Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Käyttötarkoitus kanssa merkkaa. Siis meinaatko ajaa työmatkat vai huviajelua? Vai pelkät työmatkat? Vai pelkkää huviajoa? Tollaisen 10km matkan nyt ajaa helposti vaikka millä pyörällä , ehkä mieluiten hyvällä gravelilla (ihan luomulla). Toki sähköllä pääsee hikoilematta. Itse ajoin 90-luvulla 20km/suunta töihin 3x viikossa. Sulla taitaa kuitenkin auto olla, eli pyörällä mennään "hyvällä säällä ja kun huvittaa?". Sähkön edut tulevat tosissaan esiin, kun on raskas keli, sataa/lunta/loskaa jne. muutenhan 10km ei ole pyörällä matka eikä mikään. Varsinkaan jos ei ole kovin mäkinen maasto.

Huviajeluun taas toi täpäri on ehdoton (maastoon).

Mulla on kaikki pyörät vain huviajeluun. Tosin ton täpärin ostin alunperin pojan lukiomatkalle, ennenkuin poika sai ajokortin 17v poikkeusluvalla. Ajoi sillä puoli vuotta joka päivä kouluun 5km/suunta. Siis joka päivä. Ja seuraavan lukukauden elo-joulukuu 10km/suunta, kun koulu muutti. Kertaakaan en vienyt, kun autoilla 17km/suunta (pyörällä pääsee oikaisemaan aika reilusti). Eikä julkisillla oikein päässyt.
Sekä-että. Käytännössä varmasti kilsoista tulee suuri osa työmatka-ajosta, satunnaisempaa huviajelua sitten metsässä kun sellaista on ympärillä neliökilsatolkulla. Sähkön osapointtina juuri tuo, että pääsisi vähän pienemmällä hikoilulla. Oon ajanut vuosia työmatkat lihasvoimalla pyörällä ja suurin ongelma aina se, että vaatteet vähintään selästä märkänä, kun en osaa ajaa rauhallista köröttelyä. Toki jos sähkärillä saa mäkiin yms vähän enempi vauhtia ja keskinopeutta nostettua, niin sekin on plussaa, on kuitenkin nykyään sen verran rajallisesti vuorokaudessa tunteja ettei työmatkoihin viitsi ihan turhaan aikaa kuluttaa :D Autolla kevät-kesä-syksy akselilla sitten lähinnä silloin jos on joku oikea tarve, eli pitää kuskata paketteja tai käydä työpäivän aikana kauempana asioilla. Talvellakin voi välillä reippailla töihin jos sää ei ole ihan karmea (noiden peltoteiden auraustilanne saattaa myös välillä olla vähän heikko). Hyötyliikunta on siis myös tervetullutta etenkin nyt korona-aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Sekä-että. Käytännössä varmasti kilsoista tulee suuri osa työmatka-ajosta, satunnaisempaa huviajelua sitten metsässä kun sellaista on ympärillä neliökilsatolkulla. Sähkön osapointtina juuri tuo, että pääsisi vähän pienemmällä hikoilulla. Oon ajanut vuosia työmatkat lihasvoimalla pyörällä ja suurin ongelma aina se, että vaatteet vähintään selästä märkänä, kun en osaa ajaa rauhallista köröttelyä. Toki jos sähkärillä saa mäkiin yms vähän enempi vauhtia ja keskinopeutta nostettua, niin sekin on plussaa, on kuitenkin nykyään sen verran rajallisesti vuorokaudessa tunteja ettei työmatkoihin viitsi ihan turhaan aikaa kuluttaa :D Autolla kevät-kesä-syksy akselilla sitten lähinnä silloin jos on joku oikea tarve, eli pitää kuskata paketteja tai käydä työpäivän aikana kauempana asioilla. Talvellakin voi välillä reippailla töihin jos sää ei ole ihan karmea (noiden peltoteiden auraustilanne saattaa myös välillä olla vähän heikko). Hyötyliikunta on siis myös tervetullutta etenkin nyt korona-aikaan.
Varsinkin, kun painotus on työmatkapyöräilyn puolelle sanoisin, että jäykkäperä tai gravel sopisi tuohon hommaan paremmin lopulta. Näillä taittaa työmatkan nopeammin ja helpompaa pitää nopeutta yli avustuksen.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Varsinkin, kun painotus on työmatkapyöräilyn puolelle sanoisin, että jäykkäperä tai gravel sopisi tuohon hommaan paremmin lopulta. Näillä taittaa työmatkan nopeammin ja helpompaa pitää nopeutta yli avustuksen.
Totuushan on, että hyvällä normipyörällä edes jonkinlaisessa kunnossa oleva ajaa ton 10km matkan 25km/h normisähkäriä nopeammin (halutessaan). Paitsi jos on paljon mäkiä, tai alla on joku sähkömaantiepyörä tms. Kyllä rajoitetulla sähkärilla >25km/h ajaminen on raskasta ja ei oikein tarkoituksenmukaista.

Gravelilla varsinkaan ei sitten ole asiaa maastopoluille. Ja mun mielipide myös jäykkäperämaasturista lienee tullut selväksi :)
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Varsinkin, kun painotus on työmatkapyöräilyn puolelle sanoisin, että jäykkäperä tai gravel sopisi tuohon hommaan paremmin lopulta. Näillä taittaa työmatkan nopeammin ja helpompaa pitää nopeutta yli avustuksen.
Tuolta pohjalta sitä jäykkäperää alunperin juuri pohdiskelinkin. Gravel ei välttämättä sovi ihan omaan makuun tuohon metsäpoluilla ajeluun, gravel-henkiseksi tuunailtu hybridi löytyy itseltä jo nykyisellään. Ainakin tuo joustokeula olisi varmasti tähän tarpeeseen hyvä olla, esimerkiksi tuo mainittu traktoripolku on järkyttävää ajettavaa jäykällä keulalla. Sähkö-graveleissa näyttäisi myös akut ja tehot olevan keskimäärin pienempiä ja toisaalta sitten hinnat nousee nopeasti liian korkealle.

Maastopyörää en siis ole koskaan ennen itse omistanut, ajanut olen kyllä fättärillä (myös sähkö) ja maasturilla. Tällä hetkellä löytyy gravel-henkinen hybridi, maantiepyörä ja fiksi.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tuolta pohjalta sitä jäykkäperää alunperin juuri pohdiskelinkin. Gravel ei välttämättä sovi ihan omaan makuun tuohon metsäpoluilla ajeluun, gravel-henkiseksi tuunailtu hybridi löytyy itseltä jo nykyisellään. Ainakin tuo joustokeula olisi varmasti tähän tarpeeseen hyvä olla, esimerkiksi tuo mainittu traktoripolku on järkyttävää ajettavaa jäykällä keulalla. Sähkö-graveleissa näyttäisi myös akut ja tehot olevan keskimäärin pienempiä ja toisaalta sitten hinnat nousee nopeasti liian korkealle.
Totuushan on, etttä jossain työmatka-ajossa ei paljon tehoille ole tarvetta. Metsässä sitten on eri (tai jyrkissä nousuiissa). Joku 100-150W tasamaalla on jo paljon.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Totuushan on, etttä jossain työmatka-ajossa ei paljon tehoille ole tarvetta. Metsässä sitten on eri (tai jyrkissä nousuiissa). Joku 100-150W tasamaalla on jo paljon.
Tuota juuri pohdinkin, että kuinkakohan paljon pienemmällä väännöllä ja tehostuksella sitä tiellä käytännössä pärjää. Lähinnä kun olen muutaman kerran mönkinyt sähköllä metsäpoluilla. Toisaalta sitten taas jos haluaa poiketa aina välillä sinne metsän puolelle, eihän siitä lisätehosta koskaan haittaa ole...?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Ajelin viime vuonna 1000km jäykkäperäisellä ja mukavaa sekin oli. Kyseisessä pyörässä tuli vain fataalia ongelmaa akun kanssa ja kauppa purettiin. Ostin täpärin tilalle. Sähköpyörän ominaisuutena mulla on perä aina täysin auki. Paineet säädin oman painon mukaan, mutta puolilukkoa/lukkoa en ole käyttänyt kuin testiksi joskus. Polkuajossa tuo perän jousitus on kyllä nautinnollinen, muttei pakollinen. Parasta on, ettei kertaakaan tarvitse nostaa persettä sen takia, että pelkää jonkun juuren/kiven iskevän ahteriin. Pitoa ja vauhtia tulee myös lisää. Hiekkateillä aika sama. Monet kalliimmat täpärit on monesti myös nykyaikaisemmalla geometrialla (loiva keula), mutta tämä on pyöräkohtaista.
Eli aivan loistavasti ajaa täpärillä teillä ja toisaalta jäykkäperällä poluilla.
Jäykkäperä oli Shinano E8000 ja täpäri Bosch Gen4. Annan pisteet Boschille, vaikkei shimanokaan huono ollut. Varsinkin pidemmässä ajossa shimanon korkeampi ääni oli rasittavampi, kuin Boschin matalampi murina. Shimanon säätömahdollisuudet oli lopulta itselle täysin gimmick. Useimmiten ajan kahdella matalimmalla avustuksella, kunnolla räpätessä poljin voimaan mukautuvalla ohjelmalla. EP8:sta ei kokemuksia, mutta kuuleman mukaan aika lähellä Boschia.

Boschissa on aina Boschin akku. Shimano sallii custom akut. Mulla kaupan purkuperuste Shimano pyörään oli se, ettei akun hajottua saatu kuukaudessa edes yhteyttä valmistajan varaosapuoleen ja varaosaa tilattua. Myöskään jälkimarkkinoilla noita ei ollut. Kannattaa siis ostaa sellainen pyörä, johon saa varaosia. Kyseessä oli tuore 2020 vuoden malli, joten kusessa olisi takuuajan jälkeen kun ei uuteenkaan osia saanut. Etsin ebayt ja aliexpressit myös. Boschiin saa osia tosi hyvin.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Tuota juuri pohdinkin, että kuinkakohan paljon pienemmällä väännöllä ja tehostuksella sitä tiellä käytännössä pärjää. Lähinnä kun olen muutaman kerran mönkinyt sähköllä metsäpoluilla. Toisaalta sitten taas jos haluaa poiketa aina välillä sinne metsän puolelle, eihän siitä lisätehosta koskaan haittaa ole...?
Boschin perus Active Line Plus ajelin vuoden, ei kertaakaan tuntunut että tehoa puuttuisi, todella todella harvoin oli isoin avustus edes käytössä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Boschin perus Active Line Plus ajelin vuoden, ei kertaakaan tuntunut että tehoa puuttuisi, todella todella harvoin oli isoin avustus edes käytössä.
Mäkin tosiaan ajan varmaan 80% ajoista maastossa Ecolla 25nm/70% avustuksella Shimano E8000. Pitkissä/jyrkissä mäissä sit Trail, jossa 70Nm/70% . Eli tolla trailillakin saa polkea tosissaan, että saa kaikki avut ulos.

Tolla Ecolla 2-3h, niin tietää ajaneensa, mutta hyvin pysyy porukka-ajoissakin mukana.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Tuota juuri pohdinkin, että kuinkakohan paljon pienemmällä väännöllä ja tehostuksella sitä tiellä käytännössä pärjää. Lähinnä kun olen muutaman kerran mönkinyt sähköllä metsäpoluilla. Toisaalta sitten taas jos haluaa poiketa aina välillä sinne metsän puolelle, eihän siitä lisätehosta koskaan haittaa ole...?
Minulla on uudessa jäykkäperämaasturissa Shimano E7000-moottori, jossa vääntö on 60 Nm. Olen käynyt ne vastaavalla hikipyörällä tuskan hikeä ja oikeaakin hikeä aihettaneet lähiseudun jyrkät ja pisimmillään parikilometriset mäet ajamassa ylös. Nyt homma ihan hymyilyttää, kun ei heti paita ole märkänä. Eco/Trail/Boost-avustukset olen säätänyt keskiasentoonsa, nämä ovat ainakin nyt hyvin riittäneet, ja boostia oikeastaan vain kokeillut. Kaupunkiajoja pääosin ajan ilman avustusta. Kaverilla on pyörässään E8000-moottori, joka on huomattavasti omaani äänekkäämpi. E7000:n ääni muistuttaa vaimeaa ompelukoneen surinaa. Näitä vähän alempia avustuksen tasoja olen testaillut siltä kantilta, että harrastuksiini kuuluu pyöräretkeily, jolloin akkua on eduksi mahdollisimman vähän kuluttaa.

Varmaan hämmennystä aiheuttaa se, että joka puolelta on tykitetty omia suosituksiaan:) Kannattaa kuitenkin pitää pää kylmänä ja miettiä, mitkä ne omat tarpeet lopulta ovat, ettei valinta kohdistu liian heppoiseen pyörään, ja toisaalta turha on liioista ominaisuuksistakaan maksaa. Itselleni valinta oli aika helppo, kun 11 vuoden tarpeisiini tuunatulla hikijäykkäperällä pyöräilyn jälkeen tiesin aika tarkkaan mitä sähköpyörältäni haluan. Ajojen piti sujua pahemmin likaantumatta, piti nähdä ja tulla nähdyksi, tavaraakin oli saatava kyytiin ja lukitusten oltava kunnolliset. Näitä tarpeita varten pyörään sitten piti asennella lokasuojat, tarakka, kunnolliset stzvo-valot eteen ja taakse sekä pikakiinnitteinen tavarakori kaupunkikäyttöön, lukituksiin taas luotettava u-lukko plus lisävaijeri.

Luontoharrastuksia ja retkeilyä varten hankin isomman pikakiinnitteisen tavarakorin sekä telineen, johon menee litrainenkin pullo. Sivulaukut ja muita retkeilytarpeita oli jo ennestään hankittuna. Samoin mukana on oltava huoltolaukku, jossa sisuskumi, paikkausvälineet, varaketju ja tarpeelliset työkalut sekä ensiaputarvikkeita. Jostain hevonkuusesta on siis selvittävä takaisinkin, tosin kerran on 240 km palattu linja-autolla, minä kyydissä ja pyörä varusteineen rahtitilassa.

Pyöräilyni ovat siis arkiajelua ja kuntoilua, siirtymiä luontoharrastuksiin ja pyöräretkeilyä. Ajelut ovat pääosin päällystetyillä teillä, sorateillä, metsäteillä ja helpoilla poluilla. Missään kannokossa tai kivikossa ei ole tarkoitus kaahailla, mutta sellaisten paikkojen läpi joskus on kuitenkin ajeluillaan päästävä. Tähän asti valintani ovat tuntuneet hyviltä, mutta ensi kesän kokemusten perustella jotain voi joutua tuunaamaankin.

Pyörän varusteluun on kulunut 850 €, josta suuri osa valoihin. Kun itse aion pyörän huollot tehdä ja retkeilyillä vikatilanteista on selviydyttävä, niin työkaluihin on uponnut 400 €, eniten huoltotelineeseen ja momenttiavaimeen. Varusteluista ja niiden asennuksista kannattaa pitää kirjaa, jotta varkaustapauksissa saisi korvauksen kaikista pyörään uhratuista varoista. Samoin kotivakuutuksen kattavuus on syytä tarkastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
Usko tai älä, mutta toisin kuin mainitsit niin vielä ei ole tullut vastaan fillarin sähkömoottoria, jota ei saisi auki ja johon ei saisi varaosia.
Kannattaa tutustua aiheeseen tarkemmin. ;)
Bosch gen 4 moottoriin ei ole myynnissä varaosia vielä. Ehkä kannattaa itse tutustua aiheeseen tarkemmin ennen kuin alkaa julistamaan. Moottori on kuitenkin suhteellisen yleinen jos etsii sähköavusteista maastopyörää.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
93
Sähköpyörän hankinta kanssa edessä, mutta sopivan löytäminen tuntuu olevan aika vaikeaa. Tähän astinen pyöräily on painottunut hiekka-/asfalttireiteille cyclocrossilla, mutta maastoajoa tekisi mieli lisätä. Harkinnassa siis jäykkäperä/täysjousto. Lisäksi pyörällä pitäisi pystyä vetämään pyöräkärryä, onko kellään kokemusta täysjousto+pyöräkärry yhdistelmästä? Vähän huonosti löytyi kokemuksia googlettamalla tai fillarifoorumilta.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Sähköpyörän hankinta kanssa edessä, mutta sopivan löytäminen tuntuu olevan aika vaikeaa. Tähän astinen pyöräily on painottunut hiekka-/asfalttireiteille cyclocrossilla, mutta maastoajoa tekisi mieli lisätä. Harkinnassa siis jäykkäperä/täysjousto. Lisäksi pyörällä pitäisi pystyä vetämään pyöräkärryä, onko kellään kokemusta täysjousto+pyöräkärry yhdistelmästä? Vähän huonosti löytyi kokemuksia googlettamalla tai fillarifoorumilta.
Itse vetänyt kärryä jäykkäperällä, en keksi miten se eroaisi täpäristä. Läpi akselit vaatii suht kalliin adapterin Thulella, muuten täysin identtinen.

Vahva suositus, aiemmin oli varsinkin talvisin välillä aika synkkänä kun piti nykiä kärryä kinosten läpi. Sähkö auttaa paljon tässä touhussa ja sitten kun saa joskus ajaa ilman kärryä niin tuntuu ettei sähköä tarvikaan.
 

Javaq

ſ ɐ ʌ ɐ b
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 178
Mistä olette / oletteko järjestäneet sähköpyörälle erikseen vakuutusta? Kyseessä reilun 6000 euron arvoinen täysjoustosähkömaastopyörä, jonka mielellään erikseen vakuuttaisi.
Nyt en siis puhu liikennevakuutuksesta, vaan omaisuus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
655
Itse vetänyt kärryä jäykkäperällä, en keksi miten se eroaisi täpäristä. Läpi akselit vaatii suht kalliin adapterin Thulella, muuten täysin identtinen.

Vahva suositus, aiemmin oli varsinkin talvisin välillä aika synkkänä kun piti nykiä kärryä kinosten läpi. Sähkö auttaa paljon tässä touhussa ja sitten kun saa joskus ajaa ilman kärryä niin tuntuu ettei sähköä tarvikaan.
Itse asensin eilen omaan työsuhdetäysjoustosähkömaasturiin (Technibike Votaro täysjousitettu sähkömaastopyörä Brose moottorilla) pyöräkärryn (Thule Cheetah XT2) läpiakseliadapterin ja testasin ensimmäistä kertaa tuon vetämistä. Ja kyllä tuli kevyesti verrattuna luomuhybridiin ja -graveliin. Tosiaan vaatii tuon erillisen adapterin ainakin thulen kärryt ja maksaa noin 60e. Itsellä nyt hommattuna erilliset läpiakseliadapterit maasturiin ja graveliin kun olivat erimittaiset, kärryn mukana tullut pikalinkku sopi hybridiin. Sitten on lisäksi yksi ylimääräinen "kiinnityskuppi" kärrylle eli yhdessä pyörässä tuota ei ole valmiina kiinni vaan pitää aina siirtää tarpeen mukaan, ei onneksi ole iso työ.

Itsellä nyt tosiaan kuukausi takana työsuhdepyörän kanssa ja reilu 300km tullut ajeltua mistä ehkä vajaa 100km maastoajoa. Hyvin menee täysjousto tasaisellakin, keskinopeus itsellä ollut peruslenkeillä ja työmatkalla noin 22 km/h ja avustustaso pääosin pienimmällä, isoimmissa mäissä laittanut välillä kovemmalle. Yli 25 km/h avustusrajan ei juuri tee mieli mennä kun homma muuttuu kyllä selvästi raskaammaksi pl. täysin tasaiset osuudet ja alamäet.

Itse pohdin myös ennen hankintaa jonkin verran pyörän mallia ja juurikin Canyonin Neuron:on 8 oli vahvana ehdokkaana, mutta tuota Votaroa pääsi hyvin testaamaan liikkeeseen ja osui omiin mittoihin hyvin, niin otin nyt sitten tuon. Ja mielestäni osien puolesta hintalaatu melko kohdillaan. Ja vaikutus toki myös sillä, että sai jo välittömästi ajoon. Sähköjärjestelmä toki jo hieman vanhempi, mutta onneksi itsellä ei ole muista kokemusta niin ei tiedä mistä mahdollisesti jää paitsi. Sukulaisella on itse rakennettu bafangin peukkukaasullinen jäykkäperä, jota tullut kokeiltua, mutta itse kyllä tykkään enemmän tällaisesta jossa avustus tulee melko luonnollisesti ainakin tuohon verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Mistä olette / oletteko järjestäneet sähköpyörälle erikseen vakuutusta? Kyseessä reilun 6000 euron arvoinen täysjoustosähkömaastopyörä, jonka mielellään erikseen vakuuttaisi.
Nyt en siis puhu liikennevakuutuksesta, vaan omaisuus.
Kaskon saa sähköpyörään.

Edit. kotivakuutus voi myös korvata. Esim. itsellä taisi olla 3000 euroon asti kotivakuutus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
Mistä olette / oletteko järjestäneet sähköpyörälle erikseen vakuutusta? Kyseessä reilun 6000 euron arvoinen täysjoustosähkömaastopyörä, jonka mielellään erikseen vakuuttaisi.
Nyt en siis puhu liikennevakuutuksesta, vaan omaisuus.
OPn kotivakuutus korvaa 5k€ asti ja se pääosin kattaa pyörän arvon: kannattaa tarkistaa ennen lisävakuutteluja.
 
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 300
Täytyypä huvikseen kehua gzr fat 4.0 pyörää. Ostin aika lailla tasan 3v sitten, ajettu aina puolisen vuotta työmatkat ja talvet seisonut lämpimässä varastossa mutta en ole jaksanut ajaa talvella ollenkaan. Akku kestää yhä sen vajaa 30km mitä tälle rangea luvataan alunperinkin. 5/5 ostos aikonaan kakkosauton korvaajaksi! Vielä kun jaksaisi pyöräperäkärryn adapterin keskireiän suurentaa niin saisi kärryäkin vedettyä ja muksut päiväkotiin.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Minulla oli If Laaja -kotivakuutus, joka korvaa 2500 €. Vaihdoin sen Laaja Plussaan, jossa korvaus max. 5000 €. Lisäksi ikävähennyksiä ei tule kolmen ensimmäisen kalenterivuoden aikana. Valitettavasti minulla meni jo eka vuosi siihen, että ostin pyörän viime joulukuussa. Mutta hyvä näinkin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 268
Mistä olette / oletteko järjestäneet sähköpyörälle erikseen vakuutusta? Kyseessä reilun 6000 euron arvoinen täysjoustosähkömaastopyörä, jonka mielellään erikseen vakuuttaisi.
Nyt en siis puhu liikennevakuutuksesta, vaan omaisuus.
Kotivakuutus + pyörä ainoastaan lukituissa sisätiloissa. Sähköpyörää en ole kertaakaan jättänyt kaupungille.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
142
Lopulta ehkä nyt kuitenkin haen tässä sellasta melko helppoa ja toimivaa ratkasua, sen sijaan että jotain ihan viimeiselleen speksattua ja hiottua harrastusvehjettä. Nuo on kuitenkin niin kalliita ja hienoja pelejä että uskon että oon tyytyväinen vähempään kun keskivertoharrastaja :D Lähinnä sellanen toimivuus ja tietynlainen laatu ja kestävyys on itsellä arvossaan. Suurempi harrastusinto menee sitten muualle autohommien pariin.
Mulla oli oikeastaan aika sama lähtökohta joku aika takaperin. Alkuun kiikarissa oli jäykkäperä, mutta sitten katse kääntyi täpäreihin. Keskellä talvea saatavuudet oli mallia ei-ole, kunnes sattui tulemaan vastaan vähän ajettu edellisen vuoden Neuron:ON AL 7.0. Nyt tuolla parisataa kilsaa ajanut ja ei voi olla kuin tyytyväinen. Mikään himoharrastaja en ole. Enemmänkin ajatuksena oli löytää uudelleen polkufillarointi. Aiempi Radon ZR team 7.0 oli jäänyt hyvin vähelle ajolla muiden kiireiden takia.

Viimeiset kaksi viikkoa mennyt mökillä ja aamulla ennen työpäivää ajellut pitkin Saimaan saarien pohjoisrantoja. Mahtava vedellä kerstehangen päällä pieniä kalliota ylös alas! Aiemmin ei ole täysjoustoa ollut, mutta en enää sähkömaasturia jäykkäperäisenä ostaisi. Jonkun verran tullee työajoa reilu kymppi suuntaansa. Matkan verralla on paljon hyviä polkuja, joten lumien sulamista odotellessa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
951
Suosittelen vakuutusten suhteen lukemaan huolella vakuutusehdot läpi, käyttipä kotivakuutusta tai erillistä arvotavaravakuutusta/kaskoa. Voi tulla yllätyksiä, jos homma realisoituu ja tarvitaan vakuutusyhtiön apua. Itse selvittelin tuota sähköpyörän hankinnan myötä ja kävi ilmi, että ainakin kotivakuutusten kattavuudessa ja reunaehdoissa oli isoja eroja. Enimmäiskorvaus voi olla 2000-5000e välillä, jos pyörä on viety varastosta vs. asunnosta korvaus voi olla erisuuruinen, ikävähennys voi alkaa jo ensimmäisestä vuodesta tai vasta kolmannesta jne. Halvin hinta voi tässä tapauksessa kostautua, varsinkin jos asuu korkeariskisemmällä alueella, missä pyörävarkaudet on yleisempiä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Minulla oli If Laaja -kotivakuutus, joka korvaa 2500 €. Vaihdoin sen Laaja Plussaan, jossa korvaus max. 5000 €. Lisäksi ikävähennyksiä ei tule kolmen ensimmäisen kalenterivuoden aikana. Valitettavasti minulla meni jo eka vuosi siihen, että ostin pyörän viime joulukuussa. Mutta hyvä näinkin.
Mulla korvattiin toissavuonna sähkäri tuosta IF laajasta, se meni oikein hyvin, joku ~4,7k korvaussumma, ei ikävähennystä koska <3v vanha pyörä eikä omavastuuta kun IF:llä oli joku bonusjuttu jos ei ollut tehnyt kotivakuutusclaimeja tiettyyn aikaan. Ei mitään mussutusta tai selityksiä, pelkästään se poliisilta saatu kopio rikosilmoituksesta.

Oli vaan harmi kun uuden pyörän toimitusaika oli sen joku 4kk ja unohdin korvaushakemuksesta osan lisävarusteista jotka lähti pyörän mukana, kuten Ortliebin laukkujen kiinnikkeet.
 

V.R

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
20
Pari vuotta vanhasta Bilteman sähköpyörästä (27-1456) hajosi näyttö, särö suojamuovissa josta pääsi kosteutta sisälle. Kun vaihdoin uuden näytön, niin nyt rupesi vilkuttamaan "Er 09" virhekoodia. Ohjekirjan mukaan tarkoittaa "Tiedonsiirtonäyttö ei toimi oikein". Moottori kyllä lähtee normaalisti avustamaan kun kampea pyörittää, mutta nopeusnäyttö ei toimi. Onko ideoita mistä kannattaisi lähteä selvittämään vikaa?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Olisi mietinnässä romutustuen takia sähköpyörä 5km/suunta työmatkalle. Nyt ainakin olisi käytössä vain laiskoille päiville kun ei jaksa vanhalla 5v vanhalla trekking-pyörällä painaa, maastopyörällä menen osittain talvikeleillä ja varmaan nastat pitäisi sähköpyöräänkin vaihtaa kun silloin apuja kaipaa enemmän. Vaikka on ympärivuotisesti tullut painettua fillarilla töihin pari vuotta nykyistä matkaa ei kunto ole kehittynyt sitä vertaa että menisi ilman hampaiden kiristelyä joka päivä luomufillarilla. Eikä jokapäiväisten työmatkojen päälle napostele vetää lenkkiä.

Minkälaisia kokemuksia löytyy moottorin vastuksesta? Olen Bosch active line moottorilla olevaa lainannut ja polkeminen ei suoraansanoen nappaa yli 25kmh nopeuksissa, kun tuntuu olevan extra vastusta sen verran. Jonkun testin mukaan Shimanon ja Yamahan moottoreilla vastus olisi pienempi (entä bafang?). Pitääköhän paikaansa myös näissä budjettilaitteissa? Esim. Helkama SE8 fillarissa on Shimano Steps E500 moottori. Bilteman paremmassa mallissa on Bafang. Omalla matkalla noilla nopeuksilla tosin on marginaalinen vaikutus jollei sitten lenkillä kävisi.

En tiedä miten monta vuotta 5v vanhaa trekkingpyörää viitsii kunnostaa. Oliskohan järkeä jatkaa sen jälkeen pelkästään sähkövermeellä? Saako sitä riittävän kuntoiluvastuksen? Onko sähköpyörällä järkeä ajaa lenkkiä? Pitäisikö sitä harkita kukkaron venyttämistä parempiin malleihini?

Minkälaisia mielipiteitä löytyy seuraavista? Tai löytyisikö parempaa vaihtoehtoa?
Stevens Bikes E-Molveno 2000e Stevens Bikes E-Molveno
Helkama SE8 2100e (Shimano Steps E500, miinusta valojen puutteesta) Helkama SE8
Haibike SDURO Trekking 2200e Haibike SDURO Trekking 1.0, M 2 190,00
Tunturi eMotion 2500e (Shimano STEPS E6100) Tunturi eMotion 28" -sähköpyörä, 56 cm, mattaharmaa-sininen 2 489,90
Biltema Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen 1700e Sähköpolkupyörä Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen (vain paristovalot, onko tästä eri runkokokoja?)

Orbea Gain F30 2100e (Ebikemotion X35 tuntematon moottori?, ei isoa vastusta?. max 40mm renkaat, saisi olla leveämmät talvella? Ei ihan etsimääni tyyppiä) Orbea Gain F30
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Olisi mietinnässä romutustuen takia sähköpyörä 5km/suunta työmatkalle. Nyt ainakin olisi käytössä vain laiskoille päiville kun ei jaksa vanhalla 5v vanhalla trekking-pyörällä painaa, maastopyörällä menen osittain talvikeleillä ja varmaan nastat pitäisi sähköpyöräänkin vaihtaa kun silloin apuja kaipaa enemmän. Vaikka on ympärivuotisesti tullut painettua fillarilla töihin pari vuotta nykyistä matkaa ei kunto ole kehittynyt sitä vertaa että menisi ilman hampaiden kiristelyä joka päivä luomufillarilla. Eikä jokapäiväisten työmatkojen päälle napostele vetää lenkkiä.

Minkälaisia kokemuksia löytyy moottorin vastuksesta? Olen Bosch active line moottorilla olevaa lainannut ja polkeminen ei suoraansanoen nappaa yli 25kmh nopeuksissa, kun tuntuu olevan extra vastusta sen verran. Jonkun testin mukaan Shimanon ja Yamahan moottoreilla vastus olisi pienempi (entä bafang?). Pitääköhän paikaansa myös näissä budjettilaitteissa? Esim. Helkama SE8 fillarissa on Shimano Steps E500 moottori. Bilteman paremmassa mallissa on Bafang. Omalla matkalla noilla nopeuksilla tosin on marginaalinen vaikutus jollei sitten lenkillä kävisi.

En tiedä miten monta vuotta 5v vanhaa trekkingpyörää viitsii kunnostaa. Oliskohan järkeä jatkaa sen jälkeen pelkästään sähkövermeellä? Saako sitä riittävän kuntoiluvastuksen? Onko sähköpyörällä järkeä ajaa lenkkiä? Pitäisikö sitä harkita kukkaron venyttämistä parempiin malleihini?

Minkälaisia mielipiteitä löytyy seuraavista? Tai löytyisikö parempaa vaihtoehtoa?
Stevens Bikes E-Molveno 2000e Stevens Bikes E-Molveno
Helkama SE8 2100e (Shimano Steps E500, miinusta valojen puutteesta) Helkama SE8
Haibike SDURO Trekking 2200e Haibike SDURO Trekking 1.0, M 2 190,00
Tunturi eMotion 2500e (Shimano STEPS E6100) Tunturi eMotion 28" -sähköpyörä, 56 cm, mattaharmaa-sininen 2 489,90
Biltema Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen 1700e Sähköpolkupyörä Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen (vain paristovalot, onko tästä eri runkokokoja?)

Orbea Gain F30 2100e (Ebikemotion X35 tuntematon moottori?, ei isoa vastusta?. max 40mm renkaat, saisi olla leveämmät talvella? Ei ihan etsimääni tyyppiä) Orbea Gain F30
Itse ajanut Shimano E7000 ja Bosch Active Line ja Boschilla kyllä kevyempi vastus, ei se tosin kummallakaan kovin iso ole, isompi asia on se pyörä missä kone on kiinni.

Tunturi ja Haibike olis varmaan omat vaihtoehdot noista.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Olisi mietinnässä romutustuen takia sähköpyörä 5km/suunta työmatkalle. Nyt ainakin olisi käytössä vain laiskoille päiville kun ei jaksa vanhalla 5v vanhalla trekking-pyörällä painaa, maastopyörällä menen osittain talvikeleillä ja varmaan nastat pitäisi sähköpyöräänkin vaihtaa kun silloin apuja kaipaa enemmän. Vaikka on ympärivuotisesti tullut painettua fillarilla töihin pari vuotta nykyistä matkaa ei kunto ole kehittynyt sitä vertaa että menisi ilman hampaiden kiristelyä joka päivä luomufillarilla. Eikä jokapäiväisten työmatkojen päälle napostele vetää lenkkiä.

Minkälaisia kokemuksia löytyy moottorin vastuksesta? Olen Bosch active line moottorilla olevaa lainannut ja polkeminen ei suoraansanoen nappaa yli 25kmh nopeuksissa, kun tuntuu olevan extra vastusta sen verran. Jonkun testin mukaan Shimanon ja Yamahan moottoreilla vastus olisi pienempi (entä bafang?). Pitääköhän paikaansa myös näissä budjettilaitteissa? Esim. Helkama SE8 fillarissa on Shimano Steps E500 moottori. Bilteman paremmassa mallissa on Bafang. Omalla matkalla noilla nopeuksilla tosin on marginaalinen vaikutus jollei sitten lenkillä kävisi.

En tiedä miten monta vuotta 5v vanhaa trekkingpyörää viitsii kunnostaa. Oliskohan järkeä jatkaa sen jälkeen pelkästään sähkövermeellä? Saako sitä riittävän kuntoiluvastuksen? Onko sähköpyörällä järkeä ajaa lenkkiä? Pitäisikö sitä harkita kukkaron venyttämistä parempiin malleihini?

Minkälaisia mielipiteitä löytyy seuraavista? Tai löytyisikö parempaa vaihtoehtoa?
Stevens Bikes E-Molveno 2000e Stevens Bikes E-Molveno
Helkama SE8 2100e (Shimano Steps E500, miinusta valojen puutteesta) Helkama SE8
Haibike SDURO Trekking 2200e Haibike SDURO Trekking 1.0, M 2 190,00
Tunturi eMotion 2500e (Shimano STEPS E6100) Tunturi eMotion 28" -sähköpyörä, 56 cm, mattaharmaa-sininen 2 489,90
Biltema Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen 1700e Sähköpolkupyörä Mid Drive Dome 28" 7-vaihteinen (vain paristovalot, onko tästä eri runkokokoja?)

Orbea Gain F30 2100e (Ebikemotion X35 tuntematon moottori?, ei isoa vastusta?. max 40mm renkaat, saisi olla leveämmät talvella? Ei ihan etsimääni tyyppiä) Orbea Gain F30
Itsellä tunturi e290 pyörässä shimano step7000 ja itse pidän hiljaisena ja pienivastuksisena, toki ei muista nykyaikaista moottoreista kokemuksia.
Yksi hyvä asia shimanossa on että noin 40e sovelluksella saat muokattua avustustasoja ja avustusnopeutta 32km/h niin että kaikki toimii ja nopeus näkyy oikein. Tuo 32km/h on itsestäni hyvä, toki riippuu missä ajaa mutta itse en 25 rajoitettua ja vaikeasti muokattava enää huolisi.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Itsellä tunturi e290 pyörässä shimano step7000 ja itse pidän hiljaisena ja pienivastuksisena, toki ei muista nykyaikaista moottoreista kokemuksia.
Yksi hyvä asia shimanossa on että noin 40e sovelluksella saat muokattua avustustasoja ja avustusnopeutta 32km/h niin että kaikki toimii ja nopeus näkyy oikein. Tuo 32km/h on itsestäni hyvä, toki riippuu missä ajaa mutta itse en 25 rajoitettua ja vaikeasti muokattava enää huolisi.
Tässä ketjussa keskustellaan vain alle 25 km/h avustavista tieliikennekelpoisista pyöristä, nopeimmille on oma ketjunsa. Ajoilleni riittää hyvin tämä avustus, vaikka nouseehan nopeudet sen ylikin alamäissä ja hyvällä myötätuulella.

Minulla on kans e290/e7000 -sähköpyörä. Kyllä sillä ihan hyvän kuntoiluvastuksen lenkeillä saan ja hien ihan kunnolla pintaan. Suurimman osan ajan 85..90 kadenssilla, mihin jalat ovat jo pitkien matkojen juoksuissakin tottuneet. Eli oikeastaan entiseen pyöräilyyyn verrattuna vain nopeudet ovat kasvaneet 5..10 km/h rasituksen pysyessä vain hieman entistä pienempänä. Se suurin hauskuus sähköpyöräilyyn tulee siiitä, että pitkiä ja jyrkkiä ylämäkiä ei tartte hapoilla polkea, niissä sitten enemmän avustusta! Moottorin avustukset olen säätänyt keskitasolle, ja boostia tulee vain satunnaisesti käytettyä.

Kaupungilla asioidessani pyöräilen usein ilman avustusta, enkä tämän moottorin vastusta mitenkään erityisesti tunne. Enemmän siihen koettuun vastukseen vaikuttaa esim. renkaiden leveys ja niiden ilmanpaine, samoin ilmanvastus suuremmilla nopeuksilla. Kaverilla on pyörässään e8000-moottori, ja se on huomattavasti omaani äänekkäämpi. e7000-moottorin ääni muistuttaa vaimeaa ompelukoneen surinaa ilman sitä klonksutusta.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Saa sitä muitakin pyöriä ehdottaa, mutta Suomesta pitäisi olla saatavissa. Pitää käydä koeajamassa mitä nyt on saatavissa, ja harkita maastureita myös. Mutta mielummin ottaisin varustellun pyörän.

Lisävaihtoehto: Kross TRANS HYBRID 3.0. Ainakin Deore vaihtaja vaikuttaa laadukkaammalta, mutta muita osia en osaa arvioida. Ja epävarmaa onko tuota enää saatavissa. Vanhempi(?) Steps E6002 moottori.

Haibike SDURO Trekking 3.0 olisi myös vielä kohtuuhintaan vähän paremmilla osilla? Ongelma vaan, että näitä ei taida päästä koeajamaan? Verkkokaupan myymälöissä ei taida myöskään olla koeajomahdollisuutta? Haibike Sduro Trekking 3.0 500Wh 28" 10-v miesten sähköpyörä | Karkkainen.com verkkokauppa

Verkkokaupan corratec olisi mielenkiintoinen ympärivuoden pyörä, mutta ei ole saatavissa. Lisäksi 12 vaihdetta tässä hintaluokassa kuullostaa huonolta? Corratec E-Power MTC 12S Gent -sähköpyörä, 49 cm 2 590,00
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Älkää nyt minkään Deoren vaihtajan perusteella pyörää valitko. Vaihtaja maksaa 50 ja ero halvempaan malliin 10-20e. Pyörän sydän on runko ja sen geometrian on oltava hyvä. Sitä kun ei saa muutettua. Sähkäreissä tietty moottori pitää valita, kun sitäkään ei saa vaihdettua. Kaiken muun saa käytännössä päivitettyä parempaan halutessaan. Paskasta rungosta vaan ei saa millään hyvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Älkää nyt minkään Deoren vaihtajan perusteella pyörää valitko. Vaihtaja maksaa 50 ja ero halvempaan malliin 10-20e. Pyörän sydän on runko ja sen geometrian on oltava hyvä. Sitä kun ei saa muutettua. Sähkäreissä tietty moottori pitää valita, kun sitäkään ei saa vaihdettua. Kaiken muun saa käytännössä päivitettyä parempaan halutessaan. Paskasta rungosta vaan ei saa millään hyvää.
Näinhän se on. Vaihtaja ja pakka nyt on pieniä kuluja. Ne voi ajaa loppuun nopeastikin ja uusia parempiin. Sen sijaan esim. etuhaarukan ja takajousituksen vaihto parempaan on äkkiä tuhansien homma, jos alkuperäiset on liian letkuja. Valmiiksi jämptin pyörän ostaessa niiden hankinnassa säästää paljon. Työmatkapyöräilyyn toki soveltuu kepeämmätkin laitteet.

Nyt on kyllä huono tilanne markkinoilla, kun useat mallit on pitkällä toimitusajalla.
 
Liittynyt
21.02.2021
Viestejä
201
Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä. En vielä ole varma olisiko kaupunkipyörä vai maastopyörä oikea valinta, mutta yhdessä liikkeessä kävin ja suositeltiin joko Tunturi e-motion tai Tunturi e290. Kuulemma paras hintalaatusuhde näissä?

Tunturilla ja Helkamalla näyttäisi olevan 2000€ ylöspäin kaupunkipyöriä ja myös automaattivaihteistolla. Onko automaatista mitään iloa?

Maastopuolelta e290 vaikutti lyhyellä ajolla oikein mukavalta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
716
Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä. En vielä ole varma olisiko kaupunkipyörä vai maastopyörä oikea valinta, mutta yhdessä liikkeessä kävin ja suositeltiin joko Tunturi e-motion tai Tunturi e290. Kuulemma paras hintalaatusuhde näissä?
Mulla on Tunturi eMotion ja en valita laitteesta.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Hakusessa olisi ensimmäinen sähköpyörä. En vielä ole varma olisiko kaupunkipyörä vai maastopyörä oikea valinta, mutta yhdessä liikkeessä kävin ja suositeltiin joko Tunturi e-motion tai Tunturi e290. Kuulemma paras hintalaatusuhde näissä?

Tunturilla ja Helkamalla näyttäisi olevan 2000€ ylöspäin kaupunkipyöriä ja myös automaattivaihteistolla. Onko automaatista mitään iloa?

Maastopuolelta e290 vaikutti lyhyellä ajolla oikein mukavalta.
Minulla on e290 ollut 500 km:n verran nyt talviaikana. Kovasti olen siitä tykännyt, mutta omiin tarpeisiini sitä on pitänyt varustella. Jos kiinnostaa, niin tämän ketjun sivulla 43 on tuunailuistani juttuja. Sen jälkeen olen vielä esim. vetänyt takavalon johdon suojaputkeen ja rakennellut U-lukolle paremman kiinnityksen yms. pientä.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Tuli tossa veivattua asiaa jonkin aikaa ja keskusteltua erinäisten omasta näkökulmasta itseä aihepiirissä fiksumpien henkilöiden kanssa ja tulin lopulta siihen tulokseen, etten tuu näissä tiedusteluissa hullua hurskaammaksi kun melkein jokaisella on ihan eri mielipide ja näkemys asiasta :lol:

Joten, koostin hankitun tiedon ja saamani kommentit, vinkit ja ehdotukset yhteen ja tähän tarpeeseen potentiaalisesti toimivin ja riskittömin valinta oli lopulta tuo Canyonin Neuron:ON 8 -täpäri, jonka pistin tilaukseen. Pitäisi tulla 2-3 viikon päästä. Siitä en ole varma onko tuo absoluuttisesti paras ratkaisu, mutta siitä sain muodostettua melko vahvan mielipiteen, että tuo ei nyt ainakaan olemaan erityisen huono ratkaisu näihin tarpeisiin. Saas nähä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Tuli tossa veivattua asiaa jonkin aikaa ja keskusteltua erinäisten omasta näkökulmasta itseä aihepiirissä fiksumpien henkilöiden kanssa ja tulin lopulta siihen tulokseen, etten tuu näissä tiedusteluissa hullua hurskaammaksi kun melkein jokaiselle on ihan eri mielipide ja näkemys asiasta :lol:

Joten, koostin hankitun tiedon ja saamani kommentit, vinkit ja ehdotukset yhteen ja tähän tarpeeseen potentiaalisesti toimivin ja riskittömin valinta oli lopulta tuo Canyonin Neuron:ON 8 -täpäri, jonka pistin tilaukseen. Pitäisi tulla 2-3 viikon päästä. Siitä en ole varma onko tuo absoluuttisesti paras ratkaisu, mutta siitä sain muodostettua melko vahvan mielipiteen, että tuo ei nyt ainakaan olemaan erityisen huono ratkaisu näihin tarpeisiin. Saas nähä.
Hyvä valinta, jos nyt käy niin ettei ole sun juttu niin lupaudun ostamaan pyörän sulta pois niin ei tule paha mieli:tup:

Mutta en usko että tulee paha mieli, sähköpyörällä kun ei ole mitään väliä painaako 15kg vai 25kg ja jos joustoa ei tarvitse sen voi lukita.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Hyvä valinta, jos nyt käy niin ettei ole sun juttu niin lupaudun ostamaan pyörän sulta pois niin ei tule paha mieli:tup:

Mutta en usko että tulee paha mieli, sähköpyörällä kun ei ole mitään väliä painaako 15kg vai 25kg ja jos joustoa ei tarvitse sen voi lukita.
Firman pyörä, kun työsuhde-etuna hyödynsin, mutta joo :D

Sen ainakin tässä vajaan kuukauden speksailujen myötä totesin, että yhtään negatiivista kommenttia en tainnut keneltäkään kuulla Canyon-vaihtoehtoon liittyen. Toki tuli myös muita ehdotuksia, mutta jotenkin vaikutti suht varmalta valinnalta tämä (hyvän saatavuuden ohella).
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Firman pyörä, kun työsuhde-etuna hyödynsin, mutta joo :D

Sen ainakin tässä vajaan kuukauden speksailujen myötä totesin, että yhtään negatiivista kommenttia en tainnut keneltäkään kuulla Canyon-vaihtoehtoon liittyen. Toki tuli myös muita ehdotuksia, mutta jotenkin vaikutti suht varmalta valinnalta tämä (hyvän saatavuuden ohella).
Ei tuolla pyörällä ja budjetilla metsään voi mennä, kun ei tarvitse tehdä kompromisseja niin uskon että olet pyörään tyytyväinen.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Tuli tossa veivattua asiaa jonkin aikaa ja keskusteltua erinäisten omasta näkökulmasta itseä aihepiirissä fiksumpien henkilöiden kanssa ja tulin lopulta siihen tulokseen, etten tuu näissä tiedusteluissa hullua hurskaammaksi kun melkein jokaiselle on ihan eri mielipide ja näkemys asiasta :lol:

Joten, koostin hankitun tiedon ja saamani kommentit, vinkit ja ehdotukset yhteen ja tähän tarpeeseen potentiaalisesti toimivin ja riskittömin valinta oli lopulta tuo Canyonin Neuron:ON 8 -täpäri, jonka pistin tilaukseen. Pitäisi tulla 2-3 viikon päästä. Siitä en ole varma onko tuo absoluuttisesti paras ratkaisu, mutta siitä sain muodostettua melko vahvan mielipiteen, että tuo ei nyt ainakaan olemaan erityisen huono ratkaisu näihin tarpeisiin. Saas nähä.
Hyvä valinta. Et varmasti tule katumaan.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
kun melkein jokaiselle on ihan eri mielipide ja näkemys asiasta :lol:
Paras jos suosittelija itse ymmärtää olevansa puolueellinen ja tarkastelee omaa näkemystään myös kriittisesti. Harmi että se on todella vaikeaa monessa tilanteessa.

Hyvän pyörän valitsit ja tuskin tulet pettymään. Sähkäreillä on kiva mennä. Näiden kanssa vain liian helposti sorrutaan speksaukseen speksauksen takia. Kunhan pyörä saapuu niin kovaa ajoa vain. :tup:
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Ei tuolla pyörällä ja budjetilla metsään voi mennä, kun ei tarvitse tehdä kompromisseja niin uskon että olet pyörään tyytyväinen.
Hyvä valinta. Et varmasti tule katumaan.
Paras jos suosittelija itse ymmärtää olevansa puolueellinen ja tarkastelee omaa näkemystään myös kriittisesti. Harmi että se on todella vaikeaa monessa tilanteessa.

Hyvän pyörän valitsit ja tuskin tulet pettymään. Sähkäreillä on kiva mennä. Näiden kanssa vain liian helposti sorrutaan speksaukseen speksauksen takia. Kunhan pyörä saapuu niin kovaa ajoa vain. :tup:
Oon tässä viime viikot jo koirien kanssa lenkkeillessä mittaillu lähimetsien polkuja ja metsäkoneuria sillä silmällä, että voipi olla että sitäkin ajoa tulee jonkun verran :cool:

Pistän kokemuksia tälläsen maallikon näkökulmasta sitten kun saapuu.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Oon tässä viime viikot jo koirien kanssa lenkkeillessä mittaillu lähimetsien polkuja ja metsäkoneuria sillä silmällä, että voipi olla että sitäkin ajoa tulee jonkun verran :cool:

Pistän kokemuksia tälläsen maallikon näkökulmasta sitten kun saapuu.
Ensimmäiselle tuunaukselle suositus. Sisurit pois renkaista ja litkut kehiin (eli tubelesseiksi renkaat). Ei puhkea niin helposti ja voi ajaa pienemmillä rengaspaineilla, joka lisää pitoa ja mukavuutta.

Siitä se alkaa :)
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
Yksi mikä kanssa kannattaa huomioida että jos pieniä muksuja joita tykkää kuljetella istuimella kaupungissa ja poluilla, täysjoustot asettaa sille rajoitteita. Itsellä monesti muksu mukana ja siksi valinta suuntautui jäykkään perään, ja onhan se mukava kun saa käydä pyöräilemässä siellä täällä tutkimassa luontoa ja polkuja milloin missäkin, samoin istuin myös kaupungissa itsestä helpompi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
121
Toimii muksu hyvänä airbagina kun runttaa jotain kantoo päin metsäpolulla tai ihan vaan liikenteessä sattuu vahinko...
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Joo, vaatii jo aika kovaa pokkaa tuohon lapsi sijoittaa
No jaa. Eipä toi poikkea takana olevasta istuimesta. Ihan yhtälailla sitä sattuu kaatuessa, on istuin edessä tai takana. Eli sama homma kummankin kanssa. Ei saa kaatua. Vai mitä pokkaa toi vaatii?

Kyllä mulla on tutuilla ollut tollaisia ja hyvin toimii.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
133
No jaa. Eipä toi poikkea takana olevasta istuimesta. Ihan yhtälailla sitä sattuu kaatuessa, on istuin edessä tai takana. Eli sama homma kummankin kanssa. Ei saa kaatua. Vai mitä pokkaa toi vaatii?

Kyllä mulla on tutuilla ollut tollaisia ja hyvin toimii.

kyllä tämä paremman suojan tarjoaa, saa jalat kiinni koteloon ja lapsen kiinni istuimeen, samoin itse olet lapsen edessä.
Mutta kyllä se on parempi olla kaatumatta/kolaroimatta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 492
Viestejä
4 164 077
Jäsenet
70 416
Uusin jäsen
giantaxe

Hinta.fi

Ylös Bottom