Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Heippa väelle. Tänään hain postista nastarenkaat ja törmäsin mahdolliseen ongelmaan johon olisi pitänyt ehkä osata varautua.. Pyöräni renkaat on 2.60, mutta tilaamani nastat ovat 2.1. Osoittautuuko tämä ongelmaksi? Ilmeisesti siis ohuemmat renkaat nämä tilaamani nastarenkaat?

Täysi amatööri olen näissä asioissa joten kaikki apu on tervetullutta. :rolleyes:
Mittaa työntömitalla vanteen ulkoleveys. Alle 30 mm olisi hyvä. Yli 40 mm ei saisi tuolle 2.1 tuuman renkaalle saisi olla. Mikään kiveenkirjoitettu sääntö tämä ei tietenkään ole.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Heippa väelle. Tänään hain postista nastarenkaat ja törmäsin mahdolliseen ongelmaan johon olisi pitänyt ehkä osata varautua.. Pyöräni renkaat on 2.60, mutta tilaamani nastat ovat 2.1. Osoittautuuko tämä ongelmaksi? Ilmeisesti siis ohuemmat renkaat nämä tilaamani nastarenkaat?

Täysi amatööri olen näissä asioissa joten kaikki apu on tervetullutta. :rolleyes:
Tässä taulukko Schwalben renkaille. Näkyy ETRO sekä Schwalben suositus. Ylhäältä katsot vanteen sisäleveyden ja vasemmalta renkaan leveyden.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
305
Onkos foorumilaisilla käytössä mitään ketjunkulumamittaa?
Netistä lukenut kauhutarinoita miten sähköpyörässä ketjut venyvät muutaman sadan kilsan jälkeen ja kun niitä ei älynnyt vaihtaa niin suunnilleen ihan kaikki hajosi pyörästä. Aiheesta löytyy myös paljon päinvastaista tietoa ja kaiken maailman pseudotiedettä.

Joku vehje kuitenkin olisi ehkä hyvä ketjujen kuluman seuraamiseen. Suomesta n. 20e saa jo ihan jonkun merkkisen ketjumitan. Kiinasta hyvin samannäköiset maksavat pari euroa. Onko kokemuksia jostain hyväksi tai huonoksi todetusta vehkeestä? Saako ketjuja mitattua hyvin vaikka ihan työntömitalla? Aika pienestä kuitenkin kiinni että milloin ketju on mallia romu.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Onkos foorumilaisilla käytössä mitään ketjunkulumamittaa?
Netistä lukenut kauhutarinoita miten sähköpyörässä ketjut venyvät muutaman sadan kilsan jälkeen ja kun niitä ei älynnyt vaihtaa niin suunnilleen ihan kaikki hajosi pyörästä. Aiheesta löytyy myös paljon päinvastaista tietoa ja kaiken maailman pseudotiedettä.

Joku vehje kuitenkin olisi ehkä hyvä ketjujen kuluman seuraamiseen. Suomesta n. 20e saa jo ihan jonkun merkkisen ketjumitan. Kiinasta hyvin samannäköiset maksavat pari euroa. Onko kokemuksia jostain hyväksi tai huonoksi todetusta vehkeestä? Saako ketjuja mitattua hyvin vaikka ihan työntömitalla? Aika pienestä kuitenkin kiinni että milloin ketju on mallia romu.
Hyvähän se ketju on aina välillä mitata. Syö äkkiä takapakan jos on liian kulunut.

Ihan sama minkä merkkisen tai minkä hintaisen ostat. Kaikki ne toimivat samalla tavalla ja ovat yhtä luotettavia. Kyseessä on kuitenkin vain muotoonsa leikattu metallin pala. Toki osassa mittareista on eri asteet (esim. 0.5%, 0.75%, 1%)

Työntömitta voi olla vähän huono tähän tarkoitukseen.

IMG_20201120_153530.jpg
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
602
Amatöörin nastarengas saaga jatkuu.. Pahoittelen jo etukäteen jos joku saa lievää pahoinvointia perseilystäni. :D

Ostin (kuten aiemmin mainitsin tässä ketjussa) suomityresin nastarenkaat pyörääni CUBE Reaction Hybrid Pro 625 Allroad 2021 sähkömaastopyörä - Rtech .
Ollaan nyt pariin otteeseen irroitettu renkaita ja yritetty saada päälykumeja renkaista pois jotta saataisiin nastat paikalleen. Mutta menee niin naama irvessä vääntämiseksi että ei uskalleta hajottaa koko rengasta (ilmat on toki otettu pois ennen yritystä.)

Joten nyt tällä amatöörillä on pari vaihtoehtoa:
Viedä liikkeeseen huoltoon ja samalla ottaa rengastyöt (+70e renkaiden vaihto)
TAI
Palauttaa suomityresin nastat (ovat vielä paketissa), ja ostaa kokonaan uusi eturengas pyörään jossa olisi nastat valmiina. Tällä jipolla säästäisi vuosien varrella ison tukun tuohta.
Toki tällöin ei saisi takarenkaaseen nastaa.. Huono juttu ?

Tähän pieneen dilemmaan tahtoisin teidän harrastajien mielipiteitä ! :lol: Cheers !
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Ollaan nyt pariin otteeseen irroitettu renkaita ja yritetty saada päälykumeja renkaista pois jotta saataisiin nastat paikalleen. Mutta menee niin naama irvessä vääntämiseksi että ei uskalleta hajottaa koko rengasta (ilmat on toki otettu pois ennen yritystä.)
Siis onko siinä liimattu rengas vanteelle, vai eikö vain nouse vanteelta pois? Kyllä se rengasraudalla lähtee.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
602
Siis onko siinä liimattu rengas vanteelle, vai eikö vain nouse vanteelta pois? Kyllä se rengasraudalla lähtee.
Kysyin rtechiltä niin ei kuulemma ole liimattu mitään että kyllä sen pitäisi lähteä.
Kokeiltiin työkaluilla kans mutta ei se perkele lähde siitä mihinkään.
Toinen meistä on värkännyt pyöriä 30-40 vuotta niin siksi vähän kummastuttaa että miten me ei nyt tälle pärjätä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
577
Kysyin rtechiltä niin ei kuulemma ole liimattu mitään että kyllä sen pitäisi lähteä.
Kokeiltiin työkaluilla kans mutta ei se perkele lähde siitä mihinkään.
Toinen meistä on värkännyt pyöriä 30-40 vuotta niin siksi vähän kummastuttaa että miten me ei nyt tälle pärjätä.
Katsohan tältä videolta vinkkiä renkaan poistoon. Tällä tekniikalla on itsellä lähtenyt, kun mikään muu ei ole auttanut:
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
602
Katsohan tältä videolta vinkkiä renkaan poistoon. Tällä tekniikalla on itsellä lähtenyt, kun mikään muu ei ole auttanut:
Kiitti videosta. Tuohan menee jo väkivallan puolelle. Perhana kun olisi aiemmin hoksannut kysyä...
Tuo video otetaan seuraavaan yritykseen mukaan.

Olisiko sinulla mielipidettä jos laittaisi ihan täysin oman renkaan jossa nastat talveksi ? Eli aina helposti eturenkaan vain vaihtaisi talven tullen ja olisi sillä selvä.
Onko ideaa ? Miten sähköpyörissä kun ne on takavetoisia, pärjääkö normi gummella takana ?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kiitti videosta. Tuohan menee jo väkivallan puolelle. Perhana kun olisi aiemmin hoksannut kysyä...
Tuo video otetaan seuraavaan yritykseen mukaan.

Olisiko sinulla mielipidettä jos laittaisi ihan täysin oman renkaan jossa nastat talveksi ? Eli aina helposti eturenkaan vain vaihtaisi talven tullen ja olisi sillä selvä.
Onko ideaa ? Miten sähköpyörissä kun ne on takavetoisia, pärjääkö normi gummella takana ?
Jos on runsaasti ylimääräistä rahaa, niin toinen kiekkosarja toki helpottaa vaihdossa, mutta normaalisti kumin vaihto on sellainen 5-10min homma, joten en ole ainakaan itse lähtenyt tuplakiekkoja hommaamaan. Ja jossain vaiheessa rengas puhkeaa joka tapauksessa, eli ei tuolla siitä hommasta lopullisesti pääse eroon.

Nastat kannattaa laittaa molempiin renkaisiin.

Minä en nyt muutenkaan oikein ymmärrä että mikä siellä teidän renkaanvaihdossa tökkii?
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
602
Jos on runsaasti ylimääräistä rahaa, niin toinen kiekkosarja toki helpottaa vaihdossa, mutta normaalisti kumin vaihto on sellainen 5-10min homma, joten en ole ainakaan itse lähtenyt tuplakiekkoja hommaamaan. Ja jossain vaiheessa rengas puhkeaa joka tapauksessa, eli ei tuolla siitä hommasta lopullisesti pääse eroon.

Nastat kannattaa laittaa molempiin renkaisiin.

Minä en nyt muutenkaan oikein ymmärrä että mikä siellä teidän renkaanvaihdossa tökkii?
Videosta päätellen tökki että tekniikka oli perseellään. :thumbsup: Kyllä se seuraavalla yrittämällä lähtee.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Videosta päätellen tökki että tekniikka oli perseellään. :thumbsup: Kyllä se seuraavalla yrittämällä lähtee.
Eli teillä oli ongelmana, että ette saanet rengasrautaa sinne kumin ja vanteen väliin, vai? Eipä ole omalle kohdalle koskaan sattunut tuollaista.

Nastoista muuten vielä sen verran, että Schwalben Ice Spiker Pro on paras ja rullaakin kohtuullisesti. Ne Motonetin Suomityresit eivät pärjää missään mielessä.
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
602
Nastoista muuten vielä sen verran, että Schwalben Ice Spiker Pro on paras ja rullaakin kohtuullisesti. Ne Motonetin Suomityresit eivät pärjää missään mielessä.
Näinkö on ? Mielenkiintoista. Niin monia mielipiteitä..
Näissä onneksi on vielä vaihtopalautus jäljellä jos niikseen menee. :thumbsup:
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Eli teillä oli ongelmana, että ette saanet rengasrautaa sinne kumin ja vanteen väliin, vai? Eipä ole omalle kohdalle koskaan sattunut tuollaista.

Nastoista muuten vielä sen verran, että Schwalben Ice Spiker Pro on paras ja rullaakin kohtuullisesti. Ne Motonetin Suomityresit eivät pärjää missään mielessä.
Suomityresit pitää hyvin, rullaus ei ehkä parasta, mutta edullinen hinta näkyy jossain
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Näinkö on ? Mielenkiintoista. Niin monia mielipiteitä..
Näissä onneksi on vielä vaihtopalautus jäljellä jos niikseen menee. :thumbsup:
Noista on testejä netti pullollaan. Suomityresit ovat halvat ja se näkyy, kuuluu ja tuntuu. Kyllä niillä pärjää, kun ei odota parasta.

Schwalben renkaisiin saa ostettua myös lisänastoja ja työkalun millä ne saa kiinnitettyä sitten kun nastat väistämättä vähitellen kuluvat tai jäävät matkalle.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
Videosta päätellen tökki että tekniikka oli perseellään. :thumbsup: Kyllä se seuraavalla yrittämällä lähtee.
Minulla on tismalleen samanlainen Cube ja viikko sitten vaihdoin nastarenkaat. Ne renkaiden kyljet oli kyllä jännästi kiinni vanteen reunassa mutta lähti ihan sormilla painelemalla irti. Painelee vaan joka puolelta ne renkaan kyljet siihen vanteen keskelle uraan niin sitten saa rengasraudan kivasti työnnettyä sinne kumin reunan alle. Omasta mielestä ei ollu erityisen hankalaa saada renkaita pois vanteelta. Paljon tiukemmalta tuo ISP tuntui kun sitä kampesin vanteelle.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 207
Mä en omaa 27.5 ice pikeria saa istumaan vanteelle mitenkään. Ei nouse siihe kehän reunalle mitenkää...
 
Liittynyt
21.10.2017
Viestejä
602
Minulla on tismalleen samanlainen Cube ja viikko sitten vaihdoin nastarenkaat. Ne renkaiden kyljet oli kyllä jännästi kiinni vanteen reunassa mutta lähti ihan sormilla painelemalla irti. Painelee vaan joka puolelta ne renkaan kyljet siihen vanteen keskelle uraan niin sitten saa rengasraudan kivasti työnnettyä sinne kumin reunan alle. Omasta mielestä ei ollu erityisen hankalaa saada renkaita pois vanteelta. Paljon tiukemmalta tuo ISP tuntui kun sitä kampesin vanteelle.
Kiva kuulla että joku muukin on päätynyt samaan pyörään :thumbsup: . Mitkä nastarenkaat ostit cubeen ?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 237
Mä en omaa 27.5 ice pikeria saa istumaan vanteelle mitenkään. Ei nouse siihe kehän reunalle mitenkää...
Tubelessit? Katso kohdasta 3:50 alkaen.


Jos taas ei ole tubelessit, niin kyllähän se sisäkumin kanssa nousee itsekseen?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Renkaanvaihto on tekniikka laji, ensin se rengas painetaan vanteen kehältä irti ja sitten rengasrautaa väliin.

Tällä keinolla onnistuu myös auton renkaan vaihto ja itse vaihdan prätkään aina itse renkaat ja tasapainotan myös, helppoa kun tekniikka kunnossa.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
Kiva kuulla että joku muukin on päätynyt samaan pyörään :thumbsup: . Mitkä nastarenkaat ostit cubeen ?
Minulla oli yhden talven ajetut Schwalbe Ice Spiker Pro Performance -renkaat varastossa ja ne oli vielä kohtuu hyvässä kunnossa. On muistaakseni 2.25 leveä versio eli hiukan kapeammat kuin nuo pyörän mukana tulleet renkaat. Viime talven ajelin niillä työmatkaa ja onhan se mukavampi nyt kun on tuo sähköavustus.

Itse pyörä mulla on ollut vasta pari viikkoa. Ihan laadukkaan oloiselta kyllä tuntuu ja ei mitään ongelmia toistaiseksi.

Mä en omaa 27.5 ice pikeria saa istumaan vanteelle mitenkään. Ei nouse siihe kehän reunalle mitenkää...
Kyllä nuo 29:t ainakin napsahti ihan käsipumpulla hienosti vanteelle.
 
Liittynyt
03.07.2019
Viestejä
47
Verkkiksestä jo syksyllä hommattu Vee Tire Snow Avalanche fättinastarengas, onkos muilla kokemuksia tuosta 26 x 4.0 koossa? Vanteelle meni sisureineen nätisti, mutta ajossa tuntuu selvää heittoa siinä 15-25 km/h nopeuksissa. Onko asennuksessa mennyt joku pieleen, vai rengas viallinen?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Verkkiksestä jo syksyllä hommattu Vee Tire Snow Avalanche fättinastarengas, onkos muilla kokemuksia tuosta 26 x 4.0 koossa? Vanteelle meni sisureineen nätisti, mutta ajossa tuntuu selvää heittoa siinä 15-25 km/h nopeuksissa. Onko asennuksessa mennyt joku pieleen, vai rengas viallinen?
Onko nastoissa paljon väljempi nyppyläkuvio kuin vanhoissa? Paineita pudottamalla saa vähän lisää pintaa tietä vasten.
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
Verkkiksestä jo syksyllä hommattu Vee Tire Snow Avalanche fättinastarengas, onkos muilla kokemuksia tuosta 26 x 4.0 koossa? Vanteelle meni sisureineen nätisti, mutta ajossa tuntuu selvää heittoa siinä 15-25 km/h nopeuksissa. Onko asennuksessa mennyt joku pieleen, vai rengas viallinen?
Mulla nuo 4.8 koossa ilman nastoja kylläkin.
Nuo on ihan perseestä saada siihen vanteelle nousemaan kunnolla että on tasaisesti. Paljon fairyä, painetta ja useempi yritys niin onnistui lopulta.
 
Liittynyt
03.07.2019
Viestejä
47
Onko nastoissa paljon väljempi nyppyläkuvio kuin vanhoissa? Paineita pudottamalla saa vähän lisää pintaa tietä vasten.
Toisinpäin eli kesäkumi aika lailla enempi sliksi. Tuo nastarengas on sellainen taiteltava, eli epäilin ensin että johtuisiko vaan siitä mutta luulen, että tuo fairy-kokeile-erehdy-menetelmä on tässä se tie onneen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Pyörän ostaessa ajattelin, että kerran se vain kirpaisee. Nyt sitten on pakollisen kypärän lisäksi nastarengasta, talvihousuja, talviajokengät, lobsterit, läjä lokareita, valoja, työkaluja, pumppuja, yms. varustetta.

Ei tää nyt ihan ilmaista ole, mutta taas oikein odottaa että pääsee tykittään, vaikka kylmä ja pimeä muuten ei etelän vetelätalvissa houkuta. Nastat heitin eilen tosiaan alle, mutta alkoi kylmä kalvamaan ajossa sen verta, että seuraava varustelukierros tuli heti perään.

Jos nyt jälkikäteen vertailee Shimanon E8000 ja Bosch Gen4:sta, niin molemmat on hyvin suorituskykyisiä ja mukavia ajaa. Suurin ero on kuitenkin äänimaailmassa, jossa Bosch vie selkeästi voiton. Pitkää natkaa polkiessa Shimano alkoi olla hieman ärsyttävä vonkuja ja Saksalaisen matalampi äänimaailma on paljon miellyttävämpi. Tätä toki poistaa se, että ajan useimmiten musiikkia tai äänikirjaa kuunnellen, mutta muussa tapauksessa suosin nykyistä Gen4:sta.
 
Viimeksi muokattu:

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Pyörän ostaessa ajattelin, että kerran se vain kirpaisee ja kyllä pyöräily sujuu pernyt sitten on pakollisen kypärän lisäksi nastarengasta, talvihousuja, talviajokengät, lobsterit, läjä lokareita, valoja, työkaluja, pumppuja, yms. varustetta.

Ei tää nyt ihan ilmaista ole, mutta taas oikein odottaa että pääsee tykittään, vaikka kylmä ja pimeä muuten ei etelän vetelätalvissa houkuta. Nastat heitin eilen tosiaan alle, mutta alkoi kylmä kalvamaan ajossa sen verta, että seuraava varustelukierros tuli heti perään.

Jos nyt jälkikäteen vertailee Shimanon E8000 ja Bosch Gen4:sta, niin molemmat on hyvin suorituskykyisiä ja mukavia ajaa. Suurin ero on kuitenkin äänimaailmassa, jossa Bosch vie selkeästi voiton. Pitkää natkaa polkiessa Shimano alkoi olla hieman ärsyttävä vonkuja ja Saksalaisen matalampi äänimaailma on paljon miellyttävämpi. Tätä toki poistaa se, että ajan useimmiten musiikkia tai äänikirjaa kuunnellen, mutta muussa tapauksessa suosin nykyistä Gen4:sta.
Varustelekasta Särmä merinoaluskerrasto. Toimii kuin junan vessa ja lämmittää märkänäkin. Päälle vielä paksu merinoputkikauluri ja ohut merinopipo kypärän alle. Putkikauluri vedetään kypärän hihnoilla leuan suojaksi, jättäen kuitenkin suun vapaaksi.

Itse vedellyt tällä setillä 2-3 tunnin lenkkejä 10 asteen pakkasessa.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 255
Shimanon eduksi laskettakoon se, että noin 45e ja kulkee 32 km/h, eli just sopivasti. Lisääkin toki maistuis.
Itse suosittelen Rustan North Outdoor -merinovillaa.. todella hyvät hintaansa nähden. Löytyy myös putkikauluri merinovilla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Pyörän ostaessa ajattelin, että kerran se vain kirpaisee. Nyt sitten on pakollisen kypärän lisäksi nastarengasta, talvihousuja, talviajokengät, lobsterit, läjä lokareita, valoja, työkaluja, pumppuja, yms. varustetta.

Ei tää nyt ihan ilmaista ole, mutta taas oikein odottaa että pääsee tykittään, vaikka kylmä ja pimeä muuten ei etelän vetelätalvissa houkuta. Nastat heitin eilen tosiaan alle, mutta alkoi kylmä kalvamaan ajossa sen verta, että seuraava varustelukierros tuli heti perään.

Jos nyt jälkikäteen vertailee Shimanon E8000 ja Bosch Gen4:sta, niin molemmat on hyvin suorituskykyisiä ja mukavia ajaa. Suurin ero on kuitenkin äänimaailmassa, jossa Bosch vie selkeästi voiton. Pitkää natkaa polkiessa Shimano alkoi olla hieman ärsyttävä vonkuja ja Saksalaisen matalampi äänimaailma on paljon miellyttävämpi. Tätä toki poistaa se, että ajan useimmiten musiikkia tai äänikirjaa kuunnellen, mutta muussa tapauksessa suosin nykyistä Gen4:sta.
Pätee ihan mihin vain harrastamiseen, itse väline on puolet koko harrastuksesta...
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Shimanon eduksi laskettakoon se, että noin 45e ja kulkee 32 km/h, eli just sopivasti. Lisääkin toki maistuis.
30€. Tehot saa tuolla softalla myös tuplattua. Noiden muutosten jälkeen pitää kuitenkin vaihtaa tuonne toisen ketjun puolelle kun ei ole enää euroopassa laillinen. Eipä sillä korotetullakaan rajoituksella tietenkään tarvitse täyttä koko aikaa ajaa. ;)

Itsellä tuo henk. koht. varusteiden hankinta vielä vähän puolitiessä. Merinoa kyllä löytyy ja niillä mennytkin. Isoin kysymysmerkki olisi kengät. Lukkokenkiä/polkimia en ole vielä ostamassa, mutta pitäisi keksiä mitkä olisi hyvät kengät varsinkin nyt talvelle. Kaipa sitä pitää vain riittävän lämpöisillä talvikengillä mennä ja viedä työpaikallekin toiset kengät.


Suurin ero on kuitenkin äänimaailmassa, jossa Bosch vie selkeästi voiton. Pitkää natkaa polkiessa Shimano alkoi olla hieman ärsyttävä vonkuja ja Saksalaisen matalampi äänimaailma on paljon miellyttävämpi.
Ymmärtääkseni tähän vaikuttaa todella paljon pyörän runko. Joissain rungoissa sama moottori pitää kauheaa melua, kun taas toisissa ei kuulu juuri ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
945
Pätee ihan mihin vain harrastamiseen, itse väline on puolet koko harrastuksesta...
Joo se oli puoliksi kieli poskella kirjoitettu. Toisaalta kesällä pärjäsi hyvin ilman speciaali varusteita. Nyt ei vaan talveksi osaa lopettaa ja alkoi satojen eurojen varustelukierros. Mutta se on hyvä vain, että innostus kestää ja tulee liikuttua. Huonomminkin voisi rahaa polttaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Itsellä tuo henk. koht. varusteiden hankinta vielä vähän puolitiessä. Merinoa kyllä löytyy ja niillä mennytkin. Isoin kysymysmerkki olisi kengät. Lukkokenkiä/polkimia en ole vielä ostamassa, mutta pitäisi keksiä mitkä olisi hyvät kengät varsinkin nyt talvelle. Kaipa sitä pitää vain riittävän lämpöisillä talvikengillä mennä ja viedä työpaikallekin toiset kengät.
Duunipyöräilyssä sähkärissä mun mielestä se paras piirre on ollut just se että ei tarvi miettiä niin tarkkaan tuota pukeutumista, tärkeintä että on lämmintä. Vedin viime talvella ennen koronaa aika bussipysäkkikamppeilla, alla oli ihan perus toimistovermeet, farkut, kauluspaita, merinoneule, päälle vähän märällä kelillä paksu villapaita (Lekasta) ja kuoritakki, kylmällä ihan perus parkatakki, housujen päälle joko sadehousut tai softshellit. Kengät oli ihan perus vuorelliset nahkakengät, tai sadekelillä kumpparit. Hanskoina oli joko paksuhkot softshellit tai kylmemmällä laskettelurukkaset. Vaatteet ihan huolella ylilämpimiksi, sitten vaan koittaa maltaa olla runttaamatta avustuksen loppuramppia vasten liikaa, tai jos palelee, niin pistää vähän enemmän lihaswatteja peliin. Kerrastoja en käyttänyt koskaan kun pitkät päällä toimistossa ei istu koko päivää erkkikään ja sitten vaihtamisessa on kauhea säätö.

Ainoastaan mun toiset kuorihousut on pyöräilykamaa, taitaapa olla Vaudet, tosi mukavat, mitoitettu niin että voi pukea farkkujen tai chinojen päälle, mut se huono puoli että noi on vain vettähylkivät, menee ehkä 80% Suomen vesisateista, mutta kaatosateella käy köpelösti. Sit mulla on North Facen paclite goret vaelluskäyttöön, käytän niitä pyöräillessä kovilla sateilla mut suhtaudun vähän skeptisesti niiden kestoon pidemmän päälle pyöräkäytössä. Goretakki on Haglöfsin perus vaelluskuoritakki. Kypärän alla Buff tai vähän kylmemmällä joku halpa H&M fleececappi. Pää harvemmin palelee muuten mutta korvat on hyvä saada piiloon. Myöskään pään sadesuojaukseen en oo panostanut, en ole koskaan häiriintynyt siitä että pää on märkänä (tosin olen kalju, voisi olla eri juttu hiusten kanssa).

Ilman sähköjä pitää lähteä ihan eri asenteella, aluksi lähteä aina liian kylmällä varustuksella, ja kuitenkin varautua siihen että kaikki aluskerrat kastuu hiestä.

Kenkien kanssa koitin kaikennäköistä viritystä, gorelenkkareita (vesi sisään kengänsuusta) ja päälyskenkiä (v-mäinen säätää ja jää helposti vuotamaan) kunnes päädyin vaan vetään nokialaiset jalkaan ja gorehousujen lahkeet siihen päälle - kuivana joka kerta, ja jos polkimet on riittävän isot lapiot niin ihan ok on polkeakin. Duunikengät sitten Ortliebissä tai vaan jättää ne työpaikalle.

Sähkölämmitteisiä hanskoja oon miettinyt kun tuo näppien verenkierto on ihan paska, mutta ne maksaa hitosti ja käyttäjäkokemukset niistä tuntuu olevan vähintään vaihtelevia.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 707
Duunipyöräilyssä sähkärissä mun mielestä se paras piirre on ollut just se että ei tarvi miettiä niin tarkkaan tuota pukeutumista, tärkeintä että on lämmintä. Vedin viime talvella ennen koronaa aika bussipysäkkikamppeilla, alla oli ihan perus toimistovermeet, farkut, kauluspaita, merinoneule, päälle vähän märällä kelillä paksu villapaita (Lekasta) ja kuoritakki, kylmällä ihan perus parkatakki, housujen päälle joko sadehousut tai softshellit. Kengät oli ihan perus vuorelliset nahkakengät, tai sadekelillä kumpparit. Hanskoina oli joko paksuhkot softshellit tai kylmemmällä laskettelurukkaset. Vaatteet ihan huolella ylilämpimiksi, sitten vaan koittaa maltaa olla runttaamatta avustuksen loppuramppia vasten liikaa, tai jos palelee, niin pistää vähän enemmän lihaswatteja peliin. Kerrastoja en käyttänyt koskaan kun pitkät päällä toimistossa ei istu koko päivää erkkikään ja sitten vaihtamisessa on kauhea säätö.

Ainoastaan mun toiset kuorihousut on pyöräilykamaa, taitaapa olla Vaudet, tosi mukavat, mitoitettu niin että voi pukea farkkujen tai chinojen päälle, mut se huono puoli että noi on vain vettähylkivät, menee ehkä 80% Suomen vesisateista, mutta kaatosateella käy köpelösti. Sit mulla on North Facen paclite goret vaelluskäyttöön, käytän niitä pyöräillessä kovilla sateilla mut suhtaudun vähän skeptisesti niiden kestoon pidemmän päälle pyöräkäytössä. Goretakki on Haglöfsin perus vaelluskuoritakki. Kypärän alla Buff tai vähän kylmemmällä joku halpa H&M fleececappi. Pää harvemmin palelee muuten mutta korvat on hyvä saada piiloon. Myöskään pään sadesuojaukseen en oo panostanut, en ole koskaan häiriintynyt siitä että pää on märkänä (tosin olen kalju, voisi olla eri juttu hiusten kanssa).

Ilman sähköjä pitää lähteä ihan eri asenteella, aluksi lähteä aina liian kylmällä varustuksella, ja kuitenkin varautua siihen että kaikki aluskerrat kastuu hiestä.

Kenkien kanssa koitin kaikennäköistä viritystä, gorelenkkareita (vesi sisään kengänsuusta) ja päälyskenkiä (v-mäinen säätää ja jää helposti vuotamaan) kunnes päädyin vaan vetään nokialaiset jalkaan ja gorehousujen lahkeet siihen päälle - kuivana joka kerta, ja jos polkimet on riittävän isot lapiot niin ihan ok on polkeakin. Duunikengät sitten Ortliebissä tai vaan jättää ne työpaikalle.

Sähkölämmitteisiä hanskoja oon miettinyt kun tuo näppien verenkierto on ihan paska, mutta ne maksaa hitosti ja käyttäjäkokemukset niistä tuntuu olevan vähintään vaihtelevia.
Joo itse vasta aloittelen aktiivisemmin tuon työmatkan kanssa ja vähän samaa ideaa ollut itsellä. Mukava kuulla myös muiden kommenttia asiasta. Sinällään meillä on ihan kätevästi suihkut yms. työpaikalla että voisi myös ottaa hikitreeniä jos haluaisi. Sähköllä siitä mukava että voi itse valita haluaako hikoilla vai ei, eikä vaikuta silti matka-aikaan juurikaan. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 321
Joo itse vasta aloittelen aktiivisemmin tuon työmatkan kanssa ja vähän samaa ideaa ollut itsellä. Mukava kuulla myös muiden kommenttia asiasta. Sinällään meillä on ihan kätevästi suihkut yms. työpaikalla että voisi myös ottaa hikitreeniä jos haluaisi. Sähköllä siitä mukava että voi itse valita haluaako hikoilla vai ei, eikä vaikuta silti matka-aikaan juurikaan. :)
Kyllähän siinä vähän totuttelua oli, kun aiemmin puski hikeä kaikissa ylämäissä niin tuolla 25km/h sähkärillä menee päinvastoin, pitää varoa ettei innostu liikaa tykittään alamäissä avustusalueen yläpuolella :)

Tavallaan harmi että juuri kun alkoi olla hyvä rutiini tuohon työmatkapyöräilyyn niin iski koronat ja hommat siirtyi kotiin. Kauppareissut oon ajellut pyörällä, kolmen hengen puolen viikon kauppakamat kulkee suht kätevästi yhden ortliebin ja repun yhdistelmällä.

Siinä kiittää myös pyörän valinnassa sitä että pysyin alkuperäisessä visiossani vähän järeämmästä pyörästä, vaikka koeajoilla vähän alkoi epäilyttää - koeajoin paria vähän kevyempää pyörää kapeammalla rengastuksella, mutta sitten päädyin kuitenkin etujousitettuun ja 27,5+ -rengastettuun ja tukevalla tarakalla varustettuun malliin. Se kulkee kuin juna vaikka lastaisikin saunakaljat ortliebiin tai tenavan istuimeen. Vapaa-ajan lenkeillä sitten olisi kiva ehkä vähän erihenkinen vehje.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Joko romutuspalkkio näkyy kohonneina hintoina pyörissä?
Miksi näkyisi. Arvaan että palkkioon oikeuttavan romun omistajat, jotka harkitsevat sähköpyörää, ovat hyvin harvassa. Toisekseen pyörä ostetaan suoraan rahalla ja romutuspalkkio anotaan jälkikäteen eli palkkion siirtäminen hintoihin on hankalaa. Kolmanneksi pyörämarkkinat on kansainväliset, eikä ilmeisesti mikään estä ostamasta pyörää ulkomailta, jonne ei varmasti Suomen romutuspalkkion vaikutus yllä.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Pyörän ostaminen Saksasta on helppoa ja hommassa säästää helposti 500€, ellei enemmänkin. Jos vaan himasta löytyy kuusiokoloavain, niin motin saa lähetettyä erikseen takuuhuoltoon jos tarve vaatii. Jos mikä vaan muu osa hajoaa, niin valokuvaa vastaan pistetään usein uusi tulemaan suoraan.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Pyörän ostaminen Saksasta on helppoa ja hommassa säästää helposti 500€, ellei enemmänkin. Jos vaan himasta löytyy kuusiokoloavain, niin motin saa lähetettyä erikseen takuuhuoltoon jos tarve vaatii. Jos mikä vaan muu osa hajoaa, niin valokuvaa vastaan pistetään usein uusi tulemaan suoraan.
Itse ostin Cuben sähkömaastopyörän BikeDiscountista ja heidän aspa on ollut kyllä omalla kohdallani joka kerta suoraansanottuna kauheaa paskaa...Pyörän sain 4kk tilauksen jälkeen. Pyörä oli alusta lähtien huonosti säädetty kuntoon vaikka painottavat, että tulee hyvissä säädöissä, jotta voi suorilta lähtä ajamaan...pyörän chainsuck on ollut alusta asti niin paha, että laittoivat uuden eturattaan tulemaan kun laitoin todisteeksi kuvaa ja videota kuinka pyörä vääntää ketjut repimään ketjusuojan paskaksi ja lopulta katkoo ketjut. Lupasivat lähettää minulle uuden eturattaan, joka toivon mukaan korjaa ongelman. Meni aikalailla kuukausi, että saivat uuden eturattaan lähetettyä ja vaikka millaista sähköpostia heille laittoi, että mikä kestää niin tuli aina yhden lauseen "saat osan muutaman päivän kuluttua"-vastausta. Kun meni hermot odotteluun ja kysymysten kiertelyyn, kysyin tarkennusta vaikka seurantakoodin kannalta niin tuleekin lopulta myöntäminen, että heillä ei ole edes kyseistä osaa vaan se tulee Cubelta heille joskus ja lähettävät sen sitten minulle...

Kysyin, että enkö voisi viedä pyörää paikalliselle Cube jälleenmyyjälle, jossa pyörä fiksattaisiin ja lasku menisi BikeDiscountille....Vastaus oli EI. Voin viedä pyörän kyseiseen huoltoon tuon eturattaan vaihtoon vasta kun olen saanut osan...Vain tällöin maksavat laskun...

Tekisi mieli palauttaa koko helvetin pyörä, mutta en tiedä onko tuo mahdollista ja miten takuuasiat yleensä tällaisissa tapauksissa onnistuu. BikeDiscountin aspa ei auta asiassa yhtään, CUBE:lta itseltään ei tule mitään vastausta...

Todellakin viimeinen kerta kun ostan ainakaan BikeDiscountista mitään muuta kuin max jotain osia tai lisähärpäkkeitä. Säästöä pyörälle tuli noin 300e verrattuna paikalliseen liikkeeseen, josta pyörät olivat alkukesästä täysin loppu ja lisää arvailivat tulevan joskus loppusyksystä...
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Itse ostin Cuben sähkömaastopyörän BikeDiscountista ja heidän aspa on ollut kyllä omalla kohdallani joka kerta suoraansanottuna kauheaa paskaa...Pyörän sain 4kk tilauksen jälkeen. Pyörä oli alusta lähtien huonosti säädetty kuntoon vaikka painottavat, että tulee hyvissä säädöissä, jotta voi suorilta lähtä ajamaan...pyörän chainsuck on ollut alusta asti niin paha, että laittoivat uuden eturattaan tulemaan kun laitoin todisteeksi kuvaa ja videota kuinka pyörä vääntää ketjut repimään ketjusuojan paskaksi ja lopulta katkoo ketjut. Lupasivat lähettää minulle uuden eturattaan, joka toivon mukaan korjaa ongelman. Meni aikalailla kuukausi, että saivat uuden eturattaan lähetettyä ja vaikka millaista sähköpostia heille laittoi, että mikä kestää niin tuli aina yhden lauseen "saat osan muutaman päivän kuluttua"-vastausta. Kun meni hermot odotteluun ja kysymysten kiertelyyn, kysyin tarkennusta vaikka seurantakoodin kannalta niin tuleekin lopulta myöntäminen, että heillä ei ole edes kyseistä osaa vaan se tulee Cubelta heille joskus ja lähettävät sen sitten minulle...

Kysyin, että enkö voisi viedä pyörää paikalliselle Cube jälleenmyyjälle, jossa pyörä fiksattaisiin ja lasku menisi BikeDiscountille....Vastaus oli EI. Voin viedä pyörän kyseiseen huoltoon tuon eturattaan vaihtoon vasta kun olen saanut osan...Vain tällöin maksavat laskun...

Tekisi mieli palauttaa koko helvetin pyörä, mutta en tiedä onko tuo mahdollista ja miten takuuasiat yleensä tällaisissa tapauksissa onnistuu. BikeDiscountin aspa ei auta asiassa yhtään, CUBE:lta itseltään ei tule mitään vastausta...

Todellakin viimeinen kerta kun ostan ainakaan BikeDiscountista mitään muuta kuin max jotain osia tai lisähärpäkkeitä. Säästöä pyörälle tuli noin 300e verrattuna paikalliseen liikkeeseen, josta pyörät olivat alkukesästä täysin loppu ja lisää arvailivat tulevan joskus loppusyksystä...
Sitten kannattaa muistaa että tuolla on tuhansia kenellä kaikki on taas toiminut, ikävää että kokemukset on huonoja, mutta aina ei voi onnistua.
 

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Sitten kannattaa muistaa että tuolla on tuhansia kenellä kaikki on taas toiminut, ikävää että kokemukset on huonoja, mutta aina ei voi onnistua.
Kyllä ehdottomasti :) Tuskin pulju kauan pysyisi pystyssä jos kaikilla olisi huonoa kokemusta :) Tuon takia itsekin lähdin kyseisestä kaupasta tilaamaan. Omalle kohdalleni sattui musta pekka kouraan ja kokemuksesta on jäänyt huonot fiilikset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
723
Kyllä ehdottomasti :) Tuskin pulju kauan pysyisi pystyssä jos kaikilla olisi huonoa kokemusta :) Tuon takia itsekin lähdin kyseisestä kaupasta tilaamaan. Omalle kohdalleni sattui musta pekka kouraan ja kokemuksesta on jäänyt huonot fiilikset.
Paljonko oli tämän rattaan arvo?
Onko kulutustavaraa vai ei?
Eikö semmosen olisi voinut käydä vaikka itse ostamassa ja vaihtaa. Jättää sitten sen takuusta saadun hyllyyn odottamaan seuraavaa kertaa... Näin siis olisin ainakin itse tehnyt, ellei kyse ole jostain kalliimmasta tai hankalammasta.
Tietäähän sen nyt jos tilaa jotain kauempaa, niin palvelu ei ole sama kuin kävelisi ovesta sisään.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Paljonko oli tämän rattaan arvo?
Onko kulutustavaraa vai ei?
Eikö semmosen olisi voinut käydä vaikka itse ostamassa ja vaihtaa. Jättää sitten sen takuusta saadun hyllyyn odottamaan seuraavaa kertaa... Näin siis olisin ainakin itse tehnyt, ellei kyse ole jostain kalliimmasta tai hankalammasta.
Tietäähän sen nyt jos tilaa jotain kauempaa, niin palvelu ei ole sama kuin kävelisi ovesta sisään.
Melko noviisi olen näiden kans, joten en lähtenyt askartelemaan itse, jotta lopputulos on varmasti sellainen kuin pitää. Tuohon huoltoon kuuluu muutoinkin ongelman etsiminen kun se ei välttämättä johdu yksinomaan tuosta eturattaasta.

Se, että kuinka hyvin ja millaisella asenteeella aspa toimii ja ottaa pallon haltuun tiketistä ei pitäisi olla riippuvainen siitä kuinka kaukana asiakas sijaitsee.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
243
Kävi eilen sitten näin "iloisesti" eilen Giant Dirt-E +1:lle. Kotimatkaa oli reilu 10km, jotka vaarasta huolimatta ajelin hissukseen kotiin, ettei tarvii hylätä fillaria matkan varrelle. Vähän kyllä jännitti matkalla, kun perä heittelehtii ikävästi. Onneksi ei kuitenkaan hajonnu jossain metsän keskellä ja vielä pahemmin, kun viime ajoretki kohdistui Sipoonkorpeen.

Nyt sitten kysellään runkotakuun perään, jonka pitäisi käsittääkseni olla elinikäinen. Toisaalta tässä ois oiva tekosyy hommata uus sähköfillari, kun akku tietenkin neljässä vuodessa alkaa olemaan parhaat päivänsä nähny ja uusi maksaa jonkin verran. Toisaalta vielä tämä on riittäny omiin tarpeisiin, tosin pisimpiä retkiä ei enää uskalla ajella, kun kohtuu raskas ajettava ilman avustusta.

Jos sitä päätyisi uuteen fillariin, niin mikä olisi se moottori, johon suunnistaa katseensa?
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Sitten kannattaa muistaa että tuolla on tuhansia kenellä kaikki on taas toiminut, ikävää että kokemukset on huonoja, mutta aina ei voi onnistua.
Ei noilla tuhansilla ”kaikki” ole toiminut, he ovat vain sattuneet samaan toimivan yksilön jonka vuoksi ”kaikki” on toiminut. Kyllähän tuo kerrottu kokemus viittaa siihen että jälkimarkkinointi ei nimenomaan ko. firmassa toimi, tuo on kuitenkin kohtuu olennainen sille promillelle jotka sattuvat saamaan sen huonon yksilön. Väistämättä sekundaakin tulee, jolloin nimenomaan mitataan se toimivuus. Tossakin kohtuu käsittämätöntä että a) ei kerrota koska varaosa on saatavilla b) jos ei tiedetä niin ei kerrota sitäkään c) huolto ei voi hoitaa tuota vaikka sen varaosan kanssa sinne samaan huoltoon on sitten kuitenkin ok mennä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ei noilla tuhansilla ”kaikki” ole toiminut, he ovat vain sattuneet samaan toimivan yksilön jonka vuoksi ”kaikki” on toiminut. Kyllähän tuo kerrottu kokemus viittaa siihen että jälkimarkkinointi ei nimenomaan ko. firmassa toimi, tuo on kuitenkin kohtuu olennainen sille promillelle jotka sattuvat saamaan sen huonon yksilön. Väistämättä sekundaakin tulee, jolloin nimenomaan mitataan se toimivuus. Tossakin kohtuu käsittämätöntä että a) ei kerrota koska varaosa on saatavilla b) jos ei tiedetä niin ei kerrota sitäkään c) huolto ei voi hoitaa tuota vaikka sen varaosan kanssa sinne samaan huoltoon on sitten kuitenkin ok mennä.
Millään yrityksellä ei aina kaikki toimi...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Ainakin itselläni tuli mitta täyteen Bike-Discountin kanssa ja en tilaa sieltä enää mitään, koskaan. Bike24.com toimii kuin junan vessa ja toimitusajatkin paljon lyhemmät kuin BD ssä.

Ihan täyttä perseilyä takuiden kanssa, vaihdetaan kysymättä halvempaa osaa (esim. viimeisimpänä 35mm stemmin tilalla 50mm ja uuden lähetykseen meni 10 mailia ja 2kk aikaa), sekä aivan tolkuttoman pitkät toimitusajat. Kaikkea tätä perseilyä perustellaan Coronalla, siis ihan kaikkea. Ei muilla vastaavilla firmoilla ole mitään ongelmia Coronan kanssa joten vähän ontuva selitys.
 
  • Tykkää
Reactions: |le

|le

Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
998
Tulipa hieman yllätyksenä, että ainakin Oulun suunnalla Pyörä-Suvala ei ota huoltoon muita kuin itse myymiään pyöriä. Oman sähkö-Cubeni olisin vienyt tuonne huoltoon (ovat Cuben jälleenmyyjä), mutta eivät ota pyörää vastaan kun en ole sitä ostanut suoraan heiltä. Jokseenkin ymmärrän, että on kiirettä ja haluavat toki palvella heiltä tuotteita ostaneita asiakkaita ensin, mutta silti tuntuu oudolta. Täytyy sitten viedä jo näköjään ihan pakostakin rahani muualle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 314
Viestejä
4 157 070
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom