Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
122
Vakioketju valmistajan mukaan Sram SX Eagle 12s. Ketju kesti reilu 700km Rocky Mountainissa. Pelkästään maastoajoa, jotkut ehkä sanoisi vaativaksi, pääasiassa syksyn kurakeleissä ja aina täysavustuksella(vääntöä 108Nm). Nyt meni NX Eagle ketju, jos menee loppuun samoissa kilsoissa, niin pitää kokeilla vaikka tuota X01 seuraavaksi.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Vakioketju valmistajan mukaan Sram SX Eagle 12s. Ketju kesti reilu 700km Rocky Mountainissa. Pelkästään maastoajoa, jotkut ehkä sanoisi vaativaksi, pääasiassa syksyn kurakeleissä ja aina täysavustuksella(vääntöä 108Nm). Nyt meni NX Eagle ketju, jos menee loppuun samoissa kilsoissa, niin pitää kokeilla vaikka tuota X01 seuraavaksi.
Sanoisin melkein että pirun hyvin on kestäny.
Mulla on hinnat-alkaen SX Eaglen voimansiirto, jännä nähdä pitkällekö tolla pärjää. Toimii ainakin vielä pirun nätisti ja luotettavan oloisesti. Päivitetään tarpeen mukaan paremmaks. Esim se yhdestä möhkäleestä koneistettu Sramin 11spd pakka, sitä ei ainakaan luomulla saanu ajamalla kulumaan! :D
Jos päivitystarve laadun takia tulee eteen laitan kyllä paremman pään 11spd Sramia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 075
Mitäs noin tonnin hintaisia perussähköpyöriä löytyy nykyään? Mummomalli paras vaihtoehto. Romutuspalkkioille pitäisi löytää käyttöä 80v kuskille kun ajokortti meni.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Mitäs noin tonnin hintaisia perussähköpyöriä löytyy nykyään? Mummomalli paras vaihtoehto. Romutuspalkkioille pitäisi löytää käyttöä 80v kuskille kun ajokortti meni.

Biltemassa useampi vaihtoehto napavaihteilla, niin vaatii todella vähän huoltoa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
Vaihdoin uuteen sähköpyörään heti aluksi alemman hintapään ketjun tilalle SRAM Eagle X01 12s -ketjun, jolle lupaillaan moninkertaista kestoa halpisketjuihin verrattuna. Toisen ketjun laitoin huoltolaukkuun varaketjuksi. Molemmat ketjut putsasin tehdasöljyistä ja käsittelin ne Squirt E-bike -vahalla tippa kerrallaan ketjun rullille. Ainakin minulla tällä Squirtillä vahatut ketjut ovat toimineet hyvin vielä 16 asteen pakkasessa. En kyllä koskaan tule palaamaan ketjuöljyihin, niin paljon siistimpää kaikki huolto- ja asennustyöt ovat, kun ei yhtään tarvitse pelätä sormien tai muiden paikkojen sotkeentumista. Ketjun ja vahan tilasin Saksan Amazonilta muiden tavaroiden mukana, olivat veroineen jotain 46 € ja 12 €.

Vaihteisto on SRAM SX Eagle 12s ja pakka PG1230 11-50T, johon saa maantieajossa eniten kuluvat kolme pienintä ratasta 30 eurolla. Ainakin tähän asti vaihteet ovat toimineet oikein mainiosti kovalla pakkasellakin.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Mulla on paikallaan tohon SX-settiin kuuluva halpisketju edelleen, nyt ajettu 550km about. Vielä ei ole tarvinnut tehdasrasvojen jäljiltä ketjuja voidella laisin. Ajan aina tehdasrasvat "loppuun" ja sen jälkeen REXiä pintaan.
Ei ole vielä halpisketju venynyt edes 0.5:n rajaan. Mielenkiinnolla odotan kauan noi kestää ajoa. GX-ketjut on jo hankittu valmiiksi, niissä hinta/laatu melko hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Mulla on paikallaan tohon SX-settiin kuuluva halpisketju edelleen, nyt ajettu 550km about. Vielä ei ole tarvinnut tehdasrasvojen jäljiltä ketjuja voidella laisin. Ajan aina tehdasrasvat "loppuun" ja sen jälkeen REXiä pintaan.
Ei ole vielä halpisketju venynyt edes 0.5:n rajaan. Mielenkiinnolla odotan kauan noi kestää ajoa. GX-ketjut on jo hankittu valmiiksi, niissä hinta/laatu melko hyvä.
Kulumiseen vaikuttaa ajotyyli valtavasti. Poika ajoi n.500km/pakka ja oli kaksi pienintä ratasta loppu. 3-4 pakkaa tais mennä noin. Kouluun 10km/suuntaansa ja aina pelkällä boostilla. Ja usein taisi vielä lähteä paikaltaankin isolla vaihteella...

Poika sai ajokortin ja ei ole pyörään koskenut. Itse ajanut samaisella pyörällä nyt maastoajoa joku 1300km samalla pakalla+ketjulla ja hyvin toimii. Boostilla tosta ehkä max. 5km. Yli 70% ecolla ja loput traililla.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Vaihdoin uuteen sähköpyörään heti aluksi alemman hintapään ketjun tilalle SRAM Eagle X01 12s -ketjun, jolle lupaillaan moninkertaista kestoa halpisketjuihin verrattuna. Toisen ketjun laitoin huoltolaukkuun varaketjuksi. Molemmat ketjut putsasin tehdasöljyistä ja käsittelin ne Squirt E-bike -vahalla tippa kerrallaan ketjun rullille. Ainakin minulla tällä Squirtillä vahatut ketjut ovat toimineet hyvin vielä 16 asteen pakkasessa. En kyllä koskaan tule palaamaan ketjuöljyihin, niin paljon siistimpää kaikki huolto- ja asennustyöt ovat, kun ei yhtään tarvitse pelätä sormien tai muiden paikkojen sotkeentumista. Ketjun ja vahan tilasin Saksan Amazonilta muiden tavaroiden mukana, olivat veroineen jotain 46 € ja 12 €.

Vaihteisto on SRAM SX Eagle 12s ja pakka PG1230 11-50T, johon saa maantieajossa eniten kuluvat kolme pienintä ratasta 30 eurolla. Ainakin tähän asti vaihteet ovat toimineet oikein mainiosti kovalla pakkasellakin.
Itsellä on juuri noi samat osat odottamassa asennusta. Pyörässä SX-osat ja nyt uutena X01-ketjut ja Squirt E-bike-vaha. Tilasin R2-bikestä, koska se oli tällä hetkellä ainut kauppa missä noita ketjuja oli edes saatavilla.
Tällä hetkellä pyörällä ajettu karvan vajaa 1000km alkuperäisillä ketjuilla. Ajattelin että kierrätän tuhannen kilometrin välein kolmea ketjua. Tilasin siis kaksi X01-ketjua. Samalla lähti mukaan nippu työkalua, mm. Pedro's chain checker plus II, jolla mitatessa vanhat ketjut eivät ole kuluneet vielä ensimmäiseenkään merkkiin asti (0,5%).

X01 ketjuihin päädyin tämän testin perusteella. Varsinkin tämä kuvaaja sinetöi päätöksen:

Eli käyttökulut/10000km.

Ketjuöljyn valitsin suunnilleen tuurilla. Tossa luki taikasanat "e-bike" ja ajattelin että pari euroa enemmän ei varmaan haittaakkaan.
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
94
Mielessä on pyörinyt nykyisen fitnesshybridin sähköistys itse kaupunkiajoa jouduttaakseen, keskimoottorilla ja runkoakulla ehdottomasti. Ketjussa on vähemmän keskustelua noista Bafangeista ja muista, eikä oikeen maallikolle selviä mistä näitä kannattaisi tilata. Onko esimerkiksi Aliexpressin tai Amazonin myyjillä mitään muuta eroa, kuin hinta? Kaikki väittävät mahdolliseksi toimittaa EU sisällä ilman ylimääräisiä kuluja. Muutama sivu taaksepäin jollain oli kokemuksia ilmeisesti tuolta samaiselta Aliexpressin myyjältä, joten kai sieltä jotain tavaraa tulee ihan ovelle asti. Tuon ensimmäisen linkin kohdalta suunnittelin pyörääni 250W moottoria 17,4Ah akulla, jossa olisi väitetysti Samsungin kennot (?). Kiinnitysmekanismi näyttää huomattavasti paremmalta, jos akun saa todellakin lukittua runkoon näiden valmispyörien valmistajien tavoin (?)

Onko kokemuksia näistä köyhien miesten sähköpyöristä, eli itsekasatuista vaihtoehdoista, joilla kuitenkin tavoitellaan samanlaista keskimoottori/runkoakku-konfiguraatiota mitä valmiissa paketeissa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 370
Noissa linkeissäsi on bbs01 moottori, saatavilla on myös uudempi? Ja parempi? Bbs02 samaan hintaan.

Itse tilasin alista ebike motor&battery myyjältä espanjan varastolta, tuli suunnilleen viikossa perille.

Tämä paketti siis kyseessä, moottori 750w koska(aavistus enemmän puhtia ja 48v järjestelmä ei lämpene ihan niin paljoa)


Tuon paketin mukana tulleessa 17ah akussa ainakin oli samsungin kennot sisällä.

Jos haet polkupyörämäisempää kokemusta niin kannattaa katsoa tsdz2 moottoria, niissä on momentintunnistus, bafang on melko kulmikas ajettava koska avustus on aina sama, vain sitä saa säädettyä mihin nopeuteen saakka se avustaa.
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
94
Hyvä pointti, että muitakin vaihtoehtoja on valittavana. Katsoin videon jossa on jokseenkin kuvattu noita moottorien eroja. Ilmeisesti Tongsheng asennus ei ole yhtä kivuton keskiön osalta, ja videolla sanoo käyttäneensä liimaa väljän kiinnityksen vuoksi :confused:. Meneekö tuollaisella tehokkaammalla setillä herkästi haamupolkemiseen, eli jalkojen liike on muodollisuus vain antaa moottorille kaasua? Videolla mainitsi Bafangin heikkoutena tuntumaeron, minkä perusteella Tongsheng kuulostaisi kieltämättä paremmalta ja luonnollisemmalta kun pyörä nykyiselläänkin kulkee ihan kiitettävää vauhtia tarvittaessa. Kiinnityksen osalta tärkeää on kuitenkin se mahdollisuus myös irroittaa tarvittaessa jos pyörä vaihtuu maastoisempaan.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
564
Itsellä on juuri noi samat osat odottamassa asennusta. Pyörässä SX-osat ja nyt uutena X01-ketjut ja Squirt E-bike-vaha. Tilasin R2-bikestä, koska se oli tällä hetkellä ainut kauppa missä noita ketjuja oli edes saatavilla.
Tällä hetkellä pyörällä ajettu karvan vajaa 1000km alkuperäisillä ketjuilla. Ajattelin että kierrätän tuhannen kilometrin välein kolmea ketjua. Tilasin siis kaksi X01-ketjua. Samalla lähti mukaan nippu työkalua, mm. Pedro's chain checker plus II, jolla mitatessa vanhat ketjut eivät ole kuluneet vielä ensimmäiseenkään merkkiin asti (0,5%).

X01 ketjuihin päädyin tämän testin perusteella. Varsinkin tämä kuvaaja sinetöi päätöksen:

Eli käyttökulut/10000km.

Ketjuöljyn valitsin suunnilleen tuurilla. Tossa luki taikasanat "e-bike" ja ajattelin että pari euroa enemmän ei varmaan haittaakkaan.
Tuon saman jutun perusteella itsekin päädyin Eagle X01 -ketjuun, mutta laiskuuttani toisen kuvan perusteella eli testatun kestävyyden takia:) Kestävyystestin perusteella NX ja GX ketjut ovat samoja, ehkä vähän eri pinnotteella kuten myös X01 ja XX1. Eli tämän perusteella ei GX- tai XX1-ketjusta extraa kannata maksaa, sillä ainakaan sähköpyöräkäytössä muutaman watin mahdollisesta pienemmästä tehontarpeesta ei ole mitään käytännön hyötyä.

12-speed-chain-durability-test-zero-friction-cycling.jpg

Saman kaverin ketjuöljytestin perusteella päädyin Squirt Ebike-vahaan. Tosin siinä oli kokeiltu perus-Squirtia. Tuota ketjujen kierrätystäkin voisi harkita uudelleen vahahommien siisteyden takia, sillä nyt ketjuja voi huoletta käsitellä vaikka paljain sormin. Eli en koskaan enää mitään öljyjä ketjuihini levittele! Tuo Pedron oikein näyttävä ketjumittari on ollut tarkoitus tilata, unohtui vain viimeksi.

Ketjuöljyt

Tulin juuri 20 km:n iltapyöräilyltä pimeiltä pikkuteiltä. Oli nautinto mettässä Lupinen valoilla painella menemään, kun siellä vielä tiet olivat lumipeitteisiä!
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Mä en kyllä näe mitään syytä päivittää tuota SX-osasettiä ennenkuin on näyttäny kyntensä. Talvikäytössä ainakin ollu polkuajossakin aivan mainio toiminnaltaan, ei mitään moitittavaa.
Jos ja kun palikkaa alkaa hajoamaan niin sitten ehkä upgreidataan. Paksussa on kokemusta parin vuoden takaisesta GX-setistä en kyllä havainnoi toiminnassa juurikaan eroa sellaiseen.
Ehkä ne erot tulee esiin sitten tosiaan siinä pitkäikäisyydessä. Paksussa oli se Sramin helkkarin kallis 11spd DOME-pakka ja sitä ei kyllä ajamalla saa kulumaan mihinkään.

Se mikä näissä uusissa kyrpii on noi "niin hienot" sisäiset vaijerivedot. Cubessa kun tulee vaijerien kuorien uusimisen aika niin taitaa ammattitaitoinen pyörähuolto kutsua! :mad:
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Mä en kyllä näe mitään syytä päivittää tuota SX-osasettiä ennenkuin on näyttäny kyntensä. Talvikäytössä ainakin ollu polkuajossakin aivan mainio toiminnaltaan, ei mitään moitittavaa.
Jos ja kun palikkaa alkaa hajoamaan niin sitten ehkä upgreidataan. Paksussa on kokemusta parin vuoden takaisesta GX-setistä en kyllä havainnoi toiminnassa juurikaan eroa sellaiseen.
Ehkä ne erot tulee esiin sitten tosiaan siinä pitkäikäisyydessä. Paksussa oli se Sramin helkkarin kallis 11spd DOME-pakka ja sitä ei kyllä ajamalla saa kulumaan mihinkään.

Se mikä näissä uusissa kyrpii on noi "niin hienot" sisäiset vaijerivedot. Cubessa kun tulee vaijerien kuorien uusimisen aika niin taitaa ammattitaitoinen pyörähuolto kutsua! :mad:
Itsellä oli ikuinen ongelma nämä vaihteet. Ylöspäin vaihtui aina ongelmitta. Alaspäin vaihdettaessa jäi vähän väliä runkkaamaan kahden väliin. Varsinkin talvella ongelma oli paha. Shimano M6000 tai Sram GX. Näistä kahdesta paremmin toimi GX. Olihan tuo huomattavasti kalliimpikin.

Vaijeri ja kuori vaihtui, ja ongelmat vain jatkuivat. Pitkä vaijeriveto ja joku ikävä kulma rungossa. Hommaa ei saanut millään toimimaan.

Ongelma ratkesi lopulta lyömällä euroja tiskiin. Pistin 450€ Archerin sähköiseen servoon, joka vaihtaa kauko-ohjaimella ohjaustangosta. Servo toimi loistavasti! Jokaiselle vaihteelle annetaan erikseen apilla puhelimesta vertailuluku 0 ja 1000 väliltä. Erittäin tarkka vaihto ja nopeakin vielä!

Juuri kun luulin että homma toimii, iski todellisuus takaisin. Boksi kastui ja lopetti toimintansa viikon jälkeen. Sitten ei muuta kuin kuorta ja kaapelia uittamaan takaisin rungon sisään. Nyt on mennyt kuukausi kun lähetin matolaatikon takaisin Saksaan...

78193FB0-C6A5-4B35-965C-A91FB6F2CDAC.jpeg
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
^^Tietty Srammilta löytyy taakse täysin langaton vaihtaja, hintaa en halua edes katsoa. vielä kun siihen lisäis langan et sais sähkönsä pyörästä niin avot.

 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Täytyy sanoa etten ole vaihtanut, mutta ei toi kovin vaikealta näyttänyt.
Niin. Toi cyclocrossi ilman moottoria. Cubessa vaijerit ja letkut kulkee moottorin yli. Moottorin ja rungon välistä. Toki en ole katsonut josko siellä vaikka olis "läpivientiletkut" jotta kuoret saa helposti pois ja takas. Toivossa on hyvä elää.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Ei noita vaijereita oikein saa pakkasilla toimimaan täysin moitteetta. Jos vaihteiston epäröinti talvella kovasti otsaa puristaa niin rahalla saa noita sähköisiä ratkaisuja. Itseäni ei niin haittaa ja halvoillakin Shimanon vaihtajilla olen pärjäillyt. Osia voi päivittää sitten jos hajoavat.

Mitenkähän sähkövempaimetkaan toimivat yli 20 asteen pakkasilla. Halpis shimano kuitenkin vielä silloin vaihtaa vaikka kohmeista onkin ja pelottaa että vaihtajan muovivipu katkeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Ei noita vaijereita oikein saa pakkasilla toimimaan täysin moitteetta. Jos vaihteiston epäröinti talvella kovasti otsaa puristaa niin rahalla saa noita sähköisiä ratkaisuja. Itseäni ei niin haittaa ja halvoillakin Shimanon vaihtajilla olen pärjäillyt. Osia voi päivittää sitten jos hajoavat.

Mitenkähän sähkövempaimetkaan toimivat yli 20 asteen pakkasilla. Halpis shimano kuitenkin vielä silloin vaihtaa vaikka kohmeista onkin ja pelottaa että vaihtajan muovivipu katkeaa.
Yllättävän hyvin noi pitkät kuorelliset vaijerit toimii, materiaalit tuntuu kehittyneen niin ettei enää jäädy samalla tavalla kuin ennen. Olisko ehkä kerran talvessa kun itsellä käy niin että vaihtaja on vähän jäässä, vaatii sellaisen sopivan kostean ilman ja sen perään kovan pakkasen ettei ehdi kuivua kosteus.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Ei noita vaijereita oikein saa pakkasilla toimimaan täysin moitteetta. Jos vaihteiston epäröinti talvella kovasti otsaa puristaa niin rahalla saa noita sähköisiä ratkaisuja. Itseäni ei niin haittaa ja halvoillakin Shimanon vaihtajilla olen pärjäillyt. Osia voi päivittää sitten jos hajoavat.

Mitenkähän sähkövempaimetkaan toimivat yli 20 asteen pakkasilla. Halpis shimano kuitenkin vielä silloin vaihtaa vaikka kohmeista onkin ja pelottaa että vaihtajan muovivipu katkeaa.

Hyvin toimi pakkasilla. 5 palkkia akkua, mutta ulkona säilytettynä näytti neljää palkkia. Vaihtoi normaalisti.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 284
Morjes,
Meillekkin firmaan tulee nyt tuo polkupyörä etu ja ajattelin että laitan sähköpyörän sillä itselle. Ongelmana on vaan että ei ole käytännössä mitään hajua nuista vehkeistä ja ei oikein tiedä mistä alkaa edes katsomaan ja mihin alkaa kiinittämään huomiota kun valitsee.
Luultavasti hyvä olla suht kevyt että normi polkeminen ei ole erityisen raskasta ja luotettava ja hyvä akku olettaisin? Olisiko porukalla antaa vinkkejä hyvistä pyöristä, tai asioista mihin kiinittää huomiota?
Pyörän ilmeisesti pystyy ostamaan/tilaamaan melkeen mistä tahansa. Lähtökohtasesti pyöräily olisi työmatka pyöräilyä (10min suuntaansa) ja muutenkin tuollaista kaupunki pyöräilyä pääsääntösesti. Max budjetti taisi olla huoltopaketteineen ja lisä tarvikkeineen 6000€, mutta itse ajattelin että sellainen 4000€ paketti olisi max mitä lähden etsimään.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Ensin kannatais haarukoida esim haluaako että persaus pysyy kuivana: onko tarvetta kunnon lokasuojille? Tarviaako tarakkaa? Seisontatukea?
Noi maastureista yleensä uupuu. Ja monista jopa kiinnityspaikat niille.
Valot jos on tehdasasennettuna, plussaa.
Ja katsotko tarvitsevasi maasturin vai kaupunkipyörän? Se on ehkä se ensimmäinen kysymys, sit voi lähteä haarukoimaan eteenpäin.
Ajatko talvella? Jos kyllä niin mahdollisuus käyttää leveämpiä renkaita plussaa.
Iskarit vaatii huoltoa=jäykkä pyörä on huolettomampi. Toki huollot kaiketi kuuluu noihin soppareihin?

Pari esimerkkiä noin 4000e pyöristä:

Maastokelpoinen "yleispyörä"


^Mulla on tollainen ja ihan tyytyväinen olen.

Citypyörä, etuiskarilla:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 053
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Ei saa mutta 625W akun saa asennettua 500w tilalle. Tosin se Boschin 625w akku maksaa Suomessa tonnin.

Halvemmalla pääsee kun ostaa pyörän valmiiksi varustettuna 625w akulla. Olisinpa perehtynyt itse tarkemmin kun pyörän ostin..

 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 284
Ensin kannatais haarukoida esim haluaako että persaus pysyy kuivana: onko tarvetta kunnon lokasuojille? Tarviaako tarakkaa? Seisontatukea?
Noi maastureista yleensä uupuu. Ja monista jopa kiinnityspaikat niille.
Valot jos on tehdasasennettuna, plussaa.
Ja katsotko tarvitsevasi maasturin vai kaupunkipyörän? Se on ehkä se ensimmäinen kysymys, sit voi lähteä haarukoimaan eteenpäin.
Ajatko talvella? Jos kyllä niin mahdollisuus käyttää leveämpiä renkaita plussaa.
Iskarit vaatii huoltoa=jäykkä pyörä on huolettomampi. Toki huollot kaiketi kuuluu noihin soppareihin?

Pari esimerkkiä noin 4000e pyöristä:

Maastokelpoinen "yleispyörä"


^Mulla on tollainen ja ihan tyytyväinen olen.

Citypyörä, etuiskarilla:

Ihan katupyörä hakusessa, ei ole ikinä maasto ajelu niin kiinostanu. Ja joo nuo lisätarvikkeet hyvä kyllä muistaa ottaa kaveriksi mitä tarvii ja varmistaa että saa haluttuun pyörään
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Saakos tuohon iskettyä toista akkua vielä lisäksi?
Itseasiassa olin väärässä, Boschilla näyttää olevan Dual-packeja. Riippuu kai sitten pyörästä kuinka moinen asennetaan.

 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Tuossa ois valmiiksi varusteita. Ja moottorissa jopa 120nm vääntöä. En tosin oo löytänyt kokemuksia miten tuo moottori on kestänyt.

Haibike | 2020 XDURO Adventr 5.0 | Trekking eBike
Talviajoon tuohon sais leveämpää rengastakin. Toki 120Nm vääntöä ei tartte kaupunkiajossa sitten ikinä. :D
Ja syö akkua myös sitten enemmän jos tehoja käyttää.
Etuhaarukka jousella=pomminvarma. Riittänee ominaisuudet katukäyttöön.
Varsin jyrkän näköinen laitos kyllä. :thumbsup:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Ihan katupyörä hakusessa, ei ole ikinä maasto ajelu niin kiinostanu. Ja joo nuo lisätarvikkeet hyvä kyllä muistaa ottaa kaveriksi mitä tarvii ja varmistaa että saa haluttuun pyörään
Katupyöriäkin on monenlaisia.

Mä katsoisin myös tällaisia:
Grail:ON CF 8

Tai Canyon Pathlite:ON ?

Toisaalta kyllä kadullakin on hauska ajaa täysjousitetulla..

Käy koeajamassa erilaisia, niin pääset vähän kartalle.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Katupyöriäkin on monenlaisia.

Mä katsoisin myös tällaisia:
Grail:ON CF 8

Tai Canyon Pathlite:ON ?

Toisaalta kyllä kadullakin on hauska ajaa täysjousitetulla..

Käy koeajamassa erilaisia, niin pääset vähän kartalle.
Tämä on totta. Jousitus tuo huomattavan määrän lisämukavuutta+turvallisempaa käsiteltävyyttä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Tuossa ois valmiiksi varusteita. Ja moottorissa jopa 120nm vääntöä. En tosin oo löytänyt kokemuksia miten tuo moottori on kestänyt.

Haibike | 2020 XDURO Adventr 5.0 | Trekking eBike
Mihin tarvii 120Nm vääntöä? Ollaanko tässä nyt ostamassa jotain alppinousuihin yli 20% ylämäkiin soveltuvaa vehjettä vai perus työmatkalle? Itselle 70Nm riittää helposti, vaikka pyöräilenkin täällä keskisuomen mäkimaastossa. Suurimman osan matkaa riittäisi ihan joku 40Nm moottori.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Maastopyörä on fillareiden katumaasturi, ja toimii myös talvella paljon paremmin kuin citypyörä. Vähäinen vierintävastuksen kasvu maastorenkaista ei haittaa sähköpyörässä.

En sähköisenä edes harkitsisi muita pyöriä. Työmatkakäyttöön ei kannata täysjoustoa tietenkään hankkia eli jäykkärunkoinen vain. Esim. TREKillä on valmiiksi tarakalla, valoilla ja lokasuojilla varusteltuja malleja.

 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 284
Maastopyörä on fillareiden katumaasturi, ja toimii myös talvella paljon paremmin kuin citypyörä. Vähäinen vierintävastuksen kasvu maastorenkaista ei haittaa sähköpyörässä.

En sähköisenä edes harkitsisi muita pyöriä. Työmatkakäyttöön ei kannata täysjoustoa tietenkään hankkia eli jäykkärunkoinen vain. Esim. TREKillä on valmiiksi tarakalla, valoilla ja lokasuojilla varusteltuja malleja.

Tämä vaikuttaisi pätevältä, pitääpä tutustua lisää.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Jos katukiveykset rupeavat ärsyttämään joustotolppa esim. thudbuster on ihan kiva lisävaruste, itsellä sellainen jäykkäperässä toimii hyvin työmatkoilla. Maastoon tietty oikea takajousitus on paras.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Maastopyörä on fillareiden katumaasturi, ja toimii myös talvella paljon paremmin kuin citypyörä. Vähäinen vierintävastuksen kasvu maastorenkaista ei haittaa sähköpyörässä.

En sähköisenä edes harkitsisi muita pyöriä. Työmatkakäyttöön ei kannata täysjoustoa tietenkään hankkia eli jäykkärunkoinen vain. Esim. TREKillä on valmiiksi tarakalla, valoilla ja lokasuojilla varusteltuja malleja.

Samaa mieltä, itselläkin oli alkuun hybridipyörä ja vaihdoin sen sitten maastopyörään. Talvella ajaessa varsinkin parannusta tuli oikein roppakaupalla, lisäksi muutenkin ajomukavuus parani etujousen myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Tuota linkattua TREKiä katselin itsekin aluksi mutta olis menny saanti huhtikuulle silloin niin unohdin. Varmasti kelpo peli.
Laturihan noihin Boschilaisiin kannattaa ostaa heti se tehokkaampi, tolla mukana tulleella menee yö ladatessa.

Itse ostin tuon Standard-laturin kotiin ja toin sen compactin töihin. Aamuisin teen pidennettyjä työmatkoja niin voi ajaa aamulla akun loppuun jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Itsellä on mietinnässä nyt toi Powerfly 4 equipped, Pathlite: on 7, Cube reaction hybrid pro allroad. Onkohan muita vastaavia? Enemmin lähemmäs 3000e.
Hakusessa siis varusteltu maastofillari tai "retkipyörä". Päätarkoitus on ajella töihin mutta tossa kämpän takana on hyvät maastot, johon on myös tarkoitus mennä.

Vaimon city hybridillä kävin jo polulla päästelemässä jo oli kyllä mahtavaa touhua. Varsinkin kun polut oli tampattu kunnolla niin ei ollut kivistä ja juurakoista tietoakaan. :)
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 045
Emaxin vuosimalli 2021 on vielä uudella ep8 moottorilla. Ei pitäisi väännön loppua kesken.
Itselläni oli n. 1kk takaperin vielä tuo Tunturin Emaxx Bluton keulalla, vuosimallia -20 tai oikeastaan -19 eli se harmaa oranssi "suoralla" ylärunkoputkella lähemmäs 2v. Tässähän oli Shimanon E8000 mottina ja oli kyllä hyvä peli, vaikka avustus loppui eikä pahaa sanottavaa ollut JJ renkaistakaan. Ketä sanoo että sähköläski olisi väliinputoaja, omasta mielestä nämä on just ne suosituimmat pelit, ilman sähköä vähän hauskuuskerroin kärsii...

Tuossa vielä kun lunta oli maassa niin meni kyllä todella hienosti mettäpoluilla. Ehkä paineet oli inan liian vähän kun pomputti mutta ei silti liiaksi haitannut menoa. Tällä pyörällä ajoin myös viime vuonna Yyterin hiekoilla ja se vasta hauskaa olikin. Aina tuli sellainen tarve että koitetaas tuosta ja tuosta ja vaikka tuostakin ylös....no välillä ei sitten kaikki sujunutkaan vaan jäi yritykseksi. Pitoa ja tehoa kun on yllin kyllin niin tulee "tarpeita" ajella vähän överimpäänkin paikkaan :p

No, nyt on ensi kertaa luomu läskipyörä alla ja onhan se vähän meh....myin siis tuon Emaxxin ja laitoin uuden vm. -21 tilaukseen joustokeululla senkin ja EP8 motilla. Sen kanssa sitten vasta joskus syksyllä. Kalliitahan nämä on mutta kun kysyntä on kovaa niin ei näistä juuri takkiin tarvitse ottaa. Toki ajot jäi aika vähäiseksi, 550km mutta kuitenkin aina kun tuli tarve päästä ajelemaan niin kyllä se hymyn korviin aina nosti :D
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
243
Parisen viikkoa sitten saapui rikkotuneen Giant Dirt E+1 2016 tilalle Giant Fathom E+ 29 Ex, joka on ollu kyllä varsin mukava päivitys. Valitettavasti itellä ei ole verrokkia muista valmistajista, mutta olin tyytyväinen jo edelliseenkin fillariin. Olisin mahdollisesti siirtynyt Boschin leiriin, mikäli en olisi ymmärtäny kysellä runkotakuun perään, josta sain vinkin Velo&Oxygenilta.

Muutama ajokerta on nyt takana vielä suht talviolosuhteissa ja raskaansarjan kuskikaan ei ole vielä iskussa kolmen kuukauden pyöräilemättömyyden jälkeen. Aikaa on vietetty kotona tietokoneella jo työnkin puolesta paljon. Joten lähtökohdat on mielenkiintoiset testiajoja varten.

Yamahan moottori jaksaa avustaa meikäläisen hyvin suht jyrkätkin mäet ylös. Ja mikäli en ihan väärässä ole, niin tuntuu, että vääntöä olisi entistä enemmän, mutta toki viidessä vuodessa kehitystäkin varmasti tapahtunu. Myös viisi eri avustustasoa on kiva lisä vanhan kolmeen verrattuna. Saa ehkä paremmin optimoitua oman polkemisen ja avustuksen suhteen.

Tästä pääsemmekin akun kestoon. Akun kapasiteetti on tässä isompi kuin edellisessä, eli 625Wh vs. 500Wh. Ei tietenkään suoraan pysty verrata, mutta olen aika vaikuttunu akunkestosta. Tänään ajelin noin 45km ja kotiin tullessa akkua oli vielä 35% jäljellä, varsinkin kun ottaa kuskin elonpainon lisäksi huomioon sen, että lämpötila oli -10°C luokkaa ja fillariin integroidut valot oli puolet matkasta päällä. Lisäksi monia ylimääräisiä kiihdytyksiä joutui tekemään johtuen liukkaista tienosuuksista, jotka tuli mentyä varoen. Mielenkiinnolla odotan kesää että pääsee näkemään kuinka pitkälle olisi mahdollista päästä yhdellä akullisella.

Valot ajaa kyllä hyvin asiansa ja ovat sztvo:n mukaiset. Jos lisävaloa kaipaa vaikkapa pimeällä metsätiellä, niin löytyy vielä Fenix BC30 valo. Ohjausnapit ja näyttö RideControl 2 in 1 on uutta tän vuoden mallistossa ja onkin ihan näppärä laitos, kunhan tottuis että avustuksen säätö on alempans kuin ennen.

Renkaat varmaan tulee vaihdettua itellä hyvin kestäneisiin Schwalben Marathon plussiin. Näistä on eturengas puhjennu kahdesti kahden viikon aikana, joten luottamus näihin renkaisiin meni heti alussa. Toki sepeliä on paljon tällä hetkellä, mutta silti...

Yks pieni valituksen aihe on lähinnä juomapullotelineen paikka, joka on liian ahdas mun 0,75 litran juomapullolle. Toki tässä on paikka kahdelle pullolle, mutta joutuu ottamasn kaksi pienempää pulloa yhden isomman sijasta ainakin kesähelteillä. Toinen on vähän kaksipiippuinen juttu, eli akun sijoitus rungon alapuolelle. Toki se on nätimmän näköinen, mutta kerää myöskin kivasti kuraa matkalla, eli sitä saa olla aina kurakeleillä hinkkaamassa ennen kuin tuo akun kotiin.

Tässä hieman siis mietteitä uudesta fillarista. Tuli vähän pidempi teksti kuin luulinkaan. Alla myös kuva fillarista, johon lisätty Topeakin MTX adapteri tarakkalaukkua varten, joka myös näkyy kuvassa.
 

Liitteet

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Tässä kattelen käytettynä sähkiksiä niin mikä teidän mielestä on paljon kilometrejä?
Boschin koneella jos vedetty 2k kilsaa niin paljonkohan siinä on akussa ja muissa osissa vielä elämää jäljellä? Olettaen että huollettu iha hyvin.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
315
Tässä kattelen käytettynä sähkiksiä niin mikä teidän mielestä on paljon kilometrejä?
Boschin koneella jos vedetty 2k kilsaa niin paljonkohan siinä on akussa ja muissa osissa vielä elämää jäljellä? Olettaen että huollettu iha hyvin.
Boschin koneelle toi ei oo mitään viellä. Akun kunto riippuu ihan miten sitä on ladattu ja säilytetty, kantsii kysyy jos saat myyjältä screencapin softasta josta näkyy akun kunto. Näillä kuitenki helposti työntää sen 10tkm+++
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Tässä kattelen käytettynä sähkiksiä niin mikä teidän mielestä on paljon kilometrejä?
Boschin koneella jos vedetty 2k kilsaa niin paljonkohan siinä on akussa ja muissa osissa vielä elämää jäljellä? Olettaen että huollettu iha hyvin.
2k ei ole mitään. Akusta on tod näk 95% kapasiteetista jäljellä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Boschin koneelle toi ei oo mitään viellä. Akun kunto riippuu ihan miten sitä on ladattu ja säilytetty, kantsii kysyy jos saat myyjältä screencapin softasta josta näkyy akun kunto. Näillä kuitenki helposti työntää sen 10tkm+++
Mut entä ihan perus osat pyörässä moottorin lisäksi?
Ei oo yhtään kokemusta oikein pyöristä niin vähän hakusessa onko tossa nyt kyse vähän vai vitusti ajetusta :D
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Mut entä ihan perus osat pyörässä moottorin lisäksi?
Ei oo yhtään kokemusta oikein pyöristä niin vähän hakusessa onko tossa nyt kyse vähän vai vitusti ajetusta :D
Tuossa kohtaa pitää vaihtaa/olla vaihdettu vasta ketjut, takapakka ja jos kyse on maastopyörästä, jolla on rymistelty niin ehkä myös jarrupalat.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Tuossa kohtaa pitää vaihtaa/olla vaihdettu vasta ketjut, takapakka ja jos kyse on maastopyörästä, jolla on rymistelty niin ehkä myös jarrupalat.
Tehkääpä joku ammattilainen lista mitä olisi hyvä tarkastaa kun ostaa käytettyä. Ja miten se tarkistetaan. Eli vähän kuin lapselle neuvoisi. Ja sen jälkeen lista ensimmäisen viestin perään pysyväksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 219
Tehkääpä joku ammattilainen lista mitä olisi hyvä tarkastaa kun ostaa käytettyä. Ja miten se tarkistetaan. Eli vähän kuin lapselle neuvoisi. Ja sen jälkeen lista ensimmäisen viestin perään pysyväksi.
Todella hyvä idea!
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Tehkääpä joku ammattilainen lista mitä olisi hyvä tarkastaa kun ostaa käytettyä. Ja miten se tarkistetaan. Eli vähän kuin lapselle neuvoisi. Ja sen jälkeen lista ensimmäisen viestin perään pysyväksi.
Eipä noiden kulutusosien vaihto erityisen kalliiksi tule, riippuen tietenkin osasarjasta. Esimerkiksi, jos on keskitason Shimanon Deorea, niin uuden takapakan, jarrupalat ja ketjun ostaa alle 100€ yhteensä ja vaihtaminen onnistuu ihan keneltä tahansa.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Tässä kattelen käytettynä sähkiksiä niin mikä teidän mielestä on paljon kilometrejä?
Boschin koneella jos vedetty 2k kilsaa niin paljonkohan siinä on akussa ja muissa osissa vielä elämää jäljellä? Olettaen että huollettu iha hyvin.
Jos kone gen4 niin eipä tuo varmaan juuri uudelle häpeä. Akut kestää sen 1000 sykliä latausta, joten noilla kilsoilla luultavasti lähes uudenveroinen.
Ketjut ja rattaat on kulutustavaraa, niiden vaihtoon saa varautua. Ei ole kallis paukku.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Tässä kattelen käytettynä sähkiksiä niin mikä teidän mielestä on paljon kilometrejä?
Boschin koneella jos vedetty 2k kilsaa niin paljonkohan siinä on akussa ja muissa osissa vielä elämää jäljellä? Olettaen että huollettu iha hyvin.
Hyvin pitäisi olla eloa jäljellä, oma Bosch oli vajaa 1500 kilsaa ekana vuonna eikä käytännössä mitään muuta kulumista kuin takapakka ja yhdet ketjut. Tuohon 2000km jos ajettu maltillisesti niin akku ladattu ehkä 20-30 kertaa eli ihan murto-osa vasta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 575
Viestejä
4 191 239
Jäsenet
70 771
Uusin jäsen
jeppemiess

Hinta.fi

Ylös Bottom