Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Kurkkasin myös to Giantin speksejä ja aika heikoilla osilla on. Hintaa kuitenkin 4400e. Mun mielestä huono valinta.

Esim. Canyonilta tohon rahaan ois saanut huomattavasti enemmän rahoilleen vastinetta. Tietty tollaisia täpäreitä lokareilla ja tarakalla ei oikein ole. Mutta lokarit nyt saa joka pyörään ihan suht ok. Tarakkaa en ymmärrä oikein. Mutta kai tohonkin ratkaisuja löytyy, jos pakko on saada.

Erilaisia frame bageja yms. löytyy, jos nyt retkeillä haluaa.
What Goes Into a Full-suspension Frame Bag
 
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
22
Erikoisen pyörän kyllä löysit. Kai tolla töihin ajaa. Ja on varmaa siinä ihan hyväkin. Maastossaa vaikea nähdä tollaista...
Itse oisin katsonut kyllä vaikka tonne Canyonin Neuron:ONin suuntaan ja varustellut sitä. Ajo-ominaisuudet ois varmasti olleet paremmat + osat huomattavasti paremmat. Lähinnä siis jousitus ja runkogeometria (eli ne tärkeimmät). Mutta jos lokarit+tarakka on must olla suoraan asennettuna, niin sitten kai toi Giant on ok.

Appiukko just tilas lokareilla ja tarakalla tällaisen:
Pathlite:ON 7

Ei ole täysjousto, mutta just tollainen työmatkalle ja retkeilyyn sopiva. Maastoon ei tollakaan kyllä ole asiaa.
Mikä noista osista on heikoin lenkki? Vertasin Cube Stereo Hybrid 120 Pro Allroadiin. Siinä oli Sramin SX sarjaa, jota oli moitittu vikaherkäksi. Tuon kaupanhan saa vielä onneksi perua. Cuben Stereo 120 Race allroad olisi ollut valintani mutta sitä ei mistään päin maailmaa tähän hätään saanut.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Minulla on e290 ollut 500 km:n verran nyt talviaikana. Kovasti olen siitä tykännyt, mutta omiin tarpeisiini sitä on pitänyt varustella. Jos kiinnostaa, niin tämän ketjun sivulla 43 on tuunailuistani juttuja. Sen jälkeen olen vielä esim. vetänyt takavalon johdon suojaputkeen ja rakennellut U-lukolle paremman kiinnityksen yms. pientä.
Tuon e290 nyt sitten hommasin. Pyöräkauppa laittaa lokarit, valot ja tarakan valmiiksi, niin ei tarvitse ihan vastaavaa tuunailua tehdä, mutta U-Lukolle täytyy jotain kehitellä. Mielenkiinnolla odotan, että pääsee kokeilemaan!
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
565
Kurkkasin myös to Giantin speksejä ja aika heikoilla osilla on. Hintaa kuitenkin 4400e. Mun mielestä huono valinta.

Esim. Canyonilta tohon rahaan ois saanut huomattavasti enemmän rahoilleen vastinetta. Tietty tollaisia täpäreitä lokareilla ja tarakalla ei oikein ole. Mutta lokarit nyt saa joka pyörään ihan suht ok. Tarakkaa en ymmärrä oikein. Mutta kai tohonkin ratkaisuja löytyy, jos pakko on saada.

Erilaisia frame bageja yms. löytyy, jos nyt retkeillä haluaa.
What Goes Into a Full-suspension Frame Bag
Ei kannata lähtökohtaisesti suosituksissaan olettaa, että kaikille pyöräily on pääosin maaston kannokoissa ja kivikoissa kaahailua. Suurimmalle osalle pyöräily on arkista töihin ja asioinneille kulkua sekä tavallista maanteillä ja pyöräteillä kuntoilua. Itsellä pyöräily on pyöräretkeilyä/matkailua, kaupungissa asiointia ja tietenkin kuntoilua. Metsäteitä ja polkuja kyllä ajelen, mutten mihinkään äärimaastoon halua mennä kuin joskus satunnaisesti pakon sanelemana.

Minulle tärkeätä on se, että pystyn ajelemaan kurautamatta vaikka puku päällä. Retkitavaroiden pitää pääosin mennä tarpeeksi tukevalle tarakalle, ei mihinkään ihmepussukoihin ympäri pyörää. Ja sinne tarakalle pitää saada kiinni tavarakoreja ja sivulaukkuja yms. Enkä missään kesähelteessä tykkää mitään reppua pitää selässäni, se pitää saada tarakan koriin. Näihin tarpeisiini tuunaamani Tunturi e290 on tuntunut oikein hyvältä valinnalta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
No lähinnä, jos 4400e laittaa pyörään, niin kyllä silloin jo pitää saada laatuakin jonkin verran. Ei ole enää mitään hinnat alkaen kuitenkaan.

Eli mun mielestä toi ei ole 4400e arvoinen. Sitä koetin sanoa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Erikoisille toiveille (tarkallinen arkisähkötäpäri) täytyy olla erikoinen pyörä ja erikoisuus yleensä maksaa. Sanoisin, että takajousto tuo pyörään tiettyä fiilistä melkoisen paljon lisää. Sen, onko tästä lystistä syytä maksaa 4400e, päättää jokainen itse lompakkonsa kanssa. Tuossa segmentissä ei vaihtoehtoja paljoa ole ja ehkä ihan syystä.
 
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
22
No lähinnä, jos 4400e laittaa pyörään, niin kyllä silloin jo pitää saada laatuakin jonkin verran. Ei ole enää mitään hinnat alkaen kuitenkaan.

Eli mun mielestä toi ei ole 4400e arvoinen. Sitä koetin sanoa.
Tuo jäi alennuksien jälkeen karvan alle neljään tonniin. Tosiaan koitin kattoa että siinä on 625Wh akku, iso näyttö, Rock Shockin vaimentimet ja Shimanon 12 vaihteinen linja, Shimanon jarrut. Mitkä noista on olennaisesti huonommat kuin tuon hintaluokan laitteessa tulisi olla? Osaan sitten koeajossa kiinnittää noihin huomiota kun päätän pidänkö laitteen?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Tuo jäi alennuksien jälkeen karvan alle neljään tonniin. Tosiaan koitin kattoa että siinä on 625Wh akku, iso näyttö, Rock Shockin vaimentimet ja Shimanon 12 vaihteinen linja, Shimanon jarrut. Mitkä noista on olennaisesti huonommat kuin tuon hintaluokan laitteessa tulisi olla? Osaan sitten koeajossa kiinnittää noihin huomiota kun päätän pidänkö laitteen?
Rock shox ei vielä takaa mitään. Toi Recon silver on todella letku 32mm alajaloilla oleva halpiskeula. 35mm keulat ovat todella paljon tukevampia. Pyörä painaa liki 27kg, ja se on paljon. Toki lokarit sun muut lisäävät painoa. Itse en ole ihan varma Yamahan moottoristakaan. Shimano/Bosch tuntuisi varmemmalta. Muuten osat on ihan ok, ja kuluvia osiahan ne on ja voi päivittää halutessaan.
Alle 4te alkaa jo olemaan parempi.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
565
Tarkoittin tässä muitakin kommentteja ja suosituksia. Jos joku pyytää suosituksia ja ilmoittaa, että käytettävissä on 2500 €, niin minusta tätä kysyjän rajaa pitää kunnioittaa ja siihen niitä suosituksia antaa. Monelle se ilmoitettu summa on jo tiukka satsaus, kun lapsetkin pitää ruokkia. Ei pidä ensimmäisenä ilmoittaa, että tuolla summalla ei kunnon pyörää arkeensa saa, ja että valinnan oltava täpäri tai muu tonnia paria kalliimpi.

Näillä ylisuosituksilla mahdollinen pyörän hankkija voi jättää koko homman kesken ja panee rahansa johonkin muuhun, kun ei tuolla summalla mitään käyttökelpoista tunnu saavan. Eli näissä suosituksissa helposti hifistelijä tuputtaa tavalliselle arkitallaajalle vain niitä omia mieltymiksiään unohtaen kysyjän todelliset tarpeet ja mahdollisuudet. Kuitenkin moni hoitaa ajelunsa ihan tyytyväisenä jollain Bilteman halpispyörällä ja pitää valintaansa oikein hyvänä.

Olenhan minäkin laittanut AV-laiteisiini 7000 €, mutta ymmärrän sen, että jos joku pystyy satsaamaan tonnin, niin en hänelle omia valintojani ala suosittelemaan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Olisiko vinkkiä sopivan runkokoon valintaan Canyon Neuron:ON 8? Omat mitat 180/88 ja laskuri ehdottaa M-kokoa. Canyonin chatistä kysyin ja sanoivat että myös L olisi ehkä ok jos tykkää isommasta pyörästä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Olisiko vinkkiä sopivan runkokoon valintaan Canyon Neuron:ON 8? Omat mitat 180/88 ja laskuri ehdottaa M-kokoa. Canyonin chatistä kysyin ja sanoivat että myös L olisi ehkä ok jos tykkää isommasta pyörästä.
Aika rajoilla. Canyoni laskuri taitaa vasta 184cm lähtien suosittaa L-kokoa. Mutta 88cm jalan sisämitta menee kyllä L-kokoon. Itse 173/82 ja M on passeli.

Appiukolle just pyörää kateltiin ja se on 183/86 ja M-kokoa laskuri suositteli. Kävi sitten kokeilemassa Roll Outdoorsin vuokraamossa
Polkupyörien vuokraus, opastetut maastopyöräilyt sekä upeat ajomaastot
Ja M oli ihan liian pieni. Kokeili pathlite:ONia ja Gran Canyon:ON:ia

Suosittelisin ehkä sullekin L-kokoa. Onko pitkät kädet? Jos on pitkät kädet, niin ehdottomasti L. Ja tosiaan ehkä muutenkin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Aika rajoilla. Canyoni laskuri taitaa vasta 184cm lähtien suosittaa L-kokoa. Mutta 88cm jalan sisämitta menee kyllä L-kokoon. Itse 173/82 ja M on passeli.

Appiukolle just pyörää kateltiin ja se on 183/86 ja M-kokoa laskuri suositteli. Kävi sitten kokeilemassa Roll Outdoorsin vuokraamossa
Polkupyörien vuokraus, opastetut maastopyöräilyt sekä upeat ajomaastot
Ja M oli ihan liian pieni. Kokeili pathlite:ONia ja Gran Canyon:ON:ia

Suosittelisin ehkä sullekin L-kokoa. Onko pitkät kädet? Jos on pitkät kädet, niin ehdottomasti L. Ja tosiaan ehkä muutenkin.
Peilin edessä yksin mitattuna mittanauhalla niin käden pituus ~63-64cm kainalosta tuohon peukalon juureen. Ainakin jonkun sellaisen mittausohjeen löysin. En sitten osaa sanoa onko tämä pitkä vai lyhyt käsi.
Yksi seikka mikä puoltaisi M-kokoa olisi se, että vaimo myös pystyisi tarpeen tullen pyörää käyttämään. L-koko menee varmastikin aivan liian isoksi.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Ensimmäiselle tuunaukselle suositus. Sisurit pois renkaista ja litkut kehiin (eli tubelesseiksi renkaat). Ei puhkea niin helposti ja voi ajaa pienemmillä rengaspaineilla, joka lisää pitoa ja mukavuutta.

Siitä se alkaa :)
Tämäkin mielipideasia, itse pari vuotta ajoin tubeless ja kyllästyin kun random aamuna saattoi olla kumi tyhjänä. Kiekot ja renkaat oli tubeless, asensin uusiksi useamman kerran, litkut oli Stania ja silti ne välillä oli tyhjänä.

Sisureilla ongelmia = 0, varsinkin jos panostaa kunnon pistosuojattuihin kumeihin.

Käyttöpyörään en laittaisi, jos on toinen harrastepyörä minkä kanssa jaksaa säätää niin sitten ehkä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Peilin edessä yksin mitattuna mittanauhalla niin käden pituus ~63-64cm kainalosta tuohon peukalon juureen. Ainakin jonkun sellaisen mittausohjeen löysin. En sitten osaa sanoa onko tämä pitkä vai lyhyt käsi.
Yksi seikka mikä puoltaisi M-kokoa olisi se, että vaimo myös pystyisi tarpeen tullen pyörää käyttämään. L-koko menee varmastikin aivan liian isoksi.
Toi Neuron:ON on mitoiltaan aika kompakti. L-Koossakin reach on vain 455mm, eli ei mitenkään pitkä nykystandardeilla. Monessa pyörässä L-koossa ollaan jossain 480-500mm, esim. Polen Staminassa S on jo 450mm ja L=510mm.

Tossa nyt yksi mielipide, joka puoltaisi L-kokoa:
Canyon Spectral:ON - Sivu 39
Tossa tosin Spectral, mutta noin on liki 1:1 mitoiltaan. Spectral ihan vähän isompi. Reach +10mmja ja stack +1mm
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Tämäkin mielipideasia, itse pari vuotta ajoin tubeless ja kyllästyin kun random aamuna saattoi olla kumi tyhjänä. Kiekot ja renkaat oli tubeless, asensin uusiksi useamman kerran, litkut oli Stania ja silti ne välillä oli tyhjänä.

Sisureilla ongelmia = 0, varsinkin jos panostaa kunnon pistosuojattuihin kumeihin.

Käyttöpyörään en laittaisi, jos on toinen harrastepyörä minkä kanssa jaksaa säätää niin sitten ehkä.
No jaa. 2011 alkaen kaikki omat maasturit tubelessina, lastenkin pyörät laittanut tubelesseiksi aikoinaan (teinejä tosin). Koskaan ei ole rengas tyhjennyt itsekseen.
Kun sähkärin ostin 2018 ja en heti laittanbut tubelessiksi, niin oisko lenkillä 3 mennyt sisuri... Sitten tubelessiksi ja liki 5tkm ongelmitta.

Oisko 10 vuoden aikana joku 5 kertaa tarvinnut tubelesseja paikkailla ja kaikki alamäki/endurohommissa. Aina matopaikalla onnistunut paikan päällä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Mutta lokarit nyt saa joka pyörään ihan suht ok. Tarakkaa en ymmärrä oikein. Mutta kai tohonkin ratkaisuja löytyy, jos pakko on saada.
Kunnon lokarit... niitä ei kaikkii saa ja esim fattiin lähes mahdotonta ilman DIY meininkiä.

Minulle tärkeätä on se, että pystyn ajelemaan kurautamatta vaikka puku päällä. Retkitavaroiden pitää pääosin mennä tarpeeksi tukevalle tarakalle, ei mihinkään ihmepussukoihin ympäri pyörää. Ja sinne tarakalle pitää saada kiinni tavarakoreja ja sivulaukkuja yms. Enkä missään kesähelteessä tykkää mitään reppua pitää selässäni, se pitää saada tarakan koriin.
Työmatkapyörään tuo tarakka ja kunnon laukut on tosiaan tarpeellinen. Samoin ne oikeasti suojaavat lokasuojat. Itselle vain on myös tärkeää että pyörän saa riisuttua ylimääräisistä roinista helposti ja nopeasti, joten rakensin itse takalokarin kiinni tarakkaan. Bilteman tarakka taas on kiinni satulatolpassa pikakiinnikkeellä (+takaputkissa, koska ei joustoa, koska fat). Nyt siis saan koko tarakka + takalokari + laukut irti pyörästä kolmella pikakiinnikkeellä. Irroitukseen menee alle minuutti ja kiinnitykseen alle kaksi minuuttia. Maastoon lähtö ja sieltä takaisin tulo sujuu hyvin kivuttomasti tuolla setillä. Työmatkat taittuu kivasti roiskeilta suojattuna ja tavarat saa vesitiiviiseen takalaukkuun.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Kunnon lokarit... niitä ei kaikkii saa ja esim fattiin lähes mahdotonta ilman DIY meininkiä.


Työmatkapyörään tuo tarakka ja kunnon laukut on tosiaan tarpeellinen. Samoin ne lokasuojat. Itselle vain on myös tärkeää että pyörän saa riisuttua ylimääräisistä roinista helposti ja nopeasti, joten rakensin itse takalokarin kiinni tarakkaan. Bilteman tarakka taas on kiinni satulatolpassa pikakiinnikkeellä (+takaputkissa, koska ei joustoa, koska fat). Nyt siis saan koko tarakka + takalokari + laukut irti pyörästä kolmella pikakiinnikkeellä. Irroitukseen menee alle minuutti ja kiinnitykseen alle kaksi minuuttia. Maastoon lähtö ja sieltä takaisin tulo sujuu hyvin kivuttomasti tuolla setillä. Työmatkat taittuu kivasti roiskeilta suojattuna ja tavarat saa vesitiiviiseen takalaukkuun.
Maastossa tosiaan kunnon lokarit on vain tiellä. Eli hyvä ois, jos sais irti.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
18
Prisma aloitti asiakasomistajapäivät -15% mutta tällä kertaa polkupyörät kaikki vaan -5%. Pyöräkauppa käy ilman alennuksiakin Suomen maassa.
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
31
Lähti just hetki sitten Neuron ON:8 tilaukseen. Nyt sitten malttamattomana odotusta. Oli saatavilla kyllä heti varastolta, eli ei ihan mahdottoman kauaa pätäisi mennä. Muita Neuroneilla ajavia?
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
51
Lähti just hetki sitten Neuron ON:8 tilaukseen. Nyt sitten malttamattomana odotusta. Oli saatavilla kyllä heti varastolta, eli ei ihan mahdottoman kauaa pätäisi mennä. Muita Neuroneilla ajavia?
Ei vielä, mutta maanantaina tilasin saman. Miksei se jo tuu?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
74
Itse myös harkinnut tuota neuronia kunhan firma saa työsuhdepyöräkuviot viilattua kuntoon. Koko arveluttaa, itellä pituutta 191 ja laskuri tais ehdottaa L kokoa. Edellinen canyon (nerve al) on xl-kokoinen ja ihan hyvältä tuntunut. Onkohan tässä vuosien saatossa noi runkokoot tai geometria muuttunut niin että L olisi nyt sopivampi.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Onko porukalla kuormapyöristä kokemusta? Puoliso tarvitsee töihin autoa, niin mietin tuollaista lasten päiväkotireissuille. Saisi tietty samalla vaivalla hoidettua myös kaupassakäynnit jne.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
565
Onko porukalla kuormapyöristä kokemusta? Puoliso tarvitsee töihin autoa, niin mietin tuollaista lasten päiväkotireissuille. Saisi tietty samalla vaivalla hoidettua myös kaupassakäynnit jne.
Entäs vaihtoehtoisena ratkaisuna polkupyörän peräkärry, tällöin pyörän voi tarvittaessa ottaa normikäyttöön?

Peräkärryjä

Tällainen esim:

Peräkärry1.JPG
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
335
Entäs vaihtoehtoisena ratkaisuna polkupyörän peräkärry, tällöin pyörän voi tarvittaessa ottaa normikäyttöön?

Peräkärryjä

Tällainen esim:

Joo mitä enemmän asiasta luen, niin tuntuu nuo vetokärryt helpommalta vaihtoehdolta. Kävin yhtä kuormapyörää katsomassa, niin se ainakin oli niin massiivinen että ei sillä mitään huviajoja haluaisi vetää. :)
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
Joo mitä enemmän asiasta luen, niin tuntuu nuo vetokärryt helpommalta vaihtoehdolta. Kävin yhtä kuormapyörää katsomassa, niin se ainakin oli niin massiivinen että ei sillä mitään huviajoja haluaisi vetää. :)

Kannattaa sitten varmistaa että muksu mahtuu pituudestaan sinne istumaan.. Meidän 3.5v tekee jo tiukkaa kun on sen verran matala tuo kahden muksun kärry.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
61
Onko porukalla kokemusta täällä noista halvemmissa verkkokaupan sähköfateista (GZR Black Raw 2020 26" -sähköfatbike, 17" 1 990,00 )? Pistin tilaukseen joulun alla ja maaliskuussa mahdollisesti sais käpisteltäväksi. Kokemusta yhdestä vuokrapyörästä (tunturi emax) ja hommaan tuntui jäävän päivässä koukkuun. Verkkokaupan halpiksessa näyttäisi olevan Kiinan osat, mutta vaikuttaisi, että noita voisi saada varaosinakin, mikäli jotain hajoaa.
Vihdoin ja viimein Verkkokauppaan tuli näitä. Nyt n. 50km kokemusta ja ainakin tällä hetkellä vielä positiiviset fiilikset. Vertailukohtana syksyltä Tunturin e-max -vuokrapyörä. Verkkokaupan pyörässä Bafangin moottori tuntuu paljon luonnollisemmalta poljettaessa kuin shimanon steps e8000. Ajoasento tuntuu hyvin samalta kuin Tunturissa ja muutenkin muu tuntuma on ollut hyvin samankaltaista. Kunnolla maastoon en ole vielä mennyt, joten siitä ei vielä kokemusta. Myöskään osien laadusta ei vielä pysty sanomaan kuin "vaikuttaa laadukkaalta". Pyöräkärryn vetoon todella oiva peli. Kärry ei tunnu perässä ollenkaan ja ylämäkiinkään ei hyydy.
 

Liitteet

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Vihdoin ja viimein Verkkokauppaan tuli näitä. Nyt n. 50km kokemusta ja ainakin tällä hetkellä vielä positiiviset fiilikset. Vertailukohtana syksyltä Tunturin e-max -vuokrapyörä. Verkkokaupan pyörässä Bafangin moottori tuntuu paljon luonnollisemmalta poljettaessa kuin shimanon steps e8000. Ajoasento tuntuu hyvin samalta kuin Tunturissa ja muutenkin muu tuntuma on ollut hyvin samankaltaista. Kunnolla maastoon en ole vielä mennyt, joten siitä ei vielä kokemusta. Myöskään osien laadusta ei vielä pysty sanomaan kuin "vaikuttaa laadukkaalta". Pyöräkärryn vetoon todella oiva peli. Kärry ei tunnu perässä ollenkaan ja ylämäkiinkään ei hyydy.
Nyt on aika vahva kommentti:
Bafangin moottori tuntuu paljon luonnollisemmalta poljettaessa kuin shimanon steps e8000.
Oletko tosissasi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
61
Nyt on aika vahva kommentti:
Bafangin moottori tuntuu paljon luonnollisemmalta poljettaessa kuin shimanon steps e8000.
Oletko tosissasi?
Olen. Toki voihan muistikuvat täysin pettää shimanon moottorista (syksyltä kun ovat), mutta siitä jäi kuva, että moottorin veto tuntuu paljon enemmän kuin tässä. Olin itsekin yllättynyt.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Olen. Toki voihan muistikuvat täysin pettää shimanon moottorista (syksyltä kun ovat), mutta siitä jäi kuva, että moottorin veto tuntuu paljon enemmän kuin tässä. Olin itsekin yllättynyt.
No sitten. Jos on puoli vuotta ajojen välillä, en vetäisi kauhean suuria johtopäätöksiä... Pitää ajaa vuorotellen.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Olen. Toki voihan muistikuvat täysin pettää shimanon moottorista (syksyltä kun ovat), mutta siitä jäi kuva, että moottorin veto tuntuu paljon enemmän kuin tässä. Olin itsekin yllättynyt.
Shimanon avustusta pystyy itse helposti säätämään. Jos vetää Boost avustuksen high asentoon niin se moottori potkii aika paljon tehoa hyvin mitättömällä polkemisella. Boost on tarkoitettu joko "mopomaiseen" ajoon tai maastossa todella isoihin mäkiin. Luonnollisuutta hakeva käyttää aina ecoa tai trailia. Trail antaa luonnollisen tuntuman, mutta sallii kaikki tehot moottorilta.

Tässä esimerkki. Boostilla riittää että poljet 20Nm jolloin moottori potkaisee lisäksi 70Nm. Se on kohtalaisen luonnottoman tuntuinen ajaa ja siksi voit tuota käyrää itse muokata omaan mieleen sopivaksi.
20210318_101254.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
61
Joo, tuli kokeiltua kaikkia moodeja. Traililla ajoin metsissä ja se tuntui parhaalta. Tiellä ajoin boostilla ja se tosiaan potki melko paljon. Ehkä tuohon boostiin tuli nimenomaan verrattua, mutta tässä Bafangin moottorissa jopa korkein avustustaso tuntui suht luontevalta polkiessa. En silti ala sen enempää tästä kertomaan tai avaamaan tuntojani, sillä juurikin shimanon moottorilla ajoin puoli vuotta sitten ja muistikuvani voivat olla hyvin väärät.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Shimanon avustusta pystyy itse helposti säätämään. Jos vetää Boost avustuksen high asentoon niin se moottori potkii aika paljon tehoa hyvin mitättömällä polkemisella. Boost on tarkoitettu joko "mopomaiseen" ajoon tai maastossa todella isoihin mäkiin. Luonnollisuutta hakeva käyttää aina ecoa tai trailia. Trail antaa luonnollisen tuntuman, mutta sallii kaikki tehot moottorilta.
Bafangilla saa kanssa ohjelmoitua täysin oman moottorin toimimaan haluamallaan tavalla ainakin bbs01, bbs02 ja bbshd malleilla.
1618914600330.png
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Joo, tuli kokeiltua kaikkia moodeja. Traililla ajoin metsissä ja se tuntui parhaalta. Tiellä ajoin boostilla ja se tosiaan potki melko paljon. Ehkä tuohon boostiin tuli nimenomaan verrattua, mutta tässä Bafangin moottorissa jopa korkein avustustaso tuntui suht luontevalta polkiessa. En silti ala sen enempää tästä kertomaan tai avaamaan tuntojani, sillä juurikin shimanon moottorilla ajoin puoli vuotta sitten ja muistikuvani voivat olla hyvin väärät.
Shimanon Boost ei ole korkein avustustaso. Se on vain kiinteä avustus. Traililla saa ihan samanverran apua, mutta perusasetuksilla se vaatii polkijan omaakin työtä. Saa trailinkin konffattua potkimaan.
Eli Boostissa ei ole momentintunnistusta ja siksi se potkii. Trailissa on momentintunnistus, mutta ei tehorajoitusta (saa tosiaan konffattua ihan millaiseksi vaan).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
121
Shimanossa saa vielä (ehkä?) inasen tehoa lisää muuttamalla tehorajoitusta 500 -> 550 wattiin.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
978
Sanon vain niille, jotka tähän leikkiin lähtee ja innostuu uutena pyöräilystä... varautukaa varustehankintojen osalta ennakoimattomaan budjetin kasvuus. Se hankinta ani harvoin kattaa pelkästään pyörän, jos siis todella harrastaa.
Itse hankin ekan sähkiksen viime kesänä. 1000km myöhemmin akku meni mäsäksi ja uutta ei saatu, joten kauppa purettiin. Pakko oli saada uusi tilalle ja samalla pyörän arvo lähes tuplaantui siirryttäessä jäykkäperästä täysjousitettuun ja huomattavasti paremmilla osilla olevaan pyörään.

Muita hankintoja:
*Vanha unpinainen kypärä ei tuntunut enää pitkillä lenkeillä hyvältä, uusi hyvin istuva maastokypärä - 150€
*Erilaisia lokareita varmaan 5-6kpl - varmaan noin 100€
*Pyörän valot - 30€
*Lukko - 40€
*Erilaisia kuljetuspusseja ja koteloita pyörään - 80€
*Istuva urheilureppu - 130€
*Erilaisia työkaluja - noin 100€... ja summa tulee kasvamaan tarpeen mukaan
*Pyöräilyn innoittamia vaatehankintoja - 300€ (Erityisesti talvella tuli varusteltua)
*Kenkiä - 250€ (Talviajokengät, kesällä ajellut niillä mitä on)
*Varaosia ja öljyjä - 80€.. ja lisää tulee tarpeen mukaan
*Puhdistustarpeita - 50€
*Nastarenkaat - 200€
*GoPro - 250€ (En tiedä miksi, en edes tubeta tai mitään. Kavereille ja perheelle jakanut lyhyitä helmiä hetkiä. Kai se vähän tuo turvaa, kun on kaikenlaisia triggeröityjiä tiellä.) Yritin tässä myös säästää halvalla kiinakameralla, mutta meni palautukseen kun oli niin karmean tärisevä.
*Korjausteline - 60€... tarvii joskus vielä paremman (kalliimman)
*Powerbank koko päivän reissuille - 20€ (navigointi syö akkua yms. hätätarpeet)
*Juomapulloja ja telineitä - 100€, joo aluksi oli jotain 3€ pulloja yms, mutta maastoseikkailuihin tuli sitten tilattua parempaa välinettä, joka mahtuu ahtaaseen runkokolmioon. Reppuun on vielä juomarakko hankkimatta. Eka 100km lenkki meni saakelinmoisella pulloarmadalla, joka oli hankala kuljettaa (myös tyhjänä), joten parannusta luvassa.
*Autoon kunnon pyöräteline - 350€
*Älykello sykkeen ja terveyden seurantaan - 350€
*Lisäksi nyt tilauksessa uudet 29” vanteet ja renkaat - 700€, pyörässä alunperin 27,5, jotka jää talvirengaskäyttöön tai muuten varalle
*Autotalliin suunnitteilla alue pyörän huoltoon ja varusteille - remppabudjetti?
Ja varmaan jotain myös unohdin tästä tai olen huijannut itseäni, että käyttö olisi todellisuudessa monipuolisempaa. Kuitteja en kaivanut hintojen tarkisteluun, joten hinnat pyöristettyjä muistikuvia.
Varmaan joku ajattelee, että osa hankinnoista täysin turhia ja niin onkin. Harrastus vei kuitenkin menneessään ja tämä homma on lisännyt omaa liikuntaa/aktiivisuutta aivan älyttömästi. Myin myös muuta harrastuskalustoa tieltä (mm. kameran linssejä ja varaston pohjilta romua), joten uuden sidotun pääoman määrä ei ihan noin kauhea ollut.

Mutta joo... katsotaan kun DT Swissit kotiutuu, että mitä seuraavaksi. Tavoite olla nyt ihan älyttömiä hankkimatta lisää ja nauttia kesäkaudesta.
Eli äkkiä laskemalla 3340€? Onhan tää pyöräily silti halpaa vaikka ihan perus autoiluun verrattuna ilman että edes harrastaa autoja. Nimittäin se vakiokuvio käytettyä autoa ostaessa on jotakuinkin aina seuraava: Nimi luovariin ja vakuutus voimaan, ei muuta kuin kovaa ajoa! Menee viikko: Ole hyvä, tässä vakuutusmaksusi 800€ ja ajoneuvoverosi 400€. Ohhoh, katsastuskin on kohta: 50€. Jaahas, renkaat kuluu epätasaisesti: alustajumppaa, nelipyöräsuuntaus ja uusien renkaiden jälkeen 1000€. No mikäs varoitusvalo se nyt syttyi: yleisen pohdinnan ja arvuuttelun jälkeen lasku korjaamolta: 1000€. Muutaman vuoden jälkeen auto kiertoon, arvonalenema 10.000€ :sdoh:

Eipä sillä, kuten useampi tuossa yllä totesi, harrastuksiin saa menemään juuri niin paljon rahaa kuin haluaa. Kiinnittäisin kuitenkin huomiota yllä olevaan listaan, että mitä enemmän investoit pyörääsi, niin suosittelen yhtenä panostuskohteena olevan tuon lukon, johon olet nyt laittanut ilmoituksesi mukaan rahaa kiinni vain 40€. Toisaalta suosittelen myös miettimään hankintoja siitä näkövinkkelistä, että ostaa kerralla kunnollista ja oikeaan tarpeeseen, niin saa näihin touhuihin myös jotain järkeä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
946
Eli äkkiä laskemalla 3340€? Onhan tää pyöräily silti halpaa vaikka ihan perus autoiluun verrattuna ilman että edes harrastaa autoja. Nimittäin se vakiokuvio käytettyä autoa ostaessa on jotakuinkin aina seuraava: Nimi luovariin ja vakuutus voimaan, ei muuta kuin kovaa ajoa! Menee viikko: Ole hyvä, tässä vakuutusmaksusi 800€ ja ajoneuvoverosi 400€. Ohhoh, katsastuskin on kohta: 50€. Jaahas, renkaat kuluu epätasaisesti: alustajumppaa, nelipyöräsuuntaus ja uusien renkaiden jälkeen 1000€. No mikäs varoitusvalo se nyt syttyi: yleisen pohdinnan ja arvuuttelun jälkeen lasku korjaamolta: 1000€. Muutaman vuoden jälkeen auto kiertoon, arvonalenema 10.000€ :sdoh:

Eipä sillä, kuten useampi tuossa yllä totesi, harrastuksiin saa menemään juuri niin paljon rahaa kuin haluaa. Kiinnittäisin kuitenkin huomiota yllä olevaan listaan, että mitä enemmän investoit pyörääsi, niin suosittelen yhtenä panostuskohteena olevan tuon lukon, johon olet nyt laittanut ilmoituksesi mukaan rahaa kiinni vain 40€. Toisaalta suosittelen myös miettimään hankintoja siitä näkövinkkelistä, että ostaa kerralla kunnollista ja oikeaan tarpeeseen, niin saa näihin touhuihin myös jotain järkeä.
Aloittelijana on vaikea tietää missä on järkevän investoinnin raja ilman mitään kokemusta. Lukkoon voi toki laittaa vaikka satasia, mutta se ei silti pidättele varasta sen kauempaa. Kallis pyörä lähtee kyllä ennenpitkää jos kaupunkiin jättää (varsinkin kun ulkonäkö jo paljastaa arvokkaaksi). Samoin vanteisiin olisi voinut polttaa 500-2000€ lisää ihan helposti. Olisiko se ollut järkevää... riippunee vastaajasta. Toki tuo korjaustelinekin olisi heti pitänyt parempi hankkia ja varmaan 5 vuoden sisään totean hankkimani halpistyökalut roskaksi.

Mutta ei tuo mikään valitusvirsi aiheesta ollut. Ihan vain tiedoksi niille, jotka lähtee samankaltaiselle tielle. Kyllähän ne investoinnin pidemmän päälle tasoittuu, jos ei pyöriä hanki lisää.

Autoon vertaus on ainakin omalla kohdalla huono, kun sen auton tarvitsee kuitenkin pyörästä huolimatta. Mullakin on 1,5 autoa (toinen vaimon kanssa puoliksi. Ns. oman auton vaihto pikkupakuun on käynyt mielessä... sais pyörän kulkemaan lappiin asti rontissa kaikkine varikkotarvikkeineen... :rofl:
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Shimanossa saa vielä (ehkä?) inasen tehoa lisää muuttamalla tehorajoitusta 500 -> 550 wattiin.
Mitenkäs täällä taas keskustellaan laittomista (yli 250w) sähköpyöristä? Eikös noille ollut oma ketjunsakin? Itse etsin sitä, mutta en vain löydä...
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Mitenkäs täällä taas keskustellaan laittomista (yli 250w) sähköpyöristä? Eikös noille ollut oma ketjunsakin? Itse etsin sitä, mutta en vain löydä...
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Mitenkäs täällä taas keskustellaan laittomista (yli 250w) sähköpyöristä? Eikös noille ollut oma ketjunsakin? Itse etsin sitä, mutta en vain löydä...
Huoh, no siinä tapauksessa tätä ketjua tuskin enää tarvitaan, taitaa lähes kaikissa pyörissä olla max. tehot yli 250w.
Ihme nillitystä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Huoh, no siinä tapauksessa tätä ketjua tuskin enää tarvitaan, taitaa lähes kaikissa pyörissä olla max. tehot yli 250w.
Ihme nillitystä.
Tämähän on moderaattoreiden päätös kun eräät käyttäjät valitti "laittomista" pyöristä, mutta siinä olen samaa mieltä että nillitystä mutta mikään ei enää ihmetytä tällä foorumilla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 015
Mitenkäs täällä taas keskustellaan laittomista (yli 250w) sähköpyöristä? Eikös noille ollut oma ketjunsakin? Itse etsin sitä, mutta en vain löydä...
Siten että uusin 2016 direktiivi/standardi määrittelee että 250W on nimellinen avustusteho. Sen yli saa mennä hetkellisesti ja sen yli mennään kun uudella avustavalla maastopyörällä runttaat ylämäkeen menemään. Eli keskustellaan tieliikennekelpoisista vaikka se hetkellinen teho mene yli 250watin.

EN 15194 “electrically power assisted bicycles of a type which have a maximum continuous rated power of 0.25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the EPAC reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.”.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Siten että uusin 2016 direktiivi/standardi määrittelee että 250W on nimellinen avustusteho. Sen yli saa mennä hetkellisesti ja sen yli mennään kun uudella avustavalla maastopyörällä runttaat ylämäkeen menemään. Eli keskustellaan tieliikennekelpoisista vaikka se hetkellinen teho mene yli 250watin.

EN 15194 “electrically power assisted bicycles of a type which have a maximum continuous rated power of 0.25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the EPAC reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.”.
Nice! Eikä itsellä tosiaan ole yhtään mitään tarvetta nillittää. Täytyykin tutkia saisiko oman pyörän käyttämään jotenkin enemmän tehoa hetkellisesti, kun se on 350w moottori, mutta rajoitettu nyt virroilla 250w:hen.

"Nillityksen", eli tuon kysymiseni taustalla oli vain, että itsellä on edelleen rakenteilla 1,5kw sähkömopedi, niin en siitä ala tähän ketjuun kirjottelemaan. Samalla tulin maininneeksi ettei niistä tulisi täällä kirjuutella sen enemiä. Tuo kahtiajakohan käytännössä tappoi keskustelun noista tehokkaammista "pyöristä"
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
565
Tämähän on moderaattoreiden päätös kun eräät käyttäjät valitti "laittomista" pyöristä, mutta siinä olen samaa mieltä että nillitystä mutta mikään ei enää ihmetytä tällä foorumilla.
Voitte palata sinne omaan tehopyörien ja virittelelijöiden ketjuunne täältä valittelemasta! Tässä ketjussa keskutellaan teholtaan korkeintaan 250-wattisiksi määritellyistä ja 25 km/h asti avustavista pyöristä, joita hankkivia ja niillä ajajia suurin osa sähköpyöräilijöistä on. Eli emme kaipaa tänne mitään virityskehuja sellaisista sähköpyöristä, joita koskee ihan erilaiset säännökset ja ajorajoitukset liikenteessä ja maastossakin, kun taas 250-wattisilla mennään tavallisten polkupyörien säännöillä.

Edit: Tässä on kyse vähän vastaavasta asiasta kuin että polttomoottoripuolella mopoketjuun tulisi porukka kehumaan virittämiään laitteita, jotka kuitenkin määriteltäisiin moottoripyöriksi.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Voitte palata sinne omaan tehopyörien ja virittelelijöiden ketjuunne täältä valittelemasta! Tässä ketjussa keskutellaan teholtaan korkeintaan 250-wattisiksi määritellyistä ja 25 km/h asti avustavista pyöristä, joita hankkivia ja niillä ajajia suurin osa sähköpyöräilijöistä on. Eli emme kaipaa tänne mitään virityskehuja sellaisista sähköpyöristä, joita koskee ihan erilaiset säännökset ja ajorajoitukset liikenteessä ja maastossakin, kun taas 250-wattisilla mennään tavallisten polkupyörien säännöillä.
Kalikka kalahti vai miten se meni, itsehän en ole mistään virittelystä edes puhunut, mutta eipä siitä puhuminen itseäni edes haittaisi...

Mutta eiköhän tämä offtopic riitä?
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
565
Kalikka kalahti vai miten se meni, itsehän en ole mistään virittelystä edes puhunut, mutta eipä siitä puhuminen itseäni edes haittaisi...

Mutta eiköhän tämä offtopic riitä?
Ei tässä mikään kalikka kalahtanut! Ilmoitettiin vain, että tämä ketju vaan ei ole tarkoitettu keskusteluihin yli 250-wattisista eikä keskusteluja niistä täällä kaivata.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei tässä mikään kalikka kalahtanut! Ilmoitettiin vain, että tämä ketju vaan ei ole tarkoitettu keskusteluihin yli 250-wattisista eikä keskusteluja niistä täällä kaivata.
Kun et nyt ilmeisesti ymmärtänyt asiayhteyttä niin se sun 250w antaa hetkellisesti yli tuon. Tuosta huutamisesta päätellen kovin on herkkä aihe.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
565
Kun et nyt ilmeisesti ymmärtänyt asiayhteyttä niin se sun 250w antaa hetkellisesti yli tuon. Tuosta huutamisesta päätellen kovin on herkkä aihe.
Kyllä minä sen tiedän, että normimoottorin hetkellinen teho voi olla vaikka 500 W. Eikä ole mihinkään herkkään asiaan osunut, mutta ei keskusteluissa kannata muutenkaan mitään kalikka-vertauksia viljellä.

Ei muuta.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Siten että uusin 2016 direktiivi/standardi määrittelee että 250W on nimellinen avustusteho. Sen yli saa mennä hetkellisesti ja sen yli mennään kun uudella avustavalla maastopyörällä runttaat ylämäkeen menemään. Eli keskustellaan tieliikennekelpoisista vaikka se hetkellinen teho mene yli 250watin.

EN 15194 “electrically power assisted bicycles of a type which have a maximum continuous rated power of 0.25 kW, of which the output is progressively reduced and finally cut off as the EPAC reaches a speed of 25 km/h, or sooner, if the cyclist stops pedalling.”.
Nice! Eikä itsellä tosiaan ole yhtään mitään tarvetta nillittää. Täytyykin tutkia saisiko oman pyörän käyttämään jotenkin enemmän tehoa hetkellisesti, kun se on 350w moottori, mutta rajoitettu nyt virroilla 250w:hen.
Todennäköisesti se sinunkin moottori sallii sen 350W tehon lyhyissä nousuissa. Kaikki tehokkaat merkkimoottorit puskee sen ~500W lyhyissä jaksoissa. Tuo 250W nimellisteho kun tarkoittaa sitä että moottori kykenisi antamaan sen 250W helteessä alppirinnettä kivutessa ja toista tuntia putkeen hajoamatta. Käytännössä juuri kukaan ei moista kestävyystestiä moottorille/pyörälleen tee, mutta sellaiselle ne moottorit suunnitellaan. Huipputehot on laillisissa "250W" pyörissä siellä 500W tietämillä. Sitä tehoa ei vain ole käytettävissä pidempiaikaisesti, ellei rajoitinta kierretä. Sen kierto tekee pyörästä kuitenkin laittoman kadulle ja siksi tuo toinen ketju tehtiin. Eli viritykset (laillisia omassa metsässä) ja muut useammankin kW tehoiset pyörät omassa keskustelussa. Ketjun ostikon "250W" viittaa juuri laillisen ja laittoman eroon, eikä suoraan moottorin huipputehoon.

1619088024909.png
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Onko muuten
Onko muuten näiden Yhdysvaltoihin tarkoitetut 45 km/h (28 mph) versiot muuten samat moottorit, mutta esimerkiksi 48V akuilla?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 655
Viestejä
4 187 568
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom