tuo e-bike-versio lampusta vai dynamo-versio? Herrmansin omien sivujen mukaan tuo katkaisija olisi ainostaan noissa dynamomalleissa... Eikä ainakaan itsellä ole pyöritettävä tuo takakansi. Liekköhän kumpaako edes verkkokaupalla loppujen lopuksi myynnissä, kun on ilmoitettu, että olisi katkaisija.
H-Black MR8 EBIKE lukee paketissa ja takakansi pyörii. Ohjeissa on kyllä myös dynamo juttuja mutta varmaan samat ohjeet sopivat molempiin.
Noh ei tässä auta kuin odotella että DHL:än paketti saapuu niin pääseen kokeilemaan :) Ilmoittelen sitten kuinka kävi.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Koska sillon se olisi ns liian helppoa eikä muutenkaan toimi suomessa.
Tai sitten voi toki olla, että asialla on ihan perustellut syyt (kuten yleensä).

Tässä tapauksessa jos pitäisi itse veikata, verotuen kautta halutaan nimenomaan tukea työmatkapyöräilyä, ja tuo osunee keskimäärin aika paljon paremmin maaliinsa kun fillarin omistaa tai liisaa työantaja.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Tai sitten voi toki olla, että asialla on ihan perustellut syyt (kuten yleensä).

Tässä tapauksessa jos pitäisi itse veikata, verotuen kautta halutaan nimenomaan tukea työmatkapyöräilyä, ja tuo osunee keskimäärin aika paljon paremmin maaliinsa kun fillarin omistaa tai liisaa työantaja.
Kuinka moni työnantaja tuollaisen kanssa halukas kikkailemaan? Mieluummin itse ainakin ostaisin oman sähköpyörä kalliin liisauksen sijasta. Tuntuu vain siltä että aika marginaaliseksi jää tämä ja jättää aika paljon porukkaa ulkopuolelle verrattuna hankintatukeen. Hankintatuki olisi varmasti lisännyt paljon enemmän sähköpyörien hankkimista ja sitä kautta vähentänyt autojen käyttöä.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Kuinka moni työnantaja tuollaisen kanssa halukas kikkailemaan? Mieluummin itse ainakin ostaisin oman sähköpyörä kalliin liisauksen sijasta. Tuntuu vain siltä että aika marginaaliseksi jää tämä ja jättää aika paljon porukkaa ulkopuolelle verrattuna hankintatukeen. Hankintatuki olisi varmasti lisännyt paljon enemmän sähköpyörien hankkimista ja sitä kautta vähentänyt autojen käyttöä.
Onko argumenttisi siis "tuntuu vain"?

Jos työnantajan puolelta mietit, niin huoli on turha. Luontoisetujen kanssa jaksaa "kikkailla" aika moni firma. Monessa tapauksessa niitä pidetään jopa ihan merkittävinä asioina henkilöstön houkuttelun ja viihtyvyyden kannalta.

Työntekijän puolelta katsottuna tuo näyttää myös hyvältä. 1200 eurolla vuodessa saa jo ihan mukavasti vaikka sähköfillaria ja käytännössä se tuo siihen palkansaajalle veroprosenttinsa suuruisen alennuksen. Toki liisariyhtiö ottaa omansa, mutta toisaalta mukana on usein muiden varusteiden hankinta, huollot ja varkausvakuutus. Se on monelle tavan tallaajalle aika houkutteleva ja vaivaton paketti jonka puolesta on aika helppo argumentoida. Useinhan liisarisopparien jälkeen nuo saa myös lunastaa itselleen, riippuu toki sopparista missä määrin se kannattaa.

Suora hankintatuki taasen on budjetoinnissa heti suora kulu, sitäkin voisi sitten miettiä että paljonko siitä oikeasti kohdistuisi työmatkafillarointia lisäämään ja paljonko menisi vain harrastajien kautta fillarimyyjien taskuihin. Pelkästään noista syistä tuen määrä jäisi luultavasti hyvin olemattomaksi, vrt. nykyinen verovähennusoikeus.
 
Viimeksi muokattu:

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 353
Tässä on tämän hetken laskuri ilman tuota veroetua. Noin 3000e pyörästä työntekijä maksaa 45-50e. Sitten kun tuo verotus muuttuu, niin työntekijä osuus pienenee merkittävästi vai olenko ihan väärässä?

 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Tässä on tämän hetken laskuri ilman tuota veroetua. Noin 3000e pyörästä työntekijä maksaa 45-50e. Sitten kun tuo verotus muuttuu, niin työntekijä osuus pienenee merkittävästi vai olenko ihan väärässä?

Vuositasolla 1200€ verotusarvoon asti työntekijän maksama osuus olisi verovapaa. Mutta tuo mitä kukakin maksaa on kiinni työnantajan ja työntekijän välisestä sopimuksesta. Tuo laskuri ilmeisesti noudattaa alla kuvattua mallia (samaa kuin tyypillinen puhelinetu):

"Yleisin käytäntö on, että työntekijä maksaa ainoastaan oman veroprosentin mukaisen osan verotusarvosta verottajalle (työantaja pidättää palkasta). Tällöin työnantaja tarjoaa työntekijälleen edun, jonka kustannuksiin se osallistuu ja työntekijä maksaa edusta vain veroa."

Täytyy nyt toki muistaa että eihän tästä vielä mitään verottajan tulkintaa ja ohjeistusta (kai?) ole. Mutta vaikea tää on silti fillaristille nähdä muuta kuin positiivisena muutoksena.
 
Viimeksi muokattu:

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 351
"Yleisin käytäntö on, että työntekijä maksaa ainoastaan oman veroprosentin mukaisen osan verotusarvosta verottajalle (työantaja pidättää palkasta). Tällöin työnantaja tarjoaa työntekijälleen edun, jonka kustannuksiin se osallistuu ja työntekijä maksaa edusta vain veroa."
Jep, meillä ainakin firma tarjoaa kaikki työsuhdeasunnot, autot jne, melkeinpä sen mukaan mitä verottomasti tai alennetulla verotuksella saa tarjota. Ne tulee osaksi kokonaiskompensaatiota, eli voit itse valita että otatko vaikkapa 3000e liksaa tai 2900€ + 100€ pyöräliisarin, mutta jos otat pyöräliisarin, sun verotettava tulo olis vaan tuo 2900€ kun muuten se olis 3000€.

Jos ei jo olis oma sähkäri niin ottaisin kyllä tuollaisen, ainakin jos sen saisi suhteellisen vapaasti itse valita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
946
Nyt syksyn sateiden liukastamat ajoreitit sai mietiskelemään rengasvaihtoehtoja sähkömaasturiin.
Nyt alla on ensiasennusrenkaat Maxxis Crossmark II 29x2,35 kokoisina. Liukkaat juuret, kivet, nurmialueet ja pehmenneet polunpohjat aiheuttaa välillä sutimista ja eturenkaan lipsumista. Toisaalta nuo rullaa asfaltilla ihan hemmetin hyvin. Millaisia kokemuksia rengaspäivityksistä porukalla?
Tilasin nyt eturenkaaksi Michelin Wild AM kumin. Vähän äreämpi kuviointi ja arvostelujen mukaan pehmeä, sekä pitävä kumiseos. Katsotaan oliko turhaa hipostelua 40€ edestä vai tuntuuko jotain eroa. Jos vielä kaipaa äreämpää, niin tuon voi siirtää taakse.
Sitten pitäis hankkia hieman taaksepäin muotoiltu tanko. Huomaa pidemmillä matkoilla, että tulee verryteltyä ranteita tuolla suoralla putkella. Mitään neuvoja/huomiota valintaan?
Ja mikä olisi minimitaso hissitolpan hankinnassa, mitä kannattaa katsoa?

... joo tää lähti jo käsistä kauan aikaa sitten, mutta sali innostuksen lopahdettua, en pidä liikuntaan sijoitettuja markkeja pahana asiana. Noin 500km/kk tulee kilsoja ja enemmänkin tulisi jos lapsiarki sallisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
255
Sattuuko jollain olemaan xt60 urosliitintä jouten? Säikähti oikein kun kunnon kipinät leimahti, onneks mitään ei varmaan mennyt rikki. Varmaan vaan tärinässä ajan kuluessa johto kulunut poikki juotoksistaan.
 

Liitteet

Liittynyt
14.11.2018
Viestejä
37
Palstaa lueskelin ja Biltemalaisista ilmeisesti ihan ok kokemuksia. Vanhalle immeiselle kauppamatkoja (16km suuntaansa alfalttitietä) helpottamaan (ylämäissä ja vastatuulessa helpottamaan) pitäisi löytää pyörä ja napamoottori on hänen asettamansa vaatimus sekä riittävä ajomatka (eli tuo 32km yhteensä pitäisi mennä viileämmäkin kelillä jne.)

Tämä näyttäisi tietojen osalta täyttävän vaatimukset - kuinka hyvin noi annetut ajomatkat (tässä 50-80km optimiolosuhteissa) pitää kutinsa. Uskaltaako tulkita tuon riittävän 32km haastavissa oloissa? Ja vielä saman muutaman vuoden ajan?

Ei taida ihan samassa hintaluokassa löytyä kilpailijoita?
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Palstaa lueskelin ja Biltemalaisista ilmeisesti ihan ok kokemuksia. Vanhalle immeiselle kauppamatkoja (16km suuntaansa alfalttitietä) helpottamaan (ylämäissä ja vastatuulessa helpottamaan) pitäisi löytää pyörä ja napamoottori on hänen asettamansa vaatimus sekä riittävä ajomatka (eli tuo 32km yhteensä pitäisi mennä viileämmäkin kelillä jne.)

Tämä näyttäisi tietojen osalta täyttävän vaatimukset - kuinka hyvin noi annetut ajomatkat (tässä 50-80km optimiolosuhteissa) pitää kutinsa. Uskaltaako tulkita tuon riittävän 32km haastavissa oloissa? Ja vielä saman muutaman vuoden ajan?

Ei taida ihan samassa hintaluokassa löytyä kilpailijoita?
Kyllä sen 32km pitäisi riittää, ainakin jos et käytä tehokkainta avustusta. Hinta on kyllä edullinen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Tänään se vihdoin saapui, ja voi jukupätkä miten mahtava vehje! Elämäni ensimmäiset ajelut sähköpyörällä ja kyllä nyt kauppareissut "analogisella" pyörällä tuntuvat pahalta :D

Jos jotain pahaa sanottavaa niin se perhanan rajoitin vaan alkoi jo ekalla lenkillä rassaamaan hermoja aika pahasti, tuntuu että 25km/h tulee täyteen toisella polkaisulla.. Tähänhän taitaa onneksi löytyä jonkinsortin ratkaisu ;)

Nyt pitää vain käyttää pyörä jossain huollossa tarkistuksessa + lampun asennuksessa ja jostain pitäisi löytää tähän sopivat lokasuojat. Koska pyörän kanssa tilaamani lokarit eivät tähän sopineetkaan. (Pientä purnausta Canyonin suuntaan kun eivät tuosta mitään huomattaneet)
jghjhhj.jpg
'

E: Jos jollain on tarvetta SKS Speedrocker Fender Set 40mm niin täältä voisi saada kolmella kympillä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
617
Tänään se vihdoin saapui, ja voi jukupätkä miten mahtava vehje! Elämäni ensimmäiset ajelut sähköpyörällä ja kyllä nyt kauppareissut "analogisella" pyörällä tuntuvat pahalta :D

Jos jotain pahaa sanottavaa niin se perhanan rajoitin vaan alkoi jo ekalla lenkillä rassaamaan hermoja aika pahasti, tuntuu että 25km/h tulee täyteen toisella polkaisulla.. Tähänhän taitaa onneksi löytyä jonkinsortin ratkaisu ;)
Minkä pyörän tarkalleen tilasit/ostit? Vaikuttaa soivalta peliltä nämä "live kuvat". Nuo myyntikuvat ei niin kerro pyörästä kovinkaan paljon tai ainakaan niitä eroja/wau juttuja huomaa.

Viritys tapahtuu jollain lisäpalikalla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Minkä pyörän tarkalleen tilasit/ostit? Vaikuttaa soivalta peliltä nämä "live kuvat". Nuo myyntikuvat ei niin kerro pyörästä kovinkaan paljon tai ainakaan niitä eroja/wau juttuja huomaa.

Viritys tapahtuu jollain lisäpalikalla?
Pyörä on Pathlite:ON 6 ja joo ~150€ maksaa ns speedbox jolla tuon rajoituksen saa kierrettyä.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 053
Oisko ideaa miten sais tuon takavalon laitettua kiinni tuohon telineeseen?

1601470194868.png
1601470240792.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Lokareiden kanssa yhteensopivat pyörämallit on kyllä listattu noissa Canyonin sivun spekseissä.
Kyllä, meni vain pathlite ja roadlite sekaisin tilausta tehdessä. Oma vika, enkä mitään palautetta sinnepäin laitakkaan.

Mutta näin varastomiehenä/asiakaspalvelijana olisin itse kysynyt että onko tilaamasi tavarat varmasti oikein, koska ne eivät sovi yhteen.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Kyllä, meni vain pathlite ja roadlite sekaisin tilausta tehdessä. Oma vika, enkä mitään palautetta sinnepäin laitakkaan.

Mutta näin varastomiehenä/asiakaspalvelijana olisin itse kysynyt että onko tilaamasi tavarat varmasti oikein, koska ne eivät sovi yhteen.
Mistä kauppa voi tietää oletko ostamassa juuri siihen pyörään lokasuojia, vai johonkin toiseen pyörään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Mistä kauppa voi tietää oletko ostamassa juuri siihen pyörään lokasuojia, vai johonkin toiseen pyörään?
Huomaa sana "kysyä", mutta joo offtopic.

Huomenna pyörä käy liikkeessä ja katsotaan toimiiko herrmansin lamppu ilman päivityksiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Tuotapa en osaa kyllä varmaksi mennä sanomaan. Onkos sulla tuo e-bike-versio lampusta vai dynamo-versio? Herrmansin omien sivujen mukaan tuo katkaisija olisi ainostaan noissa dynamomalleissa... Eikä ainakaan itsellä ole pyöritettävä tuo takakansi. Liekköhän kumpaako edes verkkokaupalla loppujen lopuksi myynnissä, kun on ilmoitettu, että olisi katkaisija.
Pyörä tuli huollosta ja niinhän siinä kävi että ei olisi päivittämättä toiminut. Meneekin niin että ei ole väliä onko katkaisijaa vai ei, koska akku ei anna virtaa lampulle ilman päivitystä.
Noh 80€ ei ollut paha hinta siitä että pyörän kunto tarkastettiin ja lamppu asennettiin. :)
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Ymmärtääkseni nykyisellä lainsäädännöillä seuraava pitäisi olla laillista, eikä liikennevakuutustakaan tarvita:
-Ostan normaalin maastopyörän/läskin
-Asennan siihen 1000w keskiömoottorin takarenkaalle
-Otan ketjut pois ja korvaan polkimet kiinteillä jalkatapeilla
-Rajoitan huippunopeuden 25:een kilometriin tunnissa

A - Riittääkö (vaihteettomassa) edullisessa 1kw keskiömoottorisarjoissa potkua miten? Ylämäet? Yleinen kiihtyvyys ja vääntö?

B - Salliiko nuo halvat kiinansarjat nopeuden rajoittamista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Ymmärtääkseni nykyisellä lainsäädännöillä seuraava pitäisi olla laillista, eikä liikennevakuutustakaan tarvita:
-Ostan normaalin maastopyörän/läskin
-Asennan siihen 1000w keskiömoottorin takarenkaalle
-Otan ketjut pois ja korvaan polkimet kiinteillä jalkatapeilla
-Rajoitan huippunopeuden 25:een kilometriin tunnissa

A - Riittääkö (vaihteettomassa) edullisessa 1kw keskiömoottorisarjoissa potkua miten? Ylämäet? Yleinen kiihtyvyys ja vääntö?

B - Salliiko nuo halvat kiinansarjat nopeuden rajoittamista?
Eikö kannattaisi suoraan ostaa sähköskootteri? tulisi varmaan halvemmaksikin.
Mutta kyllähän tuon viritelmän pitäisi nykylakien mukaan olla laillinen (kunhan valot ja heijastimet löytyy)
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Eikö kannattaisi suoraan ostaa sähköskootteri? tulisi varmaan halvemmaksikin.
Mutta kyllähän tuon viritelmän pitäisi nykylakien mukaan olla laillinen (kunhan valot ja heijastimet löytyy)
Juu, varmasti tulisi halvemmaksi ja toisena vaihtoehtona onkin.. Jos jollain järkisyillä haluaisi perustella tätä, niin voisi olla vaikka parempi talviajettavuus ja mahdollisuus muksutarakalle..

Mutta eihän kukaan projektejaan lähde järjellä perustelemaan, eihän?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Juu, varmasti tulisi halvemmaksi ja toisena vaihtoehtona onkin.. Jos jollain järkisyillä haluaisi perustella tätä, niin voisi olla vaikka parempi talviajettavuus ja mahdollisuus muksutarakalle..

Mutta eihän kukaan projektejaan lähde järjellä perustelemaan, eihän?
Minulla on ollut tällainen projekti käynnissä jo kesästä lähtien, mutta moottori ei ole ottanut vieläkään saapuakseen kiinasta, niin myin sitten projektiaihionkin pois. Katsotaan sitten taas ensi keväänä uudelleen. Laillista tuo tosiaan kuitenkin on.

Edit. Sen verran projektista, että akut tuollaisen tehoiseen vehkeeseen maksavat melkoisesti. Itsellä on ajatuksena ajaa 1500w moottorilla, rajoittaen se 1000w:iin ja käyttää 2:ta 500w akkua rinnakkain
 
Viimeksi muokattu:

bb12

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
13.10.2017
Viestejä
602
Xiaomi HIMO Z20
Geekbuyingistä, onko pyörästä kokemuksia? reiluun 700e parempi kuin GZR?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Edit. Sen verran projektista, että akut tuollaisen tehoiseen vehkeeseen maksavat melkoisesti. Itsellä on ajatuksena ajaa 1500w moottorilla, rajoittaen se 1000w:iin ja käyttää 2:ta 500w akkua rinnakkain
Niin maksaa, oma nyrkkisääntö hinnalle on 1€/1Wh. Projekteihin voisi miettiä kävisikö esimerkiksi kaksi tälläistä akkua, jos näitä joskus vielä tulee saataville:
GZR FAT 4.0 -vara-akku 179,90 (179€/400Wh)
 
Liittynyt
18.01.2020
Viestejä
93
Minulla on ollut tällainen projekti käynnissä jo kesästä lähtien, mutta moottori ei ole ottanut vieläkään saapuakseen kiinasta, niin myin sitten projektiaihionkin pois. Katsotaan sitten taas ensi keväänä uudelleen. Laillista tuo tosiaan kuitenkin on.

Edit. Sen verran projektista, että akut tuollaisen tehoiseen vehkeeseen maksavat melkoisesti. Itsellä on ajatuksena ajaa 1500w moottorilla, rajoittaen se 1000w:iin ja käyttää 2:ta 500w akkua rinnakkain
Mielenkiintoista, että muillakin samanlaisia projektiaikeita. Kahta akkua meinasin itsekin hyödyntää mikäli toteutusasteelle päästään.

Toistan vielä aikaisemman kysymykseni. Onko jollain kokemusperää halvasta 1000w vannemoottorista, riittääkö tuollainen pyörän ainoaksi liikuttajaksi miten hyvin? Liikkeellelähdöt, ylämäet, hupi-hurvittelu? Keskimoottorilla saisi vähän monipuolisempaa käyttöaluetta, kun voisi vaihteistoa hyödyntää, mutta omalla kohdalla ei muuten ole ihanteellinen ratkaisu tähän projektiin..

Onko noissa halvoissa kitticontrollereissa mitään ohjeimointimahdollisuuksia, esim tuon nopeuden rajoittamisen suhteen?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Mielenkiintoista, että muillakin samanlaisia projektiaikeita. Kahta akkua meinasin itsekin hyödyntää mikäli toteutusasteelle päästään.

Toistan vielä aikaisemman kysymykseni. Onko jollain kokemusperää halvasta 1000w vannemoottorista, riittääkö tuollainen pyörän ainoaksi liikuttajaksi miten hyvin? Liikkeellelähdöt, ylämäet, hupi-hurvittelu? Keskimoottorilla saisi vähän monipuolisempaa käyttöaluetta, kun voisi vaihteistoa hyödyntää, mutta omalla kohdalla ei muuten ole ihanteellinen ratkaisu tähän projektiin..

Onko noissa halvoissa kitticontrollereissa mitään ohjeimointimahdollisuuksia, esim tuon nopeuden rajoittamisen suhteen?
Itselle tulossa luultavasti tässä kuussa MXUS XF15 vaihteistettu napamoottori 500W, mutta siitä lähtee yli 1000W. Tämän lisäksi 48V 23Ah akku, johon on integroitu kontrolleri ja veden pitävillä liittimillä. 48V akulla pitäisi huippunopeuden olla siinä n. 50km/h tienoilla.

500W kitti, joka itselle tulossa

1000W kitti:

Endless-spheressä arvostelua näistä:
1000W:
500W:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Itse vähän miettinyt, että voisi sähköistää maasturin, niin olisi kivempi talvella ajella. Jos ostaisi Bafangin 1000W:n moottorin ja akuksi 52V/17.5Ah Samsung. Ei kait tuolla pahasti voi pieleen mennä?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 794
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom