Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 024
Olikos täällä kokemuksia sopimussakoista vaikkapa Helenillä. Jos nyt ottaisi 24kk määräaikaisen sopparin ja peruisi vaikka kesällä niin tuliko sakkoa sen 200euroa vai miten se meni?
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
tuo helenin talvitarjous on vissiin toistaiseksi voimassaoleva, en löydä mitään määräaikaisuudesta? Mahtaako he hyväksyä pienen taloyhtiön tuohon?
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Olikos täällä kokemuksia sopimussakoista vaikkapa Helenillä. Jos nyt ottaisi 24kk määräaikaisen sopparin ja peruisi vaikka kesällä niin tuliko sakkoa sen 200euroa vai miten se meni?
Markkina on todella nopeasti muuttuvassa tilanteessa ja tästä johtuen pitkän tähtäimen sopimusten hintariski on noussut merkittävästi. Tarjoamme tällä hetkellä 12 kk voimassa olevia sopimuksia uusmyynnissä. Sopimusehdoista on poistettu sopimussakkoehto 7.9.2022. Ennen muutosta tehdyt sopimukset ovat voimassa tilausehtojen mukaisesti.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
93
Liekkö oikea paikka kysyä..

Taloudessa 4 henkilöä, sopimus henkilön A nimissä Fortumilla. Jos henkilö B ottaa nyt sopparin Heleniltä, katkaisee Helen samalla tuon fortumin sähkön kun uusi soppari alkaa vai pitääkö henkilön A itse lopettaa tuo Fortumin soppari?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Liekkö oikea paikka kysyä..

Taloudessa 4 henkilöä, sopimus henkilön A nimissä Fortumilla. Jos henkilö B ottaa nyt sopparin Heleniltä, katkaisee Helen samalla tuon fortumin sähkön kun uusi soppari alkaa vai pitääkö henkilön A itse lopettaa tuo Fortumin soppari?
Katkaisee. Käyttöpaikassa voi olla vain yksi sopimus kerrallaan voimassa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 024
Markkina on todella nopeasti muuttuvassa tilanteessa ja tästä johtuen pitkän tähtäimen sopimusten hintariski on noussut merkittävästi. Tarjoamme tällä hetkellä 12 kk voimassa olevia sopimuksia uusmyynnissä. Sopimusehdoista on poistettu sopimussakkoehto 7.9.2022. Ennen muutosta tehdyt sopimukset ovat voimassa tilausehtojen mukaisesti.

Tämän olen itsekkin löytänyt, ilmeisesti tuo tarkoittaa että ton päivämäärän jälkeen tehtyjen määräaikaistensoppareiden perumisesta kesken kauden ei tulisi sakkoja? Onko se tosiaan niin...

Mitä tuo uusmyynti tarkoittaa???
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 101
Ja mitenhän tuon-10 c/kwh saisi? Silloinha Väre maksaa mulle 6 c/kwh. Eikun yöllä saunomaan, työstähän tämä käy!
Onkohan ehdoissa joku maininta että hinta ei voi mennä miinukselle? Kannattaa tarkistaa ensin. Mutta muuten Väre on kyllä ennen lähettänyt miinuksella alkavia laskuja yrityssoppareissa.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 101
Tämän olen itsekkin löytänyt, ilmeisesti tuo tarkoittaa että ton päivämäärän jälkeen tehtyjen määräaikaistensoppareiden perumisesta kesken kauden ei tulisi sakkoja? Onko se tosiaan niin...

Mitä tuo uusmyynti tarkoittaa???
Se tarkoittaa että lähtökohtaisesti määräaikaisia ei irtisanota kesken kauden.

Uusmyynti = uusien sopimuksen myynti. Vanhoille asiakkaille jää voimaan vaikka tuote muuten poistettu.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Liekkö oikea paikka kysyä..

Taloudessa 4 henkilöä, sopimus henkilön A nimissä Fortumilla. Jos henkilö B ottaa nyt sopparin Heleniltä, katkaisee Helen samalla tuon fortumin sähkön kun uusi soppari alkaa vai pitääkö henkilön A itse lopettaa tuo Fortumin soppari?
Katkaisee. Käyttöpaikassa voi olla vain yksi sopimus kerrallaan voimassa.
Mielenkiintoinen asia. Eli toinen voi katkaista toisen sopimuksen häneltä siitä kysymättäkö? Jotenkin tuntuisi, että sen A:n pitäisi itse katkaista sopimuksensa tai valtuuttaa toi B sen katkaisemiseen. Ei siis mitään kokemusta asiasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Mielenkiintoinen asia. Eli toinen voi katkaista toisen sopimuksen häneltä siitä kysymättäkö? Jotenkin tuntuisi, että sen A:n pitäisi itse katkaista sopimuksensa tai valtuuttaa toi B sen katkaisemiseen. Ei siis mitään kokemusta asiasta.
Kyllä se näin vain menee. Voit tehdä vaikka naapurin osoitteeseen sähkösopimuksen jos sähkönmyyjällä ei ole tässä jotain tunnistusta/tarkistusta asutko osoitteessa. Korjatkaa toki jos olen väärässä mutta näin se on mennyt sekä ennen että jälkeen datahubin käyttöönoton.

Tokihan sille varmasti löytyy jokin rikosnimike jos vaikka naapurin kehuskelu neljän sentin sähkösopimuksesta alkaa ärsyttää ja tilaat sinne pörssisähkön :)
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 345
Kyllä se näin vain menee. Voit tehdä vaikka naapurin osoitteeseen sähkösopimuksen jos sähkönmyyjällä ei ole tässä jotain tunnistusta/tarkistusta asutko osoitteessa. Korjatkaa toki jos olen väärässä mutta näin se on mennyt sekä ennen että jälkeen datahubin käyttöönoton.

Tokihan sille varmasti löytyy jokin rikosnimike jos vaikka naapurin kehuskelu neljän sentin sähkösopimuksesta alkaa ärsyttää ja tilaat sinne pörssisähkön :)
Eipä se muuta tarvitse et syöttää vaikka yhen numeron ja/tai rapun kirjaimen tms. "vahingossa" väärin. Mitäs siitä voisi rangaista?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Saat maksaa naapurinkin sähköt.
Juuri sivu-pari sitten oli tapaus jossa henkilö kertoi Fortumilla menneen 48 tuntia vanhan sopimuksen katkaisemiseen kun yrityksen nimissä tehtiin sopimus osoitteeseen.

Hieman kiinnostaa miten käy jos satunnainen henkilö tekee uuden sopimuksen mahdollisimman pian alkavana osoitteeseen jossa tietää määräaikaisen sopparin olevan voimassa ja peruu sen 14 vuorokauden peruutusmahdollisuuden loppumetreillä... Tuskin moni näin lähtee tekemään mutta on kyllä jonkinlainen "tietoturva-aukko", vähintäänhän siinä on hirveä selvitystyö oikealla sopparin haltijalla saada sopimus takaisin voimaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 705
Juuri sivu-pari sitten oli tapaus jossa henkilö kertoi Fortumilla menneen 48 tuntia vanhan sopimuksen katkaisemiseen kun yrityksen nimissä tehtiin sopimus osoitteeseen.

Hieman kiinnostaa miten käy jos satunnainen henkilö tekee uuden sopimuksen mahdollisimman pian alkavana osoitteeseen jossa tietää määräaikaisen sopparin olevan voimassa ja peruu sen 14 vuorokauden peruutusmahdollisuuden loppumetreillä... Tuskin moni näin lähtee tekemään mutta on kyllä jonkinlainen "tietoturva-aukko", vähintäänhän siinä on hirveä selvitystyö oikealla sopparin haltijalla saada sopimus takaisin voimaan.
Ja mitään sopimustahan ei tehty edes ja silti katkaisivat ja oma tilalle.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 101
Hieman kiinnostaa miten käy jos satunnainen henkilö tekee uuden sopimuksen mahdollisimman pian alkavana osoitteeseen jossa tietää määräaikaisen sopparin olevan voimassa ja peruu sen 14 vuorokauden peruutusmahdollisuuden loppumetreillä... Tuskin moni näin lähtee tekemään mutta on kyllä jonkinlainen "tietoturva-aukko", vähintäänhän siinä on hirveä selvitystyö oikealla sopparin haltijalla saada sopimus takaisin voimaan.
Mulla on hämärä muistikuva että uutisissa pari vuotta sitten oli juttu kun joku oli ottanut sähköä väärään asuntoon ja sitten irtisanoi.. asunnossa oli joku sairas mummo joka jäi ilman sähköä.
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
110
Hieman kiinnostaa miten käy jos satunnainen henkilö tekee uuden sopimuksen mahdollisimman pian alkavana osoitteeseen jossa tietää määräaikaisen sopparin olevan voimassa ja peruu sen 14 vuorokauden peruutusmahdollisuuden loppumetreillä... Tuskin moni näin lähtee tekemään mutta on kyllä jonkinlainen "tietoturva-aukko", vähintäänhän siinä on hirveä selvitystyö oikealla sopparin haltijalla saada sopimus takaisin voimaan.
Tuolla kikkailulla pääsee itse maksamaan "kuluttamaansa" sähköä, en suosittele kokeilemaan. Puhtaaseen kiusantekoon varmaan löytyy sitten jotain rikosnimikkeitäkin.

Datahub-aikana vanhan sopimuksen pitäisi jatkua enemmän tai vähemmän automaattisesti peruutuksen jälkeen. Aiemmin tuollainen tilanne oli sähköpostihommia, ja niissä saattoi tapahtua kaikenlaista. Oikean sopparin haltijan ei siis kuitenkaan teoriassa pitäisi tarvita tehdä mitään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
891
Toimiiko kenelläkään Lumme-energian sähkönseuranta omilla sivuilla? Siellä lukee että tekevät jotain huoltotöitä mutta eipä tuo ole toiminut vielä kertaakaan pariin kuukauteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 054
Toimiiko kenelläkään Lumme-energian sähkönseuranta omilla sivuilla? Siellä lukee että tekevät jotain huoltotöitä mutta eipä tuo ole toiminut vielä kertaakaan pariin kuukauteen.
Juuri katsoin Oma Lumme portaalista niin toimii moitteetta.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Hyvin toimii, eilen toimi ja tänäänkin tuntuu toimivan. Oikein hyvä, halpa sekä varmatoiminen yhtiö & sivusto.
 
Liittynyt
15.01.2018
Viestejä
117
Kyllä se näin vain menee. Voit tehdä vaikka naapurin osoitteeseen sähkösopimuksen jos sähkönmyyjällä ei ole tässä jotain tunnistusta/tarkistusta asutko osoitteessa. Korjatkaa toki jos olen väärässä mutta näin se on mennyt sekä ennen että jälkeen datahubin käyttöönoton.
Ei missään sanota että sinun pitää asua osoitteessa johon sopimuksen teet, eikä se edes olisi mahdollista koska ihmisillä voi olla useampiakin asuntoja/kiinteistöjä, minullakin on kolme sähkösopimusta.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
13
Ei missään sanota että sinun pitää asua osoitteessa johon sopimuksen teet, eikä se edes olisi mahdollista koska ihmisillä voi olla useampiakin asuntoja/kiinteistöjä, minullakin on kolme sähkösopimusta.
Jeps, mullakin on kaks sopparia, toinen missä asun ja toinen mitä vuokraan.

Muutamia vuosia sitten emäntä avas "vahingossa" powerilla fortumin 50egen lahjakorttisopparin kohteeseen, missä asutaan ja katkaisivat mun vanhan yhtiön sopparin ja aspaan piti ottaa yhteyttä ja selitin "vahingon" niin saatiin vanha soppari pysymään ja 50egen lahjakortti olikin jo käytetty.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Oletko palkkalistoilla ko. firmassa?
En nyt ymmärrä miten tämä liittyy sähkömyyntisopimuksiin ja niiden hintoihin? Mutta ei, en ole töissä (missään) sähköä myyvässä firmassa, en myöskään missää firmassa missä valmistetaan sähkönsiirtoon liittyviä komponetteja tai tehdään itse sähköverkkoa.

Olen kuitenkin kilpailuttanut oman sekä vanhempieni sähkösopimukset Lumme-energialle ja pyrin vastaamaan käyttäjän @Xirka kysymykseen. (Eli itselläni Lumme-energian sivut, sivut millä seurataan omaa sähkönkulutusta ja tarkistetaan omaa sähkösopimusta ovat toimineet hyvin. Olen myös ollut erittäin tyytyväinen heidän tarjoamaansa sopimukseen.) Miten sinun kirjoituksesi taas auttoi tuota käyttäjää sitä en tiedä?

Mutta kiitos kirjoituksestasi, kysymyksestä sekä mielipiteestäsi. Missä firmassa itse teet töitä ja liittyykä se jotenkin Suomen sähköinfraan?
 
Liittynyt
27.11.2022
Viestejä
3
Aika paljon täällä näkee nyt keskustelua miten kalliista määräaikaisesta sopimuksesta pääsee eroon jos ei oikeasti ole muuttamassa. Neuvotaan, että tee vain puolison nimiin sopimus tai viimeistään oikean muuton yhteydessä voi päättää sopimuksen.
Toimin yhdessä suomen isoimmista sähköyhtiöstä ja voin kertoa, että tähän valemuuttoihin liittyvään toimintaan ollaan tulossa puuttumaan rajusti. Datahubin myötä tuo seuranta on helpompaa ja tulevaisuudessa asiakkailta tullaan jopa vaatimaan vuokrasopimuksen tai kauppakirjan toimitusta jos ollaan päättämässä määräaikaista, eikä siirretä sitä uuteen osoitteeseen. Sopimussakko lähtee väärin päätetystä määräaikaisesta sopimuksesta. Tottakai yhtiöt haluavat nyt pitää kiinni solmituista hinnakkaista määräaikaisesta kaikin keinoin.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Aika paljon täällä näkee nyt keskustelua miten kalliista määräaikaisesta sopimuksesta pääsee eroon jos ei oikeasti ole muuttamassa. Neuvotaan, että tee vain puolison nimiin sopimus tai viimeistään oikean muuton yhteydessä voi päättää sopimuksen.
Toimin yhdessä suomen isoimmista sähköyhtiöstä ja voin kertoa, että tähän valemuuttoihin liittyvään toimintaan ollaan tulossa puuttumaan rajusti. Datahubin myötä tuo seuranta on helpompaa ja tulevaisuudessa asiakkailta tullaan jopa vaatimaan vuokrasopimuksen tai kauppakirjan toimitusta jos ollaan päättämässä määräaikaista, eikä siirretä sitä uuteen osoitteeseen. Sopimussakko lähtee väärin päätetystä määräaikaisesta sopimuksesta. Tottakai yhtiöt haluavat nyt pitää kiinni solmituista hinnakkaista määräaikaisesta kaikin keinoin.
Vähän kyllä epäilen että täyttä paskapuhetta, että muuttoilmoituksen lisäksi alettaisiin vaatimaan asunnon myyntiä tai uutta vuokrasopimusta jonnekin. Ei ole sähköyhtiön asia pätkääkään miten kukin entisen osoitteen asumisjärjestelynsä hoitaa.

Mulla toistaiseksi voimassa oleva pörssi, ja jos talvella on syytä vaihtaa halpaan määräaikaiseen, vaihdan sen kuukaudeksi tai pariksi, ja sitten muuten broidille. Omistusasuntoni jää emännän käyttöön hänen uudella sopparilla. Tässä ei ole mitään sopimussakon arvoista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 678
Taitaa selvitystöissä tulla vaan pieniä oikeudellisia haasteita imagohaitasta puhumattakaan. Sähkön myynti asiallisella hinnalla on parempi bisnes. Siirtovaatimus muuton yhteydessä on huvittava, kun sähköyhtiöt eivät monesti itse anna siirtää.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Aika paljon täällä näkee nyt keskustelua miten kalliista määräaikaisesta sopimuksesta pääsee eroon jos ei oikeasti ole muuttamassa. Neuvotaan, että tee vain puolison nimiin sopimus tai viimeistään oikean muuton yhteydessä voi päättää sopimuksen.
Toimin yhdessä suomen isoimmista sähköyhtiöstä ja voin kertoa, että tähän valemuuttoihin liittyvään toimintaan ollaan tulossa puuttumaan rajusti. Datahubin myötä tuo seuranta on helpompaa ja tulevaisuudessa asiakkailta tullaan jopa vaatimaan vuokrasopimuksen tai kauppakirjan toimitusta jos ollaan päättämässä määräaikaista, eikä siirretä sitä uuteen osoitteeseen. Sopimussakko lähtee väärin päätetystä määräaikaisesta sopimuksesta. Tottakai yhtiöt haluavat nyt pitää kiinni solmituista hinnakkaista määräaikaisesta kaikin keinoin.
Eipä siinä, siirtää kirjat päiväksi mökille tms. niin homma on taputeltu. Siinä toki joutuu sitten miettimään mm. asunnon myyntivoiton verotuksen 2v aikarajaa jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
243
Aika paljon täällä näkee nyt keskustelua miten kalliista määräaikaisesta sopimuksesta pääsee eroon jos ei oikeasti ole muuttamassa. Neuvotaan, että tee vain puolison nimiin sopimus tai viimeistään oikean muuton yhteydessä voi päättää sopimuksen.
Toimin yhdessä suomen isoimmista sähköyhtiöstä ja voin kertoa, että tähän valemuuttoihin liittyvään toimintaan ollaan tulossa puuttumaan rajusti. Datahubin myötä tuo seuranta on helpompaa ja tulevaisuudessa asiakkailta tullaan jopa vaatimaan vuokrasopimuksen tai kauppakirjan toimitusta jos ollaan päättämässä määräaikaista, eikä siirretä sitä uuteen osoitteeseen. Sopimussakko lähtee väärin päätetystä määräaikaisesta sopimuksesta. Tottakai yhtiöt haluavat nyt pitää kiinni solmituista hinnakkaista määräaikaisesta kaikin keinoin.
Toisaalta näin muuttotappiopaikkakunnalla ei ole kovin vaikeaa. Halpoja vuokra-asuntoja on paljon tarjolla. Voi siis tehdä virallisen vuokrasopimuksen ja vaikka asumiseron vaimon kanssa. Sitten kuukauden päästä peruu homman. Toki sen 300 euroa köyhtyy, ellei edelleen vuokraa asuntoa. Mutta ei kai 300 euron vuoksi sitä riskiä kannata ottaa, että ottaa alivuokralainen rikkomaan/sotkemaan paikkoja.

Toisaalta eikö samanlaista kikkailua ole, että sähkölämmitteistä torppaa lämmitää sopimuskauden loppuun väliaikaisesti vaikka polttoöljylämmittimellä? Itse ostin tämmöisen mallin parilla sadalla, jonka pakokaasut saa vielä reiästä pihalle. Oma viiden litran tankki. Otan käyttöön, jos sähkö maksaa liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 101
Olen itse vähän ihmetellyt näitä muuttokikkailuja kun jotkut yhtiöt haluavat jo kopion kauppakirjasta tai perukirjasta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Aika paljon täällä näkee nyt keskustelua miten kalliista määräaikaisesta sopimuksesta pääsee eroon jos ei oikeasti ole muuttamassa. Neuvotaan, että tee vain puolison nimiin sopimus tai viimeistään oikean muuton yhteydessä voi päättää sopimuksen.
Toimin yhdessä suomen isoimmista sähköyhtiöstä ja voin kertoa, että tähän valemuuttoihin liittyvään toimintaan ollaan tulossa puuttumaan rajusti. Datahubin myötä tuo seuranta on helpompaa ja tulevaisuudessa asiakkailta tullaan jopa vaatimaan vuokrasopimuksen tai kauppakirjan toimitusta jos ollaan päättämässä määräaikaista, eikä siirretä sitä uuteen osoitteeseen. Sopimussakko lähtee väärin päätetystä määräaikaisesta sopimuksesta. Tottakai yhtiöt haluavat nyt pitää kiinni solmituista hinnakkaista määräaikaisesta kaikin keinoin.
Hienoa, että sähköyhtiön "edustajakin?" myöntää edes epäsuorasti( <- "hinnakkaista määräaikaisesta") tään energialla rahastamisensa. Veikkaan kyllä, että toi " vaatimaan vuokrasopimuksen tai kauppakirjan toimitusta"
ei kestä perusteena oikeudessa, aina voi muuttaa vaikka kaverinsa luokse.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Olen itse vähän ihmetellyt näitä muuttokikkailuja kun jotkut yhtiöt haluavat jo kopion kauppakirjasta tai perukirjasta.
Tällaisten väitteiden tueksi olisi hyvä laittaa edes jotain todistetta, koska kuulostaa muuten täydeltä humpuukilta. Muutto on se joka asiassa ratkaisee, eikä tähän useinkaan kauppakirjat liity millään tapaa.

Ainakaan mun kolmen omistusasunnon kaupoista, viisi osakekirjan vaihtoa, yhteenkään ei ole liittynyt muuttoa kaupan yhteydessä.
 
Liittynyt
22.10.2019
Viestejä
364
Tuohan on mielestäni aika selkeästi ilmoitettu.


Kulutusvaikutus riippuu siitä, mihin aikaan käytät sähköä. Normaalikäytöllä kulutusvaikutus vaihtelee -3 ja +3 snt/kWh välillä. Kulutusta ohjaamalla, asiakkaamme ovat parhaimmillaan saaneet kuitenkin jopa yli -10 snt/kWh vaikutuksen.
Jep, aloitinkin viime yönä optimoinnit. Ilmavesipumppu ja varaaja suht kovalle lämmitykselle yön ajaksi ja aamulla lattialämmityksen kiertovesipumppu ja varaaja pois päältä. Tämähän on kulutuksen ohjaamista pois kulutuspiikeistä aamulla ja päivällä. Katsotaan ensi kuun lasku. Samalla taidan säästää energian käytössä myös. Heräsin myöhään tänään, ohessa ilmavesipumpun tämän päivän kulutus. Ei vie päivällä nyt kakkaakaan, 0,2-0,4 kwh/tunti.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Joulukuun alusta ensi vuoden huhtikuun loppuun sähkön arvonlisävero 24%:n sijaan 10%. Mitä tapahtuu sähköstä maksettavalle hinnalle määräaikaisissa kiinteähintaisissa sopimuksissa? Pysyykö se ennallaan, vai laskeeko alenevan alvin verran? Jos hinta pysyy ennallaan, niin sähkön hinta silloin de facto nousee, sillä joulu-huhtikuulla hintaan sisältyy 10% alv ja muulloin 24%. Minusta tämä olisi ristiriidassa sopimuksessa mainitun kiinteän hinnan kanssa (riippuu varmaan kyllä sanamuodosta). Ainakaan hintojen pysyminen ennallaan ei missään tapauksessa ole lain hengen mukaista. Jos jollekin määräaikaisen sopimuksen solmineelle kuitenkin käy näin, kehoitan valittamaan energiavirastoon tms.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 530
Eikös jossakin sopimuksessa ollut näppärä sanamuoto, että hinta sisältää kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron. Eli oli vero 10%, 0%, 24% tai 50%, niin hinta hinta on kiinteä ja sisältää alvin.

Omassa uudessa parikkalan valon sopimuksessa on, että sopimuksen hinnat sisältävät 24% alvin. Tälläin luulisi olevan halvempi kun alv 10%?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 355
Joulukuun alusta ensi vuoden huhtikuun loppuun sähkön arvonlisävero 24%:n sijaan 10%. Mitä tapahtuu sähköstä maksettavalle hinnalle määräaikaisissa kiinteähintaisissa sopimuksissa? Pysyykö se ennallaan, vai laskeeko alenevan alvin verran? Jos hinta pysyy ennallaan, niin sähkön hinta silloin de facto nousee, sillä joulu-huhtikuulla hintaan sisältyy 10% alv ja muulloin 24%. Minusta tämä olisi ristiriidassa sopimuksessa mainitun kiinteän hinnan kanssa (riippuu varmaan kyllä sanamuodosta). Ainakaan hintojen pysyminen ennallaan ei missään tapauksessa ole lain hengen mukaista. Jos jollekin määräaikaisen sopimuksen solmineelle kuitenkin käy näin, kehoitan valittamaan energiavirastoon tms.
Kaikki suuremmat sähköyhtiöt ovat luvanneet viedä alennuksen suoraan hintoihin kaikissa sopimustyypeissä. Ja Energiataeollisuus ry:n (tuottajien etujärjestö) mukaan tämä on itsestäänselvää, koska sopimuksia solmitaan aina verottomilla hinnoilla (markkinointihinta on toki verollinen, koska laki niin vaatii).

Ainoana todellisena riskinä pidetäänkin sitä, että uusien soppareiden hintoja nostetaan alv-alennuksen verran tai toistaiseksi voimassa olevia soppareita korotellaan hissukseen alv-alen verran, mutta kaikki olemassa olevat sopimukset kyllä alennetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Kaikki suuremmat sähköyhtiöt ovat luvanneet viedä alennuksen suoraan hintoihin kaikissa sopimustyypeissä. Ja Energiataeollisuus ry:n (tuottajien etujärjestö) mukaan tämä on itsestäänselvää, koska sopimuksia solmitaan aina verottomilla hinnoilla (markkinointihinta on toki verollinen, koska laki niin vaatii).

Ainoana todellisena riskinä pidetäänkin sitä, että uusien soppareiden hintoja nostetaan alv-alennuksen verran tai toistaiseksi voimassa olevia soppareita korotellaan hissukseen alv-alen verran, mutta kaikki olemassa olevat sopimukset kyllä alennetaan.
Ehkä sitten ymmärsin tämän viestin jotenkin väärin:
Jassoo, Lumme Energia on hieman laskenut 9.12. saakka voimassaolevaa 12 kk jatkotarjoustaan:


Koska sähkön markkinahinta on edelleen korkea ja markkinatilanne epävarma, suosimme nyt lyhyempiä sopimusjaksoja. Emme halua sitouttaa asiakkaitamme näin korkeisiin hintoihin 24 kk:n määräajaksi, joten tarjoamme nyt jatkoksi 12 kk sopimusta. Kallista on, mutta tietäisi ainakin varmuudella vuoden ajan tulevat sähkölaskunsa. Täytyy tovi tuumata. Tulisi kuitenkin itsellä voimaan vasta maaliskuussa, joten olisi lähinnä varautumista 2023-2024 talvikauteen.



Vuosisähkö

Yleisenergia
05.03.2023 - 04.03.202426.52 c/kWh
Kuukausimaksu yleissähkö
05.03.2023 - 04.03.20243.54 €/kk
Tarjous voimassa 10.01.2023 saakka.
Hinta sisältää kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron. Arvonlisävero on 10 % ajalla 1.12.2022-30.4.2023 ja muuna aikana 24 %.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 101
Taitaa olla näppärästi juuri sen ALV-alennuksen verran nousu.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 164

Ilmainen.
Tarkoittaako tuo,
Nyt saat pörssisähkön tarjoushintaan: Spot + 0.30 c/kWh,

että tänään, tai viimeyönä, sähkö olisi maksanut halvimmillaan Tästä jutusta löytyy reaaliaikainen sähkön hinta ja erilaisia laskureita – koostimme yhteen tietoa sähköstä
28,92+0,3 €/kWh? Eli 29,22€/kWh.

Tuhti hinta yösähkölle. Nyt on kuulemma lauhaa keliä ollut koko marraskuun. Täällä oli nollan nurkilla keli tänään. Uumoilen, että joulukuussa rapsuu 1,5 €/kWh rikki päivällä ja yöllä yli 0,6€/kWh.
Tammikuussa voisi OL3 auttaa, mutta saas nähdä kestääkö moraali myyjänmarkkinassa olla lypsämättä, kun kerran tilaisuus on.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
101
Tarkoittaako tuo,
Nyt saat pörssisähkön tarjoushintaan: Spot + 0.30 c/kWh,
että tänään, tai viimeyönä, sähkö olisi maksanut halvimmillaan Tästä jutusta löytyy reaaliaikainen sähkön hinta ja erilaisia laskureita – koostimme yhteen tietoa sähköstä
28,92+0,3 €/kWh? Eli 29,22€/kWh.
Ei kai nyt sentään 29,22 EUROA per kWh. :)

Vaan 28,92 senttiä + 0,3 senttiä = 29,22 senttiä per kWh. Joka kylläkin aika tuuhea hinta, etenki kun spotti nyt illalla klo 18-19 pahimmillaan 62,14c/kWh niin se on sitten 62,44c/kWh Helenin marginaalin kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Nappasin itse myös tuon helenin pörssitarjouksen kun 2.1.2023 loppuu vanha 5c määräaikainen :cry:

Samalla siirsin paneeli tuton sinne kun taitavat maksaa kerran kuussa. Väreellä kerran vuoteen niin vähän liian harvoin...
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 355
Ehkä sitten ymmärsin tämän viestin jotenkin väärin:
Kieltämättä tuosta sanamuodosta saa kuvan, että kokonaishinta ei muuttuisi ALV:n muuttuessa, mutta tämä sotii mielestäni sekä yleistä oikeustajua että Energiateollisuus ry:n lupauksia vastaan, Lumme on myös jäsen. Aika näyttää miten käy :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 314
Viestejä
4 157 070
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom