Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
146
Ostaisin canyonin rungon geometrian ja muiden osien takia. Sekä painaakin vähemmän
 
Liittynyt
06.02.2018
Viestejä
1 356
36/48 cohnismotor 22A 1500W 18 mosfet controlleri myynnissä 55€. PM (bluetooth versio)
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
439
Miks ei spectral on? Sehän on saman hintanen.
Spectral:ON 6.0
Tämän kanssa onkin tullut pähkittyä sitten urakalla. Spectral on:ssa olisi paremmat jarrut, paremmat joustot, mutta pienempi takakiekko, ilmeisesti aggressiivisempi geometria sekä tuon takavaihtajaan on kai liittynyt jonkin verran ongelmia, minkä vuoksi moni on vaihtanut Shimanon XT:tä tilalle. Itselläni iso osa ajamisesta tulee olemaan työmatka-hyötyajoa, minkä vuoksi oletan Neuron onin 29" keikkojen sopivan tähän paremmin. Canyonin edustaja myös suositteli Neuronia. Fillarifoorumilla taisi joku todeta Neuron onin rullaavan selvästi paremmin. Saa kertoa, jos olen menossa metsään (muutenkin kuin myöhemmin pyörällä).
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Tämän kanssa onkin tullut pähkittyä sitten urakalla. Spectral on:ssa olisi paremmat jarrut, paremmat joustot, mutta pienempi takakiekko, ilmeisesti aggressiivisempi geometria sekä tuon takavaihtajaan on kai liittynyt jonkin verran ongelmia, minkä vuoksi moni on vaihtanut Shimanon XT:tä tilalle. Itselläni iso osa ajamisesta tulee olemaan työmatka-hyötyajoa, minkä vuoksi oletan Neuron onin 29" keikkojen sopivan tähän paremmin. Canyonin edustaja myös suositteli Neuronia. Fillarifoorumilla taisi joku todeta Neuron onin rullaavan selvästi paremmin. Saa kertoa, jos olen menossa metsään (muutenkin kuin myöhemmin pyörällä).
Itellä edessä 29 ja takana 27.5 plussa, tää toimii ihan hemmetin hyvin. Sun ongelmana näkisin sen että sä tarviit koeajaa molemmat, suosittelen että käyt fillari kaupoilla kokeilee vastaavia.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
439
Itellä edessä 29 ja takana 27.5 plussa, tää toimii ihan hemmetin hyvin. Sun ongelmana näkisin sen että sä tarviit koeajaa molemmat, suosittelen että käyt fillari kaupoilla kokeilee vastaavia.
Ite ostaisin Spectral : onin. Tarvittaessahan voi myöhemmin vaihtaa rullaavammat kumit jos siltä tuntuu.
Kiitos kommenteista. Utelen vielä, että ootteko päässy testaamaan sekä Neuron: onia että Spectral: onia vai onko Spectral: on vaan sen verta hyväksi todettu ja joustojen osalta parempi ettei muita kannata katella? Mulle ei lopulta spekseistä ainakaan amatöörinä selviä, onko Spectral: onissa valmiina takana 27.5" plussa? Lähinnä mietin, että onko nuo rungot yleensä semmosia, että 27.5" kiekolla mahtuu plussa myös pyörimään?

Totta on, että voisi olla hyvä päästä vielä kokeilemaan tuota 29+27.5 -yhdistelmää. Ainoastaan 29eriä olen tähän mennessä päässyt koittamaan.
 

Era

Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
56
Tuli heräteostoksena tilattua tuollainen Focus Jam2 9.6 plus pyörä harmaana. Pahemmin en noista osista mitään ymmärrä mutta koska pyörä tulee lähinnä lyhyisiin pätkäajoihin mökillä/kaupungissa niin uskon pärjääväni tuolla pienellä akulla hyvin. Ulkonäön puolesta tuo integroitu akku on myös iso plussa ja tarvittaessahan tuohon saa myös lisäakun.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Kiitos kommenteista. Utelen vielä, että ootteko päässy testaamaan sekä Neuron: onia että Spectral: onia vai onko Spectral: on vaan sen verta hyväksi todettu ja joustojen osalta parempi ettei muita kannata katella? Mulle ei lopulta spekseistä ainakaan amatöörinä selviä, onko Spectral: onissa valmiina takana 27.5" plussa? Lähinnä mietin, että onko nuo rungot yleensä semmosia, että 27.5" kiekolla mahtuu plussa myös pyörimään?

Totta on, että voisi olla hyvä päästä vielä kokeilemaan tuota 29+27.5 -yhdistelmää. Ainoastaan 29eriä olen tähän mennessä päässyt koittamaan.
  • Rengas
    • MAXXIS Minion DHF 2.5''
    • Renkaan runko: Exo
    • Teknologia: Tubeless ready
  • Rengas
    • MAXXIS Minion DHR II 2.8''
    • Renkaan runko: Exo
Edessä 29 ja takana 27,5 plussa spectral onissa.
Canyonit on hankala testaa ostamatta sellasta, jossain liikkeissä saatta olla ja canyon järjestää silloin tällöin tapahtumia. En ole canyonia testannu mutta speksejä kun kattoo niin näkisin että spectral on on selvä voittaja, mutta se on taas mun mielipide ja en oikeastaan tiedä mihin missä ja miten tulet ajaa. Kannattaa mennä pyörii fillari liikkeet läpi ja koeajaa pyöriä. Antaa helposti testaa niitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Tuli heräteostoksena tilattua tuollainen Focus Jam2 9.6 plus pyörä harmaana. Pahemmin en noista osista mitään ymmärrä mutta koska pyörä tulee lähinnä lyhyisiin pätkäajoihin mökillä/kaupungissa niin uskon pärjääväni tuolla pienellä akulla hyvin. Ulkonäön puolesta tuo integroitu akku on myös iso plussa ja tarvittaessahan tuohon saa myös lisäakun.
Toi on kyl aika hyvä setti.

Ite tykkään foxin iskareista ja takapää sais olla lukittava mutta toi on oikeesti hyvä
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Olisiko raadilla mielipidettä tästä: https://www.amazon.de/Fitifito-Elektrofahrrad-Mountainbike-Lithium-Ionen-Heckmotor/dp/B07HR6M3YH/
Tulisi siis lähinnä koulumatkakäyttöön ja auton korvikkeeksi Oulussa. Opiskeluja aloittamassa ja pyörä olisi hyvä väline omistaa ja eksyin amazoniin. En haulla löytänyt vastaavista mitään.
Näyttäisi olevan aika pitkälti samaa kamaa kuin mm. Bilteman Yosemitet. Arvosteluiden perusteella ihan fiksu peli hintaisekseen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
143
Olisiko raadilla mielipidettä tästä: https://www.amazon.de/Fitifito-Elektrofahrrad-Mountainbike-Lithium-Ionen-Heckmotor/dp/B07HR6M3YH/
Tulisi siis lähinnä koulumatkakäyttöön ja auton korvikkeeksi Oulussa. Opiskeluja aloittamassa ja pyörä olisi hyvä väline omistaa ja eksyin amazoniin. En haulla löytänyt vastaavista mitään.
Itselläkin pyörä haussa, mutta onkohan tuo myyjä luotettava? Jotenkin kusetukselta vaikuttaa, myyjä juuri perustettu, osoite vie johonkin omakotitaloalueelle. Samalla firman nimellä löytyy jokin lastentarvikevalmistaja.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
51
Joo samaa mietin kun väsyneiltä silmiltä erotin. Mitenkä amazonissa pitäisi kuitenkin hyvä turva olla, uskaltaisiko laittaa testiin?
Edit. Jaa, tainnut poistua kyseinen myyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Taisi ollakin sellainen hinta, että ei voinut pitää paikkaansa. En kyllä muista mikä se hinta oli. Nyt on suht kallis 1.249 €.

Vielä on Verkkokaupan 600€ (1200€) pyörä toiminut ihan hyvin. Viime vuonna ostettu.
 
Liittynyt
19.09.2017
Viestejä
51
500€ luokkaa taisi olla. Jatketaan mietintöjä ja pyörän metsästystä opiskelijan budjettiin sopien.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
234
Olisiko asiantuntijoilla suositusta (taka)levyjarrujen uusimiseen Babboe Big-e tavarapyörään?
Googlailin vaihtoehdoiksi mekaanisista Avid BB7 ja hydraulisista Shimano Zee 4.

Olisiko noista mihinkään? Vai mitä ehdottaisitte?
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
121
Liittyykö suositus Commencalista osasarjojen paremmuuteen vai johonkin muuhun? Onkos noista koskaan ale-myyntejä? Lisäksi osaatko sanoa miksi väki vaihtaa Neuron onista Spectral oniin?

Onko muuten antaa suositusta jäykkäperäisestä, kun saattaisi olla fiksumpi kaupunkioloissa, jos tuolla pelillä myös työmatkaa on tarkoitus ajaa?
Ostaisin itse Canyonin Foxin alustalla. Menee kuin sukkasiltaan vs. Rockshoxit.
Sähköpyörissä jäykkäperä kannattaa unohtaa. Sähkärissä ei mitään hyötyä jäykästä perästä, paukuttaa polulla, pito huono ja kaatumistautia esiintyy enemmän. Täysjousto ehdottomasti.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 561
Itse pähkäilin kauan sähköpyörää täysjoustona vai jäykkäperäisenä. 800€ oli vituksella hintaeroa, ja päädyin jäykkäperään. Lestalle tuo säädin niin ollut tuohonkin ratkaisuun tyytyväinen. Kun tulee hankalempaa maastoa saa jakkaran matalaksi, ja asfalttipätkillä saa nostaa korkeammalle ajoasennon.
Perustelin jäykkäperää huoltovapaammalla ratkaisulla, ja kevyemmällä painolla.
Rengastus 2.6x 27.5, harkinnut 3.0 mutta asfalttiajon takia pysytty vielä vakuoissa 2.6 kummeissa.
Vitus jälleen tarjouksessa 2200€ pinnassa wigglessä.
wiggle.com | Vitus E-Sentier Electric Mountain Bike (Deore - 2019) | Electric Mountain Bikes
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
242
Kokemuksia /suosituksia halvasta muunnossarjasta vanhaan pyörään. Saa olla työläs asennettava kunhan on edullinen , kaikki työkalut löytyy.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
254
Mitäs mieltä olette näistä XXLn pyöristä, olisi nyt tarjouksessa

Scott E SUB Cross Park eRide 19, miesten sähköpyörä - Harmaa - Sähköpyörät | XXL

White SC-E Comp EQ 19, miesten sähköpyörä - Valkoinen - Sähköpyörät | XXL

En tiedä pääseekö testaamaan ennen ostoa, mutta muuten onko nuo ihan leluja vai järkiostos? Tulisi ainoastaan työmatkoja varten eli mihinkään sen kummempaan maastoajoon en pyörää ole ostamassa.

Edit. White XC-E Trainer 275 19 EU, unisex sähkömaastopyörä - Harmaa - Sähköpyörät | XXL

Oli yksi vieläkin halvempi :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitäs mieltä olette näistä XXLn pyöristä, olisi nyt tarjouksessa

Scott E SUB Cross Park eRide 19, miesten sähköpyörä - Harmaa - Sähköpyörät | XXL

White SC-E Comp EQ 19, miesten sähköpyörä - Valkoinen - Sähköpyörät | XXL

En tiedä pääseekö testaamaan ennen ostoa, mutta muuten onko nuo ihan leluja vai järkiostos? Tulisi ainoastaan työmatkoja varten eli mihinkään sen kummempaan maastoajoon en pyörää ole ostamassa.

Edit. White XC-E Trainer 275 19 EU, unisex sähkömaastopyörä - Harmaa - Sähköpyörät | XXL

Oli yksi vieläkin halvempi :D
Minulla on vanhempi malli tuosta Scottin pyörästä ja se on ainakin hyvä peli. Ei ole ollut mitään valitettavaa. Hinta tosin oli 400 euroa halvempi, 2 kiloeuroa tuntuu jo vähän jyrkältä. Käyttö on ollut pääasiassa lyhyttä työmatka-ajoa, mihin riittäisi paljon huonompikin pyörä, mutta mikäs tässä hyvällä ajellessa.

Vaasan XXL:ssä ei ollut minulle sopivan kokoista mallia kuin laatikossa, mutta huollossa nopeasti pistivät pyörän kasaan ja pääsin koeajamaan ennen ostopäätöstä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Tänään kyllä pisti hiukan vituttamaan kun kävin muijan hakemasta töistä niin tuli auton rinnalla pyörätiellä kaveri sähköpyörällä. Ei siinä kiinnitin ensin jäätävän kokoiseen moottoriin etuvanteessa huomioni kunnes tajusin että ajoin n.45kmh oikeaa nopeutta tietä pitkin ja kaveri pysyi helposti rinnalla ja oli paikoin menossa jopa ohi, kaverilla alla etuvetoinen mummopyörä, vannejarruilla, ilman mitään suojavarusteita, ohitellen väkeä hidastamatta kapeahkolla ei mopoille sallitulla pyörätiellä polkematta ollenkaan eli käytännössä sähköisellä mopolla jossa ei ole MITÄÄN mopon tuomia lisäjuttuja kuten oikeita jarruja, ääntä tai näkyvyyttä...
 
Liittynyt
01.04.2018
Viestejä
156
Kyllä. Nää kaikki kaikki tämmöiset on kauheita valintoja (miksei hallitus tee mitään) joita ihmiset yksilöllisesti tekee.
Lopetin näistä stressaamisen sata vuotta sitten, aloin elämään omaa elämääni itselleni ja elämäni laatu kohentui.
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
593
Hitto, omasta tilanteesta tulikin kerralla helpompi ja mutkikkaampi :D Paikallisella myyjällä sattuukin olemaan Haibiken edustus, tarttis raapia ny vaan rahotusta kasaan jollain keinoa :D
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Tänään kyllä pisti hiukan vituttamaan kun kävin muijan hakemasta töistä niin tuli auton rinnalla pyörätiellä kaveri sähköpyörällä. Ei siinä kiinnitin ensin jäätävän kokoiseen moottoriin etuvanteessa huomioni kunnes tajusin että ajoin n.45kmh oikeaa nopeutta tietä pitkin ja kaveri pysyi helposti rinnalla ja oli paikoin menossa jopa ohi, kaverilla alla etuvetoinen mummopyörä, vannejarruilla, ilman mitään suojavarusteita, ohitellen väkeä hidastamatta kapeahkolla ei mopoille sallitulla pyörätiellä polkematta ollenkaan eli käytännössä sähköisellä mopolla jossa ei ole MITÄÄN mopon tuomia lisäjuttuja kuten oikeita jarruja, ääntä tai näkyvyyttä...
Vähän meni ohi, että mikä siinä tarkalleen ottaen vitutti? Sekö, että jollakulla ei ollut tarpeeksi hyviä jarruja(tm) tämän ajaessa mielestäsi liian kovaa, vai se, että tämä ylipäätään ajoi liian kovaa? Ja herranjestas, ilman suojavarusteitakin vielä.

Btw. Jos se tosiaan oli joku mummopyörä, niin siinä oli 100% varmasti myös jalkajarrut. Ei sillä, että se olisi edes mitenkään olennaista, mutta kun kerran mainitsit.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Vähän meni ohi, että mikä siinä tarkalleen ottaen vitutti? Sekö, että jollakulla ei ollut tarpeeksi hyviä jarruja(tm) tämän ajaessa mielestäsi liian kovaa, vai se, että tämä ylipäätään ajoi liian kovaa? Ja herranjestas, ilman suojavarusteitakin vielä.

Btw. Jos se tosiaan oli joku mummopyörä, niin siinä oli 100% varmasti myös jalkajarrut. Ei sillä, että se olisi edes mitenkään olennaista, mutta kun kerran mainitsit.
Käsikaasulla oleva yli tehokas vaarallinen vanha romu laittomassa paikassa aiheuttaen muille sekä itselleen vaaraa. Kapeahko pyörätie jolla liikkuu paljon vanhuksia ja lapsia ja painetaan 45kmh~ lasissa. Juu omistan itsekin ohitusboxin (ei tosin kiinni pyörässä alun kokeilun jälkeen) ja olen ajellut itsekin noita nopeuksia mutta "hiukan" järkevimmissä paikoissa ja itsellä sentään on pyörä joka pysähtyy.

Edit: Pääpointtina siis vaaran aiheuttamisen lisäksi se että pyöräilijöiden maine kärsii, sähköpyörien maine kärsii ja joku alkaa taas keksiä jotain sääntöjä hillitsemään tilannetta jos noita sankareita enemmän alkaa näkymään.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Käsikaasulla oleva yli tehokas vaarallinen vanha romu laittomassa paikassa aiheuttaen muille sekä itselleen vaaraa. Kapeahko pyörätie jolla liikkuu paljon vanhuksia ja lapsia ja painetaan 45kmh~ lasissa. Juu omistan itsekin ohitusboxin (ei tosin kiinni pyörässä alun kokeilun jälkeen) ja olen ajellut itsekin noita nopeuksia mutta "hiukan" järkevimmissä paikoissa ja itsellä sentään on pyörä joka pysähtyy.

Edit: Pääpointtina siis vaaran aiheuttamisen lisäksi se että pyöräilijöiden maine kärsii, sähköpyörien maine kärsii ja joku alkaa taas keksiä jotain sääntöjä hillitsemään tilannetta jos noita sankareita enemmän alkaa näkymään.
Viimeisen rivin maininnat ymmärrän hyvin. Viimeksi kun vastaavista itse mainitsin, oli vastineena "kiitos isi ohjeista" -tyylistä vittuilua. Käsikaasu ei käynyt ensimmäisestä viestistä ilmi ja sellainen on toki pyllystä tuollaisessa kulkineessa.

Minulla vaan nousi nopeuskommentista vähän karvat pystyyn, kun joskus tulee hetkellisesti ajettua aika vauhdikkaasti itsekin ihan lihasvoimin ja jos pyörässä on akku/moottori ja se näkyy jollekin kateelliselle ohitettavalle tms, niin tämähän alkaa heti tilaisuuden tullen ulisemaan väärällä tavalla tuotetusta nopeudesta jne. Oma fillari ei tosin ole mikään mummopyörä, mutta tällaisena hipsteri-aikakautena mummopyörän käsite on kärsinyt muutenkin inflaation.

Lisäksi jos itse ajoit ajoradalla autolla, niin ajattelin että näinköhän sieltä näkee kovinkaan hyvin niitä kelvin tapahtumia.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Viimeisen rivin maininnat ymmärrän hyvin. Viimeksi kun vastaavista itse mainitsin, oli vastineena "kiitos isi ohjeista" -tyylistä vittuilua. Käsikaasu ei käynyt ensimmäisestä viestistä ilmi ja sellainen on toki pyllystä tuollaisessa kulkineessa.

Minulla vaan nousi nopeuskommentista vähän karvat pystyyn, kun joskus tulee hetkellisesti ajettua aika vauhdikkaasti itsekin ihan lihasvoimin ja jos pyörässä on akku/moottori ja se näkyy jollekin kateelliselle ohitettavalle tms, niin tämähän alkaa heti tilaisuuden tullen ulisemaan väärällä tavalla tuotetusta nopeudesta jne. Oma fillari ei tosin ole mikään mummopyörä, mutta tällaisena hipsteri-aikakautena mummopyörän käsite on kärsinyt muutenkin inflaation.

Lisäksi jos itse ajoit ajoradalla autolla, niin ajattelin että näinköhän sieltä näkee kovinkaan hyvin niitä kelvin tapahtumia.
Juu ymmärrän tuon nopeus jutun itsekin, on sitä tullut edellisellä painettua pidemmillä välityksillä Boschin koneen kanssa 45kmh+ itsekin tasaisella ja 50kmh loivassa alamäessä ilman boxia ilman mitään kauheaa hätää ja on tullut myös vittuilua parilta luomupolkijalta että olisi boxi kiinni. Nykyisellä välitykset hiukan lyhyemmät ja huiput tasaisella se n.40kmh mutta kyllä tuollakin saa jo kivat nopeuserot ja vaarat aiheutettua halutessaan. Ja käsikaasu tosiaan ilmeni kun muija seurasi kun kaveri pysyi rinnalla polkematta ja vauhti vaihteli selkeästi omaan vauhtiin auton ollessa cruisella (katuosuus jossa pyörätie on suoraan autotiessä kiinni) ja ihmetteli aivan samaa perseilyä kuin itse.

Ja mitä mummopyörään tulee niin syy miksi alunperin jäin pyörää katsomaan oli se että olin hiukan epäuskoinen että kuka helvetti tunkee noin ison moottorin moisen pyörän etuvanteeseen. Oli rehellisesti isoin mitä olen missään sähköpyörässä nähnyt.

Varsin vittumaisia vaan kun tuollakin katuosuudella on ainakin yksi koulu, pari ruokakauppaa, pari julkisen liikenteen aktiivisessa käytössä olevaa pysäkkiä, paljon vanhuksia ja lapsia joten riskit ovat varsin suuret kun nopeus kasvaa. Ei tuossa itse viitsi 25kmh kovempaa ajella kovinkaan monesti ellei ole yö ja kadut tyhjät.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 550
Lähinnä naurettava. Varmaan kamala poljettavakin kun keskiö noin edessä ja vaikea tuottaa juuri mitään polkuvoimaa tuollaisessa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
254
Minulla on vanhempi malli tuosta Scottin pyörästä ja se on ainakin hyvä peli. Ei ole ollut mitään valitettavaa. Hinta tosin oli 400 euroa halvempi, 2 kiloeuroa tuntuu jo vähän jyrkältä. Käyttö on ollut pääasiassa lyhyttä työmatka-ajoa, mihin riittäisi paljon huonompikin pyörä, mutta mikäs tässä hyvällä ajellessa.

Vaasan XXL:ssä ei ollut minulle sopivan kokoista mallia kuin laatikossa, mutta huollossa nopeasti pistivät pyörän kasaan ja pääsin koeajamaan ennen ostopäätöstä.
Scottiin päädyin itsekin, vaikutti ihan hyvältä peliltä omaan tarkoitukseen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
254
Ei näytä omassa Boschin näytössä kokonaismatkaa, näkyy vaan avustustaso ja nopeus. Säilyykö tuo kokonaismatka moottorin muistissa ja saakohan sitä itse mitenkään kikkailua tuohon näyttöön? Vähän helpottais kuin tietäisi paljonko on ajeltu
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Ei näytä omassa Boschin näytössä kokonaismatkaa, näkyy vaan avustustaso ja nopeus. Säilyykö tuo kokonaismatka moottorin muistissa ja saakohan sitä itse mitenkään kikkailua tuohon näyttöön? Vähän helpottais kuin tietäisi paljonko on ajeltu
Kuulostaa oudolta, mikä ohjain siinä on?

Sekä Intuiviassa että Purionissa näkyy yhtenä vaihtoehtona myös kokonaismatka. Purion on näistä se pienempi ja pelkistetympi versio, jota nykyään näkee enemmän. Purionissa eri näkymien välillä voi vaihtaa pitämällä miinus-painiketta pohjassa.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Ei näytä omassa Boschin näytössä kokonaismatkaa, näkyy vaan avustustaso ja nopeus. Säilyykö tuo kokonaismatka moottorin muistissa ja saakohan sitä itse mitenkään kikkailua tuohon näyttöön? Vähän helpottais kuin tietäisi paljonko on ajeltu
Mikä näyttö? Ainakin Purion näyttää kokonaismatkan, tripin tai avustustason sen mukaan minkä on valinnut.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 067
Ei näytä omassa Boschin näytössä kokonaismatkaa, näkyy vaan avustustaso ja nopeus. Säilyykö tuo kokonaismatka moottorin muistissa ja saakohan sitä itse mitenkään kikkailua tuohon näyttöön? Vähän helpottais kuin tietäisi paljonko on ajeltu
Ootko nyt varma ettet sekota shimanoon?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
254
Mites tuota akkua on kaikista paras käsitellä? Otatteko aina ajon jälkeen pois ja täyteen lataus vai voiko olla pyörässä kiinni jos on tyyliin 80% jäljellä?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Mites tuota akkua on kaikista paras käsitellä? Otatteko aina ajon jälkeen pois ja täyteen lataus vai voiko olla pyörässä kiinni jos on tyyliin 80% jäljellä?
Samalla tavalla kun muitakin litium-ioniakkuja. Tärkeintä ettei vedä väkisin aivan tyhjiin, eikä lataa kylmänä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
953
Ylläolevat + että ei säilytä täytenä.

Itse säilytän kyllä akkua sisällä, mutta lataan sen normikäytöllä vain kerran viikossa. Tällöin varaus on ehkä jossain 20-30 % paikkeilla. Jos on joku pidempi reissu tms. tiedossa, niin siinä tapauksessa lataan toki akun täyteen huolimatta varaustilasta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 701
Eikä niitä lataus syklejä kannata kerryttää laittamalla laturiin pienemmänkin lenkin jälkeen.
Ihan pienten lenkkien jälkeen on turha ladata, mutta lieneeköhän siitä kuitenkaan mitään haittaa. Mm. Bosch on ohjeistanut, että heidän akut kestävät ainakin tuhat täyttä latausta riippumatta siitä kuinka usein akkua ladataan. 10 x 10% latausta on siis yhteensä yksi lataussykli (lähde). Tuossakin ohjeessa suositellaan lataamaan joka ajon jälkeen.

Jos tietää ettei akkua käytä pitkään aikaan, on suosituslataus muistaakseni joku 70-80%.

Netti on täynnä kaikenlaisia ihmeellisiä uskomuksia ja niihin perustuvia ohjeita. Monet näistä perustuvat joihinkin kiinalaisiin akkuihin/latureihin ja niiden olemattomiin suojamekanismeihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 611
Itse irrotan akun ja laitan lataukseen sitten kun alkaa olla akku melko tyhjänä. Vähän helpompaa niin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Eikä niitä lataus syklejä kannata kerryttää laittamalla laturiin pienemmänkin lenkin jälkeen.
Litiumakut eivät kulu sen kummemmin lyhyistä pienistä latauksista. Jos lataat 20% 5 kertaa, vastaa se yhtä täyttä lataussykliä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Litiumakut eivät kulu sen kummemmin lyhyistä pienistä latauksista. Jos lataat 20% 5 kertaa, vastaa se yhtä täyttä lataussykliä.
Litiumakut kuitenkin kuluvat siitä, että ne ovat kokoajan täynnä. Jos tykkää ladata 20 %-yksikköä kerrallaan, se kannattaisi ladata 60 %:sta 80 %:iin, eikä 80:stä 100:aan. Harva jaksaa varmaankaan kärkkyä akkunsa vieressä irrottaakseen sen sopivassa kohdassa latauksesta, joten parempi on antaa varauksen tippua reilummin ennen uutta latausta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 435
Viestejä
4 199 416
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom