Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
Usko tai älä, mutta toisin kuin mainitsit niin vielä ei ole tullut vastaan fillarin sähkömoottoria, jota ei saisi auki ja johon ei saisi varaosia.
Kannattaa tutustua aiheeseen tarkemmin. ;)
Bosch gen 4 moottoriin ei ole myynnissä varaosia vielä. Ehkä kannattaa itse tutustua aiheeseen tarkemmin ennen kuin alkaa julistamaan. Moottori on kuitenkin suhteellisen yleinen jos etsii sähköavusteista maastopyörää.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Sähköpyörän hankinta kanssa edessä, mutta sopivan löytäminen tuntuu olevan aika vaikeaa. Tähän astinen pyöräily on painottunut hiekka-/asfalttireiteille cyclocrossilla, mutta maastoajoa tekisi mieli lisätä. Harkinnassa siis jäykkäperä/täysjousto. Lisäksi pyörällä pitäisi pystyä vetämään pyöräkärryä, onko kellään kokemusta täysjousto+pyöräkärry yhdistelmästä? Vähän huonosti löytyi kokemuksia googlettamalla tai fillarifoorumilta.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 654
Sähköpyörän hankinta kanssa edessä, mutta sopivan löytäminen tuntuu olevan aika vaikeaa. Tähän astinen pyöräily on painottunut hiekka-/asfalttireiteille cyclocrossilla, mutta maastoajoa tekisi mieli lisätä. Harkinnassa siis jäykkäperä/täysjousto. Lisäksi pyörällä pitäisi pystyä vetämään pyöräkärryä, onko kellään kokemusta täysjousto+pyöräkärry yhdistelmästä? Vähän huonosti löytyi kokemuksia googlettamalla tai fillarifoorumilta.
Itse vetänyt kärryä jäykkäperällä, en keksi miten se eroaisi täpäristä. Läpi akselit vaatii suht kalliin adapterin Thulella, muuten täysin identtinen.

Vahva suositus, aiemmin oli varsinkin talvisin välillä aika synkkänä kun piti nykiä kärryä kinosten läpi. Sähkö auttaa paljon tässä touhussa ja sitten kun saa joskus ajaa ilman kärryä niin tuntuu ettei sähköä tarvikaan.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 180
Mistä olette / oletteko järjestäneet sähköpyörälle erikseen vakuutusta? Kyseessä reilun 6000 euron arvoinen täysjoustosähkömaastopyörä, jonka mielellään erikseen vakuuttaisi.
Nyt en siis puhu liikennevakuutuksesta, vaan omaisuus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Itse vetänyt kärryä jäykkäperällä, en keksi miten se eroaisi täpäristä. Läpi akselit vaatii suht kalliin adapterin Thulella, muuten täysin identtinen.

Vahva suositus, aiemmin oli varsinkin talvisin välillä aika synkkänä kun piti nykiä kärryä kinosten läpi. Sähkö auttaa paljon tässä touhussa ja sitten kun saa joskus ajaa ilman kärryä niin tuntuu ettei sähköä tarvikaan.
Itse asensin eilen omaan työsuhdetäysjoustosähkömaasturiin (Technibike Votaro täysjousitettu sähkömaastopyörä Brose moottorilla) pyöräkärryn (Thule Cheetah XT2) läpiakseliadapterin ja testasin ensimmäistä kertaa tuon vetämistä. Ja kyllä tuli kevyesti verrattuna luomuhybridiin ja -graveliin. Tosiaan vaatii tuon erillisen adapterin ainakin thulen kärryt ja maksaa noin 60e. Itsellä nyt hommattuna erilliset läpiakseliadapterit maasturiin ja graveliin kun olivat erimittaiset, kärryn mukana tullut pikalinkku sopi hybridiin. Sitten on lisäksi yksi ylimääräinen "kiinnityskuppi" kärrylle eli yhdessä pyörässä tuota ei ole valmiina kiinni vaan pitää aina siirtää tarpeen mukaan, ei onneksi ole iso työ.

Itsellä nyt tosiaan kuukausi takana työsuhdepyörän kanssa ja reilu 300km tullut ajeltua mistä ehkä vajaa 100km maastoajoa. Hyvin menee täysjousto tasaisellakin, keskinopeus itsellä ollut peruslenkeillä ja työmatkalla noin 22 km/h ja avustustaso pääosin pienimmällä, isoimmissa mäissä laittanut välillä kovemmalle. Yli 25 km/h avustusrajan ei juuri tee mieli mennä kun homma muuttuu kyllä selvästi raskaammaksi pl. täysin tasaiset osuudet ja alamäet.

Itse pohdin myös ennen hankintaa jonkin verran pyörän mallia ja juurikin Canyonin Neuron:on 8 oli vahvana ehdokkaana, mutta tuota Votaroa pääsi hyvin testaamaan liikkeeseen ja osui omiin mittoihin hyvin, niin otin nyt sitten tuon. Ja mielestäni osien puolesta hintalaatu melko kohdillaan. Ja vaikutus toki myös sillä, että sai jo välittömästi ajoon. Sähköjärjestelmä toki jo hieman vanhempi, mutta onneksi itsellä ei ole muista kokemusta niin ei tiedä mistä mahdollisesti jää paitsi. Sukulaisella on itse rakennettu bafangin peukkukaasullinen jäykkäperä, jota tullut kokeiltua, mutta itse kyllä tykkään enemmän tällaisesta jossa avustus tulee melko luonnollisesti ainakin tuohon verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Mistä olette / oletteko järjestäneet sähköpyörälle erikseen vakuutusta? Kyseessä reilun 6000 euron arvoinen täysjoustosähkömaastopyörä, jonka mielellään erikseen vakuuttaisi.
Nyt en siis puhu liikennevakuutuksesta, vaan omaisuus.
Kaskon saa sähköpyörään.

Edit. kotivakuutus voi myös korvata. Esim. itsellä taisi olla 3000 euroon asti kotivakuutus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
Mistä olette / oletteko järjestäneet sähköpyörälle erikseen vakuutusta? Kyseessä reilun 6000 euron arvoinen täysjoustosähkömaastopyörä, jonka mielellään erikseen vakuuttaisi.
Nyt en siis puhu liikennevakuutuksesta, vaan omaisuus.
OPn kotivakuutus korvaa 5k€ asti ja se pääosin kattaa pyörän arvon: kannattaa tarkistaa ennen lisävakuutteluja.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Täytyypä huvikseen kehua gzr fat 4.0 pyörää. Ostin aika lailla tasan 3v sitten, ajettu aina puolisen vuotta työmatkat ja talvet seisonut lämpimässä varastossa mutta en ole jaksanut ajaa talvella ollenkaan. Akku kestää yhä sen vajaa 30km mitä tälle rangea luvataan alunperinkin. 5/5 ostos aikonaan kakkosauton korvaajaksi! Vielä kun jaksaisi pyöräperäkärryn adapterin keskireiän suurentaa niin saisi kärryäkin vedettyä ja muksut päiväkotiin.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Minulla oli If Laaja -kotivakuutus, joka korvaa 2500 €. Vaihdoin sen Laaja Plussaan, jossa korvaus max. 5000 €. Lisäksi ikävähennyksiä ei tule kolmen ensimmäisen kalenterivuoden aikana. Valitettavasti minulla meni jo eka vuosi siihen, että ostin pyörän viime joulukuussa. Mutta hyvä näinkin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Mistä olette / oletteko järjestäneet sähköpyörälle erikseen vakuutusta? Kyseessä reilun 6000 euron arvoinen täysjoustosähkömaastopyörä, jonka mielellään erikseen vakuuttaisi.
Nyt en siis puhu liikennevakuutuksesta, vaan omaisuus.
Kotivakuutus + pyörä ainoastaan lukituissa sisätiloissa. Sähköpyörää en ole kertaakaan jättänyt kaupungille.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Lopulta ehkä nyt kuitenkin haen tässä sellasta melko helppoa ja toimivaa ratkasua, sen sijaan että jotain ihan viimeiselleen speksattua ja hiottua harrastusvehjettä. Nuo on kuitenkin niin kalliita ja hienoja pelejä että uskon että oon tyytyväinen vähempään kun keskivertoharrastaja :D Lähinnä sellanen toimivuus ja tietynlainen laatu ja kestävyys on itsellä arvossaan. Suurempi harrastusinto menee sitten muualle autohommien pariin.
Mulla oli oikeastaan aika sama lähtökohta joku aika takaperin. Alkuun kiikarissa oli jäykkäperä, mutta sitten katse kääntyi täpäreihin. Keskellä talvea saatavuudet oli mallia ei-ole, kunnes sattui tulemaan vastaan vähän ajettu edellisen vuoden Neuron:ON AL 7.0. Nyt tuolla parisataa kilsaa ajanut ja ei voi olla kuin tyytyväinen. Mikään himoharrastaja en ole. Enemmänkin ajatuksena oli löytää uudelleen polkufillarointi. Aiempi Radon ZR team 7.0 oli jäänyt hyvin vähelle ajolla muiden kiireiden takia.

Viimeiset kaksi viikkoa mennyt mökillä ja aamulla ennen työpäivää ajellut pitkin Saimaan saarien pohjoisrantoja. Mahtava vedellä kerstehangen päällä pieniä kalliota ylös alas! Aiemmin ei ole täysjoustoa ollut, mutta en enää sähkömaasturia jäykkäperäisenä ostaisi. Jonkun verran tullee työajoa reilu kymppi suuntaansa. Matkan verralla on paljon hyviä polkuja, joten lumien sulamista odotellessa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
979
Suosittelen vakuutusten suhteen lukemaan huolella vakuutusehdot läpi, käyttipä kotivakuutusta tai erillistä arvotavaravakuutusta/kaskoa. Voi tulla yllätyksiä, jos homma realisoituu ja tarvitaan vakuutusyhtiön apua. Itse selvittelin tuota sähköpyörän hankinnan myötä ja kävi ilmi, että ainakin kotivakuutusten kattavuudessa ja reunaehdoissa oli isoja eroja. Enimmäiskorvaus voi olla 2000-5000e välillä, jos pyörä on viety varastosta vs. asunnosta korvaus voi olla erisuuruinen, ikävähennys voi alkaa jo ensimmäisestä vuodesta tai vasta kolmannesta jne. Halvin hinta voi tässä tapauksessa kostautua, varsinkin jos asuu korkeariskisemmällä alueella, missä pyörävarkaudet on yleisempiä.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 360
Minulla oli If Laaja -kotivakuutus, joka korvaa 2500 €. Vaihdoin sen Laaja Plussaan, jossa korvaus max. 5000 €. Lisäksi ikävähennyksiä ei tule kolmen ensimmäisen kalenterivuoden aikana. Valitettavasti minulla meni jo eka vuosi siihen, että ostin pyörän viime joulukuussa. Mutta hyvä näinkin.
Mulla korvattiin toissavuonna sähkäri tuosta IF laajasta, se meni oikein hyvin, joku ~4,7k korvaussumma, ei ikävähennystä koska <3v vanha pyörä eikä omavastuuta kun IF:llä oli joku bonusjuttu jos ei ollut tehnyt kotivakuutusclaimeja tiettyyn aikaan. Ei mitään mussutusta tai selityksiä, pelkästään se poliisilta saatu kopio rikosilmoituksesta.

Oli vaan harmi kun uuden pyörän toimitusaika oli sen joku 4kk ja unohdin korvaushakemuksesta osan lisävarusteista jotka lähti pyörän mukana, kuten Ortliebin laukkujen kiinnikkeet.
 

V.R

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
20
Pari vuotta vanhasta Bilteman sähköpyörästä (27-1456) hajosi näyttö, särö suojamuovissa josta pääsi kosteutta sisälle. Kun vaihdoin uuden näytön, niin nyt rupesi vilkuttamaan "Er 09" virhekoodia. Ohjekirjan mukaan tarkoittaa "Tiedonsiirtonäyttö ei toimi oikein". Moottori kyllä lähtee normaalisti avustamaan kun kampea pyörittää, mutta nopeusnäyttö ei toimi. Onko ideoita mistä kannattaisi lähteä selvittämään vikaa?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 855
Olisi mietinnässä romutustuen takia sähköpyörä 5km/suunta työmatkalle. Nyt ainakin olisi käytössä vain laiskoille päiville kun ei jaksa vanhalla 5v vanhalla trekking-pyörällä painaa, maastopyörällä menen osittain talvikeleillä ja varmaan nastat pitäisi sähköpyöräänkin vaihtaa kun silloin apuja kaipaa enemmän. Vaikka on ympärivuotisesti tullut painettua fillarilla töihin pari vuotta nykyistä matkaa ei kunto ole kehittynyt sitä vertaa että menisi ilman hampaiden kiristelyä joka päivä luomufillarilla. Eikä jokapäiväisten työmatkojen päälle napostele vetää lenkkiä.

Minkälaisia kokemuksia löytyy moottorin vastuksesta? Olen Bosch active line moottorilla olevaa lainannut ja polkeminen ei suoraansanoen nappaa yli 25kmh nopeuksissa, kun tuntuu olevan extra vastusta sen verran. Jonkun testin mukaan Shimanon ja Yamahan moottoreilla vastus olisi pienempi (entä bafang?). Pitääköhän paikaansa myös näissä budjettilaitteissa? Esim. Helkama SE8 fillarissa on Shimano Steps E500 moottori. Bilteman paremmassa mallissa on Bafang. Omalla matkalla noilla nopeuksilla tosin on marginaalinen vaikutus jollei sitten lenkillä kävisi.

En tiedä miten monta vuotta 5v vanhaa trekkingpyörää viitsii kunnostaa. Oliskohan järkeä jatkaa sen jälkeen pelkästään sähkövermeellä? Saako sitä riittävän kuntoiluvastuksen? Onko sähköpyörällä järkeä ajaa lenkkiä? Pitäisikö sitä harkita kukkaron venyttämistä parempiin malleihini?

Minkälaisia mielipiteitä löytyy seuraavista? Tai löytyisikö parempaa vaihtoehtoa?
Stevens Bikes E-Molveno 2000e Stevens Bikes E-Molveno
Helkama SE8 2100e (Shimano Steps E500, miinusta valojen puutteesta) Helkama SE8
Haibike SDURO Trekking 2200e Haibike SDURO Trekking 1.0, M 2 190,00
Tunturi eMotion 2500e (Shimano STEPS E6100) Tunturi eMotion 28" -sähköpyörä, 56 cm, mattaharmaa-sininen 2 489,90
Biltema Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen 1700e Sähköpolkupyörä Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen (vain paristovalot, onko tästä eri runkokokoja?)

Orbea Gain F30 2100e (Ebikemotion X35 tuntematon moottori?, ei isoa vastusta?. max 40mm renkaat, saisi olla leveämmät talvella? Ei ihan etsimääni tyyppiä) Orbea Gain F30
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 654
Olisi mietinnässä romutustuen takia sähköpyörä 5km/suunta työmatkalle. Nyt ainakin olisi käytössä vain laiskoille päiville kun ei jaksa vanhalla 5v vanhalla trekking-pyörällä painaa, maastopyörällä menen osittain talvikeleillä ja varmaan nastat pitäisi sähköpyöräänkin vaihtaa kun silloin apuja kaipaa enemmän. Vaikka on ympärivuotisesti tullut painettua fillarilla töihin pari vuotta nykyistä matkaa ei kunto ole kehittynyt sitä vertaa että menisi ilman hampaiden kiristelyä joka päivä luomufillarilla. Eikä jokapäiväisten työmatkojen päälle napostele vetää lenkkiä.

Minkälaisia kokemuksia löytyy moottorin vastuksesta? Olen Bosch active line moottorilla olevaa lainannut ja polkeminen ei suoraansanoen nappaa yli 25kmh nopeuksissa, kun tuntuu olevan extra vastusta sen verran. Jonkun testin mukaan Shimanon ja Yamahan moottoreilla vastus olisi pienempi (entä bafang?). Pitääköhän paikaansa myös näissä budjettilaitteissa? Esim. Helkama SE8 fillarissa on Shimano Steps E500 moottori. Bilteman paremmassa mallissa on Bafang. Omalla matkalla noilla nopeuksilla tosin on marginaalinen vaikutus jollei sitten lenkillä kävisi.

En tiedä miten monta vuotta 5v vanhaa trekkingpyörää viitsii kunnostaa. Oliskohan järkeä jatkaa sen jälkeen pelkästään sähkövermeellä? Saako sitä riittävän kuntoiluvastuksen? Onko sähköpyörällä järkeä ajaa lenkkiä? Pitäisikö sitä harkita kukkaron venyttämistä parempiin malleihini?

Minkälaisia mielipiteitä löytyy seuraavista? Tai löytyisikö parempaa vaihtoehtoa?
Stevens Bikes E-Molveno 2000e Stevens Bikes E-Molveno
Helkama SE8 2100e (Shimano Steps E500, miinusta valojen puutteesta) Helkama SE8
Haibike SDURO Trekking 2200e Haibike SDURO Trekking 1.0, M 2 190,00
Tunturi eMotion 2500e (Shimano STEPS E6100) Tunturi eMotion 28" -sähköpyörä, 56 cm, mattaharmaa-sininen 2 489,90
Biltema Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen 1700e Sähköpolkupyörä Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen (vain paristovalot, onko tästä eri runkokokoja?)

Orbea Gain F30 2100e (Ebikemotion X35 tuntematon moottori?, ei isoa vastusta?. max 40mm renkaat, saisi olla leveämmät talvella? Ei ihan etsimääni tyyppiä) Orbea Gain F30
Itse ajanut Shimano E7000 ja Bosch Active Line ja Boschilla kyllä kevyempi vastus, ei se tosin kummallakaan kovin iso ole, isompi asia on se pyörä missä kone on kiinni.

Tunturi ja Haibike olis varmaan omat vaihtoehdot noista.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Olisi mietinnässä romutustuen takia sähköpyörä 5km/suunta työmatkalle. Nyt ainakin olisi käytössä vain laiskoille päiville kun ei jaksa vanhalla 5v vanhalla trekking-pyörällä painaa, maastopyörällä menen osittain talvikeleillä ja varmaan nastat pitäisi sähköpyöräänkin vaihtaa kun silloin apuja kaipaa enemmän. Vaikka on ympärivuotisesti tullut painettua fillarilla töihin pari vuotta nykyistä matkaa ei kunto ole kehittynyt sitä vertaa että menisi ilman hampaiden kiristelyä joka päivä luomufillarilla. Eikä jokapäiväisten työmatkojen päälle napostele vetää lenkkiä.

Minkälaisia kokemuksia löytyy moottorin vastuksesta? Olen Bosch active line moottorilla olevaa lainannut ja polkeminen ei suoraansanoen nappaa yli 25kmh nopeuksissa, kun tuntuu olevan extra vastusta sen verran. Jonkun testin mukaan Shimanon ja Yamahan moottoreilla vastus olisi pienempi (entä bafang?). Pitääköhän paikaansa myös näissä budjettilaitteissa? Esim. Helkama SE8 fillarissa on Shimano Steps E500 moottori. Bilteman paremmassa mallissa on Bafang. Omalla matkalla noilla nopeuksilla tosin on marginaalinen vaikutus jollei sitten lenkillä kävisi.

En tiedä miten monta vuotta 5v vanhaa trekkingpyörää viitsii kunnostaa. Oliskohan järkeä jatkaa sen jälkeen pelkästään sähkövermeellä? Saako sitä riittävän kuntoiluvastuksen? Onko sähköpyörällä järkeä ajaa lenkkiä? Pitäisikö sitä harkita kukkaron venyttämistä parempiin malleihini?

Minkälaisia mielipiteitä löytyy seuraavista? Tai löytyisikö parempaa vaihtoehtoa?
Stevens Bikes E-Molveno 2000e Stevens Bikes E-Molveno
Helkama SE8 2100e (Shimano Steps E500, miinusta valojen puutteesta) Helkama SE8
Haibike SDURO Trekking 2200e Haibike SDURO Trekking 1.0, M 2 190,00
Tunturi eMotion 2500e (Shimano STEPS E6100) Tunturi eMotion 28" -sähköpyörä, 56 cm, mattaharmaa-sininen 2 489,90
Biltema Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen 1700e Sähköpolkupyörä Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen (vain paristovalot, onko tästä eri runkokokoja?)

Orbea Gain F30 2100e (Ebikemotion X35 tuntematon moottori?, ei isoa vastusta?. max 40mm renkaat, saisi olla leveämmät talvella? Ei ihan etsimääni tyyppiä) Orbea Gain F30
Itsellä tunturi e290 pyörässä shimano step7000 ja itse pidän hiljaisena ja pienivastuksisena, toki ei muista nykyaikaista moottoreista kokemuksia.
Yksi hyvä asia shimanossa on että noin 40e sovelluksella saat muokattua avustustasoja ja avustusnopeutta 32km/h niin että kaikki toimii ja nopeus näkyy oikein. Tuo 32km/h on itsestäni hyvä, toki riippuu missä ajaa mutta itse en 25 rajoitettua ja vaikeasti muokattava enää huolisi.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Itsellä tunturi e290 pyörässä shimano step7000 ja itse pidän hiljaisena ja pienivastuksisena, toki ei muista nykyaikaista moottoreista kokemuksia.
Yksi hyvä asia shimanossa on että noin 40e sovelluksella saat muokattua avustustasoja ja avustusnopeutta 32km/h niin että kaikki toimii ja nopeus näkyy oikein. Tuo 32km/h on itsestäni hyvä, toki riippuu missä ajaa mutta itse en 25 rajoitettua ja vaikeasti muokattava enää huolisi.
Tässä ketjussa keskustellaan vain alle 25 km/h avustavista tieliikennekelpoisista pyöristä, nopeimmille on oma ketjunsa. Ajoilleni riittää hyvin tämä avustus, vaikka nouseehan nopeudet sen ylikin alamäissä ja hyvällä myötätuulella.

Minulla on kans e290/e7000 -sähköpyörä. Kyllä sillä ihan hyvän kuntoiluvastuksen lenkeillä saan ja hien ihan kunnolla pintaan. Suurimman osan ajan 85..90 kadenssilla, mihin jalat ovat jo pitkien matkojen juoksuissakin tottuneet. Eli oikeastaan entiseen pyöräilyyyn verrattuna vain nopeudet ovat kasvaneet 5..10 km/h rasituksen pysyessä vain hieman entistä pienempänä. Se suurin hauskuus sähköpyöräilyyn tulee siiitä, että pitkiä ja jyrkkiä ylämäkiä ei tartte hapoilla polkea, niissä sitten enemmän avustusta! Moottorin avustukset olen säätänyt keskitasolle, ja boostia tulee vain satunnaisesti käytettyä.

Kaupungilla asioidessani pyöräilen usein ilman avustusta, enkä tämän moottorin vastusta mitenkään erityisesti tunne. Enemmän siihen koettuun vastukseen vaikuttaa esim. renkaiden leveys ja niiden ilmanpaine, samoin ilmanvastus suuremmilla nopeuksilla. Kaverilla on pyörässään e8000-moottori, ja se on huomattavasti omaani äänekkäämpi. e7000-moottorin ääni muistuttaa vaimeaa ompelukoneen surinaa ilman sitä klonksutusta.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 855
Saa sitä muitakin pyöriä ehdottaa, mutta Suomesta pitäisi olla saatavissa. Pitää käydä koeajamassa mitä nyt on saatavissa, ja harkita maastureita myös. Mutta mielummin ottaisin varustellun pyörän.

Lisävaihtoehto: Kross TRANS HYBRID 3.0. Ainakin Deore vaihtaja vaikuttaa laadukkaammalta, mutta muita osia en osaa arvioida. Ja epävarmaa onko tuota enää saatavissa. Vanhempi(?) Steps E6002 moottori.

Haibike SDURO Trekking 3.0 olisi myös vielä kohtuuhintaan vähän paremmilla osilla? Ongelma vaan, että näitä ei taida päästä koeajamaan? Verkkokaupan myymälöissä ei taida myöskään olla koeajomahdollisuutta? Haibike Sduro Trekking 3.0 500Wh 28" 10-v miesten sähköpyörä | Karkkainen.com verkkokauppa

Verkkokaupan corratec olisi mielenkiintoinen ympärivuoden pyörä, mutta ei ole saatavissa. Lisäksi 12 vaihdetta tässä hintaluokassa kuullostaa huonolta? Corratec E-Power MTC 12S Gent -sähköpyörä, 49 cm 2 590,00
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Älkää nyt minkään Deoren vaihtajan perusteella pyörää valitko. Vaihtaja maksaa 50 ja ero halvempaan malliin 10-20e. Pyörän sydän on runko ja sen geometrian on oltava hyvä. Sitä kun ei saa muutettua. Sähkäreissä tietty moottori pitää valita, kun sitäkään ei saa vaihdettua. Kaiken muun saa käytännössä päivitettyä parempaan halutessaan. Paskasta rungosta vaan ei saa millään hyvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
948
Älkää nyt minkään Deoren vaihtajan perusteella pyörää valitko. Vaihtaja maksaa 50 ja ero halvempaan malliin 10-20e. Pyörän sydän on runko ja sen geometrian on oltava hyvä. Sitä kun ei saa muutettua. Sähkäreissä tietty moottori pitää valita, kun sitäkään ei saa vaihdettua. Kaiken muun saa käytännössä päivitettyä parempaan halutessaan. Paskasta rungosta vaan ei saa millään hyvää.
Näinhän se on. Vaihtaja ja pakka nyt on pieniä kuluja. Ne voi ajaa loppuun nopeastikin ja uusia parempiin. Sen sijaan esim. etuhaarukan ja takajousituksen vaihto parempaan on äkkiä tuhansien homma, jos alkuperäiset on liian letkuja. Valmiiksi jämptin pyörän ostaessa niiden hankinnassa säästää paljon. Työmatkapyöräilyyn toki soveltuu kepeämmätkin laitteet.

Nyt on kyllä huono tilanne markkinoilla, kun useat mallit on pitkällä toimitusajalla.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä. En vielä ole varma olisiko kaupunkipyörä vai maastopyörä oikea valinta, mutta yhdessä liikkeessä kävin ja suositeltiin joko Tunturi e-motion tai Tunturi e290. Kuulemma paras hintalaatusuhde näissä?

Tunturilla ja Helkamalla näyttäisi olevan 2000€ ylöspäin kaupunkipyöriä ja myös automaattivaihteistolla. Onko automaatista mitään iloa?

Maastopuolelta e290 vaikutti lyhyellä ajolla oikein mukavalta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
719
Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä. En vielä ole varma olisiko kaupunkipyörä vai maastopyörä oikea valinta, mutta yhdessä liikkeessä kävin ja suositeltiin joko Tunturi e-motion tai Tunturi e290. Kuulemma paras hintalaatusuhde näissä?
Mulla on Tunturi eMotion ja en valita laitteesta.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä. En vielä ole varma olisiko kaupunkipyörä vai maastopyörä oikea valinta, mutta yhdessä liikkeessä kävin ja suositeltiin joko Tunturi e-motion tai Tunturi e290. Kuulemma paras hintalaatusuhde näissä?

Tunturilla ja Helkamalla näyttäisi olevan 2000€ ylöspäin kaupunkipyöriä ja myös automaattivaihteistolla. Onko automaatista mitään iloa?

Maastopuolelta e290 vaikutti lyhyellä ajolla oikein mukavalta.
Minulla on e290 ollut 500 km:n verran nyt talviaikana. Kovasti olen siitä tykännyt, mutta omiin tarpeisiini sitä on pitänyt varustella. Jos kiinnostaa, niin tämän ketjun sivulla 43 on tuunailuistani juttuja. Sen jälkeen olen vielä esim. vetänyt takavalon johdon suojaputkeen ja rakennellut U-lukolle paremman kiinnityksen yms. pientä.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
Tuli tossa veivattua asiaa jonkin aikaa ja keskusteltua erinäisten omasta näkökulmasta itseä aihepiirissä fiksumpien henkilöiden kanssa ja tulin lopulta siihen tulokseen, etten tuu näissä tiedusteluissa hullua hurskaammaksi kun melkein jokaisella on ihan eri mielipide ja näkemys asiasta :lol:

Joten, koostin hankitun tiedon ja saamani kommentit, vinkit ja ehdotukset yhteen ja tähän tarpeeseen potentiaalisesti toimivin ja riskittömin valinta oli lopulta tuo Canyonin Neuron:ON 8 -täpäri, jonka pistin tilaukseen. Pitäisi tulla 2-3 viikon päästä. Siitä en ole varma onko tuo absoluuttisesti paras ratkaisu, mutta siitä sain muodostettua melko vahvan mielipiteen, että tuo ei nyt ainakaan olemaan erityisen huono ratkaisu näihin tarpeisiin. Saas nähä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tuli tossa veivattua asiaa jonkin aikaa ja keskusteltua erinäisten omasta näkökulmasta itseä aihepiirissä fiksumpien henkilöiden kanssa ja tulin lopulta siihen tulokseen, etten tuu näissä tiedusteluissa hullua hurskaammaksi kun melkein jokaiselle on ihan eri mielipide ja näkemys asiasta :lol:

Joten, koostin hankitun tiedon ja saamani kommentit, vinkit ja ehdotukset yhteen ja tähän tarpeeseen potentiaalisesti toimivin ja riskittömin valinta oli lopulta tuo Canyonin Neuron:ON 8 -täpäri, jonka pistin tilaukseen. Pitäisi tulla 2-3 viikon päästä. Siitä en ole varma onko tuo absoluuttisesti paras ratkaisu, mutta siitä sain muodostettua melko vahvan mielipiteen, että tuo ei nyt ainakaan olemaan erityisen huono ratkaisu näihin tarpeisiin. Saas nähä.
Hyvä valinta, jos nyt käy niin ettei ole sun juttu niin lupaudun ostamaan pyörän sulta pois niin ei tule paha mieli:tup:

Mutta en usko että tulee paha mieli, sähköpyörällä kun ei ole mitään väliä painaako 15kg vai 25kg ja jos joustoa ei tarvitse sen voi lukita.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
Hyvä valinta, jos nyt käy niin ettei ole sun juttu niin lupaudun ostamaan pyörän sulta pois niin ei tule paha mieli:tup:

Mutta en usko että tulee paha mieli, sähköpyörällä kun ei ole mitään väliä painaako 15kg vai 25kg ja jos joustoa ei tarvitse sen voi lukita.
Firman pyörä, kun työsuhde-etuna hyödynsin, mutta joo :D

Sen ainakin tässä vajaan kuukauden speksailujen myötä totesin, että yhtään negatiivista kommenttia en tainnut keneltäkään kuulla Canyon-vaihtoehtoon liittyen. Toki tuli myös muita ehdotuksia, mutta jotenkin vaikutti suht varmalta valinnalta tämä (hyvän saatavuuden ohella).
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Firman pyörä, kun työsuhde-etuna hyödynsin, mutta joo :D

Sen ainakin tässä vajaan kuukauden speksailujen myötä totesin, että yhtään negatiivista kommenttia en tainnut keneltäkään kuulla Canyon-vaihtoehtoon liittyen. Toki tuli myös muita ehdotuksia, mutta jotenkin vaikutti suht varmalta valinnalta tämä (hyvän saatavuuden ohella).
Ei tuolla pyörällä ja budjetilla metsään voi mennä, kun ei tarvitse tehdä kompromisseja niin uskon että olet pyörään tyytyväinen.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Tuli tossa veivattua asiaa jonkin aikaa ja keskusteltua erinäisten omasta näkökulmasta itseä aihepiirissä fiksumpien henkilöiden kanssa ja tulin lopulta siihen tulokseen, etten tuu näissä tiedusteluissa hullua hurskaammaksi kun melkein jokaiselle on ihan eri mielipide ja näkemys asiasta :lol:

Joten, koostin hankitun tiedon ja saamani kommentit, vinkit ja ehdotukset yhteen ja tähän tarpeeseen potentiaalisesti toimivin ja riskittömin valinta oli lopulta tuo Canyonin Neuron:ON 8 -täpäri, jonka pistin tilaukseen. Pitäisi tulla 2-3 viikon päästä. Siitä en ole varma onko tuo absoluuttisesti paras ratkaisu, mutta siitä sain muodostettua melko vahvan mielipiteen, että tuo ei nyt ainakaan olemaan erityisen huono ratkaisu näihin tarpeisiin. Saas nähä.
Hyvä valinta. Et varmasti tule katumaan.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
kun melkein jokaiselle on ihan eri mielipide ja näkemys asiasta :lol:
Paras jos suosittelija itse ymmärtää olevansa puolueellinen ja tarkastelee omaa näkemystään myös kriittisesti. Harmi että se on todella vaikeaa monessa tilanteessa.

Hyvän pyörän valitsit ja tuskin tulet pettymään. Sähkäreillä on kiva mennä. Näiden kanssa vain liian helposti sorrutaan speksaukseen speksauksen takia. Kunhan pyörä saapuu niin kovaa ajoa vain. :tup:
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 397
Ei tuolla pyörällä ja budjetilla metsään voi mennä, kun ei tarvitse tehdä kompromisseja niin uskon että olet pyörään tyytyväinen.
Hyvä valinta. Et varmasti tule katumaan.
Paras jos suosittelija itse ymmärtää olevansa puolueellinen ja tarkastelee omaa näkemystään myös kriittisesti. Harmi että se on todella vaikeaa monessa tilanteessa.

Hyvän pyörän valitsit ja tuskin tulet pettymään. Sähkäreillä on kiva mennä. Näiden kanssa vain liian helposti sorrutaan speksaukseen speksauksen takia. Kunhan pyörä saapuu niin kovaa ajoa vain. :tup:
Oon tässä viime viikot jo koirien kanssa lenkkeillessä mittaillu lähimetsien polkuja ja metsäkoneuria sillä silmällä, että voipi olla että sitäkin ajoa tulee jonkun verran :cool:

Pistän kokemuksia tälläsen maallikon näkökulmasta sitten kun saapuu.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Oon tässä viime viikot jo koirien kanssa lenkkeillessä mittaillu lähimetsien polkuja ja metsäkoneuria sillä silmällä, että voipi olla että sitäkin ajoa tulee jonkun verran :cool:

Pistän kokemuksia tälläsen maallikon näkökulmasta sitten kun saapuu.
Ensimmäiselle tuunaukselle suositus. Sisurit pois renkaista ja litkut kehiin (eli tubelesseiksi renkaat). Ei puhkea niin helposti ja voi ajaa pienemmillä rengaspaineilla, joka lisää pitoa ja mukavuutta.

Siitä se alkaa :)
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Yksi mikä kanssa kannattaa huomioida että jos pieniä muksuja joita tykkää kuljetella istuimella kaupungissa ja poluilla, täysjoustot asettaa sille rajoitteita. Itsellä monesti muksu mukana ja siksi valinta suuntautui jäykkään perään, ja onhan se mukava kun saa käydä pyöräilemässä siellä täällä tutkimassa luontoa ja polkuja milloin missäkin, samoin istuin myös kaupungissa itsestä helpompi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
122
Toimii muksu hyvänä airbagina kun runttaa jotain kantoo päin metsäpolulla tai ihan vaan liikenteessä sattuu vahinko...
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Joo, vaatii jo aika kovaa pokkaa tuohon lapsi sijoittaa
No jaa. Eipä toi poikkea takana olevasta istuimesta. Ihan yhtälailla sitä sattuu kaatuessa, on istuin edessä tai takana. Eli sama homma kummankin kanssa. Ei saa kaatua. Vai mitä pokkaa toi vaatii?

Kyllä mulla on tutuilla ollut tollaisia ja hyvin toimii.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
No jaa. Eipä toi poikkea takana olevasta istuimesta. Ihan yhtälailla sitä sattuu kaatuessa, on istuin edessä tai takana. Eli sama homma kummankin kanssa. Ei saa kaatua. Vai mitä pokkaa toi vaatii?

Kyllä mulla on tutuilla ollut tollaisia ja hyvin toimii.

kyllä tämä paremman suojan tarjoaa, saa jalat kiinni koteloon ja lapsen kiinni istuimeen, samoin itse olet lapsen edessä.
Mutta kyllä se on parempi olla kaatumatta/kolaroimatta.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 855
Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä. En vielä ole varma olisiko kaupunkipyörä vai maastopyörä oikea valinta, mutta yhdessä liikkeessä kävin ja suositeltiin joko Tunturi e-motion tai Tunturi e290. Kuulemma paras hintalaatusuhde näissä?
Kävin juuri koeajamassa e-motionin ja saman hintaisen tai vähän kalliimman Haibike sduro 3.0:n. Shimanon moottori tuntui mielyttävämmältä. Haibikessä olisi muuten paremmat osasarjat. Pistin kuintenkin hankinnan jäihin kun ei tarvitse enää miettiä romutuspalkkion käyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
948
Sanon vain niille, jotka tähän leikkiin lähtee ja innostuu uutena pyöräilystä... varautukaa varustehankintojen osalta ennakoimattomaan budjetin kasvuus. Se hankinta ani harvoin kattaa pelkästään pyörän, jos siis todella harrastaa.
Itse hankin ekan sähkiksen viime kesänä. 1000km myöhemmin akku meni mäsäksi ja uutta ei saatu, joten kauppa purettiin. Pakko oli saada uusi tilalle ja samalla pyörän arvo lähes tuplaantui siirryttäessä jäykkäperästä täysjousitettuun ja huomattavasti paremmilla osilla olevaan pyörään.

Muita hankintoja:
*Vanha unpinainen kypärä ei tuntunut enää pitkillä lenkeillä hyvältä, uusi hyvin istuva maastokypärä - 150€
*Erilaisia lokareita varmaan 5-6kpl - varmaan noin 100€
*Pyörän valot - 30€
*Lukko - 40€
*Erilaisia kuljetuspusseja ja koteloita pyörään - 80€
*Istuva urheilureppu - 130€
*Erilaisia työkaluja - noin 100€... ja summa tulee kasvamaan tarpeen mukaan
*Pyöräilyn innoittamia vaatehankintoja - 300€ (Erityisesti talvella tuli varusteltua)
*Kenkiä - 250€ (Talviajokengät, kesällä ajellut niillä mitä on)
*Varaosia ja öljyjä - 80€.. ja lisää tulee tarpeen mukaan
*Puhdistustarpeita - 50€
*Nastarenkaat - 200€
*GoPro - 250€ (En tiedä miksi, en edes tubeta tai mitään. Kavereille ja perheelle jakanut lyhyitä helmiä hetkiä. Kai se vähän tuo turvaa, kun on kaikenlaisia triggeröityjiä tiellä.) Yritin tässä myös säästää halvalla kiinakameralla, mutta meni palautukseen kun oli niin karmean tärisevä.
*Korjausteline - 60€... tarvii joskus vielä paremman (kalliimman)
*Powerbank koko päivän reissuille - 20€ (navigointi syö akkua yms. hätätarpeet)
*Juomapulloja ja telineitä - 100€, joo aluksi oli jotain 3€ pulloja yms, mutta maastoseikkailuihin tuli sitten tilattua parempaa välinettä, joka mahtuu ahtaaseen runkokolmioon. Reppuun on vielä juomarakko hankkimatta. Eka 100km lenkki meni saakelinmoisella pulloarmadalla, joka oli hankala kuljettaa (myös tyhjänä), joten parannusta luvassa.
*Autoon kunnon pyöräteline - 350€
*Älykello sykkeen ja terveyden seurantaan - 350€
*Lisäksi nyt tilauksessa uudet 29” vanteet ja renkaat - 700€, pyörässä alunperin 27,5, jotka jää talvirengaskäyttöön tai muuten varalle
*Autotalliin suunnitteilla alue pyörän huoltoon ja varusteille - remppabudjetti?
Ja varmaan jotain myös unohdin tästä tai olen huijannut itseäni, että käyttö olisi todellisuudessa monipuolisempaa. Kuitteja en kaivanut hintojen tarkisteluun, joten hinnat pyöristettyjä muistikuvia.
Varmaan joku ajattelee, että osa hankinnoista täysin turhia ja niin onkin. Harrastus vei kuitenkin menneessään ja tämä homma on lisännyt omaa liikuntaa/aktiivisuutta aivan älyttömästi. Myin myös muuta harrastuskalustoa tieltä (mm. kameran linssejä ja varaston pohjilta romua), joten uuden sidotun pääoman määrä ei ihan noin kauhea ollut.

Mutta joo... katsotaan kun DT Swissit kotiutuu, että mitä seuraavaksi. Tavoite olla nyt ihan älyttömiä hankkimatta lisää ja nauttia kesäkaudesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Kyllähän tuo yllättävän paljon imee rahaa kun alkaa harrastaa. Pahin rahareikä on vaatteet. Ensin kun hommaa kesälle paitoja, irtohihoja, shortsit, bibsit, flättikengät, lukkokengät, teknisiä sukkia, reppuja kaikkia kokoja, juomarakkoja, juomapulloja, takkeja, sadetakkeja jne.

Sitten tulee se välikelin varustus. Pitkähihaisia pyöräilypaitoja, paksumpia housuja, takkeja ja kenkiä yms.

Ja tietty talvivarusteet kuten takit, talvikengät fläteille ja lukoille, merinovillapaitoja, paksumpia teknisiä sukkia, talvihousuja, eripaksuisia kypärähuppuja, hemmetisti erilaisia rukkasia ja paksuja hanskoja jne.

Äkkiä tuossa paloi kymppitonni parissa vuodessa sisältäen yhden sähkötäpärin ja luomutäpärin. Varusteiden osuus varmaan jotain 3k tuosta. Tosin halvemmallakin pääsee mutta en itse viitsi sniiduilla huonoja varusteita käyttäen kun kuitenkin ajan yli kymppitonnin vuodessa. Jokainen sekunti maastossa tai maantiellä kyrpii jos varusteet eivät ole kunnossa.

Työkaluihinkin saa uppoamaan tonnin ihan huomaamatta kun mukaan laskee kaikki autotallin varustelut. Sitten vielä tähän päälle erilaiset kypärät DH ajoon, Enduroon ja maantielle...
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 113
Sanon vain niille, jotka tähän leikkiin lähtee ja innostuu uutena pyöräilystä... varautukaa varustehankintojen osalta ennakoimattomaan budjetin kasvuus. Se hankinta ani harvoin kattaa pelkästään pyörän, jos siis todella harrastaa.
Itse hankin ekan sähkiksen viime kesänä. 1000km myöhemmin akku meni mäsäksi ja uutta ei saatu, joten kauppa purettiin. Pakko oli saada uusi tilalle ja samalla pyörän arvo lähes tuplaantui siirryttäessä jäykkäperästä täysjousitettuun ja huomattavasti paremmilla osilla olevaan pyörään.

Muita hankintoja:
*Vanha unpinainen kypärä ei tuntunut enää pitkillä lenkeillä hyvältä, uusi hyvin istuva maastokypärä - 150€
*Erilaisia lokareita varmaan 5-6kpl - varmaan noin 100€
*Pyörän valot - 30€
*Lukko - 40€
*Erilaisia kuljetuspusseja ja koteloita pyörään - 80€
*Istuva urheilureppu - 130€
*Erilaisia työkaluja - noin 100€... ja summa tulee kasvamaan tarpeen mukaan
*Pyöräilyn innoittamia vaatehankintoja - 300€ (Erityisesti talvella tuli varusteltua)
*Kenkiä - 250€ (Talviajokengät, kesällä ajellut niillä mitä on)
*Varaosia ja öljyjä - 80€.. ja lisää tulee tarpeen mukaan
*Puhdistustarpeita - 50€
*Nastarenkaat - 200€
*GoPro - 250€ (En tiedä miksi, en edes tubeta tai mitään. Kavereille ja perheelle jakanut lyhyitä helmiä hetkiä. Kai se vähän tuo turvaa, kun on kaikenlaisia triggeröityjiä tiellä.) Yritin tässä myös säästää halvalla kiinakameralla, mutta meni palautukseen kun oli niin karmean tärisevä.
*Korjausteline - 60€... tarvii joskus vielä paremman (kalliimman)
*Powerbank koko päivän reissuille - 20€ (navigointi syö akkua yms. hätätarpeet)
*Juomapulloja ja telineitä - 100€, joo aluksi oli jotain 3€ pulloja yms, mutta maastoseikkailuihin tuli sitten tilattua parempaa välinettä, joka mahtuu ahtaaseen runkokolmioon. Reppuun on vielä juomarakko hankkimatta. Eka 100km lenkki meni saakelinmoisella pulloarmadalla, joka oli hankala kuljettaa (myös tyhjänä), joten parannusta luvassa.
*Autoon kunnon pyöräteline - 350€
*Älykello sykkeen ja terveyden seurantaan - 350€
*Lisäksi nyt tilauksessa uudet 29” vanteet ja renkaat - 700€, pyörässä alunperin 27,5, jotka jää talvirengaskäyttöön tai muuten varalle
*Autotalliin suunnitteilla alue pyörän huoltoon ja varusteille - remppabudjetti?
Ja varmaan jotain myös unohdin tästä tai olen huijannut itseäni, että käyttö olisi todellisuudessa monipuolisempaa. Kuitteja en kaivanut hintojen tarkisteluun, joten hinnat pyöristettyjä muistikuvia.
Varmaan joku ajattelee, että osa hankinnoista täysin turhia ja niin onkin. Harrastus vei kuitenkin menneessään ja tämä homma on lisännyt omaa liikuntaa/aktiivisuutta aivan älyttömästi. Myin myös muuta harrastuskalustoa tieltä (mm. kameran linssejä ja varaston pohjilta romua), joten uuden sidotun pääoman määrä ei ihan noin kauhea ollut.

Mutta joo... katsotaan kun DT Swissit kotiutuu, että mitä seuraavaksi. Tavoite olla nyt ihan älyttömiä hankkimatta lisää ja nauttia kesäkaudesta.
Eihän näitä kuulu laskea.
Harrastukset maksaa minkä maksaa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Minun ei oikeastaan vaatetus-, reppu- ja juomapuolelle tarvinnut hankkia muuta kuin talvikypärä. Maratonjuoksu-, hiihto- ja retkeilyharrastusten jäljitä löytyy sopivien vaatetusten lisäksi juomareppu ja juoksureppu, juomavöitä, kunnollisia juoma- ja termospulloja, sykemittari, pyörään tarakka/sivulaukkuja etc.

Arki/kuntoilu/retkikäyttöön hankittuun sähköpyörään on sitten pitänyt hankkia kaikenlaista varustusta suunnilleen näin:
• valaistus 400 €
• lukitus ja u-lukolle itse rakenneltu kunnollinen kiinnike 120 €
• tarakka ja siihen teetetyt adapterit, iso ruma kori harrastuksille ja pieni nätti kaupunkikäyttöön plus niihin pikakiinnitysadapterit 200 €
• lokasuojat 50 €
• plus monenlaista muuta, yhteensä noin 1000 €

U-lukon alapidin3.jpg


U-lukon alapidin4.jpg


Pyörän huollot päätin tehdä itse, joten piti hankkia kunnollinen huoltoteline sekä entisten lisäksi erikoistyökaluja, jotta periaatteessa kaikki kuluvat osat saa vaihdettua. Kuvasta puuttuu tulossa oleva ketjumitta. Uusi huoltolaukku piti hommata ja sinne tarvikkeet, kuvan ketjuvaha ja vaseliini eivät siellä ole mukana. Näihin kului suunnilleen 400 €.

Pyörätyökalut.jpg


Huoltolaukku1.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
948
Eihän näitä kuulu laskea.
Harrastukset maksaa minkä maksaa.
Vähän ot, mutta se on huono harrastus mihin ei kaikkia rahojaan saa upotettua.

Itse en kyllä lähtis laskemaan mitä on vuosien varrella mennyt..
Viestin tarkoitus ei ollut oikeastaan pitää kirjaa kuluista. Aluksi olin tulossa kehumaan, että taas meni 0,7 harrasteyksikköä vanteiden hankintaan, mutta kulua kirjatessa päätin lisätä mukaan pari muutakin esimerkkiä vuoden hankinnoista. Lopulta viesti eskaloitui kieli poskella tehdyksi esimerkiksi muille aloittelijoille. Mitään kiejanpitoa mulla ei aiheesta ole, vaan esimerkit oli puhtaasti muistilokeroista kaivettuja.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Viestin tarkoitus ei ollut oikeastaan pitää kirjaa kuluista. Aluksi olin tulossa kehumaan, että taas meni 0,7 harrasteyksikköä vanteiden hankintaan, mutta kulua kirjatessa päätin lisätä mukaan pari muutakin esimerkkiä vuoden hankinnoista. Lopulta viesti eskaloitui kieli poskella tehdyksi esimerkiksi muille aloittelijoille. Mitään kiejanpitoa mulla ei aiheesta ole, vaan esimerkit oli puhtaasti muistilokeroista kaivettuja.
Kyllä varusteista muista pyörään liittyvistä hankinnoista kannattaa pitää kirjaa ja ottaa kuvia vakuutusten liitteeksi, jos/kun se pyörä sitten joskus varastetaan.
 
Liittynyt
06.01.2020
Viestejä
22
Tänne ketjuun eksyin noin kuukausi sitten ja aloin miettimään työsuhdepyörän hankintaa. Viimeksi olen polkupyöräillyt lapsena joskus 20-vuotta sitten.

Siihen aikaan ainakin omat pyörät olivat ihan peruslaitteita, mutta niiden hintaan kuului lokasuojat, tarakka, heijastimet, valot yms.

Nyt oli melkoinen yllätys että moniin ei sellaisia kuulunut. Itse kuitenkin halusin pyörän, jolla voisin taittaa tarvittaessa työmatkan, retkeillä ja käydä joskus jopa maastossa. Sähköavusteisuus oli ehdoton. Koitin tutustua eri osa-sarjoihin ja miettiä mikä olisi aloittelijalle riittävä taso, mutta kuitenkin huoleton.

Korona-aika teki pyörän hankkimisesta erittäin haasteellista, kun paikkallisissa liikkeissä, eikä edes kansainvälisissä verkkokaupoissa ollut juurikaan valikoimaa jäljellä.

Tänä aamuna kuitenkin bongasin verkkokaupasta seuraavan laitteen:
GIANT STANCE E+ EX PRO

Siinä tuntui olevan tässä tarjontatilanteessa paljon sellaista mitä pyörään halusin, joten tartuin heti tilaisuuteen.

Mitä mieltä raati on valinnasta? Onko jotain hyviä vinkkejä mitä pitäisi ottaa huomioon, kun pyörä aikanaan saapuu?

Tuossa vielä suora linkki kauppaan, josta pyörän tilasin: Giant Stance E+ EX Pro netistä | bikester.fi
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 818
Tänne ketjuun eksyin noin kuukausi sitten ja aloin miettimään työsuhdepyörän hankintaa. Viimeksi olen polkupyöräillyt lapsena joskus 20-vuotta sitten.

Siihen aikaan ainakin omat pyörät olivat ihan peruslaitteita, mutta niiden hintaan kuului lokasuojat, tarakka, heijastimet, valot yms.

Nyt oli melkoinen yllätys että moniin ei sellaisia kuulunut. Itse kuitenkin halusin pyörän, jolla voisin taittaa tarvittaessa työmatkan, retkeillä ja käydä joskus jopa maastossa. Sähköavusteisuus oli ehdoton. Koitin tutustua eri osa-sarjoihin ja miettiä mikä olisi aloittelijalle riittävä taso, mutta kuitenkin huoleton.

Korona-aika teki pyörän hankkimisesta erittäin haasteellista, kun paikkallisissa liikkeissä, eikä edes kansainvälisissä verkkokaupoissa ollut juurikaan valikoimaa jäljellä.

Tänä aamuna kuitenkin bongasin verkkokaupasta seuraavan laitteen:
GIANT STANCE E+ EX PRO

Siinä tuntui olevan tässä tarjontatilanteessa paljon sellaista mitä pyörään halusin, joten tartuin heti tilaisuuteen.

Mitä mieltä raati on valinnasta? Onko jotain hyviä vinkkejä mitä pitäisi ottaa huomioon, kun pyörä aikanaan saapuu?

Tuossa vielä suora linkki kauppaan, josta pyörän tilasin: Giant Stance E+ EX Pro netistä | bikester.fi
Erikoisen pyörän kyllä löysit. Kai tolla töihin ajaa. Ja on varmaa siinä ihan hyväkin. Maastossaa vaikea nähdä tollaista...
Itse oisin katsonut kyllä vaikka tonne Canyonin Neuron:ONin suuntaan ja varustellut sitä. Ajo-ominaisuudet ois varmasti olleet paremmat + osat huomattavasti paremmat. Lähinnä siis jousitus ja runkogeometria (eli ne tärkeimmät). Mutta jos lokarit+tarakka on must olla suoraan asennettuna, niin sitten kai toi Giant on ok.

Appiukko just tilas lokareilla ja tarakalla tällaisen:
Pathlite:ON 7

Ei ole täysjousto, mutta just tollainen työmatkalle ja retkeilyyn sopiva. Maastoon ei tollakaan kyllä ole asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 132
Viestejä
4 192 481
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Kaskii

Hinta.fi

Ylös Bottom