Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
270
Tuohon ei välttämättä fattia tarvitse. Kokeile myös normi maastopyörää jollain 2,3-2,5 leveillä kumeilla. Kuivalla mättäikölläkin ajaa tuollaisella vielä vaivatta.Välimalli sitten ns plus kumeissa, jotka on 2,8-3” leveitä jos epäilyttää. Fatti pyörät on sitten omiaan upottavassa maastossa ja esim. rantahietikolla/hangessa, mutta ajatko noilla sitten siten että tuosta olisi hyötyä? Kapeammat kumit on hiljaisempia ja vierivät paremmin jolloin akun kulutus on pienempää alle 25km/h ja yli sen pääsee vaivattomammin.
Hyviä pointteja akun kulutuksen ym. suhteen, olen jotenkin mieltänyt tuon fätin käteväksi jokapaikanhöyläksi, mutta ehkä se ei kuitenkaan ole omaan käyttöön se paras valinta. :)

Merkki/mallisuosituksia otan edelleen vastaan, tarjonta on sen verran laajaa ettei tässä oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle osien ym. suhteen.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Varmaankin noilla saksalaismerkeillä cubella ja focuksella hintalaatu kohdillaan pyörissään ja ihan kohtuu osasarjojakin. Trekillä myös hyviä jäykkäperiä mutta hinnoiltaan miellän vähän yläkanttiin. Sitten on näitä suoraan tehtaalta pyöriä eli yt, propain, canyon millä hinnat ihan ok suhteessa osiin, testailemaan ei oikein vaan pääse missään.

Ei hullumpi ajatus vuokrata pyörä pariksi tunniksi ja käydä neppailemassa ja kokeilamassa miten se omaan ajoon istuu. Itse kokeilin fättiä ja en tykänny vaikka moni sellaista suosittelee.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
255
Onkohan tälle jotain tehtävissä kun klonkkaa aika pahasti tuo eturatas. Moottori on tsdz2 ajettu 1700km. Kammet on kyllä jämäkästi kiinni eikä klonkkaa.














Edit: löyty jo Stock Axle for TSDZ2 (68 - 73mm Bottom Brackets)

Tuo ja mahdollisesti uusi ratas mutta ei kovin kallis onneksi.

Tähän pari lisäkysymystä eli uskaltaako tota ajaa loppuun ilman että menee jotain isompaa rikki ja toisekseen mikähän ton on aiheuttanut? Tuleeko sähkömoottorilla niin paljon vääntöä ettei ymmärrä vaihtaa pienempää vaihdetta silloin kun tekniikan kestävyys sitä vaatisi?
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Tuohon ei välttämättä fattia tarvitse. Kokeile myös normi maastopyörää jollain 2,3-2,5 leveillä kumeilla. Kuivalla mättäikölläkin ajaa tuollaisella vielä vaivatta.Välimalli sitten ns plus kumeissa, jotka on 2,8-3” leveitä jos epäilyttää. Fatti pyörät on sitten omiaan upottavassa maastossa ja esim. rantahietikolla/hangessa, mutta ajatko noilla sitten siten että tuosta olisi hyötyä? Kapeammat kumit on hiljaisempia ja vierivät paremmin jolloin akun kulutus on pienempää alle 25km/h ja yli sen pääsee vaivattomammin.

Mutta ota ilman muuta se joka eniten houkuttaa. Jos fättis on mieleesi niin se on sitten siinä.
Itsellä edellä kuvattu sähköfätti, jossa 26x4.8 ja 27.5x3 rengassetit.

4.8'': Hyödyt, anteeksiantava ajotuntuma, kuin sohvalla ajaisi, erittäin mukava ajettava, kantaa suolla, lumessa, juoksuhiekassa. Haitat, rengasmelu, epätarkkuutta ohjauksessa ja pikkutarkassa ajamisessa (esim. pitkospuut)

3.0'': Hyödyt, nopeampi kääntyvyys, tarkempi ohjaus, pyörä kevyempi. Haitat, pito saattaa lähteä eturenkaasta mudassa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 513
Joo ja rengasvalinta tekee ihmeitä. Etenkin jos pyörän mukana tulleet kumit. Itselle selvisi että esim Cuben mukana tulevat kumit omaavat samat merkinnät kuin ns normi kumit mutta ovat heikkolaatuisempia kuin kaupasta erikseen ostetut. Voin itse suositella lämpimästi Continentalin renkaita niin rullaavuuden kuin pidon ja ennalta-arvattavuuden kannalta.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Sähköpyörä on harkinnan alla työmatka-ajoon. Matka n. 18km suunta, asfaltoitua pyörätietä. Tiedän että en ainakaan joka päivä tätä pyöräilisi, ja "tavallisella" pyörällä en edes harkitsisi tätä. Pyöräily muutenkin on jäänyt jo yli kymmeneksi vuodeksi...

Kävin kokeilemassa ekaa kertaa sähköpyörää paikallisessa liikkeessä. Taisi olla tälläinen Electra Vale GO! ja hinta kolmen tonnin paremmalla puolella. Olihan se hauska kokemus, ja myyjä kehui maasta taivaisiin että tämä on melkein suosituin malli ja hyvistä osista koottu. Ajoasento varmaan aika hyvä maantieajoon tuon mallisessa pyörässä. Ei ollut ihan pysty vaikka ulkonäkö ehkä antaisi ymmärtää. Täysin maastopyörää ei minun tai myyjän mielestä kannata ostaa painon ja ajoasennon takia. Omasta mielestäni pyörä vain näyttää mummopyörältä, joka ei sovi atleettiseen (kuikelomaiseen) olemukseeni :smile:.
Olihan siinä muitakin malleja suunnilleen samaan hintaan Boschin tai Shimanon tekniikoilla, joustokeuloilla tai ilman. Electra oli ainut mitä kokeilin.
Eka sähköpyörä ja olihan se tietenkin painava, ja pienetkin töyssyt löivät käsille. Satulatolppa oli tuossa mallissa jousitettu, mikä toi edes jotain mukavuutta ajamiseen.

Mitä mieltä muut ovat tästä mallista tähän hintaan? Turun alueelta voisi käydä liikkeissä kokeilemassa jos jotain potentiaalisia kilpailijoita löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
711
Kävin kokeilemassa ekaa kertaa sähköpyörää paikallisessa liikkeessä. Taisi olla tälläinen Electra Vale GO! ja hinta kolmen tonnin paremmalla puolella.
Ei pitäisi kyllä yli 3 tonnin pyörässä olla enää Active line moottoria, tämän syksyn malleilta odottaa tuohon hintaan jo Performance Gen 4 sarjaa mieluummin.

Pitääkö olla ns naisten malli eli matalalla vaakaputkella?

Jos ei niin näillä saa minusta paremman hintalaadun:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Sähköpyörä on harkinnan alla työmatka-ajoon. Matka n. 18km suunta, asfaltoitua pyörätietä. Tiedän että en ainakaan joka päivä tätä pyöräilisi, ja "tavallisella" pyörällä en edes harkitsisi tätä. Pyöräily muutenkin on jäänyt jo yli kymmeneksi vuodeksi...

Kävin kokeilemassa ekaa kertaa sähköpyörää paikallisessa liikkeessä. Taisi olla tälläinen Electra Vale GO! ja hinta kolmen tonnin paremmalla puolella. Olihan se hauska kokemus, ja myyjä kehui maasta taivaisiin että tämä on melkein suosituin malli ja hyvistä osista koottu. Ajoasento varmaan aika hyvä maantieajoon tuon mallisessa pyörässä. Ei ollut ihan pysty vaikka ulkonäkö ehkä antaisi ymmärtää. Täysin maastopyörää ei minun tai myyjän mielestä kannata ostaa painon ja ajoasennon takia. Omasta mielestäni pyörä vain näyttää mummopyörältä, joka ei sovi atleettiseen (kuikelomaiseen) olemukseeni :smile:.
Olihan siinä muitakin malleja suunnilleen samaan hintaan Boschin tai Shimanon tekniikoilla, joustokeuloilla tai ilman. Electra oli ainut mitä kokeilin.
Eka sähköpyörä ja olihan se tietenkin painava, ja pienetkin töyssyt löivät käsille. Satulatolppa oli tuossa mallissa jousitettu, mikä toi edes jotain mukavuutta ajamiseen.

Mitä mieltä muut ovat tästä mallista tähän hintaan? Turun alueelta voisi käydä liikkeissä kokeilemassa jos jotain potentiaalisia kilpailijoita löytyy.
Aikamoiselta kusetukselta vaikuttaa tuolla hinnalla ja samaa tarinaa kertoo myös tuo myyjän "melkein suosituin malli" -höpinäkin. Jos fillareita on myyty kaksi ja muita yksi, niin onhan se sitten totta, mutta ei se siitä välttämättä järkevää ostosta tee. Tekisi mieli sanoa että tuolla hinnalla eniten tuossa tökkii kaikki.

Taaempana ketjussa on vaikka millaista suositusta. Riippuu vähän tarpeista että millaista kannattaa katsella, mutta minä suosittelisin leveillä katurenkailla ja hyväksi havaitulla sähkötekniikalla (ja muillakin osilla) varustettua maastofillaria, joka siis ei nimestään huolimatta kuitenkaan ole tarkoitettu pelkästään maastoon, vaan se on geometriansa puolesta yleensä mainio valinta kaikkeen ajamiseen ja niitä saa myös valmiiksi rapakaarilla varustettuna. Taaempaa ketjusta löytyy tosiaan vinkkejä samaan tarpeeseen.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Ei pitäisi kyllä yli 3 tonnin pyörässä olla enää Active line moottoria, tämän syksyn malleilta odottaa tuohon hintaan jo Performance Gen 4 sarjaa mieluummin.

Pitääkö olla ns naisten malli eli matalalla vaakaputkella?

Jos ei niin näillä saa minusta paremman hintalaadun:
Ei tarvitse olla naistenmallin pyörä. Myyjän mukaan Electra ei sitä edes ollut vaan huippumuodikas keski-Eurooppa-malli, jolla ajavat niin miehet kuin naisetkin. Itse olen sitä mieltä että tuo on naisten tai vanhusten malli.

Cuben malleissa näyttäisi olevan kiinostavia pyöriä. Haluaisin vain päästä ensin kokeilemaan ja haastattelemaan jotain myyjää. Kauppa valitettavasti Tampereella. No eihän sinne Turusta ole kuin parin tunnin matka.
Näyttää vaan että melkein kaikki mallit loppu. Olen 188cm pitkä ja taulukko antaa runkokooksi 20/21". Onko kausi tässä vaiheessa taputelta, ja uusia pyöriä tulee varastoon vasta ensi keväänä?
Miten noiden pyörien huoltojen kanssa? Onko sellaiset pakollisia että takuut säilyvät, vai saako firmikset päiviteltyä kotona? Eihän tommonen pyörä mitään ihmeellisiä huoltoja vaadi. Tulee aika hankalaa jos pyörän tilaa jostain kauempaa ja joutuu sitä sinne kuskaamaan johonkin ketjujen kiristykseen sen takia että takuu säilyy. Sen verran kallis vehje kuitenkin kyseessä että haluaisin takuun säilyvän sen 1-2v mitä noille luvataan.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Ei tarvitse olla naistenmallin pyörä. Myyjän mukaan Electra ei sitä edes ollut vaan huippumuodikas keski-Eurooppa-malli, jolla ajavat niin miehet kuin naisetkin. Itse olen sitä mieltä että tuo on naisten tai vanhusten malli.

Cuben malleissa näyttäisi olevan kiinostavia pyöriä. Haluaisin vain päästä ensin kokeilemaan ja haastattelemaan jotain myyjää. Kauppa valitettavasti Tampereella. No eihän sinne Turusta ole kuin parin tunnin matka.
Näyttää vaan että melkein kaikki mallit loppu. Olen 188cm pitkä ja taulukko antaa runkokooksi 20/21". Onko kausi tässä vaiheessa taputelta, ja uudet mallit tulevat ensi keväänä?
Miten noiden pyörien huoltojen kanssa? Onko sellaiset pakollisia että takuut säilyvät, vai saako firmikset päiviteltyä kotona? Eihän tommonen pyörä mitään ihmeellisiä huoltoja vaadi. Tulee aika hankalaa jos pyörän tilaa jostain kauempaa ja joutuu sitä sinne kuskaamaan johonkin ketjujen kiristykseen sen takia että takuu säilyy. Sen verran kallis vehje kuitenkin kyseessä että haluaisin takuun säilyvän sen 1-2v mitä noille luvataan.
Korona on lisännyt kysyntää ja vastaavasti varmaan myös rajoittanut tuotantoa, joten siksi ne fillarit ovat liikkeistä vähissä.

Huoltoja voi tehdä itse muuten normaalisti, mutta firmispäivitykset hoituvat yleensä vain liikkeessä rajoitetun softan ja ohjelmistojen vuoksi, vaikka se teknisesti olisi mahdollista kotonakin. Päivitykset eivät ole pakollisia, mutta niillä voi joissakin tapauksissa saada parannettua moottorin toimintaa jne.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 513
Mitäs jengillä on kokemusta katkenneista pinnoista? Itsellä on yksi pinna takavanteesta poikki ja hissitolpan vaijeri taittunut poikki kun lainasin pyörää... Molemmat murjottu paksulla ketjulukolla paskaksi. Olisiko heittää mitä tuosta voi joutua maksamaan edes jotenkin. Kyseessä KTM täysjousto ja en muista minkä merkkinen satulatolppa.
 

KMies

Tukijäsen
Liittynyt
02.01.2020
Viestejä
140
Itsellä olisi hakusessa sähköpyörä, josta ei pistäisi niin selvästi silmään, että kyseessä on sähköfillari. Olen harkitsemassa Canyon Roadlite:on 7 mallia. Seuraava malli ylöspäin on n.750€ kalliimpi roadlite:on 8, jossa tietysti hiukan parempaa osaa. Mitä mieltä olette, että onko tuo ero kohtuu suolaisen lisähinnan arvoinen? Mitä mieltä olette muutenkin tuon Roadlite seiskan hinta-laatusuhteesta? Pyörä tulisi pääsääntöisesti työmatkoja varten, mutta myös satunnaisia kuntoilulenkkejä varten.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Kyllä näkisin että deore osasarjana ihan riittävä, tämänhän voi myöhemmin sitten päivittää jos innostuu. Kalliimmassa myös hifihiilikuitua josta osa haluaa maksaa mutta onko parin sadan gramman arvosta, mielummin laihduttaa sen kilon.
 

KMies

Tukijäsen
Liittynyt
02.01.2020
Viestejä
140
Kyllä näkisin että deore osasarjana ihan riittävä, tämänhän voi myöhemmin sitten päivittää jos innostuu. Kalliimmassa myös hifihiilikuitua josta osa haluaa maksaa mutta onko parin sadan gramman arvosta, mielummin laihduttaa sen kilon.
Kiitos vastauksesta. En itse laita kovinkaan paljon arvoa tuolle hiilikuitutolpalle ja tangolle. Muutenkin ajattelin laittaa tuohon ergonin tupet, joiden tiedoissa ilmoitetaan ettei niitä saa laittaa hiilikuituiseen tankoon.

Voisin kysyä vielä sinulta mielipidettä tuon 7.0 jarruista. Jarruosat ovat käsittääkseni alivio sarjaa, joten ovatkohan nuo mistään kotoisin? Toki tuolla rullataan suoraa tietä pitkin, ettei jarruihin tarvitse juurikaan koskea, mutta joskus voi tulla tilanteita eteen kun jarrutusvoimaa tarvitaan.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Suoraa tietä rullatessa en hirveetä arvoa jarruille laittaisi, toki rahalla saa parasta mutta taas syytä miettiä tarkoitusta mihin pyörää käyttää ja mihin pyörää mitäkin osia on järkevä panostaa. Riittäväthän levyjarrut on jokatapauksessa, myös vannejarrutkin riittää (no en ehkä sähkärii huolis).

Jarrutkin on sellaset ns "halvat" päivitettävät että joa kokee tarpeelliseksi niin fillaritorilta tai puljusta sitten tehokkaampaa alle.

Molemmissa pyörissä on lähtökohtana sama pohja ja moottori, loppuspecseillä sitten haettu hintaero.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 513
Mitäs jengillä on kokemusta katkenneista pinnoista? Itsellä on yksi pinna takavanteesta poikki ja hissitolpan vaijeri taittunut poikki kun lainasin pyörää... Molemmat murjottu paksulla ketjulukolla paskaksi. Olisiko heittää mitä tuosta voi joutua maksamaan edes jotenkin. Kyseessä KTM täysjousto ja en muista minkä merkkinen satulatolppa.
Itse itselleni vastaten. Pinnan uusinta ja hissitolpan ulkoinen vaijeri 50-60e näkemättä pyörää ja millä tekniikalla pinna kiinni Hi5Bikesissa. Ihan vaan jos jollekin sattuis tulemaan moista eteen.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
349
Tarkoitus hommata uusi sähköpyörä työmatka-ajoon. Pelkästään asfalttitiellä ajamista, joten ei ole tarvetta maasto-ominaisuuksille. Meneekö pahasti metsään, jos tälläisen laittaa Corratec CX6 12S? Ainakin suhteellisen hyvässä alennuksessa tällä hetkellä verkkokaupassa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Tarkoitus hommata uusi sähköpyörä työmatka-ajoon. Pelkästään asfalttitiellä ajamista, joten ei ole tarvetta maasto-ominaisuuksille. Meneekö pahasti metsään, jos tälläisen laittaa Corratec CX6 12S? Ainakin suhteellisen hyvässä alennuksessa tällä hetkellä verkkokaupassa.
Ei mene pahasti metsään, jos tykkää ulkoisesti (ja ajoasennoltaan) tuollaisesta vähän "mummomaisemmasta" kulkineesta, mutta hintaa on alennuksesta huolimatta silti mielestäni edelleen sellaiset 400€ liikaa. Positiivisena puolena tuo ei ole ehkä ihan niin suuri varasmagneetti kuin virtaviivaisemmat fillarit.

Btw. Maastopyöriä kartetaan mielestäni aivan liikaa sen niiden kategorialuokittelun vuoksi. Ne ovat kuitenkin monesti jopa parempia ja mukautuvampia myös tällaisessa ns. tavallisessa työmatkakäytössä kuin fillarit, jotka on mukamas sellaiseen alunperin tarkoitettu. Katsoo vain, että alla on sopivat renkaat, oikea runkokoko ja tarpeelliset varusteet lokasuojineen jne. Taaempaa ketjusta löytyy siihen osastoon enemmän suosituksia, jos kiinnostaa.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Ei pitäisi kyllä yli 3 tonnin pyörässä olla enää Active line moottoria, tämän syksyn malleilta odottaa tuohon hintaan jo Performance Gen 4 sarjaa mieluummin.

Pitääkö olla ns naisten malli eli matalalla vaakaputkella?

Jos ei niin näillä saa minusta paremman hintalaadun:
Kävin näitä molempia kokeilemassa ja paremmaksi valikoitui Kathmandu.
Reaction oli jotenkin liian "maastopyörämäinen" itselleni. Kathmandussa sen sijaan parempaa:
  • Ajoasento
  • Tupit
  • Näyttö
  • Jousitettu satulatolppa ja mukavampi satula
  • Säädettävä ohjainkannatin
  • Tarakka
Muut osat ovat todennäiköisesti heikompia kun näitä myydään suunnilleen samaan hintaan. Vielä pitäisi varmistussähköposti laittaa menemään jos tuon tilaan :btooth:.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
349
Ei mene pahasti metsään, jos tykkää ulkoisesti (ja ajoasennoltaan) tuollaisesta vähän "mummomaisemmasta" kulkineesta, mutta hintaa on alennuksesta huolimatta silti mielestäni edelleen sellaiset 400€ liikaa. Positiivisena puolena tuo ei ole ehkä ihan niin suuri varasmagneetti kuin virtaviivaisemmat fillarit.

Btw. Maastopyöriä kartetaan mielestäni aivan liikaa sen niiden kategorialuokittelun vuoksi. Ne ovat kuitenkin monesti jopa parempia ja mukautuvampia myös tällaisessa ns. tavallisessa työmatkakäytössä kuin fillarit, jotka on mukamas sellaiseen alunperin tarkoitettu. Katsoo vain, että alla on sopivat renkaat, oikea runkokoko ja tarpeelliset varusteet lokasuojineen jne. Taaempaa ketjusta löytyy siihen osastoon enemmän suosituksia, jos kiinnostaa.
Ajoasento saa olla tosiaan mukavuus painotteinen, mutta ei ole pakko olla noin mummopyörän näköinen. Voisihan se olla vaikka maastopyörän rungolla, mutta kadulle paremmin sopivilla renkailla. Onko heittää tuohon 2-3k€ hintaluokkaan vertailuksi jotain muuta vaihtoehtoa? Olen avoin kaikille vaihtoehdoille :) Tärkeintä ajamisen mukavuus ja mahdollisimman kestävä / vähän huoltoa vaativa pyörä. Tuo aikaisemmin mainittu CUBE kathmandu hybrid lähes vastaavilla spekseillä voisi olla myös harkitsemisen arvoinen, mutta saako tuolla 600€ lisäsijoituksella mitään etua verrattuna Corratecciin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Tarkoitus hommata uusi sähköpyörä työmatka-ajoon. Pelkästään asfalttitiellä ajamista, joten ei ole tarvetta maasto-ominaisuuksille. Meneekö pahasti metsään, jos tälläisen laittaa Corratec CX6 12S? Ainakin suhteellisen hyvässä alennuksessa tällä hetkellä verkkokaupassa.
Onhan tuossa pyörää ihan riittämiin, tärkein lienee boschin geni4 moottori. Sx-osasarja on ny mitä on. Mutta tosiaan ihan tuollasen asian hoitaa myös xc-jäykkäperä maasturikin. Mutta mistä tykkää niin se edellä.
 
Liittynyt
01.08.2018
Viestejä
212
Onko heittää tuohon 2-3k€ hintaluokkaan vertailuksi jotain muuta vaihtoehtoa?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
349
Onhan tuossa pyörää ihan riittämiin, tärkein lienee boschin geni4 moottori. Sx-osasarja on ny mitä on. Mutta tosiaan ihan tuollasen asian hoitaa myös xc-jäykkäperä maasturikin. Mutta mistä tykkää niin se edellä.
Heitetääs tähän vielä verrokkina tuo Helkama TE5 Di2 sähkövaihde pyörä. Miten tuo Shimanon Steps E6100 moottori vertautuu tuohon boschin gen4 moottoriin? Ainakin vaihteistoa hehkuttavat lähes huoltovapaaksi ja lisäisikö tuo sähkövaihde jopa hieman mukavuutta pyöräilyyn :hmm: Ulkonäöltään myös ihan mukiin menevä.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Mulla ei omia kokemuksia tuosta di systeemistä ole, eiköhän se toimi tuskin muuten olis maantiepyörissä käytössä tai sramilla omaa vastaavaa tekniikkaa. Tosin samallalaillahan siinäkin on johdot siinä missä normissa on vaijeri.

Shimanon 6100 ei tehoiltaan vastaa ainakaan specsien mukaan boschin 4geniä, toki en tiedä mikä boschin hetkellinen ulos annettu wattimäärä on, voi olla aika lähelläkin toisiaan. Shimanolla varmasti ajaa pidemmälle yhdellä latauksella.

Itse en tuosta shimanon avustuksesta tykkää siellä lähellä 25kmh, tuntuu ku ankkuria vetäis perässä, boschi omaa makuu vähän hellemmin jättää avustuksen pois.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Tuli hankittua Canyon Endurance:ON sähkömaantiepyörä. Toimitus kesti 3 viikkoa ja olen kohta kuukauden ajellut.
-Kulkee julmetun kovaa vaikka Fazua ei olekkaan tehokkaimmasta päästä.
-25km/h rajoitin oli helppo ohittaa siirtämällä sensori renkaasta polkimeen
-Kantamassa ei ole toistaiseksi ollut valittamista edes rajoittimen poiston jälkeen
-Moottorin+akun poisto on helppoa ja tilalle saa kätevän säilytyslokeron tavaroille. Tätä tulee käytettyä kun kavereiden kanssa polkee tai jos kun Pirkanpyöräilyyn tulee osallistuttua.

Olen ollut tyytyväinen pyörään tähän asti. Ainut ongelma oli ensimmäisellä viikolla kun akun vapautusmekanismi hajosi. Sain Fazualta ja Canyonin (suomen) tuesta heti samana päivä vastauksen. Muutaman päivän päästä sain postissa uuden osan rikkinäisen tilalle ja vaihto-ohjeet. Olisin voinyt myös lähettää pyörän huoltoon, jos olisin halunnut. Uudessa vaihto-osassa heikko muoviosa oli muutettu metalliseksi joten en usko että enää hajoaa.

Vielä on paljon kokeiltavaa ennen kuin uskallan antaa lopullisen tuomion. Pitäisi testata moottoriin USB-liitännän kautta tehtävien säätöjen vaikutukset (saa hieman lisätehoa avustukseen, jos haluaa) ja Bluetoothilla pitäisi saada puhelimeen tietoa ajon aikana, mutta puhelinteline puuttuu vielä pyörästä.
Joko annat isompaa tuomiota?

Itse ostelen sähköfillaria rauhassa (ehkä ens kesäksi kun pitäisi muuttua asuntokin niin, että saa pyörän lämpimään varastoon) ja nämä Fazuan moottorilla varustetut ovat olleet yksi potentiaalinen vaihtoehto. Ja miksei tosiaan Endurance:ON myös. Onkos tuossa mitenkään järkevästi tilaa lokasuojille ja tarakalle?

Vahvimpina vaihtoehtoina on tällä hetkellä ehkä joku Gravelpyörä, tai Canyonilta sitten Roadlite tai jopa tämä Endurance, koska Enduranceenkin tosiaan taitaa saada helposti 35mm renkaat.

Canyonin uusi sähkögravel on hinnoiteltu aika kalliiksi, joten se ehkä jäi vertailusta pois, vaikka siinä oleva Boschin Performance Line CX gen4-moottori ilmeisesti on sekin avustusrajojen ulkopuolella erittäin kevyt polkea.
 
Liittynyt
07.11.2017
Viestejä
23
Joko annat isompaa tuomiota?

Itse ostelen sähköfillaria rauhassa (ehkä ens kesäksi kun pitäisi muuttua asuntokin niin, että saa pyörän lämpimään varastoon) ja nämä Fazuan moottorilla varustetut ovat olleet yksi potentiaalinen vaihtoehto. Ja miksei tosiaan Endurance:ON myös. Onkos tuossa mitenkään järkevästi tilaa lokasuojille ja tarakalle?

Vahvimpina vaihtoehtoina on tällä hetkellä ehkä joku Gravelpyörä, tai Canyonilta sitten Roadlite tai jopa tämä Endurance, koska Enduranceenkin tosiaan taitaa saada helposti 35mm renkaat.

Canyonin uusi sähkögravel on hinnoiteltu aika kalliiksi, joten se ehkä jäi vertailusta pois, vaikka siinä oleva Boschin Performance Line CX gen4-moottori ilmeisesti on sekin avustusrajojen ulkopuolella erittäin kevyt polkea.
Hyvin toiminut edelleen. Tuli poljettua Pirkan pyöräilyn 134km lenkki ilman akkua ja moottoria ja suht kivuttomasti meni sekin.
Ei ole tarvinnut huoltaa jarruja, vaihteita tai muutakaan, joka on epätavallista. Yleensä näin alkuun joutuu ainakin vaihteiden vaijereita kiristämään.
Sen olen huomannut, että akku/moottorikotelon raoista menee hienoa hiekkaa sisään etenkin jos on hiekkateillä ajellut. Hiekka ei sinänsä ole aiheuttanut ongelmia, mutta hiertää kotelon ja rungon välissä ja aiheuttaa pintojen kulumista. Ajattelin jossain vaiheessa vetää kotelon tai rungon reunaan ohuen tiivisteteipin jolla tuon varmaan saa korjattua.

En valitettavasti osaa sanoa lokasuojista tai tarakasta. Jotkut kiinitysreiät löytyy kyllä, mutta en tiedä mitä niihin sopii. Olen käyttänyt vain satulatolppaan kiinnitettävää lokaria
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Olisi tarkoitus tilata Pathlite:on 6.
Canyonin koko laskuri näyttäisi minulle kooksi L (192cm, jalan sisäpituus 95cm), Sellaista kyselisin että kuinka paha olisi jos ottaisin XL kokoisen? L:ää saisi vasta lokakuun lopussa kun taas XL kokoa olisi varastossa.

Ajohalut olisi kovat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Jee. shimanoa päivittäessä oli vissiin puhelin buutannu kesken kaiken ja nyt siellä on firmis poikittain. Akkuun syttyy valot mutta näyttö pysyy pimeänä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? vissiin jonnekki huoltoon vietävä ja kai tohon pc:llä saa firmiksen survottua?
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Jee. shimanoa päivittäessä oli vissiin puhelin buutannu kesken kaiken ja nyt siellä on firmis poikittain. Akkuun syttyy valot mutta näyttö pysyy pimeänä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? vissiin jonnekki huoltoon vietävä ja kai tohon pc:llä saa firmiksen survottua?
Eihän oo näyttöön menevä johto irti tai löysällä?
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Jos haussa on täpäri, niin kannattaa ostaa YT. Hinta-laatu suhde ihan omaa luokkaansa.

Tietenkään jos ei mallistosta löydy mieleistä nin ei sitten, mutta kannattaa muistaa että esim. Cuben huollot on vieny kevään jälkeen viikkoja, ellei jopa kuukausia. Ei jatkoon...
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Jos hinta ja laatu perusteena niin sillo kyllä pärjää kaikki suoramyyntipyörät. Ja puhutko nyt cubella huolloista vai korjauksista? Normihuoltoo pääsee viikon varoajalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Onko nämä sähköfillarit niin paljon monimutkaisempia huoltaa kuin normi-pyörät että pyörähuoltoihin on tosiaan tuollainen jono. En oikein keksi mitään asiaa pl. iskarihuollon jota en itse tekisi mieluummin vaikka kerrostalokaksiossa jos vaihtoehtona on odottaa viikkotolkulla pyörän huoltoa...? Iskarihuollonkin pystyisi varmaan itse aika helposti tekemään, mutta eipä ole tullut sitä vielä opeteltua.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Onko nämä sähköfillarit niin paljon monimutkaisempia huoltaa kuin normi-pyörät että pyörähuoltoihin on tosiaan tuollainen jono. En oikein keksi mitään asiaa pl. iskarihuollon jota en itse tekisi mieluummin vaikka kerrostalokaksiossa jos vaihtoehtona on odottaa viikkotolkulla pyörän huoltoa...? Iskarihuollonkin pystyisi varmaan itse aika helposti tekemään, mutta eipä ole tullut sitä vielä opeteltua.
Ei niissä ole mitään sen ihmeempää huollettavaa kuin normifillareissakaan. Tai no, firmispäivitys moottorille/ohjaimelle ehkä, mutta ei sekään ole pakollinen.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Nyt kun huolloista puhutaan niin onko pk-seudulla suositusta huoltoliikkeestä Boschin koneelle?

Ei mitään vikaa mutta parin tuhannen kilsan jälkeen perustsekkaus, itse huoltanut kaikki pyörät tähän asti mutta mielenrauhan takia haluan ainakin kerran käyttää tuon huollossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Ei niissä ole mitään sen ihmeempää huollettavaa kuin normifillareissakaan. Tai no, firmispäivitys moottorille/ohjaimelle ehkä, mutta ei sekään ole pakollinen.
Minkä ihmeen takia porukka sitten jonottaa muutaman pultin kiristyksen takia viikkotolkulla vehkeitänsä. Luulisi nyt sen verran kiinnostavan että tuollaiset hommat tekisi sekunnissa. Itse olen niin kädetön työkalujen kanssa kun nyt vain mahdollisesti voi joku olla enkä mitenkään nauti mistään rassaamisesta, mutta ihan jo ajansäästön takia yritän huoltaa omat vehkeet itse.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 824
Minkä ihmeen takia porukka sitten jonottaa muutaman pultin kiristyksen takia viikkotolkulla vehkeitänsä. Luulisi nyt sen verran kiinnostavan että tuollaiset hommat tekisi sekunnissa. Itse olen niin kädetön työkalujen kanssa kun nyt vain mahdollisesti voi joku olla enkä mitenkään nauti mistään rassaamisesta, mutta ihan jo ajansäästön takia yritän huoltaa omat vehkeet itse.
eikö se aika sitten mene siihen kun sovit aikaa huoltoon, kuljetat pyörän sinne, kuljetat pyörän pois sieltä. JNE.

Ja vielä maksat siitä että joku vaan tarkistaa että ruuvit on kireällä ja ehkä ketjut rasvattu :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Amen. Jotenkin tuntuu että ihmisillä on joku "lukko" pään sisässä eivätkä uskalla koskea noihin laitteisiin. Ihminenhän ne on rakentanut enkä keksi että miten saisit tuhottua itse pyöräsi huoltaessasi sitä, ellet nyt aivan väkipakolla halua hajottaa paikkoja
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Amen. Jotenkin tuntuu että ihmisillä on joku "lukko" pään sisässä eivätkä uskalla koskea noihin laitteisiin. Ihminenhän ne on rakentanut enkä keksi että miten saisit tuhottua itse pyöräsi huoltaessasi sitä, ellet nyt aivan väkipakolla halua hajottaa paikkoja
Itse olen huoltanut omia fillareita skidistä asti ja osaan fiksata aika lailla osan kuin osan mutta silti pitäydyn ainakin ensihuollon verran ammattilaisen luona.

Ensinnäkin itsellä ei löydy noita Boschin kilkkeitä millä pääsee diagnostiikkaan kiinni ja toiseksi tuo sähköpuolen purkaminen menee oman mukavuusalueen ulkopuolelle.

Esimerkkinä osaan näppituntumalta sanoa onko navan laakerit sopivan kireällä mutta en osaa sanoa näppituntumalla onko Boschin vetopuolella tuntuva parin millin kuollut kohta normaalia vai ei.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 631
Amen. Jotenkin tuntuu että ihmisillä on joku "lukko" pään sisässä eivätkä uskalla koskea noihin laitteisiin. Ihminenhän ne on rakentanut enkä keksi että miten saisit tuhottua itse pyöräsi huoltaessasi sitä, ellet nyt aivan väkipakolla halua hajottaa paikkoja
Kiekkojen rihtaus ja iskunvaimentimien huolto ovat sellaisia toimia, jotka harvemmalta onnistuvat kotona, mutta muuten kyse on tosiaan hyvin perusasioista, eli pesu ja ketjujen/rattaiden öljyäminen, vaihtajien säätö jne. Varsinkin ensihuollossa tuo kiekkojen rihtaus on aika tärkeä, kun pinnat löystyvät paikoille asettuessaan ensimmäisten satojen kilometrien aikana.

Sähköpyörien kanssa noilla ei ole mitään tekemistä, eikä huollossa mitään sähköpyöräspesifistä toimenpidettä useinkaan edes tehdä. Tosiaan se firmiksen päivitys on kutakuinkin ainoa siihen liittyvä asia ja sekin monesti tehdään erillisenä työnä riippuen siitä mistä on fillarin ostanut, millaisilla ehdoilla ja onko liikkeessä ylipäätään mahdollisuutta tehdä mitään toimenpiteitä siihen liittyen. Mm. Boschilla on omat sertifiointinsa huoltoliikkeille ja ilman sitä ei saa sovelluksia/firmiksiä käyttöönsä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Jee. shimanoa päivittäessä oli vissiin puhelin buutannu kesken kaiken ja nyt siellä on firmis poikittain. Akkuun syttyy valot mutta näyttö pysyy pimeänä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? vissiin jonnekki huoltoon vietävä ja kai tohon pc:llä saa firmiksen survottua?
Eivät saaneet näyttöä henkiin huollossakaan. No takuutahan tossa on joten katellaan saisko uutta näyttöä tai jotain.
Perhana ku tuo on vaan tällä hetkellä ainut kulkuneuvo ja päivittäistä työmatkaa reilu 20 kilsaa nii meinaa lämmin tulla tolla emaxilla ilman sähköjä:)
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Kelit pahenee, mutta hauskuus senkun vaan lisääntyy kuran mukana. Dirtlej:n haalari tuli tarpeeseen…

C7CCC770-F72F-4D64-8DC2-E9BD001A7757.jpeg

4B51242D-CA3B-4855-A0D4-2921B3E8A980.png
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
40
Taitaa tulla pidempi luomupyöräily pätkä.
Jos jollain on Joensuun seudulla lainata tahi myydä tota SM-PCE02 hässäkkää nii maksan kyllä reilun korvauksen.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Taitaa tulla pidempi luomupyöräily pätkä.
Jos jollain on Joensuun seudulla lainata tahi myydä tota SM-PCE02 hässäkkää nii maksan kyllä reilun korvauksen.
Mitä oon lukenu niin kaikki sähköpyöräilyyn liittyvä on kortilla nykyään. Korona kun löi päälle, niin tuli samaan aikaan buumi työmatkasähköilylle että harrastusten loppuessa myös maastopyörille...
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Kävin näitä molempia kokeilemassa ja paremmaksi valikoitui Kathmandu.
Reaction oli jotenkin liian "maastopyörämäinen" itselleni. Kathmandussa sen sijaan parempaa:
  • Ajoasento
  • Tupit
  • Näyttö
  • Jousitettu satulatolppa ja mukavampi satula
  • Säädettävä ohjainkannatin
  • Tarakka
Muut osat ovat todennäiköisesti heikompia kun näitä myydään suunnilleen samaan hintaan. Vielä pitäisi varmistussähköposti laittaa menemään jos tuon tilaan :btooth:.
Saatiin tämäkin ämpyily päätökseen!

IMG_20200910_130057.jpg

En tilannut Cuben Kathmandua.
Viikonloppuna oli Turussa Fischerin koeajopäivät. Siellä oli maahantuojan edustaja paikalla ja muutama malli koeajettavana. Niistä voittajaksi valikoitui Fischer Montis 6.0. Pyörässä on Brose Drive S 90Nm tekniikka.
Ekalta reissulta kuva, ilman lokareita tai mitään muutakaan. Ajaminen oli tosi hauskaa ja meinasi tulla kiire töihin, kun reissu vähän venähti :smile:.
Mukaan sai siis loksit ja valot. Valot ovat harmillisesti mallia Tarjoustalon halvimmat patterilamput. Vähän kiinostaisi asentaa pyörän akusta voimansa ottavat valot. Ovat vain yllättävän kalliita, mitä nopeasti katsoin. Näkeekö noilla sitten oikeasti jotain vai onko parempi ostaa joku kypärään kiinnitettävä lamppu? Jos siis haluaa nähdä jotain oikeasti. Pyörään voisi sitten jättää kiinteästi halvan patterilampun.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
617
Näkeekö noilla sitten oikeasti jotain vai onko parempi ostaa joku kypärään kiinnitettävä lamppu? Jos siis haluaa nähdä jotain oikeasti. Pyörään voisi sitten jättää kiinteästi halvan patterilampun.
Jos maastossa ajelet niin tankoon sekä kypärään lamppu. Jos vain tiellä niin tankoon asennettava riittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
353
Canyonilla on nyt pathlite pyörän osalta näköjään mallisto hieman muuttunut ja mielestäni aika paskaisesti.

Aikaisempi nimi : Pathlite:ON 6.0
Nyt : Pathlite:ON 6

Muutokset:
Vaihteet - Shimano SLX M7100 12s -> Shimano Deore M6100 12s
Jarrut - Shimano SLX M7100 -> Shimano Deore MT4120

Muuten identtiset ja hintakin sama. Jää kyllä itseltä tästä syystä ostamatta, ellei tuota aikaisempaa tule lisää varastoon tai uuden version hinta tipahda.
Sen siitä saa kun liian pitkään pähkäilee ostamista :mad:
 
Liittynyt
03.07.2019
Viestejä
47
Jos maastossa ajelet niin tankoon sekä kypärään lamppu. Jos vain tiellä niin tankoon asennettava riittää.
Mun mielestä tankoon sellainen valo, mikä ei häikäise vastaantulijoita (esim. StVZO:n hyväksymää mallia) jos yleisillä teillä ajelee. Kaveriksi kypärään sitten joku tehokas yön valaisija, jonka saa tarvittaessa käännettyä alas vastaantulijoiden ajaksi. Erityisesti sateisina syysiltoina toimivaksi todettu yhdistelmä, myös työmatkoilla - mitä ei tänä vuonna hirveästi ole ollut, kun komennettu koko firma etätöihin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
946
Nyt syksyn sateiden liukastamat ajoreitit sai mietiskelemään rengasvaihtoehtoja sähkömaasturiin.
Nyt alla on ensiasennusrenkaat Maxxis Crossmark II 29x2,35 kokoisina. Liukkaat juuret, kivet, nurmialueet ja pehmenneet polunpohjat aiheuttaa välillä sutimista ja eturenkaan lipsumista. Toisaalta nuo rullaa asfaltilla ihan hemmetin hyvin. Millaisia kokemuksia rengaspäivityksistä porukalla?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 567
Viestejä
4 190 935
Jäsenet
70 768
Uusin jäsen
Craft Bear

Hinta.fi

Ylös Bottom