Sähköpöydät

Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Verkkokaupasta sai tuohon pöydän alapinnalle kaapelikourun, joka ihan perus peltinen hökötys. Sitä kautta minulla menee pöydän alla olevalle koneelle johdot. Ei ehkä kaunein ratkaisu, mutta eivätpähän roiku pöydän alla jaloissa. Pöydän omat johdothan jää pääosin sen mukana tulevan kotelon kannen alle.

Minä laitoin jalat ulkoreunaan n. 1cm päähän pöydän kansilevyn reunasta. Kansilevyn reunasta mitattuna 8cm päässä on siis jo jalan sisäreuna. Kaikki muu on tyhjää jalkatilaa. Tämä on toki makuseikka ja sijoituspaikkakohtaista, esim. minulla lähtee heti toinen pöytä vierestä ja siksi en halunnut pöytien jalkojen väliin turhia rakoja.
Hyvää vertaistukea tässä! Siis sitä, että olet pistänyt jalat aikalailla kiinni kansilevyn reunaan. Itse olen katsellut lähinnä mainoskuvia ja siltä pohjalta on mieleen jäänyt sellainen ajatus, että jalat pitää asentaa samalla tavalla kuin mainoksissa - en osannut edes ajatella toisella tavalla ennen tätä viestiä. Tällä tavalla kyllä pelaisi aika hyvin lisätilaa tuonne pöydän alle. :thumbsup:
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Lupasin tänne jossain vaiheessa päivittää tätä Faust Linoleum -pöytälevyn asiaa ja ehkä koko rakennusprojektia. Eli tässä vaiheessa on pöydän ulkomuoto vihdoin suunniteltu.

Koko: 150*85cm (pienet pyöristykset kulmiin, että tulee pehmeämpi/modernimpi vaikutelma)
Linoleumin väri: musta (nero). Ajattelin lähteä tavoittelemaan tällaista klassista/ikonista lookkia.
Reunat: tammea
Kaapelikotelot: suunnittelin pöytään kaksi kappaletta tuollaisia kaapelikoteloita, eli noisin saa tungettua esimerkiksi puhelimen laturit, hiiren/näppäimistön johdot jne. että johdot vievät mahdollisimman vähän tilaa pöydältä. Ajattelin pistää noita kaksi kappaletta, toiseen tulee esim puhelimien laturit sisään omaan laatikkoonsa ja pelkät johdot saa sieltä esiin sitten kun haluaa ne esille. Toiseen laatikkoon tulee sitten kameran muistikortinlukijat, akkulaturit ym. tilpehööri. Siten nekin on pöydältä pois ja otetaan esiin vain halutessa. Keskelle tai laatikoiden taakse tulee monitorivarsi, eli kiinnittelen pöytään varren ja saan sillä monitorin kätevästi ilmaan ja pois pöydältä tilaa viemästä.
Hinta: hinta näkyisi olevan tuollainen 559e (rahdista en osaa vielä sanoa). Toki vähän enemmän kuin perusstandardoitu pöytälevy jostain kaupasta, mutta toisaalta oon tekemässä vähän pysyvämpää setuppia, että mun mielestä ei muutamaa satasta kannata säästää jos meinaa pitää pöytää vuosia ja on joku ajatus, että miten se käy kodin muuhun sisustukseen. Saa nähdä onko sellaista ajatusta minullakaan, mutta ainakin tässä yritetään ja kyllä tuosta aika uniikki pöytä on tällä tavalla tulossa.

kuva.jpg


Edit: pöytälevyn "konfiguraattori" löytyy täältä: konfiguraattori
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Jaahas, kirjoitellaas välillä tänne vähän. Päivitin tietokoneen keväällä/kesällä ja nyt syksyllä olisi sitten tarkoitus pistää työpöytä ja erityisesti ergonomia uusiksi. Mulla on varsinkin koronan aikana tullut istumisen kanssa mitta täyteen (selkä) ja oonkin tehnyt aika paljon kuntosalia ja juoksua vastapainoksi. Nyt kuitenkin ajattelin, että pistäisin työpisteen ja työtavatkin uusiksi eli enemmän seisomisen ja uudenlaisen ergonomisen ajattelun suuntaan.

Olen jonkin verran katsonut näitä sähköpöytiä, mutta en ole oikein löytänyt mieleistäni. Rungot varmaan ihan ok, mutta siis kansien suhteen vaikuttaa, että joka paikassa on tarjolla enemmän tai vähemmän samanlaiset vaihtoehdot. Muovisia puujäljitelmiä, valkoisia melamiinipöytiä, laminaattia tai sitten tammea jne. Päätin sitten tarkistaa pöytälevyjen tarjontaa ihan ulkomailta asti ja löysin omasta mielestäni mielenkiintoisen vaihtoehdon saksalaisesta Faust Linoleumista (nomen est omen). Kyse on siis linoleumilla päällystetyistä pöytälevyistä, joissa on minun mielestäni tiettyä tyylikkyyttä; esimerkiksi Artekilla on joitain tällaisia ja näitä linoleum päällysteitä näkee muutenkin aika paljon tuollaisissa kalliimmissa design-pöydissä.

Faust Linoleum siis tekee mittatilauksena tällaisia linoleumilla päällystettyjä pöytälevyjä. Eli pöydän koon, pyöristykset ja leikkaukset saa valita itse ja sitten tietysti linoleumin värin, reunat ym. Itselle ainakin tuo omavalintainen koko on hyvä, kun aika tarkkaan rakoon yritän sovittaa pöytää. Joka tapauksessa nää Faustin linoleum pöydät kiinnostaa erityisesti sillä, että niillä saisi estetiikkaan vähän sellaista "mannermaista ja ajatonta arkkitehtityyliä". Tietysti jonkin verran kalliimpi kuin halvimmat pöytälevyt, mutta ei kai nyt hyvää voi olettaakaan saavansa halvemmalla kuin jotain muovisekoitteesta valmistettua peruslevyä (katsoin että oma pöytälevyn koko olisi ehkä jotain 150x85 ja hinta pyörisi 400-500e välissä).

Tilasin jo Faustin ilmaisen näytepaketin ja siinä on erilaisia näytepaloja eri väreistä + pari pöydän palikkaakin. Koitin kuviin saada vähän pöytälevyn rakennettakin näkyviin. Mutta näiden perusteella vaikuttaa ihan hyvältä. Linoleum on vähän "lämpimämpi" ja pehmeämpi kosketella kuin tavalliset melamiinilevyt ja täysin matta, mikä on ihan kiva. Itse lähden varmaan klassiseen täysin mustaan ja tammireunuksin. Saa nähdä miten kauan menee, että tulee perille ja mitä tulee maksamaan, mutta voisin tähän ketjuun päivitellä rakennusprojektia aina välillä kun etenee.







Faustin pöytälevyn meinasin naittaa Verkkokauppa.comin Elfen Ergodesk Pron kanssa. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta hyväksihän (=tukevaksi) monet on täälläkin sitä kehuneet. Ehkä kinkkisin kohta tässä alussa on hahmottaa pöydän koko ja se, miten Elfenin jalat asettuvat sen alle, mihin pistän koneen lattialla ja paljonko jää oikeasti jalkatilaa. Myös jokin monitorivarsi tulee tähän varmaan hankittua. Kaavakuvia oon yrittänyt piirtää paperilla, että saisi jonkin käsityksen siitä, miten tilaa jää pöydälle ja sen alle.

Lopulta varmaan joku tuolikin pitäisi hommata, vaikka enemmän pitäisi yrittää seistä kuin istua. Olis mukava löytää sellaisesta perusröhnöttämisestä poikkeava ja ergonomisesti fiksu vaihtoehto, eli sellaisiakin saa ehdottaa jos jollekin tulee mieleen, että mikä olisi hyvä.
Päädyitkö jo tilaamaan pöytälevyn Faustilta? Itse kyselin heiltä rahdeista, ja tarjoavat ns. "päivän hintaa" mikä vaihtelee, mutta nyt kysytylle levylle (160cm x 75cm) rahtikuluja olisi tullut lähes saman verran kuin itse pöytälevylle hintaa. (>200 €). Ajattelin kuitenkin nuo mallit tilata, ja onhan tässä kuitenkin tarkoitus hommat vuosiksi eteenpäin nimenomaan työpöytä, joten hinta ei ole nyt mahdoton jos sitä miettii pidemmälle aikavälille. Harmillisesti Suomesta saa aika heikosto linoleum pintaisia levyjä, tai väreinä on vain musta ja valkoinen. Modulor.de tarjoaa myös pöytiä linoleum pinnoitteella, mutta paksuu on pienempi kuin Faustilla.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Päädyitkö jo tilaamaan pöytälevyn Faustilta? Itse kyselin heiltä rahdeista, ja tarjoavat ns. "päivän hintaa" mikä vaihtelee, mutta nyt kysytylle levylle (160cm x 75cm) rahtikuluja olisi tullut lähes saman verran kuin itse pöytälevylle hintaa. (>200 €). Ajattelin kuitenkin nuo mallit tilata, ja onhan tässä kuitenkin tarkoitus hommat vuosiksi eteenpäin nimenomaan työpöytä, joten hinta ei ole nyt mahdoton jos sitä miettii pidemmälle aikavälille. Harmillisesti Suomesta saa aika heikosto linoleum pintaisia levyjä, tai väreinä on vain musta ja valkoinen. Modulor.de tarjoaa myös pöytiä linoleum pinnoitteella, mutta paksuu on pienempi kuin Faustilla.
Moro ja sori, että vastaan vasta nyt - olin viikonlopun reissussa enkä ole ollut koneella.

Tosiaan joo, tilasin pöytälevyn. Sanoivat, että pöytälevyn tekemiseen menee viikko tai kaksi ja sitten levy lähtee kohti Suomea. Rahtikuluiksi totesivat 210 e. Onhan se ihan jonkin verran, mutta tosiaan oon vähän samalla ajatuksella liikkeellä, että koitan rakentaa pöydän, joka olisi jollakin tapaa "ikuinen/lopullinen" - ainakin sillä tavalla, että kyse ei ole mistään väliaikaisesta pöydästä/ratkaisusta johonkin opiskelijayksiöön, vaan vähän pidempään käyttöön. Jossain kymmenen vuoden käytössä muutama satanen sinne tänne on ihan sama - mieluummin maksan vähän enemmän ja olen sitten kymmenen vuotta tyytyväinen ainutlaatuiseen pöytään kuin että yrittäisin säästää ja tyytyä sitten siihen että "vähän kompromissihän tää on, mutta...". Sitä en tiedä, että tuleeko tästä sitten niin upea pöytä kun kuvittelen, mutta pakkohan sitä on yrittää kun ei ne onnistumiset itsestään ilman yrittämistä tule.

Moduloria katsoin silloin alussa myös, mutta sain siitä vähän halvemman vaikutelman kun ne tekee kaiken maailman halparoinaa myös. Faustilla on selvästi enemmän halua tehdä yksilöityjä design-tyyppisiä tuotteita, joten ajattelin, että se on varmempi valinta. Hintaero ei muistaakseni ollut kuitenkaan kovin suuri.

Päivittelen tähän threadiin kun saan sieltä jotain viestiä, että pöytälevy on lähtenyt matkaan. Lupasivat pistää johonkin erikoislaatikkoon, että pysyy ehjänä Suomeen asti.

Edit: Commander Keen rocks! :thumbsup:
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535

Tosiaan joo, tilasin pöytälevyn. Sanoivat, että pöytälevyn tekemiseen menee viikko tai kaksi ja sitten levy lähtee kohti Suomea. Rahtikuluiksi totesivat 210 e. Onhan se ihan jonkin verran, mutta tosiaan oon vähän samalla ajatuksella liikkeellä, että koitan rakentaa pöydän, joka olisi jollakin tapaa "ikuinen/lopullinen" - ainakin sillä tavalla, että kyse ei ole mistään väliaikaisesta pöydästä/ratkaisusta johonkin opiskelijayksiöön, vaan vähän pidempään käyttöön. Jossain kymmenen vuoden käytössä muutama satanen sinne tänne on ihan sama - mieluummin maksan vähän enemmän ja olen sitten kymmenen vuotta tyytyväinen ainutlaatuiseen pöytään kuin että yrittäisin säästää ja tyytyä sitten siihen että "vähän kompromissihän tää on, mutta...". Sitä en tiedä, että tuleeko tästä sitten niin upea pöytä kun kuvittelen, mutta pakkohan sitä on yrittää kun ei ne onnistumiset itsestään ilman yrittämistä tule.
Hyvä tietää noista rahtikustannuksista, tänne PK-seudulle kustannuksiksi arvioivat 250 € tuosta 160cm x 75cm levystä. Hitusen alle sen levyn hinnan verran. Nyt alkuun otan nuo samplet ja katsotaan onko se pinta miellyttävä, siinä mielessä aika pienet markkinat ehkä tälläiselle esimerkiksi Suomessa.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Hyvä tietää noista rahtikustannuksista, tänne PK-seudulle kustannuksiksi arvioivat 250 € tuosta 160cm x 75cm levystä. Hitusen alle sen levyn hinnan verran. Nyt alkuun otan nuo samplet ja katsotaan onko se pinta miellyttävä, siinä mielessä aika pienet markkinat ehkä tälläiselle esimerkiksi Suomessa.
Joo, näillä pitäisi olla Suomessa jokin oma jakelija tai muu yhteistyötaho, että postikustannuksien kanssa säästettäisiin. Mutta samplet kannattaa kyllä tilata, niistä sitten näkee, että miltä se tuntuu - tai näkee ja näkee kun ne on kuitenkin aika pieniä paloja ja isolla alueella kokonaisuus varmaan tuntuu vähän erilaiselta. Omasta mielestäni tuo linoleum voisi olla vielä vähän pehmeämpää, mutta tykkään erityisesti siitä, että se on täysin mattaa ja tuntuu sormissa hyvältä. Pistä joku viesti, jos päädyt tilaamaan, olis hauska nähdä, että minkänäköisiä pöytiä toiset ovat suunnitelleet.

edit: mulla ainakin meni jonkin aikaa, että paketti lopulta saapui. Lupailivat Saksasta pari päivää kuljetukseen, mutta varmaan Suomen postissa sitten seisoi aikansa..
 
Liittynyt
30.12.2016
Viestejä
374
Ootteko @mopnex tai @Rautaperkele muuten kyselleet pöytälevyjä kalustefirmoista, siis näistä jotka tekevät keittiöitä yms., Puustellit sun muut? Mulla oli tuossa käytettynä hankitussa rungossa edellisen omistajan jäljiltä vanha keittiötaso, joka muuten olis ollu ihan kelvollinen, mutta vain 60cm syvä.
Voi olla tietty että just tuo kiintokalusteiden mitoitus rajaa noi keittiöfirmat pois ja/tai materiaalina esim tuo linoleum ei kuulu valikoimaan edes tilaustavarana.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
535
Joo, näillä pitäisi olla Suomessa jokin oma jakelija tai muu yhteistyötaho, että postikustannuksien kanssa säästettäisiin. Mutta samplet kannattaa kyllä tilata, niistä sitten näkee, että miltä se tuntuu - tai näkee ja näkee kun ne on kuitenkin aika pieniä paloja ja isolla alueella kokonaisuus varmaan tuntuu vähän erilaiselta. Omasta mielestäni tuo linoleum voisi olla vielä vähän pehmeämpää, mutta tykkään erityisesti siitä, että se on täysin mattaa ja tuntuu sormissa hyvältä. Pistä joku viesti, jos päädyt tilaamaan, olis hauska nähdä, että minkänäköisiä pöytiä toiset ovat suunnitelleet.

edit: mulla ainakin meni jonkin aikaa, että paketti lopulta saapui. Lupailivat Saksasta pari päivää kuljetukseen, mutta varmaan Suomen postissa sitten seisoi aikansa..
Väri on vielä päättämättä, ja samoin otanko 80cm syvän vai 75cm syvän. Kuitenkin aika perinteinen on itsellä hakusessa, eli ei aukotuksia tai muita. Tuossa aiemmin, noin viikko sitten, alla oleva maksoi ~314€ sis 19% alv., tähän päälle sitten se reilu 230€ rahtikuluja. Rahtikulut tässä vain mietityttää, mielestäni itse levy on ihan hyvin hinnoiteltu mitä nyt olen vertaillut. Jopa pelkkään koivuvaneriin.

Tilasin tosiaan nyt sen sample-setin, sen postikulut olivat ~10€ Helsinkiin.

–––––––––––––
Linoleum tabletop:
Length: 160.00cm
Depth: 75.00cm (tai 80cm)
Flanging Radius: 0.30cm
Height: 30 mm
Shape: Square
Top Linoleum: 4155 – Pewter
Table top type: Laminboard (Strength 30mm)
Wooden Edge: Multiplex ("vanerilook")
Edge skew: 90°
–––––––––––––
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Ootteko @mopnex tai @Rautaperkele muuten kyselleet pöytälevyjä kalustefirmoista, siis näistä jotka tekevät keittiöitä yms., Puustellit sun muut? Mulla oli tuossa käytettynä hankitussa rungossa edellisen omistajan jäljiltä vanha keittiötaso, joka muuten olis ollu ihan kelvollinen, mutta vain 60cm syvä.
Voi olla tietty että just tuo kiintokalusteiden mitoitus rajaa noi keittiöfirmat pois ja/tai materiaalina esim tuo linoleum ei kuulu valikoimaan edes tilaustavarana.
Täytyy sanoa, että en ole kokeillut. Voi olla, että keittiöitä valmistavien tahojen kanssa ongelmaksi tulee juurikin tuo 60cm:n syvyys. Omalla kohdallani se ei ainakaan riitä. Tein pari vuotta sitten keittiörempan ja jos miettii vaikka Ikean keittiölevyjen tarjontaa, niin ei siellä mielenkiintoisia ole oikeastaan kuin puiset mallit. Itse en niin kiinnostu muovisista tai muista tasoista.

Katsoin jonkin verran näitä pöytälevyjen teettämisiä kyllä aikaisemmin, mutta totesin, että käytännössä silloin tulisi puinen pöytälevy, joka on myös ulkonäöllisesti puuta - eli en kokenut, että siinä olisi hirveästi vaihtoehtoja, varsinkaan pidemmälle jalostettuja vaihtoehtoja. Tää on oikeastaan se alkuperäinen ongelma, jonka vuoksi aloin katselemaan pöytälevytarjontaa ulkomailta: Suomesta voi ostaa pelkästään niitä ihan samoja puisia, puuta emuloivia tai melamiinista tehtyjä pöytälevyjä, joita tuhannet muutkin ostavat. Ei ole mielenkiintoisempaa tarjontaa. Tai jos on, niin sitten maksaa aika tolkuttomasti (kalliit design-tuotteet). Silläkin innostuin tuosta Faustista kun sitä kautta voisi saada vähän erikoisemman pöydän, joka ei näytä samalta teollisesta muotista valmistetulta kuin kaikilla muilla.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Väri on vielä päättämättä, ja samoin otanko 80cm syvän vai 75cm syvän. Kuitenkin aika perinteinen on itsellä hakusessa, eli ei aukotuksia tai muita. Tuossa aiemmin, noin viikko sitten, alla oleva maksoi ~314€ sis 19% alv., tähän päälle sitten se reilu 230€ rahtikuluja. Rahtikulut tässä vain mietityttää, mielestäni itse levy on ihan hyvin hinnoiteltu mitä nyt olen vertaillut. Jopa pelkkään koivuvaneriin.

Tilasin tosiaan nyt sen sample-setin, sen postikulut olivat ~10€ Helsinkiin.

–––––––––––––
Linoleum tabletop:
Length: 160.00cm
Depth: 75.00cm (tai 80cm)
Flanging Radius: 0.30cm
Height: 30 mm
Shape: Square
Top Linoleum: 4155 – Pewter
Table top type: Laminboard (Strength 30mm)
Wooden Edge: Multiplex ("vanerilook")
Edge skew: 90°
–––––––––––––
Joo, syvyys on hyvä miettiä. Mulla ainakin tulee siihen monitorivarsi ja kiinnostaa eritoten se, että paljonko jää tilaa pöydälle monitorin eteen. Monitori (27 tuumaa) pitää saada tarpeeksi kauas, että sitä on mukava katsoa ja kokonaisuuden näkee hyvin (teen paljon kuvahommia). Itse tykkään pitää näppäimistöä siten, että kyynärpäätkin makaavat pöydällä ja sen vuoksi pöydässä on oltava syvyyttä, taisin ottaa 85cm. Olisin ottanut enemmänkin, mutta pitää vielä jokin tuoli sovittaa siihen ja pelkään, että pöytä veisi liikaa tilaa syvyyssuunnassa jos olisi vieläkin syvempi.

Värin suhteen ainakin mulla auttoi tuo näytepaketti. Olin aluksi ottamassa Charcoal-värillä (tumman harmaa/mattamusta), mutta totesin näytepalan kanssa, että haluan sittenkin tummemman ja otin Neron väriksi. Näytteestä oli hyötyä juuri siinä mielessä, että sovittelin sitä palikkaa ja näytelappuja juuri siihen kohtaan huoneessa, mihin pöytä olisi tulossa. Kun katsoo oikeassa huonevalossa ja oikeita seiniä vasten, niin on helpompi hahmottaa, miltä valmis pöytä näyttäisi. Samalla oli helpompi myös nähdä miltä erilaiset reunaviimeistelyt näyttävät (päädyin tammireunoihin). Periaatteessa olisin tykännyt myös värillisestä pöydästä, esimerkiksi vihreän ja sinisen mattasävyjä oli näytepaketissa ihan hyvin tarjolla, mutta kun teen pöydällä valokuvahommia, niin täytyy ottaa 'väritön' ettei oma havainnointi kärsi (eli havainnointiympäristö on mahdollisimman neutraali).

Edit: se pitää vielä mainita, että kyselin kaapeliaukkojen kohdalla, että saisiko kaapeliaukon kannen siten, että toisella puolella olisi eri väri kuin toisella, ja sanoivat sen onnistuvan. Kysyivät samalla Faustin päästä, että kiinnostaisiko metallinen kansi ja totesin, että pistetään vaan. Eli sieltä on tulossa nyt jollakin "spesiaali"-kansilla varustettu pöytälevy (jossa ehkä myös kaksiväriset kannet). Eli ihan hauska tällä tavalla päästä vähän kustomoimaan sitä pöytälevyä omaan makuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.10.2022
Viestejä
23
Kokemuksia Elfen Ergodesk Basic II -sähköpöydistä: Hiton vaikea kasata pienessä kämpässä yhden henkilön toimesta. Duunissa näitä on muutama kappale ja kaikissa on bugi joka saa välillä pöydän ohjauksen takkuamaan. Runko ei ole kovin tukeva jos yli 180cm henkilö seisoo sen ääressä. Pienellä painalluksella pöydän reunaan perus näytöt heiluu aikalailla.

Verkkokauppa.com:sta tilaaville tiedoksi että niiden oman asiakaspalvelun mukaan noiden pöytälevyt vahingoittuu postituksessa n.20% todennäköisyydellä. Itse kävin 2 pöytälevyä läpi, ensimmäinen oli vahingoittunut kuljetuksessa ja sen tilalle lähetetty oli viallinen jo tehtaalta lähtiessä. Yli kuukauden kädenvääntö verkkokauppa.com:n kanssa vaadittiin että sai tuon hoidettua ja piti vetää Karenit koska ilman esimiehen väliintuloa ei tuolla osattu viedä juttua eteen päin.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
No niin, päivitetäänpäs vähän työpöydän rakennusprojektia. Pöytälevy ei ole vielä täällä, mutta perjantaina kävin hakemassa monitorivarren, joka tulee uuteen työpöytään.

Katselin siis muutama viikko sitten monitorivarsia ja niiden arvioita netistä. Aika paljon on tarjontaa, mutta kovin moni merkki ei noussut muiden yli. Kaikkihan ne näyttää päältä päin katsottuna aika toimivilta, mutta youtubessa oli hyviä esimerkkejä siitä, minkälaista ongelmaa halpojen varsien kanssa voi tulla. Osa alkaa tilttaamaan pitkän käytön jälkeen, eli monitorin alkaa helposti kellahtaa alaspäin eikä varsi jaksa pitää sitä pystyssä. Toisissa taas on sitä, että monitori heiluu helposti varren päässä tai sen tarkka asettelu on vaikeaa kun menee helposti yli/ali halutun asennon. Osassa on muoviosia, osasta taas kaasujousi väsyy jossain vaiheessa.

Aika nopeasti totesin, että Ergotron tekee parhaat varret. Katsoin aluksi sieltä Ergotron HX -mallia, mutta sitten muutaman arvion perusteella päädyin lopuksi idealtaan vähän erilaiseen ja uudempaan malliin Ergotron Trace. Tää Trace on vähän niinkun 'next level' verrattuna perinteisiin pyöreillä nivelillä varustettuihin monitorivarsiin. Eli se on suunniteltu mekaanisesti iha erilailla, minkä ansiosta sillä on myös erilaiset liikeradat. Perinteiset varret liikkuu kehämäisillä radoilla ja niiden täsmällinen asettelu on sen takia vähän säätämistä. Trace puolestaan liikkuu pystysuorilla linjoilla, mikä on monessa suhteessa fiksumpaa. Innostuin tietysti tästä 'älyllisesti erilaisesta ratkaisusta' ja totesin, että se on siinä.
Toinen keskeinen syy tälle oli se, että ainakin Ergotronin mallistossa Trace mahdollistaa sen, että monitorin saa työnnettyä mahdollisimman kauaksi itsestä ja mahdollisimman lähelle takaseinää. Perinteissä varsissa sinne taakse joutuu työntämään myös itse varren, minkä vuoksi monitoria ei saa ihan niin taakse kuin ilman vartta. Monessa youtube-videossa onkin varsi asennettu epäkeskosti pöytään niin, että monitori makaa pitkän varren päässä ja kiinnikohta pöydässä on vähän kauempana - ilmeisesti juuri siksi, että monitori yritetään saada kauemmaksi itsestä ja mahdollisimman lähelle takaseinää. Joka tapauksessa Tracessa pitäisi kaavakuvien mukaan saada monitori etäämmälle kuin HX- ja LX-malleissa. Ylipäätään tämän vuoksi otin vähän syvemmän pöytälevyn Faustilta (85cm), että varmasti sais monitorin tarpeeksi kauas ja eteen jäisi tarpeeksi tilaa.

DSC00542.jpg


Se on kans hyvä, että Ergotron on kokonaan metallisia, eli ei muoviosia. AIka monessa halvemmassa mallissa on jotain muovia kansia tai sitten sellaisia pelimiesten agressiivisen näköisiä logoja brändättynä melko isolla. On tässäkin logo, mutta hyvin huomaamaton. Muuten tuo musta mattametalli on kyllä hyvän näköinen näin livenä. Ajatus on ollut vähän se, että yritän panostaa ulkonäköönkin samalla kun pöytälevykin tuli sillä silmällä hankittua. Saa nähdä tuleeko tästä sitten hyvä design-tyyppinen setti, mutta ainakin nyt osia katsellessa vaikuttaa hyvältä (näyttää paremmalta kuin netin kuvissa).

Ja takuuhan on ihan älytön, eli 15 vuotta. Hah, voin jättää tämän sitten kuoleman tullessa perinnöksi lapsille! Tän kanssa voi olla aika varma, että kestää tulevaisuudessakin. Lisäpalikkana saa kaksi monitoria myös samaan varteen, että senkin puolest pitäisi olla ihan ok.

Harmittaa kun ei vielä pääse kokoamaan, mutta eiköhän se pöytälevykin sieltä Faustilta joskus tule. Ajattelin, että jos tekisi alusta alkaen oikein, eli kiinnittäisin 'gromet hole' tyyppisesti, eli poraisin pöytään kaksi reikää, toiseen puristuskiinnitys ja toisesta menisi johdot läpi. Siten saisi pöydän seinään kiinni, eikä jäisi rakoa siihen väliin. Noh, pitää katsoa, että uskallanko ruveta askartelemaan tuollaista, mutta se olis kyllä paras tapa kiinnitykseen.

Edit: lisätään vielä, että monitorivarsi on kullä tärkeä lisäväline erityisesti sähköpöydän kanssa, sillä mikäli työskentelyasennon vaihtaa seisonta-asentoon, pitää samalla monitoria nostaa vähän tavallista korkeammalle - muuten niska rasittuu kun päätä joutuu pitämään vähän vinossa. Huomasin tämän töissä ennen koronaa omakohtaisesti. Saatoin seisoa koko päivänkin pöydän ääressä sillä seurauksella, että sain tajuttoman pahoja päänsärkykohtauksia (kotona pimeään suihkuun istumaan ja sillain). Nyt vasta jälkikäteen oon tajunnut (revikoita lukiessa), että tosiaan seisoessa tuli katsottua vähän alaspäin monitoria, että siitä se päänsärky johtui. Pitää yrittää rakentaa kotisetti paremmin..

DSC00551.jpg

Ihan hauska varoituskuva siinä varren takana: voi tulla 'knock out' kun yrittää asentaa vartta!! :lol:
 

4play

(■_■¬ )
S Y N T H W A V E
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
306
Onkohan sähköpöytiä ollut Mustana Perjantaina tai muina kampanja-aikoina jotenkin täysin lyömättömin hinnoin? Mietin, että odottelenko sinne vai laitanko esimerkiksi Verkkokaupasta Toplux Classic Duo:n tilaukseen, kun näyttää bundlena (runko, 120x80 kansi + seisontamatto) olevan aika isossa alennuksessa. Kaksi moottoria, 120kg nostokyky ja muistipaikat, niin tuohon hintaan (€299) lienee hyvä ostos? :whistling:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Onkohan sähköpöytiä ollut Mustana Perjantaina tai muina kampanja-aikoina jotenkin täysin lyömättömin hinnoin? Mietin, että odottelenko sinne vai laitanko esimerkiksi Verkkokaupasta Toplux Classic Duo:n tilaukseen, kun näyttää bundlena (runko, 120x80 kansi + seisontamatto) olevan aika isossa alennuksessa. Kaksi moottoria, 120kg nostokyky ja muistipaikat, niin tuohon hintaan (€299) lienee hyvä ostos? :whistling:
Tuohan voisi olla ihan hyvä vaihtoehto pöydäksi, ainakin speksien perusteella.

OVH:t Topluxin 06/2021 hinnaston mukaan rungolle 409,20€ (330€ alv 0%), levylle 65,72€ (53€ alv 0%) ja seisontamatolle 43,40€ (35€ alv 0%).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
409
Löytyisikö täältä Elfen Ergodesk Pron omistajaa joka voisi mitata kuvan mukaiset jalan ulkoreunan ja poikkituen sisäpäädyn välin sekä itse poikkituen jalan sisäreunasta?

F24E0A38-BBF3-49C9-AC25-DB51BBE6F149.jpeg
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
120
Onko kellään kokemuksia Kotisiilen Ergomaster rungosta?
Mulla on sieltä ostettu Ergomaster. Kuvien perusteella voisin veikata, että Ergomaster runko on sama kuin Bandago classic. Runko on tukeva. Runko tulee kiinni levyyn 12 ruuvilla ja kumirikoilla, että ei levy pääse liikkumaan.. Jokainen osa on vähintäänkin riittävä kotitoimistoon, ei häpeä Martelan uusille kalliille pöydille. Pöytä menee alas, olisko 60 senttiin asti ja yläasento taisi olla n. 125 cm. Kotisiilin 140 cm pöytälevy on Hiipakan tekemä. Isompi 160 cm on joku noname levy ja laatu on Hiipakkaan verrattuna huonompi, mutta ajaa asiansa.

Korjausta. Googlasin uudelleen ja ei muuten olekaan sama kuin Bandago Classic. Kotisiilin runko on kuvien perusteella sama kuin Home4you Ergo 2.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
Löytyisikö täältä Elfen Ergodesk Pron omistajaa joka voisi mitata kuvan mukaiset jalan ulkoreunan ja poikkituen sisäpäädyn välin sekä itse poikkituen jalan sisäreunasta?
Jos nuo kolmiot haittaavat, niin valitse Elfen Ergosmart Pro, jos moista mallia vielä saa jostain, koska siinä noita kolmioita ei ole.. Toisaalta myös tuosta viimeisestä kuvasta (linkki alla), sen voisi ainakin jossain AutoCADissa aika helposti mitatakin... pääsisi varmaan sentin tarkkuuteen aika helposti.

 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
111
Uskaltaako Ikean sähköpyötään kiinnittää jopa kahden näytön monitorivarren?
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
181
Uskaltaako Ikean sähköpyötään kiinnittää jopa kahden näytön monitorivarren?
Kokeilemalla selviää eli varsi paikalleen ja sopivasti vääntelee onko tukeva. Varren leukojen kohdalle voi laittaa jonkin jäykän levyn, joka tasaa tuota rasitusta suuremmalle alalle. Pöytälevyt eivät myöskään paljon maksa, jos käy paikallisesta levyliikkestä hakemassa tukevampaa tavaraa.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Uskaltaako Ikean sähköpyötään kiinnittää jopa kahden näytön monitorivarren?
Jos meinaat pöytälevyn kestävyyttä, niin oon nähnyt joidenkin pistävän sinne kiinnitysruuvien ja pöytälevyn väliin pienen palan kovempaa puuta, niin paine leviää laajemmin eikä kiinnitysruuvit painu varsinaiseen pöytälevyyn sisälle.
Jos taas meinaat koko pöydän tukevuutta, niin sitä on vaikeampi arvioida. Etenkin yläasennossa monet ala-asennossa tukevat pöydät alkavat heilua. Se voi olla paljon niistä tukipilarien (=pöydän jalkojen) valmistuslaadusta kiinni (välykset ym.).
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
111
Pöytälevyn kestävyyttä lähinnä ajattelin. Täällä siis käytössä Ikea Uppspel ja tuota pöytälevyn vaihtoakin olen miettinyt, koska mielestäni tuo mukana ollut pöytälevy ei ole kovin käytännöllinen. Mustassa levyssä näkyy naarmut ja pöly sekä muotoilu on vähän hölmö (viistot reunat, joka asettaa myös oman hankaluuden monitorivarrelle). Olisi kiva, jos siihen saisi oikean puu- tai laminaattitason, mutta kiinnitys on ongelma, koska pitäisi olla reiät oikeissa kohdissa. Muuten olen pöytään tyytyväinen ja se tuntuu melko tukevalta myös yläasennossa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Pöytälevyn kestävyyttä lähinnä ajattelin. Täällä siis käytössä Ikea Uppspel ja tuota pöytälevyn vaihtoakin olen miettinyt, koska mielestäni tuo mukana ollut pöytälevy ei ole kovin käytännöllinen. Mustassa levyssä näkyy naarmut ja pöly sekä muotoilu on vähän hölmö (viistot reunat, joka asettaa myös oman hankaluuden monitorivarrelle). Olisi kiva, jos siihen saisi oikean puu- tai laminaattitason, mutta kiinnitys on ongelma, koska pitäisi olla reiät oikeissa kohdissa. Muuten olen pöytään tyytyväinen ja se tuntuu melko tukevalta myös yläasennossa.
Miksi siinä pöytälevyssä pitäisi olla reiät valmiina? Ihan vain normi puuruuveilla se kansi siihen kiinni.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Olisi kiva, jos siihen saisi oikean puu- tai laminaattitason, mutta kiinnitys on ongelma, koska pitäisi olla reiät oikeissa kohdissa.
Puu- tai laminaattitasoon syntyy reikä hyvin helposti porakoneella just siihen kohtaan mihin tarvitsee. Tai vetää vaan suoraan koneen kanssa puuruuvilla esiporaamatta.
 
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
68
Olen tehnyt vertailua jaloista, jotka sopisivat 150 cm leveän ja 80 cm syvän pöydän alle.
Tilasin pian edellisten viestieni jälkeen Seinäjoen Toimistotukusta Linak DL16:n. Ensin virtalähde oli unohtunut toimituksesta, mutta tuli pyytämällä pari päivää myöhemmin. Hinnaksi jaloille tuli 399 €. Väriksi valitsin valkoisen, enkä ole katunut.

Tiesin melko pian kaivata törmäyksenestoa. Siitä ei löytynyt keskustelua vielä hankintani aikoihin. Sitä mainosti vain yksi firma, jolta en tullut asiasta edes kysyneeksi, koska hinta oli korkeampi sitä ilmankin. Pöydän alla oli ensin Ikean 70 cm korkea laatikosto, mutta annoin sen pois törmättyäni siihen pari kertaa. Nikkaroin pöydän alapintaan kynälaatikoksi puolikkaan Ikean Expedit / Kallax laatikoston, mutta se vie paljon tilaa verrattuna siihen, mitä siihen mahtuu.

Pöytälevy on jotain kevyesti punertavaa Kaukoidän kovapuuta, 150 x 80 cm, hankittu joskus Bauhausista. Liian pienien esireikien vuoksi pari ruuvia katkesi pöytälevyn sisään, mutta ei onneksi missään rakennelman vakauden kannalta kriittisessä kohdassa. Jalka on asetettu pöytälevyn kannalta mahdollisimman leveäksi. Vastikkeet kiinnittävien pulttien kannat ovat vajaan 1 cm etäisyydellä levyn reunasta.

Tietokone on pöydän päädyssä olevassa Lundiassa. Pöydän alapintaan on ruuvattu yksi kytkimellinen jakotukki, josta näytöt, multimediatoosat ja pöydän mekanismi saavat virtansa. Näyttöjen signaalikaapelit ovat 5 m pitkiä ja kiertävät takaseinän kautta pöydän alle asennettuun Ikean johtokouruun.

Huoneen lattia on vino, mutta Linakin jaloissa on ruuvattavat tassut, joilla asia korjaantuu. Pöytä tuntuu vakaalta aivan korkeimpaan asentoon asti. Ohjausyksiköstä löytyy kaikki, mutta olen vain asettanut sen osoittamaan pöytäpinnan todellista korkeutta ja teen säätelyn joka kerta pelkän tuntuman perusteella.

Alin asento on 62 cm, käytännössä 70 cm tulee käytettyä joskus kun huvittaa istua pelkällä jakkaralla. Ylin asento on 127 cm, mutta 112 cm on hyvä korkeus seisten. Satulatuolin kanssa yleisin on noin 92 cm. Näiden perusteella myös DL15:n säätövara olisi saattanut riittää, mutta ainoastaan piezo-version eli törmäykseneston vaihtaisin tähän nykyiseen. Hylly on 30 cm syvä. Sen alla on 55 cm korkea tila. Sen päällä on nyt kaiuttimet ja irtosälää.

1667429954410.png 1667432665774.png 1667435892425.png
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
No niin, päivitetäänpä välillä tätä Faust Linoleum -pöytälevyasiaa, kun lupasin päivittää pöydänhankinta kertomusta.

Töissä ollut sen verran kiirettä, että pääsin päivittämään tätä asiaa vasta nyt. Kyseessä siis Saksasta Faust Linoleum -nimisestä yrityksestä tilattu mittatilauspöytälevy. Olen siis yrittänyt löytää vähän spesiaalimpaa levyä omaan tulevaan sähköpöytääni ja päätin kokeilla tilata Saksasta asti linoleum-päällysteisin pöytälevyn, joka toivon mukaan olisi astetta tyylikkäämpi. Aikaisemmat samaan tarinaan liittyvät postaukset löydät näistä linkeistä:

Sain Kaukokiidolta Faustin lähettämän pöytälevyn viikko sitten maanantaina. Todella vahvasti paketoitu ja kokonaisuus painoi vaatimattomat 75 kiloa. Sain raahattua laatikon yksinään käytävään, mutta hissiin ei ollut mitään mahdollisuutta. Portaat kolmanteen kerrokseen vaikuttivat aika kovalta suoritukselta omin päin, joten jätin paketin aluksi kerrostalon ala-aulaan.

DSC02452.jpg


Muistelin siinä sitten, että olivat Faustilta kysyneet, että onko se, jos pöytälevy laatikoidaan, ongelma vastaanottopäässä. Olin ihmetellyt kysymystä ja vastannut, että ei tietenkään ole mikään ongelma. Nyt sitten kun seisoin siinä käytävässä 75 kg laatikon kanssa yksinään (oma paino 65 kg), niin jouduin toteamaan, että tosiaan jonkinlainen ongelma on nyt käsillä.

Päätin sitten, että pitää purkaa laatikko osiin käytävällä. Kävin hakemassa edellisellä viikolla Lidlistä ostamani tuliterän Parkside-porakoneen ja aloin irroittaa ruuveja. Kaikkiaan 64 ruuvin jälkeen oli koko paketti purettu.

DSC02465.jpg



Sisältä paljastui pahveilla suojattu pöytälevy ja kaksi pienempää pahvilaatikkoa. Pelkkä pahvilla suojattu pöytälevy ei painanut (laatikkoon verrattuna) enää juuri mitään ja se oli helppo viedä kolmanteen kerrokseen. Laatikon osia jouduin myös kuljettamaan väliaikaisesti sisälle, ja myöhemmin sitten roskiin.

DSC02459.jpg


Sisällä pahvien sisältä paljastui täysin virheetön pöytälevy. Pahvikin paljastui kaksipuoliseksi siten, että sisäpuoli oli valkoista suojapehmustetta. Pöytälevyä odottaessa olin vähän miettinyt, että noinkohan se mahtaa tulla ehjänä Saksasta Suomeen asti, mutta pakkaus on ollut perusteellinen ja paketin kokokin sitä luokkaa, ettei sitä noin vain heitellä. Tosiaan pöydän pinnat sekä reunukset ovat täysin koskemattomat. Hienosti hoidettu!

DSC02469.jpg


Jatkuu...
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Koska kyseessä on Faustin palvelu, jossa voi itse määrittää pöytälevyn koon, suunnittelin itse sen 150x85 cm kokoiseksi, joka mahtuu juuri täydellisesti sille suunnittelemaani paikkaan. Koon lisäksi voi vaikuttaa muotoon, pyöreät, neliskulmaiset ja kaikki siltä väliltä ovat mahdollisia. Edelleen kulmien pyöristykset ovat mahdollisia valita itse, kuten myös reunan materiaalit ja leikkaukset. Värin saa luonnollisesti myös itse valita ja pöytään saa tarvittaessa kaapeliaukonkin juuri itse suunniteltuun kohtaan.

Itse otin siis kooksi 150x85 cm. Väri on musta (nero) ja reunat tammea - pyrin sellaiseen klassiseen arkkitehtimäiseen pöytälevyyn, mutta mustana. Reunoihin suunnittelin reilut pyöristykset ettei tule niin kylmä vaikutelma. Tämän lisäksi otin pöytälevyyn kaksi kaapeliaukkoa! Ajatus on, että monitori tulee keskelle Ergotronin Trace monitorivarren avulla. Kaapeliaukkoon yksi tungen todennäköisesti kaikki kameraan liittyvät asiat, kuten akkulaturit, muistikortin lukivat ym. Kaapeliaukkoon kaksi tulee sitten kännykän laturit ym. Tällä tavoin kaikki johdot ovat poissa pöydältä, mutta sieltä ne löytyvät kaapeliaukon kannen takaa.

Kun kyselin Faustilta kaksivärisiä kaapeliaukkoja, niin tarjosivat sieltä uutta alumiinista valmistettua muotoilua ja päätin ottaa ne, koska kuulostivat tyylikkäiltä. Otin sitten kaapeliaukon kannet kahdella eri värillä, mustalla ja vihreällä, eli tässä on mahdollisuus vaihtaa kaapeliaukon kansia vähän fiiliksien mukaan. Näissä kuvissa ei näy, mutta mukana tulivat myös kaapeliaukkojen kohdalle pöydän alle tulevat kumimaiset kourut. Sinne ne jatkojohdot ym. sitten tungetaan ja tavoitteena on tehdä kokonaisuus, jossa ei ylimääräisiä johtoja näy.

DSC03265.jpg


Pöydän reuna on tosiaan tammea ja reunoihin on tehty asianmukaiset pyöristykset.

DSC03270.jpg


Oheisissa kuvissa pöytälevyä ei siis ole asennettu vielä mihinkään. Pöydän jalat uupuvat, mutta niistäkin alkaa olemaan jo ajatus olemassa (niistä myöhemmin lisää).
Kaiken kaikkiaan sanon, että on erittäin tyylikkään näköinen pöytälevy, enkä kadu yhtään, että lähdin hakemaan pöytälevyä vähän kauempaa. Mustan linoleum-päällysteen ja tammireunusten yhdistelmä tuo mieleen vähän sellaisen klassisen modernismin, ja oikeastaan aika lämpimän vaikutelman. Näistä kuvista sitä ei ehkä aisti niin hyvin, mutta suurimman vaikutuksen pöytälevyssä tekee ehkä tuo mattamusta, joka on todellakin täysin matta (heijastamaton) ja sen vuoksi vähän kuin 2001 Space Odyssey -elokuvan monoliitti. Linoleum-pinta itsessään tuntuu tietyllä tapaa pehmeämmältä ja lämpimämmältä kuin tyypilliset pöytäpinnat. Sen tekstuuri on sellaista paperimaista, eli ei täysin sileää, vaan hienoinen tekstuuri tuntuu sormissa. Omasta mielestäni sopii erittäin hyvin yhteen esimerkiksi metallin tai muiden minimalismia henkivien design-materiaalien kanssa. Esimerkiksi jo aikaisemmin hankkimani Ergotron Trace sopii mustan mattametallin kanssa tähän erittäin hyvin (huomasin vaan, että pitää vielä hankkia Ergotronilta ylimääräinen osa grommet hole -asennusta vasten).

DSC03225.jpg


Jos vielä palaan alkuperäisiin ajatuksiin, niin pöytälevyä hankkiessa minua alkoi ärsyttää se, että Suomessa on tarjolla vain perinteisia puusta tai melamiinistä tehtyjä levyjä, jotka ovat kaikki samannäköisiä ja tylsiä. Sen vuoksi tutkia tarjontaa vähän kauempaa ja päädyin tähän Faust Linoleumin mahdollisuuteen - eli teetin varsin kohtuullisella hinnalla omien mittojen mukaisen pöytälevyn. Jälki on omasta mielestäni erittäin hyvää ja tosiaan en voi sanoa tässä vaiheessa kuin sen, että erittäin hyvältä näyttää. Pöydän jalkojen kanssa joutuu tekemään vielä vähän tutkimusta ja sitten lopullisen päätöksen, mutta eiköhän nekin saada piakkoin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Koska kyseessä on Faustin palvelu, jossa voi itse määrittää pöytälevyn koon, suunnittelin itse sen 150x85 cm kokoiseksi, joka…
Mitä tälle jäi hintaa kokonaisuudessaan ja miten hyvin tai huonostin tossa näkyy esim. sormen jäljet? Ei mitään kokemusta tuollaisesta materiaalista, siksi kyselen.
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
Mitä tälle jäi hintaa kokonaisuudessaan ja miten hyvin tai huonostin tossa näkyy esim. sormen jäljet? Ei mitään kokemusta tuollaisesta materiaalista, siksi kyselen.
Muistaakseni tämä oli 560e. Tulee vähän halvempi, jos jättää kaapelikouruja pois jne. Pääset rakentemaan oman pöydän ja näet suoraan hinnan täältä (siinä on aika paljon vaihtoehtoja): Linoleum tabletop - 4166 – Charcoal / Laminboard (Strength 30mm) / Ash | Tables | Faust Linoleum - Linoleum tabletops directly from the manufacturer | Linoleum Table Top | Linoleum | Custom linoleum table tops | Tip Top Tabletop | 3D | Free form table top | free form | buy linoleum tables | order linoleum table tops | configure linoleum table tops online |

Lähesty Suomeen tietysti maksaa vähän, eli olikohan se tässä jotain 230e. Mutta toisaalta nyt ollaankin rakentamassa klassikkoa eikä mitään väliaikaista ratkaisua.

Sormenjälkiä tuohon ei jää. Se on tosiaan enemmän sellainen paperinen pinta (mutta ei niin hento, vaan oikeasti aika sitkeä). Vähän mietin, että mitenhän on jos vaikka läpppäriä tuossa siirtelee edestakaisin pintaa pitkin työntämällä. Näppäimistölle ja hiirelle hankin tottakai jonkun maton alle. Ei ole oikein vielä päässyt käyttämään (jalat puuttuu ja levy makaa seinää vasten odottamassa), että en osaa suoraan sanoa. Faustilta saa kuitenkin ilmaisia näytepaketteja, että sellaisen kanssa pääsee paremmin testaamaan haptista tuntumaa: Free linoleum samples! | Faust Linoleum - Linoleum tabletops directly from the manufacturer

Ehkä itsekin testaan pinnan kestävyyttä aluksi näytepalalla ja teen sen pohjalta jotain huomioita. Se täytyy kuitenkin sanoa, että pienistä näytepaloista ei saanut ihan sitä kuvaa mitä kokonainen pöytä on; isommassa mittakaavassa linoleum-pinta on selvästi vaikuttavampi ja todellakin aika kivan tuntuinen. Pääsis vaan kasaamaan setin loppuun asti niin osaisin sitten jo sanoa jotain tarkempaa kokonaisuudesta. Itse tosiaan innostuin tästä linoleum-pinnasta kun huomasin, että tätä käytetään aika paljon noissa design-huonekaluissa kuten vaikka Artekin tietyissä kolme tonnia maksavissa pöydissä. Vähän kun etsii ja näkee vaivaa, niin voi saada samaa selvästi huokeammalla.
 
Liittynyt
11.03.2017
Viestejä
16
Koska kyseessä on Faustin palvelu, jossa voi itse määrittää pöytälevyn koon, suunnittelin itse sen 150x85 cm kokoiseksi, joka mahtuu juuri täydellisesti sille suunnittelemaani paikkaan. Koon lisäksi voi vaikuttaa muotoon, pyöreät, neliskulmaiset ja kaikki siltä väliltä ovat mahdollisia. Edelleen kulmien pyöristykset ovat mahdollisia valita itse, kuten myös reunan materiaalit ja leikkaukset. Värin saa luonnollisesti myös itse valita ja pöytään saa tarvittaessa kaapeliaukonkin juuri itse suunniteltuun kohtaan.

Itse otin siis kooksi 150x85 cm. Väri on musta (nero) ja reunat tammea - pyrin sellaiseen klassiseen arkkitehtimäiseen pöytälevyyn, mutta mustana. Reunoihin suunnittelin reilut pyöristykset ettei tule niin kylmä vaikutelma. Tämän lisäksi otin pöytälevyyn kaksi kaapeliaukkoa! Ajatus on, että monitori tulee keskelle Ergotronin Trace monitorivarren avulla. Kaapeliaukkoon yksi tungen todennäköisesti kaikki kameraan liittyvät asiat, kuten akkulaturit, muistikortin lukivat ym. Kaapeliaukkoon kaksi tulee sitten kännykän laturit ym. Tällä tavoin kaikki johdot ovat poissa pöydältä, mutta sieltä ne löytyvät kaapeliaukon kannen takaa.

Kun kyselin Faustilta kaksivärisiä kaapeliaukkoja, niin tarjosivat sieltä uutta alumiinista valmistettua muotoilua ja päätin ottaa ne, koska kuulostivat tyylikkäiltä. Otin sitten kaapeliaukon kannet kahdella eri värillä, mustalla ja vihreällä, eli tässä on mahdollisuus vaihtaa kaapeliaukon kansia vähän fiiliksien mukaan. Näissä kuvissa ei näy, mutta mukana tulivat myös kaapeliaukkojen kohdalle pöydän alle tulevat kumimaiset kourut. Sinne ne jatkojohdot ym. sitten tungetaan ja tavoitteena on tehdä kokonaisuus, jossa ei ylimääräisiä johtoja näy.



Pöydän reuna on tosiaan tammea ja reunoihin on tehty asianmukaiset pyöristykset.



Oheisissa kuvissa pöytälevyä ei siis ole asennettu vielä mihinkään. Pöydän jalat uupuvat, mutta niistäkin alkaa olemaan jo ajatus olemassa (niistä myöhemmin lisää).
Kaiken kaikkiaan sanon, että on erittäin tyylikkään näköinen pöytälevy, enkä kadu yhtään, että lähdin hakemaan pöytälevyä vähän kauempaa. Mustan linoleum-päällysteen ja tammireunusten yhdistelmä tuo mieleen vähän sellaisen klassisen modernismin, ja oikeastaan aika lämpimän vaikutelman. Näistä kuvista sitä ei ehkä aisti niin hyvin, mutta suurimman vaikutuksen pöytälevyssä tekee ehkä tuo mattamusta, joka on todellakin täysin matta (heijastamaton) ja sen vuoksi vähän kuin 2001 Space Odyssey -elokuvan monoliitti. Linoleum-pinta itsessään tuntuu tietyllä tapaa pehmeämmältä ja lämpimämmältä kuin tyypilliset pöytäpinnat. Sen tekstuuri on sellaista paperimaista, eli ei täysin sileää, vaan hienoinen tekstuuri tuntuu sormissa. Omasta mielestäni sopii erittäin hyvin yhteen esimerkiksi metallin tai muiden minimalismia henkivien design-materiaalien kanssa. Esimerkiksi jo aikaisemmin hankkimani Ergotron Trace sopii mustan mattametallin kanssa tähän erittäin hyvin (huomasin vaan, että pitää vielä hankkia Ergotronilta ylimääräinen osa grommet hole -asennusta vasten).



Jos vielä palaan alkuperäisiin ajatuksiin, niin pöytälevyä hankkiessa minua alkoi ärsyttää se, että Suomessa on tarjolla vain perinteisia puusta tai melamiinistä tehtyjä levyjä, jotka ovat kaikki samannäköisiä ja tylsiä. Sen vuoksi tutkia tarjontaa vähän kauempaa ja päädyin tähän Faust Linoleumin mahdollisuuteen - eli teetin varsin kohtuullisella hinnalla omien mittojen mukaisen pöytälevyn. Jälki on omasta mielestäni erittäin hyvää ja tosiaan en voi sanoa tässä vaiheessa kuin sen, että erittäin hyvältä näyttää. Pöydän jalkojen kanssa joutuu tekemään vielä vähän tutkimusta ja sitten lopullisen päätöksen, mutta eiköhän nekin saada piakkoin.
On kyllä komea kansi! :tup: Harkinnassa itselläkin sähköinen runko mutta nyt kyllä houkuttelisi myös kannen päivitys.
Satuitko kysymään onnistuuko kaapeliaukon mittojen muokkaaminen? Laitahan käyttökokemuksia, jahka saat jalat paikoilleen!
 
Liittynyt
28.04.2021
Viestejä
204
On kyllä komea kansi! :tup: Harkinnassa itselläkin sähköinen runko mutta nyt kyllä houkuttelisi myös kannen päivitys.
Satuitko kysymään onnistuuko kaapeliaukon mittojen muokkaaminen? Laitahan käyttökokemuksia, jahka saat jalat paikoilleen!
Kiitos kommenteista, vähän itsekin yllätyin että miten hyvin tämä onnistui. Kaapeliaukon mitoista en kysynyt, mutta tiedän, että niitä saa ainakin kahdessa eri muodossa. Eli tuossa mitä minulla on näissä kuvissa (pyöristetty alumiinilevy) ja sitten vakiona (sellainen kulmikkaampi puusta muotoiltu). Ja sitten taisi vielä vaihtoehtona olla myös täysin pyöreä reikä, johon pistetään joko muoviset tai alumiiniset huulet ympärille. Kannattaa varmaan kysyä sieltä, että onnistuuko jokin spesiaalijuttu - periaatteessa pitäisi onnistua, koska käytössä on varmaan jokin tietokoneelta ohjattava saha, joka tekee millin tarkkaa jälkeä. Edit: kannattaa kokeilla tuota kannen suunnittelusivua, jonka linkitin aikaisemmin, sillä pääsee aika hyvin katsomaan vaihtoehtoja läpi ja miettimään tarkemmin omia tarpeita.

Ja joo, päivitän kyllä tätä ketjua kun rakennusprojekti etenee. Sain juuri vaan kuulla, että Ergotronin Trace monitorivarteen tarvitsemani osan (grommet hole -asennus) lähetys kestää noin kolme viikkoa Dustinilta. prkle.. Jalkojakin olisi pitänyt alkaa katsella aikaisemmin, niin olisivat jo valmiina, mutta on ollut työn kanssa sen verran kiirettä. Noh, kyllä tämä jossain kohtaa tulee valmiiksi..
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
937
Tuli tilattua uuteen kämppään Verkkokaupan tarjouksesta runko.
Onko kellään heittää ideoita mistä sais noin viikon sisään "halvalla hyvää" ja 160 x 80 levyjä? (Mielellään valkoisena)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
227
Ihan kohtuullisen hintaisia kyllä, kiitos! Optimaali on tietty nouto Tampereelta (sillä täällä majailen).

Mutta pistetään tilaukseen tuolta jos ei muualta löydy :)
Kannattaa kysellä myös tuolta. Kalevassa toimipiste. Itse hain aikanaan tuolta stondis ergomaster sähköpöydän ja olen tyytyväinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 164
Martela Outletilla on myös myymälä Tampereella ja siellä oli ainakin viime vuonna aika paljon levyjä varastossa. Tuskin ovat kuitenkaan halvimpia, mutta kannattanee kysäistä suoraan myymälästä.

 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
937
Kannattaa kysellä myös tuolta. Kalevassa toimipiste. Itse hain aikanaan tuolta stondis ergomaster sähköpöydän ja olen tyytyväinen.
Kiitos! Pistin kyselyä

Martela Outletilla on myös myymälä Tampereella ja siellä oli ainakin viime vuonna aika paljon levyjä varastossa. Tuskin ovat kuitenkaan halvimpia, mutta kannattanee kysäistä suoraan myymälästä.

Olin kokonaan tän unohtanut. Tosiaan Martellalta silloin sähköpöytää kysyin (olivat kyllä melko tyyriitä) ei tullut mieleen pelkkää kantta kysyä. En tosin myöskään usko että halvemmalla pääsee, taitaa olla pieni Martella-lisä hinnoissa.
 

4play

(■_■¬ )
S Y N T H W A V E
Liittynyt
27.08.2018
Viestejä
306
Onkohan sähköpöytiä ollut Mustana Perjantaina tai muina kampanja-aikoina jotenkin täysin lyömättömin hinnoin? Mietin, että odottelenko sinne vai laitanko esimerkiksi Verkkokaupasta Toplux Classic Duo:n tilaukseen, kun näyttää bundlena (runko, 120x80 kansi + seisontamatto) olevan aika isossa alennuksessa. Kaksi moottoria, 120kg nostokyky ja muistipaikat, niin tuohon hintaan (€299) lienee hyvä ostos? :whistling:
Ostin viimeisen kampanjaerän kappaleen tätä ja ei ollut huono ostos. Kolme eri sähköpöytää itsellä ollut ja tämä on huomattavasti tukevin näistä budjettiluokan ratkaisuista, myös yläasennossa. Ei huoju eikä heilu laisinkaan.

Erikoista, että verkkokaupan tuotetiedot kertoivat maksimikantavuudeksi 120kg, vaikka pöydän mukana tulleessa ohjeessa mainitaan 100kg ja pöytä nousee pöytälevyn kanssa 125cm korkeuteen väitetyn 117,5cm sijaan. Ominaisuudet siis ilmeisesti ilmoitetaan ilman pöytälevyä. Parempi näin :tup:
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
181
Tuli tilattua uuteen kämppään Verkkokaupan tarjouksesta runko.
Onko kellään heittää ideoita mistä sais noin viikon sisään "halvalla hyvää" ja 160 x 80 levyjä? (Mielellään valkoisena)
Gooogleta paikallinen levyliike. Koko ja väri ovat sellaisia, että saanet valita materiaalin ja paksuudenkin useammasta vaihtoehdosta.
 
Liittynyt
21.04.2021
Viestejä
68
Tähän viitaten, onko muilla samanlaisia rakennelmia pöydän päällä? Tila tuossa välissä on 55 cm korkea, ja nyt on tullut vastaan ongelma, että jos istun tai seison selkä suorana, niin silmien korkeus on noin 61 cm pöydän tason yläpuolella.

Yksi vaihtoehto olisi korottaa hyllyä 10 cm jollain keinoin. Toinen vaihtoehto on rakentaa alle saman kokoinen matalampi hylly, joka korottaa ylempää noin 10–15 cm. Kolmas vaihtoehto on rakentaa alempi hylly pelkästään ja laittaa nuo pystysuuntaiset rakenteet nurkkaan varaston perälle. Luulen, että 55 cm korkean rakennelman vielä ymmärtää jotenkin, mutta 70 cm olisi jo liikaa.

Ne, kenellä on säädettävässä pöydässä korotettu takaosa tai matala hylly: Voitteko mitata, miten korkea se on?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2020
Viestejä
166
Itse tein IKH:n liimapuulevystä. Kopioin Martelan toimistopöydästä muodot ja kuviosahalla leikkasin liimapuulevyyn saman muodon, läpikuultavaa puuvahaa pintaan.
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
398
Tuota samaa olen ihmetelly ihtekkin. Tuotekuvat on kuitenkin täysin samat, mutta hinnoissa aikamoiset erot.
Valmistettu Suomessa
Valmistus maata ei ilmoitettu
Onhan niissä eri tuote- ja EAN-koodit eli eri tuotteita ovat. Molempia näyttäisi saavan Latviasta myös:

Suomessa valmistettu:
Valmistusmaa tuntematon:

Onkos tuo Elfen joku Verkkokauppa.comin oma brandi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Jos joku etsii sähköpöydän runkoa nii voin kyllä suositella tätä runkoa. Eilen kasasin ja on laadukkaan olonen ja tukeva:

Onko vielä samat mietteet näin vajaan viikon jälkeen?

Jos tilaisi tuon ja siihen kanneksi


Tai


Takuu noilla levyillä näyttää olevan 3 ja 10 vuotta, joten onko jollain tietoa mikä tuo Ikean ”puukuitulevy” itseasiassa on?
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
883
Onko vielä samat mietteet näin vajaan viikon jälkeen?
Olen kyllä ollu tyytyväinen tuohon. Mukavan hiljanen moottori.
Ainut miinus mitä tulee mieleen että tuo korkeudensäädin ois pitäny itellä laittaa enemmän pöydän sisään ku on pari kertaa vahingossa osunu käsi siihen ja jos osuu muistipaikkaan nii tulee kiire pysäyttää pöytä :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 458
Viestejä
4 162 682
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom