Sähkönkulutuksen mittaus, lämpötilan sekä kosteuden seurantaa kerrostaloasuntoon

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3
Hei,

Varsin turhauttavan etsimisen jälkeen yritän nyt turvautua aiheista paremmin tuntevien apuun. Hakusessa olisi siis ratkaisu kerrostaloasuntoon jolla voisin seurata tiettyjen laitteiden sähkönkulutusta sekä huoneiston lämpötilaa sekä kosteutta. Valitettavasti minulla ei koskaan ole ollut tällaisia, enkä tunne oppineeni kovinkaan paljoa aiheesta etsiskelyn ja lueskelun aikana.

Toiveita:
  • Pistokkeeseen sopiva kulutusmittari, joka saa käyttövirtansa pistokkeesta (totta kai). Max 16 A. Toimittaisi käytännössä samaa virkaa mitä pistorasiaan tarkoitetut energiamittarit (~20 €/kpl), mutta voisi tarjota graafia kulutuksesta edes minuutti tasolla.
  • "Ei-ruma" lämpö ja kosteusmittari joka toimii vähintään vuoden paristolla. Jos yksikkö voi myös näyttää lukemia (e-paper, LCD, ...), se olisi plussaa.
  • Patterin kesto syistä, mielellään ehkä Zigbee tms. vähä virtainen ratkaisu (Aruba AP22 Zigbee tukiasemaa jos voisi hyödyntää, se olisi tietysti plussaa).
  • Lokaali tietokanta olisi myös plussaa (muutamia embedded Linux purkkeja on jo käytössä), mutta pilveen siirtyvä data on myös OK.
  • Tärkeää olisi saada CSV exportteja haluttaessa, mieluiten selainliittymästä. Puhtaasti kännykkä appi pohjainen juttu on miinusta.
  • Mieluiten kaupallinen tuote - pystyn rakentelemaan, mutta tätä en haluaisi...

Jos yllä esitetyt toiveet ovat joustavia, budjetti "joitakin satasia" ja alustavasti 1x energiamittari + 2x lämpö+kosteusmittari, mitä suosittelisit minulle?

Entä, haluaisitko varoittaa minua jostain tuotteesta / ratkaisusta?


^Tennari


Ehdotettuja hallintaohjelmistoja:
  • Grafana (visualisointi työkalu)
  • HomeAssistant
Ehdotettuja mittareita:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Kun itse rakentelu ei kiinnosta niin noita antureita en lähde suosittelemaan mutta tiedän että niitä on noilla spekseillä olemassa melkoinen valikoima valmiinakin.

Softana vaikkapa HomeAssistant vaikkapa johonkin vanhaan minipc:hen asennettuna, siihen löytyy suoraan Grafana visualisoimaan dataa graafeina ja sieltä saa kivasti exportattua ainakin csv:nä. Sekä Grafana että Homeassistant toimivat sekä selaimella että mobiililla ihan mukavasti. HA ja Grafana ovat molemmat ilmaisia. Sekä HA:sta että Grafanasta saa jopa tarvittaessa hälytyksiä vaikka sähköpostiin tai Telegramiin.

Toki jos joku anturi osaa jotenkin suoraan johonkin tietokantaan työntää datansa niin pelkkä Grafanakin riittää.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3
Softana vaikkapa HomeAssistant vaikkapa johonkin vanhaan minipc:hen asennettuna, siihen löytyy suoraan Grafana visualisoimaan dataa graafeina ja sieltä saa kivasti exportattua ainakin csv:nä.
Näyttäisi olevan RPi imaget heti ladattavissa HomeAssistantille, ja koska sellaisia on nurkissa, taidan tutustua tähän saman tien. Kiitos - tämä oli minulle uusi alusta. Oletan, että dokumentteja lukemalla avautuu mitä radiomoduleita kannattaa tilailla ja sen jälkeen sille sopivat modulit/anturit...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
3
Onkohan enää markkinoilla suoraan kaapelien päältä luettavia kolmivaiheen mittareita? Tarkoitus olisi seurata vedenlämmitykseen menevää sähköä.

Tällainen hakusessa järkevään hintaan:
Kätevän näköinen ratkaisu, joka ei tarvitse ZigBee / Z-Wave / BT / Wi-Fi verkkoja (tiedot USB:llä laitteesta haluttaessa).

Aivan sellaista en tiedä, mutta saman kaltainen voisi olla Efergy Elite LCD Energy Meter (sama valmistaja, joka ei liene ihme), josta tosin puuttuu se USB yhteys.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 388
Viestejä
4 200 269
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom