Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä. En vielä ole varma olisiko kaupunkipyörä vai maastopyörä oikea valinta, mutta yhdessä liikkeessä kävin ja suositeltiin joko Tunturi e-motion tai Tunturi e290. Kuulemma paras hintalaatusuhde näissä?
Kävin juuri koeajamassa e-motionin ja saman hintaisen tai vähän kalliimman Haibike sduro 3.0:n. Shimanon moottori tuntui mielyttävämmältä. Haibikessä olisi muuten paremmat osasarjat. Pistin kuintenkin hankinnan jäihin kun ei tarvitse enää miettiä romutuspalkkion käyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Sanon vain niille, jotka tähän leikkiin lähtee ja innostuu uutena pyöräilystä... varautukaa varustehankintojen osalta ennakoimattomaan budjetin kasvuus. Se hankinta ani harvoin kattaa pelkästään pyörän, jos siis todella harrastaa.
Itse hankin ekan sähkiksen viime kesänä. 1000km myöhemmin akku meni mäsäksi ja uutta ei saatu, joten kauppa purettiin. Pakko oli saada uusi tilalle ja samalla pyörän arvo lähes tuplaantui siirryttäessä jäykkäperästä täysjousitettuun ja huomattavasti paremmilla osilla olevaan pyörään.

Muita hankintoja:
*Vanha unpinainen kypärä ei tuntunut enää pitkillä lenkeillä hyvältä, uusi hyvin istuva maastokypärä - 150€
*Erilaisia lokareita varmaan 5-6kpl - varmaan noin 100€
*Pyörän valot - 30€
*Lukko - 40€
*Erilaisia kuljetuspusseja ja koteloita pyörään - 80€
*Istuva urheilureppu - 130€
*Erilaisia työkaluja - noin 100€... ja summa tulee kasvamaan tarpeen mukaan
*Pyöräilyn innoittamia vaatehankintoja - 300€ (Erityisesti talvella tuli varusteltua)
*Kenkiä - 250€ (Talviajokengät, kesällä ajellut niillä mitä on)
*Varaosia ja öljyjä - 80€.. ja lisää tulee tarpeen mukaan
*Puhdistustarpeita - 50€
*Nastarenkaat - 200€
*GoPro - 250€ (En tiedä miksi, en edes tubeta tai mitään. Kavereille ja perheelle jakanut lyhyitä helmiä hetkiä. Kai se vähän tuo turvaa, kun on kaikenlaisia triggeröityjiä tiellä.) Yritin tässä myös säästää halvalla kiinakameralla, mutta meni palautukseen kun oli niin karmean tärisevä.
*Korjausteline - 60€... tarvii joskus vielä paremman (kalliimman)
*Powerbank koko päivän reissuille - 20€ (navigointi syö akkua yms. hätätarpeet)
*Juomapulloja ja telineitä - 100€, joo aluksi oli jotain 3€ pulloja yms, mutta maastoseikkailuihin tuli sitten tilattua parempaa välinettä, joka mahtuu ahtaaseen runkokolmioon. Reppuun on vielä juomarakko hankkimatta. Eka 100km lenkki meni saakelinmoisella pulloarmadalla, joka oli hankala kuljettaa (myös tyhjänä), joten parannusta luvassa.
*Autoon kunnon pyöräteline - 350€
*Älykello sykkeen ja terveyden seurantaan - 350€
*Lisäksi nyt tilauksessa uudet 29” vanteet ja renkaat - 700€, pyörässä alunperin 27,5, jotka jää talvirengaskäyttöön tai muuten varalle
*Autotalliin suunnitteilla alue pyörän huoltoon ja varusteille - remppabudjetti?
Ja varmaan jotain myös unohdin tästä tai olen huijannut itseäni, että käyttö olisi todellisuudessa monipuolisempaa. Kuitteja en kaivanut hintojen tarkisteluun, joten hinnat pyöristettyjä muistikuvia.
Varmaan joku ajattelee, että osa hankinnoista täysin turhia ja niin onkin. Harrastus vei kuitenkin menneessään ja tämä homma on lisännyt omaa liikuntaa/aktiivisuutta aivan älyttömästi. Myin myös muuta harrastuskalustoa tieltä (mm. kameran linssejä ja varaston pohjilta romua), joten uuden sidotun pääoman määrä ei ihan noin kauhea ollut.

Mutta joo... katsotaan kun DT Swissit kotiutuu, että mitä seuraavaksi. Tavoite olla nyt ihan älyttömiä hankkimatta lisää ja nauttia kesäkaudesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Kyllähän tuo yllättävän paljon imee rahaa kun alkaa harrastaa. Pahin rahareikä on vaatteet. Ensin kun hommaa kesälle paitoja, irtohihoja, shortsit, bibsit, flättikengät, lukkokengät, teknisiä sukkia, reppuja kaikkia kokoja, juomarakkoja, juomapulloja, takkeja, sadetakkeja jne.

Sitten tulee se välikelin varustus. Pitkähihaisia pyöräilypaitoja, paksumpia housuja, takkeja ja kenkiä yms.

Ja tietty talvivarusteet kuten takit, talvikengät fläteille ja lukoille, merinovillapaitoja, paksumpia teknisiä sukkia, talvihousuja, eripaksuisia kypärähuppuja, hemmetisti erilaisia rukkasia ja paksuja hanskoja jne.

Äkkiä tuossa paloi kymppitonni parissa vuodessa sisältäen yhden sähkötäpärin ja luomutäpärin. Varusteiden osuus varmaan jotain 3k tuosta. Tosin halvemmallakin pääsee mutta en itse viitsi sniiduilla huonoja varusteita käyttäen kun kuitenkin ajan yli kymppitonnin vuodessa. Jokainen sekunti maastossa tai maantiellä kyrpii jos varusteet eivät ole kunnossa.

Työkaluihinkin saa uppoamaan tonnin ihan huomaamatta kun mukaan laskee kaikki autotallin varustelut. Sitten vielä tähän päälle erilaiset kypärät DH ajoon, Enduroon ja maantielle...
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
Sanon vain niille, jotka tähän leikkiin lähtee ja innostuu uutena pyöräilystä... varautukaa varustehankintojen osalta ennakoimattomaan budjetin kasvuus. Se hankinta ani harvoin kattaa pelkästään pyörän, jos siis todella harrastaa.
Itse hankin ekan sähkiksen viime kesänä. 1000km myöhemmin akku meni mäsäksi ja uutta ei saatu, joten kauppa purettiin. Pakko oli saada uusi tilalle ja samalla pyörän arvo lähes tuplaantui siirryttäessä jäykkäperästä täysjousitettuun ja huomattavasti paremmilla osilla olevaan pyörään.

Muita hankintoja:
*Vanha unpinainen kypärä ei tuntunut enää pitkillä lenkeillä hyvältä, uusi hyvin istuva maastokypärä - 150€
*Erilaisia lokareita varmaan 5-6kpl - varmaan noin 100€
*Pyörän valot - 30€
*Lukko - 40€
*Erilaisia kuljetuspusseja ja koteloita pyörään - 80€
*Istuva urheilureppu - 130€
*Erilaisia työkaluja - noin 100€... ja summa tulee kasvamaan tarpeen mukaan
*Pyöräilyn innoittamia vaatehankintoja - 300€ (Erityisesti talvella tuli varusteltua)
*Kenkiä - 250€ (Talviajokengät, kesällä ajellut niillä mitä on)
*Varaosia ja öljyjä - 80€.. ja lisää tulee tarpeen mukaan
*Puhdistustarpeita - 50€
*Nastarenkaat - 200€
*GoPro - 250€ (En tiedä miksi, en edes tubeta tai mitään. Kavereille ja perheelle jakanut lyhyitä helmiä hetkiä. Kai se vähän tuo turvaa, kun on kaikenlaisia triggeröityjiä tiellä.) Yritin tässä myös säästää halvalla kiinakameralla, mutta meni palautukseen kun oli niin karmean tärisevä.
*Korjausteline - 60€... tarvii joskus vielä paremman (kalliimman)
*Powerbank koko päivän reissuille - 20€ (navigointi syö akkua yms. hätätarpeet)
*Juomapulloja ja telineitä - 100€, joo aluksi oli jotain 3€ pulloja yms, mutta maastoseikkailuihin tuli sitten tilattua parempaa välinettä, joka mahtuu ahtaaseen runkokolmioon. Reppuun on vielä juomarakko hankkimatta. Eka 100km lenkki meni saakelinmoisella pulloarmadalla, joka oli hankala kuljettaa (myös tyhjänä), joten parannusta luvassa.
*Autoon kunnon pyöräteline - 350€
*Älykello sykkeen ja terveyden seurantaan - 350€
*Lisäksi nyt tilauksessa uudet 29” vanteet ja renkaat - 700€, pyörässä alunperin 27,5, jotka jää talvirengaskäyttöön tai muuten varalle
*Autotalliin suunnitteilla alue pyörän huoltoon ja varusteille - remppabudjetti?
Ja varmaan jotain myös unohdin tästä tai olen huijannut itseäni, että käyttö olisi todellisuudessa monipuolisempaa. Kuitteja en kaivanut hintojen tarkisteluun, joten hinnat pyöristettyjä muistikuvia.
Varmaan joku ajattelee, että osa hankinnoista täysin turhia ja niin onkin. Harrastus vei kuitenkin menneessään ja tämä homma on lisännyt omaa liikuntaa/aktiivisuutta aivan älyttömästi. Myin myös muuta harrastuskalustoa tieltä (mm. kameran linssejä ja varaston pohjilta romua), joten uuden sidotun pääoman määrä ei ihan noin kauhea ollut.

Mutta joo... katsotaan kun DT Swissit kotiutuu, että mitä seuraavaksi. Tavoite olla nyt ihan älyttömiä hankkimatta lisää ja nauttia kesäkaudesta.
Eihän näitä kuulu laskea.
Harrastukset maksaa minkä maksaa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Minun ei oikeastaan vaatetus-, reppu- ja juomapuolelle tarvinnut hankkia muuta kuin talvikypärä. Maratonjuoksu-, hiihto- ja retkeilyharrastusten jäljitä löytyy sopivien vaatetusten lisäksi juomareppu ja juoksureppu, juomavöitä, kunnollisia juoma- ja termospulloja, sykemittari, pyörään tarakka/sivulaukkuja etc.

Arki/kuntoilu/retkikäyttöön hankittuun sähköpyörään on sitten pitänyt hankkia kaikenlaista varustusta suunnilleen näin:
• valaistus 400 €
• lukitus ja u-lukolle itse rakenneltu kunnollinen kiinnike 120 €
• tarakka ja siihen teetetyt adapterit, iso ruma kori harrastuksille ja pieni nätti kaupunkikäyttöön plus niihin pikakiinnitysadapterit 200 €
• lokasuojat 50 €
• plus monenlaista muuta, yhteensä noin 1000 €

U-lukon alapidin3.jpg


U-lukon alapidin4.jpg


Pyörän huollot päätin tehdä itse, joten piti hankkia kunnollinen huoltoteline sekä entisten lisäksi erikoistyökaluja, jotta periaatteessa kaikki kuluvat osat saa vaihdettua. Kuvasta puuttuu tulossa oleva ketjumitta. Uusi huoltolaukku piti hommata ja sinne tarvikkeet, kuvan ketjuvaha ja vaseliini eivät siellä ole mukana. Näihin kului suunnilleen 400 €.

Pyörätyökalut.jpg


Huoltolaukku1.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Eihän näitä kuulu laskea.
Harrastukset maksaa minkä maksaa.
Vähän ot, mutta se on huono harrastus mihin ei kaikkia rahojaan saa upotettua.

Itse en kyllä lähtis laskemaan mitä on vuosien varrella mennyt..
Viestin tarkoitus ei ollut oikeastaan pitää kirjaa kuluista. Aluksi olin tulossa kehumaan, että taas meni 0,7 harrasteyksikköä vanteiden hankintaan, mutta kulua kirjatessa päätin lisätä mukaan pari muutakin esimerkkiä vuoden hankinnoista. Lopulta viesti eskaloitui kieli poskella tehdyksi esimerkiksi muille aloittelijoille. Mitään kiejanpitoa mulla ei aiheesta ole, vaan esimerkit oli puhtaasti muistilokeroista kaivettuja.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Viestin tarkoitus ei ollut oikeastaan pitää kirjaa kuluista. Aluksi olin tulossa kehumaan, että taas meni 0,7 harrasteyksikköä vanteiden hankintaan, mutta kulua kirjatessa päätin lisätä mukaan pari muutakin esimerkkiä vuoden hankinnoista. Lopulta viesti eskaloitui kieli poskella tehdyksi esimerkiksi muille aloittelijoille. Mitään kiejanpitoa mulla ei aiheesta ole, vaan esimerkit oli puhtaasti muistilokeroista kaivettuja.
Kyllä varusteista muista pyörään liittyvistä hankinnoista kannattaa pitää kirjaa ja ottaa kuvia vakuutusten liitteeksi, jos/kun se pyörä sitten joskus varastetaan.
 
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
22
Tänne ketjuun eksyin noin kuukausi sitten ja aloin miettimään työsuhdepyörän hankintaa. Viimeksi olen polkupyöräillyt lapsena joskus 20-vuotta sitten.

Siihen aikaan ainakin omat pyörät olivat ihan peruslaitteita, mutta niiden hintaan kuului lokasuojat, tarakka, heijastimet, valot yms.

Nyt oli melkoinen yllätys että moniin ei sellaisia kuulunut. Itse kuitenkin halusin pyörän, jolla voisin taittaa tarvittaessa työmatkan, retkeillä ja käydä joskus jopa maastossa. Sähköavusteisuus oli ehdoton. Koitin tutustua eri osa-sarjoihin ja miettiä mikä olisi aloittelijalle riittävä taso, mutta kuitenkin huoleton.

Korona-aika teki pyörän hankkimisesta erittäin haasteellista, kun paikkallisissa liikkeissä, eikä edes kansainvälisissä verkkokaupoissa ollut juurikaan valikoimaa jäljellä.

Tänä aamuna kuitenkin bongasin verkkokaupasta seuraavan laitteen:
GIANT STANCE E+ EX PRO

Siinä tuntui olevan tässä tarjontatilanteessa paljon sellaista mitä pyörään halusin, joten tartuin heti tilaisuuteen.

Mitä mieltä raati on valinnasta? Onko jotain hyviä vinkkejä mitä pitäisi ottaa huomioon, kun pyörä aikanaan saapuu?

Tuossa vielä suora linkki kauppaan, josta pyörän tilasin: Giant Stance E+ EX Pro netistä | bikester.fi
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tänne ketjuun eksyin noin kuukausi sitten ja aloin miettimään työsuhdepyörän hankintaa. Viimeksi olen polkupyöräillyt lapsena joskus 20-vuotta sitten.

Siihen aikaan ainakin omat pyörät olivat ihan peruslaitteita, mutta niiden hintaan kuului lokasuojat, tarakka, heijastimet, valot yms.

Nyt oli melkoinen yllätys että moniin ei sellaisia kuulunut. Itse kuitenkin halusin pyörän, jolla voisin taittaa tarvittaessa työmatkan, retkeillä ja käydä joskus jopa maastossa. Sähköavusteisuus oli ehdoton. Koitin tutustua eri osa-sarjoihin ja miettiä mikä olisi aloittelijalle riittävä taso, mutta kuitenkin huoleton.

Korona-aika teki pyörän hankkimisesta erittäin haasteellista, kun paikkallisissa liikkeissä, eikä edes kansainvälisissä verkkokaupoissa ollut juurikaan valikoimaa jäljellä.

Tänä aamuna kuitenkin bongasin verkkokaupasta seuraavan laitteen:
GIANT STANCE E+ EX PRO

Siinä tuntui olevan tässä tarjontatilanteessa paljon sellaista mitä pyörään halusin, joten tartuin heti tilaisuuteen.

Mitä mieltä raati on valinnasta? Onko jotain hyviä vinkkejä mitä pitäisi ottaa huomioon, kun pyörä aikanaan saapuu?

Tuossa vielä suora linkki kauppaan, josta pyörän tilasin: Giant Stance E+ EX Pro netistä | bikester.fi
Erikoisen pyörän kyllä löysit. Kai tolla töihin ajaa. Ja on varmaa siinä ihan hyväkin. Maastossaa vaikea nähdä tollaista...
Itse oisin katsonut kyllä vaikka tonne Canyonin Neuron:ONin suuntaan ja varustellut sitä. Ajo-ominaisuudet ois varmasti olleet paremmat + osat huomattavasti paremmat. Lähinnä siis jousitus ja runkogeometria (eli ne tärkeimmät). Mutta jos lokarit+tarakka on must olla suoraan asennettuna, niin sitten kai toi Giant on ok.

Appiukko just tilas lokareilla ja tarakalla tällaisen:
Pathlite:ON 7

Ei ole täysjousto, mutta just tollainen työmatkalle ja retkeilyyn sopiva. Maastoon ei tollakaan kyllä ole asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kurkkasin myös to Giantin speksejä ja aika heikoilla osilla on. Hintaa kuitenkin 4400e. Mun mielestä huono valinta.

Esim. Canyonilta tohon rahaan ois saanut huomattavasti enemmän rahoilleen vastinetta. Tietty tollaisia täpäreitä lokareilla ja tarakalla ei oikein ole. Mutta lokarit nyt saa joka pyörään ihan suht ok. Tarakkaa en ymmärrä oikein. Mutta kai tohonkin ratkaisuja löytyy, jos pakko on saada.

Erilaisia frame bageja yms. löytyy, jos nyt retkeillä haluaa.
What Goes Into a Full-suspension Frame Bag
 
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
22
Erikoisen pyörän kyllä löysit. Kai tolla töihin ajaa. Ja on varmaa siinä ihan hyväkin. Maastossaa vaikea nähdä tollaista...
Itse oisin katsonut kyllä vaikka tonne Canyonin Neuron:ONin suuntaan ja varustellut sitä. Ajo-ominaisuudet ois varmasti olleet paremmat + osat huomattavasti paremmat. Lähinnä siis jousitus ja runkogeometria (eli ne tärkeimmät). Mutta jos lokarit+tarakka on must olla suoraan asennettuna, niin sitten kai toi Giant on ok.

Appiukko just tilas lokareilla ja tarakalla tällaisen:
Pathlite:ON 7

Ei ole täysjousto, mutta just tollainen työmatkalle ja retkeilyyn sopiva. Maastoon ei tollakaan kyllä ole asiaa.
Mikä noista osista on heikoin lenkki? Vertasin Cube Stereo Hybrid 120 Pro Allroadiin. Siinä oli Sramin SX sarjaa, jota oli moitittu vikaherkäksi. Tuon kaupanhan saa vielä onneksi perua. Cuben Stereo 120 Race allroad olisi ollut valintani mutta sitä ei mistään päin maailmaa tähän hätään saanut.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Minulla on e290 ollut 500 km:n verran nyt talviaikana. Kovasti olen siitä tykännyt, mutta omiin tarpeisiini sitä on pitänyt varustella. Jos kiinnostaa, niin tämän ketjun sivulla 43 on tuunailuistani juttuja. Sen jälkeen olen vielä esim. vetänyt takavalon johdon suojaputkeen ja rakennellut U-lukolle paremman kiinnityksen yms. pientä.
Tuon e290 nyt sitten hommasin. Pyöräkauppa laittaa lokarit, valot ja tarakan valmiiksi, niin ei tarvitse ihan vastaavaa tuunailua tehdä, mutta U-Lukolle täytyy jotain kehitellä. Mielenkiinnolla odotan, että pääsee kokeilemaan!
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Kurkkasin myös to Giantin speksejä ja aika heikoilla osilla on. Hintaa kuitenkin 4400e. Mun mielestä huono valinta.

Esim. Canyonilta tohon rahaan ois saanut huomattavasti enemmän rahoilleen vastinetta. Tietty tollaisia täpäreitä lokareilla ja tarakalla ei oikein ole. Mutta lokarit nyt saa joka pyörään ihan suht ok. Tarakkaa en ymmärrä oikein. Mutta kai tohonkin ratkaisuja löytyy, jos pakko on saada.

Erilaisia frame bageja yms. löytyy, jos nyt retkeillä haluaa.
What Goes Into a Full-suspension Frame Bag
Ei kannata lähtökohtaisesti suosituksissaan olettaa, että kaikille pyöräily on pääosin maaston kannokoissa ja kivikoissa kaahailua. Suurimmalle osalle pyöräily on arkista töihin ja asioinneille kulkua sekä tavallista maanteillä ja pyöräteillä kuntoilua. Itsellä pyöräily on pyöräretkeilyä/matkailua, kaupungissa asiointia ja tietenkin kuntoilua. Metsäteitä ja polkuja kyllä ajelen, mutten mihinkään äärimaastoon halua mennä kuin joskus satunnaisesti pakon sanelemana.

Minulle tärkeätä on se, että pystyn ajelemaan kurautamatta vaikka puku päällä. Retkitavaroiden pitää pääosin mennä tarpeeksi tukevalle tarakalle, ei mihinkään ihmepussukoihin ympäri pyörää. Ja sinne tarakalle pitää saada kiinni tavarakoreja ja sivulaukkuja yms. Enkä missään kesähelteessä tykkää mitään reppua pitää selässäni, se pitää saada tarakan koriin. Näihin tarpeisiini tuunaamani Tunturi e290 on tuntunut oikein hyvältä valinnalta.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
No lähinnä, jos 4400e laittaa pyörään, niin kyllä silloin jo pitää saada laatuakin jonkin verran. Ei ole enää mitään hinnat alkaen kuitenkaan.

Eli mun mielestä toi ei ole 4400e arvoinen. Sitä koetin sanoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Erikoisille toiveille (tarkallinen arkisähkötäpäri) täytyy olla erikoinen pyörä ja erikoisuus yleensä maksaa. Sanoisin, että takajousto tuo pyörään tiettyä fiilistä melkoisen paljon lisää. Sen, onko tästä lystistä syytä maksaa 4400e, päättää jokainen itse lompakkonsa kanssa. Tuossa segmentissä ei vaihtoehtoja paljoa ole ja ehkä ihan syystä.
 
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
22
No lähinnä, jos 4400e laittaa pyörään, niin kyllä silloin jo pitää saada laatuakin jonkin verran. Ei ole enää mitään hinnat alkaen kuitenkaan.

Eli mun mielestä toi ei ole 4400e arvoinen. Sitä koetin sanoa.
Tuo jäi alennuksien jälkeen karvan alle neljään tonniin. Tosiaan koitin kattoa että siinä on 625Wh akku, iso näyttö, Rock Shockin vaimentimet ja Shimanon 12 vaihteinen linja, Shimanon jarrut. Mitkä noista on olennaisesti huonommat kuin tuon hintaluokan laitteessa tulisi olla? Osaan sitten koeajossa kiinnittää noihin huomiota kun päätän pidänkö laitteen?
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tuo jäi alennuksien jälkeen karvan alle neljään tonniin. Tosiaan koitin kattoa että siinä on 625Wh akku, iso näyttö, Rock Shockin vaimentimet ja Shimanon 12 vaihteinen linja, Shimanon jarrut. Mitkä noista on olennaisesti huonommat kuin tuon hintaluokan laitteessa tulisi olla? Osaan sitten koeajossa kiinnittää noihin huomiota kun päätän pidänkö laitteen?
Rock shox ei vielä takaa mitään. Toi Recon silver on todella letku 32mm alajaloilla oleva halpiskeula. 35mm keulat ovat todella paljon tukevampia. Pyörä painaa liki 27kg, ja se on paljon. Toki lokarit sun muut lisäävät painoa. Itse en ole ihan varma Yamahan moottoristakaan. Shimano/Bosch tuntuisi varmemmalta. Muuten osat on ihan ok, ja kuluvia osiahan ne on ja voi päivittää halutessaan.
Alle 4te alkaa jo olemaan parempi.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Tarkoittin tässä muitakin kommentteja ja suosituksia. Jos joku pyytää suosituksia ja ilmoittaa, että käytettävissä on 2500 €, niin minusta tätä kysyjän rajaa pitää kunnioittaa ja siihen niitä suosituksia antaa. Monelle se ilmoitettu summa on jo tiukka satsaus, kun lapsetkin pitää ruokkia. Ei pidä ensimmäisenä ilmoittaa, että tuolla summalla ei kunnon pyörää arkeensa saa, ja että valinnan oltava täpäri tai muu tonnia paria kalliimpi.

Näillä ylisuosituksilla mahdollinen pyörän hankkija voi jättää koko homman kesken ja panee rahansa johonkin muuhun, kun ei tuolla summalla mitään käyttökelpoista tunnu saavan. Eli näissä suosituksissa helposti hifistelijä tuputtaa tavalliselle arkitallaajalle vain niitä omia mieltymiksiään unohtaen kysyjän todelliset tarpeet ja mahdollisuudet. Kuitenkin moni hoitaa ajelunsa ihan tyytyväisenä jollain Bilteman halpispyörällä ja pitää valintaansa oikein hyvänä.

Olenhan minäkin laittanut AV-laiteisiini 7000 €, mutta ymmärrän sen, että jos joku pystyy satsaamaan tonnin, niin en hänelle omia valintojani ala suosittelemaan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
93
Olisiko vinkkiä sopivan runkokoon valintaan Canyon Neuron:ON 8? Omat mitat 180/88 ja laskuri ehdottaa M-kokoa. Canyonin chatistä kysyin ja sanoivat että myös L olisi ehkä ok jos tykkää isommasta pyörästä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Olisiko vinkkiä sopivan runkokoon valintaan Canyon Neuron:ON 8? Omat mitat 180/88 ja laskuri ehdottaa M-kokoa. Canyonin chatistä kysyin ja sanoivat että myös L olisi ehkä ok jos tykkää isommasta pyörästä.
Aika rajoilla. Canyoni laskuri taitaa vasta 184cm lähtien suosittaa L-kokoa. Mutta 88cm jalan sisämitta menee kyllä L-kokoon. Itse 173/82 ja M on passeli.

Appiukolle just pyörää kateltiin ja se on 183/86 ja M-kokoa laskuri suositteli. Kävi sitten kokeilemassa Roll Outdoorsin vuokraamossa
Polkupyörien vuokraus, opastetut maastopyöräilyt sekä upeat ajomaastot
Ja M oli ihan liian pieni. Kokeili pathlite:ONia ja Gran Canyon:ON:ia

Suosittelisin ehkä sullekin L-kokoa. Onko pitkät kädet? Jos on pitkät kädet, niin ehdottomasti L. Ja tosiaan ehkä muutenkin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
93
Aika rajoilla. Canyoni laskuri taitaa vasta 184cm lähtien suosittaa L-kokoa. Mutta 88cm jalan sisämitta menee kyllä L-kokoon. Itse 173/82 ja M on passeli.

Appiukolle just pyörää kateltiin ja se on 183/86 ja M-kokoa laskuri suositteli. Kävi sitten kokeilemassa Roll Outdoorsin vuokraamossa
Polkupyörien vuokraus, opastetut maastopyöräilyt sekä upeat ajomaastot
Ja M oli ihan liian pieni. Kokeili pathlite:ONia ja Gran Canyon:ON:ia

Suosittelisin ehkä sullekin L-kokoa. Onko pitkät kädet? Jos on pitkät kädet, niin ehdottomasti L. Ja tosiaan ehkä muutenkin.
Peilin edessä yksin mitattuna mittanauhalla niin käden pituus ~63-64cm kainalosta tuohon peukalon juureen. Ainakin jonkun sellaisen mittausohjeen löysin. En sitten osaa sanoa onko tämä pitkä vai lyhyt käsi.
Yksi seikka mikä puoltaisi M-kokoa olisi se, että vaimo myös pystyisi tarpeen tullen pyörää käyttämään. L-koko menee varmastikin aivan liian isoksi.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Ensimmäiselle tuunaukselle suositus. Sisurit pois renkaista ja litkut kehiin (eli tubelesseiksi renkaat). Ei puhkea niin helposti ja voi ajaa pienemmillä rengaspaineilla, joka lisää pitoa ja mukavuutta.

Siitä se alkaa :)
Tämäkin mielipideasia, itse pari vuotta ajoin tubeless ja kyllästyin kun random aamuna saattoi olla kumi tyhjänä. Kiekot ja renkaat oli tubeless, asensin uusiksi useamman kerran, litkut oli Stania ja silti ne välillä oli tyhjänä.

Sisureilla ongelmia = 0, varsinkin jos panostaa kunnon pistosuojattuihin kumeihin.

Käyttöpyörään en laittaisi, jos on toinen harrastepyörä minkä kanssa jaksaa säätää niin sitten ehkä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Peilin edessä yksin mitattuna mittanauhalla niin käden pituus ~63-64cm kainalosta tuohon peukalon juureen. Ainakin jonkun sellaisen mittausohjeen löysin. En sitten osaa sanoa onko tämä pitkä vai lyhyt käsi.
Yksi seikka mikä puoltaisi M-kokoa olisi se, että vaimo myös pystyisi tarpeen tullen pyörää käyttämään. L-koko menee varmastikin aivan liian isoksi.
Toi Neuron:ON on mitoiltaan aika kompakti. L-Koossakin reach on vain 455mm, eli ei mitenkään pitkä nykystandardeilla. Monessa pyörässä L-koossa ollaan jossain 480-500mm, esim. Polen Staminassa S on jo 450mm ja L=510mm.

Tossa nyt yksi mielipide, joka puoltaisi L-kokoa:
Canyon Spectral:ON - Sivu 39
Tossa tosin Spectral, mutta noin on liki 1:1 mitoiltaan. Spectral ihan vähän isompi. Reach +10mmja ja stack +1mm
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tämäkin mielipideasia, itse pari vuotta ajoin tubeless ja kyllästyin kun random aamuna saattoi olla kumi tyhjänä. Kiekot ja renkaat oli tubeless, asensin uusiksi useamman kerran, litkut oli Stania ja silti ne välillä oli tyhjänä.

Sisureilla ongelmia = 0, varsinkin jos panostaa kunnon pistosuojattuihin kumeihin.

Käyttöpyörään en laittaisi, jos on toinen harrastepyörä minkä kanssa jaksaa säätää niin sitten ehkä.
No jaa. 2011 alkaen kaikki omat maasturit tubelessina, lastenkin pyörät laittanut tubelesseiksi aikoinaan (teinejä tosin). Koskaan ei ole rengas tyhjennyt itsekseen.
Kun sähkärin ostin 2018 ja en heti laittanbut tubelessiksi, niin oisko lenkillä 3 mennyt sisuri... Sitten tubelessiksi ja liki 5tkm ongelmitta.

Oisko 10 vuoden aikana joku 5 kertaa tarvinnut tubelesseja paikkailla ja kaikki alamäki/endurohommissa. Aina matopaikalla onnistunut paikan päällä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Mutta lokarit nyt saa joka pyörään ihan suht ok. Tarakkaa en ymmärrä oikein. Mutta kai tohonkin ratkaisuja löytyy, jos pakko on saada.
Kunnon lokarit... niitä ei kaikkii saa ja esim fattiin lähes mahdotonta ilman DIY meininkiä.

Minulle tärkeätä on se, että pystyn ajelemaan kurautamatta vaikka puku päällä. Retkitavaroiden pitää pääosin mennä tarpeeksi tukevalle tarakalle, ei mihinkään ihmepussukoihin ympäri pyörää. Ja sinne tarakalle pitää saada kiinni tavarakoreja ja sivulaukkuja yms. Enkä missään kesähelteessä tykkää mitään reppua pitää selässäni, se pitää saada tarakan koriin.
Työmatkapyörään tuo tarakka ja kunnon laukut on tosiaan tarpeellinen. Samoin ne oikeasti suojaavat lokasuojat. Itselle vain on myös tärkeää että pyörän saa riisuttua ylimääräisistä roinista helposti ja nopeasti, joten rakensin itse takalokarin kiinni tarakkaan. Bilteman tarakka taas on kiinni satulatolpassa pikakiinnikkeellä (+takaputkissa, koska ei joustoa, koska fat). Nyt siis saan koko tarakka + takalokari + laukut irti pyörästä kolmella pikakiinnikkeellä. Irroitukseen menee alle minuutti ja kiinnitykseen alle kaksi minuuttia. Maastoon lähtö ja sieltä takaisin tulo sujuu hyvin kivuttomasti tuolla setillä. Työmatkat taittuu kivasti roiskeilta suojattuna ja tavarat saa vesitiiviiseen takalaukkuun.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kunnon lokarit... niitä ei kaikkii saa ja esim fattiin lähes mahdotonta ilman DIY meininkiä.


Työmatkapyörään tuo tarakka ja kunnon laukut on tosiaan tarpeellinen. Samoin ne lokasuojat. Itselle vain on myös tärkeää että pyörän saa riisuttua ylimääräisistä roinista helposti ja nopeasti, joten rakensin itse takalokarin kiinni tarakkaan. Bilteman tarakka taas on kiinni satulatolpassa pikakiinnikkeellä (+takaputkissa, koska ei joustoa, koska fat). Nyt siis saan koko tarakka + takalokari + laukut irti pyörästä kolmella pikakiinnikkeellä. Irroitukseen menee alle minuutti ja kiinnitykseen alle kaksi minuuttia. Maastoon lähtö ja sieltä takaisin tulo sujuu hyvin kivuttomasti tuolla setillä. Työmatkat taittuu kivasti roiskeilta suojattuna ja tavarat saa vesitiiviiseen takalaukkuun.
Maastossa tosiaan kunnon lokarit on vain tiellä. Eli hyvä ois, jos sais irti.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
18
Prisma aloitti asiakasomistajapäivät -15% mutta tällä kertaa polkupyörät kaikki vaan -5%. Pyöräkauppa käy ilman alennuksiakin Suomen maassa.
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
31
Lähti just hetki sitten Neuron ON:8 tilaukseen. Nyt sitten malttamattomana odotusta. Oli saatavilla kyllä heti varastolta, eli ei ihan mahdottoman kauaa pätäisi mennä. Muita Neuroneilla ajavia?
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
45
Lähti just hetki sitten Neuron ON:8 tilaukseen. Nyt sitten malttamattomana odotusta. Oli saatavilla kyllä heti varastolta, eli ei ihan mahdottoman kauaa pätäisi mennä. Muita Neuroneilla ajavia?
Ei vielä, mutta maanantaina tilasin saman. Miksei se jo tuu?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
74
Itse myös harkinnut tuota neuronia kunhan firma saa työsuhdepyöräkuviot viilattua kuntoon. Koko arveluttaa, itellä pituutta 191 ja laskuri tais ehdottaa L kokoa. Edellinen canyon (nerve al) on xl-kokoinen ja ihan hyvältä tuntunut. Onkohan tässä vuosien saatossa noi runkokoot tai geometria muuttunut niin että L olisi nyt sopivampi.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
334
Onko porukalla kuormapyöristä kokemusta? Puoliso tarvitsee töihin autoa, niin mietin tuollaista lasten päiväkotireissuille. Saisi tietty samalla vaivalla hoidettua myös kaupassakäynnit jne.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Onko porukalla kuormapyöristä kokemusta? Puoliso tarvitsee töihin autoa, niin mietin tuollaista lasten päiväkotireissuille. Saisi tietty samalla vaivalla hoidettua myös kaupassakäynnit jne.
Entäs vaihtoehtoisena ratkaisuna polkupyörän peräkärry, tällöin pyörän voi tarvittaessa ottaa normikäyttöön?

Peräkärryjä

Tällainen esim:

Peräkärry1.JPG
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
334
Entäs vaihtoehtoisena ratkaisuna polkupyörän peräkärry, tällöin pyörän voi tarvittaessa ottaa normikäyttöön?

Peräkärryjä

Tällainen esim:

Joo mitä enemmän asiasta luen, niin tuntuu nuo vetokärryt helpommalta vaihtoehdolta. Kävin yhtä kuormapyörää katsomassa, niin se ainakin oli niin massiivinen että ei sillä mitään huviajoja haluaisi vetää. :)
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Joo mitä enemmän asiasta luen, niin tuntuu nuo vetokärryt helpommalta vaihtoehdolta. Kävin yhtä kuormapyörää katsomassa, niin se ainakin oli niin massiivinen että ei sillä mitään huviajoja haluaisi vetää. :)

Kannattaa sitten varmistaa että muksu mahtuu pituudestaan sinne istumaan.. Meidän 3.5v tekee jo tiukkaa kun on sen verran matala tuo kahden muksun kärry.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
61
Onko porukalla kokemusta täällä noista halvemmissa verkkokaupan sähköfateista (GZR Black Raw 2020 26" -sähköfatbike, 17" 1 990,00 )? Pistin tilaukseen joulun alla ja maaliskuussa mahdollisesti sais käpisteltäväksi. Kokemusta yhdestä vuokrapyörästä (tunturi emax) ja hommaan tuntui jäävän päivässä koukkuun. Verkkokaupan halpiksessa näyttäisi olevan Kiinan osat, mutta vaikuttaisi, että noita voisi saada varaosinakin, mikäli jotain hajoaa.
Vihdoin ja viimein Verkkokauppaan tuli näitä. Nyt n. 50km kokemusta ja ainakin tällä hetkellä vielä positiiviset fiilikset. Vertailukohtana syksyltä Tunturin e-max -vuokrapyörä. Verkkokaupan pyörässä Bafangin moottori tuntuu paljon luonnollisemmalta poljettaessa kuin shimanon steps e8000. Ajoasento tuntuu hyvin samalta kuin Tunturissa ja muutenkin muu tuntuma on ollut hyvin samankaltaista. Kunnolla maastoon en ole vielä mennyt, joten siitä ei vielä kokemusta. Myöskään osien laadusta ei vielä pysty sanomaan kuin "vaikuttaa laadukkaalta". Pyöräkärryn vetoon todella oiva peli. Kärry ei tunnu perässä ollenkaan ja ylämäkiinkään ei hyydy.
 

Liitteet

Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Vihdoin ja viimein Verkkokauppaan tuli näitä. Nyt n. 50km kokemusta ja ainakin tällä hetkellä vielä positiiviset fiilikset. Vertailukohtana syksyltä Tunturin e-max -vuokrapyörä. Verkkokaupan pyörässä Bafangin moottori tuntuu paljon luonnollisemmalta poljettaessa kuin shimanon steps e8000. Ajoasento tuntuu hyvin samalta kuin Tunturissa ja muutenkin muu tuntuma on ollut hyvin samankaltaista. Kunnolla maastoon en ole vielä mennyt, joten siitä ei vielä kokemusta. Myöskään osien laadusta ei vielä pysty sanomaan kuin "vaikuttaa laadukkaalta". Pyöräkärryn vetoon todella oiva peli. Kärry ei tunnu perässä ollenkaan ja ylämäkiinkään ei hyydy.
Nyt on aika vahva kommentti:
Bafangin moottori tuntuu paljon luonnollisemmalta poljettaessa kuin shimanon steps e8000.
Oletko tosissasi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
61
Nyt on aika vahva kommentti:
Bafangin moottori tuntuu paljon luonnollisemmalta poljettaessa kuin shimanon steps e8000.
Oletko tosissasi?
Olen. Toki voihan muistikuvat täysin pettää shimanon moottorista (syksyltä kun ovat), mutta siitä jäi kuva, että moottorin veto tuntuu paljon enemmän kuin tässä. Olin itsekin yllättynyt.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Olen. Toki voihan muistikuvat täysin pettää shimanon moottorista (syksyltä kun ovat), mutta siitä jäi kuva, että moottorin veto tuntuu paljon enemmän kuin tässä. Olin itsekin yllättynyt.
No sitten. Jos on puoli vuotta ajojen välillä, en vetäisi kauhean suuria johtopäätöksiä... Pitää ajaa vuorotellen.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Olen. Toki voihan muistikuvat täysin pettää shimanon moottorista (syksyltä kun ovat), mutta siitä jäi kuva, että moottorin veto tuntuu paljon enemmän kuin tässä. Olin itsekin yllättynyt.
Shimanon avustusta pystyy itse helposti säätämään. Jos vetää Boost avustuksen high asentoon niin se moottori potkii aika paljon tehoa hyvin mitättömällä polkemisella. Boost on tarkoitettu joko "mopomaiseen" ajoon tai maastossa todella isoihin mäkiin. Luonnollisuutta hakeva käyttää aina ecoa tai trailia. Trail antaa luonnollisen tuntuman, mutta sallii kaikki tehot moottorilta.

Tässä esimerkki. Boostilla riittää että poljet 20Nm jolloin moottori potkaisee lisäksi 70Nm. Se on kohtalaisen luonnottoman tuntuinen ajaa ja siksi voit tuota käyrää itse muokata omaan mieleen sopivaksi.
20210318_101254.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
61
Joo, tuli kokeiltua kaikkia moodeja. Traililla ajoin metsissä ja se tuntui parhaalta. Tiellä ajoin boostilla ja se tosiaan potki melko paljon. Ehkä tuohon boostiin tuli nimenomaan verrattua, mutta tässä Bafangin moottorissa jopa korkein avustustaso tuntui suht luontevalta polkiessa. En silti ala sen enempää tästä kertomaan tai avaamaan tuntojani, sillä juurikin shimanon moottorilla ajoin puoli vuotta sitten ja muistikuvani voivat olla hyvin väärät.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Shimanon avustusta pystyy itse helposti säätämään. Jos vetää Boost avustuksen high asentoon niin se moottori potkii aika paljon tehoa hyvin mitättömällä polkemisella. Boost on tarkoitettu joko "mopomaiseen" ajoon tai maastossa todella isoihin mäkiin. Luonnollisuutta hakeva käyttää aina ecoa tai trailia. Trail antaa luonnollisen tuntuman, mutta sallii kaikki tehot moottorilta.
Bafangilla saa kanssa ohjelmoitua täysin oman moottorin toimimaan haluamallaan tavalla ainakin bbs01, bbs02 ja bbshd malleilla.
1618914600330.png
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Joo, tuli kokeiltua kaikkia moodeja. Traililla ajoin metsissä ja se tuntui parhaalta. Tiellä ajoin boostilla ja se tosiaan potki melko paljon. Ehkä tuohon boostiin tuli nimenomaan verrattua, mutta tässä Bafangin moottorissa jopa korkein avustustaso tuntui suht luontevalta polkiessa. En silti ala sen enempää tästä kertomaan tai avaamaan tuntojani, sillä juurikin shimanon moottorilla ajoin puoli vuotta sitten ja muistikuvani voivat olla hyvin väärät.
Shimanon Boost ei ole korkein avustustaso. Se on vain kiinteä avustus. Traililla saa ihan samanverran apua, mutta perusasetuksilla se vaatii polkijan omaakin työtä. Saa trailinkin konffattua potkimaan.
Eli Boostissa ei ole momentintunnistusta ja siksi se potkii. Trailissa on momentintunnistus, mutta ei tehorajoitusta (saa tosiaan konffattua ihan millaiseksi vaan).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
120
Shimanossa saa vielä (ehkä?) inasen tehoa lisää muuttamalla tehorajoitusta 500 -> 550 wattiin.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Sanon vain niille, jotka tähän leikkiin lähtee ja innostuu uutena pyöräilystä... varautukaa varustehankintojen osalta ennakoimattomaan budjetin kasvuus. Se hankinta ani harvoin kattaa pelkästään pyörän, jos siis todella harrastaa.
Itse hankin ekan sähkiksen viime kesänä. 1000km myöhemmin akku meni mäsäksi ja uutta ei saatu, joten kauppa purettiin. Pakko oli saada uusi tilalle ja samalla pyörän arvo lähes tuplaantui siirryttäessä jäykkäperästä täysjousitettuun ja huomattavasti paremmilla osilla olevaan pyörään.

Muita hankintoja:
*Vanha unpinainen kypärä ei tuntunut enää pitkillä lenkeillä hyvältä, uusi hyvin istuva maastokypärä - 150€
*Erilaisia lokareita varmaan 5-6kpl - varmaan noin 100€
*Pyörän valot - 30€
*Lukko - 40€
*Erilaisia kuljetuspusseja ja koteloita pyörään - 80€
*Istuva urheilureppu - 130€
*Erilaisia työkaluja - noin 100€... ja summa tulee kasvamaan tarpeen mukaan
*Pyöräilyn innoittamia vaatehankintoja - 300€ (Erityisesti talvella tuli varusteltua)
*Kenkiä - 250€ (Talviajokengät, kesällä ajellut niillä mitä on)
*Varaosia ja öljyjä - 80€.. ja lisää tulee tarpeen mukaan
*Puhdistustarpeita - 50€
*Nastarenkaat - 200€
*GoPro - 250€ (En tiedä miksi, en edes tubeta tai mitään. Kavereille ja perheelle jakanut lyhyitä helmiä hetkiä. Kai se vähän tuo turvaa, kun on kaikenlaisia triggeröityjiä tiellä.) Yritin tässä myös säästää halvalla kiinakameralla, mutta meni palautukseen kun oli niin karmean tärisevä.
*Korjausteline - 60€... tarvii joskus vielä paremman (kalliimman)
*Powerbank koko päivän reissuille - 20€ (navigointi syö akkua yms. hätätarpeet)
*Juomapulloja ja telineitä - 100€, joo aluksi oli jotain 3€ pulloja yms, mutta maastoseikkailuihin tuli sitten tilattua parempaa välinettä, joka mahtuu ahtaaseen runkokolmioon. Reppuun on vielä juomarakko hankkimatta. Eka 100km lenkki meni saakelinmoisella pulloarmadalla, joka oli hankala kuljettaa (myös tyhjänä), joten parannusta luvassa.
*Autoon kunnon pyöräteline - 350€
*Älykello sykkeen ja terveyden seurantaan - 350€
*Lisäksi nyt tilauksessa uudet 29” vanteet ja renkaat - 700€, pyörässä alunperin 27,5, jotka jää talvirengaskäyttöön tai muuten varalle
*Autotalliin suunnitteilla alue pyörän huoltoon ja varusteille - remppabudjetti?
Ja varmaan jotain myös unohdin tästä tai olen huijannut itseäni, että käyttö olisi todellisuudessa monipuolisempaa. Kuitteja en kaivanut hintojen tarkisteluun, joten hinnat pyöristettyjä muistikuvia.
Varmaan joku ajattelee, että osa hankinnoista täysin turhia ja niin onkin. Harrastus vei kuitenkin menneessään ja tämä homma on lisännyt omaa liikuntaa/aktiivisuutta aivan älyttömästi. Myin myös muuta harrastuskalustoa tieltä (mm. kameran linssejä ja varaston pohjilta romua), joten uuden sidotun pääoman määrä ei ihan noin kauhea ollut.

Mutta joo... katsotaan kun DT Swissit kotiutuu, että mitä seuraavaksi. Tavoite olla nyt ihan älyttömiä hankkimatta lisää ja nauttia kesäkaudesta.
Eli äkkiä laskemalla 3340€? Onhan tää pyöräily silti halpaa vaikka ihan perus autoiluun verrattuna ilman että edes harrastaa autoja. Nimittäin se vakiokuvio käytettyä autoa ostaessa on jotakuinkin aina seuraava: Nimi luovariin ja vakuutus voimaan, ei muuta kuin kovaa ajoa! Menee viikko: Ole hyvä, tässä vakuutusmaksusi 800€ ja ajoneuvoverosi 400€. Ohhoh, katsastuskin on kohta: 50€. Jaahas, renkaat kuluu epätasaisesti: alustajumppaa, nelipyöräsuuntaus ja uusien renkaiden jälkeen 1000€. No mikäs varoitusvalo se nyt syttyi: yleisen pohdinnan ja arvuuttelun jälkeen lasku korjaamolta: 1000€. Muutaman vuoden jälkeen auto kiertoon, arvonalenema 10.000€ :sdoh:

Eipä sillä, kuten useampi tuossa yllä totesi, harrastuksiin saa menemään juuri niin paljon rahaa kuin haluaa. Kiinnittäisin kuitenkin huomiota yllä olevaan listaan, että mitä enemmän investoit pyörääsi, niin suosittelen yhtenä panostuskohteena olevan tuon lukon, johon olet nyt laittanut ilmoituksesi mukaan rahaa kiinni vain 40€. Toisaalta suosittelen myös miettimään hankintoja siitä näkövinkkelistä, että ostaa kerralla kunnollista ja oikeaan tarpeeseen, niin saa näihin touhuihin myös jotain järkeä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Eli äkkiä laskemalla 3340€? Onhan tää pyöräily silti halpaa vaikka ihan perus autoiluun verrattuna ilman että edes harrastaa autoja. Nimittäin se vakiokuvio käytettyä autoa ostaessa on jotakuinkin aina seuraava: Nimi luovariin ja vakuutus voimaan, ei muuta kuin kovaa ajoa! Menee viikko: Ole hyvä, tässä vakuutusmaksusi 800€ ja ajoneuvoverosi 400€. Ohhoh, katsastuskin on kohta: 50€. Jaahas, renkaat kuluu epätasaisesti: alustajumppaa, nelipyöräsuuntaus ja uusien renkaiden jälkeen 1000€. No mikäs varoitusvalo se nyt syttyi: yleisen pohdinnan ja arvuuttelun jälkeen lasku korjaamolta: 1000€. Muutaman vuoden jälkeen auto kiertoon, arvonalenema 10.000€ :sdoh:

Eipä sillä, kuten useampi tuossa yllä totesi, harrastuksiin saa menemään juuri niin paljon rahaa kuin haluaa. Kiinnittäisin kuitenkin huomiota yllä olevaan listaan, että mitä enemmän investoit pyörääsi, niin suosittelen yhtenä panostuskohteena olevan tuon lukon, johon olet nyt laittanut ilmoituksesi mukaan rahaa kiinni vain 40€. Toisaalta suosittelen myös miettimään hankintoja siitä näkövinkkelistä, että ostaa kerralla kunnollista ja oikeaan tarpeeseen, niin saa näihin touhuihin myös jotain järkeä.
Aloittelijana on vaikea tietää missä on järkevän investoinnin raja ilman mitään kokemusta. Lukkoon voi toki laittaa vaikka satasia, mutta se ei silti pidättele varasta sen kauempaa. Kallis pyörä lähtee kyllä ennenpitkää jos kaupunkiin jättää (varsinkin kun ulkonäkö jo paljastaa arvokkaaksi). Samoin vanteisiin olisi voinut polttaa 500-2000€ lisää ihan helposti. Olisiko se ollut järkevää... riippunee vastaajasta. Toki tuo korjaustelinekin olisi heti pitänyt parempi hankkia ja varmaan 5 vuoden sisään totean hankkimani halpistyökalut roskaksi.

Mutta ei tuo mikään valitusvirsi aiheesta ollut. Ihan vain tiedoksi niille, jotka lähtee samankaltaiselle tielle. Kyllähän ne investoinnin pidemmän päälle tasoittuu, jos ei pyöriä hanki lisää.

Autoon vertaus on ainakin omalla kohdalla huono, kun sen auton tarvitsee kuitenkin pyörästä huolimatta. Mullakin on 1,5 autoa (toinen vaimon kanssa puoliksi. Ns. oman auton vaihto pikkupakuun on käynyt mielessä... sais pyörän kulkemaan lappiin asti rontissa kaikkine varikkotarvikkeineen... :rofl:
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 800
Shimanossa saa vielä (ehkä?) inasen tehoa lisää muuttamalla tehorajoitusta 500 -> 550 wattiin.
Mitenkäs täällä taas keskustellaan laittomista (yli 250w) sähköpyöristä? Eikös noille ollut oma ketjunsakin? Itse etsin sitä, mutta en vain löydä...
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Mitenkäs täällä taas keskustellaan laittomista (yli 250w) sähköpyöristä? Eikös noille ollut oma ketjunsakin? Itse etsin sitä, mutta en vain löydä...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom