Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Tiedän. Mutta ei voi kyllä oikein takuuta evätä tolla US-asetuksen käytöllä. Jenkeissähän on 1:1 sama pyörä myynnissä, mutta vain eri softalla.
Totta tuokin... "kävin kerran jenkeissä ja otin pyörän mukaan matkalle".

Ei kai millään softalla mitään lisätehoa saa? Ainoastaan avustuksen katkeamisnopeutta säädetään?
Shimanon pyörissä saa 250W rajoittimen nostettua 500W. Ei siis pelkkää location/speed rajoitusta.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Totta tuokin... "kävin kerran jenkeissä ja otin pyörän mukaan matkalle".


Shimanon pyörissä saa 250W rajoittimen nostettua 500W. Ei siis pelkkää location/speed rajoitusta.
En usko. Ei siellä mitään 250W rajoitusta ole. Ihan vakiona antaa ulos tollaisen 500w huipputehon. Toi 250W on vain joku standardin mukainen tunnin tms. Keskiteho.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
En usko. Ei siellä mitään 250W rajoitusta ole. Ihan vakiona antaa ulos tollaisen 500w huipputehon. Toi 250W on vain joku standardin mukainen tunnin tms. Keskiteho.
Googletappa mitä tämä "250W rajoitin" oikeasti tarkoittaa. The Myth of Ebike Wattage

Shimanon moottoreissa on keinotekoinen rajoitin, joka rajoittaa moottorin tehoa pidemmässä rasituksessa siihen luvattuun 250W lukemaan. Se on siis moottorin nimellisteho. Sillä se moottori jaksaa/pystyy vääntämään tunnin putkeen helteessä ilman yhtäkään alamäkeä. Samanlainen rajoitin on about kaikissa 250W pyörissä. Heikommilla moottoreilla (alhaisemmilla Nm) se hetkellinen huipputeho voi olla alempi ja hinnat alkaen mallien huipputeho on varmaan se 250W tai alle.

Shimanon vehkeissä tuota keinotekoista rajoitinta pystyy softalla nostamaan 500W asti ja se myös nostaa pyörän suorituskykyä ihan selkeästi. Silloin ne ei tietenkään ole enää tieliikennekelpoisia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Torque curves - Shimano, Bosch, Brose, Yamaha - EMTB Forums

Tossa ainakin jotain tehokäyriä. Kaikki "250W" moottorit antavat ulos reilusti yli 250W. Jopa sen 500W.
Eiköhän kaikilla valmistajilla ohjausyksikkö ole vähintään mitoitettu 15-20 ampeerin virroille ja näissä on 36V akut. 36V*15A=540W tai 36V*20A=720W teoreettiset maksimitehot, jotka irtoaa näistä ns. "250W" moottoreista. Ainoahan mikä näitä ns. 250W moottoreita rajoittaa on niiden pienempi koko, joten ne saattavat ylikuumentua helpommin, jos pitkään mennään huipputehoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Googletappa mitä tämä "250W rajoitin" oikeasti tarkoittaa. The Myth of Ebike Wattage

Shimanon moottoreissa on keinotekoinen rajoitin, joka rajoittaa moottorin tehoa pidemmässä rasituksessa siihen luvattuun 250W lukemaan. Se on siis moottorin nimellisteho. Sillä se moottori jaksaa/pystyy vääntämään tunnin putkeen helteessä ilman yhtäkään alamäkeä. Samanlainen rajoitin on about kaikissa 250W pyörissä. Heikommilla moottoreilla (alhaisemmilla Nm) se hetkellinen huipputeho voi olla alempi ja hinnat alkaen mallien huipputeho on varmaan se 250W tai alle.

Shimanon vehkeissä tuota keinotekoista rajoitinta pystyy softalla nostamaan 500W asti ja se myös nostaa pyörän suorituskykyä ihan selkeästi.
En usko ennenkuin laitat linkin, mistä moisen virityksen saa. Kaikki 250W moottorit antaa sen 500+ wattia ulos, kun vain tarvitset.

Ja ihan normi US-asetuksiin laitto ei 100% varmuudella tee muuta mitään muuta kuin avustuksen päättymisnopeutta. Mitään lisätehoja tms. ei tule.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
En usko ennenkuin laitat linkin, mistä moisen virityksen saa. Kaikki 250W moottorit antaa sen 500+ wattia ulos, kun vain tarvitset.

Ja ihan normi US-asetuksiin laitto ei 100% varmuudella tee muuta mitään muuta kuin avustuksen päättymisnopeutta. Mitään lisätehoja tms. ei tule.
Stunlocker. US asetus on nopeusrajoitusta varten. Sama 250W tehoraja siellä on.

Mutta eiköhän tämä off-topic riitä. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Googletappa mitä tämä "250W rajoitin" oikeasti tarkoittaa. The Myth of Ebike Wattage

Shimanon moottoreissa on keinotekoinen rajoitin, joka rajoittaa moottorin tehoa pidemmässä rasituksessa siihen luvattuun 250W lukemaan. Se on siis moottorin nimellisteho. Sillä se moottori jaksaa/pystyy vääntämään tunnin putkeen helteessä ilman yhtäkään alamäkeä. Samanlainen rajoitin on about kaikissa 250W pyörissä. Heikommilla moottoreilla (alhaisemmilla Nm) se hetkellinen huipputeho voi olla alempi ja hinnat alkaen mallien huipputeho on varmaan se 250W tai alle.

Shimanon vehkeissä tuota keinotekoista rajoitinta pystyy softalla nostamaan 500W asti ja se myös nostaa pyörän suorituskykyä ihan selkeästi. Silloin ne ei tietenkään ole enää tieliikennekelpoisia.
Millä softalla tällaista "henkistä" rajoitinta voi säätää?
STunlockerissa ainakin kaikilla avustustasoilla on vakiona 500W tehoraja E8000 moottorilla. Sitä voi (ainakin joskus pystyi) nostamaan 600W asti, mutta EMTB forumin support threadissa on jo ekalla sivulla ensimmäinen palanut moottori tehon noston jälkeen, joten tuskin kovin suositeltavaa. 250 W rajoitimesta en ole aiemmin kuullut.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Millä softalla tällaista "henkistä" rajoitinta voi säätää?
STunlockerissa ainakin kaikilla avustustasoilla on vakiona 500W tehoraja. Sitä voi (ainakin joskus pystyi) nostamaan 600W asti, mutta EMTB forumin support threadissa on jo ekalla sivulla ensimmäinen palanut moottori tehon noston jälkeen, joten tuskin kovin suositeltavaa. 250 W rajoitimesta en ole aiemmin kuullut.
Sen verran pienempiä nämä ns. 250W moottorit verrattuna esimerkiksi 500W, 750W ja 1000W moottoreihin, että rajoitteena tuo ylikuumentuminen, jos noilla huipputehoilla ajelee pidempään.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Millä softalla tällaista "henkistä" rajoitinta voi säätää?
STunlockerissa ainakin kaikilla avustustasoilla on vakiona 500W tehoraja E8000 moottorilla. Sitä voi (ainakin joskus pystyi) nostamaan 600W asti, mutta EMTB forumin support threadissa on jo ekalla sivulla ensimmäinen palanut moottori tehon noston jälkeen, joten tuskin kovin suositeltavaa. 250 W rajoitimesta en ole aiemmin kuullut.
Kysyit millä voi nostaa yli 250W, joten vastasin. setunlockerin vakiona laittama 500W on suoraan nosto valmistajan 250W asetukseen. Aseta e-tubella kaikki high ja vertaa sitä stunlockerin "vakioon" niin huomaat eron. Se että tuolla nostolla voi polttaa moottorin rikki on ihan tiedossa olevaa asiaa, eikä sitä riskiä voi estää jos moottoria tahallaan väärinkäyttää.

Sen verran pienempiä nämä ns. 250W moottorit verrattuna esimerkiksi 500W, 750W ja 1000W moottoreihin, että rajoitteena tuo ylikuumentuminen, jos noilla huipputehoilla ajelee pidempään.
Tämä juuri. Kyllä se 250W moottorikin talvipakkasessa jäähtyy ihan hyvin, mutta helteessä 500W teholla voi hyvinkin päästellä savut pihalle.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Stunlocker. US asetus on nopeusrajoitusta varten. Sama 250W tehoraja siellä on.

Mutta eiköhän tämä off-topic riitä. :)
En edelleenkään usko. E8000 ja Ep8 antaa ihan vakiona ulos n. 500W. Ilman mitään virityksiä.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
En edelleenkään usko. E8000 ja Ep8 antaa ihan vakiona ulos n. 500W. Ilman mitään virityksiä.
Olisiko tuossa se, että jatkuvan tehon pystyy nostamaan tuolta 250W tasolta esimerkiksi tuohon 500W tasolle. Vakiona tuo +500W on vain hetkellinen huipputeho.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Olisiko tuossa se, että jatkuvan tehon pystyy nostamaan tuolta 250W tasolta esimerkiksi tuohon 500W tasolle. Vakiona tuo +500W on vain hetkellinen huipputeho.
Kyllä ja se vakion 500W huippu on oikeasti aika lyhyt. Sillä ei mitään pidempää mäkeä nousta. Mäkiä täällä jkl nimittäin riittää. :dead:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
The E8000 drive unit packs a punch: it's rated at 250W continuous power, as all EU-standard motors are, but it puts out 70Nm of peak torque, suggesting its peak power output is some way north of that.
Shimano STEPS E8000



Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors.

Review: Shimano's STEPS EP8 Motor is Great, But Not Perfect - Pinkbike


1538520520439.png
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
The E8000 drive unit packs a punch: it's rated at 250W continuous power, as all EU-standard motors are, but it puts out 70Nm of peak torque, suggesting its peak power output is some way north of that.
Shimano STEPS E8000



Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors.

Review: Shimano's STEPS EP8 Motor is Great, But Not Perfect - Pinkbike


Jep se +500W on hetkellinen huipputeho eikä jatkuva teho, niinkuin noissa teksteissäsi sanotaankin 250W on jatkuva teho tuolla moottorilla. Tuo EP8 on sen verran pieni moottori, että sen moottorin käräyttää aika helposti ainakin kesähelteillä, jos tuon jatkuvan tehon nostaisi +500W tasolle. Tarkoittaa siis sitä, että moottori voi jatkuvasti käyttää sen +500W tehoa eikä vain lyhyissä pyrähdyksissä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
The E8000 drive unit packs a punch: it's rated at 250W continuous power, as all EU-standard motors are, but it puts out 70Nm of peak torque, suggesting its peak power output is some way north of that.
Shimano STEPS E8000



Shimano's EP8, short for DU-EP800, features a higher maximum torque of 85Nm compared to the older E8000's 70Nm, topping it by an extra 21%. Maximum power output sits at 500W, although the continuous power output is set at 250W like most motors.

Review: Shimano's STEPS EP8 Motor is Great, But Not Perfect - Pinkbike


Niin ja luitko mistä tuo kuvaaja on peräisin? Se on vuotanut joltain valmistajalta, eikä todellakaan mikään kuva siitä miten moottorit vakiona toimivat pidemmässä rasituksessa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Pääidea on kuitenkin, että vaikka tuolla liikkuu paljon pyöriä, joissa nopeusrajoitin on nostettu tai otettu US-asetukset käyttöön, ei niissä ole mitään tehoja nostettu. Eli ei ole mitään "viritettyjä" pyöriä liikenteessä. Ihan vakiopyöriä ne on moottorin ja tehojen suhteen. Tai jos jotain viritettyjä on, niiden osuus on alle 1% luokkaa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Pääidea on kuitenkin, että vaikka tuolla liikkuu paljon pyöriä, joissa nopeusrajoitin on nostettu tai otettu US-asetukset käyttöön, ei niissä ole mitään tehoja nostettu. Eli ei ole mitään "viritettyjä" pyöriä liikenteessä. Ihan vakiopyöriä ne on moottorin ja tehojen suhteen. Tai jos jotain viritettyjä on, niiden osuus on alle 1% luokkaa.
Nopeuden nosto yli 25km/h lasketaan viritykseksi euroopassa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Itsellä on tosiaan vähän oman moraalin vastaista tuo nopeuden nostaminen tiekäytössä, ja lisäksi ainakin valmistaja epää käsittääkseni takuun jos noita menee muuttelemaan. En sitten tiedä miten menee käytännössä.

Mutta tämä ketju kun on tieliikennekelpoisille pyörille, niin näitä virittelyjuttuja ja tieliikenteen ulkopuolisia laitteita voi sitten käsitellä siellä toisessa ketjussa :thumbsup:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Itsellä on tosiaan vähän oman moraalin vastaista tuo nopeuden nostaminen tiekäytössä, ja lisäksi ainakin valmistaja epää käsittääkseni takuun jos noita menee muuttelemaan. En sitten tiedä miten menee käytännössä.

Mutta tämä ketju kun on tieliikennekelpoisille pyörille, niin näitä virittelyjuttuja ja tieliikenteen ulkopuolisia laitteita voi sitten käsitellä siellä toisessa ketjussa :thumbsup:
Kuitenkin fyysisesti aivan samaa pyörää myydään eri nopeusasetuksilla eri markkina-alueilla. Ei ne "viritetyt" kiihdy yhtään paremmin tai kiipeä mäkeä tms.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Kuitenkin fyysisesti aivan samaa pyörää myydään eri nopeusasetuksilla eri markkina-alueilla. Ei ne "viritetyt" kiihdy yhtään paremmin tai kiipeä mäkeä tms.
Juu toki teknisesti näin, mutta ei siltäkään osin oikein houkuta, että valmistaja alkaa 4k€ pyörän kanssa hankalaksi jonkun takuuasian kanssa sen takia että pyörän asetuksia on muutettu takuuehtojen vastaisesti.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
74
Muistaakseni työsuhdepyörien kanssa sopimuskin kieltää kaikenlaiset muokkaukset ja tämä varmasti koskee myös softaa
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 140
Mun mielestä MTB käytössä sillä 25km/h nopeusrajalla ei juurikaan ole mitään väliä. Yritän mieluummin jatkuvasti ajaa maastossa jossa vauhti ei yksinkertaisesti nouse niin korkeaksi. Ainoa tilanne olisi joku pidempi siirtymä paikasta toiseen mutta niitäkin yritän välttää tai sit olen niin kuollut menomatkasta että tulen jotain tasaista reittiä takaisin ja siinäkään ei halua mennä turhan kovaa.

Sen sijaan maantiepyörissä 25km/h on todennäköisesti ärsyttävän hidas ja avustuksella ei juurikaan tee yhtään mitään kun pienemmät mäetkin vedetään kovemmalla nopeudella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Jatkan nyt näitä tehomutuiluja tällä threadissa, koska tässä keskustellaan kuitenkin pohjimmiltaan mottorien toiminnasta vakiona.

Kysyit millä voi nostaa yli 250W, joten vastasin. setunlockerin vakiona laittama 500W on suoraan nosto valmistajan 250W asetukseen. Aseta e-tubella kaikki high ja vertaa sitä stunlockerin "vakioon" niin huomaat eron.
Mielenkiintoista. Onko tämä siis ihan omaa havaintoa vai onko tästä jotain dokumentaatiota? En nyt ihan osta ajatusta että STunlocker itsekseen muuttelisi mitään asetuksia. Varsinkaan sellaisia mikä mahdollistaisi moottorin lämpökuormittamisen yli valmistajan speksin.

Shimanon vehkeissä tuota keinotekoista rajoitinta pystyy softalla nostamaan 500W asti ja se myös nostaa pyörän suorituskykyä ihan selkeästi.
Kyllä ja se vakion 500W huippu on oikeasti aika lyhyt. Sillä ei mitään pidempää mäkeä nousta. Mäkiä täällä jkl nimittäin riittää. :dead:
Kuinka pitkä mäki pitää siis ajaa että eron voi teoriassa huomata?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Mielenkiintoista. Onko tämä siis ihan omaa havaintoa vai onko tästä jotain dokumentaatiota?
Omaa havaintoa. Kerran testasin ihan tarkoituksella stunlocker 500W mutta muuten kaikki "vakiona" ja kesken ajolenkin heitin sitten e-tubella kaikki high. e-tube palauttaa kaikki asetukset alkuperäisiksi ja eron kyllä huomasi. Tämän testin tein siis fätillä lumisella tiellä. Siinä ihan tasaisellakin joutuu jo polkemaan paljon kovemmalla voimalla kuin kevyesti rullaavalla päällysteellä.

Kuinka pitkä mäki pitää siis ajaa että eron voi teoriassa huomata?
Ei edes kovin pitkä. Sanoisin että tuo 500W teho puskee vakiona vain hyvin lyhyitä aikoja. Esimerkiksi kun lähdet paikaltaan liikkeelle niin 500W teholla vauhtiin ja sitten ollaankin jo rajoitetummassa. Eli huipputehot on lähinnä lyhyitä sykähdyksiä ja nopeita kiihdytyksiä varten, ei niinkään matka-ajoa varten.

Voisin toki testata uudelleen miten persdyno tuntee sen. Toisaalta stride softalla näkee suoraan avustusprosentit kartalla hyvinkin tarkasti, joten jospa ajaisi vain saman reitin kaksi kertaa. Toinen kerta 250W ja toinen 500W niin voisi verrata sitten samoissa kohdissa prosentteja yms.
 
Liittynyt
06.08.2019
Viestejä
8
Kysytääs täältä mielipiteitä tälläisestä pyörästä: Conway Xyron S 327 27.5"

Eikös tuossa ole ihan ok osat hintaan nähden? Onko kellään kokemusta Conway merkistä? Käyttö olisi maastopyöräilyä sekä työmatka-ajoa.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Itsellä on tosiaan vähän oman moraalin vastaista tuo nopeuden nostaminen tiekäytössä, ja lisäksi ainakin valmistaja epää käsittääkseni takuun jos noita menee muuttelemaan. En sitten tiedä miten menee käytännössä.

Mutta tämä ketju kun on tieliikennekelpoisille pyörille, niin näitä virittelyjuttuja ja tieliikenteen ulkopuolisia laitteita voi sitten käsitellä siellä toisessa ketjussa :thumbsup:
Suomessa saa olla 1000w ja jos avustus loppuu 25km/h ja vakuutettu niin on laillinen L1e-A luokan pyörä. Sen yli menevät sitten kuuluu omasta mielestäni sähkömopo sarjaan.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Pääidea on kuitenkin, että vaikka tuolla liikkuu paljon pyöriä, joissa nopeusrajoitin on nostettu tai otettu US-asetukset käyttöön, ei niissä ole mitään tehoja nostettu. Eli ei ole mitään "viritettyjä" pyöriä liikenteessä. Ihan vakiopyöriä ne on moottorin ja tehojen suhteen. Tai jos jotain viritettyjä on, niiden osuus on alle 1% luokkaa.
Tuo 25km/h on kyllä surkeaa lainsäädäntöä ja turhaan huonontaa sähköpyöriä kulkuvälineinä. Näiden vehkeiden haluttavuutta pitäisi päinvastoin kaikin keinoin tukea. Ajelin nuorempana maantiefillarilla lenkit yli 30km/h keskinopeudella niin tuntuu aivan naurettavalta tuo rajoitus ja todellakin kierrän sitä aina kuin mahdollista. Ja kyllä kävelen myös punaisia päin jos autoja ei näy.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Suomessa saa olla 1000w ja jos avustus loppuu 25km/h ja vakuutettu niin on laillinen L1e-A luokan pyörä. Sen yli menevät sitten kuuluu omasta mielestäni sähkömopo sarjaan.
Juu, mutta tuossa nyt puhuttiin mm. nopeusrajan nostamisesta. Ja tämä ketjuhan oli siis sähköavusteisille polkupyörille.
Tuo 25km/h on kyllä surkeaa lainsäädäntöä ja turhaan huonontaa sähköpyöriä kulkuvälineinä. Näiden vehkeiden haluttavuutta pitäisi päinvastoin kaikin keinoin tukea. Ajelin nuorempana maantiefillarilla lenkit yli 30km/h keskinopeudella niin tuntuu aivan naurettavalta tuo rajoitus
Vähän samaa mieltä tuosta 25 rajasta, mutta minkäs teet. Kyllä tuossa itsellänikin oli tänään tosiaan nopeus suuren osan ajasta reilusti yli 30 vaikka ei sähköavustusta ollutkaan käytössä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Juu, mutta tuossa nyt puhuttiin mm. nopeusrajan nostamisesta. Ja tämä ketjuhan oli siis sähköavusteisille polkupyörille.

Vähän samaa mieltä tuosta 25 rajasta, mutta minkäs teet. Kyllä tuossa itsellänikin oli tänään tosiaan nopeus suuren osan ajasta reilusti yli 30 vaikka ei sähköavustusta ollutkaan käytössä.
Eiköhän tuo raja vielä tule joskus nousemaan kun sähköpyörät yleistyy oikein kunnolla.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Niin ja luitko mistä tuo kuvaaja on peräisin? Se on vuotanut joltain valmistajalta, eikä todellakaan mikään kuva siitä miten moottorit vakiona toimivat pidemmässä rasituksessa.
Miltäköhän valmistajalta on päässyt tälläinen lipsahdus että, kuvaaja jossa Boschin moottori on tehokkain, on päässyt julkisuuteen?
Hmmm.... :sidea:

Aina tämä sama kuvaaja nostetaan esille ja sitä pidetään jonain tieteellisenä faktana. Mitään oikeita tehomittauksia ei näytä näistä moottoreista löytyvän. Jotain perseellä mitattua "juuh, on tässä vähintään 700W koska ajoin tätä mun takapihan mäkeä näin kovaa" -tason arvauksia näissä kaikissa artikkeleissa. Moottorin ottama sähköteho on myös eri asia kuin ulostuleva mekaaninen teho.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Juu, mutta tuossa nyt puhuttiin mm. nopeusrajan nostamisesta. Ja tämä ketjuhan oli siis sähköavusteisille polkupyörille.

Vähän samaa mieltä tuosta 25 rajasta, mutta minkäs teet. Kyllä tuossa itsellänikin oli tänään tosiaan nopeus suuren osan ajasta reilusti yli 30 vaikka ei sähköavustusta ollutkaan käytössä.
Juu, ehdottomasti 45km/h rajaksi ja sähköpyörät pois kevyenliikenteenväyliltä autojen sekaan. :thumbsup:

Alkaa nuo 30+km/h nopeudet olemaan liian suuria 0-100 vuotiaiden kävelijöiden joukkoon kun normipulliaiset on tangossa - toki kaikki Iotekkiläiset on vähintään hieman parempia kuin Rachel Atherton, tjsp. :D
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Juu, ehdottomasti 45km/h rajaksi ja sähköpyörät pois kevyenliikenteenväyliltä autojen sekaan. :thumbsup:

Alkaa nuo 30+km/h nopeudet olemaan liian suuria 0-100 vuotiaiden kävelijöiden joukkoon kun normipulliaiset on tangossa - toki kaikki Iotekkiläiset on vähintään hieman parempia kuin Rachel Atherton, tjsp. :D
Vähän nyt vetelet mutkia suoraksi tässä, joten en ihan päässyt käsiksi mikä oli tämän viestin pointti liittyen lainattuun viestiini.

On ihan totta että nuo nopeusrajat pitää suhteuttaa ainakin osittain lähtötason käyttäjän osaamisen mukaan. 45 olisi mielestäni ehdottomasti liikaa ja niillä vauhdein sitten tosiaan sinne tien pientareelle paahtamaan. Nopeus luonnollisesti suhteutetaan tilanteen mukaan, mutta toki sekin on totta etteivät kaikki siihen kykene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 729
Vähän nyt vetelet mutkia suoraksi tässä, joten en ihan päässyt käsiksi mikä oli tämän viestin pointti liittyen lainattuun viestiini.
Se että se 25km/h on ihan tarpeeksi suurimmalle osalle, varsinkin koska jo nyt näkee liikenteessä esim. mummoja jotka vetelee jatkuvaa 25km/h vaikka taidot ei riitä edes siihen vanhanajan 15km/h nopeuksiin.

Jos sitä oikeasti lähdetään nostamaan niin alkaa pyörien paikka olemaan suurimman osan aikaa ihan muualla, niin kuin esim. mopoillakin (niissä sentään on suurimmassa osassa ääni varoittamassa takaa tulevasta, toisin kuin pyörissä joissa tuntuu 90% olevan soittokellokin rikki).
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 383
Se että se 25km/h on ihan tarpeeksi suurimmalle osalle, varsinkin koska jo nyt näkee liikenteessä esim. mummoja jotka vetelee jatkuvaa 25km/h vaikka taidot ei riitä edes siihen vanhanajan 15km/h nopeuksiin.

Jos sitä oikeasti lähdetään nostamaan niin alkaa pyörien paikka olemaan suurimman osan aikaa ihan muualla, niin kuin esim. mopoillakin (niissä sentään on suurimmassa osassa ääni varoittamassa takaa tulevasta, toisin kuin pyörissä joissa tuntuu 90% olevan soittokellokin rikki).
Onhan tuo toki noinkin (kuten jo edelliseen ehdin vähän täydentämäänkin) - tuli ehkä ajateltua asiaa vähän liikaakin pelkästään omista saappaista katseltuna. Henkilökohtaisesti kun en näe että tuo nopeusrajan nostaminen vaikka 30:ppiin vaikuttaisi muuhun kuin ajon vaivattomuuteen.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Tuo 25km/h on kyllä surkeaa lainsäädäntöä ja turhaan huonontaa sähköpyöriä kulkuvälineinä. Näiden vehkeiden haluttavuutta pitäisi päinvastoin kaikin keinoin tukea. Ajelin nuorempana maantiefillarilla lenkit yli 30km/h keskinopeudella niin tuntuu aivan naurettavalta tuo rajoitus ja todellakin kierrän sitä aina kuin mahdollista. Ja kyllä kävelen myös punaisia päin jos autoja ei näy.
Juu, mutta tuossa nyt puhuttiin mm. nopeusrajan nostamisesta. Ja tämä ketjuhan oli siis sähköavusteisille polkupyörille.

Vähän samaa mieltä tuosta 25 rajasta, mutta minkäs teet. Kyllä tuossa itsellänikin oli tänään tosiaan nopeus suuren osan ajasta reilusti yli 30 vaikka ei sähköavustusta ollutkaan käytössä.
Tuota moottorin nopeus- ja tehorajojen nostoa ollaan lobattu LEVA-EUn(sähkövehkeiden valmistajien lobbauselin) puolesta aika paljon LEVA-EU – We help you to understand the Light Electric Vehicle Market in EuropeLEVA-EU . Esimerkiksi Tanskassa löytyy jo näitä ns. speed pedelecejä ja ne ovat olleet laillisia vuodesta 2018 lähtien: Denmark grants speed pedelecs access to bike lanes - electrive.com . Nämä vain käyvät EU tasolla melkoisen hitaasti, joku Yhdysvaltojen systeemit, jossa on class 1-3 sähköpyöriä ja niille eri vaatimuksia olisi hyvä. EUssa muutos vain melko hidasta ja joudutaan kärsimään melko pitkään tuosta typerästä 25km/h rajoituksesta. Kyllä tämä tulee jossain vaiheessa muuttumaan varsinkin, jos erinäisiin päästötavoitteisiin halutaan päästä ja sähköpyörästä hyvä vaihtoehto autolle pidemmällekin työmatkalle.

 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
e-tube palauttaa kaikki asetukset alkuperäisiksi ja eron kyllä huomasi.
Korjaanpa itseäni. E-tubella laitetut asetukset eivät vaikuta tehorajaan. Eli jos kerran nostaa tehorajaa unlockerilla niin se jää voimaan pysyvästi. Pitää erikseen käydä itse tiputtamassa takaisin alas että rajat astuu voimaan.

Voisi melkein kysyä tuon softan tekijältä että miksi siinä on oletuksena 500W tehot kun pyörissä 250W rajoittimet vakiona.

Tuosta nopeusrajan nostamisesta. Voisi olla hyvä vaatimus vaikka mopo/A1/A kortti että saisi ajaa nopeampaa vehjettä. 25km/h on ihan liian hidas ehjällä laatupyörällä, mutta mites sitten 5v päästä kun alkaa ekat halpispyörät olla 10v ikäisiä ilman toimivia jarruja yms. Jonkun (oikeasti ajetun) kaksipyöräiskortin vaatiminen olisi ihan hyvä ratkaisu. En siis kelpuuttaisi niitä B kortin kaupanpäälliseksi saatuja lupia ollenkaan. :)
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Korjaanpa itseäni. E-tubella laitetut asetukset eivät vaikuta tehorajaan. Eli jos kerran nostaa tehorajaa unlockerilla niin se jää voimaan pysyvästi. Pitää erikseen käydä itse tiputtamassa takaisin alas että rajat astuu voimaan.

Voisi melkein kysyä tuon softan tekijältä että miksi siinä on oletuksena 500W tehot kun pyörissä 250W rajoittimet vakiona.

Tuosta nopeusrajan nostamisesta. Voisi olla hyvä vaatimus vaikka mopo/A1/A kortti että saisi ajaa nopeampaa vehjettä. 25km/h on ihan liian hidas ehjällä laatupyörällä, mutta mites sitten 5v päästä kun alkaa ekat halpispyörät olla 10v ikäisiä ilman toimivia jarruja yms. Jonkun (oikeasti ajetun) kaksipyöräiskortin vaatiminen olisi ihan hyvä ratkaisu. En siis kelpuuttaisi niitä B kortin kaupanpäälliseksi saatuja lupia ollenkaan. :)
Eipä noi tehokkaammat sähköpolkupyörät ole muuallakaan aiheuttanut mitään härdelliä. Jos jotain tapahtuu, niin kaatumisia, joissa tulee vain itselle aiheutettua vahinkoa. Tanskassa noita on tutkittu jonkin verran ja +65v vanhukset ovat tilastoissa aika yliedustettuja: Danish report on e-bike incidents concludes that age and age-related disabilities were often contributing factors

Lisäksi ei olla löydetty mitään vahvaa linkkiä että onnettomuudet olisi sattuneet sähköpyörien tehojen takia:
Interestingly, there was no link found between the power of the e-bike and incident rates (in Denmark, speed-pedelecs that can go up to 45km/h assisted are legal): "Most cyclists were either traveling at low speeds while turning across traffic, or at a speed similar to that of a regular bicycle", said the report.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Siis e-tubehan on Shimanon softa.

Se ei varmasti mitään tehoja lisää...
Muoks. Stunlockerilla siis säädit?
No ei sekään mitään tehoja kyllä nosta..
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Sellainen juttu, että jotkut saavat shimanon 504Wh akun reilussa tunnissa tyhjäksi boostilla ajaen. Ja ihan vakiopyörällä. Tämä kertoo, että motista otetaan reilusti enemmän kuin 250W irti . Jos teho olisi rajattu 250W, ei akku pitäisi saada alle 2h ajolla millään tyhjäksi...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Voisi melkein kysyä tuon softan tekijältä että miksi siinä on oletuksena 500W tehot kun pyörissä 250W rajoittimet vakiona.
Ehkä voisi myös kysyä mistä olet keksinyt että siellä pitäisi olla joku 250 W raja... :smile:. Kuten sanottua, en ole koskaan aiemmin moisesta kuullut. 500 W se tehorajoitus on aina ollut. Siihen miten teho on aika- tai lämpötilarajoitettu en osaa ottaa kantaa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Sellainen juttu, että jotkut saavat shimanon 504Wh akun reilussa tunnissa tyhjäksi boostilla ajaen. Ja ihan vakiopyörällä.
Onkohan varmasti ollut vakio?


Ehkä voisi myös kysyä mistä olet keksinyt että siellä pitäisi olla joku 250 W raja... :smile:.
Alkujaan testasin stunlockeria niin että nostin vain nopeutta ja erikseen laitoin 250W tehot. En huomannut eroa tehoissa vakioon. Vasta myöhemmin tajusin että tuolla tehorajan nostolla on oikeasti eroa.

Pitäisi keksiä jostain 100% vakio pyörä ja testata sillä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Onkohan varmasti ollut vakio?



Alkujaan testasin stunlockeria niin että nostin vain nopeutta ja erikseen laitoin 250W tehot. En huomannut eroa tehoissa vakioon. Vasta myöhemmin tajusin että tuolla tehorajan nostolla on oikeasti eroa.

Pitäisi keksiä jostain 100% vakio pyörä ja testata sillä.
Eihän Stunlockerissa edes ole mitään tehoasetuksia?

Siellä on kyllä toi 500W näkyvissä, mutta ei sitä voi säätää. Se on Shimanon vakio max. teho

Säädettävät parametrit ovat vain % ja vääntö.
Screenshot_20210428-204812.jpg


Kuvassa tiedot omasta pyörästä, joka on täysin vakio.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 719
Eihän Stunlockerissa edes ole mitään tehoasetuksia?

Siellä on kyllä toi 500W näkyvissä, mutta ei sitä voi säätää. Se on Shimanon vakio max. teho

Säädettävät parametrit ovat vain % ja vääntö.


Kuvassa tiedot omasta pyörästä, joka on täysin vakio.
Katso sovelluksen asetukset. Siellä on täppä jolla sen saa "auki".
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Katso sovelluksen asetukset. Siellä on täppä jolla sen saa "auki".
Jaa. No en ole omaani koskenutkaan ja ilmaisversiolla mennään. Mulla on toinen pyörä, jossa on US asetukset ja ihan samalla lailla siellä on toi 500W.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Alkujaan testasin stunlockeria niin että nostin vain nopeutta ja erikseen laitoin 250W tehot. En huomannut eroa tehoissa vakioon. Vasta myöhemmin tajusin että tuolla tehorajan nostolla on oikeasti eroa.

Pitäisi keksiä jostain 100% vakio pyörä ja testata sillä.
Pidän edellisen kysymyksen voimassa :rofl2:

En ole omaan pyörään koskaan avannut mitään tehoasetuksia ja aina on ollut 500W, kuten kaikissa muissakin näkemissäni pyörissä.

Voitaneen siis kohta sopia, että Shimanon teho vakiona on 500 W, ellei sitä itse siitä rajoita ;)
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
757
Tiedän. Mutta ei voi kyllä oikein takuuta evätä tolla US-asetuksen käytöllä. Jenkeissähän on 1:1 sama pyörä myynnissä, mutta vain eri softalla.
Shimano lähtee moottori takuu jos laittaa us region. Kysyin just Eurajoen Pyörähuollosta asiaa, olin kiinnostunut yhdestä missä oli us region laitettu. Noita on jonkun verran kaiketi mennyt takuuhuoltoon mutta lokitietojen jälkeen ei olekkaan saatu takuuseen uutta moottoria...
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Shimano lähtee moottori takuu jos laittaa us region. Kysyin just Eurajoen Pyörähuollosta asiaa, olin kiinnostunut yhdestä missä oli us region laitettu. Noita on jonkun verran kaiketi mennyt takuuhuoltoon mutta lokitietojen jälkeen ei olekkaan saatu takuuseen uutta moottoria...
Sanoisin että ei päde, jos lähdetään oikeasti haastamaan. Moottoria ei rasiteta yhtään EU asetusta enempää, eli ei voi olla vaikutusta moottorin takuuseen. Tietty jos tyytyy tohon, niin se on oma häpeä. Mitäs jos ostat pyörän Suomesta ja viet muuttokuormassa Jenkkeihin ja laitat US asetukset sisään. Palaat Suomeen ja laitat takaisin EU asetukset?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 197 299
Jäsenet
70 761
Uusin jäsen
aksl

Hinta.fi

Ylös Bottom