Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
148
Ja uudet Gen4 ovat jo pyöriin saatavilla jossa päivitetty ohjain yksikkö / softa jolla voi sitten säätää moottorin käyriä --> Varmaan saa tuota avustuksen ärhäkkyyttä pienennettyä. Itse tykännyt Gen4 ajella, ei voi valittaa.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
885
Joko fillaristit irrottaa akun yöksi lämpöiseen ? Yöllä joku 3 astetta lämmintä. Alkaa kohta puolin tulla yöpakkasia, tarviiko niistä välittää ? Pyörä siis ulkona ja lataan akun sisällä parin päivän välein, muuten kiinni pyörässä.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 054
Joko fillaristit irrottaa akun yöksi lämpöiseen ? Yöllä joku 3 astetta lämmintä. Alkaa kohta puolin tulla yöpakkasia, tarviiko niistä välittää ? Pyörä siis ulkona ja lataan akun sisällä parin päivän välein, muuten kiinni pyörässä.
Oon jo irrotellut syyskuun alusta lähtien :D
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Terve, onkos täällä kokemuksia n ~2000e hintaluokan sähköpyöristä? Hintalaatusuhteeltaan hyvää (osat). Itsellä sähköpyörä pohdinnassa, mutta tulisi maantie ja kaupunkiajoon, 90% asfaltti ja loput hiekka tai sorateitä, metsiin ei olisi asiaa. Nykyinen itsellä normipyöränä kona dew plus, taisi maksaa 700e muutama vuosi sitten ja olen ollut tyytyväinen. Tärkeänä kriteerinä myös osat joita voi myöhemmin korjauttaa tai vaihtaa, sellaisia mihin löytyy varaosia. Onko suosituksia? :)
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
217
Minulla helkama XE8 Työmatka pyöränä ollut nyt 2v 5200km ajoa , Eikä mitään isoja ongelmia ole ollut , kerran ylämäessä ketjut katkesi.... muuten ei ole välille jättänyt.
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Performance on halvin versio. Omistan semmosen 625 akulla. Onessa on 4generaation moottori elikkä uusin versio, taitaa myös vaihteet ainakin olla paremmat ja akku on isompi.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Performance on halvin versio. Omistan semmosen 625 akulla. Onessa on 4generaation moottori elikkä uusin versio, taitaa myös vaihteet ainakin olla paremmat ja akku on isompi.
Kiitos. Tuo performance saattaisi riittää omaan käyttöön, mutta vain 150e hintaerolla voisi heittää sen tuohon one malliin.
Performance etuna, että saa paikallisesta xxlstä, huollot yms helpompi mennä tekemään sinne. Tuleeko muita varteenotettavia mieleen n ~2500e hintaluokasta? Komiasti se budjetti nousi eilisestä paristatonnista kun näitä innostui selaamaan
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Kiitos. Tuo performance saattaisi riittää omaan käyttöön, mutta vain 150e hintaerolla voisi heittää sen tuohon one malliin.
Performance etuna, että saa paikallisesta xxlstä, huollot yms helpompi mennä tekemään sinne. Tuleeko muita varteenotettavia mieleen n ~2500e hintaluokasta? Komiasti se budjetti nousi eilisestä paristatonnista kun näitä innostui selaamaan
Onen itte laittaisin On siinä kuitenkin uus kone ja pykälää parempia osia. Vaikkei performancekaan huono ole. Eipä taida paljon vaihtoehtoja olla tuohon hintaan kun saatavuuskin taitaa vielä olla kehnonlaista vähän joka merkillä.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Onen itte laittaisin On siinä kuitenkin uus kone ja pykälää parempia osia. Vaikkei performancekaan huono ole. Eipä taida paljon vaihtoehtoja olla tuohon hintaan kun saatavuuskin taitaa vielä olla kehnonlaista vähän joka merkillä.
Tuli sitten ostettua Cube reaction hybrid pro vm 22, tuli yksi sopiva koko bike discounttiin. Tämä lähtee nyt ensimmäiseksi sähkökokeiluksi. Opiskelin sen verran, että pro 11 vaihteinen kun alemmat olivat 10 ja 9. En nyt ihan hirveästi nähnyt eroja Oneen muuten. Kiitoksia vinkeistä.

edit, tuollainen Cube Reaction Hybrid Pro 625 flashgrey´n´green | E-Bike Hardtail Shop

Renkaat olivat siistimmät One mallissa, mutta tämän sai nyt :lol:
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Kysytäänpä tässä nyt samalla kun fiiliksissä odotellaan pyörää saapuvaksi. Täytyykö ketjut öljytä kun tuo otetaa paketista vai onko ns jo öljyt laitettu ja homma kunnossa?

-Onko suosituksia valoista pyörään, jotka saisi kiinni tuohon akkuun/usb-c? ainakin edessä.
-Minklälaiset renkaat/kumit talvea varten kannattaa hommata. Varmaan samoilla ei kannata mennä kuin tuossa tulee mukana?


Täytyy ruveta katsomaan hiukan lisä tarvikkeita pyörään talvea varten.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 046
Kiitos. Tuo performance saattaisi riittää omaan käyttöön, mutta vain 150e hintaerolla voisi heittää sen tuohon one malliin.
Performance etuna, että saa paikallisesta xxlstä, huollot yms helpompi mennä tekemään sinne. Tuleeko muita varteenotettavia mieleen n ~2500e hintaluokasta? Komiasti se budjetti nousi eilisestä paristatonnista kun näitä innostui selaamaan
Olikohan sulla jotain ajatuksia tästä Prisman Helkamasta https://www.prisma.fi/fi/prisma/helkama-hawk-275-12-v-17-e-mtb tai jollain muulla tässä ketjussa? Ihan perus ajoa, asfalttia ja sora ajeluita olisi, joskus ehkä mettähän. Kova polte olisi saada sähköavusteinen ja aikasempaa kokemusta löytyy emax läskistä ja yhdestä maasturi hybridistä jossa boschia. Nyt tekisi mieli ehkä enemmän hiukan kaposemmilla renkailla joita tuo Helkama tarjoilisi :thumbsup:
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Kysytäänpä tässä nyt samalla kun fiiliksissä odotellaan pyörää saapuvaksi. Täytyykö ketjut öljytä kun tuo otetaa paketista vai onko ns jo öljyt laitettu ja homma kunnossa?

-Onko suosituksia valoista pyörään, jotka saisi kiinni tuohon akkuun/usb-c? ainakin edessä.
-Minklälaiset renkaat/kumit talvea varten kannattaa hommata. Varmaan samoilla ei kannata mennä kuin tuossa tulee mukana?


Täytyy ruveta katsomaan hiukan lisä tarvikkeita pyörään talvea varten.
Ketjuissa on aina se tehtaan varastointirasva. Voi sillä ajella. Itse tosin aina puhdistan ja laitan paremmat aineet heti.

Renkaat riippuu paljon siitä missä ajelet. Jos parasta pitoa haluaa, niin Ice Spiker Pro, tai Suomi Tyres Piikkisika. Noilla renkailla voi vetää käytännössä peilijäällä vaikka 50 km/h. Maltillisempaan ajoon toki riittää vähän sirommat nastarenkaat.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Ketjuissa on aina se tehtaan varastointirasva. Voi sillä ajella. Itse tosin aina puhdistan ja laitan paremmat aineet heti.

Renkaat riippuu paljon siitä missä ajelet. Jos parasta pitoa haluaa, niin Ice Spiker Pro, tai Suomi Tyres Piikkisika. Noilla renkailla voi vetää käytännössä peilijäällä vaikka 50 km/h. Maltillisempaan ajoon toki riittää vähän sirommat nastarenkaat.
Onko suositella ainetta? Taitaa kaapin perällä olla joku clasulta hankittu alle kympin purkki. Voisi senkin nyt samalla päivittää.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Käytä vaan kaapin perällä oleva öljy ensin loppuun, selviät sillä varmasti vuosia. Nämä tyypit jotka hifistelevät 3 eri voiteluainetta ja kierrättävät ketjujaan 300km välein ovat vähän erikoismiesosastoa. Kyllä se ketju kestää ihan yhtä hyvin 5e/l moottorisahan öljyllä kun 300e/l teflon-paskalla. Kyseessä ei todellakaan ole mikään vaativa voitelukohde, lisäksi sitä öljyä ruutataan sinne kohteen avoimesta luonteesta johtuen jatkuvasti lisää niin pysyvyydelläkään ei ole mitään väliä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Kysytäänpä tässä nyt samalla kun fiiliksissä odotellaan pyörää saapuvaksi. Täytyykö ketjut öljytä kun tuo otetaa paketista vai onko ns jo öljyt laitettu ja homma kunnossa?

-Onko suosituksia valoista pyörään, jotka saisi kiinni tuohon akkuun/usb-c? ainakin edessä.
-Minklälaiset renkaat/kumit talvea varten kannattaa hommata. Varmaan samoilla ei kannata mennä kuin tuossa tulee mukana?


Täytyy ruveta katsomaan hiukan lisä tarvikkeita pyörään talvea varten.
Itse olen viritellyt sähköpyöriini Lezynen valot. Olen suosinut 45nrth nastarenkaita. Wrathchild sähköläskissä on naurettavan pitävä. Työmatkafillarissa on kapea 2,25" Kahva joka on tuntunut kelvolliselta siinä käytössä. Varanastoja noihin saa tökkiä mutta niin saanee muihinkin. Pitoa löytyy.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
148
Tälläinen omassa cubessa valona ja hyvin riittää pururadoille. Ainakin 2021 cubeen saa myös cubeen omat valot eteen ja taakse. Itsellä oli myös n 30€ valo mutta valo teho ja koko oli surkeita. Kiinnitys hajosi ekassa mehtä rytinässä ja sen jälkeen liimalla ja jesarilla kasassa. Nää on kyllä helppo asentaa pyörään ja supernovas kaikki johdot jne valmiina.

Itse tilasin ice spikerit talveksi, saa nähdä miten toimii.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Onko suositella ainetta? Taitaa kaapin perällä olla joku clasulta hankittu alle kympin purkki. Voisi senkin nyt samalla päivittää.
Se ajaa varmasti asiansa ihan hyvin. Itse käytän Rex Domestique öljyä. Pieni purkki tuntuu kalliilta, mutta on erittäin riittoisa.

Käytä vaan kaapin perällä oleva öljy ensin loppuun, selviät sillä varmasti vuosia. Nämä tyypit jotka hifistelevät 3 eri voiteluainetta ja kierrättävät ketjujaan 300km välein ovat vähän erikoismiesosastoa. Kyllä se ketju kestää ihan yhtä hyvin 5e/l moottorisahan öljyllä kun 300e/l teflon-paskalla. Kyseessä ei todellakaan ole mikään vaativa voitelukohde, lisäksi sitä öljyä ruutataan sinne kohteen avoimesta luonteesta johtuen jatkuvasti lisää niin pysyvyydelläkään ei ole mitään väliä.
Mikä tahansa öljy kyllä voitelee, mutta huonon ja hyvän voiteluaineen eron huomaa siinä, että sitä huonoa joutuu laittamaan paljon enemmän ja useimmin, jolloin se kerää vain hiekkaa yms. roskaa ketjuihin ja sitä kautta kuluttaa voimansiirtoa. Hyvä voiteluaine ei kerää juuri mitään likaa ja se kestää paremmin.

Mutta pääasia että siellä nyt jotain ainetta on voitelemassa, ettei voimansiirto kulu turhaan liian nopeasti. Rataspakkapyörissä on vähän tarkempaa voitelu vaihteitten toimivuuden takia, jossain sinkulassa tai napavaihteisessa ei niin justiinsa ole, kun ketjun ei tarvitse hyppiä rattaalta toiselle.

Tämä siis minun mielipide asiaan.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Moottoripyörän ketjusta olen huomannut että juoksevampi öljy (vaihteistoöljy on hyvä ja halpa) jopa pitää ketjun paremmin puhtaana kuin kaikenmaailman kalliimmat rasvat. Lika lentää öljyn mukana pois.

Fillarissa kaapista aikoinaan löytynyt perus rautakaupan crc ketjuöljy on toiminut hyvin ja ketju on ihan riittävän puhdas. Välillä voi putsata wd40:llä jos jaksaa. Tosiaan näissä fillareissa kun kyseessä ei ole korkeita lämpötiloja tai paineita vesikin riittää voiteluaineeksi, harmillisesti aiheuttaa korroosiota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
496
Itse aloin käyttämään ketjuvahaa omissa fillareissani parisen vuotta sitten ja lopputuloksena rattaiden puhtaanapito on helpottunut huomattavasti. Ketjujen kestossa en ole huomannut voiteluaineen muutoksella olevan suurta merkitystä. Tällä hetkellä kokeilussa on bilteman versio aiheesta joka toimii ihan ookoo, joskin vaatii lisäystä yllättävän usein; Supervoiteluaine.

Kävin ostamassa kokeeksi moottoripyörille tarkoitettua ketjuvahaa (Motul ketjuvaha), joka erittäin sitkeää ja vähän hankalasti levitettävää kamaa, mutta kesto näyttäisi ensilenkkien perusteella olevan erinomainen. Pitänee ehkä sekoittaa tuota pikkupurkkiin haihtuvan liuottimen kanssa, josko levittyisi sitten paremmin.

Mitä ketjujen kulumiseen tulee, niin olen huomannut varsinkin sähköpyöräilijöiden ajavan aivan liian isolla vaihteella kaiken aikaa, jolloin ketjujen rasituskin on todella kova ja kuluminen sen mukaista. Tällaisessa ajossa myös takapakan pienemmät rattaat kuluvat erittäin nopeasti, joka edesauttaa entisestään ketjujen kulumista.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Olikohan sulla jotain ajatuksia tästä Prisman Helkamasta https://www.prisma.fi/fi/prisma/helkama-hawk-275-12-v-17-e-mtb tai jollain muulla tässä ketjussa? Ihan perus ajoa, asfalttia ja sora ajeluita olisi, joskus ehkä mettähän. Kova polte olisi saada sähköavusteinen ja aikasempaa kokemusta löytyy emax läskistä ja yhdestä maasturi hybridistä jossa boschia. Nyt tekisi mieli ehkä enemmän hiukan kaposemmilla renkailla joita tuo Helkama tarjoilisi :thumbsup:
Terve, ei tuossa itselle muuta iskenyt silmään kun tuo moottori hiukan vanhempaa mallia. Hisstitolppa puuttuu jos metsään tekee mieli niin suosittelisin vaihtamaan. Muuten ihan pätevän oloiset osat tuohon hintaan. Jäi hiukan epäselväksi onko akku irroitettava? (edit. On se)
Itsellä jäänyt jotenkin kammo noiden markettipyörien kanssa, mutta ovatkin olleet muutaman sadan vehkeitä. Tuota taitaa saada vain prismalta? Ei se siitä silti huonoa tee ja takuut yms luulis pelaavan
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Hukkui johonkin prikka polkimen ja kammen välistä kun kävin maastopyöräilemässä ja piti toinen poljin irrottaa ettei hinkkaa premium-tojotan maalipintaa.
Kammet on jotkut Acidin sähköpyörän kammet jotka tuli boschin performance linen kaverina.
Polkimet crankbrothersin stam ykköset.

Mistä uusi prikka? Onkohan tuo prikka alumiinia vai terästä? Järki sanoisi että alumiinia kun kammet on alumiinia ja polkimissa kierreosat terästä kai kun magneetti jää kiinni.
Netistä löytyy esim sramin washeri, mutta en löydä materiaalitietoa tuolle.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Tarvitseeko siinä välttämättä olla prikka? Käyt rautakaupasta vaakatavarana sopivan kokoisen 10c hintaan jos näyttää todella tarpeelliselta. Kovin järeään momenttiinhan noita ei laiteta. Luulisi sinkityn teräksisen prikan toimivan jos tarkoituksena on vain toimia liukupintana tai spacerina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Tarvitseeko siinä välttämättä olla prikka? Käyt rautakaupasta vaakatavarana sopivan kokoisen 10c hintaan jos näyttää todella tarpeelliselta. Kovin järeään momenttiinhan noita ei laiteta. Luulisi sinkityn teräksisen prikan toimivan jos tarkoituksena on vain toimia liukupintana tai spacerina.
En tiedä onko pakollinen tosiaan. Mitä mieltä spandexit on asiasta?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
En tiedä onko pakollinen tosiaan. Mitä mieltä spandexit on asiasta?
Ei ole kyllä itsellä ollut missään polkimissa prikkaa polkimen ja kammen välissä.

Että jos se kampi ei vaadi jotain spaceria, niin ei sitä prikkaa silloin tarvita. Polkimet ei sitä siis kaipaa. Jos taas kampi tarvitsee jonkun spacerin (jos vaikka poljin ottaa muuten kampeen kiinni), niin eikös tuohon käy mikä tahansa prikka.

Stamp 1:n kohdalla tuskin poljin ottaa mihinkään kiinni.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Pistät sen polkimen kiinni ja kokeilet toimiiko ilman vai hinkkaako tms. Ei nämä vehkeet ole mitään avaruusraketteja.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Kampi on vain muotoiltu alumiinimötikkä.
Ja alumiinin kimmokerroin on aikalailla 1/3 teräksen vastaavasta, jonka takia tuntuu hassulta kiristää teräskierteellä oleva mötikkä alumiinimötikkään paljaana. Noh katselen prikan jostain varalta riskien minimoimiseksi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Niin sen takia siinä on ne momenttimäärät annettu. Prikka ei vaikuta kireyteen jolle sen runttaat. Jos kiristät liikaa hajoavat kammesta kierteet, prikalla tai ilman.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 681
Voi helkutti, toisen pyörän Bosch Powerpack -akku on vissiin menossa rikki. Toissapäivänä noin 80% ladattu akku hupeni nollille vajaalla 5km matkalla ja lopussa se ei jaksanut tehdä enää yhtään mitään. Eilen taas latauksen jälkeen toimi normaalisti, mutta muutaman kilometrin jälkeen tuli näytölle tylysti "Error code 640" ja akku hyytyi samalla. Kun käynnisteli akkua pari kertaa, se toimi taas normaalisti, mutta jotain vikaahan tuossa selvästi nyt on. Vikakoodi viittaa nimenomaan akun kennojen toimintaan.

Virhekoodi manuaalissa:

1634484545129.png


Koskaan aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia ja akku on fyysisesti kuin uusi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Noita Boschin akkuja ei voi itse avata/korjata, joten pitää varmaan alkaa katselemaan mistä saisi uuden kohtuuhintaan.
Jos ei takuuta ole (takuu ei tosin välttämättä korvaa kerta pudonnut, kotivakuutus korvaa), niin ainahan sen voi viedä jonnekkin akkuliikkeeseen ja pyytää korjaamaan. Kennot voi aina vaihtaa. Elektroniikkaan jos on tullut vahinkoa, niin se ei tietysti välttämättä onnistu perus akkuliikkeessä.

Itse lähtisin ensin kotivakuutuksesta kokeilemaan, jos siis ei takuuta ole. Kyseessä kuitenkin usean sadan euron arvoinen akku.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Jos ei takuuta ole (takuu ei tosin välttämättä korvaa kerta pudonnut, kotivakuutus korvaa), niin ainahan sen voi viedä jonnekkin akkuliikkeeseen ja pyytää korjaamaan. Kennot voi aina vaihtaa. Elektroniikkaan jos on tullut vahinkoa, niin se ei tietysti välttämättä onnistu perus akkuliikkeessä.

Itse lähtisin ensin kotivakuutuksesta kokeilemaan, jos siis ei takuuta ole. Kyseessä kuitenkin usean sadan euron arvoinen akku.
Merkkiakkuihin ei yleensä voi vaihtaa kennoja, koska bms on tehty rampauttamaan akku mikäli siltä joskus katkeaa jännite. Ilman vippaskonsteja tämä tapahtuu kennoja vaihtaessa ja siksi monet akkuliikkeet ei merkkiakkuja kennota.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Merkkiakkuihin ei yleensä voi vaihtaa kennoja, koska bms on tehty rampauttamaan akku mikäli siltä joskus katkeaa jännite. Ilman vippaskonsteja tämä tapahtuu kennoja vaihtaessa ja siksi monet akkuliikkeet ei merkkiakkuja kennota.
Niin joo. Onpas tehty kyllä hankalaksi sitten.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Merkkiakkuihin ei yleensä voi vaihtaa kennoja, koska bms on tehty rampauttamaan akku mikäli siltä joskus katkeaa jännite. Ilman vippaskonsteja tämä tapahtuu kennoja vaihtaessa ja siksi monet akkuliikkeet ei merkkiakkuja kennota.
Juuri näin noiden merkkiakkujen kennotuksen suhteen. Lisäksi olisin varovainen kolhitun Li-Ion-akun kanssa, sillä vahingoittuneet akut ovat aiheuttaneet tulipaloja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
122
Ei ole kyllä itsellä ollut missään polkimissa prikkaa polkimen ja kammen välissä.
Tietämättömyyttäni joskus kysyin kaverilta joka on pitkän linjan harrastaja, että tarviiko prikan kammen ja polkimen väliin, sanoi että aina kuuluu olla. En havainnut kyseenalaistaa asiaa ja laitoin prikan.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Tietämättömyyttäni joskus kysyin kaverilta joka on pitkän linjan harrastaja, että tarviiko prikan kammen ja polkimen väliin, sanoi että aina kuuluu olla. En havainnut kyseenalaistaa asiaa ja laitoin prikan.
Niin ei siitä varmaan mitään haittaa ole, mutta miksi se pitäisi olla? Siis jos kyse ei ole spacerista. Voihan sille jokin muukin tarkoitus olla. En tiedä.

Hyvin on toiminut ilman prikkoja omissa maantie ja maastoajoissa. Kilometrejä tulee 4000-5000 vuodessa, ympäri vuoden kun ajelen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 681
Niin joo. Onpas tehty kyllä hankalaksi sitten.
Siinä on taustalla ensinnäkin laadunvalvonta ja toisekseen BMS:n oma sisäinen seuranta niille kennoille. Jos sinne käy räpeltämässä sekaan jotain nimettömiä kiinalaisia kennoja, niin mikään ei enää takaa koko paketin toimintaa, eikä myöskään BMS voi tehdä omia huoltotoimiaan suunnitellusti. Valmistajalle on siten ollut helpompi ratkaisu rakentaa paketti niin, että omatoimihuolto rampauttaa koko laitteen.

Onhan tuo siinä mielessä pyllystä, että ainoa vaihtoehto on ostaa uusi akku, joka maksaa halvimmillaankin noin 500€.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
148
Tuota vartenhan on kotivakuutus, eli oma vastuulla vaan uutta akkua tulemaan mikäli alkaa porsimaan ja haet liikkeestä lappusen että on rikki ja mennyt vahingossa pudottaessa. Onhan se 150€ rahaa myös, mutta vähemmän kun 500 tai 700€?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 681
Tuota vartenhan on kotivakuutus, eli oma vastuulla vaan uutta akkua tulemaan mikäli alkaa porsimaan ja haet liikkeestä lappusen että on rikki ja mennyt vahingossa pudottaessa. Onhan se 150€ rahaa myös, mutta vähemmän kun 500 tai 700€?
Joo, pitää toki selvittää sekin vaihtoehto, mutta ei se ole välttämättä ihan niin simppeliä, kun vakuutusyhtiö laskee sinne kaiken maailman ikävähennykset sun muut.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Tietämättömyyttäni joskus kysyin kaverilta joka on pitkän linjan harrastaja, että tarviiko prikan kammen ja polkimen väliin, sanoi että aina kuuluu olla. En havainnut kyseenalaistaa asiaa ja laitoin prikan.
Joo itsekkin kyselin lisää lähipiiriltä ja velipojalla on crankbrothersin polkimet ja hiilikuituiset kammet eikä ole prikkaa ollut eikä edes tullut polkimien mukana. Outoa tämä homma
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Joo itsekkin kyselin lisää lähipiiriltä ja velipojalla on crankbrothersin polkimet ja hiilikuituiset kammet eikä ole prikkaa ollut eikä edes tullut polkimien mukana. Outoa tämä homma
Prikka on siellä jakamassa painetta polkimen ja kammen välillä, sillä polkimen kiinnityspinta ei välttämättä ole pyöreä. Eli jos se polkimen kohta mikä kiristyy kampeen on neliskanttinen (tai jotain muuta kuin täysin pyöreä ympyrä) niin ilman prikkaa terävät reunat kaivavat itsensä kampeen. Prikka on siinä välissä kuluvana osana. Pyöreä poljin kaivautuu myös kampeen, jos kiinnityspinta on pienempi ympyrä kuin kammessa. Onko sillä sitten jotain väliä jos prikka puuttuu sieltä? Ei siitä mitään haittaakaan ole, mutta ei se maailmanloppu ole vaikka se nyt puuttuu sieltä. Rautakaupasta voi käydä hakemassa uuden.

Vielä tohon ketjujen voiteluun.
Voihan niitä voidella moottoriöljyillä yms. ja varmaan voiteluominaisuudet ovatkin niillä huippua. Ongelma on vain että ne keräävät likaa todella paljon. Nämä pyöränketjuihin tarkoitetut "kuivat" voiteluaineet eivät ketää hiekkaa ja kuraa lähellekkään sitä tahtia mitä "märät" kunnon paksut öljyt. Pääasia on että jotain niihin ketjuihin laittaa. Kalliit ketjut maksavat n. 70e ja halpa takapakka 200e. Minun mielestäni kannattaa vähän hifistellä ketjujen kanssa jos sillä saa takapakan kestämään kauemmin.
Moottoripyörän ketjuihin on turha tehdä vertauksia. Moottoripyörissä (kaikki mopoa isommat pl. jotkut krossipyörät) käytetään o-rengasketjuja. Ne ovat kestovoidellut, eli voiteluaine on o-renkailla tiivistetty juuri sinne missä sen pitääkin olla.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
315
Prikka on siellä jakamassa painetta polkimen ja kammen välillä, sillä polkimen kiinnityspinta ei välttämättä ole pyöreä. Eli jos se polkimen kohta mikä kiristyy kampeen on neliskanttinen (tai jotain muuta kuin täysin pyöreä ympyrä) niin ilman prikkaa terävät reunat kaivavat itsensä kampeen. Prikka on siinä välissä kuluvana osana. Pyöreä poljin kaivautuu myös kampeen, jos kiinnityspinta on pienempi ympyrä kuin kammessa. Onko sillä sitten jotain väliä jos prikka puuttuu sieltä? Ei siitä mitään haittaakaan ole, mutta ei se maailmanloppu ole vaikka se nyt puuttuu sieltä. Rautakaupasta voi käydä hakemassa uuden.

Vielä tohon ketjujen voiteluun.
Voihan niitä voidella moottoriöljyillä yms. ja varmaan voiteluominaisuudet ovatkin niillä huippua. Ongelma on vain että ne keräävät likaa todella paljon. Nämä pyöränketjuihin tarkoitetut "kuivat" voiteluaineet eivät ketää hiekkaa ja kuraa lähellekkään sitä tahtia mitä "märät" kunnon paksut öljyt. Pääasia on että jotain niihin ketjuihin laittaa. Kalliit ketjut maksavat n. 70e ja halpa takapakka 200e. Minun mielestäni kannattaa vähän hifistellä ketjujen kanssa jos sillä saa takapakan kestämään kauemmin.
Moottoripyörän ketjuihin on turha tehdä vertauksia. Moottoripyörissä (kaikki mopoa isommat pl. jotkut krossipyörät) käytetään o-rengasketjuja. Ne ovat kestovoidellut, eli voiteluaine on o-renkailla tiivistetty juuri sinne missä sen pitääkin olla.
Joo siis jos on kuitu kammet ni niihin ei halua kaivautuvan mitään. On meinaa mäessä poikennut mulla semmonen... Ja oma pakka Deore XT 11 amazonissa 80e et en tiiä mistä repäsit halvan pakan mikä maksaa 200e. Voitelemalla ketjuja joka pesu kerran jälkee ja säätämällä vaihteet jiiriin saat setit kyllä kestämään kauan.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Joo siis jos on kuitu kammet ni niihin ei halua kaivautuvan mitään. On meinaa mäessä poikennut mulla semmonen... Ja oma pakka Deore XT 11 amazonissa 80e et en tiiä mistä repäsit halvan pakan mikä maksaa 200e. Voitelemalla ketjuja joka pesu kerran jälkee ja säätämällä vaihteet jiiriin saat setit kyllä kestämään kauan.
Katsos vain, ne ovatkin noi edukkaita.
Itsellä vain Sramin 12-vaihteisia, joissa isoin ratas 50 piikkinen. Katsoin äkkiä nettikaupoista saatavilla olevat vaihtoehdot niin hinta on lähempänä 200e kuin 100e.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Joo siis jos on kuitu kammet ni niihin ei halua kaivautuvan mitään. On meinaa mäessä poikennut mulla semmonen... Ja oma pakka Deore XT 11 amazonissa 80e et en tiiä mistä repäsit halvan pakan mikä maksaa 200e. Voitelemalla ketjuja joka pesu kerran jälkee ja säätämällä vaihteet jiiriin saat setit kyllä kestämään kauan.
Jaksaako jengi oikeasti joka lenkin jälkeen puunata ketjut ja pyörät? Itselle tulee voideltua nuo 1-2krt kuussa riippuen ajosta. Sadelenkin jälk yleensä teen aina, mutta mielummin en lähde sateella ajamaan edes. Pyörän kevyt rättipuunaus silloin tällöin ja koko pyörän puunaus kerran kevät kesässä (ellen kaadu kuralammikkoon). Hattua täytyy nostaa jos jaksaa aina nuo pestä ja voidella. Itse hikisen pyörälenkin jlk ei todellakaan ole mielessä pyörän pesut. Hyvin on kyllä kestänyt ketjut ja osat vähemmälläkin puunamisella.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 163
Viestejä
4 193 408
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom