Sähköpolkupyörät

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 20.10.2016.

  1. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    1 126
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Ihan muuten vinkkinä. Olen tapellut koko kevään pyörän kanssa vanteen ja takapakan vaihdon (kuluneet rattaat ja vino vanne edellisen omistajan maastoajosta) jälkeen siitä että pyörä ei siedä matalaa kadenssia isolla avustuksella vaan heittää errorin ja avun pois päältä. Olen softan päivittänyt ja huolto keskitti vanteen uusiksi kun oli liian ahdas rako magneetille yms katsoivat että kaikki olisi kunnossa. Noh tänään meni hermot ja aloin tutkimaan. Kokeilin ilman magneetti/anturidataa ja homma toimi joten aloin leikkiä magneetin sijoituksella. Homma lähti pelaamaan kun tuon tein ja ainakin pienellä testilenkillä lähtöjä turbolla paikoiltaan (heitti aina errorin näissä) toimi täysin. Eli ainakin Bosch on varsin nirso etäisyydestä ja magneetin kohdasta anturiin nähden. Tuli vain mieleen mainita jos jollain tulee samaa eteen kun kahden firman huollot ja säädöt eivät ole auttaneet mutta pieni trial and error testailu sai homman toimimaan (ainakin nyt koeajolenkin ajaksi).
     
  2. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Joku kommentoi noiden viripalikoiden hinnoista aiemmin. Mielestäni hinnat ovat ihan kohtuullisia, jos ei sitten halua jotain uusinta uutta, jossa on bt-yhteys ja kahvinkeitin mukana.

    Mm. Boschin gen2 ja uudemmille moottoreille sopiva ja hyväksi foorumikeskusteluissa havaittu Speedbox 2 maksaa 139e + 7e. Tuo malli on aina oletuksena moottorin sammuttamisen jälkeen pois päältä ja se aktivoidaan pitämällä walk-painiketta pohjassa.

    Tuolla samalla sivulla on muitakin vaihtoehtoja hieman eri ominaisuuksilla.

    Henkilökohtaisesti en noista viripalikoista ole ollut kiinnostunut, niin ei ole omia kokemuksia.
     
    Zolttu ja Edqar tykkäävät tästä.
  3. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 120
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Kunhan et ajele liikenteen seassa. Muutoin ei kiinni jäämiseen vaadita kuin hetken lähettyvillä ajellut poliisiauto. Ei sitä nopeutta tarvitse saada toistettua, jos on kamerakuvaa 50 km/h ylämäkeen toisella kädellä nenää kaivaen edenneestä nörtistä. Ei välttämättä mene selitykset ruutitynnyreitä muistuttavista reisistä läpi ;)

    Muutaman ilmiselvän tapauksen olen itsekin bongannut. Yksi paineli pyörätietä pitkin autoni ohitse 40 km/h alueella ihan reippaalla nopeuserolla. Toinen taas kapusi Tampereella Lukonmäkeä polkematta :vihellys:
     
  4. Technarchy

    Technarchy

    Viestejä:
    2 203
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Saako muka noi keskiömoottorilla varustetut pyörät muutettua sähkömopoiksi, joka ei siis vaadi polkemista? Tuo nyt on kyllä turhuuden huippu, mutta se sähköavustuksen yläraja sais olla mun mielestä 35km/h nykyisen sijaan. Nyt se on liian alhainen ja vaatii kyllä virittelyä.
     
  5. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 120
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    En usko, että keskiömoottorilla saisi helposti. Moottorin saa kuitenkin myös taka- tai etuvanteeseen. En katsellut niin tarkkaan ohi sujahtanutta pyörää, että osaisin tekniikasta sen kummempia sanoa. Akku vaikutti olevan repussa johdoista päätellen, joten taisi olla pitkälti itse kyhäilty värkki.
     
  6. Technarchy

    Technarchy

    Viestejä:
    2 203
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Noi vanhat mallithan olivat suoravetoisia. Niitä on ollut pitkään. Nyt kun tämä uusi buumi tuli, niin tuli nämä keskiömoottorit.
    Suoravetoiset ovat kuin sähkömopot.
     
  7. P.a.s.i

    P.a.s.i

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Bafangin keskimoottoreissa Bbs02 ja BbsHd koneissa on oletuksena jo kaasukahva. Maksimi teho on 1,5kw noilla ajelee jo jyrkkääkin ylämäkeä yhdellä kädellä nenää kaivellen yli kolmeekymppiä.
     
  8. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    1 126
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Ei tuo automaattisesti tarkoita että olisi ohitin. On noita 50kmh nopeuksia tullut kokeiltua kokeilumielessä ilman rajoitinta ja onnistuu. Juuri ja juuri. 40kmh taas on semi easy. Ja 35 ihan varsin helppoa jos hyvä asfaltti yms.
     
  9. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 120
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Juu, kyllähän se pyörä kulkee niin lujaa kuin jaksaa polkea. Oma ennätykseni on 72 km/h Raippaluodon siltaa alas :cool:

    Silti ei kannata luottaa siihen, että ihan miten vain voi ajella, vaikka ohitin vaatisikin temppuja toimiakseen. Huomaamattomasti kun etenee, ei todennäköisesti ketään kiinnosta mitä pyörä on syönyt.
     
  10. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    1 126
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Oli tuossa spandex kaveri alkanut vittuilemaan 30kmh vauhdeissa että kusettaja laittomalla pyörällä kun kaverilla maastopyörä läskit nappulat alla mutta jaloissa voimaa. Oli kaveri tuumannut että kuuletko sähkömoottoria ja oli kaveri mennyt hiljaiseksi :D
     
    Viimeksi muokattu: 08.05.2019
    Technarchy tykkää tästä.
  11. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    1 126
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Hei vihje hyvän oloista hyvin rullaavaa yleisrengasta etsiville. Hi5bikesissa on parissakin koossa Maxxiksen Ikon/Chronicle/pari muuta hyvissä alessa. Tuli itse nakattua alle 27.5/2.2 120tpi Ikonit ja pika testillä hyvin rullaa. 29.9e/kpl oli hintaa. Mielestäni ihan jees upgrade etenkin jos hiekalla ja poluilla tulee lisäpitoa Continental Double fighter 2:iin. Rullaavuudessa ei pitäisi hävitä noille vaikka Contit sliksimmät ovatkin. Ainakin kaveri rullaa mäessä pakoon Chroniclen 3.0 leveät alla. Plus bonuksena sai ainakin kivan boostin ulkonäköön vs 2.0 leveät Fighterit.

    IMG_20190508_212711.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 08.05.2019
  12. kuusto

    kuusto

    Viestejä:
    44
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
  13. P.a.s.i

    P.a.s.i

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Varmasti passeli pyörä lyhyelle matkalle. Pitemälle matkalle tuo akku onkin vähän pieni.
    Kannattaa käydä kokeilemassa miltä se tuntuu.
    Pistinkin heti appiukolle vinkkiä tuosta kun sekin etsii sähköpyörää itselleen.
     
  14. ovastu02

    ovastu02

    Viestejä:
    441
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Kiinteä akku on huono vaihtoehto, jos säilyttää pyöräänsä yleisessä pyörävarastossa.
     
  15. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ja talvisin ylipäätään, jos joutuu säilyttämään fillaria kylmässä. Latauksenkin järjestäminen voi olla ongelma.

    Ergonomia on silmämääräisesti katsottuna vähän erikoinen ja lisäksi tuo taitaa olla aika pitkälti samaa kiinakamaa kuin kaikki muutkin vastaavat "Biltema-fillarit". Kyllä niillä lyhyitä matkoja varmasti jokusen vuoden ajelee, mutta odotuksia ei kannata roikottaa kovin korkealla. Plussaa hydraulisista levyjarruista, vaikka niidenkään laatu ei kummoinen olisikaan.

    Sivuhuomiona sellainen, että melkoisesti on sähköpyörien hintataso noussut muutamassa vuodessa, vaikka teknistä kehitystä ei ole juurikaan tapahtunut.
     
  16. P.a.s.i

    P.a.s.i

    Viestejä:
    102
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ihan hailong tyyppinen akku tuossa kyllä näyttäisi olevan.
     
  17. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Oli se nyt mikä tahansa, mutta kuvauksessa sanotaan: "Akku on asennettu kiinteästi runkoon".

    Tuskin siinä tuollaista mainintaa olisi, jos akku olisi normaaliin tapaan irroitettavissa latausta varten. Paikan päällähän se selviää, mutta en suosittele ostamaan ennen varmistamista.
     
  18. tnc

    tnc

    Viestejä:
    55
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Shimano e8000:n säätämiseen löytyy Emax-tuningin eMaxMobileApp (ios 1,09€), jolla pystyy muuttamaan avustustuksia monipuolisemmin mitä E-tubella. Mm. Eco-moden muokkaaminen onnistuu. Lisenssin ostajalle mahdollisuus myös avustusnopeuden muutoksiin (joskin rajoituksia moottorin ohjelmistoversion mukaan).
     
  19. tampax

    tampax

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    IMG_20190608_164504.jpg
    Tommonen läski tunturi tuli hommattuu alkuviikosta. Tullu ajettua suosta lähtien kaikessa minne vaan ollu pokkaa mennä ja hymy vaan leviää.
    Perinteistä maastopyörää sotkenu vuosia mut ei mitään kokemusta läskeistä tai sähköistä ennen tätä, Suosittelen. 10/10
     
    Kaippa77, caustic, Jonaz ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  20. rehunmasiina

    rehunmasiina

    Viestejä:
    310
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jopo Electro Panasonicin keskimoottorilla eli se ensimmäinen sähköavusteinen Jopo. Avustus lakkaa melko tasan 25km/h ja se on tosiaan liian aikaisin. Mites tuata rajaa saisi nostettua esmes 35-40km/h asti?
     
  21. Technarchy

    Technarchy

    Viestejä:
    2 203
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Onko kellekään tullut vastaan hyvää sähköpyörää Plus renkailla ja Brosen moottorilla? 29" olisi paras, mutta taitaa olla vasta yleistymässä.
     
  22. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Eikös tuossa tarpeessa toimi, kun ostat about minkä tahansa sopivan 29" sähkömaasturin ja vaihdat sinne plussakumit/kiekot, jos sellaiset on pakko saada? Brosen moottorilla varustetut taitavat tosin olla täällä vähän harvinaisempia. Boschin moottorilla varustettuja löytynee eniten.
     
  23. Juicce

    Juicce

    Viestejä:
    4
    Rekisteröitynyt:
    29.07.2017
    Bulls ainakin:
    BULLS E-Stream EVO 1 27,5+

    Edit: ja tästä linkki 29:
    BULLS E-Stream EVO 3 29
     
    Viimeksi muokattu: 19.06.2019
  24. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Voi hyvä isä sentään näitä hintoja. 4000€ jäykkäperäisestä maasturista, missä ei ole mitään ihmeellistä.
     
  25. Technarchy

    Technarchy

    Viestejä:
    2 203
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Tota hintaluokkaa noi kyllä tuntuu olevan alimmillaan.
    Itse bongasin Specializedin uusimman mallin, joka on myös 29"
    29" Specialized Turbo Levo, 2019 | Polkupyörä Etappi
    Hinta senkus kasvaa, tosin tuo on täysijousto. Jäykällä perällä alle 3K, mutta sitten kyllä sisältökin karsiutuu heikommaksi.
     
  26. Terro

    Terro

    Viestejä:
    723
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kovia hintoja on kun aattelee, että reilulla neljällä tonnilla saa jo täysjoustoisen hiilikuiturunkoisen YT Decoyn.
     
  27. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Hinnat ovat nousseet, mutta kutakuinkin vastaavia saa silti edelleen mm. bike-discountista tilaamalla melkein 500-800€ halvemmalla. Ne ovat tosin Boschin tekniikalla, mutta ei noissa niin hirveästi eroja ole, että hinta olisi perusteltua.

    3v sitten sai Suomestakin Boschin tekniikalla ja laatuosilla varustetun Trekin noin 2100 eurolla. Noille hinnoille ei ole oikeasti mitään muuta perustetta kuin että kysyntä on kasvanut ja katteita revitään enemmän sieltä mistä saadaan.
     
  28. Technarchy

    Technarchy

    Viestejä:
    2 203
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Brose on kallis, koska silloin, kun sitä käytetään, niin se koko pyörä suunnitellaan sen ympärille. Shimanolla jne. tulee yleensä valmiimmat muotit, Brosen ollessa pelkkä moottori valmistaja. Brosen haluisin siksi, että se on kaikkein hiljaisin noista ja sen tekniikka on just semmoinen, millaiseksi itsekin tuollaisen moottorin suunnittelisin.
    YT Decoy näyttää hienolta myös, mutta käyttää Shimanoa.
     
  29. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Makuasiat ovat eri juttu, mutta tuota hiljaisuusperustetta en oikein ymmärrä, kun mikään noista ei varsinaisesti pidä ääntä, ainakaan häiritsevää sellaista. Brosen etuna on toki se, että sisäiset välitykset on toteutettu hihnalla. Kannattaa joka tapauksessa käydä arvosteluiden lukemisen lisäksi koeajamassa eri vaihtoehtoja, jos et ole vielä niin tehnyt.

    Olisi myös kiva tietää mikä ero juuri Brosen kohdalla on "pyörä suunnitellaan moottorin ympärille" -ajatuksessa esim. Boschiin tai Yamahaan verrattuna? Samanlaisia valmistajia ovat tietääkseni kaikki ja niiden tehtailta tulee kiinteitä moottoripaketteja, joihin eri runkovalmistajat sitten sorvaavat omat kokonaisuutensa ympärille.

    Se on joka tapauksessa totta, että Brosen avustus on yleisesti ottaen kaikkein huomaamattomin.
     
  30. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    1 126
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Kyllä tuo oma Bosch välillä vähän äänen puolesta ärsyttää. Toki vauhdeissa peittyy rengasmelun alle mutta korkealla kadenssilla ääntä on.
     
  31. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Minä olen edelleen sitä mieltä, että näissä on oltava joko yksilöeroja, tai sitten se CX-moottori on vain äänekkäämpi. Minulla on 3v vanhassa maasturissa tavallinen Performance-moottori (ei siis CX), eikä sen ääntä kyllä ajaessa käytännössä kuule edes sen avustaessa, saati sitten avustusrajan yläpuolella. Täydellä avustuksella pienimmillä vaihteilla (eli hitaassa nopeudessa) moottorin toki kuulee hieman selvemmin, mutta en siltikään oikein hoksaa, että mikä se ongelma siinä on?

    Epäilen myös, että se aiemminkin keskusteltu moottorin tuottama lisävastus on CX:ssä suurempi, kun ei tuossa omassa fillarissa huomaa mitään mainittavaa vastusta avustusrajan yläpuolella tai ajettaessa muuten vain avustus off-tilassa. Toki vastusta on jonkin verran, kun onhan siellä mekaniikkaa välissä, mutta ei se erityisesti vastaan laita ainakaan tasaisella. Painoa pyörässä on moottoritonta versiota enemmän, joka luonnollisesti tuntuu ylämäissä ilman avustusta, mutta ei se taas siihen moottorin tuottamaan vastukseen liity.

    Samaten monissa paikoissa kuulee sanottavan, että Boschin moottorin avustus katkeaa töksähtäen ja vastaavasti jatkuu samalla tavalla yhtäkkiä, mutta ei ole tuotakaan ominaisuutta tässä minun fillarissa. Avustus siis hiipuu normaalissa Tour-tilassa siinä avustusrajan tuntumassa, eikä se katkea mitenkään yllättäen ja sama juttu myös toiseen suuntaan. Turbo-tilassa ero voi olla selvempi, mutta sitä en käytä itse oikeastaan koskaan muualla kuin maastossa.
     
  32. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    1 126
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Luulen että on juurikin tuo CX+ ero. Ja tuo töksähtävyys riippuu pyörästä ja sen softasta. Itsellä katosi omasta KTM:stä softaa päivittämällä mutta Cubessa sitä ei koskaan ollutkaan.
     
  33. Technarchy

    Technarchy

    Viestejä:
    2 203
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Ainakin noissa ylämäkivideoissa noista kuuluu mun mielestä kovakin ääni. En nyt muista mitä moottoreita niissä oli. Shimano 8000 ainakin.
    Itse pidän sitä häiritsevänä, että kun kuorma kasvaa, niin tuo sähköinen avustus alkaa kuulua verrattuna siihen, ettei sitä huomaa.
     
  34. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kehittyneemmissä avustuksissa on yleensä tunnistus poljinvoimalle ja moottori sitten tuottaa lisätehoa sitä mukaa kun ajajan oma poljinvoima kasvaa. Tuohon lisätehon haluttuun maksimimäärään voi sitten vaikuttaa sieltä ohjaimen asetuksista ja sitä kautta voi vaikuttaa myös akkukestoon.

    Edelleenkin vaikuttaa siltä, että et ole itse livenä testannut näitä sähköavusteisia fillareita lainkaan? Ei muuten, mutta pelkät videot eivät kovinkaan usein anna erityisen realistista kuvaa moottorin tuottamasta äänestä. Samalla tavalla kuvatuissa videoissa ääniä voi toki vertailla eri moottorimallien kesken, mutta livenä äänet harvoin vastaavat sitä kameratallennetta.
     
  35. Technarchy

    Technarchy

    Viestejä:
    2 203
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    Pitää käydä kokeilemassa, täällä on ainakin sitä Helkaman myymää Big Budia ja jotain muuta liikkeessä.
     
  36. Makro16

    Makro16 Make ATK Great Again

    Viestejä:
    1 980
    Rekisteröitynyt:
    16.11.2016
    Itse sain myös oman 43cm rungolla olevan Tunturi eMaxxin Bluton keulalla 5.6:tta ja on se kyllä ollut hieno laite. Edellinen sähköpyörä oli Ghost, Boschin Performance cx tekniikalla oleva hybrid/maastopyörä jonka ostin viime vuonna ja mittariin tuli n 1000km. Tällä Tuntsalla tullut ajettua nyt ~200km. Menee tosiaan sitten ihan jokapaikkaan minne vaan uskaltaa mennä, niin kuin kirjoititkin jo.
    En jaksa uskoa että olisi täpärille tarvetta, kunnon joustokeula ja tarpeeksi vähän painetta renkaissa ni kyllä menee maastossa kuin maastossa :tup:

    Tässähän on e8000 motti ja e7000:sen pikku mittari. Kätevä softa tuo e-tube ride jolla saa puhelimesta näkymään kaiken oleellisen samaan aikaan bluetoothilla. Itellä puhelin aina tangossa kiinni Ram Mount telineessä jota voin myös suositella :)

    Kallishan tämä pyörä oli mutta joka euron arvoinen ehdottomasti :tup:
     
  37. mustja

    mustja

    Viestejä:
    29
    Rekisteröitynyt:
    17.08.2018
    Ajattelin yhden jopon raadon entisöidä, tuli mieleen jos sen sähköistäisi. Tarkoitus olisi tehdä simppeli ja halpa :D
    Eli etumoottorilla, mitä suosittelisitte ?
     
  38. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Aika hyvä video siitä mitä kaikkea sähköfillarin akun laadusta voi päätellä silmämääräisen tarkistuksen perusteellla ja mitä kaikkea toisaalta voi olla pielessä halvoissa kiinalaisissa tekeleissä:

     
    Habazon tykkää tästä.
  39. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Loistava, joskin pitkä kirjoitus siitä miten ja miksi perinteiset fillarisnobit paikoitellen suhtautuvat sähköpyöriin:

    I hate your e-bike
     
  40. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 120
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Käytän sähköfillariani vissiin väärin kun joka kerta hiostuu ja hengästyy polkiessa. Ei vaan pysty polkemaan muuta nopeutta kuin Täysiä.
     
    Subv1sa, Sn0wi ja caustic tykkäävät tästä.
  41. rauttiz

    rauttiz

    Viestejä:
    28
    Rekisteröitynyt:
    29.04.2017
    Kaliforniassa sähköpyörän moottori saa näemmä avustaa vähintään 20 mph eli 32 km/h nopeuteen asti (Class 1). Aika usein oma nopeuteni on juuri vähän yli 25 km/h, jolloin avustus lakkaa toimimasta ja polkemisesta tulee taas kuntoilua. Tuolla 32 km/h rajalla tulisi varmaankin aika vähän poljettua ilman avustusta, kun avustuksella pääsee jo riittävän lujaa pitkillä suorillakin.
     
  42. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 420
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Sama juttu. Nopeus on käytännössä aina yli avustusrajan ja avustusta tulee käytettyä siten lähinnä vain ylämäissä ja kovassa vastatuulessa jne. Syke ja vastus pysyy kohtuullisen tasaisena ja matka etenee ilman liiallista irvistelyä. Ilman avustusta sähkömoottori ja akku toimivat lähinnä lisäpainona. Sykemittarin mukaan keskisyke on jossakin 130-140 välillä riippuen vähän fiiliksestä ja reitistä.

    Juuri tuo valinnanvapaus on sähköavustuksen suola, mutta jostain syystä se ei vaan mene jakeluun ja vähän väliä saa kuunnella näitä "jaa, sulla on tuollainen sähkömopo" -kategorian viisasteluita. Tuossa kirjoituksessa oli ihan hyvin käyty läpi taustoja tämän ilmiön takaa.

    Tosin onhan täälläkin käynyt ilmi, että toiset haluavat tuunata fillarinsa siihen kuntoon, että voi ajaa pelkällä sähköllä hyvin olemattomalla fyysisellä rasituksella. Tämä on sitten kokonaan eri asia.
     
    Pyrres tykkää tästä.
  43. bowtie81

    bowtie81

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    03.07.2018
    törmäsin torissa venäläiseen pyörään Volteco intro 500 - Google-haku

    Valitettavasti tuota ei näytä myytävän muualla. Onko vastaavia suht normaalin kokoisia maastopyöriä taittuvalla rungolla ja tietty sähkömoottorilla? Tuo olisi mielestäni aika hyvä kompromissi helposti kuljetettavan ja kuitenkin normaalin pyörän välillä. Ei oikein nuo pienet lasten leluilta näyttävät houkuttele lähinnä ulkonäön ja tietysti ajettavuuden takia.

    edit. Alibabassa näkyy olevan samaa runkoa monella valmistajalla, eli ihan universaali kiinatuote, mutta eipä löydy jälleenmyyjää.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2019
  44. Incredible Buff

    Incredible Buff

    Viestejä:
    1 162
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kuuleepa noita vastakkaisiakin heittoja sähköllä ajelevilta. Paras on ollut se, että luomuilijoita vituttaa, kun sähköllä saa saman suorituskyvyn heti mikä vaatii luomulla ajavilta vuosikausien treenaamisen. Samaten on kommentoitu, että taitaa vituttaa veivata noita mäkiä, että tämmösellä ne menee heittämällä.

    Eipä sillä ei mulla mitään sähköjä vastaan ole, mutta ylimielisyyttä tuntuu noidenkin kuskeilla olevan.

    Siihen liittyenkin niin kellään kokemusta tästä KM1 | 250W Keskimoottorisarja

    Voisi sähköistää tuon työmatkakulkineen. 25km/h riittää hyvin. Ei tuolla katveita, risteyksiä ja muuta liikennettä täynnä olevilla kelveillä ole juurikaan tarvetta ajaa lujempaa.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2019
  45. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 117
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse kun kuntopyöräilen työmatkaa (15km päivässä), niin sähköpyörän ostaminen on vähän sama kuin mopon ostaisi; menisi juju koko hommalta.

    Suurimman osan aikaa en edes huomaa sähköpyörällä pyöräilijöitä (en tuijota ketä menee ohi tai ketä ohitan niin tarkkaan). Jos joku "ärsyyntymisen" aihe pitäisi löytään, niin ehkä se että sillä sähköpyörällä löytyy se "sisäinen spandex-pelle" niistäkin ihmisistä jotka eivät voineet esim. kunnon takia sellaista ennen esittää; eli ennen jos maksiminopeus oli 15km/h, niin nyt ajetaan se 25km/h Ihan Joka Paikassa (tm), muusta liikennemäärästä, jalankulkijoista, jne huolimatta. Näitä löytyy teineistä mummoihin; ihan sama onko edessä tyhjä tie tai koululuokka, mennään "täysillä" - joka nyt sitten sähkiksellä on parhaimmillaan tuplat mitä ennen... :D
     
  46. Habazon

    Habazon

    Viestejä:
    1 300
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mutta hyvähän se on että pyörään nyt vaihtavat nekin jotka eivät ikinä olisi joka päivä pyörällä kulkeneet, kaupungit panostaa pyöräteihin jopa jo niin että autokaistoja vaihdetaan pyöräkaistaan joka hyödyttää kaikkia pyörällä liikkuvia.
     
  47. elmo

    elmo

    Viestejä:
    615
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tästä oli muuten se hyvä esimerkki siitä Turun Sanomien toimittajasta joska veti sähköpyörällä kohuvideon.

    Työmatkapyöräilyä henkensä kaupalla

    Tuskin olisi mummomankelilla jaksanut kerätä tuota spandex kiukkua ja keskisormia mitä videolla esittelee.

    e: Omalla kohdalla kun ajelen noilla viritetyillä ja rajoittamattomilla vehkeillä niin ajan kyllä aivan eri tavalla kuin normipyörällä huomattavasti varovaisemmin ja ennakoimalla. Ei viitsi kerätä turhaa huomiota :).
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2019
    jarif ja dot1q tykkäävät tästä.
  48. Kiila

    Kiila

    Viestejä:
    469
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Melkoinen sankari tuo toimittaja. Ihan hakemalla haki konfliktitilanteita ja vaaranpaikkoja. Ihan kuin Suomessa olisi joku päälleajo-oikeus risteysalueella, jos väistämisvelvollinen osapuoli ehtii jostain syystä risteykseen ensin. Tuo pelle aiheutti itse paljon vaaratilanteita muille, vieläpä vanhuksille ja lapsille.

    Fillarilla pennusta asti kesät talvet kouluun ja töihin ajaneena on kyllä kaikkea nähnyt ja siksi tulee ajettua suht rauhassa ja muiden mahdolliset pikaliikkeet ja häröilyt huomioiden.
     
    kopeka, yyri, Naska Paapuri ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  49. Naska Paapuri

    Naska Paapuri

    Viestejä:
    237
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Aika sairasta menoa toimittajalla kyllä, kannattas varmaan hieman miettiä tilannenopeutta. o_O
     
  50. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 117
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tilannenopeus = täysillä.

    Doh! Väistä! Hophop! *keskaa*