• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

  • Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Osjur

ლ(ಠ益ಠ)ლ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
153
Mä en ymmärrä tätä pörssikritiikkiä. Sähkö on ollut vasta muutaman kuukauden jotain muuta kuin puoli-ilmaista ja täällä vingutaan että pörssi on rikki ja pitää palata suunnitelmatalouteen. Nyt valot päälle. Korkea sähkön pörssihinta ei korjaa itseään parissa kuukaudessa, eikä sen tarvitsekaan. Tämä on aivan liian lyhyt aika todeta, että markkinat olisivat rikki. Jos hinta jatkaa pidempään nykyisellä taholla, niin tuotantoa lisätään varmasti niihin tuotantomuotoihin, joilla tuotanto on kannattavaa riittävällä marginaalilla. Se lopulta lisää tarjontaa ja laskee hintaa. Ja palstan hätähousujen pitää nyt vaan hyväksyä, että se ei tapahdu parissa viikossa tai kuukaudessa.
Ainoa kritiikki multa pörssisähköön on se että sitä ei käytetä tarpeeksi. Vain noin 15% käyttäjistä on sen alaisuudessa. Itsekin siirryin pörssiin pari kuukautta sitten koska toistaiseksi voimassa oleva soppari aivan liian kallis. Omalla kulutuskäytöksellä olen saanut keskihinnan pysymään alle 20c /kw tämän kuun aikana vaikka pörssisähkö onkin ollut ajoittain erittäin kallista.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
385
Ja me kaikki saamme nyt sitten maksaa monien turvallisuudentunteen kaipuusta kovaa hintaa. Määräaikaiset sopimukset voitaisiin oikeastaan kieltää kokonaan. Tosin ainakin tällä hetkellä ne ovat onneksi niin naurettavan hintaisia, että sellaisen solmimisessa ei juuri ole järkeä.
Itse näen melko helpostikin järkeä jos nyt olisi tarjolla 20snt/12kk tarjolla. Jos saat painettua ok-talossa keskihinnan joulu-maaliskuulle 30 senttiin ja loppusopparin ajalle 10 senttiin niin oltaisiin samoissa summissa pörssin ja määräaikaisen kanssa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
@tietokonerikki Vastaa nyt, että kenelle se 500€/MWh maakaasusähkö sitten myydään sun systeemissä, kun kaikki kumminki haluaa vaan sitä halpaa vesisähköä ja sitä ei riitä kaikille. Odotan innolla vastausta!
Ei tolla hinnalla kannata tehdä sähköä, mutta jos joku (lue varakkaat) haluaa niin myydään se heille esim. sähkökatkon aikana.
Samallahan se sitten lyhentää muiden sähkökatkon aikaa.

Edit: Tolla kyllä tehdään nyt aika vähän sitä sähköä? ja ainakaan minä en halua tota maksaa, otan mielluummin ne sähkökatkot. Enkä hirveän kauan edes pystyisi tollasia hintoja maksamaan, jos lämmittääkin pitäisi sillä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 396
Ei tolla hinnalla kannata tehdä sähköä, mutta jos joku (lue varakkaat) haluaa niin myydään se heille esim. sähkökatkon aikana.
Samallahan se sitten lyhentää muiden sähkökatkon aikaa.
No juuri näinhän me jo tehdäänkin. Ongelma vaan on että lähes kaikki suomalaiset on niin varakkaita, että haluavat ostaa tuon 500€/MWh hintaisen sähkön.

Siis jos suomalaiset päättävät, että haluavat mieluummin sähkökatkon kuin maksavat yli 10c/kWh niin he voivat tehdä niin. Koska yli 90% sähkönkuluttajista haluavat mieluummin yli 10c hintaista sähköä kuin sähkökatkon, niin hinta on reilusti korkeampi kuin 10c.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 117
Hintaa korottamaalla se käyttö ei enää oleellisesti vähene.
Pörssiin jätetyt tarjoukset kertovat muuta. Ajoittain periaatteessa kaikki myyntitarjoukset hyväksytään, ja ne on jätetty aika kohtuullisella hintatasollakin. Ostajapuoli sitten tuplaa sen sähkön hinnan kunnes tarpeeksi moni jättää sen sähkön ostamatta.

Kesällä oli toinen tilanne, myyntipuolella oli paljon sellaisia "me ollaan oikeastaan kesälomalla mutta jos maksatte ihan perseen hyvä hinta tulemme lomilta ja laitetaan laitos käyntiin", ja ostopuolella kaikki ostotarjoukset oli jätetty maksimihintaan, maksoi mitä maksoi sähkö piti saada.

Ja ihan vähittäismarkkinallakin toimii, esimerkkinä jos Helenin tuotanto maksaa Helenille 20 senttiä ja kattaa puolet myyntimäärästä, jos Helen myy sähkösopimuksia hintaan 20 senttiä Helenillä on pian puolet Suomesta asiakkaina, ja oma tuotanto kattaa enää murto-osan myynnistä. Jos Helen nostaa hintojaan 100 senttiin, ja Fortum myy edelleen määräaikaisia hintaan 22 senttiä, Helen pääsisi eroon asiakkaista kunnes oma tuotanto riittäisi, ja sitten Helen voisi olla ottamatta uusia asiakkaita mutta voisi myydä jäljellä oleville oman tuotannon hinnalla.
Hinta ohjaa niin herkästi että se suorastaan pelottaa.

Ehkä tämä onkin hintakorotuksien syy? Kaikki kysyy miksi sähkö on niin kallis kun tuotanto ei maksa sen enempää kuin ennenkin. Noh, pistetään asiakaskunta pienemmäksi hintaohjauksella kunnes oma tuotanto kattaa kulutuksen Joulu ja Tammikuussa. Harmi vaan että sitä tuotantoa ei löydy riittävästi mistään muualtakaan.


Öljy on jo sähkön kanssa kilpailukykyinen.
Ja hyvä näin! Kun isoja voimalaitoksia missä voisi polttaa öljyä ei löydy, on se nyt vain hyvää että löytyy vielä öljykattiloita.
Nestekaasukin kilpailukykyinen, ja moni onkin hankinnut kaasulämmittimiä. Itse olen harkinnut kassulieden ostoa, kun nyt oma toteutunut pörssisähkln hinta kärsii ruoanlaitosta. MLP käy päivisin minimiteholla ja yöllä vasta ajaa käyrän mukaan. Eilen mulla oli niin kylmää että pistin täydet kierrokset ja vastukset päälle tunniksi illalla. Maksoi jotain 3 euroa.

Edit: Sähkö on vaan välttämätön perushyödyke (kuten vesikin) eikä sillä yhteiskunnan kokonaisedun kannalta katsoen pitäisi saada, ottaa näin kohtuuttomia voittoja. Sen kokonaisedun varjolla ne sähköyhtiöt saavat meiltä
infraa ja maanomistajan joutuvat luopumaan maastaan pakolla, korvauksen ollessa mitä on.
Edelleen pitäisi sitten ensin keksi miten päätetään kuka jää ilman sähköä ja kuka saa sähköä. Kun sähkön hinta määrätään alemmaksi, kulutus nousee. Itse olen kiertävien sähkökatkojen kannalla, reiluin tapa että kaikilta katkotaan vuorotellen riippumatta onko köyhä vai rikas.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Ei muuta kuin perustamaan omaa sähköyhtiötä oy/osuuskunta tms. Sitten vain ostamaan osakkuuksia TVO:sta ja myymään mankalasähköä omille osakkaille. Tai rakentaa sille Peräkylän Kitisijät oy:lle ihan omaa tuotantoa yksin tai muitten yhtiöitten kanssa. Vaikka ydinmyllyn luvat hakuun. Sitten voi vaikka myydä muille sitä tuottamaansa sähköä, kun siitä kerran niin hyvät katteet saa. Ja ennen kaikkea voi lopettaa sen turhanpäiväisen kitinän muitten myymän sähkön kalleudesta.
Tämä ei onnistu ellet ole osa Suomalaista korruptiota, eli hyväveliverkostoa. Sen tietää Mauri Pekkarinenkin. Kyllä näitä tuulimyllyjä ja muutakin sähköntuotannon rakennusta on tuettu aika suurella kädellä valtion toimesta. Nyt kun hinta pitäisi pitää kohtuullisena, unohdetaan kaikki ja lypsetään asiakkailta (veronmaksajilta) taas tuhkatkin pesästä...

Sähköpörssi ei yksinkertaisesti toimi oikein, eikä markkinaehtoisesti jos tuotteen hinta ei perustu todellisiin tuotantokustannuksiin, vaan mielikuvitusmarkkinoihin. Samalla tehdään hallaa myös ympäristölle, koska viimeistään nyt on ymmärretty että energiaomavaraisuus on saatanasta ja pudottaa sähköntuottajien voittoja. Siitä tulee asia jota ei edes kannata tavoitella, vaan on tuottoisampaa pitää tuotanto niukkana ja nostaa hintaa parilla hiilivoimalalla. Sairasta koko touhu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 396
Edelleen pitäisi sitten ensin keksi miten päätetään kuka jää ilman sähköä ja kuka saa sähköä. Kun sähkön hinta määrätään alemmaksi, kulutus nousee. Itse olen kiertävien sähkökatkojen kannalla, reiluin tapa että kaikilta katkotaan vuorotellen riippumatta onko köyhä vai rikas.
Toi olisikin mielenkiintoista että määrätään sähkön hinnaksi 5 snt/kWh ja keskimäärin joka toinen tunti on kaikilla pimeenä aina kun ei tuule. Luulen että ne korkeet sähkölaskut alkais pian näyttää vertailussa halvoilta kun lasketaan rikkoutuneet laitteet ja paljonko varavoimaan täytyisi investoida että ihmiset saa tehtyä työnsä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 397
Mä en ymmärrä tätä pörssikritiikkiä. Sähkö on ollut vasta muutaman kuukauden jotain muuta kuin puoli-ilmaista ja täällä vingutaan että pörssi on rikki ja pitää palata suunnitelmatalouteen.
Sähköpörssi ei ole vastakohta suunnitelmataloudelle, sillä jos jokainen sähköntuottaja tarjoaisi sähköään haluamallaan hinnalla suoraan käyttäjille, niin sehän ei rajoittaisi myyjää eikä ostajaa sen enempää. Pörssisähkössä hinta on kaikille sama, joten se tuntuisi näin ajatellen enemmän rajoittavalta ;)

On myös ihan huttua väittää, että pörssisähkön aikana sähkö on ollut jotenkin poikkeuksellisen edullista. 5c/kWh tuntuu nyt edulliselta, kun tällä hetkellä on niin törkeän kovat hinnat, mutta 5 c/kWh on ihan hyvä hinta bulkkituotteesta, jonka tuotantokustannukset ovat paljon matalammat.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 396
Sähköpörssi ei ole vastakohta suunnitelmataloudelle, jos jokainen sähköntuottaja tarjoaisi sähköään haluamallaan hinnalla suoraan käyttäjille, niin sehän ei rajoittaisi myyjää eikä ostajaa sen enempää.
Niin siis kuten tässä todettiin niin ihminen on perusahne. Yhtä paljon kuin keskimääräinen duunari menee 1500e/kk maksavaan työpaikkaan jos toinen työpaikka tarjoaa 4000e/kk niin sähköntuottaja myy suoraan kuluttajille sähköä 4c/kWh jos sähköpörssistä tai saksalaisilta saa 35c / kWh.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 117
3.8snt/ kWh kerro ihmeessä mistä voin tolla hintaa ostaa , KIITOKSIA jo etukäteen tiedosta vaihdan heti tänään tohon loppuvuodeksi.
Loppuunmyyty jo iät ja ajat sitten. Jos haluaa lisää sähköä Fortumilta joutuu ostamaan sitä kalliimpaa tuotantoa.

Sähköä tekevät yhtiöt ovat ostaneet tuotantoon tarvitsemansa energian jo ajat sitten. Eli mitään riskiä hinnoittelun suhteen ei ole. Ja ne toistaiseksi voimassa olevat sopimukset voi muuttaa 1kk välein.
Sekä Energiavirastokin voi päätöstään tarkentaa esim seuraavaksi talveksi. Jos energian raaka-aineen hinta olleelisesti muuttuu. Asiakkaillakin on 2-viikon irtisanomisaika.
En usko että yhtiöt ostavat tuotantoa etukäteen kattamaan toistaiseksi voimassa olevien sähkön kulutusta. Jos ennalta ostettu maksaakin enemmän kuin toteutuva pörssihinta, joku muu sähköyhtiö tarjoaa halvemmalla, ja asiakkaat lähtevät alta pois. Kalliimpi etukäteen ostettu sähkö joutuu sitten myymn halvalla pois ja lopputulos tappio. Määräaikaisten kanssa eri juttu, asiakas ei voi vaihtaa pois vaikka se ennalta ostettu sähkö olisi kalliimpi kuin markkinahinta tulevaisuudessa.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
425
Tämä ei onnistu ellet ole osa Suomalaista korruptiota, eli hyväveliverkostoa. Sen tietää Mauri Pekkarinenkin. Kyllä näitä tuulimyllyjä ja muutakin sähköntuotannon rakennusta on tuettu aika suurella kädellä valtion toimesta. Nyt kun hinta pitäisi pitää kohtuullisena, unohdetaan kaikki ja lypsetään asiakkailta (veronmaksajilta) taas tuhkatkin pesästä...

Sähköpörssi ei yksinkertaisesti toimi oikein, eikä markkinaehtoisesti jos tuotteen hinta ei perustu todellisiin tuotantokustannuksiin, vaan mielikuvitusmarkkinoihin.
Täyttä turhan kitinää. 10mrd kun saat kerättyä kasaan, niin aivan varmasti alkaa keittokattilaa rakentumaan ja luvatkin löytyy.

Pienemmissä voimaloissa riittää nimet paperiin paikallisen verkkoyhtiön kanssa. Ihmettelisin suuresti, jos vaikka MW luokan aurinkopuisto jäisi jostakin viranomaissyystä toteuttamatta jos vaikka sopiva peltoalue ja rahat löytyy takataskusta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Täyttä turhan kitinää. 10mrd kun saat kerättyä kasaan, niin aivan varmasti alkaa keittokattilaa rakentumaan ja luvatkin löytyy.

Pienemmissä voimaloissa riittää nimet paperiin paikallisen verkkoyhtiön kanssa. Ihmettelisin suuresti, jos vaikka MW luokan aurinkopuisto jäisi jostakin viranomaissyystä toteuttamatta jos vaikka sopiva peltoalue ja rahat löytyy takataskusta.
Miksi rakentaa omalla rahalla, kun voi rakentaa veronmaksajien rahoilla ja sitten ottaa veronmaksajilta sen törkyhinnan tuotteesta vielä päälle?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Pörssiin jätetyt tarjoukset kertovat muuta. Ajoittain periaatteessa kaikki myyntitarjoukset hyväksytään, ja ne on jätetty aika kohtuullisella hintatasollakin. Ostajapuoli sitten tuplaa sen sähkön hinnan kunnes tarpeeksi moni jättää sen sähkön ostamatta.
Tossa pitäisi tietää, kuka ostaa ja kuka myy, ettei vaan sattuisi niin, että minä myyn ja minä ostan
ja eilen sain euron ja tänään saan kaksi euroa asiakkailtani. Kun vetoan siihen, että pörssin hinnat ovat nouseet. Vaikka minun tuotantokulut eivät ole muuttuneet yhtään, kyllä siinä kannattaa pörsille se "välityspalkkio" maksaa.

Ja ihan vähittäismarkkinallakin toimii, esimerkkinä jos Helenin tuotanto maksaa Helenille 20 senttiä ja kattaa puolet myyntimäärästä, jos Helen myy sähkösopimuksia hintaan 20 senttiä Helenillä on pian puolet Suomesta asiakkaina, ja oma tuotanto kattaa enää murto-osan myynnistä. Jos Helen nostaa hintojaan 100 senttiin, ja Fortum myy edelleen määräaikaisia hintaan 22 senttiä, Helen pääsisi eroon asiakkaista kunnes oma tuotanto riittäisi, ja sitten Helen voisi olla ottamatta uusia asiakkaita mutta voisi myydä jäljellä oleville oman tuotannon hinnalla.
Hinta ohjaa niin herkästi että se suorastaan pelottaa.
Sehän tässä on ongelmana, että ei haluta sopia että myydään vain sitä mitä on saatavissa ja sitten säästetään
ja tarvittaessa katkaistaan sähköt. Yhtenäishinta korjaisi ton ongelman, eli sama mistä ostat. Eli tavallaan toi sun pörssi, mutta estetään energiayhtiöitä ryöstämästä ylikorkeilla hinnoilla.
Ehkä tämä onkin hintakorotuksien syy? Kaikki kysyy miksi sähkö on niin kallis kun tuotanto ei maksa sen enempää kuin ennenkin. Noh, pistetään asiakaskunta pienemmäksi hintaohjauksella kunnes oma tuotanto kattaa kulutuksen Joulu ja Tammikuussa. Harmi vaan että sitä tuotantoa ei löydy riittävästi mistään muualtakaan.
Me tarvitaan sitä sähköä, ellemme palaa 40-luvulle (ja silloinkin tarvittiin). Nytkin on jo tilanne, että monet säästävät meillä 17 astetta oleskelutilassa. Sekä siirrytään käyttämään puuta yms. emergialähteitä, kun talous ei kestä tätä ryöstämistä. Se on selvää, että näillä hinnoilla ei enää keskituloisenkaan kannata tarpeettomasti sähköä käyttää ja näin hänet pakotetaan tinkimään elintasostaan ja vain sikisi, että energiayhtiöt vaurastuvat törkeän nopeasti sekä politikkojemme välinpitämättömyyden vuoksi. Persut kiittää heidän vaalityöstään.

Ja hyvä näin! Kun isoja voimalaitoksia missä voisi polttaa öljyä ei löydy, on se nyt vain hyvää että löytyy vielä öljykattiloita.
Nestekaasukin kilpailukykyinen, ja moni onkin hankinnut kaasulämmittimiä. Itse olen harkinnut kassulieden ostoa, kun nyt oma toteutunut pörssisähkln hinta kärsii ruoanlaitosta. MLP käy päivisin minimiteholla ja yöllä vasta ajaa käyrän mukaan. Eilen mulla oli niin kylmää että pistin täydet kierrokset ja vastukset päälle tunniksi illalla. Maksoi jotain 3 euroa.
Joo osalla ei ole muiden onneksi ollut varaa tai mahdollisuutta siirtyä maalämpöön ja nyt sitä öljyä tarvitaan

Edelleen pitäisi sitten ensin keksi miten päätetään kuka jää ilman sähköä ja kuka saa sähköä. Kun sähkön hinta määrätään alemmaksi, kulutus nousee. Itse olen kiertävien sähkökatkojen kannalla, reiluin tapa että kaikilta katkotaan vuorotellen riippumatta onko köyhä vai rikas.
Mä en usko, että kulutus nousee paljon, jos hinta on esim 10snt ja sitten vaan kiertävät sähkökatkot. Se laittaa ne päätöksiä tekevätkin pääosin kärsimään, jolloin niitä päätöksiä lisävoiman rakentamiseen tulee nopeammin. Muutenhan tässä vaan jahkaillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 089
Tämä ei onnistu ellet ole osa Suomalaista korruptiota, eli hyväveliverkostoa. Sen tietää Mauri Pekkarinenkin. Kyllä näitä tuulimyllyjä ja muutakin sähköntuotannon rakennusta on tuettu aika suurella kädellä valtion toimesta. Nyt kun hinta pitäisi pitää kohtuullisena, unohdetaan kaikki ja lypsetään asiakkailta (veronmaksajilta) taas tuhkatkin pesästä...

Sähköpörssi ei yksinkertaisesti toimi oikein, eikä markkinaehtoisesti jos tuotteen hinta ei perustu todellisiin tuotantokustannuksiin, vaan mielikuvitusmarkkinoihin.
Tuo nyt ei pidä paikkaansa. Melkein kuka tahansa voi hypätä alalle, jos vaan on alkupääomaa ja vakuudet kunnossa tai löytää investorin jolla on. Minun maajussisukulaisella on naapurinsa kanssa pari Hollannista käytettynä ostettua tuulivoimalaa pystyssä. Ja tunnen pari muutakin maajussia jolla on. Lisäksi sielläpäin on useamman tilan yhteinen yritys, jolla on oma biopohjainen lietevoimala. (Edit. korjattu hieman sanamuotoa, ettei jää sellaista käsitystä, että olisin noissa itse mukana. En siis ole.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Miksi rakentaa omalla rahalla, kun voi rakentaa veronmaksajien rahoilla ja sitten ottaa veronmaksajilta sen törkyhinnan tuotteesta vielä päälle?
No tällä hetkellä et voi rakentaa mitään uutta sähköntuotantoa veronmaksajien rahoilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Summa summarum: Nykyiset ja menneet päättävät poliitikot ovat epäonnistuneet katastrofaalisesti siinä, että kuluttajat saisivat riittävästi ja kohtuuhintaista energiaa tässä tilanteessa ja toivottavasti ihmiset ymmärtävät tämän vaaliuurnilla. Tämä on fakta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Summa summarum: Nykyiset ja menneet päättävät poliitikot ovat epäonnistuneet katastrofaalisesti siinä, että kuluttajat saisivat riittävästi ja kohtuuhintaista energiaa tässä tilanteessa ja toivottavasti ihmiset ymmärtävät tämän vaaliuurnilla. Tämä on fakta.
Joo, tylsää kun ei ollut kristallipalloa. Sanoisin että jokainen suomalainen epäonnistui täysin kun ei osannutkaan ennustaa sotaa (+ OL3:n massiivista viivästymistä). Jälkiviisaus on väsynyttä. Eikä vain väsynyttä, vaan ihan saatanan tyhmää. Ne päätökset tehdään tässä ja nyt, eikä tulevaisuudessa kun tiedetään mitä tapahtui. Palstan äänekkäät ulisijat voisivat listata seuraavan 20v katastrofit, niin voidaan yhdessä sitten naureskella kun poliitikot taas eivät osuneet oikeaan. Eikös?

Oliko sulla mielessä jopa joku puolue, joten nyt kannattaisi äänestää, että saadaan kunnon ennustukset?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
474
Summa summarum: Nykyiset ja menneet päättävät poliitikot ovat epäonnistuneet katastrofaalisesti siinä, että kuluttajat saisivat riittävästi ja kohtuuhintaista energiaa tässä tilanteessa ja toivottavasti ihmiset ymmärtävät tämän vaaliuurnilla. Tämä on fakta.
Nykyiset ja menneet päättäjät ovat siis myös surkeasti epäonnistuneet tulevaisuuden ennustamisessa, kun eivät ymmärtäneet että Venäjä aikoo hyökätä Ukrainaan, minkä johdosta maksamme nytten hiukan korkeampaa sähkön hintaa, todennäköisesti hetkellisesti...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
835
Yksi ongelma tässä on se, että vastaavaa tilannetta ei ole ennen ollut. Mulla menisi nettotuloista 30c/kwh hinnalla talviaikana n. 40% nettotuloista pelkkään sähköön. Miten vitussa toi on kohtuullista? Sitten nämä täysin toisarvoiset "vedä pääkytkin off -asentoon" -jutut. Sähkö on kuitenkin nyky-yhteiskunnassa ihan helvetin oleellinen asia, jossei sitten palata pankkikirjoihin, käteiseen rahaan ja päreiden polteluun.

Maailman pitäisi olla täynnä fiksuja ihmisiä päätöksiä tekemässä ja sitten kustaan näin totaalisesti perusasiat. Politiikka kyllä epäonnistunut tämän osalta. Vihreää siirtymää jauhetaan. Sähköautoiluun siirrytään hirveessä kiimassa ja se alkaa olla 50c/kwh -hinnoilla saman hintaista bensaan verrattuna, se siitäkin ilosta. Sitten on helvetin surullinen OL3 ja vielä surullisempi venäjä. Kyllä sähkön/lämmityksen ja veden pitäisi olla sen hintaisia, ettei pelkkään elämiseen ja arkeen tarvisi lainaa ottaa.
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 089
Summa summarum: Nykyiset ja menneet päättävät poliitikot ovat epäonnistuneet katastrofaalisesti siinä, että kuluttajat saisivat riittävästi ja kohtuuhintaista energiaa tässä tilanteessa ja toivottavasti ihmiset ymmärtävät tämän vaaliuurnilla. Tämä on fakta.
Mitä tuo sitten tarkoittaisikin. Äänestä vain ensikertalaistako? Kaikki puolueethan tuossa on olleet mukana, niin ne menneissä hallitusvastuissa olleet kuin oppositiossakin olleet. Lähtökohtaisestihan nyt ollaan samassa tilanteessa kuin 1973 - öljykriisin aikanakin meillä sähköpula oli valtava peikko ja katkojen käyttöön varauduttiin silloinkin.

Kun ottaa huomioon miten aiemmin Neukkulaan ja sittemmin Venäjään kytkeytynyt maa me ollaan oltu, niin itse asiassa me ollaan selvitty verrattaen varsin hyvin tässä. Vaikka kallista nyt onkin. Niin silti. Siinä taas poliitikot ja talouselämä on onnistunut monia muita maita paremmin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Mitä tuo sitten tarkoittaisikin. Äänestä vain ensikertalaistako? Kaikki puolueethan tuossa on olleet mukana, niin ne menneissä hallitusvastuissa olleet kuin oppositiossakin olleet. Lähtökohtaisestihan nyt ollaan samassa tilanteessa kuin 1973 - öljykriisin aikanakin meillä sähköpula oli valtava peikko ja katkojen käyttöön varauduttiin silloinkin.
Kukin äänestää miten haluaa. Minä en tule äänestämään puolueita joiden vuoksi ostovoimani putoaa kolmanneksen sen takia että jossain muualla soditaan. Surkeaa riskienhallintaa, kuten Uniperissäkin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
474
Kukin äänestää miten haluaa. Minä en tule äänestämään puolueita joiden vuoksi ostovoimani putoaa kolmanneksen sen takia että jossain muualla soditaan. Surkeaa riskienhallintaa, kuten Uniperissäkin.
Voihan sitä toki äänestää myös puolueita joiden vuoksi sun ostovoima on pysyvästi alhaalla, niin ei tarvi siitten pelätä sitä pudotusta...
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 089
Kukin äänestää miten haluaa. Minä en tule äänestämään puolueita, joiden vuoksi nettoansioni putoavat kolmanneksen sen takia että jossain muualla soditaan. Surkeaa riskienhallintaa, kuten Uniperissäkin.
Mitäs sieltä sitten jäisi jäljelle, kun pienemmälläkin perspektiivillä vähintäänkin kolmen-neljän edellisen hallituksen puolueet pudottaa pois listalta? Ei voisi äänestää demareita, vassareita, vihreitä, kepua, ruotsalaisia, kokoomusta, persuja, kristillisiä (lisäksi NYT Hjallis ja VKK Ano pitäisi pudottaa pois kun olivat koko ja persut ko aikana). Eli ei siis mitään nykyistä eduskuntapuoluetta…
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 396
Sitten nämä täysin toisarvoiset "vedä pääkytkin off -asentoon" -jutut.
No sehän oli vastauksena kommenttiin että pitäisi olla hintakatto ja jos tuotanto ei riitä niin sähkökatko. Totesin vain että jos niitä sähkökatkoja haluaa, niin ne voi jo nyt tehdä ihan itse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Minä en tule äänestämään puolueita joiden vuoksi ostovoimani putoaa kolmanneksen sen takia että jossain muualla soditaan. Surkeaa riskienhallintaa, kuten Uniperissäkin.
Kerro ihmeessä, mikä puolue olisi tehnyt toisin ja miten tämän seurauksena Suomi olisi ollut immuuni Venäjän hyökkäyssodalle? Vihreä siirtymä olisi aloitettu jo 20v sitten? Vihreitäkö olisit siis äänestänyt? Heidän avulla irti fossiilisista ennen muuta Eurooppaa? Vai olisko sulla joku toinen puolue mielessä? :think:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Kerro ihmeessä, mikä puolue olisi tehnyt toisin ja miten tämän seurauksena Suomi olisi ollut immuuni Venäjän hyökkäyssodalle? Vihreä siirtymä olisi aloitettu jo 20v sitten? Vihreitäkö olisit siis äänestänyt? Heidän avulla irti fossiilisista ennen muuta Eurooppaa? Vai olisko sulla joku toinen puolue mielessä? :think:
Menee hieman offtopiciksi minun äänestyskäyttäytymiseni, mutta en palkitse poliitikkoja huonosti hoidetusta työstä. Jätän ennemmin protestiäänen tai äänestämättä.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 385
Mikäs se vero oli jota piti 20miljardia kerätä ja jaetaan sitten EU:n kansalaisille?
Oletko ihan vakavissasi, että meiltä nyt perittävä sähkön hinta on kohtuullinen?

Energiaviraston vitkuttelu päätöksessään voi tarkoittaa ihan mitä tahansa, mutta ei sillä vitkuttelulla ainakaan meidän kansalaisten tilannetta paranneta. Ja Energiavirasto on tossa Energiamarkkinalaissa laitettu tarkastelemaan asiaa kansalaisten kannalta eli ettevät energiaa myyvät yhtiöt käytä määräävää markkina-asemaansa hyväksi, kuten nyt näyttää käyttävän, kun verrataan viimevuoteen.

Tänään taas tuli teollisuudelta palkankorotusvaateita. OK taloissa asuvien sähkölaskut nousee monella
ensi vuonna vs tämän vuoden alkuun paljon.
Meillä tolla Helenin joulukuun korotuksen jälkeen 34.01 alv 10% + 8 kk alv 24% 25000kWh vuosikulutuksella arviolta. tammi-huhtik 12000kWh*0,34€ + 13000* 0,3834 =4080+4984 = 9164, josta saa takaisin 960€=8204€ netto /vuosi, vuoden alussa piti maksaa 4.19 sntlv24 koska tästä valitetaan (oli "liian halpa"

Niin laitetaa vaikka sitten hinnaksi 7snt *25000 =1750€ (me siis maksettiin 1048€)
8204-1750€= 6254€
vaikka ton jakaa kohdelle hengelle eli 3126€/henkilö => jos mietitään että netto tulot verojen jälkeen olis 2500€/kk eli 30000€/vuosi => Edes 10% palkankorotus ei riitä nousseisiin kuluihin vaikka molemmat kävisivät töissä. Ja tossa oli vasta energianhinnan muutoksen aiheuttama elämisen kulujen lisäys

Kuvaa hyvin miten tärkeää olisi saada se Energiaviraston päätös, ennenkuin työmarkkinakierros todella alkaan.

Sitten kun tota mietette eläkeläisen kulujen nousua suhteessa siihen "hyvään" 1100-1300€ netto? kuukausituloihin ja sen 9,5 % korotukseen. On siinä itkussa pidättelemistä.
Tää on aivan eritason asia kuin Prisman maitopurkit ja toi Energiamarkkinalainkohta on tehty kuluttajien suojaksi. Sen siitä näkee jos vain haluaa sen nähdä.
Siinä ei Eduskunta halunnut tai kyennyt? ottaa kantaa mikä on kohtuullinen hinta, mutta sitä siinä selkeästi vaaditaan ja Energiavirastolle on annettu VOI sanalla mahdollisuus se päättää. Ja epäsuorasti se samalla "velvoittaakin" Energiaviraston ottamaan siihen kantaa ja Energiavirasto on jo luvannutkin niin tehdä.

Tämä kohtuullisuusasian määrittäminen pitäisi priodisoida 1:ksi, koska tää ryöstäminen kiihdyttää inflaatiota ja paljon. Tossas aiemmin esitin laskelman missä 25000kWh ja Helenin joulukuun toistaiseksivoimassa olevalla hinnalla ei edes 10% nettopalkankorotus riittä 30000€ nettona (verot siis jo pois) kattamaan pelkästään sähköenergian hinnannousua ensivuonna tämän vuoden alun varman päälle hinnasta (meillä 4.19 ja käytin 7snt/kWh hintaa), vaikka siitä on vähennetty valtion lupaamat edergianhinta tuet.

Meillä katkeaa monelta liitolta sopimukset vuoden vaiheessa eli asialla on todella kiire.

Niin ja tossakin sanotaan, että se laki on tärkein eli ensisijainen asia, etkä edelleenkään ole niitä muita esille tuonut, toi kohtuullinen jätettiin (koska ei ilmeisesti osattu kuvitella tällaista energiayhtiöiden härskiyttyä) tarkemmin määrittelemättä.

Sitten meillä on toi kartellilakikin, ja kyllä siellä tarjousten kärjessä hyvin tasaista on. Pörssihinta + 0, 3snt pienin marginaalein, muutama sitten pyytää vähän enemmän. Mutta se järkyttävästi vaihtuva, mutta sama pörssihinta on " kaikilla" pohjahintana eli hyvin kartellimainen tilanne.


Energiavirasto on ottanut asian tutkittavakseen. Eiköhän se riitä siihen, että oikealla jäljillä ollaan. On niillä muutakin tekemistä, jos tässä ei olisi aihetta.
Kyllä mä tajuun usko vaan. Meillä toi kilpailu toimii, esim. öljyn osalla, mutta ei selvästikään sähkön.
Sähkö oli keväällä vielä hyvin kilpailukykyinen öljyn kanssa. Mutta nyt ei edes Helenin lokakuun sähkön hinnalla kannata lämmittää saati sitten joulukuun korotuksen jälkeen.
Jos kerran seuraat kirjoituksiani niin tiedät etten minä joulukuussa sähköllä lämmitä, mutta asia on niin tärkeä
inflaation kannalta, sitä liian nopeasti lisäävänä. Että siitä puhutaan vielä paljon ja pitkään. Persut ainakin muistuttavat asiasta. 2 henkeä tienaa molemmat 30000€ netto ja heillä kuluu talossaan 25000kWh 34.01€ alv0%
hinnalla (Helen) ei edes 10% nettopalkankorotus riittä korvaamaan vuodenalusta nousutta hintaa.

Aivan selvästi tässä on kartellimaisia piirteitä, jos energiaa myyvän yhtiön toimitusjohtaja sanoo, ettei kukaan myy alle pörssisähkön => Pörssisähkö toimii hintaa ohjaavana asiana. Kyllä meillä ennen pörssisähköäkin sähköä
myytiin asiallisella hinnalla toisin kuin nyt. (Nyt se pörrsisähkö ei vaan ennää toimi, koska sitä kilpailua ei ole Venäjän poistuttua kuviosta) Kyllä tää on mulle selvää miten homma menee. Mä voin tähän aika tunteettomasti ja realistina suhtautua. Kun ei oma talous heti kaadu ja en omista energiayhtiöiden osakkeita.

Voi sen noinkin hoitaa (eli nykykäytäntö max hinnan rajoittamisella) tai laittaa sille hinnalle/sähkön teon tuotolle max. kateprosentti kuten siirrossa on. Olleellista tässä on, että estetään energiaa tekeviä sähköyhtiöitä rahastamasta järjettömiä voittoja ja siten kiihdyttämästä inflaatiota.
Kyllä säkin tajuat tään kuvion, ei energia raakaaineet ole nousseet kunnolla kuin kaasun osalta.
Eiköhän tämä asia tullut jo jokaiselle selväksi, menee hyvin vahvasti jankkaamisen puolelle, joka puolestaan sotkee koko keskustelun kun pyöritään jatkuvasti samaa kehää. Muutenkin huomiota siihen, että keskustelun on tarkoitus olla vastavuoroista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
en palkitse poliitikkoja huonosti hoidetusta työstä
Joo, sä et palkitse siitä etteivät osaa ennustaa sotia :facepalm: Ethän sä sitten voi äänestää ketään, kun kukaan ei sotia osaa ennustaa. Mutta, demokratiassa hienoa on se, että jokainen saa valita äänestysperusteensa. Olivat ne sitten kuinka hupsuja tahansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 599
Joo, tylsää kun ei ollut kristallipalloa. Sanoisin että jokainen suomalainen epäonnistui täysin kun ei osannutkaan ennustaa sotaa (+ OL3:n massiivista viivästymistä). Jälkiviisaus on väsynyttä. Eikä vain väsynyttä, vaan ihan saatanan tyhmää. Ne päätökset tehdään tässä ja nyt, eikä tulevaisuudessa kun tiedetään mitä tapahtui. Palstan äänekkäät ulisijat voisivat listata seuraavan 20v katastrofit, niin voidaan yhdessä sitten naureskella kun poliitikot taas eivät osuneet oikeaan. Eikös?

Oliko sulla mielessä jopa joku puolue, joten nyt kannattaisi äänestää, että saadaan kunnon ennustukset?
Ei kai tähän mitään kristallipalloa ole tarvinnut tai sodan ennustamistaitoja? Ihan normaali lukutaito ja järki riittää kyllä. Sähköpörssi toimii tälläkin hetkellä juuri niin kuin sen on suunniteltu toimivan. Rikkihän tämä nykyinen käytössä oleva systeemi on ollut sitten alusta saakka? Hinta määräytyy markkinoilla kalleimman tuotantotavan mukaan ja samalla keinotekoisesti muutetaan tuotantokustannuksia tukemalla joitakin tuotantomuotoja samaan aikaan kun toisille laitetaan keinotekoisia lisämaksuja, eikä näille tuille ja lisämaksuille ole aina edes mitään järjellistä faktoihin pohjautuvaa perustelua. Seurauksena on sitten yleensä halvempaa sähköä, joskus kallista sähköä ja nyt sitten vielä kalliimpaa sähköä. Melkeinpä lapsellista minusta nämä julkisuudessa sanotut 'sähkömarkkinat ovat nyt rikki'. :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Ei kai tähän mitään kristallipalloa ole tarvinnut tai sodan ennustamistaitoja? Ihan normaali lukutaito ja järki riittää kyllä. Sähköpörssi toimii tälläkin hetkellä juuri niin kuin sen on suunniteltu toimivan. Rikkihän tämä nykyinen käytössä oleva systeemi on ollut sitten alusta saakka? Hinta määräytyy markkinoilla kalleimman tuotantotavan mukaan ja samalla keinotekoisesti muutetaan tuotantokustannuksia tukemalla joitakin tuotantomuotoja samaan aikaan kun toisille laitetaan keinotekoisia lisämaksuja, eikä näille tuille ja lisämaksuille ole aina edes mitään järjellistä faktoihin pohjautuvaa perustelua. Seurauksena on sitten yleensä halvempaa sähköä, joskus kallista sähköä ja nyt sitten vielä kalliimpaa sähköä. Melkeinpä lapsellista minusta nämä julkisuudessa sanotut 'sähkömarkkinat ovat nyt rikki'. :)
Ei tuotantomuodoille määrätä mitään "keinotekoisia lisämaksuja". Niille määrätään lisämaksuja niiden aiheuttamista ympäristötuhoista.
Täydellisessä yhteiskunnassahan fossiiliset energiat kiellettäisiin täysin, sen sijaan kuin että niille määrättäisiin vain tuollaisia sakkomaksuja.
Vähän kuin jos jätevesien päästäminen suoraan luontoon sallittaisiin jos maksaisi pienen sakon.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Joo, sä et palkitse siitä etteivät osaa ennustaa sotia :facepalm: Ethän sä sitten voi äänestää ketään, kun kukaan ei sotia osaa ennustaa. Mutta, demokratiassa hienoa on se, että jokainen saa valita äänestysperusteensa. Olivat ne sitten kuinka hupsuja tahansa.
Riskienhallinta ei tarkoita sitä, että pitäisi osata ennustaa sodat, vaan sitä, että sodan sattuessa hommat toimii kuten ennenkin. Suomi ei ole sodassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Riskienhallinta ei tarkoita sitä, että pitäisi osata ennustaa sodat, vaan sitä, että sodan sattuessa hommat toimii kuten ennenkin. Suomi ei ole sodassa.
Niin, paljonko sä haluat nostaa veroja ja romahduttaa suomen BKT:ta saavuttaaksesi täydellisen omavaraisuuden kaikessa mahdollisessa? 20%, 50%, 100%? Ja silti se on täysin mahdoton toive. (Ja idioottimainen.) Suomi ei ole sodan osapuoli, mutta on osa globaalia maailmantaloutta joka tällä hetkellä ottaa pahasti osumaa sodan takia.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 117
Ainoa kritiikki multa pörssisähköön on se että sitä ei käytetä tarpeeksi. Vain noin 15% käyttäjistä on sen alaisuudessa. Itsekin siirryin pörssiin pari kuukautta sitten koska toistaiseksi voimassa oleva soppari aivan liian kallis. Omalla kulutuskäytöksellä olen saanut keskihinnan pysymään alle 20c /kw tämän kuun aikana vaikka pörssisähkö onkin ollut ajoittain erittäin kallista.
Alle 20c Marraskuussa on loistava tulos, olisin sanonut että eihän marraskuussa ollenkaan tunteja alle 20c, mutta alussahan oli ilmaista sähköä. Lyhyt se muisti on..
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 089
Ei tuotantomuodoille määrätä mitään "keinotekoisia lisämaksuja". Niille määrätään lisämaksuja niiden aiheuttamista ympäristötuhoista.
Täydellisessä yhteiskunnassahan fossiiliset energiat kiellettäisiin täysin, sen sijaan kuin että niille määrättäisiin vain tuollaisia sakkomaksuja.
Vähän kuin jos jätevesien päästäminen suoraan luontoon sallittaisiin jos maksaisi pienen sakon.
Lisämaksuille, jos päästöoikeuksia tarkoitit, ainakin on erinomaisen hyvä hinnanmuodostuksen mekanismi: hinta määräytyy markkinoilla.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 779
Riskienhallinta ei tarkoita sitä, että pitäisi osata ennustaa sodat, vaan sitä, että sodan sattuessa hommat toimii kuten ennenkin. Suomi ei ole sodassa.
Eli olisi pitänyt tehdä sellaista riskienhallintaa, että sodan syttyessä maailmassa/euroopassa/jossain se ei vaikuta Suomeen.

Tuollaisella vaatimuksella lienee kohtuullinen hintalappu.
 

Osjur

ლ(ಠ益ಠ)ლ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
153
Alle 20c Marraskuussa on loistava tulos, olisin sanonut että eihän marraskuussa ollenkaan tunteja alle 20c, mutta alussahan oli ilmaista sähköä. Lyhyt se muisti on..
Tulee luultavimmin nousemaan 23-25c kuun loppuun mennessä, enempää ei pysty säästämään omassa taloudessa ja pörssihinnat ollut hintavahkot viime aikoina
 
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 089
Riskienhallinta ei tarkoita sitä, että pitäisi osata ennustaa sodat, vaan sitä, että sodan sattuessa hommat toimii kuten ennenkin. Suomi ei ole sodassa.
Tämä ei ole niin yksiselitteistä. Tavallaan USA ja koko EU, siis myös Suomi, on jo Venäjän kanssa informaatio-, pakote-, talous- ja erityisesti energiasodassa, vaikka minkäänlaista fyysistä sotaa ei meillä olekaan. Eikä varmaankaan tule.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 117
Löytyi jälleen.



Kyläyhdistys osti Fortumilta vesivoimalan 20 vuotta sitten. Luuli että rikastuisi nopeasti, toisin kävi. Heillä oli yksi työntekijä puolen vuoden verran, ja sen jälkeen pyörittänyt täysin talkoovoimilla. Lainaakin vielä jäljellä, mutta eiköhän se saa maksettu pois tämän vuoden jälkeen.

Nyt 20 vuoden jälkeen saavat nauttia talkootyöstään. Tällaista tarvitaan enemmän!
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Eiköhän tämä asia tullut jo jokaiselle selväksi, menee hyvin vahvasti jankkaamisen puolelle, joka puolestaan sotkee koko keskustelun kun pyöritään jatkuvasti samaa kehää. Muutenkin huomiota siihen, että keskustelun on tarkoitus olla vastavuoroista.
Joo mä olen kyllä pääosin vastannut kun jotain väitetään, joka mielestäni kuuluu keskusteluun. Samaa vääntämistähän tää on monen muunkin osalta. Ja olen vielä tietoisesti kerännyt vastaukseni yhteen ja antanut usein sen viimeisen sanan vastaväittäjille. Muutenkin täällä on nyt selvä jako. "Pörssisähkö on hyvä" ja oma ja joidenkin muiden kanta on "että se juuri mahdollistaa tämän rahastuksen". Asia vaan on erittäin tärkeä meidän kaikkien kannalta.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Joo mä olen kyllä pääosin vastannut kun jotain väitetään, joka mielestäni kuuluu keskusteluun. Samaa vääntämistähän tää on monen muunkin osalta. Ja olen vielä tietoisesti kerännyt vastaukseni yhteen ja antanut usein sen viimeisen sanan vastaväittäjille. Muutenkin täällä on nyt selvä jako. "Pörssisähkö on hyvä" ja oma ja joidenkin muiden kanta on "että se juuri mahdollistaa tämän rahastuksen". Asia vaan on erittäin tärkeä meidän kaikkien kannalta.
On tyypillistä, että keskustelijat jakautuvat kahteen leiriin: niihin, jotka ovat oikeassa ja niihin, jotka ovat väärässä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tämä ei ole niin yksiselitteistä. Tavallaan USA ja koko EU, siis myös Suomi, on jo Venäjän kanssa informaatio-, pakote-, talous- ja erityisesti energiasodassa, vaikka minkäänlaista fyysistä sotaa ei meillä olekaan. Eikä varmaankaan tule.
Ikävintä tossa vaan on se, että me ollaan tossa energiasodassa selkeästi häviöllä. Venäläisillä sitä näyttää riittävän, mutta meillä ei, vaan pakotetaan hinnalla säästämään.
Edit @Paapaa tässäkin annan kts alle
On tyypillistä, että keskustelijat jakautuvat kahteen leiriin: niihin, jotka ovat oikeassa ja niihin, jotka ovat väärässä.
Joo on näinhän se menee. Ihan riippumatta kummalla kannalla on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 373
Ikävintä tossa vaan on se, että me ollaan tossa energiasodassa selkeästi häviöllä. Venäläisillä sitä näyttää riittävän, mutta meillä ei, vaan pakotetaan hinnalla säästämään.
No tällä menolla Venäjällä on energiaa mutta ei mitään mihin sitä käyttää. Me kyllä saadaan energiaa muualtakin, vaikkakin vähän kalliimmalla nyt ainakin aluksi.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 603
Summa summarum: Nykyiset ja menneet päättävät poliitikot ovat epäonnistuneet katastrofaalisesti siinä, että kuluttajat saisivat riittävästi ja kohtuuhintaista energiaa tässä tilanteessa ja toivottavasti ihmiset ymmärtävät tämän vaaliuurnilla. Tämä on fakta.
Helppoahan se on nyt jälkiviisaana todeta että tämä energia strategia olikin katastrofaalinen mutta mitä ois pitäny tehdä? Pitäny kieltää kaikenlainen energian tuonti alunalkaen Venäjältä, että oltaisiin(koko eurooppa) alunperin oltu omavaraisia? Venäjän kaasu ja sähkö painoivat energian hinnat niin alas euroopassa että uudet ydinvoimalat yms eivät olleet kilpailukykyisiä. Ennen tätä energiakriisiä taisi aurinko ja tuulivoima olla ainoita jotka hinnallaan pystyivät kilpailemaan neukkulan kaasun ja sähkön kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Ei tuotantomuodoille määrätä mitään "keinotekoisia lisämaksuja". Niille määrätään lisämaksuja niiden aiheuttamista ympäristötuhoista.
Täydellisessä yhteiskunnassahan fossiiliset energiat kiellettäisiin täysin, sen sijaan kuin että niille määrättäisiin vain tuollaisia sakkomaksuja.
Vähän kuin jos jätevesien päästäminen suoraan luontoon sallittaisiin jos maksaisi pienen sakon.
Sakko on kieltämättä totuudenmukaisempi sana kuin päästöoikeus. En vain ymmärrä mistä minua sakotetaan, kun itse olen käyttänyt vain uusiutuvaa sähköä.

Se, että päättäjät ovat tehneet Venäläisestä fossiilisesta kaasusta vihreää ja valjastaneet meidät sen vangiksi lienee heidän rikoksensa ja heidän kuuluisi kantaa seuraukset, mutta esim. Merkel ja muut Saksalaiset desantit ovat vieläkin vapaalla, eikä totuutta lobbauksista ja korruptiosta näy edes ketään kiinnostavan selvittää.
Ei tämmöistä määrää inhimillistä kärsimystä mitä Euroopassa tänä talvena koetaan voi ns. soosoo:lla kuitata, tai samanlaiset virheet, lahjonta ja korruptio toistuvat myös tulevaisuudessa. Hoetaan vain Putin sitä ja Putin tätä. Tiedän kyllä että Putin on itse perkele, mutta monet likaiset poliitikot on marinoitu Putinin ruplilla ja asiako on tältä osin ihan ok? Minä näen että he ovat mahdollistaneet koko sodan.

Kun pienestä pitäen piirretyissäkin on opetettu, että paha saa aina palkkansa ja ahneella on paskainen loppu, niin milloin se tapahtuu, jos vastuussa olleet eivät joudu vastuuseen?

En minäkään halua ympäristöä paskoa, mutta en myöskään halua tehdä joka kolmatta työpäivää voimaloiden omistajasetien lompsaan. Ne rahat, minun työpanokseni saati satumaiset tuotot eivät yksinkertaisesti heille kuulu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 089
Sakko on kieltämättä totuudenmukaisempi sana kuin päästöoikeus. En vain ymmärrä mistä minua sakotetaan, kun itse olen käyttänyt vain uusiutuvaa sähköä.

Se, että päättäjät ovat tehneet Venäläisestä fossiilisesta kaasusta vihreää ja valjastaneet meidät sen vangiksi lienee heidän rikoksensa ja heidän kuuluisi kantaa seuraukset, mutta esim. Merkel ja muut Saksalaiset desantit ovat vieläkin vapaalla, eikä totuutta lobbauksista ja korruptiosta näy edes ketään kiinnostavan selvittää.
Ei tämmöistä määrää inhimillistä kärsimystä mitä Euroopassa tänä talvena koetaan voi ns. soosoo:lla kuitata, tai samanlaiset virheet, lahjonta ja korruptio toistuvat myös tulevaisuudessa. Hoetaan vain Putin sitä ja Putin tätä. Tiedän kyllä että Putin on itse perkele, mutta monet likaiset poliitikot on marinoitu Putinin ruplilla ja asiako on tältä osin ihan ok? Minä näen että he ovat mahdollistaneet koko sodan.

Kun pienestä pitäen piirretyissäkin on opetettu, että paha saa aina palkkansa ja ahneella on paskainen loppu, niin milloin se tapahtuu, jos vastuussa olleet eivät joudu vastuuseen?

En minäkään halua ympäristöä paskoa, mutta en myöskään halua tehdä joka kolmatta työpäivää voimaloiden omistajasetien lompsaan. Ne rahat, minun työpanokseni saati satumaiset tuotot eivät yksinkertaisesti heille kuulu.
Toki kaikki ottaisivat mielellään halvemman energian. Ja sun ajattelu on ihan inhimillistä.

Itse ajattelen niin päin, että kun tässä yli vuosikymmenen pääsi exploittaamaan sähköyhtiöiden kamppiksia (esim. tilaamaan 2*2v 3.9snt/kWH määräaikaiset peräkkäin kun yhtiön crm sen mahdollisti) ja maksamaan eri kiinteistöihin puoli-ilmaista 3-6 snt/kWH energiasta niin ei se nyt ihan radikaalisti väärin ole pudota yhdessä kiinteistössä keväällä Karhuenergiaan (sen kk.sopimuksella energianhinnaksi tuli n. 6,9snt/kWH), sittemmin heidän konkurssin myötä pörssisähkölle, toisessa kiinteistössä nyt marraskuussa, mutta kolmannessa vasta yli vuoden kuluttua.

Uskoisin saaneeni ahkerasta kilpailutuksesta ja muron/iotechin ketjutustipseistä etua niin, että yksi tai kaksi talvea ei vielä käännä itselläni tappiolliseksi vrt. jos olisi koko ajan mennyt kilpailuttamatta listahinnoilla. Sähköyhtiöille olen varmaan aiemmin ollut nolla- tai miinuskate-asiakas, kun kasvuahan noilla hinnoilla niissä on haettu.

Btw.
Pienestä kun kasvaa aikuiseksi, niin huomaa, että paha ei saa läheskään aina palkkaansa. Oikeastaan saa vain joskus. Mutta kun se joskus on riittävän usein, niin suurin osa ihmisistä tyytyy pelaamaan sääntöjen mukaan. Sama logiikka toimii bisneksessä, liikenteessä, taloudenpidossa, verojen maksussa, työpaikoilla, ihmissuhteissa, politiikassa jne.
Vähintäänkin on niin, että jokaista palkkansa saanutta pahaa kohden on yksi tai kaksi, jotka saavat touhuistaan etua ilman, että joutuvat niistä milloinkaan maksamaan.
Monen uskonnon nerokkuus onkin luvata, että se paha saa palkkansa sitten kuoleman jälkeen. Se tuppaa kummasti lisäämään ihmisten kuuliaisuutta yhteiskunnan säännöille ja tavoille. Tämän merkitys toki vuosisata vuosisadalta ja vuosikymmen vuosikymmeneltä vähenee ainakin teollistuneissa länsimaissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 396
Monen uskonnon nerokkuus onkin luvata, että se paha saa palkkansa sitten kuoleman jälkeen.
Kristinuskossahan toki tätä nerokkuutta ei ole, kun opetataan että synnit saa anteeksi kun uskoo jeesukseen.

Tässä sähkökeississä on kyllä enemmän kuin tarkoituksellisesta pahanteosta kyse siitä, että "tie helvettiin on kivetty hyvin aikomuksin". Eli on tehty hätiköityjä päätöksiä kun on koettua että parannetaan maailmaa.

Ja yksi hintoja selittävä tekijä on ihmisluontoon kuuluva ahneus. Kaikki haluavat saada "omansa pois" koska ihminen on luonteeltaan hyvä ajattelmaan olevansa oikeutettu kaikenlaiseen ja velvollisuudet taas ajatellaan muiden asioiksi. Ja vielä kolmantena tämä että hyväosaiset kokevat ansainneensa sen itse ja huono-osaiset näkevät sen johtuvan ulkopuolisista tekijöistä. Yhteiskunta ja markkinatalous on rakennettu tukemaan ihmisluontoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.03.2020
Viestejä
142
Helppoahan se on nyt jälkiviisaana todeta että tämä energia strategia olikin katastrofaalinen mutta mitä ois pitäny tehdä? Pitäny kieltää kaikenlainen energian tuonti alunalkaen Venäjältä, että oltaisiin(koko eurooppa) alunperin oltu omavaraisia? Venäjän kaasu ja sähkö painoivat energian hinnat niin alas euroopassa että uudet ydinvoimalat yms eivät olleet kilpailukykyisiä. Ennen tätä energiakriisiä taisi aurinko ja tuulivoima olla ainoita jotka hinnallaan pystyivät kilpailemaan neukkulan kaasun ja sähkön kanssa.
Hyvä huomio, lännessä suunnitellaan asioita kvartaalin horisontilla, Venäjällä ja Kiinassa vuosikymmenten aikajänteellä.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
267
On tämä Fingridin tuulivoiman ennustuskuvaaja edelleen täysin poikkeuksellisen näköinen. Miksi jäädään noin alas tuulisellakin ilmalla, ja miksi kuvaajat ovat noin kaukana toisistaan. Tuulivoiman tuotanto on käytännössä täysin vakaa 250MW - 400MW. En löydä vastaavaa aiemmin tapahtuneen näin pitkällä ajalla.
1669550802266.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 580
Viestejä
4 184 980
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom