Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 842
Nyt olisi kaksi kiinnostuksen kohdetta:



Haibiken saisin Suomesta noin 2700 euroon. Yamahan moottorista ei ole itsellä juuri hajua, onko kuinka laadukas tekele.
Cubessa on uusin boschin moottori, jossa ei ainakaan testien mukaan pitäisi olla hirveästi vastusta ja akku on astetta järeämpi.

Onko cube haibikea laadukkaampi?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
171
Onkohan olemassa sellaista työmatkapyöräksi sopivaa vehjettä jossa moottorin, leveiden renkaiden, tarakan ja lokasuojien lisäksi olisi hihnaveto ja sellainen vaihteisto joka ei jäädy herkästi? Eilen meni taas hermot takavaihtajan jumimiseen... :bored:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
171
Niin auttaa, tätä on tehty ihan riittävästi. Nyt enempikin kiusaa se, että pyörällä ei ole lämmintä varastoa ja sohjo, lumi ja jää väärissä paikoissa tekevät elämästä hankalaa. Varsinkin kun lämpötilat sahaa yöllä ja aamulla pitäisi lähteä liikenteeseen ilman suurempia säätämisiä. Jonkinsorttinen napavaihde ratkaisi varmaan tämän probleeman.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
86
Jonkinsorttinen napavaihde ratkaisi varmaan tämän probleeman.
Itse olen ajanut Shimanon Alfine napavaihtajalla työmatkaa useamman vuoden. Jäätyvä vaijeri siinäkin on, mutta muuten hyvin toimiva napavaihde. Kun pakkasta alkaa olla alle - 20 tuntee kyllä että ajaa napavaihteella.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 308
Oisko tipsejä kannattaako tähän nykyiseen pyörään (Felt QX75) ostaa jotain DIY moottorisettiä (ajatuksissa 750W) vaiko pitäisikö suoraan myydä tämä ja ostaa full on sähköpyörä?

Koittanut löytää yhteensopivuuskysymykseen vastausta jo muualta, mutta toistaiseksi jäänyt pimentoon että mikä tuohon kävisi.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Oisko tipsejä kannattaako tähän nykyiseen pyörään (Felt QX75) ostaa jotain DIY moottorisettiä (ajatuksissa 750W) vaiko pitäisikö suoraan myydä tämä ja ostaa full on sähköpyörä?

Koittanut löytää yhteensopivuuskysymykseen vastausta jo muualta, mutta toistaiseksi jäänyt pimentoon että mikä tuohon kävisi.
Kyllähän noihin voi. Polkupyörien osat ovat melkoisen universaaleja. Itse varmaan hankkisin jonkun bafangin keskiömoottori akkusetin: Online Shop 48V 750W BBS02 8fun /bafang mid crank drive motor ebike kit+48V 14AH 48V 13.6AH lithium ion electric bike battery | Aliexpress Mobile

Hintahan tulee halvemmaksi, kun itse muuntaa oman pyöränsä ja lisäksi mahdollista juurikin saada tehokkaammalla moottorilla.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 308
Kyllähän noihin voi. Polkupyörien osat ovat melkoisen universaaleja. Itse varmaan hankkisin jonkun bafangin keskiömoottori akkusetin: Online Shop 48V 750W BBS02 8fun /bafang mid crank drive motor ebike kit+48V 14AH 48V 13.6AH lithium ion electric bike battery | Aliexpress Mobile

Hintahan tulee halvemmaksi, kun itse muuntaa oman pyöränsä ja lisäksi mahdollista juurikin saada tehokkaammalla moottorilla.

Ei kyllä hirveen hankalalta ainakaan näytä, enkä hankalaksi ole oikeastaan luullutkaan.
Eniten kysymys ollut tuo että kaipa sopii yhteen tuon tsygän kanssa.

Löytyyköhän vastaavaa moottoria jostain saksasta (Amazon) tms, niin ei tarteisi kuumotella tulleja.. :D
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Ei kyllä hirveen hankalalta ainakaan näytä, enkä hankalaksi ole oikeastaan luullutkaan.
Eniten kysymys ollut tuo että kaipa sopii yhteen tuon tsygän kanssa.

Löytyyköhän vastaavaa moottoria jostain saksasta (Amazon) tms, niin ei tarteisi kuumotella tulleja.. :D
Tilaa aliexpressistä sellaiselta myyjältä, jolla EU varastoa, niin ei tule ylimääräisiä tulleja.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 308
Tilaa aliexpressistä sellaiselta myyjältä, jolla EU varastoa, niin ei tule ylimääräisiä tulleja.

Nähtävästi löytyy amazonistakin, taitanee tulla sieltä tilattua kunhan on pinkka kunnossa (pitää vielä tarkastella että se varmasti tuohon pyörään käy).

Amazonin kautta palautukset toimivat huomattavasti helpommin :)

Pääasiassa huolestuttaa tuo, että tuossa omassa pyörässä on edessä enemmän levyjä kuin yksi, joten vaikuttanee ettänuo bafangin mid moottorit ei siihen sovi :I
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455

Nähtävästi löytyy amazonistakin, taitanee tulla sieltä tilattua kunhan on pinkka kunnossa (pitää vielä tarkastella että se varmasti tuohon pyörään käy).

Amazonin kautta palautukset toimivat huomattavasti helpommin :)

Pääasiassa huolestuttaa tuo, että tuossa omassa pyörässä on edessä enemmän levyjä kuin yksi, joten vaikuttanee ettänuo bafangin mid moottorit ei siihen sovi :I
"Dispatched from and sold by Enjoy Cycling "

Ei ole Amazonin myymä tai lähettämä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Oisko tipsejä kannattaako tähän nykyiseen pyörään (Felt QX75) ostaa jotain DIY moottorisettiä (ajatuksissa 750W) vaiko pitäisikö suoraan myydä tämä ja ostaa full on sähköpyörä?

Koittanut löytää yhteensopivuuskysymykseen vastausta jo muualta, mutta toistaiseksi jäänyt pimentoon että mikä tuohon kävisi.
Käy melkein mikä vain kitti. Oletan että keskiö on 68mm kuten yleensä noissa parinsadan markettipyörissä on. Tongshengia kait saa ainoastaan tuossa koossa ja Bafangista pitää valita 68, 100 tai 120mm josta jälkimmäinen lähinnä läskipyöriin tarkoitettu.

Nykyaikaiset pyörät sitten erikseen, eli tarvii adapterin jos on press-fit keskiö.

Akkuhan tuohon menee heittämällä, MUTTA kuten lähes aina, juomapullotelineen kiinnitysreijät ovat liian alhaalla = vaatii jonkun DIY patentin.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 308
Käy melkein mikä vain kitti. Oletan että keskiö on 68mm kuten yleensä noissa parinsadan markettipyörissä on. Tongshengia kait saa ainoastaan tuossa koossa ja Bafangista pitää valita 68, 100 tai 120mm josta jälkimmäinen lähinnä läskipyöriin tarkoitettu.

Nykyaikaiset pyörät sitten erikseen, eli tarvii adapterin jos on press-fit keskiö.

Akkuhan tuohon menee heittämällä, MUTTA kuten lähes aina, juomapullotelineen kiinnitysreijät ovat liian alhaalla = vaatii jonkun DIY patentin.
Eli oletettavasti 68mm Bafang tilaukseen (jota nyt on eniten(?) markkinoilla) ja pitäis mennä pätevästi kiinni?
Akun nyt saa vaikka nippusiteillä paikalleen, en usko että siitä tulee hirveää ongelmaa


"Dispatched from and sold by Enjoy Cycling "

Ei ole Amazonin myymä tai lähettämä.
Pääasiassa tuo buyer protection on Amazonin kautta parempi mitä Aliexpressin, mutta noh, varasto sekä hinta pääasiassa ratkaisee.
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Lisätään listaan GZR Black Raw, joka olisi vielä tänään Verkkokauppa.comissa tarjouksessa kohtuuhintaan. Laitoin omani tänään tilaukseen.

Laitappa kokemuksia miten vetää ylämäkeen.
Mulla toi oma Black raw ei vedä läheskään yhtä hyvin ylämäkiin kuin tuo emännän haibike yamaha pw-se moottorilla.
Ihan turhaa unelmoida tolla omalla että pääsisi ylämäet täydellä avustuksella isoimmalla vaihteella vaan saa vetää aika pienenellä ja vauhti hyytyy. Tolla yamaha mosalla vaikka paperilla pitäis olla reilusti heikompi ni vaikka kiihtyy samaan ylämäkeen. :rofl:

Voihan toi mun mosa olla rikkikin...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Eli oletettavasti 68mm Bafang tilaukseen (jota nyt on eniten(?) markkinoilla) ja pitäis mennä pätevästi kiinni?
Akun nyt saa vaikka nippusiteillä paikalleen, en usko että siitä tulee hirveää ongelmaa
En ota vastuuta valinnasta mutta pitäisi käydä. Vinkki: Ota kitti ilman näyttöä ja noita jarrukahvoja yms. Näytöksi erikseen eggrider ja hydraulisiin jarruihin tarvittaessa sensorit aliexpressin halvimmista paikoista. Samoin kannattaa tilata se vaihdevaijerin väliin tuleva potikka joka katkaisee vedon 0,5 sek kun vaihdat vaihteita. Päivitä myös aliexpressistä parempi vaihteenvalitsinvipu alle kympin maksaa (säästyt aivosyövältä).

edit. Eturatas yleensä maastopyöriin offsetillä (Lekkie yms) ja normaali tai vähän offsettia hybrideihin. Tämä siksi että katupyörässä ketjulinja on parempi olla lähempänä pikkuratasta kuin keskilinjaa.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 308
En ota vastuuta valinnasta mutta pitäisi käydä. Vinkki: Ota kitti ilman näyttöä ja noita jarrukahvoja yms. Näytöksi erikseen eggrider ja hydraulisiin jarruihin tarvittaessa sensorit aliexpressin halvimmista paikoista. Samoin kannattaa tilata se vaihdevaijerin väliin tuleva potikka joka katkaisee vedon 0,5 sek kun vaihdat vaihteita. Päivitä myös aliexpressistä parempi vaihteenvalitsinvipu alle kympin maksaa (säästyt aivosyövältä).
Jooh pitänee katsella, ehkä tulee voorumeilla vastaan heppu jolla sama pyörä ja kokemuksia aiheesta niin tietää minkä tilaan :D

Luulis että näitä halvemman luokan hybridejä ois jollain ja ois kittiä tunkattu kiinni :)
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 255
Laitappa kokemuksia miten vetää ylämäkeen.
Mulla toi oma Black raw ei vedä läheskään yhtä hyvin ylämäkiin kuin tuo emännän haibike yamaha pw-se moottorilla.
Ihan turhaa unelmoida tolla omalla että pääsisi ylämäet täydellä avustuksella isoimmalla vaihteella vaan saa vetää aika pienenellä ja vauhti hyytyy. Tolla yamaha mosalla vaikka paperilla pitäis olla reilusti heikompi ni vaikka kiihtyy samaan ylämäkeen. :rofl:
Haibike Sduro 6 tosiaan täällä, niin kyllä tuo Yamahan moottori tosiaan vääntää oikein mukavasti ylämäkeen.
Pääsee kahtakymppiä hengästymättä soratiellä sellaisessa ylämäessä missä hien voimin kulkevalla normipyörällä aletaan laittaa lopun jyrkimmässä kohdassa oikein pientä vaihdetta.
Tasaisella käytännössä käytän Eco-asetusta, niin huvittavaa kun ylämäessä lähtee vauhti kiihtymään vaihtaessa normi-avustukselle.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Laitappa kokemuksia miten vetää ylämäkeen.
Mulla toi oma Black raw ei vedä läheskään yhtä hyvin ylämäkiin kuin tuo emännän haibike yamaha pw-se moottorilla.
Ihan turhaa unelmoida tolla omalla että pääsisi ylämäet täydellä avustuksella isoimmalla vaihteella vaan saa vetää aika pienenellä ja vauhti hyytyy. Tolla yamaha mosalla vaikka paperilla pitäis olla reilusti heikompi ni vaikka kiihtyy samaan ylämäkeen. :rofl:

Voihan toi mun mosa olla rikkikin...
Tähän asti olen kokeillut vasta maksimissaan avustustasoa 3.
Tänään ajoin koko ajan tasolla 2 ja lyhyessä ylämäessä tippui vauhti 10 km/h tasolle. Eli ainakin kevyellä avustuksella hyytyy ylämäkiin.
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Haibike Sduro 6 tosiaan täällä, niin kyllä tuo Yamahan moottori tosiaan vääntää oikein mukavasti ylämäkeen.
Pääsee kahtakymppiä hengästymättä soratiellä sellaisessa ylämäessä missä hien voimin kulkevalla normipyörällä aletaan laittaa lopun jyrkimmässä kohdassa oikein pientä vaihdetta.
Tasaisella käytännössä käytän Eco-asetusta, niin huvittavaa kun ylämäessä lähtee vauhti kiihtymään vaihtaessa normi-avustukselle.
Haibike SDURO HardNinen ostin tosiaan tolle emännälle, nyt tässä harkinnu jos vähän aina välillä lainailen tota. :rofl:
Eipä tuolla tosiaan tarvi paljoa ecoa isommalle nostaa ja jos laittaa täpöille ei kyllä tarvi polkea oikeastaan ollenkaan ihan sama missä ajaa.

Mulla vielä tossa gzr black rawssa eggrideri kiinni ja säädelty rajusti että oisi auttanut ja softan mukaan väittää että 750w työntäs hetkellisesti mutta ei kyllä vedä yhtään samallalailla kuin tuo yamaha.
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Tähän asti olen kokeillut vasta maksimissaan avustustasoa 3.
Tänään ajoin koko ajan tasolla 2 ja lyhyessä ylämäessä tippui vauhti 10 km/h tasolle. Eli ainakin kevyellä avustuksella hyytyy ylämäkiin.
Juu, Lähinnä hain sitä kun ajan matkaa vauhti siellä 20-25 ja tulee pitempi jyrkkä ylämäki ni toi rakkine hyytyy rajusti vaikka heittäis avustuksen täpöille.
Tolla emännän pyörällä sitä ei tosiaan tapahdu vaan saa vauhdin pidettyä samassa mäkiinkin.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 255
Mulla vielä tossa gzr black rawssa eggrideri kiinni ja säädelty rajusti että oisi auttanut ja softan mukaan väittää että 750w työntäs hetkellisesti mutta ei kyllä vedä yhtään samallalailla kuin tuo yamaha.
Lienevät varmaan hattiwatteja Kiinanpommipowerien tyyliin.

Siten kun vain olisi ettei moottori käytännössä lisäisi vastusta tasaisella kevyellä alustalla mennessä, niin olisi kyllä aika ihanteellinen.
Avustuksen loppuminen asteittain kertatökkäyksen sijaan kyllä on mukava ja löytyneekö vieläkään miten yleisesti.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 268
Mitenkäs nopeasti muilla kulunut takapakka?
Omalla ajettu noin 550km ja taas "ketju naksuu" eli onko se termi "hyppii" rasittavasti jos tehoja lisää.
Voihan se olla vaihteistokin, harmi vaan kun en osaa säätä sitä. Viimeksi korjaantui vaihteistoin säädöllä, mutta se oli 100km-200km sitten ja ei kait niitä kokoajan pidä olla säätämässä.

Silti turhan rasittavaa, kun pomppii suurimalla vaihteella, toiseksi suurimmalla ei niinkään.

Hauskaa hommaa ja suositukset täältä Bosch 4th gen (uusin), shimano E8000 ja yamahakin.

Oon ajellut ite joskus (tosin hyvin vähän ja huonosti) enduroa näillä KTM tms. pyörillä, ja kyllä näillä sähkiksillä maastossa samoja fiiliksiä pystyy samaan. Ei tietysti sitä "repivyyttä ja keulimista kaasusta" ja hengen menettämisen pelkoa, mutta itse en siitä koskaan tykännytkään nössönä.

Jos vielä mietit sähkiksen hankintaa, niin täältä suositukset täysjousto sähkäreille. On kivaa, eikä kaduta yhtään 4000e sijoitus. Tuskin nämä nyt ihan arvottomiksikaan heittäytyy, omastakin luulen vähintään 1500e-2000e saavani vielä joku päivä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Mitenkäs nopeasti muilla kulunut takapakka?
Omalla ajettu noin 550km ja taas "ketju naksuu" eli onko se termi "hyppii" rasittavasti jos tehoja lisää.
Voihan se olla vaihteistokin, harmi vaan kun en osaa säätä sitä. Viimeksi korjaantui vaihteistoin säädöllä, mutta se oli 100km-200km sitten ja ei kait niitä kokoajan pidä olla säätämässä.
Naksahdukseen kun voimaa lisätään, voi olla monta eri syytä.

Keskiö, kammet, eturattaan kiinnitys, takarattaat, ketjut kuluneet, polkimet yms.

Naksahtaako jos pidät takarenkaan paikoillaan (vaikka oman painon avulla ja väännät käsillä)? Toisinsanoen liikahtaako takaratas, kammet ja eturatas? Jos kyllä, niin tarkista takaratas.
Jos takaratas ei liiku, mutta ketjut ja eturatas ja kammet liikahtavat, niin takapakka luultavasti kulunut.
Jos esim. vain toinen kampi liikahtaa, niin keskiö.

Monesti se naksahdus voi kuulua siitä, kun ratas on liian löysästi kammessa. Tarkista kireys.

Jos on toiset polkimet saatavilla, niin testaa niillä. Naksahdus voi lähteä myös polkimesta, jonka laakerit on menossa hajalle (on jo hajonnut). Tai voi olla poljin liian löysästi kiinni, tai kierre (polkimen, tai kammen) on kulunut.

Ketjujen kuluminen kannattaa tarkistaa siihen tarkoitetulla työkalulla. 1% kulunut ketju on entinen ollut jo pitkään.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 268
Naksahdukseen kun voimaa lisätään, voi olla monta eri syytä.

Keskiö, kammet, eturattaan kiinnitys, takarattaat, ketjut kuluneet, polkimet yms.

Naksahtaako jos pidät takarenkaan paikoillaan (vaikka oman painon avulla ja väännät käsillä)? Toisinsanoen liikahtaako takaratas, kammet ja eturatas? Jos kyllä, niin tarkista takaratas.
Jos takaratas ei liiku, mutta ketjut ja eturatas ja kammet liikahtavat, niin takapakka luultavasti kulunut.
Jos esim. vain toinen kampi liikahtaa, niin keskiö.

Monesti se naksahdus voi kuulua siitä, kun ratas on liian löysästi kammessa. Tarkista kireys.

Jos on toiset polkimet saatavilla, niin testaa niillä. Naksahdus voi lähteä myös polkimesta, jonka laakerit on menossa hajalle (on jo hajonnut). Tai voi olla poljin liian löysästi kiinni, tai kierre (polkimen, tai kammen) on kulunut.

Ketjujen kuluminen kannattaa tarkistaa siihen tarkoitetulla työkalulla. 1% kulunut ketju on entinen ollut jo pitkään.
Pitääpä tarkastaa nämä muutkin syyt.
Veto siis lähtee pois "naksahduksen ajaksi" joten arvaan että takapakka tai vaihteisto. Ei siis ole pelkkä ääni vaan vaikuttaa tuntumaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Kävin ostamassa: GZR Pedelec Fat 4.0 sähköpyörän tänään, outlet tuotteena, kun pakko saada joku jopon mallinen ranneongelmien takia...

Onkohan tämä lukko ihan riittävä, en ajele keskustassa joten pahimmat nistihelvetit ei ole riesana:
Axa Armor u-lukko
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Onkohan tämä lukko ihan riittävä, en ajele keskustassa joten pahimmat nistihelvetit ei ole riesana:
Riittää se hidastamaan varkaita. Lukothan on vain rehellisiä ihmisiä varten. Varkaat kyllä saavat lukon kuin lukon rikki, tai sitten ottavat koko pyörän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
91
Onkohan tämä lukko ihan riittävä, en ajele keskustassa joten pahimmat nistihelvetit ei ole riesana:
Axa Armor u-lukko
Eiköhän tuollainen U-lukko ole tuohon pyörään ihan riittävä. Näyttäisi olevan melko paksua 14 mm terästä. Mahdolllisuuksien mukaan kannattaa ottaa pyörästä akku irti. Vähentää varkeiden kiinnostusta huomattavasti kun aikalailla kallein komponentti on irrotettu pyörästä.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Mitä mieltä te olette tuosta Canyon Neuron 5.0 pyörästä? Onko kelvollinen peli lähteä tutustumaan syvemmin maastopyöräilyn maailmaan ja onko järkevä ensimmäiseksi sähköpyöräksi?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Kävin ostamassa: GZR Pedelec Fat 4.0 sähköpyörän tänään, outlet tuotteena, kun pakko saada joku jopon mallinen ranneongelmien takia...

Onkohan tämä lukko ihan riittävä, en ajele keskustassa joten pahimmat nistihelvetit ei ole riesana:
Axa Armor u-lukko
Mistähän tähän saisi halvimmalla tavaratelineen? Ja eikö se automaattisesti sitten estä sen että akun saisi vedettyä pois pyörästä?
Eteenkin saisi tulla, kunhan nyt jonkun 8kg kannattaisi...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
469
Tuli hankittua Devinci AC NX/GX. Harrastuspyöräksi + ympärivuotiseksi työmatkapyöräksi. Voin kirjoitella myöhemmin kokemuksia, jos jotakuta kiinnostaa. Itselle tämä oli ensimmäinen sähköavusteinen ja olihan se mielenkiintoista mäkiä kavuta testilenkillä. Nyt vain kohti polkuja ja alamäkiä!
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
170
Osaakos täällä joku kertoa, onko Radrhinon 750W ja 250W versioiden ainoa ero softapuolella? plus tietenkin kaasukahva. Sitä haen takaa, että jos päivitän tuohon 250w malliin EggRiderin niin onko pyörä sitten käytännössä muutettavissa 750w "tehoiseksi"? Pyörät näyttäisivät olevan identtisiä painoltaan + väännöksi on ilmoitettu sama 80nm.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
654
Osaakos täällä joku kertoa, onko Radrhinon 750W ja 250W versioiden ainoa ero softapuolella? plus tietenkin kaasukahva. Sitä haen takaa, että jos päivitän tuohon 250w malliin EggRiderin niin onko pyörä sitten käytännössä muutettavissa 750w "tehoiseksi"? Pyörät näyttäisivät olevan identtisiä painoltaan + väännöksi on ilmoitettu sama 80nm.
En nyt jaksa tarkistaa, mutta jos tuossa mottina Bafang RM G060.250dc mikä oli ainakin joskus, niin eroa RM G060.750dc mottiin on muuallakin kuin softassa. Tuossa pieniä eroja mitä itse tuli vastaan kun vaihdoin 250w motin 750w versioon. Vaikka sisukset on erilaiset niin itse moottorin ulkokuori on identtinen, eli moottorin vaihto tehokkaampaan kävi helposti, vanhat sisukset ulos ja uusi tilalle. Ja kansi kiinni ruuveilla. Ei tarvinut alkaa pinnaamaan uutta mottia tms. Toki ohjaimeen piti vaihtaa tuota järeämpää johdinta vastaava liitin.

Toki tämä siis on noiden mottien ero, ei hajuakaan onko Radrhinossa käytetty sitten kaikissa versioissa tuota järeämpää mottia ja rajattu softalla alemmaksi tehot. Eli itseasiassa tämä viesti ei oikeastaan vastaa kysymykseesi. Mutta ainakin saat tiedon millaiset noiden mottimallien erot on.

Tuossa näkyy moottorin kuoret, jotka ovat siis identtiset niin 250w, kuin 750w mallissa.


Moottorin sisukset on eri kokoiset, 750w mallissa on isommat magneetit jne.


Liittimet ovat erilaiset. 750w mallissa järeämpi


Tuossa vielä kokoeroa
 
Liittynyt
27.03.2018
Viestejä
170
En nyt jaksa tarkistaa, mutta jos tuossa mottina Bafang RM G060.250dc mikä oli ainakin joskus, niin eroa RM G060.750dc mottiin on muuallakin kuin softassa. Tuossa pieniä eroja mitä itse tuli vastaan kun vaihdoin 250w motin 750w versioon. Vaikka sisukset on erilaiset niin itse moottorin ulkokuori on identtinen, eli moottorin vaihto tehokkaampaan kävi helposti, vanhat sisukset ulos ja uusi tilalle. Ja kansi kiinni ruuveilla. Ei tarvinut alkaa pinnaamaan uutta mottia tms. Toki ohjaimeen piti vaihtaa tuota järeämpää johdinta vastaava liitin.

Toki tämä siis on noiden mottien ero, ei hajuakaan onko Radrhinossa käytetty sitten kaikissa versioissa tuota järeämpää mottia ja rajattu softalla alemmaksi tehot. Eli itseasiassa tämä viesti ei oikeastaan vastaa kysymykseesi. Mutta ainakin saat tiedon millaiset noiden mottimallien erot on.

Tuossa näkyy moottorin kuoret, jotka ovat siis identtiset niin 250w, kuin 750w mallissa.


Moottorin sisukset on eri kokoiset, 750w mallissa on isommat magneetit jne.


Liittimet ovat erilaiset. 750w mallissa järeämpi


Tuossa vielä kokoeroa
Joo ei ihan suoraan vastannut kysymykseen, mutta hyvä tietää että päivittäminen onnistuu suhteellisen helposti noiden mottien välillä. Kiitos kuvista! :thumbsup:
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
579
Rakentelen sähköpyörää kiinalaisista osista ja kontrolleri kyselee mikä on alijännitteen raja 6S6P 25,2V Li-ionille. Olisiko 19,2V (3,2V/kenno) sopiva?
Akun liittimeksi lienee XT60 muodostunut standardiksi, mutta mikä olisi "oikea" liitin moottorille? MT60?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
266
En tiedä miten täällä suhtaudutaan noihin Sinisen Kaupan halpoihin sähköpyöriin, mutta näin oman harrastamisen alkutaipaleella täytyy kyllä sanoa että todella yllättynyt ja tyytyväinen olen ollut tuohon sähkis Yosemiteen!

Tammikuun lopulla siis päähän tuli ajatus työmatkojen taittamisesta sähköpyörällä. Matkaa on 16km suuntaansa ja poikakin täytyisi siinä sivussa heittää päiväkotiin, plus että koska viimeksi olin noussut pyörän päälle reilu 15 vuotta sitten opiskeluaikoina, oli touhun onnistumisessa monta kysymysmerkkiä.

Viikon päivät siinä pohdiskelin kunnes kävin sitten halvimman mahdollisen oikealta pyörältä näyttävän kapisteen hommaamassa (sieltä Sinisestä) ja siihen sitten Burley-kärryn muualta, jossa en taas laadusta tinkinyt, koskapa lasti kummiskin sen verran korvaamatonta, ja seuraavana maanantaina sitten lähdinkin poika kyydissä käytännössä pystymetsästä sillä työmatkaa taittamaan Ei yhtään helpottanut asiaa, että juuri edeltävänä viikonloppuna satoi lumet ja alkoi muutenkin aika kehnot pyöräilykelit...

Nyt kummiskin on tuolla yhdistelmällä taitettu matkaa reilu 1300km, käytännössä joka arkipäivä olen sillä työmatkat kulkenut säästä huolimatta joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta ja nyt koronan tultua ilman kärryä koska poika kotihoidossa.

Ja kyllä on pyöräilykärpänen puraissut huolella, eikä ole ollut kyllä toistaiseksi mitään valittamista Yosemitessä varsinkin kun ottaa hinnan huomioon!

Tosin on vähän remppaakin jo ollut, viimeviikonloppuna selvittelin teknistä puolta enempi kun rupesi polkiessa pientä napsetta kuulumaan. En löytänyt oikein mitään syytä muualta, joten hommasin työkalut ja purin keskiön tarkoituksena vaihtaa se, mutta siinä olikin 129,5mm leveä akseli eikä sellaista äkkiseltään oikein mistään tuntunu löytyvän. Huolsin pyörän sitte muutoin ja pistin vanhan keskiön takaisin nippuun ja kas, napse oli hävinnyt. Tulipahan kummiskin opiskeltua aikalailla koko pyörä läpi ja tilasin hyllyyn ajossa pitämisen kannalta kriittisimmät varaosat. Vaihtajan korvake vaati vähän salapoliisityötä, mutta melko varmasti tuohon sopii Marwi GH-011, tai GH-255 (mitkä kuvassa näyttää aikalailla identtisiltä...) Sattuuko kellään muuten olemaan varmempaa tietoa tuosta korvakkeesta?

Sähköpuoli toki vähän huolettaa, että miten lie pidemmänpäälle kestää. Kaippa siihen voipi jossain välissä uusia vaikka koko kitin jos siltä tuntuu. Netti oli pullollaan kyllä saman näkösi

Akku kestää hyvin nyt puhtailla teillä ja hyvillä keleillä ja kun ei ole kärryä perässä, koko viikon voi ajaa tuolla 8.8Ah:lla. Toisaalta kärryn kanssa sohjossa huonossa kelissä saattoi mennä pelkän 16km menomatkan aikana melkein tyhjiin kun joutui nojailemaan avustukseen aika reilusti. Samaan liittyen vaihteita on kyllä liian vähän, ykkönen kärryn kanssa turhan raskas jyrkissä ylämäissä ja 7-vaihde liian lyhyt alamäissä. Ja taka-akselilla oleva moottori hyytyy matalilla kierroksilla helposti. Tilasinkin uuden takapakan isommalla 1-vaihderattaalla jatäytyy tutkia mahdollisuutta vaihtaa eteen 3-lehtinen kampisarja.

Kaikenkaikkiaan kuitenkin, tässä on kyllä todella mukavasti päässy sähköpyöräilyn makuun ja tosiaankin verrattain pikkurahalla!
B834206F-3808-44A4-9893-97DF51D3EE44.jpeg
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
87
Kärryn vetämistä ajatellen moottori takanavassa on hyvä ratkaisu, kun suuri momentti ei rasita ketjuja ja rattaita.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 614
Nuo Bilteman (ja verkkokaupan jne) kiinafillarit ovat hinta-laatusuhteeltaan ihan ok, mutta ei niillä yli kolmea vuotta kannata kuvitella pärjäävänsä ilman merkittäviä huoltoja. Viimeistään akku antaa periksi ja uusi maksaa saman verran kuin koko pyörä, jos niitä ylipäätään saa varaosana. Lisäksi nuo ovat melkoisen huteria kulkineita ja osasarjat halvinta/heikointa mahdollista laatua. Kokemusta on kahdesta eri mallista, joista molemmissa Bafangin sähkötekniikka. Jos haluaa laadukasta ja mukavaa menoa hyvällä avustuksella, niin kannattaa katsella jotain laatumerkkejä kunnon tekniikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
266
Jep, tuo akku maksaa tosiaan reilu 300-400€ jos Biltemasta hommaa eikä tosiaan ole ollenkaan varmaa saako sitä enää sitten kun sille on tarvetta.

Shimanon Altus-sarjaa on vaihteet, ostin uuden takavaihtajan ja vaihdevalitsimen hyllyyn jos hajoavat, maksoivat yhteensä vähän päälle 20€ :lol:Ja takapakka vapaarattaineen tulossa varaosaksi myös, se paketti maksoi 15€. Eli kun on halvat osat, on ne myös halpoja vaihtaa jos tarve tulee:)

Jarrut on Tektron HD-m285-sarjaa, hydrauliset. Edullisen pään sarja sekin, mutta eipä nuo kovin huonoilta äkkiseltään vaikuta, pyörä pysähtyy kärrynkin kanssa todella ripeästi tarvittaessa. Ja renkaat on Kenda Small Block Eight:t, jotka ovat näemmä hyvin arvosteluissa pärjänneet.

Ei tuota pyörää luonnollisesti voi verrata kaksi, kolmekertaa kalliimpiin, mutta on tuossa melkoisen paljon kuitenkin pyörää hintaansa suhteutettuna!
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
784
mikä takalokari tuossa on? näyttää että lukitus on täydellinen eli ei jesaria yms?
tyytyväinen olen myös omaaani. itselläni taakkateline ja oma viritys lokareissa. ajatuksissa olisi kärry lähinnä kauppareissuja varten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
266
Takalokasuojaon on sekin Bilteman setti, eikä tuo kiinnitys mitenkään erityisen tukeva ole. Mutta pysyny kuitenkin toistaiseksi paikallansa ja ehjänä ilman jesaripatentteja.
EB535755-C127-4718-B560-201AFBB963BC.jpeg

Ps. En ymmärrä miksi kuva liitettäessä menee 90 astetta väärään kulmaan...
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
253
Onko kenelläkään tietoa/ omakohtaista kokemusta minkälaista sanktiota tulee jos sähköfillari on muutettu kulkemaan eteenpäin ilman polkemista? himottais tuommoinen chopper/cruiser pyörän sähköistys, joka tulisi cruisailuun, eli ei sen edes tarvitsisi rikkoa sitä 25km/h sääntöä, mutta kulkisi polkematta? siis kiinnihän moisesta tuskin jää, mutta kiinnostaisi mitä siitä seuraa?

Nykyään alla GZR rampag-e, ~1200km takana ja ihan tyytyväinen ollut. vaihevaijeri piti vaihtaa viikon jälkeen kun tahmasi, oli kuulemma joku sinkitty paske ja vaihtoivat sen rst piuhaan ensihuollossa... hintaa huolto+7e joten ei tuosta kehtaa edes valittaa.. maastopyöräksi tuosta ei ole koska polkimet on liian matalla. tulee välillä kolhittua niitä vahingossa kun edellisessa Focus whisler pyörässä tuo maavara oli huomattavasti isompi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Onko kenelläkään tietoa/ omakohtaista kokemusta minkälaista sanktiota tulee jos sähköfillari on muutettu kulkemaan eteenpäin ilman polkemista? himottais tuommoinen chopper/cruiser pyörän sähköistys, joka tulisi cruisailuun, eli ei sen edes tarvitsisi rikkoa sitä 25km/h sääntöä, mutta kulkisi polkematta? siis kiinnihän moisesta tuskin jää, mutta kiinnostaisi mitä siitä seuraa?
Minä noudattaisin lakia ja maksaisin IFille 50e vuodessa liikennevakuutuksesta. Kai tuonkin voi laittaa seisontaan, jos tulee pitkiä aikoja jolloin ei tarvitse ajella. Tehoa saa olla max 1 kW.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
253
Minä noudattaisin lakia ja maksaisin IFille 50e vuodessa liikennevakuutuksesta. Kai tuonkin voi laittaa seisontaan, jos tulee pitkiä aikoja jolloin ei tarvitse ajella. Tehoa saa olla max 1 kW.
Ok eli se käy noin helposti... tehoja 1kW mut onko se nopeus vielä rajoitettu 25km/h? tuossa vuosi sitten kun tuota ekaa pyörää olin ostamassa, niin koittivat kaupata pyörää joka kulki 40km/h, mutta eivät osanneet sanoa mitään vakuutuksita tai muista maksuista kun oli "niin uusi juttu"

Edit: niin ja siis tämä kivijalkaliikkeessä, verkkokauppa.com kaupalla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa vaikka pyöräni sieltä lopulta ostin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 536
Jos ajaa liikenteessä välineellä, jossa kuuluisi olla liikennevakuutus, niin nämä liikennevakuutuksen kattamat korvaukset vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajava joutuu vahinkotilanteessa maksamaan kokonaan omasta pussistaan. Kalliimman pään esimerkkejä voisi olla vaikka arvoauton kylkeen ajaminen liikenteessä tai lapsen / vanhuksen päälle ajaminen siten, että tapahtuu vammautumisia. Copypaste Fennian sivuilta:

Fennia sanoi:
Liikennevakuutus korvaa liikenneonnettomuudesta aiheutuneita henkilövahinkoja sekä syyttömän osapuolen omaisuusvahinkoja. Se ei korvaa omalle ajoneuvolle tai siinä mukana olleelle omaisuudelle aiheutuneita vahinkoja.

Liikennevakuutuksen perusteella korvataan liikenneonnettomuudesta aiheutuneet
  • sairaanhoitokulut
  • muut henkilövahingosta aiheutuneet kulut ja menetykset (ansionmenetys, korvaus pysyvästä haitasta sekä pysyvästä kosmeettisesta haitasta)
  • syyttömän osapuolen ajoneuvon korjauskulut tai ajoneuvon lunastus
  • syyttömän osapuolen ajoneuvon seisonnasta aiheutunut menetys korjausajalta. Seisonta-ajalta korvataan liikennevahinkolautakunnan ohjeiden mukainen normikorvaus. Jos auto on tarpeellinen työssä, korvataan sijaisauton vuokrauskuluja lautakunnan ohjeiden mukaan.
  • syyttömän osapuolen muita omaisuusvahinkoja.
 

Sid

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
87
Jos ajaa liikenteessä välineellä, jossa kuuluisi olla liikennevakuutus, niin nämä liikennevakuutuksen kattamat korvaukset vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajava joutuu vahinkotilanteessa maksamaan kokonaan omasta pussistaan.
Onko lähdettä tälle? Mun käsittääkseni autojen kanssa se menee niin, että onnettomuudet korvaa Liikennevakuutuskeskus, joka sitten perii vakuutusmaksut moninkertaisena, mikäli vakuutus puuttuu. Tällä menettelyllä varmistetaan, että ns. syytön osapuoli saa korvauksensa ajallaan, samoin henkilövahingot saadaan vakiomenettelyllä katettua.

LVK

Edit: sama sivusto, UKK
"Miksi liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksut voivat olla niin suuria?

Vakuuttamattomuusmaksuilla katetaan vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamat liikennevahingot syyttömälle osapuolelle. Tällaisia vahinkoja sattuu satoja vuosittain."
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 536
Onko lähdettä tälle?
Näköjään kun luin liikennelakia, niin siellä on allaolevat kohdat. Eli ilmeisesti joutuu maksamaan maksimissaan 6v vakuutusmaksut + laiminlyöntimaksuna vakuutukset kolminkertaisena. Liikennevakuutuskeskus maksaa korvaukset uhrille, mutta vakuutusmaksut laiminlyöneen kuljettajan omia aiheutuneita vahinkoja ei korvata.

27 §
Vakuutusmaksua vastaava maksu


Se, joka on laiminlyönyt 6 §:n mukaisen vakuuttamisvelvollisuutensa, on velvollinen maksamaan maksun, joka vastaa kohtuulliseksi katsottavaa vakuutusmaksua siltä ajalta, jota laiminlyönti koskee, ei kuitenkaan pitemmältä ajalta kuin kulumassa olevalta ja viideltä viimeksi kuluneelta kalenterivuodelta.

28 §
Laiminlyöntimaksu


Se, joka on laiminlyönyt 6 §:n mukaisen vakuuttamisvelvollisuutensa, on velvollinen maksamaan laiminlyöntimaksun, joka on enintään kolme kertaa vakuutusmaksua vastaavan maksun suuruinen. Laiminlyöntimaksun korotuskerrointa määrättäessä otetaan huomioon laiminlyöntiajan pituus, laiminlyönnin tahallisuus ja toistuvuus sekä se, onko ajoneuvoa käytetty liikenteessä.

46 §
Vahingon korvaaminen vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyöntitapauksissa


Liikennevakuutuskeskus korvaa liikennevahingon, jos ajoneuvolla ei vahingon sattuessa ollut voimassaolevaa vakuutusta, vaikka ajoneuvo olisi tullut vakuuttaa tämän lain tai jonkin muun ETA-valtion lainsäädännön perusteella.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua vahinkoa ei korvata, jos vahinkoa kärsinyt on ajoneuvossa matkustajana ollut ajoneuvon omistaja tai haltija taikka ajoneuvon kuljettaja ja Liikennevakuutuskeskus voi osoittaa hänen tienneen ajoneuvon olleen vakuuttamaton.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Ok eli se käy noin helposti... tehoja 1kW mut onko se nopeus vielä rajoitettu 25km/h? tuossa vuosi sitten kun tuota ekaa pyörää olin ostamassa, niin koittivat kaupata pyörää joka kulki 40km/h, mutta eivät osanneet sanoa mitään vakuutuksita tai muista maksuista kun oli "niin uusi juttu"

Edit: niin ja siis tämä kivijalkaliikkeessä, verkkokauppa.com kaupalla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa vaikka pyöräni sieltä lopulta ostin.
Nopeus on rajoitettu edelleen 25 km/h. Ajoneuvoluokka on L1e-a.

Nopeammat on sitten mopoja (L1e-b), max avustusnopeus 45 km/h. Nämä vaatii rekisteröinnin rekisterikilpineen ja sen onnistuminen taas edellyttää, että valmistaja on tyyppihyväksyttänyt menopelinsä. Nopeiden sähköpyörien kanssa kannattaa olla tarkkana, jottei tule hankkineeksi laitetta jolla ei saa ajaa laillisesti juuri missään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 301
Viestejä
4 191 297
Jäsenet
70 722
Uusin jäsen
StormyTheWulf

Hinta.fi

Ylös Bottom