Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Onko tietoa pystyykö BikeDiscount-kaupasta lisäämään tilaukseen vielä tuotteita lisää mikäli ei ole vielä tullut ilmoitusta, että paketti olisi lähetetty liikkeelle ? Tuntuu olevan ruuhkaisaa ja toimenpiteet kestävät mikä on täysin OK. Ongelmaksi koituu se, että myös heidän aspa on älyttömän ruuhkainen ja maileihinkin vastaavat oman ilmoituksensa mukaan 4-7 päivän sisään.

Tietäis ennakkoon hommata lisävarusteita muualta jos tuolta ei ala vastausta tippumaan.

Edit. Tilausvahvistuksessahan tuo lukee näköjään: Adding more items to your existing order, as well as merge multiple orders is not possible because we are not allowed to increase the amount reserved subsequently.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
437
Onko tietoa pystyykö BikeDiscount-kaupasta lisäämään tilaukseen vielä tuotteita lisää mikäli ei ole vielä tullut ilmoitusta, että paketti olisi lähetetty liikkeelle ? Tuntuu olevan ruuhkaisaa ja toimenpiteet kestävät mikä on täysin OK. Ongelmaksi koituu se, että myös heidän aspa on älyttömän ruuhkainen ja maileihinkin vastaavat oman ilmoituksensa mukaan 4-7 päivän sisään.

Tietäis ennakkoon hommata lisävarusteita muualta jos tuolta ei ala vastausta tippumaan.
Mulle vastasivat hiljattain mailiin parissa päivässä. Tilauksen muokkaamisesta jälkikäteen ei ole kokemusta. Kampe lähti dhl:n matkaan viidessä työpäivässä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Tuli hankittua Devinci AC NX/GX. Harrastuspyöräksi + ympärivuotiseksi työmatkapyöräksi. Voin kirjoitella myöhemmin kokemuksia, jos jotakuta kiinnostaa. Itselle tämä oli ensimmäinen sähköavusteinen ja olihan se mielenkiintoista mäkiä kavuta testilenkillä. Nyt vain kohti polkuja ja alamäkiä!
Nyt on hieman kokemuksia takana kyseisestä pyörästä.

On se vaan ilo ja riemu päästellä menemään. Ennen varsinaista käyttöönottoa moottorin avustuksia on laskettu aavistuksen verran, jotta tuntuma olisi alimmalla avustuksella mahdollisimman lähellä normaalia maastopyörää. Säätö on osoittautunut oikeaksi.

Pyörässä oleva Shimanon moottori on todella hyvä ja voittaa vertailussa mielestäni Boschin tuntuman. Boschissa avustus tuntui hieman jopa puskevalta kevyimmässäkin tilassa, kun taas Shimanolla tuntuma on verrattavissa luomupyörään. Bosch ei myyjän mukaan ole ainakaan vielä säädettävissä. Akun kestävyys on erittäin hyvä. Yhdellä latauksella pystyn ajamaan arviolta 4-5 kertaa oman vakiolenkin, mikä on noin 17km/1h 10min pitkä kohtalaisen tekninen ja mäkinen lenkki harjumaastossa. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut voimansiirron kanssa (Sram NX/GX). Jarrut on alkaneet tuntumaan hieman riittämättömiltä (Sram Guide) tiukimmissa alamäissä, joten ne ovat mahdollisesti päivityksen tarpeessa ensimmäisenä. Pyörä on painava sähköpyöräksikin (noin 25kg), mutta en ole huomannut tämän haittaavan käsittelyä metsässä. Pyörän nostelu ja huoltokäsittely toki on hieman haastavampaa. Jousitus toimii kuin unelma ja on todella hauska tunne, kun voit vain polkea lisää vauhtia tiukkaankin juurakkoon perse satulassa eikä tunnu missään.

Devinci tarjoaa elinikäisen runkotakuun, mikä tietenkin on iso plussa etenkin raskaassa sähköpyörässä. Voin lämpimästi suositella kyseistä Suomessa hieman tuntemattomampaa pyörämerkkiä. Pyörää myy PK-seudulla majaileva RideMore pyöräliike missä asiakaspalvelu on ensiluokkaista.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Ehkä vähän off-topic, mutta kenelläkään suositella hyvää kännykkätelinettä pyörään? Sellaista että ei naarmuta puhelinta, ja teline ei pienistä töyssyistä lähde heilumaan.
Aliexpressissä, jos laitat hakuun Bicycle Phone Holder, niin löytyy noit missä on tuo kiristinruuvi sivussa. Ne ovat ilmeisen suosittuja ja hyvälaatuisia. Niis on pehmusteet pitimissä ja ne kiinnittyy hyvin sarviin.
Mulla on yhdenlainen malli noista ja ainut huonopuoli, on et se kilkuttaa ajaessa jos ei ole puhelin kiinni ja tuota ei ole loppuun saakka kiristetty. Saisi varmaan helposti fixattua, jos on tarve, ettei tarvi aina ruuvata tuota kiristintä kiinni.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Rakentelin 12V -> 54.6V laturin (kytkin johdot) että saa aurinkopaneeliakusta ladattua sähköpyörän akun ilman invertteriä. Vakiolaturi on 2A ja tuohon säädin 1.5A latausvirraksi. Mittausten mukaan sp-akku alkoi latautumaan ihan ok. Alempi potikka säätää voltit ja keskimmäinen amppeerit, ylimmästä en tiedä. Tuollainen dc-dc konvertteri siis:
 

Liitteet

Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Totaalinuubilta nyt kysymyksiä.

Miten sähköfillareilla hoituu pitkien päiväetappien ajelu? Olisi targettina vetään esimerkiksi Tampere-Jyväskylä väliä taas joskus, siitä tulee helposti yli parinsadan kilometrin siivu kun vetää pikkuteitä pitkin. Onko sähköpyörä tuolle välille itsemurha? Taukojahan tuossa kuitenkin pidetään joka tapauksessa, jolloin latailukin onnistuu. Mutta kuinka nopeasti nuo latautuvat vai tarvitaanko käytännössä vaihtoakku?

Kuinka hyvin ylipäätään onnistuu tuo ajaminen akku tyhjänä? Vastaako tuntuma vain sen 10-15kg raskaammaksi lastattua normipyörää?

Pyöräilykärpänen on hieman puraissut taas vuosien jälkeen. Viimeksi tuli sotkettua ihan kivasti jollain Hydridi-helkamalla, kunnes se pöllittiin. Luultavasti jollain emmätiedä-luomulla (hydridi, cyclo tai gravel...) startataan nytkin, mutta sähköä kyllä harkitaan kanssa vakavasti, viimeistään sitten kun perhekuntamme siirtyy kämppään jossa sen latailu järjestyy kätevästi. Ajelut tosiaan on työmatkaa, kuntolenkkiä, harrastuksiin ajelua - enimmäkseen normi tiepohjilla mutta välillä maastopolkujakin olisi kiva lähteä katselemaan. Hikoilua en kaihda ja kovasykkeinen kuntoilu kunnon hapotuksilla on välillä mannaa, mutta työmatkalla kaikki hikoilu on saatanasta joten siksikin sähkö kutittelee. Kun toivelista on nyt näin moninaista kirjoa, niin onko se parasta vaan pitkällä tähtäimellä investoida sekä hyvään luomufillariin ja sähköpyörään, ja tilanteen mukaan käytellä sitten mitä käyttää?

Pituutta on 198cm ja painoa siinä 94-100kg välillä. Jalan sisämitta 97cm. Oli fillarissa voimanlähde mikä hyvänsä, optimi runkokoko olisi kiva toki löytää.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Totaalinuubilta nyt kysymyksiä.

Miten sähköfillareilla hoituu pitkien päiväetappien ajelu? Olisi targettina vetään esimerkiksi Tampere-Jyväskylä väliä taas joskus, siitä tulee helposti yli parinsadan kilometrin siivu kun vetää pikkuteitä pitkin. Onko sähköpyörä tuolle välille itsemurha? Taukojahan tuossa kuitenkin pidetään joka tapauksessa, jolloin latailukin onnistuu. Mutta kuinka nopeasti nuo latautuvat vai tarvitaanko käytännössä vaihtoakku?

Kuinka hyvin ylipäätään onnistuu tuo ajaminen akku tyhjänä? Vastaako tuntuma vain sen 10-15kg raskaammaksi lastattua normipyörää?

Pyöräilykärpänen on hieman puraissut taas vuosien jälkeen. Viimeksi tuli sotkettua ihan kivasti jollain Hydridi-helkamalla, kunnes ne pöllittiin. Luultavasti jollain emmätiedä-luomulla (hydridi, cyclo tai gravel...) startataan nytkin, mutta sähköä kyllä harkitaan kanssa vakavasti, viimeistään sitten kun perhekuntamme siirtyy kämppään jossa sen latailu järjestyy kätevästi. Ajelut tosiaan on työmatkaa, kuntolenkkiä, harrastuksiin ajelua - enimmäkseen normi tiepohjilla mutta välillä maastopolkujakin olisi kiva lähteä katselemaan. Hikoilua en kaihda ja kovasykkeinen kuntoilu kunnon hapotuksilla on välillä mannaa, mutta työmatkalla kaikki hikoilu on saatanasta joten siksikin sähkö kutittelee. Kun toivelista on nyt näin moninaista kirjoa, niin onko se parasta vaan pitkällä tähtäimellä investoida sekä hyvään luomufillariin ja sähköpyörään, ja tilanteen mukaan käytellä sitten mitä käyttää?
Toki se ajo onnistuu tyhjälläkin akulla, mutta eihän se välttämättä kovin kivaa ole juuri tuosta lisäpainosta johtuen. Minä ajelen lenkeillä yleensä aika paljon avustusrajan yläpuolella, mutta pienessäkin ylämäessä sen kyllä huomaa heti jos avustus ei hyppää mukaan. Tuollainen matka vaatii hieman käyttöasteesta ja avustuksen määrästä riippuen ainakin kaksi latausta, eikä se onnistu lyhyellä tauolla.

Pituutta on 198cm ja painoa siinä 94-100kg välillä. Jalan sisämitta 97cm. Oli fillarissa voimanlähde mikä hyvänsä, optimi runkokoko olisi kiva toki löytää.
Sanoisin, että 21" runkoa pienempää on noilla mitoilla turha katsella.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 050
En tiedä miten nykyisin on, mutta ainakin tuota omaa 17.5ah akku saa ladata tuolla 4.0a laturilla yli 6h.
Toki jos toinen akku olisi niin sitten saattas vähään helpottaa.
Tuolla akulla pääse pienimmällä asetustasolla parhaillaan yli 150km mutta yleensä noin 100km.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
En tiedä miten nykyisin on, mutta ainakin tuota omaa 17.5ah akku saa ladata tuolla 4.0a laturilla yli 6h.
Toki jos toinen akku olisi niin sitten saattas vähään helpottaa.
Tuolla akulla pääse pienimmällä asetustasolla parhaillaan yli 150km mutta yleensä noin 100km.
Saa olla aika tasaista maastoa ja reilusti omaa lihasta käytössä, että 150km pääsisi yhdellä latauksella.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 050
Saa olla aika tasaista maastoa ja reilusti omaa lihasta käytössä, että 150km pääsisi yhdellä latauksella.
Juurikin näin. Tässä vähän tilastoa noista isommista määristä:

142km 0% akkua jäljellä (lokakuu)
123.92km 11% akkua jäljellä
119.99km 26% akkua jäljellä
179.57km 2% akkua jäljellä (syyskuu)
131.8km 6% akkua jäljellä
162km 0% akkua jäljellä (heinäkuu)
113.67km 14% akkua jäljellä
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Juurikin näin. Tässä vähän tilastoa noista isommista määristä:

142km 0% akkua jäljellä (lokakuu)
123.92km 11% akkua jäljellä
119.99km 26% akkua jäljellä
179.57km 2% akkua jäljellä (syyskuu)
131.8km 6% akkua jäljellä
162km 0% akkua jäljellä (heinäkuu)
113.67km 14% akkua jäljellä
Kiintoisaa. Minkäslainen mylly sulla oli? Ja mitenkäs tuo latautuminen tapahtuu - onko mitään teholatureita noin isoille akuille olemassa ja latautuuko akusta vaikka se ensimmäinen puolikas nopeammin? Verraten nyt vaikka puhelimiin?

Toki noilla koko päivän kestävillä reissuilla mennään sitten pikkuteitä pitkin, korkeuserot ovat vähän isompia kuin maantiellä mutta kuitenkin tasaistakin riittää paljon enemmän kuin maastossa.

Ja tämä toki varmasti riippuu lähinnä pyörästä, mutta onko tuo pienin avustustaso sitten käytännössä pyörän oman massan kumoamista, vai tuoko se lisäksi vielä helpotusta ajoon vrt ilman sähköä? Itselle pitkillä matkoilla toki riittäisi se, että muuten pyörä hoitaisi lähinnä omat lisäkilonsa, mutta isompiin nousuihin voisi hakea akusta vähän dopingia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Joku katupyörä fazuan kevyellä moottorilla vois olla ehkä paras ja kun vielä optimoisi niin että ajaisi flatit osuudet täysin ilman moottoria? FAZUA - evation

Tuossa on moottori akkupaketissa kiinni ja halutessaan siis voi käyttää ihan normipyöränä helposti kun vetää akun moottoreineen ulos käden käänteessä ilman suurempaa värkkäystä. Toisekseen kun tuossa laittaa moottorin pois päältä se irrottaa moottorin voimansiirrosta (tai näin markkinointi "valehtelee").

Edit. FAZUA Evation Black Pepper – Exclusive: Test, info and how to update the Firmware | E-MOUNTAINBIKE Magazine Review tuosta evationista.

Canyon möi vanhalla evation versiolla roadliteä. En kyllä muista missä pyörissä oli tuo uusi 2.0 moottorimalli käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 050
Kiintoisaa. Minkäslainen mylly sulla oli? Ja mitenkäs tuo latautuminen tapahtuu - onko mitään teholatureita noin isoille akuille olemassa ja latautuuko akusta vaikka se ensimmäinen puolikas nopeammin? Verraten nyt vaikka puhelimiin?

Toki noilla koko päivän kestävillä reissuilla mennään sitten pikkuteitä pitkin, korkeuserot ovat vähän isompia kuin maantiellä mutta kuitenkin tasaistakin riittää paljon enemmän kuin maastossa.

Ja tämä toki varmasti riippuu lähinnä pyörästä, mutta onko tuo pienin avustustaso sitten käytännössä pyörän oman massan kumoamista, vai tuoko se lisäksi vielä helpotusta ajoon vrt ilman sähköä? Itselle pitkillä matkoilla toki riittäisi se, että muuten pyörä hoitaisi lähinnä omat lisäkilonsa, mutta isompiin nousuihin voisi hakea akusta vähän dopingia.

Mulla on Focus Jarifa Pro jossa Impulse Evo rs moottori.
Latailen aina akut sisällä ja suosittelen huomioimaan myös ostossa sen että akun saa helposti irti jos ei ole lämpimää paikka minne koko pyörän voi viedä latautumaan.
Muistaakseni tais saada 5ah laturia max tuohon suoraan valmistajalta. En oo koskaan seurannu latautumista niin tarkkaan että osais sanoa latautuuko nopeammin alku.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Joku katupyörä fazuan kevyellä moottorilla vois olla ehkä paras ja kun vielä optimoisi niin että ajaisi flatit osuudet täysin ilman moottoria? FAZUA - evation

Tuossa on moottori akkupaketissa kiinni ja halutessaan siis voi käyttää ihan normipyöränä helposti kun vetää akun moottoreineen ulos käden käänteessä ilman suurempaa värkkäystä.
Maantiepyörä tuskin toimii, kun pitäisi tosiaan päästä samalla vehkeellä myös soratiet ja metsäpolut? Luultavasti gravel tai hybridi on lähempänä toimivaa, sähköllä tai ilman. Aikaisemmin sotkin ihan tyytyväisenä tosiaan Helkaman jollain 800€ markkettihybridillä. Lähinnä sitten pidemmille reissuille voisi nykyään, kun 40v pikkuhiljaa lähenee, olla jo ehkä ergonomisempi tuollainen koukkusarvinen - enpä tiedä, kun en ole moista vielä kokeillut.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Maantiepyörä tuskin toimii, kun pitäisi tosiaan päästä samalla vehkeellä myös soratiet ja metsäpolut? Luultavasti gravel tai hybridi on lähempänä toimivaa, sähköllä tai ilman. Aikaisemmin sotkin ihan tyytyväisenä tosiaan Helkaman jollain 800€ markkettihybridillä. Lähinnä sitten pidemmille reissuille voisi nykyään, kun 40v pikkuhiljaa lähenee, olla jo ehkä ergonomisempi tuollainen koukkusarvinen - enpä tiedä, kun en ole moista vielä kokeillut.
Sähkögraveleitakin saa nykyään kyllä. Väistämättä kyllä potentiaalinen kantama lyhenee, mitä paremmat maasto-ominaisuudet pyörässä. Gravelilla kyllä pärjää vielä tasaisilla poluilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Entäs jos vaan budjetoisi vaihtoakun tarakalle mukaan ja puolesa matkaa heittäisi kiinni, tuplaisi toimintasäteen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
75
Sähjöfillarihimo iski kelien parantuessa, millaisia nuo Helkaman XE10 ja Xe11 mallit ovat osiltaan ja käytökseltään? Läheinen kauppias lupasi antaa hyvä tarjouksen, vaikka hintaa onkin jo lähtökohtaisestikin tonni liikaa...
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Teräsrunkonen ukkopyörä ja siihen sähköistyskitti niin pääsee ajeleen. Perusasfaltilla ei jousituksia tarvi. Pääsee alle tonnin puuhabudjetilla. Reilu tunnin homma asentaa sähköt.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Akun latausnopeudesta, niin mun akku latautuu 20 minuutissa 10%. Se pysyy samana koko latauksen ajan.
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 351
Sehän riippuu laturin amppeereista ja siitä kuinka monta amppeeria akku ottaa vastaan ennen kuin BMS viheltää pelin poikki. FPV lennokkiakun saa täyteen reilussa 10 minuutissa, toki ne on suunniteltu suurille virroille.

Yleensä akut tykkää leppoisesta latausvirrasta eli 10 pinnaa 20 minuuttiin on hyvä, ei liian nopea eikä liian hidas.

Markkinoilla on uusia kännykkäakkuja jotka ei tykkää hitaasta latauksesta vaan ne pitää ladata pikalaturilla että ne toimii. Mutta se onkin eri juttu se.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Lainaanpa tätä ketjua koska tästä nykyisestä pyörästäni on tulossa sähköpyörä.

Minkähän levyistä kumia pystyisi maksimissaan käyttämään kun kumin ja rungon välissä on nyt noin 1,3cm tyhjää kummallakin puolella. Tämänhetkinen rengaskoko on 29x2.10

Vanteen ulkoleveys 25mm
 

Liitteet

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Lainaanpa tätä ketjua koska tästä nykyisestä pyörästäni on tulossa sähköpyörä.

Minkähän levyistä kumia pystyisi maksimissaan käyttämään kun kumin ja rungon välissä on nyt noin 1,3cm tyhjää kummallakin puolella. Tämänhetkinen rengaskoko on 29x2.10

Vanteen ulkoleveys 25mm
Ei siihen voi kukaan mitään muuta ohjetta sanoa kuin että voit käyttää niin leveää rengasta mikä vain mahtuu pyörimään ottamatta kiinni fillarin runkorakenteisiin ja istuu vanteelle. Tuo mm. Bilteman käyttämä Kenda on muuten korkeintaan välttävä rengas, eli jossakin vaiheessa kannattaa harkita sen vaihtamista johonkin paremmin rullaavaan ja muutenkin monipuolisempaan. Riippuu tosin käyttötarkoituksesta, mutta tuo Kenda tuskin on parhaimmillaan missään.

Oma ikisuosikki asfalttipainotteiseen monikäyttöön on Schwalben Big Apple koossa 29x2.30, jonka veikkaisin mahtuvan tuohonkin väliin. Sille tosin taitaa olla paremmin saatavilla jotain uudempiakin, mutta teknisesti vastaavia tai jopa parempiakin malleja (mm. Smart Sam on ok).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Juu kokeilemallahan se selviäisi mutta en viitsisi huvikseni ostella renkaita vain todetakseni ettei mahdukaan.

Tuon kendan ominaisuudet kyllä tulikin jo tutuiksi, rullaa huonosti mutta sutii herkästi.

Tarkoitus olisi käyttää 40-60% maantie/maastoajossa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 039
Lainaanpa tätä ketjua koska tästä nykyisestä pyörästäni on tulossa sähköpyörä.

Minkähän levyistä kumia pystyisi maksimissaan käyttämään kun kumin ja rungon välissä on nyt noin 1,3cm tyhjää kummallakin puolella. Tämänhetkinen rengaskoko on 29x2.10

Vanteen ulkoleveys 25mm
Takahaarukan puolesta 2,5" mahtuisi, koska se on noin 10 mm leveämpi, ja sinulla on tilaa 26 mm. Vähintään puolisen senttiä per puoli jättäisin tilaa, ettei rasituksessa elävä kiekko/runko aiheuta haarukan maalien syöntiä (tai ohenna putkea!). Nimimerkillä kokemusta on, '93 Kona Explosif + Ritchey Z-Max 2,35".

Vanne on kapeahko 25 mm, niin siksi ehkä laittaisin maks. 2,35". Mulla täpärissä vanteen ulkoleveys on 28,5 mm ja renkaat Schwalben Magic Mary 2,35" ja Hans Dampf 2,35", enkä yli 2,5" laittaisi omille vanteille. Alkaisi varmaan "nuljumaan" kivikossa ja pelottaisi vetää tiukkoja kurveja ns. polvi maassa.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Kiitokset aiemmista vastauksista! Nyt alkaakin sitten loputon googlaus sopivista kumeista:tup:
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Näinpä se on, ostin tuon bilteman 29" x-trailin(299€) siitä syystä että saisin hieman tuntumaa pyöräilyyn ~15 vuoden tauon jälkeen ja yllättäen tämä ei olekkaan täysin p*ska(nyt ajettu kahteen iltaan vajaa 80km, perse on kipeä)

Rungon geometria sopii itselleni kuin nyrkki silmään(ehkä pari senttiä liian korkealla vaakaputki), halvat komponentit toki huomaa mutta kun sen tiesi jo etukäteen niin se ei häiritse, pääsin peräti 4 kilometriä kun tourney siirtäjä kaipasi jo säätöä että toimi oikein...tätä osasin jo odottaa ja tarkoituksena olikin korvata kaikki hajoava sitä mukaa laadukkaammilla osilla koska runko on hyvän tuntuinen ja itselle sopiva.

Jokatapauksessa halvimmat "oikeat" sähköpyörätkin ovat osiltaan jotakuinkin markettipyöriä vastaavia niin ei tässä kauheasti menetä.

Aliexpressistä tilasin jousitetun satulatolpan ja 750w bbs02b moottoripaketin vaihdeanturilla, 17,5ah akulla ja ohjelmointikaapelilla(reilu 700€)

Bbshd olisi ollut muutaman satkun kalliimpi ja tsdz2 moottoreita on haljennut ja hajonnut tuttavapiirissä niin en uskaltanut sellaistakaan ottaa.

Plussa tai fätti oli alunperin hakusessa mutta harjoitellaan nyt näillä jahka moottori saapuu, sitten kun aika on kypsä ja tilillä tarpeeksi katetta niin hommataan joku oikea plussakoon täpäri.

Mielenkiintoista oli huomata se että polkupyöräillessä löysin heti ne asiat joita olen koittanut moottoripyöräilystä hakea viimeiset 10 vuotta. Saa katsella rauhassa maisemia, tuulen+moottorin melu ja riepoittelu uupuu lähes kokonaan ja voit poiketa mille vain mielenkiintoiselta näyttävälle sivupolulle.

Toki syke hakkaa läskillä yli kahdessasadassa, perse on kipeä ja hikikin tulee mutta sitä varten tähän nyt se sähköpaketti onkin tilattu :smile:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
18
Näinpä se on, ostin tuon bilteman 29" x-trailin(299€) siitä syystä että saisin hieman tuntumaa pyöräilyyn ~15 vuoden tauon jälkeen ja yllättäen tämä ei olekkaan täysin p*ska(nyt ajettu kahteen iltaan vajaa 80km, perse on kipeä)

Rungon geometria sopii itselleni kuin nyrkki silmään(ehkä pari senttiä liian korkealla vaakaputki), halvat komponentit toki huomaa mutta kun sen tiesi jo etukäteen niin se ei häiritse, pääsin peräti 4 kilometriä kun tourney siirtäjä kaipasi jo säätöä että toimi oikein...tätä osasin jo odottaa ja tarkoituksena olikin korvata kaikki hajoava sitä mukaa laadukkaammilla osilla koska runko on hyvän tuntuinen ja itselle sopiva.

Jokatapauksessa halvimmat "oikeat" sähköpyörätkin ovat osiltaan jotakuinkin markettipyöriä vastaavia niin ei tässä kauheasti menetä.

Aliexpressistä tilasin jousitetun satulatolpan ja 750w bbs02b moottoripaketin vaihdeanturilla, 17,5ah akulla ja ohjelmointikaapelilla(reilu 700€)

Bbshd olisi ollut muutaman satkun kalliimpi ja tsdz2 moottoreita on haljennut ja hajonnut tuttavapiirissä niin en uskaltanut sellaistakaan ottaa.

Plussa tai fätti oli alunperin hakusessa mutta harjoitellaan nyt näillä jahka moottori saapuu, sitten kun aika on kypsä ja tilillä tarpeeksi katetta niin hommataan joku oikea plussakoon täpäri.

Mielenkiintoista oli huomata se että polkupyöräillessä löysin heti ne asiat joita olen koittanut moottoripyöräilystä hakea viimeiset 10 vuotta. Saa katsella rauhassa maisemia, tuulen+moottorin melu ja riepoittelu uupuu lähes kokonaan ja voit poiketa mille vain mielenkiintoiselta näyttävälle sivupolulle.

Toki syke hakkaa läskillä yli kahdessasadassa, perse on kipeä ja hikikin tulee mutta sitä varten tähän nyt se sähköpaketti onkin tilattu :smile:
kiinnostaisi myös tilata aliexpress moottori sama minkä tilasit. Oisko mahdollista että kerrot kokemuksesi ja tilauksen etenemisen ja asennuksen vaiheista. Todella kiinnostaa tämä projekti.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
95
Mitään suosituksia sähköpyörän vaihtoakuksi alkuperäisen antaessa hiipumisen merkkejä?
Uudelleenkennotukselle hinta-arvio paikallisessa akkuliikkeessä noin 250 € paremmalla puolella, pääseekö sitä halvemmalla missään?
Pyöränä useamman vuoden vanha Matkaaja (naisten pyörä)
Tässä kuva vastaavasta mankelista (Tori.fi:stä napattu kuva)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Mitään suosituksia sähköpyörän vaihtoakuksi alkuperäisen antaessa hiipumisen merkkejä?
Uudelleenkennotukselle hinta-arvio paikallisessa akkuliikkeessä noin 250 € paremmalla puolella, pääseekö sitä halvemmalla missään?
Pyöränä useamman vuoden vanha Matkaaja (naisten pyörä)
Tässä kuva vastaavasta mankelista (Tori.fi:stä napattu kuva)
Sanoisin, että tuohon Matkaajaan ei kannata vaihtaa akkua lainkaan. Vie suosiolla kierrätykseen koko laite ja osta parempi tilalle.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
95
Sanoisin, että tuohon Matkaajaan ei kannata vaihtaa akkua lainkaan. Vie suosiolla kierrätykseen koko laite ja osta parempi tilalle.
Onhan sekin vaihtoehto. Mitään varsinaista tarvikeakkukauppaa sähköpyörille ei vissiin oikein taida olla? Aliexpressistä ja vastaavista löytyy jotain sopivia aihioita runkoakuksi, mutta varmempana/turvallisempana ratkaisuna pitäisin uudelleen kennottamista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Onhan sekin vaihtoehto. Mitään varsinaista tarvikeakkukauppaa sähköpyörille ei vissiin oikein taida olla? Aliexpressistä ja vastaavista löytyy jotain sopivia aihioita runkoakuksi, mutta varmempana/turvallisempana ratkaisuna pitäisin uudelleen kennottamista.
Niissä on ihan samoja kennoja sisällä kuin missä tahansa akkulaitteessa. Uudelleenkennotus on mahdollista, mutta tuollaisen fillarin tapauksessa se ei ole pääsääntöisesti taloudellisesti järkevää. Jos nyt en ihan väärin muista, niin tuossa taisi olla kaiken lisäksi painavat nikkelikennot. Myös runko on niin epävarma vempula, että sen ympärille ei kannata hommata uusia osia.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
95
Niissä on ihan samoja kennoja sisällä kuin missä tahansa akkulaitteessa. Uudelleenkennotus on mahdollista, mutta tuollaisen fillarin tapauksessa se ei ole pääsääntöisesti taloudellisesti järkevää. Jos nyt en ihan väärin muista, niin tuossa taisi olla kaiken lisäksi painavat nikkelikennot. Myös runko on niin epävarma vempula, että sen ympärille ei kannata hommata uusia osia.
Hankintahintaan nähden ollut ihan sopiva kehonsiirrin paikasta A paikkaan B. Ymmärrän kyllä ajatuksen sijoittaa kalliimpaan ja laadukkaampaan, mutta veikkaan, että tuohon pyörään akun hankinta on tässä tapauksessa silti taloudellisestikin järkevin ratkaisu, kun pyörällä tuskin montaa vuotta enää ajettaisikaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Hankintahintaan nähden ollut ihan sopiva kehonsiirrin paikasta A paikkaan B. Ymmärrän kyllä ajatuksen sijoittaa kalliimpaan ja laadukkaampaan, mutta veikkaan, että tuohon pyörään akun hankinta on tässä tapauksessa silti taloudellisestikin järkevin ratkaisu, kun pyörällä tuskin montaa vuotta enää ajettaisikaan.
Ihan miten vaan. Omista tarpeistahan se tietenkin riippuu, mutta minä en laittaisi tuohon kiinni senttiäkään. Itsekin tuossa sanoit, että liikkeessä arvio kennotuksen hinnalle on 250€, joka on kutakuinkin tuon pyörän hinta uutena.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Sähkögraveleitakin saa nykyään kyllä. Väistämättä kyllä potentiaalinen kantama lyhenee, mitä paremmat maasto-ominaisuudet pyörässä. Gravelilla kyllä pärjää vielä tasaisilla poluilla.
Itseasiassa alkoi tuo mainitsemasi Fazuan setti vähän kiinnostamaan kun luin enemmän. Kevyehkö ratkaisu ja kun ei avusta, olisi vastustamasta pois. Akku toki pieni, mutta jollekin kaupunkialueen työmatkalle taas varmasti ihan riittävä isommallakin avustuksella. Ja vaihtoakutkin näyttivät inhimillisen hintaisilta. Fazuaa vaan ei kovin monessä gravel/hybridipyörässä näytä olevan jos haluaa että hinta pysyisi edes suunnilleen siellä kolmessa tonnissa, mieluiten alle.

Tiirailin taas vaihtoehtoja, nyt esim:

Canyon Roadlite:ON AL 7.0 (fazua)
Canyonin Pathlite:ON 5.0. (bosch)

Pathliten kaltaiset hybridit puhuttelevat myös koska normi kuntoiluajosta iso osa kuitenkin tapahtuu sorapohjaisilla teillä, kuntoradoilla ja poluilla. Asfaltti-maantien reunaa pitkin ajelu ei puhuttele juurikaan, pitkätkin matkat haeskellaan kyllä pikkuteille. Jämäkkyyttä pitäisi löytyä liikkua nuo samat polut myös toisinaan lastenistuin tarakalla.

...Tai sitten säästän vielä tässä vaiheessa vähän ja vedän luomuna, ja jos tarpeet iteroituivat taas polkiessa niin sitten sijoittaa kalliimpiin leluihin...
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
602
Toivottavasti tää on oikea paikka kysyä.
Ois hakusessa sähköpyörä päivittäiseen 40min (yhteen suuntaan) työmatkalle joka menee siis ihan hyviä pyöräteitä pitkin Oulussa.

En tiedä tästä aiheesta paljoa, enkä koskaan ole sähköpyörällä ajanut.

Olisiko kellään heitellä ehdotuksia ? Kriteerejä olisi:
2000-2500€
Irroitettava akku
Kevyt
Ei fät

Onnistuu tilata saksasta jos tarve vaatii.

Tahtoisin siis pyörän jolla olisi oikeasti miellyttävä polkaista tämä (omasta mielestäni) pitkä matka mahdollisimman vähällä vaivalla.

Ja tosiaan ei ole kiire pyörän hankinnalla. Tässä alustavia tutkimuksia teen. Mutta jos joku täydellinen setti löytyy kohilleen niin voin tilata vaikka heti :)
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Toivottavasti tää on oikea paikka kysyä.
Ois hakusessa sähköpyörä päivittäiseen 40min (yhteen suuntaan) työmatkalle joka menee siis ihan hyviä pyöräteitä pitkin Oulussa.

En tiedä tästä aiheesta paljoa, enkä koskaan ole sähköpyörällä ajanut.

Olisiko kellään heitellä ehdotuksia ? Kriteerejä olisi:
2000-2500€
Irroitettava akku
Kevyt
Ei fät

Onnistuu tilata saksasta jos tarve vaatii.

Tahtoisin siis pyörän jolla olisi oikeasti miellyttävä polkaista tämä (omasta mielestäni) pitkä matka mahdollisimman vähällä vaivalla.

Ja tosiaan ei ole kiire pyörän hankinnalla. Tässä alustavia tutkimuksia teen. Mutta jos joku täydellinen setti löytyy kohilleen niin voin tilata vaikka heti :)
Mätsää aika hyvin omalle kohdalle. Kaupunki sama ja työmatka vie suurinpiirtein saman verran aikaa. Laitoin tuossa 14. päivä sähkömaastopyörän tilaukseen tätä varten: Cube Reaction Hybrid ONE 500 black´n´blue | E-Bike Hardtail Shop

Sen verran tuntuu olevan ruuhkaa, että huh huh....ei ole nimittäin lähtenyt pyörä vielä liikkeestä eteenpäin. Sanovat kyllä sivuillakin, että menee 12-18 päivää ennen kuin saavat lähetettyä.

Veikkaan, että on omalle kohdalle hyvä kompromissi. Pääsee välillä maastoonkin rälläämään + pärjää talvellakin maastopyörän renkailla.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
602
Mätsää aika hyvin omalle kohdalle. Kaupunki sama ja työmatka vie suurinpiirtein saman verran aikaa. Laitoin tuossa 14. päivä sähkömaastopyörän tilaukseen tätä varten: Cube Reaction Hybrid ONE 500 black´n´blue | E-Bike Hardtail Shop

Sen verran tuntuu olevan ruuhkaa, että huh huh....ei ole nimittäin lähtenyt pyörä vielä liikkeestä eteenpäin. Sanovat kyllä sivuillakin, että menee 12-18 päivää ennen kuin saavat lähetettyä.

Veikkaan, että on omalle kohdalle hyvä kompromissi. Pääsee välillä maastoonkin rälläämään + pärjää talvellakin maastopyörän renkailla.
Mielenkiintoisen näköinen pyörä. Vaikuttaisi minulle aika passelilta.
Joutaisitko perustelemaan miksi päädyit juuri tähän pyörään ? :)
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Toivottavasti tää on oikea paikka kysyä.
Ois hakusessa sähköpyörä päivittäiseen 40min (yhteen suuntaan) työmatkalle joka menee siis ihan hyviä pyöräteitä pitkin Oulussa.

En tiedä tästä aiheesta paljoa, enkä koskaan ole sähköpyörällä ajanut.

Olisiko kellään heitellä ehdotuksia ? Kriteerejä olisi:
2000-2500€
Irroitettava akku
Kevyt
Ei fät

Onnistuu tilata saksasta jos tarve vaatii.

Tahtoisin siis pyörän jolla olisi oikeasti miellyttävä polkaista tämä (omasta mielestäni) pitkä matka mahdollisimman vähällä vaivalla.

Ja tosiaan ei ole kiire pyörän hankinnalla. Tässä alustavia tutkimuksia teen. Mutta jos joku täydellinen setti löytyy kohilleen niin voin tilata vaikka heti :)
Canyon Roadlite:ON on yksi sähköpyörä joka nähdäkseni noihin spekseihin sopii hienosti.

Vähän tommonen kevyempi ratkaisu kaikinpuolin ja osana arpomiskuviota itselläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
602
Canyon Roadlite:ON on yksi sähköpyörä joka nähdäkseni noihin spekseihin sopii hienosti.

Vähän tommonen kevyempi ratkaisu kaikinpuolin ja osana arpomiskuviota itselläkin.
Tuossapa mielenkiintoisen näköinen pyörä, ja mahtava web sivu joka esittelee tuotteen mukavasti.
Osaatko kertoa minulle onko nuissa kuinka suurta eroa näissä sivun pyörissä (Scrollaa alas niin näkyy 3 vaihtoehtoa).
Hinnat hyppii aika radikaalisti näiden kolmen välillä.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 632
Mielenkiintoisen näköinen pyörä. Vaikuttaisi minulle aika passelilta.
Joutaisitko perustelemaan miksi päädyit juuri tähän pyörään ? :)
Mulla on tuota vastaava Radon Team 29 - itsellä siinä painoi:

- Hyvä moottori ja akku (2020 malleissa vielä parempi) - kantama 100km luokkaa

- Kunnon osa-sarja, Deore tasoa. 1x10 just hyvä sähköpyörässä

- Ei järjettömän painava - itse vaihdoin vielä kevyemmät kiekot ja jäykän keulan niin pääsi alle 20kg. Silti painaviahan nää on, oma vastaava ei-sähkö painoi 10kg

- Kunnon kiinnitys pisteet lokasuojille

- Hinta - Saksasta sai kyllä aika edullisesti 1800€ oli oma

Itsellä oli listalla Cube - Radon - Haibike mutta tuolla budjetilla Canyon saattaa kans vielä löytyä.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Tuossapa mielenkiintoisen näköinen pyörä, ja mahtava web sivu joka esittelee tuotteen mukavasti.
Osaatko kertoa minulle onko nuissa kuinka suurta eroa näissä sivun pyörissä (Scrollaa alas niin näkyy 3 vaihtoehtoa).
Hinnat hyppii aika radikaalisti näiden kolmen välillä.
En osaa. Aika nöösinä oon itsekin liikenteessä ja vielä sormi suussa. Komponenteissa ne erot on, mutta Canyon nyt taitaa olla hinta-laatu suhteeltaan sieltä parhaasta päästä, koska myyvät vain netissä. Veikkaus tähän asti opitun perusteella kuitenkin on, että tuskin tuolla 2500 hinnalla kovin paljoa parempiakaan osia sähkövehkeissä saat. Toki tuohon pitäisi vielä työmatkoja varten ainakin lokasuojat investoida.

Ainakin itse käyttäisin sähköä lähinnä työmatkoilla (kun ei halua hikoilla yhtään) reilummin ja muulloin lähinnä hyvin kevyeen avustukseen, ja siinä mielessä tuo Fazuan moottori vaikuttaa aika pätevältä ratkaisulta ja pienempi akkukin täysin riittävältä. Se kytkeytyy kokonaan irti polkimista silloin, kun avustus on 0, joten ylimääräistä moottorin "painoa" ei pitäisi polkiessa tuntea.

Hanki sä tuo Canyon ja kerro sitten, millainen se on ;)
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 632
En osaa. Aika nöösinä oon itsekin liikenteessä ja vielä sormi suussa. Komponenteissa ne erot on, mutta Canyon nyt taitaa olla hinta-laatu suhteeltaan sieltä parhaasta päästä, koska myyvät vain netissä. Veikkaus tähän asti opitun perusteella kuitenkin on, että tuskin tuolla 2500 hinnalla kovin paljoa parempiakaan osia sähkövehkeissä saat. Toki tuohon pitäisi vielä työmatkoja varten ainakin lokasuojat investoida.

Ainakin itse käyttäisin sähköä lähinnä työmatkoilla (kun ei halua hikoilla yhtään) reilummin ja muulloin lähinnä hyvin kevyeen avustukseen, ja siinä mielessä tuo Fazuan moottori vaikuttaa aika pätevältä ratkaisulta ja pienempi akkukin täysin riittävältä. Se kytkeytyy kokonaan irti polkimista silloin, kun avustus on 0, joten ylimääräistä moottorin "painoa" ei pitäisi polkiessa tuntea.

Hanki sä tuo Canyon ja kerro sitten, millainen se on ;)
Todella pieni akku - 250Wh vs normaalisti 400-500Wh, vahvasti epäilen tuota luvattua 125km kantamaa kun itse en pääse tuohon edes 500Wh akulla ja polkemalla itse suurimman osan.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Todella pieni akku - 250Wh vs normaalisti 400-500Wh, vahvasti epäilen tuota luvattua 125km kantamaa kun itse en pääse tuohon edes 500Wh akulla ja polkemalla itse suurimman osan.
Pointti taitaa olla se, että ratkaisu on sen verran kevyt että tuolla voi vetää paljon isommat pätkät ihan kokonaan ilman moottorin avustusta, ja käyttää sitten kun tarvitsee. Enemmän siis normipyöräilyyn jossa sähköä on reservissä jos siltä tuntuu, eli sopinee hyvin jos käyttö olisi normisähköllä enimmäkseen pelkkää eco-moodissa ajelua. Eikä se avustus taida maksimissaankaan olla niin jytkyä kuin noissa isommissa moottoreissa.

Kyllä tuo konsepti aika hyviä arvosteluja on saanut joiden perusteella myyntipuheille on kyllä jotain katettakin.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 632
Pointti taitaa olla se, että ratkaisu on sen verran kevyt että tuolla voi vetää paljon isommat pätkät ihan kokonaan ilman moottorin avustusta, ja käyttää sitten kun tarvitsee. Enemmän siis normipyöräilyyn jossa sähköä on reservissä jos siltä tuntuu, eli sopinee hyvin jos käyttö olisi normisähköllä enimmäkseen pelkkää eco-moodissa ajelua. Eikä se avustus taida maksimissaankaan olla niin jytkyä kuin noissa isommissa moottoreissa.

Kyllä tuo konsepti aika hyviä arvosteluja on saanut joiden perusteella myyntipuheille on kyllä jotain katettakin.
Oma Radon vastaa aika tasan osilta ja ajo-asennolta tuota Roadlitea ja poljen suurimman osan ajasta tasaisella 28-30km jolloin avustus on pois päältä ja silti kantama on luokkaa 100km. Ja siis Eco moodilla eli pienimmällä avustuksella.

Vaikea siis ymmärtää miten 50% akulla voisi päästä pidemmälle 125km eli luokkaa 25% pidempään?

Kannattaa muistaa siis että avustus ei toimi kuin 25km asti (hiipuu vähitellen 27.5km) joten pitää joko polkea >27.5 tai laittaa avustus pois.

Uudet moottorit Bosch CX 2020 ja ilmeisesti myös tuo Fazua osaa kytkeytyä kokonaan pois kun avustus on pois päältä, se on kyllä hyvä parannus vaikka aika pieni se ero tuntuu olevan.

Mahtaako Canyonista saada akun irti - joissain malleissa taisi olla kiinteä akku?
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Oma Radon vastaa aika tasan osilta ja ajo-asennolta tuota Roadlitea ja poljen suurimman osan ajasta tasaisella 28-30km jolloin avustus on pois päältä ja silti kantama on luokkaa 100km. Ja siis Eco moodilla eli pienimmällä avustuksella.

Vaikea siis ymmärtää miten 50% akulla voisi päästä pidemmälle 125km eli luokkaa 25% pidempään?

Kannattaa muistaa siis että avustus ei toimi kuin 25km asti (hiipuu vähitellen 27.5km) joten pitää joko polkea >27.5 tai laittaa avustus pois.

Uudet moottorit Bosch CX 2020 ja ilmeisesti myös tuo Fazua osaa kytkeytyä kokonaan pois kun avustus on pois päältä, se on kyllä hyvä parannus vaikka aika pieni se ero tuntuu olevan.

Mahtaako Canyonista saada akun irti - joissain malleissa taisi olla kiinteä akku?
Voi se olla näinkin, mutta taitaa olla kuitenkin aika vaikeaa noita sähköjen rangeja pistää vierekkäin kun moottorit ja fillarit ovat kovin erilaisia, ja eniten ratkaisee käyttötapa? Pointti taitaa kuitenkin olla Fazuassa se, että ratkaisu on kevyt, enimmäkseen noita näkyy olevan maantie/gravel jne pyörissä joilla sitä vauhtia pidetään vieläkin helpommin. Ja sikäli kevyemmällä konseptilla voi painella vaikka kokonaan off-tilassa ja kytkeä päälle pelkästään pikkuteholle niissä pitkän reissun ylämäissä. Varmasti rangea riittää tuolla tavalla jo aika hyvin. Mutta tuossahan oletettavasti jo haetaankin ihan erilaista käyttöä, kuin joistain tehokkaista ja painavista e-maastureista.

Ja tosiaan Fazua kytkeytyy kokonaan irti kammista kun avustus on pois käytöstä. Akku ja itseasiassa koko moottoriyksikkö myös irtoaa fillarista kokonaan, jolloin vehkeen saa muutettua myös kohtuukevyeksi luomuksi. Ja lisäakutkin näyttivät olevan maltillisen hintaisia + 250-kokoinen akku ei myöskään näytä järkyn suurelta, vaikkapa vara-akuksi reissun päälle.

Kokonaisuutena tuo siis näytti mulle ehdottomasti kiinnostavimmalta optiolta. Mä kun en kaipaisi mitään ylämäkitykkiä enkä suurinta osaa ajasta itseasiassa avustusta ollenkaan (jos fillaria vaan voi järjellisesti ajaa ilman sähköä), niin turha silloin on isoa akkuakaan roudata mukana. Pikkujeesi jollain pitkällä matkalla pahassa ylämäessä tai se optio vetää lyhyet edustusreissut taatusti kuivalla paidalla oli se, mikä vaikutti kaikinpuolin hyvältä kompromissilta. Mutta tosiaan mua on turha liikaa kuunnella, tää päteminen perustuu pelkästään netistä luettuun :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Nyt taisi mennä kaksi keskustelua sekaisin? Tuo canyon roadlite:on maantietykki, ja painaa sen alle 8kg (ainakin pienin runkokoko hiilarirungolla). Ihan eri asia kuin yli 20kg maastopyörä huonosti rullaavilla maastorenkailla. Siinä huomattavasti vähemmän tehokas fazua vie aina vähemmän virtaa kuin nuo tehokkaat moottorit. Ihan mahdollista että kisakireä pyöräilijä vetää sen 125km ecolla.

Vai sekoitinko itse? Onko canyonilla nykyään fazuaa jossain maastopyörämallissa?
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 632
Nyt taisi mennä kaksi keskustelua sekaisin? Tuo canyon roadlite:on maantietykki, ja painaa sen alle 8kg (ainakin pienin runkokoko hiilarirungolla). Ihan eri asia kuin yli 20kg maastopyörä huonosti rullaavilla maastorenkailla. Siinä huomattavasti vähemmän tehokas fazua vie aina vähemmän virtaa kuin nuo tehokkaat moottorit. Ihan mahdollista että kisakireä pyöräilijä vetää sen 125km ecolla.

Vai sekoitinko itse? Onko canyonilla nykyään fazuaa jossain maastopyörämallissa?
Nyt taitaa speksit mennä sekaisin - Roadlite On painaa 15kg (runko 12kg), mistähän löytyy 8kg? Se tarkoittaisi huikeaa 5kg painoa ilman moottoria...

Oma painaa ehkä 19kg ja ajoasento on aikalailla sama kuin tuossa, suurin osa vastuksesta tulee ilmanvastuksesta, painolla ei oikeastaan ole juuri väliä.

Ja siis itsellä myös hyvin rullaavat renkaat, rullaa kevyemmin kuin nuo ensiasennuskumit Canyonissa.

Canyon on varmasti hyvä pyörä mutta vaikea noilla spekseillä uskoa tuohon kantamaan. Boschin sivuilla on hyvä laskuri joilla voi tuota arvioida - osuu omalla setillä hyvin lähelle totuutta. Kyllä sieltä omallekin setille saa 150km kantamaa kun laittaa tasamaa - sileä asvalttia - tuuleton päivä - laiha kuski - polkee täysiä - sliksit alla - aeroasennossa :D

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Nyt taitaa speksit mennä sekaisin - Roadlite On painaa 15kg (runko 12kg), mistähän löytyy 8kg? Se tarkoittaisi huikeaa 5kg painoa ilman moottoria...
Jep, kännykällä meni speksit sekaisin kun illalla katsoin enkä enää siinä tilassa ymmärtänyt suhteita ettei siinä ole mitään järkeä. Vähemmän alkoholia seuraavalla kerralla...

Tuosta piti sanoa, että tuo 100km on mahdollista siitä syystä että keskinopeus on helposti yli 25km/h maanteillä ajaessa. Kunnosta riippuen tuolla varmaan ajelee useamman sata kilometriä jos moottori toimii lähinnä ylämäessä.

Asiasta toiseen. Nyt kun kunto alkaa olla huomattavasti paremmassa kunnossa, niin maastossa nyt huomannut, että kantama kasvanut viime vuodesta. Viime vuonna 35km polkuja ja oli enää se yksi täysi pykälä akkua jäljellä yleensä. Tänään 41km polkuja (420m nousuja ja saman verran about laskuja) ja oli 2 täyttä pykälää jäljellä (20km jälkeen oli 4 pykälää ja 35km kohdalla kolme pykälää). Lopussa alkoi sattua toiseen polveen, joten vedin trail-modella kotia asfalttia pitkin. Shimano E8000 / 500Wh täpäri ja renkaina edessä magic maryt (2.8") ja takana paremmin rullaava recon+ (3.0") 1 barin paineilla. Säädöt on ecolla minimitehot ja ajan suurimman osan ajasta ecolla. Jyrkemmät ylämäet ja jotkut tekniset nousut menee traililla (medium tehotilassa). Sanoisin, että aika hyvin kestää akku vaikka 5000km+ alla jo.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
255
onko täälä joku värkkäilllyt TSDZ2 moottorin kanssa? Mulla on 250W TSDZ2 moottori XH18 näytöllä sekä 10x4 cell eli perus 36V akku.

Lueskelin että firmwaren päivityksellä tosta vois saada paremman, ei tosin ole hirveästi kokemuksia muista sähköpyöristä ettei tiedä mitä kaivata. Kiinnostaa tietää vinkkejä ja kokemuksia firmwaren päivityksestä sekä kenties apua päivitykseen jos ohjelmointikaapelit löytyy?

ps. viimekesänä ajelin 80-100km yhdellä latauksella pääosin keskimmäisellä avustustasolla. Viimeviikolla testasin ensimmäistä kertaa kovempaa rasitusta eli ajoin 15km lenkin isoimmalla avustustasolla ja toisen lenkin pelkällä kaasulla niin akku loppu reilun 10km kohdalla. Ei yllättävää mutta silti aika yllättävän lyhyeksi jäi range :)
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 223
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom