Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Olispa noin vähän, tuo 22,x euroa/kk on pelkästi siirrosta. Ihan perusliittymällä käytännössä jo suurimmaksi osin maakaapeloidulla alueella isohkon kaupungin kupeessa.
Varmaan kaapelointi selittää hintaeron. Täälläkin on siirron hintoja nostettu selvästi. Mutta kaapelointiin ei ole koskettu, että muuntajalta tulee kaapeli ilmateitse taloon. Jopa uusi sähkömittarikin on ulkona tuossa sähkötolpassa. Sähkölinja on siis luultavasti jotain 45 vuotta vanha :) Sähkökatkoja ei ole ollut jotain kahteen vuoteen muistaakseni. Toki maakaapelointi olisi parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 680
Täällä kaapelit vedetty maahan varmaan 20 vuotta sitten. Olis jo pitänyt kuoleentua, mutta tämä ei toki haittaa Carunan rahastusautomaattia...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 133
Näin Sjoella ollaan oltu ihan tyytyväisiä Seinäjoen energian hintoihin. Eipä nuo ihan halvimmasta päästä ole mutta ei nyt kiskurihintojakaan. Toki sen energian voisi muualtakin ostaa vähän halvemmalla mutta kätevä kun on vain se yksi lasku..
Sähkön hinnat - Seinäjoen Energia Oy
Hinnasto - Seinäjoen Energia Oy

Tai suoraan spoilerin takana tämän hetkiset yleissähkö/tariffi hinnat
Sähköenergia Yleissähkö
energia 4.40snt/kWh
perusmaksu 2€/kk
Sähkönsiirto Yleistariffi
energia 3.21snt/kWh
sähkövero lk1 sis. huoltovarmuusmaksu 2.79372snt/kWh
perusmaksu 52.7€/vuosi (~4.39€/kk)

Heitetään tähän huvin vuoksi viimeisen 6kk ajalta laskuista dataa jos se jotakuta kiinnostaa.
upload_2017-7-4_21-59-24.png

Asunto KT kolmio (betonikuutio), 2h talous, kaukolämpö, talvella auton lämmitystä sekä öljypatteria tarpeen mukaan jne.

Äidilläni nyt ollut Fortum/Caruna yhdistelmä jonkin aikaa, laitettiin Fortum vaihtumaan vuoden vaihteesta Seinäjoen energiaan.
En jaksanut ruveta sen kummemmin metsästämään tai kilpailuttamaan edullisempia hintoja joten Seinäjoen Energia it is.
Johan tässä se perusmaksu hänellä tipahtaa 4.02€/kk > 2€/kk ja nykyisen 2v sopparin energian hinta tippuu 4.59>4.40 joten kyllä tässäkin nyt säästetään hieman.
Caruna siinä hänen sähkölaskussa sen suurimman osan kuitenkin tekee... Näyttäisi olevan KT/RT maks 25A 11.32€/kk...

P.S. Pörssisähköstä/spot hinnoittelusta kysymys. Kannattaako tuota kannattavuutta (vs perussähkö) laskea Nordpoolin kuukausi keskiarvojen perusteella vai pitääkö vaivautua ja vetäistä päivittäisten (tai peräti tunti) keskiarvojen perusteella?
Tuolta Sjoen energian portaali hässäkästä kun saa vaikka ne tunti kWh lukemat kätevästi taulukossa.
Kuukausittaisten keskiarvojen perusteella laskeskelin että viimeisen 9kk aikana pörssisähkö (2€/kk, spot + 0.2c/kWh) olisi ollut kokonaisuudessaan 0.98€ kalliimpi, erotuksen ollessa kuukausittain jotain 4.29€ kalliimpi tai 1.68€ edullisempi väliltä.
Varmaan pitäisi niiden tuntihintojen perusteella laskea että saisi tarkemman kuvan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Just tein vanhemmille pari päivää sitten 2 v määräaikaisen sähkönmyyntisopimuksen Lahti Energialle hintaan 0 €/kk + 3,92 snt/kWh. Pikkuisen oli noussut muutaman viikon takaisesta, mutta kun aiemmin ei voinut tehdä. Nytkin tehtiin se maksimi 6 kk ennakkoon, alkamaan joulukuun lopussa nykyisen päättyessä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
94
Tämän kuun lopussa loppuu nykyinen sopimus ja tänään tein uuden Fortumin kanssa hintaan 3.72 snt/kWh ja 0 €/kk. Mukavasti tullut hinnat näköjään alaspäin. Vanha sopimus oli 4.55 snt/kWh ja 2.7 €/kk ja tuo oli parisen vuotta sitten hyvä hinta kun silloin kilpailutin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Tämän kuun lopussa loppuu nykyinen sopimus ja tänään tein uuden Fortumin kanssa hintaan 3.72 snt/kWh ja 0 €/kk. Mukavasti tullut hinnat näköjään alaspäin. Vanha sopimus oli 4.55 snt/kWh ja 2.7 €/kk ja tuo oli parisen vuotta sitten hyvä hinta kun silloin kilpailutin.
Hyvä vinkki. Pitääpä kysäistä Fortumilta kuinka paljon heillä voi tehdä myyntisopparin ennakkoon. Vanhempien kulutuksella tuo 0,20 snt hintaero per kWh tekee 24 kk sopimusaikana 32 €.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Tämän kuun lopussa loppuu nykyinen sopimus ja tänään tein uuden Fortumin kanssa hintaan 3.72 snt/kWh ja 0 €/kk. Mukavasti tullut hinnat näköjään alaspäin. Vanha sopimus oli 4.55 snt/kWh ja 2.7 €/kk ja tuo oli parisen vuotta sitten hyvä hinta kun silloin kilpailutin.
Onko tuo joku aluekohtainen, tietyn sähköverkon myyntisopimustarjous, kun ei kerran löydy kilpailutussivustoilta Vantaan verkon alueelta mitään lähellekään tuollaista?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 405
Minullapa on aurinkovoimaa, Suomen luonnonsäätiön leimalla.



11.3.2017 12:43

Kiitos tilauksesta
Olemme vastaanottaneet sopimuksenne. Toimituksen alettua tulette saamaan myös sopimusvahvistuksen. Mikäli teillä on kysymyksiä, voitte ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ystävällisin terveisin,
Asiakaspalvelu
Nordic Green Energy

Nordic Green Energy Myllykatu 15, 65100 Vaasa Suomi, Finland +358 6 357 7750


Sähkösopimus

Tilausnumero 120602
Alkuperä Aurinkovoima
Sähkösopimus Määräaikainen
Kesto 24 kuukautta
Energian hinta 5,09 snt/kWh
Kuukausimaksu 0,00 €
ALV (Hinnat ALV 24 %)
Asiakasviestintä
Laskutus Ympäristöystävällinen e-lasku
Lisäpalvelut EKOenergia, EKOenergia-lisän hinta on Vesivoimaan +0,40 snt/kWh ja Tuulivoimaan sekä Aurinkovoimaan +0,10 snt/kWh (sis.alv 24%).
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 802
Minullapa on aurinkovoimaa, Suomen luonnonsäätiön leimalla.



11.3.2017 12:43

Kiitos tilauksesta
Olemme vastaanottaneet sopimuksenne. Toimituksen alettua tulette saamaan myös sopimusvahvistuksen. Mikäli teillä on kysymyksiä, voitte ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Ystävällisin terveisin,
Asiakaspalvelu
Nordic Green Energy

Nordic Green Energy Myllykatu 15, 65100 Vaasa Suomi, Finland +358 6 357 7750


Sähkösopimus

Tilausnumero 120602
Alkuperä Aurinkovoima
Sähkösopimus Määräaikainen
Kesto 24 kuukautta
Energian hinta 5,09 snt/kWh
Kuukausimaksu 0,00 €
ALV (Hinnat ALV 24 %)
Asiakasviestintä
Laskutus Ympäristöystävällinen e-lasku
Lisäpalvelut EKOenergia, EKOenergia-lisän hinta on Vesivoimaan +0,40 snt/kWh ja Tuulivoimaan sekä Aurinkovoimaan +0,10 snt/kWh (sis.alv 24%).
Luoja mitä kusetusta...
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
461
Tämän kuun lopussa loppuu nykyinen sopimus ja tänään tein uuden Fortumin kanssa hintaan 3.72 snt/kWh ja 0 €/kk. Mukavasti tullut hinnat näköjään alaspäin. Vanha sopimus oli 4.55 snt/kWh ja 2.7 €/kk ja tuo oli parisen vuotta sitten hyvä hinta kun silloin kilpailutin.
Onko tuo joku aluekohtainen, tietyn sähköverkon myyntisopimustarjous, kun ei kerran löydy kilpailutussivustoilta Vantaan verkon alueelta mitään lähellekään tuollaista?
Oman testin mukaan näyttäisi siltä, että tarjoushinnan saa, kun valitsee yleissähkön ja alle 6000kWh vuosi kulutusta. Mitenkähän käy jos tekee sopimuksen ja todellinen kulutus onkin huomattavasti enemmän?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Tämän kuun lopussa loppuu nykyinen sopimus ja tänään tein uuden Fortumin kanssa hintaan 3.72 snt/kWh ja 0 €/kk. Mukavasti tullut hinnat näköjään alaspäin. Vanha sopimus oli 4.55 snt/kWh ja 2.7 €/kk ja tuo oli parisen vuotta sitten hyvä hinta kun silloin kilpailutin.
Kiitos vinkistä. Kerkesin tekemään jo Helenin kanssa 2 vuoden sopparin jossa 3,99snt/kWh ja eka vuosi ilman kk maksuja ja tokana vuonna 3€/kk.

Onneksi oli vasta pari päivää sopparin teosta ja ehdoissa 14vrk peruutusoikeus, joten tein nyt sopparin Fortumin kanssa ja peruin Helenin. Vuosi sitten tein sopparin Helenin kanssa 3,99snt/kWh 0€/kk.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 849
Oman testin mukaan näyttäisi siltä, että tarjoushinnan saa, kun valitsee yleissähkön ja alle 6000kWh vuosi kulutusta. Mitenkähän käy jos tekee sopimuksen ja todellinen kulutus onkin huomattavasti enemmän?
Joo, näin on. Pitäis vaan vanhempien ensin vaihtaa kaksiaikasähköstä yleissähköön ja lisäksi toi ei anna etukäteissopia kuin 3 kk. Nykyinen määräaikainen loppuu joulukuun lopussa. Eli ei taida tulla kauppoja. Jos en jo maininnut, niin soitin Fortumille. Aspa tiesi tuon tarjouksen, mutta ei ole kuulemma oikeus sopia tuolla hinnalla puhelimitse, vaan ainoastaan netissä kilpailutussivujen kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
15
Itse vaihdoin vattenfallin yleissähkön täysaurinko sähköön kun kerran samalla vanhalla hinnalla sai vaihdettua kesken sopimuskauden. Nyt ostetaan reilun 2000kWh edestä täysin aurongolla tuotettua sähköä vuodessa. Olen tehnyt oman osuuteni ilmaston puolesta. Suosittelen toki kaikki muitakin valitsemaan uusituvista tehtyä energiaa niiden hinnat ovat laskeneet viime aikoina merkittävästi eivätkä juuri eroa ns.perussähkön hinnasta kovinkaan paljoa enään.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
28
Oman testin mukaan näyttäisi siltä, että tarjoushinnan saa, kun valitsee yleissähkön ja alle 6000kWh vuosi kulutusta. Mitenkähän käy jos tekee sopimuksen ja todellinen kulutus onkin huomattavasti enemmän?
Oliko tälle jotain estettä, onko ok valita alemman vuosikulutusluokkaan tarkoitettu sopimus okt-taloon (vuosikulutus 13k kwh).
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Itse vaihdoin vattenfallin yleissähkön täysaurinko sähköön kun kerran samalla vanhalla hinnalla sai vaihdettua kesken sopimuskauden. Nyt ostetaan reilun 2000kWh edestä täysin aurongolla tuotettua sähköä vuodessa. Olen tehnyt oman osuuteni ilmaston puolesta. Suosittelen toki kaikki muitakin valitsemaan uusituvista tehtyä energiaa niiden hinnat ovat laskeneet viime aikoina merkittävästi eivätkä juuri eroa ns.perussähkön hinnasta kovinkaan paljoa enään.
Jos kaikki muutkin ostaisivat uusiutuvaa energiaa kuten suosittelit, sinulta loppuisi sähkö. :)
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 802
Hyvä valinta itse tein samoin otin täysaurinko sähkösopimuksen vattenfallilta.
Ymmärrätkö ettei Suomessa, eikä euroopassakaan pystytä tuottamaan aurinkosähköä käytännössä ollenkaan joulu ja tammikuussa. Koska tuollainen kuukausien sähkönvarastointi ei ole mahdollista, niin tosiasiassa ostatte fossiilisilla polttoaineilla tuotettua sähköä.

Sähköyhtiölle on virannomaiset suuressa viisaudessaan antaneet oikeuden myydä aurinkoenergialla kesäkuussa tuotettua sähköä vaikkapa marraskuussa... tai yöaikaan edelllisenä päivänä tuotettua sähköä.

Koska aurinkoenergian tuotannon lisääntyminen laskee aikanaan väistämättä kesäajan sähkönhintaa, niin sähköyhtiöiden on saatava kerättyä tuotot talviaikaan. Tästä seuraa, että talviajan sähkönhinta nousee rajusti ja kivihiili voimaloiden käynnistäminen parille talvikuukaudelle on kannattavaa. Eli kesällä ohijuoksutetaan vesivoimaa ja talvella heitetään hiiltä pannuun... Sehän se on vihreä unelma.

Ymmärrättekö, että on hyvinkin mahdollista teidän enemmänkin edistävän kuin hidastavan ilmastonmuutosta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
15
Ymmärrätkö ettei Suomessa, eikä euroopassakaan pystytä tuottamaan aurinkosähköä käytännössä ollenkaan joulu ja tammikuussa. Koska tuollainen kuukausien sähkönvarastointi ei ole mahdollista, niin tosiasiassa ostatte fossiilisilla polttoaineilla tuotettua sähköä.

Sähköyhtiölle on virannomaiset suuressa viisaudessaan antaneet oikeuden myydä aurinkoenergialla kesäkuussa tuotettua sähköä vaikkapa marraskuussa... tai yöaikaan edelllisenä päivänä tuotettua sähköä.

Koska aurinkoenergian tuotannon lisääntyminen laskee aikanaan väistämättä kesäajan sähkönhintaa, niin sähköyhtiöiden on saatava kerättyä tuotot talviaikaan. Tästä seuraa, että talviajan sähkönhinta nousee rajusti ja kivihiili voimaloiden käynnistäminen parille talvikuukaudelle on kannattavaa. Eli kesällä ohijuoksutetaan vesivoimaa ja talvella heitetään hiiltä pannuun... Sehän se on vihreä unelma.

Ymmärrättekö, että on hyvinkin mahdollista teidän enemmänkin edistävän kuin hidastavan ilmastonmuutosta?
Nyt keksit päästäsi aikamoista mutua.. Ensinnäkin kyllä pystytään tuottamaan aurinkosähköä myös joulu/tammikuussa euroopassa ja ihan suomessakin, miksi ei pystyttäisi lakkaako aurinko paistamasta talvella?

En osta fossiilisilla tuotettua sähköä vaan ostan auringolla tuotettua sähköä mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Sähköyhtiö on velvoitettu ostamaan vuosittain käyttämäni määrä tuolla auringolla tuotettua energiaa joka sitten syötetään verkkoon sanotaan nyt vaikka siellä italiassa ja siitä pääsee nauttimaan kaikki. Se on totta että tuskin se aurinkosähkö minun sähköpistokkeesta ulos tulee, koska kaikki sähkö sekoittuu verkossa mutta joku sitä kuitenkin käyttää joten tällä ei nyt minulle ei ole mitään merkitystä koska se määrä on pois kuitenkin esim hiilivoimasta.

Emme tietenkään pääse uusiumattomista energimuodoista koskaan eroon enkä minä sitä edes ole mitenkään ajamassa.. Joku kommentoi että jos kaikki ostaisi uusiutuvaa energiaa niin multa loppuisi sähköt. Ei se asia nyt ihan noinkaan ole kyllähän noi isot voimalaitoikset tulevat pysymään reservissä niin kauan kun ihmisiä vaan täällä maassa on, niillä täydennetään sitä energian saantia sitten tarpeen mukaan näin luulen että ennemmin tai myöhemmin tulee tapahtumaan. Nyttenhän se asia on päinvastoin että vesi, tuuli, aurinko täydentää verkkoa noiden perinteisten mukaan mutta se tulee muuttumaan. Ehkä mennään talokohtaiseen malliin jossa yksittäiset talot tuottavat oman energian esim auringolla ja sen rinnalla on akku reservi josta yö aikaan saadaan sähköä, jotakin tällästä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 802
Nyt keksit päästäsi aikamoista mutua.. Ensinnäkin kyllä pystytään tuottamaan aurinkosähköä myös joulu/tammikuussa euroopassa ja ihan suomessakin, miksi ei pystyttäisi lakkaako aurinko paistamasta talvella?

En osta fossiilisilla tuotettua sähköä vaan ostan auringolla tuotettua sähköä mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Sähköyhtiö on velvoitettu ostamaan vuosittain käyttämäni määrä tuolla auringolla tuotettua energiaa joka sitten syötetään verkkoon sanotaan nyt vaikka siellä italiassa ja siitä pääsee nauttimaan kaikki. Se on totta että tuskin se aurinkosähkö minun sähköpistokkeesta ulos tulee, koska kaikki sähkö sekoittuu verkossa mutta joku sitä kuitenkin käyttää joten tällä ei nyt minulle ei ole mitään merkitystä koska se määrä on pois kuitenkin esim hiilivoimasta.

Emme tietenkään pääse uusiumattomista energimuodoista koskaan eroon enkä minä sitä edes ole mitenkään ajamassa.. Joku kommentoi että jos kaikki ostaisi uusiutuvaa energiaa niin multa loppuisi sähköt. Ei se asia nyt ihan noinkaan ole kyllähän noi isot voimalaitoikset tulevat pysymään reservissä niin kauan kun ihmisiä vaan täällä maassa on, niillä täydennetään sitä energian saantia sitten tarpeen mukaan näin luulen että ennemmin tai myöhemmin tulee tapahtumaan. Nyttenhän se asia on päinvastoin että vesi, tuuli, aurinko täydentää verkkoa noiden perinteisten mukaan mutta se tulee muuttumaan. Ehkä mennään talokohtaiseen malliin jossa yksittäiset talot tuottavat oman energian esim auringolla ja sen rinnalla on akku reservi josta yö aikaan saadaan sähköä, jotakin tällästä.
Aurinkoenergian tuotto Suomessa kuukausittain https://www.helen.fi/globalassets/kampanjat/aurinkovoimala/tuotantojakauma_kk.gif

Eli käytännössä ei pystytä tuottamaan.

Miten voit ostaa aurinkoenergialla tuotettua sähköä yöaikaan? Se, että sähköyhtiö voi sinulle selllaista myydä ei tarkoita että oikeasti sellaista ostaisit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
535
Nyt keksit päästäsi aikamoista mutua.. Ensinnäkin kyllä pystytään tuottamaan aurinkosähköä myös joulu/tammikuussa euroopassa ja ihan suomessakin, miksi ei pystyttäisi lakkaako aurinko paistamasta talvella?

En osta fossiilisilla tuotettua sähköä vaan ostan auringolla tuotettua sähköä mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Sähköyhtiö on velvoitettu ostamaan vuosittain käyttämäni määrä tuolla auringolla tuotettua energiaa joka sitten syötetään verkkoon sanotaan nyt vaikka siellä italiassa ja siitä pääsee nauttimaan kaikki. Se on totta että tuskin se aurinkosähkö minun sähköpistokkeesta ulos tulee, koska kaikki sähkö sekoittuu verkossa mutta joku sitä kuitenkin käyttää joten tällä ei nyt minulle ei ole mitään merkitystä koska se määrä on pois kuitenkin esim hiilivoimasta.

Emme tietenkään pääse uusiumattomista energimuodoista koskaan eroon enkä minä sitä edes ole mitenkään ajamassa.. Joku kommentoi että jos kaikki ostaisi uusiutuvaa energiaa niin multa loppuisi sähköt. Ei se asia nyt ihan noinkaan ole kyllähän noi isot voimalaitoikset tulevat pysymään reservissä niin kauan kun ihmisiä vaan täällä maassa on, niillä täydennetään sitä energian saantia sitten tarpeen mukaan näin luulen että ennemmin tai myöhemmin tulee tapahtumaan. Nyttenhän se asia on päinvastoin että vesi, tuuli, aurinko täydentää verkkoa noiden perinteisten mukaan mutta se tulee muuttumaan. Ehkä mennään talokohtaiseen malliin jossa yksittäiset talot tuottavat oman energian esim auringolla ja sen rinnalla on akku reservi josta yö aikaan saadaan sähköä, jotakin tällästä.
Production figures - Green Campus - www.lut.fi

Siitä kattomaan paljon sitä marras-helmikuussa saa päivässä 220 kW nimellistehoisella voimalalla tuotettua. Kyllähän sieltä jotain tulee, mutta käytännössä ei tee mitään talvikuukausina. Kesällä saa päivässä enemmän energiaa kuin marraskuusta helmikuulle ylettyvällä jaksolla yhteensä (noin 120 päivää). Ehkä se antaa jotain käytännön käsitystä tuosta.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
15
Vattenfall ei tuotakkaan sitä sähköä suomessa vaan ruotsissa, italiassa ja belgiassa josta se ostetaan verkkoon kyllä siellä italiassa aurinko paistaa talvella.

Aurinkosähköä tuotetaan kaikkialla maailmassa eikä yö ole samaa aikaa kaikkialla.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Vattenfall ei tuotakkaan sitä sähköä suomessa vaan ruotsissa, italiassa ja belgiassa josta se ostetaan verkkoon kyllä siellä italiassa aurinko paistaa talvella.

Aurinkosähköä tuotetaan kaikkialla maailmassa eikä yö ole samaa aikaa kaikkialla.
Hohohoh juuh...:lol::D

Mihinkä se aurinkosähkö varastoidaan? Helvetin isoihin kondensaattoreihin josta sitten se uutetaan Euroopasta kvanttilomittumisen avulla tänne?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Jotenkin epäilyttää, että jos ostaisin aurinkosähköä, niin se sähkö jotenkin kulkeutuisi "toiselta puolelta maapalloa" omaan pistorasiaan :)

Itse otin kaikkein halvinta sähköä 2 vuoden sopimuksella ja tuollaista taisi "vahingossa" tulla:
Sinulla on erinomainen ja ekologinen sähkösopimus. Fortum Vakaa -sopimuksen sähkö on uusiutuvalla energialla tuotettua 100 % vesisähköä.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
15
Luitteko te ollenkaan mitä kirjotin tuolla aikasemmassa viestissä siellähän mä sanoin jo miten toi homma menee! Ette te tainu lukea tai jos luittekin niin ette varmaan ymmärtäny.
Noh en jaksa alkaa itseäni tässä toistamaan kuitenkaan koittakaahan pärjätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Oon lukenut.

Omasta mielestä aurinko ja tuuli ei täydennä verkkoa. Vaan sähkö siirretään verkkoon ja muualta vähennetään tuottoa tai myydään sähköä miinus hinnalla, että saadaan sähkö johonkin "hävitettyä".
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Luitteko te ollenkaan mitä kirjotin tuolla aikasemmassa viestissä siellähän mä sanoin jo miten toi homma menee! Ette te tainu lukea tai jos luittekin niin ette varmaan ymmärtäny.
Noh en jaksa alkaa itseäni tässä toistamaan kuitenkaan koittakaahan pärjätä.
Luettiin kyllä mutta et itse selittänyt miten se aurinkosähkö Euroopasta tänne pääsee. Suomesta (ja ehkä Ruotsista) sitä saadaan 100% hyötysuhteella kesäaikaan, mutta Euroopassa se kulutetaan paikallisesti.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
15
Luettiin kyllä mutta et itse selittänyt miten se aurinkosähkö Euroopasta tänne pääsee. Suomesta (ja ehkä Ruotsista) sitä saadaan 100% hyötysuhteella kesäaikaan, mutta Euroopassa se kulutetaan paikallisesti.
Sanoin että en oletakkaan sen tulevan juuri nimenomaan minun pistorasiaan vaan jos se syötetään verkkoon vaikka italiassa niin eihän se tänne suomeen asti tule vaan sekoittuu verkkoon muun sähkön osalla. Mutta ei se poista sitä tosiasiaa että se on minun ostamaa aurinkosähköä jota pääsevät hyödyntämään kaikki jotka ovat siinä verkossa. Kun aurinkosähköä lisätään ja ihmiset sitä haluaa ostaa niin aurinkovoimalat kasvaa ja enemmän sitä energiaa saadaa verkkoon joka puolestaan laskee esim hiilellä tuotetun energian määrää. Moni kun ajattelee niin että tolla ei ole mitään merkitystä ja kaikki perustuu pelkkää kusetukseen ikävä kyllä. Viranomaiset valvovat noita aurinkoenergian alkuperätakuita että minun kulutuksen verran yhtiön täytyy ostaa sitä täysin auringolla tuotettua energiaa takaisin verkkoon ja se pitää pystyä todentamaan että näin on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Katso nyt hyvämies fingridin kartasta Suomen ja muiden rajamaiden siirtokapasiteetit. Vaikka noita siirtolinjoja pitkin loukuttaisi 24-7 pelkkää aurinkosähköä niin siltikään sitä ei edes teoriassa riittäisi tänne. Ja epäilen että euroopassa on vastaavia joka maiden rajalla joten se sun sekoittuminen on ehkä max. promille mitä tuolta voi edes teoriassa saada. Sä ostat täällä aurinkosähköä, saat jotain ihan muuta, luigille italiassa myydään täysydintä ja kaveri saa todellisuudessa aurinkosähköä, mikäs siinä jos molemmat kusetetut on tyytyväisiä...
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
15
Katso nyt hyvämies fingridin kartasta Suomen ja muiden rajamaiden siirtokapasiteetit. Vaikka noita siirtolinjoja pitkin loukuttaisi 24-7 pelkkää aurinkosähköä niin siltikään sitä ei edes teoriassa riittäisi tänne. Ja epäilen että euroopassa on vastaavia joka maiden rajalla joten se sun sekoittuminen on ehkä max. promille mitä tuolta voi edes teoriassa saada. Sä ostat täällä aurinkosähköä, saat jotain ihan muuta, luigille italiassa myydään täysydintä ja kaveri saa todellisuudessa aurinkosähköä, mikäs siinä jos molemmat kusetetut on tyytyväisiä...
Oletko nyt siis sitä mieltä ettei tälläsiin uusiutuviin kannata kenenkään (yritykset) sijoittaa tai yrittää saada siitä jotenkin kannattevampaa koska niin pieni osa saadaan hyödynnettyä ja kaikkia kusetetaan? öljyä vaan kattilaan niin kyllä lähtee ja tätä voi jatkaa hamaan tappiin saakka?
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Mieluiten toriumia tai uraania. Sitten tulevaisuudessa deuteriumia ja tritiumia sinne kattilaan pöhisemään...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Oletko nyt siis sitä mieltä ettei tälläsiin uusiutuviin kannata kenenkään (yritykset) sijoittaa tai yrittää saada siitä jotenkin kannattevampaa koska niin pieni osa saadaan hyödynnettyä ja kaikkia kusetetaan? öljyä vaan kattilaan niin kyllä lähtee ja tätä voi jatkaa hamaan tappiin saakka?
no mielestäni myynti pitäisi olla siten että suomessa myyty aurinkosähkö pitää tavalla tai toisella tuottaa tai siirtää tänne, nyt kun riittää se että ostaa kiintiötä paikasta x vaikka sieltä ei olisi edes linjoja paikkaan y johon se on myyty (tämä siis maatasolla ettei mene hiuksen halkomiseksi että tulee se aurinko sun vai naapurin rasiasta). Mielestäni reilumpaa olisi että ostat sitä sähköä jota todellisuudessa saat ja erotukselle voit sitten tehdä mitä tykkääät - lahjoittaa vaikka vattenfallille jos niin haluat.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 405
Sä ostat täällä aurinkosähköä, saat jotain ihan muuta, luigille italiassa myydään täysydintä ja kaveri saa todellisuudessa aurinkosähköä, mikäs siinä jos molemmat kusetetut on tyytyväisiä...
Miten tässä on kusetettu? Olen ostanut verkkoon aurinkosähköä, Luigi ydinvoimaa. Jos molemmat ostaisivat ydinvoimaa niin missä puuttuva aurinkovoima verkosta?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
447
Jotka tässä vänkää ei todellakaan ole lukeneet Laakeri!n kirjoitusta huolella. Asiahan on päivän selvä. Laakeri! itse saattaa kuluttaa vaikka öljyllä tehtyä sähköä täällä Suomessa mutta jossain joku kuluttaa ne aurinkosähköt, jotka sähköyhtiö on veloittanut Laakeri!lta. Sen sijaan että olisi käyttänyt öljyllä tuotettua sähköä.

Globalisaatio ja kokonaisuus. Ihan turha katsoa letkujen paksuutta Afrikasta Suomeen.
 

Ryydike

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
970
Jotka tässä vänkää ei todellakaan ole lukeneet Laakeri!n kirjoitusta huolella. Asiahan on päivän selvä. Laakeri! itse saattaa kuluttaa vaikka öljyllä tehtyä sähköä täällä Suomessa mutta jossain joku kuluttaa ne aurinkosähköt, jotka sähköyhtiö on veloittanut Laakeri!lta. Sen sijaan että olisi käyttänyt öljyllä tuotettua sähköä.

Globalisaatio ja kokonaisuus. Ihan turha katsoa letkujen paksuutta Afrikasta Suomeen.
Eipä ne rahat mene sinne minne pitäisi...
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 802
Vattenfall ei tuotakkaan sitä sähköä suomessa vaan ruotsissa, italiassa ja belgiassa josta se ostetaan verkkoon kyllä siellä italiassa aurinko paistaa talvella.

Aurinkosähköä tuotetaan kaikkialla maailmassa eikä yö ole samaa aikaa kaikkialla.
Käytät siis brasiliassa ja australiassa tuotettua sähköä? Ei se aurinko Italiassakaan järin häävisti paista talviaikaan kun lyhyt se on päivä sielläkin. Edelleen minua kiinnostaa että mistä se sinun aurinkosähkösi tulee yöaikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
3.72 oli nykyhinta kun laitoin tuohon kilpailuttajaan. Aavistuksen oli halventunut, kun täällä hinta on 3.87.

Sähkötuote Fortum Takuu Yleissähkö
Sopimuksen kesto Määräaikainen 31.5.2019 saakka
Perusmaksu 0.00 €/kk
Kulutusmaksu, yleissähkö 3.72 snt/kWh
Sähkön kilpailutus | Kilpailuttaja.fi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Sanoin että en oletakkaan sen tulevan juuri nimenomaan minun pistorasiaan vaan jos se syötetään verkkoon vaikka italiassa niin eihän se tänne suomeen asti tule vaan sekoittuu verkkoon muun sähkön osalla. Mutta ei se poista sitä tosiasiaa että se on minun ostamaa aurinkosähköä jota pääsevät hyödyntämään kaikki jotka ovat siinä verkossa. Kun aurinkosähköä lisätään ja ihmiset sitä haluaa ostaa niin aurinkovoimalat kasvaa ja enemmän sitä energiaa saadaa verkkoon joka puolestaan laskee esim hiilellä tuotetun energian määrää. Moni kun ajattelee niin että tolla ei ole mitään merkitystä ja kaikki perustuu pelkkää kusetukseen ikävä kyllä. Viranomaiset valvovat noita aurinkoenergian alkuperätakuita että minun kulutuksen verran yhtiön täytyy ostaa sitä täysin auringolla tuotettua energiaa takaisin verkkoon ja se pitää pystyä todentamaan että näin on.
Jotka tässä vänkää ei todellakaan ole lukeneet Laakeri!n kirjoitusta huolella. Asiahan on päivän selvä. Laakeri! itse saattaa kuluttaa vaikka öljyllä tehtyä sähköä täällä Suomessa mutta jossain joku kuluttaa ne aurinkosähköt, jotka sähköyhtiö on veloittanut Laakeri!lta. Sen sijaan että olisi käyttänyt öljyllä tuotettua sähköä.

Globalisaatio ja kokonaisuus. Ihan turha katsoa letkujen paksuutta Afrikasta Suomeen.
Silloin kun euroopassa on yö, ei euroopassa tuoteta yhdellekään henkilölle aurinkosähköä. Itselleen voi satuilla mitä vaan, mutta ei se aurinko paneeli silti tuota talvella yöllä mitään. Ei edes espanjassa.

Ja suomen sähkömarkkinoilla myyty sähkö ei valitettavasti liity mitenkään kiinan tuotantoon. Vaikka siellä saattaisi jo aamu sarastaa kun meillä on yö, niin ilman yhteistä sähkön tukkumarkkinaa ja siirtoverkkoa ei ole mitään mahiksia, että se itse maksettu aurinkosähkö olisi sen aurinkoisempaa yöllä.

Täytyy kyllä sanoa, että on halpaa tuo sähköenergia Suomessa. Olisikohan businesta perustaa paikallisia kilpailevia sähköverkkoja. Jos vaikka osuuskuntaperiaatteella rakentaisi parilla fingrid liitännällä oman jakeluverkon...
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
59
*napsnaps*

Täytyy kyllä sanoa, että on halpaa tuo sähköenergia Suomessa. Olisikohan businesta perustaa paikallisia kilpailevia sähköverkkoja. Jos vaikka osuuskuntaperiaatteella rakentaisi parilla fingrid liitännällä oman jakeluverkon...
Olen itse tässä miettinyt, että otanko talolleni (haja-asutusalueella) ollenkaan sähköliittymää. Rakennusten lämmitys on tarkoitus hoitaa pääosin 75kW puukattilan ja 6000 litran varaajan kanssa, öljykattila hätävarana. Sähkönkulutus on niin pieni, että pohdiskelin että 6-10kW paneelit ja akusto inverttereineen tuottaisi kesäaikaan kaiken tarvittavan sähkön ja ylijäämän voi ajaa sähkövastuksilla varaajaan lämmöksi aurinkolämpökeräinten lisäksi (kun kosteiden tilojen lattioita lämmitetään kesälläkin vähän, samoin kuin käyttövettä). Talvella sähkön tekisi 28kVA dieselgeneraattori.
Yksi kWh sähköä tuotettuna tuolla 28kVA koneella vie noin 0,25 litraa moottoripolttoöljyä (euron litra) eli kWh hinnaksi tulee 25snt. Pitää kuitenkin huomata, että tuo sähköntuotanto tapahtuisi lähinnä talviaikaan jolloin taloa pitää lämmittääkin. Kun otetaan huomioon generaattorin lämmönvaihtimesta varaajalle saatava hukkalämpö (vähintään 3kWh lämpöä yhtä sähkö-kWh kohden) niin yhden kilowattitunnin hinnaksi sähkö ja lämpö yhteenlaskettuna jää enää 6,25snt. Sitten kun otetaan huomioon että sähköliittymän kuukausimaksut jää pois, niin sähkön tekeminen MPö:llä ei tunnukaan enää kalliilta vaikka huomioi huoltokulut...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
^^ Ne tuon kokoluokan koneet joita itse olen käyttänyt niin imee helposti 100 litraa vuorokaudessa löpöä.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
59
^^ Ne tuon kokoluokan koneet joita itse olen käyttänyt niin imee helposti 100 litraa vuorokaudessa löpöä.
Varavoimakäyttö on vähän erilaista kuin tuo, siellä on yleensä kuormaa vaihtelevasti ja koneet ei käy järin optimaalisella alueella. Ei tuota ole tarkoitus pyörittää 24/7, vaan se starttaisi automaattisesti kun akusto alkaa ehtyä / tunnistetaan iso kulutuspiikki ja annetaan automaatiolta ohjaus käydä (esim. hitsaillessa ei ole mielekästä ajaa akustosta sähköä) ja käy sen ajan kuin on tarpeen.
Meillä on 100kW nimellistehoinen Valmet vieny semmosta 9l/h eli noin 200l/vrk niin täytyy huono masiina olla jos tollanen neljäsosatehoinen vie puolet tuosta?

Toinen mitä harkitsin omavaraisuuteen oli klapikattilan sijasta poltella haketta ja lämmityskattilan sijaan höyrykattilaa, josta olisi saanut mäntäkoneella tarpeen mukaan sähköä ja höyry-vesivaihtimella lämpöä. Vaatii vaan oheisjärjestelmiä turhan paljon, ei tulisi järin halvaksi eikä voi noin vaan ajella kylmäksi ja kuumaksi tarpeen mukaan :) Mutta hieno harrastepeli olisi!
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Jos kaikki muutkin ostaisivat uusiutuvaa energiaa kuten suosittelit, sinulta loppuisi sähkö. :)
Nyt on kyllä markkinamekanismit hakusessa. Homma menee niin, että jos sähköfirma myy tekniikalla X tuotettua sähköä Y kWh, niin sen pitää myös tuottaa sitä sen verran. Jos kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, sähköfirman kannattaa rakentaa lisää toivottua tekniikkaa. Uusiutuvien energioiden kohdalla tämä tarkoittaa Suomessa käytännössä tuuli- tai aurinkoenergiaa, koska vesivoimaa ei rakenneta lisää.

Fakta on tietty se, ettei se onnistu, että 100% Suomessa ostetusta sähköstä olisi uusiutuvalla energialla tuotettua, mutta eipä tällaista kysyntäpiikkiä olekaan tulossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Nyt on kyllä markkinamekanismit hakusessa. Homma menee niin, että jos sähköfirma myy tekniikalla X tuotettua sähköä Y kWh, niin sen pitää myös tuottaa sitä sen verran. Jos kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, sähköfirman kannattaa rakentaa lisää toivottua tekniikkaa. Uusiutuvien energioiden kohdalla tämä tarkoittaa Suomessa käytännössä tuuli- tai aurinkoenergiaa, koska vesivoimaa ei rakenneta lisää.

Fakta on tietty se, ettei se onnistu, että 100% Suomessa ostetusta sähköstä olisi uusiutuvalla energialla tuotettua, mutta eipä tällaista kysyntäpiikkiä olekaan tulossa.
Ongelma on minusta se, että saa myydä tuulisähköä tuulisähkönä myös silloin kun ei tuule. Jos uulioperaattorilla ei ole akkua johon se sähkö varastoidaan tuulettomia aikoja varten, kyse on minusta valehtelusta. Mikään määrä tuulivoimaloiden rakentamista ei voi korjata tätä ongelmaa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Nyt on kyllä markkinamekanismit hakusessa. Homma menee niin, että jos sähköfirma myy tekniikalla X tuotettua sähköä Y kWh, niin sen pitää myös tuottaa sitä sen verran. Jos kysyntää on enemmän kuin tarjontaa, sähköfirman kannattaa rakentaa lisää toivottua tekniikkaa. Uusiutuvien energioiden kohdalla tämä tarkoittaa Suomessa käytännössä tuuli- tai aurinkoenergiaa, koska vesivoimaa ei rakenneta lisää.

Fakta on tietty se, ettei se onnistu, että 100% Suomessa ostetusta sähköstä olisi uusiutuvalla energialla tuotettua, mutta eipä tällaista kysyntäpiikkiä olekaan tulossa.
Tosta puuttuu nyt aika iso komponentti. Sähköähän pitää tuottaa mahdollisimman lähellä käyttöpaikkaa ja näin myös tehdään. Hyvin mahdollista että sillä tuulimyllyllä "tuotettu" sähkö on hiilivoimaa oikeasti.
Ongelma on minusta se, että saa myydä tuulisähköä tuulisähkönä myös silloin kun ei tuule. Jos uulioperaattorilla ei ole akkua johon se sähkö varastoidaan tuulettomia aikoja varten, kyse on minusta valehtelusta. Mikään määrä tuulivoimaloiden rakentamista ei voi korjata tätä ongelmaa.
Toi piiperrys on lähinnä sivujuonne. Järjestelmän ideana on ensisijaisesti luoda kilpailua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
569
Varavoimakäyttö on vähän erilaista kuin tuo, siellä on yleensä kuormaa vaihtelevasti ja koneet ei käy järin optimaalisella alueella. Ei tuota ole tarkoitus pyörittää 24/7, vaan se starttaisi automaattisesti kun akusto alkaa ehtyä / tunnistetaan iso kulutuspiikki ja annetaan automaatiolta ohjaus käydä (esim. hitsaillessa ei ole mielekästä ajaa akustosta sähköä) ja käy sen ajan kuin on tarpeen.
Meillä on 100kW nimellistehoinen Valmet vieny semmosta 9l/h eli noin 200l/vrk niin täytyy huono masiina olla jos tollanen neljäsosatehoinen vie puolet tuosta?
Kyllä tuo 100l/vrk on nimenomaan niiden parempien koneiden kulutus ollut. Huonommat yleensä 3000rpm koneet vie vielä enemmän. Kunnollinen akusto toki parantaa hyötysuhdetta, mutta tuskin olet ensimmäinen joka asiaa pohtii, eikä kovin moni ole tainnut toteutukseen asti lähteä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 415
Viestejä
4 160 385
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom