Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Meneekö sitten yli 50tkm, jos säännöllisesti öljytään ja jopa joskus puhdistetaan?

Miksi se olisi ok, että kerran vuodessa vaihdetaan ketjut? Kerran vuodessa tuli siitä oletuksesta, että vuodessa perus pyöräilijä pyöräilisi 1000km. Olisiko ok, että moottoripyörän ketjut vaihdettaisiin 5000km:n välein tai auton vetonivelet 10 000km:n välein?
Näytä mulle ihminen joka ajaa samoilla ketjuilla 50tkm :rofl: :facepalm:

Edes moottoripyörän ketjut ei kestä tuollaisia matkoja...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
654
Mulla menisi ketjut vaihtoon tuolla 1000km vaihtovälillä 13 melkein 14 kertaa vuodessa. Ja kun nuo ketjut ei ihan ilmaisia ole niin äkkiä tulisi iso kulu siitä. Mutta nyt napamotilla sama ketju kesti hyvin 14 000 km, jonka jälkeen vaihdoin (sama takapakka edelleen jne), ja olisi kestänyt vielä pidempäänkin.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Näytä mulle ihminen joka ajaa samoilla ketjuilla 50tkm :rofl: :facepalm:

Edes moottoripyörän ketjut ei kestä tuollaisia matkoja...
Kestää ne kunhan asentaa pro-oilerin. Eli ketjuille syötetään jatkuvalla syötöllä moottoriöljyä, joka voitelee, puhdistaa ja sitten lentää hittoon.

E-bike käytössä normaalilla rataspakka-vaihteistolla ja keskimoottorilla ne e-bike ketjut tosiaan kestää sellaisen 1000km jonka jälkeen kannattaa vaihtaa. Jos oikeasti ajaa 15tkm vuodessa niin silloin kyllä kannattaa katsoa hubivaihteita. Niiden kanssa ketjuilla pääsee tietenkin paljon pidempään kun ketjun ei tarvitse koskaan siirtyä sivusuunnassa. Tuollaiset single-speed ketjut voi tehdä paljon vahvemmiksi kuin pakalla hyppivät ketjut.

Mutta jos meinaat ajaa 40km jokaisena vuoden päivänä niin voin kertoa että et kyllä pääse samalla akullakaan kovin montaa vuotta. Tai sitten ajat pääasiassa yli 25km/h ja avustuksen tarkoitus on auttaa vain isoimmissa mäissä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
891
Näytä mulle ihminen joka ajaa samoilla ketjuilla 50tkm :rofl: :facepalm:

Edes moottoripyörän ketjut ei kestä tuollaisia matkoja...
Niinpä, miksi moottoripyörän ketjut on saatu kestämään eli puolen tunnin? Niissä on kuitenkin 100Nm kampiakselilla, jonka jälkeen on alennusvaihde, eli momenttia on paljon enemmän eturattaalla. Eturatas on hyvin pieni verrattuna polkupyörän eturaattaaseen, ja voima on kääntäen verrannollinen ketjupyörän halkaisijan kanssa. Lisäksi monesti moottoripyörillä keskinopeudet ovat suurempia.

Jos on vara ostaa se 4k sähköfillari ni ehkä on varaa ostaa myös ne 40euron ketjut vaikka kerran vuodessa.
Tuohon hintaan saa moottoripyörän O-rengasketjut, joilla tosiaan ajaa sen 40tkm. Ei kai polkupyörän ketjut voi maksaa yli 4€?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 319
Mulla menisi ketjut vaihtoon tuolla 1000km vaihtovälillä 13 melkein 14 kertaa vuodessa. Ja kun nuo ketjut ei ihan ilmaisia ole niin äkkiä tulisi iso kulu siitä. Mutta nyt napamotilla sama ketju kesti hyvin 14 000 km, jonka jälkeen vaihdoin (sama takapakka edelleen jne), ja olisi kestänyt vielä pidempäänkin.
Napamoottori säästää ketjuja. Keskimoottori kuluttaa ketjuja normaalia paljon nopeammin.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 216
Tuohon hintaan saa moottoripyörän O-rengasketjut, joilla tosiaan ajaa sen 40tkm. Ei kai polkupyörän ketjut voi maksaa yli 4€?

Tossa varmaa se yks syy miks sulla ei ketjut kestä jos Puuilosta ostaa ketjut 4 eurolla. Mutta esim sramin gx tai xx1 ketjut jotka maksavat sen 20-50e niin kestävät kyllä toistatuhatta rusautella sähköpyörällä. Ja toki riippuu paljon ajajastakin, niinkuin muissakin ketjuvetoisissa vehkeissä.

Ja ei se auton jakoketjukaan ikuinen ole vaikka on "suunniteltu" kestämään koko auton ikä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Niinpä, miksi moottoripyörän ketjut on saatu kestämään eli puolen tunnin? Niissä on kuitenkin 100Nm kampiakselilla, jonka jälkeen on alennusvaihde, eli momenttia on paljon enemmän eturattaalla. Eturatas on hyvin pieni verrattuna polkupyörän eturaattaaseen, ja voima on kääntäen verrannollinen ketjupyörän halkaisijan kanssa. Lisäksi monesti moottoripyörillä keskinopeudet ovat suurempia.
Ja moninko kertaisesti se moottoripyörän ketju painaa vs. polkupyörän ketju? Jos sinulla on noin kauhea hinku kestävään ketjuun niin siitä vain asentamaan mopon ketju polkupyörään. Voin luvata että kestää sen 30tkm jos puhdistat ja rasvaat niitä säännöllisesti. Niin ja tietenkään ei mitään avonaisia vaihdepakkoja vaan huoltovapaampi keskiövaihteisto. Ei ne ketjut moottoripyörissäkään kestäisi jos ne pitäisi tehdä hyppimään rattaalta toiselle ja kestämään rasitusta huomattavan vinossa kulmassakin.

Tuntuu että tässä tahallaan trollataan. "Miksi rekka-autolla ei kulje 300km/h kun kyllähän mun moottoripyörälläkin kulkee". "Miksi tojotaan ei voi muka lastata 10 tonnin kuormaa kun kyllähän rekatkin kestää helposti sellaista kuormaa ja enemmänkin" :facepalm:
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
Itse vaihdoin heti uutena sähkömaasturiini SRAM Eagle X01 12s -ketjun ja alkuperäisen GX-mallisen jätin varaketjuksi. Tällä X01-ketjulla on ajeltu jopa 7000 km sähkömaasturikäytössä. Ohessa linkki perusteellisia testejä tekevän kaverin tuloksiin, netissä myös laajempi versio. Oma 2000 km ajeltu ketju ei näytä mitään venymisen merkkejä, voitelena ollut Squirt Ebike -vaha.

Testitulokset
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 140
Mä oon nykyään käyttänyt SRAMin halvemmasta päästä olevia ketjuja ja kierrättänyt kahta ketjua muutaman sadan kilometrin välein. Saa paremmin puhdistettua kun on uittanut sitä jossain suossa ja rataspakka kuluu tasaisemmin.

Ongelmahan tuossa on se että jos käyttää ketjut loppuun niin sitten rataspakan saa vaihtaa samalla ja siitä tulee paljon kalliimpaa.

Itse heitän ketjut kierrätykseen 0.7% venymän kieppeillä. Tai venymäähän tuo ei oikeasti ole vaan kulumaa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
Mulla on tilauksessa toinen SRAM Eagle X01 12s -ketju, ja aion myös näitä kierrättää, kunhan se saapuu Saksasta. Itse laskin niin, että tulee paljon vaivattomammaksi ja halvemmaksi näitä 50 euron X01-ketjuja kierrättää 2000 km:n sykleissä verrattuna SRAM:n halpisketjuihin.

Kun ketjujen voitelussa olen nykyään käyttänyt vahaa, niin ihan hyvin voin ryvettyneen pyörän putsata kylppärissä lämpimässä suihkussa itseni kaverina:)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Aika huonolta näyttää Shimanon moottorilla saatavuus pyörissä. Onko joku seurannut enemmän markkinoita ja osaisi arvioida milloin EP8 moottorilla olisi etu- tai täysjousitettuja maastopyöriä taas tulossa?

Ymmärtääkseni tuo Ep8 on hyvä moottori. Vai kannattaako vilkuilla myös muilla moottoreilla varustettuja?

Aatellut jos sen 2-4k laittaisi pyörään ja ostaisi kerralla kunnollisen.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Aika huonolta näyttää Shimanon moottorilla saatavuus pyörissä. Onko joku seurannut enemmän markkinoita ja osaisi arvioida milloin EP8 moottorilla olisi etu- tai täysjousitettuja maastopyöriä taas tulossa?

Ymmärtääkseni tuo Ep8 on hyvä moottori. Vai kannattaako vilkuilla myös muilla moottoreilla varustettuja?

Aatellut jos sen 2-4k laittaisi pyörään ja ostaisi kerralla kunnollisen.
Shimano EP8 vs. Bosch Gen 4.

Erot hyvin pieniä. Boschissa oli mielestäni matalampi ääni, eli miellyttävämpi matala murina. Boschissa oli myös enemmän vääntöä matalilla kampikierroksilla. Shimanossa hienoisen pehmeämpi avustus kovilla tehoilla. Erot joka tapauksessa todella pieniä. Sokkona ilman ääntä ei pystyisi edes sanomaan kumpaa ajaa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Aika huonolta näyttää Shimanon moottorilla saatavuus pyörissä. Onko joku seurannut enemmän markkinoita ja osaisi arvioida milloin EP8 moottorilla olisi etu- tai täysjousitettuja maastopyöriä taas tulossa?

Ymmärtääkseni tuo Ep8 on hyvä moottori. Vai kannattaako vilkuilla myös muilla moottoreilla varustettuja?

Aatellut jos sen 2-4k laittaisi pyörään ja ostaisi kerralla kunnollisen.
Eikös Bosch gen 4, eli performance line cx ole vähintään yhtä hyvä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
148
Ja uudet Gen4 ovat jo pyöriin saatavilla jossa päivitetty ohjain yksikkö / softa jolla voi sitten säätää moottorin käyriä --> Varmaan saa tuota avustuksen ärhäkkyyttä pienennettyä. Itse tykännyt Gen4 ajella, ei voi valittaa.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
878
Joko fillaristit irrottaa akun yöksi lämpöiseen ? Yöllä joku 3 astetta lämmintä. Alkaa kohta puolin tulla yöpakkasia, tarviiko niistä välittää ? Pyörä siis ulkona ja lataan akun sisällä parin päivän välein, muuten kiinni pyörässä.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 053
Joko fillaristit irrottaa akun yöksi lämpöiseen ? Yöllä joku 3 astetta lämmintä. Alkaa kohta puolin tulla yöpakkasia, tarviiko niistä välittää ? Pyörä siis ulkona ja lataan akun sisällä parin päivän välein, muuten kiinni pyörässä.
Oon jo irrotellut syyskuun alusta lähtien :D
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 585
Terve, onkos täällä kokemuksia n ~2000e hintaluokan sähköpyöristä? Hintalaatusuhteeltaan hyvää (osat). Itsellä sähköpyörä pohdinnassa, mutta tulisi maantie ja kaupunkiajoon, 90% asfaltti ja loput hiekka tai sorateitä, metsiin ei olisi asiaa. Nykyinen itsellä normipyöränä kona dew plus, taisi maksaa 700e muutama vuosi sitten ja olen ollut tyytyväinen. Tärkeänä kriteerinä myös osat joita voi myöhemmin korjauttaa tai vaihtaa, sellaisia mihin löytyy varaosia. Onko suosituksia? :)
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
217
Minulla helkama XE8 Työmatka pyöränä ollut nyt 2v 5200km ajoa , Eikä mitään isoja ongelmia ole ollut , kerran ylämäessä ketjut katkesi.... muuten ei ole välille jättänyt.
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Performance on halvin versio. Omistan semmosen 625 akulla. Onessa on 4generaation moottori elikkä uusin versio, taitaa myös vaihteet ainakin olla paremmat ja akku on isompi.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 585
Performance on halvin versio. Omistan semmosen 625 akulla. Onessa on 4generaation moottori elikkä uusin versio, taitaa myös vaihteet ainakin olla paremmat ja akku on isompi.
Kiitos. Tuo performance saattaisi riittää omaan käyttöön, mutta vain 150e hintaerolla voisi heittää sen tuohon one malliin.
Performance etuna, että saa paikallisesta xxlstä, huollot yms helpompi mennä tekemään sinne. Tuleeko muita varteenotettavia mieleen n ~2500e hintaluokasta? Komiasti se budjetti nousi eilisestä paristatonnista kun näitä innostui selaamaan
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Kiitos. Tuo performance saattaisi riittää omaan käyttöön, mutta vain 150e hintaerolla voisi heittää sen tuohon one malliin.
Performance etuna, että saa paikallisesta xxlstä, huollot yms helpompi mennä tekemään sinne. Tuleeko muita varteenotettavia mieleen n ~2500e hintaluokasta? Komiasti se budjetti nousi eilisestä paristatonnista kun näitä innostui selaamaan
Onen itte laittaisin On siinä kuitenkin uus kone ja pykälää parempia osia. Vaikkei performancekaan huono ole. Eipä taida paljon vaihtoehtoja olla tuohon hintaan kun saatavuuskin taitaa vielä olla kehnonlaista vähän joka merkillä.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 585
Onen itte laittaisin On siinä kuitenkin uus kone ja pykälää parempia osia. Vaikkei performancekaan huono ole. Eipä taida paljon vaihtoehtoja olla tuohon hintaan kun saatavuuskin taitaa vielä olla kehnonlaista vähän joka merkillä.
Tuli sitten ostettua Cube reaction hybrid pro vm 22, tuli yksi sopiva koko bike discounttiin. Tämä lähtee nyt ensimmäiseksi sähkökokeiluksi. Opiskelin sen verran, että pro 11 vaihteinen kun alemmat olivat 10 ja 9. En nyt ihan hirveästi nähnyt eroja Oneen muuten. Kiitoksia vinkeistä.

edit, tuollainen Cube Reaction Hybrid Pro 625 flashgrey´n´green | E-Bike Hardtail Shop

Renkaat olivat siistimmät One mallissa, mutta tämän sai nyt :lol:
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 585
Kysytäänpä tässä nyt samalla kun fiiliksissä odotellaan pyörää saapuvaksi. Täytyykö ketjut öljytä kun tuo otetaa paketista vai onko ns jo öljyt laitettu ja homma kunnossa?

-Onko suosituksia valoista pyörään, jotka saisi kiinni tuohon akkuun/usb-c? ainakin edessä.
-Minklälaiset renkaat/kumit talvea varten kannattaa hommata. Varmaan samoilla ei kannata mennä kuin tuossa tulee mukana?


Täytyy ruveta katsomaan hiukan lisä tarvikkeita pyörään talvea varten.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 045
Kiitos. Tuo performance saattaisi riittää omaan käyttöön, mutta vain 150e hintaerolla voisi heittää sen tuohon one malliin.
Performance etuna, että saa paikallisesta xxlstä, huollot yms helpompi mennä tekemään sinne. Tuleeko muita varteenotettavia mieleen n ~2500e hintaluokasta? Komiasti se budjetti nousi eilisestä paristatonnista kun näitä innostui selaamaan
Olikohan sulla jotain ajatuksia tästä Prisman Helkamasta https://www.prisma.fi/fi/prisma/helkama-hawk-275-12-v-17-e-mtb tai jollain muulla tässä ketjussa? Ihan perus ajoa, asfalttia ja sora ajeluita olisi, joskus ehkä mettähän. Kova polte olisi saada sähköavusteinen ja aikasempaa kokemusta löytyy emax läskistä ja yhdestä maasturi hybridistä jossa boschia. Nyt tekisi mieli ehkä enemmän hiukan kaposemmilla renkailla joita tuo Helkama tarjoilisi :thumbsup:
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Kysytäänpä tässä nyt samalla kun fiiliksissä odotellaan pyörää saapuvaksi. Täytyykö ketjut öljytä kun tuo otetaa paketista vai onko ns jo öljyt laitettu ja homma kunnossa?

-Onko suosituksia valoista pyörään, jotka saisi kiinni tuohon akkuun/usb-c? ainakin edessä.
-Minklälaiset renkaat/kumit talvea varten kannattaa hommata. Varmaan samoilla ei kannata mennä kuin tuossa tulee mukana?


Täytyy ruveta katsomaan hiukan lisä tarvikkeita pyörään talvea varten.
Ketjuissa on aina se tehtaan varastointirasva. Voi sillä ajella. Itse tosin aina puhdistan ja laitan paremmat aineet heti.

Renkaat riippuu paljon siitä missä ajelet. Jos parasta pitoa haluaa, niin Ice Spiker Pro, tai Suomi Tyres Piikkisika. Noilla renkailla voi vetää käytännössä peilijäällä vaikka 50 km/h. Maltillisempaan ajoon toki riittää vähän sirommat nastarenkaat.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 585
Ketjuissa on aina se tehtaan varastointirasva. Voi sillä ajella. Itse tosin aina puhdistan ja laitan paremmat aineet heti.

Renkaat riippuu paljon siitä missä ajelet. Jos parasta pitoa haluaa, niin Ice Spiker Pro, tai Suomi Tyres Piikkisika. Noilla renkailla voi vetää käytännössä peilijäällä vaikka 50 km/h. Maltillisempaan ajoon toki riittää vähän sirommat nastarenkaat.
Onko suositella ainetta? Taitaa kaapin perällä olla joku clasulta hankittu alle kympin purkki. Voisi senkin nyt samalla päivittää.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Käytä vaan kaapin perällä oleva öljy ensin loppuun, selviät sillä varmasti vuosia. Nämä tyypit jotka hifistelevät 3 eri voiteluainetta ja kierrättävät ketjujaan 300km välein ovat vähän erikoismiesosastoa. Kyllä se ketju kestää ihan yhtä hyvin 5e/l moottorisahan öljyllä kun 300e/l teflon-paskalla. Kyseessä ei todellakaan ole mikään vaativa voitelukohde, lisäksi sitä öljyä ruutataan sinne kohteen avoimesta luonteesta johtuen jatkuvasti lisää niin pysyvyydelläkään ei ole mitään väliä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Kysytäänpä tässä nyt samalla kun fiiliksissä odotellaan pyörää saapuvaksi. Täytyykö ketjut öljytä kun tuo otetaa paketista vai onko ns jo öljyt laitettu ja homma kunnossa?

-Onko suosituksia valoista pyörään, jotka saisi kiinni tuohon akkuun/usb-c? ainakin edessä.
-Minklälaiset renkaat/kumit talvea varten kannattaa hommata. Varmaan samoilla ei kannata mennä kuin tuossa tulee mukana?


Täytyy ruveta katsomaan hiukan lisä tarvikkeita pyörään talvea varten.
Itse olen viritellyt sähköpyöriini Lezynen valot. Olen suosinut 45nrth nastarenkaita. Wrathchild sähköläskissä on naurettavan pitävä. Työmatkafillarissa on kapea 2,25" Kahva joka on tuntunut kelvolliselta siinä käytössä. Varanastoja noihin saa tökkiä mutta niin saanee muihinkin. Pitoa löytyy.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
148
Tälläinen omassa cubessa valona ja hyvin riittää pururadoille. Ainakin 2021 cubeen saa myös cubeen omat valot eteen ja taakse. Itsellä oli myös n 30€ valo mutta valo teho ja koko oli surkeita. Kiinnitys hajosi ekassa mehtä rytinässä ja sen jälkeen liimalla ja jesarilla kasassa. Nää on kyllä helppo asentaa pyörään ja supernovas kaikki johdot jne valmiina.

Itse tilasin ice spikerit talveksi, saa nähdä miten toimii.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Onko suositella ainetta? Taitaa kaapin perällä olla joku clasulta hankittu alle kympin purkki. Voisi senkin nyt samalla päivittää.
Se ajaa varmasti asiansa ihan hyvin. Itse käytän Rex Domestique öljyä. Pieni purkki tuntuu kalliilta, mutta on erittäin riittoisa.

Käytä vaan kaapin perällä oleva öljy ensin loppuun, selviät sillä varmasti vuosia. Nämä tyypit jotka hifistelevät 3 eri voiteluainetta ja kierrättävät ketjujaan 300km välein ovat vähän erikoismiesosastoa. Kyllä se ketju kestää ihan yhtä hyvin 5e/l moottorisahan öljyllä kun 300e/l teflon-paskalla. Kyseessä ei todellakaan ole mikään vaativa voitelukohde, lisäksi sitä öljyä ruutataan sinne kohteen avoimesta luonteesta johtuen jatkuvasti lisää niin pysyvyydelläkään ei ole mitään väliä.
Mikä tahansa öljy kyllä voitelee, mutta huonon ja hyvän voiteluaineen eron huomaa siinä, että sitä huonoa joutuu laittamaan paljon enemmän ja useimmin, jolloin se kerää vain hiekkaa yms. roskaa ketjuihin ja sitä kautta kuluttaa voimansiirtoa. Hyvä voiteluaine ei kerää juuri mitään likaa ja se kestää paremmin.

Mutta pääasia että siellä nyt jotain ainetta on voitelemassa, ettei voimansiirto kulu turhaan liian nopeasti. Rataspakkapyörissä on vähän tarkempaa voitelu vaihteitten toimivuuden takia, jossain sinkulassa tai napavaihteisessa ei niin justiinsa ole, kun ketjun ei tarvitse hyppiä rattaalta toiselle.

Tämä siis minun mielipide asiaan.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Moottoripyörän ketjusta olen huomannut että juoksevampi öljy (vaihteistoöljy on hyvä ja halpa) jopa pitää ketjun paremmin puhtaana kuin kaikenmaailman kalliimmat rasvat. Lika lentää öljyn mukana pois.

Fillarissa kaapista aikoinaan löytynyt perus rautakaupan crc ketjuöljy on toiminut hyvin ja ketju on ihan riittävän puhdas. Välillä voi putsata wd40:llä jos jaksaa. Tosiaan näissä fillareissa kun kyseessä ei ole korkeita lämpötiloja tai paineita vesikin riittää voiteluaineeksi, harmillisesti aiheuttaa korroosiota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.10.2018
Viestejä
486
Itse aloin käyttämään ketjuvahaa omissa fillareissani parisen vuotta sitten ja lopputuloksena rattaiden puhtaanapito on helpottunut huomattavasti. Ketjujen kestossa en ole huomannut voiteluaineen muutoksella olevan suurta merkitystä. Tällä hetkellä kokeilussa on bilteman versio aiheesta joka toimii ihan ookoo, joskin vaatii lisäystä yllättävän usein; Supervoiteluaine.

Kävin ostamassa kokeeksi moottoripyörille tarkoitettua ketjuvahaa (Motul ketjuvaha), joka erittäin sitkeää ja vähän hankalasti levitettävää kamaa, mutta kesto näyttäisi ensilenkkien perusteella olevan erinomainen. Pitänee ehkä sekoittaa tuota pikkupurkkiin haihtuvan liuottimen kanssa, josko levittyisi sitten paremmin.

Mitä ketjujen kulumiseen tulee, niin olen huomannut varsinkin sähköpyöräilijöiden ajavan aivan liian isolla vaihteella kaiken aikaa, jolloin ketjujen rasituskin on todella kova ja kuluminen sen mukaista. Tällaisessa ajossa myös takapakan pienemmät rattaat kuluvat erittäin nopeasti, joka edesauttaa entisestään ketjujen kulumista.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 585
Olikohan sulla jotain ajatuksia tästä Prisman Helkamasta https://www.prisma.fi/fi/prisma/helkama-hawk-275-12-v-17-e-mtb tai jollain muulla tässä ketjussa? Ihan perus ajoa, asfalttia ja sora ajeluita olisi, joskus ehkä mettähän. Kova polte olisi saada sähköavusteinen ja aikasempaa kokemusta löytyy emax läskistä ja yhdestä maasturi hybridistä jossa boschia. Nyt tekisi mieli ehkä enemmän hiukan kaposemmilla renkailla joita tuo Helkama tarjoilisi :thumbsup:
Terve, ei tuossa itselle muuta iskenyt silmään kun tuo moottori hiukan vanhempaa mallia. Hisstitolppa puuttuu jos metsään tekee mieli niin suosittelisin vaihtamaan. Muuten ihan pätevän oloiset osat tuohon hintaan. Jäi hiukan epäselväksi onko akku irroitettava? (edit. On se)
Itsellä jäänyt jotenkin kammo noiden markettipyörien kanssa, mutta ovatkin olleet muutaman sadan vehkeitä. Tuota taitaa saada vain prismalta? Ei se siitä silti huonoa tee ja takuut yms luulis pelaavan
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 298
Hukkui johonkin prikka polkimen ja kammen välistä kun kävin maastopyöräilemässä ja piti toinen poljin irrottaa ettei hinkkaa premium-tojotan maalipintaa.
Kammet on jotkut Acidin sähköpyörän kammet jotka tuli boschin performance linen kaverina.
Polkimet crankbrothersin stam ykköset.

Mistä uusi prikka? Onkohan tuo prikka alumiinia vai terästä? Järki sanoisi että alumiinia kun kammet on alumiinia ja polkimissa kierreosat terästä kai kun magneetti jää kiinni.
Netistä löytyy esim sramin washeri, mutta en löydä materiaalitietoa tuolle.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Tarvitseeko siinä välttämättä olla prikka? Käyt rautakaupasta vaakatavarana sopivan kokoisen 10c hintaan jos näyttää todella tarpeelliselta. Kovin järeään momenttiinhan noita ei laiteta. Luulisi sinkityn teräksisen prikan toimivan jos tarkoituksena on vain toimia liukupintana tai spacerina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 298
Tarvitseeko siinä välttämättä olla prikka? Käyt rautakaupasta vaakatavarana sopivan kokoisen 10c hintaan jos näyttää todella tarpeelliselta. Kovin järeään momenttiinhan noita ei laiteta. Luulisi sinkityn teräksisen prikan toimivan jos tarkoituksena on vain toimia liukupintana tai spacerina.
En tiedä onko pakollinen tosiaan. Mitä mieltä spandexit on asiasta?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
En tiedä onko pakollinen tosiaan. Mitä mieltä spandexit on asiasta?
Ei ole kyllä itsellä ollut missään polkimissa prikkaa polkimen ja kammen välissä.

Että jos se kampi ei vaadi jotain spaceria, niin ei sitä prikkaa silloin tarvita. Polkimet ei sitä siis kaipaa. Jos taas kampi tarvitsee jonkun spacerin (jos vaikka poljin ottaa muuten kampeen kiinni), niin eikös tuohon käy mikä tahansa prikka.

Stamp 1:n kohdalla tuskin poljin ottaa mihinkään kiinni.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Pistät sen polkimen kiinni ja kokeilet toimiiko ilman vai hinkkaako tms. Ei nämä vehkeet ole mitään avaruusraketteja.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 298
Kampi on vain muotoiltu alumiinimötikkä.
Ja alumiinin kimmokerroin on aikalailla 1/3 teräksen vastaavasta, jonka takia tuntuu hassulta kiristää teräskierteellä oleva mötikkä alumiinimötikkään paljaana. Noh katselen prikan jostain varalta riskien minimoimiseksi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Niin sen takia siinä on ne momenttimäärät annettu. Prikka ei vaikuta kireyteen jolle sen runttaat. Jos kiristät liikaa hajoavat kammesta kierteet, prikalla tai ilman.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 625
Voi helkutti, toisen pyörän Bosch Powerpack -akku on vissiin menossa rikki. Toissapäivänä noin 80% ladattu akku hupeni nollille vajaalla 5km matkalla ja lopussa se ei jaksanut tehdä enää yhtään mitään. Eilen taas latauksen jälkeen toimi normaalisti, mutta muutaman kilometrin jälkeen tuli näytölle tylysti "Error code 640" ja akku hyytyi samalla. Kun käynnisteli akkua pari kertaa, se toimi taas normaalisti, mutta jotain vikaahan tuossa selvästi nyt on. Vikakoodi viittaa nimenomaan akun kennojen toimintaan.

Virhekoodi manuaalissa:

1634484545129.png


Koskaan aiemmin ei ole ollut mitään ongelmia ja akku on fyysisesti kuin uusi.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 507
Viestejä
4 193 227
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
ksepp0

Hinta.fi

Ylös Bottom